Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.779 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 18:50
Bolsward1970 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:07:
Zoals iemand hier al schreef dat de meeste mensen een contract hebben bij een Eneco, Essent of een andere grote aanbieder komt ook door het feit dat veel mensen alleen van vergelijkingssites als een gas/licht.com uitgaan. Ik zelf ben net zo iemand, altijd gedacht dat die sites het goed met de consument voor hebben. Maar wat is de reden dat ze daar als voorbeeld een Zondergas of andere goedkopere aanbieder niet laten zien ? zal die B Woldring daar te weinig aan verdienen dat het niet vermeld word ?
Energieboeren moet daar hun vermeldingen kopen en staan Woldring wil een fee hebben per contract. Dus als energieboeren geen vermeldingen kopen, dan komen ze ook niet op de site.
Niet elke energieboer kiest er voor zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolsward1970
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
Binnetie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Energieboeren moet daar hun vermeldingen kopen en staan Woldring wil een fee hebben per contract. Dus als energieboeren geen vermeldingen kopen, dan komen ze ook niet op de site.
Oké duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 17:36
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:58:
[...]

Als de BTW op energiebelasting naar beneden gaat dan ook op de heffingskorting natuurlijk. Maar je zult vast wel per saldo energiebelasting blijven betalen. Tenzij je heel weinig verbruikt inderdaad. Maar dan heb je ook niet zoveel last van de prijsstijging...
Natuurlijk heb je er dan wel last van!
Ook dan betaal je meer dan dat je voorheen deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:34
@Bolsward1970
Geen vermelding op zo'n site scheelt een hoop geld voor een maatschappij, waardoor ze lagere tarieven kunnen hanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:11

rvk

Binnetie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Echt? Moeten ze voor vermelding ook al betalen?

Op gaslicht.nl:
Gaslicht.com biedt al haar diensten gratis aan bezoekers aan en energieleveranciers betalen ons niet om opgenomen te worden in de vergelijking. Pas wanneer er via onze site is overgestapt, ontvangen wij hiervoor van de energieleverancier een eenmalige vergoeding.
En
Vergelijk het complete aanbod van energiecontracten, ook de contracten die niet direct via ons af te sluiten zijn.
Uiteraard moet een aanbieder zich daar wel gratis aanmelden voordat er een vermelding kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 18:50
@rvk goede informatie!
Niet elke energieboer kiest hiervoor. Waarom weet ik niet. Je ziet via cashback sites in het verleden best grote bedragen als je een contract afsluit. Maar voor een paar contracten is dat bedrag best uit te betalen.
Via gaslicht kreeg ik eens 17,50 euro cashback. Dat is niet veel. Maar gaslicht wil ook wat centjes, heeft systemen te draaien, personeel inzet, verwarming etc. De vergoeding die gaslicht ontvangt zak dan eerder 100 euro per contract zijn. Maar dat is voor een energieboer wisselgeld.
Soms zie je ook wel eens dat rechtstreeks bij de energieboer aansluiten soms nog wat voordeliger is. De prijzen verschillen, dat zal wel dan wel zijn dat de energieboer andere prijzen op het platform van gaslicht zet dan op een eigen site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-09 09:19
Binnetie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:22:
@rvk goede informatie!
Niet elke energieboer kiest hiervoor. Waarom weet ik niet. Je ziet via cashback sites in het verleden best grote bedragen als je een contract afsluit. Maar voor een paar contracten is dat bedrag best uit te betalen.
Via gaslicht kreeg ik eens 17,50 euro cashback. Dat is niet veel. Maar gaslicht wil ook wat centjes, heeft systemen te draaien, personeel inzet, verwarming etc. De vergoeding die gaslicht ontvangt zak dan eerder 100 euro per contract zijn. Maar dat is voor een energieboer wisselgeld.
Soms zie je ook wel eens dat rechtstreeks bij de energieboer aansluiten soms nog wat voordeliger is. De prijzen verschillen, dat zal wel dan wel zijn dat de energieboer andere prijzen op het platform van gaslicht zet dan op een eigen site.
misschien is die eenmalige vergoeding.wel zo hoog dat ze er niet op willen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011

rvk

Het gaat inderdaad om een eenmalige vergoeding per nieuwe klant die tot na de bedenkperiode blijft.

Gaslicht stelt zelf overigens wel dat ze ook leveranciers meenemen die geen vergoeding willen geven. Daarvoor moet de klant dan op desbetreffende site zelf aanmelden.
Wij krijgen niet van iedere energieleverancier een vergoeding. Sommigen accepteren alleen aanmeldingen via hun eigen website. Zij maken dus geen gebruik van de mogelijkheid en het gemak om de deal direct via ons af te laten sluiten. Toch nemen wij deze leveranciers wel in het aanbod mee, zodat je een volledig overzicht hebt van alle aanbiedingen.
(Bron https://www.gaslicht.com/...m-hoe-verdienen-wij/1323/)

Dan lijkt het toch wel raar dat toch niet alle leveranciers op die site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
EmJeej schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Alweer een week verder met Leaseplan Energy, ze blijven volhouden vanwege technische storing is jou account niet goed aangemaakt en heb je dus geen contract.

Zojuist gebeld met mijn rechtsbijstand en aangezien er wel een overeenkomst is (omdat je online akkoord gaat met een aanbod) en er ook een account is aangemaakt en daar gegevens instaan van mij is dit genoeg voor een overeenkomst. Enkel is er geen contract of dergelijke aangemaakt en heeft de rechtsbijstand mij gevraagd of ik bewijs heb van de prijzen van die tijd of voorwaardens, dan wel een contract. Deze heb ik uiteraard niet, want dat is door die "technische storing" nooit aan mij geleverd. De rechtsbijstand ziet hier zeker een zaak in, vooral vanwege de huidige prijzen, de contract stop en ook het feit dat ze zelf aangegeven hebben dat er wel een account is, en dat zij een storing hadden.

Echter hebben ze wel bewijs nodig van de prijzen van dat moment en de voorwaardens (dan wel een sooftgelijk contract van 3jaar). Is er iemand bereid om mij van deze informatie te voorzien ? Voor het contract mag de persoonlijke gegevens geblurried worden en de persoon word niet genoemd in het dossier.

Helaas staan de prijzen niet meer in de excelijst, en ook deze is niet geldig als bewijs.
Misschien moet je even kijken naar de solvabiliteitscijfers van LE.
En ook even een overzichtje maken van wat je inmiddels aan LE hebt betaald, wat je hebt verbruikt en op hoeveel bonus je recht hebt. Dat geeft je zekerheid over wie op wiens geld zit te wachten.

In het andere forum 'Afhandeling faillissement' kun je lezen dat een leverancier die energie levert zonder eindgebruikersovereenkomst in principe energie levert waarvoor geen betalingsverplichting geldt. (o.a. artikel 7:7 lid 2 BW, en Rechtbank Amsterdam d.d. 02-12-2016 inzake Eneco Services B.V. – ECLI:NL:RBAMS:2016:8006)

Incasso's waarvoor geen geldige incasso is afgegeven kun je storneren. Voor een geldige machtiging is nl. vereist dat deze is afgegeven op papier of per ‘Digitale Incassomachtiging’.
Conform SEPA-regelgeving is de incassant verplicht een dergelijke geldige incassomachtiging te kunnen
overleggen. Bijna geen enkele energieboer kan dat.

Bij eindgebruikersovereenkomsten met betrekking tot energie is sprake van een overeenkomst op afstand en buiten de verkoopruimte in de zin van Titel 5 BW.
Op straffe van nietigheid dient voor de totstandkoming van een dergelijke overeenkomst te worden voldaan aan de daartoe gestelde eisen, waaronder informatieplichten, van artikel 230m BW en verder.
Kijk maar eens of dat in jouw geval is gebeurd.

Dit zijn zaken die je rechtsbijstandverzekering behoort te weten en jou te vertellen. Maar in het andere forum is het nut van die RBVs al ernstig betwijfeld. Zelfs bij één en dezelfde krijg je verschillende mate van hulp, en verschillende antwoorden op dezelfde vraag.

Je kunt dus ook éérst even kijken of je bij een andere leverancier niet beter af bent, dan te blijven dooremmeren met LE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
EmJeej schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Alweer een week verder met Leaseplan Energy, ze blijven volhouden vanwege technische storing is jou account niet goed aangemaakt en heb je dus geen contract.

Zojuist gebeld met mijn rechtsbijstand en aangezien er wel een overeenkomst is (omdat je online akkoord gaat met een aanbod) en er ook een account is aangemaakt en daar gegevens instaan van mij is dit genoeg voor een overeenkomst. Enkel is er geen contract of dergelijke aangemaakt en heeft de rechtsbijstand mij gevraagd of ik bewijs heb van de prijzen van die tijd of voorwaardens, dan wel een contract. Deze heb ik uiteraard niet, want dat is door die "technische storing" nooit aan mij geleverd. De rechtsbijstand ziet hier zeker een zaak in, vooral vanwege de huidige prijzen, de contract stop en ook het feit dat ze zelf aangegeven hebben dat er wel een account is, en dat zij een storing hadden.

Echter hebben ze wel bewijs nodig van de prijzen van dat moment en de voorwaardens (dan wel een sooftgelijk contract van 3jaar). Is er iemand bereid om mij van deze informatie te voorzien ? Voor het contract mag de persoonlijke gegevens geblurried worden en de persoon word niet genoemd in het dossier.

Helaas staan de prijzen niet meer in de excelijst, en ook deze is niet geldig als bewijs.
Dit gezeik had ik nagenoeg hetzelfde met welkom energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuyu80
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik lees net dat Vattenvall de variabele tarieven vanaf 1 april gaat aanpassen. Mag dit zo maar? Is het een goede goedkope alternatief? Ik zie de excel met de mooie vergelijkingen maar volgens mij zijn de tarieven inmiddels veranderd! 🙈

[ Voor 27% gewijzigd door Yuyu80 op 14-03-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:27
Yuyu80 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:08:
Ik lees net dat Vattenvall de variabele tarieven vanaf 1 april gaat aanpassen. Mag dit zo maar? Is het een goede goedkope alternatief? Ik zie de excel met de mooie vergelijkingen maar volgens mij zijn de tarieven inmiddels veranderd! 🙈
Nee, niet zomaar, maar omdat het in de voorwaarden staat.

Goedkope alternatieven zijn er even niet. Bijna iedereen biedt alleen nog een mofelcontract aan geloof ik.

De sheet wordt niet bijgewerkt.
Cap in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Dat kan zeker. Ze passen de tarieven vaak twee keer per jaar en over het algemeen per januari en juli aan.

Mijn variabele tarieven zijn ook vorig jaar in november aangepast i.p.v. in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:28

mwa

Is er al bekend wat die tarieven gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuyu80
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03-2024
mwa schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:33:
[...]

Is er al bekend wat die tarieven gaan worden?
Nee, nog geen tarief, worden geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10
Greenchoice hetzelfde. Worden ook nog geïnformeerd over de nieuwe prijzen.

Ben per 1-1 overgegaan naar variabel, wat volgens mijn contract details loopt tot 1-4. Het is nu al duur dus vraag me af of het nog erger kan :) (vast wel)
Kachel staat al vrijwel uit en heb zonnepanelen dus het valt nu nog mee.

Ik wil er nu niet teveel aan veranderen omdat we van de zomer toch gaan verhuizen waar ik gelijk voor full electric WP ga. Vanuit daar zien we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Pauwl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:47:
Greenchoice hetzelfde. Worden ook nog geïnformeerd over de nieuwe prijzen.

Ben per 1-1 overgegaan naar variabel, wat volgens mijn contract details loopt tot 1-4. Het is nu al duur dus vraag me af of het nog erger kan :) (vast wel)
Hoe weet je dat? Ik heb nog geen mail gezien iig. Niet dat het me zou verbazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10
Ik bedoelde te zeggen dat we nog geinformeerd gaan worden per mail.
Op dit moment zijn de nieuwe prijzen nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjpiraat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-01-2023
De nieuwe Vattenfall prijzen staan al wel in de online omgeving, bij mij is gas naar € 1,34 per m2 gegaan (van € 1,26 volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:28
Als die 1.34 per m3 all in (?) is en dus slechts 8 ct meer is, dan is dat eigenlijk nog wel zeer beperkt. Zeker qua lente zomer verbruik zal dat voor vrijwel iedereen nog wel te overzien zijn.
Gjpiraat schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:30:
De nieuwe Vattenfall prijzen staan al wel in de online omgeving, bij mij is gas naar € 1,34 per m2 gegaan (van € 1,26 volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom neemt Vattenfall deze uitzonderlijk stap voor een nogal beperkte verhoging?

Je maakt hiermee niet echt veel vrienden bij je klanten en de financiële opbrengst is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston88
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-12-2023
Het is een beetje apart bij Vattenvall. Mijn gas afgesloten op €1,32 in december. We zijn nu 3 maanden verder en het is elke maand verschillend geweest.

Jan: €274:190m3= €1,44
Febr: €219;150m3= €1,46
Mrt: €65:42m3= €1,55 (maand is nog niet voorbij)

Er komt op die €1,32 natuurlijk nog wat heffingen maar blijft apart dat het niet hetzelfde is elke maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:47:
Waarom neemt Vattenfall deze uitzonderlijk stap voor een nogal beperkte verhoging?

Je maakt hiermee niet echt veel vrienden bij je klanten en de financiële opbrengst is beperkt.
Met de volumes die dit soort partijen verkopen, praat je over behoorlijk veel geld. (Bij 1,5 miljoen klanten in variabel die gemiddeld 1000 m3 gas afnemen heb je het al over 120 miljoen euro extra op jaarbasis).

Mensen die vanuit Vattenfall variabel over zijn gestapt naar Shell of i.d. voor 1,96 de m3 zullen wel balen. Als er nu 8 cent per kuub bijkomt gaat er in de zomer heus niet ineens 1 euro bovenop komen, daar geloof ik niks van.

[ Voor 17% gewijzigd door henkebek op 14-03-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-09 20:40
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Met de volumes die dit soort partijen verkopen, praat je over behoorlijk veel geld. (Bij 1,5 miljoen klanten in variabel die gemiddeld 1000 m3 gas afnemen heb je het al over 120 miljoen euro extra op jaarbasis).

Mensen die vanuit Vattenfall variabel over zijn gestapt naar Shell of i.d. voor 1,96 de m3 zullen wel balen. Als er nu 8 cent per kuub bijkomt gaat er in de zomer heus niet ineens 1 euro bovenop komen, daar geloof ik niks van.
Zo hoog waren die tarieven niet hoor, 1.68 voor 1 jaar vast vorige week nog bij Energie Direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Zo hoog waren die tarieven niet hoor, 1.68 voor 1 jaar vast vorige week nog bij Energie Direct.
Er zijn wel degelijk mensen in dit topic die voor de zekerheid dat Shell contract hebben vastgelegd, blader maar terug.
Ik heb nog op tijd het shell 1 jarig contract kunnen afsluiten voor 1.96
De grote verwarring voor veel mensen hier schijnt te zijn dat ze denken dat de model/variabele tarieven voor nieuwe klanten ook de tarieven zijn voor klanten met een contract die in variabel overgaan. Dat is eigenlijk bijna nergens zo.

[ Voor 14% gewijzigd door henkebek op 14-03-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:07
Is er hier toevallig iemand die recent nieuwe variabele tarieven van Energiedirect heeft gehad na het verlopen van zijn/haar vaste contract?
Zo ja, hoe ver voor je einddatum kreeg je ze te horen en wat waren de tarieven?

Ik heb tot a.s. vrijdag om Shell (ook 1,96) te annuleren dus ik probeer een beetje in te schatten wat de tarieven bij ED zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:44
Hier staat ook 1,34 euro, maar de vraag is of dit het tarief is per april. Onderaan staat namelijk: "Op jouw energienota worden gemiddelde tarieven getoond. Je tarieven kunnen namelijk veranderen gedurende het jaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Het is inderdaad apart waarom Vattenfall deze stap uitgerekend nu neemt, en als ik het mag geloven ook voor slechts 8 ct verhoging naar 1.34m3. Vergeet ook niet dat ze per 1/7 of eigenlijk bij een variabel/modelcontract tussendoor altijd de prijzen mogen wijzigen. Kortom waarom nu deze beperkte verhoging? En dat dus een periode lente/zomer waar er toch veel minder gas gebruikt gaat worden.

Is die 1.34m3 echt zeker en all inn?
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:47:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:14:
Is er hier toevallig iemand die recent nieuwe variabele tarieven van Energiedirect heeft gehad na het verlopen van zijn/haar vaste contract?

Ik heb tot a.s. vrijdag om Shell (ook 1,96) te annuleren dus ik probeer een beetje in te schatten wat de tarieven bij ED zullen worden.
Op dit moment (vanaf 1 januari 2022) is dat 1,14 per m3 en 0,25 per Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Ja maar dat zullen ze nu vast niet meer aanbieden als je contract nu verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Ja maar dat zullen ze nu vast niet meer aanbieden als je contract nu verloopt.
Die tarieven zijn gewoon geldig tot 1 juli. Maar in extreme omstandigheden zouden ze er dus, net als Vattenfall, per 1 april een paar cent bovenop kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Die tarieven zijn gewoon geldig tot 1 juli. Maar in extreme omstandigheden zouden ze er dus, net als Vattenfall, per 1 april een paar cent bovenop kunnen doen.
Als je je nu bij Energiedirect aanmeldt voor een variabel tarief betaal je € 0,67433 / kWh. Gelden voor bestaande klanten wiens contact verloopt andere tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
iDaniel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Als je je nu bij Energiedirect aanmeldt voor een variabel tarief betaal je € 0,67433 / kWh. Gelden voor bestaande klanten wiens contact verloopt andere tarieven?
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:08:
De grote verwarring voor veel mensen hier schijnt te zijn dat ze denken dat de model/variabele tarieven voor nieuwe klanten ook de tarieven zijn voor klanten met een contract die in variabel overgaan. Dat is eigenlijk bijna nergens zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
iDaniel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Daar verschillen de meningen over. @henkebek denkt dus van wel maar ik betwijfel het.... Zou handig zijn als iemand hier (hele recente) ervaring mee heeft.

edit: ik heb het vorige week zelf gevraagd aan de helpdesk van ED (waarvan de vraag is hoe betrouwbaar dat is) maar die gaven aan dat je de variabele tarieven krijgt nu die nu op de website staan (boven de 3 euro voor gas dus).

[ Voor 20% gewijzigd door BeeJee78 op 14-03-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Serieus? Toen ik daar al een paar maanden vanuit een vast contract (afgelopen per juli 2021) ben blijven hangen ging ik eind oktober al van 0.81(0.86 moet dit dus zijn) naar 1.56m3 als "vaste klant"

@henkebek Op dit moment (vanaf 1 januari 2022) is dat 1,14 per m3 en 0,25 per Kwh.
[/quote]

[ Voor 6% gewijzigd door Hendriks1 op 14-03-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Hendriks1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:34:
Serieus? Toen ik daar al een paar maanden vanuit een vast contract (afgelopen per juli 2021) ben blijven hangen ging ik eind oktober al van 0.81 naar 1.56m3 als "vaste klant"

[/quote]
Kijk dat bedoel ik.... goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Serieus? Toen ik daar al een paar maanden vanuit een vast contract (afgelopen per juli 2021) ben blijven hangen ging ik eind oktober al van 0.81 naar 1.56m3 als "vaste klant"

@henkebek Op dit moment (vanaf 1 januari 2022) is dat 1,14 per m3 en 0,25 per Kwh.
[/quote]
Ja ik heb familielid die gewoon die 1,14 en 0,25 betaalt. Misschien heb je het over een verlengaanbod ipv variabele tarieven?

Zie ook: https://www.gelderlander....alen-hoofdprijs~affa797e/

[ Voor 5% gewijzigd door henkebek op 14-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:54:
[...]
Tussen 1 april en 1 juli zullen mensen niet zoveel gas verbruiken. Blijf het een aparte stap vinden. Maar nu overstappen is zo goed als onmogelijk, dus in die zin kan Vattenfall het maken. Maar het is ook een beetje misbruik maken van de situatie. Zeker als grote producent die Vattenfall ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Ja ik heb familielid die gewoon die 1,14 en 0,25 betaalt. Misschien heb je het over een verlengaanbod ipv variabele tarieven?

Wanneer is dat tarief ingegaan bij dat familielid dan? En wat voor contract had hij/zij? Vast of variabel?
Verlengaanbod dus ze überhaupt niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door BeeJee78 op 14-03-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Bij de NLE was het (voordat online overstappen uitgeschakeld werd) wel zo dat bestaande kanten (zoals ik wie al bijna 3 jaar een variabel tarief betaald) een soortgelijke prijs per kWh betalen als nieuwe overstappers met een variabel tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Ik geloof je direct @henkebek maar ik heb daar gezeten van juli 2020 tot juli 2021 in een vast 1 jaarcontract, welke vervolgens naadloos (vanaf juli 2021) overging op variabel en ging toch echt van 0.81 (0.86 dus)naar 1.56 per 1/11/2021....Die aankondiging gaven ze ook pas 4 dagen voor ingang en was een tussendoor wijziging door de gewijzigde omstandigheden (ja toen al). Dus niet op de meer normale geijkte moment op 1/1. Dit was dus geen verlengaanbod.
Ik heb hier ook over gepost eind oktober 2021! Zie mijn forumposts

Ik ben daarna gelijk weggegaan.
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:37:
[...]

[ Voor 13% gewijzigd door Hendriks1 op 14-03-2022 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
https://www.telegraaf.nl/...rieven-voor-gas-en-stroom
Bij een gemiddeld gasverbruik van 2250 kilowattuur stijgen kosten met €3, voor 1200 kuub gasverbruik per maand komt er €8 bij, samen €11.
spot de fout :D

OT:
Was er bij Engie ook bang voor maar tot op heden nog niks gehoord van hen. Zit nog steeds op 1,07 euro/m3 en 0,19 / 0,24 euro/kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Hendriks1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:42:
Ik geloof je direct @henkebek maar ik heb daar gezeten van juli 2020 tot juli 2021 in een vast 1 jaarcontract, welke vervolgens naadloos (vanaf juli 2021) overging op variabel en ging toch echt van 0.81 naar 1.56 per 1/11/2021....Die aankondiging gaven ze ook pas 4 dagen voor ingang. Dit was dus geen verlengaanbod.

[...]
Huh! Het lijkt erop dat je jezelf tegenspreekt. 8)7

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Hendriks1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:42:
Ik geloof je direct @henkebek maar ik heb daar gezeten van juli 2020 tot juli 2021 in een vast 1 jaarcontract, welke vervolgens naadloos (vanaf juli 2021) overging op variabel en ging toch echt van 0.81 naar 1.56 per 1/11/2021....Die aankondiging gaven ze ook pas 4 dagen voor ingang en was een tussendoor wijziging door de gewijzigde omstandigheden (ja toen al). Dus niet op de meer normale geijkte moment op 1/1. Dit was dus geen verlengaanbod.

[...]
Ik geloof jou ook direct, maar vind het wel een vreemd verhaal. De variabele tarieven worden 2x per jaar bepaald. Dus zou je dan naar 0,81 moeten zijn gegaan (het tarief van 1 juli 2021):

https://www.vastelastenbo...even-per-1-juli-gestegen/

Misschien is er nog iemand hier te vinden die recent is overgegaan op variabel. Dan hebben we een extra steekproef ;)

Misschien behandelen ze mensen die al lange tijd in een variabel contract zitten anders dan mensen die nu in een variabel contract belanden. Dat hoor ik wel voor het eerst dan.

[ Voor 8% gewijzigd door henkebek op 14-03-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
Dat klopt. Mijn jaarcontract bij ED liep af medio juli 2021. Ik ging vervolgens uiteraard over op variabel. Dit tarief bedroeg 0.86m3. Waar ik op 27 oktober een mail over kreeg dat ze tussendoor per 1/11 gingen verhogen, vanwege gewijzigde omstandigheden, inkoopprijzen etc. Mijn nieuwe tarieven gingen per 1/11 in a 1.56 per m3. Ik ben vervolgens zo snel als mogelijk per 10/11 naar het modelcontract van Vattenfall gegaan. Toen nog voor 0.82 per m3 (deze werd per 1/1 de welbekende 1.25). Vervolgens heb ik toch voor meer zekerheid gekozen en eind december, ingaande op 4/1/22 de 3 jaar deal van vattenvall gepakt a 1.18 per m3.
Nogmaals lees mijn forumposts, ik heb hier uitgebreid over gesproken.

Edit teruggekeken in mijn mail ging van 0.86 ipv 0.81 naar 1.56. Maakt voor de duiding niet uit.

Gegroet
Hendriks
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Ik geloof jou ook direct, maar vind het wel een vreemd verhaal. De variabele tarieven worden 2x per jaar bepaald. Dus zou je dan naar 0,81 moeten zijn gegaan (het tarief van 1 juli 2021):

https://www.vastelastenbo...even-per-1-juli-gestegen/

Misschien is er nog iemand hier te vinden die recent is overgegaan op variabel. Dan hebben we een extra steekproef ;)

Misschien behandelen ze mensen die al lange tijd in variabel contract zitten anders dan mensen die nu in een variabel contract belanden. Dat hoor ik wel voor het eerst dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 14-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froenker
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-08 06:43
Dutch TTF Gas zit weer op hetzelfde niveau als voor de oorlog uitbrak.

https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
Wat is nou eigenlijk de reden dat er geen vaste contracten meer aangeboden worden? Elke grote aanbieder koopt direct op het moment dat jij een contract afsluit energie in voor jou contractwaarde.
Dit is toch nog steeds mogelijk?

En zoals hierboven aangegeven, de futures zijn weer gigantisch gedaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:10
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:21:
Wat is nou eigenlijk de reden dat er geen vaste contracten meer aangeboden worden? Elke grote aanbieder koopt direct op het moment dat jij een contract afsluit energie in voor jou contractwaarde.
En als die overstappers een paar maanden later ergens anders een nog lager tarief vinden, kunnen ze voor €50 a €100 overstapboete naar een andere partij, en blijft de energieleverancier met duizenden euro's aan duur ingekocht gas zitten..

Daar gaan ze dus failliet aan. O-)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:46
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:21:
Dit is toch nog steeds mogelijk?

En zoals hierboven aangegeven, de futures zijn weer gigantisch gedaald.
Simpel: omdat de opzegboete te laag is in verhouding tot de waarde van het contract. Als je nu een vast contract afsluit, dan is de energiemaatschappij eigenlijk verplicht dat ook nu in te kopen, aangezien alles nu onzeker is. Een kernoorlog zou voor extreem stijgende energieprijzen zorgen bijvoorbeeld.
Maar stel nou dat de EU en Poetin dikke vriendjes worden volgende week, dan gaat de prijs juist extreem dalen.

In geval van stijgende prijzen hou jij natuurlijk je contract wel aan, maar wat als de prijzen extreem dalen?
De energiemaatschappij heeft dan wel de dure energie ingekocht, maar jij kan voor €150 onder je contract uit. Dat is in deze tijden letterlijk een halve maand of voor sommige zelfs een kwart maand. Dus iedereen betaald natuurlijk graag die boete, maar de energiemaatschappij gaat natuurlijk nooit meer klanten vinden voor die dure energie. Iedereen stapt over naar de goedkopere maatschappij. Daarom zie je nu geen nieuwe vaste contracten. Er is veel te veel risico's voor de energiemaatschappijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
https://www.ad.nl/geld/va...-gas-en-elektra~af03983c/

8 cent dus inderdaad en ook wat bij elektra. Voor de mensen die al langer variabele "vaste klanten" zijn bij VF niet leuk natuurlijk. Maar aan de andere kant wel zeer te overzien deze stijging.
Ben wel benieuwd hoe dat zit met het onderscheid wat ze hebben gemaakt met oude "variabele vaste klanten" en nieuwere. Al dan niet op een modelcontract..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
dehardstyler schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Simpel: omdat de opzegboete te laag is in verhouding tot de waarde van het contract. Als je nu een vast contract afsluit, dan is de energiemaatschappij eigenlijk verplicht dat ook nu in te kopen, aangezien alles nu onzeker is. Een kernoorlog zou voor extreem stijgende energieprijzen zorgen bijvoorbeeld.
Maar stel nou dat de EU en Poetin dikke vriendjes worden volgende week, dan gaat de prijs juist extreem dalen.

In geval van stijgende prijzen hou jij natuurlijk je contract wel aan, maar wat als de prijzen extreem dalen?
De energiemaatschappij heeft dan wel de dure energie ingekocht, maar jij kan voor €150 onder je contract uit. Dat is in deze tijden letterlijk een halve maand of voor sommige zelfs een kwart maand. Dus iedereen betaald natuurlijk graag die boete, maar de energiemaatschappij gaat natuurlijk nooit meer klanten vinden voor die dure energie. Iedereen stapt over naar de goedkopere maatschappij. Daarom zie je nu geen nieuwe vaste contracten. Er is veel te veel risico's voor de energiemaatschappijen
Oke, helder! Dus dan kunnen we er wel vanuit gaan dat dit een langdurige situatie gaat blijven. Immers, dit zal over 7,8,9 maanden nog steeds spelen. Ik ga er vanuit dat het merendeel van de mensen een 1j contract afsluit (indien vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
henkebek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Mijn tweejarig contract liep per februari af.(energievanons)
Ik betaalde 204 euro per maand.

Het variabele contract dat ik in januari van hen aangeboden kreeg betekende 405 euro per maand voor het zelfde verbruik.

Dus de veelgenoemde verdubbeling van Energiekosten als ik niet overgestapt was.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Oke, helder! Dus dan kunnen we er wel vanuit gaan dat dit een langdurige situatie gaat blijven. Immers, dit zal over 7,8,9 maanden nog steeds spelen. Ik ga er vanuit dat het merendeel van de mensen een 1j contract afsluit (indien vast).
Ik ben er bang voor inderdaad. Poetin heeft wel belooft zich aan de langdurige leveringscontracten te houden, maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten? :P
De energiemarkt lijkt iets meer vertrouwen in die woorden te hebben, aangezien de gas futures weer een stuk lager staan. De enige juiste conclusie is denk ik dat echt niemand je kan vertellen wat er gaat gebeuren. Je moet dus doen waar je je goed bij voelt: Toch proberen een vast contract af te sluiten, zodat je in ieder geval weet waar je aan toe bent. Of toch gokken en nu op variabel blijven plakken, in de hoop dat de prijzen gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Froenker schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:15:
Dutch TTF Gas zit weer op hetzelfde niveau als voor de oorlog uitbrak.

https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Nou, 120 vs 75 is nog wel een fors verschilletje. Grappig hoe snel dat soort bewegingen normaal aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Ik ga er vanuit dat het merendeel van de mensen een 1j contract afsluit (indien vast).
Daar zou ik niet van uit gaan. Ik ben zelf heel blij dat ik eind 2021 een 3-jarig contract heb afgesloten met vrij schappelijke prijzen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gjpiraat
Vattenfall eigent zich in feite de btw-verlaging toe op deze manier. Erg toevallig dat de prijsverhoging precies evenveel is als de btw-verlaging en op hetzelfde moment getimed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
RichieB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Daar zou ik niet van uit gaan. Ik ben zelf heel blij dat ik eind 2021 een 3-jarig contract heb afgesloten met vrij schappelijke prijzen.
En wat zijn die schappelijke prijzen volgens jou? Eind 2021 3 jaar vast is toch al snel richting de 1,20 EUR voor een kuub gas denk ik. Variabel zit je daar nu nog steeds onder bij diverse aanbieders. Dit ondanks de extreme onzekerheid waar we nu in zitten. De kans is zeker aanwezig dat het alleen maar beter wordt vanaf nu.

Als je 2 jaar geleden een contract hebt afgesloten en dan de huidige tarieven ziet is het even schrikken. Als je eind 2021 voor 3 jaar getekend hebt zal het verschil met de huidige variabele tarieven niet eens zo heel veel zijn.

Let wel: ik bedoel daarmee variabele tarieven als je uit een vast contract komt. Dit is Essent:

Gas 1,11 euro per kuub en voor stroom 0,2525 euro per kilowattuur. Dit zijn de tarieven van vandaag.

Vattenfall staat hierboven al.

Voor nieuwe contracten betaal je wel een gigantisch bedrag (modelcontract) maar deze groep is vrij klein. Denk aan starters met een nieuwbouwwoning of mensen die uit een huurcontract komen (en gekocht hebben). Groepen die toch al de nodige klappen opvangen...

[ Voor 23% gewijzigd door besteller2019 op 14-03-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Hendriks1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:13:
Dat klopt. Mijn jaarcontract bij ED liep af medio juli 2021. Ik ging vervolgens uiteraard over op variabel. Dit tarief bedroeg 0.86m3. Waar ik op 27 oktober een mail over kreeg dat ze tussendoor per 1/11 gingen verhogen, vanwege gewijzigde omstandigheden, inkoopprijzen etc. Mijn nieuwe tarieven gingen per 1/11 in a 1.56 per m3. Ik ben vervolgens zo snel als mogelijk per 10/11 naar het modelcontract van Vattenfall gegaan. Toen nog voor 0.82 per m3 (deze werd per 1/1 de welbekende 1.25). Vervolgens heb ik toch voor meer zekerheid gekozen en eind december, ingaande op 4/1/22 de 3 jaar deal van vattenvall gepakt a 1.18 per m3.
Nogmaals lees mijn forumposts, ik heb hier uitgebreid over gesproken.

Edit teruggekeken in mijn mail ging van 0.86 ipv 0.81 naar 1.56. Maakt voor de duiding niet uit.

Gegroet
Hendriks

[...]
Bedankt voor de info. Ik laat m'n Shell contract maar gewoon ingaan. Mochten de prijzen enorm dalen dan koop ik die wel weer af voor 100,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 23:09
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:06:
[...]
Als je 2 jaar geleden een contract hebt afgesloten en dan de huidige tarieven ziet is het even schrikken. Als je eind 2021 voor 3 jaar getekend hebt zal het verschil met de huidige variabele tarieven niet eens zo heel veel zijn.

Let wel: ik bedoel daarmee variabele tarieven als je uit een vast contract komt. Dit is Essent:

Gas 1,11 euro per kuub en voor stroom 0,2525 euro per kilowattuur. Dit zijn de tarieven van vandaag.

Voor nieuwe contracten betaal je wel een gigantisch bedrag (modelcontract) maar deze groep is vrij klein. Denk aan starters met een nieuwbouwwoning of mensen die uit een huurcontract komen (en gekocht hebben). Groepen die toch al de nodige klappen opvangen...
Zo gaat het niet bij de all aanbieders. Mijn contract bij BudgetEnergie loopt deze maand af en mijn voorstel is 51ct/kWh en 212ct/m3. En dat is in een week al een keer hoger geworden. Mijn oude tarief was 15ct/kWh en 69ct/m3. Beide dus 3x zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Nou, 120 vs 75 is nog wel een fors verschilletje. Grappig hoe snel dat soort bewegingen normaal aanvoelt.
1,5 jaar geleden was die zelfs nog 20/25 euro :+

Toen ging WE failliet omdat ze hadden gespeculeerd dat deze niet boven de 50 euro/MWh zou uitkomen en nu wordt 100+ als de norm gezien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froenker
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-08 06:43
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Ik had het inderdaad niet goed verwoord. Ik had moeten zeggen als de dag waarop de oorlog uitbrak. Dat is alsnog wel veelzeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
[...]

En wat zijn die schappelijke prijzen volgens jou? Eind 2021 3 jaar vast is toch al snel richting de 1,20 EUR voor een kuub gas denk ik. Variabel zit je daar nu nog steeds onder bij diverse aanbieders. Dit ondanks de extreme onzekerheid waar we nu in zitten. De kans is zeker aanwezig dat het alleen maar beter wordt vanaf nu.

Zojuist bij Essent geinformeerd (en dit geldt ook voor Energiedirect) en die zijn vrij duidelijk hierover:

Normaal is Variabel verdeeld over 2 keer per jaar per 01-01 en per 01-07. Nu door de onzekere energiemarkt vanwege de oorlog Rusland/Oekraïne kunnen de tarieven elke keer wisselen bij overgang van vast naar Variabel.

Dus zo zeker is het helemaal niet dat je altijd en overal lage tarieven krijgt als vanuit vast naar variabel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Het is echt koffiedik kijken. Ik durf ook niet te zeggen waar je nu goed aandoet.
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Bedankt voor de info. Ik laat m'n Shell contract maar gewoon ingaan. Mochten de prijzen enorm dalen dan koop ik die wel weer af voor 100,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Hendriks1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:41:
Het is echt koffiedik kijken. Ik durf ook niet te zeggen waar je nu goed aandoet.

[...]
Klopt, niemand kan het zeggen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ook moet je je niet blindstaren op "vaste" contracten op dit moment, ook niet bij de grote spelers.

De markt is en blijft de aankomende 2 a 3 jaar 'slecht'. De EU heeft er hard voor gekozen (en terecht) om van het Russische gas af te stappen... dit jaar zal het nog geen probleem zijn maar vanaf 2023 zal het wel lastig worden. Denk ook dat alle landen hard moeten werken om van het gas af te stappen, wat betekent dat de maatschappijen niet 123 gas kunnen inkopen (want dat is er gewoon niet meer).
Ik verwacht dan ook dat de EU/overheid binnenkort met een plan komt om het hele energie beleid op de schop te nemen, kan zomaar zijn dat de hele energiemarkt wordt genationaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcell96
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 18:31
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:14:

Ons vast contract bij Energiedirect loop eind deze maand af en dan gaan we over op variabel.
Volgens de helpdesk zullen de variabele tarieven (bij overgang in april) rond 20 maart bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als klant van HVC met een verlopen 1-jaar contract heb ik recent ook een overzicht ontvangen van de variabele tarieven voor gas. De prijsontwikkeling (incl. energiebelasting en opslag duurzame energie):
januari - februari: 1,43 €/m3
maart: 2,31 €/m3
april - juni: 3,66 €/m3

Die laatste lijkt mij, vergeleken met andere aanbieders, niet bepaald een concurrend bod. Toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Het kan ook zijn, dat jij die genoemde 1.56 ook krijgt in ieder geval tot 1/7 bij ED.....Shell is 1.70 ofzo?
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Klopt, niemand kan het zeggen momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
[...]
En wat zijn die schappelijke prijzen volgens jou? Eind 2021 3 jaar vast is toch al snel richting de 1,20 EUR voor een kuub gas denk ik. Variabel zit je daar nu nog steeds onder bij diverse aanbieders.
€1,18 per m3 gas, all-in bij Vattenfall.
[...]

[...]
Daar heb je alleen iets aan als je toevallig al vaste klant was van een energiemaatschappij die daar geen maling aan heeft en de prijzen niet gewoon omhoog knalt zodra je contract afloopt. De paar maatschappijen die voor een aantal vaste klanten de variabele tarieven billijk hebben gehouden zijn echt de uitzondering.

Ik kwam zelf uit een vast contract met Delta en zat eind 2021 variabel voor €0,87 per m3. Dat verhoogden ze vrolijk per 1-1-2022 naar €1,34 en dat communiceerden ze dan ook pas op 15 december 2021.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Hendriks1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:05:
Het kan ook zijn, dat jij die genoemde 1.56 ook krijgt in ieder geval tot 1/7 bij ED.....Shell is 1.70 ofzo?

[...]
Nee die 1,56 is van afgelopen november. Eind december was het alweer een stuk lager en nu weer een stuk hoger. Momenteel is het variabele tarief (ook als je vanuit vast komt) 3,07. Maar dat zal binnenkort wel weer wat lager worden denk ik (niet zeker uiteraard).

Het aanbod van Shell is 1,96.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
Bar_en_boos schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:03:
Als klant van HVC met een verlopen 1-jaar contract heb ik recent ook een overzicht ontvangen van de variabele tarieven voor gas. De prijsontwikkeling (incl. energiebelasting en opslag duurzame energie):
januari - februari: 1,43 €/m3
maart: 2,31 €/m3
april - juni: 3,66 €/m3

Die laatste lijkt mij, vergeleken met andere aanbieders, niet bepaald een concurrend bod. Toch? :?
Vreemd. Krijg je een aanbod voor een half jaar vooruit al? Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Vanaf maart zul je nog nauwelijks gas gebruiken dus die 3.66 is een beetje voor de buhne zou ik zeggen.

Overstappen zal ik jou geval niet perse gunstiger zijn. Je gaat dan naar een modelcontract van een grote aanbieder. Dan kom je vanaf jan direct op 3+ EUR per m3 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Vreemd. Krijg je een aanbod voor een half jaar vooruit al? Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Het tarief van jan-feb is uiteraard al gepasseerd. Het gaat dus voornamelijk om het aanbod vanaf april tot en met juni. Voorlopig blijf ik inderdaad wel zitten waar ik zit en kijk richting de herfst weer om me heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:08
Onlangs het volgende ontvangen:
De periode waarover je huidige tarieven vaststaan, loopt af per 21-03-2022. Natuurlijk blijven wij je gewoon 100% groene stroom leveren. Vanaf 21-03-2022 krijg je nieuwe variabele leveringstarieven.

Je nieuwe stroomtarief per 21-03-2022
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,35756
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,32669
Hoe variabel is variabel? Hoevaak mogen ze het tarief aanpassen? is bovenstaande een beetje oke?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
c-nan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:23:

[...]

Hoe variabel is variabel? Hoevaak mogen ze het tarief aanpassen? is bovenstaande een beetje oke?
Hier is volgens mij niet zoveel mis mee. Je hebt dus geen gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:23:

[...]

In theorie mogen ze het altijd aanpassen wanneer ze willen, maar dat doen ze niet. Gebruikelijk is op 1 januari en op 1 juli dat de prijzen worden aangepast, echter zie je vandaag dat Vattenfall het eerder aanpast vanwege de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:08
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Hier is volgens mij niet zoveel mis mee. Je hebt dus geen gas?
Stadsverwarming, geen gas dus :)

Voor warmte betalen we € 43,76172 per GJ + een hoop vaste kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door c-nan op 14-03-2022 14:29 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:07
dehardstyler schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Een kernoorlog zou voor extreem stijgende energieprijzen zorgen bijvoorbeeld.
Dat maakt niet uit, we zitten er dan allemaal warmpjes bij. Heel warmpjes >:)
Gjpiraat schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:02:
Vattenfall eigent zich in feite de btw-verlaging toe op deze manier. Erg toevallig dat de prijsverhoging precies evenveel is als de btw-verlaging en op hetzelfde moment getimed.
Dat mogen ze toch ook? Ze verhogen de prijs en de consument mag gratis overstappen naar de concurrent die misschien een lagere prijs aanbiedt.
Energie is een eerste levensbehoefte. Van mij mag er een overheidsleverancier bijkomen die zonder winst werkt. Misschien niet zo efficient, maar wellicht toch met aantrekkelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indoow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-01 14:53
https://www.nu.nl/economi...-vroeger-dan-gepland.html

[quote]Klanten met een gemiddeld verbruik (2.250 kilowattuur per jaar) betalen 3 euro meer, wie een gemiddeld gasverbruik van 1.200 kubieke per jaar heeft, moet 8 euro bijleggen. Een gemiddeld gezin betaalt dus 11 euro extra.
[/quote]

Het valt wel mee in hoeverre zij het verhogen. Maar toch bijzonder dat ze het tussentijds verhogen.

Dubbel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Hendriks1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:34:
https://www.ad.nl/geld/va...-gas-en-elektra~af03983c/

8 cent dus inderdaad en ook wat bij elektra. Voor de mensen die al langer variabele "vaste klanten" zijn bij VF niet leuk natuurlijk. Maar aan de andere kant wel zeer te overzien deze stijging.
Ben wel benieuwd hoe dat zit met het onderscheid wat ze hebben gemaakt met oude "variabele vaste klanten" en nieuwere. Al dan niet op een modelcontract..
Denk dat ze gewoon gebruik willen maken van de korting die de overheid geeft. Komt ongeveer overeen met de hoogte van de btw verlaging. Dus de klant blijft hetzelfde betalen maar krijgt dus geen extra btw korting.
Opzich vind ik vattenvall in deze hele chaos nog best netjes met hun tarieven richting hun vaste klanten.

[ Voor 6% gewijzigd door Figo112 op 14-03-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
Voor de liefhebbers: huidig modelcontract Essent:

Energieleverancier Stroomtarief 2022 Gastarief 2022

Essent €0,6743 €3,0731

Dit is van vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Denk dat ze gewoon gebruik willen maken van de korting die de overheid geeft. Komt ongeveer overeen met de hoogte van de btw verlaging. Dus de klant blijft hetzelfde betalen maar krijgt dus geen extra btw korting.
Opzich vind ik vattenvall in deze hele chaos nog best netjes met hun tarieven richting hun vaste klanten.
Ik denk dat ze vooral bezig zijn om niet om te vallen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanvds
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-07 11:33
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Hallo
Ik heb gebeld en gechatted met ED ( zit in de zelfde situatie en ik moet voor woensdag beslissen of ik shell 1 jarig doe van 1.96 of ED behoud )
Mijn contract vervalt per 24-04

Antwoord van ED ( chat )
==================================================
Er zit een verschil in de variabele prijzen van vaste klanten en variabele prijzen voor nieuwe klanten.
Jij krijgt de komende maand de tarieven van april voor bestaande klanten, dat kan ik je nog niet meteen vertellen.
Wel de prijzen van momenteel voor bestaande klanten ( Maart 2022 ), en dat is rond de 1,87 cent per m3 en rond 0,50 cent per kwh. Wacht nog even tot begin april, dan krijg je ook alle info over jouw tarieven waar je dus gebruik van gaat maken👌

En dus niet de 3,07 wat wordt genoemd, dat zijn tarieven voor nieuwe klanten momenteel

Aanbod van Shell is niet verkeerd, maar ik kan je dus bij ons geen zekerheid geven met het variabele aanbod van april, en wat de prijs hiervan is
======================================================
Dan is dus de keuze of toch die 1.96 en dan kijken in de loop van de maanden als weer weer aanbiedingen komen het 1 jarig contract ontbinden en dan kijken of je dus die 100 euro boete snel kan erug verdienen.

Of toch blijven zitten ED en hopenlijk is tarief april, mei, etc dalende kan ik altijd nog over gaan naar een 1 jarig of langer contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
arjanvds schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Hallo
Ik heb gebeld en gechatted met ED ( zit in de zelfde situatie en ik moet voor woensdag beslissen of ik shell 1 jarig doe van 1.96 of ED behoud )
Mijn contract vervalt per 24-04

Antwoord van ED ( chat )
==================================================
Er zit een verschil in de variabele prijzen van vaste klanten en variabele prijzen voor nieuwe klanten.
Jij krijgt de komende maand de tarieven van april voor bestaande klanten, dat kan ik je nog niet meteen vertellen.
Wel de prijzen van momenteel voor bestaande klanten ( Maart 2022 ), en dat is rond de 1,87 cent per m3 en rond 0,50 cent per kwh. Wacht nog even tot begin april, dan krijg je ook alle info over jouw tarieven waar je dus gebruik van gaat maken👌

En dus niet de 3,07 wat wordt genoemd, dat zijn tarieven voor nieuwe klanten momenteel

Aanbod van Shell is niet verkeerd, maar ik kan je dus bij ons geen zekerheid geven met het variabele aanbod van april, en wat de prijs hiervan is
======================================================
Dan is dus de keuze of toch die 1.96 en dan kijken in de loop van de maanden als weer weer aanbiedingen komen het 1 jarig contract ontbinden en dan kijken of je dus die 100 euro boete snel kan erug verdienen.

Of toch blijven zitten ED en hopenlijk is tarief april, mei, etc dalende kan ik altijd nog over gaan naar een 1 jarig of langer contract
Jeetje weer een ander antwoord. Dit heb ik vorige week letterlijk gevraagd aan ED en kreeg toen te horen dat bestaande klanten momenteel dezelfde variabele tarieven krijgen als nieuwe....

Maar goed, ervan uitgaande dat jouw antwoord juist is blijft het een lastige keus. Weet je al wat je doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Vendetta_X schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Als het nou om een kleine leverancier ging, ging ik er in mee. Maar Vattenfall heeft Q4 2021 juist bijzonder goed afgesloten (record zelfs dacht ik), heeft iemand hier vorige keer nog gepost. Dus nee, bij Vattenfall heb ik een beetje moeite met die actie als ik heel eerlijk ben. Zeker omdat ze precies die bedragen pakken die de overheid heeft verminderd, geeft het mij een nare nasmaak. En ze kunnen het gewoon doen, want stap maar eens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvds
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:12:
[...]

Jeetje weer een ander antwoord. Dit heb ik vorige week letterlijk gevraagd aan ED en kreeg toen te horen dat bestaande klanten momenteel dezelfde variabele tarieven krijgen als nieuwe....

Maar goed, ervan uitgaande dat jouw antwoord juist is blijft het een lastige keus. Weet je al wat je doet?
Het was nog lastiger
Vanmorgen gebeld en die persoon zei ook die 3,07
Maar vanmiddag dus wel dit antwoord gekregen en mij lijkt het dat het ook voor vaste mensen lager is dan voor nieuwe contracten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 21:47
[...]

Dat zal voor elk energiebedrijf gelden momenteel. Ik heb liever dat de tarieven vaker en met wat kleinere stappen worden aangepast (op en neer), dan de strategie van een Essent die hun bedrijfsrisico volledig afwentelen op de klant. Daarbij kreeg ik toch het idee dat het contract wel variabel was voor mij, maar niet voor henzelf.

Ik ben nog steeds verbolgen over die 5 dagen van tevoren aangekondigde (bijna)verdubbeling van de tarieven van afgelopen november die hun klantenservice mij ook nog wilde verkopen als een "goede deal". Zelfs met de verhoging die Vattenfall nu doorvoert zit ik daar nog steeds ruim onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
arjanvds schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:14:
[...]

Het was nog lastiger
Vanmorgen gebeld en die persoon zei ook die 3,07
Maar vanmiddag dus wel dit antwoord gekregen en mij lijkt het dat het ook voor vaste mensen lager is dan voor nieuwe contracten
Ja idd wel lager maar niet zo laag als het variabele tarief van mensen die al variabel hadden (vanaf 01-01 dus).
Het verschil met Shell is ook niet zo groot (stroom zelfs duurder).

De vraag is dus wat het tarief van april wordt, geen idee wanneer ze die bepalen maar veel lager zal het niet worden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvds
BeeJee78 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Ja idd wel lager maar niet zo laag als het variabele tarief van mensen die al variabel hadden (vanaf 01-01 dus).
Het verschil met Shell is ook niet zo groot (stroom zelfs duurder).

De vraag is dus wat het tarief van april wordt, geen idee wanneer ze die bepalen maar veel lager zal het niet worden verwacht ik.
Ik denk ook niet dat het lager wordt want je ziet ook dat het tarief van vaste klanten van ED in januari lager was dan dit tarief in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 21:47
Vistajevski schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Dat zal voor elk energiebedrijf gelden momenteel. Ik heb liever dat de tarieven vaker en met wat kleinere stappen worden aangepast (op en neer), dan de strategie van een Essent die hun bedrijfsrisico volledig afwentelen op de klant. Daarbij kreeg ik toch het idee dat het contract wel variabel was voor mij, maar niet voor henzelf.

Ik ben nog steeds verbolgen over die 5 dagen van tevoren aangekondigde (bijna)verdubbeling van de tarieven van afgelopen november die hun klantenservice mij ook nog wilde verkopen als een "goede deal". Zelfs met de verhoging die Vattenfall nu doorvoert zit ik daar nog steeds ruim onder.
Daarom is een generieke belastingverlaging ook een flauwekulmaatregel, helemaal in de huidige markt. Hopelijk pikt de overheid het signaal van Vattenfall op en bedenken ze wat anders om de mensen die het echt nodig hebben gericht te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-09 13:06

vanDaal

-ismeereentje

Mijn 1-jarig contract bij BudgetEnergie loopt per 1 april af. Huidig verbruik 2000m3 gas en 4000kWh stroom die ruimschoots wordt gecompenseerd door 20 zonnepanelen (6400Wp). De nieuwe variabele tarieven van BudgetEnergie worden dan 0.54 per kWh (normaaltarief) en 2.10 per m3.
In dit topic werd een opmerking gemaakt om wellicht over te stappen naar een andere energieleverancier met hogere terugleververgoeding (bv Eneco). Echter, BudgetEnergie hanteert volgens hun website dezelfde terugleververgoeding als je betaalt (dus 0.54). Dus is overstappen dan wel zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Vistajevski schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Daarom is een generieke belastingverlaging ook een flauwekulmaatregel, helemaal in de huidige markt. Hopelijk pikt de overheid het signaal van Vattenfall op en bedenken ze wat anders om de mensen die het echt nodig hebben gericht te helpen.
Het lijkt me nogal lastig om te bepalen wie het echt nodig heeft. Ja mensen in de bijstand is niet zo moeilijk maar er zijn ook genoeg midden inkomens die veel gebruiken (groot gezin/groot huis/slecht geisoleerd) en daardoor flink in de problemen kunnen komen.

Maar het is inderdaad flauwekul om mensen die een tarief onder de 1,- hebben te compenseren. Die gaan er alleen maar op vooruit.

[ Voor 9% gewijzigd door BeeJee78 op 14-03-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
[...]

Dat denk ik niet vooral omdat de verhoging peanuts is en bijna gelijk aan de btw verlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Figo112 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Dat denk ik niet vooral omdat de verhoging peanuts is en bijna gelijk aan de btw verlaging.
Precies. Even een rondje nieuwe wagens voor de boardroom. Dit is letterlijk gratis geld voor ze, zonder kans dat mensen overstappen. Ze zouden gek zijn om het niet te doen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
vanDaal schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:45:
Mijn 1-jarig contract bij BudgetEnergie loopt per 1 april af. Huidig verbruik 2000m3 gas en 4000kWh stroom die ruimschoots wordt gecompenseerd door 20 zonnepanelen (6400Wp). De nieuwe variabele tarieven van BudgetEnergie worden dan 0.54 per kWh (normaaltarief) en 2.10 per m3.
In dit topic werd een opmerking gemaakt om wellicht over te stappen naar een andere energieleverancier met hogere terugleververgoeding (bv Eneco). Echter, BudgetEnergie hanteert volgens hun website dezelfde terugleververgoeding als je betaalt (dus 0.54). Dus is overstappen dan wel zinvol?
Gezien jouw situatie en uitleg lijkt zitten blijven echt de enige optie. Bij andere leveranciers ga je naar modelcontracten en betaal je waarschijnlijk veel meer. Zie hierboven voor Essent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhadox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
In jouw geval kun je beter de volgende topic doorlezen:

Het grote terugleververgoeding topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jer-r
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 14:50
Let op dat ButgetEnergie maandelijks zijn variabele tarief aanpast en geen enkeltarief kent zodra je een meter hebt die dubbel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 23-09 10:44
Hallo allemaal, hopelijk is dit het juiste topic.

Mijn 1 jarige vaste contract loopt vanaf 1 mei over in een variabel tarief bij Oxxio. Nu zie ik dat die momenteel € 2,78451/m3 gas en € 0,69 per kWh (ongeveer, dubbele meter) vragen. Wij wonen in een goed geisoleerd appartement en stoken nauwelijks vanaf nu tot en met oktober. Kan ik dan het beste variabel aanhouden en hopen dat ik vanaf november weer een vast contract kan nemen? Of kan ik beter een variabel contract nemen bij een andere leverancier en is deze dan nog steeds maandelijks opzegbaar?

Ik vind het een zeer lastige situatie want overal waar ik kijk gaat mijn maandbedrag letterlijk 3x omhoog, alleen bij mega groene stroom (danku topic waarschuwing) zie ik dat ik op een factor 2 uitkom bij variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
Santee schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:28:
Hallo allemaal, hopelijk is dit het juiste topic.

Mijn 1 jarige vaste contract loopt vanaf 1 mei over in een variabel tarief bij Oxxio. Nu zie ik dat die momenteel € 2,78451/m3 gas en € 0,69 per kWh (ongeveer, dubbele meter) vragen. Wij wonen in een goed geisoleerd appartement en stoken nauwelijks vanaf nu tot en met oktober. Kan ik dan het beste variabel aanhouden en hopen dat ik vanaf november weer een vast contract kan nemen? Of kan ik beter een variabel contract nemen bij een andere leverancier en is deze dan nog steeds maandelijks opzegbaar?

Ik vind het een zeer lastige situatie want overal waar ik kijk gaat mijn maandbedrag letterlijk 3x omhoog, alleen bij mega groene stroom (danku topic waarschuwing) zie ik dat ik op een factor 2 uitkom bij variabel.
Eerst vragen om een persoonlijk aanbod voor bestaande klant. Wanneer die lager ligt dan overstappen zou je de situatie kunnen afwachten. Met de kanttekening dat afwachten sinds vorig jaar september weinig voordeel heeft opgeleverd. Niemand weet wanneer de piek is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04:21
besteller2019 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:50:
Voor de liefhebbers: huidig modelcontract Essent:

Energieleverancier Stroomtarief 2022 Gastarief 2022

Essent €0,6743 €3,0731

Dit is van vandaag.
Zijn dit de variabele tarieven?
Mijn contract bij Essent loopt in mei af dus dat wordt nog wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjpiraat
Om nog maar een keer een berichtje aan Energyzero te wijden: ik heb via HVE een contract afgesloten in januari dat op 25 februari in zou gaan, vorige week maandag de ideal betaling gedaan van het voorschot en wacht nog steeds op het moment dat ze daadwerkelijk gaan leveren. Ik bel ze elke dag en er wordt gezegd dat er heel hard aan wordt gewerkt, schijnt veel moeite te kosten om het handmatig te activeren. Tot nu toe nog geen resultaat. Zijn er nog meer in deze situatie? Vind het een beetje raar worden, alsof ze op deze manier onder de contracten uit willen komen ofzo.
Pagina: 1 ... 179 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4