mmm, klopt volgens mij niet. Ik heb nu (vanaf 26 juli) 1084 kwh opgewekt volgens mijn omvormer en daarvan 535 kwh teruggeleverd volgens de energiemaatschappij. Ongeveer de helft dus. Het geschat verbruik dat ik dan moet opgeven is dan toch 5000 kwh - (10x 4050 wp panelen = +/- 4000 - 2000 eigen gebruik ) 2000 kwh = 3000 kwh. Of maak ik nu weer een denkfout?JML schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:07:
[...]
Daar kom ik ook net achter tijdens aanmelden bij Tibber. Ik krijg maandelijks geld van hun in plaats van dat ik moet betalen. Dankzij mijn zonnepanelen is mijn verbruik maar 1000kwh. Overigens nog steeds de vraag of het voor de zomermaanden verstandig is om daar te blijven, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel weer.
@JML Niet al te druk over maken, voor elk persoon die erover nadenkt is er een persoon die 26 invult.
Ze gebruiken je standaard jaarverbruik wat opgevraagd wordt bij de netbeheerder, als je het netjes wilt invullen neem je inderdaad die 3000 kWh.
Bij Tibber maakt dat nog veel minder uit, omdat er geen voorschot wordt berekend.
Ze gebruiken je standaard jaarverbruik wat opgevraagd wordt bij de netbeheerder, als je het netjes wilt invullen neem je inderdaad die 3000 kWh.
Bij Tibber maakt dat nog veel minder uit, omdat er geen voorschot wordt berekend.
- knip -
Misschien een domme vraag, maar ik ben dus nog nooit van energieleverancier veranderd dus ik zit even te twijfelen hoe ik dit moet doen. Ik wil van Eneco overstappen naar Zonneplan. Bij Eneco heb ik een variabel contract. In de communicatie van nieuwe tarieven staat dat ik op elk moment kosteloos kan opzeggen. In de algemene voorwaarden staat dat je bij een variabel contract kosteloos kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Zonneplan vraagt mij om een startdatum op te geven, maar ik weet natuurlijk niet hoe snel zij mijn overstap gaan regelen. Gaat dit vanzelf goed of moet ik toch zelf opzeggen bij Eneco (liever niet want ze willen dat je belt en daar heb ik dus helemaal geen zin in).
/f/image/wZU7ffrJSD6okUIEbOMgLgMU.png?f=fotoalbum_large)
EasyEnergy heeft zijn voorschotsnota sinds deze maand beter gespecifiseerd.
Wellicht intressant als mensen willen zien hoe dat eruit ziet.
De hoeveelheid gas is duidelijk gebasseerd op hoeveel ik vorig jaar in november heb verbruikt.
Vindt de inkoop prijs van 1,80 een beetje aan de hoge kant als gok, maar ben nu in elk geval blij om te zien hoe ze aan bepaalde bedragen komen, ipv een random bedrag op het voorschots factuur.
In December krijg ik dus de rekening die hier tegenover staat.
Met het daadwerkelijke verbruik, en de prijs die het uiteindelijk is geworden.
[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 14-10-2022 21:52 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Gewoon datum opgeven wanneer jij over wil. Eneco en Zonneplan zullen er dan samen uitkomen wat de echte datum is (kan dus later zijn dan dat jij wilt, dat hoor je dan wel). Verder hoef jij niks te doen.Tania22 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:50:
Misschien een domme vraag, maar ik ben dus nog nooit van energieleverancier veranderd dus ik zit even te twijfelen hoe ik dit moet doen. Ik wil van Eneco overstappen naar Zonneplan. Bij Eneco heb ik een variabel contract. In de communicatie van nieuwe tarieven staat dat ik op elk moment kosteloos kan opzeggen. In de algemene voorwaarden staat dat je bij een variabel contract kosteloos kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Zonneplan vraagt mij om een startdatum op te geven, maar ik weet natuurlijk niet hoe snel zij mijn overstap gaan regelen. Gaat dit vanzelf goed of moet ik toch zelf opzeggen bij Eneco (liever niet want ze willen dat je belt en daar heb ik dus helemaal geen zin in).
@thehog De contractuele verplichtingen zijn jouw verantwoordelijkheid.
Als Zonneplan je overzet op de datum die jij wilt (wat ze kunnen) en die datum is eerder dan je opzegtermijn dan kán Eneco moeilijk gaan doen bij jou.
Als je je opzegtermijn + 1 dag hanteert dan mag je er wel vanuit gaan dat dat vlekkeloos gaat.
Als Zonneplan je overzet op de datum die jij wilt (wat ze kunnen) en die datum is eerder dan je opzegtermijn dan kán Eneco moeilijk gaan doen bij jou.
Als je je opzegtermijn + 1 dag hanteert dan mag je er wel vanuit gaan dat dat vlekkeloos gaat.
- knip -
Wellicht heb je gelijk. Mijn ervaring is dat het wel in de backend tussen de partijen geregeld wordt en je dan een andere officiële datum krijgt.Raymond P schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:02:
@thehog De contractuele verplichtingen zijn jouw verantwoordelijkheid.
Voor de mensen die kunnen sturen alvast een tip, grote kans op hoge prijzen morgen einde middag en avond. Geen zon en geen wind.
Hier ook de nieuwe ,3e, factuur ontvangen maar voorlopige voorschot word niet doorberekend, betaal nu dus voor de 3e keer veel en veel te veel, er zit iets niet goed daar...waar de verbruik en Gasprijs weg komt is ook niet helemaal duidelijkSmuggler schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:50:
[Afbeelding]
EasyEnergy heeft zijn voorschotsnota sinds deze maand beter gespecifiseerd.
Wellicht intressant als mensen willen zien hoe dat eruit ziet.
De hoeveelheid gas is duidelijk gebasseerd op hoeveel ik vorig jaar in november heb verbruikt.
Vindt de inkoop prijs van 1,80 een beetje aan de hoge kant als gok, maar ben nu in elk geval blij om te zien hoe ze aan bepaalde bedragen komen, ipv een random bedrag op het voorschots factuur.
In December krijg ik dus de rekening die hier tegenover staat.
Met het daadwerkelijke verbruik, en de prijs die het uiteindelijk is geworden.
:strip_exif()/f/image/bbQcPHfvdvRbLaGyLlPczEcr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Deldenaar op 15-10-2022 12:12 ]
Maar lage gasprijzen waardoor opwekking van stroom als er geen zon/wind is een stuk goedkoper is.mathijshooi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:35:
Voor de mensen die kunnen sturen alvast een tip, grote kans op hoge prijzen morgen einde middag en avond. Geen zon en geen wind.
Heb je ze daar al eens naar gevraagd?Deldenaar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Hier ook de nieuwe ,3e, factuur ontvangen maar voorlopige voorschot word niet doorberekend, betaal nu dus voor de 3e keer veel en veel te veel, er zit iets niet goed daar...waar de verbruik en Gasprijs weg komt is ook niet helemaal duidelijk
[Afbeelding]
Was niet op de hoogte dat je trouwens alleen voor gas naar een day ahead kon overstappen. Zag bij Zonneplan alleen stroom of stroom EN gas. Weer wat om te overwegen!
In retrospect, it was inevitable
Ja tuurlijk, mailtje is intussen onderweg, zijn druk daarzo word er gezegd, ben dus benieuwd hoe snel dit word opgelost
Je kijkt nu naar de specificatie. Voorheen kreeg je die 1 maal (@SmugglerDeldenaar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:24:
Ja tuurlijk, mailtje is intussen onderweg, zijn druk daarzo word er gezegd, ben dus benieuwd hoe snel dit word opgelost
Heb je geen voorschotnota met daarop het voorschotbedrag verrekend met het saldo van afgelopen periode?
Als het daadwerkelijk een administratieve fout is dan kan je mailen met
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Voor uitleg zou ik het wel bij de reguliere klantenservice houden.
---
Ik heb inmiddels de eindafrekening gehad bij Easyenergy en dat was netjes binnen 4 weken na einde contract. De inhoud klopte ook, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat men de info wat karig vindt.
- knip -
Kwam net dit tegen , was niet echt duidelijk zichtbaar, maar het blijkt misschen hieruit dat je NU 3x een voorschot moet betalen aan de hand van voorgaande jaarverbriuk ofzo...
nou lekker dit betaal me helemaal scheel
foto geeft NU aan "VANAF" de 3e factuur pas een verrekening, hebben ze zich hiermee goed ingedekt???
nou lekker dit betaal me helemaal scheel
foto geeft NU aan "VANAF" de 3e factuur pas een verrekening, hebben ze zich hiermee goed ingedekt???
:strip_exif()/f/image/HRkBzL3AxGe9jmXTBNERXn4V.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik stap vanaf eind oktober over op EnergyZero en wil de all-in prijs graag in het Energy dashboard in Home Assistant hebben.
Dankzij deze post ben ik al een heel end, maar ik begrijp dat dit enkel incl btw is en een aantal andere componenten nog ontbreken.
Hoe doen jullie dit?
Is dit de juiste plek om dit te bespreken, of raden jullie hier een ander topic/site voor aan?
Dankzij deze post ben ik al een heel end, maar ik begrijp dat dit enkel incl btw is en een aantal andere componenten nog ontbreken.
Hoe doen jullie dit?
Is dit de juiste plek om dit te bespreken, of raden jullie hier een ander topic/site voor aan?
[ Voor 12% gewijzigd door hapklaar op 15-10-2022 13:06 ]
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?
14 euro/mwh tussen 13 en 14h, 223 euro om 19h. Niet extreem hoog maar wel veel spreiding binnen een paar uur. Dat is wat ik wilde aangegeven.Sjoan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:05:
[...]
Maar lage gasprijzen waardoor opwekking van stroom als er geen zon/wind is een stuk goedkoper is.
weet iemand de JUISTE gemiddelde maandbedrag van gas over de maand september 22 ???
Wat bedoel je precies met de 'juiste' gemiddelde gasprijs?Deldenaar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:41:
weet iemand de JUISTE gemiddelde maandbedrag van gas over de maand september 22 ???
De 'gemiddelde prijs' zoals die op je maandfactuur staat, is een gewogen gemiddelde afhankelijk van je eigen verbruik. Je verbruik zal niet perfect gelijkmatig over de maand verdeeld zijn.
De werkelijke dagprijzen voor gas kun je bij de meeste dynamische aanbieders op de site of via de app makkelijk terugvinden. Even alle dagen optellen en delen door 30 en je hebt de gemiddelde gasprijs van september. Alleen wat heb je daar aan?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Valt mee, morgen laagste prijs 9cent van 13:00 tot 14:00. Piek is 32c.mathijshooi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
14 euro/mwh tussen 13 en 14h, 223 euro om 19h. Niet extreem hoog maar wel veel spreiding binnen een paar uur. Dat is wat ik wilde aangegeven.
---
Ik heb inmiddels de eindafrekening gehad bij Easyenergy en dat was netjes binnen 4 weken na einde contract. De inhoud klopte ook, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat men de info wat karig vindt.
[/quote]
Waarom een overstap als ik vragen mag
[/quote]
Wat een mooi en compleet topic! Veel aan gehad, bedankt.
Ik sta op het punt om over te stappen op een dynamisch contract, maar alleen voor gas.
Ik heb nog teveel stroom overschot om te salderen in de winter en de terugleververgoeding is te laag om nu mijn lopend energie contract voor stroom op te zeggen.
Nu heb ik een prijsvergelijk gedaan tussen de aanbieders die hun dynamische tarieven openbaar hebben en constateer ik iets vreemds. Er zit verschil tussen het kale inkoop tarief van Next Energy en de andere partijen. Vandaag 15-10 kale inkoopsprijzen per m3:
Next Energy: € 0,55
ANWB: € 0,71
Mijn domein: € 0,71
Easy Energy: € 0,70
Energyzero: € 0,71
Zondergas: € 0,71
Dit is niet het verschil tussen incl. en excl. BTW, daarvoor is het verschil te groot. Het scheelt behoorlijk maar aangezien alle partijen op dezelfde wijze werken lijkt het verschil mij ook onlogisch. Twijfel daarom meteen aan de betrouwbaarheid van Next Energy.. maar of dit terrecht is
Heeft iemand anders een idee waarom dit verschil bestaat?
Ik sta op het punt om over te stappen op een dynamisch contract, maar alleen voor gas.
Ik heb nog teveel stroom overschot om te salderen in de winter en de terugleververgoeding is te laag om nu mijn lopend energie contract voor stroom op te zeggen.
Nu heb ik een prijsvergelijk gedaan tussen de aanbieders die hun dynamische tarieven openbaar hebben en constateer ik iets vreemds. Er zit verschil tussen het kale inkoop tarief van Next Energy en de andere partijen. Vandaag 15-10 kale inkoopsprijzen per m3:
Dit is niet het verschil tussen incl. en excl. BTW, daarvoor is het verschil te groot. Het scheelt behoorlijk maar aangezien alle partijen op dezelfde wijze werken lijkt het verschil mij ook onlogisch. Twijfel daarom meteen aan de betrouwbaarheid van Next Energy.. maar of dit terrecht is
Ervaring opdoen.Deldenaar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:23:
---
[/quote]
Jaren lang jaarcontracten gehad, geen ervaring met day-ahead leveranciers en nul incentive om lang bij 1 partij te blijven. Ik ben dus "al" vanaf februari aan het hoppen.
Dat komt vooral voort uit het gebrek aan ambitie om een melkkoe te zijn.
Mijn ervaring met EasyEnergy is verder gewoon goed. Al is de klantenservice ietwat langzaam met antwoorden.
---
@Dangsu Next Energy is geen reseller van Energyzero, de rest in je lijstje wel. Dat kan je overigens ook terug vinden in de Topic Start.
Edit: de inhoudelijke reden heeft @Sjoan hier aangehaald: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73025776
Kortom, er zijn verschillende markten/koersen voor de prijs van gas.
[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 15-10-2022 15:41 ]
- knip -
kan je en voorbeeld tonen van zo'n factuur? ik twijfel nu wel om over te stappen of niet. in de zomer zijn de stroomprijzen lager dan in de winter, dus compenseer het teruglevertarief volgens mij niet de kosten van de winter.AJediIAm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:28:
[...]
TL;DR: het is situatie afhankelijk of de voordelen sterker wegen dan de nadelen.
Zelf heb ik 19 zonnepanelen die soms voor een hoog en soms voor een laag tarief terug leveren. Op mijn maandfactuur kan ik de gemiddelde kosten van verbruik en teruglevering zien en mijn gemiddelde teruglevering tarief is zo goed als altijd een paar cent hoger dan mijn gemiddeld verbruik tarief.
Omdat ik op jaar basis meer verbruik dan terug lever profiteer ik nog flink van de goedkope momenten met het opladen van een EV. Dat compenseert voor mij meer dan genoeg voor een iets latere terugleververgoeding.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mag je ook gas terugleveren? 😁
Hoe lang is je slang?laforte schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:20:
Mag je ook gas terugleveren? 😁
https://www.omroepwest.nl...gascrisis-ook-dat-gebeurt
- knip -
Waar vind je die prijzen van NextEnergy? Net even rondgekeken op de website maar kon geen gasprijzen vinden?Dangsu schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:17:
Wat een mooi en compleet topic! Veel aan gehad, bedankt.
@Raymond P Dat had ik gezien. De reactie van @Sjoan geeft wat meer duidelijkheid, dat zou een logische reden zijn. Alleen is het niet duidelijk welke markt koers Next Energy dan gebruikt.
Iemand een idee?
@Sarpo De tarieven van Next Energy kan je zien als je de app installeert. Is openbaar, je hoeft geen klant te zijn.
Iemand een idee?
@Sarpo De tarieven van Next Energy kan je zien als je de app installeert. Is openbaar, je hoeft geen klant te zijn.
[quote]Dangsu schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:08:
@Raymond P Dat had ik gezien. De reactie van @Sjoan geeft wat meer duidelijkheid, dat zou een logische reden zijn. Alleen is het niet duidelijk welke markt koers Next Energy dan gebruikt.
Iemand een idee?
Gevonden: NextEnergy werkt met de EEX spotprijzen
Iemand een idee?
Gevonden: NextEnergy werkt met de EEX spotprijzen
Weet iemand een API waar ik de gasprijzen kan ophalen die Zonneplan gebruikt? Voor stroomprijzen gebruik ik de API van Entsoe.
Die vraag heb ik ook al een paar gesteld, maar geen antwoord kunnen vinden. Het beste wat ik gevonden heb is de Zonneplan One integratie voor Home Assistant die de actuele gasprijs kan tonen.joep03nl schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:33:
Weet iemand een API waar ik de gasprijzen kan ophalen die Zonneplan gebruikt? Voor stroomprijzen gebruik ik de API van Entsoe.
Over iedere dag NextEnergy <10ct onder de prijs van EasyEnergy[b]Dangsu in "het grote day ahead energie prijzen topic."
@Raymond P Als het de juiste prijs is, is dat geen probleem. De verschillende opslagen die Zonneplan hanteert en de BTW rekent m'n scriptje er wel bij. Gebruik nu de API van EasyEnergy voor gas, maar weet niet of dat de juiste kale prijs is.Raymond P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:37:
@joep03nl en @virofi Een leverancier-onafhankelijke API is geen optie?
@joep03nl Heb je bij Powernext gekeken?
Daar zie ik in console een feed voor;
Voor Zonneplan zou je dus EGSI TTF moeten pakken.
Het is wel de eerste keer dat ik daarnaar kijk, wellicht morgen nog een keertje kijken of die url nog steeds valid is of veranderd moet worden.
Pin mij er ook niet op vast, wellicht kijk ik helemaal naar het verkeerde...
Day Ahead TTF | https://www.powernext.com/data-feed/132733/137/17 |
EGSI TTF | https://www.powernext.com/data-feed/132735/139/17 |
Het is wel de eerste keer dat ik daarnaar kijk, wellicht morgen nog een keertje kijken of die url nog steeds valid is of veranderd moet worden.
- knip -
Even kijken of ik het goed begrijp: Je hebt 2 contracten op hetzelfde adres en op het ene contract kun je tegen wisselende (veelal lager dan 91 cent per kWh) stroom inkopen, en op het andere contract verkoop je à 91 cent per kWh? Wil je iets meer context geven van hoe dit werkt? En welke bijkomende kosten er zijn?de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Ik lever terug naar Innova via het primaire allocatiepunt tegen 91 cent per kWh.
En ik ga afnemen bij Tibber via het secundaire allocatiepunt tegen marktprijzen.
In de zomermaanden moet je niet continu op een day ahead contract zitten als je veel panelen hebt.
Ja klopt helemaal. En voor de inkoop geldt dan ook nog eens het prijsplafond van 40 cent per kwh.Bert1l schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:24:
[...]
Even kijken of ik het goed begrijp: Je hebt 2 contracten op hetzelfde adres en op het ene contract kun je tegen wisselende (veelal lager dan 91 cent per kWh) stroom inkopen, en op het andere contract verkoop je à 91 cent per kWh? Wil je iets meer context geven van hoe dit werkt? En welke bijkomende kosten er zijn?
Er is een heel topic over: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Bij enexis kost het 500 euro eenmalig en dan 35 euro per jaar. Maar het levert (mij) een paar duizend euro per jaar op.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-10-2022 22:31 ]
Klinkt als too good to be true! Hoeveel jaar doe je dit al?de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:29:
[...]
Bij enexis kost het 500 euro eenmalig en dan 35 euro per jaar. Maar het levert (mij) een paar duizend euro per jaar op.
Mijn 2e meter wordt over 3 weken geïnstalleerd. Dus ik moet nog beginnen. Ik ben er relatief laat bij. Velen gingen u voor. Lees het SAP topic maar.wian schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:35:
[...]
Klinkt als too good to be true! Hoeveel jaar doe je dit al?
De afgelopen jaren was er niet echt een verdienmodel.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 15-10-2022 22:43 ]
Inderdaad, iemand enig idee hoe dit kan? Als dit klopt dan is NextEnergy volgens mij de goedkoopste aanbieder voor gas in plaats van de duurste zoals je zou verwachten aan de hand van de gegevens in de tabel op de eerste pagina.Sarpo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:02:
[...]
Over iedere dag NextEnergy <10ct onder de prijs van EasyEnergy
Kan je hier iets duidelijker over zijn?Deldenaar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Hier ook de nieuwe ,3e, factuur ontvangen maar voorlopige voorschot word niet doorberekend, betaal nu dus voor de 3e keer veel en veel te veel, er zit iets niet goed daar...waar de verbruik en Gasprijs weg komt is ook niet helemaal duidelijk
[Afbeelding]
Het voorschot dat je nu laat zien is van November.... Het verbruik halen ze van de netbeheerder of van vorig jaar... en daarbij gokken ze de prijs voor die maand, blijkbaar denken ze dat dit 1.80 euro gaat kosten gemiddeld. (vindt ik hoog, maar ook niet absurd, prijzen van 3 euro zijn we ondertussen ook niet vreemd van afgelopen zomer.
Je hebt nu als het goed is op dit moment een voorschot betaald voor oktober en november.
September zou nu net op die rekening verrekend moeten zijn, en dat staat helemaal bovenaan je factuur in de linker kolom.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Vanwege de aangekondigde energietoeslag van 190 euro voor de maanden nov en dec. Leek mij beter om gas en elektra van dezelfde leverancier te nemen hiervoor.PCJR schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:13:
[...]
Waarom niet apart. Tibber volgens mij laagste fee, dus daar stroom.
Gas tja, alles onder 1200 kuub maakt geen hol uit. Zit de eronder?
Gas verbruik vorig jaar kwam op 1750 kuub. Zal in 2023 zeker een stuk lager liggen maar, afhankelijk van de wintermaanden, verwacht ik dat ons verbruik wel boven de 1200 kuub zal ziggen.
@joep03nlRaymond P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:23:
Day Ahead TTF https://www.powernext.com/data-feed/132733/137/17 EGSI TTF https://www.powernext.com/data-feed/132735/139/17
Als ik de Next Energy prijzen van de afgelopen dagen vergelijk met de Day Ahead TTF op de EEX dan zijn de Next Energy prijzen zo'n 2% lager, lijkt aardig te kloppen maar net niet hetzelfde...
Vergelijk gasprijzen Next Energy met de EEX DA TTF prijzen
EEX Day Ahead https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/spot
EEX Daay Ahead feed https://www.powernext.com/data-feed/132733/137/17
datum Next Energy [€] eex da ttf [€] verschil [€] verschil [%]
16-10-2022 € 0,55 € 0,56338 € -0,01338 -2,37%
15-10-2022 € 0,55 € 0,56338 € -0,01338 -2,37%
14-10-2022 € 0,87 € 0,89563 € -0,02563 -2,86%
13-10-2022 € 1,00 € 1,02184 € -0,02184 -2,14%
12-10-2022 € 0,99 € 1,01578 € -0,02578 -2,54%
11-10-2022 € 0,99 € 1,00882 € -0,01882 -1,87%
10-10-2022 € 0,94 € 0,96380 € -0,02380 -2,47%
9-10-2022 € 0,90 € 0,91848 € -0,01848 -2,01%
8-10-2022 € 0,90 € 0,91848 € -0,01848 -2,01%
7-10-2022 € 1,25 € 1,28030 € -0,03030 -2,37%
6-10-2022 € 0,96 € 0,97974 € -0,01974 -2,01%
5-10-2022 € 0,81 € 0,82904 € -0,01904 -2,30%
4-10-2022 € 1,25 € 1,27718 € -0,02718 -2,13%
Helaas, maar dit heeft er 0 mee van doen 🙂Loewe schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 02:39:
[...]
Vanwege de aangekondigde energietoeslag van 190 euro voor de maanden nov en dec. Leek mij beter om gas en elektra van dezelfde leverancier te nemen hiervoor.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ja hier gast het mis, er staat dat er niks is betaaldSmuggler schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:35:
[...]
Kan je hier iets duidelijker over zijn?
Het voorschot dat je nu laat zien is van November.... Het verbruik halen ze van de netbeheerder of van vorig jaar... en daarbij gokken ze de prijs voor die maand, blijkbaar denken ze dat dit 1.80 euro gaat kosten gemiddeld. (vindt ik hoog, maar ook niet absurd, prijzen van 3 euro zijn we ondertussen ook niet vreemd van afgelopen zomer.
Je hebt nu als het goed is op dit moment een voorschot betaald voor oktober en november.
September zou nu net op die rekening verrekend moeten zijn, en dat staat helemaal bovenaan je factuur in de linker kolom.
De feed https://www.powernext.com/data-feed/132735/139/17 komt in ieder geval overeen met EGSI TTF op Powernext":Raymond P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:23:
Day Ahead TTF https://www.powernext.com/data-feed/132733/137/17 EGSI TTF https://www.powernext.com/data-feed/132735/139/17
:strip_exif()/f/image/d1I31X7G8HtMvVhCPEfDzZ6h.jpg?f=fotoalbum_large)
@joep03nl Heel verbazingwekkend is dat niet, de graph wordt gemaakt aan de hand van die feed. 
Maar er is sinds gisteren (en waarschijnlijk sinds vrijdag) geen mutatie geweest, ik zou dus toch nog ff een dagje wachten voordat je dat adopteert in automatisering.
@aa4ever Dat is apart, ze houden dus niet de prijzen aan die ze zeggen te gebruiken...
@Smuggler & @Sicco92
Als Day Ahead TTF structureel lager ligt dan EGSI TTF dan is dat denk ik ook handig om te verwerken in de TS, de hogere variabele opslag is dan niet 1:1 te vergelijken en geeft een vertekend beeld.
Maar er is sinds gisteren (en waarschijnlijk sinds vrijdag) geen mutatie geweest, ik zou dus toch nog ff een dagje wachten voordat je dat adopteert in automatisering.
@aa4ever Dat is apart, ze houden dus niet de prijzen aan die ze zeggen te gebruiken...
@Smuggler & @Sicco92
Als Day Ahead TTF structureel lager ligt dan EGSI TTF dan is dat denk ik ook handig om te verwerken in de TS, de hogere variabele opslag is dan niet 1:1 te vergelijken en geeft een vertekend beeld.
- knip -
Misschien voor mij wel, ik kan aan de feed niet zien dat dat de basis is voor de grafiekRaymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:49:
@joep03nl Heel verbazingwekkend is dat niet, de graph wordt gemaakt aan de hand van die feed.
In het weekend zal de beurs wel gesloten zijn. In de API van EasyEnergy bv. zie je ook dat de prijzen za/zo hetzelfde zijn.Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:49:
[ Voor 39% gewijzigd door joep03nl op 16-10-2022 12:01 ]
@joep03nl Excuses, ik realiseer mij dat dat voor mij wat meer vanzelfsprekend is en m'n bron referentie beperkt was.
Druk F12 met je browservenster open en je krijgt dev tools te zien, onder het tabje network zou je de verschillende feeds voorbij moeten zien komen als je wisselt tussen indexen.
Druk F12 met je browservenster open en je krijgt dev tools te zien, onder het tabje network zou je de verschillende feeds voorbij moeten zien komen als je wisselt tussen indexen.
- knip -
EasyEnergy staat in de TS 5,453 ct Variabele opslag gas per m³ (excl. BTW). Echter, dit geeft EasyEnergy na invulen
"Wij hebben gerekend met een gemiddeld verwachte inkoopprijs van 176,58 cent/m3 incl. 9% BTW met daarnaast een opslag van 4,23 cent/m3 incl. 9% BTW en regiotoeslag incl. BTW."
"Wij hebben gerekend met een gemiddeld verwachte inkoopprijs van 176,58 cent/m3 incl. 9% BTW met daarnaast een opslag van 4,23 cent/m3 incl. 9% BTW en regiotoeslag incl. BTW."
[ Voor 1% gewijzigd door Sarpo op 16-10-2022 13:52 . Reden: TS klopt wel ]
Ze hanteren voor zaterdag en zondag dezelfde prijzen op de EEX TTF (ze kennen daar Day Ahead en Weekend prijzen) .joep03nl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Misschien voor mij wel, ik kan aan de feed niet zien dat dat de basis is voor de grafiek
[...]
In het weekend zal de beurs wel gesloten zijn. In de API van EasyEnergy bv. zie je ook dat de prijzen za/zo hetzelfde zijn.
Daar ben ik het wel mee eens, maar is het al zeker dat de koers op de Day Ahead TTF structureel lager ligt dan op de EGSI TTF? Misschien is dat alleen nu toevallig zo. Als de ene markt structureel lager ligt dan een andere markt terwijl er precies hetzelfde geboden wordt, dan vraag ik me altijd af wat het bestaansrecht is van die duurdere markt (en waarom er dus niet massaal overgestapt wordt).Raymond P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:49:
@Sicco92 Als ik tijd vrij heb zal ik een compare doen.
- knip -
Hallo,
Ik gebruik Umeter voor uitlezen van gebruiksstanden.
vanaf gisteren kan ik niet meer inloggen. (ook een reset is niet meer mogelijk, eveneens een nieuw account niet).
Hebben julllei als gebruikers daar ook last van ?
hoor graag
vanaf gisteren kan ik niet meer inloggen. (ook een reset is niet meer mogelijk, eveneens een nieuw account niet).
hoor graag
Ik heb EGSI TTF eens vergeleken met DA TTF en zie dat de prijzen van EGSI TTF in oktober is lager liggen (gemiddeld 1,1 cent), dus vrij verwaarloosbaar. Wel zijn er per dag behoorlijke verschillen, die natuurlijk wel een effect op je rekening kunnen hebben bij koud weer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WlK2iVIigzwfWeXj31QBg9N1.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door joep03nl op 16-10-2022 17:03 ]
/f/image/oql9pXPIq9HUbjom18rK40ln.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9z5knivdhrlmxvW84vtVtAdC.png?f=fotoalbum_large)
bron: energyzero api, frank graphql
@joep03nl Je dataset bevat een foutje tenzij je bewust geen Weekend hebt gebruikt, voor je conclusie maakt dat geen verschil.
- knip -
De flexbox en sturing zijn sinds deze week actief hier. Ben benieuwd wat de uiteindelijke maandelijks kosten gaan zijn voor mijn verbruik. Op jaarniveau zou het break even of zelfs positief moeten eindigen. Dit is de eerste winter dat ik doorgaat met complete installatie (warmtepomp, zonnepanelen, batterij, flexio), dus ik heb geen idee wat het wordt. Mijn voorschot bedraagt momenteel 50€ bij engie dynamic dus voorlopig passeert de energiecrisis aan mij voorbij.
Zou inderdaad niet uit moeten maken. Maar er is nog een hoop onduidelijk en ik wil niet het risico lopen om die 190 per maand mis te lopen. Verschil tussen de diverse day-ahead aanbieders loopt in de euro’s als ik het goed heb begrepen.
@JML Die conclusie kan je trekken ja. Gemiddeld over heel 2022 scheelt het +/-2 cent. Frank blijft dus duur gezien er met het verbruik van gas weinig te schuiven valt.
Dat is wel een oppervlakkige vergelijking natuurlijk, ik heb geen graaddagen erbij gepakt bijvoorbeeld.
Dat is wel een oppervlakkige vergelijking natuurlijk, ik heb geen graaddagen erbij gepakt bijvoorbeeld.
- knip -
Het is gewoon moeilijk inzichtelijk en daardoor moeilijk te vergelijken. Je hebt enerzijds de prijs in de app en anderzijds de prijs op een exchange. Dat we de prijzen in de gaten moeten houden wat ze uiteindelijk voor ons rekenen per m3, lijkt me geen overbodige boodschap.JML schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:13:
[...]
Inderdaad, iemand enig idee hoe dit kan? Als dit klopt dan is NextEnergy volgens mij de goedkoopste aanbieder voor gas in plaats van de duurste zoals je zou verwachten aan de hand van de gegevens in de tabel op de eerste pagina.
De vraag staat nog steeds waarom de prijs NextEnergy in de app structureel lager lijkt dan een andere aanbieder van gas.
Goedenavond,
Ik weet dat het topic al weer even verder is gegaan
Na een tijdje stoeien krijg bij elk uur de status unknown.
Ik ben geen afnemer van Easy Energy maar ook zonder dat zou het moeten werken toch?
Ik heb het gerefereerd naar een eigen yaml file in hassio
Daar kreeg ik een foutmelding op en kwam er geen enkele sensor binnen,
Daarna heb ik de eerste regel veranderd en nu heb ik elke sensor maar nog geen waardes
/f/image/RFrktEjmITncZz8EQ4UAwWrQ.png?f=fotoalbum_large)
Zien jullie zo een fout? of moet ik het via een andere weg proberen? De rest van het script is origineel
Hieronder is de verwijzing in de configuratie file van homeassistant
Ik ben geen afnemer van Easy Energy maar ook zonder dat zou het moeten werken toch?
Daarna heb ik de eerste regel veranderd en nu heb ik elke sensor maar nog geen waardes
/f/image/RFrktEjmITncZz8EQ4UAwWrQ.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
| - resource: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{(now()+ timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d')}} scan_interval: 900 sensor: |
Zien jullie zo een fout? of moet ik het via een andere weg proberen? De rest van het script is origineel
code:
1
| rest: !include power_prices.yaml |
trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
Zo contract afgesloten bij Easy Energy, vanaf 1 febrauri begint het experiment
Ondertussen in home assistant al het een en ander aangemaakt om inzicht te krijgen in de energieprijzen. Automatiseringen voor het laden van de de auto, draaien van de wasmachine, opwarmen van de warmtepomp etc ga ik nog doen. Voor de geinteresseerden hier de code/sensoren voor het binnenhalen van de energieprijzen die ik gebruik.
sensor voor opslagen en belastingen
code:
1 2 3 4 5 - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.968+4.452+3.691+0.064)/100}}"
Rest sensor voor het binnenhalen van de tarieven:
Let op dit is voor een include in een los bestand, in je configuration dus nog een rest: include! toevoegen
https://gist.github.com/t...efa97c0961593a019035c61ec
Dan nog wat template sensoren om de gemiddelde en huidige prijzen te berekenen:
https://gist.github.com/t...6c70490e11f50aaf1be22fb93
En een stukje lovelace:
https://gist.github.com/t...46acf7bf48cbd5a526342f2e3
Zelf ondertussen over naar Tibber, maar achter de floats moet een default waarde tegenwoordig. Dus correcte syntax is |float(0)h-last schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:22:
Goedenavond,
[Afbeelding]
code:
1 2 3 - resource: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{(now()+ timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d')}} scan_interval: 900 sensor:
code:
1 rest: !include power_prices.yaml
[...]
Top dankje! Dat werkt inderdaad kan ik weer verder
Als ik hard gecoderde data heb dan krijg ik waardes maar met variablen niet
Op de eerste krijg ik niets binnen
maar met de 2e gaat het perfect
moet hier nog iets voor ingesteld worden?
code:
1
| - resource: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{(now()+ timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d')}} |
code:
1
| - resource: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=2020-04-28T22%3A00%3A00.000Z&endTimestamp=2020-04-29T22%3A00%3A00.000Z&grouping= |
Is hier niet een ander topic voor?h-last schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:38:
Als ik hard gecoderde data heb dan krijg ik waardes maar met variablen niet
code:
1 - resource: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{(now()+ timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d')}}
code:
1 - resource: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=2020-04-28T22%3A00%3A00.000Z&endTimestamp=2020-04-29T22%3A00%3A00.000Z&grouping=
Ik heb zitten zoeken maar dit is 1 groot topic met van alles
Zojuist de klantenservice van Zonneplan gebeld. Ik wilde weten wat kale dagprijs (ex.BTW) van GAS is die ze vandaag hun huidige klanten factureren. Konden ze niet zeggen. Geeft veel vertrouwen.
Dit is ook een leuke... NOT. Dat was ff schrikken vanochtend:
/f/image/gixKvmlwdk68sb5vgHGps593.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk WTF; da's knap, in één keer VIER KEER m'n totale jaarverbruik er door heen gejast qua kubieke meters gas.
Afijn, ANWB Energie gebeld, en zowaar, ik had een echt persoon binnen 2 minuten aan de telefoon.
"nee hoor meneer er is geen storing bekend"
"maar meneer ik zie gewoon 3m3 staan, geen 3841 m3."
"Ik neem nog ff contact op met wat collega's, de app geeft nogal eens storingen qua waardes"
"click, clack, clicker-de-click"
En na een paar keer refresh [F5] staat er ineens weer 3m3.
Goh...
/f/image/gixKvmlwdk68sb5vgHGps593.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk WTF; da's knap, in één keer VIER KEER m'n totale jaarverbruik er door heen gejast qua kubieke meters gas.
Afijn, ANWB Energie gebeld, en zowaar, ik had een echt persoon binnen 2 minuten aan de telefoon.
"nee hoor meneer er is geen storing bekend"
"maar meneer ik zie gewoon 3m3 staan, geen 3841 m3."
"Ik neem nog ff contact op met wat collega's, de app geeft nogal eens storingen qua waardes"
"click, clack, clicker-de-click"
Goh...

Zou dit niet heel toevallig gewoon het aantal liter verbruik zijn, ipv kuub?ehtweak schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:09:
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Of het moet een komma zijn ipv punt..
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Wellicht.Polderdijk schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:16:
Zou dit niet heel toevallig gewoon het aantal liter verbruik zijn, ipv kuub?
Maar op dit moment staat er de juiste waarde:
/f/image/LXdoRX73VH4VprhtbzeH29EH.png?f=fotoalbum_large)
Dus tja...
En tijdens het refreshen van de andere tabbladen met totaalbedragen, zag ik in een flits ook bedragen van enige duizenden (!) euro's staan, die vervolgens na het opbouwen van het complete scherm ook weer vervangen werden door 'normalere' bedragen.
Dus imho ging er wel degelijk iets fout.
En daar is 'ie weer:
/f/image/krrBQIEO6CwHTvRoTylxw1ah.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht al, ik zie het toch echt goed.
En weer ff later:
/f/image/9Y49RLuhhkOKGfgWcbPQtzl4.png?f=fotoalbum_large)
dat lijkt me een stuk normaler.
En het kan nog gekker; dat hoge bedrag is 10 seconden later nog hoger.
En weer ff later, is het totale verbruik op die dag zelfs weer negatief:
/f/image/idnbUHm0WNia8QfsODerXdqM.png?f=fotoalbum_large)
Kortom, een zooitje dus.
[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 17-10-2022 12:27 ]
Iemand een nieuwe databasequery online gezet zonder goed te testen
Signatures zijn voor boomers.
Als programmeur kan ik u vertellen dat dit 99% zeker te maken heeft met een weergave-fout van decimalen.ehtweak schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:41:
Deze is ook volkomen absurd:
[Afbeelding]
Het bedrag in relatie met de verbruikscijfers.![]()
€ 9.732 hoort hoogstwaarschijnlijk € 9,73 te zijn en 3.831 m³ gas eigenlijk 3,831 m³.
Lijkt dat meer op de getallen die u zou verwachten?
In programmerworld werken we altijd met de Amerikaanse notatie die we vervolgens om moeten zetten naar de Nederlandse notatie voor de weergave, maar je ziet vaak genoeg (zo ook hier) dat men dat weleens vergeet.
Nope. Kijk de diverse screendumps maar eens terug.FlyingPineapple schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:04:
Lijkt dat meer op de getallen die u zou verwachten?
Puur komma/decimaal probleem is het niet alleen.
Anders zou er alleen een factor 1000 in het spel zijn. Maar dat is het dus niet.
Vreemd hoe € 1.931,64 uiteindelijk uitkomt op € 19,64. Die kan ik niet verklaren.ehtweak schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:07:
[...]
Nope. Kijk de diverse screendumps maar eens terug.
Puur komma/decimaal probleem is het niet alleen.
Anders zou er alleen een factor 1000 in het spel zijn. Maar dat is het dus niet.

Vind het overigens erg onprofessioneel van ze dat ze dit 'zomaar' online gezet hebben, want ik kan me goed voorstellen dat die bedragen ontzettend schrikken zijn.
Misschien heeft het ermee te maken dat ze bezig zijn met een eigen vergunning en ze daardoor het een en ander voor de dynamische klanten 'gesloopt' hebben.
En weer ff later 18,34.FlyingPineapple schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
Vreemd hoe € 1.931,64 uiteindelijk uitkomt op € 19,64. Die kan ik niet verklaren.
Da's een rare manier van afronden!

't is op dit moment weer 19,70 geworden. Ik zeg niks, ik zeg niks...
Oh nee, correctie, na een [F5] is het nu weer 18,42.
Blijft ook altijd leuk als je dan zo'n hell(p)desk belt:
"nee hoor meneer, u kijkt niet goed..."
Ja, duh...

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 17-10-2022 13:28 ]
Ik vind het ook onprofessioneel dat er 'm' als eenheid bij gasverbruik staat. Dat zegt ook al genoeg
Van Easyenergie:
Volgens mij zie ik nogal wat verschillende interpretaties b.v soort contract die ze nu aanbeden op hun website, er word nu gepraat over variabele contract, dus niet over dynamische????
Ene keer maand opzegtermijn dan weer dagelijks????
klopt niet helemaal meer daarzo...
Volgens mij zie ik nogal wat verschillende interpretaties b.v soort contract die ze nu aanbeden op hun website, er word nu gepraat over variabele contract, dus niet over dynamische????
[ Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 17-10-2022 14:17 ]
Raak je niet in de war door het modelcontract? Dat is een variabel contract dat maandelijks opzegbaar is. Iedere energieleverancier is verplicht om een modelcontract aan te bieden, die qua voorwaarden bij elke leverancier gelijk is. Alleen de tarieven mogen de leveranciers zelf bepalen.Deldenaar schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:17:
Van Easyenergie:
Dit geldt dus ook voor dynamische leveranciers, die zijn ook verplicht een modelcontract aan te bieden.
Ik zou zeggen, neem eens een kijkje op hun site
het loopt volgens mij ook niet helemaal lekker daarzo, heb nu al 4x betaald over 3 factuurtermijnen...
het loopt volgens mij ook niet helemaal lekker daarzo, heb nu al 4x betaald over 3 factuurtermijnen...
[ Voor 53% gewijzigd door Deldenaar op 17-10-2022 14:47 ]
er word ook veel door elkaar gehaald overal.
ene keer hebben ze het over jaarcontract dan hebbenze hebben over variabel en weer over dynamisch...
voorzover ik het nu snap is:
jaarcontract met vaste prijs gehele jaar
variabel met maandprijs die 2x (soms vaker) worden aangepast
en (variabel) dynamisch met uur of dag tarief
ene keer hebben ze het over jaarcontract dan hebbenze hebben over variabel en weer over dynamisch...
voorzover ik het nu snap is:
jaarcontract met vaste prijs gehele jaar
variabel met maandprijs die 2x (soms vaker) worden aangepast
en (variabel) dynamisch met uur of dag tarief
als je bij Tibber zit, zonder de tibber Pulse, krijg je dan alsnog het gebruik per 15 minuten in de app, omdat de slimme meter dit kan verzorgen? of werkt tibber alleen prettig met de tibber pulse?
Tibber haalt eens per dag de data van de vorige dag op bij de netbeheerder.HiBe schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:51:
als je bij Tibber zit, zonder de tibber Pulse, krijg je dan alsnog het gebruik per 15 minuten in de app, omdat de slimme meter dit kan verzorgen? of werkt tibber alleen prettig met de tibber pulse?
Dus je hebt geen inzicht in actueel verbruik en kosten (wel de prijs). Ik vind dat geen probleem ik volg mijn verbruik via HA dat mijn slimme meter uitleest via een youless.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
yup.... Ik ben dus niet de enige die niet kan inloggenbrownyster schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:59:
Hallo,
hoor graag
Cogitationis poenam nemo patitur
Had het vorig bericht wel ergens gelezen, maar kon het niet terug vinden.Bullet NL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:30:
[...]
yup.... Ik ben dus niet de enige die niet kan inloggen
Ook hier kan ik niet meer inloggen.
Ik hou op dit moment mijn stroom verbruik bij met DSMR reader op een Raspberry PI aan de P1 poort van mijn slimme meter. Is het mogelijk om DSMR reader te koppelen aan de day ahead prijzen? Misschien heeft iemand hier al naar gekeken. Een korte google actie levert niets op, ook in dit topic is DSMR nog niet besproken.
Ik ben in het verleden klant geweest bij Easyenergy, even weg geweest en nu weer terug per begin september.
Ik heb begin september een voorschot nota gekregen voor september, midden september een voorschot gekregen voor oktober en begin oktober een rekening van september. Echter is het voorschot hier niet van af gehaald.
Op een ander adres hetzelfde probleem, dat het voorschot niet van het verbruik is afgehaald.
Hebben meer mensen dit?
Ik heb begin september een voorschot nota gekregen voor september, midden september een voorschot gekregen voor oktober en begin oktober een rekening van september. Echter is het voorschot hier niet van af gehaald.
Op een ander adres hetzelfde probleem, dat het voorschot niet van het verbruik is afgehaald.
Hebben meer mensen dit?
Een Voorschot voor Oktober, wordt in November verrekend. op de rekening van de maand Oktober zal je dus helemaal niets van oktober zelf zien.detim schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:46:
Ik ben in het verleden klant geweest bij Easyenergy, even weg geweest en nu weer terug per begin september.
Hebben meer mensen dit?
Hopelijk helpt het plaatje van mijn facturen je het beter te begrijpen hoe easy energy dit doet.
:strip_exif()/f/image/jYr7AxY16pwIBCdKzgPwPtOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: nu het verhaal nog een keer gelezen,
Je hebt het dus over het voorschot over de maand September, Ja dat zou dus in oktober verrekend moeten worden inderdaad, als dat niet het geval is, dat gaat er voor de zoveelste keer iets mis bij easy energy.
[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 17-10-2022 21:22 ]
Ik heb vanochtend toevallig via Whatsapp contact gehad m.b.t. de gasprijs. Volgens hun is de gasprijs zichtbaar bij "verbruiksstatistieken", maar die kun je alleen zien als je de Connect-dongle hebt aangesloten (en die dongle heb ik nog niet thuis ontvangen).Obeja schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
Zojuist de klantenservice van Zonneplan gebeld. Ik wilde weten wat kale dagprijs (ex.BTW) van GAS is die ze vandaag hun huidige klanten factureren. Konden ze niet zeggen. Geeft veel vertrouwen.
Inclusief was vandaag 127 ct.Obeja schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
Ze zijn meer bezig met stroom, daar kunnen ze je alles over melden maar gas weten ze weinig over. Ik ben een keer gebeld voor een enquête. Toen heb ik ook wat vragen gesteld over de prijsopbouw. Kreeg een nette mail na het gesprek met de toelichting over de opbouw van de stroomprijs maar niks over gas.
[ Voor 31% gewijzigd door DIJK op 17-10-2022 21:32 ]
Hilarisch, ons gasverbruik is werkelijk geëxplodeerd:
/f/image/zBHFuE1S1EeuDuQqTJD2ZgT9.png?f=fotoalbum_large)

Op één dag bijna vierduizend kuub gas. Wow, ik wist niet dat dat mogelijk was met een bescheiden cv-combi ketel.
Geeft trouwens wel te denken hoe betrouwbaar over het algemeen de dynamische prijsberekening verloopt.
/f/image/zBHFuE1S1EeuDuQqTJD2ZgT9.png?f=fotoalbum_large)

Op één dag bijna vierduizend kuub gas. Wow, ik wist niet dat dat mogelijk was met een bescheiden cv-combi ketel.
Geeft trouwens wel te denken hoe betrouwbaar over het algemeen de dynamische prijsberekening verloopt.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 17-10-2022 21:43 ]
@ehtweak Ziet ernaar uit dat ze bij ANWB een deadline te halen hebben.
- knip -
Die kan je hier zien:Obeja schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
EGSI TTF
https://www.powernext.com/spot-market-data
Vandaag is de kale prijs 60.092 eurocent. De all-in prijs is 118 cent.
De prijs van de volgende dag kan je rond 23.00 de dag ervoor zien.
Ik ben tot nu toe altijd kundig geholpen via Whatsapp door Zonneplan. Bij Frank kreeg ik of geen of pas na 5 dagen antwoord.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjoan op 18-10-2022 07:53 ]
Ik heb nou stroom via greenchoice tot 04-2025 voor 0.24ct per kwh en teruglevertarief van 8 cent.
Als ik komend jaar opstap voor de teruglevertarief van een ander van bijvoorbeeld 80ct, krijg ik dan geen last van t prijsplafond? Gaan ze dat tarief ook lager zetten?
Kan het niet 1 2 3 vinden op internet...
Edit: toch wat gevonden, voor de geinteresseerde:
interpretatie prijsplafond met salderen
Als ik komend jaar opstap voor de teruglevertarief van een ander van bijvoorbeeld 80ct, krijg ik dan geen last van t prijsplafond? Gaan ze dat tarief ook lager zetten?
Kan het niet 1 2 3 vinden op internet...
Edit: toch wat gevonden, voor de geinteresseerde:
interpretatie prijsplafond met salderen
[ Voor 15% gewijzigd door Robke15 op 18-10-2022 10:01 ]
Prijzen 18-10-2022 Zonneplan inclusief belastingen etc:
Gas €1,18/m3
Stroom gemiddeld €0,2579/kWH
Gas €1,18/m3
[ Voor 5% gewijzigd door Sjoan op 18-10-2022 08:31 ]
Hoe kan dat zoveel schelen met de ANWB?Sjoan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:31:
Prijzen 18-10-2022 Zonneplan inclusief belastingen etc:
Gas €1,18/m3
18 oktober:
Gas €0,64/m³
Stroom gemiddeld €0,17/kWH
Beide inclusief btw
[ Voor 3% gewijzigd door edgarf28 op 18-10-2022 08:36 ]
Dat is zonder btw en belastingen lijkt mij..edgarf28 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:36:
[...]
Hoe kan dat zoveel schelen met de ANWB?
18 oktober:
Gas €0,64/m³
Stroom gemiddeld €0,17/kWH
Beide inclusief btw
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels