Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:17
-Divine schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:12:
Wat is verstandig om te doen als dit contract straks afloopt?
Het is, zacht uitgedrukt, nogal 'onstuimig' op de energiemarkt dus verwacht geen uitspraken over de toekomst.

Als je een flink aandeel schakelbaar vermogen hebt zou je het kunnen proberen en aanzien voor 1-2 maanden. Met een warmtepomp lijkt me het wel leuk om te doen mits je dat ding per uur kunt schakelen en dat de buren het niet erg vinden dat hij zo nu en dan ook snachts draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 02-09-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Ivow85 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:49:
[...]

De groepsschakelaar in de meterkast is niet geschikt/bedoeld voor het regelmatig schakelen terwijl er hoog vermogen loopt.

Als het goed is, is er bij je omvormer een werkschakelaar geplaatst. Die is er op gemaakt om ook onder vollast de stroom in/uit te schakelen.
En anders op zoek naar een script om inverter softwarematig uit te zetten of op een laag vermogen te laten werken, lijkt me nog beter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-04 22:19
Mijn vaste contract met Oxxio (heb alleen stroom) loopt op 1 november a.s. af. Is het in de winter raadzaam om de overstap naar dynamisch te maken of is dit een slecht instapmoment?

Ik zou in eerste instantie het aanbod van je huidige leverancier afwachten. Voor bestaande klanten gelden vaak lagere tarieven dan voor nieuwe klanten. Afhankelijk van dat aanbod kun je verder kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 00:35

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Waren er al scriptjes om de Easy Energy Api uit te lezen? Ik geloof het wel. Ik dacht echter dat ik het anders wou en ben zelf een beetje aan het klussen geweest. Ik wou namelijk gewoon de komende prijzen - inclusief alle belastingen - kunnen zien. En het moet een beetje snel laden. Daarhom heb ik dit nu in mijn crontab hangen:

https://github.com/GitOkkie/EasyEnergy/

De output ziet er op dit moment dan zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Gas
===
incl. EUR 0.55 belasting:

02 Sep  06:00: EUR 3.07

Stroom
======
incl. 8.3 ct belasting:

02 Sep  12:00:  39.0 ct
02 Sep  13:00:  36.9 ct
02 Sep  14:00:  37.1 ct
02 Sep  15:00:  42.2 ct
02 Sep  16:00:  48.3 ct
02 Sep  17:00:  61.2 ct
02 Sep  18:00:  68.7 ct
02 Sep  19:00:  73.1 ct
02 Sep  20:00:  68.3 ct
02 Sep  21:00:  52.1 ct
02 Sep  22:00:  40.0 ct
02 Sep  23:00:  36.9 ct

Naast deze imho cleane output, is dit ook een mooi voorbeeld van het gebruik van generators in Python. De code is in ieder geval makkelijk te gebruiken in andere projecten. De main() print het nu zo uit, maar als je er wat intelligenters mee wil doen, is dat zo aan te vullen.

Enjoy!

[ Voor 8% gewijzigd door TwOkkie op 02-09-2022 12:35 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:17
EasyEnergy lees ik ook uit maar dan naar InlfuxDB:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
import requests
from datetime import datetime, timedelta
from influxdb import InfluxDBClient
import logging

logging.basicConfig(format='%(asctime)s - %(message)s', level=logging.INFO, filename='/home/pi/scripts/get_energy_price_day.log')
logging.info('started')

start = datetime.now() + timedelta(days=0)
end = datetime.now() + timedelta(days=1)

parameters = {
   "startTimestamp": start.strftime("%Y-%m-%dT22:00:00.000Z"),
   "endTimestamp": end.strftime("%Y-%m-%dT22:00:00.000Z")
}

logging.info('checking DB for data')

client = InfluxDBClient(host='localhost',
                        port=8086,
                        database='test')

query = "SELECT count(*), mean(price) FROM energy_price WHERE time >= '" + start.strftime("%Y-%m-%dT22:00:00.000Z") + "'"
result = client.query(query)

logging.info('parsing data')

points = result.get_points()
for item in points:
  if item['count_price'] == 24 and item['mean'] > 0 and item['mean'] < 5:
   logging.warning('Day ahead prices already present')

exit()

logging.info('calling API')

response = requests.get("https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs", params=parameters)
responsedata = response.json()

if len(responsedata) == 24:
  measurements = []

for d in responsedata:
    measurements.append({
                'measurement': 'energy_price',
                'time': d['Timestamp'],
                'fields': {
                    'price': d['TariffUsage']}})
    logging.info('created point timestamp: ' + d['Timestamp'] + ' price: ' + str(d['TariffUsage']))

client.write_points(measurements)

logging.info('written to InfluxDB')

else:
  logging.error('Error during API request')
  logging.error(parameters)
  logging.error(responsedata)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:07
Ik ben nieuw wat betreft een dynamisch energiecontract, maar lees hier her en der dat Tibber vaak als beste/goedkoopste uit de bus komt.

Mijn vaste contract met Oxxio (heb alleen stroom) loopt op 1 november a.s. af. Is het in de winter raadzaam om de overstap naar dynamisch te maken of is dit een slecht instapmoment?

Ik kan heb behoorlijk invloed op m'n verbruik en wanneer appartaten aangezet worden gedurende de dag.

Heb een paar zonnepanelen, een maximaal geïsoleerd huis, warmtepomp en vloerverwarmming (tevens ook verkoeling). Dit alles zo gezegd op stroom.

Verbruik/betaal gemiddeld per maand zo'n 40 a 50 euro, winter dus meegerekend. Dit is echter nog met een tarief a 0,15 (dal) en 0,17 (normaal) cent per kwh.

Ik zit ook sinds een maand of 3 bij Tibber en heb het destijds als volgt benaderd. Wanneer je een vast contract voor x maanden neemt, betaal je een deel risicopremie. De energiebedrijven weten tenslotte ook niet waar die prijs naar toe gaat. Bij een dynamisch contract betaal je dat sowieso niet. Als de prijzen stijgen ga je in kosten direct mee, maar hoe erg is dat. En als je je verbruik een beetje kunt sturen, kun je juist gebruik maken van die prijsdips. En tibber seint je in als de prijzen flink afwijken (positief en negatief) van de dag ervoor.
Je moet er wel lol in hebben om het wat te volgen, maar goed, je volgt niet voor niets dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 20:05
WillemP22 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:15:
[...]

Ik zit ook sinds een maand of 3 bij Tibber en heb het destijds als volgt benaderd. Wanneer je een vast contract voor x maanden neemt, betaal je een deel risicopremie. De energiebedrijven weten tenslotte ook niet waar die prijs naar toe gaat. Bij een dynamisch contract betaal je dat sowieso niet. Als de prijzen stijgen ga je in kosten direct mee, maar hoe erg is dat. En als je je verbruik een beetje kunt sturen, kun je juist gebruik maken van die prijsdips. En tibber seint je in als de prijzen flink afwijken (positief en negatief) van de dag ervoor.
Je moet er wel lol in hebben om het wat te volgen, maar goed, je volgt niet voor niets dit topic.
Dat is ook hoe ik er 5 jaar geleden in zat toen ik toen al EasyEnergy had genomen (lees een mooi verhaal van mijn mening destijds nog hier https://www.ad.nl/nieuws/...zelf-in-de-hand~aa3276dc/). Dat was de tijd waar de prijzen nog prima tussen de 15c en 25c bleven. Erg leuk om in die tijd er mee te spelen. Prijsrisico was toch laag.

Maar het verschilt echt met ongeveer een jaar geleden toen de prijsstijgingen begon. Je moet echt wel de enorme stijgingen kunnen opvangen. Met een elektrische auto en warmtepomp is mijn verbruik best wel hoog. Dat bespaart natuurlijk flink als de prijzen wel laag zijn of zelfs negatief maar afgelopen winter heb ik honderden euro's per maand moeten aftikken. Momenteel verdien ik weer honderden euro's per maand door de hoge prijzen en mijn overschot aan productie. Die euro's gaan in de pot om in de winter de rekening dan te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:46
thehog schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:32:
[...]

Dat is ook hoe ik er 5 jaar geleden in zat toen ik toen al EasyEnergy had genomen (lees een mooi verhaal van mijn mening destijds nog hier https://www.ad.nl/nieuws/...zelf-in-de-hand~aa3276dc/). Dat was de tijd waar de prijzen nog prima tussen de 15c en 25c bleven. Erg leuk om in die tijd er mee te spelen. Prijsrisico was toch laag.

Maar het verschilt echt met ongeveer een jaar geleden toen de prijsstijgingen begon. Je moet echt wel de enorme stijgingen kunnen opvangen. Met een elektrische auto en warmtepomp is mijn verbruik best wel hoog. Dat bespaart natuurlijk flink als de prijzen wel laag zijn of zelfs negatief maar afgelopen winter heb ik honderden euro's per maand moeten aftikken. Momenteel verdien ik weer honderden euro's per maand door de hoge prijzen en mijn overschot aan productie. Die euro's gaan in de pot om in de winter de rekening dan te betalen.
Waar ga je in de winter zitten met stroom?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
PCJR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:48:
[...]

Waar ga je in de winter zitten met stroom?
Gewoo, ik blijf bij Tibber. Maar ik verwacht dat ik flink ga moeten betalen en ik hou daar nu al rekening mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
thehog schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:17:
[...]

Gewoo, ik blijf bij Tibber. Maar ik verwacht dat ik flink ga moeten betalen en ik hou daar nu al rekening mee
Ik twijfel nog erg. Nu Eneco nog, 25sept UC (ivm tlv).

1Nov wil ik de wintermaanden in, ergens anders. Als Tibber dan nacht uren heeft van 30-40cnt, dan kan ik daarop teren, dat zou prima zijn.
Maar als het dan nog in de nacht 70-80cnt kost, dan gaat het een ander verhaal worden... Dan kan ik net zo goed bij een andere een modelcontract pakken, en dan evt nog de optie hebben iets te salderen met voorjaar23. (even daargelaten wat er gaat gebeuren als 1jan sowieso nieuwe tarieven weer komen).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubdos
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03-2024

rubdos

Sailfish - Whisperfish

Mishter_Jingles schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Wat wil je weten? We hebben een api gekregen die de prijs voor injectie en consumptie teruggeeft.
Eigenlijk wilde ik weten of er een doorsnede was tussen de mensen in dit topic en de mensen die dat nemen bij Ecopower! Komen de prijzen overeen met wat je bv. van Nordpool binnentrekt? Ik zit zelf in Brussel, dus ik kan aan heel dit ding niet deelnemen ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 23-04 18:05
rubdos schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:17:
[...]

Eigenlijk wilde ik weten of er een doorsnede was tussen de mensen in dit topic en de mensen die dat nemen bij Ecopower! Komen de prijzen overeen met wat je bv. van Nordpool binnentrekt? Ik zit zelf in Brussel, dus ik kan aan heel dit ding niet deelnemen ;w
Ik heb eens bij Ecopower de vraag gesteld, maar kreeg toen antwoord dat ze het nog niet open stellen voor publiek.

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubdos
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03-2024

rubdos

Sailfish - Whisperfish

Knikmops schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:38:
[...]

Ik heb eens bij Ecopower de vraag gesteld, maar kreeg toen antwoord dat ze het nog niet open stellen voor publiek.
Ja, volgens hun website is het een selecte groep mensen, waaronder dus blijkbaar @Mishter_Jingles ! Ben eens benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 19:20
PCJR schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:40:
[...]

Ik twijfel nog erg. Nu Eneco nog, 25sept UC (ivm tlv).
There is no such thing as a free lunch.
Vroeger of later moet de rekening betaald worden. Met dynamische tarieven ben je zelf in controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
AJediIAm schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:12:
[...]

Met dynamische tarieven ben je zelf in controle.
Mwa, enkel in controle door te bepalen in welk uur je stroom inkoop en hierop en dag kunt draaien. Did that last winter.

Echter als ik ergens een modelcontract heb van zeg 60cnt inkoop tarief. En dynamische gaat in dec over de kop en is continu boven de 1 euro per kwh... Nou dan had je beter niet dynamisch kunnen hebben, control of niet.

En nu iets verzinnen kan altijd opgezegd worden. Naar dynamisch gaan kan meestal dezelfde dag/week nog. :>

Zoals ik in een ander topic een beetje aangaf, een lijst met providers met hale all-in afname tarief, zou handig zijn voor paneelhouders nu we richting winter gaan. Niet iedereen blijf hangen en/of gaat salderen. Ik wil ergens einf feb/begin maart asap weer gewoon naar de hoogste-tlv-toko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
PCJR schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:19:
[...]

Mwa, enkel in controle door te bepalen in welk uur je stroom inkoop en hierop en dag kunt draaien. Did that last winter.

Echter als ik ergens een modelcontract heb van zeg 60cnt inkoop tarief. En dynamische gaat in dec over de kop en is continu boven de 1 euro per kwh... Nou dan had je beter niet dynamisch kunnen hebben, control of niet.

En nu iets verzinnen kan altijd opgezegd worden. Naar dynamisch gaan kan meestal dezelfde dag/week nog. :>

Zoals ik in een ander topic een beetje aangaf, een lijst met providers met hale all-in afname tarief, zou handig zijn voor paneelhouders nu we richting winter gaan. Niet iedereen blijf hangen en/of gaat salderen. Ik wil ergens einf feb/begin maart asap weer gewoon naar de hoogste-tlv-toko.
Blijft glazenbol kijken. Als ik goed was in voorspellen van de tarieven dan had ik wel in de stockmarket gezeten :-)
Ik blijf gewoon bij dynamisch. Valt het mee dan heb ik geluk, valt het tegen dan kan ik het financieel opvangen. Dat is het belangrijkste advies volgens mij, je moet het kunnen opvangen. Anders kan je maar beter vast gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
PCJR schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:19:
[...]
Het feit blijft dat de stroomprijs betaald moet worden. Met wat trucjes kan je je buurman of mijn schoonmoeder laten betalen voor jouw stroom, maar of het daar nu beter van wordt weet ik niet.

Ik geef de voorkeur om verantwoordelijk te zijn voor mn eigen rekening. Dat doet even pijn als de prijs over de euro heen gaat, maar het is nu eenmaal niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
AJediIAm schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:47:
[...]

Het feit blijft dat de stroomprijs betaald moet worden. Met wat trucjes kan je je buurman of mijn schoonmoeder laten betalen voor jouw stroom, maar of het daar nu beter van wordt weet ik niet.

Ik geef de voorkeur om verantwoordelijk te zijn voor mn eigen rekening. Dat doet even pijn als de prijs over de euro heen gaat, maar het is nu eenmaal niet anders.
Op zich heb je gelijk natuurlijk. Wat me irriteert bij dynamische prijzen is dat stijgingen direct doorberekend worden, maar dat het voordeel van dalingen langzaam doorberekend lijkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
AJediIAm schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:47:
[...]

Ja klopt, alleen hoe minder de kosten zijn hoe beter natuurlijk, net als met boodschappen doen.
Ik zag vandaag wel ogv 30 cnt als goedkoopste en 60-70cnt als duurste. Kijk dat is wel nice als dat in de winter zo zou zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
wian schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:01:
[...]

Op zich heb je gelijk natuurlijk. Wat me irriteert bij dynamische prijzen is dat stijgingen direct doorberekend worden, maar dat het voordeel van dalingen langzaam doorberekend lijkt te worden.
Onzin. Als het een dag lekker waait en de zon schijnt zie je gelijk voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
wian schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:01:
[...]

Prijzen stijgen net zo hard als ze dalen. Die doorrekening zit tussen je oren je betaald letterlijk gewoon de marktprijs zonder enige vertraging, daarom zijn het ook dynamische prijzen.
Afgelopen weekend was het namelijk weer heerlijk goedkoop, lekker 20 cent midden op de dag.

Of ben je in de war met variabele contracten die aanbieders nu aanbieden? (half jaar contracten)
Dat zijn hele andere contracten en horen niet in dit topic thuis.

Een paar herfst stormen zullen de stroomprijzen ook lekker laten zakken met dynamische prijzen, dat zie je meteen op de dag zelf.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• providedbyintel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
In juli 2023 loopt mijn energiecontract af. Ik ben me al aan het orentieren hoe ik het ter zijner tijd moet bolwerken qua energiekosten. Nu ben ik terechtgekomen op dit topic en ben ik al een tijdje een stille volger en overweeg ik ook een uurlijks variabel contract.

Mijn idee is als volgt. Ik wil een thuisbatterij kopen waarmee ik stroom kan kopen op de goedkoopste voor eigen gebruik en het restant terugleveren op de duurste uren, tegelijkertijd wil ik eigenlijk niet elke dag bezig zijn met het aansturen van de batterij om op basis van de prijs de slimste keuze te maken.

Zijn er al mensen die zo'n autonome batterij thuis hebben. Op zich is het kopen van een batterij+inverter niet zo spannen, maar ik ben wel benieuwd naar hoe je zo'n batterij aanstuurt om op basis van de prijs slimme keuzes te maken. Doet iemand dit al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
providedbyintel schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:59:
In juli 2023 loopt mijn energiecontract af. Ik ben me al aan het orentieren hoe ik het ter zijner tijd moet bolwerken qua energiekosten. Nu ben ik terechtgekomen op dit topic en ben ik al een tijdje een stille volger en overweeg ik ook een uurlijks variabel contract.

Mijn idee is als volgt. Ik wil een thuisbatterij kopen waarmee ik stroom kan kopen op de goedkoopste voor eigen gebruik en het restant terugleveren op de duurste uren, tegelijkertijd wil ik eigenlijk niet elke dag bezig zijn met het aansturen van de batterij om op basis van de prijs de slimste keuze te maken.

Zijn er al mensen die zo'n autonome batterij thuis hebben. Op zich is het kopen van een batterij+inverter niet zo spannen, maar ik ben wel benieuwd naar hoe je zo'n batterij aanstuurt om op basis van de prijs slimme keuzes te maken. Doet iemand dit al?
Ik weet er het fijne niet van, maar dit wordt al gedaan. Terug te vinden in een ander topic: o.a. Zelbouw thuisbatterij bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:53

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@providedbyintel Ik heb deze batterij besteld www.sessy.nl. Kan doet alles wat je zoekt. Hoe dit in de praktijk werkt, weet ik ook nog niet. Van je overschot met teruglevering hoef je het ook niet meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 05:42
Nieuw in deze topic.... Ik zit in me maag met budget energie die niet jaarlijks saldeert. Dus ik kijk ook naar alternatieven. Ik wil gaan verwarmen met airco en daardoor gaat mijn kwh dus behoorlijk stijgen. Nu zit ik op 2000kw verbruik en 2500kw opbrengt zonnepalen. Maar dit gaat wel 3500kw verbruik worden met airco verwarming.

Als ik ga naar een Tibber, saldeert deze over een jaar? Of hoe gaat dat in zijn werk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Je saldeert het tarief zelf niet.

Alle opslagen en belastingen worden netjes gesaldeert over het hele jaar.

Maar als je in de zomer goedkoop je energy verkoopt. En die duur in de winter moet inkopen. Dan heb je met totaal 0 verbruik alsnog een flinke rekening.

Als je het zo weet te sturen dat je alleen op de goedkope momenten inkoopt. En je zonnestroom relatief duur weet te verkopen. Dan maak je met 0 verbruik nogsteeds winst.

Wellicht helpen mijn facturen van tibber om het te begrijpen. Heb nog geen facturen waarop ik meer gebruik dan opwek. Die komen er van de winter pas aan.

Je ziet wel dat ik in juni erg goedkoop heb weten in te kopen. En dat de stroom nog tegen een goede prijs verkocht wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRF4oMvQhlVkxDby5V1xuxLlw5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzElZaPIKRQsFN9Ff8exZjXD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp-LWyNlq9J3q8WGkGt7Iu4LVjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3t7jTf5POE9iuyVKWGigA3g.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 06-09-2022 12:25 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
alternativ22 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:00:
Nieuw in deze topic.... Ik zit in me maag met budget energie die niet jaarlijks saldeert. Dus ik kijk ook naar alternatieven. Ik wil gaan verwarmen met airco en daardoor gaat mijn kwh dus behoorlijk stijgen. Nu zit ik op 2000kw verbruik en 2500kw opbrengt zonnepalen. Maar dit gaat wel 3500kw verbruik worden met airco verwarming.

Als ik ga naar een Tibber, saldeert deze over een jaar? Of hoe gaat dat in zijn werk?
Je kan niet salderen bij Tibber. Je krijgt letterlijk de zelfde prijs van dat uur per kWh als je terugleverd. Mocht je over het jaar meer terugleveren dan verbruiken, 'salderen' ze wel de overheidsheffingen.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Laatst online: 23-04 05:42
Polderdijk schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:22:
[...]

Je kan niet salderen bij Tibber. Je krijgt letterlijk de zelfde prijs van dat uur per kWh als je terugleverd. Mocht je over het jaar meer terugleveren dan verbruiken, 'salderen' ze wel de overheidsheffingen.
Ah oke, hier zocht ik naar. Dankjewel! Dan heeft het voor mij weinig zin en zal ik helaas naar een modelcontract moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-04 18:13
Flinke opslag bij Frank is inmiddels een feit, maar nu ook nog dubbele kosten voorschot voor nieuwkomers, nou hakt er flink in...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCvcAI87YkzlbmMiKSErLur6M5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWy7b0T1ZbMVYXzL0HnuKoPv.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist de rekening van Augustus gekregen.
Ik heb gemiddeld de stroom goedkoper ingekocht dan verkocht :).
Inkoop prijs 31.20 cent gemiddeld.
Verkoop prijs 36.30cent gemiddeld.
5,1 cent verschil tussen in en verkoop is wel 1 van de beste resultaten die ik tot nu toe heb bereikt.
Dat is in de maand zelf nog beter dan salderen, we zullen wel zien hoe dat uitpakt deze winter vergeleken met de zomer nu.
Gemiddelde prijs volgens de app was trouwens 45 cent in augustus, daarin zie je dat in de zomer, de meeste zonne energie toch op een ongunstig moment wordt opgewekt. (gemiddeld 9 cent lager dan het maandelijks gemiddeld)

De (bijna)300 euro gaat in elk geval naar de spaarrekening, de gas rekening deze winter zal wat minder vriendelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
Heb nu een variabel contract bij Vattenfall. Ik heb panelen en heb ongeveer 1000kWh per jaar over. Produceer meer dan ik verbruik.

Maar in oktober wordt het echt flink duurder bij Vattenfall, gas ongeveer 25%-30% duurder en elektra ook.

Denken jullie dat het slim is om naar bv. Frank of Tibber te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Deldenaar schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:29:
Flinke opslag bij Frank is inmiddels een feit, maar nu ook nog dubbele kosten voorschot voor nieuwkomers, nou hakt er flink in...
waar zie je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Aanpassing melding begin pagina op deze site en natuurlijk op de site van Frank zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Smuggler schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:18:
[Afbeelding]

Zojuist de rekening van Augustus gekregen.
Ik heb gemiddeld de stroom goedkoper ingekocht dan verkocht :).
Inkoop prijs 31.20 cent gemiddeld.
Verkoop prijs 36.30cent gemiddeld.
5,1 cent verschil tussen in en verkoop is wel 1 van de beste resultaten die ik tot nu toe heb bereikt.
Dat is in de maand zelf nog beter dan salderen, we zullen wel zien hoe dat uitpakt deze winter vergeleken met de zomer nu.
Gemiddelde prijs volgens de app was trouwens 45 cent in augustus, daarin zie je dat in de zomer, de meeste zonne energie toch op een ongunstig moment wordt opgewekt. (gemiddeld 9 cent lager dan het maandelijks gemiddeld)

De (bijna)300 euro gaat in elk geval naar de spaarrekening, de gas rekening deze winter zal wat minder vriendelijk zijn.
Ik snap t niet, iemand met panelen zit in de zomermaanden toch bij eneco/engie/uc etc.
Ik krijg mijn kwh aan 61cnt van juli/aug...bijna 900kwh per maand terug dus reken maar uit...

Winter ga ik naar bv Tibber ofzo, als er dan geen afname tarief is dat onder het nacht tarief van Tibber zou liggen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
wouters84 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:57:
Heb nu een variabel contract bij Vattenfall. Ik heb panelen en heb ongeveer 1000kWh per jaar over. Produceer meer dan ik verbruik.

Maar in oktober wordt het echt flink duurder bij Vattenfall, gas ongeveer 25%-30% duurder en elektra ook.

UC is 70-80 cent tlv. Pak dat dan? Saldeer je de winter eruit en zomer23 fijn cashen.
Edit: of Tibber nog voor de winter en dan pas over. Maar als je gas ook wil verhuizen dan nog Innova, 1 jaar vast!?

[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 06-09-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
wouters84 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:57:

Ik zal mijn glazenbol er even bij pakken.

Het is maar gokken welke kant de prijzen opgaan. Zolang ik niet in de toekomst kan kijken is dat moeilijk in te schatten.

Stroom bij de andere leveranciers worden ingekocht op lange termijn, daar is bijvoorbeeld al voor 3 jaar lang ingekocht.
Afhankelijk van mensen die erbij komen of weg gaan, wordt er op kortere termijn ingekocht. en ook die leveranciers zullen hun laatste oneffenheden moeten inkopen op basis van uur en onbelanstarieven.

Bij day-ahead prijzen mis je het eventuele voordeel van stroom ver vooruit inkopen.

het is een persoonlijk afweging van risico en baten.

Als je het niet kan hebben dat Gas richting de 15 euro per m³ gaat en elektra naar 3 euro per kwh.
Ga dan vooral dit risico niet aan. Ja het kan daardoor goedkoper, maar de schade kan ook makkelijk 2x zo hoog zijn.

Ook mis je eventueel voordeel van maatschappijen die de stroom al 3 jaar van te voren hebben ingekocht, en daardoor onder het dag gemiddelde kunnen zitten.

Als je denkt dat het een zachte winter wordt, putin morgen dood is, er groningen + rusland weer maximaal gas leveren met onze volle voorraden.... dan zijn dag tarieven prima, maar daar kan je altijd nog naar overstappen. de boetes voor overstappen zijn niet meer zo hoog invergelijking met de tarieven.

Ik blijf nog wel bij Tibber, ik kan mijn stroom goed sturen wanneer ik het verbruik. en de tussenpersonen die aan het gokken zijn op energie tarieven hoef ik ook niet af te dekken met mijn energie tarief.
Het risico kan ik dragen al is het niet fijn.
En stiekem hoop ik op een lange na-zomer en een zachte winter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
PCJR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:17:
[...]

Ik snap t niet, iemand met panelen zit in de zomermaanden toch bij eneco/engie/uc etc.
Ik krijg mijn kwh aan 61cnt van juli/aug...bijna 900kwh per maand terug dus reken maar uit...

Winter ga ik naar bv Tibber ofzo, als er dan geen afname tarief is dat onder het nacht tarief van Tibber zou liggen nog.
Ik heb geen zin in telkens overstappen.
ik vindt dat parasitair gedrag en moreel verwerpelijk waar ik niet aan mee wens te doen, net als al die 2e aansluitingen bij mensen thuis.

Er zijn hele modellen voor die contracten wanneer mensen stroom verbruiken en terug leveren.
Als mensen met een SAP daar profeit van willen hebben, dan zijn de leveranciers daar rechstreeks de dupe van. en die rekening wordt daarna ook bij de rest van de consumenten gelegd.

Wisselen tussen zomer en winter voor maximaal profeit, dan maar iets meer betalen waar ik achter sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:17:
[...]

Eneco heeft dat geitepaadje al afgesloten. Volgend jaar zul je dat nergens meer vinden. Misbruik van sap zal ook wel zo afgelopen zijn.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
KC27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:56:
[...]

Eneco heeft dat geitepaadje al afgesloten. Volgend jaar zul je dat nergens meer vinden. Misbruik van sap zal ook wel zo afgelopen zijn.
Eneco was niet op tijd met de aankondiging, dat was t zure eraan.
25sept start hier UC: 81cnt tlv.

Innova volgend jaar, al vastgelegd, 91cnt tlv. Trouwens, mocht de overheid zich ermee bemoeien en gaan roepen dat een redelijke tlv verplicht is, dan is dat wsl 70-80%. Dan zit je ook aan 70/80cnt dus met een kwh tarief van 1euro. Soit, kan Eneco weer alles terugdraaien...

Dus, hoezo dan vind ik nergens meer. :w

[ Voor 19% gewijzigd door PCJR op 06-09-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 12:56

MrN

Nou mijn contract bij Budget energie is vandaag afgelopen.
Helaas heb ik zonnepanelen en salderen ze in het variabele tarief per maand.

Verbruik is circa 1800 kwh en gas 500 m3 ( gas en stroom ga ik sowieso op besparen deze winter)
Zonnepanelen wekken circa 2000 kwh op.

Ik zie veel innova voorbij komen op sites als gaslicht.com.
Is dit iets voor dit moment of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
MrN schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:52:
Nou mijn contract bij Budget energie is vandaag afgelopen.
Helaas heb ik zonnepanelen en salderen ze in het variabele tarief per maand.

Verbruik is circa 1800 kwh en gas 500 m3 ( gas en stroom ga ik sowieso op besparen deze winter)
Zonnepanelen wekken circa 2000 kwh op.

Ik zie veel innova voorbij komen op sites als gaslicht.com.
Is dit iets voor dit moment of zijn er betere alternatieven?
Ik zou maar snel innova starten. Zou ik doen dan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Zit ik inderdaad aan te denken maar hebben ook zeer veel slechte reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:17:
[...]

Eneco was niet op tijd met de aankondiging, dat was t zure eraan.
25sept start hier UC: 81cnt tlv.

Innova volgend jaar, al vastgelegd, 91cnt tlv. Trouwens, mocht de overheid zich ermee bemoeien en gaan roepen dat een redelijke tlv verplicht is, dan is dat wsl 70-80%. Dan zit je ook aan 70/80cnt dus met een kwh tarief van 1euro. Soit, kan Eneco weer alles terugdraaien...

Dus, hoezo dan vind ik nergens meer. :w
Omdat het voor die leveranciers een zwaar verliesgevende business is. Onhoudbaar op de lange duur. Het zijn geen filantropen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• providedbyintel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
sideriusj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:23:
@providedbyintel Ik heb deze batterij besteld www.sessy.nl. Kan doet alles wat je zoekt. Hoe dit in de praktijk werkt, weet ik ook nog niet. Van je overschot met teruglevering hoef je het ook niet meer te hebben.
Thanks voor deze heads up. Ik vind de prijs voor een effectieve 5 kWh batterij en de wat aan de hoge kant. Voor 2500-3000 euro kun je een 10kwh batterij krijgen (waarvan je effectief 8kwh kan gebruiken), maar zonder de software..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22

Bij Tibber en de andere partijen met dynamische tarieven wordt niet gesaldeerd. Elk uur is het tarief anders en binnen elk uur heb je een verbruik van x kWh en eventueel een productie van y kWh…dat wordt vermenigvuldigd met het bijbehorende tarief, inclusief energiebelasting, ODE en btw. Nu ik het zo opschrijf kun je eigenlijk zeggen dat je op uurbasis saldeert. Afhankelijk van je verbruik enproductie is je maandfactuur ook telkens anders, maar die kun je goed volgen in de app. De afgelopen 3 maanden heb ik op die manier al ca. 700 euri retour ontvangen…van de winter zal die wel weer betaald moeten worden, maar goed. Omdat er geen risico opslag tussen zit moet dit onder aan de streep toch best voordelig uitpakken. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-02 22:28

Bij tibber betaal je gewoon elke maand wat je hebt verbruikt minus wat je hebt opgewekt tegen de geldende uurprijzen. Deze maand heb ik meer geproduceerd dan verbruikt en krijg ik geld toe. ook alle energiebelasting krijg ik terug.

Ik vermoed dat einde van het jaar nog een afrekening plaatsvindt als je over het jaar meer hebt teruggeleverd dan verbruikt. Je hebt voor het overschot dan geen recht op teruggave van de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
providedbyintel schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:30:
[...]

Thanks voor deze heads up. Ik vind de prijs voor een effectieve 5 kWh batterij en de wat aan de hoge kant. Voor 2500-3000 euro kun je een 10kwh batterij krijgen (waarvan je effectief 8kwh kan gebruiken), maar zonder de software..
Voor dergelijke bedragen ben ik er ook wel in geïnteresseerd. Waar koop ik een 10kWh batterij inclusief omvormer voor onder €3000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:17
trippelb schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:36:
[...]

Voor dergelijke bedragen ben ik er ook wel in geïnteresseerd. Waar koop ik een 10kWh batterij inclusief omvormer voor onder €3000?
https://nl.aliexpress.com/item/1005004296365966.html

Aliexpress?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 19-04 17:04
trippelb schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:36:
[...]

Als je losse accu's koopt, met BMS en een Growatt achtige omvormer moet je een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Oke dus 2800 voor de accu’s, zonder omvormer, van een partij uit China via AliExpress.

Is in mijn beleving wel anders dan een kant en klaar oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Voor kerst 16x120Ah lifepo4 gekocht incl bms voor iets van 1200 euro.
icm HYD5000ep was ik klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Nou heb me ingeschreven op de vastelastenbond.

2.16 voor een kuub gas en ik kan blijven salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
MrN schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:59:
Nou heb me ingeschreven op de vastelastenbond.

2.16 voor een kuub gas en ik kan blijven salderen.
Dat is nog wel mijn afweging. De prijs stuitert voorlopig nog alle kanten op. Dus welke keuze je nu ook maakt het blijft een gokje.
Voordeel van een vastenlastenbond (Gewoon Energie) contract is dat je een jaar lang weet waar je aan toe bent.
Voordeel van dynamisch is dat je in ieder geval niet overpriced blijft als de prijzen wel zakken.

Ik zit nu nog lekker duur bij UnitedC. maar ergens in oktober volgt mijn omslagpunt tussen verbruik en terugleveren. Mijn plan was om dan naar een Tibber o.i.d. te gaan. De vraag is of dat nu heel slim is. Stel ik wek 10kw op (wat ergens in de middag zal zijn) dan krijg je daar maar enkele centen voor. Verbruik ik vervolgens ook 10kw wat meer verspreid tussen ochtend en avond zal zijn dan betaal ik daar veel meer voor.
Ik heb geen compleet slim systeem of altijd een auto aan de paal hangen om te profiteren. Sterker nog, ik laad 95% op kantoor, dus mijn auto staat af en toe aan de laadpaal thuis.

Met een warmtepomp op komst zal mijn stroom verbruik zelfs nog iets stijgen, dus dat pleit dan weer wel voor dynamisch omdat ik in de winter helemaal weinig over produceer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
In de winter is de stroom snachts goedkoper dan overdag...

Afgelopen nacht was al het eerste voorbeeld hiervan.
Of deze trend dit jaar weer aanwezig is... Dat is nog wat onduidelijk.
Maar dat zou beteken dat de zonne energie die je in de winter verkoopt. Juist in de nacht goedkoop kan terug kopen.

Dit hangt natuurlijk helemaal samen met de energie curve die je zelf gebruikt. Om nog maar niet te spreken over het zomer/winter verschil.

Vraag is: betaal je om het risico ergens anders neer te leggen. of neem je zelf het risico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik denk dat de vraag ook wel anders is ervan uitgaande dat je geen thuisaccu's hebt: Wil je je in bochten wringen om het maximale eruit te halen.

Ik heb geen zin om een dwangneurose te ontwikkelen zodat ik iedere cent energie in mijn zak kan steken maar wel iedere minuut van de dag bezig moet zijn met keuzes maken.
Wasmachine en alles moet in de nacht anders wordt je zenuwachtig. Koken kan eigenlijk ook niet rond etenstijd, dat is te duur. Laat staan douchen, dat moet dan in de daluurtjes. Allemaal ten koste van je wooncomfort.

Die vaste contracten zijn niet puur afdekken risico, maar ook inkomen van woongemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
dirkmuis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:39:
Ik denk dat de vraag ook wel anders is ervan uitgaande dat je geen thuisaccu's hebt: Wil je je in bochten wringen om het maximale eruit te halen.

Ik heb geen zin om een dwangneurose te ontwikkelen zodat ik iedere cent energie in mijn zak kan steken maar wel iedere minuut van de dag bezig moet zijn met keuzes maken.
Wasmachine en alles moet in de nacht anders wordt je zenuwachtig. Koken kan eigenlijk ook niet rond etenstijd, dat is te duur. Laat staan douchen, dat moet dan in de daluurtjes. Allemaal ten koste van je wooncomfort.

Die vaste contracten zijn niet puur afdekken risico, maar ook inkomen van woongemak?
Absoluut,
Aan de andere kant, moet je het maximale eruit halen, of is een beetje voordeel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Eens, als de thuisaccu gesubsidieerd was en je kon (automatisch) goedkoop laden en ontladen wanneer je energie nodig hebt dan heb je een meer werkbare situatie.
Ik ga niet de komende jaren een zacht gekookt eitje eten omdat hard gekookt teveel energie kost (als ik hem overdag bereid dan :-))

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 18:12

Kr3Kr

Melpomene

Omdat het hier regelmatig gaat over energieopslag/thuisbatterijen (en andere topics heel stil of generiek zijn), ben ik benieuwd: wie zou er geïnteresseerd zijn in een kit waarmee je makkelijk een betaalbaar opslagsysteem zelf kunt bouwen? Als het hier toch niet thuis hoort, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Zo'n kit zou er als volgt uit zien: je krijgt alle onderdelen, incl. accu's, en moet alles zelf aansluiten. Een soort DIY Sessy.

Voorbeeldkit:
- 3 gebruikte Li-ION packs met BMS van ±2kWh elk (±6kWh totaal, vergelijkbaar met Sessy, Powerwall, enz. maar aanzienlijk groter dan de Enphase van 1,2kWh)
- 1 inverter
- 3 laders
- module voor verdeling en aansturing laders en inverter
- P1-koppeling om verbruik/teruglevering te checken en door te sturen naar de module
- behuizing voor alle onderdelen behalve de accu's

Niet inbegrepen: externe bekabeling, aanpassingen groepenkast (evt. nieuwe groep), mechanische onderdelen (beugels, rek enz.)

Drie details:
De eerste 'catch' is dat je werkt met gebruikte batterijen, waarvan de capaciteit redelijk is (en gecheckt) maar niet helemaal nieuw. Dus ze hebben al enkele tientallen cycles erop zitten.
Ten tweede levert het systeem maximaal een paar honderd Watt terug. Dus je piekverbruik komt nog steeds uit het net. In de praktijk betekent dit dat je zo veel mogelijk opgewekte energie opslaat in de accu en deze vertraagd teruglevert, bijv. in de nacht. Andere systemen proberen het netverbruik en -teruglevering op (of zo dicht mogelijk bij) nul houden, wat ze kostbaar maakt (grote laders en omvormers met veel vermogen). Dit systeem laat dat paradigma los.
Als laatste is het natuurlijk een zelfbouwsysteem met alle risico's van dien. Ik bouw het zelf op in mijn schuur, zodat - mocht er onverhoopt iets mis gaan - niet meteen mijn slaapkamer uitbrand.

Totale prijs zou rond de €1500 liggen, en daarmee aanzienlijk lager dan vergelijkbare systemen. Ik wil graag alvast de animo checken om te weten hoe ik de ontwikkeling verder in moet steken :)

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
dirkmuis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:39:

Klopt ja, snap t.
Maar t is anders als je aan accu hebt, zoals ik. Dan kan ik een hele dag overbruggen met alleen de laadstroom van in de nacht en een beetje solar. Dan kun je 24uur draaien op 1 uur goedkoop laden.
De vraag is wat de prijzen een beetje gaan zijn in de 4 winter maanden...

De Sessy is leuk, vooral de software. Dat het met andere gebieden/devices kan samenwerken. HW matig vind ik er weinig aan. Ik heb een 6kwh accu en kan alles alden en loaasen met 5kW. Allemaal een stuk meer dan de Sessy, aan 2kW zit je regelmatig, ofja ik dan. Opslag in kWh is ook magertjes.

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 09-09-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Betaalbare thuis accu's zijn er nog amper. Ik zou geen voorbeeld weten wat uiteindelijk meer opleverd dan kost op korte termijn. Wellicht als de overheid daar subsidie op gaat geven.
Op dat moment is slim/goedkoop accu's vol laden natuurlijk de beste optie. Maar zoals gezegd, als het prijsverschil je accu op tijd terugverdiend.

Tot die tijd met zonnepanelen weinig toegevoegde waarde voor dynamisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kr3Kr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:08:
Omdat het hier regelmatig gaat over energieopslag/thuisbatterijen (en andere topics heel stil of generiek zijn), ben ik benieuwd: wie zou er geïnteresseerd zijn in een kit waarmee je makkelijk een betaalbaar opslagsysteem zelf kunt bouwen? Als het hier toch niet thuis hoort, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Zo'n kit zou er als volgt uit zien: je krijgt alle onderdelen, incl. accu's, en moet alles zelf aansluiten. Een soort DIY Sessy.

Voorbeeldkit:
- 3 gebruikte Li-ION packs met BMS van ±2kWh elk (±6kWh totaal, vergelijkbaar met Sessy, Powerwall, enz. maar aanzienlijk groter dan de Enphase van 1,2kWh)
- 1 inverter
- 3 laders
- module voor verdeling en aansturing laders en inverter
- P1-koppeling om verbruik/teruglevering te checken en door te sturen naar de module
- behuizing voor alle onderdelen behalve de accu's

Niet inbegrepen: externe bekabeling, aanpassingen groepenkast (evt. nieuwe groep), mechanische onderdelen (beugels, rek enz.)

Drie details:
De eerste 'catch' is dat je werkt met gebruikte batterijen, waarvan de capaciteit redelijk is (en gecheckt) maar niet helemaal nieuw. Dus ze hebben al enkele tientallen cycles erop zitten.
Ten tweede levert het systeem maximaal een paar honderd Watt terug. Dus je piekverbruik komt nog steeds uit het net. In de praktijk betekent dit dat je zo veel mogelijk opgewekte energie opslaat in de accu en deze vertraagd teruglevert, bijv. in de nacht. Andere systemen proberen het netverbruik en -teruglevering op (of zo dicht mogelijk bij) nul houden, wat ze kostbaar maakt (grote laders en omvormers met veel vermogen). Dit systeem laat dat paradigma los.
Als laatste is het natuurlijk een zelfbouwsysteem met alle risico's van dien. Ik bouw het zelf op in mijn schuur, zodat - mocht er onverhoopt iets mis gaan - niet meteen mijn slaapkamer uitbrand.

Totale prijs zou rond de €1500 liggen, en daarmee aanzienlijk lager dan vergelijkbare systemen. Ik wil graag alvast de animo checken om te weten hoe ik de ontwikkeling verder in moet steken :)
Ik ben geïnteresseerd.
Catch
Ik heb een 5x6kwadraat naar de schuur dus zou daar op aan willen kunnen sluiten.
En ik wil op driefasen kunnen invoeden.
Hoeveel watt is een paar honderd watt?

Het heeft wel mijn interesse in ieder geval.

Tot dusver heb ik nog de zolang ik kan salderen is het nog niet echt nuttig maar wel leuk status..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grgr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 21:03
Ik heb ook zitten denken aan een batterij om ca 3u @3x16A vermogen te kunnen bufferen tussen EPEX min en max tarieven:
- Ca 30kWh
- Geen Li-ion, enkel LiFePo omdat deze niet in brand kunnen vliegen en meer laad cycles halen.
- 3 fase omvormer met >10kW laad/ontlaad vermogen, bijv https://www.deyeinverter....lv-sun10-12-15kg03lv.html (Alibaba ca 1200 Eur)
- Systeem om automatisch EPEX prijzen op te halen en batterij te laden/ontladen: nog geen idee

Dit past wellicht beter in een DIY topic, maar goed, sinds hier veel enthousiastelingen zitten die hier over nadenken.. :)

Zie hieronder de batterij opties die ik tot nu toe gevonden heb, allen inc BMS. Overigens lijken alle VS/EU merken dezelfde chinese LiFePo cellen te gebruiken. Ik heb nog niks besteld, dus helaas nog geen ervaring!

=> Is er iemand hier die al ervaring heeft met een van onderstaande batterijen??

Optie 1: (Allergoedkoopste - DIY - China)
- 2 cases a 15 kWh Seplos Mason DIY inc BMS, met elk 16x EVE/CATL 280Ah LiFePo cellen
Case: https://www.seplos.com/sa...k-type-without-cells.html
Cellen: https://www.docanpower.co...t&path=260&product_id=485
Totaal ca 5500 Eur inc shipment
=> Pro: Cheap! Cellen regelmatig in stock in EU warehouse
=> Con: DIY, dus zelf assembleren, cellen balanceren, deze cases wegen ca 120kg per stuk dus niet erg mobiel

Optie 2: (Goedkoop - US)
- 6 cases a 5 kWh Signature Solar EG4 inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://signaturesolar.co...ithium-battery-48v-100ah/
Evt met rack
Totaal ca 8700 Eur ex shipment ex rack
=> Pro: Al geassembleerd en gebalanceerd, rackmount (6 cases past in 1 rack van 120 cm hoog!)

Optie 3: (Goedkoop - EU stock uit VS)
- 6 cases a 5 kWh SOK inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://www.europe.sokbat...h-48v-server-rack-battery
Totaal ca 12100 Eur ex shipment
=> Pro: Al geassembleerd en gebalanceerd, rackmount

Optie 4: (Goedkoop - EU stock uit China)
- 6 cases a 5 kWh Seplos Pusung-S inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://www.seplos.com/sa...ttery-storage-system.html
Totaal: ca 11400 Eur inc shipment vanuit EU en inc plateau met wieltjes
=> Pro: Al geassembleerd en gebalanceerd, uit EU dus iets minder risico dan rechtstreeks uit china

Optie 5: (Goedkoop - VS)
- 6 cases a 5 kWh Trophy 48V100 inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://trophybattery.com...ery-comparison-checklist/
Totaal: ca 9900 Eur ex shipment

Optie 6: (Goedkoop - VS)
- 6 cases a 5 kWh Jakiper JK48 inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://jakiperbattery.com/product/server-rack-battery-jk48/
Totaal: ca 10500 Eur ex shipment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AfriKees
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-04 23:41
Wel even opletten, de gelinkte inverter is er een voor het Amerikaanse net en heeft een spanningsspecifactie van 120/240V 60Hz... Dat koppelt niet fijn op ons net.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Mag ik erop wijzen dat dit het "day ahead prijzen topic" is.
Ik zie heel veel overlap natuurlijk met batterijen, maar wellicht is en eigen topic hierover meer op z'n plaats.
Zeker als er zoveel in detail wordt getreden.
Wil ben een link in de Topic start opnemen naar het nieuwe topic.
Dan kan hier de focus blijven op aanbieders, en waarom wel of niet voor zo'n contract gaan.

• thehog
grgr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:11:
Ik heb ook zitten denken aan een batterij om ca 3u @3x16A vermogen te kunnen bufferen tussen EPEX min en max tarieven:
- Ca 30kWh
- Geen Li-ion, enkel LiFePo omdat deze niet in brand kunnen vliegen en meer laad cycles halen.
- 3 fase omvormer met >10kW laad/ontlaad vermogen, bijv https://www.deyeinverter....lv-sun10-12-15kg03lv.html (Alibaba ca 1200 Eur)
- Systeem om automatisch EPEX prijzen op te halen en batterij te laden/ontladen: nog geen idee
Je kan niet elke omvormer manueel aansturen. Dat is wel nodig als je dit wel doen. Kan de deye dat wel?

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:50
Goedemorgen Tweakers, via dit onderwerp nog nooit een bericht geplaatst.

Vanaf 1 december ga ik een nieuwe woning krijgen (koop) met 12 zonnepanelen erop. Nu heb ik geen contract en zal dus een nieuw contract moeten nemen. Nu zie ik via Engie, Essent en dat soort aanbieders dat ik tranen in mijn ogen krijg (5a550 euro per maand incl de 12 panelen)

Nu kom ik next energy tegen en als ik daar verbruik ga inschatten 4000 kwh en 1500m3 gas zou dat schelen en komen we rond de 350/400 uit. Alleen heb geen ervaring met dit soort bedrijven. Wat raden jullie aan? Contract a 550 euro of zoiets als Next Energy/Anwb energy?

* Als aanvulling even genomen dat we qua gebruik niet gek veel erop letten met piek en dal)

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 10-09-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:59
grgr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:11:
- Ca 30kWh

Optie 1: (Allergoedkoopste - DIY - China)
- 2 cases a 15 kWh Seplos Mason DIY inc BMS, met elk 16x EVE/CATL 280Ah LiFePo cellen
Case: https://www.seplos.com/sa...k-type-without-cells.html
Cellen: https://www.docanpower.co...t&path=260&product_id=485
Totaal ca 5500 Eur inc shipment
=> Pro: Cheap! Cellen regelmatig in stock in EU warehouse
=> Con: DIY, dus zelf assembleren, cellen balanceren, deze cases wegen ca 120kg per stuk dus niet erg mobiel
De bushbars voor tussen cellen zijn alleen voor de EVE 280k afmeting, temperatuursensoren en BMS zijn niet altijd 100%, support is wel snel maar verstuurt niet altijd juiste vervanger.
Optie 2: (Goedkoop - US)
- 6 cases a 5 kWh Signature Solar EG4 inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://signaturesolar.co...ithium-battery-48v-100ah/
Evt met rack
Totaal ca 8700 Eur ex shipment ex rack
=> Pro: Al geassembleerd en gebalanceerd, rackmount (6 cases past in 1 rack van 120 cm hoog!)
Omvormer is specifiek voor US-net en rack heb je wel nodig vanwege de beide bushbars in het rack, anders dien je als nog rekening te houden met een post bekabeling.
Optie 3: (Goedkoop - EU stock uit VS)
- 6 cases a 5 kWh SOK inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://www.europe.sokbat...h-48v-server-rack-battery
Totaal ca 12100 Eur ex shipment
Bij al deze server rack type accu's met deze terminals zal je de doorverbinder moeten controleren op materiaal en mm2 of dit wel geschikt is voor diagonale daisy chain aansluiting.
met 6, is beste gewoon vooraf rekening te houden met bekabeling voor alle parallel (kabel 100A geschikt) op een externe bushbar oplossing,
Optie 6: (Goedkoop - VS)
- 6 cases a 5 kWh Jakiper JK48 inc BMS, met elk 16x 100Ah LiFePo cellen
https://jakiperbattery.com/product/server-rack-battery-jk48/
Totaal: ca 10500 Eur ex shipment
Als dit de "SOK clone" is eigenlijk niet verstanding om deze in daisy chain aan te sluiten, de interne doorverbinding tussen de 2 terminals is maar 28mm2 en ook checken of dit wel van vernikkeld koper is, anders wordt deze echt te warm zeker met 6 in daisy chain aangesloten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
thehog schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 06:15:
[...]

Je kan niet elke omvormer manueel aansturen. Dat is wel nodig als je dit wel doen. Kan de deye dat wel?
Gelinkte type is geen hybride waar je een accu op kunt aansluiten en dan heb minimaal G04 in model nodig

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• thehog
Domba schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:30:
[...]

Gelinkte type is geen hybride waar je een accu op kunt aansluiten en dan heb minimaal G04 in model nodig
Geen idee wat je met G04 bedoeld, maar mijn vraag is specifiek of je de DEYE omvormers kan aansturen met je eigen scripts/domotica zodat jij bepaald wat de laad en ontlaad snelheid is op elk gegeven moment (iets wat je met victron en sofar wel kan doen).

• Domba
thehog schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:47:
[...]
Geen idee wat je met G04 bedoeld, maar mijn vraag is specifiek of je de DEYE omvormers kan aansturen met je eigen scripts/domotica zodat jij bepaald wat de laad en ontlaad snelheid is op elk gegeven moment (iets wat je met victron en sofar wel kan doen).
G04 is modeltype naam, generatie 4
Ik ben nog niet zover,
Kan misschien eind van de maand testen zal eerder oktober zijn, maar weet niet of ik dat zelf nog nodig heb.
Ben nu alleen maar met fysieke configuratie/inpassing bezig, waarbij mogelijk Deye 12kW niet eens op net wordt aangesloten.
Ik heb namelijk issue rond nul-aarde binding, daar ik een TT-net aansluiting heb als ook de belastigdienst (BTW / verplicht ondernemer vanwege omzet) waar ik eigenlijk een jurist nodig heb die thuis is op vlak BTW en off-grid/grid, want moet nog een voorstel aan de BD doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bard1982
  • Laatst online: 23:21
Smuggler schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 00:38:
Mag ik erop wijzen dat dit het "day ahead prijzen topic" is.
Ik zie heel veel overlap natuurlijk met batterijen, maar wellicht is en eigen topic hierover meer op z'n plaats.
Zeker als er zoveel in detail wordt getreden.
Wil ben een link in de Topic start opnemen naar het nieuwe topic.
Dan kan hier de focus blijven op aanbieders, en waarom wel of niet voor zo'n contract gaan.
Ben het wel eens met deze reactie eigenlijk. Thuisaccu's zouden een eigen topic moeten hebben (wellicht is die er al).

• AJediIAm
Jthem schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:19:

Vanaf 1 december ga ik een nieuwe woning krijgen (koop) met 12 zonnepanelen erop. Nu heb ik geen contract en zal dus een nieuw contract moeten nemen. Nu zie ik via Engie, Essent en dat soort aanbieders dat ik tranen in mijn ogen krijg (5a550 euro per maand incl de 12 panelen)

Nu kom ik next energy tegen en als ik daar verbruik ga inschatten 4000 kwh en 1500m3 gas zou dat schelen en komen we rond de 350/400 uit. Alleen heb geen ervaring met dit soort bedrijven. Wat raden jullie aan? Contract a 550 euro of zoiets als Next Energy/Anwb energy?

* Als aanvulling even genomen dat we qua gebruik niet gek veel erop letten met piek en dal)
Het is een beetje een wij van WC eend advies, maar ik zou een dynamisch contract kiezen. Op lange termijn is het voordeliger om zelf in controle te zijn van je energie kosten.

De verschillen zijn redelijk klein en de prijzen staan goed gedocumenteerd in de eerste post. Enkel even opletten bij Frank energie die dubbele opslag vraagt bij teruglevering en daarom beter vermeden kan worden als je zonnepanelen hebt.

• Jthem
Is indd wc eend advies maar is echt niet leuk nu bij zoeken naar nieuw contract. Twijfel tussen next energy of anwb energie als dynamisch en als flexibel Vandebron

[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 10-09-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Bard1982 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:44:
[...]

Ben het wel eens met deze reactie eigenlijk. Thuisaccu's zouden een eigen topic moeten hebben (wellicht is die er al).
Eens hoor maar het ging initieel om het kunnen verdienen aan de dynamische tarieven maar ging wel erg naar thuisaccu alleen :)

• PCJR
Jthem schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:35:
Is indd wc eend advies maar is echt niet leuk nu bij zoeken naar nieuw contract. Twijfel tussen next energy of anwb energie als dynamisch en als flexibel Vandebron
Tibber? Had die niet de laagste fee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 06:44
Iemand een idee waarom er voor vandaag geen prijzen zijn? Entso-e geeft geen resultaten voor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
s_schimmel schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:02:
Iemand een idee waarom er voor vandaag geen prijzen zijn? Entso-e geeft geen resultaten voor vandaag.
Prijzen zijn er wel (andere bronnen gebruiken). Entso-e heeft wel vaker een storing in het presenteren van de data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Bard1982 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:44:
[...]

Helemaal mee eens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:58
Volgens mij komt dit topic het dichtst bij en is redelijk actief. Ook levert een simpele zoek actie op Tweakers fora natuurlijk het nodige op :). Vanaf nu dus weer over day ahead energie prijzen? :+

@Smuggler Wellicht linkje opnemen in TS? (wat wel grappig is: als ik zoek op het woord Accu in dit topic kom ik je naam opvallend vaak tegen >:))

[ Voor 19% gewijzigd door Batilan op 11-09-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Batilan schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:34:
[...]

Volgens mij komt dit topic het dichtst bij en is redelijk actief. Ook levert een simpele zoek actie op Tweakers fora natuurlijk het nodige op :). Vanaf nu dus weer over day ahead energie prijzen? :+

@Smuggler Wellicht linkje opnemen in TS? (wat wel grappig is: als ik zoek op het woord Accu in dit topic kom ik je naam opvallend vaak tegen >:))
TS is geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:49

Je hebt het over een nieuwe woning, heb je dan nog wel gas nodig of heb je mogelijk één wamtepomp of stadsverwarming.
Dat kan best wel uitmaken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
s_schimmel schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:02:
Ik kan tegenwoordig bijna dagelijks om 13:05 de prijzen van morgen bij Entsoe ophalen.
Ik gebruik in mijn script wel Easy Energy om op terug te vallen, maar Entsoe is (bijna) altijd eerder dan Easy Energy.
Tevens heb ik een "herhaal" script draaien dat om 13:50, 14:50 ... 18:50 controleert of de data al binnen zijn en zo niet dan wordt alsnog (bij beide) een ophaal actie gestart.
Dat is zowel gisteren als vandaag goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 07:56
...als ik daar verbruik ga inschatten 4000 kwh en 1500m3 gas
Ik vermoed dat je je verbruik te hoog inschat. Hoewel ik natuurlijk niet weet wat je allemaal doet thuis en hoe groot je huis is. 4000kwh verbruiken terwijl je 12 zonnepanelen hebt lukt je vermoedelijk alleen met warmtepomp (maar dan klopt je gas denk ik niet) of laden van elektrische auto.

Ik zou een day ahead contract nemen zodat je kan zien wat je echt verbruikt en dan als je een goede deal ziet toeslaan.

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 12-09-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 18:12

Kr3Kr

Melpomene

Dank, ik zal in dat topic doorgaan. Ondanks al het getroll daar :(

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Kr3Kr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:08:

...
Ik heb interesse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-02 22:28
Ik wil graag alvast de animo checken om te weten hoe ik de ontwikkeling verder in moet steken :)
Interesse! Vooral in de sturingsmodule. Benieuwd of dat ook met standaard componenten kan, bijv smartplug om lader in/uit te schakelen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
marteltor schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:03:
[...]

Ik vermoed dat je je verbruik te hoog inschat. Hoewel ik natuurlijk niet weet wat je allemaal doet thuis en hoe groot je huis is. 4000kwh verbruiken terwijl je 12 zonnepanelen hebt lukt je vermoedelijk alleen met warmtepomp (maar dan klopt je gas denk ik niet) of laden van elektrische auto.

Ik zou een day ahead contract nemen zodat je kan zien wat je echt verbruikt en dan als je een goede deal ziet toeslaan.
Thnx voor je reactie,

Woning betreft een 2 onder een kap 138m2 uit 1981. Vandaag energierapport gekregen en we zitten net op randje net geen b en net een c.

De 4000 kwh en 1500 is zonder opwekken van de 12 zonnepanelen. Wil wel wat meer elektrisch gaan opwarmen (dmv airco die in woonkamer hangt en eventueel net voor slapen elektrisch kacheltje)

Nu zoek ik al weken naar welke aanbieder ok beste kan nemen, dynamisch contrast als een anwb energie of next energy maar contact met die bedrijven loopt niet echt soepel(zucht) dan komt een Vandebron of gewoon Essent als variabel contract.

Maar pieker me suf wat nu wijsheid is. Nieuw contract is een ramp nu. Alleen heb echt wel energie nodig vanaf 1 december. Als iemand me iets van prijs kwaliteit goede raad kan geven aan aanbieder d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik zit vanaf 1 september (had toen mijn accu's in bedrijf) bij Tibber. Bevalt me uitstekend. Lage opslag op day ahead en goede en snelle communicatie.De da prijzen zijn momenteel tussen de 40 en 50 ct/kWh (kaal ex belasting en btw) en daarmee zonder meer concurerend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MasNLzs
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-01 14:09
Jthem schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:26:
[...]

Thnx voor je reactie,

Woning betreft een 2 onder een kap 138m2 uit 1981. Vandaag energierapport gekregen en we zitten net op randje net geen b en net een c.

De 4000 kwh en 1500 is zonder opwekken van de 12 zonnepanelen. Wil wel wat meer elektrisch gaan opwarmen (dmv airco die in woonkamer hangt en eventueel net voor slapen elektrisch kacheltje)

Nu zoek ik al weken naar welke aanbieder ok beste kan nemen, dynamisch contrast als een anwb energie of next energy maar contact met die bedrijven loopt niet echt soepel(zucht) dan komt een Vandebron of gewoon Essent als variabel contract.

Maar pieker me suf wat nu wijsheid is. Nieuw contract is een ramp nu. Alleen heb echt wel energie nodig vanaf 1 december. Als iemand me iets van prijs kwaliteit goede raad kan geven aan aanbieder d:)b
De huidige instaptarieven voor gas en elektra zijn nu bijna het dubbele van de actuele day ahead prijzen (zoals bij anwb energie of next energy) en dat komt vooral omdat de day ahead prijzen in 2 weken met 30 tot 40% zijn gedaald (weer naar het niveau van half Augustus). Het schiet dus alle kanten op. Ik denk dat je het het best tot begin november kan laten rusten en dan kijken wat de prijzen zijn voor modelcontracten en dynamische day ahead tarieven. Voor een opsomming van de modelcontractprijzen kijk ik meestal bij https://www.easyswitch.nl/gasprijzen/ en https://www.easyswitch.nl/stroomprijzen/ (op de site naar beneden scrollen).

Zelf ben ik 6 maanden bij Frank Energie klant geweest, maar ik werd gek van telkens bijhouden wanneer de vaatwasser of de wasmachine aan kon. Agja, ik.... eigenlijk was het vooral mijn vrouw die niet echt "day ahead proof" was.

Wat betreft mijn ervaring met Frank energie:
Ze rekenen relatief veel opslag, maar je krijgt daar wel een factuur per werkelijke kosten per maand. In de zomer krijg je (met zonnepanelen) dus geld terug en in de winter kan een factuur over €1000,00 heen gaan. Deze manier van factureren is vooral interessant als je een contract na de winter laat starten, anders ga je de energieleverancier voorfinancieren met een hoog maandbedrag maar een negatief energieverbruik (dit is nogal lullig als ze failliet gaan...ik spreek uit ervaring #Welkom Energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 14:07
AJediIAm schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:33:
[...]

Het is een beetje een wij van WC eend advies, maar ik zou een dynamisch contract kiezen. Op lange termijn is het voordeliger om zelf in controle te zijn van je energie kosten.

De verschillen zijn redelijk klein en de prijzen staan goed gedocumenteerd in de eerste post. Enkel even opletten bij Frank energie die dubbele opslag vraagt bij teruglevering en daarom beter vermeden kan worden als je zonnepanelen hebt.
Oh, ik heb frank. Ergerde me net aan het voorschotbedrag van 800 euro, wat nergens op leek. Ook zonnepanelen. Geldt dat advies ook als ik niet over de salderingsgrens kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Laatst online: 25-04 19:59
Klopt het dat het zakelijk gezien interessant kan zijn om dynamisch contract af te sluiten, bij bijv. Tibber? Ik hoop eind dit jaar naar een kantoorpand te gaan en alles te verwarmen met airco's (geen gas). Even een analyse gedaan van 16.000 kWh en kom dan uit op 15.000 +/- euro per jaar bij Delta (modelcontract) en verwachting 7-8K bij Tibber voor een jaar stroom. Daarnaast verbruiken we voornamelijk stroom op dalmomenten (late ochtend, middag). Het doel is om binnen 2 jaar zonnepanelen op het dak te leggen (+/- 40 stuks).

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:28
@X-GeaR Wat als de kosten x10 gaan, heb je dan een probleem?
Als je de onzekerheid kan dragen (emotioneel en financieel) dan is in theorie flex prijzen het goedkoopste (evt. na eigen opwek)
Verder ben ik wel benieuwd waarom je piek rond middaguur ligt terwijl je wel wil verwarmen met E. Vaak is dan de ochtend (0800-0930) een piek ivm op temperatuur brengen van de ruimtes

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Laatst online: 25-04 19:59
BarryH schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:50:
@X-GeaR Wat als de kosten x10 gaan, heb je dan een probleem?
Als je de onzekerheid kan dragen (emotioneel en financieel) dan is in theorie flex prijzen het goedkoopste (evt. na eigen opwek)
Verder ben ik wel benieuwd waarom je piek rond middaguur ligt terwijl je wel wil verwarmen met E. Vaak is dan de ochtend (0800-0930) een piek ivm op temperatuur brengen van de ruimtes
Als de kosten x10 gaan (als in 5-10 euro per kWh), dan is dat te dragen, maar waarschijnlijk gaat het modelcontract dan ook extreem omhoog. Je hebt gelijk dat piek voornamelijk 's ochtends zal liggen, want rond 7.30 beginnen de eersten en zal het kantoor op temperatuur moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-04 09:27
X-GeaR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:36:
Klopt het dat het zakelijk gezien interessant kan zijn om dynamisch contract af te sluiten, bij bijv. Tibber? Ik hoop eind dit jaar naar een kantoorpand te gaan en alles te verwarmen met airco's (geen gas). Even een analyse gedaan van 16.000 kWh en kom dan uit op 15.000 +/- euro per jaar bij Delta (modelcontract) en verwachting 7-8K bij Tibber voor een jaar stroom. Daarnaast verbruiken we voornamelijk stroom op dalmomenten (late ochtend, middag). Het doel is om binnen 2 jaar zonnepanelen op het dak te leggen (+/- 40 stuks).

Of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat zakelijk gezien je zeker wel een mooie case hebt. Laat je je medewerkers op flextijden werken dan komt ook niet iedereen tijdens piekmomenten binnen.

Zeker als je de verwarming slim kan maken dan kun je een klap besparen. Je kijkt dan naar goedkope tarieven en begint dan te voorverwarmen en dergelijke. Er is een pand in Rotterdam (weet de naam zo snel niet) wat op deze manier verwarmt. Tijdens goedkope momenten kun je je EV's, verwarming en dergelijke laten runnen.

Edit: Mocht het nou toch niet werken zoals verwacht stap je toch over? Het is niet alsof je gebonden bent aan 1 leverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door RADRIGUZ op 13-09-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:28
@X-GeaR Ik weet niet hoe je de vergelijking hebt gedaan. Maar het afgelopen jaar (tibber) vergelijken met het komende jaar (Delta Modelcontract) is natuurlijk appels versus peren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

X-GeaR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:52:
[...]

Als de kosten x10 gaan (als in 5-10 euro per kWh), dan is dat te dragen, maar waarschijnlijk gaat het modelcontract dan ook extreem omhoog. Je hebt gelijk dat piek voornamelijk 's ochtends zal liggen, want rond 7.30 beginnen de eersten en zal het kantoor op temperatuur moeten zijn.
Het nachtdal is rond 3 uur en vanaf 6 uur betaal je al gauw 30% meer. Dan heb je in de middag weer een dal rond 13:00 uur. Zie ook mijn grafiek.
Als je de morgenpiek zou kunnen overbruggen zonder verwarmen zou het te overwegen zijn. Dan zou je bijvoorbeeld na het middagdal de verwarming uit (of laag) kunnen zetten en 's nachts vanaf 3 uur weer beginnen met verwarmen.

En uiteraard zonnepanelen op het pand plaatsen ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
RielN schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:29:
[...]

Oh, ik heb frank. Ergerde me net aan het voorschotbedrag van 800 euro, wat nergens op leek. Ook zonnepanelen. Geldt dat advies ook als ik niet over de salderingsgrens kom?
Ja, voor zover ik weet is Frank ze de enige die opslag rekenen bij elke kWh afname & teruglevering. Ik zit nu bij Easy energie en die rekenen opslag over het verschil tussen afname en teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Iemand een idee waar Tibber zijn (dynamische)-prijzen heeft staan op hun website????

Ligt mss aan mij maar ik kan dit nergens terugvinden!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:22
Deldenaar schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:34:
Iemand een idee waar Tibber zijn (dynamische)-prijzen heeft staan op hun website????

Ligt mss aan mij maar ik kan dit nergens terugvinden!!!
Hebben ze niet alleen via hun app te zien als je klant bent. Als je de prijzen van tibber wil zien pak dan de easyenergy (https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven) prijzen doe dit er boven op:

Opslag Tibber 0,02 ct/kWh incl. BTW
De energiebelasting van 4,010 ct/kWh incl. BTW
De Opslag Duurzame Energie (ODE) van 3,325 ct/kWh incl. BTW
En kosten voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,104 ct/kWh incl. BTW).

[ Voor 3% gewijzigd door SkullboyNL op 13-09-2022 14:17 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 18 ... 277 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels