Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
M3lvinG schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Dat is zonder btw en belastingen lijkt mij..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk0NOoGeHDGai7YpTsg-nqdUhV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhfWIuDFFcgVVUD9P0tvu9tt.jpg?f=fotoalbum_large
Er staat incl btw.
Belastingen en ode weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Aangezien de overige belastingen ongeveer 60 cent zijn klopt het dan toch weer.

De gas prijs is al in geen maanden meer zo laag geweest

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
edgarf28 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Hoe kan dat zoveel schelen met de ANWB?
18 oktober:
Gas €0,64/m³
Stroom gemiddeld €0,17/kWH
Beide inclusief btw
Belastingen en inkoopkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Ik wil zelf overstappen naar een dynamische aanbieder maar ik zie veel verschillen als ik bij de aanbieders op de sites kijk.

Dit zijn puur de gemiddelde inkoopprijzen (zonder overige kosten/belastingen e.d.)
ANWB: Geen nieuwe contracten
Frank energie - € 0,2662 per kWh - € 0,9074 eur/m3
Energyzero - € 0,45 per kWh - € 1,83 eur/m3
All-in-Power - € 0,387 per kWh - € 1,75 eur/m3
NextEnergy - €0,3470 per kWh - € 0,9074 eur/m3.
EasyEnergy - €0,4262 per kWh - € 1,7658 eur/m3.

Dat zijn nogal verschillen en dit gaat alleen over de geschatte inkoopprijs.
Maar de vraag is nu, wat is realistisch?
En wat zijn de ervaringen bij deze aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Awaken1 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:33:
Ik wil zelf overstappen naar een dynamische aanbieder maar ik zie veel verschillen als ik bij de aanbieders op de sites kijk.

Dit zijn puur de gemiddelde inkoopprijzen (zonder overige kosten/belastingen e.d.)

Dit zijn niet de gemiddelde tarieven, maar geschat om je voorschot te kunnen berekenen. De tarieven in de toekomst zijn immers nog niet bekend. De huidige inkooptarieven kun je in de apps of op de sites van de aanbieders vinden. Je ziet daar wat het vandaag kost en na 13:00 zie je de prijzen voor morgen.

[ Voor 3% gewijzigd door JML op 18-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 09:45

Dit is allemaal glazen bol werk, kijk hier dus niet naar om een beslissing te nemen.

Niemand weet wat de prijzen zullen doen en alle prijzen bij alle aanbieders zijn op hele kleine verschillen na het zelfde.

Maak dus niet op basis van deze berekening je beslissing ;)

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar deze dynamische energietarieven. Ik zie dat mijn huidige energieleverancier steevast een tarief hanteert van €0.68 en hoger. Als ik kijk naar de energieprijzen bij een aantal aanbieders, dan zie ik dat die inclusief belasting en ODE de hele maand niet boven deze prijs komen. Dat is nu al een aantal maanden zo. Ook bij de gasprijzen lijkt dit het geval te zijn. Wordt iedereen nu gewoon enorm een oor aangenaaid met die "variabele" tarieven of mis ik ergens iets? Ik begrijp best dat je bij deze dynamische aanbieders een keer een paar uur een erg hoog tarief kan hebben, maar als ik het uitmiddel betaal ik voor energie gemiddeld 2-4x zoveel.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JML

JML

BugBoy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:09:
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar deze dynamische energietarieven. Ik zie dat mijn huidige energieleverancier steevast een tarief hanteert van €0.68 en hoger. Als ik kijk naar de energieprijzen bij een aantal aanbieders, dan zie ik dat die inclusief belasting en ODE de hele maand niet boven deze prijs komen. Dat is nu al een aantal maanden zo. Ook bij de gasprijzen lijkt dit het geval te zijn. Wordt iedereen nu gewoon enorm een oor aangenaaid met die "variabele" tarieven of mis ik ergens iets? Ik begrijp best dat je bij deze dynamische aanbieders een keer een paar uur een erg hoog tarief kan hebben, maar als ik het uitmiddel betaal ik voor energie gemiddeld 2-4x zoveel.
Klopt, ze calculeren een hoge risico opslag in en daarom betaal je veel meer dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 07:21
Ik ben ondertussen ook wel overtuigt dat ik wil overstappen.
Echter zit ik dan nog wel te kijken naar welke aanbieder wij gaan overstappen.

Zelf heb ik Frank energie, EasyEnergy, NextEnergy en Zonneplan bekeken.

Wat heeft bij jullie de doorslag gegeven om voor een bepaalde leverancier te kiezen?

Zelf wil ik dit uiteindelijk ook integreren in ons aankomend Home assistant systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 13:21
Ook bij de gasprijzen lijkt dit het geval te zijn. Wordt iedereen nu gewoon enorm een oor aangenaaid met die "variabele" tarieven of mis ik ergens iets? Ik begrijp best dat je bij deze dynamische aanbieders een keer een paar uur een erg hoog tarief kan hebben, maar als ik het uitmiddel betaal ik voor energie gemiddeld 2-4x zoveel.
Niet echt een oor aangenaaid, het is maar wanneer het is ingekocht. De gewone (niet-dynamische) energieleveranciers hebben ingekocht rondom augustus/sept waarschijnlijk voor de periode okt-dec. Toen waren de prijzen heel hoog. Toen zag je het omgekeerde: zij hadden vaak lagere variabele tarieven (ingekocht rond juni) en (wij) dynamisch betaalde de hoofdprijs van ongeveer half augustus tot half september. Nu is de prijs gezakt en hebben dynamische gebruikers hier direct voordeel van, maar de variabele contracten lopen nog 3 maanden achter ofzo. Als de prijzen laag blijven zullen vast de variabele tarieven in januari ook weer omlaag gaan.

Het is echter ook waar dat je bij dynamisch geen (of heel weinig) risico-opslag betaalt, dus in principe ben je goedkoper uit met dynamisch dan met variabel. Een vast laag contract is het allerbeste, maar daarvoor moet je dan van te voren goed gegokt hebben (laag ingestapt zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polderdijk
Vergeet ook niet dat er nog redelijk wat mensen zijn met een lang lopend contract met hele lage tarieven. Klanten waarvan het contract is afgelopen, betalen indirect dus mee aan deze contracten. Daardoor zijn de energieprijzen zo gestegen. Met kleine marktverschillen merk je dat niet zo goed, nu dus wel.

Al die overheidssteun die straks wordt verdeeld, komt feitelijk gewoon door de foute beslissingen van de gevestigde energiemaatschappijen. Zij zijn het risico aangegaan om langdurige contracten aan te bieden en als de markt scheef gaat, krijg je dit soort problemen.

Op de dynamische markt heb je hier helemaal geen last van. Iedereen betaald de zelfde prijs en niemand loopt risico. Althans, een beetje bij de maatschappij als klanten hun rekening niet kunnen/willen betalen, maar dat zal bij hun een stuk lager zijn, aangezien hier alleen bepaalde groepen mensen zich aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Wij gaan over een week over, omdat we na 4 jaar Eneco (nadat zij E.ON hebben opgekocht), 94 cent per kWh normaaltarief voor de kiezen kregen..

Gekozen voor Tibber, omdat zij achteraf het daadwerkelijke verbruik factureren. Verder ziet het er ook allemaal netjes uit en de support was goed bereikbaar. Dus dat waren onze overwegingen qua leverancier @Koen87.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Greebs schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:30:
Wij gaan over een week over, omdat we na 4 jaar Eneco (nadat zij E.ON hebben opgekocht), 94 cent per kWh normaaltarief voor de kiezen kregen..

Gekozen voor Tibber, omdat zij achteraf het daadwerkelijke verbruik factureren. Verder ziet het er ook allemaal netjes uit en de support was goed bereikbaar. Dus dat waren onze overwegingen qua leverancier @Koen87.
Dankjewel. Tibber valt voor ons echter wel af, gezien wij nog gas hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Koen87 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Dankjewel. Tibber valt voor ons echter wel af, gezien wij nog gas hebben.
Dan neem je gas bij een maatschappij en elektra bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:12
Zojuist overgestapt van Oxxio naar Zonneplan (stroom + gas). De verhoging die Oxxio per 30-10 doorvoert:

stroom: 0,85eu/kwh normaal en 0,63eu daltarief (tarieven excl opslagen ED en ODE) incl btw

Gas: 2,8eu/m3 ex ED en ODE incl btw

Dit is bijna een verdrievoudiging van wat ik tot op heden betaal.

Afgaande op de huidige marktprijzen verwacht ik via Zonneplan wel substantieel minder te gaan betalen.
Overstap kan pas ingaan op 8 november (ligt niet aan mijn opzegtermijn maar 21 dagen wordt standaard gehanteerd door Zonneplan) dus wel benieuwd hoe dat met die 190 euro gaat verlopen, dat kan de helpdesk me ook niet uitleggen.

Ik ga het 2 maanden aankijken en we zien wel met welk aanbod Oxxio of een andere traditionele leverancier voor januari komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Koen87 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:19:

Wat heeft bij jullie de doorslag gegeven om voor een bepaalde leverancier te kiezen?

Zelf wil ik dit uiteindelijk ook integreren in ons aankomend Home assistant systeem.
Ik zit met dezelfde keuze , wel alleen voor gas nog,
NextEnergy geeft op hun website dat hun verdienmodel zit in de maandelijke abonnement van €4,50 per maand, echter zie je als je de prijzen uitklapt een Inkoopvergoeding van €0,1158 per m3 . Dat is bijna 3x zoveel als bij EasyEnergy (0,423). ofwel ruim 8 ct per m3 hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Polderdijk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
Op de dynamische markt heb je hier helemaal geen last van. Iedereen betaalt dezelfde prijs en niemand loopt risico. Althans, een beetje bij de maatschappij als klanten hun rekening niet kunnen/willen betalen, maar dat zal bij hun een stuk lager zijn, aangezien hier alleen bepaalde groepen mensen zich aansluiten.
Niet helemaal mee eens. De vaste lage contract hebben ook effect op de dynamische markt. Als er een gastekort is, zullen de vaste lage contract klanten hun gas kopen tegen de (eerder) afgesproken prijs, maar de dynamische klanten gaan tegen elkaar opbieden totdat vraag en (overgebleven) aanbod weer in evenwicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Ep Woody schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

Dan neem je gas bij een maatschappij en elektra bij Tibber.
Als Tibber daadwerkelijk zoveel beter is, dan is dat zeker mogelijk.
Tibber voor Stroom en bv. Easyenergy voor gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 07:51

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Tibber en Vattenfall (welke ik nu heb) scheelt me 0.01 euro/kwh (en dan is normaal tarief, ik kon niet zien of tibber ook een daltarief heeft). Denk niet dat ik daarvoor ga overstappen.

Camera: Nikon Z7II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Koen87 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Het scheelt gewoon een behoorlijke opslag per kWh en je krijgt een afrekening per maand. Dat waren voor mij de redenen om voor Tibber te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Vinpaq schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:31:
Tibber en Vattenfall (welke ik nu heb) scheelt me 0.01 euro/kwh (en dan is normaal tarief, ik kon niet zien of tibber ook een daltarief heeft). Denk niet dat ik daarvoor ga overstappen.
die 2 kan je niet vergelijken. En voor model contracten moet je niet bij dynamische leveranciers zijn.

Tibber heeft uur tarieven en dus per definitie geen dal tarieven, maar tarieven per uur. elke dag anders.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML

JML

Vinpaq schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:31:
Je zegt het zelf al "welke ik nu heb", maar als dit contract afloopt wat ga je dan betalen? Daar gaat het om. Een lopend contract opzeggen zal nu niet lonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JML

JML

[...]

Zo ga ik het per 16-11 ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Koen87 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:19:

Een bereikbare klantenservice. Frank viel dus gelijk af. Verder heb ik gekozen voor een leverancier die niet met voorschotten werkt en waarbij je dus maandelijks (na gebruik) de werkelijke kosten aftikt. Zonneplan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

JML schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Je zegt het zelf al "welke ik nu heb", maar als dit contract afloopt wat ga je dan betalen? Daar gaat het om. Een lopend contract opzeggen zal nu niet lonen.
het scheelt 1 cent met mijn variabele contract (die in juni ingegaan is) en op 7 okt verhoogt is.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinpaq op 18-10-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq

Vinpaq

Smuggler schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

die 2 kan je niet vergelijken. En voor model contracten moet je niet bij dynamische leveranciers zijn.

Tibber heeft uur tarieven en dus per definitie geen dal tarieven, maar tarieven per uur. elke dag anders.
ah ok, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Polderdijk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Vergeet ook niet dat er nog redelijk wat mensen zijn met een lang lopend contract met hele lage tarieven. Klanten waarvan het contract is afgelopen, betalen indirect dus mee aan deze contracten. Daardoor zijn de energieprijzen zo gestegen. Met kleine marktverschillen merk je dat niet zo goed, nu dus wel.

Al die overheidssteun die straks wordt verdeeld, komt feitelijk gewoon door de foute beslissingen van de gevestigde energiemaatschappijen. Zij zijn het risico aangegaan om langdurige contracten aan te bieden en als de markt scheef gaat, krijg je dit soort problemen.

Op de dynamische markt heb je hier helemaal geen last van. Iedereen betaald de zelfde prijs en niemand loopt risico. Althans, een beetje bij de maatschappij als klanten hun rekening niet kunnen/willen betalen, maar dat zal bij hun een stuk lager zijn, aangezien hier alleen bepaalde groepen mensen zich aansluiten.
Beste wat er kan gebeuren is dat niemand meer bij de grote maatschappijen gaan en massaal op de dynamische markt storten. Ik ben een "gelukkige" met een nog doorlopend energiecontract (€0,80 per m3 gas, €0,12 per kWh >:) ), maar die loopt half volgend jaar af. Maar als ik dan vandaag lees dat Eneco €3,17 per m3 en €0,79 per kWh vraagt, dan vraag ik me echt af waarom er nog mensen zijn die überhaupt overwegen klant te worden. Alleen in augustus is er een moment geweest waarop je met een dynamisch contract meer zou hebben betaald. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk gewoon crimineel vindt dat ze dit soort tarieven mogen rekenen, terwijl de daadwerkelijke marktprijzen zo veel lager zijn.

Die "maximumprijzen" die ze in 2023 in rekening (€1,45 per m3 / € 0,40 per kWh) gaan brengen lijken op deze manier gewoon een indirecte subsidie te zijn voor energiebedrijven, aangezien zowel stroom als gas inmiddels op een niveau zijn aangekomen dat je op de dynamische markt de drempel niet eens haalt. Tuurlijk, je hebt een risico (het kan altijd nóg duurder worden), maar tenzij Rusland aanslagen gaat plegen op Noorse of Algerijnse gasleidingen zie ik het niet zo ver komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:08
Mensen het is niet allemaal holadijee, de tarieven zijn nu idd laag. Hou er rekening mee dat dit elk moment kan veranderen. Als de US een bom gooit ergens is het einde weer zoek.
Ik zit al bij energy zero sinds vorig jaar zomer, toen was er weinig aan de hand. Maar afgelopen december schoten de gasprijzen ook de lucht in toen ging ik al 2,50 per kuub betalen en de rest die nog mooi vast zat betaalde 60 tot 80ct.
Van de zomer betaalde ik bijna 4-5 euro per kuub op sommige dagen, gelukkig is verbruik in de zomer bijna niks, denk na voordat je overstapt

[ Voor 14% gewijzigd door alki op 18-10-2022 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JML

JML

alki schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:10:
Mensen het is niet allemaal holadijee, de tarieven zijn nu idd laag. Hoe er rekening mee dat dit elk moment kan veranderen. Als de US een bom gooit ergens is het einde weer zoek.
Ik zit al bij energy zero sinds vorig jaar zomer, toen was er weinig aan de hand. Maar afgelopen december schoten de gasprijzen ook de lucht in toen ging ik al 2,50 per kuub betalen en de rest die nog mooi vast zat betaalde 60 tot 80ct.
Klopt, maar:
- Variable contracten werden ook opeens snel verhoogd (+ 25% op stroom en gas bijna 60%), waar dat eerst 1x in een half jaar was kan dat nu zo maar elke maand zijn. Met verlagen zullen ze (denk ik) langer wachten.

- Vanaf januari is het risico aan de bovenkant afgedekt door het prijsplafond. Je kunt dan dus nooit meer betalen dan de plafondprijs, minder uiteraard wel.

[ Voor 3% gewijzigd door JML op 18-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
alki schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:10:
Mensen het is niet allemaal holadijee, de tarieven zijn nu idd laag. Hoe er rekening mee dat dit elk moment kan veranderen. Als de US een bom gooit ergens is het einde weer zoek.
Ik zou het niet "laag" willen noemen. Begin coronacrisis, toen was het laag. Tuurlijk, geopolitiek kan nog altijd voor volatiliteit zorgen, maar we zitten niet meer in de positie dat 's werelds grootste agressor de gaskraan kan dichtdraaien; dat heeft ie al gedaan, wat er nu nog door stroomt is voor z'n totalitaire matties die hij graag te vriend wil houden. Als de VS een bom gooit heeft dat niet direct invloed op de toeleveringsketen. Dat was in december (te weinig ingekocht, Russen die niet extra wilden leveren) en augustus (dicht draaien Nord Stream) natuurlijk anders. Er is een nieuwe keten gevormd en die zal enkel komende jaren robuuster worden. De even goed hogere prijzen zorgen voor significante vraaguitval. De augustusprijs zie ik niet meer terug komen.

En zelfs áls hij zou terugkomen, zou je met een dynamisch contract voor die tijd al zo veel bespaard hebben dat je hem best een tijd uit kan zingen en alsnog voordeliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Afwezig schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:08:
... maar tenzij Rusland aanslagen gaat plegen op Noorse of Algerijnse gasleidingen zie ik het niet zo ver komen.
Je brengt het alsof dat onrealistisch is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
[...]

Dit is de exacte combinatie die ik heb. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
Faceless schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Je brengt het alsof dat onrealistisch is....
Ik denk dat ze het niet doen omdat de reactie vanuit het westen dan lastig te voorspellen is. Maar dat het praktisch kan hebben ze al bewezen, dus onrealistisch is het zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Heb de topicstart geupdate met het volgende product:

https://www.ecosoftenergie.nl/

Een "simpele" smart stekker die direct aan dynamische prijzen gehangen kan worden.
Lijkt nog wel veel prijziger dan een zelfgemaakte oplossing met bijvoorbeeld philips hue stekkers. maar zeker wel interessant! zie met mijn auto dat ik vaak 5 tot 10 cent voordeel weet te behalen per kwh. Dus na 1400 kwh heb je ongeveer voordeel. (natuurlijk zwaar afhankelijk van toekomstige prijzen en applicatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Vinpaq schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

het scheelt 1 cent met mijn variabele contract (die in juni ingegaan is) en op 7 okt verhoogt is.
Volgens mij kijk je naar het verkeerde, gezien ook je andere reactie. Tibber heeft elk uur andere tarieven. Je kunt die niet vergelijken zoals jij nu doet. Mogelijk heb je bij Tibber het modelcontract gevonden om te vergelijken, maar dat is iets wat je niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04
JML schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:15:
[...]
- Vanaf januari is het risico aan de bovenkant afgedekt door het prijsplafond. Je kunt dan dus nooit meer betalen dan de plafondprijs, minder uiteraard wel.
Geldt dat ook voor energie contracten met 'dagprijzen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
vargo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43
vargo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Ja, maar het is nog steeds niet 100% duidelijk hoe dit geïmplementeerd wordt. Je kunt namelijk een prijsplafond per uur hebben (dus per uur gelimiteerd tot het prijsplafond), per dag (dus prijsplafond op de gemiddelde prijs per kWh die dag), of zelfs per maand. Dat maakt nogal uit, maar bij alle methoden kunnen dynamische tarieven (ver) onder het prijsplafond uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:44
@Smuggler

ik zag dat vele tarieven zijn aangepast in de start-kolom op de 1e pagina, ik had dit nog niet door v.w de datum van aanpassing die nog steeds op 1 augustus staat! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Deldenaar schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:38:
ik zag dat vele tarieven zijn aangepast in de start-kolom op de 1e pagina, ik had dit nog niet door v.w de datum van aanpassing die nog steeds op 1 augustus staat! :*)
Wat bedoel je precies? Op 1 augustus heb ik alle tarieven namelijk bijgewerkt, voor zover die nog niet klopten. Na 1 augustus zijn er misschien nog 2 of 3 kleine aanpassingen geweest, maar daarmee kan ik niet garanderen dat alle overige tarieven ook nog kloppen omdat ik die niet een voor een gecheckt heb.

Of zie je liever een "Laatste aanpassing gedaan op.."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sicco92 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Ja, maar het is nog steeds niet 100% duidelijk hoe dit geïmplementeerd wordt. Je kunt namelijk een prijsplafond per uur hebben (dus per uur gelimiteerd tot het prijsplafond), per dag (dus prijsplafond op de gemiddelde prijs per kWh die dag), of zelfs per maand. Dat maakt nogal uit, maar bij alle methoden kunnen dynamische tarieven (ver) onder het prijsplafond uitkomen.
Ik heb er over zitten denken afgelopen periode.
De enige manier om dit schoon te kunnen doen is het gemiddelde per jaar pakken en daarop het plafond toepassen.

Alle andere manieren loop je vast op interpertaties in verschillende scenario's
Tenzij het het plafond niet geld voor Salderen, en het limiet geld voor de eerste 2900?kWh, ongeacht of je nog aan het terugleveren bent.

Want je krijgt uiteindelijk de vraag, Welk uur moet je wel betalen en welk uur niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 18-10-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:44
Sicco92 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Wat bedoel je precies? Op 1 augustus heb ik alle tarieven namelijk bijgewerkt, voor zover die nog niet klopten. Na 1 augustus zijn er misschien nog 2 of 3 kleine aanpassingen geweest, maar daarmee kan ik niet garanderen dat alle overige tarieven ook nog kloppen omdat ik die niet een voor een gecheckt heb.

het gaat om de vermelding "1 augustus" op 3 aug had ik b.v bij Easyenergie gas opslag 3.881 ct staan en schijnt nu 5.453 te zijn

en

is ook een optie

[ Voor 6% gewijzigd door Deldenaar op 18-10-2022 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Smuggler schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Ik heb er over zitten denken afgelopen periode.
De enige manier om dit schoon te kunnen doen is het gemiddelde per jaar pakken en daarop het plafond toepassen.

Alle andere manieren loop je vast op interpertaties in verschillende scenario's
Tenzij het het plafond niet geld voor Salderen, en het limiet geld voor de eerste 2900?kWh, ongeacht of je nog aan het terugleveren bent.

Want je krijgt uiteindelijk de vraag, Welk uur moet je wel betalen en welk uur niet.
Ja, het hoeft niet per se het gemiddelde te zijn, maar de partijen in kwestie zullen aan moeten geven hoe ze hier mee om gaan: bijvoorbeeld:
Het plafond is van toepassing op de eerste 2900 kWh die boven de 40 ct uit koment.
Het plafond is van toepassing op de duurste 2900 kWh die boven de 40 ct uit koment.
Het plafond is van toepassing op de goedkoopste 2900 kWh die boven de 40 ct uit koment.

zo lang ze daar maar duidelijk over zijn is het prima... Dan weet je waar je aan begint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdvmine
de Peer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
Het plafond is van toepassing op de eerste 2900 kWh die boven de 40 ct uit koment.
Het plafond is van toepassing op de duurste 2900 kWh die boven de 40 ct uit koment.
Het plafond is van toepassing op de goedkoopste 2900 kWh die boven de 40 ct uit koment.
of: van toepassing op eerste 2900 kWh, waarvan de uren boven 40 cent vergoed worden tot 40 cent.
of: van toepassing op het gemiddelde van de eerste 2900 kWh, waarbij boven 40 cent vergoed wordt.

Zelfde voor gas overigens: eerste 1200 kuub gas boven de 1,45? gemiddelde van eerste 1200 kuub? etc.

Ik vraag me ook wel af hoe de overheid gaat voorkomen dat energieleveranciers niet bij hoge gasprijzen blijven plakken en daarmee lekker veel vergoeding opstrijken bij de overheid. Het zal maar een kleine groep zijn die in de eerste 3 maanden al over de 1200 kuub heengaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik ga ook per 1-12 over van BudgetEnergie naar Tibber (electra) en EasyEnergy (gas). Ik heb een Tesla en vooral de integratie met de auto lijkt me wel praktisch. Ik heb nog gratis superchargen, maar elke week een uur aan die paal staan gaat toch wel vervelen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Smuggler schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:06:
Heb de topicstart geupdate met het volgende product:

https://www.ecosoftenergie.nl/

Een "simpele" smart stekker die direct aan dynamische prijzen gehangen kan worden.
Lijkt nog wel veel prijziger dan een zelfgemaakte oplossing met bijvoorbeeld philips hue stekkers. maar zeker wel interessant! zie met mijn auto dat ik vaak 5 tot 10 cent voordeel weet te behalen per kwh. Dus na 1400 kwh heb je ongeveer voordeel. (natuurlijk zwaar afhankelijk van toekomstige prijzen en applicatie).
Hmmm dat is exact dezelfde smartstekker als ik van Amazon voor 20 euro heb gekocht.
Die zal ook wel met intervallen aan en uitgeschakeld kunnen worden met een stukje software. Ik gebruik hem nu alleen maar als energieverbruik meter.

Zit een mooi stukje software achter dan van ecosoftenergie. Slim.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Cobb schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Hmmm dat is exact dezelfde smartstekker als ik van Amazon voor 20 euro heb gekocht.
Die zal ook wel met intervallen aan en uitgeschakeld kunnen worden met een stukje software. Ik gebruik hem nu alleen maar als energieverbruik meter.

Zit een mooi stukje software achter dan van ecosoftenergie. Slim.
Ja met de philips hue doe ik al precies hetzelfde.
Maar niet iedereen is zo handig, en dan kan dit best een zinnige oplossing zijn :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
BugBoy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:25:
Ik ga ook per 1-12 over van BudgetEnergie naar Tibber (electra) en EasyEnergy (gas). Ik heb een Tesla en vooral de integratie met de auto lijkt me wel praktisch. Ik heb nog gratis superchargen, maar elke week een uur aan die paal staan gaat toch wel vervelen.
Had je al gekeken naar jedlix?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57

Ik ben voor Zonneplan gegaan. Lage prijzen, goede beoordelingen, gratis leen meter erbij en voor elektra en gas. Dus voor mijn situatie ideaal.

Greenchoice kwam hier aanzetten met 70 cent dal, 104 cent normaal en 3,44 voor gas. Dus daar moet wel onder te blijven zijn.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Sjoan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Een bereikbare klantenservice. Frank viel dus gelijk af. Verder heb ik gekozen voor een leverancier die niet met voorschotten werkt en waarbij je dus maandelijks (na gebruik) de werkelijke kosten aftikt. Zonneplan dus.
Hier idem voor Zonneplan gekozen. Al een paar keer via Whatsapp contact gehad met de klantenservice. Doorgaans wordt er binnen een paar uur met zinnige antwoorden gereageerd. Dat is erg prettig. Verder qua prijzen scheelt het allemaal niet zoveel, tot dusver tevreden met Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Heeft iemand eigenlijk een dynamisch contract icm een elektrische auto van de zaak? Ik declareer nu altijd mijn normale tarief op verzoek van mijn werkgever. Zelf wil ik echter graag overstappen naar Tibber, maar dan wordt het wel lastig declareren met uurtarieven. Iemand hier ervaring mee? :)

gewoon nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bloemstukje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:28:
Heeft iemand eigenlijk een dynamisch contract icm een elektrische auto van de zaak? Ik declareer nu altijd mijn normale tarief op verzoek van mijn werkgever. Zelf wil ik echter graag overstappen naar Tibber, maar dan wordt het wel lastig declareren met uurtarieven. Iemand hier ervaring mee? :)
Ja hier hetzelfde probleem. Je kunt het gewoon niet goed doen is mijn conclusie. Ik kies denk ik een kwh prijs die een beetje aan de hoge kant is. Een beetje marge zodat ik er in ieder geval niet slechter van word. En dan 1x per maand aanpassen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
de Peer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

Ja hier hetzelfde probleem. Je kunt het gewoon niet goed doen is mijn conclusie. Ik kies denk ik een kwh prijs die een beetje aan de hoge kant is. Een beetje marge zodat ik er in ieder geval niet slechter van wordt . En dan 1x per maand aanpassen als dat nodig is.
Volgens mij is het inderdaad niet te doen. Althans niet zonder dat je uren lang bezig bent met uurtarieven aan laadmomenten te koppelen.

Ik zat zelf te twijfelen tussen; 1) Het normaal- (of dal-)tarief te pakken van het modelcontract van mijn dynamische energieleverancier. Of 2) het gemiddelde tarief van die maand te pakken.

Bij oplossing 1 zal de vergoeding ongetwijfeld te hoog liggen, maar bij oplossing 2 is de kans aanwezig dat de vergoeding weer te laag is.

Oplossing 1 heb ik inmiddels goedkeuring van mijn werkgever (alle collega's krijgen dezelfde vergoeding), maar hier zal wellicht de belastingdienst wat van (gaan) vinden?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bloemstukje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

Volgens mij is het inderdaad niet te doen. Althans niet zonder dat je uren lang bezig bent met uurtarieven aan laadmomenten te koppelen.

Ik zat zelf te twijfelen tussen; 1) Het normaal- (of dal-)tarief te pakken van het modelcontract van mijn dynamische energieleverancier. Of 2) het gemiddelde tarief van die maand te pakken.

Bij oplossing 1 zal de vergoeding ongetwijfeld te hoog liggen, maar bij oplossing 2 is de kans aanwezig dat de vergoeding weer te laag is.

Oplossing 1 heb ik inmiddels goedkeuring van mijn werkgever (alle collega's krijgen dezelfde vergoeding), maar hier zal wellicht de belastingdienst wat van (gaan) vinden?
Dat is dan de verantwoordelijkheid van de werkgever. Dan moeten ze maar met meer informatie of richtlijnen komen.

Wat bedoel je met het normaaltarief? Dat heeft een day ahead leverancier toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
de Peer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Dat is dan de verantwoordelijkheid van de werkgever. Dan moeten ze maar met meer informatie of richtlijnen komen.

Wat bedoel je met het normaaltarief? Dat heeft een day ahead leverancier toch niet?
Op de site van Tibber zag ik de tarieven van hun modelcontract (variabel tarief) staan. Volgens mij is elke energieleverancier dit verplicht om goed energieleveranciers te kunnen vergelijken. Hier geven ze aan 79 cent per kWh te rekenen momenteel.

gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:18
Je kunt de daadwerkelijke kWh x uurtarief direct uit de app halen.
Zelf neem ik het tarief van n publiek laadpaal 36 of 39 ct/kWh. Met slimladen thuis kan dat meestal voordeliger.
Zolang het realistisch is vind mijn werkgever en ik het allemaal best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bloemstukje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Op de site van Tibber zag ik de tarieven van hun modelcontract (variabel tarief) staan. Volgens mij is elke energieleverancier dit verplicht om goed energieleveranciers te kunnen vergelijken. Hier geven ze aan 79 cent per kWh te rekenen momenteel.
Ah OK. Dat vind ik best een goed idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
WillemP22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:52:
[...]

Zelf neem ik het tarief van n publiek laadpaal 36 of 39 ct/kWh. Met slimladen thuis kan dat meestal voordeliger.
Kijk dat is top. En kan dat dan ook met een externe energie meter (die ik voor de laadpaal aansluit)? Of heb ik dan één van de ondersteunde laadpalen nodig van Tibber (de Easee bijvoorbeeld)?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

WillemP22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:52:
[...]

Dat is leuk als je achteraf kunt declareren. Ik kan echter alleen een kwh tarief invoeren en de rest gaat automatisch. En dat tarief vooruit voorspellen is het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Bloemstukje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Kijk dat is top. En kan dat dan ook met een externe energie meter (die ik voor de laadpaal aansluit)? Of heb ik dan één van de ondersteunde laadpalen nodig van Tibber (de Easee bijvoorbeeld)?
Yep, ik heb een diy-laadpaal met een eigen kWh-meter. Deze lees ik maandelijks af voor mn declaratie. Maar ook in de Tibber app met de Tesla add on houd de laadstatistieken bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
WillemP22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Yep, ik heb een diy-laadpaal met een eigen kWh-meter. Deze lees ik maandelijks af voor mn declaratie. Maar ook in de Tibber app met de Tesla add on houd de laadstatistieken bij.
Top, hoe heb je die kWh meter aangesloten? Ik zag dat ik mijn Homey kan koppelen, wellicht dat ik dan in de app een losse 3 fase kWh meter van HomeWizard kan uitlezen tegen de uurtarieven? Ik heb al even gekeken, maar mijn auto (Volvo XC40 P8) wordt niet ondersteund helaas :(

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Bloemstukje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Wat een belachelijke tarieven. Ik zie het nu ook…en dan gaan ze vanaf 1 nov zelfs 1.19 euro/kWh vragen. Dat is nog eens een risico-opslag. De afgelopen maand is degemiddelde electraprijs al weer gezakt naar 33 ct/kWh. All-in prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Bloemstukje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

Top, hoe heb je die kWh meter aangesloten? Ik zag dat ik mijn Homey kan koppelen, wellicht dat ik dan in de app een losse 3 fase kWh meter van HomeWizard kan uitlezen tegen de uurtarieven? Ik heb al even gekeken, maar mijn auto (Volvo XC40 P8) wordt niet ondersteund helaas :(
De laadinrichting zit binnen in mn meterkast. De kWh-meter zit in mijn geval tussen een 3-fase aardlekautomaat en de contactor of relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
de Peer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:58:
[...]

Dat is leuk als je achteraf kunt declareren. Ik kan echter alleen een kwh tarief invoeren en de rest gaat automatisch. En dat tarief vooruit voorspellen is het probleem
Dat voorspellen is inderdaad niet handig, want dat moet je dan achteraf weer corrigeren. Ook de hoeveelheid kWh is niet te voorspellen, lijktme. Waarom zo ingewikkeld doen als het ook makkelijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

WillemP22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Dat voorspellen is inderdaad niet handig, want dat moet je dan achteraf weer corrigeren. Ook de hoeveelheid kWh is niet te voorspellen, lijktme. Waarom zo ingewikkeld doen als het ook makkelijk kan?
goede vraag, omdat de werkgever conservatief is en er vanuit gaat dat iedereen gewoon een contract heeft met een normaal-tarief. Want voor die toepassing werkt het perfect.

ik heb er verder geen invloed op. declareren gaat automatisch.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-10-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
WillemP22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Wat een belachelijke tarieven. Ik zie het nu ook…en dan gaan ze vanaf 1 nov zelfs 1.19 euro/kWh vragen. Dat is nog eens een risico-opslag. De afgelopen maand is degemiddelde electraprijs al weer gezakt naar 33 ct/kWh. All-in prijs
Dat doen ze omdat ze helemaal niet op die klandizie zitten te wachten. Ze zijn echter verplicht om zo'n modelcontract aan te bieden van de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

WillemP22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Zij willen dit contract ook helemaal niet leveren lijkt mij. Maar het is nu eenmaal een verplichting om een modelcontract aan te bieden. Dan zou ik het ook gewoon lekker hoog inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

MrBlueEyes schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Ik ben voor Zonneplan gegaan. Lage prijzen, goede beoordelingen, gratis leen meter erbij en voor elektra en gas. Dus voor mijn situatie ideaal.

Greenchoice kwam hier aanzetten met 70 cent dal, 104 cent normaal en 3,44 voor gas. Dus daar moet wel onder te blijven zijn.
Thanks. Ik denk dat dan ook een goede optie voor mij is.

Dit zijn mijn tarieven nu bij OXXIO, ik ga ervan uit dat daar wel onder gebleven wordt. Als ik kijk naar alle prijzen van afgelopen jaar dan is dat in geen enkele maand erboven gekomen.

Stroom Tarieven per
05-11-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,78842
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,61792
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325
Gas Tarieven per
05-11-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,66708
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Awaken1 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:02:
[...]

Thanks. Ik denk dat dan ook een goede optie voor mij is.

Dit zijn mijn tarieven nu bij OXXIO, ik ga ervan uit dat daar wel onder gebleven wordt. Als ik kijk naar alle prijzen van afgelopen jaar dan is dat in geen enkele maand erboven gekomen.

Stroom Tarieven per
05-11-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,78842
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,61792
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325
Gas Tarieven per
05-11-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,66708
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429
Gas en electra zijn op korte piekmomenten beiden hoger geweest dan jouw prijzen, maar dan praat je over dagen/een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
Bloemstukje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

Als je op je laadpaal een aparte KWh meter hebt dan is het toch prima op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Ik pak een gemiddeld tarief, en deze pas ik aan als de prijzen stijgen of dalen.
ik sta nu nog op 55 cent, Mochten de prijzen komende weken zo laag blijven, dan gaat deze prijs weer naar beneden.

Aan het eind van de maand zie ik voor hoeveel ik de stroom gemiddeld heb ingekocht en hoeveel de baas mij heeft betaald. Meestal is dit positief. mocht het een keer de andere kant opvallen is dat geen probleem, dat voordeel heb ik dan al in andere maanden gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Ik wil graag wat dingen "automatiseren" qua stroomafname.

Hiervoor zag ik deze stekkers (los van de vraag of ze betrouwbaar zijn ed.)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004766016125.html

Ik zou dit soort stekkers graag willen toepassen in mijn huis en ze dan besturen via een rPi.
Echter kan ik niks vinden over de programmeerbaarheid van dit soort jongens, alleen dat er een app voor is (die ik niet wil). Heeft iemand hier ervaring mee? of evt een andere stekker welke wel programmeerbaar is?

Hiermee wil ik wat zaken gaan automatiseren in combinatie met de uurtarieven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

netfast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:31:

Ik zou dit soort stekkers graag willen toepassen in mijn huis en ze dan besturen via een rPi.
Echter kan ik niks vinden over de programmeerbaarheid van dit soort jongens, alleen dat er een app voor is (die ik niet wil). Heeft iemand hier ervaring mee? of evt een andere stekker welke wel programmeerbaar is?

Ik zet Tasmota op al mijn stekkers. Dat werkt perfect. Maar dan moet je dus wel stekkers kopen die makkelijk te flashen zijn met Tasmota.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kan ook met Home Assistant en de local_tuya integratie.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Laatst online: 18-09 23:53
Iemand ervaring met welke tarieven er gerekend worden als de leverancier om welke reden dan ook de energiemeter voor een paar dagen niet uit kan lezen? Zijn dit dan de tarieven uit het modelcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@FlyingPineapple Voor de tarieven maakt het niet uit of de energiemeter niet uitgelezen kan worden. Het probleem is dat er dan niet bekend is hoeveel er verbruikt is tegen welk tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
sideriusj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:26:
@FlyingPineapple Voor de tarieven maakt het niet uit of de energiemeter niet uitgelezen kan worden. Het probleem is dat er dan niet bekend is hoeveel er verbruikt is tegen welk tarief.
Precies!

Ik was heel benieuwd hoe ze daar normaal mee omgaan.

De meterstand kunnen we uiteraard wel zien, maar hoeveel en wanneer het verbruikt is ontbreekt dan.

Wellicht dat deze case niet eens mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:58
de Peer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Ik zet Tasmota op al mijn stekkers. Dat werkt perfect. Maar dan moet je dus wel stekkers kopen die makkelijk te flashen zijn met Tasmota.
En welke zijn dat tegenwoordig?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

En welke zijn dat tegenwoordig?
vele honderden types worden ondersteund.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 19-10-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Heb je ook doorgeklikt?

Tegenwoordig valt dat reuze tegen omdat er (klaarblijkelijk) al een jaar of langer andere chips dan een ESP worden gebruikt. Zie ook:
Raymond P in "Het grote ESP topic"

Als je recente ervaring hebt met komen en succesvol flashen van tasmota op een plug (of liever strip) dan kan je mij (en anderen) blij maken met een linkje. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Wauw! Er zijn dus ook "outlets", welke je gewoon in de muur kan schroeven... DAT is interessant!
Super, dank je wel, heb weer genoeg om over te gaan lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@netfast Kijk dan vooral ook even naar Sonoff en Shelly. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:36
FlyingPineapple schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:42:
Iemand ervaring met welke tarieven er gerekend worden als de leverancier om welke reden dan ook de energiemeter voor een paar dagen niet uit kan lezen? Zijn dit dan de tarieven uit het modelcontract?
Geen ervaring, maar deze vraag wel al eerder aan Tibber gesteld met onderstaand antwoord.

"Naast het feit dat het vrijwel nooit voorkomt heeft een slimme meter een buffermodus. Dit betekent dat wanneer de slimme meter geen verbinding heeft, de verbruiksdata wordt opgeslagen totdat er weer verbinding is. Een slimme meter bewaart deze data 3 maanden. Dagstanden worden 6 maanden bewaard en maandstanden zelfs een jaar.

Aangezien we bij Tibber maandelijks factureren komen we er altijd op tijd achter als we over een bepaalde periode geen verbruiksdata hebben ontvangen."

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:45
netfast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:31:

Hier koop ik ze al geflasht. Ze hebben de keuze tussen tasmota en esphome. Goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Noukie_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Geen ervaring, maar deze vraag wel al eerder aan Tibber gesteld met onderstaand antwoord.

"Naast het feit dat het vrijwel nooit voorkomt heeft een slimme meter een buffermodus. Dit betekent dat wanneer de slimme meter geen verbinding heeft, de verbruiksdata wordt opgeslagen totdat er weer verbinding is. Een slimme meter bewaart deze data 3 maanden. Dagstanden worden 6 maanden bewaard en maandstanden zelfs een jaar.

Aangezien we bij Tibber maandelijks factureren komen we er altijd op tijd achter als we over een bepaalde periode geen verbruiksdata hebben ontvangen."
Interessant! Volgende maand gaat mijn Tibber contract in, fijn om te weten dat dit afgevangen wordt. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Laatst online: 19:25
Dag iedereen,

Ik ben aan het kijken om over te stappen naar een 'Engie dynamic' contract.
maar ik vroeg mij af als er al mensen zijn die de prijzen kunnen binnen nemen in hun domotica systeem?
Engie publiceert de prijzen in een PDF maar ik denk niet dat er ergens een api ter beschikking is.

Dus ik vermoed dat ik dan een tool zal nodig hebben die dagelijks de prijzen gaat scrapen van deze pdf zodat de domotica (node-red / home assistant) dan op de goedkoopste momenten van de dag bepaalde dingen kan aansturen (voornamelijk warmtepomp met buffervat van 1000l )

Zijn er mensen die reeds zo een 'tool' werkend hebben? of hoe integreren jullie de Engie prijzen in jullie domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Weet iemand waar je bij Zonneplan de stroomprijzen kunt zien zonder klant te zijn? Het lijkt via de app te gaan maar daar lijk je enkel in te kunnen loggen wanneer je al klant bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
thomke schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:55:
Dag iedereen,

Ik ben aan het kijken om over te stappen naar een 'Engie dynamic' contract.
maar ik vroeg mij af als er al mensen zijn die de prijzen kunnen binnen nemen in hun domotica systeem?
Engie publiceert de prijzen in een PDF maar ik denk niet dat er ergens een api ter beschikking is.

Dus ik vermoed dat ik dan een tool zal nodig hebben die dagelijks de prijzen gaat scrapen van deze pdf zodat de domotica (node-red / home assistant) dan op de goedkoopste momenten van de dag bepaalde dingen kan aansturen (voornamelijk warmtepomp met buffervat van 1000l )

Zijn er mensen die reeds zo een 'tool' werkend hebben? of hoe integreren jullie de Engie prijzen in jullie domotica?
Aangezien je Home Assistant noemt, kijk eens naar de nordpool integratie (beschikbaar via HACS). Hiermee kan je de spotmarktprijzen ophalen, eventueel inclusief btw. Bij de integratie kan je vervolgens de belastingen toevoegen, evenals de opslag per kWh die Engie rekent. Zo krijg je de totale prijs per kWh voor elk uur.

Nordpool heeft ook data voor de Belgische markt, dus probeer die eens uit :)

Voor tips en uitwerkingen rondom die nordpool-integratie, zoek dit topic maar eens door (zoek op 'nordpool', dan vind je wel wat denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
herrieschopper schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:27:
Weet iemand waar je bij Zonneplan de stroomprijzen kunt zien zonder klant te zijn? Het lijkt via de app te gaan maar daar lijk je enkel in te kunnen loggen wanneer je al klant bent.
Tarief Uurprijs per kWh: https://www.powernext.com/data-feed/132735/139/17 Oops dit was de link voor gas. Zonnepland hanteert de prijzen van EPEX Day Ahead. Ik haal de prijzen op via de API van Entsoe , maar daar heb je een (gratis) api-key voor nodig.
Handling fee: € 0,003 per kWh
Energiebelasting: € 0,08142 per kWh

Bovenstaande bedragen bij elkaar optellen en dan keer 1,09 voor incl. BTW

Daarnaast zijn er nog vaste "kosten":

Vaste leveringskosten: € 6,25 per maand
Vermindering energiebelasting: € -68,73 per maand
Netbeheerkosten: € 22,31 per maand

[ Voor 10% gewijzigd door joep03nl op 19-10-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Ik heb een scriptje gemaakt, waardoor ik iedere dag op een bepaald tijdstip de energieprijzen op Telegram krijg en de huidige kosten bij Zonneplan vergelijk met Eneco (waar ik onlangs van vast naar variabel ging en direct de boel opgezegd heb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul5Mv3qL8m5-pohNtYZmjWMZsLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNqdFHOFpGp4O9JDftt5IFer.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is4rd6a21boLABtINFCVXH4DaiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zW9lIPytlHrY57ENrPgNVvcX.jpg?f=user_large

Waarom? gewoon omdat het kan :)

ps. bovenste bedragen zijn gebaseerd op de periode 14-okt tot heden.

[ Voor 4% gewijzigd door joep03nl op 19-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 08:25
joep03nl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Tarief Uurprijs per kWh: https://www.powernext.com/data-feed/132735/139/17
Handling fee: € 0,003 per kWh
Energiebelasting: € 0,08142 per kWh

Bovenstaande bedragen bij elkaar optellen en dan keer 1,09 voor incl. BTW

Daarnaast zijn er nog vaste "kosten":

Vaste leveringskosten: € 6,25 per maand
Vermindering energiebelasting: € -68,73 per maand
Netbeheerkosten: € 22,31 per maand
Waarom wordt er verwezen naar een website ipv zonneplan? Iedere aanbieder zou transparant moeten zijn, en tarieven moeten goed inzichtelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Sarpo Waarom niet? Hij linkt naar een json feed van European Energy Exchange, dit is wel Tweakers natuurlijk. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
@Raymond P ik vind dat @Sarpo wel een punt heeft: op de website van Zonneplan kan ik ook nergens vinden welke beursprijzen ze hanteren, dat zie je eigenlijk pas al je het contract gemaild krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cX8B0vCBi4TJhRPkDUzIjD8Vzuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCANdSAc7ZXPi8bsxMXBwM6s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
Raymond P schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:23:
@Sarpo Waarom niet? Hij linkt naar een json feed van European Energy Exchange, dit is wel Tweakers natuurlijk. ;)
Begrijp me niet verkeerd. Een aanbieder moet duidelijk zijn met zijn tarieven. Anders wordt er hoe dan ook met de prijzen "getweaked". Je bent tweaker genoeg om te weten dat dat niet in je voordeel zal zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@joep03nl Nee hoor, je kan vrolijk "meer" blijven klikken totdat je hier uit komt:
https://service.zonneplan.nl/slimme-energie-duurzaamheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RINhidWROwBgUkbswVdU7ww9oYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KKWMvbz4pQMDIDJg34wtTamq.png?f=user_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
Raymond P schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:23:
Die jsonfeed kan toch op de website geïntegreerd worden, zodat het duidelijk is. Met daarbij de melding dat dit de prijzen zijn, of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
Nog steeds niet helder voor de consument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Sarpo Dat hebben ze in hun app verwerkt afaik.

Geen idee of er een klantenportaal is die toegankelijk is vanaf de website...
Sarpo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Nog steeds niet helder voor de consument
Wat voor vragen heb je dan exact?

[ Voor 43% gewijzigd door Raymond P op 19-10-2022 18:45 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
We zullen het erover eens zijn dat het aardig weggestopt zit, zeker niet transparant....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarpo
Raymond P schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:42:
@Sarpo Dat hebben ze in hun app verwerkt afaik.

Geen idee of er een klantenportaal is die toegankelijk is vanaf de website...

[...]

Wat voor vragen heb je dan exact?
Wat je op je afrekening krijg moet 1:1 overeenkomen met de beursprijzen. Een gemiddelde consument schrijft geen script om prijzen op te halen van exchange. Hoe kom je erachter dat je ze je niet belazeren. Het is gewoon lastig te verifiëren.
Pagina: 1 ... 27 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels