Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:20
KC27 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Mij valt het erg mee. Reken maar mee:
  • netto opbrengst per maand: 120 euro x 12 = 1400 euro per jaar
  • investering: 8000 euro
  • terugverdientijd: 8000 / 1400 = 5,7 jaar
  • rendement: 1400 / 8000 = 17,5 %
Het lijkt erg op het huidige rendement van zonnepanelen.
Maar werkt alleen in combinatie met een day ahead contract.
Wat had jij in gedachte?
Jij doet je netto winst dubbel rekenen, er staan twee personen tegenover je zonder accu, en die zitten maar tien cent onder jou prijs, dus je hebt maar goed 60 euro extra behaald, zo zie ik het.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Jij doet je netto winst dubbel rekenen, er staan twee personen tegenover je zonder accu, en die zitten maar tien cent onder jou prijs, dus je hebt maar goed 60 euro extra behaald, zo zie ik het.
Ligt het aan mij dat ik deze uitleg niet snap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thehog schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

Ligt het aan mij dat ik deze uitleg niet snap?
Tien cent winst maal 600 en nog wat kWh maakt slechts 60 euro winst tov geen accu.
En dus geen 120

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smuggler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

in de topic start staat de volgende link http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html van @Maasluip

De onderste 2 grafieken zijn op hoeveel dagen er een uur negatief is geweest, en hoeveel uur in totaal.
Zover ik weet gaat dit om de tarieven voor belastingen, dus de meeste uren kan je dan nog wegstrepen.

Zover ik weet zijn er tot nu toe ongeveer 4 tot 6 uur geweest (ever) dat het inclusief belastingen negatief was.
@Maasluip is het mogelijk om die tabel te veranderen, om te kijken hoeveel uur er bij -1 -2 -5 cent etc. nog negatief is geweest, ipv dit alleen op 0 cent te kunnen filteren?
Ik wil het best maken, maar ik vind het een beetje knullig om er drie grafieken onder te zetten, dus ik doe dit liever dynamisch. Maar mijn javascript skills reiken niet zo ver. Ik zit een beetje te zoeken in de voorbeelden voor Chart JS, maar die krijg ik niet werken (sterker nog, een voorbeeld om de JS code in een extern file te zetten werkt al niet).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Tien cent winst maal 600 en nog wat kWh maakt slechts 60 euro winst tov geen accu.
En dus geen 120
Waar haal je die getallen vandaan? Hij heeft het over 120 euro die hij winst maakt op de rekening van tibber volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Mijn overwegingen om over te stappen op dat ahead staan nu in op nu.NL: https://www.nu.nl/kostenc...t-dynamisch-contract.html

Ik heb ook nog een pv uitbreiding op de wensenlijst staan, maar in dat geval kan ik beter wel bij Vattenfall blijven ivm gunstigere saldering. Lastig, lastig.

In elk geval is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het prijsplafond gaat werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Mfpower op 08-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
thehog schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Waar haal je die getallen vandaan? Hij heeft het over 120 euro die hij winst maakt op de rekening van tibber volgens mij
Omdat hij met verschuiven 40 cent krijgt, en ik zonder verschuiven 30 cent, in dezelfde tarief periode.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:20
Is er voor Home Assistant een vergelijkbare integratie als Nordpool om de gasprijzen in te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
plofkip schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Maar is dit ook in lijn met de wetgeving?

KC27 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Ja: salderen op jaarbasis.
Ja en nee.

Ja, in de wet staat niet letterlijk dat je het volledige verbruik (dus stroom+belastingen) moet salderen op jaarbasis.

Nee, onze minister Jetten heeft gezegd dat dat wel de bedoeling is en hij daarvoor de wet gaat aanpassen. Zie vraag 5.

https://open.overheid.nl/...de-salderingsregeling.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ben benieuwd hoe ze de plafond prijzen gaan hanteren als je bijv maar een paar maanden een dynamisch contract afneemt, hoe kunnen ze dan zien of je met je jaarverbruik onder die 2900kwh en 1200m³ bent gebleven?
Want dan mag maximaal 40 cent per kwh en €1,45 per m³ gas gerekend worden. Dus ben benieuwd hoe ze dat gaan berekenen als je bijv overstapt naar Tibber voor een paar maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens2002
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-03 19:59
rreijnhoudt schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Ja en nee.

Ja, in de wet staat niet letterlijk dat je het volledige verbruik (dus stroom+belastingen) moet salderen op jaarbasis.

Nee, onze minister Jetten heeft gezegd dat dat wel de bedoeling is en hij daarvoor de wet gaat aanpassen. Zie vraag 5.

https://open.overheid.nl/...de-salderingsregeling.pdf
Als dat laatste werkelijkheid wordt, dan moeten de dynamische leveranciers een ander verdienmodel gaan zoeken, want die salderen nu per uur. Gisteren heb ik 20kWh bij hen ingekocht a 20ct en 20 kWh aan hen terug geleverd tegen 0ct. Dat heeft natuurlijk niets meer met salderen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:31
edgarf28 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:36:
Ben benieuwd hoe ze de plafond prijzen gaan hanteren als je bijv maar een paar maanden een dynamisch contract afneemt, hoe kunnen ze dan zien of je met je jaarverbruik onder die 2900kwh en 1200m³ bent gebleven?
Want dan mag maximaal 40 cent per kwh en €1,45 per m³ gas gerekend worden. Dus ben benieuwd hoe ze dat gaan berekenen als je bijv overstapt naar Tibber voor een paar maanden
Interessante gedachte inderdaad. In de maanden met groot energie aanbod en relatief minder vraag een dynamisch contract en bij weinig verbruik een variabel contract met daarbij het mogelijk voordeel van plafondprijs

[ Voor 54% gewijzigd door Sarpo op 08-10-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:34
jens2002 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Als dat laatste werkelijkheid wordt, dan moeten de dynamische leveranciers een ander verdienmodel gaan zoeken, want die salderen nu per uur. Gisteren heb ik 20kWh bij hen ingekocht a 20ct en 20 kWh aan hen terug geleverd tegen 0ct. Dat heeft natuurlijk niets meer met salderen te maken.
Nou inderdaad:

"In een nota van wijziging die ik uw Kamer
zal toesturen, wordt opgenomen dat bij of krachtens algemene maatregel van
bestuur regels kunnen worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse
leveringskosten."

Lekker vaag dus nog.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:34
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:05:
Ik zie hier veel mogelijke nieuwe klanten komen die zonnepanelen hebben.
Voor mij is het absoluut een no go in combi met panelen. Kans is ernorm groot dat je overdag 10 kWh terug levert voor 20 cent, en dat je avonds 10 kWh in moet kopen voor 50 cent. Normaal saldeer je dit tegen elkaar weg en maakt het nul euro, maar met dynamisch betaal je dus het verschil van 10×30 cent op deze dag.
Gemiddelde dag prijzen zeggen met deze leveranciers helemaal niks omdat je teveel met verschoven momenten op een dag zit vanwege de zonnepanelen.

Ik heb als proef drie weken terug geleverd aan tibber,ondanks vaak een dag gemiddelde van 50 cent heb ik uiteindelijk met de panelen slechts 29 cent gescoord.
Het gaat hier om 1450 kWh terug geleverd.

Conclusie, terug leveren zit vaak onder het dag gemiddelde, en de afname vaak erboven. Dit word pas leuk met een groot accu systeem en zodra we niet meer kunnen salderen
Heb het al vaker gezegd. Zolang saldering er is, is het netwerk onze batterij. En tenzij je echt veel kan sturen qua gebruik omdat je EV hebt kan je beter contract met hoge tlv heb dan dynamische uursprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
[...]

Wat had jij in gedachte?
Afschrijving moet er nog bij. Want na x aantal cycli is accu wel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Heb het al vaker gezegd. Zolang saldering er is, is het netwerk onze batterij. En tenzij je echt veel kan sturen qua gebruik omdat je EV hebt kan je beter contract met hoge tlv heb dan dynamische uursprijzen.
Het beste kun je ze allebei hebben. Dus contract met hoge TLV op je primaire allocatie punt waar je PV op zit en dan een day ahead contact op je Secundaire allocatie punt waar je verbruikgroepen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Het beste kun je ze allebei hebben. Dus contract met hoge TLV op je primaire allocatie punt waar je PV op zit en dan een day ahead contact op je Secundaire allocatie punt waar je verbruikgroepen op zitten.
Eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Klopt, maar wel zonder accu

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Klopt, maar ik dacht ik herhaal het hier even omdat ik mensen zie die een dynamisch contract gaan afsluiten met zonnepanelen. Niet zo heel slim

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Afschrijving moet er nog bij. Want na x aantal cycli is accu wel klaar.
En de omvormers leven zo lang ook niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
jens2002 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Klopt. En ik denk niet dat dat werkelijkheid wordt. Salderen per uur is inherent aan dynamische contracten. Je krijgt heel ingewikkelde en rare constructies als je dat niet doet. Bovendien gaat de salderingsregeling gaat er straks toch af en dat is het 'probleem' opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens2002
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-03 19:59
rreijnhoudt schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Klopt. En ik denk niet dat dat werkelijkheid wordt. Salderen per uur is inherent aan dynamische contracten. Je krijgt heel ingewikkelde en rare constructies als je dat niet doet. Bovendien gaat de salderingsregeling gaat er straks toch af en dat is het 'probleem' opgelost.
Als salderen per jaar verplicht wordt, en de dynamische leveranciers hebben hier geen oplossing voor, dan kan een klant met zonnepanelen niet bij hen terecht, lijkt mij. Salderen gaat sowieso nog door t/m 2031.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

Wat had jij in gedachte?
Best een net rendement en knap om het investeringsbedrag voor thuisaccu van 24 kWh zo laag te krijgen.

Wat iedereen ook zegt, dit is een veel betere vorm van rendement want je ben vrij los van allerlei belastingtarieven waardoor zonnepanelen op dit moment voor de meeste renderen. Batterij worden steeds goedkoper en de marktuurprijs zal meer fluctueren. Uiteindelijk zal de markt je natuurlijk wel inhalen maargoed voor nu lekker belangrijk.

Energie besparen loont nog steeds want hoe meer je bespaart hoe minder de aanslag is op je installatie waardoor die langer meegaat.

Rendement van 17,5 % klopt niet. Dat is afhankelijk hoelang de installatie meegaat met onderhoud meegerekend. Hoelang verwacht je dat de installatie meegaat?

[ Voor 8% gewijzigd door Gecko123 op 08-10-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 01:58
Na de uiteenzetting van Smuggler, waarvoor dank, en zoals ik hierboven nu ook weer lees is het denk beter om voor nu niet over te stappen naar Zonneplan met mijn zonnepanelen. Ik heb geen thuisaccu helaas.

Sowieso wil ik bij GC weg, uit principe. Ik heb nu twee opties;
- Een paar maanden bij Zonneplan vertoeven, contract zou 1 januari ingaan. In de winter maanden kan er namelijk weinig echt misgaan als ik het goed begreep gezien de opbrengst.
- Per 1 januari naar een ander variabel contract, Vattenfall lonkt, omdat dan toch het prijsplafond gaat gelden en ik hopelijk voor betere tarieven in aanmerking kom na een jaar Vattenfall.

Iemand tips of ideeën over deze twee opties, of om het ontopic te houden voornamelijk over optie 1.

[ Voor 3% gewijzigd door zer0l op 08-10-2022 14:30 ]

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Gecko123 de accu worden alleen maar duurder, anderhalf jaar geleden een 6 kWh gekocht voor 1100 euro, en die zit nu op 1600.
Prijs van bms is ook al 10/20 procent gestegen, die Chinezen weten het wel...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:32:
@Gecko123 de accu worden alleen maar duurder, anderhalf jaar geleden een 6 kWh gekocht voor 1100 euro, en die zit nu op 1600.
Dat werkt dan juist in het voordeel voor @KC27. Want die heeft ze al. Ik begrijp je pessimisme hier niet.

1600 euro voor 6 kWh resulteert in een kostprijs van opslag van 4 of 5 cent alleen voor de accu als je hem optimaal kan gebruiken. Dat is niet veel toch. En dat zal het duurste onderdeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Klopt het trouwens dat de opslag kosten bij Tibber nu 3,05 cent zijn en geen 0,2 cent meer zoals in de startpost staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:24
Het lijkt mij ook dat een accu na een x aantal laadcycli ook wat capaciteit kwijt is.
Hier werd eerder 6000 keer geschreven, maar dat zal vast niet tegen de capaciteit zijn die het nu heeft.

Mja, ik weet daar maar weinig van. Wel leuk om mee te lezen en dat er uberhaubt mensen aan het adopten zijn.

@edgarf28 Je kijkt naar ODE, dat is een door de overheid opgelegde heffing.

[ Voor 36% gewijzigd door Raymond P op 08-10-2022 15:39 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:36:
Het lijkt mij ook dat een accu na een x aantal laadcycli ook wat capaciteit kwijt is.
Hier werd eerder 6000 keer geschreven, maar dat zal vast niet tegen de capaciteit zijn die het nu heeft.

Mja, ik weet daar maar weinig van. Wel leuk om mee te lezen en dat er uberhaubt mensen aan het adopten zijn.
De 6k cycles haal je ook juist door SoC conservatief (20-80% of nog minder zelfs) te gebruiken. Als je dan met netto capaciteit daarvan rekent zal er niet veel degradatie zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
rroetenberg schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

Zou je je script eens willen delen? Of klein stukje ervan om het te begrijpen?
Ik ben - nog steeds - bezig om het hele script onder te brengen in een addon van Home Assistant.
Het script maakt gebruik van software die zijn oorsprong heeft in de wiskunde: Mixed Integer linear Programming. Afgekort als MIP. Meer info over een python implementatie van MIP: https://python-mip.readthedocs.io/. Dit algoritme wordt veel gebruikt in de industrie voor kosten minimalisatie als je veel variabelen hebt.
Je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om het "handelsreiziger probleem" op te lossen: wat is de kortste weg als je 20 plaatsen op een dag moet bezoeken.
In mijn geval gaat het om het oplossen van het vraagstuk: hoe en wanneer zetten we een accu, een boiler en een elektrische auto in om tot zo laag mogelijke energiekosten te komen.
Daarbij ontstaan veel variabelen (honderden) en minstens net zo veel vergelijkingen. Er zijn ook veel randvoorwaarden (constraints) waarbinnen de oplossing gezocht moet worden.
De python MIP-bibliotheek maakt het een stuk makkelijker om alle variabelen, vergelijkingen en randvoorwaarden te definiëren. Maar.... die bibliotheek is gebaseerd op een C++ programma en je hebt dus de binary nodig om mee te werken. Die binary is er wel voor een computer met een x86 processor (bijv mijn laptop met Ubuntu) maar niet voor een raspberry pi met een arm-processor.
In eerste instantie wilde ik het programma draaien als een appdaemon op mijn raspberry pi 4, waar ook Home Assistant op draait. Maar Home Assistant OS en alle standaard addon's zijn allemaal gebaseerd op Alpine Linux. Ik heb geprobeerd die C++ bibliotheek daar op te compileren maar dat ging niet werken omdat enkele sources van andere benodigde binaries niet voorhanden waren voor Alpine Linux.
Uiteindelijk heb ik keus gemaakt om een nieuwe addon te bouwen gebaseerd op debian (ook de basis van Ubuntu en raspbian). En zo kreeg ik het uiteindelijk wel gecompileerd en werkend op mijn raspberry pi.
Bovenstaand is een traject van bijna een jaar waarin ik de software heb ontwikkeld en ook nog een accu van 24 kWh heb gebouwd.
Maar alles (zowel het docker script van de addon als mijn software) vertoont nog heel veel de kenmerken van een "proof of concept" en ziet er allemaal niet zo netjes en gedocumenteerd uit als bijvoorbeeld de software van Home Assistant. Ik ben nu bezig om het allemaal "op te schonen" pas daarna durf ik het te delen met anderen.
Als er mensen zijn met ervaring met het bouwen van een addon en die daarbij willen helpen mogen ze mij een dm sturen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gecko123 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Dat werkt dan juist in het voordeel voor @KC27. Want die heeft ze al. Ik begrijp je pessimisme hier niet.

1600 euro voor 6 kWh resulteert in een kostprijs van opslag van 4 of 5 cent alleen voor de accu als je hem optimaal kan gebruiken. Dat is niet veel toch. En dat zal het duurste onderdeel zijn.
Is geen pessimisme, gewoon naar de feiten kijken.
Bij dit bedrag komt nog 200 voor bms ,maar vooral de omvormers zijn duurder dan de accu omdat de accu juist klein is.
Beetje serieus laden is 3500 euro.
Maar op zijn kleine accu is één omvormer van 1100 euro wel voldoende.
En ik weet vanuit de camper en boten wereld dat een Victron geen lang leven lijd, ben wel benieuwd wat ze gaan doen als ze iedere dag intensief gebruikt worden.
Mijn inschatting is op tien jaar accu gebruik, minstens twee sets omvormers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bbbrumbrum schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

De 6k cycles haal je ook juist door SoC conservatief (20-80% of nog minder zelfs) te gebruiken. Als je dan met netto capaciteit daarvan rekent zal er niet veel degradatie zijn.
Zeg maar gerust bijna niks, in het begin stadium is capaciteit zelfs hoger dan opgegeven.
In campers gaan ze nog wel eens kapot, althans dat denken ze, het is bijna altijd de ingebouwde bms die kapot gaat.
En de niets vermoedende klant laat dan gewoon een nieuwe plaatsen, ding open zagen en na reparatie weer dicht plakken word niet als alternatief genoemd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
edgarf28 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:35:
Klopt het trouwens dat de opslag kosten bij Tibber nu 3,05 cent zijn en geen 0,2 cent meer zoals in de startpost staat?
hoezo denk je dat?
even op hun website en mijn factuur gecheckt, de 3,05cent zijn Opslag duurzame energie- en klimaattransitie, die zijn bij iedereen gelijk. Garanties van Oorsprong: 0,2 ct/kWh dus dat klopt wel dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
hackbard schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

hoezo denk je dat?
even op hun website en mijn factuur gecheckt, de 3,05cent zijn Opslag duurzame energie- en klimaattransitie, die zijn bij iedereen gelijk. Garanties van Oorsprong: 0,2 ct/kWh dus dat klopt wel dacht ik.
Ah oke ik zie het idd. Keek bij het verkeerde kopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Net "contract" afgesloten bij Zonneplan. De vaste kosten zijn daar nu wel 6,25 per maand voor stroom en zelfde bedrag van gas. Dus dat kan geüpdatet worden in de topic start.

Ik ben benieuwd of mij dit gaat bevallen. Ik heb geen zonnepanelen (woon in appartement).
Mijn contract bij Greenchoice loopt begin november af en de verwachte kosten waar ze mee komen klinken zo enorm hoog. Maarja het is even wachten wat de gas/stroom prijs gaat doen natuurlijk komende tijd.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
MrBlueEyes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:11:
Net "contract" afgesloten bij Zonneplan. De vaste kosten zijn daar nu wel 6,25 per maand voor stroom en zelfde bedrag van gas. Dus dat kan geüpdatet worden in de topic start.
€6,25 is het maandbedrag inclusief 21% BTW. Het bedrag in de startpost is inclusief 9% BTW. Volgens mij hanteert Zonneplan in veel communicatie nog de bedragen inclusief 21% BTW, dus het is niet vreemd dat je die €6,25 te zien krijgt. Als het goed is krijg je €5,63 op je factuur te zien tot 1 januari.

Zie ook de vraag 'Hoe zit het met de BTW verlaging?' bij de veelgestelde vragen bij Zonneplan: https://service.zonneplan.nl/slimme-energie-uitleg-factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Sicco92 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:26:
[...]

€6,25 is het maandbedrag inclusief 21% BTW. Het bedrag in de startpost is inclusief 9% BTW. Volgens mij hanteert Zonneplan in veel communicatie nog de bedragen inclusief 21% BTW, dus het is niet vreemd dat je die €6,25 te zien krijgt. Als het goed is krijg je €5,63 op je factuur te zien tot 1 januari.

Zie ook de vraag 'Hoe zit het met de BTW verlaging?' bij de veelgestelde vragen bij Zonneplan: https://service.zonneplan.nl/slimme-energie-uitleg-factuur
Ow top ik zie het.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Omdat hij met verschuiven 40 cent krijgt, en ik zonder verschuiven 30 cent, in dezelfde tarief periode.
Het gaat niet alleen om die 40 ct voor teruglevering maar ook om 25 ct voor levering. Dat samen maakt een winst van 130 euro. T.o.v een standaard contract zonder accu.zou ik maar 10 euro hebben verdiend. Met alleen een day ahead contract zonder accu had ik geld moeten toeleggen omdat mijn pv dan hadden teruggeleverd tegen lage tarieven.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KC27 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:01:
[...]

Het gaat niet alleen om die 40 ct voor teruglevering maar ook om 25 ct voor levering. Dat samen maakt een winst van 130 euro. T.o.v een standaard contract zonder accu.zou ik maar 10 euro hebben verdiend. Met alleen een day ahead contract zonder accu had ik geld moeten toeleggen omdat mijn pv dan hadden teruggeleverd tegen lage tarieven.
@Smuggler zat op 29 cent met afname, dus ook dat vind ik niet al te groot verschil.
Maar goed, jij bent er blij mee, ik zie er helaas nog niet echt een verdien model in.
Zodra salderen er niet meer is dan word het anders.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik denk dat de leveranciers het hier druk gaan krijgen, al word het een maand gemiddelde, er is altijd een kans dat je lager komt dan het plafond

Prijsplafond energie mogelijk voordeliger voor mensen met 'dynamisch' contract https://www.nu.nl/kostenc...t-dynamisch-contract.html

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:32:
Dat ligt niet zo zeer aan de chinezen maar aan de slechte euro/dollar koers. De batterijen zijn in dollar prijzen nog hetzelfde maar in Euro betaal je er nu een heel stuk meer voor.

Vandaag begonnen met mijn extra 15kWh bij mijn al 12kWh setje batterijen te bouwen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 08:46
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Klopt, maar ik dacht ik herhaal het hier even omdat ik mensen zie die een dynamisch contract gaan afsluiten met zonnepanelen. Niet zo heel slim
Klopt mee eens heb zelf 6000wp liggen sinds maart dit jaar en op het moment 6mwh opgewekt.
met mijn EV eind van deze maand totaal qua verbruik rond 0 kWh over het hele jaar gezien… (ik blijf rondjes rijden en pv gaat minder leveren in de winter)
Zit er echter toch serieus over te denken om voor de maanden nov/dec/jan/feb over te gaan naar een dynamisch contract vanuit financieel oogpunt… kan aardig schuiven met mijn verbruik dmv opladen van EV… hierdoor gebruik maken van de gunstige tarieven… mijn pv doet in deze maanden veel minder dan dat ik verbruik…
Alternatief is bij van den bron blijven voor 83 ct/kWh…
Als ik over ga loop ik het salderen mis maar dat relatief lage pv vermogen kan ik op dat moment zelf wel verbruiken dus dan valt er weinig te salderen…

wat me nog wel tegen houdt voor maanden januari/februari is de onduidelijkheid mbt Energieplafond en dynamisch contract…
En of de 190€ per maand ook toegezegd gaat worden in november en december bij dynamisch contract…
Iemand hier antwoorden op? :*)

https://www.rijksoverheid...rbruikers%20te%20verlagen.

Dan in voorjaar 2023 weer is kijken naar vast of variabel contract ivm pv salderen show…

[ Voor 7% gewijzigd door E.D. op 09-10-2022 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
@E.D. ik denk dat ik nu overstap van greenchoice naar een dynamisch tarief.

de €190/mnd in november en december, is per klein gebruik aansluiting. Dus het soort contract zou niet uit moeten maken.

Ook verwacht ik dat de vragen mbt energieplafond i.c.m. Dynamische contracten eind dit jaar wel duidelijk (genoeg) is om te besluiten of overstappen op een variabel of vast contract weer zinvol is.

Risico voor de wintermaanden is denk ik vrij beperkt als je wat kan schuiven met je gebruik en geen giga overschot aan PV hebt liggen.

In ons geval kan de warmtepomp zichzelf aanpassen en omdat er altijd iemand thuis is kunnen we de vaat/was/droog-machine en ook de EV opladen als het gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HiBe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:11:
@E.D. ik denk dat ik nu overstap van greenchoice naar een dynamisch tarief.

de €190/mnd in november en december, is per klein gebruik aansluiting. Dus het soort contract zou niet uit moeten maken.

Ook verwacht ik dat de vragen mbt energieplafond i.c.m. Dynamische contracten eind dit jaar wel duidelijk (genoeg) is om te besluiten of overstappen op een variabel of vast contract weer zinvol is.

Risico voor de wintermaanden is denk ik vrij beperkt als je wat kan schuiven met je gebruik en geen giga overschot aan PV hebt liggen.

In ons geval kan de warmtepomp zichzelf aanpassen en omdat er altijd iemand thuis is kunnen we de vaat/was/droog-machine en ook de EV opladen als het gunstig is.
En ik denk ook, zolang je onder het gemiddelde gebruik komt (wat ik ook heb) je er geen buil aan kan vallen. Is idd alleen afwachten hoe het prijsplafond toegepast gaat worden. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ik vraag mij af in hoeverre de overheid bepaalde vormen van contracten kan/gaat weren voor de vergoeding. Ze communiceren immers 5 voor 12 over een maatregel die men gaat doorvoeren. Consumenten, zoals ook ik, zijn al een tijdje bezig en hebben mogelijk al een keuze gemaakt cq overstap ingepland. Ik zou het zodoende vreemd vinden dat hierdoor sommige de "boot" missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 16:37
beyazz06 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:28:
Ik vraag mij af in hoeverre de overheid bepaalde vormen van contracten kan/gaat weren voor de vergoeding. Ze communiceren immers 5 voor 12 over een maatregel die men gaat doorvoeren. Consumenten, zoals ook ik, zijn al een tijdje bezig en hebben mogelijk al een keuze gemaakt cq overstap ingepland. Ik zou het zodoende vreemd vinden dat hierdoor sommige de "boot" missen.
Er zijn geen intenties om contractvormen te gaan weren. De regeling geldt voor alle consumenten

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:15
Als je logisch nadenkt is, als je geen goedkoop langlopend contract hebt, zowel voor de overheid als voor de burger een dynamisch contract verreweg het goedkoopste:

De overheid hoeft geen enorme risico-opslag van energieleveranciers te financieren en hoeft alleen voor de tijdstippen waarop de prijs boven de 40 cent komt te vergoeden.

De burger is goedkoper uit omdat een deel van de prijs onder de 40 cent zal blijven en kan het verbruik zelfs zoveel mogelijk proberen te sturen naar de goedkope periodes om nog minder te betalen.

Logisch zou dus zijn dat de overheid dynamische contracten volledig vergoed tot de 2900 kWh totaalverbruik per jaar. Ik hoop dat ze dat ook inzien en zelfs gaan promoten, het zou een uitstekende voorbereiding voor de gemiddelde burger op de energietransitie en zo leren efficiënt mogelijk met de beschikbare energie omgaan zijn (helaas is de overheid niet altijd logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:24
Bij een aantal dynamisch-contract-leveranciers krijg je een kastje voor op je P1 poort. Nu heb ik zelf al een P1 meter aan die poort hangen, en die wil ik niet kwijt.

Is zo'n P1 kastje vanuit de leverancier verplicht? Bv Zonneplan heeft Zonneplan connect. Gebruiken ze dat alleen voor je eigen inzicht, of ook voor de berekening van de maandfactuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
aloft schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:49:
Bij een aantal dynamisch-contract-leveranciers krijg je een kastje voor op je P1 poort. Nu heb ik zelf al een P1 meter aan die poort hangen, en die wil ik niet kwijt.

Is zo'n P1 kastje vanuit de leverancier verplicht? Bv Zonneplan heeft Zonneplan connect. Gebruiken ze dat alleen voor je eigen inzicht, of ook voor de berekening van de maandfactuur?
Bij mij was de P1 poort ook reeds in gebruik. Bij Zonneplan kun je er een P1 splitter bijkopen. Dat werkt direct out-of-the-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
hutch schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Bij mij was de P1 poort ook reeds in gebruik. Bij Zonneplan kun je er een P1 splitter bijkopen. Dat werkt direct out-of-the-box.
Dit heb ik inderdaad ook gedaan, de splitter van Zonneplan mee besteld. Werkt prima en beiden krijgen de data netjes door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:24
virofi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Dit heb ik inderdaad ook gedaan, de splitter van Zonneplan mee besteld. Werkt prima en beiden krijgen de data netjes door.
Top, dan is dat altijd een optie. Maar is het ook verplicht om hun device te gebruiken? Gebruiken ze dat om je verbruik in rekening te kunnen brengen? Of krijgen ze die informatie vanuit de net-leverancier, die de slimme meter elk uur op afstand uitleest?

EDIT: krijg via de chat al snel antwoord van Zonneplan:

-=-
Goedemorgen, hoeft niet perse, maar het is wel handig om de prijzen bij te kunnen houden in de app. Aan het eind van de maand krijgen wij in ieder geval de gegevens door vanuit de netbeheerder.
-=-

[ Voor 20% gewijzigd door aloft op 10-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 14:49
Ik heb even het topic doorgelezen maar kan het niet zo gauw vinden. Is er een overzicht van de gemiddelde gastarieven per uur voor day-ahead leveranciers over de afgelopen periode?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik tussen 21 oktober t/m het einde van het jaar op een tarief zit van € 3,39 per m3 gas en een vastrecht van € 7 per maand. Daarna geldt het prijsplafond en vind ik het allemaal wat minder relevant. In deze periode zal ik naar verwachting zo'n 350 m3 verbruiken.

Daarnaast wek ik voor elektriciteit meer energie op dan ik verbruik (overschot van ca. 600 kWh op jaarbasis) dus lijkt het mij niet gunstig om daarvoor over te stappen. Ik wil dus alleen voor het product gas overstappen naar een day-ahead leverancier. Kan dat?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Slappyjoez schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:51:
Ik heb even het topic doorgelezen maar kan het niet zo gauw vinden. Is er een overzicht van de gemiddelde gastarieven per uur voor day-ahead leveranciers over de afgelopen periode?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik tussen 21 oktober t/m het einde van het jaar op een tarief zit van € 3,39 per m3 gas en een vastrecht van € 7 per maand. Daarna geldt het prijsplafond en vind ik het allemaal wat minder relevant. In deze periode zal ik naar verwachting zo'n 350 m3 verbruiken.

Daarnaast wek ik voor elektriciteit meer energie op dan ik verbruik (overschot van ca. 600 kWh op jaarbasis) dus lijkt het mij niet gunstig om daarvoor over te stappen. Ik wil dus alleen voor het product gas overstappen naar een day-ahead leverancier. Kan dat?
Ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje als jou dus ben ook aardig nieuw in deze materie.

Wat betreft historische prijzen, volgens mij gaat gas overal op dagprijs.
Zie hier bijvoorbeeld anwb: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Het verschilt per leverancier wat je moet afnemen, zie
E.D. schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Ik speel met dezelfde gedachten… heb al wat geïnformeerd bij easy energy kan je alleen gas afnemen, bij anwb moest je beide afnemen…

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 10-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 14:49
Cheesy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje als jou dus ben ook aardig nieuw in deze materie.

Wat betreft historische prijzen, volgens mij gaat gas overal op dagprijs.
Zie hier bijvoorbeeld anwb: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Het verschilt per leverancier wat je moet afnemen, zie

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXjizyMU-gGDfCdcB5zYuvvLGN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAZXqnHjBXx3uGagQdqNMaM3.png?f=fotoalbum_large

Ik ben dan voornamelijk benieuwd wat je hier nog ongeveer bovenop moet gooien om op de tarieven uit te komen die de leverancier berekent.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35
Ik volg dit draadje, gisteren aangemeld bij Tibber. Mijn contract bij Oxxio was afgelopen. Ons verbruik is ca. 7.000kwh met een Itho warmtepomp en een centraal warmtenet (Eteck). Wij hebben geen zonnepanelen ivm een rieten dak, ik zit nu wel te kijken naar een batterij om die evt slim te kunnen programmeren icm Tibber.
Ik heb nog niet gevonden of ik de Itho pomp kan sturen, hij is in ieder geval niet aangesloten op het netwerk dus ik vermoed dat ik weinig opties heb daarmee.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Slappyjoez schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:51:
Ik heb even het topic doorgelezen maar kan het niet zo gauw vinden.
dan heb je ook het topic niet doorgelezen ;)

kijk bijvoorbeeld eens hier onderaan de pagina: https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

er staat duidelijk bij wat er qua prijs nog bovenop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Slappyjoez schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben dan voornamelijk benieuwd wat je hier nog ongeveer bovenop moet gooien om op de tarieven uit te komen die de leverancier berekent.
Wat betreft gas:
- opslag van de leverancier en/of vaste leveringskosten
- btw
- energiebelasting
- opslag duurzame energie
- regiotoeslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:51
Weet iemand of er een integratie bestaat tussen de HomeWizard P1 meter en Tibber?

Tibber heeft uiteraard de eigen Pulse meter. Maar ik heb een paar maandjes geleden juist de P1 meter van HomeWizard aangeschaft, dus vind een beetje zonde als ik dan de Pulse aan zou moeten schaffen en mijn eigen P1 meter al weg kan gooien. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35
FlyingPineapple schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:21:
Weet iemand of er een integratie bestaat tussen de HomeWizard P1 meter en Tibber?

Tibber heeft uiteraard de eigen Pulse meter. Maar ik heb een paar maandjes geleden juist de P1 meter van HomeWizard aangeschaft, dus vind een beetje zonde als ik dan de Pulse aan zou moeten schaffen en mijn eigen P1 meter al weg kan gooien. 😅
Ik zit mij in te lezen of ik zo'n Tibber Pulse nodig heb, ik heb geen EV dus daarvoor lijkt het niet zinvol. Het lijkt alleen zinvol te zijn voor inzicht en live stats. Nog andere dingen die ik er mee zou kunnen?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
heeft iemand al een integratie van de EPEX prijzen met PVoutput gemaakt/gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
NuEffeNiet schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:45:
Als je logisch nadenkt is, als je geen goedkoop langlopend contract hebt, zowel voor de overheid als voor de burger een dynamisch contract verreweg het goedkoopste:

De overheid hoeft geen enorme risico-opslag van energieleveranciers te financieren en hoeft alleen voor de tijdstippen waarop de prijs boven de 40 cent komt te vergoeden.

De burger is goedkoper uit omdat een deel van de prijs onder de 40 cent zal blijven en kan het verbruik zelfs zoveel mogelijk proberen te sturen naar de goedkope periodes om nog minder te betalen.

Logisch zou dus zijn dat de overheid dynamische contracten volledig vergoed tot de 2900 kWh totaalverbruik per jaar. Ik hoop dat ze dat ook inzien en zelfs gaan promoten, het zou een uitstekende voorbereiding voor de gemiddelde burger op de energietransitie en zo leren efficiënt mogelijk met de beschikbare energie omgaan zijn (helaas is de overheid niet altijd logisch).
Op basis van de historische prijzen, zou een dynamisch contract voordeliger voor de overheid en jezelf moeten zijn, echter zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de gasprijs x 8 gaat de komende winter.
Dat is dit vanaf Januari 2023 voor de consument geen issue, de overheid roomt immers alles af maar mogelijk dat ze daar geen risico mee willen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
ChiLLeR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Ik zit mij in te lezen of ik zo'n Tibber Pulse nodig heb, ik heb geen EV dus daarvoor lijkt het niet zinvol. Het lijkt alleen zinvol te zijn voor inzicht en live stats. Nog andere dingen die ik er mee zou kunnen?
Daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar! Ik kon er alleen weinig over vinden. Ik zie op YT alleen promotievideo's en geen reviews/demo's.

Ik hoop dat de App n.a.v. live data de live kosten kan laten zien, maar ik kan er niks over vinden of dit zo is.

Lijkt me erg gaaf om een demo van de Pulse te kunnen zien ergens, ook zodat ik weet of hij beter werkt dan mijn HomeWizard P1 meter.

EDIT:
Ik heb de klantenservice benaderd. Ze gaven mij deze reactie:
Bedankt voor je bericht en interesse in de Pulse! We zijn net klaar met de opnames over de Tibber Pulse en enkele anderen producten die we aanbieden. Ik verwacht dan ook dat we ze snel met je ze kunnen delen. Als je een laadpaal hebt van Easee of Zaptec kan je de Pulse ook gebruiken voor load balancing.

De Pulse is een real time energiemeter die je helpt bewuster te worden van je energieverbruik. Zo kan je de sluipverbruikers opsporen. De Pulse laat real time zien hoeveel stroom er in totaal wordt verbruikt in je huis, maar niet welke apparaten dit veroorzaken. het is dus tijd om een kleine zoektocht te starten.🕵️‍♂️

Zo kan je bijvoorbeeld stekkers van apparaten waarvan jij vermoed dat het een groot- of sluipverbruiker is uit het stopcontact halen en kijken in de Tibber-app of het verbruik omlaag gaat. Je zou zelfs bepaalde stoppen in de meterkast uit kunnen zetten om zo in één klap een gebied uit te sluiten of juist te identificeren als grootverbruiker (keuken, badkamer, kelder etc.)

Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. 🙏

[ Voor 45% gewijzigd door FlyingPineapple op 10-10-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
ChiLLeR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb hier beiden draaien met een P1 splitter ertussen :).
Vindt de HomeWizard veel meer detail geven, en heeft in het dagelijks gebruik dus mijn voorkeur.
Mijn vrouw heeft dan weer graag alle informatie over dagprijzen enzo in 1 app, en gebruikt dus in essentie die tibber pulse.

Ze werken in elk geval goed naast elkaar. en de voorkeur is persoonlijk
Ik vind het bij homewizard erg fijn om de verschillende fases te kunnen zien, en dat mis ik voornamelijk bij tibber.
Verder is het ongeveer hetzelfde.

Kan op discord wel even een momentje plannen vanavond om beiden te laten zien.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Slappyjoez schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]

Inclusief btw, zo'n 50-60 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 19-09 23:43
Smuggler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:49:
Ze werken in elk geval goed naast elkaar. en de voorkeur is persoonlijk
Ik vind het bij homewizard erg fijn om de verschillende fases te kunnen zien, en dat mis ik voornamelijk bij tibber.
De Tibber-app heeft wel een tabje 'Fasen' als je bij het verbruik kijkt. Dus Home -> Huidig verbruik (widget) -> Fasen (bovenaan). Is dat wat je zoekt?
Geen idee of die goed werkt trouwens, want mijn meter geeft sowieso geen data over de fasen door dus ik kan het niet voor je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sicco92 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

De Tibber-app heeft wel een tabje 'Fasen' als je bij het verbruik kijkt. Dus Home -> Huidig verbruik (widget) -> Fasen (bovenaan). Is dat wat je zoekt?
Geen idee of die goed werkt trouwens, want mijn meter geeft sowieso geen data over de fasen door dus ik kan het niet voor je testen.
Nee, wat het zijn geen grafieken over tijd, alleen de huidige stand.
En het is niet duidelijk of je levert of terug levert over deze fases.

Homewizard geeft daar dus veel meer informatie en veel exacter:
Dus niet 1 2 of 16A.

Maar 1337watt. afname. en dat over alle overgelopen tijd. ipv alleen momentaan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:04
Ik ben (nog) geen Tibber klant, maar wel benieuwd naar het volgende:

Mijn p1 poort wordt gebruikt door Domoticz. Kan ik in plaats van een splitter en een pulse kopen ook Domoticz de data naar de Tibber app laten doorsturen?

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Schrobz Volgens mij is die functionaliteit momenteel alleen beschikbaar in Noorwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 10-10-2022 13:53 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Het wordt duur morgen... Dat wordt weer tussen 18 en 20 terugleveren via Tibber ipv de SAP.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 10-10-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ep Woody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:56:
Het wordt duur morgen... Dat wordt weer tussen 18 en 20 terugleveren via Tibber ipv de SAP.
SAP? Kun je iets meer uitleggen wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:06
Ep Woody schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:56:
:) Heb je die 2 uur dan zo veel productie? Of heb je een trucje geregeld dat je jouw SAP hebt geactiveerd in Kaapstad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

plofkip schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

SAP? Kun je iets meer uitleggen wat je bedoelt?
het grote day ahead energie prijzen topic.
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 10-10-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
superyupkent schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

:) Heb je die 2 uur dan zo veel productie? Of heb je een trucje geregeld dat je jouw SAP hebt geactiveerd in Kaapstad?
Nee maar wel een volle accu... 8) Nog niet heel veel, want ik kan maar 750 watt terugleveren gelijktijdig, maar toch... Beter dan 750 watt terugleveren tegen € 0.38 per kWh en het scheelt weer in mijn verbruik van die dag, aangezien dat toch wel momenten zijn dat er relatief veel stroom gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
Heeft iemand nog een tip voor een dynamische aanbieder van zowel stroom als gas waarbij de klantenservice beter is dan die van easyenergie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 16:37
Loewe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:08:
Heeft iemand nog een tip voor een dynamische aanbieder van zowel stroom als gas waarbij de klantenservice beter is dan die van easyenergie?
Klantenservice is bij allemaal erg beperkt omdat het voornamelijk kleine bedrijfjes zijn. Dat is helaas de consensus van dynamische tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AJediIAm schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Klantenservice is bij allemaal erg beperkt omdat het voornamelijk kleine bedrijfjes zijn. Dat is helaas de consensus van dynamische tarieven.
Beperkt en 2 maanden wachten op een simpel antwoord... tja.
Easy energy staat er helaas tegenwoordig om bekend.
Denk dat elke leverancier wel voldoet aan "beter dan EasyEnergy"

Ik zelf zit met Gas nog bij easy energy, daar lijken ze weinig fout te kunnen doen.
En ben voor elektra overgestapt naar Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
virofi schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:47:
Is er voor Home Assistant een vergelijkbare integratie als Nordpool om de gasprijzen in te laden?
Niemand die hier iets voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ik heb prima ervaringen met de klantenservice van ANWB Energie. Zowel telefonisch als whatsapp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Zonneplan heeft naar mijn ervaring een goede klantenservice. Na bellen had ik direct iemand aan de lijn die duidelijk verstand van zaken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
Ik heb net contact gehad met EnergieZero. Telefonische klantenservice en gaf antwoord op al mijn vragen. Kwam goed over.

Heeft iemand anders goede of slechte ervaring met EnergieZero?

ANWB neemt momenteel geen klanten aan omdat ze bezig zijn met een eigen vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
Whiskey48 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Zonneplan heeft naar mijn ervaring een goede klantenservice. Na bellen had ik direct iemand aan de lijn die duidelijk verstand van zaken had.
Bedankt, dan zal ik EnergieZero vergelijken met Zonneplan.
Tenzij iemand anders nog een andere aanbieder aanbeveelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
plofkip schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb prima ervaringen met de klantenservice van ANWB Energie. Zowel telefonisch als whatsapp.
Ik heb een tegengestelde ervaring en ben daarom overgestapt naar Zonneplan. Kan verkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik overweeg ook om over te stappen naar een aanbieder die dynamische prijzen hanteert. Met name omdat ik een electrische auto heb en gemiddeld zo'n 200-300kWh per maand laad. Op dit moment heb ik een gecertificeerde kWh meter op deze groepen zitten, zodat ik aan het einde van het jaar weet wat ik totaal verbruikt heb. Omdat de kWh prijs vast was kon ik dat eenvoudig verrekenen. Nu kan dat nog per maand, maar met variabele prijzen is dat niet meer te doen. Weet iemand hoe de belastingdienst hiermee om gaat?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Laatst online: 19-09 22:58
PCJR schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Ff de boel realistisch houden.

Ik heb een hyd5000ep met een accu van 1200 euro. 16 cellen 120Ah. Iets van 6kwh.
De hybride omvormer kan 5kw laden en ontladen.

Reken hier naar mee. Rest is wsl too much meestal :)
Al is eem 16x 240Ah of 320Ah ook prima mogelijk, duurder uiteraard. Diy is iets van 3-5x goedkoper dan andere accusystemen.

Edit.
1. Dat laden in het goedkoopste uur en ontladen in het duurste, heb ik geprobeerd. Leuk maar ik had er meer aan door de power te gebruiken in de rest van de uren in de gehele dag. Ik kon het huis (een dag) draaien op 1 uur laden in de nacht, met wat solar support af en toe. Dat was goedkope stroom in de winter van 2021/22.
2. Komende herfst ga ik denk ik naar Tibber, als de goedkoopste uurstroom dan wel onder de 61cnt ligt die ik nu bij eneco krijg als tlv.

[Afbeelding]
Zit je al bij Tibber? En hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
HaraldBou schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Zit je al bij Tibber? En hoe bevalt het?
Nop. Tot voor kort Eneco.
25 sept naar UC
1 nov naar OM (37cnt winter afname lekker goedkoop)
eind feb ergens kijken voor overstap naar de hoogte tlv (als dat tzt nog uberhaubt iets gaat uitmaken...)

Nu alles gecapt zal worden op 40cnt, is een dynamische niet meer (zo) gunstig. Het kan iets goedkoper uitvallen als je dus een soort cap ook op je max tarief hebt bij Tibber a 40cnt. Maar er is nog niet duidelijk hoe ze het gaan berekenen. Zou ook een gemiddelde kunnen zijn per dag of week of maand van 40 cnt.

Voor nu, voor mij, nog even niet spannend denk ik :)

https://www.nu.nl/kostenc...t-dynamisch-contract.html

Volgens Schoorl is nog niet zeker dat het prijsplafond per uur wordt toegepast. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om te kijken naar de gemiddelde stroomprijs die een klant heeft betaald per dag, week of maand. Als dat gemiddelde boven het plafond uitkomt, zou een korting worden toegepast.

"Dat zijn opties die allemaal op tafel liggen", zegt Schoorl. Door te rekenen per week of maand zou het prijsvoordeel van dynamische contracten kleiner worden of verdwijnen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

PCJR schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Nop. Tot voor kort Eneco.
25 sept naar UC
1 nov naar OM (37cnt winter afname lekker goedkoop)
eind feb ergens kijken voor overstap naar de hoogte tlv (als dat tzt nog uberhaubt iets gaat uitmaken...)

Nu alles gecapt zal worden op 40cnt, is een dynamische niet meer (zo) gunstig. Het kan iets goedkoper uitvallen als je dus een soort cap ook op je max tarief hebt bij Tibber a 40cnt. Maar er is nog niet duidelijk hoe ze het gaan berekenen. Zou ook een gemiddelde kunnen zijn per dag of week of maand van 40 cnt.

Voor nu, voor mij, nog even niet spannend denk ik :)

https://www.nu.nl/kostenc...t-dynamisch-contract.html

Volgens Schoorl is nog niet zeker dat het prijsplafond per uur wordt toegepast. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om te kijken naar de gemiddelde stroomprijs die een klant heeft betaald per dag, week of maand. Als dat gemiddelde boven het plafond uitkomt, zou een korting worden toegepast.

"Dat zijn opties die allemaal op tafel liggen", zegt Schoorl. Door te rekenen per week of maand zou het prijsvoordeel van dynamische contracten kleiner worden of verdwijnen.
Ik zing het jaar bij Vattenfall nog even uit tot er duidelijkheid is. Een gemiddelde is natuurlijk een soort van het onderuit halen van het idee van dynamische tarieven. Volgend jaar wordt het hier of panelen of dynamische tarieven. Beide is niet onhandig door het “oneerlijke” salderen, waarbij ik met weinig PV de panelen van een ander subsidieer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Laatst online: 17:04
Raymond P schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:53:
@Schrobz Volgens mij is die functionaliteit momenteel alleen beschikbaar in Noorwegen.
Bedoel je functionaliteit in de Tibber app?

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Schrobz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:00:
[...]

Bedoel je functionaliteit in de Tibber app?
Nee, middels de API: https://developer.tibber.com/docs/reference
De app haalt het weer van de Tibber servers natuurlijk. Hier in NL zitten we dus (voorlopig) aan Tibber hardware vast.

Heel diep ben ik er nog niet ingedoken, morgen begint Tibber hier met leveren en zal ik de API wat verder kunnen bekijken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Je kunt met hun developer explorer (https://developer.tibber.com/explorer) je verbruiksgeschiedenis opvragen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
{
  viewer {
    homes {
      production(resolution: HOURLY, last: 1000) {
        nodes {
          from
          to
          profit
          unitPrice
          unitPriceVAT
          production
          productionUnit
        }
      }
    consumption(resolution: HOURLY, last: 1000) {
        nodes {
          from
          to
          cost
          unitPrice
          unitPriceVAT
          consumption
          consumptionUnit
        }
      }
    }
  }
}

Dit kan ook met curl en dan het json antwoord "uitpakken".

[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 10-10-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@KC27 Als ik het goed begrepen heb wilt hij z'n bestaande P1 hardware gebruiken om data aan de Tibber app te feeden.

Hoe lang loopt het periodiek uitlezen van de meter bij hun achter?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:03:
@KC27 Als ik het goed begrepen heb wilt hij z'n bestaande P1 hardware gebruiken om data aan de Tibber app te feeden.

Hoe lang loopt het periodiek uitlezen van de meter bij hun achter?
Meestal komen de data de volgende dag beschikbaar in de app. Soms (als de netbeheerder achterloopt) lopen zij ook achter. Zo zit ik nog steeds te wachten op de data van 4 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@KC27 Afaik houdt de netbeheerder van de kwartierstanden maar 10 dagen historie aan, je 4 september zal dus foetsie zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:46:
@KC27 Afaik houdt de netbeheerder van de kwartierstanden maar 10 dagen historie aan, je 4 september zal dus foetsie zijn.
Sorry type fout was 4 oktober.
September is helemaal binnen. Heb ook al de factuur gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door KC27 op 11-10-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah die is er nog. :)

Ik vraag mij wel af waar die vertraging soms vandaan komt bij de leveranciers...

Dus iig voldoende motivatie om zo'n Pulse aan te schaffen als je dat nog niet geregeld hebt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Ik denk dat ik van het welkomsttegoed bij Tibber een Pulse ga aanschaffen, gezien die dan toch (bijna) gratis is. Het is namelijk wel super fijn als ik alle data in 1 App beschikbaar heb. Dan houd ik mijn HomeWizard P1 meter lekker in de la totdat ik weer een keertje naar een reguliere energie-aanbieder overstap. 😊

Het is opzich wel zonde dat we onze eigen P1 meters (nog) niet kunnen integreren met Tibber, want het zijn in principe 2 apparaatjes die precies dezelfde data uitlezen uit de slimme meter. De Pulse is alleen een stuk duurder.

Mijn contract gaat begin volgende maand in, eerst maar eens zien of ik ook daadwerkelijk tevreden ben over day ahead voordat ik hun apparaatjes ga aanschaffen, het is voor mij namelijk nog 100% nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:46
Ik ben erg tevreden met Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
Waarom niet apart. Tibber volgens mij laagste fee, dus daar stroom.
Gas tja, alles onder 1200 kuub maakt geen hol uit. Zit de eronder?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:09
Energyzero zeer tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Iemand die mij kan uitleggen of/hoe ik het uurtarief van Energyzero in Home Assistant kan krijgen?
Zou ook graag de tarieven van de volgende dag in Home Assistant willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
marvin3241 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:31:
Iemand die mij kan uitleggen of/hoe ik het uurtarief van Energyzero in Home Assistant kan krijgen?
Zou ook graag de tarieven van de volgende dag in Home Assistant willen weten.
Even zoeken op Energyzero api in dit topic. Er was iemand die een Home Assistant sensor had gemaakt en gedeeld
Pagina: 1 ... 24 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels