Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
ursusMaritimus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

een thuisaccu is wel veel duurder dan een sap
Weet ik niet, mijn accu was iets van 1200 euro incl een BMS. iets van 6kWh. 120Ah cellen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 09:53
ursusMaritimus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

ik werk (nog) niet met day ahead prijzen, maar onderzoek of het met een SAP uit zou kunnen. Grote voordeel is dat je al je teruglevering tegen de hoogste prijs doet in plaats van te salderen en dat je voor je levering een lagere gemiddelde kWh prijs haalt.

Helaas nog geen EV of batterij hier om in te bufferen. SAP kost veel minder dan een batterij.
Dan ook genoeg voor in dit overleg hierover in dit topic lijkt mij :) Je kan die discussie goed voeren in het topic over sap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 17:02

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Dan ook genoeg voor in dit overleg hierover in dit topic lijkt mij :) Je kan die discussie goed voeren in het topic over sap.
Ik denk dat de bottleneck meer zit bij gemiddelde prijs van een day ahead contract. Sap zelf is niet zo spannend (aanvragen, dokken, laaaaaaang wachten en dan een day ahead contract erbij voor levering).

Vroeg me af of er niet meer mensen zijn geinteresseerd in day ahead die een sap overwegen. Bij het sap topic zijn het vooral lui met nog een lang lopend (laag, vast energiecontract voor stroom) en dan is het appeltje-eitje natuurlijk.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

PCJR schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Weet ik niet, mijn accu was iets van 1200 euro incl een BMS. iets van 6kWh. 120Ah cellen.
dat volgt nog wel mee. ongeveer 2x een sap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:55
ursusMaritimus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Alleen gaat een accu nogal langer mee dan 2 jaar :P

EDIT: Wacht, ik dacht dat een sap €750/jaar zou kosten maar nu weet ik het niet meer zeker. Zijn dit eenmalige kosten? Want dan heb je inderdaad gelijk. Ik verwacht echter (weet hier niets vanaf) dat je wel gewoon maandelijkse kosten hebt voor de aansluiting zelf, welke volgens mij nooit goedkoper over 10 jaar kunnen zijn dan een accu

[ Voor 45% gewijzigd door smiba op 15-08-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:33
ursusMaritimus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:06:
[...]SAP kost veel minder dan een batterij.
Ofwel: SAPstroom. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 13:21
PCJR schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:16:
[...]
Maar dit zijn alleen de accucellen. Je hebt ook nog een lader en omvormer nodig; en iets om het slim aan te sturen. Juist die lader/omvormer zijn heel duur, en vaak geven ze het rendement niet. Je zou best 30% verlies kunnen hebben lader=>batterij=>omvormer, dus stel dat je winterstroom 's nachts laadt tegen bijv 35 cent/kWh kost die stroom je eigenlijk dus al ruim 45 cent. Historisch gezien fluctueren de prijzen in de winter minder, maar dit jaar is alles anders, dus wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mdvmine schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Maar dit zijn alleen de accucellen. Je hebt ook nog een lader en omvormer nodig; en iets om het slim aan te sturen. Juist die lader/omvormer zijn heel duur, en vaak geven ze het rendement niet. Je zou best 30% verlies kunnen hebben lader=>batterij=>omvormer, dus stel dat je winterstroom 's nachts laadt tegen bijv 35 cent/kWh kost die stroom je eigenlijk dus al ruim 45 cent. Historisch gezien fluctueren de prijzen in de winter minder, maar dit jaar is alles anders, dus wie weet..
Valt mee. Normale omvormer was 800. Mijn hyd5000ep was 1400 meen ik. Dat is een alles in 1 device. Ook slim in te stellen of aan te sturen. Rendement hetzelfde als menig andere omvormer. Geen id waar jij 30% verlies vandaan haalt magoed.
Zijn ook nog wel goedkopere te vinden met wat minder vermogen aan de accu kant.

Afgelopen winter had ik prijzen van 10 cnt in de nacht en 40 of 45 overdag. Soms. Maar daar ging t me toen ook al niet zo erg om eigenlijk. Ging me erom dat ik een dag kon draaien op 10 cnt...

[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 15-08-2022 19:52 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ursusMaritimus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Een beetje accu doet 4000 of 5000 cycles. Dus reken maar de levensduur uit.

Niet dat ik over 10j nog dezelfde lifepo4 pack in de garage heb hoor...vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:38:
Morgenavond gaan we bijna 80 cent per kWh betalen. Het zou mij niet verbazen als we binnenkort naar een euro per kWh gaan. Vannacht al de auto aan de publieke laadpaal opgeladen omdat dat goedkoper bleek.

Morgenavond de thuisaccu maar ontladen...
Hmm, komt die 90ct Baseload voorspelling van mij voor in de winter toch dicht bij….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Mindstorms schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

@Smuggler @Sicco92
Ik vond het ook onduidelijk, in de regio Overijssel wordt ook geen expliciete toeslag genoemd. Het tariefblad van easy lijkt erop te wijzen dat ze het wel los doorberekenen. Als ik nareken hoe ze op hun 218,36 ct/m3 uitkomen rekenen ze de toeslag inderdaad los van hun eigen opslag.

De voorwaarden van de ANWB lijken er ook naar te hinten dat ze de regiotoeslag los berekenen, maar ze specificeren hem nergens.
Ik zal ze eens een e-mail sturen.
@Smuggler @Sicco92 De ANWB geeft aan dat de regiotoeslag (sinds enige tijd) in hun inkoopkosten verwerkt zit. Wat de precieze hoogte van de regiotoeslag is kon de medewerker mij niet direct vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

smiba schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Alleen gaat een accu nogal langer mee dan 2 jaar :P

EDIT: Wacht, ik dacht dat een sap €750/jaar zou kosten maar nu weet ik het niet meer zeker. Zijn dit eenmalige kosten? Want dan heb je inderdaad gelijk. Ik verwacht echter (weet hier niets vanaf) dat je wel gewoon maandelijkse kosten hebt voor de aansluiting zelf, welke volgens mij nooit goedkoper over 10 jaar kunnen zijn dan een accu
Die 750 is eenmalig, plus iets van 85 per jaar. Als je maar een beetje marge tussen tlv en gemiddeld (Day ahead) levertarief hebt en genoeg teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Overigens is dit ook geen accu topic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb nu de eerste helft van mijn accu pakket draaien (16 x 280 Ah) op een omvormer/inverter (Victron Multiplus II GX 3000 kVa).
Om de software voor het berekenen van "wanneer en hoeveel laden/ontladen" goed te laten werken moet deze gevoed worden door de juiste parameters:
  • verlies bij laden van de accu: op basis van mijn eerste proeven: 10%
  • veries bij ontladen van de accu: dit ligt op ca 15%
Dus samen 25%.
Tenslotte heeft een accupakket ook niet het eeuwige leven. Ik ga ervan uit dat deze na 5000 cycles moet worden vervangen (als ik nooit onder 10% en nooit boven 90% SOC kom).
Mijn eerste capaciteitsmetingen van de accu komen uit op bruto 15 kWh, dus netto 80% x 15 kWh = 12 kWh
De aanschaf van het pakket was 2.250 euro, dus de kosten per cycle bedragen dan 2250/5000 = 0,45 euro.
Als ik dat omreken naar een kWh laden of ontladen = 0,45 / (2 x 12) = 0,019 euro/kWh
Dat betekent dat laden/ontladen alleen zin heeft als het day-ahead prijsverschil meer is dan 3,8 ct + 25% van de laagste kWh prijs.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zijn dit acceptabele aannames, maak ik denkfouten?
Ik hoor het graag.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Lijkt mij te kloppen los van dat je de omvormer hiermee niet meeneemt in de kosten. Die heeft uiteindelijk ook een levensduur.

Kom je uit op een dag waarbij je niet het verschil kan maken (verschil tussen hoog en laag is niet voldoende) dan kan je switchen in je script naar het laden en ontladen op basis van je overproductie/verbruik van het net. (hoewel dat tijdens het salderen niks oplevert) of eventueel laden op laagste prijs en ontladen om import op nul te houden (maar ook dat kost je dan eigenlijk alleen maar 'kostbare' cycles).

Wat nog wel een punt is, is dat 5000 cycles ongeveer 13 jaar is. Grote kans dat je voor die tijd die batterijen allang vervangen hebt doordat er betere en goedkopere technieken zijn. Wellicht kan je uitgaan van een lagere prijs/cycle.

edit: Ik doe dit (ook met 15kWh) nu zo'n 4 maanden en kom momenteel rond de 60-70 euro per maand aan inkomsten uit. De prijzen zijn natuurlijk nu ook 'gunstig' hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door thehog op 16-08-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
KC27 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:51:
Dat betekent dat laden/ontladen alleen zin heeft als het day-ahead prijsverschil meer is dan 3,8 ct + 25% van de laagste kWh prijs.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zijn dit acceptabele aannames, maak ik denkfouten?
Ik hoor het graag.
In de basis klopt het wat je zegt. Je moet ook nog rekening houden met de snelheid van het laden/ontladen. Als in, je kunt niet in 1u de hele accu laden of ontladen. Met de Multiplus 3000 gaat het laden met max. 1,6kW en ontladen met max. 2,4kW. Je hebt dan dus al ruim 7,5u nodig om die 12kWh in je accu te krijgen. Vervolgens 5u om het er uit te halen. Gedurende die tijd moet het gemiddelde prijsverschil dus groot genoeg zijn.

Een paar posts terug heeft @grgr een leuk Excel overzicht gemaakt op basis van de historische kWh tarieven.

Ben trouwens wel benieuwd hoe jij de Victron aanstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
rreijnhoudt schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:46:
Ik doe het door de gridsetpoint met mqtt te veranderen. Met een setpoint van bijvoorbeeld 2000 zullen de multiplussen (3 fasen in mijn geval) altijd proberen 2000W van het grid te halen dus hij zal dan de batterijen laden als het verbruik in huis lager is. Maak je dit getal negatief dan zal hij de batterijen ontladen naar de grid als je PV productie dit niet doet voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
rreijnhoudt schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Ik doe het met modbus vanuit Home Assistant, maar dat verschilt verder niet wezenlijk van de wijze waarop @Magnat het doet.
In mijn uiteindelijke opstelling heb ik 2 pakketten van 16 x 280 Ah en drie Victrons, waarvan 1 met ingebouwde GX.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
Morgen is de piekprijs weer 10 cent hoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
tijd om de auto's maar bij fastned op te laden, dat is ondertussen goedkoper.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mdvmine schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:40:
Morgen is de piekprijs weer 10 cent hoger!
Heeft iemand al gezegd winter is coming?

Wordt echt drama voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:38:
Morgenavond gaan we bijna 80 cent per kWh betalen. Het zou mij niet verbazen als we binnenkort naar een euro per kWh gaan. Vannacht al de auto aan de publieke laadpaal opgeladen omdat dat goedkoper bleek.

Morgenavond de thuisaccu maar ontladen...
90 cent morgen ...
(edit: te snel gepost, ging hierboven er ook al over :) )

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 16-08-2022 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:24
Ik kreeg van tibber al een bericht met uitleg over de hoge prijzen van deze week.
De droogte, aanhoudende hitte, grote vraag naar elektriciteit en een beperkt aanbod beïnvloeden momenteel de stroomprijs. In dit artikel leggen we uit wat er aan de hand is.

De oorzaak 🧐
Het warme weer in Europa heeft gevolgen voor de vraag naar elektriciteit, denk bijvoorbeeld aan alle airco’s en koelkasten die hard moeten werken om alles koel te houden. Daarnaast zorgt de droogte voor lagere rivierstanden waardoor brandstoffen zoals kolen lastiger vervoerd kunnen worden. Ook kunnen kerncentrales minder opwekken omdat ze door het warmere water minder goed gekoeld kunnen worden. En als klap op de vuurpijl is er een relatief windvrije periode en een schaarste aan gas. Al deze factoren bij elkaar hebben er voor gezorgd dat de stroomprijs hoger is dan normaal deze zomer.

Groene stroom bij Tibber ⚡️

Ook bij Tibber merken we deze prijsstijgingen, ondanks dat we geen gas leveren. Dat zit als volgt: Omdat alle geproduceerde stroom op één elektriciteitsnet samenkomt, is er maar één inkoopprijs voor zowel groene als grijze stroom. Omdat een deel van de elektriciteit in Nederland wordt opgewekt door gascentrales, stijgt de prijs van zowel grijze stroom als groene stroom mee met de gasprijzen.

Goed om te weten 💡

Elke consument, ongeacht energieleverancier, ondervindt hinder van de hoge stroomprijzen. Vaste en variabele contracten stijgen hard in prijs of worden zelfs helemaal niet meer aangeboden. Als klant van een dynamische energieleverancier kan je je verbruik sturen naar de momenten dat de stroom goedkoper is. Blijf daarom de Tibber-app goed in de gaten houden en maak zoveel mogelijk gebruik van de voordelige uren!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
thehog schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

90 cent morgen ...
(edit: te snel gepost, ging hierboven er ook al over :) )
Wees blij dat je niet in Estland, Letland, Littouwen woont.

4000 euro/MWh morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
mathijshooi schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Heeft iemand al gezegd winter is coming?

Wordt echt drama voor de maatschappij.
En wat dacht je van al die huishoudens met reguliere contracten die nu hun voorschot kunstmatig laag houden omdat ze anders niet rond kunnen komen? Dat wordt wat als zij hun jaarrekening krijgen...

Wat de stroomprijs betreft, verzachtende omstandigheid is wel dat de gasprijs (en dus elektra ook) nu ook zo hoog is omdat de gasopslagen kost wat kost gevuld moeten worden. Er is nu dus veel vraag naar gas, dat kan komende winter zomaar stabiliseren als de opslagen vol zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door rreijnhoudt op 16-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59
Marinos83 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:21:
Als je echt maximaal voordeel wilt halen uit sturen van je elektriciteitsverbruik dan kun je beter niet (alleen) op de day ahead marktprijzen schakelen, maar op onbalans (of regelvermogen/aFRR). Dat kan je als huishouden echter nog niet, dit wordt alleen aangeboden aan grootverbruikers. Wat wel kan is je op laten nemen in een pool waarbij een tussenpartij de slimme sturing verzorgt en deze energie op deze markten inzet. Bijvoorbeeld bij Vandebron. Die doen dit nu voor elektrische auto's en wellicht in de toekomst ook voor andere apparaten.
Ik denk dat het gros van de electrische rijders de laadkosten vergoed krijgen omdat het leaseauto's zijn.
Ik in ieder geval wel. Dus besparen op kosten van de auto laden is voor mij niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
LastSamurai schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Ik denk dat het gros van de electrische rijders de laadkosten vergoed krijgen omdat het leaseauto's zijn.
Ik in ieder geval wel. Dus besparen op kosten van de auto laden is voor mij niet zo interessant.
Steeds meer priverijders hoor :) En zou je werkgever het niet interessant vinden om goedkoper te laden los van het feit dat als jij thuis laadt soms maar een bepaald bedraad kWh vergoed krijgt wat soms niet gelijk is aan je werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
rreijnhoudt schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

En wat dacht je van al die huishoudens met reguliere contracten die nu hun voorschot kunstmatig laag houden omdat ze anders niet rond kunnen komen? Dat wordt wat als zij hun jaarrekening krijgen...

Wat de stroomprijs betreft, verzachtende omstandigheid is wel dat de gasprijs (en dus elektra ook) nu ook zo hoog is omdat de gasopslagen kost wat kost gevuld moeten worden. Er is nu dus veel vraag naar gas, dat kan komende winter zomaar stabiliseren als de opslagen vol zitten.
Eerste punt ben ik met je eens. Tweede punt niet, in het zomerseizoen worden altijd de opslagen gevuld, dus dat is niet anders momenteel. En in de winter werd dit gas ook altijd uit de opslagen weer gehaald. Verschil is alleen dat voorheen, naast het leeghalen van de opslagen, er ook nog veel Russisch gas in de winter werd aangevoerd. Dit lijkt deze winter niet te gaan gebeuren dus linksom of rechtsom blijven er tekorten en zullen de prijzen hoog blijven. Totdat er zoveel gas bespaard is dat de vraag weer laag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
mathijshooi schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:51:
Eerste punt ben ik met je eens. Tweede punt niet, in het zomerseizoen worden altijd de opslagen gevuld, dus dat is niet anders momenteel. En in de winter werd dit gas ook altijd uit de opslagen weer gehaald. Verschil is alleen dat voorheen, naast het leeghalen van de opslagen, er ook nog veel Russisch gas in de winter werd aangevoerd. Dit lijkt deze winter niet te gaan gebeuren dus linksom of rechtsom blijven er tekorten en zullen de prijzen hoog blijven. Totdat er zoveel gas bespaard is dat de vraag weer laag genoeg is.
Klopt gedeeltelijk wat je zegt, ware het niet dat de gasopslagen met deze prijzen normaal gesproken niet of maar beperkt gevuld zouden worden. Net zoals dat in 2021 het geval was. Nu is dat anders omdat de overheid garant staat voor het risico dat het gas deze winter voor een lagere prijs dan de inkoop nu, verkocht moet worden. Met andere woorden, het stuwt de vraag naar het toch al schaarse gas nog eens verder op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50
LastSamurai schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:13:
[...]
Ik laad op eigen kosten. Dit weekend de Auto voor €0.06-€0,20 vol getankt en nu goed geld verdienen met de zonnepanelen. Ik heb nog nooit zo veel verdient met dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
EnergyZero heeft m'n maandbedrag eenzijdig aangepast.Vanmorgen in de mail:
Nieuw maandbedrag

De stijgende energieprijzen zorgen voor het risico dat je huidig voorschotbedrag ontoereikend is om je totale jaarlijkse energiekosten mee te betalen. Om zeer vervelende verrassingen op de jaarrekening te voorkomen, hebben we op basis van de huidige energieprijzen je ingeschatte jaarlijkse energiekosten opnieuw berekend en je maandelijks voorschotbedrag naar aanleiding daarvan aangepast.

Je huidig maandbedrag is: € 218,37
Je nieuw berekende maandbedrag is: € 296,96

We begrijpen dat dit geen goed nieuws is. Elk energiebedrijf zal haar klanten dit slechte nieuws moeten brengen. Omdat wij alleen de inkoopprijs aan je doorrekenen, hoeven we in ieder geval geen extra zekerheidsmarges in te bouwen in onze tarieven. Dat scheelt al wel iets. We hopen natuurlijk dat de energiecrisis snel opgelost kan worden. Als dat gebeurt kunnen we met onze dynamische energietarieven ook meteen reageren en de voorschotbedragen naar beneden bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 02:06
Goed verhaal van de oprichter in een blogpost plus video:
https://www.energyzero.nl...reid-je-voor-op-de-winter

[ Voor 0% gewijzigd door superyupkent op 19-08-2022 10:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
"Bereid je voor"

Vreemde oproep van een bedrijf dat opgericht is om juist bij de dag te leven.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
pms1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

"Bereid je voor"

Vreemde oproep van een bedrijf dat opgericht is om juist bij de dag te leven.
Ja, en ze zeggen het te doen "voor de klant", maar ze verhogen hun buffers flink hiermee. Ik heb nu bijna €700 'gespaard' bij hen maar blijkbaar willen ze nog meer. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:27
Arnout schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Ja, en ze zeggen het te doen "voor de klant", maar ze verhogen hun buffers flink hiermee. Ik heb nu bijna €700 'gespaard' bij hen maar blijkbaar willen ze nog meer. :F
Nu lijkt het bijna zoals het bij 'normale' energieleveranciers gaat, waarbij je ook een buffer maakt door een standaard maandbedrag. Dat is wellicht fijn voor de mensen die in de winter niet een heel groot bedrag in één keer kunnen of willen betalen.

Ik ben juist erg blij met een overzicht waarop ik alleen betaal wat ik werkelijk heb gebruikt de afgelopen maand.

Edit: ik ben ook helemaal geen voorstander van de 'buffer' bij de energieleverancier te hebben. Als deze omvalt kun je fluiten naar je geld.

[ Voor 9% gewijzigd door thijsq op 19-08-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:19
Vraag, weet iemand of er een overzicht is van de historische kWh prijs (als je terug zou leveren).

Ik ben benieuwd of een variabel tarief interessant is als je meer teruglevert dan je verbruikt tov salderen en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:06
[...]

Daar zou ik nu echt niet mee akkoord gaan! Ik neem aan je met die 700 euro het eind van het jaar wel kan halen? Dan zou je het maandbedrag wat mij betreft gewoon dichtbij de nul mogen zetten. Ik zou daar zeker achteraan gaan en een verhoging al helemaal niet accepteren. Laat ze de berekening maar geven waarom je meer zou moeten gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Whiskey48 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:03:
Vraag, weet iemand of er een overzicht is van de historische kWh prijs (als je terug zou leveren).

Ik ben benieuwd of een variabel tarief interessant is als je meer teruglevert dan je verbruikt tov salderen en verkopen.
In de startpost is de volgende link te vinden!.
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 19-08-2022 13:11 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:19
Ah excuus, compleet overheen gelezen, dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 20:43
[...]

Als je dat vervelend vindt, waarom ben je dan bij een dynamische leverancier gegaan die vaste maandbedragen vraagt op basis van verwacht jaarverbruik? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik vind het juist een voordeel van (andere) dynamische leveranciers dat je precies je maandverbruik betaalt, en dat je dus niks spaart bij de leverancier. Zo is het risico op omvallen minimaal. Dat is iets wat ik bij 'standaard' leveranciers nog niet tegen ben gekomen. Het voelt voor mij een beetje alsof je qua risico op omvallen 'the worst of both worlds' hebt als je vaste maandbedragen hebt met dynamische tarieven: een leverancier die snel meer kwijt kan zijn aan energie, maar dat niet altijd kan dragen door de afgesproken maandbedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Sicco92 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:19:
Ik vind het juist een voordeel van (andere) dynamische leveranciers dat je precies je maandverbruik betaalt, en dat je dus niks spaart bij de leverancier.
Ik ben het met je eens dat betalen per maand moet kunnen. (en je meer bewust van je verbruik maakt)

Maar de meeste mensen in Nederland houden bijna niets over aan het eind van de maand en hebben niet het benul om 's zomers te sparen voor de maanden dat ze veel gas gaan gebruiken. Eerder denken ze dan dat ze van dat geld wel iets leuks kunnen doen. Daarom is het vanuit de Leverancier wel logisch om de verwachte kosten tòch voor de klant te spreiden over het hele jaar.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
pms1 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Ik ben het met je eens dat betalen per maand moet kunnen. (en je meer bewust van je verbruik maakt)

Maar de meeste mensen in Nederland houden bijna niets over aan het eind van de maand en hebben niet het benul om 's zomers te sparen voor de maanden dat ze veel gas gaan gebruiken. Eerder denken ze dan dat ze van dat geld wel iets leuks kunnen doen. Daarom is het vanuit de Leverancier wel logisch om de verwachte kosten tòch voor de klant te spreiden over het hele jaar.
Ja, daar ben ik het wel mee eens. En ik vind dat dus ook wel een goede combinatie met de standaardcontracten die leveranciers aanbieden, want dat is redelijk voorspelbaar met afgesproken prijs en dergelijke. Het risico van prijsstijgingen ligt immers vooral bij de leverancier (en daar betaal je risico-opslag voor).
Bij leveranciers die alleen maar inkopen op de day-ahead markt ligt het risico van prijsstijgingen bij de consument. Wat dat betreft vind ik de combinatie met vaste maandbedragen een vreemde, omdat je de leverancier geen risico-opslag betaalt, maar het risico op prijsstijgingen in eerste instantie wel bij de leverancier komt te liggen (tot de jaar-/eindrekening). Mijns inziens vergroot dit het risico op omvallen van de leverancier bij prijsstijgingen, vandaar mijn 'worst of both worlds'. Terwijl juist dynamische leveranciers dit risico niet hoeven te lopen als ze maandelijks zouden afrekenen.

Wat dat betreft snap ik de verhoging van de maandbedragen van EnergyZero ook wel, de risicodrager is immers de klant (en daarom betaal je geen risico-opslag).

[ Voor 4% gewijzigd door Sicco92 op 19-08-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Sicco92 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Als je dat vervelend vindt, waarom ben je dan bij een dynamische leverancier gegaan die vaste maandbedragen vraagt op basis van verwacht jaarverbruik? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik vind het juist een voordeel van (andere) dynamische leveranciers dat je precies je maandverbruik betaalt, en dat je dus niks spaart bij de leverancier. Zo is het risico op omvallen minimaal. Dat is iets wat ik bij 'standaard' leveranciers nog niet tegen ben gekomen. Het voelt voor mij een beetje alsof je qua risico op omvallen 'the worst of both worlds' hebt als je vaste maandbedragen hebt met dynamische tarieven: een leverancier die snel meer kwijt kan zijn aan energie, maar dat niet altijd kan dragen door de afgesproken maandbedragen.
Bij het overstappen niet gerealiseerd dat er ook aanbieders zonder vaste maandbedragen waren... :X

Heb het maandbedrag toch weer naar beneden kunnen krijgen _/-\o_
In de toelichting (die je moet geven als je naar beneden wil) aangegeven dat ik rond de 700 in de plus bij ze sta en dat wanneer dat afneemt ik zelf het maandbedrag verhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Er is voor alle vormen van voorschotten wat te zeggen. Maar de gemiddelde Nederlander heeft inderdaad weinig benul van zijn energiekosten. Een systeem van voorschotten is voor de gemiddelde Nederlander dan ook een uitkomst. Maar klanten met dynamische contracten zijn over het algemeen juist heel bewust van hun energiekosten en verbruik. En de aard van een dynamisch contract is heel anders. Dan is een vast voorschot heel raar. Zeker als dat oploopt tot wel €700 of meer.

Er zijn ook aanbieders (zoals EasyEnergy en Frank Energie) die met een variabel voorschot werken. Je betaalt in maand 1 voor maand 2 en dat reken je in maand 3 af. Tikkeltje ingewikkeld wel (de gemiddelde Nederlander snapt dit niet), maar daar kan ik ook prima mee leven en dat is voor de cashflow van een energieleverancier ook beter.

Wat 'sparen' en het risico op omvallen bij een leverancier betreft heeft het verhaal ook twee kanten. Als je net voor de winter overstapt, ben je als klant met een standaard contract een risico voor de leverancier. Je hebt immers nog nauwelijks voorschotten betaald, maar de energie voor de winter moet wel geleverd en betaald worden door de leverancier. Dat maakt de kans op omvallen alleen maar groter.

Ergo, ik ben blij met maandelijks werkelijke verbruik afrekenen en zelf maximale controle hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• itheo.tech
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 01:17
Voor de personen die mijn day ahead telegram bot volgen. Gisteren (en vandaag) is een grote update live gegaan waarmee je nog meer kan instellen (eigen: opslag, ode, energiebelasting, meldingen: ochtend, middag en onder een bepaald bedrag.) Vandaag is een nieuwe versie live gegaan met redelijk wat bugfixes :-)

Je kan de Telegram bot vinden op https://t.me/EnergiePrijzen_bot

Ondertussen ben ik ook bezig geweest met twee twitter varianten
https://twitter.com/EPrijzen (all-in per uur, met goedkoopste en duurste land)
en
https://twitter.com/EIPrijzen (inkoop per uur)

En voor de personen die graag op Facebook zitten, heb ik vandaag een Facebook bot gelanceerd.
https://www.facebook.com/eprijzen

Vragen? Opmerkingen? Feature requests?
Je mag me DM-en, ook op telegram https://t.me/tvdsluijs

ps: gas prijs lijkt vandaag een probleem (sorry!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
itheo.tech schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:37:

ps: gas prijs lijkt vandaag een probleem (sorry!)
Dacht dat het aan de EnergyZero app lag, maar er is geen gasprijs voor vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itheo.tech
Arnout schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Dacht dat het aan de EnergyZero app lag, maar er is geen gasprijs voor vandaag?
Die is er natuurlijk wel, maar op sommige dagen hebben ofwel FrankEnergie ofwel EnergieZero geen gasprijs in de API.

Ben nog op zoek naar een API (gratis) buiten hun om. Dus als er iemand een tip heeft :-) Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
itheo.tech schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Die is er natuurlijk wel, maar op sommige dagen hebben ofwel FrankEnergie ofwel EnergieZero geen gasprijs in de API.

Ben nog op zoek naar een API (gratis) buiten hun om. Dus als er iemand een tip heeft :-) Graag!
Nordpool: https://github.com/custom-components/nordpool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itheo.tech
Heeft die ook de Gasprijs? Ik ga er zeker ff naar kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@AJediIAm Nord Pool werkt alleen voor stroomprijzen/de EPEX-markt, volgens mij. Ik heb nog niet gevonden dat je daarmee ook gasprijzen kan ophalen in ieder geval.

@itheo.tech easyEnergy heeft ook een API voor gasprijzen: https://mijn.easyenergy.c...grouping=&includeVat=true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Wat is de voorkeur dynamisch of toch maar weer variabele contract?

Vanwege de alsmaar stijgende prijzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itheo.tech
Sicco92 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:32:
@AJediIAm Nord Pool werkt alleen voor stroomprijzen/de EPEX-markt, volgens mij. Ik heb nog niet gevonden dat je daarmee ook gasprijzen kan ophalen in ieder geval.

@itheo.tech easyEnergy heeft ook een API voor gasprijzen: https://mijn.easyenergy.c...grouping=&includeVat=true
Top bedankt, heb ik ook toegevoegd, heb dan nu 3 API's van leveranciers (frank, zero, easy). Die ik nu na elkaar laat ophalen. Kleine kans dat ze alle drie geen gasprijzen hebben.

Net live gezet, boel draait. Op telegram hebben we weer een gasprijs.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Is er een website waar je de spotprijzen langer dan 1 dag van tevoren kan zien. dus een forecast van de verwachte spotprijzen, b.v. komende week?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
BarryH schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:22:
Is er een website waar je de spotprijzen langer dan 1 dag van tevoren kan zien. dus een forecast van de verwachte spotprijzen, b.v. komende week?
www.buienradar.nl ja flauw ik weet het ;). zon / wind + kalender voor weekend en feestdagen.

er waren wel websites die de inkoopprijzen goed lieten zien. maar dat zijn dus tarieven globaal, zonder de effecten van het weer, maar tarieven van 1 week tot 1 jaar van te voren.
Kan deze echter op dit moment niet snel vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@Smuggler Tja, dat dacht ik al.
Ik probeer me voor te stellen hoe ik met dynamische prijzen om kan gaan.
In het handmatige scenario is dat dus elke dat om 1300 even naar de prijzen kijken voor de komende 35 uur en dan beslissen:
1/ wanneer de EV te laden
2/ eventueel beetje vandaag of morgen de was doen.
b.v. ik heb vanmiddag mn auto geladen en dat had ik dus beter kunnen uitstellen tot morgenmiddag....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Zoals je hier kan zien, is zondag over het algemeen goedkoper dan zaterdag.
De vraag is ook, welke auto en welke laadpaal heb je, wellicht kan je dat automatiseren.
Hier wordt de auto dus automatisch geladen op de goedkoopste momenten, ook als dat dus tussen 2:00 en 4:00 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mijn auto is een Ioniq 2017. Met wat moeite kan je via de OBD2 poort die uitlezen, maar je kan niet iets sturen.Het laadstation kan ik (via KaKu) aan/uit schakelen en met wat moeite zou ik de laadstroom tussen 25 en 16 en 10 A kunnen schakelen.

Het lastige is dat je met deze auto (met 28kWh accu) toch vaak 60% capaciteit vol wil hebben,

Ik ga eerst wel even "simuleren" door elke dag om 1300 uur even te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 02:06
Weer even terug naar dynamische contracten..

Zie dit artikel over de ACM die na klachten over saldering duidelijkheid vraagt aan ministerie.

Wat denken jullie? Zou dit ook van invloed kunnen zijn op dynamische contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
BarryH schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:22:
Er zijn commercieel wel tarieven beschikbaar maar voor Nederland hebben die niet vaak een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
superyupkent schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:16:

Zie dit artikel over de ACM die na klachten over saldering duidelijkheid vraagt aan ministerie.

Wat denken jullie? Zou dit ook van invloed kunnen zijn op dynamische contracten?
Ik las het ook inderdaad. Kijk, als niet in de wet staat dat je jaarlijks moet salderen, dan mag het dus ook per maand of per uur bij dynamische contracten. Dat is ook logisch, want dan saldeer je tegen hetzelfde tarief als dat je afneemt. Het wordt vrij ingewikkeld als je dat op jaarbasis gaat doen. Ik denk niet dat dat gaat veranderen voor dynamische contracten. Voor maandcontracten kan ik me er nog iets bij voorstellen. Zeker als je maar een karig teruglevertarief krijgt.

Saldering van energiebelastingen gebeurt overigens (vaak) wel op jaarbasis. Zodat je alleen over je netto verbruik belasting betaalt. Dat kan ook makkelijk, want die tarieven veranderen niet vaak.

Salderen in z'n algemeenheid is ook een vreemde regel. Het stimuleert zonnepanelen, maar voor het net, administratie, etc. is het alleen maar nadelig. Ik snap wel dat 'ie er af gaat. En ik denk ook dat dynamische tarieven de toekomst gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
superyupkent schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:16:

Je 'zag' dit ook al bij saldering bij normaal en laagtarief. Sommige leveranciers gaan ook hier anders mee om dan anderen. Ook dit is niet vast gelegd hoe de leverancier dit moet salderen en is in de basis hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
BarryH schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:03:
@Smuggler Tja, dat dacht ik al.
Ik probeer me voor te stellen hoe ik met dynamische prijzen om kan gaan.
In het handmatige scenario is dat dus elke dat om 1300 even naar de prijzen kijken voor de komende 35 uur en dan beslissen:
1/ wanneer de EV te laden
2/ eventueel beetje vandaag of morgen de was doen.
b.v. ik heb vanmiddag mn auto geladen en dat had ik dus beter kunnen uitstellen tot morgenmiddag....
3/ waar je de EV gaat laden. Hij hangt nu aan de publieke paal voor 0.38c kWh. Alle zonneenergie verkoop ik vandaag voor veel meer natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Magnat schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

3/ waar je de EV gaat laden. Hij hangt nu aan de publieke paal voor 0.38c kWh. Alle zonneenergie verkoop ik vandaag voor veel meer natuurlijk.
Hier afgelopen week ook al een paar keer geleden aan de publieke paal inderdaad.

Je zou toch bijna een mobiele powerwall bouwen. Laden op de publieke paal en ontladen op je eigen net aansluiting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Magnat schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

*/ offtopic
Ik heb een nog 14 jaar lopend vast contract voor 7ct excl. belasting. Maar wil graag helpen de duurzame energie goed te gebruiken (en te voorkomen dat er wind en zon wordt uitgezet door negatieve prijzen).

Dus mijn situatie is niet standaard, Zit ook te kijken naar SAP, want dan kan ik mn zonnestroom verkopen tegen een gunstiger tarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Morgen weer hogere piekprijs, 80 cent ex om 19 uur. 95 cent incl ongeveer, bijna een euro dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mdvmine schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:17:
Morgen weer hogere piekprijs, 80 cent ex om 19 uur. 95 cent incl ongeveer, bijna een euro dus!
Geld verdienen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itheo.tech
Ik heb samen met wat mede tweakers hier wat bugs uit het systeem gehaald.

En het draait nu een stuk stabieler.

Aanmelden kan weer op de energie prijzen telegram bot https://t.me/EnergiePrijzen_bot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mdvmine schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:17:
En voor al onze aangrenzende landen dezelfde prijs: FR, BE, DE, DK en ik gok GB met de omrekenkoers ook. En dat voor bijna de hele dag.
Daar is iets vreemds aan de hand.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Waarom is dat vreemd? Volledige marktkoppeling komt volgens mij wel vaker voor op de e-markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar urenlang exact dezelfde prijs?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Kan dat niet komen omdat de prijs zo hoog is, dat er 1 aanbieder is die nu het "goedkoopst" voor al die landen kan leveren. als een soort eindprijs.
Ik bedoel die tarieven zijn gigantisch ondertussen.
Tot eindoktober vindt ik dat nog wel een beetje leuk, maar daarna het het huilen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:43
Maasluip schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:29:
Maar urenlang exact dezelfde prijs?
Dat komt regelmatig voor, ook "vroeger". Op nordpoolgroup.com kun je vrij makkelijk tot begin 2021 terugkijken, daar kom je ook voldoende van dit soort dagen tegen, met gelijke prijzen in de hele regio voor het grootste deel vd dag - met uitschieters waarbij we van Frankrijk tot Finland hetzelfde betalen, maar toen was dat eerder €40 dan 400....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilsword
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 15:22
Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om het draaien van de wasdroger (en evt wasmachine) te koppelen met een periode wanneer de energieprijs laag is. Ik zit bij tibber, die gebruik maken van dynamische prijzen, dus wellicht kan ik iets combineren met hun API, was mijn idee.

Met de huidige energieprijzen kan een nieuwe energiezuinige wasdroger een hoop schelen. Ik heb echter nog geen modellen gezien welke op deze manier SMART zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
evilsword schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:07:
Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om het draaien van de wasdroger (en evt wasmachine) te koppelen met een periode wanneer de energieprijs laag is. Ik zit bij tibber, die gebruik maken van dynamische prijzen, dus wellicht kan ik iets combineren met hun API, was mijn idee.

Met de huidige energieprijzen kan een nieuwe energiezuinige wasdroger een hoop schelen. Ik heb echter nog geen modellen gezien welke op deze manier SMART zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Miele, Bosch en Siemens hebben remote start functies. Je laad het apparaat vol en drukt op remote start in plaats van start. Vervolgens kan Home Assistant het apparaat op afstand starten. Als het klaar is gaat remote start weer uit.

Op het home assistant forum is meer te lezen over de precieze details van de integratie en hoe het in de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
evilsword schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:07:

Ze zijn er al wel! Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik heb al wel veel uitgezocht omdat ik precies dit ook wil gaan doen in ons nieuwbouwhuis volgend jaar. Je hebt een aantal wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, etc. die je op afstand kan starten. Vaak heet dat 'remote start'. Je hebt er al een aantal machines via Home Connect (Bosch, Siemens) en LG die dat kunnen via hun app/platform. Dit zijn vooralsnog wel vooral de duurdere modellen die remote start aanbieden.

Ik knoop alles aan elkaar via Home Assistant, waarvan ik weet dat Home Connect daar sowieso mee werkt. Daar bereken ik de beste starttijd voor een dag op basis van de uurprijzen en een gemeten verbruik van een programma. Vervolgens moeten we nu nog handmatig de machines rond die tijd starten, maar in ons nieuwe huis wil ik ze automatisch laten starten precies op die starttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Laatst online: 10-09 11:08
Even vraag uit oprechte interesse... Ben je dan bereid om je natte was uren te laten verstikken in je droger? En wat zou daarmee je besparing dan ongeveer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierautomaat
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-08 18:38
Iemand al ervaring met Flexio van Lifepowr?

Zij bieden een box aan die de slimme sturing verzorgd van de thuisbatterij. Dus ontladen en opladen afhankelijk van het dynamisch tarief. Op hun website staat het mooi uitgelegd. https://www.lifepowr.io/ (Met de oprichter heb ik in de schooltijd nog biertjes gedronken, voor de rest heb ik geen aandeel in het bedrijf). Mijn eigen PV installatie + 10 kw batterij is sinds kort in gebruik dus daarom heb ik ze gecontacteerd. Ik heb zelf niet de kennis om eigen hardware/software hiervoor te ontwikkelen zoals een doorgewinterde tweaker, maar voor de "gewone" consument lijkt dit een mooie, zorgeloze, aanvulling om de hele (zonne)energie installatie beter te laten renderen.

Ik ben van België en heb een digitale meter en geniet dus enkel van een injectietarief. Indien je de volle pot terug krijgt van je zonnepanelen (de terugdraaiende teller) is deze optimalisatie minder van belang.

Iets gelijkaardigs wat hier wel is gepasseerd is Bliq. Iemand daar verdere ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Thodekroo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:10:
Even vraag uit oprechte interesse... Ben je dan bereid om je natte was uren te laten verstikken in je droger? En wat zou daarmee je besparing dan ongeveer zijn?
Ja, nooit problemen mee gehad.
Denk dat het een paar euro per maand bespaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
psst.: was droogt ook heel goed buiten of op een rekje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
BarryH schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:44:
psst.: was droogt ook heel goed buiten of op een rekje :)
Ja, ik heb eigenlijk helemaal geen droger, maar ik vond het zonde om de inkopper te laten liggen ;)
Ik laat de matte was wel een paar uur in de wasmachine zitten tot in savonds thuis kom en dat is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Bierautomaat schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:35:
Iemand al ervaring met Flexio van Lifepowr?

Zij bieden een box aan die de slimme sturing verzorgd van de thuisbatterij. Dus ontladen en opladen afhankelijk van het dynamisch tarief. Op hun website staat het mooi uitgelegd. https://www.lifepowr.io/ (Met de oprichter heb ik in de schooltijd nog biertjes gedronken, voor de rest heb ik geen aandeel in het bedrijf). Mijn eigen PV installatie + 10 kw batterij is sinds kort in gebruik dus daarom heb ik ze gecontacteerd. Ik heb zelf niet de kennis om eigen hardware/software hiervoor te ontwikkelen zoals een doorgewinterde tweaker, maar voor de "gewone" consument lijkt dit een mooie, zorgeloze, aanvulling om de hele (zonne)energie installatie beter te laten renderen.

Ik ben van België en heb een digitale meter en geniet dus enkel van een injectietarief. Indien je de volle pot terug krijgt van je zonnepanelen (de terugdraaiende teller) is deze optimalisatie minder van belang.

Iets gelijkaardigs wat hier wel is gepasseerd is Bliq. Iemand daar verdere ervaring mee?
Ik heb ze hier nog niet gehoord dus denk niet dat iemand hier ervaring heeft. Maar het is de zoveelste op de markt die hiermee komt. Blijkt maar weer dat er geld aan te verdienen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilsword
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 15:22
Bedankt voor de tips! Leuk dat het mogelijk is.
AJediIAm schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

Ja, nooit problemen mee gehad.
Denk dat het een paar euro per maand bespaart
Als je al een zuinige droger hebt scheelt het een inderdaad een paar euro per maand. Het is vooral leuk om te doen.

Geen droger gebruiken, scheelt natuurlijk nog veel meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
thehog schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:13:
[...]

Ik heb ze hier nog niet gehoord dus denk niet dat iemand hier ervaring heeft. Maar het is de zoveelste op de markt die hiermee komt. Blijkt maar weer dat er geld aan te verdienen valt :)
Dat is meestal. Zelfde geldt voor een beleggingsbedrijf dat voor jo wilt beleggen. Jij hebt winst, meestal, maar dat bedrijf heeft ook brood op de plank.

Leuk id dat Lifepowr. Wel erg op t Belgisch, met hun capaciteitstarief. :+

Moet me er eens in verdiepen. Als t met een/mijn huidig systeem te connecten valt, mss lijkt t me dan wel nuttig. Ik heb hun formulier eens ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Ik ben wel benieuwd naar de levensvatbaarheid van de Zero day energieleveranciers zoals Tibber / EnergyZero ed. Als we deze trend met de hoge prijzen doorzetten de winter in (ofwel geen zonnestroom meer opwekken om te salderen) dan zullen veel mensen weer terug gaan naar een maandelijks variabel model?

(voorbeeld) 60cent vs 90c dat scheelt nogal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Magnat schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:25:
Ik ben wel benieuwd naar de levensvatbaarheid van de Zero day energieleveranciers zoals Tibber / EnergyZero ed. Als we deze trend met de hoge prijzen doorzetten de winter in (ofwel geen zonnestroom meer opwekken om te salderen) dan zullen veel mensen weer terug gaan naar een maandelijks variabel model?

(voorbeeld) 60cent vs 90c dat scheelt nogal natuurlijk.
Maandelijks variabel kan ook heel spannend worden terwijl je juist met dynamische tarieven nog een paar uur per dag redelijk goedkope stroom hebt.
Vorig jaar rond deze tijd toen alle prijsstijgingen begon zat ik al bij een zero day leverancier (al 5 jaar overigens) en ook al zag ik de prijzen stijgen, overstappen was nooit interssant omdat ook bij de contracten de prijzen omhoog schoten. Ik heb flink moeten betalen in de winter en was wellicht uit geweest als ik net op tijd wel een vast contract had afgesloten. Maar dat is 'het spelletje'. Momenteel verdien ik weer dik geld door de hoge prijzen en vele zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
thehog schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:45:
[...]

Maandelijks variabel kan ook heel spannend worden terwijl je juist met dynamische tarieven nog een paar uur per dag redelijk goedkope stroom hebt.
Vorig jaar rond deze tijd toen alle prijsstijgingen begon zat ik al bij een zero day leverancier (al 5 jaar overigens) en ook al zag ik de prijzen stijgen, overstappen was nooit interssant omdat ook bij de contracten de prijzen omhoog schoten. Ik heb flink moeten betalen in de winter en was wellicht uit geweest als ik net op tijd wel een vast contract had afgesloten. Maar dat is 'het spelletje'. Momenteel verdien ik weer dik geld door de hoge prijzen en vele zon.
Ja dat spelletje dat snap ik inderdaad, je moet je hele energieverbruik / kosten wel over alle 4 de seizoenen bekijken. Maar ik kan ook begrijpen dat mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is nu schrikken van de prijzen en overstappen.

Ik ben van plan om het de hele winter te gaan proberen met mijn 40kWh batterijopslag en dus op de "goedkope" momenten de boel vol te laden als de zon niet schijnt. Op het moment verbruiken we 's nachts 20%, dit moet nog wel een stuk naar beneden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Magnat schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:58:
[...]

Ja dat spelletje dat snap ik inderdaad, je moet je hele energieverbruik / kosten wel over alle 4 de seizoenen bekijken. Maar ik kan ook begrijpen dat mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is nu schrikken van de prijzen en overstappen.

Ik ben van plan om het de hele winter te gaan proberen met mijn 40kWh batterijopslag en dus op de "goedkope" momenten de boel vol te laden als de zon niet schijnt. Op het moment verbruiken we 's nachts 20%, dit moet nog wel een stuk naar beneden..
Mijn 15kWh accu gebruik ik echt alleen op te laden op goedkoop en leveren op duurtarief. Als ik het zelf verbruik om de teller op 0 te houden verbruik ik theoretisch ook stroom uit de accu als de prijs nog middelmatig is. Ik kan dan dat beter uit het net halen en pas de accu ontladen als dus de stroom hoog is.

Theoretisch is dat financieel het meest interessant. Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Mijn 15kWh accu gebruik ik echt alleen op te laden op goedkoop en leveren op duurtarief. Als ik het zelf verbruik om de teller op 0 te houden verbruik ik theoretisch ook stroom uit de accu als de prijs nog middelmatig is. Ik kan dan dat beter uit het net halen en pas de accu ontladen als dus de stroom hoog is.

Klopt volgens mij helemaal.
Met mijn simulatiesoftware wordt het financieel pas intessant om te laden/ontalden als het prijsverschil meer is dan 20% (rekening houdend met 10% verlies bij laden en idem bij ontladen).
Tenzij je uitgangspunt is om zo veel mogelijk onafhankelijk te zijn. Maar dat kost je dus wel extra verliezen. Als straks (vanaf 1-1-2025) het salderen minder wordt wordt dat ook financieel weer aantrekkelijjker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
Oef, stroom is morgen tijdens de piek (19:00-20:00) precies €1,00 per kWh. Zoveel betaalde ik een tijdje geleden nog voor een kuub gas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Sicco92 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:20:
Oef, stroom is morgen tijdens de piek (19:00-20:00) precies €1,00 per kWh. Zoveel betaalde ik een tijdje geleden nog voor een kuub gas..
Goed voor de terugleververgoeding... Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:24
Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kB0HwvekVxicC1zomUN5Fz4Acc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SJFChnQ0FyYZRT0wMImkEyFU.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
[...]

De Tibber-app. Tibber rekent ~0,2 cent als variabel tarief, dus als basisprijs (incl. belastingen) kom je precies op 100 cent uit.

(Edit: hier stond dezelfde screenshot als hierboven, die hoeft er niet 2 keer te staan)

[ Voor 41% gewijzigd door Sicco92 op 23-08-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
[...]

Volgens nordpool is het €0,85 exclusief alle BTW en belastingen.

https://www.nordpoolgroup...s/ALL1/Hourly/?view=table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Deldenaar schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:53:
Wat is de voorkeur dynamisch of toch maar weer variabele contract?

Vanwege de alsmaar stijgende prijzen...
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb zelf voor een jaarcontract gekozen. De stijgingen gaan mij nu te hard. Let op: je neemt hierbij een abonnement op "Energie vanzelf Geregeld" bij de Vastelastenbond. Vanmorgen heeft een collega van mij het jaarcontract met die prijzen nog kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
thehog schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Ik weet niet of dat zo makkelijk te zeggen is. Er zijn heel veel factoren waar rekeningen mee gehouden moet worden. Dit is daarom een hele uitdaging om te automatiseren.

- Inkoop/verkoop is interessant bij grote dalen en pieken en die moeten dan ook redelijk lang duren want ik kan max met 5kW laden en 6.6kW (oid) ontladen, dus bij 30kWh bruikbaar is dat 6 uur x2.
- Morgen is de energieprijs hoog, dan wil eigenlijk niet voor eigen gebruik die euro per kwh betalen. Op dat moment moet de batterij dus vol zitten (als de zon niet voldoende oplevert) en zeker als de volgende dag bijvoorbeeld de zon helemaal niet schijnt en de prijs ook heel hoog is dan wil ook ook van de batterij kunnen leven.
- Het vinden van een balans is heel moeilijk, ik heb een gridsetpoint en een chargecurrent waar ik mee kan spelen. Ik zou er voor kunnen kiezen de batterijen langzaam op te laden en bijvoorbeeld te kiezen om meer zonneoverschot te verkopen als de prijs in de ochtend wat hoger is. Als de prijzen dan weer dalen kan ik de chargecurrent opschroeven om zo weer meer de batterijen in te stoppen. Dit is ook weer afhankelijk van de zon en of het gridsetpoint.
- als je al je energie verkoopt en de prijs zakt niet meer onder de hierboven genoemde marge van 20% dan is het ook al weer minder interessant om weer op te laden vanaf de grid. want je koopt dan relatief duur in zeg maar.
- en dan over het bepalen van load/unload tijdstippen op basis van een wat langere forecast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
wian schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Heb zelf voor een jaarcontract gekozen. De stijgingen gaan mij nu te hard. Let op: je neemt hierbij een abonnement op "Energie vanzelf Geregeld" bij de Vastelastenbond. Vanmorgen heeft een collega van mij het jaarcontract met die prijzen nog kunnen afsluiten.
Ik ga voor de teruglevering voor variabel en voor de afname heb ik net een variabel contract afgesloten. Verwacht niet dat deze nog aangepast gaat worden dit jaar, dus dan zit ik voor 40 ct per kWh (all in) goed. Terugleververgoeding via day ahead prijzen zal alleen maar verder oplopen, behalve in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 23:25
Sicco92 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:20:
Hehehe ik kwam ook ff om dit te melden. Historisch hoge prijs dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Ik ga voor de teruglevering voor variabel en voor de afname heb ik net een variabel contract afgesloten. Verwacht niet dat deze nog aangepast gaat worden dit jaar, dus dan zit ik voor 40 ct per kWh (all in) goed. Terugleververgoeding via day ahead prijzen zal alleen maar verder oplopen, behalve in het weekend.
Dus jij neemt stroom af bij een leverancier en levert terug aan een andere. Dat kan toch alleen als je twee SAPs/ meters hebt hangen? Wat zijn daarvoor de initiele en maandelijkse kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
wian schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Dus jij neemt stroom af bij een leverancier en levert terug aan een andere. Dat kan toch alleen als je twee SAPs/ meters hebt hangen? Wat zijn daarvoor de initiele en maandelijkse kosten?
Hangt van de netbeheerder af. Enexis doet het voor ruim 500 euro en jaarlijks 37 euro meterkosten extra.

Zie: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Pagina: 1 ... 16 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels