Dat zat er aan te komen. Dat was te lukratief en kost de leverancier veel geld. Zo zullen alle olifanten paadjes (sap?) wel dichtgetimmerd gaan worden.aprofet schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:42:
Voor degenen die de zomerperiode overbruggen bij Eneco
[Afbeelding]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Dit is echter wat sneller dan gedacht.
Anyway, het bevestigd mijn gedachte dst de discussie over salderen niet zo relevant is, als emergiebedrijven dit gaan doen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ach, er zijn meer partijen... Nu is het Eneco die er meer stopt, maar de day ahead prijzen zijn nu wel dusdanig hoog dat als je een goedkoop contract voor afname hebt, je de kosten netto redelijk omlaag kan helpen. De kans is best groot dat de overheid ons gaat helpen met een verlaging van de energiebelasting, waardoor salderen niet echt zinvol is.KC27 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
Dat zat er aan te komen. Dat was te lukratief en kost de leverancier veel geld. Zo zullen alle olifanten paadjes (sap?) wel dichtgetimmerd gaan worden.
De grens van 300 was vandaag doorbroken, maar uiteindelijk zakte hij er weer iets onder.
[ Voor 40% gewijzigd door SidewalkSuper op 24-08-2022 18:28 ]
Voor de paar winermaanden dat ik meer verbruik dan teruglever dacht ik aan Tibber en dan de accu aanzetten. In de nacht laden op het goedkoopste uur en dan globaal kan ik vaak de resterende 24 uur door op de accu plus wat solar.Ep Woody schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:22:
Als ik naar de teruglevering van gister kijk, dan had ik gister een gemiddelde terugleververgoeding van 57 cent. Pak ik dezelfde opwek maar dan met de tarieven van vandaag is dat iets lager, namelijk 53 cent. Met de tarieven van morgen 70 cent per kWh.
Echter VanOns heeft levertarieven van 36cnt. Dat is vrij laag, daar kan ik denk ik met bv Tibber niet tegenop. Dan kan ik beter die paar maanden bij VanOns zitten, de rekening betalen en zsm weer naar hoge tlv zodra ik meer teruggeef van afneem,
Of mis ik hier een steekje?!
(ps: 1okt gaan de tarieven bij VanOns weer veranderen, dus dat wacht ik wel even af) Tot die tijd van Eneco even naar UC ofzo om nog wat tlv mee te pakken.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zolang je er geen jaren aan vast zit is het gewoon een goede deal.PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
(ps: 1okt gaan de tarieven bij VanOns weer veranderen, dus dat wacht ik wel even af) Tot die tijd van Eneco even naar UC ofzo om nog wat tlv mee te pakken.
Je mist de SAPPCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Echter VanOns heeft levertarieven van 36cnt. Dat is vrij laag, daar kan ik denk ik met bv Tibber niet tegenop. Dan kan ik beter die paar maanden bij VanOns zitten, de rekening betalen en zsm weer naar hoge tlv zodra ik meer teruggeef van afneem,
SAP is voor mij geen optie, geen ruimte, teveel gedoe, over 1 jaar mss niet rendabel.Ep Woody schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:44:
[...]
Je mist de SAPTerugleveren met Tibber en afnemen bij VanOns... Hopen dat de tariefstijging meevalt.
Vind ik de hassle en investering nu niet waard.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Veel gedoe, ach het valt wel mee, grootste voordeel is wel dat je gewoon echt een scheiding hebt tussen afname en teruglevering. Daarmee is de prikkel om te sturen naar slimme momenten om stroom af te nemen ook groter.PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:19:
[...]
SAP is voor mij geen optie, geen ruimte, teveel gedoe, over 1 jaar mss niet rendabel.
Vind ik de hassle en investering nu niet waard.
er zullen straks genoeg mensen zijn die een bijbaantje nemen alleen al voor de energierekening te kunnen betalenBassos30 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 04:50:
Vattenfall nu op 5eu voor een kuub en een euro per kwh.
Die rekent wel met 21%btw nog. Maar evengoed een hoge prijs.Bassos30 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 04:50:
€5/kuub is puur speculatie, er is al ruim meer besparing (NL/DE/BE=26bcm) en LNG uitbreiding (uitbreiding/bestaande/Zeebrugge/Eemshaven.Brunsbuttel=36bcm) dan wat max door gehele Nordstream 1.Bassos30 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 04:50:
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Data heeft de uurlijkse gegevens, Maandoverzicht is de totale kosten per maand.
Mijn verbruikstatistieken: gemiddeld goed 8 kWh per dag (0,335 Watt gemiddeld, ik meet verbruik niet per uur), 3930 Wp zonnepanelen die de afgelopen 365 dagen 4300 kWh hebben opgewekt.
Het grote verschil tussen 2021 en 2022 is natuurlijk de energiebelasting die 6 cent naar beneden is gegaan.
Ik vind het nog niet zo erg. Het zal er natuurlijk anders uitzien als je een warmtepomp hebt waarvan je de vraag niet kunt of wilt sturen, maar voor een "gemiddeld" huis met een fatsoenlijke hoeveelheid zonnepanelen zijn dit hele normale stroom kosten.
Signatures zijn voor boomers.
Ik doe iets vergelijkbaars. Ik heb unitedconsumers waar ik evenveel krijg als dat ik betaal per kwh (tenminste nu nog). Op moment dat mijn verbruik de teruglevering overstijgt dan zeg ik op en stap ik over naar Tibber, zonneplan oid.PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Voor de paar winermaanden dat ik meer verbruik dan teruglever dacht ik aan Tibber en dan de accu aanzetten. In de nacht laden op het goedkoopste uur en dan globaal kan ik vaak de resterende 24 uur door op de accu plus wat solar.
En in het voorjaar switchen we weer terug.
Ik wil niet mijn gelijk halen maar kennelijk was mijn glazen bol toch niet zo mistig.AJediIAm schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:45:
[...]
Waar is dit op gebaseerd?
Het zal vast vaker naar €0,90 pieken, maar ik zie geen aanleiding voor een structurele verdrievoudiging van de energie prijs.
Het zijn en worden nare tijden.
Niet alleen maar narigheid:
1) Energie was erg (te?) goedkoop, nu wordt er (m.i. /IMHO) een meer 'eerlijke' prijs voor energie betaald. Je kon een half uur douchen zonder het te merken in je portemonnee.
2) Meer aandacht voor energiebesparing en wat apparaten nu werkelijk aan stroom verbruiken. Steeds meer mensen met meters in de weer (meten = weten). Meer belangstelling voor home automation. OK, toegegeven, misschien vanuit verkeerde drijfveren (namelijk alleen financieel), maar toch.
[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 26-08-2022 21:44 ]
Niet te geloven idd.Bassos30 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 04:50:
:strip_exif()/f/image/HXQzrEUa82KGBBkYF9Ls7hh5.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom zit er zoveel verschil tussen al die partijen? Mijn ouders zijn;
Voor GAS van 1.6 naar 2.5
Voor Elektra van .45 naar .52 gegaan
De winter word financieel gezien dodelijk. Gaat bijna niemand overleven. Gaan we straks ook 10 per kub zien?
Heb al tegen mijn ouders gezegd haal de 2de diepvries maar uit. Morgen maar even checken alle apparaten.
/f/image/lLTNohNdY2IJGQstnMtkRgpH.png?f=fotoalbum_large)
Voor leveringszekerheid dient een energieleverancier als je klant wordt alle te verwachten gas en elektriciteit in te kopen (reserveren) over het hele jaar verdeeld, voor een bestaande klant dient dat ook jaarlijks te gebeuren, bij de programmaverantwoordelijk die in werkelijkheid inkoopt/ verkoopt, deze programmaverantwoordelijk is dan deze welke elke dag voor elk kwartier aangeeft bij Tennet hoeveel energie er ingevoed wordt voor alle klanten die via energieleverancier bij hun zijn ondergebracht.MrJames schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:27:
[...]
Waarom zit er zoveel verschil tussen al die partijen? Mijn ouders zijn;
Voor GAS van 1.6 naar 2.5
Voor Elektra van .45 naar .52 gegaan
Nu kan die programmaverantwoordlijke eerder hebben ingekocht tegen een lagere prijs voor bijv september, als het te veel is dan kan deze als nog day a head proberen te verkopen of er is vrijval door vertrek van klanten bij de leverancier.
Er zijn flink wat klanten die vanwege 9ct TLV Eneco verlaten, de vrijval van al geplande gaslevering kan herbenut worden,
Vattenvall heeft blijkbaar te weinig ingekocht of gereserveert bij de programmaverantwoordelijk en moet steeds alles bij kopen, als je naar de prijs kijkt (andere reden kan natuurlijk ook strategie zijn en eigenlijk geheel geen nieuwe klanten willen vanwege de risico's of enkel zonder gascontract),
Vattenfall heeft net TLV verhoogt naar 16.8ct en willen bijv geen stormloop.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Hoeveel mensen in jouw omgeving hebben een salaris onder de 30k bruto?Arnout schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Niet alleen maar narigheid:
1) Energie was erg (te?) goedkoop, nu wordt er (m.i. /IMHO) een meer 'eerlijke' prijs voor energie betaald. Je kon een half uur douchen zonder het te merken in je portemonnee.
2) Meer aandacht voor energiebesparing en wat apparaten nu werkelijk aan stroom verbruiken. Steeds meer mensen met meters in de weer (meten = weten). Meer belangstelling voor home automation. OK, toegegeven, misschien vanuit verkeerde drijfveren (namelijk alleen financieel), maar toch.
4 uur lang. prijzen van 8 tot 3 cent. tussen 12:00 en 16:00.
exclusief belastingen zelfs: 0,7 tot -3,7 ent.
Zullen de mensen met accu's wel erg op prijs stellen de prijs ervoor en daarna 40 tot 70 cent hoger.
Hoe doen de mensen met accu's dat morgen?
Ik heb in elk geval een lege accu morgen voor mijn auto, dus dat is tussen 12:00 en 16:00 keihard de 2 auto's volladen. denk ongeveer wel 50kwh te kunnen onttrekken aan het net in die uurtjes.
Voelt nu met die hoge prijzen bijna als 50 euro korting op het tanken.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Alvast bedankt. www.huisenergieneutraalmaken.nl
Je kunt deze tabellen in een keer downloaden met de api's van Entsoe of van EasyEnergy (beiden in json formaat)theo53 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:06:
Ik wil eens uitrekenen wat het voor- of nadeel is van de dynamische tarieven. dat is per situatie verschillend, afhankelijk van PV panelen, de over- of onderproductie. Ik heb van het afgelopen jaar van elk uur de mijn PV productie verzameld en zou nu de dynamische tarieven willen weten van elk uur het afgelopen jaar. Dan kan ik nummeriek uitrekenen wat de opbrengst (pos/neg) geweest zou zijn per uur en daarmee het totale effect op jaarbasis. Nu zou ik een dus een tabel willen hebben. Iemand een idee waar dat is te vinden?
Via Google vindt je deze api's zo.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
En nu is het ook nog een piek van twee uur.
Signatures zijn voor boomers.
Het lijkt mij dat je zo the best of both worlds mogelijk maakt. Je profiteert van de lage tarieven die soms met dynamische contracten optreden, maar je wordt niet geraakt door de soms hoge tarieven omdat je dan het vaste tarief gebruikt.
Hiervoor zou je denk ik een switch moeten installeren die je stroomgroepen in huis kan wisselen tussen de PAP en de SAP. Of zou dit niet mogelijk zijn, vanwege de voorwaarde die gesteld worden aan SAPs: “De installaties achter de meetpunten zijn/worden niet onderling met elkaar verbonden”.
Je geeft hier zelf het antwoord al. Dit is precies wat je doet en dat is dus niet toegestaan.mandroideka schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:16:
Of zou dit niet mogelijk zijn, vanwege de voorwaarde die gesteld worden aan SAPs: “De installaties achter de meetpunten zijn/worden niet onderling met elkaar verbonden”.
Ik licht het even toe met een schema, op basis van schema's over PAP/SAP systemen. Zoals ik het bedacht zijn de systemen volgens mij niet "onderling met elkaar verbonden", want de schakelaar houdt ze gescheiden. Maar het is wel een belangrijk punt of dit inderdaad zo is (en of een energieleverancier dit kan weten / belangrijk vindt).rreijnhoudt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Je geeft hier zelf het antwoord al. Dit is precies wat je doet en dat is dus niet toegestaan.
Wat denk ik wel een nadeel is, is dat op het moment dat de schakelaar omgehaald wordt, de stroom een milliseconde verdwijnt. Oftewel, ik zou apparaten die continue stroom nodig hebben altijd op het vaste/variabele contract zetten. En de grootverbruikers achter de schakelaar, zoals de laadpaal.
/f/image/97BW2O5F837kYLGcE0zk9cl2.png?f=fotoalbum_large)
Let wel op dat het een lastige tijd is om een zinnige meting te doen. Op korte termijn valt er weinig zinnigs te zeggen over de voor en nadelen.theo53 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:06:
Ik wil eens uitrekenen wat het voor- of nadeel is van de dynamische tarieven. dat is per situatie verschillend, afhankelijk van PV panelen, de over- of onderproductie. Ik heb van het afgelopen jaar van elk uur de mijn PV productie verzameld en zou nu de dynamische tarieven willen weten van elk uur het afgelopen jaar. Dan kan ik nummeriek uitrekenen wat de opbrengst (pos/neg) geweest zou zijn per uur en daarmee het totale effect op jaarbasis. Nu zou ik een dus een tabel willen hebben. Iemand een idee waar dat is te vinden?
Ik zou ook dit onderzoek eens doorlezen en bedenken in hoeverre dit op jouw situatie van toepassing is.
Mag je 2 meters op eenzelfde netwerk aansluiten?
Kies je twee leveranciers. 1tje met day ahead prijzen. En de andere met een soort vast contract met goede afneem prijzen. Lekker er tussen zitten, beetje software schrijven.
Ik koop dan zeg maar 2 Converters soort active front end drives. Een DC-bus met een batterij systeem eraan + zonnepanelen erop. De twee active front end systemen kun je aansturen en dus stroom rondpompen van de ene meter naar de andere als er een prijsverschil is.
[ Voor 51% gewijzigd door Immutable op 28-08-2022 18:11 ]
Dat zal denk ik niet mogen, zie pagina van netbeheerders hierover op https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt : "De installaties achter de meetpunten zijn/worden niet onderling met elkaar verbonden"Immutable schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:07:
... dus stroom rondpompen van de ene meter naar de andere als er een prijsverschil is.
Wat denk ik wel kan en mag, is mijn plaatje een paar posts hierboven.
Tsja, "wat is met elkaar verbonden" zijn. Galvanisch gescheiden kun je ook zien als "niet" verbonden. Of dat je bijvoorbeeld een motor/generator hebt die elkaar aanstuurt. De ene kant heb een motor andere kant een generator. Ook niet met elkaar verbonden. Elektrisch gezien.mandroideka schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:22:
[...]
Dat zal denk ik niet mogen, zie pagina van netbeheerders hierover op https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt : "De installaties achter de meetpunten zijn/worden niet onderling met elkaar verbonden"
Wat denk ik wel kan en mag, is mijn plaatje een paar posts hierboven.
https://www.installatie.n...stuurt-op-energieprijzen/
Precies. Ik dacht het je schrijft het.Immutable schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:27:
[...]
Tsja, "wat is met elkaar verbonden" zijn. Galvanisch gescheiden kun je ook zien als "niet" verbonden. Of dat je bijvoorbeeld een motor/generator hebt die elkaar aanstuurt. De ene kant heb een motor andere kant een generator. Ook niet met elkaar verbonden. Elektrisch gezien.
mandroideka schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
Ik licht het even toe met een schema, op basis van schema's over PAP/SAP systemen. Zoals ik het bedacht zijn de systemen volgens mij niet "onderling met elkaar verbonden", want de schakelaar houdt ze gescheiden. Maar het is wel een belangrijk punt of dit inderdaad zo is (en of een energieleverancier dit kan weten / belangrijk vindt).
Precies dat. En ja, je hebt gelijk dat de systemen niet fysiek met elkaar verbonden zijn omdat de schakelaar er tussen zit. Het is het één of de ander. Maar tegelijkertijd is de schakelaar ook weer de koppeling de systemen, daar komen ze samen. Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Maar als je in de geest van SAP en die voorwaarden handelt, lijkt me het niet de bedoeling dat je op deze manier stroom aan het 'shoppen' bent. Nu zal niemand er achter komen denk ik, maar als je netbeheerder/energieleverancier er achter komt, dan heb je wel iets uit te leggen, denk ik.Immutable schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:27:
[...]
Tsja, "wat is met elkaar verbonden" zijn. Galvanisch gescheiden kun je ook zien als "niet" verbonden. Of dat je bijvoorbeeld een motor/generator hebt die elkaar aanstuurt. De ene kant heb een motor andere kant een generator. Ook niet met elkaar verbonden. Elektrisch gezien.
Ik zie het probleem niet. Als je de mogelijkheid hebt om een SAP te plaatsen en je kunt er een verschillend contract achter plaatsen. Ik heb dat zelf “nog” niet, maar als dat gewoon mag en kan. Het is hetzelfde als je meerdere woningennaast elkaar bezit en daar verschillende contracten voor gebruikt. Als je stroom tegen tarief x aan het terugleveren bent, gaat die stroom soms bij de buurman weer naar binnen tegen tarief y.rreijnhoudt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:59:
[...]
[...]
Precies dat. En ja, je hebt gelijk dat de systemen niet fysiek met elkaar verbonden zijn omdat de schakelaar er tussen zit. Het is het één of de ander. Maar tegelijkertijd is de schakelaar ook weer de koppeling de systemen, daar komen ze samen. Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Maar als je in de geest van SAP en die voorwaarden handelt, lijkt me het niet de bedoeling dat je op deze manier stroom aan het 'shoppen' bent. Nu zal niemand er achter komen denk ik, maar als je netbeheerder/energieleverancier er achter komt, dan heb je wel iets uit te leggen, denk ik.
Als ik er zo over nadenk, vind ik het eigenlijk wel een goed idee. Tot inderdaad dit een zeker % vd nederlanders gaat doen, dan zullen de netbeheerders hun netwerkkosten wellicht verhogen.
En dan is het nog niet eens winter….Maasluip schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:08:
Augustus is de maand van record op record lijkt het wel. Morgen piekt de prijs op 87,1 cent. Vorige record was afgelopen woensdag op 85 cent.
En nu is het ook nog een piek van twee uur.
Hopen dat de gasvoorraden te vol zitten, en we een zeer lange nazomer krijgen, met daarna een zeer zachte winter.
Tickets in de winter naar Portugal zijn al geboekt.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Duidelijk. Dank voor je uitleg.Domba schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 03:22:
[...]
Voor leveringszekerheid dient een energieleverancier als je klant wordt alle te verwachten gas en elektriciteit in te kopen (reserveren) over het hele jaar verdeeld, voor een bestaande klant dient dat ook jaarlijks te gebeuren, bij de programmaverantwoordelijk die in werkelijkheid inkoopt/ verkoopt, deze programmaverantwoordelijk is dan deze welke elke dag voor elk kwartier aangeeft bij Tennet hoeveel energie er ingevoed wordt voor alle klanten die via energieleverancier bij hun zijn ondergebracht.
Nu kan die programmaverantwoordlijke eerder hebben ingekocht tegen een lagere prijs voor bijv september, als het te veel is dan kan deze als nog day a head proberen te verkopen of er is vrijval door vertrek van klanten bij de leverancier.
Er zijn flink wat klanten die vanwege 9ct TLV Eneco verlaten, de vrijval van al geplande gaslevering kan herbenut worden,
Vattenvall heeft blijkbaar te weinig ingekocht of gereserveert bij de programmaverantwoordelijk en moet steeds alles bij kopen, als je naar de prijs kijkt (andere reden kan natuurlijk ook strategie zijn en eigenlijk geheel geen nieuwe klanten willen vanwege de risico's of enkel zonder gascontract),
Vattenfall heeft net TLV verhoogt naar 16.8ct en willen bijv geen stormloop.
Veel of bijna niemand bied meer vast contracten aan. Ik heb voor een familie die een kantoor begint een contract aangevraagd voor 3 jaar bij een energie leverancier.
Dan vraag ik me af waarom het zakelijk gezien wel kan en als particulier/consument niet?
Dit zijn de prijzen die zijn vastgelegd voor komende 3 jaar. Als ik kijk naar de huidige prijzen dan is dit netjes qua prijs. Contract aangegaan begin juli.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZeT2LvwOzXXKf8fqQBqiB9RZ.png?f=user_large)
Mag ik eens vragen bij welke partij dit is? Want dit is wel interessant inderdaad.MrJames schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:03:
[...]
Duidelijk. Dank voor je uitleg.
Veel of bijna niemand bied meer vast contracten aan. Ik heb voor een familie die een kantoor begint een contract aangevraagd voor 3 jaar bij een energie leverancier.
Dan vraag ik me af waarom het zakelijk gezien wel kan en als particulier/consument niet?
Dit zijn de prijzen die zijn vastgelegd voor komende 3 jaar. Als ik kijk naar de huidige prijzen dan is dit netjes qua prijs.
[Afbeelding]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 7% gewijzigd door Deldenaar op 29-08-2022 14:39 ]
Dit eindigd niet. Zolang er vraag is (en geen aanbod) zal de prijs omhoog blijven gaan. Er is wel al een actie onderweg om de voorraden aan te vullen vanuit de overheid:Deldenaar schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:39:
dagprijs gas vandaag bij easyenergie 3,44 euro incl 9% btw, zozo...waar eindigt dit
https://www.ad.nl/politie...-beter-te-vullen~ac8cbe2d
De quote die mij (een beetje) teruststeld:
1
| ,,Qua voorraad staan we er als Nederland goed voor”, zegt Jetten. Ook als het erg koud wordt en de aanvoer uit Rusland stilvalt is er genoeg om de winter door te komen. Maar de zorgen over de energieprijzen blijven groot. ,,Want die prijzen zullen voorlopig hoog blijven en dat raakt huishoudens en bedrijven fors.” |
Be more, use Linux.
Ik dacht dat ook dit vaste epex dagprijzen waren maar bij mijn inziens komen er toch enige verschil in de aangegeven prijzen op hun sites, bv.
Frank KALE inkoopprijs
Gasprijs tot 06:00 uur
€ 3,047 /m³
Easyenergie
Gasprijs (INCL btw 9%)
€ 3,44804
Wat zie ik verkeerd of maak ik een denkfout
Er zijn geen vaste gas prijzen zoals bij Stroom. De prijs fluctueert gedurende de dag.Deldenaar schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:11:
Is er iemand die iets meer duidelijkheid kan geven met de DAG gas prijzen van Frank vs Easyenergie
Ik dacht dat ook dit vaste epex dagprijzen waren maar bij mijn inziens komen er toch enige verschil in de aangegeven prijzen op hun sites, bv.
Frank KALE inkoopprijs
Gasprijs tot 06:00 uur
€ 3,047 /m³
Easyenergie
Gasprijs (INCL btw 9%)
€ 3,44804
Wat zie ik verkeerd of maak ik een denkfout
Het hangt er dus vanaf op welk moment ze het inkopen.
Frank, easy en zero zijn er allemaal niet transparant in hoe ze dit afhandelen.
Als ze niet transparant zijn, geeft ze dit enige flexibiliteit om wat te 'rommelen' met de prijzen, of is dit weer te 'duister' gedacht? Tijd om van het gas of te komen.mythor schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Er zijn geen vaste gas prijzen zoals bij Stroom. De prijs fluctueert gedurende de dag.
Het hangt er dus vanaf op welk moment ze het inkopen.
Frank, easy en zero zijn er allemaal niet transparant in hoe ze dit afhandelen.
Be more, use Linux.
Tja.. dat weten we niet.campr112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:30:
[...]
Als ze niet transparant zijn, geeft ze dit enige flexibiliteit om wat te 'rommelen' met de prijzen, of is dit weer te 'duister' gedacht? Tijd om van het gas of te komen.
Wel is het duidelijk dat er verschil zit onderling, tot wel meerdere centen per kuub.
Frank en Zero wisselen elkaar wel wat af met goedkoopste, easy is vrijwel altijd duurder.Deldenaar schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:02:
Vraag me dus nu dan ook af, wie dan wel de goedkoopste is met gas op dit moment
dat is wel wat anders dan de minieme opslag van 4,23 ct/m3 incl. BTW van Easyenergie,
Oja, regiotoeslag, enkel bij gas, van 1,714 ct/m3 incl. BTW komt er ook nog bij van Easyenergie
hoe bedenken ze het!!!
EN
En kosten voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,104 ct/kWh incl. BTW). easyenergie
pffffffff...
[ Voor 96% gewijzigd door Deldenaar op 29-08-2022 18:54 ]
Hoe zit het met NextEnergy.... bijna september en dan gaat de inkoopkosten bij Frank met 35% omhoog.mythor schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
Frank en Zero wisselen elkaar wel wat af met goedkoopste, easy is vrijwel altijd duurder.
Let wel, regiotoeslag wordt bepaald door de netbeheerder, niet de leverancier, en is bepaald door ... welke regio je woont.Deldenaar schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:39:
Bij Frank Inkoopvergoeding: € 0,1451 m3 (incl 21% btw)
dat is wel wat anders dan de minieme opslag van 4,23 ct/m3 incl. BTW van Easyenergie,
Oja, regiotoeslag, enkel bij gas, van 1,714 ct/m3 incl. BTW komt er ook nog bij van Easyenergie
hoe bedenken ze het!!!
EN
En kosten voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,104 ct/kWh incl. BTW). easyenergie
pffffffff...
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Nee, de variabele regiotoeslag is in 2020 afgeschaft. Een leverancier mag nog steeds een regiotoeslag rekenen, maar die moet overal hetzelfde zijn.Polderdijk schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:46:
[...]
Let wel, regiotoeslag wordt bepaald door de netbeheerder, niet de leverancier, en is bepaald door ... welke regio je woont.
Tibber. Laagste fee wat ik destijds had vernomen.Deldenaar schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:02:
Vraag me dus nu dan ook af, wie dan wel de goedkoopste is met gas op dit moment
Tibber heeft alleen geen gas in het pakket zitten.PCJR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Tibber. Laagste fee wat ik destijds had vernomen.
Voor elektra lijkt Tibber wel de meest betrouwbare en goedkoopste partij te zijn.
Ja kan Gas en Elektra natuurlijk ook bij 2 verschillende bedrijven onderbrengen.
NextEnergy zegt zelf: Inkoopvergoeding: €0,1159 per m3 (incl)tjgdamen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Hoe zit het met NextEnergy.... bijna september en dan gaat de inkoopkosten bij Frank met 35% omhoog.
Zover ik zie moet je voor NextEnergy de app telefoon app installeren en een account hebben om hun prijzen te kunnen inzien. En dat kan pas na dat je een contract hebt afgesloten.
Is nog wel een interessant verschil tussen de leveranciers.
Hoe kan je je data zien? App, website?
En wat kan je zien.
Zero (en vriendjes) heeft bijvoorbeeld een App en een website.
Maar alleen bij de website, op desktop, heb je inzage in de detail kosten. En dat gedeelte klopt sinds 1-7-22 niet meer.

Op mobiel en in de app staan dat overzicht er niet bij. Nogal een pruts partij dus. Benieuwd of anderen dat beter doen.

Hoi nog een vraag. Als je bij TIbber meer teruglevert dan verbruikt (met name bij een SAP)Sicco92 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:30:
@menaze Ik ben even aan het meerekenen omdat ik ook wel erg benieuwd ben hoe dit nu zit. Voor die 62,4 kWh consumptie kom ik er nu uit (met afrondingsverschilletjes) met 2 aannames:
1. Je verwacht op jaarbasis meer energie op te wekken dan te verbruiken (je saldeert dus 100% van je verbruik)
2. De uurprijzen in Home Assistant laten nog de prijzen zien met 21% BTW i.p.v. 9%
Even een check, kloppen deze aannames?
Met deze aannames kom ik voor je verbruik namelijk op een verschil in kWh-prijs van rond de energiebelasting en ODE, die Zonneplan waarschijnlijk helemaal op 0 zet omdat je verwacht 100% te salderen. Bij 100% salderen mag je de energiebelasting en ODE voor al je verbruikte kWh wegstrepen namelijk, die krijg je namelijk terug per gesaldeerde kWh (maar niet voor teruggeleverde kWh).
Wat ik begrijp krijg je eerst de maandelijkse teruggave energiebelasting (€ 2,25 per dag (incl BTW, € 824 per jaar (incl BTW) ... maar dan bij de jaarafrekening moet je die terugbetalen??
Hoi ... ik ben een beetje aan het rondklikken, maar het is me nog niet helemaal duideijk.https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen; de overproductie van 500 kWh komt niet in aanmerking voor teruggave van de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. We hebben die al wél uitbetaald op je maandelijkse facturen. Je ontvangt een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
Weet iemand hoe het zit met de vermindering energiebelasting?? Stel ik lever met name terug (zeer beperkte afname) ... dan krijg je geen vermindering energiebelasting ad € 824,77 per jaar, incl. btw??
Laat maar, antwoord gevonden!Niet helemaal, dit verhaal gaat over de BTW per kWh. Die krijg je eerst gewoon uitgekeerd, maandelijks, en dan bij de jaar- of eindafrekening krijg je een factuur voor die btw omdat TLV altijd zonder btw is. Hun manier om ermee om te gaan..
Dit gaat dus niet over de teruggave energiebelasting.
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 30-08-2022 14:53 ]
Gelukkig heb ik nog een contract kunnen afsluiten voor 3 jaar vast voor elektra(50ct) met prijzen van begin augustus. Het was juist wel leuk om ook alles in te regelen en te laten draaien wanneer de stroom het goedkoopst was, maar ook de laatste 3 weekenden is de prijs enorm duur geworden. Graag zou ik straks weer terug willen maar er lijkt nu echt geen pijl aan te trekken hoe het verloop op dit moment gaat worden. Historische gegevens en ook qua groei kloppen van geen kant met hoe gek de markt nu is.
Gasprijs knalt omlaag bij steeds meer vulling reserves in Europa
Nou nog niks van dit alles bij b.v zowel Frank als Easyenergie of gaat het net als met de benzineprijs, snel omhoog en niet of traag omlaag...
Ach het is maar net waar je naar kijkt... in vergelijking met 26-8 (3,39 eur ) is het nu wel heel goedkoop met 2,72Deldenaar schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:45:
Diverse headlines met kop
Nou nog niks van dit alles bij b.v zowel Frank als Easyenergie of gaat het net als met de benzineprijs, snel omhoog en niet of traag omlaag...
Niet te veel naar de media luisteren maar gewoon zelf kijken wat de prijzen doen.
[ Voor 8% gewijzigd door laforte op 30-08-2022 16:00 ]
Nou niet bij o.a franklaforte schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Ach het is maar net waar je naar kijkt... in vergelijking met 26-8 (3,39 eur ) is het nu wel heel goedkoop met 2,72
Niet te veel naar de media luisteren maar gewoon zelf kijken wat de prijzen doen.
Ik ben ook wel verbaast dat er over vandaag geen tarieven bij staan, gratis gas denk ik dan maar? De prijs tot 06:00 is bekend maar vanaf 06:00 staat niet ingevuld.. En aangezien dat nieuws van gister was zien we dus ook nog geen nieuwe prijzen (die lager zouden moeten zijn)
De headlines gaan over futures, zie https://www.theice.com/pr...utch-TTF-Gas-Futures/dataDeldenaar schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:45:
Die gaan lekker omlaag. Als je daar interesse in hebt, moet je kijken naar de langere termijn contracten.
De day ahead / spotmarkt is echter nog wel hoog, en zal komende dagen ook nog wel wat spanning in zitten tot we weten of NS1 weer deels open gaan.
Wat wil je weten? We hebben een api gekregen die de prijs voor injectie en consumptie teruggeeft.rubdos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:29:
Ik lees net dat Ecopower een proefproject doet met dynamische tarieven. Iemand van die twintig hier die daaraan meedoet, en iets mag zeggen?
Dan heb ik hier een grote schakelaar thuis om de PV instalatie uit te schakelen voor die tijd.Fredericm schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
Het nadeel van dynamische stroomprijzen vind ik een negatieve TLV als de zon schijnt en het waait. Moet ik dan de PV groep uit doen of is dat brandgevaarlijk?
En als ik niet thuis ben, dan kan ik het systeem ook op een afstandje uitzetten, al gaat dat wat trager en met meer moeite.
Dat doe ik alleen als het verschil te groot is, anders is het mij die 1 euro niet waard om daar moeite in te stoppen.
Je kan je groep uitzetten, dan zal je omvormer idd stoppen. Wanneer jouw omvormer (via modbus) kan worden aangestuurd kan je ook specifiek die uren productie stilleggen.Fredericm schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
Het nadeel van dynamische stroomprijzen vind ik een negatieve TLV als de zon schijnt en het waait. Moet ik dan de PV groep uit doen of is dat brandgevaarlijk?
Wat kan ik het beste doen? Het is toch waanzinnig dat je zelf niet in kan stellen wat je maandbedrag zou moeten zijn? Mag dit uberhaupt wel?
Ik denk dat je ze gewoon (nog) eens moet bellen en de situatie moet uitleggen. Het 'systeem' staat standaard geen aanpassing van het maandbedrag toe, maar als je belt is dat vaak wel mogelijk.CryptoNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:
Ik weet niet of het toegestaan is hier, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Huidige aanbieder zitten wij op ruim 300 euro per maand en wij gaan over 4 weken verhuizen en het is qua tarieven gunstiger om bij dezze aanbieder te blijven, maar ze hebben ons verbruik voor het nieuwe adres (waar dus nog 0 gegevens van bekend zijn) ingeschat op 800 euro per maand! En ik kan dit maandbedrag ook NIET aanpassen. Tevens verbruiken wij helemaal niet zoveel en is de woning prima qua isolatie.
Wat kan ik het beste doen? Het is toch waanzinnig dat je zelf niet in kan stellen wat je maandbedrag zou moeten zijn? Mag dit uberhaupt wel?
Brandgevaarlijk om zonnepanelen uit te schakelenFredericm schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
Ik heb inmiddels een aanvraag lopen bij Liander voor installeren van een slimme meter voor een SAP (eenmalige kosten €260). Daarna laat ik 3 schakelaars installeren tussen bepaalde stroomgroepen (Laadpaal, Warmtepomp, en Zonnepanelen) die ofwel naar de PAP ofwel naar de SAP gaan (kosten nog niet bekend). Daar bestaan dubbelpolige schakelaars voor, die bijvoorbeeld ook gebruikt worden wanneer een installatie incidenteel gevoed moet worden door een aggregaat. De jaarlijkse kosten voor een SAP zijn ongeveer €35.
Mijn plan is om in de winterperiode een dynamisch contract af te sluiten op mijn SAP. Dan kan ik bij lage dynamische stroomtarieven gebruik maken van het lage dynamische tarief om de warmtepomp en laadpaal te gebruiken, en bij hoge dynamische stroomtarieven gebruik ik daarvoor het vaste contract op mijn PAP. Mijn andere stroomgroepen blijven vast op mijn PAP, want ik wil niet dat mijn koelkast etcetera steeds van stroom moeten wisselen (dan resetten ze namelijk).
In de zomerperiode (wanneer ik minder stroom gebruik en meer opwek) zet ik dan een energiecontract met een hoge TLV op mijn SAP, zodat ik voor een zo hoog mogelijk tarief kan terugleveren. Of als er straks geen leveranciers met een hoge TLV meer zijn laat ik mijn dynamische contract doorlopen om goedkoper te kunnen blijven laden.
Als je een vast tarief hebt en aan kunt tonen wat je verbruik straks is dan moet je er wel uit kunnen komen met de energieleverancier denk ik. De termijnbedragen moet gebaseerd zijn op je verbruik en tarief en mag niet te groot zijn anders loop je een onredelijk groot risico als zij omvallen. Ik denk alleen wel dat het aantonen lastig wordt omdat het een nieuwe woning is.CryptoNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:
Ik weet niet of het toegestaan is hier, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Huidige aanbieder zitten wij op ruim 300 euro per maand en wij gaan over 4 weken verhuizen en het is qua tarieven gunstiger om bij dezze aanbieder te blijven, maar ze hebben ons verbruik voor het nieuwe adres (waar dus nog 0 gegevens van bekend zijn) ingeschat op 800 euro per maand! En ik kan dit maandbedrag ook NIET aanpassen. Tevens verbruiken wij helemaal niet zoveel en is de woning prima qua isolatie.
Als je het wel kunt aantonen en er niet met je energieleverancier uitkomt dan kun je proberen melding te maken bij de ACM.

Het betreft hier overigens een van de grootste aanbieders die er bestaat. Geen kleine speler of iets dergelijks.
Sterker nog, uit eigen ervaring weet ik dat het niet verstandig is om teveel te betalen. Mocht de energieleverancier failliet gaan (niet ondenkelijk in deze tijd), kun jij fluiten naar je centen. Ik betaal liever te weinig en betaal dan bij aan het eind van een jaar.
Heb dit meegemaakt vorig jaar. Hele zomer heeft Welkom energie bij mij voorschotten geincasseerd die je niet kunt stopzetten. In oktober waren ze ineens failliet, 1200 euro voorschot weg, en nieuwe leverancier verdriedubbelde eenzijdig de prijzen (Eneco). Zit nu bij Vandebron die ook stug weigert te stoppen met (door hun zelf bepaalde) voorschotten incasseren, terwijl ze kunnen zien dat ik elke maand dubbel zo veel teruglever als verbruik. Wordt tijd dat ACM ingrijpt, want je hebt idd 0,0 garantie dat je leverancier over 6 mnd nog bestaat. Geen enkele leverancier meldt op dit moment zijn klanten of ze financieel gezond zijn. Het zou veel beter zijn om voorschotten bij een bank te stallen.CryptoNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:45:
(Gouden tip voor een ieder die dit zelfde gaat overkomen: Gebruik de MOI “melding onterechte incasso” om max 13 maanden aan incasso’s via je bank terug te laten storten)
Ik heb het zelf niet geïmplementeerd, maar als je een automation opzet die aan het einde van elk uur het verbruik*uurprijs in een helper zet heb je het historisch overzicht al. Je kan dit eventueel optellen per dag/maand/jaar met een extra utility meter helper.Knikmops schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:13:
Voor de home assistant gebruikers: hebben jullie al een goede manier gevonden om correct & eenvoudig te berekenen wat de besparing was van zonnepanelen icm uurprijzen? Je kan wel uurprijzen ingeven en daar wordt dan berekend wat je moet betalen/terugkrijgt, maar wat je bespaard hebt door zelf op te wekken is maar een kleine toevoeging dan...
nah... rente... de kapitale bedrijven zitten wellicht nog op negatief. Zal niet zo snel iets verdiend worden ergens hoor van jouw 800 euro.CryptoNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:08:
@Gecko123 Wat wij verbruiken is bij lange na geen 800 euro. Is wel makkelijk voor de energieaanbieder(s), beetje ons geld vasthouden en daar rente over trekken
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Waarschijnlijk veel eerder de strengere eisen die ACM wil invoeren per 1 oktober zowel finacieel als ook steeds voldoende energie gereserveerd/ingekocht dient te zijn.paQ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:28:
[...]
nah... rente... de kapitale bedrijven zitten wellicht nog op negatief. Zal niet zo snel iets verdiend worden ergens hoor van jouw 800 euro.
ACM hier bijv de reactie/bezwaren als ook duidelijk maakt dat het zwaardere eisen zijn, van Energie-Nederland
Verder staan er nog wat interessante details in over de software zoals de optie om zonnepanelen uit te schakelen bij een negatieve stroomprijs.
Het is vooral een kwestie van liquiditeit. Door jouw hoge maandbedrag help je je energieleverancier de winter door. Groot of niet, elke leverancier teert in op liquiditeit in de huidige markt.paQ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:28:
[...]
nah... rente... de kapitale bedrijven zitten wellicht nog op negatief. Zal niet zo snel iets verdiend worden ergens hoor van jouw 800 euro.
@CryptoNL Maar je geeft aan dat je naar bestaande bouw gaat verhuizen. Dan is het standaard jaarverbruik (SJV) toch gewoon bekend op dat adres? Dat is het gemiddelde verbruik op dat adres van de afgelopen jaren. Vraag daar eens naar en laat je maandbedrag daarop afstemmen als het verschilt met je nu berekende verbruik.
Werkt natuurlijk alleen als er nooit een geldige incassomachtiging is afgegeven (wat bij Welkom inderdaad niet zo was). Storneren van 1 of 2 termijnen is altijd mogelijk, mits je per automatische incasso betaalt.grgr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:25:
[...]
(Gouden tip voor een ieder die dit zelfde gaat overkomen: Gebruik de MOI “melding onterechte incasso” om max 13 maanden aan incasso’s via je bank terug te laten storten)
Groetjes, FaceDown.
Ah, toch nog, met kleine vertraging Gasprijs gedaalt met 25% bij Frank in 2 dagen tijdDeldenaar schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:45:
Stel je laad je 33 kWh thuisbatterij 2x per dag op (op de 6 goedkoopste uren) en ontlaadt 2x per dag (op de 6 duurste uren), inclusief een AC-DC-AC verlies van 20%, dan had je afgelopen 2 maanden 740 Euro kunnen verdienen. (jaja, in het verleden behaalde resultaten zijn garantie voor de toekomst... :-))
Uitschieter was 28 Aug, met een prijs verschil tussen -0,04 Eur en +0,70 Eur = 74 cent per kWh!
/f/image/PELcnOjZsiWJCGFJNbUHPjgC.png?f=fotoalbum_large)
De groepsschakelaar in de meterkast is niet geschikt/bedoeld voor het regelmatig schakelen terwijl er hoog vermogen loopt.Fredericm schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
Als het goed is, is er bij je omvormer een werkschakelaar geplaatst. Die is er op gemaakt om ook onder vollast de stroom in/uit te schakelen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Zou toch eerst de schakelaar op de omvormer zelf omzetten voordat je hem even later met de werkschakelaar onderbreekt.Ivow85 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:49:
[...]
De groepsschakelaar in de meterkast is niet geschikt/bedoeld voor het regelmatig schakelen terwijl er hoog vermogen loopt.
Als het goed is, is er bij je omvormer een werkschakelaar geplaatst. Die is er op gemaakt om ook onder vollast de stroom in/uit te schakelen.
T/m 29-8 zijn er 73 uren geweest waarbij de prijs negatief was exclusief opslagen van de leveranciers. Dus in praktijk kan je hier nog wel 50% vanaf halen vermoed ik. En dan is negatief nog een groot woord, ‘t gaat vaak om een paar cent.
Stel dat het €-0,04 is (hoog ingezet).
Stel dat je maximaal over 3-fasen teruglevert met 3 x 25A is dat 17,25kWh in een uur. (Ook hoog ingezet).
Dan heb je het concreet over (73/2)*17,25*-€0,04= -€25,19 als ik het goed heb.
Er zullen dit jaar nog een paar uren bijkomen. Doe eens gek, maak er 100 uur van (hebben we in de voorgaande jaren nog niet gered): (100/2)*17,25*-€0,04=-€34,50 dat je moet betalen om in die uren terug te leveren.
Daarvoor zou ik niet gaan lopen klieren met het hard resetten/spanningsloos maken van een omvormer met alle risico’s qua storingen etc.
Negatieve prijzen zouden natuurlijk vaker kunnen voorkomen. Ik denk zelf dat de oplossing in 3 richtingen gezocht moet worden in volgorde van wenselijkheid:
1) Direct verbruik. Inschakelen verbruikers om te voorkomen dat er teruggeleverd wordt. Dit wil je dan sowieso wel in deze uren omdat de energie dan goedkoop is en je kan bufferen.
2) Verschoven teruglevering. De energie bufferen en op een later (duur) moment alsnog aan het net terugleveren.
3) Productie verminderen. Softwarematig terugregelen vermogen omvormer om te voorkomen dat er teruggeleverd wordt.
Ter info, grafiek van Martien Visser en dit betreft dus prijzen zonder toeslagen. Daadwerkelijk aantal uren met kWh-prijs <€0,00 zal een stuk lager liggen voor de particuliere afnemers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lu0VO9l0hnKfj2M5mWCxCUgr.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 02-09-2022 06:46 ]
Mijn vaste contract met Oxxio (heb alleen stroom) loopt op 1 november a.s. af. Is het in de winter raadzaam om de overstap naar dynamisch te maken of is dit een slecht instapmoment?
Ik kan heb behoorlijk invloed op m'n verbruik en wanneer appartaten aangezet worden gedurende de dag.
Heb een paar zonnepanelen, een maximaal geïsoleerd huis, warmtepomp en vloerverwarmming (tevens ook verkoeling). Dit alles zo gezegd op stroom.
Verbruik/betaal gemiddeld per maand zo'n 40 a 50 euro, winter dus meegerekend. Dit is echter nog met een tarief a 0,15 (dal) en 0,17 (normaal) cent per kwh.
Wat is verstandig om te doen als dit contract straks afloopt?
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels