Salderen: Factuur knipt jaar op, saldeert maar deels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-04 06:47
Een vraagje voor de kennis over salderen: over welke periode moeten verbruik en opwek met elkaar worden gesaldeerd?

Ik heb het definitieve antwoord nog niet kunnen vinden. Alle rekenvoorbeelden gaan altijd uit van een jaar, maar in de Elektriciteitswet kan ik zo snel niet eens vinden dat er überhaupt sprake is van een bepaalde periode waarbinnen wordt gesaldeerd. In theorie zou je zo elke week een rekening kunnen opstellen waar verbruik en opwek binnen alleen die week wordt gesaldeerd. Heeft iemand van jullie het antwoord? Of is dit een omissie in de wet en zijn we aan de grillen van de markt overgeleverd?

Hierna volgt wat achtergrond, over hoe deze vraag tot stand kwam. Ter leering ende vermaeck, zogezegd.

Welnu, het eerste jaarcontract in mijn nieuwe huis is vorige maand afgelopen en de rekeningen zijn opgemaakt. Mijn interpretatie (en ik denk die van velen?) is: een jaarcontract heeft een heldere begin- en einddatum, over die periode wordt over en weer energie geleverd en dat moet dus allemaal met elkaar worden gesaldeerd. De interpretatie van mijn voormalige energieleverancier lijkt te zijn: salderen doe je in twee delen per jaar:
  • Van begindatum van levering tot en met een random moment gelegen op ongeveer 93% van het jaar, gerekend vanaf de begindatum, zulks naar eigen inzicht te kiezen door het energiebedrijf en welke bij aanvang van levering niet bekend danwel gecommuniceerd behoeft te zijn
  • Van voornoemde random moment tot precies een jaar na de begindatum van levering
Om dat even concreet te maken, hier zijn mijn meterstanden uit de factuur (in=door mij afgenomen energie, uit=door mij geleverde energie):
DatumNormaal-inDal-inNormaal-uitDal-uit
16-10-2017221712
19-09-2018298361384160
15-10-2018313383548231

Zoals je kunt zien heeft mijn leverancier 19 september gekozen als het random moment om het jaar in stukken te hakken. Wat heeft dat voor gevolgen voor de afrekening?

PeriodeNorm inDal inNorm uitDal uitSaldoTariefBelasting + ODE
16-10-2017 t/m 19-9-2018296359367148140× € 0,05723 = € 8,01€ 18,61 -O-
19-9-2018 t/m 15-10-2018152216471-198× € 0,07000 = € -13,86-

Het suffe is dat dit hele gebeuren niks had uitgemaakt als ze het random moment op of na 9 oktober hadden laten vallen (20 dagen later): dan had ik in beide delen een overschot gehad en had het opknippen van het jaar geen financieel effect meer gehad |:(

Dit hele verhaal leidt onvermijdelijk tot de vraag: mag dit zo? En hadden ze het jaar dan ook in 3 stukken mogen knippen? Of 4? Of 12? 52? Misschien wel 365?! (Het antwoord hangt logischerwijs samen met de hoofdvraag aan het begin van dit verhaal.)

Beste antwoord (via Jerrythafast op 12-12-2018 18:29)

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
@Jerrythafast

ok.. let's take a deep breath..

ik was 15 mn in de wacht, en dan 30mn bezig met een klantenservicemedewerker.

Bullshit to the left, bullshit to the right ! yeeeaaahhh

Waarom een tussen rekening.. niet duidelijk maar heeft te doen met automated batches... ok.

Over de rekeningen:
na meer dan 10 mn praten, en dan 5 mn in de wacht: conclusie van de medewerker was dat het verschil zou maar een paar centjes in mijn voordeel zijn... :O
Hang on, nee ! er zijn ook twee lijnen met belastingen: ODE en energiebelasting, deze moeten weg zeg ik !

Maar volgens het medewerker was dat absoluut niet mogelijk: ik moet dus blijkbaar belastingen betalen over elektriciteit dat ik per saldo lever aan de net... 8)7

Ik heb dan gevraagd om gewoon EEN nieuw rekening te krijgen..
Ik ging 5mn terug in de wacht, en dan, surprise:
"meneer als Essent gaat de rekening opnieuw doen, dan wordt het nu echt meer duur voor jouw"
:?
"ja, Essent is coulant geweest en heeft het Vermindering energiebelasting toegepast maar het mag eigenlijk niet: u moet ten minste 1kwh gebruikt hebben"
"dus het rekening wordt 373 euro hoger'"
|:(
"en het is in onze voorwaarden"
:(
My bullshit meter went crazy...

Ik heb haar gevraagd : waar ik zou dat kunnen lezen, en mag ik ook een mailtje krijgen met dit apart "Essent is coulant" verhaal
Of course not.

Ik heb wel de link gekregen van de medewerker maar ik was het hele conversatie nu helemaal zat dus het was einde conversatie.

Hier de link:
https://www.essent.nl/con...lden-verblijfsfunctie.pdf

Bullshit dus.

Ik kan nu twee dingen doen:
of ik bel morgen ochtend, met de hoop dat ik kreeg dan een medewerker aan de lijn met een beetje meer kennis
of ik schrijf nog een mailtje met mijn frustratie erin, en hoop op een better reactie..

Het is maar een stuk of 10 euro, maar dit verhaal is gewon belachelijk, gewoon leugens !
To be followed :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-04 14:54
Bij mijn weten dienen ze in 1x de volledige periode te salderen, tenzij ze een tariefwijziging hebben doorgevoerd? Er zal vast een reden zijn dat ze het zo doen, maar dan zou de afrekening op moment van tarief wijzigen plaats moeten vinden en mag je dat restje voor de rest van het jaar meenemen. Ik zou er achteraangaan met de vraag waarom ze bovenstaande knip menen te mogen doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Leuk topic, ik zit met een vergelijkbaar scenario nadat mijn meter vervangen moest worden ivm een verzwaring van 1x25 A naar 3x25 A. GreenChoice vond het daarbij nodig een jaarrekening op te maken. Omdat de meterwissel precies aan het begin van de lente is en ik daarom de zomer miste die ik er normaal bij heb viel dit erg nadelig uit.

Ik ben nog met ze in conclaaf. Ik heb niet om een tussentijdse jaarrekening gevraagd en lijkt me ook niet dat ik hier nu extra voor dien te betalen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04 12:22
Aparte keuze van je leverancier. De achterliggende reden van de keuze voor 19 september moet te achterhalen zijn.

Op een vergelijkbare manier heb ik al eens pech gehad met salderen. Ik heb verschillende redenen meegemaakt waarom een leverancier een (gedeeltelijke jaar-) rekening mag opmaken.
- vernieuwen of wisselen van de meter (bijv. analoog naar digitale meter of 1-fase naar 3-fase)
- aanmelding van zonnepanelen en start van terugleveren
- jaarwisseling vanwege nieuwe belastingregels (wordt vaak geschat op een volledige jaarrekening, maar wel ongeveer juist gesaldeerd is mijn ervaring)
- ... (ongetijfeld nog meer legitieme redenen)

Als je pech hebt kan dit makkelijk meer dan een paar tientjes schelen!

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

cyberstalker schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:00:
Leuk topic, ik zit met een vergelijkbaar scenario nadat mijn meter vervangen moest worden ivm een verzwaring van 1x25 A naar 3x25 A. GreenChoice vond het daarbij nodig een jaarrekening op te maken. Omdat de meterwissel precies aan het begin van de lente is en ik daarom de zomer miste die ik er normaal bij heb viel dit erg nadelig uit.

Ik ben nog met ze in conclaaf. Ik heb niet om een tussentijdse jaarrekening gevraagd en lijkt me ook niet dat ik hier nu extra voor dien te betalen.
Dat heb ik ook gehad bij Gc, begin april 2017 een slimme meter gehad terwijl het contract tot sep liep.
Begin juli opeens een afrekening die tot begin april liep, waarom dan pas? 8)7
Na lang heen en weer gemail en gebel die rekening betaald en na nog langer door gaan voor elkaar gekregen dat er alsnog een jaarafrekening kwam waarin de 2 meters bij elkaar stonden en het salderen over dit hele jaar werd gedaan en niet ongunstig bij de meter wissel.

Een extra nadeel was namelijk dat de afrekening van na begin april een groot overschot opleverde en ik doodleuk een stuk minder kon salderen omdat het overschot minder opleverde!
Op dat moment wist ik nog niet dat er uiteindelijk een overschot zou zijn, maar dat was veel minder groot dan met de afrekening van april t/m augustus omdat dat daar bijna al mijn productie zit.
Gc vond toen dat ik het onderste uit de kan wilde hebben en ik zei dat ik een eerlijke afrekening wilde waarbij de meter wissel niet zo'n grote en vooral ongunstige invloed heeft :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Lardman schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:40:
Bij mijn weten dienen ze in 1x de volledige periode te salderen, tenzij ze een tariefwijziging hebben doorgevoerd?
Van een tariefwijziging kan geen sprake zijn, immers had ik een jaarcontract afgesloten. Omdat per 1 januari 2018 de energiebelasting en ODE stegen hebben ze wel op 31 december 2017 mijn meter nog eens extra uitgelezen en de oude belastingtarieven gehanteerd voor het eerste stukje. Dat was dus wel in mijn voordeel (dus ze kunnen het wel :+ €1,34 in de pocket jeeej)
Chris_82 schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:34:
- vernieuwen of wisselen van de meter (bijv. analoog naar digitale meter of 1-fase naar 3-fase)
Mijn gasmeter is wel gewisseld op 31 januari, daardoor staan ook de meterstanden van die dag (inclusief elektra) in de afrekening vermeld. Daar is verder gelukkig niets mee gedaan.
Er lagen al panelen vanaf de bouw, getuige ook de hoge stand van de teruglevertellers bij aanvang van levering. Het zijn er eind augustus wel een stukje meer geworden... >:)
- jaarwisseling vanwege nieuwe belastingregels (wordt vaak geschat op een volledige jaarrekening, maar wel ongeveer juist gesaldeerd is mijn ervaring)
Zoals ik hierboven al kort aanstipte hebben ze wel ook gerekend met de meterstanden van 31 december 2017 voor de energiebelasting, maar salderen hebben ze wel gewoon gedaan over de gehele periode. Het tarief dat ik over de eerste periode moest betalen was ook het daltarief, waarbij het overschot op normaal tarief al werd gesaldeerd met het tekort aan energie dat ik bij daltarief had.
Speedy-Andre schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:45:
Gc vond toen dat ik het onderste uit de kan wilde hebben
Dat is misschien wel zo, maar ik heb die kan niet gevuld om het aan het energiebedrijf te schenken natuurlijk! Ik wil natuurlijk ook eruit halen wat erin zit, zeker nu de final countdown van de salderingsregeling is ingezet!

[ Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 12-11-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Jerrythafast De afrekening gaat over een heel jaar. Ik zou de saldering dus ook over dat hele jaar eisen.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 28-11-2018 23:58 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Naar aanleiding van dit bericht van @cpbox even een update van mijn situatie.

Ik heb inmiddels een e-mail mogen ontvangen die ik nog niet helemaal heb kunnen doorgronden; de zinnen lopen wel, maar lijken bij elkaar gecopypaste te zijn en sluiten daarom niet lekker op elkaar aan. Wel blijkt eruit dat ze hebben begrepen dat ik geld terug wil, maar dat heb ik nog niet bijgeschreven zien worden. Ik overweeg om nog even te gaan bellen maar ik heb er oprecht een hekel aan om te bakkeleien met klantenservicemedewerkers dus dat is er nog niet van gekomen :/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• cpbox
@Jerrythafast

ok.. let's take a deep breath..

ik was 15 mn in de wacht, en dan 30mn bezig met een klantenservicemedewerker.

Bullshit to the left, bullshit to the right ! yeeeaaahhh

Waarom een tussen rekening.. niet duidelijk maar heeft te doen met automated batches... ok.

Over de rekeningen:
na meer dan 10 mn praten, en dan 5 mn in de wacht: conclusie van de medewerker was dat het verschil zou maar een paar centjes in mijn voordeel zijn... :O
Hang on, nee ! er zijn ook twee lijnen met belastingen: ODE en energiebelasting, deze moeten weg zeg ik !

Maar volgens het medewerker was dat absoluut niet mogelijk: ik moet dus blijkbaar belastingen betalen over elektriciteit dat ik per saldo lever aan de net... 8)7

Ik heb dan gevraagd om gewoon EEN nieuw rekening te krijgen..
Ik ging 5mn terug in de wacht, en dan, surprise:
"meneer als Essent gaat de rekening opnieuw doen, dan wordt het nu echt meer duur voor jouw"
:?
"ja, Essent is coulant geweest en heeft het Vermindering energiebelasting toegepast maar het mag eigenlijk niet: u moet ten minste 1kwh gebruikt hebben"
"dus het rekening wordt 373 euro hoger'"
|:(
"en het is in onze voorwaarden"
:(
My bullshit meter went crazy...

Ik heb haar gevraagd : waar ik zou dat kunnen lezen, en mag ik ook een mailtje krijgen met dit apart "Essent is coulant" verhaal
Of course not.

Ik heb wel de link gekregen van de medewerker maar ik was het hele conversatie nu helemaal zat dus het was einde conversatie.

Hier de link:
https://www.essent.nl/con...lden-verblijfsfunctie.pdf

Bullshit dus.

Ik kan nu twee dingen doen:
of ik bel morgen ochtend, met de hoop dat ik kreeg dan een medewerker aan de lijn met een beetje meer kennis
of ik schrijf nog een mailtje met mijn frustratie erin, en hoop op een better reactie..

Het is maar een stuk of 10 euro, maar dit verhaal is gewon belachelijk, gewoon leugens !
To be followed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Fantastisch dat je deze discussie bent aangegaan, uit je verslag wordt duidelijk dat het zo erg was als ik al vermoedde :X

Maar het heeft wel goud opgeleverd! Het is inderdaad dikke bullshit wat ze zeggen, ook volgens hun eigen document. Het staat er zelfs expliciet in! 8)7
Per 1 januari 2018 bedraagt het bedrag van de heffingskorting € 308,54 (excl. btw). Het bedrag van de vermindering geldt per verbruiksperiode van 12 maanden en is exclusief btw.

Geen verbruik – geen heffingskorting
Volgens de wet moet er sprake zijn van een levering van elektriciteit. Indien er geen levering heeft plaatsgevonden en dus ook geen (gemeten) verbruik van elektriciteit, kan de belastingvermindering niet worden toegepast. Indien dus geen energiebelasting wordt geheven bestaat er ook geen recht op de belastingvermindering.

Dit is niet van toepassing bij eventuele teruglevering van elektriciteit via dezelfde aansluiting als waar de levering op plaatsvindt. Indien de teruglevering van elektriciteit (bij wind- en zonne-energie) het verbruik van elektriciteit overtreft, zal na toepassing van de zgn. EB-salderingsregeling feitelijk geen energiebelasting verschuldigd zijn. In dergelijke gevallen is er initieel wel sprake geweest van enige levering van elektriciteit en bestaat er wel recht op de belastingvermindering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cpbox
@Jerrythafast

De ene klantenservicemedewerker is zeker niet de andere

15mn in de wacht.. zucht...
Maar na 5mn aan de lijn, geen probleem: ik kreeg €10 terug van Essent :)

Het is een eurotje meer dan nodig (was precies €8.96..) maar de medewerker geeft van zelf dat het zou Essent meer tijd/geld kosten om een precies rekening te doen _/-\o_
Het is dus een coulance bedrag geworden (met omhoog afronding)

Ik overweg nog een mailtje te sturen met tijdstip van mijn discussie van gistermiddag
- beide de klantenservicemedewerker en zijn ploegleader waren duidelijk niet op de hoogte van hoe salderen moet gedaan worden - en dat was makkelijk te oplossen: vraag maar aan een medewerker met kennis
- ze hebben het niet gedaan, en ze zijn doorgegaan met foutieve statements.
- ik was er niet ingetrapt: zij hebben dan besloten om mij af te schrikken met een nog grotere leugen (geen vermindering energiebelasting voor jouw)

conclusie: als het lukt niet snel met een medewerker (en dan bedoel ik binnen 2-3 minuten..), verder gaan in de discussie heeft geen punt, gewoon bellen op een andere tijdstip !

Heeft Essent een account op tweakers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik ben er met GreenChoice uiteindelijk ook uitgekomen. Bij mij wilden ze geld incasseren terwijl ik eigenlijk nog geld van ze tegoed zou moeten hebben. Via de mail leken de medewerkers het of niet te snappen of er gewoon geen zin in te hebben. Uiteindelijk heb ik maar gewoon alle incasso's gestorneerd.

Uiteindelijk is toen de afdeling verantwoordelijk voor "wanbetalers" mij gaan bellen. Ik heb toen telefonisch uitgelegd hoe het zat en nu gaan ze mij het correcte bedrag overmaken.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Zojuist dan toch maar de telefoon gepakt omdat ik er via de mail niet uit kom en anders toch maar zit te wachten tot het einde van het jaar :9

40 minuten in de wacht (klantenservice bellen is een goed oudejaarsklusje volgens velen...) en vervolgens wilden ze met mij niet eens in discussie treden. Het verweer was simpel:

"Tja, bij ons komen de jaarrekeningen soms na 11 en soms na 13 maanden. Dat kan nou eenmaal en er staat nergens in de wet dat dat niet mag. Wij kunnen die twee rekeningen niet met elkaar verrekenen."

Ik zei dat ik het daar niet mee eens was, er moet gewoon over de volledige periode van 12 maanden worden gesaldeerd. Dat ging ze even navragen bij een collega. Na een paar minuten kwam ze bij me terug met het verhaal dat haar collega hetzelfde zei. Ze herhaalde alleen bovenstaande statement nog een paar keer in andere woorden. Tot slot beloofde ze me dat ze een aantekening zou maken zodat ik bij mijn volgende telefoontje hetzelfde te horen zal krijgen en wenste me een fijne jaarwisseling ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Chris_82 schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:34:
Aparte keuze van je leverancier. De achterliggende reden van de keuze voor 19 september moet te achterhalen zijn.

Op een vergelijkbare manier heb ik al eens pech gehad met salderen. Ik heb verschillende redenen meegemaakt waarom een leverancier een (gedeeltelijke jaar-) rekening mag opmaken.
- ... (ongetijfeld nog meer legitieme redenen)

Als je pech hebt kan dit makkelijk meer dan een paar tientjes schelen!
Schop!

Die jaarwisseling zie ik dus nu ook gebeuren in mijn kostenoverzichten van Powerpeers (en we hadden deze jaarwisseling nieuwe belastingregels voor elektra en gas), maar als ik dit topic goed begrijp zal je tegen muur van onkunde aan de klantenservice kant aanlopen en kun je maar beter slikken?
Of is er toch ergens hard te maken dat ze april 2018 - april 2019 geheel salderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 17:51

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

PeaceNlove schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:50:
[...]
Die jaarwisseling zie ik dus nu ook gebeuren in mijn kostenoverzichten van Powerpeers
Mijn factuurjaar bij Powerpeers was van 1-3-2018 tot 1-3-2019, en ik zie daar geen jaarwisseling in terugkomen.

Mijn teruglevering is berekend over het hele factuurjaar samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Dan wacht ik die factuur eerst wel even af, ik zat nu op de website te kijken onder mijn account.
Pagina: 1