Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste
Acties:

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18:16
Ik durf het haast niet te vragen hoor, maar klopt dit wel:

Ik zie bij Essent een welkomstbonus van 250 euro voor een jaarcontract.
Maar: 250 euro, dat is ongeveer de helft van mijn jaarafrekening?!

Dus effe overstappen halveert de kosten van mijn gas&licht???

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:04
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:22:
Snappen jullie nou niet dat de stijging van maand bedrag is berekend op historisch verleden wat er in de databank staat???
Nou, dat is dus grappig; die histerische data heeft Nuon van mij en toch mikken ze er 52% op. Als ik het zelf nareken zou ik (ivm de belastingverhogingen dus) E 15/maand extra kwijt zijn. Dat is 16.7% en geen 52%.

Over een paar weken pas ik het maandbedrag gewoon aan naar wat ik zelf heb bereken; maar hoeveel doen dat niet en gaan dan wel tot 450% meer betalen totdat ze er achterkomen wat er aan de hand is...

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
_Arthur schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:21:
[...]

Nou, dat is dus grappig; die histerische data heeft Nuon van mij en toch mikken ze er 52% op. Als ik het zelf nareken zou ik (ivm de belastingverhogingen dus) E 15/maand extra kwijt zijn. Dat is 16.7% en geen 52%.

Over een paar weken pas ik het maandbedrag gewoon aan naar wat ik zelf heb bereken; maar hoeveel doen dat niet en gaan dan wel tot 450% meer betalen totdat ze er achterkomen wat er aan de hand is...
Och, volgens mij is er toch een redelijke groep huishoudens die standaard achter lopen qua betaling. Vergeet niet dat het gasverbruik in een strenge winter ook behoorlijk toeneemt..

Misschien hebben ze gewoon een gemiddelde gepakt qua bij betaling eind van het jaar en totaal van achterstanden van huishoudens en hebben ze dit gewoon over aantal huishoudens verdeeld en voor iedereen de tarieven verhoogd...

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:00
zetje01 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:20:
Dus effe overstappen halveert de kosten van mijn gas&licht???
Lees zelf de voorwaarden door... daar kun je je op beroepen.
Essent rommelt met de aanbiedingen, rechtstreeks 200 euro, via jouw vergelijker 250, maar zo pronken ook met cadeaus...
Dus het is dan tijd om heel goed de voorwaarden te lezen waarom je dat cadeau krijgt....

• MarcelS1981
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
ook bij Essent gooien ze je voorschot bedrag lekker omhoog. ik mocht € 46 p/m meer gaan betalen. Nou dat dacht ik dus lekker niet. Gelijk terug gezet naar wat het was.

Zijn vast genoeg klanten die dit niet controleren en zich rot schrikken als het maandbedrag word afgeschreven.

10x 295 Wp DMEGC - Hosola Smart 2500TL - 215 graden ZZW

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:23

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Greenchoice (zit ik nu) wil erg graag dat ik een contract voor 1 of 3 afneem "omdat de prijzen gaan stijgen". Maar wat ik niet zo goed snap (en waar die callcenterknul geen antwoord op had): een energiemaatschappij gaat toch niet vrijwillig verlies lijden zodat de consument een vast, lager tarief kan betalen? Hoe kan een vast tarief dan voordeliger zijn dan variabel :? ?

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• ArthurMorgan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Langer minder marge is vaak beter dan kort meer marge. Je zit voor een langere tijd daar, dat is gewoon voordeliger meestal. Winst maken doen ze wel, wees daar maar niet bang voor.

I got a bad feeling about this.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:01
ArthurMorgan schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:03:
Langer minder marge is vaak beter dan kort meer marge. Je zit voor een langere tijd daar, dat is gewoon voordeliger meestal. Winst maken doen ze wel, wees daar maar niet bang voor.
Denk dat het voor gc niet veel uit maakt, zelfs het drie jaar contract is gelijk per maand opzegbaar. Snap de logica er niet goed van.....

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 00:40
In het verlengde hiervan: de nadelige gevolgen voor mensen die vastzitten aan stadsverwarming worden hier nog eens pijnlijk blootgelegd. https://www.daskapital.nl...-klanten-stadsverwarming/

• donaldk
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:09
Bananenplant schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:48:
Greenchoice (zit ik nu) wil erg graag dat ik een contract voor 1 of 3 afneem "omdat de prijzen gaan stijgen". Maar wat ik niet zo goed snap (en waar die callcenterknul geen antwoord op had): een energiemaatschappij gaat toch niet vrijwillig verlies lijden zodat de consument een vast, lager tarief kan betalen? Hoe kan een vast tarief dan voordeliger zijn dan variabel :? ?
Waarom krijgen wij geen aanbod van Greenchoice. Met de nieuwe tarieven komt Greenchoice structureel te laat, pas na ingaan, als je ze al te horen krijgt, reclame email is alleen maar borstklopperij, of zonnepanelen.

Greenchoice tegenbod bij drie jaar via vereniging eigenhuis is duurder dan het bod van Engie, beide zijn duurder dan huidige variabele tarief voor stroom. Enkel voor gas zijn beide iets minder duur. Bij Greenchoice is het verschil marginaal. Bij Engie is het verschil iets van 2,9 cent, met Eigenhuis Greenchoice drie jaar of 3 cent met huidige Greenchoice variable tarief. Dus bij 2250 tot bij strenge winter 2400 kuub per jaar komt dat op maximaal 24x3=72 euro plus belasting x 1,21 Belasting Toegevoegde Waarde. Zoals gezegd stroom tarief is nu iets boven de 20 en 21 cent voor dal en piek/normaal,Engie en Greenchocie zitten bij drie jaar vast boven de 22.

@reneeke1970 Al die contracten zijn voortijdig opzegbaar, alleen betaal je dan een afkoopsom, volgens jou is dat bij Greenchoice niet het geval?

• reneeke1970
@donaldk inderdaad, zoek maar op hun site naar opzeg boete, ook gas licht geeft de boetes aan van leveranciers, en bij gc is dat nul euro

• donaldk
Dank voor de tip. Ik heb even opgezocht hoe de belasting is in mijn bovenstaande rekenvoorbeeld. Nu is gas 26,001 cent. nou staat er niet bij of dat een consumentenprijs is of niet. Ik ga er even van uit dat ze je zoals altijd dubbel pakken dus belasting over belasting. Dit wordt dan 29,001 cent per kubieke meter, volgens: https://www.rijksoverheid...allemaal/energiebelasting.

Levering € 0,2721
Energiebelasting € 0,2600
ODE heffing € 0,0285
Btw (21,00%) € 0,1177

De nieuwe hogere ODE tarieven zijn niet te vinden!

Ah bij Bencom wel, maar inclusief BTW. https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Inclusief BTW gaat die ook een cent of drie per kuub omhoog praktisch een verdubbeling.

Bij gelijkblijvend gastarief en de nieuwer belastingen zou het nieuwe variabele tarief worden

0,2721+ 0.29001+0,052397x1,21=0,6888 cent per kuub

Dan komt daar nog de vaste verhoging van de belasting via vermindering van de heffingskorting met circa een euro per week daar bovenop.

Engie gastarief is dan, inclusief BTW, waarom nooit direct te vergelijken opgaven, pfft.

Levertarief gas per m³ € 0,2910 0,240496
Energiebelasting per m³ € 0,3146 0,29001
Opslag duurzame energie per m³ € 0,0345 0,052397

Laatste kolom maal 1,21= 0,705313 cent plus de vaste leveringskosten en stedintarief.

Engie is met puur het gas €0,0316 cent goedkoper dan wat we nu betalen. Dat is bij 2300 kuub 72,68 exclusief BTW per jaar 87,95 inclusief BTW.

Van Greenchoice geen strak aanbod, wel het pushen van achterhaalde (Elga) hybride warmtepomp voor 4300 euro, waarvan hij zelf al zegt dat het tien jaar duurt om de pomp terug te verdienen, dus werkelijkheid zal wel zijn je verdiend hem niet voordat hij kapotgaat. Of de ketel gaat eerder kapot.

@reneeke1970 Is bij Engie contract be-eindiging ook boetevrij? Ik kan het bij gaslicht.com niet vinden, staat enkel de automatische verlenging tegen dan geldend variabel tarief.

• reneeke1970
@donaldk bij engie weet ik niet, staat het niet bij de details bij gaslicht dan? Vroeger stond het er altijd bij.

• potverdikkie
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 20-02 22:05
Een nieuw contract kun je binnen de wettelijke termijn van 14 dagen annuleren.

Maar moet je dan eerst bij de energiemaatschappij het contract annuleren, alvorens een nieuw contract af te sluiten via bv een vergelijker.
Of kun je ook direct een nieuw contract afsluiten en daarna de oude opzeggen?

Dit ivm de snelheid om in te kunnen spelen op een goed aanbod.

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-04 14:23
Mijn huidig contract loopt in januari af, en zit nu een beetje te kijken op de vergelijkings sites..
Maar ligt het aan mij of is het zo duur geworden in een jaar tijd? (of krijg ik niet meer zoveel korting)
Scheelt bijna 200-300 euro bij gelijk verbruik (2200kwh en 900m3)

Ik kom voor 2018 uit op ongeveer 900 euro (energiedirect.nl), voor 2019 kom ik uit op 1153 bij de goedkoopste leverancier.. :(

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:45
@Remko24 Dat komt omdat de energie belasting fors omhoog gaat. Kijk anders de aflevering van Kassa (bnnvara) terug van afgelopen zaterdag, daar wordt het uitgelegd.

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-04 14:23
Ik zie het, bijna een stijging van 25%..
Toch maar eens kijken naar zonnepanelen en/of warmtepomp op de langere termijn..

• boxlessness
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-04 11:29
Ik kreeg gisteren per mail de nieuwe variabele tarieven door van GreenChoice die per 1 januari in gaan:
0.8198 voor een m3 gas
0.2541 / 0.2351 voor een kWh stroom

WTF!! Dat is zo'n 11ct boven op de huidige gasprijs en 4ct boven op de huidige stroomprijs :o

Heb me net een week geleden aangemeld bij Fenor en voor 3 jaar vast gezet voor 0.6477 per m3 gas en 0.2175 voor een kWh stroom. Scheelt me zo'n 400 a 500 euro per jaar.

• i7x
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:30
boxlessness schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:27:
Ik kreeg gisteren per mail de nieuwe variabele tarieven door van GreenChoice die per 1 januari in gaan:
0.8198 voor een m3 gas

WTF!! Dat is zo'n 11ct boven op de huidige gasprijs en 4ct boven op de huidige stroomprijs :o

Heb me net een week geleden aangemeld bij Fenor en voor 3 jaar vast gezet voor 0.6477 per m3 gas en 0.2175 voor een kWh stroom. Scheelt me zo'n 400 a 500 euro per jaar.
Zijn dat dan ook 2019 prijzen bij Fenor? Want je kunt het wel 3 jaar vastzetten, maar belastingverhoging wordt altijd alsnog gewoon doorberekend.

• boxlessness
i7x schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:37:
[...]

Zijn dat dan ook 2019 prijzen bij Fenor? Want je kunt het wel 3 jaar vastzetten, maar belastingverhoging wordt altijd alsnog gewoon doorberekend.
Oh ja, dat zijn inderdaad 2018 prijzen. Dus de m3 prijs gas wordt dan ~71ct. Nog steeds ver onder de 81ct van Greenchoice.

• 3raser
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19-04 13:27

3raser

_aPW1Cp4WDg

Is dit wel een goed moment om energie te vergelijken, i.v.m. de belastingverhoging? Want hoe weet je nu zeker dat je de juiste tarieven vergelijkt? Ik heb een vergelijking gemaakt bij Vereniging Eigen Huis en bij de Consumentenbond en ik krijg echt totaal verschillende uitkomsten.

Budget Energie is bij VEH 1369 euro en bij de Consumentenbond 1577 euro met exact dezelfde meterstanden!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-04 23:54

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

0.8198 voor een m3 gas

Greenchoice heeft altijd rukprijzen bij verlenging. Ook de prijzen op hun eigen site zijn fors hoger dan via vergelijkers. Ze hebben overigens nooit welkomstpremies.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

3raser schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:02:
Is dit wel een goed moment om energie te vergelijken, i.v.m. de belastingverhoging? Want hoe weet je nu zeker dat je de juiste tarieven vergelijkt? Ik heb een vergelijking gemaakt bij Vereniging Eigen Huis en bij de Consumentenbond en ik krijg echt totaal verschillende uitkomsten.

Budget Energie is bij VEH 1369 euro en bij de Consumentenbond 1577 euro met exact dezelfde meterstanden!
Simpelweg vergelijken van de kale tarieven is de enige optie in dit geval.

De belastingverhoging gaat voor iedereen en ieder contract gelden. Dus als je energie wil vergelijken kun je op dit moment het beste kijken naar de kale tarieven zonder belasting en ODE.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• 3raser

3raser

_aPW1Cp4WDg

RvL schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:07:
[...]

Simpelweg vergelijken van de kale tarieven is de enige optie in dit geval.

De belastingverhoging gaat voor iedereen en ieder contract gelden. Dus als je energie wil vergelijken kun je op dit moment het beste kijken naar de kale tarieven zonder belasting en ODE.
Alle sites van leveranciers dus handmatig nalopen om de tarieven te vinden. ;(
Iemand niet toevallig een gouden tip voor mij? Ik zit momenteel bij Eneco en de tarieven gaan volgens mij flink omhoog. Ik heb geen vast contract dus kan vrij overstappen. Of mag je hier niet om tips vragen?

3raser wijzigde deze reactie 18-12-2018 11:10 (4%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee, we verwachten dat je zelf wel een prijsvergelijker in kan vullen.

• 3raser

3raser

_aPW1Cp4WDg

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:10:
Nee, we verwachten dat je zelf wel een prijsvergelijker in kan vullen.
Welke prijsvergelijker vergelijkt dan die kale tarieven waar @RvL het over heeft? En welke prijsvergelijker is betrouwbaar? Want dat was nu juist het probleem. Zie mijn post 5 minuten terug.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

3raser schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:09:
[...]

Alle sites van leveranciers dus handmatig nalopen om de tarieven te vinden. ;(
Iemand niet toevallig een gouden tip voor mij? Ik zit momenteel bij Eneco en de tarieven gaan volgens mij flink omhoog. Ik heb geen vast contract dus kan vrij overstappen. Of mag je hier niet om tips vragen?
Dat is sowieso handig, want dan krijg je een veel beter inzicht van hoe je prijs nu opgebouwd is.

Daardoor kan een energiemaatschappij met iets hogere tarieven b.v. goedkoper uitvallen door lager vastrecht. Het 3 jarig aanbod van VEH (Engie) heeft iets hogere tarieven voor elektriciteit dan mijn huidige Essent tarieven van 3 jaar terug, maar door het lagere vastrecht zijn ze onder de streep goedkoper. Daar komt dan nog bij dat ze minder willen hebben voor een m3 gas.
3raser schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:12:
[...]

Welke prijsvergelijker vergelijkt dan die kale tarieven waar @RvL het over heeft? En welke prijsvergelijker is betrouwbaar? Want dat was nu juist het probleem. Zie mijn post 5 minuten terug.
Prijsvergelijkers zullen vaak alleen op jaarprijs vergelijken. Even wat huiswerk doen dus, Excelletje maken, tarieven erin en vergelijken maar. Even wat werk, maar zoals ik al aangaf geeft het veel duidelijkheid over de tarieven en opbouw van je energieprijs.

Kale prijzen zijn vaak wel te vinden in de vergelijkers, al is het af en toe even zoeken.

RvL wijzigde deze reactie 18-12-2018 11:14 (27%)

Nu de dekens nog...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

De verhoging is voor alle partijen hetzelfde. Eerst vergeleek ik ook de kale prijzen, maar het maakt geen bal uit eigenlijk.

Je kan bij bv gaslicht klikken op 'prijsdetails' en dan 'hoe is dit bedrag opgebouwd?' Dan zie je de kale prijzen.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Ik heb ook eens gekeken naar het verwachte prijsverschil (op jaarbasis) op basis van wat er nu bekend is over de energiebelasting per 2019, afgaande op de prognose van Gaslicht.com. Gezinssituatie: 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.

Scenarios (stroom/gas):
1: 3900kWh/1450m3
2: 3900kWh/1550m3
3: 3900kWh/1650m3
4: 3900kWh/1750m3
5: 3900kWh/1850m3

Ik kom dan uit op het volgende prijsverschil (op jaarbasis incl. btw)

Bovenste 2 tabellen zijn de tarieven voor 2019 zoals nu bekend, incl. verlaging van de teruggave en de verhoging vanuit Enexis.

Onderste tabel geeft het verschil t.o.v. 2018 weer. Let wel, dit zijn dus alleen de verhogingen vanuit de overheid en netbeheer.

Af en toe hoor je bedragen van €300+ per jaar, ik vraag me dan af of ik iets vergeet of dat men met grootverbruik rekent. Zelfs als ik m'n verbruik verhoog naar 4600kWh/2500m3 kom ik 'maar' op zo'n €210.

Natuurlijk, als je niet shopt voor goede tarieven zal het verschil mogelijk een heel stuk hoger uitvallen. Zo wil Essent in zijn verlengvoorstel 38,6ct/m3 hebben, waar Engie via VEH (3 jaar vast) 29,1ct/m3 wil. Maar dat gedeelte van de tarieven heb je zelf in de hand. Even shoppen kan dan gewoon zoveel besparen.
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:18:
[...]

De verhoging is voor alle partijen hetzelfde. Eerst vergeleek ik ook de kale prijzen, maar het maakt geen bal uit eigenlijk.

Je kan bij bv gaslicht klikken op 'prijsdetails' en dan 'hoe is dit bedrag opgebouwd?' Dan zie je de kale prijzen.
Klopt, maar als je de 2019 tarieven die je van je huidige energiemaatschappij gaat vergelijken met de 2018 tarieven van een prijsvergelijker is het wel makkelijker om naar de kale tarieven te kijken.

RvL wijzigde deze reactie 18-12-2018 11:39 (17%)

Nu de dekens nog...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nuon gaf hier gewoon 2018 prijzen op een paar weken geleden in hun 'aanbod'.

Het is een en/en verhaal. Het is ~150 euro belasting gecombineerd met prijsstijgingen van de leveranciers.

• donaldk
[...]

Dan moet je zelf gaan rekenen, zoals ik hierboven heb gedaan. Voor Greenchoice heb ik mijn huidige tarieven van de website gehaald, de 3 jaar vast van vereniging eigen huis, zoook die van de concurrent. Die aatste twee moest ik wel ont-BTW-en. Je kunt ook je huidige tarieven ver-BTW-en, ter vergelijk. Uiteindelijk zul je alle hogere energiebelasting en ODE, voor je werkelijke rekening.

De vergelijkers willen niet voorlichten, maar verkopen, dus zover ik weet is er nergens een rekenmodule die je netjes de volledige 2019 rekening toont. Enkel oude tarieven en belastingen, totaal irrelevant gezien de 4-8 weken die gehanteerd worden voor overstap.

• donaldk
0.8198 voor een m3 gas

Uhm nog veel grotere verhoging, want ons variable tarief is nu bij Greenchoice: Tarief (per m3) € 0,6783, dus 14,15 cent meer.

Fenor en Engie hebben vergelijkbare gastarieven zie ik, is er een afkoopsom, want ik vind drie jaar wel lang?

• boxlessness
donaldk schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:29:
[...]

Uhm nog veel grotere verhoging, want ons variable tarief is nu bij Greenchoice: Tarief (per m3) € 0,6783, dus 14,15 cent meer.

Fenor en Engie hebben vergelijkbare gastarieven zie ik, is er een afkoopsom, want ik vind drie jaar wel lang?
Van boete staats niets in de aanvraag beschreven, maar blijkbaar zijn daar maximale boetes vastgelegd door de AFM:
https://www.energievergel.../opzegvergoeding-en-boete
Korter dan 1.5yr: 50 euro
1,5-2yr: 75 euro
2-2.5yr: 100 euro
langer dan 2.5yr: 125 euro

Dat is dus per product (gas/electra)

• Barca
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-04 20:29

Barca

In Search Of Sunrise

Tot nu toe ben ik elk jaar (al een jaar of 9) overgestapt van leverancier via GasLicht.com. Dit jaar doe ik het anders.

Mijn ouders hadden vorig jaar hele mooie tarieven gescoord via het aanbod destijds van de VEH 3-jaar vast. Ik had me dus ingeschreven voor de VEH dit jaar, en heb het 1-jarige en 3-jarige aanbod van VEH gekregen zoals velen van jullie. Na veel lezen in dit topic alsmede natuurlijk zelf wat prijsvergelijkingen op gaslicht.com en energieverlijken.nl kom ik tot de conclusie dat het aanbod 3-jaar vast VEH dus Engie gewoon aardige tarieven geeft. Het lijkt er zelfs op dat dat het onderste uit de kan is, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Misschien is het niet het onderste uit de kan, maar het blijven mijns inziens tarieven aan de onderkant van de markt op dit moment.

Het afsluiten van nu een 3-jarig contact, voor het eerst, geeft me ook wel wat rust. Overstappen is helemaal geen moeite dat weet ik als geen ander (nu al helemaal niet meer met een slimme meter) maar toch is het vele vergelijken elke keer weer gewoon hartstikke veel werk. Voor honderden euro's is dat het zeker waard... zeker gezien mijn hoge verbruik van 6.250 electra en 1.500 gas. Maar als je gewoon via gaslicht.com of de VEH of Consumentenbond overstapt... heb ik toch wel de indruk dat je gewoon altijd tarieven krijgt aan de onderkant van de markt. Zolang je dan maar weer overstapt na 1 of 3 jaar ;)

• bryanvan
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11-04 23:45
Zoh. Ik heb vorig jaar de ENGIE deal gepakt met 330€ cashback. Dat jaar was nu voorbij. En inmiddels de bevestiging dat mijn teruggave 841€ zal zijn (inc. cashback). Dus nogmaals bedankt! Ben benieuwd hoe Oxxio het komend jaar zal zijn.

PSN: bryanlost

• Joostje123
  • Laatst online: 18:40
Als ik bij Energiedirect wil aansluiten kan ik niet een startdatum invullen.

Hoe werkt dit?

• donaldk
Mijn broer vertelde mij net dat hij nu gedwongen een dure aanbieder heeft, omdat hij na een succesvol jaar een paar maanden terug weer een jaarcontract had genomen bij EnergieFlex en al snel een bericht kreeg van uitstel van betaling en 'u kunt niet weg'. Met Suez (Engie) zal dat niet zo snel gebeuren.

Na de verlenging was het gastarief 62,8 cent, daarom zijn ze failliet? Want bij gas was er traditioneel bijna geen winst te boeken bij switchen, dus dat ze hier zover onder zaten.

@bryanvan Ik zie geen cashback, bonus, bij VEH/Engie. Is het tarief bij bonus gelijk aan dat zonder zonder cashback, zoals nu bij VEH, of betaal je die bonus gewoon zelf en kun je bij ons hoge verbruik beter voor geen bonus gaan?

@Barca Hier ook 6200 kWh waarvan 3500 na 11 uur 's avonds en ~2300 kuub gas. Dus gastarief is belangrijkste, daarna daltarief, daarna piektarief, daarna vastrecht. Dat laatste was gelijk aan Greenchoice variabel, dus niet extra hoog. Verder heb ik nog geen/weinig andere tarieven gezien.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Joostje123 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:12:
Als ik bij Energiedirect wil aansluiten kan ik niet een startdatum invullen.

Hoe werkt dit?
Men kijkt naar je huidige contract en baseert daar de startdatum op.

Mijn huidige contract loopt t/m 27-01-2019. Levering door de nieuwe maatschappij zal dus beginnen op 28-01-2019. EnergieDirect deed dat netjes. Daarna wel weer binnen 14 dagen geannuleerd omdat ik ergens anders nog lagere tarieven kon krijgen.

Nu de dekens nog...

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:10
Een observatie bij Vandebron tov. het energiecollectief van de Consumentenbond (ook Vandebron):

Daar waar je via Vandebron direct bijna € 90 aan vaste leveringskosten kwijt bent (x2), is dat slechts € 25 bij het energiecollectief. Maakt het zeker een interessante deal voor de kleinverbruiker.

• bryanvan
  • Laatst online: 11-04 23:45
donaldk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:44:
Mijn broer vertelde mij net dat hij nu gedwongen een dure aanbieder heeft, omdat hij na een succesvol jaar een paar maanden terug weer een jaarcontract had genomen bij EnergieFlex en al snel een bericht kreeg van uitstel van betaling en 'u kunt niet weg'. Met Suez (Engie) zal dat niet zo snel gebeuren.

Na de verlenging was het gastarief 62,8 cent, daarom zijn ze failliet? Want bij gas was er traditioneel bijna geen winst te boeken bij switchen, dus dat ze hier zover onder zaten.

@bryanvan Ik zie geen cashback, bonus, bij VEH/Engie. Is het tarief bij bonus gelijk aan dat zonder zonder cashback, zoals nu bij VEH, of betaal je die bonus gewoon zelf en kun je bij ons hoge verbruik beter voor geen bonus gaan?

@Barca Hier ook 6200 kWh waarvan 3500 na 11 uur 's avonds en ~2300 kuub gas. Dus gastarief is belangrijkste, daarna daltarief, daarna piektarief, daarna vastrecht. Dat laatste was gelijk aan Greenchoice variabel, dus niet extra hoog. Verder heb ik nog geen/weinig andere tarieven gezien.
Dat was vorig jaar helaas. Toen was er 330€ cashback en was het in mijn geval by far de goedkoopste. Als ik vergelijk waar ik dit jaar op uit komt kost het helaas ruim 200-300€ meer op jaarbasis. Bizar maar helaas. Oxxio was voor mij nu het goedkoopste (Engie ook niet met hun verlengingsaanbod) dus die dan maar gekozen.

PSN: bryanlost

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:49

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Zojuist bevestiging gekregen van VanDeBron dat ik 300 euro korting krijg en ze hebben direct een normaal maandbedrag voor mijn werkelijke verbruik gekozen. Dus: gewoon mega veel opgeven, even uitrekenen met de echte tarieven en dan aanmelden met flinke korting.

Nice :Y

Appeltaart is lekker!

• mrkleze
  • Laatst online: 18-04 14:57
mag je niet per 1 januari opzeggen als de energieleverancier er zelf ook nog wat centen bovenop de verhoging vd staat gooit?
RvL schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:00:
[...]

Men kijkt naar je huidige contract en baseert daar de startdatum op.

Mijn huidige contract loopt t/m 27-01-2019. Levering door de nieuwe maatschappij zal dus beginnen op 28-01-2019. EnergieDirect deed dat netjes. Daarna wel weer binnen 14 dagen geannuleerd omdat ik ergens anders nog lagere tarieven kon krijgen.

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Als je een flexibele tarieven hebt niet, die mogen volgens mij 2x per jaar aangepast worden.

Mijn contract loopt echter op 27-01 af en daarna mogen ze gewoon de flexibele tarieven gaan vragen. Tenzij je een nieuw contract afsluit uiteraard, dan gaan die tarieven gelden.

Nu de dekens nog...

• Pierre_nr1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:36
Ik heb bij 2 verschillende aanbieders een offerte aangevraagd met hetzelfde verbruik. De 1 rekent €50,93 (Budget Energie)capaciteitsafhankelijk transporttarief voor gas en de andere aanbieder €101,-(Fenor). Het gaat om Stedin netbeheer kosten. Hoe is dat te verklaren? Het gasverbruik is onder de 500m3 per jaar.

Update : net Fenor gebeld, ze kon het niet uitleggen. Het enige wat ze kon zeggen was dat de netbeheer kosten niet van tevoren vaststaan en dat de berekening kon verschillen van de werkelijkheid. Ze wilde me ook geen aanbieding doen, ik moest het op hun site invullen en de offerte dan afwachten. Ik heb net een offerte van Budget Energie ontvangen, en die ziet er goed uit, volgens mij. Stroom €0,22056 en gas €0,68316, 1 jaar vast. Of kan dat nog beter?

Pierre_nr1 wijzigde deze reactie 27-12-2018 13:09 (57%)

• donaldk
LED-Maniak schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:40:
Zojuist bevestiging gekregen van VanDeBron dat ik 300 euro korting krijg en ze hebben direct een normaal maandbedrag voor mijn werkelijke verbruik gekozen. Dus: gewoon mega veel opgeven, even uitrekenen met de echte tarieven en dan aanmelden met flinke korting.

Nice :Y
Ik zie op overstappen.nl, dat De Bron hoge tarieven hanteert, met een welkomsbonus van rond de 280 euro, die betaal je dan gewoon zelf.

Van de Bron hanteert de maximale boetebedingen bij voortijdige be-einging van de overeenkomst.

Op overstappen.nl, zie ik geen goede aanbiedingen? Straks even de andere vergelijkers bekijken. Die 68 cent is met de 2018 heffingen en belastingen? Dan zit Engie via Eigenhuis met tussen de 64 en 65 cent per kuub best goed. Dat is wel voor drie jaar, voor een jaar allemaal minder goede aanbiedingen.

Bij gaslicht.com staan dure aanbieders bovenaan, want die geven een cashback,ik ga ervan uit dat getoonde jaarbedrag na aftrek van bonus is.

Engie 36M via VEH collectief is minder duur dan via Consumentenbond collectief! Ik dacht VEH heeft de tarieven verhoogd, maar die toont nu de tarieven inclusief de 2019 heffingen, kale tarief is gelijk gebleven. Iemand al iets goedkopers gevonden dan 0,2910 inclusief BTW voor m3 gas en 0,0787 piek en € 0,0599 daltarief inclusief BTW?

Ik ga googlen op fenor en daar is gelijk de suggestie fenor radar: https://radar.avrotros.nl...idelijke-energierekening/. Slecht met rekeningen

donaldk wijzigde deze reactie 27-12-2018 19:44 (32%)

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb de prijsvergelijk gedaan online en via VeH zoals velen een aanbod gehad . Als ik kijk naar het aanbod van greenchoice dan is dit vooral interessant bij 3 jaar vast. Zit nu ook bij GC maar ben contract vrij.

Wat ik niet begrijp ; ik lees dat je ook eerder kosteloos je contract van 3 j kunt beëindigen. Daarmee heb ik wel de lusten van een scherp tarief zonder de lasten . Waarom doet GC dit ? Of zie ik iets over het hoofd?

Bij voortijdige opzegging van het contract is Greenchoice gerechtigd een opzegvergoeding in rekening te brengen. Greenchoice kiest er echter bewust voor om dit niet te doen.”

Tarieven die ik kreeg aangeboden zijn volgens mij heel scherp:

0,0793 Elektra piek, 0,0633 dal en 0.26 voor gas per kuub, alles excl. belasting en ODE.

Waypoint wijzigde deze reactie 27-12-2018 20:23 (11%)

• donaldk
@waypoint om mensen over de streep te trekken en meeste mensen blijven toch hangen. Zeker bij stijgende leveringstarieven.

Ik kan bij VEH geen voorwaarden vinden, dus ik net maar contactformulier ingevuld, want vond ergens voor een ENgie product voorwaarden online en daarin staat: "Alleen als in uw overeenkomst expliciet de speciale voorwaarde 'Altijd kosteloos opzeggen' is opgenomen, brengt ENGIE geen opzegkosten in rekening." Dus heeft VEH deze gunstige voorwaarde weten te bedingen?

Ik had ingevuld dat ik bij Greenchoice zit en kreeg dus een ongunstig tegenbod. Jij hebt dat blijkbaar niet gedaan? Maar als je je dan aanmeldt en Greenchoice ziet dat je al een contract hebt, trekken ze dan je gunstige nieuwe klanten aanbod in?

Wat is het aanbod van GC voor nieuwe klanten via VEH? Mag per pm. Is het beter dan ENGIE?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

donaldk schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:03:
@waypoint om mensen over de streep te trekken en meeste mensen blijven toch hangen. Zeker bij stijgende leveringstarieven.

Ik kan bij VEH geen voorwaarden vinden, dus ik net maar contactformulier ingevuld, want vond ergens voor een ENgie product voorwaarden online en daarin staat: "Alleen als in uw overeenkomst expliciet de speciale voorwaarde 'Altijd kosteloos opzeggen' is opgenomen, brengt ENGIE geen opzegkosten in rekening." Dus heeft VEH deze gunstige voorwaarde weten te bedingen?

Ik had ingevuld dat ik bij Greenchoice zit en kreeg dus een ongunstig tegenbod. Jij hebt dat blijkbaar niet gedaan? Maar als je je dan aanmeldt en Greenchoice ziet dat je al een contract hebt, trekken ze dan je gunstige nieuwe klanten aanbod in?

Wat is het aanbod van GC voor nieuwe klanten via VEH? Mag per pm. Is het beter dan ENGIE?
Nieuw verlengingsaanbod is bij mij gunstiger als ik ze rechtstreeks bel en offerte vraag. Let wel op dat dit nog met btw van 2018 is!

• donaldk
Heel vreemd ik kom verschillende bedragen tegen bij de vergoeding voor de netbeheerder bij de verschillende aanbiedingen/vergelijkers, dat kan toch helemaal niet?!

Fenor via gaslicht is een cent per kWh overdag goedkoper en een tiende cent na elf uur duurder en een halve cent per kuub gas duurder. Dus 27 euro over dag goedkoper maar ~€4,- duurder voor avondstroom. En 12,50 voor gas. Dus 10,50 per jaar goedkoper in leveringskosten, maar 2x 11,50 duurder in vaste leveringskosten. Plus de dwangsom vanwege incorrecte/onduidelijke rekeningen. Plus wie is Fenor? ENGIE=SUEZ, zo'n beetje de grootste utilteitsleverancier ter wereld.

Dus morgen Greenchoice bellen.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

donaldk schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:26:
Heel vreemd ik kom verschillende bedragen tegen bij de vergoeding voor de netbeheerder bij de verschillende aanbiedingen/vergelijkers, dat kan toch helemaal niet?!

Fenor via gaslicht is een cent per kWh overdag goedkoper en een tiende cent na elf uur duurder en een halve cent per kuub gas duurder. Dus 27 euro over dag goedkoper maar ~€4,- duurder voor avondstroom. En 12,50 voor gas. Dus 10,50 per jaar goedkoper in leveringskosten, maar 2x 11,50 duurder in vaste leveringskosten. Plus de dwangsom vanwege incorrecte/onduidelijke rekeningen. Plus wie is Fenor? ENGIE=SUEZ, zo'n beetje de grootste utilteitsleverancier ter wereld.

Dus morgen Greenchoice bellen.
Ik heb vooral greenchoice directe aanbod met VEH vergeleken. Het tegenbod van GC via VEH voor 3 jaar was ongunstiger voor mij. Ik heb een aanbod online van GC gehad (zie vorige reactie) en daar ga ik denk ik op in. Is gunstiger dan 1 jaar aanbod bij ze en ik kan altijd tussendoor opzeggen blijkbaar. Dus dat loont de moeite wel. Energie is bij het aanbod van VEH iets goedkoper maar ik verwacht vooral dat wij aan het gas profijt gaan hebben. Daarin heb ik naar de kale tarieven gekeken per kWh en m3 gas.

Ik hoef niet het onderste uit de kan en ben erg tevreden over GC, het gemak van de online portal en het verbruik monitoren icm de groene doelstelling trekken ons ook aan. Ik zat een paar geleden ook bij ze.

Ik denk overigens dat de vergoedingen van netbeheerders verschillen bij je omdat het mogelijk 2018 VS 2019 tarieven zijn ? Daarom check ik de kale tarieven , geeft hoogover een goed beeld en als je wilt kun je het nauwkeurig uitrekenen.

Waypoint wijzigde deze reactie 27-12-2018 22:36 (7%)

• potverdikkie
Toch ook maar eens een aanbod van VEH aangevraagd.
Daarin staat duidelijk dat de tarieven voor overheidsheffingen (energiebelasting & opslag duurzame energie) en vermindering energiebelasting gebaseerd zijn op de tarieven van 2019.

Maar kan ik deze prijzen nou naast die van bv easyswitch leggen, of hanteren die de tarieven van 2018.

Ik zie nl geen kale prijzen bij VEH.

*Edit*

Heb de kale prijzen van VEH toch gevonden: staan in pdf 8)7

potverdikkie wijzigde deze reactie 27-12-2018 23:23 (8%)

• donaldk
Waypoint schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:34:
Energie is bij het aanbod van VEH iets goedkoper maar ik verwacht vooral dat wij aan het gas profijt gaan hebben. Daarin heb ik naar de kale tarieven gekeken per kWh en m3 gas.
Kale tarief bij VEH/Engie is €0,2910 inclusief BTW momenteel betaal ik €0,329241 inclusief BTW kaal variabel tarief. VEH Greenchoice tegenbod is 0,31569 inclusief BTW.

Inderdaad gastarief is belangrijkst ik kan hiermee dikke cent lagere dagtarief stroom opvangen, dus geen Fenor.

Ja de nieuwe flash (je moet op pijltje clicken voor uitvouwen van tariefsopbouw) en vanuit daaruit te downloaden PDF hanteren de 2019 heffingen, dat was vorige week nog niet het geval. Ik dacht, wat de tarieven zijn verhoogd, bleek het enkel de nieuwe hogere heffingen te zijn.

Bij Easyswitch zie ik enkel totaaltarieven.

donaldk wijzigde deze reactie 27-12-2018 23:41 (21%)

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In hoeverre zijn Greenchoice en Qurrent momenteel gelinkt?

Ik wil wel van de een naar de ander overstappen en ben niet perse uit op een goede deal, maar als dat erin zit wil ik dat wel.
* Delerium blijft qua ideologie liever bij 1 van beide. Greenchoice heeft dan wel die windunits te koop.

• potverdikkie
donaldk schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:03:
Dat zou ik ook graag willen weten, want het 3jarige contract is wel erg interessant, maar in die periode kan veel gebeuren, en op een opzegvergoeding zit ik ook weer niet te wachten.

Ik heb een aanbod van Budget Energie 1 jr ontvangen en Engie 3 jr via VEH

Is er een manier/truc om een aanbod van VEH van Greenchoice te krijgen?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

potverdikkie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 01:01:
[...]

Dat zou ik ook graag willen weten, want het 3jarige contract is wel erg interessant, maar in die periode kan veel gebeuren, en op een opzegvergoeding zit ik ook weer niet te wachten.

Ik zou ze (GC) gewoon bellen , dan heb je binnen een paar minuten het aanbod. Volgens mij heb je dan ook een beter aanbod dan via VeH, dat had ik tenminste wel.

Via de mail duurt dit ca twee weken door de drukte .

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-04 15:48
Ik weet niet goed welke keuze te maken. De belasting gaat omhoog op 01-01-2019. Is dit bij elke leverancier gelijk? Dus als ik nu de goedkoopste aanbieder kies, is dit ook na de verhoging dan nog zo of werkt dit anders?

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:46

FutureCow

(C) FutureCow 2004

De belasting gaat natuurlijk overal evenveel omhoog.
De vraag is dan of de energieprijzen zelf ook gaan stijgen vanaf 1 januari. Iemand die daar iets over kan zeggen? Overal lees je dat prijzen omhoog gaan. Maar dat gaat vooral over de belastingen.
Kun je dus beter voor 1 januari iets afsluiten of er na?

Vakmanschap is meesterschap

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

FutureCow schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:01:
De vraag is dan of de energieprijzen zelf ook gaan stijgen vanaf 1 januari. Iemand die daar iets over kan zeggen? Overal lees je dat prijzen omhoog gaan. Maar dat gaat vooral over de belastingen.
Ik zou het gewoon afsluiten. Zelf heb ik dat gisteren ook gedaan. Vandebron via pricewise is het geworden. Goedkoop en groen. Eventueel kun je de prijzen de komende 2 weken nog in de gaten blijven houden en bij daling alsnog annuleren. Misschien niet heel netjes maar het kan wel.

hmmz

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17:09
FutureCow schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:01:
Nu afsluiten, dan kun je altijd nog binnen 14 dagen annuleren mochten de prijzen lager zijn geworden ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• donaldk
Waypoint schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:06:
[...]

Ik zou ze (GC) gewoon bellen , dan heb je binnen een paar minuten het aanbod. Volgens mij heb je dan ook een beter aanbod dan via VeH, dat had ik tenminste wel.

Via de mail duurt dit ca twee weken door de drukte .
Nee hoor het beste wat hij kon bieden is zo'n beetje gelijk aan het tegenbod dat ze gaven via VEH.

Paar minuten zal niet lukken, wachttijd gaven ze aan als ongeveer 10 minuten en dat zal ook wel kloppen ik heb ongeveer 19 minuten gebeld stond er op de telefoon na ophangen.

Maar we hebben nu een offerte in de mail. Alleen die tarieven die ik kreeg via telefoon komen uit op ~156 euro meer plus nog ~15 euro meer aan vaste leveringskosten,dan ENGIE.

Wie wil er (of via PM) tarieven/aanbiedingen vergelijken.

Enige voordeel is dat je niet een maand de hoge variabele tarieven betaald, bij GC kan het vaste termijncontract wel op 1-1-19 ingaan. Maar over drie jaar verdien je dat via VEH/ENGIE wel terug.

Ik hang nu in de chat bij VEH,maar echte persoon heeft nog geen tijd. Want via de mail nog geen antwoord op de twee vragen, lidmaatschap jaar 2/3 en contractbeeindiging.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:49

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

donaldk schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:30:
[...]

Ik zie op overstappen.nl, dat De Bron hoge tarieven hanteert, met een welkomsbonus van rond de 280 euro, die betaal je dan gewoon zelf.

Van de Bron hanteert de maximale boetebedingen bij voortijdige be-einging van de overeenkomst.

Op overstappen.nl, zie ik geen goede aanbiedingen? Straks even de andere vergelijkers bekijken. Die 68 cent is met de 2018 heffingen en belastingen? Dan zit Engie via Eigenhuis met tussen de 64 en 65 cent per kuub best goed. Dat is wel voor drie jaar, voor een jaar allemaal minder goede aanbiedingen.
Klopt, daarom even rekenen in je eigen situatie.
Ik heb een overdreven verbruik opgegeven, daardoor kreeg ik 300 euro korting. Bij dat verbruik zijn ze verre van de goedkoopste. Maar als je dan je *werkelijke* verbruik in een rekensom stopt met alle kosten erbij, dan scheelt het in mijn geval 25 euro op een rekening van 70 euro per maand. Op dat moment is het een goede deal.

Appeltaart is lekker!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

donaldk schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:06:
Ik hang nu in de chat bij VEH,maar echte persoon heeft nog geen tijd. Want via de mail nog geen antwoord op de twee vragen, lidmaatschap jaar 2/3 en contractbeeindiging.
Laat even weten wat daar uit komt. Want ik stap over naar Engie via VEH voor 3 jaar... maar ik weet dat 1 jaar VEH gratis lidmaatschap is en ik zit niet te weten op jaar 2 en jaar 3 lidmaatschap. Ik neem aan dat dat voor jou hetzelfde geldt!? Dus als je weet hoe ik dat nu al op kan zeggen :P dan hoor ik het graag. En de vraag is dus of dat kan, want ik stap pas eind januari over en wil nu al mijn 2e en 3e jaar VEH opzeggen. :P (Bij Engie zit ik de 3 jaar uiteraard gewoon uit vanaf eind januari 2019.)

Barca wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:20 (5%)

• donaldk
Mijn verbruik staat elders in de thread,die is al vrij hoog, vandaar. Ik moet het dus wel hebben van gunstige (gas-)tarieven, niet een lokker(tje).

@Barca Gewoon lidmaatschap opzeggen, dus.
De voorwaarden van Engie ontvang je na het accepteren van het aanbod.

Uiterlijk een maand voor het einde van de looptijd kan het lidmaatschap (van VEH) worden opgezegd

Na acceptatie van het aanbod duurt het 4-8 weken voordat de overstap plaats vind.
Uit de algemene voorwaarden van ichoosr:
2.5 De Collectieve Inkoop Energie wordt georganiseerd voor leden van Vereniging Eigen Huis. Ook niet-leden kunnen deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie en worden bij acceptatie van
het aanbod automatisch lid van Vereniging Eigen Huis. Het lidmaatschap wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tot schriftelijke wederopzegging en met inachtneming van de opzegtermijn.
Deelnemer, die via de Collectieve Inkoop Energie automatisch lid is geworden, ontvangt tijdig bericht van Vereniging Eigen Huis waarin wordt aangegeven dat zonder tegenbericht het
lidmaatschap wordt verlengd. Niet-leden die voor de eerste keer deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie en het aanbod accepteren, krijgen de eerste twaalf maanden een kosteloos
lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis. Deelnemer die via de Collectieve Inkoop Energie automatisch lid is geworden, ontvangt tijdig (voorafgaand aan het verstrijken van deze twaalf
maanden) een bericht van Vereniging Eigen Huis met de mededeling dat het lidmaatschap zonder opzegging als betaald lidmaatschap zal worden voortgezet. Niet-leden die reeds eerder
gebruik hebben gemaakt.
https://eigenhuis.ichoosr...rdenenergie.eigenhuis.pdf

donaldk wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:29 (3%)

• donaldk
potverdikkie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 01:01:
[...]

Ga er maar vanuit dat er boete bedingen zijn, volgens VEH chat is dat altijd het geval, moest ik uitleggen dat dat dus niet klopt. @Barca moet het contract al hebben,dus als hij het wil nakijken op aanwezigheid van het citaat dat ik eerder postte, van geen kosten.

Ja, als je opgeeft bij VEH wat je huidige leverancier is. Maar dat aanbod was bij mij 140 euro ofzo duurder, dan ENGIE. Aanbod aan de telefoon niet beter, dat scheelt ook ongeveer 170-175 euro per jaar met ENGIE via VEH.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Bij opzeggen Engie via VEH betaal je gewoon boete. Hier stukje uit het contract @donaldk .

3.2 Beëindiging overeenkomst
Deze  overeenkomst  kunt  u  beëindigen  door  opzegging  bij  ENGIE  of  via  uw  nieuwe  leverancier.  Verbreekt  u  de overeenkomst voordat de initiële looptijd is verstreken, dan kan ENGIE opzegkosten in rekening brengen. De kosten
zijn per opgezegd product bij een resterende looptijd van:
a. minder dan 1,5 jaar € 50 per product
b. tussen de 1,5 en 2 jaar € 75 per product
c. tussen de 2 en 2,5 jaar € 100 per product
d. meer dan 2,5 jaar € 125 per product
Alleen  als  in  uw  overeenkomst  expliciet  de  speciale  voorwaarde  'Altijd  kosteloos  opzeggen'  is  opgenomen,  brengt ENGIE geen opzegkosten in rekening.

Er staat verder geen speciale voorwaarde in. Dus gewoon boete als je het contract niet uit zit.

Barca wijzigde deze reactie 28-12-2018 15:20 (7%)

• donaldk
Dank je @Barca Ik heb het aanbod zojuist geaccepteerd, dus nog geen contract/mail ontvangen. Wel stond er voor acceptie een link naar de algemene voorwaarden, specifiek voor het VEH aanbod, daar staat het echter niet in.

Ik hoop dat het niet langer dan een maand gaat duren, want het scheelt een duppie per kuub en ook nog de stroom, dus een januari maand is al snel drie honderd kuub=30 euro, dan ook nog februari...

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

donaldk schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:27:
Ik hoop dat het niet langer dan een maand gaat duren, want het scheelt een duppie per kuub en ook nog de stroom, dus een januari maand is al snel drie honderd kuub=30 euro, dan ook nog februari...
@donaldk ben je dan voor GC 1 jaar of Engie 3 jaar via VEH gegaan!?

Wanneer loopt je contract dan af? Of zit je al variabel!? Het gaat erg snel alleen gebeurt er pas echt wat na 2 weken als je opzegtermijn voorbij is. Tot die tijd kan ik bv nu nog niets want ik wil bv mijn termijnbedrag aanpassen en aanpassen naar enkel tarief maar dat gaat dus nog niet. Maar goed je zit nu wel met de jaarwisseling nu dus misschien moet jij week of 3 totaal wachten.

• donaldk
Wij zaten als sinds 2013 bij GC, zag ik onlangs. We zaten dus al jaren variabel. Dus achteraf had ik dit vorig jaar moeten doen en dan niet in de Consumentenbond/Energieflex val trappen, toen had je nog een paar centen op gas kunnen winnen en dan voor drie jaar vast. Ik hoorde van mijn broer dat hij bij bij Energieflex 60 cent betaalde, dus een tijdje terug na het eerste succesvolle jaar met een jaar verlengd, voor 62,9 cent en al snel kwam een mail van uitstel van betaling en u kunt niet weg. Nu zit hij dus vast bij een andere dure aanbieder. Of kun je er wel vanaf, ik heb het speciale topic niet gelezen?

Bij ENGIE had ik een jaar terug ook vast iets betere tarieven gekregen dan dit jaar, en die zat met 2018 heffingen op 64 cent, nu dikke 70 cent, met de hogere belastingen, dus had vorig jaar ook vast 62 ofzo geweest.

Via VEH kreeg ik 3 jaar aanbod ENGIE en een jaar aanbod Budget Energie. 12 maanden aanbod niet interessant. Greenchoice deed een tegenbod via VEH. Was ongeveer 140 euro duurder. Met de nieuwe 2019 heffingen ook iets van 177 euro duurder, net als wat ik uitrekende voor aanbod via de telefoon, dus email met GC offerte niet eens meer geopend en met VEH ENGIE in zee gegaan. Telefonisch aanbod van GC was dus niet beter dan dat via VEH tegenbod.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Het aanbod van VEH Engie dat ik kreeg... ik neem aan dat dat hetzelfde aanbod is die iemand anders krijgt? Hoe werkt dat eigenlijk gezien de verbruiken van mensen verschillen!?

Edit:
Ik zit het komende jaar op 0,21175 / 0,70906 incl. overheidsheffingen. (Tarieven 2019)

Barca wijzigde deze reactie 28-12-2018 22:25 (21%)

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

donaldk schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:41:
Wij zaten als sinds 2013 bij GC, zag ik onlangs. We zaten dus al jaren variabel. Dus achteraf had ik dit vorig jaar moeten doen en dan niet in de Consumentenbond/Energieflex val trappen, toen had je nog een paar centen op gas kunnen winnen en dan voor drie jaar vast. Ik hoorde van mijn broer dat hij bij bij Energieflex 60 cent betaalde, dus een tijdje terug na het eerste succesvolle jaar met een jaar verlengd, voor 62,9 cent en al snel kwam een mail van uitstel van betaling en u kunt niet weg. Nu zit hij dus vast bij een andere dure aanbieder. Of kun je er wel vanaf, ik heb het speciale topic niet gelezen?

Bij ENGIE had ik een jaar terug ook vast iets betere tarieven gekregen dan dit jaar, en die zat met 2018 heffingen op 64 cent, nu dikke 70 cent, met de hogere belastingen, dus had vorig jaar ook vast 62 ofzo geweest.

Via VEH kreeg ik 3 jaar aanbod ENGIE en een jaar aanbod Budget Energie. 12 maanden aanbod niet interessant. Greenchoice deed een tegenbod via VEH. Was ongeveer 140 euro duurder. Met de nieuwe 2019 heffingen ook iets van 177 euro duurder, net als wat ik uitrekende voor aanbod via de telefoon, dus email met GC offerte niet eens meer geopend en met VEH ENGIE in zee gegaan. Telefonisch aanbod van GC was dus niet beter dan dat via VEH tegenbod.
Apart dat je rechtstreekse bod van GC niet beter was dan via VEH. Bij is gas 0,26 kaal en energie 0,793 normaal en
Daltarief € 0,0633 beide kaal. Dat scheelt redelijk wat met VEH. En is voor mij bijna goedkoper dan het scherpste bod via VEH.

Ik heb gewoon 3 jaar gedaan omdat via GC dit zonder boete eerder op te zeggen is. Dus of het nu 1 jaar of 3 is maakt voor ons als afnemers ook niet uit.

Het is wel zuiver om de tarieven excl btw te vergelijken want die van 2019 zijn uiteraard anders en dan vergelijk je appels met peren. Die duidelijkheid mis ik wel in algemene zin met de laatste paar reacties in dit topic (niet perse die van jou maar in algemeen zin).😊

Waypoint wijzigde deze reactie 29-12-2018 01:29 (11%)

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:30
All, misschien een wat domme vraag, maar ik heb hier nog geen ervaring mee (woon sinds vorig jaar op mezelf): mijn huidige contract bij Nuon loopt tot 31 januari 2019, ik heb destijds een welkomstbonus van EUR 175 gekregen welke wordt verrekend met de jaarafrekening die ik in april krijg.

Mijn vraag is of ik de bonus wel ontvang als ik na 31 januari een andere aanbieder kies.

Alvast bedankt!

• Pierre_nr1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:36
Xander25 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:18:
All, misschien een wat domme vraag, maar ik heb hier nog geen ervaring mee (woon sinds vorig jaar op mezelf): mijn huidige contract bij Nuon loopt tot 31 januari 2019, ik heb destijds een welkomstbonus van EUR 175 gekregen welke wordt verrekend met de jaarafrekening die ik in april krijg.

Mijn vraag is of ik de bonus wel ontvang als ik na 31 januari een andere aanbieder kies.

Alvast bedankt!
Ja, die ontvang je. Je hebt je contract netjes uitgediend.

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:30
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:43:
[...]

Ja, die ontvang je. Je hebt je contract netjes uitgediend.
Top, thanks!

• donaldk
@Barca Als het goed is krijgt iemand met veel piekstroom verbruik en bijna geen geen gasverbruik een andere aanbieder voorgeschoteld. Al lijkt het erop dat ze een 1 en 3 jaar deal hebben met Budget Energie en ENGIE. Fenor is een dikke cent goedkoper in piekstroom. Maar 0,12 cent duurder qua nachtstroom en een dikke halve cent per kuub gas, dus bij veel stroom overdag zou je een andere voorkeursaanbieder verwachten.

Ja het lijkt erop dat iedereen hetzelfde ENGIE bod krijgt.

Voor ons telt een welkomstbonus niet,vaste leveringskosten ookminder,maar ENGIE is toch 24 euro per jaar minder dan Greenchoice.

@Waypoint BTW hoge tarief veranderd niet per 1 januari, dus leveringstarief inclusief BTW kun je gerust vergelijken. Omdat de meeste tarieven inclusief BTW komen, zoook die via VEH (ook tegenbod GC) heb ik die van Greenchoice aan de telefoon ook even maal 1,21 gedaan, dan kom ik op 0,2910 bij ENGIE, 0,3146 via GC direct per kuub. Overigens is ENGIE via Consumentenbond beduidend duurder 0,3159 euro per kuub.

Daltarief stroom is bij ENGIE relatief laag 0,0599 maar dat is inclusief BTW, dus dan 6,33 cent maal 1,121 beduidend duurder. Hetzelfde geldt ook voor de piektarieven 0,787 kaal inclusief BTW. BIJ GC moet je daar de BTW nog bij optellen,want aan de telefoon werd gezegd 7,9 cent, het is volgens jou zelfs 7,93 cent, dat scheelt toch ~23%.

Kortom alles en iedereen is duur geworden, maar via VEH is het 3 jaars aanbod blijkbaar zo gek nog niet. Bij de vergelijkers krijg ik Nuon en al dat soort dure aanbieders bovenaan. Dat zijn de 1 jaars aanbiedingen na 150-280 euro welkomsbonus. In de hoop dat je daarna in die veel te hoge tarieven blijft hangen.

Het scheelt bij mij ongeveer 175 euro op jaarbasis ENGIE en GC. Dus ook al verlies ik weer door te laat te zijn en ik komend jaar nog tijdje hoge variabele tarieven moet blijven betalen bij GC, die verdien ik terug en zeker tweede en derde jaar 'winst'.

Even PDF van VEH erbij gepakt: 0,0787 en GC € 0,0960, jouw exclusief BTW maal 1,21 is 0,95953, Dus GC tarieven via VEH en telefoon zijn gelijk. Dit is piek stroom, de rest klopt ook met VEH rijtje.

donaldk wijzigde deze reactie 29-12-2018 14:25 (4%)

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Wij zitten al een aantal jaren bij Nuon (en mijn vriendin nog langer). Vanwege de prijsstijgingen zijn we nu toch, op de valreep voor dit jaar, eens aan het rondkijken. En wat schrikken we dan van de verschillen.

Ik weet dat men liever nieuwe klanten lokt maar zelfs met korting voor blijvende klanten is de prijs die je bij prijsvergelijkers tegen komt zoveel lager, zelfs voor Nuon zelf. Nog ondoorzichtiger dan de zorg bijna.

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:36

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik stap al een tijd ieder jaar over, precies op 1 januari, maar deze keer heeft Nuon moeite met het accepteren van mijn meterstanden (elektrisch). Die zijn namelijk drastisch lager (vooral het normaaltarief) en na het online invullen krijg ik een bevestiging/bedankje, waarna steeds na een dag een volgend mailtje komt met daarin het verzoek om het nogmaals door te geven. Want "er is iets fout gegaan" :( Bellen lukt alleen op werkdagen, morgen maar eens uitleggen wat zonnepanelen doen.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Apeldoorn
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 18:46
Ook onlangs overgestapt. Heb een huishouden zonder gas in de wijk. Warmtepomp, dus alles op elektriciteit.
Aangezien ik verwacht dat de komende jaren energie alleen maar duurder zal worden, voor het eerst een 1 jarig contract ingeruild voor een 3 jarig contract.
Heb vanaf 3 januari bij delta een daltarief van €0,19xx per kwh en een normaal tarief van €0,21xx per kwh. Bedragen zijn inclusief BTW en rekening gehouden met nieuwe belasting tarieven.

Ben er blij mee. De komende 3 jaren zal blijken of het een goede zet is geweest.

Apeldoorn wijzigde deze reactie 30-12-2018 11:29 (15%)

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek

• EdwinDS
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-03 11:52
D-e-n schreef op zondag 30 december 2018 @ 02:20:
Wij zitten al een aantal jaren bij Nuon (en mijn vriendin nog langer). Vanwege de prijsstijgingen zijn we nu toch, op de valreep voor dit jaar, eens aan het rondkijken. En wat schrikken we dan van de verschillen.

Ik weet dat men liever nieuwe klanten lokt maar zelfs met korting voor blijvende klanten is de prijs die je bij prijsvergelijkers tegen komt zoveel lager, zelfs voor Nuon zelf. Nog ondoorzichtiger dan de zorg bijna.
Ondoorzichtig is denk ik wel de goeie omschrijving inderdaad. Tarieven worden namelijk op verschillende plaatsen ook op verschillende manieren weergegeven. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat prijsvergelijkers (waaronder in ieder geval gaslicht.com, pricewise en energievergelijken.nl) allemaal de overheidsheffingen van 2018 hanteren in hun berekeningen. Maar vanaf 1 januari ga je natuurlijk wel de overheidsheffingen van 2019 betalen. Dat verklaart voor een groot deel de grote verschillen die je noemt. De belasting op gas gaat bijvoorbeeld met ongeveer 7 cent omhoog, dus een tarief van bijvoorbeeld €0,69/m3 gaat straks gewoon omhoog naar €0,76/m3.

Dan kan het overigens nog steeds voordeliger zijn om over te stappen hoor, maar zo kom je in ieder geval al wat dichter bij de prijs die Nuon je als bestaande klant biedt.

• EdwinDS
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-03 11:52
Joepla schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:28:
Ik stap al een tijd ieder jaar over, precies op 1 januari, maar deze keer heeft Nuon moeite met het accepteren van mijn meterstanden (elektrisch). Die zijn namelijk drastisch lager (vooral het normaaltarief) en na het online invullen krijg ik een bevestiging/bedankje, waarna steeds na een dag een volgend mailtje komt met daarin het verzoek om het nogmaals door te geven. Want "er is iets fout gegaan" :( Bellen lukt alleen op werkdagen, morgen maar eens uitleggen wat zonnepanelen doen.
Heb je de zonnepanelen aangemeld via energieleveren.nl? Zo nee, dan weet Nuon niet dat je ze hebt en snapt het systeem dus niet waarom je meterstand lager is dan de vorige. Geldt overigens ook voor andere leveranciers. Als ze wel zijn aangemeld via die website, is het inderdaad goed om nog even te bellen en extra uitleg te geven ;) .

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:57
Ik ga overstappen naar Pure Energie en meteen voor 5 jaar vastgezet omdat je ook € 70 per jaar terugkrijgt dus totaal krijg ik € 350 terug (kreeg ik nu ook bij Essent maar dan moest ik het handmatig doen). Ik zat bij Essent en het zou mij per maand ongeveer € 15 schelen (op rond de € 110). De gasprijs is vrij laag dus dat vond ik zeer interessant. Voorlopig ga ik toch niet van gas af omdat dit een huurwoning is.
Uiteindelijk toch voor windenergie gekozen want ik was nog aan het twijfelen voor zonnepaneeltjes op een terrein want als huurder mag/kan dat niet in een flat aangebracht worden. Daarnaast moet je toch nog belasting gaan betalen als je een zonnepaneel op een terrein hebt dus zo interessant was het ook niet.

Ik heb wel een hekel aan die k windmolenpalen en zeker nadat ik weet dat die dingen worden aangezwengeld met een dieselmotor. Liever waterkrachtstroom maar ok. Niet dat ook nog extra voordeel oplevert maar ja. Ik kan straks roepen als ik bij Rotterdam rij, kijk daar komt mijn stroom vandaan.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Joepla

Joepla

itsalex schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:55:
Ik heb wel een hekel aan die k windmolenpalen en zeker nadat ik weet dat die dingen worden aangezwengeld met een dieselmotor. Liever waterkrachtstroom maar ok. Niet dat ook nog extra voordeel oplevert maar ja. Ik kan straks roepen als ik bij Rotterdam rij, kijk daar komt mijn stroom vandaan.
Behoorlijk offtopic, maar denk je soms dat een waterkrachtcentrale met bamboestokken en sojabonen in elkaar wordt gesleuteld? 8)7

• itsalex
Joepla schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:16:
[...]

Behoorlijk offtopic, maar denk je soms dat een waterkrachtcentrale met bamboestokken en sojabonen in elkaar wordt gesleuteld? 8)7
Wordt dat dan? hahaha, ik zal eens navraag doen.
Windmolen en zonnepanelen zorgen voor horizonvervuiling en waterkrachtcentrales kunnen nog redelijk weggewerkt worden.

• donaldk
Barca schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:20:
Het aanbod van VEH Engie dat ik kreeg... ik neem aan dat dat hetzelfde aanbod is die iemand anders krijgt? Hoe werkt dat eigenlijk gezien de verbruiken van mensen verschillen!?

Edit:
Ik zit het komende jaar op 0,21175 / 0,70906 incl. overheidsheffingen. (Tarieven 2019)
Ik denk hey jij hebt een lager stroomtarief dan wij, maar natuurlijk er staat er maar een vermeld, dus geen dubbeltariefmeter. Hier boven de 22 cent piek. Van de via een vergelijker geteste aanbieders was Fenor overdag een goede cent goedkoper, maar week-end/avond fractie duurder en een goeie halve cent meer voor gas. Dus uiteindelijk zou ENGIE nog net iets minder duur zijn. En Fenor heeft een dwangsom opgelegd gekregen voor onduidelijke en incorrecte rekeningen...

Ah witte steenkool, dam bouwen en praktisch heel Nederland staat onder water. Zoveel gebieden zijn gewoon onder water gezet.

donaldk wijzigde deze reactie 30-12-2018 15:22 (6%)

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:57
EdwinDS schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:17:
[...]

Ondoorzichtig is denk ik wel de goeie omschrijving inderdaad. Tarieven worden namelijk op verschillende plaatsen ook op verschillende manieren weergegeven. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat prijsvergelijkers (waaronder in ieder geval gaslicht.com, pricewise en energievergelijken.nl) allemaal de overheidsheffingen van 2018 hanteren in hun berekeningen. Maar vanaf 1 januari ga je natuurlijk wel de overheidsheffingen van 2019 betalen. Dat verklaart voor een groot deel de grote verschillen die je noemt. De belasting op gas gaat bijvoorbeeld met ongeveer 7 cent omhoog, dus een tarief van bijvoorbeeld €0,69/m3 gaat straks gewoon omhoog naar €0,76/m3.

Dan kan het overigens nog steeds voordeliger zijn om over te stappen hoor, maar zo kom je in ieder geval al wat dichter bij de prijs die Nuon je als bestaande klant biedt.
Tnx. Dat heb je natuurlijk ook nog. Die vergelijkers spelen wat dat betreft mooi weer richting de media (pas op, het wordt duurder!) maar ze doen zelf net zo vaag.

Misschien beter volgend jaar kijken dan. Die belasting kun je toch niet ontwijken.

• jongetje
itsalex schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:20:
[...]
Windmolen en zonnepanelen zorgen voor horizonvervuiling en waterkrachtcentrales kunnen nog redelijk weggewerkt worden.
Ehhh ben je je wel bewust dat er een heel stuk land onderwater gezet moet worden om een stuwmeer te creeeren? Er zijn soms nog hele op de bodem van een stuwmeer te vinden omdat ze een waterkracht centrale wilden op die plek. Dat noem ik niet echt wegwerken (wel van dat stuk grond...).

Info: https://www.volkskrant.nl...voorschijn-komt~b4b90c93/

• itsalex
jongetje schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:48:
[...]

Ehhh ben je je wel bewust dat er een heel stuk land onderwater gezet moet worden om een stuwmeer te creeeren? Er zijn soms nog hele op de bodem van een stuwmeer te vinden omdat ze een waterkracht centrale wilden op die plek. Dat noem ik niet echt wegwerken (wel van dat stuk grond...).

Info: https://www.volkskrant.nl...voorschijn-komt~b4b90c93/
Toch geweldig dat een heel dorp te voorschijn komt.
Hoeveel levert de centrale op t.o.v. zonnepanelen en waterkrachtcentrale per m²? Of m³ misschien wel in dit geval.
Ik kijk liever naar een stuwmeer dan naar tientallen windmolens of velden vol zonnepanelen.

Er is nog een mooie polder welke in 1950 er niet was waar ruimte genoeg is.

• Joepla

Joepla

itsalex schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:20:
[...]
Wordt dat dan? hahaha, ik zal eens navraag doen.
Yeah right: Kijk maar naar deze blije Chinezen

.

• pgrferrari
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-04 18:53
Vraagje betreft welkomstpremies.
Ik woon net in een nieuw huis dus ik weet mijn verbruik niet.
Heb dus gewoon op de prijsvergelijkingssites een 2 of 3 persoonshuishouden genomen.( in ons geval 2 personen en baby) Als ik het verbruik van een 2 persoonshuishouden neem zou ik een welkomstpremie van €170 krijgen, bij verbruik van een 3 persoonshuishouden €210. Hoe werkt dit? Is deze premie op basis van het verbruik over het hele jaar? Of gewoon wat je direct aangaat bij de prijsvergelijkingssite?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

donaldk schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:28:

@Waypoint BTW hoge tarief veranderd niet per 1 januari, dus leveringstarief inclusief BTW kun je gerust vergelijken. Omdat de meeste tarieven inclusief BTW komen, zoook die via VEH (ook tegenbod GC) heb ik die van Greenchoice aan de telefoon ook even maal 1,21 gedaan, dan kom ik op 0,2910 bij ENGIE, 0,3146 via GC direct per kuub. Overigens is ENGIE via Consumentenbond beduidend duurder 0,3159 euro per kuub.

Daltarief stroom is bij ENGIE relatief laag 0,0599 maar dat is inclusief BTW, dus dan 6,33 cent maal 1,121 beduidend duurder. Hetzelfde geldt ook voor de piektarieven 0,787 kaal inclusief BTW. BIJ GC moet je daar de BTW nog bij optellen,want aan de telefoon werd gezegd 7,9 cent, het is volgens jou zelfs 7,93 cent, dat scheelt toch ~23%.
in de bedragen die je noemt van engie komt nog de energiebelasting en ODE bij en zijn dat toch niet inclusief btw? deze bedragen zijn in 2018 en 2019 anders, dus vandaar dat ik het advies van VEH volg en de kale tarieven vergelijk.

of begrijp ik je verkeerd?

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het kijken en vergelijken, maar kom er nog niet fijn uit. Sowieso geven alle vergelijkingssites verschillende antwoorden en prijzen. Daarnaast komen alle adviezen duurder uit op jaarbasis dan dat mijn huidige aanbieder, Essent, aangeeft als mijn verwachte jaartarief.

Ik heb het idee dat het goedkoper kan, maar bij mij hoeft het niet te komen van de eenmalige welkomspremie. Ik krijg nu suggesties van vergelijkers voorgeschoteld die 25 euro goedkoper zijn op jaarbasis, maar dat komt dan door de 150 euro welkomspremie. Kortweg, als ik per ongeluk meer ga gebruiken dan verwacht, ben ik straks gewoon duurder uit.

Daarnaast kan ik nog niet zo goed kiezen tussen het aangaan van een contract van een jaar of langer. Voor de goedkopigheid hoef je eigenlijk niet te kiezen voor 3 of 5 jaar. Dat scheelt meestal maar een paar euro. Aan de andere kant wordt energie ieder jaar duurder, dus dan is kiezen voor 3 of 5 jaar vast niet eens zo gek. Die vaste prijs geldt echter alleen voor het energiedeel, belastingstijgingen worden gewoon doorberekend. Dan is het misschien handiger om jaarlijks de goedkoopste op te zoeken. Ik heb alleen niet zo’n zin om dat ieder jaar weer te doen...

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• spanx
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-04 22:01

spanx

_Sp[A]nX_

Ik zit nog een paar maanden in dit huis, daarna verhuis is. Wat gebeurt er met mijn energieleverancier?

Mijn nieuw huis krijgt ook 12 zonnepanelen....

Vraag 1. Nu iets afsluiten, gaat de nieuwe leverancier dan mee?
Vraag 2. Moet ik dan bij het afsluiten nu rekening houden met de zonnepanelen waar ik voor de rest nog geen informatie over heb(technisch) ik weet niet eens merk en weet ook niet wat voor meter ik krijg

Damn it's good 2b a Tweaker!

• itsalex
Joepla schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:16:
[...]

Yeah right: Kijk maar naar deze blije Chinezen

.
Daar zijn een aantal problemen waar eigenlijk het natuurlijk logisch is dat het mis gaat;

1. je gaat als een hogedrukspuit te werk daar, dat sloopt vanzelf wel de natuur, dat is echt niet zo vreemd. Het water wordt door zo'n trechter voortgestuwd dat niet anders kan.
2 het is net als de ganges, vies goor en vol met zooi in die rivier werkt wel maar als er 20 ton vuil voor ligt, dan kan je op je tien vingers tellen dat het niet meer werkt. Niet geheel vreemd, net als dat je over een zonnepaneel een metalen laag neerlegt of een windmolen achter 4 muren gaat bouwen. Dan heb je vanzelf een probleem.
Als je natuurlijk 230 miljoen kWh per maand gaat produceren ofwel 8 miljoen kWh per dag gaat produceren dan praat je over een zo'n project terwijl een windmolen 15.000 kWh per dag zou moeten opleveren. Dus je zou dan denk ik ruim 600 windmolens (dit de nieuwe klasse M3 maar de M1 kan je dit zetten naar ruim 2000 stuks) moeten neerzetten en constant stroom moeten opleveren. (dit is snel uitgerekend en kunnen type/rekenfouten bevatten, persoonlijk denk ik dat het veel meer moet zijn).
Het klinkt als een uitspraak van Chinezen uit een filmpje op YouTube "er zijn problemen maar we kunnen er niets aan doen", daarmee te zeggen dat je er niets aan kan doen want er is geen oplossing.
Het project is wel gestart maar het ging al mis bij het open riool in de steden.

itsalex wijzigde deze reactie 31-12-2018 03:05 (14%)

• potverdikkie
Een vraag over het opstellen van een jaarrekening.

Mijn contract loopt t/m 31 jan 2019. Ik heb geen slimme meter.
Nu geef ik altijd aan het eind van het contract netjes de meterstanden door, maar vanwege de grote veranderingen in belastingen tussen 2018 en 2019 zou ik m'n meterstanden t/m 31 december 2018 willen doorgeven en daarna het restje t/m 31 jan 2019.

Zijn ze verplicht om bij het opstellen van de jaarrekening rekening te houden met de exacte standen t/m 31dec en 31 jan?

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19-04 12:16
Heb dit topic een beetje doorgenomen omdat ik inmiddels op variabel tarief zat bij GC en me ook had ingeschreven voor de veiling van VEH en de consumentenbond. Wil graag bij GC blijven vanwege de groene gedachte en de prettige service en het tegenbod leek me reëel. Net met de klantenservice gebeld (reguliere klantenservice is gesloten, maar de contractlijn is wel open) en die hebben me vrijwel exact hetzelfde geboden als het tegenbod via VEH. Ik denk dat ik gewoon akkoord ga, liever direct via GC zodat ik niet aan iets van VEH vast zit.

edit: Kale prijzen

Normaal: 0.0793
Dal: 0.0633
Gas 0.2600

dus excl energiebelasting, ODE en BTW

Maardiweb wijzigde deze reactie 31-12-2018 09:03 (8%)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• donaldk
Waypoint schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:32:
[...]

in de bedragen die je noemt van engie komt nog de energiebelasting en ODE bij en zijn dat toch niet inclusief btw? deze bedragen zijn in 2018 en 2019 anders, dus vandaar dat ik het advies van VEH volg en de kale tarieven vergelijk.

of begrijp ik je verkeerd?
Er zijn meerdere belastingen, de Belasting Toegevoegde Waarde wordt geheven op alles, behalve de vergoeding voor het netwerk. Dus over de energie en ook over de andere belastingen.

Dus de kale tarieven zonder E(nergie)B(elasting) en ODE, Opslag Duurzame Energie. Je kunt alle bedagen optellen en dan eenmaal maal 1,21 doen voor de BTW. Je kunt dus duidelijk vergelijken tussen de bruto bedragen inclusief 2018 belastingen, of als alle aanbieders inclusief 2019 belastingen (EB en ODE) tonen.

Anders moet je enkel de kosten voor de energie vergelijken. De meeste opgaves zijn inclusief BTW, enkel Greenchoice zelf geeft ze exclusief BTW. GC aanbod via VEH was ook stroom of gas inclusief BTW, daaronder staat dan de EB inclusief BTW, en de ODE inclusief BTW. En de totaal af te rekenen prijs inclusief de reeds meegerekende BTW. En dan nog de netwerkkosten. Deze komen in twee delen, Die van de leverancier varieren van aanbieder tot aanbieder, die van de netwerkbeheerder zijn gelijk voor elke stroom en gas leverancier, die int ze namelijk slechts voor de netwerkbeherder.

Dus je kunt eerlijk vergelijken, kale prijs exclusief alle belastingen. Kale prijs exclusief alle veranderende belastingen, dus inclusief de BTW, welke nu en straks 21% is (dit deed ik in de post waar jij op reageerde. Of totaaltarief voor 2018 vs totaal tarief 2018. Of hetzelfde inclusief 2019 belastingen. Dit laatste laat gelijk zien hoeveel je op de rekening te zien krijgt en uiteindelijk moet betalen. VEH had zijn vergelijkende tabel enkele dagen geleden ge-update en toonde totaal bedragen voor 2019 voor de diverse energieleveranciers.

• donaldk
Maardiweb schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:59:
Heb dit topic een beetje doorgenomen omdat ik inmiddels op variabel tarief zat bij GC en me ook had ingeschreven voor de veiling van VEH en de consumentenbond. Wil graag bij GC blijven vanwege de groene gedachte en de prettige service en het tegenbod leek me reëel. Net met de klantenservice gebeld (reguliere klantenservice is gesloten, maar de contractlijn is wel open) en die hebben me vrijwel exact hetzelfde geboden als het tegenbod via VEH. Ik denk dat ik gewoon akkoord ga, liever direct via GC zodat ik niet aan iets van VEH vast zit.

Gas 0.2600

Dit is wat ik ook kreeg aangeboden, nou ja 7,9 cent, werd gezegd, maar de precieze prijzen staan vast in de offerte die men via de mail stuurde. Engie was ongeveer 175,- minder duur per jaar, dus dat scheelt zeker €450 (1000 gulden) over de drie jaar van het contract. GC heeft de afgelopen jaar of vijf goed gewerkt, maar zou ENGIE slechter zijn? En energieflex probleem verwacht ik niet van Electrabel/ENGIE een dochter van SUEZ. Alle grote commerciele utiliteitsleveranciers in de wereld doen zaken die minder goed zijn. SUEZ wordt ook vaak genoemd met Nestlé waar het water ontneming van bevolkingen gaat.

VEH moet ik enkel opzeggen voor eind van volgend jaar, dat heb ik er wel voor over. Misschien is VEH ook wel een goeie club die 27,50 per jaar waard is, dat gaan we in jaar 1 zien

@wolly_a Daarom heb ik ook jaren tegenaan gehikt. Via de vergelijkers loop ik vast, zonder een kant en klare spreadsheet waar ik de tarieven in kan opgeven en daarna vergelijken. Dus met de naar verwachting niet dalende energieprijzen en het duidelijke aanbod via VEH ben ik er weer voor drie jaar van af.

donaldk wijzigde deze reactie 31-12-2018 12:35 (9%)

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

donaldk schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:18:
[...]

Er zijn meerdere belastingen, de Belasting Toegevoegde Waarde wordt geheven op alles, behalve de vergoeding voor het netwerk. Dus over de energie en ook over de andere belastingen.

Dus de kale tarieven zonder E(nergie)B(elasting) en ODE, Opslag Duurzame Energie. Je kunt alle bedagen optellen en dan eenmaal maal 1,21 doen voor de BTW. Je kunt dus duidelijk vergelijken tussen de bruto bedragen inclusief 2018 belastingen, of als alle aanbieders inclusief 2019 belastingen (EB en ODE) tonen.

Anders moet je enkel de kosten voor de energie vergelijken. De meeste opgaves zijn inclusief BTW, enkel Greenchoice zelf geeft ze exclusief BTW. GC aanbod via VEH was ook stroom of gas inclusief BTW, daaronder staat dan de EB inclusief BTW, en de ODE inclusief BTW. En de totaal af te rekenen prijs inclusief de reeds meegerekende BTW. En dan nog de netwerkkosten. Deze komen in twee delen, Die van de leverancier varieren van aanbieder tot aanbieder, die van de netwerkbeheerder zijn gelijk voor elke stroom en gas leverancier, die int ze namelijk slechts voor de netwerkbeherder.

Dus je kunt eerlijk vergelijken, kale prijs exclusief alle belastingen. Kale prijs exclusief alle veranderende belastingen, dus inclusief de BTW, welke nu en straks 21% is (dit deed ik in de post waar jij op reageerde. Of totaaltarief voor 2018 vs totaal tarief 2018. Of hetzelfde inclusief 2019 belastingen. Dit laatste laat gelijk zien hoeveel je op de rekening te zien krijgt en uiteindelijk moet betalen. VEH had zijn vergelijkende tabel enkele dagen geleden ge-update en toonde totaal bedragen voor 2019 voor de diverse energieleveranciers.
Verrek je hebt gelijk 8)7 . scheelt mij 278 euro tussen beiden. ik moet dat nog even narekenen want dit leek mij wel een heel groot verschil. Thnx voor je reactie, want dan gaan wij denk ik overstappen. GC is een fijne partij, maar dit verschil is wel heel groot! zie latere post
Maardiweb schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:59:

Gas 0.2600

ZIe bovenstaand, ik heb precies hetzelfde en het verschil met Engie is behoorlijk (let op het verschil in BTW, deze zit bij GC er niet in en bij VEH wel).

• donaldk
@waypoint Het scheelt mij 2,36 cent per kuub en 1,69 cent piek stroom en 1,63 cent daltarief. Dat scheelt mij ongeveer 157 euro plus 23 euro aan 'vastrecht', dus ongeveer 180 euro uitgaande van 2700/3500 kWh en 2300 kuub gas. Dus 286 euro is extreem veel. Of is dat over drie jaar gerekent?

• forto
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08:27
Hier 15+ jaar bij Nuon. Vaak aan overstappen gedacht, maar wat is het vergelijken toch een oerwoud..
Toch wel positief over de 3 jarige EH/Engie-deal. Op het oog een mooie besparing ivm de huidige leverancier. Maar de opgegeven besparing lijkt me ook aan de hoge kant als ik bereken. Mensen die er al mee in zee zijn gegaan?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

donaldk schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:52:
@waypoint Het scheelt mij 2,36 cent per kuub en 1,69 cent piek stroom en 1,63 cent daltarief. Dat scheelt mij ongeveer 157 euro plus 23 euro aan 'vastrecht', dus ongeveer 180 euro uitgaande van 2700/3500 kWh en 2300 kuub gas. Dus 286 euro is extreem veel. Of is dat over drie jaar gerekent?
ik word oud |:( .... heb mijn rekenblaadje f nagekeken en je hebt gelijk. Ik had over de ODE en leveringstarieven nog een keer btw gerekend. Daarmee kon ik op dezelfde verschillen als jij hebt. Ik heb wel echt een significant verschil in verbruik met jou (1436/1108 kWh en 1362 kuub gas). Verschil is bij mij dan 83 euro p/j. Dat klopt dan wel als ik het verbruik ongeveer doortrek. Ik wil komend jaar ook even afwachten omdat wij een kleine krijgen en het huis nog gaan isoleren, vandaar dat ik het wel aantrekkelijk vind om hier even te blijven zodat ik volgend jaar de optie heb om nog eens goed te kijken naar de tarieven.

Doordat ik bij GC ieder jaar/ moment kan opzeggen en ik hun ook goede service vindt hebben blijf ik toch daar.
Thnx voor je hulp! _/-\o_

Waypoint wijzigde deze reactie 31-12-2018 17:32 (11%)

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True