• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:06
Gameboy schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:11:
[...]

Kun je dat wat verduidelijken?

Uit de Nordpool integratie komt standaard de EPEX prijs zonder BTW (tenzij je bij de configuratie expliciet inclusief BTW hebt aangegeven).

Jouw template berekent hetzelfde als mijn template, maar dan simpeler, want alle prijzen excl. BTW eerst optellen en dan pas de BTW eroverheen is de enige "juiste' rekenmethode ;)
De integratie rekent als uiteindelijke waarde uit: basisprijs + additional costs. Als je in de additional costs nogmaals de basisprijs opneemt, dan zit die twee keer in de berekening.

Ik vind dit ook enigsinds verwarrend dat het niet een transform is maar een offset, maar dat is hoe de integratie werkt.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:22
Sicco92 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:26:
[...]

In de originele template stond current_price * 0,21. Oftewel, de btw over de huidige marktprijs wordt meegenomen als additional_costs. Dat heeft als reden dat de current_price als basisprijs genomen wordt in de integration. Als je additional_costs helemaal leeg laat (of op 0 zet), dan is de current_price de waarde die je te zien krijgt per uur.
Jij maakt daar nu current_price * 1,21 van. Dat betekent dat current_price nóg een keer in de prijs zit, terwijl die ook al standaard meegenomen wordt. Hierdoor krijg je een afwijkende waarde.
Ah ja, ik zie het nu. Dank voor de toelichting!

Ik ging er vanuit dat je de totaalprijs wilde berekenen, maar het gaat alleen om de extra kosten inclusief BTW.

Uiteindelijk wil je toch een totaalprijs hebben ergens, maar ook de kale prijs (althans ik wel).

Ik heb daarom zelf eigen helpers met de verschillende prijs-onderdelen gemaakt, daarmee kan ik in een dashboard de diverse elementen los tonen.

Omdat ik het allemaal zelf op een andere manier bereken en weergeef, had ik gemist dat je alleen de additionele kosten per kWh berekent.

Wat je handiger vindt moet je zelf weten, maar ik doe het dus anders ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:28
oktober 2025
inkoop €351
inkoop 1541 kwhr
€0.227 p/kwhr
verkoop €332
verkoop 1047 kwhr
€ 0.317
saldo € +19 vorig jr € -10
Pv okt 536 kwhr vorig jr 608 kwhr
Batterij RTE 82.5%
Wp kwhr(Th) 946
Gemid buiten temp +-10grd C.
Gemid woonkamer temp +-20.5 grd C

[ Voor 13% gewijzigd door vogel6 op 03-11-2025 17:20 ]

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:50
Zijn er mensen in dit topic die slimme stekkers gebruiken om hun apparaten aan te zetten op de goedkope uren? Voor bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser lijkt mij dit ideaal.

Hebben jullie tips voor goede stekkers?
Ik wil het liefst een stekker die ik kan gebruiken zonder internetconnectie (data niet via de cloud), of in ieder geval de optie tot gebruik zonder internet. En op termijn zou ik willen beginnen met Home Assistant, dus capabiliteit daarmee is ook wel belangrijk. Met het oog daarop lijkt me het meten van actueel stroomverbruik ook handig, zodat je de stekker kunt uitschakelen wanneer de wasmachine bijv. 10 minuten bijna geen stroom meer verbruikt.

Tips zijn welkom! Ik heb zelf al gezocht maar er zijn zo veel opties beschikbaar dat het soms moeilijk kiezen is.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:46
basto11 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:47:
Zijn er mensen in dit topic die slimme stekkers gebruiken om hun apparaten aan te zetten op de goedkope uren? Voor bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser lijkt mij dit ideaal.

Ik wil het liefst een stekker die ik kan gebruiken zonder internetconnectie (data niet via de cloud), of in ieder geval de optie tot gebruik zonder internet. En op termijn zou ik willen beginnen met Home Assistant, dus capabiliteit daarmee is ook wel belangrijk. Met het oog daarop lijkt me het meten van actueel stroomverbruik ook handig, zodat je de stekker kunt uitschakelen wanneer de wasmachine bijv. 10 minuten bijna geen stroom meer verbruikt.

Tips zijn welkom! Ik heb zelf al gezocht maar er zijn zo veel opties beschikbaar dat het soms moeilijk kiezen is.
Ik gebruik sinds een paar jaar home assistant. Nou zal iedereen persoonlijke voorkeuren hebben maar mijn voorkeur voor 'stekkers' is zonder meer die van Shelly. Werken goed, tot nog toe geen uitval, eenvoudig toe te voegen en best wel goed in te regelen als je daar al behoefte aan hebt. Echter kunnen ze maximaal 10A (2400 Watt) aan. Maar er zijn er weinig apparaten die meer dan dat vragen. Ook zijn ze niet zo groot dat naburige wcd geblokkeerd worden.

Wiz en Ikea heb ik ook ervaring mee, die hebben beiden wel wat uitval en missen de energie monitor functie.

Maar nogmaals, anderen hebben mogelijk een andere ervaring.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:49

Ik gebruik juist wél die van Ikea: Ikea INSPELNING. Kunnen gewoon 16A aan en hebben energiemonitoring. En slechts een tientje per stuk. Uiteraard in combinatie met Home Assistant (+Zigbee).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:31

Vaatwassers enz kun je vaak heel simpel instellen met de uitgestelde startfunctie. Daar heb je geen slimme stekkers voor nodig.

Ik zet iedere avond de vaatwasser aan op die manier. Afhankelijk van de tarieven een paar keer op het plusje drukken en klaar.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10

Heb je gecontroleerd dat je apparaten automatisch starten in het gewenste programma zodra je er spanning op zet (via die slimme stekker)? Lang niet alle apparaten doen dat….

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:41

EmHaKa

harêuh

Ik heb mijn close-in boiler m.b.v. een Switchbot Plug Mini https://eu.switch-bot.com/products/switchbot-plug-mini geschakeld. Die kan 16A hebben en werkt via Matter op mijn productieve Home Assistant
Ik laat um toevallig meeschakelen met mijn eigen Spotswitch.net waarbij die aan staat als de prijs onder de 25% boven het weekgemiddelde is. Dus simpel gezegd: tijdens de hoogste prijzen wordt er niet opgewarmd.
Als bonus meet dat ding het verbruik en geeft ook de history en per maand (via hun app)
Ik heb wel de LED indikator uitgevinkt, want als ie aan staat werd ie handwarm (zonde van de energie 8) ).

[ Voor 6% gewijzigd door EmHaKa op 03-11-2025 22:35 ]

• basto11
Bedankt voor de tips! Ik ga morgen de verschillende stekkers eens vergelijken, hoewel ik op het eerste oog die van Ikea al wel interessant vind, gezien die lokaal kan werken. Nadeel is dat ik nog geen Home Assistant heb en ik dan nog een hub zou moeten kopen als tussenoplossing.
Spotswitch ga ik ook onthouden! Daar was ik nog naar aan het zoeken!

• basto11
bilgy_no1 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:57:
[...]

Vaatwassers enz kun je vaak heel simpel instellen met de uitgestelde startfunctie. Daar heb je geen slimme stekkers voor nodig.

Ik zet iedere avond de vaatwasser aan op die manier. Afhankelijk van de tarieven een paar keer op het plusje drukken en klaar.
Ja, maar die van mij kun je alleen maar uitstellen op 3-6-9 uur. En dat vind ik niet specifiek genoeg (ik wil niet hoeven timen wanneer ik de uitgestelde start in moet stellen)

• basto11
Torch1969 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:10:
[...]

Heb je gecontroleerd dat je apparaten automatisch starten in het gewenste programma zodra je er spanning op zet (via die slimme stekker)? Lang niet alle apparaten doen dat….
Bij de wasmachine al wel (die moet je aan zetten en dan de stroom er af halen), bij de vaatwasser nog niet.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:45
basto11 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:49:
[...]

Bij de wasmachine al wel (die moet je aan zetten en dan de stroom er af halen), bij de vaatwasser nog niet.
Op aliexpress zijn er ook wel (zigbee) kasjes te vinden die een knopje in kunnen drukken. ;)

'Tuya Zigbee Bluetooth Fingerbot Plus Robot Button'

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Pagina: 1 ... 305 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels