Ja ok, maar is toch krom dat mensen voor de prijzen op de site van een ander moeten zoeken!!!!SkullboyNL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:16:
[...]
Hebben ze niet alleen via hun app te zien als je klant bent. Als je de prijzen van tibber wil zien pak dan de easyenergy (https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven) prijzen doe dit er boven op:
Opslag Tibber 0,02 ct/kWh incl. BTW
De energiebelasting van 4,010 ct/kWh incl. BTW
De Opslag Duurzame Energie (ODE) van 3,325 ct/kWh incl. BTW
En kosten voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,104 ct/kWh incl. BTW).
Hoe staan jullie over Innova energie, lees op internet niet veel goeds. Hun bieden wel og jaarcontract zag ik.
@Jthem Dit is het topic voor 'day ahead' leveranciers, waar je geen vaste tarieven hebt voor je energie maar de marktprijzen volgt (plus een opslag voor de leveranciers). Innova biedt voor zover ik weet geen dynamische energietarieven aan. In dit topic komt Innova wel vaker aan bod, dus je kan daar wel wat informatie vinden denk ik: Energieleveranciers aanbiedingentopic
Tibber ziet hun app als hub voor alle energiezaken die je kan hebben, inclusief het bekijken van de stroomprijzen. Ik denk dat ze daarom geen stroomprijzen tonen op hun website. De Tibber-app werkt wel goed, in ieder geval voor mij. Persoonlijk hou ik de stroomprijzen ook bij in Home Assistant, maar als ik dat niet had dan had ik zeker wel genoeg aan de app voor het bekijken van de stroomprijzen.Deldenaar schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:55:
[...]
Ja ok, maar is toch krom dat mensen voor de prijzen op de site van een ander moeten zoeken!!!!
Hier kun je ook kijkenDeldenaar schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:55:
[...]
Ja ok, maar is toch krom dat mensen voor de prijzen op de site van een ander moeten zoeken!!!!
https://dvep.nl/diensten/groot-zakelijke-energie/marktdata/
1 PVoutput . Dongen NB
Wat gaat dit besluit van de eu voor effect hebben op de day ahead markt?
https://nos.nl/l/2444473
Het artikel spreekt dat het effect heeft maar kan iemand mij dat uitleggen?
De plannen beperken zich volgens de commissie tot de day ahead-markt, maar de producenten van duurzame energie vrezen de gevolgen. "Er zijn tientallen soorten energiecontracten, daar kan je niet zo maar met de botte bijl op inslaan en hopen dat je raakt slaat," zegt Olof van der Gaag, voorzitter van de vereniging van duurzame energieproducenten NVDE.
Voor de geinteresseerden: In dit filmpje wordt helder uitgelegd (in 29 min) hoe de energie markt werkt, waarom alle grote energie aanbieders in de problemen zitten en komende 6-12 maanden mogelijk failliet gaan, en de actuele status tot 3 dagen geleden.Reteip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:51:
[...]
YouTube: RUSSIA - European Energy Market on Brink of BANKRUPTCY as Price Rise...
Op de day-ahead markt wordt de uiteindelijke stroomprijs die men dat uur betaalt, bepaald door de duurste aanbieder. Vervolgens krijgen alle producenten die prijs per kWh die ze produceren. Zo bepalen vraag en aanbod samen de prijs dat uur. In de praktijk zie je dat de duurzame alternatieven de niet-duurzame producenten volgen, omdat duurzame alternatieven zich niet/minder kunnen laten sturen. Je hebt immers geen invloed op wanneer de zon schijnt en het hard waait. Hierdoor bepalen vooral de niet-duurzame alternatieven de prijs, en krijgen de duurzame producenten die prijs ook voor hun productie.Reteip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:51:
[...]
Dit patroon wil de EU nu doorbreken, door een limiet in te stellen voor de prijs voor de kWh's die duurzaam geproduceerd worden. Het deel wat geproduceerd wordt door duurzame producenten dat uur zou dus in theorie goedkoper zijn, wat de gemiddelde prijs voor dat uur zou moeten laten dalen in theorie.
In de praktijk zou ik niet kunnen zeggen hoe dit uitpakt, immers is die gemiddelde prijs niet meer 1-op-1 gekoppeld aan wat er daadwerkelijk geproduceerd wordt, maar gaat de verhouding duurzaam/niet-duurzaam nu ook ineens meespelen. Als duurzame producenten ineens meer produceren in een uur dan gedacht, dan is de 'echte' prijs lager dan die vooraf bepaalde gemiddelde prijs. Andersom, als de verwachte productie duurzame stroom tegenvalt, dan is de 'echte' prijs hoger dan die vooraf bepaalde prijs. Dat was hiervoor ook zo, maar de verschillen kunnen nu groter zijn, en ik zie het nog wel gebeuren dat niet-duurzame producenten dit risico in gaan prijzen, waardoor het effect van deze limieten (deels) teniet gedaan kan worden (of de verschillen tussen goedkoopste en duurste uren nóg groter worden).
Dit is hoe ik het begrijp, in ieder geval.
Niet helemaal. Het voorstel is niet om de biedprijs in te perken, maar om het verschil tussen marginale kosten en marktprijs (de zogeheten inframarginale opbrengst) af te romen als dit een grens overstijgt (alles boven 180 E/MWh als ik het wel heb). Op die manier is er geen directe invloed op de day-ahead prijs, deze wordt nog steeds bepaald door de marginale (=duurste) leverancier, en de afgeroomde opbrengst gaat naar de staat die er compensatiemaatregelen mee kan financieren. Dit in tegenstelling tot een eerder Grieks voorstel, dat meer werkte zoals je beschreef en daarmee wel een zeer onduidelijke impact op de day-ahead prijs zou hebben gehad.Sicco92 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:27:
[...]
Op de day-ahead markt wordt de uiteindelijke stroomprijs die men dat uur betaalt, bepaald door de duurste aanbieder. Vervolgens krijgen alle producenten die prijs per kWh die ze produceren. Zo bepalen vraag en aanbod samen de prijs dat uur. In de praktijk zie je dat de duurzame alternatieven de niet-duurzame producenten volgen, omdat duurzame alternatieven zich niet/minder kunnen laten sturen. Je hebt immers geen invloed op wanneer de zon schijnt en het hard waait. Hierdoor bepalen vooral de niet-duurzame alternatieven de prijs, en krijgen de duurzame producenten die prijs ook voor hun productie.
Dit patroon wil de EU nu doorbreken, door een limiet in te stellen voor de prijs voor de kWh's die duurzaam geproduceerd worden. Het deel wat geproduceerd wordt door duurzame producenten dat uur zou dus in theorie goedkoper zijn, wat de gemiddelde prijs voor dat uur zou moeten laten dalen in theorie.
In de praktijk zou ik niet kunnen zeggen hoe dit uitpakt, immers is die gemiddelde prijs niet meer 1-op-1 gekoppeld aan wat er daadwerkelijk geproduceerd wordt, maar gaat de verhouding duurzaam/niet-duurzaam nu ook ineens meespelen. Als duurzame producenten ineens meer produceren in een uur dan gedacht, dan is de 'echte' prijs lager dan die vooraf bepaalde gemiddelde prijs. Andersom, als de verwachte productie duurzame stroom tegenvalt, dan is de 'echte' prijs hoger dan die vooraf bepaalde prijs. Dat was hiervoor ook zo, maar de verschillen kunnen nu groter zijn, en ik zie het nog wel gebeuren dat niet-duurzame producenten dit risico in gaan prijzen, waardoor het effect van deze limieten (deels) teniet gedaan kan worden (of de verschillen tussen goedkoopste en duurste uren nóg groter worden).
Dit is hoe ik het begrijp, in ieder geval.
Mogelijk is er wel indirecte impact, bijvoorbeeld via de beschikbaarheid van centrales, het niet kunnen uitsmeren van kosten, asymmetrische risico's die afgedekt moeten worden, algehele onzekerheid in de markt....
Ik verwacht zelf netto een licht opstuwend effect, vooral omdat ik geen enkele driver zie om de prijs te doen dalen, maar dat zal in het niet vallen bij bewegingen op de gasmarkt.
Ah, je hebt gelijk. Dank voor de correctie!rphilipsen schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:16:
[...]
Niet helemaal. Het voorstel is niet om de biedprijs in te perken, maar om het verschil tussen marginale kosten en marktprijs (de zogeheten inframarginale opbrengst) af te romen als dit een grens overstijgt (alles boven 180 E/MWh als ik het wel heb). Op die manier is er geen directe invloed op de day-ahead prijs, deze wordt nog steeds bepaald door de marginale (=duurste) leverancier, en de afgeroomde opbrengst gaat naar de staat die er compensatiemaatregelen mee kan financieren. Dit in tegenstelling tot een eerder Grieks voorstel, dat meer werkte zoals je beschreef en daarmee wel een zeer onduidelijke impact op de day-ahead prijs zou hebben gehad.
Mogelijk is er wel indirecte impact, bijvoorbeeld via de beschikbaarheid van centrales, het niet kunnen uitsmeren van kosten, asymmetrische risico's die afgedekt moeten worden, algehele onzekerheid in de markt....
Ik verwacht zelf netto een licht opstuwend effect, vooral omdat ik geen enkele driver zie om de prijs te doen dalen, maar dat zal in het niet vallen bij bewegingen op de gasmarkt.
In dat geval ben ik het wel met je eens, ik zie vooral zaken die de onzekerheid voor de markt verhogen en ik denk dat we dat terugzien in een (iets) hogere prijs. Ik ben erg benieuwd hoe ze dat geld terug naar huishoudens willen laten stromen, hopelijk wordt dat morgen ook duidelijk.
Tibber wilde 2 maanden geleden nog geen zakelijk pand doen. Ik heb toen gekozen voor Zonneplan. Thuis heb ik wel Tibber.X-GeaR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:36:
Klopt het dat het zakelijk gezien interessant kan zijn om dynamisch contract af te sluiten, bij bijv. Tibber? Ik hoop eind dit jaar naar een kantoorpand te gaan en alles te verwarmen met airco's (geen gas). Even een analyse gedaan van 16.000 kWh en kom dan uit op 15.000 +/- euro per jaar bij Delta (modelcontract) en verwachting 7-8K bij Tibber voor een jaar stroom. Daarnaast verbruiken we voornamelijk stroom op dalmomenten (late ochtend, middag). Het doel is om binnen 2 jaar zonnepanelen op het dak te leggen (+/- 40 stuks).
Of zie ik iets over het hoofd?
En nee, volgens mij zie je niets over het hoofd. Veel grote vastgoedeigenaars kopen op de spotmarkt in. Misschien kun je (op termijn) nog iets van laadinfra ophangen voor personeel? Als je de laadsnelheid kunt regelen adhv energieprijzen, zit daar wellicht een businesscase.
Als je de mogelijkheid hebt om je systeem in te regelen, dan kun je proberen voor 6:00 de boel op temperatuur te hebben. Dan zit je (zeker in de winter) voor de ochtend prijspiek.X-GeaR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:52:
[...]
Als de kosten x10 gaan (als in 5-10 euro per kWh), dan is dat te dragen, maar waarschijnlijk gaat het modelcontract dan ook extreem omhoog. Je hebt gelijk dat piek voornamelijk 's ochtends zal liggen, want rond 7.30 beginnen de eersten en zal het kantoor op temperatuur moeten zijn.
Ik haal dat hier niet direct uit: volgens hun PDF:AJediIAm schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:23:
[...]
Ja, voor zover ik weet is Frank ze de enige die opslag rekenen bij elke kWh afname & teruglevering. Ik zit nu bij Easy energie en die rekenen opslag over het verschil tussen afname en teruglevering.
(Ik begrijp alleen de inkoopvergoeding niet).
Hoe gaat dat dan?
• Net als bij alle andere leveranciers betaal je alleen de EB en ODE over je positieve netto
verbruik (dus: verbruik minus teruglevering).
• Daarbij betaal je voor je verbruikte kilowatturen: de per maand gerealiseerde gewogen
gemiddelde inkoopprijs + inkoopvergoeding + btw.
• En ontvang je voor al je teruggeleverde kilowatturen: de per maand gerealiseerde gewogen
gemiddelde inkoopprijs - (inkoopvergoeding – 2x de premie voor GVO’s1
) + btw.
• Deze vergoeding krijg je dus ook als je meer teruglevert dan je verbruikt. Bij ons geldt dan
geen lagere terugleververgoeding.
Rekenvoorbeeld:
Verbruik: 3.000 kWh
Teruglevering: 2.250 kWh
Netto verbruik: 750 kWh
Kosten:
750 kWh x (ED + ODE)
3.000 kWh x (inkoopprijs + inkoopvergoeding) x BTW +
2.250 kWh x (inkoopprijs - (inkoopvergoeding – 2x de premie
voor GVO's)) x BTW
Heeft een cap op de aardgasprijs niet een veel grotere invloed op de elektriciteitsprijzen? Ik heb even gemist of daar nu wel of niet voor wordt gekozen.rphilipsen schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:16:
[...]
Niet helemaal. Het voorstel is niet om de biedprijs in te perken, maar om het verschil tussen marginale kosten en marktprijs (de zogeheten inframarginale opbrengst) af te romen als dit een grens overstijgt (alles boven 180 E/MWh als ik het wel heb). Op die manier is er geen directe invloed op de day-ahead prijs, deze wordt nog steeds bepaald door de marginale (=duurste) leverancier, en de afgeroomde opbrengst gaat naar de staat die er compensatiemaatregelen mee kan financieren. Dit in tegenstelling tot een eerder Grieks voorstel, dat meer werkte zoals je beschreef en daarmee wel een zeer onduidelijke impact op de day-ahead prijs zou hebben gehad.
Zou het geen interessante gedachte zijn om de gasprijs te maximeren op de duurste aanbieder, waarbij de marginale kosten min of meer gelijk zijn aan (bijvoorbeeld) kolen op dat moment? Dan help je in ieder geval de energieprijs omlaag, ipv omhoog :-)
een cap op gas zou een verhoging van de elec kjunnen betekenen?Bastardi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:15:
[...]
Heeft een cap op de aardgasprijs niet een veel grotere invloed op de elektriciteitsprijzen? Ik heb even gemist of daar nu wel of niet voor wordt gekozen.
Zou het geen interessante gedachte zijn om de gasprijs te maximeren op de duurste aanbieder, waarbij de marginale kosten min of meer gelijk zijn aan (bijvoorbeeld) kolen op dat moment? Dan help je in ieder geval de energieprijs omlaag, ipv omhoog :-)
omdat men daar dan de winsten gaat halen?
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Ik vraag me af hoe ik dit kan berekenen hoeveel gas ik zal besparen
en heb de volgende vragen
in de winter met vorst word het door mijn buren nooit kouder dan 16 graden in huis,
dan heeft het geen zin om het s'nachts terug te draaien naar 15 wat word voorgesteld om te besparen of zie ik dat verkeerd
kom 17:00 thuis wil dan om te besparen verwarming op 19 graden zetten tot bijvoorbeeld 20:30
en van 20:30 tot 23:00 20-21 graden
en heb de volgende vragen
in de winter met vorst word het door mijn buren nooit kouder dan 16 graden in huis,
dan heeft het geen zin om het s'nachts terug te draaien naar 15 wat word voorgesteld om te besparen of zie ik dat verkeerd
kom 17:00 thuis wil dan om te besparen verwarming op 19 graden zetten tot bijvoorbeeld 20:30
en van 20:30 tot 23:00 20-21 graden
Dat helpt wel om de prijs omlaag te krijgen, maar dan krijg je fysieke tekorten die je mag oplossen. Nu is er alleen een economisch tekort. Dat is ergens een soort arbitrair onderscheid, maar geeft wel aan dat je met een oplossing voor het ene probleem een ander probleem creëert.Bastardi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:15:
[...]
Heeft een cap op de aardgasprijs niet een veel grotere invloed op de elektriciteitsprijzen? Ik heb even gemist of daar nu wel of niet voor wordt gekozen.
Stel dat nu de prijs op 10€/m3 ligt, met vraag en aanbod gelijk aan elkaar op 20 m3. Als je dan een prijscap instelt op bv 9 €/m3, gaat de vraag iets omhoog en het aanbod iets omlaag. Dat verschil is wat je tekort komt. Zonder prijscap gaat de prijs dan omhoog en heb je een tekort aan "goedkoop genoeg" gas, nu mis je gewoon kubieke meters. Dan moet je op een of andere manier bepalen wie hoeveel gas krijgt, maar zonder prijsprikkels te gebruiken. Dat is een gigantisch wespennest, dus gaan we dat pas doen als we echt in de shit zitten, dus als we echt te weinig gas hebben om alle gebouwen te verwarmen.
Het voorstel om de inkoopprijs voor Russisch gas te maximeren kan wel werken als er een enkele inkoper voor dat gas komt die het vervolgens tegen any prijs doorverkoopt, waarbij je het verschil daartussen weer afroomt voor overheden of zo, dus de gasmarkt feitelijk monopoliseert. "Zelf" kiezen wie wel en geen gas krijgt levert heel veel gedonder op.
Day ahead prijzen voor morgen laten nog geen grote daling zien, maar wel de laagste doordeweekse prijs voor elektriciteit sinds 6 weken (gemiddeld €0,40).
Heb een energiecontract bij anwb en krijg net een mail dat het maandbedrag bijna x2 is verhoogd ivm de oplopende energieprijzen. Gelukkig ben ik vorige week overgestapt naar een jaar contract.
Het enige verschil is dat de prijsverhoging al in je nieuwe contract inbegrepen zit en dat je niet direct kan profiteren van de energie afspraken van de Europese Unie.aaaido schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:23:
Heb een energiecontract bij anwb en krijg net een mail dat het maandbedrag bijna x2 is verhoogd ivm de oplopende energieprijzen. Gelukkig ben ik vorige week overgestapt naar een jaar contract.
Er is dan ook nog niks rond. De EU heeft gisteren een hoop plannen aangekondigd maar die moeten nog in 27 landen in wetgeving worden omgezet. Dat gaat wel even duren voordat dat zover is en we echt impact op de prijzen gaan zien als die er al komt. Winst afromen van de duurzame producenten gaat de prijs van een met gas opgewekte kW niet naar beneden halen.Arnout schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:29:
Day ahead prijzen voor morgen laten nog geen grote daling zien, maar wel de laagste doordeweekse prijs voor elektriciteit sinds 6 weken (gemiddeld €0,40).
Ik kan je geen garanties geven dat het geen gezeik oplevert, maar in principe kun je het op afstand uitlezen bij je netbeheerder uit laten zetten. Dan is meter gewoon weer een "domme" meter, en moet je zelf de meter standen doorgeven. Je leverancier kan dan niet meer zien wanneer jij terug geleverd hebt, en wanneer jij stroom hebt afgenomen. Volgens mij moet dat het niet meer salderen per jaar oplossen.alternativ22 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:00:
Nieuw in deze topic.... Ik zit in me maag met budget energie die niet jaarlijks saldeert. Dus ik kijk ook naar alternatieven. Ik wil gaan verwarmen met airco en daardoor gaat mijn kwh dus behoorlijk stijgen. Nu zit ik op 2000kw verbruik en 2500kw opbrengt zonnepalen. Maar dit gaat wel 3500kw verbruik worden met airco verwarming.
Als ik ga naar een Tibber, saldeert deze over een jaar? Of hoe gaat dat in zijn werk?
Een oudere man die ik help met technische klusjes (heeft overigens geen panelen), vond het niet nodig dat z'n leverancier dat allemaal doorgezonden kreeg, dus een paar jaar terug toen we z'n meterkast gingen opknappen met een nieuwe meter er in, direct uit laten zetten door de netbeheerder. Z'n dochter doet de financiele administratie, en die geeft nu gewoon de meterstanden door.
Het moet dus kunnen.
Iemand die hier meer verstand/ervaring mee heeft.. correct me if i'm wrong!
[ Voor 4% gewijzigd door Chef op 15-09-2022 12:13 ]
Als je zelf de meterstand per maand doorgeeft is er geen verschil.
Als je één keer per jaar de meterstand doorgeeft zal de leverancier de tussenstanden per maand schatten op basis van gemiddelden.
Ik denk dat je er niets mee opschiet.
Als je één keer per jaar de meterstand doorgeeft zal de leverancier de tussenstanden per maand schatten op basis van gemiddelden.
Ik denk dat je er niets mee opschiet.
Ik weet niet of een energie leverancier dat zo mag berekenen met gemiddelde. Lijkt me niet eigenlijk... aan de andere kant, is maandelijks salderen ook eigenlijk niet toegestaan. Hoop dat de ACM een keertje ingrijpt..
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort.
Maar ik snap niet hoe salderen samengaat met een dynamisch energietarief.
Zelf zit ik bij Tibber op dit moment. Ik heb nu vier zonnepanelen die piek 800wat leveren wat ik doorgaans zelf kan gebruiken door de wasmachine/vaatwasser/auto aan te zetten.
Maar we overwegen om 16 extra panelen aan te schaffen. Dan zouden we ineens fors terug gaan leveren. De huidige schatting is dat ik met die panelen 80% van m'n verbruik van 5000Kwh op kan wekken.
Maar hoe werkt salderen met dynamische prijzen ? Ik heb de uitleg op de site van TIbber gelezen en ik snap het niet.
Zelf zit ik bij Tibber op dit moment. Ik heb nu vier zonnepanelen die piek 800wat leveren wat ik doorgaans zelf kan gebruiken door de wasmachine/vaatwasser/auto aan te zetten.
Maar we overwegen om 16 extra panelen aan te schaffen. Dan zouden we ineens fors terug gaan leveren. De huidige schatting is dat ik met die panelen 80% van m'n verbruik van 5000Kwh op kan wekken.
Maar hoe werkt salderen met dynamische prijzen ? Ik heb de uitleg op de site van TIbber gelezen en ik snap het niet.
Het staat op zich heel goed beschreven op hun site:LastSamurai schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:18:
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort.
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Daar hebben ze 2 scenario's beschreven:
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan geproduceerd
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh het dynamische uurtarief uitbetaald gekregen plus de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen; de overproductie van 500 kWh komt niet in aanmerking voor teruggave van de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. We hebben die al wél uitbetaald op je maandelijkse facturen. Je ontvangt een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
Dus je betaald/ontvang altijd de prijs die geldt inclusief belasting/toeslagen.
Na een jaar/eind contract wordt bekeken of je overschot hebt.
Geen overschot? Dan gebeurt er niets (je hebt alles voldaan)
Heb je wel overschot? Dan krijg je een factuur waarop de belasting/toeslagen van het overschot terugbetaald moet worden (je moet dus iets terugbetalen).
[ Voor 8% gewijzigd door buiter op 15-09-2022 13:30 ]
@LastSamurai zie bericht van @Polderdijk van 6 september. Volgens mij is dat de beste uitleg betreft het salderen.Polderdijk schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:22:
[...]
Je kan niet salderen bij Tibber. Je krijgt letterlijk de zelfde prijs van dat uur per kWh als je terugleverd. Mocht je over het jaar meer terugleveren dan verbruiken, 'salderen' ze wel de overheidsheffingen.
De prijzen zijn morgen wel interessant voor een doordeweekse dag zeg
Thanks.Mister I schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:24:
[...]
@LastSamurai zie bericht van @Polderdijk van 6 september. Volgens mij is dat de beste uitleg betreft het salderen.
Ja, ik las dit "Je kan niet salderen bij Tibber. Je krijgt letterlijk de zelfde prijs van dat uur per kWh als je terugleverd. Mocht je over het jaar meer terugleveren dan verbruiken, 'salderen' ze wel de overheidsheffingen."
Dan had ik het toch goed begrepen. Je krijgt dus de terugleververgoeding die gelijk is aan het afnametarief. En aan het eind van het jaar salderen ze de overheidsheffingen.
Dan wordt het aanschaffen van mn panelen financieel ineens minder aantrekkelijk.
Of ik blijf bij een dynamische aanbieder en dan heb ik er financieel niet zo veel profijt van. Ik monitor al een jaar met P1Monitor m'n verbruik en met name savonds als we gaan koken (electrische ovens en inductie) heb ik een verbruikspiek die ik dan dus niet met mn panelen kan opvangen.
Of ik stap over naar een reguliere aanbieder en ik ga ineens veel meer betalen dan nu.
Aangezien dit het 'day ahead' topic is, is het wel handig om te vermelden dat deze methode er waarschijnlijk wel voor zorgt dat je geen dynamische tarieven meer kan krijgen. De leveranciers hebben immers geen enkele mogelijkheid om te zien wat je uurverbruik is.Chef schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:12:
[...]
Ik kan je geen garanties geven dat het geen gezeik oplevert, maar in principe kun je het op afstand uitlezen bij je netbeheerder uit laten zetten. Dan is meter gewoon weer een "domme" meter, en moet je zelf de meter standen doorgeven. Je leverancier kan dan niet meer zien wanneer jij terug geleverd hebt, en wanneer jij stroom hebt afgenomen. Volgens mij moet dat het niet meer salderen per jaar oplossen.
Volgens mij mag dat rekenen met gemiddelden wel, leveranciers kunnen ook niet anders bij variabele tarieven. Je moet dan toch echt een schatting maken voor welk verbruik onder welke maand valt, want het kan qua tarieven soms nogal uitmaken in welke maand het verbruik valt, vooral met variabele tarieven die elk half jaar (of vaker) wijzigen.Chef schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:25:
Ik weet niet of een energie leverancier dat zo mag berekenen met gemiddelde. Lijkt me niet eigenlijk... aan de andere kant, is maandelijks salderen ook eigenlijk niet toegestaan. Hoop dat de ACM een keertje ingrijpt..
Het staat je natuurlijk alsnog vrij om tussentijds de meterstanden door te geven. Hoe vaker je dat doet, hoe accurater de schattingen worden.
Niet als je zonnepanelen hebt,daarom ben ik over week weer snel weg bij tibberMister I schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:24:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Wat is jullie kijk/verwachte voordeel met zonnepanelen i.c.m. een dynamisch contract? Op een zomerse dag is men vaak buiten en is er enkel opwek. De vergoeding zal dan vrij laag zijn.
Eenmaal thuis en de zon gaat net onder, koken, wassen, stofzuigen...
Als ik naar de energietarieven kijk, lijkt het erop dat de stroom overdag ongeveer 1/2 tot 1/3 is van die in de avond.
Op 25 Juli om 15:00 juli zou ik dus 0,15 euro krijgen. En om 20:00 betaal ik 0,39 euro.
Ik heb slechts 2 panelen dus bij de perfecte omstandigheden en zuinig verbruik, speel ik quitte. In M-J-J-A heb ik of quitte gespeeld of 0-20kwh meer verbruikt dan opgewekt.
Als ik naar de energietarieven kijk, lijkt het erop dat de stroom overdag ongeveer 1/2 tot 1/3 is van die in de avond.
Op 25 Juli om 15:00 juli zou ik dus 0,15 euro krijgen. En om 20:00 betaal ik 0,39 euro.
Ik heb slechts 2 panelen dus bij de perfecte omstandigheden en zuinig verbruik, speel ik quitte. In M-J-J-A heb ik of quitte gespeeld of 0-20kwh meer verbruikt dan opgewekt.
Dynamische tarieven neem je als je opwek en verbruik kan schuiven. Als je alleen op piek momenten verbruikt en je geen mogelijkheid hebt / maakt om dat te verschuiven kan je beter naar een vast contract.Eli Cohen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:43:
Wat is jullie kijk/verwachte voordeel met zonnepanelen i.c.m. een dynamisch contract? Op een zomerse dag is men vaak buiten en is er enkel opwek. De vergoeding zal dan vrij laag zijn.
Morgenmiddag om 13:00 uur is bijv. het perfecte moment om de EV te laden, wasmachine en vaatwasser aan te zetten en de thuisbatterij te laden aangezien de stroom dan gratis is (alleen belasting). Om 19:00 uur haal je die gratis stroom weer uit je thuisaccu om mee te koken zodat je geen 0,42 per kWh betaald.
Met panelen moet je ook niet bij tibber zitten, ofja niet in de zomermaanden... "worst case ever"reneeke1970 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:31:
[...]
Niet als je zonnepanelen hebt,daarom ben ik over week weer snel weg bij tibber
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Klopt,maar drie weken geleden was de prognose nog hoge prijzen.....PCJR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:56:
[...]
Met panelen moet je ook niet bij tibber zitten, ofja niet in de zomermaanden... "worst case ever"
Nu schieten de tranen in je ogen haha
1 PVoutput . Dongen NB
In de zomermaanden boeien kWh prijzen helemaal niet, met panelen. Enkel het tlvreneeke1970 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:04:
[...]
Klopt,maar drie weken geleden was de prognose nog hoge prijzen.....
Nu schieten de tranen in je ogen haha
In de winter kijk ik weer naar het afname tarief.... en 1 maart weer naar de beste tlv. 1 kWh mag best 2 euro kosten dan.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Tlv en kWh prijs is gelijk met dynamisch.PCJR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:03:
[...]
In de zomermaanden boeien kWh prijzen helemaal niet, met panelen. Enkel het tlv![]()
In de winter kijk ik weer naar het afname tarief.... en 1 maart weer naar de beste tlv. 1 kWh mag best 2 euro kosten dan.
Dus tot drie weken terug zag het er goed uit met 80 cent,maar helaas,het hield geen stand.
Maarja Nog wel beter dan de 9 cent van Eneco.
1 PVoutput . Dongen NB
TLV (redelijke vergoeding) en salderen (per jaar/tijdsperiode) lijkt te worden overgelaten als "wisselgeld" aan de energiebedrijven in ruil voor een model contract van 1 jaar vast met hogere boete voor voortijdig opzeggen, naast het huidige modelcontract variabel. (energieleveranciers willen opzeg-boete tegen economische waarde zoals bij een hypotheek met vaste looptijd)
Als ook dat energieleveranciers mogelijk nodig zijn voor indien mogelijk 3000kWh & 1000m3 gas tegen een laag max tarief en verbruik daarboven tegen dan marktprijs
Als ook dat energieleveranciers mogelijk nodig zijn voor indien mogelijk 3000kWh & 1000m3 gas tegen een laag max tarief en verbruik daarboven tegen dan marktprijs
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 16-09-2022 03:50 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Je kunt beter op de site van Frank kijken, all-in prijzen netjes in een grafiek...Eli Cohen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:43:
Bedankt, daar had ik overheen gekeken. Vandaag overgestapt naar Frank (en bezig met m'n logic aanpassen naar hun data).PCJR schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:50:
[...]
Je kunt beter op de site van Frank kijken, all-in prijzen netjes in een grafiek...
Ik had hun app ernaast open om mijn output te valideren.
De halve ochtend m'n code zitten sanitizen en debuggen, maar de data in de app is gewoon incorrect.
[knip]
Ik ben toch niet gek? Maak ik nu rare rekenfouten? Edit, wellicht een beetje gek. zag door de bomen het bos niet meer.
In de app wordt gerekend met een BTW tarief van 9% over de inkoopvergoeding voor energie, op de website 21%.
Voor gas wordt in zowel de app als op de website 9% gebruikt voor de inkoopvergoeding gas.
[ Voor 48% gewijzigd door Raymond P op 16-09-2022 13:22 . Reden: spoken ]
- knip -
Als ik het me goed herinner staat ergens op de website van Frank dat ze in de communicatie, dus op de website en in de app, nog rekenen met 21% BTW. Je betaalt uiteindelijk wel 9% BTW, maar ik kan me niet herinneren of dat op de maandfactuur gebeurt of op de jaar-/eindafrekening.Raymond P schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:45:
[...]
Bedankt, daar had ik overheen gekeken. Vandaag overgestapt naar Frank (en bezig met m'n logic aanpassen naar hun data).
De halve ochtend m'n code zitten sanitizen en debuggen, maar de data in de app is gewoon incorrect. Als ik mij niet vergis wordt er vrolijk gerekend met een BTW tarief van 6%.![]()
Op de website lijkt het wel te kloppen... Voor energie dan, gas moet je wederom creatief rekenen met 6% over de milieubelasting en ODE (en is dus fout). Voor inkoop+ lijkt de inkoopvergoeding ook met 9% belast te worden, maar voor een all-in prijs energie is dat tarief 21%.
Ik ben toch niet gek? Maak ik nu rare rekenfouten?
Ik kan deze precieze informatie niet meer terugvinden, maar wel dit: https://www.frankenergie....-9-verwerkt-op-de-website. Misschien kan je hier wat mee?
Morgen een gemiddelde prijs van 10 cent met als dieptepunt 0.2 cent per kWh tussen 15 en 16 uur. De terugleververgoeding lijkt toch voorlopig de andere kant op te gaan dan verwacht? HEb de aansluitingen maar even omgewisseld zodat ik nu kan salderen/terugleveren op het modelcontract en vervolgens toch nog 20 cent kan winst kan maken per gebruikte kWh.reneeke1970 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:36:
[...]
Tlv en kWh prijs is gelijk met dynamisch.
Dus tot drie weken terug zag het er goed uit met 80 cent,maar helaas,het hield geen stand.
Maarja Nog wel beter dan de 9 cent van Eneco.
@Sicco92 Thx, na een boterham werd het mij ook ietswat duidelijker. Had ik wat eerder mogen doen. 
Bij de inkoopvergoeding moet dus (tot januari) ook gewoon 9% gerekend worden. Dat wordt in de app dus gedaan, maar op de website (en hun graphql server) niet.
Bij de inkoopvergoeding moet dus (tot januari) ook gewoon 9% gerekend worden. Dat wordt in de app dus gedaan, maar op de website (en hun graphql server) niet.
- knip -
Wat zou de reden zijn dat stroom vandaag en morgen eindelijk weer eens goedkoop is? Waait het opeens weer hard ofzo?
Tibber heeft de minste fee... schijntRaymond P schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:45:
[...]
Bedankt, daar had ik overheen gekeken. Vandaag overgestapt naar Frank (en bezig met m'n logic aanpassen naar hun data).
De halve ochtend m'n code zitten sanitizen en debuggen, maar de data in de app is gewoon incorrect.
[knip]
Ik ben toch niet gek? Maak ik nu rare rekenfouten? Edit, wellicht een beetje gek. zag door de bomen het bos niet meer.![]()
In de app wordt gerekend met een BTW tarief van 9% over de inkoopvergoeding voor energie, op de website 21%.
Voor gas wordt in zowel de app als op de website 9% gebruikt voor de inkoopvergoeding gas.
Ja.Bard1982 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:31:
Wat zou de reden zijn dat stroom vandaag en morgen eindelijk weer eens goedkoop is? Waait het opeens weer hard ofzo?
Vanaf windkracht 2-3 begint een windmolen al te draaien, maar pas vanaf windkracht 6 draait een windmolen op volledige capaciteit. Vanaf windkracht 10 wordt een windmolen vaak stopgezet vanwege de veiligheid. Wanneer het dus niet hard genoeg waait komt een windmolen niet aan zijn maximale vermogen.Code geel voor onweersbuien met hagel en zware windstoten.
Vanmiddag is er vrij veel bewolking en trekken er buien over het land. Hierbij is er een kans op onweer en lokaal hagel. De wind is west tot noordwest en is matig tot vrij krachtig, langs de kust krachtig tot hard, windkracht 6 tot 7. Tijdens buien kunnen er (zware) windstoten voorkomen, rond 75 km/u en vlak aan zee 75-80 km/u. De maximumtemperatuur wordt ongeveer 16°C.
Vanavond is er veel bewolking met buien, soms met onweer en (zware) windstoten. De wind komt uit het noordwesten en is matig boven land en krachtig tot hard aan de kust, windkracht 6 tot 7.
Komende nacht trekt een gebied met buien zuidwaarts over het land, soms met (zware) windstoten en mogelijk met onweer. De noordwestenwind is matig boven land en krachtig tot hard aan de kust, windkracht 6 tot 7. Het koelt af naar 13°C in de kustgebieden tot lokaal 8°C in het binnenland.
Morgenochtend is het half tot zwaar bewolkt met enkele buien, mogelijk met onweer. De wind is west tot noordwest en is matig tot vrij krachtig, langs de kust krachtig tot hard, windkracht 6 tot 7. De kans op zware windstoten (75-80 km/u) neemt wel geleidelijk af.
Morgenmiddag schijnt af en toe de zon en trekken er buien over het land. Hierbij is er vooral in het oosten kans op onweer. De wind is noordwest en is landinwaarts matig en langs de kust krachtig tot hard, windkracht 6 tot 7. Het wordt buiten de buien om maximaal 16°C.
Morgenavond is er vrij veel bewolking en vallen er vooral in het noorden en in de kustgebieden enkele buien. De noordwestenwind neemt langs de kust iets af naar krachtig, kracht 6. Landinwaarts is de wind matig. (Bron: KNMI)
Dus inderdaad een hoop wind energie
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Samen met Zonneplan, dat is ongeveer gelijk.
De app van Zonneplan schijnt erg prettig te zijn icm hun P1 meter, ik weet niet hoe dit is bij Tibber.
Ja kijk op http://energieopwek.nl. Vergelijk woensdag, donderdag, vrijdag (vandaag) maar eens :-).Bard1982 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:31:
Op 31 augustus was er veel meer wind- en zonne-energie volgens die site. Toch was stroom die dag gemiddeld 66 cent in de Tibber-app (inclusief belastingen). Morgen is het gemiddeld 19 cent en vandaag 30 cent.mdvmine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:37:
[...]
Ja kijk op http://energieopwek.nl. Vergelijk woensdag, donderdag, vrijdag (vandaag) maar eens :-).
Edit: gas was toen 239 euro, nu is het 191 euro. Misschien de combinatie van lagere gasprijs, meer windenergie en vrijdag / zaterdag ipv woensdag. En wellicht ook minder export van stroom?
[ Voor 17% gewijzigd door Bard1982 op 16-09-2022 13:50 . Reden: Toevoeging gasprijs ]
De piek was die dag wel hoger dan vandaag, maar in de nacht was het minder. Door de manier waarop stroomprijs wordt bepaald zijn er kantelpunten waarop stroom ineens veel goedkoper wordt, dus als wind net niet genoeg opwekt voor de totale vraag ('s nachts/'s avonds) moet er toch duur gas of zelfs olie ingezet worden (als gascentrales door de warmte/droogte niet volle bak kunnen branden). Nadeel van day-ahead dat je de stroom krijgt die over is, min of meer (kolen/gascentrales bijv hebben een deel van hun opwek al vooruit verkocht). Nu het weer flink waait, regen gevallen, koeler weer valt alles weer gunstig voor day ahead.Bard1982 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:42:
[...]
Op 31 augustus was er veel meer wind- en zonne-energie volgens die site. Toch was stroom die dag gemiddeld 66 cent in de Tibber-app (inclusief belastingen). Morgen is het gemiddeld 19 cent en vandaag 30 cent.
Wat zegt jouw glazen bol over de komende maanden? Gaan we weer terug naar de hele hoge prijzen van afgelopen zomer op de day-ahead of richting een gemiddelde van maximaal 30-40 cent inclusief belastingen over de week?mdvmine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:50:
[...]
De piek was die dag wel hoger dan vandaag, maar in de nacht was het minder. Door de manier waarop stroomprijs wordt bepaald zijn er kantelpunten waarop stroom ineens veel goedkoper wordt, dus als wind net niet genoeg opwekt voor de totale vraag ('s nachts/'s avonds) moet er toch duur gas of zelfs olie ingezet worden (als gascentrales door de warmte/droogte niet volle bak kunnen branden). Nadeel van day-ahead dat je de stroom krijgt die over is, min of meer (kolen/gascentrales bijv hebben een deel van hun opwek al vooruit verkocht). Nu het weer flink waait, regen gevallen, koeler weer valt alles weer gunstig voor day ahead.
De stroomprijzen worden een dag van tevoren bepaald, op basis van een voorspelling. Het kan dus zijn dat ze er met de voorspelling er iets naast zitten en er meer of minder energie was opgewekt dan verwacht.Bard1982 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:42:
[...]
Op 31 augustus was er veel meer wind- en zonne-energie volgens die site. Toch was stroom die dag gemiddeld 66 cent in de Tibber-app (inclusief belastingen). Morgen is het gemiddeld 19 cent en vandaag 30 cent.
Edit: gas was toen 239 euro, nu is het 191 euro. Misschien de combinatie van lagere gasprijs, meer windenergie en vrijdag / zaterdag ipv woensdag. En wellicht ook minder export van stroom?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hah mijn glazen bol! Nee ik denk dat de prijzen heel erg blijven variëren naar gelang het winderig is wel/niet, en dat hogere daggemiddeldes best wel blijven voorkomen. Richting december is er steeds minder zonopwek om het midden van de dag te laten dalen. Maar de extreme pieken van augustus verwacht ik niet meer aangezien wij en onze buren weer flink kolen stoken. Ik verwacht wel dat de gasprijs langzaam zal blijven dalen aangezien er een nieuwe LNG terminal in Duitsland online komt in December als het goed is, en ook hopelijk de Amerikanen één van hun belangrijkste exportterminals ook tegen die tijd gefikst hebben. Alsnog is gas behoorlijk duurder dan vorige winter, waar dit precies uitkomt weet ik ook niet.Bard1982 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:52:
[...]
Wat zegt jouw glazen bol over de komende maanden? Gaan we weer terug naar de hele hoge prijzen van afgelopen zomer op de day-ahead of richting een gemiddelde van maximaal 30-40 cent inclusief belastingen over de week?
https://www.nu.nl/klimaat...randering.html?redirect=1Bard1982 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:52:
[...]
Wat zegt jouw glazen bol over de komende maanden? Gaan we weer terug naar de hele hoge prijzen van afgelopen zomer op de day-ahead of richting een gemiddelde van maximaal 30-40 cent inclusief belastingen over de week?
Wat denk je als je een beetje inzicht hebt in het ideaal van het kabinet... (gas I know, maar t is aan elkaar gelinkt)
[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 16-09-2022 15:02 ]
Per dag en maand in euro's met Frank energie heb ik het volgende geknutseld:Tazzios schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:17:
Heeft iemand in HA al iets gemaakt die de opbrengst van zonnepanelen in euro`s toont d.m.v. van Utility Meter?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| template: - sensor: - name: Zon_EUR_uur unit_of_measurement: EUR state: > {% set opbrengst = states.sensor.Zon_KWH_uur.state | float %} {% set price = states.sensor.current_electricity_price_all_in.state | float %} {{ ((opbrengst * price) | round(2) )}} utility_meter: zon_opbrengst_dag_eur: name: Zon_EUR_dag source: sensor.Zon_EUR_uur cycle: daily zon_opbrengst_maand_eur: name: Zon_EUR_maand source: sensor.Zon_EUR_uur cycle: monthly |
Daarnaast nog influxdb en Grafana om te zorgen dat de historie langer te raadplegen is.
Ik zie in de Eneco app de volgende prijzen voor mijn variable contract voor onbepaalde tijd:
Stroom normaaltarief: €0,20
Stroom daltarief: €0,17
Gas: €0,95 per m3
In novemver krijg ik de jaarnota. Zijn dit dan ook de nieuwe tarieven voor mij of?
In novemver krijg ik de jaarnota. Zijn dit dan ook de nieuwe tarieven voor mij of?
Het staat er toch echt in de Eneco app. Waar vind je dat tabel?ehtweak schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:10:
@Ibriboy Weet je het zeker? Die prijzen?
Waar kan ik tekenen?
Of zijn die prijzen slechts voor een uurtje op zaterdagmiddag geldig?
[ Voor 3% gewijzigd door Ibriboy op 16-09-2022 23:25 ]
Ik probeer uit te vogelen wat mijn nieuwe
termijnbedrag gaat worden in november. Nu is die €86 en we zijn met z’n 4en thuis en volgens Eneco verbruiken we voor 1,5 persoon. Rond de 2200 stroom en 400 m3 gas.
termijnbedrag gaat worden in november. Nu is die €86 en we zijn met z’n 4en thuis en volgens Eneco verbruiken we voor 1,5 persoon. Rond de 2200 stroom en 400 m3 gas.
[ Voor 35% gewijzigd door Ibriboy op 16-09-2022 23:25 ]
Dat was bij mij ook, dat gaat nu naar een stuk meer.Ibriboy schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:02:
Ik zie in de Eneco app de volgende prijzen voor mijn variable contract voor onbepaalde tijd:
0,69 normaal
0,53 dubbel
2,71 gas
En mijn maandbedrag gaat van 250 -> 757 volgens Eneco.
Lijkt mij dat gas tussen de 150 a 200 blijft hangen.
Ze hebben voor vermogens de velden gevuld, als de prijs dan plots weer naar bv 50 gaat zijn ze miljarden kwijt+plus alle compensatie er nog bij.
Denk dat ze het lekker hoog houden, flink herfst en wind dus stroom goedkoper.
En strax ploffen alle kachels aan, en willen ze het continu bijvullen lijkt me aan lopende band, en ook in Azië enzo komt er winter dus gas blijft duur.
Gister ff in wat bouwmarkten,geen pallets dat word daar per pallets gelijk weggekocht ,paar zakjes hout nog,en ladingen petroleum kachel te koop, waarmee broodjes over de toonbank. Dat kost een 2€ per dag en komt toch aardig warmte af. Ja als ik 40€ per dag voor gas en 15€ voor stroom moest betalen per dag zou ik dat ook doen
Ze hebben voor vermogens de velden gevuld, als de prijs dan plots weer naar bv 50 gaat zijn ze miljarden kwijt+plus alle compensatie er nog bij.
Denk dat ze het lekker hoog houden, flink herfst en wind dus stroom goedkoper.
En strax ploffen alle kachels aan, en willen ze het continu bijvullen lijkt me aan lopende band, en ook in Azië enzo komt er winter dus gas blijft duur.
Gister ff in wat bouwmarkten,geen pallets dat word daar per pallets gelijk weggekocht ,paar zakjes hout nog,en ladingen petroleum kachel te koop, waarmee broodjes over de toonbank. Dat kost een 2€ per dag en komt toch aardig warmte af. Ja als ik 40€ per dag voor gas en 15€ voor stroom moest betalen per dag zou ik dat ook doen
Eigen onderzoek svp, dit is hier offtopic
[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 17-09-2022 17:23 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hoeveel stroom en gas verbruik je per jaar?Mektheb schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:58:
[...]
Dat was bij mij ook, dat gaat nu naar een stuk meer.
0,69 normaal
0,53 dubbel
2,71 gas
En mijn maandbedrag gaat van 250 -> 757 volgens Eneco.
Hier ook de nieuwe tarieven van PowerPeers bekend vanaf 1-10
Gas per m³ 1,726364 > 2,483587
Elektra per kWh 0,354677 > 0,530167
Maandtarief van € 394,20 naar € 771,03
Tot vorig jaar zat ik nog op 240 euro met vast contract, totdat Welkom Energie omviel...
Elektra is ergens eind dit jaar opgelost met 22 zonnepanelen icm Enphase systeem.
Het gas verbruik zal ook verlaagd worden CV ketel temperatuur omlaag gebracht en ivm vloerverwarming hou ik nu contstant 19c graden aan. Daarnaast heb ik nog een houtkachel welke ik normaliter incidenteel gebruik. Maar ga nu flink hout stoken (nog een paar kuub hout liggen) en hout briketten om het warm te houden binnenhuis.
Verstook normaliter 1800m³ per jaar met een vrijstaande woning uit 1990. Dat was met koude dagen 22c graden de verwarming aan en uitgebreid douchen etc, maar dat doe ik tegenwoordig ook enkel ijskoud Wim Hof style
. Dat zal komend jaar een stuk lager worden met bovenstaande stappen.
Gas per m³ 1,726364 > 2,483587
Elektra per kWh 0,354677 > 0,530167
Maandtarief van € 394,20 naar € 771,03
Elektra is ergens eind dit jaar opgelost met 22 zonnepanelen icm Enphase systeem.
Het gas verbruik zal ook verlaagd worden CV ketel temperatuur omlaag gebracht en ivm vloerverwarming hou ik nu contstant 19c graden aan. Daarnaast heb ik nog een houtkachel welke ik normaliter incidenteel gebruik. Maar ga nu flink hout stoken (nog een paar kuub hout liggen) en hout briketten om het warm te houden binnenhuis.
Verstook normaliter 1800m³ per jaar met een vrijstaande woning uit 1990. Dat was met koude dagen 22c graden de verwarming aan en uitgebreid douchen etc, maar dat doe ik tegenwoordig ook enkel ijskoud Wim Hof style
[ Voor 24% gewijzigd door Hari-Bo op 17-09-2022 15:39 ]
Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.
Geen idee of je meteen een prijsverhoging krijgt, ik heb zelf ook dit tarief en had in maart mijn eindafrekening gekregen, maar tot op heden hebben ze bij mij de prijs nog niet verhoogtIbriboy schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:02:
@Hari-Bo Hier heeft men zojuist de tarieven van morgen te horen gekregen... 1-10 is heel ver weg.
- knip -
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Iemand ook gemerkt dat https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs API geen data meer heeft over de energieprijzen na de 18e?
De site van easyenergy is vandaag sowieso al de hele tijd echt megatraag en zit vol met 500 errors. Het lijkt er op dat een server zo rond het kookpunt hangt, en ik kan me voorstellen dat het importproces daardoor ook nog niet gelopen heeft.Faceless schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:51:
Iemand ook gemerkt dat https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs API geen data meer heeft over de energieprijzen na de 18e?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Soms is het stuk, snap niet hoe easyenergy na meer dan een jaar hier nog steeds last van heeft. Krijg soms bijna het gevoel alsof een engineer iedere dag handmatig dit moet ophalen en dat soms iemand het gewoon vergeetFaceless schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:51:
ABN Amro ziet nog geen energiecrisis.??
Zou je bank maar zijn...
Zou je bank maar zijn...
Ik haal de prijzen primair op bij Entsoe. Pas als ik daar geen positieve respons heb (komt bijna niet voor) probeer ik de EasyEnergy api.Faceless schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:51:
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ingrijpen in de markt kan inflatie verder doen stijgen. Ik heb er zelf geen verstand van, maar gelukkig zijn er genoeg slimme mensen die dat wel hebben. Toch maar even lezen/luisteren naar wat ze te zeggen hebben voor meteen te struikelen over een clickbait krantenkop.Deldenaar schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:27:
ABN Amro ziet nog geen energiecrisis.??
Zou je bank maar zijn...
Ben wel benieuwd wat een prijsplatfond gaat betekend in de dynamische tarievenmarkt.
Wat ik van het nieuws begrijp is dat ze een max. prijs per kWh willen vaststellen voor een gemiddeld jaar verbruik aan kWh (dat is geloof ik zo'n 3500 kWh). Alles daarboven betaal je het normale tarief. Maar ik zie even niet in hoe je dat dan makkelijk kan verekenen in de dynamische markt.
Wat ik van het nieuws begrijp is dat ze een max. prijs per kWh willen vaststellen voor een gemiddeld jaar verbruik aan kWh (dat is geloof ik zo'n 3500 kWh). Alles daarboven betaal je het normale tarief. Maar ik zie even niet in hoe je dat dan makkelijk kan verekenen in de dynamische markt.
Ik zie maar 1 oplossing, nu verzamelen ze ook alle tarieven en krijg je een rekening met zoveel kwh tegen gemiddel prijs x.thehog schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:03:
Ben wel benieuwd wat een prijsplatfond gaat betekend in de dynamische tarievenmarkt.
Denk nog steeds dat ze prijs X berekenen op de jaar afrekening. maar als deze boven de drempel is, wordt de eerste 3500kWh verlaagd naar de drempel, en de rest erboven blijft bestaan.
De vraag is meer, wie gaat die prijs boven het drempel bedrag betalen? is dat de leverancier? dan zie ik er straks nog veel failliet gaat, of wordt dit de overheid?. maar dan krijg je echt dure tarieven bij de leveranciers, want de overheid betaald wel. kunnen er weer mooi welkoms kortingen worden gegeven. en de reserves flink laten aangroeien.
Een andere oplossing is aftoppen per uur. maar dan worden day-ahead prijzen wel heel intressant
[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 19-09-2022 20:31 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Werken met gemiddelden lijkt mij ook het meest logisch, maar het ligt er ook erg aan welke afspraken zijn gemaakt. Als er een prijsplafond per kWh is afgesproken, dan zou het ook kunnen betekenen dat je een maximale uurprijs kan krijgen zolang je nog binnen dat gemiddelde verbruik blijft. Ik heb nog niet veel officieels kunnen vinden over de afspraken, dus ik kan dit nog niet helemaal uitsluiten.
Ik wacht nu vooral op communicatie vanuit de dynamische leveranciers, die hebben hier vast al plannen voor gemaakt.
Overigens wordt bij het NOS-artikel een verwacht gemiddelde van 1169 m³ gas en 2479 kWh genoemd, dus ook dat gemiddelde verbruik voor het prijsplafond moet nog blijken.
Ik wacht nu vooral op communicatie vanuit de dynamische leveranciers, die hebben hier vast al plannen voor gemaakt.
Overigens wordt bij het NOS-artikel een verwacht gemiddelde van 1169 m³ gas en 2479 kWh genoemd, dus ook dat gemiddelde verbruik voor het prijsplafond moet nog blijken.
Dat zou kunnen maar dan weet je als afnemer dus nooit wanneer je op die 3500kWh bent gekomen ergens in het jaar (want je saldeert nog je productie in de zomer) en dus weet je niet wanneer je wel de volle mep gaat betalen.Smuggler schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:25:
[...]
Denk nog steeds dat ze prijs X berekenen op de jaar afrekening. maar als deze boven de drempel is, wordt de eerste 3500kWh verlaagd naar de drempel, en de rest erboven blijft bestaan.
En dan kan je maar beter die eerste 3500kWh (als je een warmtepomp hebt) in de winter verbruiken
enige tijd geleden heb ik een variabel contract getekend met Shell Energy. als ik elke maand rekeningen van hen krijg, staat er geen prijs voor gas of elektriciteit. op de afrekening staat alleen het bedrag waarvoor ik het heb gebruikt. Ik heb geteld volgens de tarieven die ze op de website geven, maar het is goedkoper. Ik weet dat de belasting lager is en de subsidie er is, maar ik ben het er niet mee eens. zit er iemand bij Shell en heeft die ook zulke schikkingen?Ik twijfel of ik wel of niet naar iemand anders ga. bij ANWB Energie zijn de tarieven op uurbasis veel voordeliger. waar zijn nu de beste deals? kun je ergens een vast contract tekenen?
Ik zie dat je net vandaag een account hebt gemaakt op dit forum en dit is daar het verkeerde topic voor. Deze gaat over leveranciers waarbij de prijs per kWh en m3 per uur verschillen. Iedere dag om 13:00 uur zijn de prijzen voor de volgende dag bekend.Slaw schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:10:
enige tijd geleden heb ik een variabel contract getekend met Shell Energy. als ik elke maand rekeningen van hen krijg, staat er geen prijs voor gas of elektriciteit. op de afrekening staat alleen het bedrag waarvoor ik het heb gebruikt. Ik heb geteld volgens de tarieven die ze op de website geven, maar het is goedkoper. Ik weet dat de belasting lager is en de subsidie er is, maar ik ben het er niet mee eens. zit er iemand bij Shell en heeft die ook zulke schikkingen?Ik twijfel of ik wel of niet naar iemand anders ga. bij ANWB Energie zijn de tarieven op uurbasis veel voordeliger. waar zijn nu de beste deals? kun je ergens een vast contract tekenen?
[ Voor 3% gewijzigd door s_schimmel op 19-09-2022 21:34 ]
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.thehog schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:49:
[...]
Dat zou kunnen maar dan weet je als afnemer dus nooit wanneer je op die 3500kWh bent gekomen ergens in het jaar (want je saldeert nog je productie in de zomer) en dus weet je niet wanneer je wel de volle mep gaat betalen.
En dan kan je maar beter die eerste 3500kWh (als je een warmtepomp hebt) in de winter verbruiken
Zal het even duidelijk proberen te maken met een versimpeling van het geheel.
de overheid heeft bijvoorbeeld besloten dat het maximale tarief 40 cent is. voor de eerste 3500kwh
Vervolgens verbruik je zelf:
1000kwh tegen 20 cent = 200 euro
1000kwh tegen 40 cent. = 400 euro
1000kwh tegen 50 cent. = 500 euro
1000kwh tegen 70 cent. = 700 euro
is totaal 1800 euro.
Totaal heb je dan 4000kwh gebruikt tegen gemiddeld: 45 cent. = 1800 euro.
Het lijkt mij dan logisch dat de eind afrekening zegt:
3500kwh tegen 40 cent. = 1400 euro
500kwh tegen 45 cent. = 225 euro
Totaal dus 1625 euro. (die 175 euro voordeel komt dan door het tarief plafond).
Met salderen erbij wordt het natuurlijk weer een zooitje, maar niet onmogelijk.
De andere oplossing is dat maximaal prijs x per uur.
dan krijg je gewoon afgetopte prijsgrafieken, maar dat maakt het wel extra makkelijk voor salderen.
En het is nog voordeliger voor dynamische tarieven, dan krijg je namelijk het volgende:
Totaal 1400 euro.
maar dan, welke tarieven ga je handhaven als je boven de 3500kwh komt per jaar.
dan zie ik toch een soort van wespennest ontstaan waar ik graag buiten blijf.
Ik krijg amper iets logisch verzonnen, laat staan dat leveranciers dat kunnen en dat ook nog eens heel precies aan de klanten kunnen uitleggen zodat die het ook snappen....
Meestal snappen ze het zelf niet eens.
Gewoon, de (duurste) marktprijs. De bedoeling van de afspraken is nog wel om veelgebruikers niet ineens heel erg te helpen. Ik zou het dus logisch vinden om een prijsplafond te zetten op het 'goedkoopste' verbruik. Dus om in jouw voorbeeld te blijven, met een prijsplafond van 40 cent voor 3500 kWh:Smuggler schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:08:
maar dan, welke tarieven ga je handhaven als je boven de 3500kwh komt per jaar.
500kwh tegen 40 cent = 200 euro
500kwh tegen 70 cent = 350 euro
In totaal 1550 euro. In de praktijk heb je hiermee een prijsplafond gezet op de goedkoopste kWh's die je verbruikt, terwijl je de duurste kWh's boven dat gemiddelde wel zelf betaalt. Dit zou ook nog een optie kunnen zijn als uitwerking die leveranciers kunnen kiezen. Hiermee zorg je wel dat je nog steeds beloond wordt voor goedkope uren, en de dure uren (boven het gemiddeld verbruik) zelf betaalt.
Call me stupid als ik helemaal verkeerd zit.
Heb variabel contract bij vandebron.
Net weer nieuwe tarieven voor oktober gekregen. 0.89 stroom, 3.33 gas. (sinds november vorig jaar al 4x een verdubbeling gehad)
Ben al aantal weken aan het kijken om wellicht naar dynamische aanbieder over te stappen.
Maar met aangekondigde prijsplafond is het toch bijna een no brainer?
Heb alleen maar de lusten wanneer het stroomtarief een keer goedkoper is overdag dan het prijsplafond.
De lasten zijn er naar mijn idee niet.
Wanneer het tarief een keer boven het plafond komt mogen ze dit verschil aan overheid doorberekenen.
Dynamische gastarief zelfde verhaal.
Mijn totale jaarverbruik valt trouwens makkelijk in voorwaarden van prijsplafond.
Corrigeer mij als ik heel erg verkeerd denk.
Heb variabel contract bij vandebron.
Net weer nieuwe tarieven voor oktober gekregen. 0.89 stroom, 3.33 gas. (sinds november vorig jaar al 4x een verdubbeling gehad)
Ben al aantal weken aan het kijken om wellicht naar dynamische aanbieder over te stappen.
Maar met aangekondigde prijsplafond is het toch bijna een no brainer?
Heb alleen maar de lusten wanneer het stroomtarief een keer goedkoper is overdag dan het prijsplafond.
De lasten zijn er naar mijn idee niet.
Wanneer het tarief een keer boven het plafond komt mogen ze dit verschil aan overheid doorberekenen.
Dynamische gastarief zelfde verhaal.
Mijn totale jaarverbruik valt trouwens makkelijk in voorwaarden van prijsplafond.
Het plan gaat uit van een gemiddeld energiegebruik. Dat is 1200 m3 gas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt, wordt het prijsplafond verlaagd, maar het zal voor gas niet beneden de 1,20 euro per kuub komen.
Ik verwacht bij ons totale chaos.
Ik betaal nu gemiddeld bij Frank, door goed timen, onder de 40 cent per KWH gemiddeld. De pieken die ik heb gezien waren rond de 80 cent per KWH, maar dat is zeer zeldzaam.
Interessant is het enkel als die pieken op een max worden gezet, het is voor stroom niet interessant als het gemiddelde op een max word gezet. Helemaal als de max verkoop prijs van de markt ook is beperkt.
Voor gas is dit natuurlijk wel fijn.
Overigens is 70 cent per kwh erg stevig volgens mij, die heb ik maar zelden gezien tot nu toe.
Ik betaal nu gemiddeld bij Frank, door goed timen, onder de 40 cent per KWH gemiddeld. De pieken die ik heb gezien waren rond de 80 cent per KWH, maar dat is zeer zeldzaam.
Interessant is het enkel als die pieken op een max worden gezet, het is voor stroom niet interessant als het gemiddelde op een max word gezet. Helemaal als de max verkoop prijs van de markt ook is beperkt.
Voor gas is dit natuurlijk wel fijn.
Overigens is 70 cent per kwh erg stevig volgens mij, die heb ik maar zelden gezien tot nu toe.
[ Voor 9% gewijzigd door Hemingr op 20-09-2022 15:55 ]
Met het risico om offtopic te gaan. Weet je of dat gemiddelde verbruik per gezin of per persoon is ? Wij wonen met z'n vijven in een woning met stadswarmte en zonder gas. De vloerverwarmingspompen, electrisch koken en 5 personen verbruiken zo'n 4500 kWh per jaar. En dan heb ik alleen maar LED lampen en gebruiken we bewust stroom, minder dan dit zie ik het niet worden.Bard1982 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:46:
Het plan gaat uit van een gemiddeld energiegebruik. Dat is 1200 m3 gas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt, wordt het prijsplafond verlaagd, maar het zal voor gas niet beneden de 1,20 euro per kuub komen.
2 persoons huishouden hier: 2000 kwh, 600m3 gasgestookt, gasgekookt. A label tussenwoning.LastSamurai schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:55:
[...]
Met het risico om offtopic te gaan. Weet je of dat gemiddelde verbruik per gezin of per persoon is ? Wij wonen met z'n vijven in een woning met stadswarmte en zonder gas. De vloerverwarmingspompen, electrisch koken en 5 personen verbruiken zo'n 4500 kWh per jaar. En dan heb ik alleen maar LED lampen en gebruiken we bewust stroom, minder dan dit zie ik het niet worden.
Het wordt nu wel lastig wat te doen. Ik zit nog in de bedenktijd voor een jaarcontract bij gewoon energie. Was van plan over te stappen voor de winter, maar nu ik dit zo lees zou bij day ahead blijven niet zo slecht zijn.
Mijn grootste motivatie was de hoge (verwachtte) gasprijs. Nu dit wordt gemaximeerd is er alleen maar een kans op een lagere prijs en het opwaarts risico alleen beperkt tot boven het gemiddelde verbruik.
Iemand enig idee wanneer de uitwerking voor de day ahead leveranciers bekend is?
Mijn grootste motivatie was de hoge (verwachtte) gasprijs. Nu dit wordt gemaximeerd is er alleen maar een kans op een lagere prijs en het opwaarts risico alleen beperkt tot boven het gemiddelde verbruik.
Iemand enig idee wanneer de uitwerking voor de day ahead leveranciers bekend is?
Ik denk dat day ahead het beste is, zo lang de prijzen gemiddeld onder de 70 cent liggen (zoals nu). Mochten ze in de winter hoger liggen, kun je altijd overstappen naar een aanbieder met een variabel maandcontract voor 70 cent.
Dat weten we volgens mij simpelweg nog niet. Ik kan nog geen duidelijke uitwerking vinden van het prijsplafond, en dat is juist voor dynamische tarieven nogal van belang. Als dat prijsplafond inderdaad per kWh gaat gelden, dan heb je inderdaad een piek van maximaal 70 cent (wat ik alsnog veel vind voor een piek). Maar als dat voor de gemiddelde kWh gaat gelden, dan is het nog een heel ander verhaal.Maxmannl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:44:
In de stukken kan ik over het prijsplafond alleen maar deze quote vinden:
Hoe ik dit lees is dat de details van dit prijsplafond nog moeten worden uitgewerkt. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat we weten hoe dit prijsplafond gaat uitpakken bij dynamische tarieven.In de Miljoenennota is voor het tijdelijke prijsplafond al een reservering opgenomen. De exacte kosten zijn vanzelfsprekend afhankelijk van de vormgeving van het tijdelijke prijsplafond en de daadwerkelijke prijsontwikkeling op de energiemarkten gedurende 2023.
70 cent is behoorlijk veel. Het vaste contract wat nu bij gewoon energie te krijgen is heeft een tarief van ca 52 cent per kwh. De gasprijs is daarentegen wel erg interessant. Hiervoor zou het de moeite zijn om bij day ahead te blijven. Het voorstel van 1,50 per m3 hebben we al lang niet gezien.
Zelfs zonder gas blijft het interessant, het risico blijft op 70 cent liggen zelfs bij gemiddeld maandelijks gebruik, maar de lusten kunnen veel lager liggen.gomaster schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:12:
70 cent is behoorlijk veel. Het vaste contract wat nu bij gewoon energie te krijgen is heeft een tarief van ca 52 cent per kwh. De gasprijs is daarentegen wel erg interessant. Hiervoor zou het de moeite zijn om bij day ahead te blijven. Het voorstel van 1,50 per m3 hebben we al lang niet gezien.
Andere vraag:
Ik zag laatsts op tweakers een interessante post van iemand een hele tijd terug had gerekend met day ahead prijzen om zo uit te rekenen of een thuisaccu interessant is. Gebaseerd op de hoogste en laagste kwh prijs.
Ik ben hier erg in geinteresseerd maar ik kan met geen mogelijkheid die post meer vinden.....
Weet iemand wat ik bedoel ?
Ik zag laatsts op tweakers een interessante post van iemand een hele tijd terug had gerekend met day ahead prijzen om zo uit te rekenen of een thuisaccu interessant is. Gebaseerd op de hoogste en laagste kwh prijs.
Ik ben hier erg in geinteresseerd maar ik kan met geen mogelijkheid die post meer vinden.....
Weet iemand wat ik bedoel ?
Ben zelf nog vrij in de war van hoe dit geïnterpreteerd moet worden vooral voor dynamische beprijzers.
Wie zorgt ervoor dat niet alle partijen gewoon het maximale bedrag voor alle contracten gaan rekenen?
Wie zorgt ervoor dat niet alle partijen gewoon het maximale bedrag voor alle contracten gaan rekenen?
We weten nog niet eens hoe het ingevuld gaat worden voor de meeste mensen. Dynamische contracten komen wel op een later moment.
In de stukken van het Belastingplan 2023 wordt de energiebelasting ook genoemd. Hieruit blijkt dat de ODE wordt ingetrokken en bij de energiebelasting wordt gevoegd, wat het in totaal (3,05 ct + 3,68 ct) 6,73 cent maakt, excl. BTW. Tegelijkertijd lees ik hier deze quote:
Voor dynamische tarieven best een interessant gegeven, want een verlaging van de energiebelasting zou betekenen dat we veel vaker negatieve uurprijzen zouden kunnen hebben. In de weekenden komt het regelmatig voor dat de all-in prijs tussen de 0-7 cent zit, en dan zou de verlaging op de energiebelasting die uurprijzen ook onder de 0 kunnen schuiven.
Ik kan niet vinden of die 7,06 cent inclusief of exclusief BTW is, maar er zou dus wel een flinke belastingverlaging per kWh aan zitten te komen. Als het exclusief BTW zou zijn, dan kan het zelfs betekenen dat de energiebelasting per kWh negatief wordt.De energiebelasting op gas daalt met 6,31 cent/m3 en op elektriciteit met 7,06 cent/kWh.
Voor dynamische tarieven best een interessant gegeven, want een verlaging van de energiebelasting zou betekenen dat we veel vaker negatieve uurprijzen zouden kunnen hebben. In de weekenden komt het regelmatig voor dat de all-in prijs tussen de 0-7 cent zit, en dan zou de verlaging op de energiebelasting die uurprijzen ook onder de 0 kunnen schuiven.
Volgens deze bron gaat het om 1200 m3 en 2400 kWh.thehog schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:03:
Die 0,70 en 1,50 cent zijn toch geen prijzen van voor de oorlog?
Anoniem: 91634
Die tarieven zijn echt idioot gekozen.Bard1982 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:46:
1m3 gas komt overeen met 10,2 kWh stroom
Ter vergelijking €1,50 gas - € 7,14 stroom
€ 7,14 / €1,50 = 4,76 keer zo duur
1. Mocht je warmte pomp lager cop hebben dan 4,76 dan kan je beter je warmte pomp uitzetten en op gas stoken.
2. Gas stokken is goedkoper dan op hout pellets
3. Gas is goedkoper op hout stokken.
Gevolg, we gaan weer net als vroeger met ze alle veel gas verbruiken omdat lekker zo goedkoop is
Nog meer gas ter kort, gevolg dat gas nog duurder wordt en vervolgens gaan we met ze alle gigantische veel belasting betalen omdat hoge gasprijs uiteindelijk alsnog moet worden betaalt voor de staat.
Dus zuinig en milieu bewust bezig zijn loont niet.
@Anoniem: 91634
om het nog wat schever te maken:
om het nog wat schever te maken:
Mocht de ontwikkeling van de prijs meevallen, dan gaat het plafond omlaag naar €1,20 per kuub gas.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels