Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:59:
[...]

Die tarieven zijn echt idioot gekozen.
1m3 gas komt overeen met 10,2 kWh stroom
Ter vergelijking €1,50 gas - € 7,14 stroom
€ 7,14 / €1,50 = 4,76 keer zo duur
1. Mocht je warmte pomp lager cop hebben dan 4,76 dan kan je beter je warmte pomp uitzetten en op gas stoken.
2. Gas stokken is goedkoper dan op hout pellets
3. Gas is goedkoper op hout stokken.

Gevolg, we gaan weer net als vroeger met ze alle veel gas verbruiken omdat lekker zo goedkoop is :+ .
Nog meer gas ter kort, gevolg dat gas nog duurder wordt en vervolgens gaan we met ze alle gigantische veel belasting betalen omdat hoge gasprijs uiteindelijk alsnog moet worden betaalt voor de staat.

Dus zuinig en milieu bewust bezig zijn loont niet.
Ik denk dat @Proton_ een goede verklaring heeft voor deze prijzen in een ander topic, een doorzichtig spelletje van de regering :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 16:07
[...]

1. Mocht je warmte pomp lager cop hebben dan 4,76 dan kan je beter je warmte pomp uitzetten en op gas stoken.

Gevolg, we gaan weer net als vroeger met ze alle veel gas verbruiken omdat lekker zo goedkoop is :+ .
Nog meer gas ter kort, gevolg dat gas nog duurder wordt en vervolgens gaan we met ze alle gigantische veel belasting betalen omdat hoge gasprijs uiteindelijk alsnog moet worden betaalt voor de staat.

En dan vergeet je nog dat je met 2400kWh al snel met je normale verbruik (zonder warmtepomp) op deze grens komt. Die 1200m3 gas gebruik je niet en mag je volle mep betalen voor huisverwarming terwijl een ouderwetse CV-ketel gewoon tot 1200m3 goedkoop mag verwarmen. Bizar! Kan ook gewoon niet in zo'n kort termijn dat ze met een goed plan komen die eerlijk is voor iedereen maar om zo de burgers te straffen die al de stap naar gas-vrij hebben genomen, dat is wel erg krom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
|:(

[ Voor 131% gewijzigd door hackbard op 20-09-2022 19:16 . Reden: eens met dehog. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
LastSamurai schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:33:
Ik zag laatsts op tweakers een interessante post van iemand een hele tijd terug had gerekend met day ahead prijzen om zo uit te rekenen of een thuisaccu interessant is. Gebaseerd op de hoogste en laagste kwh prijs.
Ik ben hier erg in geinteresseerd maar ik kan met geen mogelijkheid die post meer vinden.....
Weet iemand wat ik bedoel ?
Die link heb ik niet bij de hand, maar ik had toen zelf ook wat zitten rekenen op basis van een Sessy thuisbatterij: https://weer.omat.nl/dayAhead/

Hoop dat je hier ook mee uit de voeten kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
[...]

Die som snap ik niet. Wordt day-ahead flat-rate 70 cent?
Verwacht je dat de komende maanden gas onder die 1.50 duikt?
Heb je meegerekend dat bij die prijs de eerste 1000kwh gratis zijn?
Vergeet je niet de heffingen op gas á 48.5 cent/m3?

Vorig jaar was gas met 15 cent/m3 vele malen goedkoper, waarom loonde het toen wel? Wellicht omdat je panelen op je dak hebt liggen?
Als het flat-rate wordt, kan je dan niet salderen @70 cent? :+

Ik denk dat het verstandig is even te wachten op concrete vormgeving en vooral te kijken naar wat er op Europees niveau gesleuteld gaat worden aan de markt voordat er conclusies getrokken worden.

1200 m3 gas voor 2.30/m3 is nog steeds meer dan 2740 euro. Met mijn gemiddelde van 41 cent/kwh (all-in afgelopen maanden) kan ik daarvoor 7400 kwh verbruiken met de nieuwe korting.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 19:46
Volgens mij hebben alleen een paar grote energiemaatschappijen aan tafel gezeten.

Het zou me niet verbazen als er gezegd wordt: mensen die een day-ahead contract hebben, nemen bewust risico, dus die kunnen prima zonder prijsplafond. Als je dat niet wil, stap je over naar een "reguliere" energiemaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35
Andere vraag:

Ik zag laatsts op tweakers een interessante post van iemand een hele tijd terug had gerekend met day ahead prijzen om zo uit te rekenen of een thuisaccu interessant is. Gebaseerd op de hoogste en laagste kwh prijs.
Ik ben hier erg in geinteresseerd maar ik kan met geen mogelijkheid die post meer vinden.....
Is offtopic maar hier staat iemand die zoiets onlangs heeft gedaan:
Bastardi in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Bard1982 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:46:
Het plan gaat uit van een gemiddeld energiegebruik. Dat is 1200 m3 gas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt, wordt het prijsplafond verlaagd, maar het zal voor gas niet beneden de 1,20 euro per kuub komen.
Het cynische in mij leest dat energiebedrijven hun prijzen gaan verhogen zodat de overheid het verschil gaat betalen. Zo zijn ze verzekerd van een hoge winst. 1,50 is ongeveer het gastarief van januari 2022, maar 0,70 is 2x zo hoog als het elektriciteitstarief van januari.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grgr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 00:47
Andere vraag:

Hier de laatste berekening:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72726704

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
Ik heb eens zitten kijken, maar zijn er nog redenen om niet voor Tibber te gaan? Ze hebben de laagste prijzen, en volgens mij ook de enige die een referral bonus hebben.

Gas kun je dan weer bij een andere provider regelen als je zou willen.

• Steve_O
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 13:52
*snip* referrals zijn niet toegestaan op GoT. En vragen naar korting al helemaal niet. ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
scoobs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:11:
Ik heb eens zitten kijken, maar zijn er nog redenen om niet voor Tibber te gaan? Ze hebben de laagste prijzen, en volgens mij ook de enige die een referral bonus hebben.

Bij Tibber betaal je altijd je maandverbruik, dus je maandbedrag wisselt steeds. Als je liever een voorschot op je jaarverbruik betaalt met daarbij een vast maandbedrag, dan kan je beter naar een andere dynamische leveranciers, zoals EnergyZero of een van de resellers daarvan.
Ook levert Tibber niet meer standaard een P1-meter bij het contract, waardoor je minder inzicht in je stroomverbruik via de Tibber-app krijgt dan dat je zou kunnen krijgen. Je kunt hun 'Pulse' wel voor 59,95 kopen, maar bij bijvoorbeeld Zonneplan krijg je zo'n soort apparaatje er gratis bij (in bruikleen).

Ik denk dat dat de grootste overwegingen zijn rondom Tibber. Voor de rest zijn ze inderdaad de goedkoopste stroomleverancier.

Voor ons was betalen voor het maandverbruik juist een voordeel (minder risico op omvallen), en houden we wel van de goedkoopste leverancier, dus voor ons was de overstap naar Tibber een makkelijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

*snip*

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2022 15:11 ]

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 16:37
scoobs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:11:

Geen rede om niet Tibber te nemen.
Ze zijn niet de enige met een referral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Mensen, het grote roze vlak staat er niet voor niets...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:05
Ook zonder de P1 meter zie je gewoon elk uur je verbruik hoor bij tibber. Niet realtime maar wel 2 dagen later. En waarom zal je vooruit willen betalen? Bij tibber krijg je de eerste week van de nieuwe maand een factuur van de maand er voor. Dat vind ik zelf veel fijner dan elke maand een bedrag inleggen in de hoop dat het genoeg is voor het jaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ibriboy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:48:
Die 0,70 en 1,50 cent zijn toch geen prijzen van voor de oorlog?
euro, niet cent ;)

Maar 1,50 of hoger per m3 gas was wel degelijk het prijspeil, stroom leek er wat onder te zitten, eerder 50-60ct, afgaande wat in dit topic qua aanbiedingen (dus laagste prijzen) werd besproken: robbies in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
aloft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:07:
Volgens mij hebben alleen een paar grote energiemaatschappijen aan tafel gezeten.

Het zou me niet verbazen als er gezegd wordt: mensen die een day-ahead contract hebben, nemen bewust risico, dus die kunnen prima zonder prijsplafond. Als je dat niet wil, stap je over naar een "reguliere" energiemaatschappij.
Voor stroom is day ahead veel goedkoper dan 70 cent per kwh.

GoT, You have to love it!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:09
Lisadr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:31:
[...]

Maar voor gas niet, dat ging vorige winter al door het dak. Toen betaalde je al meer dan 2,50 per kuub en toen was de oorlog nog niet eens begonnen

• Eskimo
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 12:44
alki schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:20:
[...]

Maar voor gas niet, dat ging vorige winter al door het dak. Toen betaalde je al meer dan 2,50 per kuub en toen was de oorlog nog niet eens begonnen
Dat was inderdaad een (achteraf) pijnlijke 1e kerstdag :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
[...]

Vandaag is het een uur lang 0,749. Als je dan nog geen 2400 kWh hebt gebruikt zou je er zowaar een uur wat aan kunnen hebben. Ben benieuwd wat er deze winter met de tarieven gaat gebeuren en of we hogere pieken en langer hogere minimale prijzen gaan zien. We gaan het meemaken :)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 00:16

Matis

Rubber Rocket

Exact mijn redenatie. Ik heb een all-electric woning, met wat zonnepanelen, maar kom netto op 4500 kWh op jaarbasis.

Met day-ahead is het gokken maar met een plafond van 70 cent over de eerste 2400 kWh.
Ik ga nu de winter in, de duurste maanden van het jaar. Dus durf het wel aan.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 11:04
Ik denk dat ik het wel aandurf om in ieder geval elektra al om te gaan zetten naar dynamisch.
Tarief wordt anders vanaf 1 okt 0.89 voor mij.

Kan alles met domotica inregelen of anders apparaten uitgesteld starten. (wasmachine, droger, vaatwasser)
Heb naast CV ook elektrische vloerverwarming in keuken en bijkeuken. Regels instellen als tarief echt laag is dat die ook extra mogen verwarmen.

Komt ik een heel eind met elektra.

Gas is een ander verhaal, blijf ik nog even bij huidige aanbieder tot januari.
Als prijsplafond uitwerking helemaal bekend is even kijken wat hiermee te doen. Vanaf november gaan ze voorschotten herberekenen vraag mij af hoe ze dat bij dynamische contracten doen.

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 19:44
Maxmannl schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:00:

Als prijsplafond uitwerking helemaal bekend is even kijken wat hiermee te doen. Vanaf november gaan ze voorschotten herberekenen vraag mij af hoe ze dat bij dynamische contracten doen.
Mijn verwachting is dat de gemiddelde prijs op je maandafrekening niet boven de 70 cent mag uitkomen. Alles daarboven krijg je korting en wordt betaald door de belastingbetaler.

• Raymond P
  • Nu online
@Maxmannl Voorschot (iig bij frank/easyenergy en tibber*?) wordt bepaald door je verwachte verbruik (gebaseerd op standaard jaarverbruik) te vermenigvuldigen met de verwachte gemiddelde marktprijs voor de volgende maand. Plus de vaste kosten minus vermindering energiebelasting.
Verrekening is de maand erna tegen werkelijk verbruik/tarieven.

Je voorschot hoeft dus niet herberekend te worden, die is al dynamisch.

Bij de whitelabel leveranciers van energyzero heb je de modellen met een vast maandbedrag/voorschot (optioneel bij frank/easyenergy), die kunnen ze natuurlijk herberekenen met de dan geldende plafondprijs als die daadwerkelijk hoger is dan de voorspelde prijs.
Dat werkt niet anders dan het traditionele model, enkel de eindafrekening is anders.
Hoe de maand afrekening gemaakt moet worden is nog ff een groot mysterie maar zoals @Bard1982 aankaart kan je, gezien de opmaak van huidige facturen, uitgaan van zo een oplossing.

Als je de beheersing/mogelijkheid hebt om geen grootverbruikers aan te zetten in dure uren dan kan je het gewoon een maandje proberen. Je zit niet vast voor een jaar. Per november zou je een modelcontract tegen plafondprijzen moeten kunnen afsluiten, momenteel is het dus gokken met een flink vangnet als je daadwerkelijk naar 0.89 gaat.

*)Tibber heb ik geen ervaring mee. Ergens hierboven lees je dat ze pas na gebruik factureren, maar ik ga er wel van uit dat er nog steeds een voorschot gevraagd wordt.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 19:44
Raymond P schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:04:

*)Tibber heb ik geen ervaring mee. Ergens hierboven lees je dat ze pas na gebruik factureren, maar ik ga er wel van uit dat er nog steeds een voorschot gevraagd wordt.
Ik heb Tibber. Daarbij wordt geen voorschot gerekend, maar betaal je het daadwerkelijke verbruik + daadwerkelijke prijzen van de maand ervoor.

Tibber moet dus zelf alles voorfinancieren.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
Afhankelijk van o.a. de komende prijsontwikkelingen en het wel/niet gaan salderen per tariefperiode bij mijn huidige energieleverancier overweeg ik om over te stappen naar een contract met dynamische prijzen voor de aankomende winter.
Ik heb een all electric woning met zonnepanelen en ook 2 elektrische auto's. Met name deze laatste zijn qua moment vaak flexibel op te laden en nemen een flinke hap uit mijn totale verbruik. Dus wellicht biedt dat een ingang voor relatief lage kosten t.o.v. een regulier variabel contract.

Is er ergens te zien wat de historische prijzen van b.v. Tibber geweest zijn de afgelopen winter?
Aan de hand daarvan hoop ik een idee te krijgen van de variatie in uurprijzen gedurende een winterdag.

P.S.: op https://www.dynamische-energieprijzen.nl/ kun je langere tijd terugkijken zag ik, maar dat zijn kale tarieven zonder de opslag van de leverancier. Als deze opslagen altijd een vast bedrag zijn ongeacht tarief of moment dan zou ik dat overzicht dus ook kunnen gebruiken om de verhoudingen tussen de uren te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Franciesco (Tibber is in Nederland nog niet zo lang actief.)
Historische energieprijzen heb je imho feitelijk niets aan momenteel. Heffingen zijn hetzelfde per eenheid (binnen een kalenderjaar), opslag verschilt per leverancier maar wordt ook gerekend per eenheid. Vergelijken kan dus prima met een kaal tarief.

- knip -

• Franciesco
Dank @Raymond P! Dan kan ik inderdaad de kale tarieven gaan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Franciesco schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:19:
P.S.: op https://www.dynamische-energieprijzen.nl/ kun je langere tijd terugkijken zag ik, maar dat zijn kale tarieven zonder de opslag van de leverancier. Als deze opslagen altijd een vast bedrag zijn ongeacht tarief of moment dan zou ik dat overzicht dus ook kunnen gebruiken om de verhoudingen tussen de uren te zien?
De all-in prijs van een kWh wordt als volgt opgebouwd:
(marktprijs + energiebelasting (€0,0368) + ODE (€0,0305) + leverancierafhankelijke opslag) * (1+BTW-percentage) = totaalprijs

De energiebelasting en ODE staan vast, de leverancierafhankelijke opslag ook. Daar komt nog 9% of 21% BTW bij, en dat bedrag kan je bij de marktprijs optellen. De leverancierafhankelijke opslag kan je trouwens per leverancier in de openingspost vinden.

De verhoudingen kloppen qua ratio niet, maar qua absolute verschillen zouden ze moeten kloppen. Misschien kan je daar verder mee!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Bard1982 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb Tibber. Daarbij wordt geen voorschot gerekend, maar betaal je het daadwerkelijke verbruik + daadwerkelijke prijzen van de maand ervoor.

Tibber moet dus zelf alles voorfinancieren.
Dat is wel gunstig. Bij Frank Energie verwachten ze consistent veel te veel bij mij (meer dan 5x zoveel). Nu hebben ze voor oktober een verwachting van 600 euro aan gas en elektra geschat.

Ik heb gewoon een mail verzonden en de incasso geblokkeerd.

Misschien dat ik eens kijk naar Tibber, want dat vooruit betalen vind ik maar niks zo.

Ook vertrouw ik de berekening niet echt van Frank Energie. In de app mist er vaak veel data en de bedragen in de app komen nooit overeen met de bedragen op de factuur. Ik wil dit eigenlijk met terugwerkende kracht narekenen - is het mogelijk om je slimme meter per uur terug te lezen?

Ik heb zojuist een BeeClear aan de meter gehangen, maar historische data kan ik naar fluiten zeker?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Gamebuster Je historisch uurverbruik is inderdaad niet zichtbaar (of is heel goed verstopt) bij Frank. Ook zit er veel tijd (lees: dagen) tussen verbruik en rapportage/inzicht in data, dat kan vervelend zijn.
Het inzicht tabje in de app van Frank zit vol met kuilen die het lastig maken om een 'simpel' overzicht te houden. Wat dat betreft was het doodsimpele kosten(kaal)/verbruik per uur van Easyenergy vele malen duidelijker.

Zelf gebruik ik https://slimmemeterportal.nl als 2 maanden cache / 'backup'. Als zij uit kunnen lezen kan de leverancier het ook is mijn achterliggende gedachte.
Voor logic/domotica en lange termijn sla ik ook lokaal op, maar dat kan je ook afkopen/outsourcen bij (bijvoorbeeld) eerdergenoemde als je meer detail wilt bewaren.
Ook handig als je van leverancier wisselt, de dag na het einde contract bij Easyenergy werd mijn historie geschrapt (en dat is ook prettig).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Ik heb zelf een paar maanden bij Frank gezeten, maar ben er snel weer weg gegaan.

Gezien de tarief verhogingen, slechte transparantie en regelmatige technische problemen weet ik niet of Frank het nog lang vol gaat houden.

• Rapedapeda
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 16:54
AJediIAm schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:32:
Ik heb zelf een paar maanden bij Frank gezeten, maar ben er snel weer weg gegaan.

Gezien de tarief verhogingen, slechte transparantie en regelmatige technische problemen weet ik niet of Frank het nog lang vol gaat houden.
Bij welke day ahead zit je tegenwoordig?

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Ik ben de prijzen van Frank aan het bekijken en de prijzen op de website zijn anders dan de prijzen in de app. Dat is ook bijzonder. En ja, ik heb bij beide "plus inkoop-vergoeding, energie belasting, ode en btw" aangevinkt.

Er is geen enkele prijs hetzelfde. Mis ik nou iets? Er mist ook heel veel data in de app. Wekt in ieder geval weinig vertrouwen dat het goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfQBNERtIDM5H_ODRkjJO9JHIHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dU3QmoAyK0rI3XXoxiEmCtJF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIQE_rGnXWDvd5id_uoFSxA7Nvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McpG9ci945qrZR9ZzNxi4wPt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVWEY4hFttf-W_vFmVu64t-T2rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KLF2YYe1xh0mGewIAYh6n2e.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de data die API teruggeeft op website:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
        prices: {
          electricity: {
            datum: [ZonedDateTime],
            time: 1663419600,
            interval: 3600,
            marketPrice: 0.002,
            marketPriceTax: 0.00018,
            sourcingMarkupPrice: 0.023,
            energyTaxPrice: 0.073
          },
          gas: {
            datum: [ZonedDateTime],
            time: 1663419600,
            interval: 3600,
            marketPrice: 1.602,
            marketPriceTax: 0.144,
            sourcingMarkupPrice: 0.131,
            energyTaxPrice: 0.49
          }
        }

Als je de 4 prijzen optelt, kom je in ieder geval op de bedragen die zichtbaar zijn op de website.

[ Voor 23% gewijzigd door Gamebuster op 22-09-2022 17:56 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Matis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:08:
[...]

Exact mijn redenatie. Ik heb een all-electric woning, met wat zonnepanelen, maar kom netto op 4500 kWh op jaarbasis.

Met day-ahead is het gokken maar met een plafond van 70 cent over de eerste 2400 kWh.
Ik ga nu de winter in, de duurste maanden van het jaar. Dus durf het wel aan.
Ga je dan in maart/april weer naar een leverancier waar je kan salderen?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 00:16

Matis

Rubber Rocket

Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:56:
Ga je dan in maart/april weer naar een leverancier waar je kan salderen?
Ja, al dan niet met een vast contract

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Gamebuster Het verschil zit 'm in het BTW tarief waar ze mee rekenen, iig voor hun opslag zit er daardoor een verschil tussen website, API en app.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Rapedapeda schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:25:
[...]
Bij welke day ahead zit je tegenwoordig?
Easy energy.
Als ik nog een keer over zou stappen zou ik Tibber nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 12:41

Melvinvm

FD: All in power CEO

Hoi allemaal. Er mist nog een aanbieder op de lijst, All in power. Groetjes van de oprichter. Dit is echt een top thread, keep it up

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen ANWB en Frank. Frank zit vrij hoog met hun inkoopvergoeding en app die erg storingsgevoelig is, en bij ANWB is het een administief zootje de laatste tijd.

Of is dit de laatste tijd al aardig opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Sjoan Uit interesse: waarom niet b.v. Tibber of Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Franciesco schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:07:
@Sjoan Uit interesse: waarom niet b.v. Tibber of Zonneplan?
Tibber doet alleen gas en van Zonneplan kan ik geen prijzen inzien zonder het serienummer van mijn meter op te geven, daar ga ik vanavond even voor zitten.

EasyEnergy heb ik niet zo'n goed gevoel over.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoan op 23-09-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
@Sjoan Heb je de mogelijkheid om je stroom- en gascontract te splitsen ook overwogen? Zo kan je voor stroom het goedkoopste kiezen en voor gas, i.p.v. één leverancier te vinden die het goedkoopste is voor de combinatie.

Als je wel graag stroom en gas bij dezelfde leverancier wilt, dan zou ik inderdaad even kijken naar Zonneplan. Die heeft iets hogere vaste maandelijkse kosten, maar wel een (veel) lager tarief per kWh en m³. Afhankelijk van je verbruik kan die dus goedkoper zijn. Tevens hebben zij hun app en administratie wel goed op orde, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 16:11
Melvinvm schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:37:
Hoi allemaal. Er mist nog een aanbieder op de lijst, All in power. Groetjes van de oprichter. Dit is echt een top thread, keep it up
Kun jij misschien wat al praktisch inzicht geven hoe het prijsplafond met een dynamisch contract gaat werken? Alle artikelen en rekenvoorbeelden online gaan uit van een variabel contract.

Bij een variabel contract wordt er uit gegaan van een voorschotbedrag op basis van je verwachte gebruik. Daar kun je vrij simpel anticiperen op het verbruik boven het plafond. Maar met een dynamisch contract gaat dat nou eenmaal niet, omdat de factuur geen enkele maand hetzelfde is, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Sjoan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:29:
[...]

Tibber doet alleen gas en van Zonneplan kan ik geen prijzen inzien zonder het serienummer van mijn meter op te geven, daar ga ik vanavond even voor zitten.

EasyEnergy heb ik niet zo'n goed gevoel over.
Je bedoeld dat Tibber geen gas doet neem ik aan? Ze doen immers alleen stroom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Franciesco schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:52:
[...]

Je bedoeld dat Tibber geen gas doet neem ik aan? Ze doen immers alleen stroom ;)
Ja, precies dat, excuus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

viktorvm schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:42:
[...]

Kun jij misschien wat al praktisch inzicht geven hoe het prijsplafond met een dynamisch contract gaat werken? Alle artikelen en rekenvoorbeelden online gaan uit van een variabel contract.

Bij een variabel contract wordt er uit gegaan van een voorschotbedrag op basis van je verwachte gebruik. Daar kun je vrij simpel anticiperen op het verbruik boven het plafond. Maar met een dynamisch contract gaat dat nou eenmaal niet, omdat de factuur geen enkele maand hetzelfde is, toch?
Helaas nog onduidelijk wat de preciese uitwerking gaat zijn. Heel plat gezegd hebben wij 8760 tarieven per jaar waarop de we pricecap kunnen toepassen. Maar dat is een beetje flauw. Ik verwacht dat het uitkomt op maandgemiddelde of jaargemiddelde pricecap. Met maand of jaar gemiddelde is het zeer onwaarschijnlijk dat je boven de cap uitkomt dus iedereen over op dynamisch. :)

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Melvinvm schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:00:
[...]

Helaas nog onduidelijk wat de preciese uitwerking gaat zijn. Heel plat gezegd hebben wij 8760 tarieven per jaar waarop de we pricecap kunnen toepassen. Maar dat is een beetje flauw. Ik verwacht dat het uitkomt op maandgemiddelde of jaargemiddelde pricecap. Met maand of jaar gemiddelde is het zeer onwaarschijnlijk dat je boven de cap uitkomt dus iedereen over op dynamisch. :)
Zou de pricecap op de eerste kwh's en m3's tot aan de grens niet makkelijker zijn voor iedereen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
Sjoan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:00:
Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen ANWB en Frank. Frank zit vrij hoog met hun inkoopvergoeding en app die erg storingsgevoelig is, en bij ANWB is het een administief zootje de laatste tijd.

Of is dit de laatste tijd al aardig opgelost?
Als je zonnepanelen hebt moet je Frank niet nemen. Ook zonder zonnepanelen zou ik Frank vermijden. Tibber lijkt nu de favoriet. ANWB lijkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Melvinvm schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:37:
Dag Melvin,
Kan je mij en of @Sicco92 dan een berichtje sturen met alle informatie die we verzamelen voor de startpost, incl bron vermelding. :).

Tarieven, hoe er wordt gesaldeerd en wat er wordt gedaan met voorschotten etc.
Vaste opslagen, inkoop vergoedingen, app gebruik, etc etc... hoe meer informatie hoe beter.

Hoe de rekening eruit ziet? elke maand ongeveer hetzelfde, of extreem variabel met precies wat je verbruikt hebt. of een tussen vorm.

Heb ondertussen de eerste gegevens in de openingspost geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 23-09-2022 11:07 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-09 09:51
Is er iemand die weet hoe ik uur-tarieven kan inlezen in Domoticz? Dat kan EPEX/APX zijn of van een provider of nog anders.

Ik heb (nog) geen uren-contract, dus ook geen aanbieder of toegang tot gesloten gegevens van aanbieders.
Wel wil ik alvast scripts gaan ontwikkelen om (via Domoticz!) apparaten dynamisch aan te sturen. en potentiële besparingen te gaan berekenen.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Laatst online: 04:05
Je kan de API van Easyenergy gebruiken. https://mijn.easyenergy.c...8&endTimestamp=2022-09-20

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 16:11
Sjoan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:06:
[...]

Zou de pricecap op de eerste kwh's en m3's tot aan de grens niet makkelijker zijn voor iedereen?
Maar dan betaal je dus tot pakweg september het tarief onder het prijsplafond en de laatste maanden van het jaar betaal je de hoofdprijs. Afhankelijk van je verbruik komt dat moment wat eerder of later in het jaar. Begrijp ik je zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

Sjoan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:06:
[...]

Hoe bedoel je de eerste? Als in fifo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

Smuggler schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:45:
[...]

Dag Melvin,
Kan je mij en of @Sicco92 dan een berichtje sturen met alle informatie die we verzamelen voor de startpost, incl bron vermelding. :).

Tarieven, hoe er wordt gesaldeerd en wat er wordt gedaan met voorschotten etc.
Vaste opslagen, inkoop vergoedingen, app gebruik, etc etc... hoe meer informatie hoe beter.

Hoe de rekening eruit ziet? elke maand ongeveer hetzelfde, of extreem variabel met precies wat je verbruikt hebt. of een tussen vorm.

Heb ondertussen de eerste gegevens in de openingspost geplaatst.
On the way!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

Die van ons returned JSON: https://platform.allinpow...=2022-09-21T22:00:00.000Z

ENTSO-E kan je scrapen of een account aanmaken:
https://transparency.ents...dateTime=23.09.2022+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YNL----------L!BZN|10YNL----------L&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

En op de EPEX SPOT website kan je eventueel ook scrapen:
https://www.epexspot.com/...0&data_mode=table&period=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Kijk, dat geeft een mooie start. Dank!

Ik vermoed dat TariffUsage het te betalen tarief is voor dat uur en TariffReturn de eventuele teruglever-vergoeding. Correct?

Is er iemand die al een script heeft gemaakt voor de parsing van de XML om dit in Domoticz in te lezen?
Onder het motto, beter goed gestolen dan slecht gemaakt.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:47:
[...]

Kijk, dat geeft een mooie start. Dank!

Ik vermoed dat TariffUsage het te betalen tarief is voor dat uur en TariffReturn de eventuele teruglever-vergoeding. Correct?

Is er iemand die al een script heeft gemaakt voor de parsing van de XML om dit in Domoticz in te lezen?

Marco
Als je met python die api aanroept krijg je json terug. Dat werkt nog makkelijker.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ook hiervoor dank. Ik zie een resultaat, dat is alvast iets.

Scrapen ben ik niet blij mee, dat vind ik niet betrouwbaar genoeg.

Ik ben niet bekend met de verwerking van JSON. Dus ik zal moeten studeren.
Is er iemand die een tip of een verwijzing heeft hoe ik dit verder kan verwerken?

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
KC27 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:51:
Als je met python die api aanroept krijg je json terug. Dat werkt nog makkelijker.
Ik ben een beetje bekend met Python. Ik zal moeten studeren hoe ik dit vanuit Domoticz kan aanroepen en de resultaten kan importeren.

Wellicht heb je al een verwijzing naar een Python voorbeeld om JSON te verwerken? Dat zou me enorm verder helpen.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:55:
[...]

Ook hiervoor dank. Ik zie een resultaat, dat is alvast iets.

Scrapen ben ik niet blij mee, dat vind ik niet betrouwbaar genoeg.

Ik ben niet bekend met de verwerking van JSON. Dus ik zal moeten studeren.
Is er iemand die een tip of een verwijzing heeft hoe ik dit verder kan verwerken?

Marco
Zie onderstaande:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
    startstr = start.strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%S')
    endstr = end.strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%S')
    url = "https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=" + startstr + "&endTimestamp=" + endstr
    resp = get(url)
    json_object = json.loads(resp.text)
    df = pd.DataFrame.from_records(json_object)
    print(df)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 16:37
*snip* volgende keer even opletten waar je post, dit is hier offtopic.

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 23-09-2022 16:36 ]

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
n.v.m.

[ Voor 99% gewijzigd door Team-RiNo op 23-09-2022 16:14 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01:55
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:47:
FYI, afhankelijk van je browser header word het als json geserveerd. Als je het met curl oa. ophaalt is het json.

Hier rekening mee houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
@SkullboyNL , @Melvinvm , @KC27 , @smiba Allen dank voor jullie reacties.

Ik heb Domoticz bezien voor Python. Helaas zijn de interface mogelijkheden voor Python beperkt tot aan/uit schakelen van devices. Opslaan van waarden in variabelen lijkt niet mogelijk te zijn. Hiermee wordt deze mogelijkheid afgesloten.

Ik zal nu eerst maar proberen om "iets" in Python werkend te krijgen buiten Domoticz om en de resultaten minimaal te tonen en/of op te slaan als tekstbestand. Dan kijk ik later wel hoe ik dat in Domoticz krijg. Als ik vastloop kom ik graag bij jullie terug.

Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Email ontvangen van de ANWB over het prijsplafond:
Het voorgesteld prijsplafond

Een prijsplafond, dat is de belangrijkste maatregel als demping van de gestegen energiekosten. Op Prinsjesdag werd dat bekend. Simpel gezegd komt het neer op een maximaal aantal kWh aan stroom en kubieke meters gas die in 2023 tegen een voordeliger tarief worden geleverd.

Dit is er nu concreet voorgesteld als prijsplafond (dus nog niet definitief):

Een prijsplafond geldt heel 2023, energieleveranciers moeten voorschotbedragen vanaf november 2022 verlagen.

Het is nog niet definitief, maar nu is bekend: per jaar maximaal 2.400 kWh stroom en 1.200 m3 gas (tegen €0,70 / kWh en €1,50 per m3). Verbruik je meer, dan geldt daarvoor de marktprijs.

Daalt de marktprijs, dan zakt het prijsplafond mee. Voor gas gaat het plafond niet lager dan €1,20 per m3.
Wij houden je op de hoogte!

De plannen zijn vers en worden aangescherpt. Ze gelden natuurlijk ook voor onze dynamische energiecontracten. Hoe we ze precies kunnen toepassen, zijn we aan het uitwerken. We proberen daar snel duidelijkheid over te geven.
Interessant hoe ze het dynamische karakter van de tarieven willen behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Soldaatje schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:04:
Email ontvangen van de ANWB over het prijsplafond:

[...]

Interessant hoe ze het dynamische karakter van de tarieven willen behouden.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is uit de tekst is hoe het prijsplafond precies werkt. Wordt de uurprijzen maximaal €0,70 of wordt het maand of jaar gemiddelde maximaal €0,70?
Ik ga uit van het laatste wat er op neer komt dat het geen extra voordeel voor ons oplevert naast het prijsplafond voor hernieuwbare energie op de spotprijs. Zolang de gemiddelde prijs onder de €0,70 blijft (wat waarschijnlijk lijkt) hoeven we niet te klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Sicco92 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:41:
@Sjoan Heb je de mogelijkheid om je stroom- en gascontract te splitsen ook overwogen? Zo kan je voor stroom het goedkoopste kiezen en voor gas, i.p.v. één leverancier te vinden die het goedkoopste is voor de combinatie.

Als je wel graag stroom en gas bij dezelfde leverancier wilt, dan zou ik inderdaad even kijken naar Zonneplan. Die heeft iets hogere vaste maandelijkse kosten, maar wel een (veel) lager tarief per kWh en m³. Afhankelijk van je verbruik kan die dus goedkoper zijn. Tevens hebben zij hun app en administratie wel goed op orde, voor zover ik weet.
Ik heb graag alles onder één dak. Het is uiteindelijk Zonneplan geworden, bedankt voor de tip!

Scherpe prijzen en (wat voor mij belangrijk is) een overzichtelijke app en een klantenservice die daadwerkelijk bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
AJediIAm schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:55:
[...]

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is uit de tekst is hoe het prijsplafond precies werkt. Wordt de uurprijzen maximaal €0,70 of wordt het maand of jaar gemiddelde maximaal €0,70?
Ik ga uit van het laatste wat er op neer komt dat het geen extra voordeel voor ons oplevert naast het prijsplafond voor hernieuwbare energie op de spotprijs. Zolang de gemiddelde prijs onder de €0,70 blijft (wat waarschijnlijk lijkt) hoeven we niet te klagen.
Dat is nou precies wat er staat. Het is nog niet duidelijk. Meer informatie zal volgen als het wel duidelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
mandroideka schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:30:
Even een update over mijn eerdere posts over het installeren van een SAP om gebruik te kunnen maken van de lage tarieven van een dynamisch contract.

Ik heb inmiddels een aanvraag lopen bij Liander voor installeren van een slimme meter voor een SAP (eenmalige kosten €260). Daarna laat ik 3 schakelaars installeren tussen bepaalde stroomgroepen (Laadpaal, Warmtepomp, en Zonnepanelen) die ofwel naar de PAP ofwel naar de SAP gaan (kosten nog niet bekend). Daar bestaan dubbelpolige schakelaars voor, die bijvoorbeeld ook gebruikt worden wanneer een installatie incidenteel gevoed moet worden door een aggregaat. De jaarlijkse kosten voor een SAP zijn ongeveer €35.

Mijn plan is om in de winterperiode een dynamisch contract af te sluiten op mijn SAP. Dan kan ik bij lage dynamische stroomtarieven gebruik maken van het lage dynamische tarief om de warmtepomp en laadpaal te gebruiken, en bij hoge dynamische stroomtarieven gebruik ik daarvoor het vaste contract op mijn PAP. Mijn andere stroomgroepen blijven vast op mijn PAP, want ik wil niet dat mijn koelkast etcetera steeds van stroom moeten wisselen (dan resetten ze namelijk).

In de zomerperiode (wanneer ik minder stroom gebruik en meer opwek) zet ik dan een energiecontract met een hoge TLV op mijn SAP, zodat ik voor een zo hoog mogelijk tarief kan terugleveren. Of als er straks geen leveranciers met een hoge TLV meer zijn laat ik mijn dynamische contract doorlopen om goedkoper te kunnen blijven laden.
1. vraag: Weet je hoe die schakelaars genaamd zijn? ik kan het zo niet vinden. Ik ben benieuwd of ik relais kan kopen of alleen handmatige schakelaars.

Ik zie geen enkel probleem met de legaliteit van je opstelling. Je heuvelt geen elektriciteit van het ene contract naar het andere en dus lijkt me het ok.

Voor de mensen die hier bezwaren tegen hebben, ivm moraliteit jegens energiebedrijven, hier een kort verhaal waarom dat niet hoeft:

Ik wek zelf flink meer op dan ik per jaar gebruik en had een energiecontract waarbij de kale terugleververgoeding gelijk was aan de kale leveringsprijs. Het leuke is dat ze niet zomaar eenzijdig de contractvoorwaarden kunnen veranderen. Wel kunnen ze de prijs aanpassen, dat mag en dat deden ze dus ook.
Waar iedereen méér ging betalen voor zijn of haar elektriciteit ging ik minder betalen afgelopen juli. van kaal 40+ cent per kWh naar 25 cent. Ik vermoed dat iedereen met (veel) zonnepanelen of in ieder geval iedereen die netto teruglevert een 'lage' prijs per kWh betaald en mensen zonder zonnepanelen niet.

Ik ga daarom ook zeker een SAP aanvragen en ga mijn zonnepanelen op dat punt zetten en al mijn andere elektriciteit afnemen tegen 25cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
thehog schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:25:
[...]

Dat is nou precies wat er staat. Het is nog niet duidelijk. Meer informatie zal volgen als het wel duidelijk is
Kijk, dat is pas duidelijke taal!! 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Alty schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:28:
[...]

1. vraag: Weet je hoe die schakelaars genaamd zijn? ik kan het zo niet vinden. Ik ben benieuwd of ik relais kan kopen of alleen handmatige schakelaars.
Dat is een transfer switch. Je hebt ze ook automatisch maar in dit geval zoek je een handmatige (die eventueel met externe schakeling te bedienen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Vraagje, ik zit nu ANWB met NextEnergy te vergelijken.
Als ik op hun calculators exact hetzelfde invul (2000kwh, 1000m3) dan krijg ik:

ANWB: € 3734,-
NextEnergy: 3266,-

NextEnergy lijkt een stuk goedkoper, als ik de prijsspecificatie bekijk zie ik dat ze beide met andere inkooptarieven rekenen:

ANWB: € 0.5062 / kwh, € 2.30101 / m3
NextEnergy: € 0.4125 / kwh, € 1.8279 / m3

Echter beide kopen ze in van dezelfde markt. Dus leuk dat ANWB en NextEnergy de toekomstige prijzen anders inschatten, maar ik moet gewoon rekening houden met dezelfde inkooprijs voor beide partijen toch? Dus het verschil in wat ik kwijt ben zit hem puur in hun inkoopvergoeding per kwh/m3 en eventuele vaste tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Laatst online: 20-09 14:44
stereohead schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:17:
Vraagje, ik zit nu ANWB met NextEnergy te vergelijken.
Als ik op hun calculators exact hetzelfde invul (2000kwh, 1000m3) dan krijg ik:

ANWB: € 3734,-
NextEnergy: 3266,-

NextEnergy lijkt een stuk goedkoper, als ik de prijsspecificatie bekijk zie ik dat ze beide met andere inkooptarieven rekenen:

ANWB: € 0.5062 / kwh, € 2.30101 / m3
NextEnergy: € 0.4125 / kwh, € 1.8279 / m3

Echter beide kopen ze in van dezelfde markt. Dus leuk dat ANWB en NextEnergy de toekomstige prijzen anders inschatten, maar ik moet gewoon rekening houden met dezelfde inkooprijs voor beide partijen toch? Dus het verschil in wat ik kwijt ben zit hem puur in hun inkoopvergoeding per kwh/m3 en eventuele vaste tarieven?
Dat zijn gewoon gemiddelde tarieven. Die kan je alleen maar gokken, je moet namelijk goed de prijs voorspellen en het precieze verbruik op bepaalde momenten. Oftewel: onmogelijk. Het enige wat je kan vergelijken zijn de kosten bovenop de kale inkoopprijs en zelf een overzichtje maken (hebben een hoop mensen in dit topic al gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Nu online
Ja precies. Maar omdat ze beide van dezelfde markt inkopen, zouden die gemiddelden eigenlijk ook hetzelfde moeten zijn toch?

Nu snap ik dat dat natuurlijk niet te voorspellen valt. Maar het zou makkelijker zijn als alle aanbieders de toekomst hetzelfde inschatten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 19-09 20:56
Zou 't kunnen dat de ene bijv. een gemiddelde van de afgelopen 6 maanden pakt, en de andere van 12 maanden ofzo?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melvinvm

Melvinvm

Deze kan ik beantwoorden. Dynamische prijzen aanbieders moeten minimaal 1 keer per maand een verwachte prijs bepalen volgens een door acm goedgekeurde methode. De prijzen zijn nog al volatiel en daardoor kunnen er fikse verschillen in verwachte prijs zijn tussen aanbieders. Je kan dus het beste de opslag en vaste kosten vergelijken (in de start post)

• thehog
Wie van julie heeft hier Tibber ism een Pulse meter? Al vanaf het begin zie ik geen opwek in de Pulse terwijl mijn slimme meter via P1 dat wel doorgeeft uiteraard. Het is mij, ondanks vele contacten met Tibber, nog niet helemaal duidelijk of je in de Pulse scherm wel opwek/productie zou moeten zien. In de fase belasting zou ik het niet verwachten (want belasting afname of productie is uiteindelijk voor de belasting van de fase hetzeflde). Maar in het scherm van Pulse waar de realtime grafiek zichtbaar is had ik ook productie verwacht.
Wie heeft dus ook een Pulse en kan mij vertellen of daar wel productie zichtbaar is?

• sideriusj
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@thehog Ik heb een Tibber Pulse meter. Als ik kijk op de realtime grafiek, staat er ""op dit moment -366 W""

Oftewel ik lever terug, bedoel je dit met produktie ??

• thehog
sideriusj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:42:
@thehog Ik heb een Tibber Pulse meter. Als ik kijk op de realtime grafiek, staat er ""op dit moment -366 W""

Oftewel ik lever terug, bedoel je dit met produktie ??
Ja, dat zie ik dus niet. Ik zie alleen wat ik op 2 van de 3 fases verbruik. Op de andere fase lever ik terug, meer dan dat ik totaal verbruik. Dat zie ik dus niet terug.
Maar dan weet ik genoeg. Ga ik toch weer contact opnemen met ze.

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:46
Ik zit nu bij Greenchoice en heb onlangs de gigantische verhoging binnengekregen naar meer dan een euro per kWh. Ik gebruik zo'n 800kWh dal en 400kWh piek + 450kWh opwek. Als ik dit topic zo lees, en de tarieven bekijk van Tibber, zijn er dan nog redenen voor mijn situatie om niet over te stappen?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Sjoan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:07:
[...]

Ik heb graag alles onder één dak. Het is uiteindelijk Zonneplan geworden, bedankt voor de tip!

Scherpe prijzen en (wat voor mij belangrijk is) een overzichtelijke app en een klantenservice die daadwerkelijk bereikbaar is.
Ik heb even naar Zonneplan gekeken, maar ik zie denk ik wat onduidelijkheid.

Hoe zit het bv met salderen? dit is dan tocht geheel weg?, dat zou inhouden dat deze mogelijkheid goed kan zijn ná de salderings periode?

En hoe met het plafond? hoe gaat Zonneplan daar mee om?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Hansieo schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:23:
[...]

Ik heb even naar Zonneplan gekeken, maar ik zie denk ik wat onduidelijkheid.

Hoe zit het bv met salderen? dit is dan tocht geheel weg?, dat zou inhouden dat deze mogelijkheid goed kan zijn ná de salderings periode?
Geheel weg? Nee.
https://service.zonneplan...8b9184eafad074c2f9a2b6936
En hoe met het plafond? hoe gaat Zonneplan daar mee om?
Welk plafond? Dat prijsplafond waarvan we enkel weten dat 'ie komt per 1 januari en verder geen details over beschikbaar zijn omdat daar nog geen besluit over genomen is? :9
Een wilde gok, maar ik denk dat Zonneplan daar nog geen beleid voor heeft opgesteld.

- knip -

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Raymond P schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:45:
[...]

Geheel weg? Nee.
https://service.zonneplan...8b9184eafad074c2f9a2b6936

[...]

Welk plafond? Dat prijsplafond waarvan we enkel weten dat 'ie komt per 1 januari en verder geen details over beschikbaar zijn omdat daar nog geen besluit over genomen is? :9
Een wilde gok, maar ik denk dat Zonneplan daar nog geen beleid voor heeft opgesteld.
Dit komt op mij over als weg...

s'winters (nihil opwek) betalen voor dure stroom,
en deze kWh-tjes kan je niet wegstrepen tegen de kWh tjes
die je zomers tegen lager tarief gaat inleveren

Of zie ik dit fout?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Hansieo Nee, er wordt nog steeds gesaldeerd over een periode van een jaar. Je betaalt dus minder heffingen en BTW als je teruglevert.

Enkel het teruglevertarief is niet interessant.
Er zit een verschil tussen die twee. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 20:20
Raymond P schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:32:
@Hansieo Nee, er wordt nog steeds gesaldeerd over een periode van een jaar. Je betaalt dus minder heffingen en BTW als je teruglevert.

Enkel het teruglevertarief is niet interessant.
Er zit een verschil tussen die twee. :)
na 2025 zal het salderen afgebouwd worden.

Waarschijnlijk wordt de salderingsregeling na 2025 afgebouwd. U kunt daarna niet meer uw teruggeleverde elektriciteit van uw verbruikte elektriciteit aftrekken. Het percentage dat u kunt salderen daalt ieder jaar tot 0 procent. Dan krijgt u alleen nog een terugleververgoeding. Deze wordt minstens 80 procent van het leveringstarief.

voor duidelijke uitleg zie link

https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen

• Raymond P
  • Nu online
@plopobiel Zoals zonneplan het nu doet valt momenteel binnen de kaders van de wet. :)

Imho ook terecht, je verrekent in de periode waarvoor je een tarief bent overeengekomen.
Een day-ahead leverancier mag anders het prijsverschil van jouw verbruik gaan bekostigen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
1337aldi schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:12:
Ik zit nu bij Greenchoice en heb onlangs de gigantische verhoging binnengekregen naar meer dan een euro per kWh. Ik gebruik zo'n 800kWh dal en 400kWh piek + 450kWh opwek. Als ik dit topic zo lees, en de tarieven bekijk van Tibber, zijn er dan nog redenen voor mijn situatie om niet over te stappen?
Weet je of Greenchoice hierbij ook gaat salderen? Oftewel: ga je per 1 oktober weer op 0 staan qua teruglevering?
Zo ja, dan zou dat een extra reden kunnen zijn om in ieder geval in de as wintermaanden een dynamisch tarief te nemen. Zeker als je je verbruik ook nog eens redelijk kunt afstemmen op de uurtarieven.

Zelf heb ik overigens ook een variabel contract bij GC en is bovenstaande hetgeen ik aan het overdenken ben.

• Slaw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01-2023
welke aanbieder is goedkoper in tarieven en vaste kosten ANWB OF ZONNENPLAN ?? Hoe kun je de actuele prijzen in zonnwnplan bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Slaw De topic start is een goed begin, lijkt mij?

- knip -

• Sjoan
Slaw schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:11:
welke aanbieder is goedkoper in tarieven en vaste kosten ANWB OF ZONNENPLAN ?? Hoe kun je de actuele prijzen in zonnwnplan bekijken?
Uit mijn contract:

Zonneplan:

Elektriciteit - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Tarief Uurprijs per kWh

EPEX Day Ahead

Handling fee: € 0,003 per kWh
Vaste leveringskosten: € 6,25 per maand
Overheidsheffingen en netbeheerkosten
Energiebelasting: € 0,08142 per kWh
Vermindering energiebelasting: € -68,73 per maand
Netbeheerkosten: € 25,02 per maand

Gas - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Tarief Dagprijs per m3

PEGAS EGSI TTF Day Ahead

Handling fee: € 0,03 per m3
Transportkosten: € 0,02 per m3
Energiebelasting: € 0,54416 per m3
Netbeheerkosten: € 10,70 per maand

En uit mijn voorstel van ANWB Energie:

Stroom:
Variabele kosten
Dagprijs EPEX per kWh
Inkoopkosten per kWh 1 kWh × € 0,01472
Energiebelasting per kWh 1 kWh × € 0,04010
ODE per kWh 1 kWh × € 0,03325

Vaste kosten
Netbeheerkosten stroom € 22,54
Vaste leveringskosten € 5,40

Gas:
Variabele kosten
Dagprijs LEBA per m3
Inkoopkosten per m3 € 0,05230
Energiebelasting per m3 € 0,39591
ODE per m3 21 € 0,09429

Vaste kosten
Netbeheerkosten gas € 9,65

[ Voor 22% gewijzigd door Sjoan op 24-09-2022 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 23:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Sjoan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:19:
[...]

Uit mijn contract:

Zonneplan:

Elektriciteit - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Tarief Uurprijs per kWh

EPEX Day Ahead

Handling fee: € 0,003 per kWh
Energiebelasting: € 0,08142 per kWh
Vermindering energiebelasting: € -68,73 per maand
Netbeheerkosten: € 25,02 per maand

ofwel: Opslag per kwh = 0.003 per kwh
Vaste kosten = 6.25 euro per maand.

Gas - Prijzen inclusief btw
Levering door Zonneplan
Tarief Dagprijs per m3

PEGAS EGSI TTF Day Ahead

Handling fee: € 0,03 per m3
Transportkosten: € 0,02 per m3
Energiebelasting: € 0,54416 per m3
Netbeheerkosten: € 10,70 per maand

ofwel: Opslag per kwh = 0.05 per m³
Vaste kosten = 6.25 euro per maand.

En uit mijn voorstel van ANWB Energie:

Stroom:
Variabele kosten
Dagprijs EPEX per kWh
Inkoopkosten per kWh 1 kWh × € 0,01472
Energiebelasting per kWh 1 kWh × € 0,04010
ODE per kWh 1 kWh × € 0,03325

Vaste kosten
Netbeheerkosten stroom € 22,54

ofwel: Opslag per kwh = 0.01472 per kwh
Vaste kosten = 5.40 euro per maand.

Gas:
Variabele kosten
Dagprijs LEBA per m3
Inkoopkosten per m3 € 0,05230
Energiebelasting per m3 € 0,39591
ODE per m3 21 € 0,09429

Vaste kosten
Netbeheerkosten gas € 9,65

ofwel: Opslag per kwh = 0.05230 per m3
Vaste kosten = 5.40 euro per maand.
Kort bij elkaar gezet:
Zonneplan
Opslag per kwh = 0.003 per kwh
Opslag per m³ = 0.05 per m³
2x Vaste kosten = 6.25 euro per maand.

ANWB Energie
Opslag per kwh = 0.01472 per kwh
Opslag per m²= 0.05230 per m³
2x Vaste kosten = 5.40 euro per maand

Er stonden een aantal belastingen en netbeheerder toeslagen niet gelijk, kan je nog eens controleren of die echt kloppen, met je netbeheerder prijzen (zijn daar direct op te vragen). Die horen namelijk bij elke aanbieder exact hetzelfde te zijn.

De ene leveranier is goedkoper als je veel gebruikt, de ander als je weinig verbruikt.
Bij 72Kwh of meer per maand is zonneplan goedkoper (6,25-5,40)/(0.01472-0.003)
Bij 369m² of meer per maand is zonneplan goedkoper (6,25-5,40)/(0.05-0.05230)

Ik zie dat je tarieven ook niet overeenkomen met de startpost.
Tijd om daar weer energie in te steken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Smuggler schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:23:
[...]

Kort bij elkaar gezet:
Zonneplan

ANWB Energie

Er stonden een aantal belastingen en netbeheerder toeslagen niet gelijk, kan je nog eens controleren of die echt kloppen, met je netbeheerder prijzen (zijn daar direct op te vragen). Die horen namelijk bij elke aanbieder exact hetzelfde te zijn.

De ene leveranier is goedkoper als je veel gebruikt, de ander als je weinig verbruikt.
Bij 72Kwh of meer per maand is zonneplan goedkoper (6,25-5,40)/(0.01472-0.003)
Bij 369m² of meer per maand is zonneplan goedkoper (6,25-5,40)/(0.05-0.05230)

De tarieven die ik gepost heb zijn rechtstreeks uit mijn contract en offerte gekopieerd. De netbeheerder rekent €25.03 per maand.

Volgens mij wordt de prijs van netbeheer pas gecheckt als je daadwerkelijk een contract neemt, voor een offerte gebruiken ze een gemiddelde van Nederland.. dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoan op 25-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 18:23
Er is onlangs antwoord gekomen op de kamervragen over het niet salderen per jaar maar per deelperiode:
https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot een dynamisch contract? Het salderen zoals zij nu doen mag dus straks niet meer? Of is er sowieso eerder al een uitzondering gemaakt voor dyna,ische contracten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Niltag Duidelijk toch? :+ Uit de brief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE6TIMoN2oNbpk_Ccr698oBWNQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/swLnijmdDszFHYobaaVX6kkO.png?f=user_large

"Eérst moet het zoals het moet. Maar nu is nog niet bepaald hoe dat moet. Verder snap ik je vraag niet, dus plak ik er nog wat tekst bij waarmee ik later alle kanten op kan."

Maw: het lijkt erop dat ze vooral eerst de toko's willen aanpakken die misbruik maken van geld verdienen met de huidige situatie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
Raymond P schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:28:
@Niltag Duidelijk toch? :+ Uit de brief:

[Afbeelding]

"Eérst moet het zoals het moet. Maar nu is nog niet bepaald hoe dat moet. Verder snap ik je vraag niet, dus plak ik er nog wat tekst bij waarmee ik later alle kanten op kan."

Maw: het lijkt erop dat ze vooral eerst de toko's willen aanpakken die misbruik maken van geld verdienen met de huidige situatie.
Een uitzondergs optie voor dynamische tarieven is afhankelijk van de formulering voor tweede nota van wijziging voor art 31c.

Beantwoording van deze kamervragen had ook nog een bijlage de beslisnota

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Niltag schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:55:
Er is onlangs antwoord gekomen op de kamervragen over het niet salderen per jaar maar per deelperiode:
https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot een dynamisch contract? Het salderen zoals zij nu doen mag dus straks niet meer? Of is er sowieso eerder al een uitzondering gemaakt voor dyna,ische contracten?
Salderen per jaar betekent toch het einde van dynamische tarieven, terwijl dynamische tarieven juist nodig zijn om meer variabele bronnen in te kunnen passen.
Als de leverancier 0,003 per kWh verdient, en jou 's avonds kWh van 0,60 moet geven terwijl hij jouw kWh 's middags voor 0,10 kon verkopen, maakt hij 0,497 per kWh verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
RemcoDelft schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:23:
[...]

Salderen per jaar betekent toch het einde van dynamische tarieven, terwijl dynamische tarieven juist nodig zijn om meer variabele bronnen in te kunnen passen.
Als de leverancier 0,003 per kWh verdient, en jou 's avonds kWh van 0,60 moet geven terwijl hij jouw kWh 's middags voor 0,10 kon verkopen, maakt hij 0,497 per kWh verlies.
Of erger zoals mijn configuratie met thuisaccu alleen invoeden van maart tot november en december tot februari enkel afname, het is nog een voorstel die mogelijk komende week behandeld wordt, Als ook de vraag of kWh prijsplafond ook voor uurtarieven gaat gelden, welke overigens veel te hoog is in verhouding.
Ik heb gister al paar tweets aanbesteedt, dat als prosumer een verlies is van keuze is,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
Smuggler schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:23:
[...]

Kort bij elkaar gezet:
Zonneplan

ANWB Energie

[...]

Deze tarieven kloppen nog steeds met de startpost :). Die staan daar immers exclusief BTW. Je hebt nu de tarieven voor Zonneplan genomen met 21% BTW en die van ANWB met 9% BTW. De €0,0025 opslag van Zonneplan * 1,21 = €0,003, en de €0,0135 opslag van ANWB * 1,09 = €0,01472.

In de startpost staan ze zonder BTW zodat iedereen zelf makkelijk de tarieven kan uitrekenen, ook na het wel/niet terugdraaien van de BTW-verlaging. Ook heb je daardoor geen gedoe met het vergelijken van tarieven, aangezien sommige leveranciers met 9% BTW rekenen op hun website en andere nog met 21% BTW en nog weer andere zonder BTW. Het nadeel is inderdaad dat de tarieven niet overeen lijken te komen, maar dat zal je ook hebben als je de tarieven met 21% BTW gaat vermelden in de startpost.

[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 25-09-2022 13:18 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels