EmJeej schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:44:
[...]
Alweer een week verder met Leaseplan Energy, ze blijven volhouden vanwege technische storing is jou account niet goed aangemaakt en heb je dus geen contract.
Zojuist gebeld met mijn rechtsbijstand en aangezien er wel een overeenkomst is (omdat je online akkoord gaat met een aanbod) en er ook een account is aangemaakt en daar gegevens instaan van mij is dit genoeg voor een overeenkomst. Enkel is er geen contract of dergelijke aangemaakt en heeft de rechtsbijstand mij gevraagd of ik bewijs heb van de prijzen van die tijd of voorwaardens, dan wel een contract. Deze heb ik uiteraard niet, want dat is door die "technische storing" nooit aan mij geleverd. De rechtsbijstand ziet hier zeker een zaak in, vooral vanwege de huidige prijzen, de contract stop en ook het feit dat ze zelf aangegeven hebben dat er wel een account is, en dat zij een storing hadden.
Echter hebben ze wel bewijs nodig van de prijzen van dat moment en de voorwaardens (dan wel een sooftgelijk contract van 3jaar). Is er iemand bereid om mij van deze informatie te voorzien ? Voor het contract mag de persoonlijke gegevens geblurried worden en de persoon word niet genoemd in het dossier.
Helaas staan de prijzen niet meer in de excelijst, en ook deze is niet geldig als bewijs.
Misschien moet je even kijken naar de solvabiliteitscijfers van LE.
En ook even een overzichtje maken van wat je inmiddels aan LE hebt betaald, wat je hebt verbruikt en op hoeveel bonus je recht hebt. Dat geeft je zekerheid over wie op wiens geld zit te wachten.
In het andere forum '
Afhandeling faillissement' kun je lezen dat een leverancier die energie levert zonder eindgebruikersovereenkomst in principe energie levert waarvoor geen betalingsverplichting geldt. (o.a. artikel 7:7 lid 2 BW, en Rechtbank Amsterdam d.d. 02-12-2016 inzake Eneco Services B.V. – ECLI:NL:RBAMS:2016:8006)
Incasso's waarvoor geen geldige incasso is afgegeven kun je storneren. Voor een
geldige machtiging is nl. vereist dat deze is afgegeven op papier of per ‘Digitale Incassomachtiging’.
Conform SEPA-regelgeving is de incassant verplicht een dergelijke geldige incassomachtiging te kunnen
overleggen. Bijna geen enkele energieboer kan dat.
Bij eindgebruikersovereenkomsten met betrekking tot energie is sprake van een overeenkomst op afstand en buiten de verkoopruimte in de zin van Titel 5 BW.
Op straffe van nietigheid dient voor de totstandkoming van een dergelijke overeenkomst te worden voldaan aan de daartoe gestelde eisen, waaronder informatieplichten, van artikel 230m BW en verder.
Kijk maar eens of dat in jouw geval is gebeurd.
Dit zijn zaken die je rechtsbijstandverzekering behoort te weten en jou te vertellen. Maar in het andere forum is het nut van die RBVs al ernstig betwijfeld. Zelfs bij één en dezelfde krijg je verschillende mate van hulp, en verschillende antwoorden op dezelfde vraag.
Je kunt dus ook éérst even kijken of je bij een andere leverancier niet beter af bent, dan te blijven dooremmeren met LE.