Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
Deldenaar schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:40:
Voor Tibber geld, Vaste kosten bij aanvraag 3,99 ipv 3,60 Euro

[Afbeelding]
Tibber rekende inderdaad €3,99 voor vastrecht elke maand, maar dat was voor juli en dus met 21% BTW. Het bedrag met 9% BTW is €3,60. Je kan dat bedrag ook ergens tegenkomen in de rekentool op hun website als ik het me goed herinner.
Ik denk dus dat hun website nog niet overal goed bijgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
Denk het, er is veel geklooi met btw aanpassing dan praten ze over 9% en dan weer 21% bij verschillende energieboeren, je moet gewoon echt goed opletten

Snap ook niet dat ze die hele btw bedragen niet gewoon direct incalculeren, je kunt als particulier er toch niet onderuit, dit moet dus gebeuren als eerste bij de overheid..maarja die...

[ Voor 38% gewijzigd door Deldenaar op 03-08-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50
menaze schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:13:
[...]
Stap 1 & 2 beschrijf ik nou juist in mijn bericht.
Aantal kWh uren kloppen, opbouw staat niet in de factuur.

Er staat alleen dit in de factuur: "Overschot zonnestroom 399 kWh, Bedrag € 98,74"
In Home Assistent heb ik 399 kWh met een bedrag van € 132,67

Ik ben hier dus voor stap 3 8)
Het is toch echt nodig om duidelijkheid te krijgen over stap 2. Als je een verkeerde formule in Home Assistent gebruikt heeft de rest geen zin.

Zou je de formule/prijsopbouw kunnen delen?
Begrijp ik het goed dat je verbruikskosten wel kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 07:27
AJediIAm schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Het is toch echt nodig om duidelijkheid te krijgen over stap 2. Als je een verkeerde formule in Home Assistent gebruikt heeft de rest geen zin.

Zou je de formule/prijsopbouw kunnen delen?
Begrijp ik het goed dat je verbruikskosten wel kloppen?
Het gaat via het Home Assistant Energy Dashboard met als input je slimme meter en de stroom prijs van je energieleverancier, die doet dus de berekening.

Zou kunnen dat Home Assistant misschien moeite heeft uurprijzen?
In de HA history zie ik wel netjes de prijs van elk uur correct vermeld, de data die het Energy Dashboard in gaat klopt dus.

Vandaar dat ik vroeg of er hier mensen zijn die ook energie terugleveren aan Zonnenplan en dit bijhouden in Home Assistant. Was benieuwd of zij wel een juiste meting hebben, of dat Zonneplan niet toch niet de prijs betaalt die op dat moment in de app vermeld staat.

Maar misschien kan ik dan beter de vraag stellen of er mensen zijn met een dynamisch provider en meten met Home Assistant waarbij de berekening wel of niet klopt.

De verbruikskosten kloppen ook niet, had ik idd ook even moeten vermelden.

Ik heb Zonneplan gevraagd om een uitgebreide factuur maar die hebben ze helaas niet.
Wel slecht eigenlijk, juist met die dynamische prijzen moet je kunnen inzien wat je kosten per uur waren.

Weet iemand of er in de Tibber app ook de daadwerkelijk gemaakte kosten per uur staan? Zit te denken om over te stappen, ondersteuning is Home Assistant schijnt ook beter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
menaze schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:46:
Het gaat via het Home Assistant Energy Dashboard met als input je slimme meter en de stroom prijs van je energieleverancier, die doet dus de berekening.
Is dat de all-in prijs? Dan zou het heel goed kunnen dat het niet klopt. Voor zover ik weet krijg je niet de all-in prijs terug, maar de marktprijs van dat moment. Je moet dus de belastingen (en opslagen?) hier nog van af moeten trekken, en dan zou je je teruglevertarief moeten krijgen.
Ik heb zelf alleen geen ervaring met terugleveren, dus ik kan het je niet precies vertellen. Maar misschien wijst het je in de juiste richting.
In de HA history zie ik wel netjes de prijs van elk uur correct vermeld, de data die het Energy Dashboard in gaat klopt dus.
In mijn ervaring is de berekening in het Energy Dashboard juist spot-on. Het bedrag wat ik in het Energy Dashboard terugvind, vind ik tot op 1 cent nauwkeurig ook op de factuur of in de app van Tibber terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
Sicco92 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:10:

Is dat de all-in prijs? Dan zou het heel goed kunnen dat het niet klopt. Voor zover ik weet krijg je niet de all-in prijs terug, maar de marktprijs van dat moment. Je moet dus de belastingen (en opslagen?) hier nog van af moeten trekken, en dan zou je je teruglevertarief moeten krijgen.
Dit staat er vermeld op site van Zonneplan:

"In het uur dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je dit overschot terug aan het stroomnet. Voor die stroom ontvang je een vergoeding die gelijk is aan de kilowattuurprijs die tijdens dat uur geldt. Met andere woorden: dezelfde prijs die je anders zou moeten betalen in dat uur om stroom in te kopen inclusief energiebelasting en ODE."

Ook werd mij door de helpdesk verteld dat de uurprijs die in de app vermeld staat, met de opbouw die hier boven staat, ook voor terugleveren van toepassing is.

Leuk zo'n dynamisch tarief zonder duidelijk inzicht en per maand alleen het aantal kWh met een bedrag op je factuur. Ze kunnen vragen wat ze willen.
Sicco92 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:10:

In mijn ervaring is de berekening in het Energy Dashboard juist spot-on. Het bedrag wat ik in het Energy Dashboard terugvind, vind ik tot op 1 cent nauwkeurig ook op de factuur of in de app van Tibber terug.
Ah goed om te horen dat het Energy Dashboard wel goed zijn werk doet en dat in combinatie met Tibber.
Maakt de overstap een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
menaze schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:34:
Dit staat er vermeld op site van Zonneplan:

"In het uur dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je dit overschot terug aan het stroomnet. Voor die stroom ontvang je een vergoeding die gelijk is aan de kilowattuurprijs die tijdens dat uur geldt. Met andere woorden: dezelfde prijs die je anders zou moeten betalen in dat uur om stroom in te kopen inclusief energiebelasting en ODE."

Ook werd mij door de helpdesk verteld dat de uurprijs die in de app vermeld staat, met de opbouw die hier boven staat, ook voor terugleveren van toepassing is.

Leuk zo'n dynamisch tarief zonder duidelijk inzicht en per maand alleen het aantal kWh met een bedrag op je factuur. Ze kunnen vragen wat ze willen.
Wat raar, volgens mij is dat alleen zo bij kilowatturen die je saldeert, daar krijg je inderdaad 100% van de all-in prijs terug. Maar bij overproductie is dat volgens mij niet zo. En dat is waar je naar vraagt, toch?
Ik dacht dat alle dynamische leveranciers het zo (moeten) doen als Tibber het hier in 2 scenario's uitlegt: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
Sicco92 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Wat raar, volgens mij is dat alleen zo bij kilowatturen die je saldeert, daar krijg je inderdaad 100% van de all-in prijs terug. Maar bij overproductie is dat volgens mij niet zo. En dat is waar je naar vraagt, toch?
Ik dacht dat alle dynamische leveranciers het zo (moeten) doen als Tibber het hier in 2 scenario's uitlegt: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Die berekening doen ze aan het einde van het jaar of als je het contract beëindigd.
Met overproductie krijg je dan een nog te betalen factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
menaze schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Die berekening doen ze aan het einde van het jaar of als je het contract beëindigd.
Met overproductie krijg je dan een nog te betalen factuur.
Ja, dat is hoe het bij Tibber uiteindelijk verrekend wordt inderdaad. Ik doelde meer op de berekening erachter, dat je 100% terug krijgt bij kilowatturen die je saldeert, en puur de marktprijs bij overproductie (wat dus de terugleververgoeding is). Hoe Zonneplan hier mee omgaat, dat weet ik dus niet. Misschien doen zij het precies andersom, dat ze aan het eind van het jaar kijken welke kilowatturen je uiteindelijk hebt gesaldeerd en je dat verschil (dus belasting, ODE, opslagen) dan nog toesturen.

Maar ja, Zonneplan is daar ook niet heel duidelijk over, als ik jou zo begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
Sicco92 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Ja, dat is hoe het bij Tibber uiteindelijk verrekend wordt inderdaad. Ik doelde meer op de berekening erachter, dat je 100% terug krijgt bij kilowatturen die je saldeert, en puur de marktprijs bij overproductie (wat dus de terugleververgoeding is). Hoe Zonneplan hier mee omgaat, dat weet ik dus niet. Misschien doen zij het precies andersom, dat ze aan het eind van het jaar kijken welke kilowatturen je uiteindelijk hebt gesaldeerd en je dat verschil (dus belasting, ODE, opslagen) dan nog toesturen.

Maar ja, Zonneplan is daar ook niet heel duidelijk over, als ik jou zo begrijp.
Ik focus hier eigenlijk teveel op terugleveren maar de kosten voor het leveren kloppen dus ook niet, die zijn hoger. Als het Energy Dashboard goed zijn werk doet en de data die er in gaat ook juist is, dan kloppen de uurtarieven van Zonneplan niet.

De helpdesk heeft mijn vraag bij de Zonneplan energie expert neergelegd en komt hier nog op terug.
Laat de uitkomst hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Er was hier al eens wat meer over gezegd, begint op te vallen dat, na enige zoeken soms, er diverse leveranciers aangeven of niet direct aangeven dat er, van geen winst tot het niet vermelden van extra kosten bv. opslag word gepocht!

Er blijkt er dus toch wel extra kosten te zijn...waarom is men niet transparant hierover!!!
en mag dit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Is er iemand die kan vertellen hoe het zit met de voorbeeld prijzen op hun website?
Het gaat om easyEnergie en Frank Energie, ze hanteren (normaal) toch beide dezelfde inkoopprijzen, of niet???

Waar zit het (inkoop) dag-prijsverschil nu precies in??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Deldenaar schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:48:
Is er iemand die kan vertellen hoe het zit met de voorbeeld prijzen op hun website?
Het gaat om easyEnergie en Frank Energie, ze hanteren (normaal) toch beide dezelfde inkoopprijzen, of niet???

Waar zit het (inkoop) dag-prijsverschil nu precies in??
De voorbeeldprijzen heb je niet veel aan, omdat dat altijd een bepaalde schatting is van de leverancier. Waarschijnlijk komen de verschillen die jij bedoelt door verschillende schattingen die de leveranciers hanteren. Je zult dus verschillende maandbedragen krijgen voor voorbeeldberekeningen bij verschillende leveranciers, maar dat zegt nog niet zoveel over wat je nu echt gaat betalen. Dat wordt nog steeds voor een heel groot gedeelte bepaald door de markt en door je eigen verbruikspatroon, en dat is voor elke leverancier gelijk.

Het voornaamste wat je kan doen is leveranciers vergelijken op kosten waar ze wél invloed op hebben. Die kosten staan dus in de tabel in de openingspost. En vergeet gebruiksgemak niet, dat kan bijvoorbeeld ook nog meespelen bij de keuze van een leverancier.

Qua daadwerkelijke bedragen die je gaat betalen, daar kan je bij dynamische leveranciers dus simpelweg niet veel over zeggen. Dat is dus compleet anders dan standaardleveranciers, waar de prijzen al van te voren vast staan en je precies weet wat je gaat betalen bij een bepaald verbruik.
Een reden dat veel mensen voor dynamische tarieven kiezen, is omdat ze bijvoorbeeld goed hun verbruikspatroon kunnen sturen waardoor de kans groot is dat je uiteindelijk (veel) goedkoper uit gaat zijn dan bij standaardleveranciers. Een andere reden kan zijn dat je zelf het risico op prijsstijgingen gaat nemen i.p.v. dat afkoopt bij de energieleverancier, wat in theorie goedkoper moet zijn op de lange termijn.. maar wat je daarvoor in de plaats krijgt is dat je niet weet hoeveel je kwijt gaat zijn. Dat is een trade-off waarbij je zelf moet gaan beoordelen of je dat waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:25

mythor

Held in opleiding

Deldenaar schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:48:
Stroom wel, voor gas zijn de inkoop prijzen elke dag net even anders.

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Maar zijn die prijzen dan niet gebaseerd op epex ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
In mijn ANWB app heb ik de laatste data van 12 juli. Komt dit vanzelf goed denken jullie?

Wat ik raar vind is dat gas wel tot paar dagen terug data heeft. Het is voor mijn gevoel de electrameter die ook de gasmeterstand aan de netbeheerder levert…

Hebben andere Tweakers ook tot deze datum data ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:45
[...]

Vandaar dat ik vroeg of er hier mensen zijn die ook energie terugleveren aan Zonnenplan en dit bijhouden in Home Assistant. Was benieuwd of zij wel een juiste meting hebben, of dat Zonneplan niet toch niet de prijs betaalt die op dat moment in de app vermeld staat.

Maar misschien kan ik dan beter de vraag stellen of er mensen zijn met een dynamisch provider en meten met Home Assistant waarbij de berekening wel of niet klopt.

De verbruikskosten kloppen ook niet, had ik idd ook even moeten vermelden.

Ik heb Zonneplan gevraagd om een uitgebreide factuur maar die hebben ze helaas niet.
Wel slecht eigenlijk, juist met die dynamische prijzen moet je kunnen inzien wat je kosten per uur waren.

Weet iemand of er in de Tibber app ook de daadwerkelijk gemaakte kosten per uur staan? Zit te denken om over te stappen, ondersteuning is Home Assistant schijnt ook beter te zijn.
Ja, in deTibber-app kun je het verbruik en teruglevering op uurbasis terugvinden alsmede de tarieven per uur en uiteraard dan ook de vermenigvuldiging hiervan wat resulteerd in een winst danwel kosten. Erg overzichtelijk…op uur,- dag en maandbasis. Ik heb nog maar 1 factuur gehad, maar lijkt wel te kloppen. Met een flink overschot krijg je dus ook alszodanig uitgekeerd. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartezzje
  • Laatst online: 09-09 19:24
Faceless schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:24:
In mijn ANWB app heb ik de laatste data van 12 juli. Komt dit vanzelf goed denken jullie?

Wat ik raar vind is dat gas wel tot paar dagen terug data heeft. Het is voor mijn gevoel de electrameter die ook de gasmeterstand aan de netbeheerder levert…

Hebben andere Tweakers ook tot deze datum data ?
Ik ben sinds 1 aug over naar anwb energie. Ik heb de data nu tm 2 aug. Voor zowel stroom, teruglev stroom en gas.
De app geeft een duidelijk overzicht van alle onderdelen tot en met uurbasis.

2x Marstek Venus 5.12 CT V117, accu’s V153, BMS 215 / 13x Zuid-oost en 5x West totaal 5400 Wp / 3x split airco Mitsubishi / Audi Q4 / Ratio laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vbmot
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 08:44
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het smart maken van een Daikin warmtepomp? Wij hebben een cv installatie, gekoppeld aan een (aard)warmtepomp van Daikin. Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat deze smart gemaakt kan worden met een externe module (BRP069A61). Deze heeft integratie met een app (leuk, maar niet geschikt voor automation), maar ook third party integration. Dat laatste is wat vaag, en ik heb moeite om te zien hoe deze in de praktijk gestuurd kan worden op basis van de spotprijzen.

Ook maar dat ik dat weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 21:47
vbmot schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:35:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het smart maken van een Daikin warmtepomp? Wij hebben een cv installatie, gekoppeld aan een (aard)warmtepomp van Daikin. Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat deze smart gemaakt kan worden met een externe module (BRP069A61). Deze heeft integratie met een app (leuk, maar niet geschikt voor automation), maar ook third party integration. Dat laatste is wat vaag, en ik heb moeite om te zien hoe deze in de praktijk gestuurd kan worden op basis van de spotprijzen.
Heb je hier al gekeken? https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
WillemP22 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 06:47:
[...]

Ja, in deTibber-app kun je het verbruik en teruglevering op uurbasis terugvinden alsmede de tarieven per uur en uiteraard dan ook de vermenigvuldiging hiervan wat resulteerd in een winst danwel kosten. Erg overzichtelijk…op uur,- dag en maandbasis. Ik heb nog maar 1 factuur gehad, maar lijkt wel te kloppen. Met een flink overschot krijg je dus ook alszodanig uitgekeerd. :*)
Het lijkt mij goed om te noemen dat je het verbruik per uur pas na 48 uur kan zien bij Tibber. In de webshop is wel een P1 meter te vinden waarmee het verbruik direct zichtbaar wordt in de app, maar standaard is het dus niet realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vbmot
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 08:44
Interessant, dit praat rechtstreeks op de P1/P2 in plaats van via de LAN module. Ben alleen niet zo'n hardware held, voor die module laat ik ook gewoon een monteur komen :+ .

Heb wel wat software hacks gevonden die via de LAN module de warmtepomp kunnen aansturen, maar dat is alsnog vrij "raw". En stel je hebt de controle over het apparaat en de kwh prijs op uurbasis, wat doe je daar dan mee?

Ook maar dat ik dat weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:45
Darses schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Het lijkt mij goed om te noemen dat je het verbruik per uur pas na 48 uur kan zien bij Tibber. In de webshop is wel een P1 meter te vinden waarmee het verbruik direct zichtbaar wordt in de app, maar standaard is het dus niet realtime.
Klopt, dat is met de pulse. Ik was even vergeten dat die niet standaard is. Ik kreeg hem erbij omdat ik bij de eerste zoveel klanten zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Laatst online: 19-09 19:59
Hallo,

Ik zit sinds 1 juli bij Tibber en ik heb een vraag over de berekening van het eindbedrag. Hopelijk is dit het juiste forum hiervoor.

in Juli heb ik 229kWh verbruikt voor EUR98 en 55kWh teruggeleverd voor EUR17. Bedragen zijn incl belastingen.
Dus ik zou 81 Euro plus vastrecht moeten betalen.

Maar hoe wordt de vermindering energiebelasting berekend ? Volgens mij is er een vermindering van 825 Euro per jaar.
Bij m'n vorige leverancier ging dit per jaar op de eindafrekening. Berekend Tibber dit maandelijks ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 14:36
@LastSamurai Tibber verrekend dit maandelijks.

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
LastSamurai schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:45:
Hallo,

Ik zit sinds 1 juli bij Tibber en ik heb een vraag over de berekening van het eindbedrag. Hopelijk is dit het juiste forum hiervoor.

in Juli heb ik 229kWh verbruikt voor EUR98 en 55kWh teruggeleverd voor EUR17. Bedragen zijn incl belastingen.
Dus ik zou 81 Euro plus vastrecht moeten betalen.

Maar hoe wordt de vermindering energiebelasting berekend ? Volgens mij is er een vermindering van 825 Euro per jaar.
Bij m'n vorige leverancier ging dit per jaar op de eindafrekening. Berekend Tibber dit maandelijks ?
Tibber berekent dit inderdaad maandelijks, of eigenlijk zelfs dagelijks. Dit kan je ook terugzien op je factuur. Dit bedrag wordt elke maand alvast verrekend, en op de eindafrekening worden eventuele verschillen nog verrekend.

Het bedrag waarmee Tibber rekent is €1,87 per dag, dat bedrag zal je als het goed is ook terug moeten zien op je kantoor. €1,87 wordt als volgt berekend:
825 is het bedrag inclusief (21%) BTW. Exclusief BTW wordt dat voor heel 2022 dan (825/1,21=) 681,82. Deel dat door 365, en je komt op de €1,87 waarmee Tibber per dag rekent. Hier komt dan uiteindelijk nog weer 9% BTW overheen, dus je krijgt nog iets meer dan die €1,87 per dag terug.

Overigens is door de BTW-verlaging het bedrag voor 2022 niet meer 825 euro, aangezien dat met 21% BTW berekend was. Doordat we vanaf 1 juli met 9% BTW zitten, valt dit bedrag voor 2022 ook iets lager uit. Exclusief BTW verandert er echter niets aan dit bedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 08-08-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 20:33
WillemP22 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:07:
[...]

Klopt, dat is met de pulse.
Over de Tibber Pulse gesproken; de App laat niet de juiste waardes zien i.c.m. terugleveren. Als ik meer teruglever dan opwek dan laat de homepage een waarde van ongeveer 180Watt zien alsof ik toch afneem. Ook de grafiek klopt dan niet en per fase zien je ook geen terug levering terug.

Wat is jullie ervaring i.c.m. terug leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:53
Luke the Duke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Over de Tibber Pulse gesproken; de App laat niet de juiste waardes zien i.c.m. terugleveren. Als ik meer teruglever dan opwek dan laat de homepage een waarde van ongeveer 180Watt zien alsof ik toch afneem. Ook de grafiek klopt dan niet en per fase zien je ook geen terug levering terug.

Wat is jullie ervaring i.c.m. terug leveren?
De pulse werkt nog niet goed met slimme meters die opwek en verbruik tegenlijk laat zien (op verschillende fases). Daar zijn ze nog mee bezig met nieuwe pulse firmware. Waren we in nederland uniek mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
thehog schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:32:
[...]
De pulse werkt nog niet goed met slimme meters die opwek en verbruik tegenlijk laat zien (op verschillende fases). Daar zijn ze nog mee bezig met nieuwe pulse firmware. Waren we in nederland uniek mee
Ik heb ze Youless al getipt ;-)

Die weten hoe het moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grgr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 00:47
Ben nieuw in dit topic, maar ben wel geinspireerd door de energie prijzen van Frank/ANWB e.d.

Heeft iemand ervaring met het verdienen aan het 'peak-shaven'?

Dit zou dan als volgt gaan:

- De gemiddelde duurste en goedkoopste stroom tarieven per dag lijken steeds verder uit elkaar te komen liggen, zoals dit plaatje aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s653kFB_Y1qHSAVkEIsvuIb1XCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBTZwJfaxBUjYP6DpQPjJAUY.webp?f=fotoalbum_large

(bron: reviews: Dynamische energieprijzen op komst - Een eerlijker systeem of achter...)

- Als je de EPEX day ahead prijzen van afgelopen juli in een tabel zet, met per dag de gemiddelde prijs van de duurste 3 uur en de goedkoopste 3 uur zie je een verschil tussen de 0,15 Eur en 0,43 Eur per kWh.
(zie tabel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boGdZqWFd0auDbwBsU8QofGDdik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjbSVSjyBTI1YPvdRZHdqDnC.png?f=fotoalbum_large

- Als je uitgaat van een standaard woning met 3x25A aansluiting (ca 11 kW max vermogen), en een batterij va 33 kWh die 3 uur per dag stroom opslaat (op daltarief) en 3 uur per dag stroom terug levert (op piektarief), kun je een aardig verdienmodel opzetten. (Ca 239 Eur/mnd)

Ik heb een overzicht gemaakt met 4 situaties: aansluitingen van 3x25 tot 3x80A, en dan per uur extra dat je de goedkoopste stroom inlaad, en op het duurste moment teruglevert, zie grafiekje. Je zou op 1 dag van 24u dus max 12 uur kunnen laden en 12 uur leveren, mits je de batterij capaciteit hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNHXLIi5WN-uY2jBK8k2tEbPFXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l78460QkXSeiFa7ahblu7I1R.png?f=fotoalbum_large

Nu is de vraag of het lukt om met deze inkomsten een grote batterij te financieren (huren/leasen?).
Met een batterij van ca 100kWh zou je 638 Eur kunnen verdienen per maand, zeg maar een batterij van een goeie Tesla S 100D. Zijn er inmiddels al v2x EV's of batterijen die je kunt leasen onder dit bedrag?

Benieuwd naar jullie gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
grgr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:52:
Ben nieuw in dit topic, maar ben wel geinspireerd door de energie prijzen van Frank/ANWB e.d.

- De gemiddelde duurste en goedkoopste stroom tarieven per dag lijken steeds verder uit elkaar te komen liggen, zoals dit plaatje aangeeft.

[Afbeelding]

(bron: reviews: Dynamische energieprijzen op komst - Een eerlijker systeem of achter...)

- Als je de EPEX day ahead prijzen van afgelopen juli in een tabel zet, met per dag de gemiddelde prijs van de duurste 3 uur en de goedkoopste 3 uur zie je een verschil tussen de 0,15 Eur en 0,43 Eur per kWh.
(zie tabel)

[Afbeelding]

- Als je uitgaat van een standaard woning met 3x25A aansluiting (ca 11 kW max vermogen), en een batterij va 33 kWh die 3 uur per dag stroom opslaat (op daltarief) en 3 uur per dag stroom terug levert (op piektarief), kun je een aardig verdienmodel opzetten. (Ca 239 Eur/mnd)

Ik heb een overzicht gemaakt met 4 situaties: aansluitingen van 3x25 tot 3x80A, en dan per uur extra dat je de goedkoopste stroom inlaad, en op het duurste moment teruglevert, zie grafiekje. Je zou op 1 dag van 24u dus max 12 uur kunnen laden en 12 uur leveren, mits je de batterij capaciteit hebt.

[Afbeelding]

Nu is de vraag of het lukt om met deze inkomsten een grote batterij te financieren (huren/leasen?).
Met een batterij van ca 100kWh zou je 638 Eur kunnen verdienen per maand, zeg maar een batterij van een goeie Tesla S 100D. Zijn er inmiddels al v2x EV's of batterijen die je kunt leasen onder dit bedrag?

Heel Nice!

Ik raad wel aan om dit ook voor een jaar te analyseren waarbij er nog geen energie crisis was. Dus pak bijvoorbeeld 2020. Dan heb je een robuustere analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grgr
mathijshooi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:15:
[...]

Heel Nice!

Ik raad wel aan om dit ook voor een jaar te analyseren waarbij er nog geen energie crisis was. Dus pak bijvoorbeeld 2020. Dan heb je een robuustere analyse.
:-) Ik heb de EPEX prijzen vanaf 2021 bekeken. Toen was er op deze manier nog weinig te verdienen.

In het "Maandgemiddelden spread EPEX day-aheadmarkt" grafiekje zat de spread begin april dit jaar nog onder de 4 cent. De spot prijzen spread van juli 2021 (zie tabel hieronder) heeft een gemiddelde van ca 5 cent. Met 3 uur laden/terugleveren per dag met 11kW aansluiting levert dat maar 47 Eur per maand op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkjNihrLD66leiDeFys3SC5MBBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBG73LxVs16SWhWSwFc9yH3U.png?f=fotoalbum_large

De hoge gasprijzen maken de stroom prijzen idd tijdelijk hoger neem ik aan, maar er zijn denk ik nu trends aan de gang die blijvend de energiemarkt veranderen waardoor vergelijking met 2020 appels met peren wordt:

- Grote hoeveelheden geplaatste zonnepanelen (wat nog jaren door zal gaan), waardoor overdag een enorm stroom overschot aan het ontstaan is, en wat alleen maar groter wordt. (Zelfs met huidig gas-tekort hebben we negatieve stroom prijzen!)
- Overbelast stroomnet door nieuwe stroomvreters zoals warmtepompen en EV's (wat ook nog jaren door zal gaan), waardoor netbeheerders 'peak-shavers' gaan belonen om het net te stabiliseren.
- Komst van dynamische energieleveranciers (mijndomein/frank energie/anwb/etc), waardoor het eindelijk voor consumenten gaat lonen om stroomverbruik te optimaliseren / peak-shaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-09 18:02
Vergeet niet de afschrijving van de batterij.
Afhankelijk hoe je rekent kan dit oplopen tot 50 ct per KW per cyclus.
Trek dat eens van je berekening af.
Benieuwd wat er dan overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MJ de Bruijn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:16:
[...]

Vergeet niet de afschrijving van de batterij.
Afhankelijk hoe je rekent kan dit oplopen tot 50 ct per KW per cyclus.
Trek dat eens van je berekening af.
Benieuwd wat er dan overblijft.
Afschrijving is de kosten van de batterij, die moet je niet nog eens een keer extra erbij gaan tellen.

Of je berekent wat je over de levensduur van de batterij kunt verdienen en zet dat af tegen de aanschafkosten van de batterij, of je berekent wat je per kWh of cyclus kunt verdienen en zet dat af tegen een afschrijving per kWh of cyclus.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54

[Afbeelding]

(zie tabel)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Interessant! Toevallig heb ik vorige week met dezelfde gedachte lopen spelen en wat lopen te calculeren. Mijn conclusie was dat je pas break even gaat lopen als het verschil tussen de min en max prijs op een dag 15ct/kWh is. Ligt een heel reeks aannames aan ten grondslag, zoals dat ik heb gerekend met een batterij van 10kW en een omvormer/lader van 3,6kW.

Beperkingen zitten o.a. de snelheid waarmee je kunt (ont)laden en levensduur van de batterij. Snelheid hangt dan weer af capaciteit batterij en omvormer en beïnvloedt ook weer de levensduur. Tot slot zijn batterijen ook niet goedkoop, dus praat je ook over behoorlijke investeringen. Maar in essentie heb je een punt.

Overigens is het niet uniek. Er zijn meerdere startups die hier op inspelen (Sessy, Kiwatt, Bliq, Friday Energy) op kleinere schaal en grotere schaal (Giga Storage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
grgr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

:-) Ik heb de EPEX prijzen vanaf 2021 bekeken. Toen was er op deze manier nog weinig te verdienen.

In het "Maandgemiddelden spread EPEX day-aheadmarkt" grafiekje zat de spread begin april dit jaar nog onder de 4 cent. De spot prijzen spread van juli 2021 (zie tabel hieronder) heeft een gemiddelde van ca 5 cent. Met 3 uur laden/terugleveren per dag met 11kW aansluiting levert dat maar 47 Eur per maand op.

[Afbeelding]

De hoge gasprijzen maken de stroom prijzen idd tijdelijk hoger neem ik aan, maar er zijn denk ik nu trends aan de gang die blijvend de energiemarkt veranderen waardoor vergelijking met 2020 appels met peren wordt:

- Grote hoeveelheden geplaatste zonnepanelen (wat nog jaren door zal gaan), waardoor overdag een enorm stroom overschot aan het ontstaan is, en wat alleen maar groter wordt. (Zelfs met huidig gas-tekort hebben we negatieve stroom prijzen!)
- Overbelast stroomnet door nieuwe stroomvreters zoals warmtepompen en EV's (wat ook nog jaren door zal gaan), waardoor netbeheerders 'peak-shavers' gaan belonen om het net te stabiliseren.
- Komst van dynamische energieleveranciers (mijndomein/frank energie/anwb/etc), waardoor het eindelijk voor consumenten gaat lonen om stroomverbruik te optimaliseren / peak-shaven.
Wat de toekomst gaat brengen weten we niet. Maar er natuurlijk wel grote kans dat de extreme situatie van nu weer normaliseerd. En daarnaast hebben we in de wintermaanden geen zon productie dus dan is het ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Hallo allen, Ik had al eens gehoord over dynamische energiecontracten. Eigenlijk nooit zo veel interesse in gehad vanwege onze zeer lage energierekening. Helaas loopt ons huidige goedkope contract af per 1 december.

Nu is het zo dat we zoals het er nu op lijkt vanaf januari elektrisch rijden (Dacia Spring). We hebben overdag de gelegenheid om thuis te laden. De auto gebruikt gemiddeld zo'n 14,8 kW per 100 KM. We rijden jaarlijks zo'n 20000 KM wat neerkomt op 3000 kWh.

Nu begreep ik dat het vooral met elektrisch rijden erg interessant kan zijn om een dynamisch energiecontract te nemen?

Ook overwegen we zonnepanelen. Maar ik begrijp dat dit met een dynamisch energiecontract soms minder goed uit kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Baldeagle schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:52:
Hallo allen, Ik had al eens gehoord over dynamische energiecontracten. Eigenlijk nooit zo veel interesse in gehad vanwege onze zeer lage energierekening. Helaas loopt ons huidige goedkope contract af per 1 december.

Nu is het zo dat we zoals het er nu op lijkt vanaf januari elektrisch rijden (Dacia Spring). We hebben overdag de gelegenheid om thuis te laden. De auto gebruikt gemiddeld zo'n 14,8 kW per 100 KM. We rijden jaarlijks zo'n 20000 KM wat neerkomt op 3000 kWh.

Nu begreep ik dat het vooral met elektrisch rijden erg interessant kan zijn om een dynamisch energiecontract te nemen?

Ook overwegen we zonnepanelen. Maar ik begrijp dat dit met een dynamisch energiecontract soms minder goed uit kan pakken?
Dit klopt!, had je nog aanvullende vragen? ;) .

In de winter is snachts opladen trouwens goedkoper, en in de zomer overdag.
Nooit goedkoop is in de ochtend tussen 6:00 en 9:00 en 's avonds tussen 17:00 en 20:00.

De vraag met een Dacia spring is dan ook of je hem elke dag moet opladen of af en toe een dag kan overslaan om daarna 2x zoveel te laden.
in het weekend is het meestal extra goedkoop, Dus als je een week lang kan rijden met de auto. iets dat niet kan met de dacia spring en jullie km aantal. dan heb je nog meer profijt.
Je kan het altijd proberen. Veel energie leveranciers moeten ergens buffers aanhouden tegen veranderende prijzen. bij dynamische tarieven komt dat bij jezelf te liggen.

Kijk er ook naar of je het laden van de dacia op de juiste uren automatisch kan maken. als dat niet het geval is dan ben je er elke dag mee bezig. :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
De gedachte is dat je stroom afneemt als het goedkoop is. En dat heeft financieel het meeste effect als je grootverbruikers hebt waar jij kunt bepalen wanneer je die kunt aanzetten, zoals een wasmachine, droger, vaatwasser en ook een elektrische auto. Juist die laatste is heel interessant omdat het direct over grote hoeveelheden stroom gaat, dus dan kun je snel besparen.

Maar het moet dan wel passen in je dagelijkse routine. Lees: als je veel rijdt en een kleine actieradius hebt, kun je het soms niet permitteren om op een goedkoop moment op te laden omdat je de stroom gewoon nú nodig hebt. Dus ja, het kan interessant zijn, mits het past bij je.
Stroom is goedkoop als er meer aanbod is dan vraag. Op de momenten dat de zon schijnt en je panelen stroom opleveren, is er vaak veel aanbod en dus een lagere prijs. Dus dan kan het minder goed uitpakken inderdaad. Tegelijkertijd kun je op dat moment wel je accu volladen, en laad je dus direct je accu vol met je eigen gratis stroom.

Links- of rechtsom, het vergt altijd wat meer bemoeienis van jezelf en dat moet je leuk vinden. Voor laadpalen zijn er overigens wel mogelijkheden om e.e.a. automatisch te laten sturen (bv. opladen als je zelf veel stroom opwekt). Verder bestaan nog maar weinig goede en betaalbare systemen die dit automatiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 17-09 21:36
rreijnhoudt schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:53:
[...]

Interessant! Toevallig heb ik vorige week met dezelfde gedachte lopen spelen en wat lopen te calculeren. Mijn conclusie was dat je pas break even gaat lopen als het verschil tussen de min en max prijs op een dag 15ct/kWh is. Ligt een heel reeks aannames aan ten grondslag, zoals dat ik heb gerekend met een batterij van 10kW en een omvormer/lader van 3,6kW.

Beperkingen zitten o.a. de snelheid waarmee je kunt (ont)laden en levensduur van de batterij. Snelheid hangt dan weer af capaciteit batterij en omvormer en beïnvloedt ook weer de levensduur. Tot slot zijn batterijen ook niet goedkoop, dus praat je ook over behoorlijke investeringen. Maar in essentie heb je een punt.

Overigens is het niet uniek. Er zijn meerdere startups die hier op inspelen (Sessy, Kiwatt, Bliq, Friday Energy) op kleinere schaal en grotere schaal (Giga Storage).
Ff de boel realistisch houden.

Ik heb een hyd5000ep met een accu van 1200 euro. 16 cellen 120Ah. Iets van 6kwh.
De hybride omvormer kan 5kw laden en ontladen.

Reken hier naar mee. Rest is wsl too much meestal :)
Al is eem 16x 240Ah of 320Ah ook prima mogelijk, duurder uiteraard. Diy is iets van 3-5x goedkoper dan andere accusystemen.

Edit.
1. Dat laden in het goedkoopste uur en ontladen in het duurste, heb ik geprobeerd. Leuk maar ik had er meer aan door de power te gebruiken in de rest van de uren in de gehele dag. Ik kon het huis (een dag) draaien op 1 uur laden in de nacht, met wat solar support af en toe. Dat was goedkope stroom in de winter van 2021/22.
2. Komende herfst ga ik denk ik naar Tibber, als de goedkoopste uurstroom dan wel onder de 61cnt ligt die ik nu bij eneco krijg als tlv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMJ4jalIQ7DPeK6yq54le4qNYYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YdPb1LwSFzavVe6Wc2FFch5i.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 09-08-2022 17:00 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rreijnhoudt
PCJR schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Ff de boel realistisch houden.

Diy is iets van 3-5x goedkoper dan andere accusystemen.
Daar zeg je het dus net. DIY is niet voor iedereen weggelegd. Zeker met zelfbouw accu's moet je heel goed weten wat je doet want de risico's zijn groot. Je wilt niet dat je huis affikt en dat de verzekering niks uitkeert.

Mooi systeem heb je overigens!

[ Voor 3% gewijzigd door rreijnhoudt op 09-08-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Smuggler schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Dit klopt!, had je nog aanvullende vragen? ;) .

In de winter is snachts opladen trouwens goedkoper, en in de zomer overdag.
Nooit goedkoop is in de ochtend tussen 6:00 en 9:00 en 's avonds tussen 17:00 en 20:00.

De vraag met een Dacia spring is dan ook of je hem elke dag moet opladen of af en toe een dag kan overslaan om daarna 2x zoveel te laden.
in het weekend is het meestal extra goedkoop, Dus als je een week lang kan rijden met de auto. iets dat niet kan met de dacia spring en jullie km aantal. dan heb je nog meer profijt.
Je kan het altijd proberen. Veel energie leveranciers moeten ergens buffers aanhouden tegen veranderende prijzen. bij dynamische tarieven komt dat bij jezelf te liggen.

Kijk er ook naar of je het laden van de dacia op de juiste uren automatisch kan maken. als dat niet het geval is dan ben je er elke dag mee bezig. :)
Op weekdagen word er meestal 30 a 50 km per dag gereden. Dus een dag overslaan zou kunnen. Maar het is dan wellicht aantrekkelijker om in de goedkopere uurtjes bij te laden. Ik vind het geen probleem om per dag te kijken wanneer het goedkoper is. Eigenlijk komt het er vooral op neer om in de ochtend tot 10:00 en in de avond van 17:00 tot 23:00 niet veel energie te verbruiken. Alleen de inductieplaat word dan gebruikt.

Maar dan nog. Bij Oxxio zou ik straks 75ct voor piek en 58ct voor dal moeten gaan betalen, en 3 euro per m3 gas. Daar kom je met de Dynamische contracten bij lange na niet aan... Of worden de prijzen in de winter anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
rreijnhoudt schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:56:
[...]
Maar het moet dan wel passen in je dagelijkse routine. Lees: als je veel rijdt en een kleine actieradius hebt, kun je het soms niet permitteren om op een goedkoop moment op te laden omdat je de stroom gewoon nú nodig hebt. Dus ja, het kan interessant zijn, mits het past bij je.
Het kan inderdaad voorkomen dat het niet mogelijk is om goedkope stroom te pakken, of als ik de stroom nú nodig heb. In dat geval kan ik altijd de laadpaal om de hoek pakken voor 48ct kWh, wat bovendien sneller gaat. Op sommige momenten zal de snellader a 68ct gebruikt moeten worden. Maar dat komt niet vaak voor en is altijd nog nog goedkoper dan tanken. :)
rreijnhoudt schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:56:
[...]
....Dus dan kan het minder goed uitpakken inderdaad. Tegelijkertijd kun je op dat moment wel je accu volladen, en laad je dus direct je accu vol met je eigen gratis stroom.
Ik vraag ik me wel eens af hoe rendabel zonnepanelen nog zijn als he salderen er straks afgaat. Vooral omdat je met een dynamisch contract al veel voordeel hebt tijdens de uren dat je met zonnepanelen winst kan maken.

Aan de andere kant. De komende 2 jaar kan je nog 100% salderen, en daarna nog een paar jaar wat minder. Nu ben ik zelf wel handig genoeg om zonnepanelen te plaatsen. Op die manier zijn ze relatief snel terug te verdienen in een paar jaar tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Baldeagle op 09-08-2022 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grgr
rreijnhoudt schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:53:
[...]

Ik bedacht me trouwens net dat er elke dag 2 pieken zijn (ochtend en avond) en je in principe dus 2x per dag een batterij zou kunnen opladen en ontladen.

Hieronder een rekenvoorbeeld met een 30 kWh batterij die 2x per dag volledig wordt opgeladen en ontladen, en met geschatte opbrengst a.d.h.v. gemiddelde historische epex day ahead prijzen van jan-dec 2021, jan-jul 2022 en alleen juli 2022.

Daarnaast ook nog dezelfde scenario's met zonnepanelen om 8 mnd per jaar 30 kWh overdag op te wekken (haal ik makkelijk met 22 panelen/9000Wp).

Zonder zonnepanelen kan je dit dus tussen ergens tussen de 700 en 3100 euro per jaar opleveren, leuk als je al een v2x EV of batterij hebt, maar dus lastig binnen 5 a 10 jaar terug te verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlsryJsyBvk_5CGX8gBMhrAtUog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BjjoxiXIfa85tpgJShCjDbo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Baldeagle schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Op weekdagen word er meestal 30 a 50 km per dag gereden. Dus een dag overslaan zou kunnen. Maar het is dan wellicht aantrekkelijker om in de goedkopere uurtjes bij te laden. Ik vind het geen probleem om per dag te kijken wanneer het goedkoper is. Eigenlijk komt het er vooral op neer om in de ochtend tot 10:00 en in de avond van 17:00 tot 23:00 niet veel energie te verbruiken. Alleen de inductieplaat word dan gebruikt.

Maar dan nog. Bij Oxxio zou ik straks 75ct voor piek en 58ct voor dal moeten gaan betalen, en 3 euro per m3 gas. Daar kom je met de Dynamische contracten bij lange na niet aan... Of worden de prijzen in de winter anders?
Future prijzen voor de winter zitten op of boven die 58ct. Dus het is logisch dat variabele aanbieders nu rond die prijs zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
mathijshooi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Future prijzen voor de winter zitten op of boven die 58ct. Dus het is logisch dat variabele aanbieders nu rond die prijs zitten.
Ah oké dat maakt het al wat minder interessant.. Dat neemt niet weg dat ik het zeker wil gaan overwegen. Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar een vast voorschotbedrag. Vooral vanwege hogere kosten door gasverbruik in de winter (ondanks slechts 300 kuub door houtkachel).

Ik lees hier goede ervaringen over Tibber, echter heeft deze geen vast voorschotbedrag en levert deze geen gas.
Heeft iemand het overwogen om stroom en gas bij 2 verschillende leveranciers af te nemen? Met een gewoon contract is dat vaak ongunstig maar bij een dynamisch contract maakt dat volgens mij niet uit. Op die manier kan je voor gas een vast voorschotbedrag en voor elektra een variabel maandbedrag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 14:36
@Baldeagle Ik heb stroom via Tibber en gas 1 jaar vast bij Greenchoice. Als het goed is loopt de 3 jaar dalen deal bij Greenchoice/Unvé nog en daar zou je ook alleen gas kunnen afnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Noukie_ op 10-08-2022 10:55 ]

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Noukie_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:54:
@Baldeagle Ik heb stroom via Tibber en gas 1 jaar vast bij Greenchoice. Als het goed is loopt de 3 jaar dalen deal bij Greenchoice/Unvé nog en daar zou je ook alleen gas kunnen afnemen.
Ons energiecontract loopt nog tot 1 december. Tegen die tijd maar eens kijken welke deals er dan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Tibber spreekt me wel erg aan. Ook vanwege de "power-ups" etc. Ik zie dat ze ook IR verwarming hebben welke je slim kan laten schakelen.

We hadden al eens vaker IR panelen overwogen (voor boven de bank) als aanvulling op de houtkachel. Vooral voor korte momenten waarop we de houtkachel niet aansteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:44
Misschien is er al eerder een dergelijke vraag gesteld. Excuses dan. Heb niet het hele Forum doorgenomen.

Ik heb nu in de keuken een ESP32 met display waarom ik de netto stroomverbruik/teruglevering laat zien. Dan kun je bepalen of er genoeg stroom geleverd wordt om ' gratis' de wasmachine te laten draaien. Dat is echter een moment weergave. Een kwartier later kan het bewolkt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kA9ebcx1nAFY_2k4Xe-gAxpQSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bdb8ZneiOaFuxOxpXJfnfJ7q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik het Energie dashboard in Home Assistant en daar staat de volgende grafiek in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwCGwTaYhFIz1m1QVYc5RcM-SrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzvS7u0ldLv2HNo3NYzA5g4d.png?f=fotoalbum_large

Hoe mooi zou het zijn als je deze kunt tonen zodat je ook de prognose voor die dag kunt zien (stippellijn).
Hoe zou je alleen deze grafiek kunnen weergeven zonder iedere keer de HA app op te moeten starten en dan naar het Energie dasboard te moeten gaan. Dit heeft een te lage WAF factor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 21-09 16:45
Zoeken op 'forecast':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft43m4v0v56bk4IdfyOid07iizA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nq56NuBbjDT0h1GRsTtUthD1.png?f=fotoalbum_large

Deze entiteit is er vanaf je de forecast in het Energy dashboard configureert.

[ Voor 10% gewijzigd door Knikmops op 10-08-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
@Villager In Home Assistant kan je die kaarten ook apart toevoegen aan je overige dashboard, zie de Energy Cards. Voeg maar eens een card met type: energy-solar-graph aan je dashboard toe, dan krijg je bovenstaande card maar dan losstaand. Ik gebruik zelf een Google Hub om dashboards en cards naartoe te casten voor informatie over energieprijzen, misschien kan je daar iets mee.

Overigens heeft dit weinig meer te maken met dynamische energieleveranciers waar het in dit topic over gaat, dus misschien kan je dit soort vragen beter stellen in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
Sicco92 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:14:
@Villager In Home Assistant kan je die kaarten ook apart toevoegen aan je overige dashboard, zie de Energy Cards. Voeg maar eens een card met type: energy-solar-graph aan je dashboard toe, dan krijg je bovenstaande card maar dan losstaand. Ik gebruik zelf een Google Hub om dashboards en cards naartoe te casten voor informatie over energieprijzen, misschien kan je daar iets mee.

Overigens heeft dit weinig meer te maken met dynamische energieleveranciers waar het in dit topic over gaat, dus misschien kan je dit soort vragen beter stellen in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4
Dat is wat ik zocht. Dank!
Ja je hebt gelijk. Verkeerd forum, maar zag even niet hoe ik m'n bericht kon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Villager schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Dat is wat ik zocht. Dank!
Ja je hebt gelijk. Verkeerd forum, maar zag even niet hoe ik m'n bericht kon verwijderen.
Op zich past het wel. Want zonder dynamische tarieven kan je niet spreken over 'gratis' gebruik maken van de stroom, ook al doen je het op zonne energie. Immers je saldeert dan minder dus krijg je ook weer minder 'evenveel' terug en betaal je dus in feite evenveel per kWh met je vaste tarieven.

Pas als je dynamische tarieven hebt kan dit schermpje nut hebben maar dan zou ik eerder een indicatie geven van de hoogte van het tarief relatief tot het gemiddelde van de dag.

En natuurlijk zodra saldering verdwijnt maar dat duurt nog wel even, minstens 2025 geloof ik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
grgr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:00:
[...]

Ik bedacht me trouwens net dat er elke dag 2 pieken zijn (ochtend en avond) en je in principe dus 2x per dag een batterij zou kunnen opladen en ontladen.

Hieronder een rekenvoorbeeld met een 30 kWh batterij die 2x per dag volledig wordt opgeladen en ontladen, en met geschatte opbrengst a.d.h.v. gemiddelde historische epex day ahead prijzen van jan-dec 2021, jan-jul 2022 en alleen juli 2022.

Daarnaast ook nog dezelfde scenario's met zonnepanelen om 8 mnd per jaar 30 kWh overdag op te wekken (haal ik makkelijk met 22 panelen/9000Wp).

Zonder zonnepanelen kan je dit dus tussen ergens tussen de 700 en 3100 euro per jaar opleveren, leuk als je al een v2x EV of batterij hebt, maar dus lastig binnen 5 a 10 jaar terug te verdienen.

[Afbeelding]
Leuk en overzichtelijk overzicht dat een goede eerste indicatie geeft. Mits je zelf kunt knutselen of al iets hebt liggen/staan kan het interessant zijn.

Je hebt doorgaans idd twee pieken op een dag. Maar het verschil tussen in-/verkoop in de nacht/ochtend is veel kleiner dan in de middag/avond. Dan moet je je afvragen of de slijtage van de batterij opweegt tegen de opbrengst. En dan moet je ook nog rekening houden met de afbouwende salderingsregeling. Die heb je wel nodig voor dit trucje.

Kortom, het is voor mij nu niet echt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Baldeagle schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:20:
Ik vraag ik me wel eens af hoe rendabel zonnepanelen nog zijn als he salderen er straks afgaat. Vooral omdat je met een dynamisch contract al veel voordeel hebt tijdens de uren dat je met zonnepanelen winst kan maken.

Aan de andere kant. De komende 2 jaar kan je nog 100% salderen, en daarna nog een paar jaar wat minder. Nu ben ik zelf wel handig genoeg om zonnepanelen te plaatsen. Op die manier zijn ze relatief snel terug te verdienen in een paar jaar tijd.
Ook zonder salderen kan het interessant zijn hoor. Zolang je je verbruik kunt sturen en daarmee je eigen gebruik optimaliseert. En terugleveren is ook geen doodzonde met een dynamisch contract. Heb even niet scherp wat de huidige terugleververgoedingen zijn bij standaard contracten, maar dat was altijd 7ct ofzo. Met dynamische tarieven zit je daar ver boven. Je mist alleen de belastingen die je niet meer terugkrijgt als je niet meer kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Baldeagle schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:42:
[...]
Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar een vast voorschotbedrag
Waarom zet je niet maandelijks een bedrag ter hoogte van een voorschot op een spaarrekening? Heb je hetzelfde effect en fungeert je energieleverancier niet als bank (die komende winter gaan omvallen/gered worden door de staat). Ik zou liever de controle zelf willen houden.

• menaze
Ik ben momenteel met Zonneplan aan het uitzoeken waar het verschil van factuur en Home Assistant vandaan komt. Volgens Zonnneplan kloppen de berekeningen aan hun zijde maar ik snap de uitleg niet helemaal, misschien iemand hier wel?

Ik had ze een cvs export vanuit mijn systeem gemaild van de maand juli met de levering, teruglevering en tarieven op uurbasis.

Ik kreeg bericht terug dat mijn kWh klopte maar de tarieven niet.
Ze stuurde een cvs export vanuit hun systeem met tarieven die idd totaal anders waren, ik vermoed geen ODE, handling fee en BTW. Ik vroeg toen of dit de tarieven zijn die in de app staan, want dat zijn de tarieven die ik gebruik, en of de tarieven in de app de echte tarieven zijn of dat er nog verborgen kosten zijn.
Antwoord was dat de tarieven in de app de echte totale tarieven zijn en stuurde met nog een export met de opbouw zoals in de app. Deze export komt wel overeen met mijn export. Mijn uurtarieven kloppen dus wel?

Mijn reactie hierop was de vraag waar het verschil dan vandaan komt.
Ik kreeg de hieronder staande reactie, welke mij niet duidelijk is...
De prijs in de app is inderdaad inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie, handling fee en BTW. De prijs in je factuur onder het kopje ''elektra juli'' is alleen de kale prijs + handling fee inclusief BTW. (daadwerkelijk verbruik) -> Dit is de export die ik stuurde. Dit gaat namelijk over je geregistreerde verbruik. De prijs in je factuur onder het kopje ''vaste maandheffingen'' zijn de energiebelasting en ODE inclusief BTW. (verwacht verbruik wordt verdeeld over 12 maanden). Er is dus geen verschil tussen de home wizard en de p1 data en de factuur.
Ze hebben het ook over de energiebelasting en ode op de factuur maar deze zijn beide 0 euro.

Ik heb 2 screenshots toegevoegd,

Factuur vergeleken met HA Energy Dashboard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jFq6y_wgjqx62aCRJbkTRj5HE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oxotbi8cgNtY9S84FK1FDm23.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijking csv exports

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHiD3QrPbi6lWkaaR0mts8I-sa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tssxT6ynQgOQJgvX4UJ2NmrG.jpg?f=fotoalbum_large

• Sicco92
@menaze Ik ben even aan het meerekenen omdat ik ook wel erg benieuwd ben hoe dit nu zit. Voor die 62,4 kWh consumptie kom ik er nu uit (met afrondingsverschilletjes) met 2 aannames:
1. Je verwacht op jaarbasis meer energie op te wekken dan te verbruiken (je saldeert dus 100% van je verbruik)
2. De uurprijzen in Home Assistant laten nog de prijzen zien met 21% BTW i.p.v. 9%

Even een check, kloppen deze aannames?

Met deze aannames kom ik voor je verbruik namelijk op een verschil in kWh-prijs van rond de energiebelasting en ODE, die Zonneplan waarschijnlijk helemaal op 0 zet omdat je verwacht 100% te salderen. Bij 100% salderen mag je de energiebelasting en ODE voor al je verbruikte kWh wegstrepen namelijk, die krijg je namelijk terug per gesaldeerde kWh (maar niet voor teruggeleverde kWh).

• menaze
Sicco92 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:30:
@menaze Ik ben even aan het meerekenen omdat ik ook wel erg benieuwd ben hoe dit nu zit. Voor die 62,4 kWh consumptie kom ik er nu uit (met afrondingsverschilletjes) met 2 aannames:
1. Je verwacht op jaarbasis meer energie op te wekken dan te verbruiken (je saldeert dus 100% van je verbruik)
2. De uurprijzen in Home Assistant laten nog de prijzen zien met 21% BTW i.p.v. 9%

Even een check, kloppen deze aannames?

Met deze aannames kom ik voor je verbruik namelijk op een verschil in kWh-prijs van ongeveer-precies de energiebelasting en ODE, die Zonneplan waarschijnlijk helemaal op 0 zet omdat je verwacht 100% te salderen. Bij 100% salderen mag je de energiebelasting en ODE voor al je verbruikte kWh wegstrepen namelijk, die krijg je namelijk terug per gesaldeerde kWh (maar niet voor teruggeleverde kWh).
Super dat je meekijkt Sicco.

De helpdesk melde dat er tussen de eerste dagen wat verschil zit omdat ze de 21% naar 9% BTW nog niet hadden doorgevoerd in de app. Dit kan denk ik niet echt veel zijn omdat het maar over enkele dagen gaat en zou het grote verschil in de eindbedragen niet kunnen verklaren.

Het zou inderdaad aan het salderen kunnen liggen maar als het hier aan zou liggen waarom meldt de helpdesk dit dan niet gewoon meteen... en in duidelijke taal haha. Ben al een halve dag heen en weer aan het mailen en krijg steeds (in mijn ogen) wollige berichten terug.

Dit staat er op de Zonneplan site over salderen bij een dynamisch tarief:
In het uur dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je dit overschot terug aan het stroomnet. Voor die stroom ontvang je een vergoeding die gelijk is aan de kilowattuurprijs die tijdens dat uur geldt. Met andere woorden: dezelfde prijs die je anders zou moeten betalen in dat uur om stroom in te kopen inclusief energiebelasting en ODE. Als je over een jaar bekeken meer teruglevert dan je verbruikt van het net (overschot), dan ontvang je hiervoor alleen de kale inkoopprijs.
Niet echt duidelijk hoe ze dit nu precies berekenen. Houden ze de belasting & ODE in tot einde jaar of krijg je einde jaar een afrekening als je teveel belasting en ODE ontvangen hebt.
Ik ga deze vraag even voorleggen bij de helpdesk.

En even off-topic, hoe werkt dit eigenlijk als je overstapt naar een andere leverancier. Ik stap eind deze maand over naar Tibber. Gebruiken de energie leveranciers elkaars data om het salderen aan het eind van het jaar te berekenen? Ik zit van april tot augustus bij Zonneplan, waarbij terugleveren in deze maanden 7x hoger is dan verbruik. Dit zou dan erg ongunstig zijn als men salderen alleen over deze periode berekent, dan moet ik in de winter alsnog meer voor energie betalen.

• Sicco92
@menaze Dit is mijn berekening, waarbij ik ongeveer op de verschillen uitkom tussen Home Assistant en Zonneplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPl10IFQtEM_kdBBXPHfV3en8us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqROQvi2QKen90lIRA2JkfaC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alles teruggerekend naar het bedrag wat je gemiddeld per kWh betaalt of terugkrijgt. Als je dat doet, kom je voor de consumptie op een verschil van ongeveer de energiebelasting + ODE uit, en voor de productie ongeveer op energiebelasting + ODE + handling fees. Hierbij heb ik bij alles met 21% BTW gerekend. Dit blijft trouwens een 'ongeveer', want ik weet vrij zeker dat er ergens afrondingsverschillen of minieme verschillen qua uur-berekening in zitten. Ook heb ik de aanname gedaan dat alle bedragen met 21% BTW zijn.

Mijn conclusie zou het volgende zijn:
- Voor de consumptie reken jij met Home Assistant met de energiebelasting en de ODE, terwijl Zonneplan die juist per kWh wegstreept. De reden dat ze dat doen is omdat ze op jaarbasis verwachten dat je 100% saldeert, en dan kan je de energiebelasting + ODE van het salderings-gedeelte wegstrepen. Vandaar dat die op jouw factuur ook op 0 euro staan.
- Voor de productie reken jij in Home Assistant met de all-in prijs (die van de app), maar Zonneplan rekent alleen maar met de marktprijs. Om het kloppend te krijgen met de factuur van Zonneplan, zou je dus eigenlijk alleen met de marktprijs (incl. BTW) in Home Assistant moeten rekenen.

Hierbij heb ik alleen gekeken naar hoe ik de prijzen kloppend kan krijgen. Of dit uiteindelijk allemaal juist berekend wordt, dat weet ik niet precies. Ik gok dat eventuele verschillen op de jaar-/eindrekening terecht komen.

• menaze
Sicco92 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:56:
@menaze Dit is mijn berekening, waarbij ik ongeveer op de verschillen uitkom tussen Home Assistant en Zonneplan:

[Afbeelding]

Ik heb alles teruggerekend naar het bedrag wat je gemiddeld per kWh betaalt of terugkrijgt. Als je dat doet, kom je voor de consumptie op een verschil van ongeveer de energiebelasting + ODE uit, en voor de productie ongeveer op energiebelasting + ODE + handling fees. Hierbij heb ik bij alles met 21% BTW gerekend. Dit blijft trouwens een 'ongeveer', want ik weet vrij zeker dat er ergens afrondingsverschillen of minieme verschillen qua uur-berekening in zitten. Ook heb ik de aanname gedaan dat alle bedragen met 21% BTW zijn.

Mijn conclusie zou het volgende zijn:
- Voor de consumptie reken jij met Home Assistant met de energiebelasting en de ODE, terwijl Zonneplan die juist per kWh wegstreept. De reden dat ze dat doen is omdat ze op jaarbasis verwachten dat je 100% saldeert, en dan kan je de energiebelasting + ODE van het salderings-gedeelte wegstrepen. Vandaar dat die op jouw factuur ook op 0 euro staan.
- Voor de productie reken jij in Home Assistant met de all-in prijs (die van de app), maar Zonneplan rekent alleen maar met de marktprijs. Om het kloppend te krijgen met de factuur van Zonneplan, zou je dus eigenlijk alleen met de marktprijs (incl. BTW) in Home Assistant moeten rekenen.

Hierbij heb ik alleen gekeken naar hoe ik de prijzen kloppend kan krijgen. Of dit uiteindelijk allemaal juist berekend wordt, dat weet ik niet precies. Ik gok dat eventuele verschillen op de jaar-/eindrekening terecht komen.
Ja dat moet het haast dan wel zijn.
Dit had de helpdesk met één zin kunnen uitleggen.

Ze moeten dit gewoon goed vermelden op de website en factuur.
Het is notabene Zonneplan, terugleveren/salderen is zo'n beetje de main business.

Of ik ben gewoon een domme consument.. die optie is er natuurlijk ook nog haha.

Anyway nogmaals bedankt voor het meedenken Sicco!

• menaze
menaze schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:12:
[...]
En even off-topic, hoe werkt dit eigenlijk als je overstapt naar een andere leverancier. Ik stap eind deze maand over naar Tibber. Gebruiken de energie leveranciers elkaars data om het salderen aan het eind van het jaar te berekenen? Ik zit van april tot augustus bij Zonneplan, waarbij terugleveren in deze maanden 7x hoger is dan verbruik. Dit zou dan erg ongunstig zijn als men salderen alleen over deze periode berekent, dan moet ik in de winter alsnog meer voor energie betalen.
Even terug komen op mijn eigen vraag, had dit natuurlijk zelf even moet Googlen.
Overstappen midden zomer is dus nadelig omdat de eindrekening wordt opgemaakt bij einde contract. Ik loop dan dus de voordelen van het salderen in de winter mis. Ga de overstap naar Tibber dus maar annuleren.

Wat ik veel lees op Tweakers is dat men in de lente overstapt naar een leverancier met een hoge teruglever vergoeding en dan einde zomer weer overstappen naar een dynamische leverancier. Maar dit is dan toch ook ongunstig voor je saldering?

• sideriusj
  • Laatst online: 22:59

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@menaze Ik ben ook overgestapt van Zonneplan naar Tibber. In de Tibber app kan je precies zien wat je kosten/opbrengsten zijn per uur/dag/maand/jaar. Voor zover ik het begrijp werken ze bij Zonneplan met gemiddelden. Ik heb hier wel contact met Zonneplan over gehad, maar ze kunnen het mij niet uitleggen hoe het precies werkt. Kijk maar in de Zonneplan app verbruik > Analyse Slimme energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
menaze schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:57:
Wat ik veel lees op Tweakers is dat men in de lente overstapt naar een leverancier met een hoge teruglever vergoeding en dan einde zomer weer overstappen naar een dynamische leverancier. Maar dit is dan toch ook ongunstig voor je saldering?
Ik heb in dit of in een ander Tweakers-topic terugleververgoedingen van rond de €0,61 per kWh gezien, dus dan kan het vrij makkelijk uit. Gesaldeerd verbruik geeft je de kosten van een verbruikte kWh terug, maar zolang je gemiddelde verbruikte kWh nog (ver) onder de hoogste terugleververgoeding ligt, kan het best uit om in de zomer volop te cashen met hoge terugleververgoedingen. Natuurlijk blijft het ook een risicoafweging, want met dynamische tarieven zou het gemiddelde in de winter in theorie boven die €0,61 (als voorbeeld) kunnen liggen en dan had je achteraf gezien beter kunnen salderen.

Dit is wat ik er van begrijp, maar we hebben zelf geen zonnepanelen dus ik weet het niet uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik overweeg naar Tibber te gaan naar stroom en ben op zoek naar een leverancier voor gas. Op basis van de openingspost lijkt easyEnergy de goedkoopste en ze bieden ook alleen gas contracten aan (zonneplan bijvoorbeeld niet). Hoe zijn de ervaringen hier met easyEnergy? Is het een solide en betrouwbare leverancier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
wian schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:50:
Ik overweeg naar Tibber te gaan naar stroom en ben op zoek naar een leverancier voor gas. Op basis van de openingspost lijkt easyEnergy de goedkoopste en ze bieden ook alleen gas contracten aan (zonneplan bijvoorbeeld niet). Hoe zijn de ervaringen hier met easyEnergy? Is het een solide en betrouwbare leverancier?
Ze waren vroeger de enige en prima support en ik had persoonlijk contact met de eigenaren zelfs (heb nog in een nieuws item van ze gezeten). Werden toen overgenomen door nieuwestroom en daarna is de support echt in een diepe dal gezakt. Zij hadden initieel ook geen toeslag maar kwamen begin vorig jaar toch met een opslag die niet eens interessant meer was. Ben er weg gegaan maar dat ging ook niet makkelijk. Contact met hun was lastig en achteraf bleek ook de eindfactuur niet te kloppen (kwam ik na paar maanden achter). Ik zou daarom zelf nooit meer voor easyenergy gaan. Het bestaat alleen nog omdat het nog klanten heeft maar volgens mij wil nieuwestroom er het liefst van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
thehog schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Ze waren vroeger de enige en prima support en ik had persoonlijk contact met de eigenaren zelfs (heb nog in een nieuws item van ze gezeten). Werden toen overgenomen door nieuwestroom en daarna is de support echt in een diepe dal gezakt. Zij hadden initieel ook geen toeslag maar kwamen begin vorig jaar toch met een opslag die niet eens interessant meer was. Ben er weg gegaan maar dat ging ook niet makkelijk. Contact met hun was lastig en achteraf bleek ook de eindfactuur niet te kloppen (kwam ik na paar maanden achter). Ik zou daarom zelf nooit meer voor easyenergy gaan. Het bestaat alleen nog omdat het nog klanten heeft maar volgens mij wil nieuwestroom er het liefst van af.
Ik heb een vergelijkbare ervaring met EasyEnergy. Onjuiste facturen en slechte klantenservice. Het was zelfs zo bont, dat ze me niet konden uitleggen waarom ik, als ik elke maand mijn werkelijke verbruik afrekenen, bij de jaarfactuur ineens +- €100 moet bijbetalen voor datzelfde verbruik (en nee, het zat niet in de belastingen). Ik was toen gelijk weg en heb die €100 nooit betaald. Uiteindelijk hebben ze eieren voor hun geld gekozen en is het al een half jaar stil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Villager
Sicco92 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:14:

Dashboard inmiddels zichtbaar op de Google Home:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kok5XsbWG3b19HyLD-A9XX5lEkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCRDOvUK0PWX1G7omLG07G5U.jpg?f=fotoalbum_large
Nogmaals dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Villager schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Dashboard inmiddels zichtbaar op de Google Home:
[Afbeelding]
Nogmaals dank voor je hulp!
Hoe nauwkeurig is de productie voorspellen? Zit er iets van automatische fit op basis van historische gegevens in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:36
mathijshooi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:08:
Hoe nauwkeurig is de productie voorspellen? Zit er iets van automatische fit op basis van historische gegevens in?
De bron is forecast.solar en neemt in de berekening een aantal gegevens van jouw installatie mee (locatie, hellingshoek, richting bv). Het werkt wel aardig en over het algemeen wijkt het (in mijn geval) niet meer dan 5 procent af. Er zijn echter dagen dat het compleet fout gaat, vooral als het wolkendek sneller of juist niet oplost of ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Timmy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

De bron is forecast.solar en neemt in de berekening een aantal gegevens van jouw installatie mee (locatie, hellingshoek, richting bv). Het werkt wel aardig en over het algemeen wijkt het (in mijn geval) niet meer dan 5 procent af. Er zijn echter dagen dat het compleet fout gaat, vooral als het wolkendek sneller of juist niet oplost of ontstaat.
Ah ok. Top. Maar geen persoonlijke fit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Leuk topic! Met de hoge energie prijzen en het vele thuiswerken denk ik dat nog wel eens intressant kan zijn, immers ben je thuis dus kun je dat aanzetten wat veel verbruikt, en je gebruik sowieso dus al energie overdag. Volgens mij rekenen leveranciers met een vast piek/dal tarief vooral voor consumenten het piek verbruik in de ochtend en avond gezien men dan thuis is, en verbruikt.
Mijn huidige variabel contract gaat per september weer flink omhoog, dus de komende dagen ga ik dit eens lekker uitpluizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Chef schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:12:
Leuk topic! Met de hoge energie prijzen en het vele thuiswerken denk ik dat nog wel eens intressant kan zijn, immers ben je thuis dus kun je dat aanzetten wat veel verbruikt, en je gebruik sowieso dus al energie overdag. Volgens mij rekenen leveranciers met een vast piek/dal tarief vooral voor consumenten het piek verbruik in de ochtend en avond gezien men dan thuis is, en verbruikt.
Mijn huidige variabel contract gaat per september weer flink omhoog, dus de komende dagen ga ik dit eens lekker uitpluizen :)
Let wel dan het profiel van het tarief in de winter wijzigt. In de zomer zie je inderdaad twee pieken (in de ochtend en in de avond) waarbij overdag door de vele zon de tarief lager is dan in de nacht. Maar in de winter, door gebrek aan zon, is de prijs overdag niet meer laag en is de nacht weer goedkoper. De piek van de avond is in de winter (dan rond 18u) extreem hoog.

In de zomer ben ik vaak overdag de auto aan het laden en in de winter in de nacht (ja, ben al een aantal jaren klant van dynamische tarieven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
wian schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:50:
Is easyEnergy wel de goedkoopste?

@Smuggler
In de openingspost wordt een variabele opslag per m3 ex BTW van 3,881 ct genoemd voor hen, maar volgens hun website komt er nog een regiotoeslag van 1,714 ct incl BTW bij, dus totaal 5,45 ct. Bij de ANWB kan ik die toeslag nergens terugvinden, alleen maar "inkoopkosten per m3" van 5,23 ct ex BTW. Klein verschil, maar toch. Of zie ik iets over het hoofd?

Easy rekent overigens ook nog 0,104 ct/kWh incl. BTW extra, voor GVOs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
thehog schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

Let wel dan het profiel van het tarief in de winter wijzigt. In de zomer zie je inderdaad twee pieken (in de ochtend en in de avond) waarbij overdag door de vele zon de tarief lager is dan in de nacht. Maar in de winter, door gebrek aan zon, is de prijs overdag niet meer laag en is de nacht weer goedkoper. De piek van de avond is in de winter (dan rond 18u) extreem hoog.

In de zomer ben ik vaak overdag de auto aan het laden en in de winter in de nacht (ja, ben al een aantal jaren klant van dynamische tarieven).
Dank! ik zal er op letten!
Weet je toevallig hoeveel maanden dat is? Er zijn tenslotte ook periodes met flink wat wind (herfst stormen denk ik dan zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Chef schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Dank! ik zal er op letten!
Weet je toevallig hoeveel maanden dat is? Er zijn tenslotte ook periodes met flink wat wind (herfst stormen denk ik dan zo?)
Loopt geleidelijk over. Is wel weer afwachten hoe het deze winter uitpakt gezien de nu al hoge tarieven. Wind alleen valt nooit echt nog op. Maar wind plus zon, meestal april mei, staat garant voor negatieve tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Mindstorms schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Is easyEnergy wel de goedkoopste?

@Smuggler
In de openingspost wordt een variabele opslag per m3 ex BTW van 3,881 ct genoemd voor hen, maar volgens hun website komt er nog een regiotoeslag van 1,714 ct incl BTW bij, dus totaal 5,45 ct. Bij de ANWB kan ik die toeslag nergens terugvinden, alleen maar "inkoopkosten per m3" van 5,23 ct ex BTW. Klein verschil, maar toch. Of zie ik iets over het hoofd?

Easy rekent overigens ook nog 0,104 ct/kWh incl. BTW extra, voor GVOs
@Sicco92
Kan jij hiernaar kijken?
Anders doe ik het hopelijk eind van het weekend.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
mathijshooi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Ah ok. Top. Maar geen persoonlijke fit dus.
Eh, weet niet precies wat je bedoeld met 'geen persoonlijke fit', maar wat je opgeeft als parameters in de forecast integratie is wel voor jouw situatie. Locatie en richting van jouw zonnepanelen, hellingshoek, etc.
Wat je aan historische data wilt gebruiken bij een forecast begrijp ik niet. Wat bedoel je daarmee?

[ Voor 12% gewijzigd door Villager op 13-08-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Villager schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Eh, weet niet precies wat je bedoeld met 'geen persoonlijke fit', maar wat je opgeeft als parameters in de forecast integratie is wel voor jouw situatie. Locatie en richting van jouw zonnepanelen, hellingshoek, etc.
Wat je aan historische data wilt gebruiken bij een forecast begrijp ik niet. Wat bedoel je daarmee?
Je kan natuurlijk een algoritme hebben die een bepaalde factor toevoegt aan de voorspelling zodat de gemiddelde fout op jouw voorspelling zo klein mogelijk wordt. Maar als dat er niet standaard in zit dan is dat maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@Mindstorms @Smuggler Ik ben voor het bijwerken van die tarieven uitgegaan van de rekentools bij alle aanbieders, die vond ik over het algemeen het duidelijkst. Bij easyEnergy zie ik dit bij de verduidelijking van de variabele kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2lyWzQbJER7nHiKG-MqbTo-nWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lEaowowDVVRfY8gRe0lf1bHe.png?f=user_large
Door de verwoording ging ik er vanuit dat de regiotoeslag deel was van die opslag van 4,23. Misschien dat dat niet klopt, dan is dat mijn fout geweest.

Er wordt ook niet expliciet een bedrag genoemd bij die regiotoeslag, tenminste niet bij mijn regio (omgeving Groningen). Ziet iemand hier toevallig wel een bedrag onder regiotoeslag genoemd bij de rekentool van easyEnergy? Of nog beter, zijn er hier klanten van easyEnergy die die regiotoeslag specifiek voor hun regio op hun factuur terugzien?

Ik voeg het eerst wel toe aan de totale opslag van easyEnergy om verwarring te voorkomen. Mocht het toch een regio-afhankelijke toeslag zijn, dan kunnen we dat altijd nog verduidelijken in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
mathijshooi schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Je kan natuurlijk een algoritme hebben die een bepaalde factor toevoegt aan de voorspelling zodat de gemiddelde fout op jouw voorspelling zo klein mogelijk wordt. Maar als dat er niet standaard in zit dan is dat maar zo.
Ah dat bedoel je. Volgens mij doet forecast.solar dat voor je:

Solar production (All plans)
The always weather based solar production forecast, historic averages and clear sky optimum provides watt powers and kilo watt energy data.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Villager schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Ah dat bedoel je. Volgens mij doet forecast.solar dat voor je:

Solar production (All plans)
The always weather based solar production forecast, historic averages and clear sky optimum provides watt powers and kilo watt energy data.
:*)
Ja, maar is dat algemeen of specifiek voor jouw installatie. Maakt ook verder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:36
mathijshooi schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:28:
Ja, maar is dat algemeen of specifiek voor jouw installatie. Maakt ook verder niet.
De voorspellingen op dagen zoals deze zijn prima (hier onder die van mijn installatie van vandaag). Er treedt echter een afwijking op als het weer wat minder goed te voorspellen is of er lokaal dingen zijn die het weer beïnvloeden (een meer, heuvels etc). Zoals ik al eerder zei valt die afwijking vaak mee.

Dat zo'n afwijking ontstaat is niet zo vreemd want het weer is ondanks alle computerkracht nog steeds een berekening die wordt gedaan door een raster over de aardbol te leggen. Per vlakje binnen dat raster (uit mijn hoofd is zijn vlakje 25x25 km) berekent het weermodel het weer. Het komt best vaak voor dat een kilometer of tien verderop het weer anders is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMRnYDF4ZmA9Ad_DFV2j2tFdnA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xg0EfKE7mRcRHp5JiCB9AQwk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Timmy op 13-08-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

AROME en ICON-D2 gebruiken < 3 km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbRGySU7XxiA5D-fb0HjlAkBhmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8Ad6OPe3bR3U4lq5fXcyXRGo.png?f=fotoalbum_large

Als de risico-opslag van dayaheadclubs stijgt, kan het ook gewoon betekenen dat het moeilijker voor ze wordt om het volume bij een prijs te schatten. Ze kopen immers een bepaalde hoeveelheid bij een bepaalde prijs in en als ze er erg naast zitten, zitten daar bepaalde kosten aan vast. De prijzen op de onbalansmarkt schommelen niet voor niets nog veel meer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Timmy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

De voorspellingen op dagen zoals deze zijn prima (hier onder die van mijn installatie van vandaag). Er treedt echter een afwijking op als het weer wat minder goed te voorspellen is of er lokaal dingen zijn die het weer beïnvloeden (een meer, heuvels etc). Zoals ik al eerder zei valt die afwijking vaak mee.

Dat zo'n afwijking ontstaat is niet zo vreemd want het weer is ondanks alle computerkracht nog steeds een berekening die wordt gedaan door een raster over de aardbol te leggen. Per vlakje binnen dat raster (uit mijn hoofd is zijn vlakje 25x25 km) berekent het weermodel het weer. Het komt best vaak voor dat een kilometer of tien verderop het weer anders is...

[Afbeelding]
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 17:02

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Zijn er hier mensen die (veel terugleveren)?

Dan zijn variabele tarieven niet handig omdat je terugleverprijzen per uur vaak laag zijn op het moment dat je teruglevert.

Wat een optie zou kunnen zijn, is het gebruik van een secondair allocatie punt (sap ofwel 2e meter) met op 1 meter het levertarief per uur en op de andere meter een teruglevercontract zoals bij Eneco (61,4 cent).

Hoewel een SAP iets van 750 kost kun je die toch terugverdienen als je maar marge maakt tussen je teruglevertarief en je gemiddelde levertarief. Stel dat dat 5 cent is, dan heb je 15.000 kWh nodig om het verschil terug te verdienen. Met een groter verschil kan dat interessant worden.

Zijn er hier mensen die dat doen?
Wat voor gemiddelde prijs zou je van uit kunnen gaan tot en met december bijvoorbeld?

In het aparte SAP topic gaat het met name over mensen die nog een langlopend contract hebben van bijvooorbeeld 20 cent en zo 40 cent per kWh pakken en met nog geen 2000 kWh uur de kosten er al uit hebben.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 18:55
ursusMaritimus schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:47:

Dan zijn variabele tarieven niet handig omdat je terugleverprijzen per uur vaak laag zijn op het moment dat je teruglevert.
Er zijn hier wat mensen die een thuisaccu die in die tijden opgeladen kan worden, mogelijk is dat interessanter voor die paar uur waar stroom terugleveren minder rendabel is. Daar al eens naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50
ursusMaritimus schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:47:

Wat een optie zou kunnen zijn, is het gebruik van een secondair allocatie punt (sap ofwel 2e
Afgelopen maand heb ik twee keer zo veel terug geleverd als verbruikt. Op het maandoverzicht is te zien dat mijn gemiddelde teruglevering €0,26 was en mijn gemiddelde verbruik €0,27.
Prijzen zijn inclusief belastingen en exclusief opslag.

Dit is de eerste keer dit jaar dan terugleveren minder oplevert dan verbruik. Meestal zit mijn gemiddelde verbruik een paar cent onder mijn gemiddelde teruglevering. Dit is voornamelijk omdat ik mijn auto oplaad als de stroom goedkoop is maar vanwege de vakantie ging dat afgelopen maand niet.

Op jaarbasis verbruik ik netto meer dan ik terug lever en door gebruik te maken van dynamische tarieven ben ik voordeliger uit dan een vast contract.
Ik hoefde weinig te veranderen aan mijn verbruik om voordeliger uit te zijn. De auto niet om 18:00 laden was al genoeg om te profiteren. Hoe meer je micromanaged (of automatiseerd) hoe voordeliger het is.
Een vast contract in de zomermaanden en overstappen naar een dynamisch contrast als je salderingstegoed "op" is in de herfst is het gunstigst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Sicco92 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:43:
@Mindstorms @Smuggler Ik ben voor het bijwerken van die tarieven uitgegaan van de rekentools bij alle aanbieders, die vond ik over het algemeen het duidelijkst. Bij easyEnergy zie ik dit bij de verduidelijking van de variabele kosten:
[Afbeelding]
Door de verwoording ging ik er vanuit dat de regiotoeslag deel was van die opslag van 4,23. Misschien dat dat niet klopt, dan is dat mijn fout geweest.

Er wordt ook niet expliciet een bedrag genoemd bij die regiotoeslag, tenminste niet bij mijn regio (omgeving Groningen). Ziet iemand hier toevallig wel een bedrag onder regiotoeslag genoemd bij de rekentool van easyEnergy? Of nog beter, zijn er hier klanten van easyEnergy die die regiotoeslag specifiek voor hun regio op hun factuur terugzien?

Ik voeg het eerst wel toe aan de totale opslag van easyEnergy om verwarring te voorkomen. Mocht het toch een regio-afhankelijke toeslag zijn, dan kunnen we dat altijd nog verduidelijken in de openingspost.
@Smuggler @Sicco92
Ik vond het ook onduidelijk, in de regio Overijssel wordt ook geen expliciete toeslag genoemd. Het tariefblad van easy lijkt erop te wijzen dat ze het wel los doorberekenen. Als ik nareken hoe ze op hun 218,36 ct/m3 uitkomen rekenen ze de toeslag inderdaad los van hun eigen opslag.

De voorwaarden van de ANWB lijken er ook naar te hinten dat ze de regiotoeslag los berekenen, maar ze specificeren hem nergens.
Ik zal ze eens een e-mail sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
smiba schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:11:
[...]

Er zijn hier wat mensen die een thuisaccu die in die tijden opgeladen kan worden, mogelijk is dat interessanter voor die paar uur waar stroom terugleveren minder rendabel is. Daar al eens naar gekeken?
Iedereen levert in de zomer meer terug met panelen. In de zomer heb ik eneco a 61cnt (tlv) en de accu uit.
In de wintermaanden wsl naar een toko met laagste kwh tarief, en de accu aan. Wellicht Tibber, en dan de accu in de nacht ff opladen in het goedkoopste uur.

Rond feb/mrt weer naar een toko met de hoogte tlv :) Evt zou ik kunnen kiezen om met de huidige of de nieuwe leverancier eers de winter "te salderen". Maar volgens mij is dat onder de streep minder voordelig.

[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 14-08-2022 15:33 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Laatst online: 22:59

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

PCJR schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Iedereen levert in de zomer meer terug met panelen. In de zomer heb ik eneco a 61cnt (tlv) en de accu uit.
In de wintermaanden wsl naar een toko met laagste kwh tarief, en de accu aan. Wellicht Ibber, en dan de accu in de nacht ff opladen in het goedkoopste uur.
Tibber , bedoel je ???

Kan je de accu niet opladen in de goedkope uren en ontladen in de dure uren ?? Met de www.sessy.nl kan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
sideriusj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Tibber , bedoel je ???

Kan je de accu niet opladen in de goedkope uren en ontladen in de dure uren ?? Met de www.sessy.nl kan dit.
Tibber ja, ff aangepast.

Jou stelling kan ja. Maar ik doe dat niet want ik heb maar 6 kwh aan accu. Kom ik met beetje zon in de winter de dag mee door. Dan heb ik liever gewoon goedkope stroom, dan dat ik alsnog in de avond ofzo opeens moet inkopen á een duurder tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

smiba schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:11:
[...]

een thuisaccu is wel veel duurder dan een sap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

AJediIAm schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Afgelopen maand heb ik twee keer zo veel terug geleverd als verbruikt. Op het maandoverzicht is te zien dat mijn gemiddelde teruglevering €0,26 was en mijn gemiddelde verbruik €0,27.
Prijzen zijn inclusief belastingen en exclusief opslag.

Dit is de eerste keer dit jaar dan terugleveren minder oplevert dan verbruik. Meestal zit mijn gemiddelde verbruik een paar cent onder mijn gemiddelde teruglevering. Dit is voornamelijk omdat ik mijn auto oplaad als de stroom goedkoop is maar vanwege de vakantie ging dat afgelopen maand niet.

Op jaarbasis verbruik ik netto meer dan ik terug lever en door gebruik te maken van dynamische tarieven ben ik voordeliger uit dan een vast contract.
Ik hoefde weinig te veranderen aan mijn verbruik om voordeliger uit te zijn. De auto niet om 18:00 laden was al genoeg om te profiteren. Hoe meer je micromanaged (of automatiseerd) hoe voordeliger het is.
Een vast contract in de zomermaanden en overstappen naar een dynamisch contrast als je salderingstegoed "op" is in de herfst is het gunstigst.
Bij mij is die verhouding eerder 10 op 1 (25 kWh terugleveren en 2.5 kWh levering) en op jaarbasis dus ook een ruime plus. Ook met warmtepomp eind dit jaar en gasloos.

Accu zou inderdaad kunnen om helemaal niet meer geleverd te krijgen in de van lente t/m herfst. Maar hoe verdien ik die terug als ik toch alles nog ruim 2 jaar saldeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ursusMaritimus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:16:
Accu zou inderdaad kunnen om helemaal niet meer geleverd te krijgen in de van lente t/m herfst. Maar hoe verdien ik die terug als ik toch alles nog ruim 2 jaar saldeert?
Dan heeft het geen nut inderdaad qua financieel tenzij je met day ahead prijzen werkt (dit topic) want dan kan je die zonnenergie (die normaal voor lage prijs weggaat) tijdelijk opslaan en pas gebruiken als de prijzen van de uren in een dag even wat duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Morgenavond gaan we bijna 80 cent per kWh betalen. Het zou mij niet verbazen als we binnenkort naar een euro per kWh gaan. Vannacht al de auto aan de publieke laadpaal opgeladen omdat dat goedkoper bleek.

Morgenavond de thuisaccu maar ontladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:38:
Morgenavond gaan we bijna 80 cent per kWh betalen. Het zou mij niet verbazen als we binnenkort naar een euro per kWh gaan. Vannacht al de auto aan de publieke laadpaal opgeladen omdat dat goedkoper bleek.

Morgenavond de thuisaccu maar ontladen...
OMG ik zie het, te weinig kolen voor de energiecentrales en te weinig koelwater voor de kerncentrales. Dan krijg je dit. Dan zie je dat wind-, zon- en waterkracht volstrekt onvoldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Luke the Duke schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

OMG ik zie het, te weinig kolen voor de energiecentrales en te weinig koelwater voor de kerncentrales. Dan krijg je dit. Dan zie je dat wind-, zon- en waterkracht volstrekt onvoldoende is.
weinig wind en zon morgenavond ook hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

thehog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Dan heeft het geen nut inderdaad qua financieel tenzij je met day ahead prijzen werkt (dit topic) want dan kan je die zonnenergie (die normaal voor lage prijs weggaat) tijdelijk opslaan en pas gebruiken als de prijzen van de uren in een dag even wat duurder zijn.
ik werk (nog) niet met day ahead prijzen, maar onderzoek of het met een SAP uit zou kunnen. Grote voordeel is dat je al je teruglevering tegen de hoogste prijs doet in plaats van te salderen en dat je voor je levering een lagere gemiddelde kWh prijs haalt.

Helaas nog geen EV of batterij hier om in te bufferen. SAP kost veel minder dan een batterij.

Pagina: 1 ... 15 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels