Stefannn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:30:
[...]
Dit is denk ik wel het "echte" verhaal in een notendop.
Dynamisch is leuk als je écht kunt schuiven met verbruik.
Ik ben nu al een half jaar aan het monitoren (ik heb software waarop ik zowel kosten van huis vast en gesimuleerd dynamisch tarief kan zien).
Conclusie:
- dynamisch is voorzichtig goedkoper
- maar een nieuw vast contract is wellicht vergelijkbaar
- en bonus van nieuw vast contract "overspelen" is heel lastig.
Ik heb een EV en warmtepomp. Ik ben halverwege het optimaliseren daarvan.
Ik heb nog geen batterij maar wil die voor de zomer wel aanschaffen.
Kortom...
"dynamisch kan voordeliger zijn", maar je moet er behoorlijk veel voor doen
[...]
En daar ligt de crux:...
willen of
zullen
(met alle sores van huisgenoten overtuigen en/of automatisering aanpassen)
Mijn ervaring. Ik heb een EV (74kWh), warmtepomp(12kW) , 15kWh thuisaccu's en ca 6500kWh PV opbrengst. Dus, behalve voor de warmtepomp, genoeg ruimte om wat te schuiven.
Ik volg al lange tijd dynamische tarieven vs vaste tarieven.
De keuze dynamisch vs vast wordt toch wel erg beïnvloed door "goedkope" vaste aanbiedingen zoals ik nu heb bij Budgetenergie voor € 0,20/kWh, ca € 0,12/kWh terugleverboete, € 200 bonus en in het weekend in de zomer "gratis" energie. Het gemiddelde dynamische tarief over de afgelopen 12 maanden is ca € 0,251/kWh
Verder heeft de thuisaccu in de zomer ook bij vaste contracten voordeel om PV zelf te gebruiken en de terugleverboete grotendeels te vermijden.
Mijn berekening op basis van mijn verbruik (het gaat niet over de absolute hoogte, maar om de verschillen):
dynamisch € 162 pm
vast € 127 pm (met bonus en € 0,20/kWh)
vast € 144 pm (zonder bonus en € 0,20/kWh)
vast € 162 pm (zonder bonus en € 0,235/kWh)
Met een vaste contract van € 0,235, terugleverboete van ca € 0,12/kWh en zonder bonus zou ik nog steeds quite spelen.
Dus ben ik afgelopen oktober niet overgegaan naar dynamisch
Daarnaast zie ik geen dalende tendens in het gemiddelde dynamisch tarief en zie ik ook steeds meer erg vlakke dagen. Met saldering is er nog wel voldoende marge te behalen tussen hoog en laag, maar zonder saldering zal dat een stuk moeilijker worden.
[
Voor 9% gewijzigd door
JanAllElectric op 08-11-2025 19:09
]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA