Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste
Acties:

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:07

RvL

Get Perpendicular!!

Vorige week aangemeld bij EnergieDirect. Zijn nu met name de gastarieven ruim 3,5ct/m3 lager...

Oh well, ik zit nog in de bedenktijd :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:20

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

1 januari komen de nieuwe tarieven en dan ben ik net contractvrij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Daarom wil ik in de tweede helft van december opnieuw afsluiten en begin januari nog eens kijken. December is lager dan november in mijn geval. Mocht het dan in januari weer goedkoper zijn, flik ik hetzelfde grapje nog een keer ;-)

In het ergste geval zit ik aan de tarieven van december vast, maar die zijn dus al lager dan die van november dus 'slechter' word ik er niet van.

Behalve dan dat de tarieven een stuk hoger zijn t.o.v. m'n aflopend 3-jarig contract...

Nu de dekens nog...

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 16:14
Señor Sjon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:22:
1 januari komen de nieuwe tarieven en dan ben ik net contractvrij.
Begrijp ik nu dat het verstandiger is om te wachten tot januari dan om nu iets af te sluiten?

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Ik denk dat niemand in dit topic je daar met zekerheid een antwoord op kan geven.

Je kan het op 'mijn' manier doen: in de 2e helft van december online een contract afsluiten. Je hebt dan 14 dagen bedenktijd. Mocht het blijken dat de tarieven in januari inderdaad noemenswaardig lager zijn, dan kun je in de bedenktijd onder je contract uit om vervolgens de goedkopere variant af te sluiten.

Anderzijds als het maar een paar euro scheelt zou ik het lekker laten, want wie weet zijn de tarieven in februari wel weer goedkoper. Of in maart....

Nu de dekens nog...

• Vaenir
RvL schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:51:
Ik denk dat niemand in dit topic je daar met zekerheid een antwoord op kan geven.

Je kan het op 'mijn' manier doen: in de 2e helft van december online een contract afsluiten. Je hebt dan 14 dagen bedenktijd. Mocht het blijken dat de tarieven in januari inderdaad noemenswaardig lager zijn, dan kun je in de bedenktijd onder je contract uit om vervolgens de goedkopere variant af te sluiten.

Anderzijds als het maar een paar euro scheelt zou ik het lekker laten, want wie weet zijn de tarieven in februari wel weer goedkoper. Of in maart....
Bedankt voor je antwoord. Dacht even dat ik iets gemist had. Dan ga ik weer eens even rondneuzen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Vaenir schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:46:
[...]

Begrijp ik nu dat het verstandiger is om te wachten tot januari dan om nu iets af te sluiten?
Ik vind het nu niet goedkoop. In de regel passen veel partijen nog steeds op 1-1 en 1-7 hun tarieven echt aan, dus dat risico wil ik wel nemen.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:18:
[...]

Ik vind het nu niet goedkoop. In de regel passen veel partijen nog steeds op 1-1 en 1-7 hun tarieven echt aan, dus dat risico wil ik wel nemen.
Kan het zijn dat niet alle partijen dat doen ?
Ik zit sinds April bij Nuon en zie dat mijn tarieven sinds 1-7 niet gewijzigd zijn.
Kan het zijn dat sommige partijen dit alleen per 1-1 doen ?
Dit ivm de nieuwe belastingtarieven

2250 WP Zuid PVoutput

• EdwinDS
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-02 16:44
MdO82 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:41:
[...]

Ik zit sinds April bij Nuon en zie dat mijn tarieven sinds 1-7 niet gewijzigd zijn.
Het klopt dat niet alle partijen elke keer hun tarieven wijzigen, dat mogen ze zelf beslissen. Toevallig weet ik dat Nuon per 1 juli 2018 de tarieven heeft verhoogd, net als bijna alle andere leveranciers. Als je een variabel contract had, zijn die tarieven gewijzigd. Als je een vast contract had, zijn ze niet aangepast.

• zwembroek
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:33

zwembroek

S.C.F.

RvL schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:47:
Vorige week aangemeld bij EnergieDirect. Zijn nu met name de gastarieven ruim 3,5ct/m3 lager...

Oh well, ik zit nog in de bedenktijd :)
Ik heb precies hetzelfde. Ik ga morgen eens met ze bellen.

PSN ID: Zwembroek

• bryanvan
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-01 15:29
Nadat ik het weer een aantal weken vergeten ben :), verloopt mijn contract nu toch echt over 2 weekjes. Ik wilde dus Oxxio doen, maar zie dat de welkomstpremie nu maximaal 280€ is ipv de 345-370€ die het was nog geen anderhalve week geleden.

Energiedirect heeft een beetje een vage berekening via hun eigen website, maar die komt nu voor mij ook naar voren als de meest goedkope, nog steeds ruim 300€ meer dan wat ik dit jaar bij ENGIE had helaas. Energiedirect heeft slechts 130€ cashback, ongeacht hoeveel ik invul bij gaslicht.

Eugh....

Iemand nog tot andere inzichten gekomen?

PSN: bryanlost

• Vaenir
Energiedirect staat niet eens in mijn top 10 bij gaslicht.com.. Ik blijf maar uitkomen bij Fenor:
Normaal: 21,75 ct./kWh
Dal: 21,15 ct./kWh
Gas: 64,55 ct./m3
Leveringskosten: €87,12

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

MdO82 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:41:
[...]

Niet alleen dat. Mijn theorie gaat een dag later ten gronde (hoewel het al jaren goed ging op deze manier.
https://www.ad.nl/economi...60-euro-duurder~a618d338/
bryanvan schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:15:
Nadat ik het weer een aantal weken vergeten ben :), verloopt mijn contract nu toch echt over 2 weekjes. Ik wilde dus Oxxio doen, maar zie dat de welkomstpremie nu maximaal 280€ is ipv de 345-370€ die het was nog geen anderhalve week geleden.

Energiedirect heeft een beetje een vage berekening via hun eigen website, maar die komt nu voor mij ook naar voren als de meest goedkope, nog steeds ruim 300€ meer dan wat ik dit jaar bij ENGIE had helaas. Energiedirect heeft slechts 130€ cashback, ongeacht hoeveel ik invul bij gaslicht.

Eugh....

Iemand nog tot andere inzichten gekomen?
Let op de vaste bedragen die je per maand betaalt en de losse tarieven. Welkomstpremies zijn vaak een lokkertje met erachter hoge eenheidsprijzen.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:10
Al met al bestaat de energierekening inmiddels voor tweederde uit belastingen en netbeheerderskosten.
De auto/brandstof is jarenlang dé melkkoe van Nederland geweest, nu dat de komende jaren waarschijnlijk wat terug gaat lopen gaat de overheid zich focussen op huizen?
Logisch natuurlijk, want het autogebruik is een redelijk stabiele factor maar een huis is zowaar nog stabieler.

Ik hoop dat de ontwikkelingen van zonnepanelen, warmtepompen en andere manier van zelfvoorziening zeer snel gaan en betaalbaarder worden. Ik ben er echt totaal nog niet mee bezig, maar ga mij er toch maar eens voorzichtig in verdiepen komend jaar.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan dit alleen ondervangen met thuisaccu's, aangezien salderen ook de nek omgedraaid wordt.

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17-02 14:16
NoReseth schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:49:
Ik heb het idee dat de prijzen in vergelijking met september aardig gestegen zijn.
Is er toevallig ergens een overzicht (grafiek?) wat de trend is qua prijzen ?

Je hoort de energie aanbieders vaak roepen de prijzen gaan omhoog dus zet je contract voor X tijd vast.
Maar het zou enorm helpen als je ergens die gegevens zou hebben om daadwerkelijk vast te kunnen stellen dat de prijzen structureel omhoog gaan.
Ik heb even gekeken naar mijn gegevens van de afgelopen jaren, hieruit blijkt dat vooral de gasprijs in 2018 flink verhoogd is. Ik heb steeds elk jaar de goedkoopste aanbieder gekozen via gaslicht.com, de grafiek laat de tarieven zien inclusief vastrecht, belastingen en eventuele korting, maar exclusief netbeheerkosten en heffingskorting.

In juli dit jaar een contract bij Engie afgesloten en vandaag het aanbod van Vandebron op gaslicht.com toegevoegd om de trend te zien van dit jaar. De gasprijs lijkt dus stabiel te blijven dit jaar, maar wordt dus volgend jaar nog eens met zo'n 7 cent verhoogd naar 70 cent per m3.

TwiSteD1 wijzigde deze reactie 05-12-2018 12:24 (5%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Van ongeveer 18 naar 22 cent is procentueel meer dan van 53 naar 63.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• bryanvan
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-01 15:29
Señor Sjon schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:41:
[...]

Niet alleen dat. Mijn theorie gaat een dag later ten gronde (hoewel het al jaren goed ging op deze manier.
https://www.ad.nl/economi...60-euro-duurder~a618d338/

[...]

Let op de vaste bedragen die je per maand betaalt en de losse tarieven. Welkomstpremies zijn vaak een lokkertje met erachter hoge eenheidsprijzen.
Uiteraard, alle kosten neem ik mee en dan opt einde gooi ik de cashbacks eraf. Het is soms ook raar bij die vergelijkingen, want de ene keer heeft leverancier X een leveringstarief van Y, en de andere keer op een andere site heeft dezelfde leverancier een 2x zo hoge leveringstarief :/.

Ik hoorde vandaag ook dat vanaf 1 januari de prijzen aanzienlijk omhoog gaan. Dus misschien maar beter om dit jaar nog iets af te sluiten.

EDIT: Vanavond heeft Oxxio 10€ extra cashback.

Ik kom vanavond weer uit op Oxxio, die heeft ook spontaan 280+10€ cashback op de normale aantallen en niet de 3500/3500 waar men meestal mee rekent.

Ik ga hem denk ik dus hier afsluiten :).

EDIT2: Trouwens nog steeds zo dat via vashbackxl dat je maar 240€ cashback krijgt. Dus voordeligst is vanavond Oxxio voor mijn postcode.

bryanvan wijzigde deze reactie 05-12-2018 22:38 (16%)

PSN: bryanlost

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Maasluip schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:09:
Van ongeveer 18 naar 22 cent is procentueel meer dan van 53 naar 63.
In de regel gebruikt men 2 tot 3x zoveel kWh t.o.v. m3. Dus elektriciteit telt nog harder door.

Ik ga denk ik weer voor greenchoice. Geen welkomstpremie, maar wel lage eenheidsprijzen.
bryanvan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:08:
[...]

Uiteraard, alle kosten neem ik mee en dan opt einde gooi ik de cashbacks eraf. Het is soms ook raar bij die vergelijkingen, want de ene keer heeft leverancier X een leveringstarief van Y, en de andere keer op een andere site heeft dezelfde leverancier een 2x zo hoge leveringstarief :/.

Ik hoorde vandaag ook dat vanaf 1 januari de prijzen aanzienlijk omhoog gaan. Dus misschien maar beter om dit jaar nog iets af te sluiten.

EDIT: Vanavond heeft Oxxio 10€ extra cashback.

Ik kom vanavond weer uit op Oxxio, die heeft ook spontaan 280+10€ cashback op de normale aantallen en niet de 3500/3500 waar men meestal mee rekent.

Ik ga hem denk ik dus hier afsluiten :).

EDIT2: Trouwens nog steeds zo dat via vashbackxl dat je maar 240€ cashback krijgt. Dus voordeligst is vanavond Oxxio voor mijn postcode.
Klopt. Nuon, GreenChoice en een paar andere zijn op hun eigen site veel duurder dan bij vergelijkers.

• Vaenir
Vaenir schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:39:
Energiedirect staat niet eens in mijn top 10 bij gaslicht.com.. Ik blijf maar uitkomen bij Fenor:
Normaal: 21,75 ct./kWh
Dal: 21,15 ct./kWh
Gas: 64,55 ct./m3
Leveringskosten: €87,12
Aangezien het vooruitzicht voor 2019 er niet zo rooskleurig uitziet, ben ik maar voor deze deal gegaan en dan voor 2 jaar. Tarieven liggen redelijk bij wat ik vorig jaar bij energiedirect had afgesloten. Ben recent begonnen met onze woning te verbeteren qua isolatie en qua stroomverbruik ook alles behoorlijk terug gebracht. Dan kan ik mij nu 2 jaar oriënteren op het afsluiten van de gaskraan.

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
Misschien wel een goed idee om de prijzen voor 2 jaar vast te zetten.. heeft dit verder nog voordelen?
In principe is de rekensom toch tarieven stroom (normaal/dal) + Gas + Leveringskosten - welkoms bonus?
Ik zit momenteel bij Oxxio en ben daar verder tevreden mee, de app werkt prima.

• MdO82
  • Nu online
Gezien de tarieven vanaf 1 januari flink zullen stijgen ben ik aan het kijken wat slim is om te doen.
Ik betaal altijd extra voorschot zodat ik altijd weer terugkrijg.
Daar zijn natuurlijk de meningen over verdeeld, maar gezien de tarieven nu flink gaan stijgen zou het dan verstandig zijn om mijn contract open te breken en dan weer vast te zetten ?

Dit zal natuurlijk een potje rekenen worden of het verstandig is natuurlijk.

Maar wat zullen jullie doen als je contract per 31 maart afloopt ?

2250 WP Zuid PVoutput

• jongetje
  • Laatst online: 16:13
MdO82 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:51:
Gezien de tarieven vanaf 1 januari flink zullen stijgen ben ik aan het kijken wat slim is om te doen.
Zover ik weet stijgen de belastingen en dergelijke vaste kosten. Die krijg je ook gewoon voor je kiezen als je nu overstapt. Het enige wat je vastzet zijn de Kwh electra en M3 gas prijzen. De rest wordt door de overheid en netbeheerder gewoon doorgerekend.

Ik hoor al 10 jaar dat beter is om voor 3 jaar vast te zetten door de energieleveranciers. Waarbij ik dan opmerk dat ze dat echt niet zeggen om mij een voordeel te geven maar om zelf beter van te worden...

jongetje wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:15 (18%)

• Harrie_
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:14:
[...]

Zover ik weet stijgen de belastingen en dergelijke vaste kosten. Die krijg je ook gewoon voor je kiezen als je nu overstapt. Het enige wat je vastzet zijn de Kwh electra en M3 gas prijzen. De rest wordt door de overheid en netbeheerder gewoon doorgerekend.

Ik hoor al 10 jaar dat beter is om voor 3 jaar vast te zetten door de energieleveranciers. Waarbij ik dan opmerk dat ze dat echt niet zeggen om mij een voordeel te geven maar om zelf beter van te worden...
Waar ze volgens mij beter van worden is dat ze je een heel klein kortingkje verschaffen in ruil voor het feit dat je 3 jaar bij hen blijft i.p.v. ieder jaar weer gaat rondhoppen.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:14:
[...]

Natuurlijk worden ze er beter van, waarom denk je dat ze er zo op aandringen om langer vast te zetten ;)
Maar genoeg mensen die nog naief genoeg zijn hoor, die komen met teksten als "Ja maar ik kreeg er een Toon gratis bij, of een ipad of ander "kado". 8)7
Elk jaar overstappen loont nog altijd het beste voor jezelf.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• MdO82
  • Nu online
Martinusz schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:40:
[...]

Natuurlijk worden ze er beter van, waarom denk je dat ze er zo op aandringen om langer vast te zetten ;)
Maar genoeg mensen die nog naief genoeg zijn hoor, die komen met teksten als "Ja maar ik kreeg er een Toon gratis bij, of een ipad of ander "kado". 8)7
Elk jaar overstappen loont nog altijd het beste voor jezelf.
Zolang er welkoms bonussen blijven bestaan is het altijd beter om over te stappen.

2250 WP Zuid PVoutput

• B-Real
Tja als ze dan ook drie jaar aan "welkomstkorting" doorberekenen als je het drie jaar vast zet wordt het misschien wel aantrekkelijker.

Eerste jaar dat ik een eigen huis had zat ik bij Nuon, na een jaar kreeg ik een "super aanbod" om tegen "lagere tarieven" klant te blijven. Tarieven die alsnog hoger waren als wanneer ik mij als nieuwe klant zou aanmelden bij Nuon (niet eens rekening houdend met de welkomstkorting). Volgens mij waren de lagere tarieven zelfs nog hoger als mijn oorspronkelijke tarieven 8)7
Tja, dan is de keuze redelijk makkelijk.

De energiemaatschappijen werken het zelf in de hand en volgens mij hebben ze er zelf meer werk van dan wij als particulieren. Natuurlijk moeten wij wat rekenen en vergelijken, maar het overstappen is in 2 min geregeld. Kan me niet voorstellen dat al die energiemaatschappijen alles al zo ver geautomatiseerd hebben dat ze het sneller dan 2 min. kunnen verwerken :p

Voor een paar tientjes per jaar zou ik waarschijnlijk de moeite niet nemen om jaarlijks over te stappen, maar het scheelt nu jaarlijks gewoon teveel om de moeite niet te nemen.

• Tremio
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15-02 08:46
Ik ben van plan over te stappen naar Essent. Voor mijn verbruik is Essent de goedkoopste.

https://www.essent.nl/con...%E2%82%AC200_korting::b2c

Het is een éénjarig contract met €250 cashback. Anderen die ook zijn overgestapt naar Essent? Is het slim om nu over te stappen?

Tremio wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:48 (11%)

• jongetje
  • Laatst online: 16:13
Tremio schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:47:
Het is een éénjarig contract met €250 cashback. Anderen die ook zijn overgestapt naar Essent? Is het slim om nu over te stappen?
Zolang er niemand een glazenbol heeft, weet je dat niet (daarnaast is je vraag uitgebreid besproken op de vorige pagina).

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een nieuwe energieleverancier voor alleen Gas. Dat lijkt lastig omdat je dan meestal geen bonus krijgt. Mijn tarief bij Delta is van 61 cent per m2 naar 71 cent nu gegaan en dat vind wel een erg forse verhoging.

Ik neig naar het afsluiten voor een 3-jaars contract bij Fenor omdat de tarieven daar netjes zijn, 64 cent per m3 en met de "ga van het gas af" perikelen van de komende jaren plus minder opbrengst uit Groningen verwacht ik dat de tarieven alleen maar verder stijgen, dan maar 3 jaar geen bonus, maar die zijn er voor enkel Gas contracten toch al nauwelijks. Verbruik is ongeveer 1550 á 1600 m2 per jaar met z'n tweeën. (Jaren 60 huis, 160 m2, matig geïsoleerd). Heeft iemand nog tips qua leveranciers die niet in de grote vergelijkers (Pricewise / GasLicht) zitten?

HD4Life @ Full-HD

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

MdO82 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:41:
[...]

Zolang er welkoms bonussen blijven bestaan is het altijd beter om over te stappen.
Ligt eraan, die bonussen zijn vaak een sigaar uit eigen doos. Een koude winter en je bonus verdwijnt door de gasmeter.
Tremio schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:47:
Ik ben van plan over te stappen naar Essent. Voor mijn verbruik is Essent de goedkoopste.

https://www.essent.nl/con...%E2%82%AC200_korting::b2c

Als ik hem inklop kom ik op 2960 incl. de premie. Dan is in mijn geval GC al goedkoper met 2880 zonder premies.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:19 (48%)

• Martinusz
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:18:
[...]

Ligt eraan, die bonussen zijn vaak een sigaar uit eigen doos. Een koude winter en je bonus verdwijnt door de gasmeter.
Dus als partij A en B dezelfde tarieven heeft, maar partij B geeft 150,- euro welkomstbonus, dan is dat een sigaar uit eigen doos? :?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Meestal is B duurder, maar wordt gelijk met A door de welkomstbonus. Dan stook je die bonus weer op als er een koude winter langskomt.

• MdO82
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:18:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar ik heb zoiets van dan heb ik even gratis stroom en gas ;)
Snap wel dat je het zelf betaald,

Ik neem de korting altijd mee in mijn verwachte kosten.
Ik zorg dat ik alles genoteerd hebt zoals de ODE, belastingen en het kale tarief.

Nu krijg ik tot vandaag met mijn bonus van €250 van Nuon nog €56 daarvan terug.
Echter ik zie het ook zo ik heb (mede door mijn zonnepanelen en goede ligging) van het begin van mijn contract (23 april) tot nu niks betaald aan Nuon.

Natuurlijk betaal je de voorschotten, maar als ik nu om wat voor reden zou moeten stoppen dan krijg ik theoretisch €56 euro terug.

In praktijk is dat natuurlijk onzin want je heb je contract niet uitgezeten, maar toch heb ik niks betaald tot nu toe.

Nu krijgen we natuurlijk nog 25 dagen december, Januari en Februari (en misschien zoals dit jaar Maart) waar je meer stookt dus die €250 ben ik natuurlijk al kwijt aan mijn energie, maar toch vind ik het lekker om dit straks aan het eind op de rekening te zien staan.

Ik kan natuurlijk ook volgend jaar blijven zitten en dan geen €250 korting krijgen.
Dan voelt het toch minder lekker, nogmaals snap dat je het zelf betaald, maar het is toch die knop in je bol die het dan toch lekker vind dat je de korting hebt.

2250 WP Zuid PVoutput

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Señor Sjon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:32:
Meestal is B duurder, maar wordt gelijk met A door de welkomstbonus. Dan stook je die bonus weer op als er een koude winter langskomt.
Dat ligt ook aan de tarieven, leveringskosten en uiteraard de bonus. Als ik een willekeurige offerte neem die ik doorgerekend heb, die zonder bonus duurder was dan een andere partij met lagere tarieven maar zonder bonus, dan moet het toch wel een hele koude winter worden mocht het met bonus niet goedkoper zijn.

In dit geval heb ik Vandebron (duurder maar hoge bonus) vergeleken met Fenor (goedkoper). Vooral gespeeld met gas omdat daar de grootste variatie in mogelijk is. Bij een veel koudere winter verbruik ik niet ineens veel meer electriciteit. Gas daarentegen... Een standaard winter gebruik ik zo'n 1450m3. Ik heb het doorgerekend tot 1850m3, in stappen van 100m3. In alle gevallen zorgt de bonus ervoor dat Vandebron goedkoper blijft. Niet veel, minder dan €10 op maandbasis.

In dit voorbeeld moet ik 4691m3 gaan verbruiken in een jaar wil Vandebron niet meer goedkoper zijn. In dat geval ben ik €0,01 meer kwijt bij Vandebron dan bij Fenor. Echter, als ik in een jaar 3200m3/323% meer ga verstoken hebben we 't niet meer over een koudere winter, maar dan is de hel bevroren.

Kijk ik naar mijn uiteindelijke keuze, EnergieDirect, dan is ED met hogere tarieven zelfs zonder bonus al goedkoper, alleen al vanwege de lagere leveringskosten. In dat geval moet ik dus al 5525m3 verstoken om met bonus duurder uit te zijn.

Kortom, er moet altijd naar het totaalplaatje gekeken worden. Een hoge bonus is niet zaligmakend, maar lagere tarieven dus ook niet per definitie.

RvL wijzigde deze reactie 06-12-2018 15:13 (8%)

Nu de dekens nog...

• MadBear
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:54

MadBear

BOE :)

Het voordeel van lagere leveringstarieven t.o.v. een hogere bonus is mijn inziens toch nog altijd dat je bevoorschotting meer in lijn is met je daadwerkelijk verbruik. Als ik 300 welkomstbonus krijg bij een aanbieder vergelijk met een op jaarbasis iets duurdere (zeg 20-30 euro) aanbieder zonder welkomstbonus, kies ik liever voor nummer 2. Bij faillissement (ja ik ben ex-klant van EnergieFlex) ben je je welkomstbonus kwijt en ik betaal niet elke maand teveel bevoorschotting voor mijn welkomstbonus.

Ik verwacht overigens op dat de gasprijs in 2019 rond de 80 cent per kuub komt (inclusief belasting, variabel tarief), kijkend naar de huidige tarieven exclusief welkomstbonus en de verhoging van de energiebelastingen.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als ik dit grafiekje mag geloven dan valt het allemaal wel mee met de stijging van de gasprijs. Een lang contract zie ik dus ook niet echt zitten.

http://mijn.forstrom.nl/cms_assets/system/media/840/original/Verdeling-gas-Dec18.png?1543230461

Kan je bij Fenor alleen de prijzen zien door je naw/geboortedatum op te geven?

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

MadBear schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:45:
Het voordeel van lagere leveringstarieven t.o.v. een hogere bonus is mijn inziens toch nog altijd dat je bevoorschotting meer in lijn is met je daadwerkelijk verbruik. Als ik 300 welkomstbonus krijg bij een aanbieder vergelijk met een op jaarbasis iets duurdere (zeg 20-30 euro) aanbieder zonder welkomstbonus, kies ik liever voor nummer 2. Bij faillissement (ja ik ben ex-klant van EnergieFlex) ben je je welkomstbonus kwijt en ik betaal niet elke maand teveel bevoorschotting voor mijn welkomstbonus.

Ik verwacht overigens op dat de gasprijs in 2019 rond de 80 cent per kuub komt (inclusief belasting, variabel tarief), kijkend naar de huidige tarieven exclusief welkomstbonus en de verhoging van de energiebelastingen.
Helemaal mee eens. Daarom heb ik ook niet gekozen voor Vandebron die ik in mijn voorbeeld aan haal. Boven de streep te duur. In mijn geval is de keuze gevallen op EnergieDirect: voor bonus een paar cent (letterlijk) duurder dan Fenor. Na bonus de goedkoopste.

Ik wacht echter nog even tot eind december met daadwerkelijk aanvragen. Dat had ik eind november al wel gedaan, maar weer geannulleerd. De tarieven in december zijn namelijk goedkoper (-3,5ct op een m3 gas). Als in januari blijkt dat de gasprijs wel gedaald is, flik ik hetzelfde geintje nog een keer.

Nu de dekens nog...

• B-Real
Onder het mom: beter goed gejat dan slecht bedacht.

Heeft iemand een Excel sheet waarin makkelijk alle variabelen te kloppen zijn om zo een meer gedetailleerd vergelijk te maken dan dat bijv. gaslicht.com dat doet.

Vooral ook om, zoals bovenstaand naar voren kwam, te kunnen spelen met een variabel verbruik ivm met een zeer strenge winter of juist niet. (Of zoals in mijn geval, een nieuwe woning en derhalve een lastig nauwkeurig in te schatten verbruik)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat kan je zelf toch wel even in elkaar klussen? Dat is nog geen vijf minuten werk.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:19
Momenteel ben ik ook aan het rondkijken voor een energieleverancier in verband met het verhuizen naar een nieuwe woning. Opvallend is, dat Energiedirect bij de verschillende vergelijkingssites bij mij niet naar boven komt met een scherp aanbod, terwijl zij de goedkoopste is op hun eigen site.

Wat ik erg lastig vind is bepalen wat ons nieuwe verbruik gaat worden, aangezien de woningen totaal niet vergelijkbaar zijn, we gaan van een flat naar een hoekwoning. De flat had stadsverwarming die nagenoeg nooit aanstond, naar een woning met luchtverwarming en een houtkachel. Voor de zekerheid heb ik maar meerdere berekeningen gemaakt, met uiteenlopende situaties en in alle situaties lijkt Energiedirect de goedkoopste te zijn.

• B-Real
Señor Sjon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:16:
Dat kan je zelf toch wel even in elkaar klussen? Dat is nog geen vijf minuten werk.
Klopt, maar: Onder het mom: beter goed gejat dan slecht bedacht :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ep Woody schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:24:
Momenteel ben ik ook aan het rondkijken voor een energieleverancier in verband met het verhuizen naar een nieuwe woning. Opvallend is, dat Energiedirect bij de verschillende vergelijkingssites bij mij niet naar boven komt met een scherp aanbod, terwijl zij de goedkoopste is op hun eigen site.

Wat ik erg lastig vind is bepalen wat ons nieuwe verbruik gaat worden, aangezien de woningen totaal niet vergelijkbaar zijn, we gaan van een flat naar een hoekwoning. De flat had stadsverwarming die nagenoeg nooit aanstond, naar een woning met luchtverwarming en een houtkachel. Voor de zekerheid heb ik maar meerdere berekeningen gemaakt, met uiteenlopende situaties en in alle situaties lijkt Energiedirect de goedkoopste te zijn.
Vraag het de vorige bewoner. ;)

• Ep Woody
Die deden altijd de houtkachel aan, dus niet representatief.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:31
Ep Woody schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:52:
[...]

Die deden altijd de houtkachel aan, dus niet representatief.
Nou dat kost ook bar weinig, dus ik zou zeggen ga daar mee door

• Unito
  • Laatst online: 10:20
Misschien beetje gekke vraag maar communiceren energiebedrijven met elkaar over je meterstand bij overstap? Of kan het ook zo zijn dat je een deel van je stroom dubbel (of helemaal niet) betaald?

Ik heb net zelf aan de oude en nieuwe leverancier dezelfde stand (met dezelfde datum) doorgegeven maar heb daar eerdere jaren niet op gelet..

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:53

MsG

Forumzwerver

Unito schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:50:
Misschien beetje gekke vraag maar communiceren energiebedrijven met elkaar over je meterstand bij overstap? Of kan het ook zo zijn dat je een deel van je stroom dubbel (of helemaal niet) betaald?

Ik heb net zelf aan de oude en nieuwe leverancier dezelfde stand (met dezelfde datum) doorgegeven maar heb daar eerdere jaren niet op gelet..
Nee dat kan vaak dus wel, maar daar mee sjoemelen is natuurlijk gewoon fraude. Maar er zijn mensen die dat bijvoorbeeld hebben gedaan bij Energieflex om virtueel meer stroom af te nemen dan ze eigenlijk deden ten bate van hun nieuwe leverancier met het gevoelsmatige idee dat je nog wat meer stroom terugzag voor je verdampte vordering op de boedel. Ik niet overigens.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Unito
  • Laatst online: 10:20
MsG schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:01:
[...]

Nee dat kan vaak dus wel, maar daar mee sjoemelen is natuurlijk gewoon fraude. Maar er zijn mensen die dat bijvoorbeeld hebben gedaan bij Energieflex om virtueel meer stroom af te nemen dan ze eigenlijk deden ten bate van hun nieuwe leverancier met het gevoelsmatige idee dat je nog wat meer stroom terugzag voor je verdampte vordering op de boedel. Ik niet overigens.
Helder dank, uiteraard wil ik fraude niet aanmoedigen. Maar om te voorkomen dat je gas/electra dubbel betaald moet je dus ook wel even opletten. Daar had ik nog nooit echt over nagedacht (misschien naief 8)7)

• reneeke1970
Unito schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:04:
[...]

Helder dank, uiteraard wil ik fraude niet aanmoedigen. Maar om te voorkomen dat je gas/electra dubbel betaald moet je dus ook wel even opletten. Daar had ik nog nooit echt over nagedacht (misschien naief 8)7)
Die cijfers komen in een data bank en nemen ze van elkaar over, maak je geen zorgen.

• cpbox
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 24-01 18:15
Misschien ben ik hier niet op de goede plek, maar misschien wel
Dit betreft jaar/eindrekening met zonnepanelen.. en hoe Essent ging volgens mij fout:

Ik ben net gegaan van Essent naar Nuon, op 1/12
Overstap zelf ging vrij goed - Nuon had eerst een belachelijke hoog termijnbedrag gezet maar met een "klacht" met goeie argumentatie, het was nog hetzelfde daag aangepast.

Dus. Over Essent
Contract van 1/12/2017 tot 30/11/2018
Ik heb (wel) zonnepanelen : teruglevering > levering

Surprise, net een paar dagen voor 30/11: jaarrekening "van 01/12/2017 tot 23/11/2018".
Err.. waarom tot 23/11 en niet wachten tot een week later ? Antwoord van Essent: "Dit komt omdat het contract eerder is beëindigd dan de einddatum. De eindrekening ontvangt u binnen 6 weken na de einddatum."
Nee, dat begrijp ik niet, mijn contract is tot 30/11 maar ik had geen tijd om verder te kijken.

Rekening zelf was prima - ik heb ook alle gebruiksdata via slimmemeterportal.nl, mijn omvormer, ik noteer zelf de meterstanden ieder eerst van de maand etc
Deze rekening: 80 kwh teruglevering, dus negatieve gebruikt, 0.07 teruglevering tarief, en geen belastingen (Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie)
Prima !

En nu komt een jaarrekening over periode "24/11/2018 tot 30/11"
En Essent gaat nu salderen over een week in november.. 8)7
64 kwh levering, dus positieve gebruikt: Essent gebruikt dan hoog/laag tarieven, en belastingen (Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie)

Volgens mij klopt dat niet, ik heb een jaar contract en heb dus gevraagd aan Essent om dit te corrigeren:
Saldering aub over de hele periode (1/12/2017 tot 30/11/2018), komt uit op: 16 kwh teruglevering
Dus teruglevering tarief gebruiken over de hele periode, en geen belastingen (Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie)

Eind verschil is "maar" ~ €9 over mijn hele rekening
Ja, maar het correcte rekening voor mijn 1 jaar elektriciteit is ook maar ~ -€73

Misschien kan volgende keer Essent proberen om een intussen factuur te sturen rondt mid oktober..
lekker makkelijk verdienen :P

hoeveel mensen met zonnepanelen gaan echt goed kijken op een factuur ?

• reneeke1970
cpbox schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:45:
Dit betreft jaar/eindrekening met zonnepanelen.. en hoe Essent ging volgens mij fout:

Overstap zelf ging vrij goed - Nuon had eerst een belachelijke hoog termijnbedrag gezet maar met een "klacht" met goeie argumentatie, het was nog hetzelfde daag aangepast.

Dus. Over Essent

Surprise, net een paar dagen voor 30/11: jaarrekening "van 01/12/2017 tot 23/11/2018".
Err.. waarom tot 23/11 en niet wachten tot een week later ? Antwoord van Essent: "Dit komt omdat het contract eerder is beëindigd dan de einddatum. De eindrekening ontvangt u binnen 6 weken na de einddatum."
Nee, dat begrijp ik niet, mijn contract is tot 30/11 maar ik had geen tijd om verder te kijken.

Rekening zelf was prima - ik heb ook alle gebruiksdata via slimmemeterportal.nl, mijn omvormer, ik noteer zelf de meterstanden ieder eerst van de maand etc
Deze rekening: 80 kwh teruglevering, dus negatieve gebruikt, 0.07 teruglevering tarief, en geen belastingen (Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie)
Prima !

64 kwh levering, dus positieve gebruikt: Essent gebruikt dan hoog/laag tarieven, en belastingen (Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie)

Volgens mij klopt dat niet, ik heb een jaar contract en heb dus gevraagd aan Essent om dit te corrigeren:
Saldering aub over de hele periode (1/12/2017 tot 30/11/2018), komt uit op: 16 kwh teruglevering
Dus teruglevering tarief gebruiken over de hele periode, en geen belastingen (Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie)

Ja, maar het correcte rekening voor mijn 1 jaar elektriciteit is ook maar ~ -€73

Misschien kan volgende keer Essent proberen om een intussen factuur te sturen rondt mid oktober..

Essent is al jaren administratieve ramp, word daar ook nooit geen klant meer.

Maar goed dat ter zijde, dit is een mooi voorbeeld waarom nooit aan de slimme meter te beginnen.

Ik houd alles zelf maandelijks bij en geef zelf mijn standen door op het juiste moment.

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-02 21:05

Jerrythafast

Hier, aan de kust

cpbox schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:45:

Dus. Over Essent

Prima !

Dat is toevallig! (Of juist niet... -O-) Precies dat heb ik dus ook... Salderen: Factuur knipt jaar op, saldeert maar deels? Bij mij was alleen juist de eerste rekening met opwek < verbruik en de tweede met opwek >> verbruik in plaats van andersom zoals bij jou.

Full disclosure (was nog niet vermeld in het gelinkte topic): betreft bij mij inderdaad ook Essent.

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Ah, leuke van Budgetenergie: die willen het maandelijkse voorschot eenzijdig ophogen vanwege de hogere energiebelasting komend jaar.
Dat gaan we dus mooi niet doen, voor die 4 maanden dat ik daar in 2019 nog bij zit. Het EnergieFlex debacle heeft al aangetoond dat je niet te hoog moet zitten met voorschotten.

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
sambalbaj schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:10:
Ah, leuke van Budgetenergie: die willen het maandelijkse voorschot eenzijdig ophogen vanwege de hogere energiebelasting komend jaar.
Dat gaan we dus mooi niet doen, voor die 4 maanden dat ik daar in 2019 nog bij zit. Het EnergieFlex debacle heeft al aangetoond dat je niet te hoog moet zitten met voorschotten.
Zojuist ook die e-mail ontvangen van BudgetEnergie. Mogen zij deze hogere belastingtarieven zomaar doorrekenen in een lopend contract?

• MdO82
  • Nu online
OosterF schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:33:
[...]

Zojuist ook die e-mail ontvangen van BudgetEnergie. Mogen zij deze hogere belastingtarieven zomaar doorrekenen in een lopend contract?
Belasting mogen ze inderdaad doorrekenen
Het kale leveringsbedrag wat je afgesproken hebt blijft gelijk.
Staat ook in de voorwaarden dat belastingtarieven kunnen veranderen

2250 WP Zuid PVoutput

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:40:
[...]

Belasting mogen ze inderdaad doorrekenen
Het kale leveringsbedrag wat je afgesproken hebt blijft gelijk.
Staat ook in de voorwaarden dat belastingtarieven kunnen veranderen
Klopt, in de tarieven. Dat is ook logisch.
Het eenzijdig verhogen van het maandbedrag vond ik echter weer geen nette actie.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17-02 23:44
MadBear schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:45:Ik verwacht overigens op dat de gasprijs in 2019 rond de 80 cent per kuub komt (inclusief belasting, variabel tarief), kijkend naar de huidige tarieven exclusief welkomstbonus en de verhoging van de energiebelastingen.
Geen verkeerde verwachting want 81 cent/m3 ligt hier op de mat. (variabel)
Vastzetten 2 jaar is geen verkeerd idee denk ik, kans lijkt me klein dat het nog onder de 70 cent/m3 gaat duiken.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• MooseV
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-02 19:51
Aanbod gekregen van Vereniging Eigen Huis voor 3 jaar contract:
normaal tarief stroom per kWh € 0,2212
daltarief stroom per kWh € 0,2024
Vaste leveringskosten stroom per jaar € 31,99

gastarief per m³ € 0,6401
Vaste leverkosten gas per jaar € 31,99

• Spixo
  • Laatst online: 14:15
Heeft iemand hier ervaring met Homestroom.nl? Gezien de aanstaande belastingverhogingen in 2019 lijkt dit mij een gunstige leverancier. De prijzen staan nog vast tot en met 31 december 2019.

• Bob_NL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06-02 19:10
Spixo schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:33:
Heeft iemand hier ervaring met Homestroom.nl? Gezien de aanstaande belastingverhogingen in 2019 lijkt dit mij een gunstige leverancier. De prijzen staan nog vast tot en met 31 december 2019.
Ben er toevallig nu ook naar aan het kijken en Homestroom komt voor ons ook het beste uit de bus....
Gaat volgens mij via GreenChoice...

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15:18
Let op:
De bemiddelingsfee aan Homestroom bedraagt: € 4,75 per maand
Link: https://www.homestroom.nl...d-groen-energiecollectief

• Bob_NL
Klopt, en dan nog is deze een stuk goedkoper... :?

• potverdikkie
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 17-02 01:19
Iemand ervaring met PSV Energie?
https://www.easyswitch.nl...?id=C47891&providerId=317

Bij Easyswitch te krijgen en is onderdeel van Energiedirect.
Nog niet eerder van gehoord vandaar de vraag of jullie er bekend mee zijn.

• Spixo
  • Laatst online: 14:15
Klopt. De maandelijkse vaste kosten zijn 2,90 euro (vastrecht elektra) + 2,90 euro (vastrecht gas) + 4,75 euro (Homestroom-fee) = 10,55 euro per maand.

Maar zelfs met deze maandelijkse vaste kosten is Homestroom in mijn geval ruim goedkoper. Komt vooral door de scherpe gasprijzen die ze hanteren.

• Suli
  • Registratie: september 2009
  • Niet online
Bob_NL schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:53:
[...]

Klopt, en dan nog is deze een stuk goedkoper... :?
Ik ben net overgestapt en met dezelfde verbruik zou ik bij Homestroom ongeveer 100 euro duurder zijn. Vergeet de cashback niet die je bij andere aanbieders kan ontvangen.

• Bob_NL
Suli schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:00:
[...]

Ik ben net overgestapt en met dezelfde verbruik zou ik bij Homestroom ongeveer 100 euro duurder zijn. Vergeet de cashback niet die je bij andere aanbieders kan ontvangen.
Zal voor eenieder wel enigszins anders zijn, ook afhankelijk van het verbruik misschien?
Ik heb het via independer vergeleken en dan nog eens op de site van mijn huidige aanbieder energiedirect...

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:43
Im mei 2016 ben ik naar een koop huisgegaan.
Toen heb ik een jaarcobtract bij Essent afgesloten voor stroom en gas. In mei 2017 ia dit omgezet naar een variable.... en deze heb ik nog steeds.

Is het verstandig om nu nog over te stappen en hem vast te zetten voor 3 of 5 jaar... of juist niet?

Tussenwoning 2005 1 persoon

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

3 of 5 jaar zou ik niet zo snel doen, vooral omdat je niet weet hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen.

Ja, de energiebelasting gaat zeer waarschijnlijk omhoog, maar dat zal ook bij een 5 jarig contract zo zijn en doorberekend worden. Om die reden hoef je het dus niet vast te zetten. En wat de tarieven gaan doen durf ik niet te voorspellen...

Daarnaast vraag ik me af of langer dan 1 jaar ook goedkoper zal zijn, zeker als je de bonus mee telt. Als ik naar mijn situatie kijk, betaal ik voor 1 jaar bij EnergieDirect €1983, exclusief de bonus. Daar gaat dan nog €130 van af waardoor ik op €1853 uit kom.

Als ik naar het goedkoopste 5 jarig contract kijk, dan ben ik excl. korting al €2093 kwijt. De totale bonus van €350 wordt dan ook door 5 gedeeld, waardoor je op €2023 per jaar uit komt.

3 jarige contract zouden wellicht nog wel een optie zijn. Fenor bijvoorbeeld hanteert weliswaar geen welkomstkorting maar wel relatief lage tarieven. Bij 3 jaar vast zou ik op €1953 uitkomen.

Kortom, kijk je puur naar kosten dan is 1 jarig waarschijnlijk goedkoper (of misschien zelfs variabel wel). Wil je meer zekerheid dan zou ik max. 3 jaar overwegen.

Nu de dekens nog...

• PKHS
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-02 11:35
MooseV schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:38:
Aanbod gekregen van Vereniging Eigen Huis voor 3 jaar contract:
normaal tarief stroom per kWh € 0,2212
daltarief stroom per kWh € 0,2024
Vaste leveringskosten stroom per jaar € 31,99

gastarief per m³ € 0,6401
Vaste leverkosten gas per jaar € 31,99
Wij kregen hetzelfde aanbod van Vereniging Eigen Huis.
Na de diverse vergelijkingssites te hebben bekeken, besloten om op hun aanbod in te gaan.

Overigens had ik niet eerder van ENGIE gehoord.
Grootste nutsbedrijf ter wereld.

• MdO82
  • Nu online
PKHS schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:25:
[...]

Na de diverse vergelijkingssites te hebben bekeken, besloten om op hun aanbod in te gaan.

Engie was in het verleden ook wel bekend als Electrabel

2250 WP Zuid PVoutput

• Odicus
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 13-02 08:37
OgWok schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:08:
[offtopic] In Engeland is Npower (onderdeel RWE) net veroordeeld tot een boete van £ 26M, vanwege het in de kou laten staan van klanten die oa problemen hadden met hun onjuiste factuur.
Zal hier ook wel een keer gaan gebeuren.
Het marktmodel in Engeland zit heel anders in elkaar dan in Nederland. Daar ben je leverancier van een pand en moet je zelf als leverancier actief aan de slag om te bepalen wie er woont. Dit leidt tot een chaos in je administratie, omdat mensen nogal eens hun verhuizingen (bewust/onbewust) niet doorgeven. In Nederland verhuist je energiecontract mee als je gaat verhuizen.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07:48
Mijn verbruik heb ik wel redelijk op teruggebracht naar wat het kan zijn ondertussen. Nu wil ik kijken of ik nog winst kan boeken vanuit een andere energieleverancier. Met de signalen dat de tarieven flink gaan toenemen de komende jaren overweeg ik om de tarieven voor 3 jaar vast te leggen ipv 1 jaar. Is dat een gekke keuze of doen jullie dat (nu) ook?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@XeNeRgY Ik heb je post even verplaatst vanuit Gas besparen door middel van CV tuning deel II naar dit huidige topic.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

@XeNeRgY
De energiebesparing gaat mogelijk flink stijgen (tarieven voor 2019 zijn nog niet definitief), maar dat wil niet zeggen dat de tarieven ook meestijgen.

Ik heb hierboven een post gedaan over het verschil tussen 1, 3 en 5 jaar. In mijn geval is 1 jaar nog steeds het voordeligst maar dat is uiteraard met mijn verbruik (piek/dal 1950/1950kWh, gas 1550m3).

Wil je meer zekerheid dan zou je een langere contractduur kunnen overwegen.

Nu de dekens nog...

• donaldk
  • Laatst online: 11:24
Greenchoice vaste termijn is inmiddels al iets meer dan een jaar voorbij. Afgelopen jaar is het maandtarief al flink hoger geweest, moest ondanks wat minder verbruik iets bij betalen.

Ik vind het altijd een stressvol iets en de vorige keer heeft mijn broer het geregeld, maar mijn moeder kan hem al die tijd niet meer bewegen het voor haar uit te zoeken.

Ik heb wel eens die pushers van Eneco meerdere malen aan de telefoon gehad. Zo vaak dat ik de tarieven heb opgezocht, want ze zouden goedkoper zijn, ja ook goedkoper dan Greenchoice. Nou nee daar kunnen we niet in mee en dat waren dus al variabele tarieven.

Greenchoice is immers het budget/prijsvechters merk van Eneco.

Veel stroom, zelfs meer na elven dan eerder. Ook aardig wat gas en op gastarieven concurreren ze bijna niet. In het verleden wel eens gehad dat je een aantrekkelijk stroomtarief krijgt voorgeschotelt,maar dan dik verloor op het gas.

Punten:
Gunstig gastarief
Dubbeltarief electra
Beslist geen 'slimme' meter.

Ik ga even de verbruikscijfers van de jaarafrekening van een paar maanden terug opzoeken.

Blijkbaar zitten we al vijf jaar bij Greenchoice, sinds 1-7-13. Eerste jaar verbruikten we 2.911 kWh hoog tarief en 4.923 kWh Laag tarief (dal), ik heb ook wel boven de 8000 kWh gezien.

Stroom hoog 0,05428 en belasting 0,20991 per kWh.
Stroom laag 0,04060 en belasting 0,19336 per kWh.

Gasverbruik was dat jaar 2.643 m³ en we hebben bij minder warme jaren ook ruim boven de 3000 kuub gezeten. Tarief was toen 0,25737 en belasting ruim het dubbele 0,54310.

Afgelopen jaar hebben we een koude periode gehad, dus ongeveer 2400 kuub gas en 6200 kWh, waarvan 3500 daltarief en 2700 dagtarief. Er is de afgelopen jaren wel enige verschuiving naar dagverbruik geweest. Maar nog steeds gaat het meeste er na elf uur 's avonds door.

Verwachting voor komende periode (tot juli) is 6300 kWH en een ruime 2300 kuub gas.
U heeft gebruik gemaakt van ons Kortingsgarantietarief. Hiermee bent u altijd voordeliger uit dan met het standaard variabele tarief van de grootste leverancier in uw regio. Een uitsplitsing van de tarieven vindt u in uw persoonlijke dossier op www.greenchoice.nl.
Dus daarom vind ik wel een maandbedrag, maar geen tarief die ik moet betalen, altijd dat schimme gedoe.

Het huidige variabele tarief is:

Stroom:
Normaaltarief (per kWh) € 0,2216 Toon alle details
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw stroom die op piekmomenten is verbruikt. De tijden waarop dit tarief geldt, is door uw netbeheerder bepaald en ook bij hen op te vragen.

Het tarief bestaat uit:

Levering € 0,0653
Energiebelasting tooltip trigger € 0,1046
ODE heffing tooltip trigger € 0,0132
Btw (21,00%) € 0,0385

Daltarief (per kWh) € 0,2045 Toon alle details
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw stroom die op dalmomenten is verbruikt. De tijden waarop dit tarief geldt, is door uw netbeheerder bepaald en ook bij hen op te vragen.

Het tarief bestaat uit:

Levering € 0,0512
Energiebelasting € 0,1046
ODE heffing € 0,0132
Btw (21,00%) € 0,0355

GAS:
Tarief (per m3) € 0,6783
Dit is het tarief dat gehanteerd wordt voor uw gas.

Het tarief bestaat uit:

Levering € 0,2721
Energiebelasting € 0,2600
ODE heffing € 0,0285
Btw (21,00%) € 0,1177

Edit: volgens het journaal gisteravond is er bekend hoeveel de energiekosten omhoog gaan. Van Greenchoice hoor ik dat nooit, dus waar kan ik die informatie vinden, want het gaat voornamelijk om extra belasting en die is provider onafhankelijk?

Oh ja, op de website waar greenchoice nieuwe klanten werft schreeuwen ze van de daken dat ik maar 127 euro hoef te betalen *schuds hoofd*

Variabel is nu nog 4 euro minder dan bovenstaand 1 jaar vast tarief.

donaldk wijzigde deze reactie 12-12-2018 10:33 (57%)

• geerttttt
  • Laatst online: 15:33

geerttttt

Manisch positief

Hm, misschien dat mensen mij hier kunnen adviseren.

Mijn energiecontract loopt eind februari af. Ik had nu een contract van 1 jaar vast (ik wissel elk jaar vanwege de bonus).

Nu hoor ik veel dat in 2019 de prijzen gaan stijgen. Als ik goed lees is dat vooral de belasting, wat voor zover ik heb begrepen voor iedereen in 2019 stijgt, ook als je een vast contract hebt wat nog niet is afgelopen?

Zo ja, loont het dan om nu alvast over te stappen? Of kan ik beter wachten tot januari/februari?

(Ter info, 2 persoons huishouden met zonnepanelen, gebruik netto vrijwel geen stroom, alleen gas). :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• MdO82
  • Nu online
geerttttt schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:08:
Hm, misschien dat mensen mij hier kunnen adviseren.

Mijn energiecontract loopt eind februari af. Ik had nu een contract van 1 jaar vast (ik wissel elk jaar vanwege de bonus).

Nu hoor ik veel dat in 2019 de prijzen gaan stijgen. Als ik goed lees is dat vooral de belasting, wat voor zover ik heb begrepen voor iedereen in 2019 stijgt, ook als je een vast contract hebt wat nog niet is afgelopen?

Zo ja, loont het dan om nu alvast over te stappen? Of kan ik beter wachten tot januari/februari?

(Ter info, 2 persoons huishouden met zonnepanelen, gebruik netto vrijwel geen stroom, alleen gas). :)
De belastingen staan los van het contract.
Dus die stijgt voor iedereen ook al heb je een vast contract.
Het kale tarief heb je vastgezet de belastingen kunnen stijgen.

Voor het belastingverhaal maakt het dus niet uit.

2250 WP Zuid PVoutput

• donaldk
PKHS schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:25:
[...]

Moet je lid zijn van deze vereniging, voor dit aanbod?

• donaldk
Bob_NL schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:15:
[...]

Ben er toevallig nu ook naar aan het kijken en Homestroom komt voor ons ook het beste uit de bus....
Gaat volgens mij via GreenChoice...
Helaas vermeld zijn website enkel stroom tarieven, gas laat deze opvallend genoeg weg. En korting ten opzichte van eneco enzovoorts zegt niets. Kijk als ze nou eens vergeleken met Greenchoice, dat is een nuttige vergelijking, Greenchoice energie tegen een korting.

Edit, je moet heel goed kijken:
https://www.homestroom.nl...rgiecollectief-homestroom

Het maand bedrag waar de website mee komt is 20 euro lager dan dat we nu betalen aan Greenchoice, Maar hoe ze aan deze verwachting komen, is dus onduidelijk. Want 2400 cent is 24 euro minder voor gas (levering zonder de belastingen). En voor stroom ook een tientje dus ~40 euro per jaar inclusief BTW, exclusief energiebelastingen. De maandtermijn is echter 20 euro lager per maand, die korting kan twee maanden uit, daarna bouw je tien maanden tekort op die je in eindafrekening moet bij betalen?

Dan moet GC toch ook hetzelfde gunstige tarieven kunnen bieden ter behoud van klanten. Dal tarief stroom scheelt maar 1 honderste cent , hoogtarief is ruim 2 honderste cent per kWH, dus daar kan die 20 euro per maand niet van betaald worden, lijkt mij.

Als Eigen huis inderdaad 64 in plaats van 67 cent voor gas rekent dan is dat een interessante optie.

Voor drie jaar bieden ze Engie en die tarieven zijn grofweg gelijk aan de variabele tarieven van Greenchoice voor de stroom. 'tegenbod Greenchoice' ligt gewoon een goede honderd euro per jaar hoger.

Ik doe liever geen drie jaar, voor jaar is het budget energie en dan is gas 66,69 cent per kuub, dus praktisch geen verschil met huidige variable gastarief.

donaldk wijzigde deze reactie 13-12-2018 04:16 (35%)

• Ep Woody
donaldk schreef op donderdag 13 december 2018 @ 02:11:
[...]

Nee hier hoef je geen lid van te zijn, je kunt je tot 14 januari nog vrijblijvend inschrijven voor een aanbod. Zie: https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-energie#/

Ik heb net het aanbod van 1 jaar geaccepteerd van BudgetEnergie, maar lees dat bij het terugleveren (er komen dit jaar zonnepanelen op mijn woning) gesaldeerd wordt per telwerk. Dus wat bij hoog tarief wordt opgewekt wordt alleen gesaldeerd met datgene dat verbruikt wordt met hoog tarief en wat opgewekt wordt tijdens laag tarief gesaldeerd wordt met datgene dat gebruikt wordt tijdens het laag tarief, maar wat gebeurt er met de energiebelasting en de ODE? Wordt dat wel verrekend of ben je die kwijt?

Edit: Eerst goed lezen voor je vragen stelt, https://www.budgetenergie...oom/terugleveren-salderen laat zien dat de energiebelasting en ODE gewoon verrekend worden, dat maakt dat de verplichting van BudgetEnergie om als je een dubbele meter hebt, je geen enkel tarief kan krijgen, alleen maar positiever voor de eindafrekening, het overschot in het hoge tarief wordt namelijk voor een hoger bedrag vergoed dan het bedrag dat je betaalt voor de stroom die je in het lage tarief gebruikt. :o

Ep Woody wijzigde deze reactie 13-12-2018 10:04 (22%)

• PKHS
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-02 11:35
donaldk schreef op donderdag 13 december 2018 @ 02:11:
[...]

Je kunt je vrijblijvend inschrijven voor de collectieve inkoop van energie bij Vereniging Eigen Huis.

Zie: https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-energie/

Mocht je op het aanbod ingaan, dan wordt je gratis een jaar lid van Vereniging Eigen Huis.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 21-12-2018 09:04 (8%)
Reden: Adwords verwijderd

• donaldk
Ik heb ons aangemeld voor collectief, Engie en budgetenergie als aanbod voor 3 en 1 jaar gekregen, zoals jullie. Zoals in de rekenvoorbeelden hierboven te zien valt heb ik reeds ons huidige variabele tarieven nog niet zo slecht zijn. Greenchoice doet Vereniging Eigenhuis enkel een tegenbod bij drie jaar. Voor één jaar hebben ze echt maar een aanbieder BudgetEnergie. Marktgemiddelde in plaats van een alternatief aanbod.

Besparing van dikke 100 euro op Greenchoice is niet tegenover mijn huidige variabele tarieven, maar hogere tarieven in een 'tegenbod' van Greenchoice voor 3 jaar. Die zijn hoger wat ik nu bij ze betaal, alleen gas is marginaal minder. Maar ja drie jaar hebben we eens gehad en ja rekening ging gewoon omhoog door de belastingen.

Bij drie jaars aanbod scheelt gas ongeveer drie cent per kuub, maar bij één jaar scheelt een paar tienden van een cent per kuub.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Dat aanbod van VEH 3 jaar is inderdaad wel interessant, hoewel ik steeds gezegd heb niet snel voor een lang contract te gaan. Maar de tarieven zijn wel lekker laag, zonder bonus slechts een paar cent per maand duurder dan b.v. EnergieDirect.

Tarieven voor gas zijn zelfs lager dan mij huidige tarieven, van 3 jaar geleden.

RvL wijzigde deze reactie 13-12-2018 22:04 (14%)

Nu de dekens nog...

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08:41

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ik was net een vergelijking aan het doen met mijn huidige verbruik en een fictief verbruik van een tweepersoonshuishouden. Het verschil is 600 m3 gas per jaar.

Als ik mijn eigen verbruik opgeef, dan krijg ik 185 euro korting. Geef ik een hoger verbruik op, dan krijg ik spontaan een eenmalige korting van 300 euro.

Waar zit het addertje onder het gras? Ik kom er in de voorwaarden niets over tegen.

Wat als ik het hogere verbruik opgeef maar uiteindelijk minder gebruik?

Bijvoorbeeld vandebron en oxxio:
https://static.pricewise....evoorwaarden_okt_2017.pdf
https://static.pricewise....troom%20en%20gas_2018.pdf

Ik kom hem niet tegen :?

LED-Maniak wijzigde deze reactie 14-12-2018 12:16 (30%)

Appeltaart is lekker!

• Martinusz
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:05:
Ik was net een vergelijking aan het doen met mijn huidige verbruik en een fictief verbruik van een tweepersoonshuishouden. Het verschil is 600 m3 gas per jaar.

Als ik mijn eigen verbruik opgeef, dan krijg ik 185 euro korting. Geef ik een hoger verbruik op, dan krijg ik spontaan een eenmalige korting van 300 euro.

Waar zit het addertje onder het gras? Ik kom er in de voorwaarden niets over tegen.

Wat als ik het hogere verbruik opgeef maar uiteindelijk minder gebruik?

Bijvoorbeeld vandebron en oxxio:
https://static.pricewise....evoorwaarden_okt_2017.pdf
https://static.pricewise....troom%20en%20gas_2018.pdf

Ik kom hem niet tegen :?
Dit is al wel aantal keer besproken nu in dit topic :) lees even paar pagina's terug zou ik zeggen ;)
Naar mijn weten is Eneco de enige die in de voorwaarden heeft staan dat de Bonus wordt gebaseerd op daadwerkelijk jaarverbruik en dus indien nodig gecorrigeerd wordt.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08:41

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Martinusz schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:20:
[...]

Dit is al wel aantal keer besproken nu in dit topic :) lees even paar pagina's terug zou ik zeggen ;)
Naar mijn weten is Eneco de enige die in de voorwaarden heeft staan dat de Bonus wordt gebaseerd op daadwerkelijk jaarverbruik en dus indien nodig gecorrigeerd wordt.
Die heb ik inmiddels doorgelezen maar een werkelijke conclusie kon ik niet vinden.

Nog maar even rondklikken dus. :)

Appeltaart is lekker!

• Martinusz
  • Nu online
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:30:
[...]

Die heb ik inmiddels doorgelezen maar een werkelijke conclusie kon ik niet vinden.

Nog maar even rondklikken dus. :)
Stop met klikken, lees mijn laatste zin, dat is de conclusie :P

• Goku33
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:27

Goku33

Ownage!

Anderen ook bericht van Nuon gehad? Ik krijg normaal altijd 100-200 euro terug en het energieverbruik is niet gestegen...

Uit voorzorg passen we uw termijnbedrag aan
We begrijpen dat u liever niet bijbetaalt op de jaarafrekening. Daarom passen we uw termijnbedrag aan. Dat doen we uit voorzorg, zodat u hier geen omkijken naar heeft. Uw nieuwe termijnbedrag hebben wij gebaseerd op de stijging van de energietarieven. Daarnaast hebben wij ook uw energieverbruik meegenomen. Zo spreiden we uw energiekosten over het jaar en voorkomen we verrassingen op de jaarafrekening.
* uw termijnbedrag is nu € 132,00
* dit wordt vanaf 28 januari 2019 € 280,00

Wat!?

• spanx
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-02 22:49

spanx

_Sp[A]nX_

Als ik over een paar maanden ga verhuizen kan ik dan nu voor het huidige huis een contract afsluiten? Neem ik dat dan mee naar het nieuwe huis?

Nieuwe huis heeft wel 12 zonnepanelen moet ik daar nu al rekening mee houden bij het afsluiten?

Damn it's good 2b a Tweaker!

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12:17
Goku33 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:30:
Anderen ook bericht van Nuon gehad? Ik krijg normaal altijd 100-200 euro terug en het energieverbruik is niet gestegen...

Uit voorzorg passen we uw termijnbedrag aan
We begrijpen dat u liever niet bijbetaalt op de jaarafrekening. Daarom passen we uw termijnbedrag aan. Dat doen we uit voorzorg, zodat u hier geen omkijken naar heeft. Uw nieuwe termijnbedrag hebben wij gebaseerd op de stijging van de energietarieven. Daarnaast hebben wij ook uw energieverbruik meegenomen. Zo spreiden we uw energiekosten over het jaar en voorkomen we verrassingen op de jaarafrekening.

Wat!?
Volgens het nieuws op BNR radio gisteren zou een gemiddelde gezin 300 euro oid meer betalen per jaar.
Dan rekenen ze erg veel moet ik zeggen. Zou zegggen neem contadt op en vraag erna.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:57

Wat!?
Ja die gaan met jouw centen de kredietmarkt op, iemand een hypotheek ofzo verkopen. Wat dacht je dan?

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:12
Ik ben sinds een paar dagen overgestapt van EasyEnergy naar Greenchoice. Echter krijg ik toch nog een rekening van EasyEnergy die ik zou moeten voldoen, volgens hun. Dit gaat dan over de periode januari. December heb ik ook al betaald. Daarmee betaal ik dus bijna twee maanden teveel. Dat ben ik eigenlijk niet van plan, omdat mijn contract is afgelopen en ik dus ook geen klant meer ben. Is dit een gebruikelijke gang van zaken?

Normaliter zou ik er niet zo heel veel problemen mee hebben, maar de administratie is zo'n grote rotzooi bij EasyEnergy dat ik het niet vertrouw om daar mijn geld tijdelijk te stashen. Ook was dit bij Greenchoice niet het gevalt oen ik naar EasyEnergy overstapt anderhalf jaar geleden.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kreeg een bericht van Greenchoice dat mijn maandbedrag met 10 euro verhoogd werd "omdat een gemiddeld huishouden € 160 meer gaat betalen". In de mail verder geen enkele informatie welke heffingen zouden veranderen dus ik heb ze maar een pissig berichtje op facebook geschreven. Toen kwamen ze met (verkeerde) getallen over de brug en een dom excuus dat ze niet iedereen een maatgesneden aanpassing kunnen doen (tuurlijk wel).
Prutzertje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:08:
[...]

Volgens het nieuws op BNR radio gisteren zou een gemiddelde gezin 300 euro oid meer betalen per jaar.
Dan rekenen ze erg veel moet ik zeggen. Zou zegggen neem contadt op en vraag erna.
Je kunt het voor je eigen situatie uitrekenen: https://www.rijksoverheid...allemaal/energiebelasting
Belasting op gas gaat 3 cent omhoog, op stroom gaat 0,72 cent omlaag en de heffingskorting gaat van € 308,54 naar € 257,54. Dat laatste is exclusief BTW dus dat zal de rest ook wel zijn.

Hier staat een overzichtje wat bepaalde "gemiddelde" huishoudens zouden verbruiken, in het ergste geval kom ik daar op 80 euro meer uit.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• CyberFR
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:41
Ik heb van Nuon een zelfde mail gehad over de tarief wijziging. Ga 1 februari weer terug naar Budget met een overstap premie van 280euro.
Maar toch wel vreemd dat ze tot deze verhoging komen voor een huishouden die 500m3 gas en 0kWh verbruikt. :+

Zo voorkomen we verrassingen op de jaarafrekening.

uw termijnbedrag is nu € 41,00
dit wordt vanaf 28 januari 2019 € 191,00

CyberFR wijzigde deze reactie 15-12-2018 09:06 (4%)

PVoutput---->2430wp

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:46
Hier ook zelfde mailtje van Nuon met een stijging van 52% van het maandbedrag. Maar ik zie dat er nog belachelijkere stijgingen zijn :D

Als ik zelf wat reken kom ik uit op een stijging van 15euro per maand door de belastingen. Ook mooi dat je op dit moment je termijnbedrag niet kan aanpassen in de Mijn Nuon omgeving.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:43
Bij Greenchoice kun je de scherpe kantjes er on line met een eigen termijnbedrag deels aanpassen, wil je echt lager dan 1 telefoontje en het is ok.
Op de afrekening stond €120 p/m ik kon zelf naar €100 meen ik en na een telefoontje is het €85 p/m in 2019. Ging super soepel.

Met de bonus van Nuon was ik net zo duur uit, amper verschil, maar ik vind Greenchoice prettiger, ze zijn heel soepel en hun strategie/klantenbenadering spreekt mij aan. Ik heb wel een collectiviteitskorting bij GC.

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:01
Die mail kreeg ik begin december al van Vandebron.

Met een verbruik van ~600m3 valt de absolute verhoging in de range van 70 tot 100 euro op jaarbasis. Mijn eigenlijke kosten zijn ~27 euro per maand, voorschot is 60 euro per maand. Nieuwe voorgestelde termijnbedrag in de e-mail was 100 euro :+

Toch maar snel op de knop "Niet akkoord" geduwd eronder. Vertrouw m'n eigen berekeningen nog het meest :D

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• MdO82
  • Nu online
Ik vind het toch belachelijk dat de maatschappijen eenzijdig de maandbedragen verhogen.
Ik heb zelf nog geen mail gehad van Nuon, maar ben benieuwd of ze mij ook aan gaan passen aangezien mijn contract nog tot 31 maart loopt.

Ik snap dat ze huishoudens niet voor verrassingen willen laten komen bij de eindafrekening, maar een huishouden dan ook maar even een maandbedrag van +50% te geven vind ik absurd.

Stijgen de kosten met €1000 per jaar ?

Breng het dan wat klantvriendelijker.

"Wij verwachten een flinke stijging van uw energiekosten en wij adviseren u uw maandbedrag te verhogen" zodat je zelf de keuze hebt wat je wilt doen.

Nu is het zo de kosten gaan omhoog dus u betaald maar even wat meer om goed uit te komen :?

Kan best begrijpen dat dit afschrikt bij huishoudens.

2250 WP Zuid PVoutput

• reneeke1970
Snappen jullie nou niet dat de stijging van maand bedrag is berekend op historisch verleden wat er in de databank staat???

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:43
Als ze niet soepel zijn dan bel je ze op en zeg je dat je weggaat, zorg wel dat je binnen de wettelijk bedenktijd valt.
Edit: ik heb mijn rekening geanonimiseerd. GC had mijn termijn bedrag vorige keer ook verhoogd. Door familieomstandigheden was dat blijven liggen, maar na 1 telefoontje werd het 80 euro en nu dus 85 euro.
Je kunt zien dat we niet alle stroom van de zonnepanelen opmaken en best nog veel terug leveren.

Geen kortingsaanbieding alleen collectiviteitscontract.
Voor het komend jaar kwam ik alleen bij een paar anderen per jaar maar ca 10 euro goedkoper uit, maar de voorwaarden stonden me niet aan, dus dan mag het verschil zelfs nog iets groter zijn, ik doe het dan toch niet.

Bij GC krijg ik elk eind van het jaar een aanbod om te verlengen obv de collectiviteit. Even kijken en toch nog even met anderen vergelijken.. OK voor GC?... druk voor akkoord op de knop.... weinig werk.

Samengevat netto verbruiken:
Gas was dus ca 1050 m3 per jaar en electra ca 2200 kWh.

De jaarafrekening is voor ons obv de april standen vd meters.

route99 wijzigde deze reactie 15-12-2018 11:54 (80%)
Reden: aanvulling

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True