Beetje vreemde opmerking in dit topic.Vdvmark schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:43:
Je hoeft helemaal niks, je kunt ook een vast contract nemen, nog makkelijker.
Volgens mij heb je een komma of een eenheid verkeerd?Vdvmark schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:40:
Ik zag inderdaad zo snel als eerste 11 mei 13:00 tot 14:00 met beursprijs van -0,35 cent. (Iets van -0,29 cent inclusief belastingen en kosten dan ?)
-0,35 cent = -0,0035 euro.
Met inkoopvergoeding van € 0,0165 (Zonneplan) = € 0,0130 ofwel 1,3 cent positief. Met BTW wordt dat € 0,0157 ofwel 1,57 cent (positief)...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ja, waren 3 uren op 11 mei, Moederdag. Het nodige gemopper van tweakers die op visite bij (schoon)moeder zaten en thuis niets konden aan of uitzetten of auto laden.Pakhaas schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
Ik zie het inderdaad. Maar dat is dus 3 dagen in het jaar. Daar ga ik niet een heel systeem voor optuigen. Zou het nog handmatig kunnen doen als ik dan thuis ben.
En als je het dan uitrekent wat het, bij de meesten, onder de streep heeft “gekost”, dan vraag je je af, waar maken we ons zo druk over, een biertje op het terras kost meer.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dit volgend jaar niet anders is.
Ik zit nu op een model contract wat ik naar 0 saldeer, dus geen terug lever boete, helaas komt dat wel in 2026. Vandaar dat ik naar een batterij een een dynamisch contract aan het kijken ben.
Toevallig wist ik deze maar toch nog voor de zekerheid voor je gegoogled:The Source schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:32:
Is er een online platform waar ik mijn p1 data van afgelopen jaar kan ingooien om te bekijken wat het zou hebben gekost/opgeleverd bij een of vast contract of een dynamisch contract?
Ik zit nu op een model contract wat ik naar 0 saldeer, dus geen terug lever boete, helaas komt dat wel in 2026. Vandaar dat ik naar een batterij een een dynamisch contract aan het kijken ben.
https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract
Ik heb het idee dat de enever api momenteel "niet zo goed werkt"
Ik haal daar de dynamische prijzen op om 16:27 en dan t/m 20:27 elk uur een retry als het niet lukt (max 5 calls per dag dus).
Sinds 22oktober is het niet gelukt om 96 valide datapunten in 1x te ontvangen.
Ik krijg 93 tot 95 datapunten binnen.
ben ik de enige?
[edit] ah... ik zie dat er een apiv3 is.
bovenstaand probleem ervaar ik op apiv2. ik heb apiv3 nog niet getest
[edit2] apiv3 doet het in ieder geval nu 1x handmatig wel. we zullen zien.....
[ Voor 22% gewijzigd door Stefannn op 27-10-2025 18:07 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Graag de v3 gebruiken: https://enever.nl/prijzenfeeds/
De stroom nemen we af en leveren we terug aan Tibber. Ik heb een berekening gemaakt met het vermogen van de wp en z'n COP en weet ongeveer met een slag om de arm hoeveel meer stroom we zullen gaan verbruiken per maand om de warmtevraag te beantwoorden.
Waar ik helemaal duizelig van wordt zijn stroomtarieven die gaan rekenen met dagtarief, nachttarief, teruglevergoedingen, terugleverkosten en terugleverdrempels.
In mijn berekeningen kom ik er op uit dat ik over een jaar gemeten ongeveer evenveel stroom teruglever als ik afneem. Dat is alleen scheef verdeeld. In de periode apr-sep zullen we wss 1.400kwh terugleveren. In de maanden okt-mrt zullen we ongeveer 1.500kwh afnemen.
Hoe ga ik te werk als ik een afweging wil maken tussen niets doen en dynamisch bij Tibber blijven of over naar een vast contract of voor de donkere maanden een variabel contract nemen?
Dank voor de input.
Je moet eigenlijk ook kijken naar totaal verbruik en totale opwekking. Is dat ook in balans, dan is het grootste verschil:Hencksch schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:29:
Sinds deze maand draait er bij ons een hybride warmtepomp. Geen verrassing dat we dus fors meer stroom gaan verbruiken en veel minder gas gaan verstoken. We hebben ook zonnepanelen op het dak liggen en leveren in de maanden februari t.e.m. september meer terug dan we verbruiken. Dat gaat natuurlijk ook veranderen.
De stroom nemen we af en leveren we terug aan Tibber. Ik heb een berekening gemaakt met het vermogen van de wp en z'n COP en weet ongeveer met een slag om de arm hoeveel meer stroom we zullen gaan verbruiken per maand om de warmtevraag te beantwoorden.
Waar ik helemaal duizelig van wordt zijn stroomtarieven die gaan rekenen met dagtarief, nachttarief, teruglevergoedingen, terugleverkosten en terugleverdrempels.
In mijn berekeningen kom ik er op uit dat ik over een jaar gemeten ongeveer evenveel stroom teruglever als ik afneem. Dat is alleen scheef verdeeld. In de periode apr-sep zullen we wss 1.400kwh terugleveren. In de maanden okt-mrt zullen we ongeveer 1.500kwh afnemen.
Hoe ga ik te werk als ik een afweging wil maken tussen niets doen en dynamisch bij Tibber blijven of over naar een vast contract of voor de donkere maanden een variabel contract nemen?
Dank voor de input.
- bij vast: verbruik en opwekking strepen tegen elkaar weg, maar je betaalt een terugleverboete. Modelcontract is te overwegen, mits je zeker bent dat je niet substantieel hoger uitkomt met je verbruik. Mogelijk kun je een welkomstbonus scoren die je mee kunt rekenen.
- dynamisch: geen boete, maar wel een verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Dit is afhankelijk van hoe goed je het verbruik kunt sturen. Ik zit dit jaar op een verschil van minder dan €0,03 per kWh wat ik 'verlies' op het terugleveren. Dat is echter veel minder dan de gemiddelde terugleverboete die ik elders zou moeten betalen.
Verbruik je netto meer dan je opwekking, dan moet je ook kijken naar welk kWh tarief je bij vast kunt krijgen in vergelijking met waar je gemiddeld met dynamisch denkt uit te kunnen komen.
Wek je netto ruim meer op dan je verbruikt dan is dynamisch zeer waarschijnlijk gunstiger dan vast (door hoge boete). Nog beter koop je dan een EV waar je de goedkope zonnestroom inpompt zodat je geen dure benzine meer in een auto hoeft te pompen... Of overweeg dan een thuisbatterij.
Ik vind het ook opvallend dat de prijzen nauwelijks meer onder de circa 14 cent (Zonneplan) komen.Deldenaar schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:44:
Ondanks lekker windje helaas prijzen niet nog "meer" negatief, is wel een tijdje terug volgens mij...
Analoog komt weer helemaal terug
Ik niet. Ik woon vlak bij een windmolenpark met 99 molens, en daaromheen nog wat kleinere parken met een stuk of 10. Als het zomerzonnetje schijn, en er is een licht briesje staan de molens bijna altijd direct stil. Er kan dus zeer goed op en afgeschaald worden, en dat zal op zee niet veel anders zijn.bert pit schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:40:
[...]
Ik vind het ook opvallend dat de prijzen nauwelijks meer onder de circa 14 cent (Zonneplan) komen.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Luister eens naar een aantal afleveringen over dynamische energie bij de groene nerds podcast. Is ook wel iets voor in de topic start.Hencksch schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:29:
Sinds deze maand draait er bij ons een hybride warmtepomp. Geen verrassing dat we dus fors meer stroom gaan verbruiken en veel minder gas gaan verstoken. We hebben ook zonnepanelen op het dak liggen en leveren in de maanden februari t.e.m. september meer terug dan we verbruiken. Dat gaat natuurlijk ook veranderen.
Dank voor de input.
Daar geven ze goede informatie en redenen om voor een dynamisch contract te kiezen. In jou geval zie ik weinig redenen om niet voor dynamisch te kiezen.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Ja goed punt. Wilde ik gisteren ook nog posten. Zelfs bij weinig sturingsmogelijkheden is dynamisch voordeliger: YouTube: ZO GA JE BESPAREN ✅ met een DYNAMISCH ENERGIECONTRACTNielsvdBeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Luister eens naar een aantal afleveringen over dynamische energie bij de groene nerds podcast. Is ook wel iets voor in de topic start.
Daar geven ze goede informatie en redenen om voor een dynamisch contract te kiezen. In jou geval zie ik weinig redenen om niet voor dynamisch te kiezen.
Hier de link naar het onderzoek waar ze het over hadden: https://degroenenerds.nl/...r-iedereen-slimste-keuze/
Dan is deze ook nog wel interessant om even te bekijken:Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Ja goed punt. Wilde ik gisteren ook nog posten. Zelfs bij weinig sturingsmogelijkheden is dynamisch voordeliger: YouTube: ZO GA JE BESPAREN ✅ met een DYNAMISCH ENERGIECONTRACT
Hier de link naar het onderzoek waar ze het over hadden: https://degroenenerds.nl/...r-iedereen-slimste-keuze/
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract
TLDR: Naarmate je meer electriciteit en minder gas gebruikt wordt dynamisch interessanter, waarbij volgens dit onderzoek het omslagpunt pas ligt bij gasloos en zonnepanelen. Maar het valt of staat natuurlijk met het sturen van je (groot)verbruikers, als je daar een beetje actief mee bezig wil dan loont dynamisch volgens mij al veel eerder.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ja gasloos levert sowieso geld op, maar dat scheelt bij vast ook geld. Ik heb het idee dat je met een warmtepomp veel minder kunt sturen. Je moet bij koude dagen toch je huis verwarmen, of de stroom nu duur is of niet. Wel zou je natuurlijk zo kunnen instellen dat hij tussen bijv 17 en 21u niets doet, maar hou je het dan voldoende warm bij echte kou?michaelvo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:58:
[...]
Dan is deze ook nog wel interessant om even te bekijken:
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract
TLDR: Naarmate je meer electriciteit en minder gas gebruikt wordt dynamisch interessanter, waarbij volgens dit onderzoek het omslagpunt pas ligt bij gasloos en zonnepanelen. Maar het valt of staat natuurlijk met het sturen van je (groot)verbruikers, als je daar een beetje actief mee bezig wil dan loont dynamisch volgens mij al veel eerder.
Met een EV kan je nog veel meer sturen heb ik het idee.
Wij hebben een EV en PHEV en ik werk maar 2-3 dagen per week op kantoor en mijn vrouw is ook 4 dagen per week thuis, dus wij kunnen heel goed sturen met het laden. De auto's zijn nooit elke dag nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 28-10-2025 09:04 ]
Klopt dat je met een warmtepomp wat minder kunt sturen maar dat is ook erg afhankelijk van de situatie. Ik heb vloerverwarming en een iets te grote warmtepomp dus bij mij werkt het prima om hem de vier duurste uren van de dag uit te zetten. Maar zelfs als je dat niet zou doen dan draait een warmtepomp al veel tijd in de goedkopere uren.Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Ja gasloos levert sowieso geld op, maar dat scheelt bij vast ook geld. Ik heb het idee dat je met een warmtepomp veel minder kunt sturen. Je moet bij koude dagen toch je huis verwarmen, of de stroom nu duur is of niet. Wel zou je natuurlijk zo kunnen instellen dat hij tussen bijv 17 en 21u niets doet, maar hou je het dan voldoende warm bij echte kou?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2H: 85+30 kWh
Ik heb mijn warmtepomp afgelopen winter op basis van dynamische prijzen lopen sturen. Vooral in nieuwbouw of waar de vloerisolatie meer dan voldoende is heb je echt 0 verlies van comfort. De vloer heeft meer dan genoeg massa om die paar dure uren te bufferen. Ik heb vorig jaar in december tijdens de hele dure dagen zelfs >8 uur niet gestookt en dat was echt minimaal te voelen.Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Ja gasloos levert sowieso geld op, maar dat scheelt bij vast ook geld. Ik heb het idee dat je met een warmtepomp veel minder kunt sturen. Je moet bij koude dagen toch je huis verwarmen, of de stroom nu duur is of niet. Wel zou je natuurlijk zo kunnen instellen dat hij tussen bijv 17 en 21u niets doet, maar hou je het dan voldoende warm bij echte kou?
Wij hebben een EV en PHEV en ik werk maar 2-3 dagen per week op kantoor en mijn vrouw is ook 4 dagen per week thuis, dus wij kunnen heel goed sturen met het laden. De auto's zijn nooit elke dag nodig.
Dit jaar ga ik eens kijken of ik een stapje verder kan gaan en juist in de goedkopere uren het iets warmer kan stoken en of dit rendabel is. Dit om te kijken of ik na 2027 de warmtepomp in de nacht zachter kan laten werken.
Dan gaat hij in de nacht dus juist harder werken?jordyc schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:49:
Dit jaar ga ik eens kijken of ik een stapje verder kan gaan en juist in de goedkopere uren het iets warmer kan stoken en of dit rendabel is. Dit om te kijken of ik na 2027 de warmtepomp in de nacht zachter kan laten werken.
Swinters is 1:00-6:00 toch vaak het goedkoopste tijdvak.
NB. ik ben mijn besturing momenteel ook aan het updaten om dure uren te vermijden. Leuk om je ervaring te lezen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dat klinkt goed op papier. Maar zonder een A++ woning kom je daar niet mee weg. Case: mijn A label huis, HR++ glas, beton tunnelbouw dus veel massa, *geen* vloerverwarming.GadgetFrank schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:20:
Je huis is een grote warmtebuffer. Dus in de goedkope tijden 'opladen' (lees: 1 graad extra op de thermostaat) en in de dure tijden pauzeren (lees: 1 graad minder op de thermostaat). De trend is duur tussen 7-10 en 17-21 uur dus die tijden een beetje ontwijken kan al een hoop schelen.
Met een LW warmtepomp krijg je de vereiste vermogen niet door de bestaande klassieke radiatoren, ook niet met een fan erop, zonder 40 tot 45 graden water. De 35/30 (aanvoer-retour) wattage is gewoon te laag, ze zijn gemaakt voor 60/50 in originele staat. Op 45/35 halen LW warmtepompen maar een SCOP van 3.5.
Met een LL warmtepomp, huidige situatie als hoofdverwarming, kan je ff 3 uurtjes uit wel vergeten. 1 uur is te doen, maar dat koelt nog steeds significant af, of je moet expres een graad of 2 extra opstoken met lawaai en lagere COP als gevolg. Dus continu stoken maar, op de gekste dagen heb ik het weleens even uit gehad, of als je niet thuis bent, prima.
Maar kijk je naar een heel jaar dan zie je 2-3000 kWh voor rest van je huis, plus 2-3000 kWh extra voor warmte op de duurste maanden als de zon maar kort schijnt:
/f/image/4h56Fhmi9sXjplQStTyalVFM.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik is precies andersom met een U vorm en ergste in Dec - Feb.
Dus nee, ik heb dynamisch gehad, en dat was duidelijk duurder dan jaartje vast zetten. Ik heb nu 19 cent piek, 20 dal, zonder EV en teruglevering, dus een "gewoon" huishouden met een airco en vergelijkbaar met iedereen in de stad (gestapeld bouw = 0 PV, geen eigen parkeerplek).
Voor al die mensen geldt, heb je een warmtepomp? Zet het gewoon vast, anders betaal je royaal over die 2-3000 kWh voor warmte.
Ik begrijp dat je voor een gasloos wel een goed geïsoleerd huis moet hebben. Dat gaat je niet lukken met een huis uit +/- 1980 met radiatoren.w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:41:
[...]
Dat klinkt goed op papier. Maar zonder een A++ woning kom je daar niet mee weg. Case: mijn A label huis, HR++ glas, beton tunnelbouw dus veel massa, *geen* vloerverwarming.
Met een LW warmtepomp krijg je de vereiste vermogen niet door de bestaande klassieke radiatoren, ook niet met een fan erop, zonder 40 tot 45 graden water. De 35/30 (aanvoer-retour) wattage is gewoon te laag, ze zijn gemaakt voor 60/50 in originele staat. Op 45/35 halen LW warmtepompen maar een SCOP van 3.5.
Met een LL warmtepomp, huidige situatie als hoofdverwarming, kan je ff 3 uurtjes uit wel vergeten. 1 uur is te doen, maar dat koelt nog steeds significant af, of je moet expres een graad of 2 extra opstoken met lawaai en lagere COP als gevolg. Dus continu stoken maar, op de gekste dagen heb ik het weleens even uit gehad, of als je niet thuis bent, prima.
Maar kijk je naar een heel jaar dan zie je 2-3000 kWh voor rest van je huis, plus 2-3000 kWh extra voor warmte op de duurste maanden als de zon maar kort schijnt:
[Afbeelding]
Verbruik is precies andersom met een U vorm en ergste in Dec - Feb.
Dus nee, ik heb dynamisch gehad, en dat was duidelijk duurder dan jaartje vast zetten. Ik heb nu 19 cent piek, 20 dal, zonder EV en teruglevering, dus een "gewoon" huishouden met een airco en vergelijkbaar met iedereen in de stad (gestapeld bouw = 0 PV, geen eigen parkeerplek).
Voor al die mensen geldt, heb je een warmtepomp? Zet het gewoon vast, anders betaal je royaal over die 2-3000 kWh voor warmte.
De cijfers spreken voor zich. Hij is uitgegaan van gemiddelde tarieven. Volgens mij heeft hij de duurste en goedkoopste eruit gehaald. Staat beschreven in het volledige rapport.

Wij hebben gas wel vast laten zetten, maar qua stroom naar dynamisch. We hebben trouwens nog gewoon gas, want ons huis is niet geschikt voor een warmtepomp.
Ik volg de jongens ook al een tijdje op YT. Maar bij hun laatste video over dynamische energie, merkte ik wel dat ze niet 100% onafhankelijk zijn. Werd tussen neus en lippen vertelt dat overstappen naar een vast contract met hoge bonus soms ook wel goedkoper was, en daarna alleen maar vertellen hoe geweldig tibber en zonneplan zijn. Beetje jammer.NielsvdBeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:14:
[...]
Luister eens naar een aantal afleveringen over dynamische energie bij de groene nerds podcast. Is ook wel iets voor in de topic start.
Dit zijn 2004-radiatoren. Iedereen zonder vloerverwarming heeft dezelfde hoor, het is niet gebonden aan een bouwperiode. Niemand met een CV ketel installeert een lage temperatuur afgiftesysteem. Zelfs nu zie je ze overal in nieuwbouw, niet iedereen doet zo luxe en legt 3 verdiepingen aan met vloerverwarming, maar dan icm hogere aanvoertemperatuur. Die Nibe en Bosch kunnen het wel, tot 75 graden zelfs voor de S2125, maar wel significant minder zuinig.Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:03:
[...]
Ik begrijp dat je voor een gasloos wel een goed geïsoleerd huis moet hebben. Dat gaat je niet lukken met een huis uit +/- 1980 met radiatoren.
De cijfers spreken voor zich. Hij is uitgegaan van gemiddelde tarieven. Volgens mij heeft hij de duurste en goedkoopste eruit gehaald. Staat beschreven in het volledige rapport.
[Afbeelding]
Wij hebben gas wel vast laten zetten, maar qua stroom naar dynamisch. We hebben trouwens nog gewoon gas, want ons huis is niet geschikt voor een warmtepomp.
Dit is goed geïsoleerd, met balansventilatie en ERV (vocht terugwinning met enthalpiewisselaar). Anders heb je geen A label. De +/++ doen er een stapje bovenop maar meestal door 6 zielige PV panelen met te leveren met de bouw.
Dus dat iedereen vooruit gaat op dynamisch, nee, echt niet. Leuk die cijfers, maar praktijk wijst naar iets heel anders als je een warmtepomp hebt. Je hebt niks nada aan goedkoop stroom in van april tot september, dan staat je verwarming uit.
[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 28-10-2025 13:30 ]
Dat geloof ik graag.w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Dus dat iedereen vooruit gaat op dynamisch, nee, echt niet. Leuk die cijfers, maar praktijk wijst naar iets heel anders als je een warmtepomp hebt. Je hebt niks nada aan goedkoop stroom in van april tot september, dan staat je verwarming uit.
Als je ook nog zonnepanelen hebt (en geen accu), gebruik je in die periode ook nog eerst je eigen zonnestroom. En maak je weinig gebruik van die 'goedkope stroom'.w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Terugrekenen naar dynamische kale tarief is BTW, energiebelasting, inkoopvergoeding eraf. Als je de data gebruik op Jeroen.nl in hun grafiek is dit mijn kale prijs, elke dag, twee jaren lang:
/f/image/uUJ0jpvCFHTDJC1oprnS4uts.png?f=fotoalbum_large)
En dan vergelijken met de data van 2024 en 2025. Pijl wijst op break even point, groener = dynamisch wint. Roder = vast wint.
/f/image/zgKsLbUK4lQEdRD8DvOb63zV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t1aT9jLXTGKMPh0ZnllH4bcX.png?f=fotoalbum_large)
Alleen in de zomer heb je een vlek in het midden dat goedkoper is dan vast, als je dan je EV kan opladen, dikke prima, dat maakt de rest vast weer goed. Maar zonder EV, met een warmtepomp, dan heb je hoe dan ook veel verbruik op maanden die duur zijn, en een maandje 12 cent (januari 2025) is +8 cent tov 4 break even, x 600 kWh = 48 euro teveel. Om dat in te halen moet je 4 cent lager (=0 kaal) zitten x 1200 kWh verbruik in de zomer, dat is dus letterlijk je hele verbruik van april, mei, juni, juli, of dus je auto laden als je geluk heb om een eigen oprit te hebben a 1200 kWh, dan heb je 1 van de 4 wintermaanden goed gemaakt, dus nog even door tanken voor 4800 kWh totaal @ nul.
Iedereen moet vooral naar de eigen situatie kijken. In mijn geval komt dynamisch gunstiger uit, ondanks een warmtepomp in een gerenoveerde jaren '30 woning. Mede door de EV een relatief hoog eigen verbruik (45%) van de PV, maar ook door het voorkomen van terugleverboetes. Het hangt uiteindelijk ook af van onvoorspelbare zaken als strenge/zachte winter, veel/weinig PV opwekking, meer of minder kWh thuis laden etc.w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:07:
Ter vergelijking he, ik heb 2024-07 tot 2026-07 vastgezet voor 21/20 cent, en nu 20/19 cent omdat energiebelasting lager is, all in.
Terugrekenen naar dynamische kale tarief is BTW, energiebelasting, inkoopvergoeding eraf. Als je de data gebruik op Jeroen.nl in hun grafiek is dit mijn kale prijs, elke dag, twee jaren lang:
[Afbeelding]
En dan vergelijken met de data van 2024 en 2025. Pijl wijst op break even point, groener = dynamisch wint. Roder = vast wint.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen in de zomer heb je een vlek in het midden dat goedkoper is dan vast, als je dan je EV kan opladen, dikke prima, dat maakt de rest vast weer goed. Maar zonder EV, met een warmtepomp, dan heb je hoe dan ook veel verbruik op maanden die duur zijn, en een maandje 12 cent (januari 2025) is +8 cent tov 4 break even, x 600 kWh = 48 euro teveel. Om dat in te halen moet je 4 cent lager (=0 kaal) zitten x 1200 kWh verbruik in de zomer, dat is dus letterlijk je hele verbruik van april, mei, juni, juli, of dus je auto laden als je geluk heb om een eigen oprit te hebben a 1200 kWh, dan heb je 1 van de 4 wintermaanden goed gemaakt, dus nog even door tanken voor 4800 kWh totaal @ nul.
Ik heb een paar maanden geleden ook gekeken naar die 'onverslaanbare' aanbieding van VEH en Budget, maar zelfs dat scheelde hoogstens tientjes meer of minder en ik heb besloten om bij Zonneplan te blijven. Ik loop dan wel iets meer risico op piekprijzen in de wintermaanden, maar dat vlakt over het jaar toch wel weer uit. Vorig jaar was het even schrikken zo eind november, maar dat is toch helemaal goedgekomen.
Maar ik ben het dus wel eens met de stelling: zonder substantiële PV opwekking en met een warmtepomp en verder weinig mogelijkheid om te sturen dan zit je waarschijnlijk beter bij een goede aanbieding voor 1 jaar vast met een aanzienlijke cashback.
Daar staat dus tegenover dat als je wel aanzienlijke PV hebt liggen het kwartje eerder naar dynamisch rolt.
Zeker. Mijn volgend huis gaat voor overkill PV, grootste Zonneplan accu (voor onbalansvergoeding + goed voor het net) en NOM voor minimaal 9 maanden van het jaar (ex EV laden dan, dat is nog steeds teveel gevraagd). Eigen parkeerplek en EV. Dan is het overduidelijk dat je dynamisch moet zitten.bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:14:
[...]
Maar ik ben het dus wel eens met de stelling: zonder substantiële PV opwekking en met een warmtepomp en verder weinig mogelijkheid om te sturen dan zit je waarschijnlijk beter bij een goede aanbieding voor 1 jaar vast met een aanzienlijke cashback.
Daar staat dus tegenover dat als je wel aanzienlijke PV hebt liggen het kwartje eerder naar dynamisch rolt.
Maar ze moeten niet gaan verkopen dat dynamisch voor "de meeste mensen" goedkoper is, de meeste mensen hebben geen eigen dak voor PV en helemaal geen eigen oprit. De VVE-laadpaal telt niet, die zit meestal niet op je eigen contract maar bij een managed provider en gedeelde 3x80A+ aansluiting met load balancing.
Besef dat niet altijd maar ben wel vrij dankbaar met 6820Wp op het dak en een oprit waar 2 auto's naast elkaar kunnen staan (dus ook niet constant auto's moeten verrijden).w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:36:
[...]
Zeker. Mijn volgend huis gaat voor overkill PV, grootste Zonneplan accu (voor onbalansvergoeding + goed voor het net) en NOM voor minimaal 9 maanden van het jaar (ex EV laden dan, dat is nog steeds teveel gevraagd). Eigen parkeerplek en EV. Dan is het overduidelijk dat je dynamisch moet zitten.
Maar ze moeten niet gaan verkopen dat dynamisch voor "de meeste mensen" goedkoper is, de meeste mensen hebben geen eigen dak voor PV en helemaal geen eigen oprit. De VVE-laadpaal telt niet, die zit meestal niet op je eigen contract maar bij een managed provider en gedeelde 3x80A+ aansluiting met load balancing.
ik heb voor mijn hybride warmtepomp een gas vs stroomprijs COP berekening per uur (1m3=grofweg 10kWh, en wat verlies in de ketel):
:strip_exif()/f/image/KqGIJgukSooACEZWs1VLlBKY.png?f=user_large)
en die was afgelopen winter zo'n 10 uren beter voor stoken met gas dan WP op stroom. Dat zijn de uren dat mijn WP een lagere COP heeft dan die verhouding, waardoor stoken op gas voordeliger is. Afgelopen nacht draaide de WP bijvoorbeeld met een COP van 4,5, dat was 3x goedkoper dan op gas, als je uitgaat van gemiddeld 1,5 verhouding uit de grafiek.
Jaren 70 huis met radiatoren en een paar HeatBoosters in de convectorput. Behalve bij heel koud weer kan hier de WP 1-2 uren uit zonder comfort verlies. Ik had eigenlijk beter een all-electric kunnen nemen.
-maar het ging over dynamisch: Voor mij pakt het voordelig uit, omdat ik ook met dit huis wat kan bijsturen en de WP meer draait als het goedkoop is.
Zelf nadenken en informatie tot je nemen, die groene nerds hebben diverse situaties belicht onderbouwing erbij.RemmyB83 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:10:
[...]
Ik volg de jongens ook al een tijdje op YT. Maar bij hun laatste video over dynamische energie, merkte ik wel dat ze niet 100% onafhankelijk zijn. Werd tussen neus en lippen vertelt dat overstappen naar een vast contract met hoge bonus soms ook wel goedkoper was, en daarna alleen maar vertellen hoe geweldig tibber en zonneplan zijn. Beetje jammer.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Misschien tegen die tijd, het inzet type van thuisaccu nog eens overwegen.w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:36:
[...]
Zeker. Mijn volgend huis gaat voor overkill PV, grootste Zonneplan accu (voor onbalansvergoeding + goed voor het net) en NOM voor minimaal 9 maanden van het jaar (ex EV laden dan, dat is nog steeds teveel gevraagd). Eigen parkeerplek en EV. Dan is het overduidelijk dat je dynamisch moet zitten.
9mnd NOM en onbalansvergoeding + goed voor net gaat niet samen.
Onbalans = gokken, dat wordt zo massaal gedaan dat 20-25% van de kwartieren Regel toestand 2 is en het betalen is voor elke afwijking tov dag van te voren ingediende e-programma bij Tennet, (rode lijn)
bronMet "overkill PV" icm thuisaccu kan je beter streven naar negatieve energie jaarrekening, dat kan ook met zelf aansturen van thuisaccu, als je maar ruim meer PV opwek dan verbruik hebt.
Je hebt hebt die extra PV opwek nodig om energiebelasting op afname te compenseren
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
So far so good.joep03nl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:49:
@Stefannn ik denk dat je de https://enever.nl/apiv2/..... url's nog gebruikt. Daar is soms een probleem mee.
Graag de v3 gebruiken: https://enever.nl/prijzenfeeds/
Zowel gister als vandaag geen problemen meer met apiv3
Bedankt
Correct, maar de prijs wordt via een veiling systeem bepaald een dag van te voren. Dus het lijkt mij dat er een dag van te voren al bepaald wordt wie er hoeveel op welk moment levert en tegen welke prijs. In die mix van gegevens bepaalt de windenergie leverancier hoeveel molens er draaien en bepaalt de gascentrale eigenaar hoeveel gascentrales er draaien etc.robkrekel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 05:43:
[...]
Ik niet. Ik woon vlak bij een windmolenpark met 99 molens, en daaromheen nog wat kleinere parken met een stuk of 10. Als het zomerzonnetje schijn, en er is een licht briesje staan de molens bijna altijd direct stil. Er kan dus zeer goed op en afgeschaald worden, en dat zal op zee niet veel anders zijn.
Maar hoe verklaar je dan dat er 2 en 3 jaar geleden een grotere variatie in de prijs was dan nu. Terwijl men toen ook al de molens uit kon en gascentrale aan of uit kon zetten.
Ah ja Nul op de Meter was niet het juiste woord, wat ik zocht was nul afname en terugleveren bij prijs > 0. De accu zorgt dan voor een buffer om de nacht / stormachtige weer te overbruggen.Domba schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:24:
[...]
Misschien tegen die tijd, het inzet type van thuisaccu nog eens overwegen.
9mnd NOM en onbalansvergoeding + goed voor net gaat niet samen.
Onbalans = gokken, dat wordt zo massaal gedaan dat 20-25% van de kwartieren Regel toestand 2 is en het betalen is voor elke afwijking tov dag van te voren ingediende e-programma bij Tennet, (rode lijn)
[Afbeelding] bron
Met "overkill PV" icm thuisaccu kan je beter streven naar negatieve energie jaarrekening, dat kan ook met zelf aansturen van thuisaccu, als je maar ruim meer PV opwek dan verbruik hebt.
Je hebt hebt die extra PV opwek nodig om energiebelasting op afname te compenseren
Zonder salderen van EB heb je inderdaad die "overkill" PV hard nodig, je moet paar extra kWh terugleveren om 1x 10 cent terug te verdienen van een afgenomen kWh, en die gaan wat harder in de winter met een warmtepomp. In de zomer werkt de airco gratis.
Die situatie van onbalans nu is beetje een zooitje maar ik hoop dat Zonneplan of een andere grote aanbieder genoeg batterijen met goede uptime kan verzamelen om actief mee te bieden op aFFR oid (sorry, ken exacte term niet) of als virtual power plant, dat TenneT er dan op kan rekenen en beetje voor betalen ipv dat wild west "meeregelen" nu.
Misschien moet je dan Balans Energie volgen, die proberen toegelaten te worden tot de balanceer markt om mee te kunnen bieden voor biedladder voor aFRR en hoe goed dat lukt omdat toegangelijk te maken voor thuisaccu's op laagspanningsvlak.w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Die situatie van onbalans nu is beetje een zooitje maar ik hoop dat Zonneplan of een andere grote aanbieder genoeg batterijen met goede uptime kan verzamelen om actief mee te bieden op aFFR oid (sorry, ken exacte term niet) of als virtual power plant, dat TenneT er dan op kan rekenen en beetje voor betalen ipv dat wild west "meeregelen" nu.
Met de langzame overstap van 24 uurs blok, naar 4uurs blokken wordt die beter geschikt voor accu's.
Voor beide resultaten uit verleden zijn geen garantie, als ook verwachtingen, terugkijken met voorkennis is en zonder dat de van thuisaccu energie zelf heeft deelgenomen.
Voor passief meesturen zijn er inmiddels genoeg die deelnemen en kan je naar de werkelijke resulaten kijken van de gebruikers gehele energierekening, voor die meegaan bieden voor de biedladder als aFRR is het nog afwachten.
Als ook oppassen met vergelijken zoals de bron in vorige post doet met EPEX, met "overkil PV" heb je heel vaak over het jaar 2 energiebronnen en niet enkel het net als enige bron om thuisaccu te laden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Thuisbatterij kopen en deze dan tijdens goedkope uren opladen (tijdens stookseizoen meestal 's nachts) en dan kun je de warmtepomp van 06:00h - 22:00h aan laten staan. Ja, is een investering echter als je een full eletric warmtepomp hebt aangeschaft dan kan die investering vast ook gedaan worden.Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Een onrendabele investeringMajaMestreech schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:54:
[...]
Thuisbatterij kopen en deze dan tijdens goedkope uren opladen (tijdens stookseizoen meestal 's nachts) en dan kun je de warmtepomp van 06:00h - 22:00h aan laten staan. Ja, is een investering echter als je een full eletric warmtepomp hebt aangeschaft dan kan die investering vast ook gedaan worden.
Niet mee eens zeker als je zonnepanelen hebt en een EV en een warmtepomp, dan ga je dat zeker vanaf 2027 zijn waarde leveren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Minder schaalbare windcapaciteit op zee en op land, minder PV op daken van huizen en bedrijven.bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:40:
[...]
Correct, maar de prijs wordt via een veiling systeem bepaald een dag van te voren. Dus het lijkt mij dat er een dag van te voren al bepaald wordt wie er hoeveel op welk moment levert en tegen welke prijs. In die mix van gegevens bepaalt de windenergie leverancier hoeveel molens er draaien en bepaalt de gascentrale eigenaar hoeveel gascentrales er draaien etc.
Maar hoe verklaar je dan dat er 2 en 3 jaar geleden een grotere variatie in de prijs was dan nu. Terwijl men toen ook al de molens uit kon en gascentrale aan of uit kon zetten.
Verder zal de onbalansmarkt er ook nog voor zorgen dat er molens stilgezet worden.
Ik vermoed overigens dat ze de molens op land eerder afschalen dan op zee. Geen idee waarom, maar dat klinkt mij logisch in de oren. Ik zit te denken aan netcapaciteit wat de pv lokaal opwekken, terwijl de echt grote parken op zee beter verdeeld kunnen worden of zoiets.
[ Voor 4% gewijzigd door robkrekel op 29-10-2025 07:50 ]
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ben het met je eens, ben nu ook met accu aan het spelen, enkel inkopen en verkopen, en daarmee alleen al verdien ik hem in 5 jaar terug. Vanaf 2027 kan je weliswaar niet meer salderen, maar als je het zelf verbruikt levert het ook een eb besparing op, dus de winst veranderd niet veel, tvt blijft 5 jaar, met nieuwe aanschaf zonnepanelen gaat je dat niet meer lukkenMajaMestreech schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:58:
[...]
Niet mee eens zeker als je zonnepanelen hebt en een EV en een warmtepomp, dan ga je dat zeker vanaf 2027 zijn waarde leveren.
1 PVoutput . Dongen NB
5 jaar? Kan je dat eens voorrekenen hoe je daar op komt? Ik zie toch hele andere tvt voorbijkomen, nu helemaal met salderen.reneeke1970 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:15:
[...]
Ben het met je eens, ben nu ook met accu aan het spelen, enkel inkopen en verkopen, en daarmee alleen al verdien ik hem in 5 jaar terug. Vanaf 2027 kan je weliswaar niet meer salderen, maar als je het zelf verbruikt levert het ook een eb besparing op, dus de winst veranderd niet veel, tvt blijft 5 jaar, met nieuwe aanschaf zonnepanelen gaat je dat niet meer lukken
Ik verdien er ongeveer 1.50 per dag mee, dat is 500 per jaar. 15 kWh met 4000 watt omvormer kostte 2500 euro.Pakhaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
5 jaar? Kan je dat eens voorrekenen hoe je daar op komt? Ik zie toch hele andere tvt voorbijkomen, nu helemaal met salderen.
Zonder salderen moet ik in winter met eb inkopen, maar bespaart de wp ook weer de eb ,dus blijft in feite hetzelde. In de zomer kun je laden(zonder eb) vanaf je goedkope PV stroom, en toch weer later duurder verkopen . Dus ook in zomer veranderd er niks.
1 PVoutput . Dongen NB
Veel windparken zijn in het verleden aangelegd met een gegarandeerde prijs. Als de verkoopprijs onder een bepaald punt kwam dan kregen ze subsidie van de overheid. Dus dan blijf je doordraaien want anders krijg je geen subsidie.bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:40:
[...]
Correct, maar de prijs wordt via een veiling systeem bepaald een dag van te voren. Dus het lijkt mij dat er een dag van te voren al bepaald wordt wie er hoeveel op welk moment levert en tegen welke prijs. In die mix van gegevens bepaalt de windenergie leverancier hoeveel molens er draaien en bepaalt de gascentrale eigenaar hoeveel gascentrales er draaien etc.
Die contracten zijn aan het aflopen dus de windmolens draaien niet meer op subsidie en gaan uit als de stroom niks meer oplevert. De markt wordt volwassen.
Conventionele centrales worden niet even voor een uurtje stilgelegd, dat kost meer dan doordraaien.
Signatures zijn voor boomers.
Hoeveel cent hou je minimaal aan qua verschil in inkoop en verkoop? Zodoende dat je rekening houdt met alles...reneeke1970 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:15:
[...]
Ben het met je eens, ben nu ook met accu aan het spelen, enkel inkopen en verkopen, en daarmee alleen al verdien ik hem in 5 jaar terug. Vanaf 2027 kan je weliswaar niet meer salderen, maar als je het zelf verbruikt levert het ook een eb besparing op, dus de winst veranderd niet veel, tvt blijft 5 jaar, met nieuwe aanschaf zonnepanelen gaat je dat niet meer lukken
1,50 per dag? Dat zie ik in het dynamische day ahead topic eigenlijk niet voorbij komen. Je accu schrijft ook sneller af, want elke laadcyclus heeft invloed op de levensduur. Ik geloof je graag hoor, maar vind het vreemd dat ik dit verder niet tegen kom.reneeke1970 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:39:
[...]
Ik verdien er ongeveer 1.50 per dag mee, dat is 500 per jaar. 15 kWh met 4000 watt omvormer kostte 2500 euro.
Zonder salderen moet ik in winter met eb inkopen, maar bespaart de wp ook weer de eb ,dus blijft in feite hetzelde. In de zomer kun je laden(zonder eb) vanaf je goedkope PV stroom, en toch weer later duurder verkopen . Dus ook in zomer veranderd er niks.
Ik ga tot 8 cent, hou je 6 van over na verliezenCatdogsf schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:33:
[...]
Hoeveel cent hou je minimaal aan qua verschil in inkoop en verkoop? Zodoende dat je rekening houdt met alles...
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zullen die kleinere accu hebben?Pakhaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
1,50 per dag? Dat zie ik in het dynamische day ahead topic eigenlijk niet voorbij komen. Je accu schrijft ook sneller af, want elke laadcyclus heeft invloed op de levensduur. Ik geloof je graag hoor, maar vind het vreemd dat ik dit verder niet tegen kom.
Ik lees alleen maar over grotere winsten, ik heb te laag vermogen om in korte tijd te laden en ontladen. Ik doe er meestal vier uur over.
1 PVoutput . Dongen NB
1,50 per dag kan wel hoor, maar je moet een voldoende groot systeem hebben. Als ik (alleen) EPEX handel voor 2025 tot nu toe doorreken voor mijn 32 kWh / 8 kW Victron systeem, kom ik op ca € 780, bijna € 2,50 per dag.Pakhaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
1,50 per dag? Dat zie ik in het dynamische day ahead topic eigenlijk niet voorbij komen. Je accu schrijft ook sneller af, want elke laadcyclus heeft invloed op de levensduur. Ik geloof je graag hoor, maar vind het vreemd dat ik dit verder niet tegen kom.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Uiteindelijk gaat het om de prijs per kWh en een 'passende' omvormer (niet te groot - want dan ga je te snel laden/ontladen voor de accu, en niet te klein - want dan gaat vooral het ontladen niet snel genoeg om de duurdere momenten te gebruiken). De opbrengst bij deze capaciteit/vermogen lijkt me gemiddeld wel kloppen. @reneeke1970 heeft gewoon een goede prijs per kWh/kW gerealiseerd - 167 euro/kWh + 625/kW, en daardoor een snelle TVTPakhaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Dat is een heel nette prijs voor zo'n systeem: EUR 167 per kWh. Ik vermoed dan zelfbouw en zelfinstallatie?reneeke1970 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:39:
[...]
Ik verdien er ongeveer 1.50 per dag mee, dat is 500 per jaar. 15 kWh met 4000 watt omvormer kostte 2500 euro.
Een 20 kWh batterij bijv bij Zonneplan kost EUR 8000 inclusief installatie, oftewel EUR 400 per kWh. Dat is alvast bijna 2,5 keer langere terugverdientijd... Voor mij is dat nog steeds het punt dat me doet wachten op de ontwikkelingen in de thuisbatterijmarkt. De prijzen voor batterijen zijn gewoon nog erg hoog. Het kost voor autofabrikanten $50-60 per kWh (cellen), dus dan is $100 per kWh een redelijke prijs voor het extra materiaal zoals kast en inverter (Vanaf zo'n 15 kWh pack). Daar bovenop nog aansturing, transport, garantie, etc. dan vind ik EUR 167 per kWh een redelijke prijs inclusief installatie etc.
Maar ik denk wel dat je je verkijkt op de effecten van afschaffen salderen. Het aantal dagen waarop handelen nog loont gaat drastisch verminderen (dus veel minder cycli draaien) en wat je verdient is ook direct EUR 0,13+ minder per kWh. In de zomer verandert er dus wel degelijk een hoop. De kans is aanzienlijk dat je dan nog steeds niet al je PV stroom binnen een etmaal zelf kunt verbruiken en die stroom verkopen levert gewoon weinig op; zelfs op de duurdere nachtelijke momenten.
In de winter helpt de batterij vooral om piekprijzen voor inkoop te voorkomen. Je gemiddelde inkoopprijs op een dag wordt dan lager. Ik gebruik in de wintermaanden ongeveer 3000 kWh voor verwarmen. Per cent dat ik gemiddeld goedkoper inkoop verdien ik met een batterij dus ongeveer EUR 30. Om tot EUR 500 per jaar besparing te komen zou ik dus gemiddeld EUR 17 cent per kWh goedkoper moeten inkopen. Ik zat na de afgelopen winter gemiddeld op EUR 0,28 of zoiets. Dat was inclusief de dure paniekmomenten van vorig jaar november... Ik denk dat ik met een batterij misschien op EUR 0,24 of 0,25 had kunnen komen, maar zeker niet op EUR 0,11...
Een deel van de dag draait de warmtepomp ook al op de goedkoopste uren en er zijn mogelijkheden om de piekuren te voorkomen: SWW aansturen op goedkoopste uur van de dag, warmte bufferen zoals ook door anderen benoemd, op echte dure momenten ook het verwarmen even stil leggen.
Ik zie nog steeds een plek voor een thuisbatterij, zeker met de al redelijke prijs die jouw systeem heeft gekost, maar er verandert wel degelijk iets per 2027.
Nee in de zomer veranderd er weinig, ik verkoop nu ook al voor ex prijzen hè, dat reken ik nu helemaal niet mee. En nee jammer genoeg past niet mijn hele PV opbrengst in mijn accu, maar daar is de winst ook niet op gebaseerd, die gaat enkel over de inhoud van de accu, en die krijg ik heul heul makkelijk vol met PV zonder eb,dus er veranderd niks, want de PV zit nu helemaal niet in mijn winst berekening van 1.50 per dag.bilgy_no1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:25:
[...]
.
Maar ik denk wel dat je je verkijkt op de effecten van afschaffen salderen. Het aantal dagen waarop handelen nog loont gaat drastisch verminderen (dus veel minder cycli draaien) en wat je verdient is ook direct EUR 0,13+ minder per kWh. In de zomer verandert er dus wel degelijk een hoop. De kans is aanzienlijk dat je dan nog steeds niet al je PV stroom binnen een etmaal zelf kunt verbruiken en die stroom verkopen levert gewoon weinig op; zelfs op de duurdere nachtelijke momenten.
En de winter, ik gebruik maar 2000 denk ik vanuit het net, misschien nog wel minder. Dus als ik dat tegen 20 cent of veel minder kan laden, misschien wel twee keer per dag, dan valt de schade wel mee van het niet meer salderen.
En wie weet tegen die tijd een veh aanbieding, zet ik die op mijn tweede allocatie aansluiting, komt het altijd goed...
Maar mijn eigen bouw accu, zelf geïnstalleerd ,is wel na vijf of misschien zes jaar dan, wel terug verdient.
1 PVoutput . Dongen NB
Ergens bij de opwekking loopt het nog niet lekker.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb geen idee wat ik erop moet plakken aan euro's gem per dag, ik heb een negatieve jaarrekening met 8700kwh afname op de slimme meter met thuisaccu.Pakhaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Met thuisaccu is voor mij vergelijkbaar met een oud netjes salderend vast contract zonder terugleverkosten.
Veel seizoen verschoven verbruik 2/3 van jaarverbruik is in nov-feb in periode met 20% jaaropwek van PV, waarmee direct eigenverbruik <25% zou zijn en zonder thuisaccu >9MWh dient gesaldeert te worden voor een fictieve jaarrekening zonder thuisaccu.
Jaarekening gem. excl EB was afname 10,91ct/kWh en teruglevering 20.16ct/kWh met thuisaccu gebruik
--------
Een LFP cel heeft geen cycle teller, levensduur wordt bepaald door interne weerstand en er zijn 2 grote bijdrage cycles en chemische veroudering (calender aging). Op basis cycles mag je misschien verwachten dat ze 16-25 jaar meegaan afhanklijk van DOD 80% of 60%, maar kan makkelijk zijn dat chemische veroudering sneller gaat.
Voorbij 10 jaar is geen garantie als het lukt is het meegenomen, het zelfde voor vermogenselectronica een accumodule heeft zowel cellen als electronica (BMS).
Hangt af van de strategie die je op moment al gebruiktbilgy_no1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:25:
[...]
Voor mij is dat eerst eigenverbruik en PV overschot uitgestelt terugleveren op mooie EPEX prijs en alleen EPEX handel als er ruimte in accu is.
All-in afnameprijs minus invoedprijs zonder EB
Negatief als terugleverprijs excl EB meer is dan de afname prijs all-in (in ct/kWh)
| Sept | -2.76 |
| Aug | 0.83 |
| Jul | 1.16 |
| Jun | 2.32 |
| Mei | -19.76 |
| Apr | -1.38 |
| Mrt | 1.58 |
| Feb | 3.17 |
| Jan | -5.46 |
| Dec | -13.76 |
| Nov | -10.09 |
| Okt | -2.75 |
| Sept | -2.49 |
Edit: Mei springt zo uit, vanwege 11 mei met netto negatieve uurprijs en ik 49.8kWh excl EB -36.72ct heb afgenomen in die 3 uur en meeste de dag erna teruggeleverd tegen 16.24 excl EB
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 29-10-2025 14:44 ]
Wordt misschien niet zo vaak over gepost, maar hierbij de afgelopen 2 maanden dynamisch handelen:Pakhaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
In september +-3 Euro per dag excl. afschrijving, maar daar zat ook een vleugje zonnestroom bij, dus niet helemaal eerlijk:
/f/image/AZJZ272wW1R4Qazksi98KLoh.png?f=fotoalbum_large)
En oktober tot nu toe iets meer dan 1,50 Euro per dag excl. afschrijving:
/f/image/bRbXYx1jvzZN40jhcteFoX5k.png?f=fotoalbum_large)
Calender aging doet meer dan afschrijving per cycle, dus je moet ze ook wel actief gebruiken. Té weinig cycles maken is ook niet goed, dan verdien je ze zeker niet terug.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Calendar aging is tijdsafhankelijk en treedt óók op bij weinig gebruik, maar meer cycli versnellen juist de degradatie. Actief gebruiken vertraagt veroudering niet; het verlaagt de levensduur per cyclus. Terugverdientijd hangt af van benutting, niet van cycles “actief houden”. Dus aging van 15 jaar of cycles van 8000+ is duidelijk waar de slijtage ligt. Extra cycles geeft geen minder slijtage, misschien dat je bedoelt dat door meer kwh heen en weer extra opbrengst genereert. maar dat hoeft niet per se door cycles.
[ Voor 26% gewijzigd door Lord Anubis op 30-10-2025 11:17 ]
Klopt, maar stel dat je na 6000 cycli nog 80% van de capaciteit over hebt. 6000 cycli met 1 cycle per dag = 16,4 jaar. En dan zijn de accu's als het goed is niet kapot, maar doen ze het nog, hebben ze alleen 20% minder capaciteit. Wil je dus niet iedere dag 1 cycle doen, maar gemiddeld een halve, dan kom je al op bijna 33 jaar uit.Lord Anubis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:14:
@Taro die redenering is te kort door de bocht.
Calendar aging is tijdsafhankelijk en treedt óók op bij weinig gebruik, maar meer cycli versnellen juist de degradatie. Actief gebruiken vertraagt veroudering niet; het verlaagt de levensduur per cyclus. Terugverdientijd hangt af van benutting, niet van cycles “actief houden”.
Daarom zeg ik: Actief gebruiken als je ze hebt. Als de dynamische spread voldoende is om minimaal de laadverliezen en stukje afschrijving te dekken kan je ze wat mij betreft beter wel dan niet inzetten nu het nog kan. Vanaf 1-1-2027 verandert dat sowieso en dan heb je er 400 extra cycles opzitten, op die 6000 is dat wel te overzien.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Wat voor spread hou jezelf aan?Taro schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
Klopt, maar stel dat je na 6000 cycli nog 80% van de capaciteit over hebt. 6000 cycli met 1 cycle per dag = 16,4 jaar. En dan zijn de accu's als het goed is niet kapot, maar doen ze het nog, hebben ze alleen 20% minder capaciteit. Wil je dus niet iedere dag 1 cycle doen, maar gemiddeld een halve, dan kom je al op bijna 33 jaar uit.
Daarom zeg ik: Actief gebruiken als je ze hebt. Als de dynamische spread voldoende is om minimaal de laadverliezen en stukje afschrijving te dekken kan je ze wat mij betreft beter wel dan niet inzetten nu het nog kan. Vanaf 1-1-2027 verandert dat sowieso en dan heb je er 400 extra cycles opzitten, op die 6000 is dat wel te overzien.
Dat zijn ook al jaren de de beste twee, dus op zich is het niet vreemd dat dat daar genoemd wordt.RemmyB83 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:10:
[...]
en daarna alleen maar vertellen hoe geweldig tibber en zonneplan zijn. Beetje jammer.
Ik bereken de minimale spread als volgt:
minSpread = prijsInkoop×(100 / RTE%−1) + aanschafPrijs / (aantalCycli×(MaxInhoud%/100−minInhoud%/100) × inhoud_kWh * RTE%/100 ) + winstOpslag.
uitleg:
- bij een RTE van 80% levert 1,25 kWh inkoop slechts1 kWh verkoop op. Dus de marge moet al minimaal (1,25-1) = 0,25% van de inkoop bedragen om het verlies te dekken. Bij een inkoopprijs van bv €0,20 is dat €0,05/ kWh.
- De accu heeft een afschrijving per cyclus. Dat is de aankoopPrijs / het aantal kWH gedurende de levensduur van 6000 Cycli. Het aantal kWh = 6000 * (1 - 0,12) * 0,8 * 5,2 = 21965kWh. Bij (mijn) aanschafPrijs van € 1250 is dat afgerond € 0,06/kWh
Dus bij een winstOpslag van €0.00 moet bij een inkoopPrijs van €0,20 de marge bij verkoop al minimaal €0,05+€0,06= €0,11/kWh zijn.
Zolang we (in Nederland) kunnen salderen moet de verkooprijs dan >= € 0,31 zijn (= vaak haalbaar). Vanaf 2027 moet deze ca €0,12 (energiebelasting) hoger zijn: dus verkoopPrijs >= € 0,43 (= niet vaak haalbaar)
Mijn conclusie zelf is dat ik mijn accu vanaf 2027 ga gebruiken met alleen een marge > 0,25% van de inkoopPrijs. Dan gebruik ik de accu tenminste en is het RTEverlies gedekt. Ik neem dan voor lief dat ik slechts een deel van de afschrijving terug ga verdienen. (het blijft een intrigerende hobby
PS: dit is natuurlijk vooral bij in/verkoop van het net. Je kunt de inkoopPrijs van PV = € 0,00 stellen. In de maanden april/mei tm september/oktober zal je wel de afschrijving kunnen terug verdienen
NB: ik twijfel nog bij de afschrijvingprijs per cyclus. Volgens sommigen moet je voor 1 cyclus de hele inhoud 100-0 nemen. De formule wordt dan:
minSpread = prijsInkoop×(100 / RTE%−1) + aanschafPrijs / (aantalCycli × inhoud_kWh ) + winstOpslag.
Dan is het aantal kWh 6000 * 5,2 = 31200 en de afschrijving bij mij: €0,04/kWh
Overzicht marge compensatie RTEverlies + afschrijving
inkoopPrijs: €0,00 (bv PV) => marge € 0,04
inkoopPrijs: €0,15 (incl inkoopvergoeding + belasting): marge €0,15 * 0,25 + €0,04 = €0,04 + €0,04 = €0,08
inkoopPrijs: €0,20 (incl inkoopvergoeding + belasting): marge €0,20 * 0,25 + €0,04 = €0,05 + €0,04 = €0,09
inkoopPrijs: €0,25 (incl inkoopvergoeding + belasting): marge €0,25 * 0,25 + €0,04 = €0,06 + €0,04 = €0,10
Mijn strategie:
Ik zoek voor ieder inkoopkwartier (voor vandaag of na 13:00 uur voor vandaag en morgen) of er een verkoopkwartier is met voldoende marge. Zo ja dan is er zowel een inkoopkans (voor het inkoopkwartier) als een verkoopkans (voor het verkoopkwartier). Deze kwartieren markeer ik dan voor kopen en verkopen.
[ Voor 22% gewijzigd door JanAllElectric op 30-10-2025 20:46 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Hou rekening met 85% RTE (=3-4 ct/kWh) en gezien de relatief lage aanschafwaarde van de accu's reken ik nauwelijks met afschrijving (=1-2 ct/kWh). De spread moet hier dus minimaal 7 ct zijn wil het lonen. Maar meestal kijk ik even naar de volgende dag en dan bepaal ik of het nut heeft wat toggles binnen de automatisering/strategie om te zetten of niet, want voor bijv. 20 ct op een dag winst ga ik geen 25-100 kWh heen en weer schuiven
M’n AI staat nu energie terug te leveren wat mij geld kost als de uurprijs word gerekent (inkoop 23 cent, verkoopprijs eex in dat kwartier 39 cent (ik dump ca 3,5 kwh in 15 minuten) maar een uur prijs van 27 cent in de Vattenfall app. Met de verliezen van de batterij zou ik nooit energie dumpen met maar 4 cent verschil.
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Alleen wat in het nieuws is geweest:01001000 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:45:
Misschien dat iemand (of iedereen) hier het weet, mijn thuis batterij krijgt per 30 september prijzen per kwartier, maar van Vattenfall krijg ik nog prijzen in de app per uur. Ik probeer al even van ze te horen of ze nu per uur rekenen of per kwartier aangezien mijn contract aangeeft dat ze epex en eex volgen… maar ik krijg er geen antwoord op.
M’n AI staat nu energie terug te leveren wat mij geld kost als de uurprijs word gerekent (inkoop 23 cent, verkoopprijs eex in dat kwartier 39 cent (ik dump ca 3,5 kwh in 15 minuten) maar een uur prijs van 27 cent in de Vattenfall app. Met de verliezen van de batterij zou ik nooit energie dumpen met maar 4 cent verschil.
https://www.keuze.nl/nieu...tierprijzen-vanaf-oktober
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Thanks, dan houden ze zich niet aan hun contract (en heeft mijn batterij leverancier geen feed van de juiste ratesPeteSplit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:59:
[...]
Alleen wat in het nieuws is geweest:
https://www.keuze.nl/nieu...tierprijzen-vanaf-oktober
Leuke formule,JanAllElectric schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:39:
[...]
Ik bereken de minimale spread als volgt:
minSpread = prijsInkoop×(100 / RTE%−1) + aanschafPrijs / (aantalCycli×(MaxInhoud%/100−minInhoud%/100) × inhoud_kWh * RTE%/100 ) + winstOpslag.
uitleg:
- bij een RTE van 80% levert 1,25 kWh inkoop slechts1 kWh verkoop op. Dus de marge moet al minimaal (1,25-1) = 0,25% van de inkoop bedragen om het verlies te dekken. Bij een inkoopprijs van bv €0,20 is dat €0,05/ kWh.
- De accu heeft een afschrijving per cyclus. Dat is de aankoopPrijs / het aantal kWH gedurende de levensduur van 6000 Cycli. Het aantal kWh = 6000 * (1 - 0,12) * 0,8 * 5,2 = 21965kWh. Bij (mijn) aanschafPrijs van € 1250 is dat afgerond € 0,06/kWh
Dus bij een winstOpslag van €0.00 moet bij een inkoopPrijs van €0,20 de marge bij verkoop al minimaal €0,05+€0,06= €0,11/kWh zijn.
Zolang we (in Nederland) kunnen salderen moet de verkooprijs dan >= € 0,31 zijn (= vaak haalbaar). Vanaf 2027 moet deze ca €0,12 (energiebelasting) hoger zijn: dus verkoopPrijs >= € 0,43 (= niet vaak haalbaar)
Mijn conclusie zelf is dat ik mijn accu vanaf 2027 ga gebruiken met alleen een marge > 0,25% van de inkoopPrijs. Dan gebruik ik de accu tenminste en is het RTEverlies gedekt. Ik neem dan voor lief dat ik slechts een deel van de afschrijving terug ga verdienen. (het blijft een intrigerende hobby).
PS: dit is natuurlijk vooral bij in/verkoop van het net. Je kunt de inkoopPrijs van PV = € 0,00 stellen. In de maanden april/mei tm september/oktober zal je wel de afschrijving kunnen terug verdienen.
NB: ik twijfel nog bij de afschrijvingprijs per cyclus. Volgens sommigen moet je voor 1 cyclus de hele inhoud 100-0 nemen. De formule wordt dan:
minSpread = prijsInkoop×(100 / RTE%−1) + aanschafPrijs / (aantalCycli × inhoud_kWh ) + winstOpslag.
Dan is het aantal kWh 6000 * 5,2 = 31200 en de afschrijving bij mij: €0,04/kWh
Overzicht marge compensatie RTEverlies + afschrijving
inkoopPrijs: €0,00 (bv PV) => marge € 0,04
inkoopPrijs: €0,15 (incl inkoopvergoeding + belasting): marge €0,15 * 0,25 + €0,04 = €0,04 + €0,04 = €0,08
inkoopPrijs: €0,20 (incl inkoopvergoeding + belasting): marge €0,20 * 0,25 + €0,04 = €0,05 + €0,04 = €0,09
inkoopPrijs: €0,25 (incl inkoopvergoeding + belasting): marge €0,25 * 0,25 + €0,04 = €0,06 + €0,04 = €0,10
Mijn strategie:
Ik zoek voor ieder inkoopkwartier (voor vandaag of na 13:00 uur voor vandaag en morgen) of er een verkoopkwartier is met voldoende marge. Zo ja dan is er zowel een inkoopkans (voor het inkoopkwartier) als een verkoopkans (voor het verkoopkwartier). Deze kwartieren markeer ik dan voor kopen en verkopen.
Ik denk dat hij echter lichtelijk anders moet:
minSpread = ( prijsInkoop + aanschafPrijs / (aantalCycli×(MaxInhoud%/100−minInhoud%/100) × inhoud_kWh * RTE%/100 ) + winstOpslag )x(100/RTE% -1)
Ik zou het ook niet “minSpread” maar “min verkoop” noemen maar ik kan me goed voorstellen dat je gewoon ooit zo begonnen bent en de term nooit specifieker hebt gemaakt. Het was meer dat ik even moest puzzelen voordat ik begreep dat het niet zozeer de spread maar de verkoop prijs is.
De reden dat ik denk dat dit correcter is is omdat op deze manier de “totale inkoop kosten” belast worden met het efficiency verlies. Het is in je originele formule namelijk niet zo duidelijk waarom de inkoop kosten wel, en de opslag en afschrijving kosten daar niet mee belast worden.
Overigens…
Wellicht nog correcter is om de “spread kosten” te verdelen over opladen en terugleveren.
Bij opladen leg je je immers vast op het maken van afschrijving kosten. Als je de lading later zelf gebruikt echter niet op winst opslag.
Dit alles gezegd hebbende, ik vond de formule erg leuk en inzichtelijk. Het bovenstaande is wat gefijnslijp voor de puristen maar ook zonder dat heb je al een mooie formule. In praktijk kan ik me ook voorstellen dat gewoon een vaste marge gebruiken ook prima werkt.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dit werkwijze kijkt alleen terug toch? Is de prijs hoog genoeg om te ontladen, gezien de prijs dat de batterij geladen is.Stefannn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Leuke formule,
minSpread = ( prijsInkoop + aanschafPrijs / (aantalCycli×(MaxInhoud%/100−minInhoud%/100) × inhoud_kWh * RTE%/100 ) + winstOpslag )x(100/RTE% -1)
Ik zou het ook niet “minSpread” maar “min verkoop” noemen maar ik kan me goed voorstellen dat je gewoon ooit zo begonnen bent en de term nooit specifieker hebt gemaakt. Het was meer dat ik even moest puzzelen voordat ik begreep dat het niet zozeer de spread maar de verkoop prijs is.
De reden dat ik denk dat dit correcter is is omdat op deze manier de “totale inkoop kosten” belast worden met het efficiency verlies. Het is in je originele formule namelijk niet zo duidelijk waarom de inkoop kosten wel, en de opslag en afschrijving kosten daar niet mee belast worden.
Overigens…
Wellicht nog correcter is om de “spread kosten” te verdelen over opladen en terugleveren.
Bij opladen leg je je immers vast op het maken van afschrijving kosten. Als je de lading later zelf gebruikt echter niet op winst opslag.
Dit alles gezegd hebbende, ik vond de formule erg leuk en inzichtelijk. Het bovenstaande is wat gefijnslijp voor de puristen maar ook zonder dat heb je al een mooie formule. In praktijk kan ik me ook voorstellen dat gewoon een vaste marge gebruiken ook prima werkt.
Ik maak het nog wat ingewikkelder, soms is het voordeliger om tegen “verlies” te ontladen om de batterij leeg te maken omdat je weet dat er een periode aankomt met een groot genoeg prijsverschil om dat verlies (ruimschoots) te compenseren….
Bedankt voor de reactie en er dieper op ingaanStefannn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Leuke formule,
Overigens…
Ik mijn software heet het overigens 'minimale marge' (op de inkoopprijs).
Minimale Verkooprijs met voldoende marge (voor het betreffende toekomstige verkoopkwartier) is dan inkoopprijs (voor het betreffen inkoopkwartier) + minimale marge.
Het is inderdaad fijnslijperij, want in de praktijk werkt een vaste marge van bv € 0.08 ook wel
[ Voor 17% gewijzigd door JanAllElectric op 31-10-2025 11:44 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Klopt, maar ik heb helaas geen overschot.Rimco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:34:
@JanAllElectric/@Stefannn: Als je een overschot hebt op jaarbasis kan/moet je rekenen met de kale prijzen. Omdat die een stuk lager zijn heb je al gauw 20% spread te pakken en kan je veel meer handelen.
Verder is dat volgens mij na 2026 ook niet meer interessant.
De formule kijkt juist bij ieder inkoopmoment naar alle toekomstige mogelijke verkoopmomenten. Ik sorteer naar maximale marge dus is er dat probleem niet zolang de prijzen van vandaag bekend zijn. Alleen wanneer de prijzen van morgen bekend worden (rond 13:30) kan blijken dat de door jou aangegeven event (nl dat er morgen een nog groter prijsverschil is) optreedt. Ik doe daar (nog) niets mee inderdaad, met het idee dat het door het jaar heen wel uit middelt.Torch1969 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:37:
[...]
Dit werkwijze kijkt alleen terug toch? Is de prijs hoog genoeg om te ontladen, gezien de prijs dat de batterij geladen is.
Ik maak het nog wat ingewikkelder, soms is het voordeliger om tegen “verlies” te ontladen om de batterij leeg te maken omdat je weet dat er een periode aankomt met een groot genoeg prijsverschil om dat verlies (ruimschoots) te compenseren….
Verder kijk ik of er voldoende PV opbrengst is. Dan laad ik helemaal niet op. Mijn nachtverbruik is groot genoeg om de accu 's morgens aardig leeg te krijgen (al dan niet met verlies).
De strategie bij mij is -naast hobby- vooral
- maximaal eigen PV gebruiken
- NOM (leeg maken) op dure prijsmomenten
- NOM (leeg maken) op gemiddelde prijsmomenten (indien voldoende PV of toekomstige laadmomenten)
- bijkopen met voldoende marge tot een (dynamisch) minimum niveau
- boven het dynamisch minimumniveau te kopen/verkopen met voldoende marge.
Het dynamisch minimumniveau is de hoeveelheid kWH die ik nodig heb van zonsondergang (-2 uur) tm zonsopgang (+ 2 uur). In de zomer is dat laag (7kWh), in de winter (meer dan) maximum inhoud accu's (15 kWh)
NB: ik begon met het programma KISS te te noemen
Dat is inderdaad een heel handig ding.JanAllElectric schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:07:
Het dynamisch minimumniveau is de hoeveelheid kWH die ik nodig heb van zonsondergang (-2 uur) tm zonsopgang (+ 2 uur). In de zomer is dat laag (7kWh), in de winter (meer dan) maximum inhoud accu's (15 kWh)
NB: ik begon met het programma KISS te te noemen. Ik kan het helaas niet laten
Zomers heb je ochtends en avonds heel goede dynamische teruglever prijzen. Dan moet je de accu niet laden. Maar je moet wel zorgen dat je overdag genoeg geladen hebt voor de nacht. CQ.... de auto voldoende hebt geladen.
NB: Ik heb nog geen accu, die komt in de eerste helft van 2026. Wel een EV. Ik ben nu mijn warmtepomp regeling aan het optimaliseren mbt "vermijden dure uren". En ik heb als voorbereiding een schaduw kosten-rapportage lopen die mijn verbruik in euros tegen tibber tarief berekent.
KISS lukt inderdaad niet.
Die overstap lijkt niet automatisch logisch als je even de tabel met voorwaarden van iedere dynamische aanbieder naleest in de topic start...01001000 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:36:
[...]
Thanks, dan houden ze zich niet aan hun contract (en heeft mijn batterij leverancier geen feed van de juiste rates). Verklaart waarschijnlijk waarom ze geen commentaar geven. Overstap naar Frank energie lijkt logisch.
Moet het idd allemaal even goed doorlezen, net wel informatie van Vattenfall gekregen en ze geven aan wel per kwartier te rekenen, alleen de app werkt nog niet en de online bot is een oliebol.bilgy_no1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:02:
[...]
Die overstap lijkt niet automatisch logisch als je even de tabel met voorwaarden van iedere dynamische aanbieder naleest in de topic start...
Je bedoelt die topicstart waar onderaan staat:Vdvmark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:33:
Zoals een keuze niet automatisch logisch is, is een 2021 topicstart niet automatisch up-to-date eind 2025. Op de automaat een energiecontract afsluiten is trouwens altijd tricky, krijg je huilverhalen van
toch?Voor 255% gewijzigd door Sicco92 op 23-09-2025 15:35
In elk geval het hele energieleveranciers stuk wordt regelmatig bijgewerkt......
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nu zijn er pas sinds een maand kwartierprijzen, maar verwachten jullie dat deze nog wat minder gaan wijzigen in een uur, meer gelijkmatiger worden, dan nu ?
Ik denk met de huidige kwartierprijzen, dat ik beter een leverancier kan kiezen met uur prijzen ?
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik zou me er niet teveel op blind staren. Het zal nog wel even duren voordat ze afvlakken aangezien het veroorzaakt wordt door apparaten die werken op uur prijzen.PeteSplit schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:25:
Ik moet mijn energie contract over drie maanden vernieuwen en wil dan een dynamisch contract afsluiten vanwege de terugleverkosten. Nu volg ik al een tijd Tibber en probeer mijn verbruik wat te verschuiven, maar sinds woensdag is dat een stuk moeilijker geworden. De avondpiek is meer dan een uur eerder. Ook komen er steeds meer prijsverschillen in een uur voor (soms wel tot 22 ct in een uur).
Nu zijn er pas sinds een maand kwartierprijzen, maar verwachten jullie dat deze nog wat minder gaan wijzigen in een uur, meer gelijkmatiger worden, dan nu ?
Ik denk met de huidige kwartierprijzen, dat ik beter een leverancier kan kiezen met uur prijzen ?
[Afbeelding]
Als je toch liever wat minder prijs variatie wilt hebben kan je ook kijken naar Zonneplan. Deze werken op basis van uur prijzen en hebben dus deze variatie niet. Zonneplan is voorlopig ook niet van plan te wisselen naar kwartier prijzen.
Precies ja, ik noemde het vriendelijk niet up-to-date. Gezien de 23-09-2025 stempel die suggereert dat t up-to-date is, is het op zn vriendelijkst beter de topic-start onvolledig mbt Frank Energie te noemen. Jeroen.nl plaatst bijvoorbeeld een letop! waarschuwing bij Frank. Je moet altijd opletten, ook als je tweakertopics of posts leest.koboy schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:56:
[...]
Je bedoelt die topicstart waar onderaan staat:
[...]
toch?![]()
In elk geval het hele energieleveranciers stuk wordt regelmatig bijgewerkt......
Komt natuurlijk ook door de insteek hier: een zakelijke topicstart met cijfers die regelmatig worden bijgewerkt. De opinies en ervaringen plaatsen we hier met z'n allen onder.Vdvmark schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 06:23:
[...]
Precies ja, ik noemde het vriendelijk niet up-to-date. Gezien de 23-09-2025 stempel die suggereert dat t up-to-date is, is het op zn vriendelijkst beter de topic-start onvolledig mbt Frank Energie te noemen. Jeroen.nl plaatst bijvoorbeeld een letop! waarschuwing bij Frank. Je moet altijd opletten, ook als je tweakertopics of posts leest.
Sites als jeroen.nl en energievergelijk.nl werken vanuit een redactioneel principe waardoor er voor ervaringen meer ruimte is.
Energievergelijk heeft gisteren een stuk geplaatst over ervaringen met energieleveranciers: https://www.energievergel...de-meeste-klachten-binnen. Hetzelfde beeld zie je hier in de commentaren.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Afgelopen maand al wat geoefend met Tibber om wat gevoel te krijgen bij de schommelingen. Heb denk wel het geluk dat mijn vrouw eigenlijk al heel goed meewerkt. De wasmachine en vaatwasser gaan alleen op goedkope momenten of bij veel zon opbrengst aan en ook proberen wij nu vooral in de middag warm te eten als dat qua planning lukt. Vandaag wilde ze stoofvlees opzetten en keek ze eerst in Tibber wanneer dat het beste kon. Natuurlijk zijn dat allemaal kleine verbruiken vergeleken onze EV en PHEV, maar alle kleine beetjes helpen.
De volgende stap wordt een thuisaccu, maar dan wil ik eigenlijk via Home Assistant ook regelen dat hij niet alleen gaat laden van zonnestroom, maar ook in de winter (bij weinig zon) gaat laden op goedkope momenten. Moet alleen nog leren hoe ik Home Assistant werkt.
Met weinig kennis is Homey wellicht makkelijker dan Home Assistent.Pakhaas schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:53:
Vandaag is ons dynamisch avontuur bij Tibber begonnen.
Afgelopen maand al wat geoefend met Tibber om wat gevoel te krijgen bij de schommelingen. Heb denk wel het geluk dat mijn vrouw eigenlijk al heel goed meewerkt. De wasmachine en vaatwasser gaan alleen op goedkope momenten of bij veel zon opbrengst aan en ook proberen wij nu vooral in de middag warm te eten als dat qua planning lukt. Vandaag wilde ze stoofvlees opzetten en keek ze eerst in Tibber wanneer dat het beste kon. Natuurlijk zijn dat allemaal kleine verbruiken vergeleken onze EV en PHEV, maar alle kleine beetjes helpen.
De volgende stap wordt een thuisaccu, maar dan wil ik eigenlijk via Home Assistant ook regelen dat hij niet alleen gaat laden van zonnestroom, maar ook in de winter (bij weinig zon) gaat laden op goedkope momenten. Moet alleen nog leren hoe ik Home Assistant werkt.
Ja zat ik ook aan te denken. Zal daar ook eens naar kijken. Volgens mij is de investering dan wel een stuk hoger. Of is de homey bridge voldoende? Ik hoef niet alles qua verlichting enzo te sturen.deejeebv schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:58:
[...]
Met weinig kennis is Homey wellicht makkelijker dan Home Assistent.
[ Voor 12% gewijzigd door Pakhaas op 01-11-2025 11:02 ]
Tsja, ik zou als ik jou was niet mijn hele leven omgooien en anders inrichten voor 30 cent besparing per dag. Er is meer in het leven dan minibesparingen met stroomPakhaas schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:53:
De wasmachine en vaatwasser gaan alleen op goedkope momenten of bij veel zon opbrengst aan en ook proberen wij nu vooral in de middag warm te eten als dat qua planning lukt. Vandaag wilde ze stoofvlees opzetten en keek ze eerst in Tibber wanneer dat het beste kon. Natuurlijk zijn dat allemaal kleine verbruiken vergeleken onze EV en PHEV, maar alle kleine beetjes helpen.
de EV optimaliseren daarentegen is absoluut de moeite waard. Ik zou daar de focus op leggen.
Flexibiliteit en vrijheid zijn ook wat waard, meer dan 30 cent.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-11-2025 11:26 ]
Zeker mee eens.de Peer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:25:
[...]
Tsja, ik zou als ik jou was niet mijn hele leven omgooien en anders inrichten voor 30 cent besparing per dag. Er is meer in het leven dan minibesparingen met stroom![]()
de EV optimaliseren daarentegen is absoluut de moeite waard. Ik zou daar de focus op leggen.
Flexibiliteit en vrijheid zijn ook wat waard, meer dan 30 cent.
Maar wassen en vaatwasser deden we altijd al op moment dat de stroom van het dak kwam. Mijn vrouw is nu nog thuis met geboorteverlof en het bevalt ons goed om nu overdag warm te eten. Maar wel met je eens dat je niet alles moet laten. Wij vinden het sowieso ook fijner om overdag warm te eten, omdat je overdag meer energie verbruikt en dan avonds lichter eten. Meeste mensen bunkeren avonds nog een dikke warme maaltijd naar binnen en gaan daarna op de bank liggen. Maar goed, dat is een hele andere discussie
tsja wat je gewoon niet moet krijgen is:Pakhaas schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:33:
[...]
Zeker mee eens.
Maar wassen en vaatwasser deden we altijd al op moment dat de stroom van het dak kwam. Mijn vrouw is nu nog thuis met geboorteverlof en het bevalt ons goed om nu overdag warm te eten. Maar wel met je eens dat je niet alles moet laten. Wij vinden het sowieso ook fijner om overdag warm te eten, omdat je overdag meer energie verbruikt en dan avonds lichter eten. Meeste mensen bunkeren avonds nog een dikke warme maaltijd naar binnen en gaan daarna op de bank liggen. Maar goed, dat is een hele andere discussie
-Flesje voor de baby maar even overgeslagen want er zat een wolk voor de zon
-Vandaag geen warm eten want bewolkt en ach waarom zouden we eigenlijk warm eten...
-Ovengerecht lauw opeten want de zon ging onder
-Ach ik neem wel weer een koude douche, weer 3 eurocent bespaard
-Legionellapreventie dat gaat me te veel geld kosten hoor
-Nee oma, we kunnen vandaag niet op bezoek komen met de EV want Tibber zegt dat het duur is vandaag
Je hebt gelijk, maar dat is hier niet aan de orde.de Peer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:49:
[...]
tsja wat je gewoon niet moet krijgen is:
-Vandaag geen warm eten want bewolkt en ach waarom zouden we eigenlijk warm eten...
-Ovengerecht lauw opeten want de zon ging onder
-Ach ik neem wel weer een koude douche, weer 3 eurocent bespaard
-Legionellapreventie dat gaat me te veel geld kosten hoor
-Nee oma, we kunnen vandaag niet op bezoek komen met de EV want Tibber zegt dat het duur is vandaag
Dit is wel een mooi voorbeeld dat het piekje rond 18:00 uur voor het koken in het niets valt bij het verbruik van de EV. Daar zijn wij ons bewust van.
Wachten is soms moeilijk, heb er dan ook maar meteen werk van gemaakt voordat ze zich bedenkt.Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 02:07:
[...]
De wederhelft heeft inmiddels ingestemd met weer een uitbreiding van 64kWh, wellicht voor volgend jaar plannen. 214kWh in totaal zal dan nog steeds maar een druppel op een hete plaat zijn, maar 5 dagen overbruggen en eventueel met wat PV erbij zou het nog wel iets opgerekt kunnen worden.
Met de lage PV opwek in de donkere maanden is het wel handig om vooral die lage tariefuren te gebruiken om te bufferen voor eigen verbruik en mocht er een piek voorbij komen de kans te kunnen benutten de inkoopkosten te compenseren met injecteren.
Dat zal hier nooit gebeuren want de weg daarheen ligt niet in lijn met haar prioriteitende Peer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:49:
[...]
Is absoluut interessant! Met een beetje opslag kan het tijdverschoven terugleveren aardig bijdragen in het verzachten van de aanschaf en zeker tot aan de nieuwe nettarieven nog aardig wat opleveren. Immers alles wat als overschot van je eigen dak komt hoef je al niet in te kopen en levert je altijd de kale prijs op + inkoopvergoeding van Tibber (mits dat laatste dan niet toch een keertje word geannuleerd).JanAllElectric schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Verder is dat volgens mij na 2026 ook niet meer interessant.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik gebruik deze code icm Tibber maar toch is de prijs van Tibber vaak net iets afwijkend. Meestal is de nordpol sensor net iets duurder als in de tibber app. Is dit nog steeds de juiste opslag en tax?Taro schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:52:
[...]
Dit gebruik ik voor Zonneplan in de configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
De vermenigvuldiging met btw op current price moet toch ook als 1+VAT?martinvdm schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:03:
[...]
Ik gebruik deze code icm Tibber maar toch is de prijs van Tibber vaak net iets afwijkend. Meestal is de nordpol sensor net iets duurder als in de tibber app. Is dit nog steeds de juiste opslag en tax?
Is het niet zo (current price + tax_kWh) * (1+ VAT) + opslag
Ervan uitgaande dat opslag al inclusief btw is. (Op Jeroen.nl zie ik de opslag voor tibber dan op 0,0248 staan)
[ Voor 6% gewijzigd door Torch1969 op 02-11-2025 09:30 ]
Ik gebruik deze instellingen en die kloppen exact:martinvdm schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:03:
[...]
Ik gebruik deze code icm Tibber maar toch is de prijs van Tibber vaak net iets afwijkend. Meestal is de nordpol sensor net iets duurder als in de tibber app. Is dit nog steeds de juiste opslag en tax?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - platform: nordpool
VAT: false
currency: "EUR"
price_in_cents: false
# Helper so you can set your "low" price
# low_price = hour_price < average * low_price_cutoff
low_price_cutoff: 0.90
region: "NL"
# How many decimals to use in the display of the price
precision: 3
price_type: kWh
additional_costs: >
{% set VAT = 0.21 %}
{% set tax_kWh = 0.10153 %}
{% set opslag = 0.0205 %}
{{ ((current_price * VAT ) + ((tax_kWh + opslag) * (1 + VAT))) | float }} |
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Tibber inkoop € 0,0248 incl BTW / € 0,0204958 excl BTW
Voorbeeld EPEX prijs € 0,08000 excl BTW ( 0,0968 incl BTW)
Berekening met BTW
0,1228634 + 0,0248 = 0,1476634 + 0,0968 = € 0,2444 incl BTW
afgerond 0,1229 + 0,0248 = 0,1477 + 0,0968 = 0,2445
afhankelijk waar je in de berekening afrond, dan kan daardoor de prijs veranderen
[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 02-11-2025 14:16 ]
Dat kan eenvoudiger, als je de BTW pas over de totaalprijs berekent (zoals het ook hoort):ArPi75 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:37:
[...]
Ik gebruik deze instellingen en die kloppen exact:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16- platform: nordpool VAT: false currency: "EUR" price_in_cents: false # Helper so you can set your "low" price # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff low_price_cutoff: 0.90 region: "NL" # How many decimals to use in the display of the price precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10153 %} {% set opslag = 0.0205 %} {{ ((current_price * VAT ) + ((tax_kWh + opslag) * (1 + VAT))) | float }}
1
| {{ (current_price + opslag + tax_kWh) * (1 + VAT) }} |
Komt op hetzelfde neer hoor, maar dit is "cleaner"
P.S.: De Energiebelasting is € 0.10154 per kWh (tot 10.000 kWh / jaar), niet € 0.10153
[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 02-11-2025 22:00 ]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ziet er misschien cleaner uit, maar het klopt in dit geval niet. De integratie waar het hier over gaat neemt de marktprijs al mee als basisprijs. Daar bovenop komen deze 'additional_costs'.Gameboy schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:39:
[...]
Dat kan eenvoudiger, als je de BTW pas over de totaalprijs berekent (zoals het ook hoort):
code:
1{{ (current_price + opslag + tax_kWh) * (1 + VAT) }}
Komt op hetzelfde neer hoor, maar dit is "cleaner"
P.S.: De Energiebelasting is € 0.10154 per kWh (tot 10.000 kWh / jaar), niet € 0.10153
In jouw voorbeeld zou je de marktprijs nu 2x meenemen. Vandaar dat deze apart staat in de berekening.
Kun je dat wat verduidelijken?Sicco92 schreef op maandag 3 november 2025 @ 00:36:
[...]
Ziet er misschien cleaner uit, maar het klopt in dit geval niet. De integratie waar het hier over gaat neemt de marktprijs al mee als basisprijs. Daar bovenop komen deze 'additional_costs'.
In jouw voorbeeld zou je de marktprijs nu 2x meenemen. Vandaar dat deze apart staat in de berekening.
Uit de Nordpool integratie komt standaard de EPEX prijs zonder BTW (tenzij je bij de configuratie expliciet inclusief BTW hebt aangegeven).
Mijn template berekent hetzelfde als jouw template, maar dan simpeler, want alle prijzen excl. BTW eerst optellen en dan pas de BTW eroverheen is de enige "juiste' rekenmethode
In de originele template stond current_price * 0,21. Oftewel, de btw over de huidige marktprijs wordt meegenomen als additional_costs. Dat heeft als reden dat de current_price als basisprijs genomen wordt in de integration. Als je additional_costs helemaal leeg laat (of op 0 zet), dan is de current_price de waarde die je te zien krijgt per uur.Gameboy schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:11:
[...]
Kun je dat wat verduidelijken?
Uit de Nordpool integratie komt standaard de EPEX prijs zonder BTW (tenzij je bij de configuratie expliciet inclusief BTW hebt aangegeven).
Jouw template berekent hetzelfde als mijn template, maar dan simpeler, want alle prijzen excl. BTW eerst optellen en dan pas de BTW eroverheen is de enige "juiste' rekenmethode
Jij maakt daar nu current_price * 1,21 van. Dat betekent dat current_price nóg een keer in de prijs zit, terwijl die ook al standaard meegenomen wordt. Hierdoor krijg je een afwijkende waarde.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels