Dankuvirofi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:58:
[...]
Even zoeken op Energyzero api in dit topic. Er was iemand die een Home Assistant sensor had gemaakt en gedeeld
Even stomme vraag… ik overweeg me aan te melden bij anwb…. Maar dat kan niet online? 😳 ?
ANWB zit in een overgangsfase, ze hebben een eigen leveringsvergunning gekregen en hebben momenteel een klanten-stop.refused81 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:54:
Even stomme vraag… ik overweeg me aan te melden bij anwb…. Maar dat kan niet online? 😳 ?
https://www.anwb.nl/forms/energie/hou-mij-op-de-hoogte
- knip -
Niemand die dit al voor mekaar heeft?roald16 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:35:
Iemand al ervaring met de energieprijzen inlezen in Domoticz?
Wat zou je willen laten zien binnen Domoticz?
- knip -
De bedragen per uur en nog liever de kosten/opbrengsten per uur.Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
Wat zou je willen laten zien binnen Domoticz?
@plofkip Volgens mij heeft Domoticz daar niet direct een interface voor. Laten zien wat nog moet komen gaat niet (zonder heel veel gedoe).
De prijs van het huidige uur is wel te doen natuurlijk, inclusief graph/history. En daar kan je dan ook mee rekenen/updaten.
Voordat je dat pad bewandelt zou ik wel kort naar Home Assistant of Grafana + Influxdb (of sql etc) kijken.
Doordat dat een hoop meer mogelijkheden geeft zal je specifiek voor day-ahead daar ook meer voorbeelden/hulp voor vinden.
Dat je niet je hele home automation om gaat gooien, of op zijn minst daar geen zin in hebt, snap ik.
De prijs van het huidige uur is wel te doen natuurlijk, inclusief graph/history. En daar kan je dan ook mee rekenen/updaten.
Voordat je dat pad bewandelt zou ik wel kort naar Home Assistant of Grafana + Influxdb (of sql etc) kijken.
Doordat dat een hoop meer mogelijkheden geeft zal je specifiek voor day-ahead daar ook meer voorbeelden/hulp voor vinden.
Dat je niet je hele home automation om gaat gooien, of op zijn minst daar geen zin in hebt, snap ik.
- knip -
Hoeft niet zo moeilijk te zijn hoor. Ik zou gewoon 24 dummy switches aanmaken voor elk uur van de dag en die hebben dan elk de prijs van dat uur.Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:10:
@plofkip Volgens mij heeft Domoticz daar niet direct een interface voor. Laten zien wat nog moet komen gaat niet (zonder heel veel gedoe).
@de Peer Ja, dat is toch behoorlijk gedoe.
Naar welke virtual sensor moet je kijken dan?
Als het puur voor historie is dan hoeft dat natuurlijk ook niet. Enkel het huidige (en wellicht vorig) uur is dan belangrijk.
fwiw ik heb nog Domoticz op de achtergrond draaien (want legacy IDX nummers overal en lui), maar doe enkel het huidig uurtje updaten.
---
Wellicht ook handig/leuk om te zien hoe anderen hiermee om gaan...
Ik heb een tijdje (dankbaar) gebruik gemaakt van de Telegram bot van @itheo.tech: itheo.tech in "het grote day ahead energie prijzen topic."
De kale text (en opmaak) gaf wel wat issues bij m'n vriendin.
Om de tarieven visueel weer te geven gebruiken wij een bar chart met conditionele opmaak in Grafana waar elke ochtend een render van gemaakt en verstuurd wordt via Telegram. (Horizontaal lijkt het hier veel beter te doen)
Whatsapp kan natuurlijk ook.
/f/image/qGQNnPIyb64uHqioui018hSt.png?f=fotoalbum_large)
Het grote voordeel van Grafana is dat het doodsimpel is om een selectie te maken van verbruik/opwek in een periode. Mja, dat moet je ook maar willen natuurlijk.
Voor mijzelf heb ik dag/week/maand tabellen, m'n vriendin kijkt af en toe bij de leverancier.
Als het puur voor historie is dan hoeft dat natuurlijk ook niet. Enkel het huidige (en wellicht vorig) uur is dan belangrijk.
fwiw ik heb nog Domoticz op de achtergrond draaien (want legacy IDX nummers overal en lui), maar doe enkel het huidig uurtje updaten.
---
Wellicht ook handig/leuk om te zien hoe anderen hiermee om gaan...
Ik heb een tijdje (dankbaar) gebruik gemaakt van de Telegram bot van @itheo.tech: itheo.tech in "het grote day ahead energie prijzen topic."
De kale text (en opmaak) gaf wel wat issues bij m'n vriendin.
Om de tarieven visueel weer te geven gebruiken wij een bar chart met conditionele opmaak in Grafana waar elke ochtend een render van gemaakt en verstuurd wordt via Telegram. (Horizontaal lijkt het hier veel beter te doen)
Whatsapp kan natuurlijk ook.
/f/image/qGQNnPIyb64uHqioui018hSt.png?f=fotoalbum_large)
Het grote voordeel van Grafana is dat het doodsimpel is om een selectie te maken van verbruik/opwek in een periode. Mja, dat moet je ook maar willen natuurlijk.
Voor mijzelf heb ik dag/week/maand tabellen, m'n vriendin kijkt af en toe bij de leverancier.
- knip -
Ik heb inderdaad erg veel draaien binnen Domoticz 😅Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:10:
Het gaat me vooral om de historie, niet de toekomst. Dus totale kosten/opbrengsten per uur en dus ook per dag en week etc.
Moet best te doen zijn vermoed ik. Ben zelf senior .NET ontwikkelaar, dus daar voel ik me persoonlijk het meest in thuis, maar heb ook aardig wat dzvents scripts draaien.
@plofkip Dan gebruik je Domoticz als een behoorlijk complexe (lees: kreupele) interface naar sqlite?
Je zult er ongetwijfeld iets van kunnen maken.
Wellicht heb je hier wat aan: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=25031
Je zult er ongetwijfeld iets van kunnen maken.
- knip -
Ik gebruik domoticz om zaken te automatiseren. Niet om iets weer te geven op een scherm waarna je alsnog manueel moet handelen.Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:42:
@de Peer Ja, dat is toch behoorlijk gedoe.Naar welke virtual sensor moet je kijken dan?
Als het puur voor historie is dan hoeft dat
@de Peer Dat is exact mijn punt. Een JSON file inlezen/ophalen is dan al snel handiger.
- knip -
De prijzen in de openingspost voor Zonneplan is niet meer actueel.
Onderstaande prijzen heb ik zojuist ontvangen:
Elektriciteit - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Handling fee: € 0,003 per kWh
Vaste leveringskosten: € 6,25 per maand
Overheidsheffingen en netbeheerkosten
Energiebelasting: € 0,08142 per kWh
Vermindering energiebelasting: € -68,73 per maand
Netbeheerkosten: € 22,31 per maand
Gas - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Handling fee: € 0,03 per m³
Transportkosten: € 0,02 per m³
Energiebelasting: € 0,54416 per m³
Netbeheerkosten: € 15,55 per maand
Levering door Zonneplan
Levering door Zonneplan
In de openingspost wordt gerekend met 9% BTW en in de prijzen die je hebt ontvangen met 21%. Dit wordt als het goed is verrekend op je factuur.joep03nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:25:
De prijzen in de openingspost voor Zonneplan is niet meer actueel.
Levering door Zonneplan
Levering door Zonneplan
Ik heb een keer naar HA gekeken en opgestart (docker), maar vond het wat onoverzichtelijk. Niet dat domoticz daar zo goed in is, maar daar ben ik aan gewend ;-)Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:31:
@plofkip Dan gebruik je Domoticz als een behoorlijk complexe (lees: kreupele) interface naar sqlite?
Je zult er ongetwijfeld iets van kunnen maken.Wellicht heb je hier wat aan: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=25031
En ik vraag me af of ik mijn dzvents fatsoenlijk kan porten naar HA (bijvoorbeeld aansturing MV via humidity in de badkamer, dimmen verlichting als tv gekeken wordt, en nog wat van dat soort dingetjes).
Vraagje : welke p1 splitter gebruik je? Ik wil deze setup ook namelijk 😀 alvast bedanktSmuggler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
Ik heb hier beiden draaien met een P1 splitter ertussen.
Vindt de HomeWizard veel meer detail geven, en heeft in het dagelijks gebruik dus mijn voorkeur.
Mijn vrouw heeft dan weer graag alle informatie over dagprijzen enzo in 1 app, en gebruikt dus in essentie die tibber pulse.
Ze werken in elk geval goed naast elkaar. en de voorkeur is persoonlijk
Ik vind het bij homewizard erg fijn om de verschillende fases te kunnen zien, en dat mis ik voornamelijk bij tibber.
Verder is het ongeveer hetzelfde.
Kan op discord wel even een momentje plannen vanavond om beiden te laten zien.
Hoeveel dagen duurt het over het algemeen wanneer asap wilt overstappen naar anwb of easy energy? (Op het moment variabel contract bij van de Bron)
ANWB kan momenteel niet. Ik ben nu aan het overstappen van Vandebron naar Zonneplan, dat duurt 21 dagen.E.D. schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:03:
Hoeveel dagen duurt het over het algemeen wanneer asap wilt overstappen naar anwb of easy energy? (Op het moment variabel contract bij van de Bron)
@plofkip Durf het niet te zeggen, mijn ervaring met hass is beperkt door het gebrek aan support voor LXC.
Mijn advies is sowieso je (meterstanden, productie, prijs) los van alle pakketjes op te slaan zodat je in de toekomst niet met een probleem/hoofdpijn zit als je van pakket zou willen wisselen.
Map-reduce is dan ook wat makkelijker te managen.
Heb je ook naar Grafana gekeken? Gezien je voornamelijk kijkt naar een manier om historie te behouden is dat imho een mooie tool voor visualisatie van je data.
Dat kan je dan bijvoorbeeld laagdrempelig koppelen aan een sqlite file (of direct aan de GraphQL van Tibber).
@E.D.
Mijn advies is sowieso je (meterstanden, productie, prijs) los van alle pakketjes op te slaan zodat je in de toekomst niet met een probleem/hoofdpijn zit als je van pakket zou willen wisselen.
Map-reduce is dan ook wat makkelijker te managen.
Heb je ook naar Grafana gekeken? Gezien je voornamelijk kijkt naar een manier om historie te behouden is dat imho een mooie tool voor visualisatie van je data.
Dat kan je dan bijvoorbeeld laagdrempelig koppelen aan een sqlite file (of direct aan de GraphQL van Tibber).
@E.D.
Tibber houdt overigens 18 dagen aan.Het is helaas niet mogelijk om het contract eerder in te laten gaan dan 30 dagen in de toekomst. Wanneer je een datum selecteert die wel binnen 30 dagen ligt, gaat je contract zo spoedig mogelijk in: over 30 dagen (de wettelijke overstaptermijn incl. bedenktijd).
- knip -
Nou snel porten=vertalen naar HA zit er niet in. Er is volgens mij geen conversie tool.plofkip schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:30:
[...]
Ik heb een keer naar HA gekeken en opgestart (docker), maar vond het wat onoverzichtelijk. Niet dat domoticz daar zo goed in is, maar daar ben ik aan gewend ;-)
En ik vraag me af of ik mijn dzvents fatsoenlijk kan porten naar HA (bijvoorbeeld aansturing MV via humidity in de badkamer, dimmen verlichting als tv gekeken wordt, en nog wat van dat soort dingetjes).
Maar wat jij wil: aansturing van mv door %rel.vochtigheid kan met een eenvoudige automatisering die wordt getriggerd door het veranderen van de uitgelezen vochtigheid. Dat is voor HA appeltje eitje.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
En HA heeft een mooi energy dashboard waarmee je je historie inzichtelijk kunt maken.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Dit is balen zeg. Is er enige indicatie van wanneer ze weer klanten gaan aannemen?Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
ANWB zit in een overgangsfase, ze hebben een eigen leveringsvergunning gekregen en hebben momenteel een klanten-stop.
Eergisteren zeiden ze het nog niet te weten (lees: nog niet te vertellenDLSS schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
Dit is balen zeg. Is er enige indicatie van wanneer ze weer klanten gaan aannemen?
Beste Andy, we weten nog geen precieze datum wanneer het weer mogelijk is om aan te melden voor energie dynamisch. Je kunt het beste onze website in de gaten houden.
— anwb (@ANWB) 10 oktober 2022
Geen idee. Begin volgend jaar zou administratief het makkelijkst zijn lijkt mij.DLSS schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
Dit is balen zeg. Is er enige indicatie van wanneer ze weer klanten gaan aannemen?
edit: zoals hierboven dus.
Vanwaar de interesse in ANWB specifiek? Dat is toch niet interessanter dan een van de andere EnergyZero resellers?
Je zit ook niet een jaar vast, als je volgende maand ergens anders klant wilt zijn dan kan dat gewoon.
- knip -
Thanks voor de snelle reactie.Cheesy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Eergisteren zeiden ze het nog niet te weten (lees: nog niet te vertellen)
[Twitter]
Wist niet dat ze zo actief op Twitter waren.
Hopelijk accepteren ze over een paar maanden weer klanten. Het was mijn plan om naar de anwb over te stappen.
^^^^plofkip schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
Ik heb van ze begrepen per 1 november. Maar hoe het product eruit ziet is dus nog de vraag...
Ja klopt, het is ook niet het einde vd wereld maar ik vind de anwb een wat sympathiekere organisatie.Raymond P schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Geen idee. Begin volgend jaar zou administratief het makkelijkst zijn lijkt mij.
edit: zoals hierboven dus.
Vanwaar de interesse in ANWB specifiek? Dat is toch niet interessanter dan een van de andere EnergyZero resellers?
Je zit ook niet een jaar vast, als je volgende maand ergens anders klant wilt zijn dan kan dat gewoon.
Ik ben laatst per ongeluk op een wegenwacht vlog beland. Uiterst sympathiek haha.
(Irrationele overweging, I know.)
Zal het nog eens een kans geven. Het is vrij lastig side-by-side te draaien met domoticz, dan raakt de boel in de war (iig de P1 meter).KC27 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:28:
En HA heeft een mooi energy dashboard waarmee je je historie inzichtelijk kunt maken.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/x360junkie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Vraagje : welke p1 splitter gebruik je? Ik wil deze setup ook namelijk 😀 alvast bedankt
Ik heb deze ertussen zitten.
Mocht iemand trouwens er 1 weten met meer poorten (7 stuks ofzo). dan houdt ik mij daar ook weer voor aanbevolen!. heb nog zoveel dingen te testen!
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik heb er gewoon 1 van Aliexpress gehaald voor 1 of 2 euro.x360junkie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Vraagje : welke p1 splitter gebruik je? Ik wil deze setup ook namelijk 😀 alvast bedankt
ik kreeg dus bij die van aliexpress problemen met de loadbalancer van mijn laadpaal.de Peer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Ik heb er gewoon 1 van Aliexpress gehaald voor 1 of 2 euro.
Die actieve lijkt het bij mij wel goed te doen.
Kan natuurlijk een productiefoutje zijn of iets dergelijks. maar voor mij de reden toen om naar deze over te stappen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Waarom niet een contract aangaan met Energyzero, ipv via een tussenpartij?Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:58:
[...]
ANWB zit in een overgangsfase, ze hebben een eigen leveringsvergunning gekregen en hebben momenteel een klanten-stop.
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?
Die vraag is inmiddels beantwoord: DLSS in "het grote day ahead energie prijzen topic."hapklaar schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Waarom niet een contract aangaan met Energyzero, ipv via een tussenpartij?
De gunfactor lijkt mee te wegen.
- knip -
ik kan het zo niet op de website vinden, maar vindt salderen hier per contractjaar plaats?
Nee op dit moment niet je krijgt de uurprijs die je teruglevert. Deze zomer was dat gem 40ctKoning88 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:52:
ik kan het zo niet op de website vinden, maar vindt salderen hier per contractjaar plaats?
[...]
Wat krijg je dan wel?alki schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:02:
[...]
Nee op dit moment niet je krijgt de uurprijs die je teruglevert. Deze zomer was dat gem 40ct
Kan je het nog wel steeds 1 op 1 wegstrepen? Waarbij de prijs dus niet relevant is bij niet terugleveren?
Of is bij deze vorm van levering niet interessant als je zeg maar 10000kwh verbruikt per jaar en 10000kwh terug levert?
ANWB is binnenkort juist geen tussenpartij meer.hapklaar schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Waarom niet een contract aangaan met Energyzero, ipv via een tussenpartij?
Ik mag er vanuit gaan van niet, anders gaat mijn hele idee om kosten te besparen down the drain...Koning88 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
hear hear, 1 jaar laterSmuggler schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:17:
@!null klopt en dat is een bewuste keus geweest. ik heb er ook geen spijt van.
vergelijk kunnen we denk ik in het voorjaar maken, als deze prijzen langer aanhouden. of juist weer goed dalen.
Morgen is de prijs weer terug naar 6 cent op enig moment van de dag.
Het risico kan ik aan, dus krijg geen problemen hiermee. Wellicht als de prijs naar 3 euro per kuub gaat en 1 euro voor een kwh. dan wordt het serieus vervelend.

Die glazen bol...
Mijn dynamische tarieven zijn gemiddeld nog niet op 1 euro per kWh gekomen.
Gas wel tijdelijk op 3. Maar dat was in de zomer.
En inderdaad ik vind de tarieven nu wel vervelend worden
Zeker nu de zon steeds minder schijnt. Afgelopen zomer veel voordeel gehad van de hoge prijzen. Doormiddel van het pv systeem.
Gelukkig de rest van Nederland ook. Dus er komen allemaal kunstmatige ingrepen en plafonds. Dus de soep is nog niet zo heet.
Straks is de prijs weer 5 cent. En zit de rest vast aan vaste contracten....
Enorm vervelend. Gemiddeld € 25.4 per 100 kWh terwijl een beetje modelcontract op € 36.2 per 100 kWh zit (enkel tarief).Smuggler schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:37:
[...]
Die glazen bol...![]()
Mijn dynamische tarieven zijn gemiddeld nog niet op 1 euro per kWh gekomen.
Gas wel tijdelijk op 3. Maar dat was in de zomer.
En inderdaad ik vind de tarieven nu wel vervelend worden![]()
Zeker nu de zon steeds minder schijnt. Afgelopen zomer veel voordeel gehad van de hoge prijzen. Doormiddel van het pv systeem.
Gelukkig de rest van Nederland ook. Dus er komen allemaal kunstmatige ingrepen en plafonds. Dus de soep is nog niet zo heet.
Straks is de prijs weer 5 cent. En zit de rest vast aan vaste contracten....@glazenbol luister je mee?
Heel erg bedankt! Werkt feilloos. Heb het nog niet goed kunnen testen (niet koud genoeg ookjaccore schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:02:
Wellicht interessant voor jullie:
Ik ben bezig met een Home Assistant integratie die de day ahead energieprijzen van ENTSO-e Transparency Platform als sensors integreert in Home Assistant.
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Kxg9CVrkiZdVoP76uqfmtMWz.png?f=user_large)
Heeft iemand een voorbeeld van hoe ze de Nordpol additional costs hebben geconfigureerd voor Zonneplan? Ik kom steeds op andere tarieven dan wat ik zie in de Zonneplan app...
Na het lezen van dit topic ga ik voor gas per 16-11 naar EasyEnergy. Weliswaar iets duurder dan EnergyZero, maar afrekening per maand. Goedkoper dan bij mijn huidige variabele tarief en het risico aan de bovenkant wordt per 1 januari afgedekt door het prijsplafond.
Voor Stroom heb ik advies nodig: ik heb 10 zonnepanelen van 405W. De panelen dekken niet mijn gehele verbruik. Per saldo lever ik dus niet terug. Er blijft ongeveer 1250kw over die ik moet betalen. Loont het nu wel of juist niet om voor stroom over te stappen naar Tibber?
Mijn huidige stroomcontract opzeggen voor de maanden november t/m februari kan natuurlijk ook en daarna weer terug overstappen is ook nog een optie. Op het moment dat ik dan terug zou gaan betaal ik maximaal de plafondprijs bij de nieuwe aanbieder. Wat is in mijn geval het beste?
Voor Stroom heb ik advies nodig: ik heb 10 zonnepanelen van 405W. De panelen dekken niet mijn gehele verbruik. Per saldo lever ik dus niet terug. Er blijft ongeveer 1250kw over die ik moet betalen. Loont het nu wel of juist niet om voor stroom over te stappen naar Tibber?
Mijn huidige stroomcontract opzeggen voor de maanden november t/m februari kan natuurlijk ook en daarna weer terug overstappen is ook nog een optie. Op het moment dat ik dan terug zou gaan betaal ik maximaal de plafondprijs bij de nieuwe aanbieder. Wat is in mijn geval het beste?
Weet iemand welke P1-splitter Zonneplan heeft? Is dat ook een splitter naar 3 poorten? of naar 2?Smuggler schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
Ik heb deze ertussen zitten.
Mocht iemand trouwens er 1 weten met meer poorten (7 stuks ofzo). dan houdt ik mij daar ook weer voor aanbevolen!. heb nog zoveel dingen te testen!
Bij Zonneplan kost de splitter 30 EUR, wellicht is het verstandiger om zelf een splitter te kopen.
Dan klopt het nog niet.virofi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:59:
[...]
In de openingspost wordt gerekend met 9% BTW en in de prijzen die je hebt ontvangen met 21%. Dit wordt als het goed is verrekend op je factuur.
Handling fee van stroom is bij mij 0,003 EUR/kWh -> 0,003 / 1,21 * 1,09 = 0,0027 en in de openingspost staat 0,0025 EUR. Scheelt niet veel, maar toch...
De opslagen per leveranciers zijn berekend zonder BTW, zoals ook in de header van de kolom staatjoep03nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:15:
[...]
Dan klopt het nog niet.
Handling fee van stroom is bij mij 0,003 EUR/kWh -> 0,003 / 1,21 * 1,09 = 0,0027 en in de openingspost staat 0,0025 EUR. Scheelt niet veel, maar toch...
Misschien dat ik alles weer standaardiseer naar 21% BTW na 1 januari, dit geeft toch wel veel verwarring. De leveranciers zelf maken het zelf soms ook lastig om onderling te vergeleken, er zijn zoveel variaties.
Zonneplan levert een splitter naar twee poorten.joep03nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:06:
[...]
Weet iemand welke P1-splitter Zonneplan heeft? Is dat ook een splitter naar 3 poorten? of naar 2?
Bij Zonneplan kost de splitter 30 EUR, wellicht is het verstandiger om zelf een splitter te kopen.
Had het gezegd dat je een grafisch overzicht had gewild.Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:42:
@de Peer .....
...
[Afbeelding]
...
Die heb ik ook :-)
/f/image/vY7DsRBzLE3Ud69YTjwAvL8X.png?f=fotoalbum_large)
Deze is per dag.
Ik heb ook maand overzichten .
/f/image/2KG46oDwIeWlUlG2LfrRXYSe.png?f=fotoalbum_large)
Zoek je gas overzichten?
Ken ook!!
/f/image/w8kgYC86Cr8n8PrMTCHbrPsC.png?f=fotoalbum_large)
Linkjes naar de dagelijks nieuwe overzichten? Stuurt me ff een DM
Oh ja, en ik ben dus te vinden op twitter https://twitter.com/eprijzen
en op telegram: https://t.me/EnergiePrijzen_bot
[ Voor 3% gewijzigd door itheo.tech op 12-10-2022 19:46 ]
Probeer dit eens, dit is de energiebelasting + ODE + opslag van Zonneplan (0,0025), met 9% BTW:virofi schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:00:
Heeft iemand een voorbeeld van hoe ze de Nordpol additional costs hebben geconfigureerd voor Zonneplan? Ik kom steeds op andere tarieven dan wat ik zie in de Zonneplan app...
"{{0.0760711|float}}"
Mocht dit nog niet de juiste prijs geven, dan rekent je Nordpool-integratie waarschijnlijk nog met 21% BTW. Dat is een hardcoded waarde in de integratie en zit nog niet in de laatste release. Je kunt het zelf aanpassen naar 9%. Zoek naar het bestand custom_components/nordpool/sensor.py, rond regel 43/44 verander de regel voor Nederland naar dit:
Python:
1
| "NL": ["EUR", "Netherlands", 0.09], |
Let op, dit zorgt er wel voor dat je entity_id verandert. Het BTW-percentage is deel van de naam, dus die verandert van *_021 naar *_009 aan het eind. Als je dit gaat aanpassen, dan moet je dus wel de entity overal aanpassen waar je dat nu al gebruikt.
Dat was 'm, thanks! De hardcoded BTW zorgde inderdaad voor het verschil. Had ik ook kunnen bedenken ;-) Bedankt!Sicco92 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Probeer dit eens, dit is de energiebelasting + ODE + opslag van Zonneplan (0,0025), met 9% BTW:
"{{0.0760711|float}}"
Mocht dit nog niet de juiste prijs geven, dan rekent je Nordpool-integratie waarschijnlijk nog met 21% BTW. Dat is een hardcoded waarde in de integratie en zit nog niet in de laatste release. Je kunt het zelf aanpassen naar 9%. Zoek naar het bestand custom_components/nordpool/sensor.py, rond regel 43/44 verander de regel voor Nederland naar dit:
Python:
1 "NL": ["EUR", "Netherlands", 0.09],
Let op, dit zorgt er wel voor dat je entity_id verandert. Het BTW-percentage is deel van de naam, dus die verandert van *_021 naar *_009 aan het eind. Als je dit gaat aanpassen, dan moet je dus wel de entity overal aanpassen waar je dat nu al gebruikt.
Hmmm, ik heb 2 maanden geleden een pull request aangemaakt voor de btw wijzig maar die lijkt nog steeds niet live te zijn.Sicco92 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Probeer dit eens, dit is de energiebelasting + ODE + opslag van Zonneplan (0,0025), met 9% BTW:
"{{0.0760711|float}}"
Python:
1 "NL": ["EUR", "Netherlands", 0.09],
Verwachting volgens de webcare chat is begin November.Cheesy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Eergisteren zeiden ze het nog niet te weten (lees: nog niet te vertellen)
[Twitter]
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Zoals ik het begrijp , saldeer je met dynamisch contract per uur. dus niet op jaarbasis. Dat is met zonnepanelen al snel niet interessant want je krijgt (waarschijnlijk) nauwlijks iets terug voor de opgewekte kWh's in de zomer. (of je moet er bij negatieve prijzen zelfs voor betalen! )JML schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:27:
Na het lezen van dit topic ga ik voor gas per 16-11 naar EasyEnergy. Weliswaar iets duurder dan EnergyZero, maar afrekening per maand. Goedkoper dan bij mijn huidige variabele tarief en het risico aan de bovenkant wordt per 1 januari afgedekt door het prijsplafond.
Heb zojuist de Tibber Pulse geinstalleerd. Best grappig om realtime verbruik te kunnen zien. Ook weet je nu direct je dagelijkse verbruik in kwh en euro's, zodat je niet twee dagen hoeft te wachten. Benieuwd wat mijn maximale realtime verbruik is.
Andere gebruikers hier op het forum van P1-meters? Is het een leuke gimmick of écht nuttig?
Andere gebruikers hier op het forum van P1-meters? Is het een leuke gimmick of écht nuttig?
Ik gebruik al een paar jaar P1 Monitor, werkt echt super en geeft heel veel inzicht in je verbruik.Bard1982 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:02:
Heb zojuist de Tibber Pulse geinstalleerd. Best grappig om realtime verbruik te kunnen zien. Ook weet je nu direct je dagelijkse verbruik in kwh en euro's, zodat je niet twee dagen hoeft te wachten. Benieuwd wat mijn maximale realtime verbruik is.
Zo kun je snel terug zien wat het verschil is tussen de seizoenen en per jaren.
Voor mij is het een must-have, al heb ik met dynamische tarieven vrij weinig meer aan P1 Monitor voor de kostenanalyze aangezien je daar de bedragen "statisch" in vastzet.
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
ik vind het erg handig. Ik had eerst een rpi met P1monitor draaien die is nu vervangen door de Pulse omdat ik teveel apparaten op de P1 had en geen duurdere splitter wilde kopen.Bard1982 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:02:
Ik gebruik de Pulse met name om tijdens de goedkope tijden te voorkomen dat m'n hoofdzekeringen eruit gaan. Als we de auto, wasmachine, vaatwasser en droger aanzetten dan kom ik soms boven de 25A per fase uit. Dan is het erg handig om te kunnen zien of het aan kan blijven of dat er iets uit moet.
Ah, dat is wel een goede inderdaad. Ik heb een 1-fase 35A aansluiting. Als ik dan tijdens goedkope momenten de kookplaat, airco, vaatwasser, oven en wasmachine tegelijk aan heb staan, kan het geen kwaad in de gaten te houden dat ik niet boven de 8000 watt uit kom.LastSamurai schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:11:
[...]
ik vind het erg handig. Ik had eerst een rpi met P1monitor draaien die is nu vervangen door de Pulse omdat ik teveel apparaten op de P1 had en geen duurdere splitter wilde kopen.
Ik gebruik de Pulse met name om tijdens de goedkope tijden te voorkomen dat m'n hoofdzekeringen eruit gaan. Als we de auto, wasmachine, vaatwasser en droger aanzetten dan kom ik soms boven de 25A per fase uit. Dan is het erg handig om te kunnen zien of het aan kan blijven of dat er iets uit moet.
Ach, het voordeel is dat een zekering wel een behoorlijke tijd iets overbelast kan worden. Zeker dit soort apparaten hebben nooit een hele lange periode een groot vermogen nodig.Bard1982 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:17:
[...]
Ah, dat is wel een goede inderdaad. Ik heb een 1-fase 35A aansluiting. Als ik dan tijdens goedkope momenten de kookplaat, airco, vaatwasser, oven en wasmachine tegelijk aan heb staan, kan het geen kwaad in de gaten te houden dat ik niet boven de 8000 watt uit kom.
Zie:

TL;DR: het is situatie afhankelijk of de voordelen sterker wegen dan de nadelen.Kaaschef schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:45:
[...]
Zoals ik het begrijp , saldeer je met dynamisch contract per uur. dus niet op jaarbasis. Dat is met zonnepanelen al snel niet interessant want je krijgt (waarschijnlijk) nauwlijks iets terug voor de opgewekte kWh's in de zomer. (of je moet er bij negatieve prijzen zelfs voor betalen! )
Zelf heb ik 19 zonnepanelen die soms voor een hoog en soms voor een laag tarief terug leveren. Op mijn maandfactuur kan ik de gemiddelde kosten van verbruik en teruglevering zien en mijn gemiddelde teruglevering tarief is zo goed als altijd een paar cent hoger dan mijn gemiddeld verbruik tarief.
Omdat ik op jaar basis meer verbruik dan terug lever profiteer ik nog flink van de goedkope momenten met het opladen van een EV. Dat compenseert voor mij meer dan genoeg voor een iets latere terugleververgoeding.
Mijn dynamisch contract gaat volgende maand pas in, maar ik heb wel een P1 meter en wil dan ook graag mijn ervaring met je delen.Bard1982 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:02:
Ik ben me een stuk bewuster geworden van de energie die ik verbruik en van mijn sluipverbruik.
Voorbeeld: Ik kwam er door de P1 meter achter dat de spotjes in mijn gekochte appartement nog hallogeen lampjes bevatten en 100 W aan stroom trokken als ze aangingen. Die heb ik toen vervangen voor ledjes.
Ander voorbeeld: Ik heb timers gekocht om de grote sluipverbruikers alleen op de momenten aan te laten gaan dat ze echt nodig zijn.
In de maand erop zag ik meteen in het overzicht dat ik minder kwh verbruikt had.
😁
Zolang je geen eigen EV of batterij hebt is met de salderingsregeling het netwerk je batterij en kan je beter voor een hoge vaste TLV gaan.Kaaschef schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:45:
[...]
Zoals ik het begrijp , saldeer je met dynamisch contract per uur. dus niet op jaarbasis. Dat is met zonnepanelen al snel niet interessant want je krijgt (waarschijnlijk) nauwlijks iets terug voor de opgewekte kWh's in de zomer. (of je moet er bij negatieve prijzen zelfs voor betalen! )
Ik heb het even aan de klantenservice gevraagd. Lees ik het goed dat ook bij het flex contract er wel saldering op jaarbasis gebeurt?
Terugleververgoeding zonnepanelen
Om een terugleververgoeding te krijgen zul je tenminste 1 moment meer moeten opwekken dan dat je zelf verbruikt in huis. Op dat moment is er sprake van teruglevering. Wij passen de wetgeving van saldering toe zolang er op jaarbasis meer elektriciteit is afgenomen dan is terug geleverd. Heb je meer terug geleverd dan verbruikt, dan is er sprake van 'netto teruglevering'.
Terugleververgoeding Flex-contract
Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen (en inkoopkosten) in het kader van de salderingsregeling. Is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van netto-teruglevering? Dan ontvang voor je voor de netto teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit alleen het overeengekomen tarief per kWh, dus geen belastingen (en inkoopkosten).
Om een terugleververgoeding te krijgen zul je tenminste 1 moment meer moeten opwekken dan dat je zelf verbruikt in huis. Op dat moment is er sprake van teruglevering. Wij passen de wetgeving van saldering toe zolang er op jaarbasis meer elektriciteit is afgenomen dan is terug geleverd. Heb je meer terug geleverd dan verbruikt, dan is er sprake van 'netto teruglevering'.
Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen (en inkoopkosten) in het kader van de salderingsregeling. Is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van netto-teruglevering? Dan ontvang voor je voor de netto teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit alleen het overeengekomen tarief per kWh, dus geen belastingen (en inkoopkosten).
Ep Woody schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:16:
[...]
Ik mag er vanuit gaan van niet, anders gaat mijn hele idee om kosten te besparen down the drain...
Nee, dat lees je niet goed. Je saldeert per uur met dynamische tarieven. Volledig logisch en zuiver, maar niet in lijn met de wetgeving zodra die is aangepast n.a.v. de uitspraken van Robbie Jetten.Koning88 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:31:
Ik heb het even aan de klantenservice gevraagd. Lees ik het goed dat ook bij het flex contract er wel saldering op jaarbasis gebeurt?
[...]
https://open.overheid.nl/...de-salderingsregeling.pdf
Bedankt voor je reactie. Ik ben nu druk aan het zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik probeer meerdere topics op tweakers in de gaten te houden.rreijnhoudt schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Nee, dat lees je niet goed. Je saldeert per uur met dynamische tarieven. Volledig logisch en zuiver, maar niet in lijn met de wetgeving zodra die is aangepast n.a.v. de uitspraken van Robbie Jetten.
https://open.overheid.nl/...de-salderingsregeling.pdf
per 1-1-2023 is alleen de TLV van belang wegens het prijsplafond en natuurlijk de saldering per jaar. Heeft iemand een overzicht gekregen welke partijen netjes per jaar salderen? Dat zou mijn zoektocht redelijk verkleinen..
Naar mijn idee is voor de herfst-winter periode een dynamisch contract ook met zonnepanelen interessant, maar voor de lente-zomer juist niet.mathijshooi schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Zolang je geen eigen EV of batterij hebt is met de salderingsregeling het netwerk je batterij en kan je beter voor een hoge vaste TLV gaan.
Mijn voornemen is ook om over te gaan (kan per 1/1/23) op dynamisch en tegen einde winter (dan is hopelijk de boel ook duidelijker qua kosten/regels over te gaan naar een meer klassieke overeenkomst.
Mail van Zonneplan:
Om uw energiekosten te drukken roept het kabinet een prijsplafond in het leven. In deze mail leg ik u uit wat het prijsplafond betekent voor u als klant van Slimme energie van Zonneplan.
Wat gaat er gebeuren?
In november en december ontvangt u per maand €190 korting op uw energiekosten. Dit is een tijdelijke maatregel, alleen voor deze twee maanden. We brengen deze twee maanden dus €190 in mindering op uw maandfactuur.
Per 1 januari 2023 treedt het prijsplafond in werking. U leest hier meer over wat dit inhoudt. In het kort komt het erop neer dat u tot een verbruik van 2900 kWh stroom en 1200 m³ gas hooguit €0,40 per kWh en €1,45 per m³ betaalt. Ligt uw gerealiseerde energieprijs bij Slimme energie hoger dan deze plafondprijzen? Dan vergoeden wij het verschil tussen de plafondprijs en uw gerealiseerde prijs. Ligt uw gerealiseerde prijs lager? Dan profiteert u uiteraard van uw goedkopere gerealiseerde energieprijs.
Voor eventueel verbruik boven het verbruiksplafond gelden de plafondprijzen niet. U betaalt dan gewoon de marktprijs voor energie zoals u nu ook gewend bent. Via de Zonneplan app helpen we u om een zo laag mogelijke energieprijs te realiseren.
Prijsplafond met zonnepanelen
Het prijsplafond zal naar alle waarschijnlijkheid worden ingevoerd op uw netto energieverbruik. Met andere woorden: levert u op jaarbasis 2500 kWh terug en verbruikt u 3000 kWh? Dan is uw netto energieverbruik 500 kWh en blijft u dus ruimschoots onder het prijsplafond.
Waarom is het prijsplafond zo voordelig met Slimme energie?
U heeft dankzij het prijsplafond de zekerheid van een maximumprijs voor stroom en gas. Met Slimme energie van Zonneplan kan het zijn dat uw energiekosten zelfs lager uitvallen dan de plafondprijzen. Door slim gebruik te maken van goedkope daluren of doordat de marktprijs daalt kunt u nog goedkoper uit zijn. Met inzicht in de Zonneplan app helpen we u hier optimaal van te profiteren.
Heeft u nog vragen?
Zodra er meer bekend is vanuit de overheid zullen we u updaten over de precieze uitwerking van het prijsplafond en hoe u dit terug ziet in uw maandelijkse factuur. In ons blog vindt u alvast antwoorden op veelgestelde vragen over het prijsplafond.
Om uw energiekosten te drukken roept het kabinet een prijsplafond in het leven. In deze mail leg ik u uit wat het prijsplafond betekent voor u als klant van Slimme energie van Zonneplan.
Wat gaat er gebeuren?
In november en december ontvangt u per maand €190 korting op uw energiekosten. Dit is een tijdelijke maatregel, alleen voor deze twee maanden. We brengen deze twee maanden dus €190 in mindering op uw maandfactuur.
Per 1 januari 2023 treedt het prijsplafond in werking. U leest hier meer over wat dit inhoudt. In het kort komt het erop neer dat u tot een verbruik van 2900 kWh stroom en 1200 m³ gas hooguit €0,40 per kWh en €1,45 per m³ betaalt. Ligt uw gerealiseerde energieprijs bij Slimme energie hoger dan deze plafondprijzen? Dan vergoeden wij het verschil tussen de plafondprijs en uw gerealiseerde prijs. Ligt uw gerealiseerde prijs lager? Dan profiteert u uiteraard van uw goedkopere gerealiseerde energieprijs.
Voor eventueel verbruik boven het verbruiksplafond gelden de plafondprijzen niet. U betaalt dan gewoon de marktprijs voor energie zoals u nu ook gewend bent. Via de Zonneplan app helpen we u om een zo laag mogelijke energieprijs te realiseren.
Prijsplafond met zonnepanelen
Het prijsplafond zal naar alle waarschijnlijkheid worden ingevoerd op uw netto energieverbruik. Met andere woorden: levert u op jaarbasis 2500 kWh terug en verbruikt u 3000 kWh? Dan is uw netto energieverbruik 500 kWh en blijft u dus ruimschoots onder het prijsplafond.
Waarom is het prijsplafond zo voordelig met Slimme energie?
U heeft dankzij het prijsplafond de zekerheid van een maximumprijs voor stroom en gas. Met Slimme energie van Zonneplan kan het zijn dat uw energiekosten zelfs lager uitvallen dan de plafondprijzen. Door slim gebruik te maken van goedkope daluren of doordat de marktprijs daalt kunt u nog goedkoper uit zijn. Met inzicht in de Zonneplan app helpen we u hier optimaal van te profiteren.
Heeft u nog vragen?
Zodra er meer bekend is vanuit de overheid zullen we u updaten over de precieze uitwerking van het prijsplafond en hoe u dit terug ziet in uw maandelijkse factuur. In ons blog vindt u alvast antwoorden op veelgestelde vragen over het prijsplafond.
Maar dan moeten ze het salderen toch ook per jaar gaan berekenen en niet per uur?Sjoan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:32:
Mail van Zonneplan:
Vorige maand was mijn stroomrekening maar 18 euro en verwacht dat dit deze maanden niet erg veel hoger zal zijn. Dus als ik het goed begrijp is de factuur de komende maanden 0 euroWe brengen deze twee maanden dus €190 in mindering op uw maandfactuur.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Het lijkt er dus op dat de eerste, en niet de duurste 2900kWh vergoed worden. Maar heel duidelijk is het niet.Sjoan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:32:
Er is nog wel meer onduidelijk in deze tekst...Mfpower schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Het lijkt er dus op dat de eerste, en niet de duurste 2900kWh vergoed worden. Maar heel duidelijk is het niet.
Wordt die cap toegepast per uur/dag/maand/jaar....
Ik heb nog zoveel vragen nu
En wat nu als ik tot en met april 3000 kwh in de min sta....
En dit in de zomer weer volledig oplos...
Welk bedrag ga ik dan eind April betalen?
Immers op jaar-basis kan ik salderen...
[ Voor 18% gewijzigd door Smuggler op 13-10-2022 18:03 ]
Krijg ik ook geld terug als mijn rekening minder is dan 190 euro?

[ Voor 3% gewijzigd door netfast op 13-10-2022 19:00 ]
Ja.netfast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:00:
Tuurlijk. Zo gaat dat altijd al.netfast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:00:
Ik ontvang zo'n 14000 euro volgend jaar.
Gewoon jou betalen.Sjoan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:36:
Ik zit dik onder de €190, ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen.
Als je geen energie verbruikt krijg je ook geld toe. In Nederland krijg je namelijk geld toe voor het hebben van een stroomaansluiting.
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 13-10-2022 21:15 ]
Nou, gezien ze over een gerealiseerde prijs schrijven zal dat ongetwijfeld over de gemiddelde prijs in een factuurperiode gaan.
Als het een gunstige oplossing was geweest dan hadden ze dat vast anders neergezet.
Als het een gunstige oplossing was geweest dan hadden ze dat vast anders neergezet.
- knip -
*knip*
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan.
[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 14-10-2022 07:48 ]
Dit kan zeer beroerd uitpakken als je veel verbruikt.Mfpower schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Het lijkt er dus op dat de eerste, en niet de duurste 2900kWh vergoed worden. Maar heel duidelijk is het niet.
Ja, ik heb een EV dus ik moet wat...two-one schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:16:
[...]
Dit kan zeer beroerd uitpakken als je veel verbruikt.
Ik moet nu kiezen uit een combinatie van, of allemaal:
- EV weg doen, benzine gaan rijden
- Meer PV (max opbrengst op mijn dak: 3000-3500kWh/jaar), leverbaar vanaf april (heb wel een offerte open nu)
- Naar Day-Ahead.
PV combineert niet goed met dynamische energietarieven ivm saldering die beter is bij traditionele leveranciers.
Met dynamische tarieven kan ik historisch gezien de auto nog wel voor 20-30 cent opladen, maar wel een risico dat het niet zo gaat.
PV alleen is niet voldoende om m'n verbruik af te dekken dus betaal ik bij traditionele leverancier alsnog de hoofdprijs.
M'n verbruik buiten de auto om is 3000-3500kWh/jaar, de auto gebruikt ongeveer evenveel.
Wat is nou wijsheid? Helemaal als ik meeneem dat we niet nog jaren in dit huis willen wonen. Ik zie 3 opties:
1) ik houd de EV en ga naar dynamische tarieven, geen extra PV (met als risico dat lage tarieven verleden tijd zijn voor de EV, maar dan kan ik de auto alsnog weg doen) - overigens "brand" ik hiermee de eerste goedkope 2900kWh al vrij snel op.
2) ik ga voor PV + traditioneel contract en doe de EV weg, ga weer benzine rijden (met als risico dat we vrij snel na aanleg van de PV weggaan, of dat de benzineprijzen exploderen)
3) Ik ga naar dynamische tarieven EN ik doe de EV weg. Met 2900kWh als max plafond red ik het huishoudverbruik vrij aardig en alles wat lager is is mooi meegenomen.
Imho liggen andere combinaties niet voor de hand. Ik neig naar optie 2 of 3.
En de tweedehands automarkt is ook niet echt geweldig. Maar goed. De EV is een PL auto die ik op elk moment kan inleveren. Het kon uit om zeer goedkoop deze auto te rijden (goedkoper dan mijn vorige tweedehands benzineauto) omdat de vaste kosten + energie lager waren dan mijn kosten van 2ehands auto. Bij 40ct / kWh speel ik quitte, alles daarboven is in onze use case een benzineauto weer voordeliger (als ik een redelijke kan vinden).
Als iemand wijsheid of advies heeft hoor ik het graag
Ter info: tot vorige maand betaalde ik 18ct/kWh en dat is nu 55ct geworden.
[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 14-10-2022 08:35 ]
Ik heb misschien een stomme vraag waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Ik heb zelf nog een oude gasmeter en een domme (wel digitale) stroommeter. Hoe weet Vattenfall waar ik zit nu mijn verbruik per 2 oktober waarbij de prijzen dus fors verhoogd zijn? Mijn idee is dat ze dit nooit weten, en ik wil niet voor meer kw/gas aangeslagen gaan worden voor die hogere prijs terwijl ik dat niet verbruik ivm zuinig aan doen. Heeft iemand hier enig idee over voordat ik bij Vattenfall slapende honden wakker ga maken?
ze schatten dat in op basis van een algemeen profiel._jero_813 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:52:
Ik heb misschien een stomme vraag waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Ik heb zelf nog een oude gasmeter en een domme (wel digitale) stroommeter. Hoe weet Vattenfall waar ik zit nu mijn verbruik per 2 oktober waarbij de prijzen dus fors verhoogd zijn? Mijn idee is dat ze dit nooit weten, en ik wil niet voor meer kw/gas aangeslagen gaan worden voor die hogere prijs terwijl ik dat niet verbruik ivm zuinig aan doen. Heeft iemand hier enig idee over voordat ik bij Vattenfall slapende honden wakker ga maken?
Dus, het gemiddelde van de huishoudens is dat het zo en zo verdeeld, dus dan zal het bij _jero_813 ook wel zo zijn en dan gaan we die verdeelsleutel gebruiken.
Zojuist bevestiging van Zonneplan gehad dat, mocht je onder de €190 verbruik blijven, je het resterende bedrag inderdaad gewoon op je rekening gestort krijgt.
Ja dat komt bovenop de 540 euro die je sowieso al kreeg op jaarbasis. Alleen dat hebben de meeste mensen niet door.Sjoan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:40:
Zojuist bevestiging van Zonneplan gehad dat, mocht je onder de €190 verbruik blijven, je het resterende bedrag inderdaad gewoon op je rekening gestort krijgt.
Maar stel je hebt zonnepanelen en je compenseert precies je verbruik tot netto 0 kWh, dan ontvang je dus 540 euro + 2 x 190 euro.
Vandaar dus: in Nederland krijg je geld toe voor het hebben van een stroomaansluiting.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 14-10-2022 09:52 ]
Bovenop de €785 in 2022. Dus €1165.de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Ja dat komt bovenop de 540 euro die je sowieso al kreeg op jaarbasis. Alleen dat hebben de meeste mensen niet door.
Maar stel je hebt zonnepanelen en je compenseert precies je verbruik tot netto 0 kWh, dan ontvang je dus 540 euro + 2 x 190 euro.
Vandaar dus: in Nederland krijg je geld toe voor het hebben van een stroomaansluiting.
Kom ik aan met mijn verbruik van 1500kWh / 150m3..
Nou ik ben nu over met gas van Oxxio naar EasyEnergy. De overstap is half november. Voor stroom zit ik al bij Tibber. Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat met die 190e en dus 3 providers die maand..
Voor mij de reden om nog heel even te wachten met overstappen tot 1 January.Magnat schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:30:
Nou ik ben nu over met gas van Oxxio naar EasyEnergy. De overstap is half november. Voor stroom zit ik al bij Tibber. Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat met die 190e en dus 3 providers die maand..
Je krijgt die 190 euro van Tibber, niet van Oxxio/EasyEnergy.Magnat schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:30:
Wellicht domme vraag.
Overstap van oude stroom leverancier naar Tibber was 14 dagen bedenktermijn.
Nu wil ik voor gas overstappen naar EasyEnergy en krijg ik met 30 dagen te maken.
Wat is de reden hierachter?
Nu wil ik voor gas overstappen naar EasyEnergy en krijg ik met 30 dagen te maken.
Wordt per dag verrekend. Net als de jaarlijkse teruggave energiebelasting.Magnat schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:30:
Ik denk dat je te bang bent voor slechtere tarieven voor je PV systeem.Mfpower schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:30:
[...]
Ja, ik heb een EV dus ik moet wat...
Ik moet nu kiezen uit een combinatie van, of allemaal:
- EV weg doen, benzine gaan rijden
- Meer PV (max opbrengst op mijn dak: 3000-3500kWh/jaar), leverbaar vanaf april (heb wel een offerte open nu)
- Naar Day-Ahead.
PV combineert niet goed met dynamische energietarieven ivm saldering die beter is bij traditionele leveranciers.
Met dynamische tarieven kan ik historisch gezien de auto nog wel voor 20-30 cent opladen, maar wel een risico dat het niet zo gaat.
PV alleen is niet voldoende om m'n verbruik af te dekken dus betaal ik bij traditionele leverancier alsnog de hoofdprijs.
M'n verbruik buiten de auto om is 3000-3500kWh/jaar, de auto gebruikt ongeveer evenveel.
Wat is nou wijsheid? Helemaal als ik meeneem dat we niet nog jaren in dit huis willen wonen. Ik zie 3 opties:
1) ik houd de EV en ga naar dynamische tarieven, geen extra PV (met als risico dat lage tarieven verleden tijd zijn voor de EV, maar dan kan ik de auto alsnog weg doen) - overigens "brand" ik hiermee de eerste goedkope 2900kWh al vrij snel op.
2) ik ga voor PV + traditioneel contract en doe de EV weg, ga weer benzine rijden (met als risico dat we vrij snel na aanleg van de PV weggaan, of dat de benzineprijzen exploderen)
3) Ik ga naar dynamische tarieven EN ik doe de EV weg. Met 2900kWh als max plafond red ik het huishoudverbruik vrij aardig en alles wat lager is is mooi meegenomen.
Imho liggen andere combinaties niet voor de hand. Ik neig naar optie 2 of 3.
En de tweedehands automarkt is ook niet echt geweldig. Maar goed. De EV is een PL auto die ik op elk moment kan inleveren. Het kon uit om zeer goedkoop deze auto te rijden (goedkoper dan mijn vorige tweedehands benzineauto) omdat de vaste kosten + energie lager waren dan mijn kosten van 2ehands auto. Bij 40ct / kWh speel ik quitte, alles daarboven is in onze use case een benzineauto weer voordeliger (als ik een redelijke kan vinden).
Als iemand wijsheid of advies heeft hoor ik het graag
Ter info: tot vorige maand betaalde ik 18ct/kWh en dat is nu 55ct geworden.
In nederland heeft over het algemeen wind meer invloed op de prijs dat zonneschijn (tot nu toe).
Ik heb dynamische prijzen met EV en PV
Heb 2 EV's voor de deur die samen zo'n 10.000 kWh verbruiken. (maar ik laad ook onderweg op, en op werk).
Heb 26 panelen die op jaar basis ~7.000 kWh weten te produceren.
Totaal verbruik (1 oktober 2021 - 1 oktober 2022)
7.163,9 kWh via de meter
4.218,73 kWh via de laadpaal. (en de meter)
= 2.945 Kwh Prive verbruik + 2.000kwh (die direct van de zonnepanelen afkomt).
Totale teruglevering
4.976,3 kWh via de meter
~2.000 Kwh is dus niet via de meter verlopen (en direct zelf verbruikt)
met de EV's opladen in het weekend kom ik de meeste maanden nog zo uit dat ik mijn zonne energie duurder kan verkopen, dan ik de energie hoef in te kopen voor de auto's
Vanuit mijn ervaring zou ik dus zeggen, leg meer PV neer, en houd die elektrische auto en neem dynamische tarieven.
Wij laden de auto ook wel eens in de wijk op, waar het tarief nog altijd 20 cent is.
Ik kan mijn EV nagenoeg niet overdag opladen, dus dat maakt het denk ik anders. Maar ik moet het even goed narekenen allemaal. Ik neig nu toch naar een andere auto, morgen al een proefrit staan. Dan beslis ik daar na over dynamische tarieven / regelier icm uitbreiding PV.Smuggler schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Ik denk dat je te bang bent voor slechtere tarieven voor je PV systeem.
In nederland heeft over het algemeen wind meer invloed op de prijs dat zonneschijn (tot nu toe).
Ik heb dynamische prijzen met EV en PV
Heb 2 EV's voor de deur die samen zo'n 10.000 kWh verbruiken. (maar ik laad ook onderweg op, en op werk).
Heb 26 panelen die op jaar basis ~7.000 kWh weten te produceren.
Totaal verbruik (1 oktober 2021 - 1 oktober 2022)
7.163,9 kWh via de meter
4.218,73 kWh via de laadpaal. (en de meter)
= 2.945 Kwh Prive verbruik + 2.000kwh (die direct van de zonnepanelen afkomt).
Totale teruglevering
4.976,3 kWh via de meter
~2.000 Kwh is dus niet via de meter verlopen (en direct zelf verbruikt)
met de EV's opladen in het weekend kom ik de meeste maanden nog zo uit dat ik mijn zonne energie duurder kan verkopen, dan ik de energie hoef in te kopen voor de auto's
Vanuit mijn ervaring zou ik dus zeggen, leg meer PV neer, en houd die elektrische auto en neem dynamische tarieven.
Wij laden de auto ook wel eens in de wijk op, waar het tarief nog altijd 20 cent is..
Kan je wel goed in het weekend opladen? en daar het meeste van de week weer op rijden?Mfpower schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
Ik kan mijn EV nagenoeg niet overdag opladen, dus dat maakt het denk ik anders. Maar ik moet het even goed narekenen allemaal. Ik neig nu toch naar een andere auto, morgen al een proefrit staan. Dan beslis ik daar na over dynamische tarieven / regelier icm uitbreiding PV.
Zie ook deze grafiek:
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
En snachts tussen 3 en 5 is het ook vaak lekker goedkoop!.
[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 14-10-2022 15:05 ]
We moeten het idd hebben van de goedkope nacht. Ik moet dat meenemen in de berekening. Met dynamische tarieven zou het moeten kunnen lukken, maar ik vind dat wel risicovol. Maar er zijn ook andere redenen die meewegen zoals het ongemak (range anxiety, vooral bij de vrouw, vakantie). Als ik in de financiële positie was om zelf een EV te kopen met genoeg range en features (BM, 3-fase-laden, 64kwh) zou het misschien ook een ander verhaal zijn maar in dit geval is het een PL auto die ik gelukkig zo weer kan inleveren na 2 jaar (en de 2 jaar zijn om). Oorspronkelijk had ik vier jaar gepland. Ik zal in het EV topic wel eens een verslagje schrijven van de afgelopen twee jaar welke wij als experiment gezien hebben om elektrisch te rijden. Ik vind het fantastisch rijden maar voor ons gezin is het nog niet goed genoeg, maar omdat het goedkoper was vond ik het het uitproberen wel waard (en ik een bus kon lenen voor de vakanties). Zo gauw er occasions op de markt komen van plm 15K met de features die het voor ons wel haalbaar maken én de elektriciteitsprijzen er naar zijn (of PV goed ingezet kan worden) dan gaan we er weer aan.Smuggler schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:04:
[...]
Kan je wel goed in het weekend opladen? en daar het meeste van de week weer op rijden?
Zie ook deze grafiek:
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
En snachts tussen 3 en 5 is het ook vaak lekker goedkoop!.
<oops>
[ Voor 95% gewijzigd door CarstenHouw op 14-10-2022 15:52 ]
*knip* referrals zijn niet toegestaan
[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 14-10-2022 16:56 ]
Daar kom ik ook net achter tijdens aanmelden bij Tibber. Ik krijg maandelijks geld van hun in plaats van dat ik moet betalen. Dankzij mijn zonnepanelen is mijn verbruik maar 1000kwh. Overigens nog steeds de vraag of het voor de zomermaanden verstandig is om daar te blijven, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel weer.de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Ja dat komt bovenop de 540 euro die je sowieso al kreeg op jaarbasis. Alleen dat hebben de meeste mensen niet door.
Ik lever terug naar Innova via het primaire allocatiepunt tegen 91 cent per kWh.JML schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Daar kom ik ook net achter tijdens aanmelden bij Tibber. Ik krijg maandelijks geld van hun in plaats van dat ik moet betalen. Dankzij mijn zonnepanelen is mijn verbruik maar 1000kwh. Overigens nog steeds de vraag of het voor de zomermaanden verstandig is om daar te blijven, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel weer.
En ik ga afnemen bij Tibber via het secundaire allocatiepunt tegen marktprijzen.
In de zomermaanden moet je niet continu op een day ahead contract zitten als je veel panelen hebt.
Eerst gaat de 14 dagen bedenktermijn is (is bij alle leveranciers zo), daarna gaan ze het contract bij jouw oude leverancier opzeggen en de administraie in orde maken. EasyEnergy neemt dat ruim 2 weken de tijd voor, bij Zonneplan gaat het wat sneller met 7 dagen (21 - 14 dagen).Maxmannl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:07:
Wellicht domme vraag.
Ik ga per 1-11 van Eneco naar Zonneplan. Ben alvast maar aan het knutselen geslagen:
- Iedere dag worden de uurprijzen van Entsoe naar een database weggeschreven
- Ieder uur wordt het energieverbruik (en binnenkort teruglevering) in Domoticz opgehaald en naar database weggeschreven
- En daarna maar voorspelling maken wat m'n rekening gaat worden en vergelijken met m'n huidige Eneco-tarieven
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RhKWkTPO1gDfDUuge8EBuoJr.jpg?f=user_large)
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels