Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

middelsluis schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:42:
Ik heb aan mijn slimme meter een “Dongle” van Toon (Eneco) hangen. Nu wil ik van Eneco af en naar Slimme Energie van Zonneplan. Ik zou alleen het Toon abonnement wel willen behouden. Kunnen alletwee de dongles (bijv. met een goedkope splitter oid) tegelijkertijd aan de slimme meter hangen? Iemand hier ervaring mee?
@middelsluis Dat kan prima. Google op P1 splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
HereIsTom schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:21:
[...]

Reken er maar op dat de prijzen nooit meer zo laag komen als afgelopen jaar, gas komt denk ik niet meer echt onder de € 1,00, maar ook ik heb geen glazen bol.
Nooit is een heel groot woord. 2022 zal wel een relatief duur jaar blijven, maar ook dat kan zo maar omslaan. Alles hangt af van geopolitieke besluiten: Nordstream 2, Oekraïne/Rusland, Amerikaans LNG etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Laatst online: 17:52
Plucky schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Nou ja, goedkoop... Het is maar net met welk jaar je vergelijkt. ;)
Maar lees even een stuk terug, hier is al onwijs veel over geschreven.

Kale levertarieven staan inderdaad voor die periode vast, overige zaken zoals belastingen kunnen veranderen maar dat is dan bij elke leverancier.
Eens goedkoop is natuurlijk relatief met hoeveel het voorheen was. Echter ik ga van 180 naar 50. Twijfel nu alleen of ik voor een flex, 1 jaar of 5 jaar contract ga. Voordeel van flex is dat ik mogelijk vanaf april een goedkoper contract kan afsluiten (verwacht een daling van de prijzen), voordeel van 5 jaar is de voor mij lage maandlasten en vind ik echt wat goedkoper dan kan ik alsnog een boete van 250 betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@plucky: daaruit bljikt dan weer inderdaad dat de afwegignen heell persoonlijk zijn. Want de vraag die jij mi als sugestie geeft, zou mij dan weer minder interesseren. Als ik in de zomer overstap zou de overstapbote voor ene deel wegvalen tegen wat ik terug moet krijgen op de eindactuur, en van 150 euro per maand naar 100 gan beteketn wat extra sparen, of wat vaker uit eten en heeft dus een direct effect peeer maand, waardoor de terugverdientijd me minder uitmaakt. maar misschien is het gewoon zo dat we die discussie, wel/niet overstappen, pas kunnen voren als een bepaalde partij met een bepaald gunstig aanbod komt, waarbij we het dan op dat specifieke moment kunnen vergelijken met wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
henkebek schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:45:
[...]

Nooit is een heel groot woord. 2022 zal wel een relatief duur jaar blijven, maar ook dat kan zo maar omslaan. Alles hangt af van geopolitieke besluiten: Nordstream 2, Oekraïne/Rusland, Amerikaans LNG etc.
Als de leveringsprijs daalt van het gas gaat de belasting erop omhoog.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:06
dicksterk schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:43:
ik snpa dat niemand de glazen bl heeft, ik vraag me alleen af wanneer jullie weer zouen ovrstapppen, bij welk tarief jullie zouden blijven zitten, en bij welk tarief jullie zouden overstappen.
Ik heb geen idee, en je zou ook niets hebben aan mijn antwoord; omdat mijn karakter en financiele situatie anders is. Ik kan alleen criteria noemen die ik in jouw situatie zou gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

HereIsTom schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:00:
[...]
Als de leveringsprijs daalt van het gas gaat de belasting erop omhoog.
Ook als de prijs niet daalt :)
Zie bijvoorbeeld hier

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Proton_ schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:21:
[...]

Zie bijvoorbeeld hier
Juist ja. 5.25 cent per m3 en Kwh is niet niets. Bovendien heeft de overheid nog wel eens de neiging om dat soort prijzen ex. BTW te noemen.

=======
Verkeerd gelezen. Stroom wordt goedkoper, en gas duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door wjvh op 13-02-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolsward1970
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
Danny the dog schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:26:
Mijn huidige contract loopt t/m 20-02.
Nou probeer ik bij Zondergas een nieuw contract af te sluiten, maar de vroegst mogelijke datum is 15-03. (aanstaande maandag +1 maand)

Heeft iemand een tip voor een partij met een contractje voor die ene maand òf een tip hoe ik die ingangsdatum kan vervroegen? (Als die tip is 'gewoon bellen maandag', dan is dat ook een tip ;) )

Eneco kwam letterlijk pas 9 dagen voor contract einddatum met hun 'magische variabele tarieven'.
Succes met bellen. Een ticket aanvragen via het mailadres zou ook binnen enkele dagen worden beantwoord werd me verteld. Inmiddels wacht ik al 3 weken op antwoord om m’n levering een week naar voren te trekken. Met toestemming van Engie overigens. Hoe moeilijk kan het zijn een vraag iets sneller te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:43
Bolsward1970 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:32:
[...]
Succes met bellen. Een ticket aanvragen via het mailadres zou ook binnen enkele dagen worden beantwoord werd me verteld. Inmiddels wacht ik al 3 weken op antwoord om m’n levering een week naar voren te trekken. Met toestemming van Engie overigens. Hoe moeilijk kan het zijn een vraag iets sneller te beantwoorden.
Thnx.

Ik denk, alleen al gezien dit topic, dat het nogal storm loopt bij Zondergas. Waarschijnlijk zijn ze aan de verkoopkant niet geheel ingericht op zoveel (aan)vragen per dag en doen ze wat ze kunnen.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
wjvh schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Juist ja. 5.25 cent per m3 en Kwh is niet niets. Bovendien heeft de overheid nog wel eens de neiging om dat soort prijzen ex. BTW te noemen.
Als ik het goed gelezen heb, op gas de EB verhogen per m3 en juist verlagen per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 21:19
Danny the dog schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:44:
[...]

Thnx.

Ik denk, alleen al gezien dit topic, dat het nogal storm loopt bij Zondergas. Waarschijnlijk zijn ze aan de verkoopkant niet geheel ingericht op zoveel (aan)vragen per dag en doen ze wat ze kunnen.
Ik ben net bezig om en contract af te sluiten. Alles ingevuld maar moet via Ideal nog even een machtiging afgeven. Die mislukt telkens waardoor ik van m'n bank weer terug naar de betalingsomgeving wordt doorgestuurd. En zo beland ik in een loop.
Lekker handig.

Morgen maar eens weer proberen. Had iemand nu ervaring met het wijzigen van de prijzen nadat hij eerder een contract had afgesloten bij Zondergas? Bedoel als morgen ineens de prijzen hoger zijn terwijl ik voor lagere prijzen heb afgesloten, passen ze het dan voor je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
dinandus schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:46:
[...]

Als ik het goed gelezen heb, op gas de EB verhogen per m3 en juist verlagen per kWh?
Je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Binnetie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:56:
[...]

Ik ben net bezig om en contract af te sluiten. Alles ingevuld maar moet via Ideal nog even een machtiging afgeven. Die mislukt telkens waardoor ik van m'n bank weer terug naar de betalingsomgeving wordt doorgestuurd. En zo beland ik in een loop.
Lekker handig.

Morgen maar eens weer proberen. Had iemand nu ervaring met het wijzigen van de prijzen nadat hij eerder een contract had afgesloten bij Zondergas? Bedoel als morgen ineens de prijzen hoger zijn terwijl ik voor lagere prijzen heb afgesloten, passen ze het dan voor je aan?
Nee. Dan moet je annuleren (kan telefonisch) en opnieuw aanvragen. Telefonisch tarieven aanpassen doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Proton_ schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:21:
[...]

Zie bijvoorbeeld hier
Interessant om te lezen.

In dezelfde mate waarin de ODE verhoogd wordt voor gas vindt een verlaging plaats voor stroom. Met andere woorden, er wordt actief belastingbeleid gevoerd om mensen en bedrijven van het gas af te krijgen.

Ook van belang voor huishoudens is de verplichte bijmeninging "groen" gas:
Gasleveranciers worden vanaf 2023 verplicht om een aandeel van groen gas bij te mengen in het gasnetwerk. Dit aandeel loopt op naar 20% in 2030.
Ter compensatie voor de verwachte stijging van de leveringstarieven door de bijmengverplichting groen gas, wordt het belastingdeel van de energierekening voor huishoudens per 2023 structureel met taakstellend € 225 mln verlaagd via de belastingvermindering in de EB.
Hiervan wordt dus een opwaartse druk op de levertarieven verwacht vanaf 2023 tot 2030. Ter compensatie wordt er vanaf dan structureel geld vrijgemaakt om de vermindering energiebelasting voor huishoudens te verhogen. Dit gaat dus om een geanticipeerde stijging van het levertarief en niet om de belasting. In die zin hoeft een langduriger vaste prijs contract niet eens een slechte deal te zijn.

Tegelijkertijd zie je:
De tariefstructuur van de energiebelasting (EB) wordt minder degressief gemaakt door de tarieven in de hogere verbruiksschijven gas en elektriciteit te verhogen.
Ten opzichte van de tarieven in het basispad van de Opslag Duurzame Energie- en klimaattransitie (ODE), worden de ODE-tarieven van de 2e en 3e schijf elektriciteit per 2023 verlaagd.
Met andere woorden, eindelijk gaan de mega grootverbruikers eens energiebelasting betalen, hoewel "minder degressief" nog steeds degressief is oftewel, de regel "hoe meer je verbruikt des te minder belasting je betaalt" blijft van kracht. De opslag duurzame energie wordt ook nog eens lager voor de grootverbruikers.

Al met al zijn dit dus geen verregaande maatregelen die echt zorgen dat de vervuiler betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Cap klopt, maar het maakt ook duidelijk dat het niet meer wordt hoe het was. Niets doen kost geld en met meedoen aan de race to the bottom kom je niet écht verder.
En dat is geen geheim plan ofzo :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FasT
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 23:57
Binnetie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:56:
[...]

Lekker handig.

Volgens mij kan je er ook voor kiezen om niet gebruik te maken van een automatische incasso en iedere maand te betalen. Dan kom je er wel doorheen en heb je de vandaag geldige tarieven.. Ik neem aan dat een incasso later alsnog te regelen is.

Telefonisch zijn ze inderdaad soms moeilijk te bereiken. Ik heb een aantal keer moeten bellen en binnen 5 to 10 minuten antwoord terwijl ik ook 2 keer meer dan 30 minuten heb moeten wachten en toen maar opgegeven. Ik heb het vermoeden dat de telefoon niet altijd bemenst is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
FasT schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:13:
[...]

Volgens mij kan je er ook voor kiezen om niet gebruik te maken van een automatische incasso en iedere maand te betalen. Dan kom je er wel doorheen en heb je de vandaag geldige tarieven.. Ik neem aan dat een incasso later alsnog te regelen is.

Telefonisch zijn ze inderdaad soms moeilijk te bereiken. Ik heb een aantal keer moeten bellen en binnen 5 to 10 minuten antwoord terwijl ik ook 2 keer meer dan 30 minuten heb moeten wachten en toen maar opgegeven. Ik heb het vermoeden dat de telefoon niet altijd bemenst is...
Dankjewel. Ik heb mijn contract inmiddels gekregen, maar nog geen incasso kunnen instellen. Zal morgen eens bellen om te kijken of ik eerder kan overstappen naar ze. Heb sinds 4 februari een flexibel contract hij Budget Energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@binnetie: probeer die incasso lik eens vanaf een ander apparaat: bijvoorbeeld via je laptop als je het net telefonisch deed, of andersom. heb je wel een bank die in de lijst staat?
@fast: je krijgt het contract gewoon ook voordat ej de incassomachtiging hebt afgegeven. persoonlijk zou ik nooit kkiezen voor maandelijk betalen per ideal, want dan valt er bij een faillissement helemala niets te storneren. nu lopen we dat risico enekl de eerste maand omdat de eerste betaling altijd via ideal moet, maar de rest gewoon via automatisch incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
aaaido schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:50:
Verbruik 2021 (tevens verwachting voor 2022):
Stroom: 3200 kwh
Gas: 930 m3
Opbrengst zonnepanelen: 4361 kwh (16 februari worden de zonnepanelen geplaatst)
Zit momenteel bij Greenchoice met zowel gas als stroom.
Tarief stroom: normaal 0,34755 dal 0,28773, terugleververgoeding 0,08
Tarief gas: 1,48978
Met huidige verbruik zijn de maandelijkse kosten ci 180 euro.
Het kan interessant zijn om een variabel/modelcontract te nemen bij een maatschappij met hoge teruglevertarieven, in elk geval voor je stroom.

Vanaf februari tot juli heb je waarschijnlijk een overschot van zo'n 2000 kwh. Bij DeltaEnergie krijg je daar 55 cent per kwh voor terug, oftewel dan pak je zomaar ruim 1000 euro (plus dan nog de teruggave energiebelasting). Zo kun je de panelen mooi snel terugverdienen. Bovendien koop je wat extra tijd om te zien of de prijzen van gas dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny the dog
Man, wat heeft Zondergas een irritant wachtmuziekje.... :+
(Dit duurt nog wel even...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:13
Ook hier nog geen reactie op een mail naar Zondergas (@energyzero.nl), wegens foutieve geboortedatum... Maar ik houd nog maar even geduld, ze hoopten binnen 7 dagen te reageren :) Zit nu 7 dagen in de bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
henkebek schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Het kan interessant zijn om een variabel/modelcontract te nemen bij een maatschappij met hoge teruglevertarieven, in elk geval voor je stroom.

Vanaf februari tot juli heb je waarschijnlijk een overschot van zo'n 2000 kwh. Bij DeltaEnergie krijg je daar 55 cent per kwh voor terug, oftewel dan pak je zomaar ruim 1000 euro (plus dan nog de teruggave energiebelasting). Zo kun je de panelen mooi snel terugverdienen. Bovendien koop je wat extra tijd om te zien of de prijzen van gas dalen.
Eens. Delta kwam ik ook sinds vanochtend op. Enige nadeel is dat het een variabel contract is. Grote kans dat ze die TVL aanpassen als de zon echt gaat schijnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
aaaido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Eens. Delta kwam ik ook sinds vanochtend op. Enige nadeel is dat het een variabel contract is. Grote kans dat ze die TVL aanpassen als de zon echt gaat schijnen ;)
Volgens de voorwaarden veranderen ze maar twee keer per jaar de tarieven, dus tot 1 juli zou het vast moeten staan. Zo lang ze genoeg klanten houden zonder zonnepanelen verliezen ze er ook niet op, dan verkopen ze de kwhs immers gewoon door aan die klanten. Veranderen ze nou wel de tarieven dan ben je 30 dagen later weer weg daar.

Ik denk dat er met deze tarieven in het algemeen wel snel een einde zal komen aan het kale levertarief als terugleververgoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
aaaido schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:50:

Hoe kan Zondergas zo onwijs goedkoop zijn mbt een 5 jaar contract? Neem tevens aan dat die 50 euro vast is en dus niet afwijkt over de periode van 5 jaar?

Mis ik wat?
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5350859

Futures voor dit jaar zitten rond de 80 euro/MWh
Voor de komende jaren 56, 38 en 30 euro.

Ze pakken een verlies op het eerste jaar en maken dat verderop in de tijd goed. Ik denk dat ik ook dit contract ga aanvragen. Na de zomer doen we een verduurzamingsproject waarin het gasverbruik vermoedelijk meer dan de helft omlaag zal gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Danny the dog
Danny the dog schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:07:
Man, wat heeft Zondergas een irritant wachtmuziekje.... :+
(Dit duurt nog wel even...)
Nou... ca. 1:10 uur in de wacht gestaan.
Om anderen het 'verspillen' van de tijd te besparen, hierbij wat feedback die ik uit het gesprek heb gehaald:
  • Contract in laten gaan <30 dagen vanaf vandaag is enkel en alleen mogelijk bij een verhuizing, onder vertoon van bewijs hiervan.
  • Zondergas kent geen bijkomende boetes of terugbetaling van kortingen (zoals bij Budget Energie) bij voortijdig afbreken van het contract gedurende de looptijd. Enkel geldt de afkoopsom van max. € 125,- per product, dus stroom en/of gas.
  • Aangaan van een contract bij bestaande bewoning kan enkel via de website.
  • Wanneer Zondergas op zou houden met bestaan, val je gewoon terug op EnergyZero, zonder dat je dat extra geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
t_captain schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Ze pakken een verlies op het eerste jaar en maken dat verderop in de tijd goed. Ik denk dat ik ook dit contract ga aanvragen. Na de zomer doen we een verduurzamingsproject waarin het gasverbruik vermoedelijk meer dan de helft omlaag zal gaan.
En ‘toestand Oekraïne’ zorgt ook voor hogere energieprijzen: https://www.nu.nl/economi...ningen-rond-oekraine.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
kraanwagen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:44:
[...]

En ‘toestand Oekraïne’ zorgt ook voor hogere energieprijzen: https://www.nu.nl/economi...ningen-rond-oekraine.html
Dat komt al tot uiting in de futures.

Het is overigens een speculatieve bijdrage aan de prijs. Door het zachte en winderige weer van de afgelopen weken is de actuele vraag/aanbod verhouding en vraag/voorraad verhouding een stuk beter geworden. Leveringen vanuit Rusland zijn nog geen moment verminderd door het Oekraiene coinflict.

In het geval van een flinke oorlog is de verwachting dat de levering onder druk komt te staan. Dat is deels ingeprijsd, maar die prijzen kunnen verder omhoog. In het geval de diplomatieke route werkt, zullen de prijzen juist dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelGrunn
  • Laatst online: 22-07 15:01
ons contract loopt af per 04-03-2022 bij Energie Direct.
Belachelijk voorstel voor verlenging gekregen dus verder gaan kijken en o.a. op dit topic gekomen.

Heb zondergas voor 5 jaar vast net kunnen afsluiten per 16-03-2022. Wij wonen in een vrijstaande jaren 50 woning en zijn bezig met isoleren maar goed zal het nooit kunnen worden. Volledige warmtepomp is daarom ook geen optie, wellicht wel een hybride versie.
Omdat we aardig wat gas verbruiken (2700m3 per jaar) ivm oud huis en twee kleine kinderen dit contract maar genomen ivm de "gunstige" prijzen voor gas.

Aangezien we ook zonnepanelen hebben met op dit moment nog 700-1000kwh overcapaciteit zou ik in de toekomst nog kunnen uitkijken naar een andere leverancier voor stroom, maar als de hybride warmtepomp erbij komt komen er waarschijnlijk nog wat extra panelen bij om het extra stroomverbruik te compenseren.

Dank voor het handige excel overzicht met alle prijzen!

edit: 5 jaar vastgezet omdat de gasprijs op dit moment redelijk gunstig is in het aanbod, indien het wel heel veel blijkt te gaan zakken kunnen we altijd nog kiezen voor de boete en weer overstappen.

[ Voor 9% gewijzigd door MichelGrunn op 14-02-2022 11:52 ]

16x DMEGC 370WP = 5920WP, GOODWE GW5K-DT, Bovenin Groningen volledig op zuid hellingshoek 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
t_captain schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat ze nu onder de inkoopprijs verkopen. En dat is dus wel een enorm risico, want hoeveel cashflow hebben ze om dat vol te houden? Zeker als je nu een contract afsluit is dat link, want je betaalt de zomermaanden immers al vast vooruit voor komende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pythoon1977
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
MichelGrunn schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:50:
Aangezien we ook zonnepanelen hebben met op dit moment nog 700-1000kwh overcapaciteit zou ik in de toekomst nog kunnen uitkijken naar een andere leverancier voor stroom, maar als de hybride warmtepomp erbij komt komen er waarschijnlijk nog wat extra panelen bij om het extra stroomverbruik te compenseren.
Dat zou je nu dan toch moeten doen, niet?
Er zijn stroomleveranciers met een hoge teruglever-vergoeding.

Ik moet hier voor mezelf ook nog in gaan duiken.
Een maand geleden, is mijn Vattenfall contract ingegaan (stroom 0,22 euro en teruglever 0,07 euro). Onze zonnepanelen worden over 4 weken geinstalleerd. Ons stroomverbruik is ongeveer 2.500 kWh en de zonnepanelen zullen naar schatting ook een 1.000 kWh meer opwekken.
Dus terugleveren tegen een hogere vergoeding is interessant. ik moet alleen nog effe kijken naar de overstapboete en het vervallen van de bonus. Maar volgens mij, zou het dan nog steeds interessant moeten zijn om nu al weer weg te gaan bij Vattenfall.
(PS: nee, ik wist in December nog niet dat we zonnepanelen zouden nemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
Weet iemand wat de terugleververgoeding is bij Zondergas? Dit staat namelijk nergens vermeld in het contractvoorstel of op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 09:11
aaaido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:12:
Weet iemand wat de terugleververgoeding is bij Zondergas? Dit staat namelijk nergens vermeld in het contractvoorstel of op de website.
Die vraag heb ik al eerder gesteld, tot twee/drie keer toe en niemand die een antwoord heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny the dog
aaaido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:12:
Ik heb NET het contract van Zondergas ontvangen en het enige dat er in staat mbt terugleveren is deze tekst:

Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar. Meer informatie hierover vind je op de website zondergas.nu/slimme-energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Danny the dog schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Om anderen het 'verspillen' van de tijd te besparen, hierbij wat feedback die ik uit het gesprek heb gehaald:
  • Contract in laten gaan <30 dagen vanaf vandaag is enkel en alleen mogelijk bij een verhuizing, onder vertoon van bewijs hiervan.
  • Zondergas kent geen bijkomende boetes of terugbetaling van kortingen (zoals bij Budget Energie) bij voortijdig afbreken van het contract gedurende de looptijd. Enkel geldt de afkoopsom van max. € 125,- per product, dus stroom en/of gas.
  • Aangaan van een contract bij bestaande bewoning kan enkel via de website.
  • Wanneer Zondergas op zou houden met bestaan, val je gewoon terug op EnergyZero, zonder dat je dat extra geld kost.
Nou hopelijk kunnen de wachttijden hiermee terug naar minder dan 5 minuten :)

Ik hoef het dus niet te proberen om mijn contract eerder in te laten gaan.

Ik zag ondertussen wel dat de gasprijs 1,5 cent duurder is geworden. Tenminste in mijn contract van gisteren staat €1,12 per m3 en nu €1,13 m3. Stroom is heel ietsjes goedkoper geworden.

Gas: €1,12102 Huidig: €1,13741
Stroom dal: €0,22720 Huidig: €0,22465
Stroom normaal: €0,26575 Huidig: €0,26481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Danny the dog schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Ik heb NET het contract van Zondergas ontvangen en het enige dat er in staat mbt terugleveren is deze tekst:

Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar. Meer informatie hierover vind je op de website zondergas.nu/slimme-energie.
Dank, zoals ik het lees (interpreteer) gaan ze daarbij uit van het gemiddelde tarief per kwh voor levering van energie van het betreffende jaar. Stukje verder op https://www.zondergas.nu/slimme-energie/ kan je deze tarieven zien die ze overigens halen van https://www.energymarketprice.com/home/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
henkebek schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:51:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat ze nu onder de inkoopprijs verkopen. En dat is dus wel een enorm risico, want hoeveel cashflow hebben ze om dat vol te houden? Zeker als je nu een contract afsluit is dat link, want je betaalt de zomermaanden immers al vast vooruit voor komende winter.
Ik vermoed dat ze zelf tenminste een deel van hun inkoop meerjarig met hedges en/of swaps hebben ingedekt.

Maar je hebt wel een punt. Vandaag bestellen is vanaf 16-3 leveren en eigenlijk is het stookseizoen dan al ten einde. In de 5.5 maanden (45%) die daarna komen, ligt nog geen 25% van het jaarverbruik.

Door het verduurzamingsproject ligt mijn persoonlijke verhouding gunstiger, maar echt fantastisch is het nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
t_captain schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Ik vermoed dat ze zelf tenminste een deel van hun inkoop meerjarig met hedges en/of swaps hebben ingedekt.

Maar je hebt wel een punt. Vandaag bestellen is vanaf 16-3 leveren en eigenlijk is het stookseizoen dan al ten einde. In de 5.5 maanden (45%) die daarna komen, ligt nog geen 25% van het jaarverbruik.

Door het verduurzamingsproject ligt mijn persoonlijke verhouding gunstiger, maar echt fantastisch is het nog niet.
Precies, het is denk ik geen gek idee om nog een paar maanden een flex contract aan te houden en in de zomer te kijken naar een mogelijk 5 jaar contract.

Dat is natuurlijk weer een vooral persoonlijke keuze. Kan ook negatief uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhadox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
@Cap @Proton_
Als je deze twee punten van de 'Fiscale maatregelen in Coalitieakkoord 2021-2025' naast elkaar legt én de overige variabelen, zoals Oekraïne conflict, gasvoorraden etc., buiten beschouwing laat zie ik geen reden voor paniek;

• Het tarief 1e schijf gas in de EB wordt in de periode 2023-2028 verhoogd met 5,23 cent/m3.
• Het tarief 1e schijf elektriciteit in de EB wordt in de periode 2023-2028 verlaagd met 5,23 cent/kWh.

En natuurlijk zijn er talloze redenen waardoor de gas- en/of stroomprijs daalt of stijgt. Maar als je enkel en alleen naar deze twee punten kijkt gaat het om de schaalverdeling gas/stroom. Zolang je meer stroom dan gas verbruikt zul je, door dit besluit, geen negatieve gevolgen aan overhouden. Sterker nog je gaat erop vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat zouden jullie adviseren in de volgende situatie? 1 april (geen grap) loopt ons energiecontract af bij Greenchoice. Daar zitten we al sinds 2008 bij, met 2x een uitstap die telkens toch duurder uitviel (NLE en Eneco) en daarom terug naar Greenchoice.

Ons huidige contract is een vast contract van 3 jaar, die dus over 1,5 maand afloopt:
- normaaltarief € 0,18621 (incl. belasting, ODE, btw)
- daltarief € 0,16636 (incl. belasting, ODE, btw)
- terugleververgoeding per kWh € 0,11 excl. btw
- vaste leveringskosten per jaar € 39,93
- netbeheerkosten per jaar € 282,07
- vermindering energiebelasting per jaar € 824,77

Het nieuwe aanbod is of 1 jaar vast of flexibel (vaste bedragen eerst, dan flexibel)
- normaaltarief € 0,4141 / € 0,5115
- daltarief € 0,3449 / € 0,4117
- terugleververgoeding per kWh € 0,08 (tot max. 2.000 kWh) voor beide
- vaste leveringskosten per jaar € 76
- netbeheerkosten per jaar € 275,68

Onze situatie is verder:
- zonnepanelen, liggen er pas sinds augustus 2021, verwachte opbrengst grofweg 3750 kWh
- geen gas, koken op inductie, warmte loopt via stadswarmte
- verbruik woning per jaar ±2000 kWh
- 2 EV's met bij elkaar naar verwachting 6000-6500 kWh thuisladen
- totaal verbruik 8000-8500 kWh, opbrengst 3750 kWh, 3000-3500 kWh netto af te nemen

Hiernaast overweeg ik met dergelijke tarieven publiek te gaan laden zolang dat hier nog € 0,37/kWh kost om qua stroom die 3000-3500 kWh verbruik te drukken.

Ik denk alles bij elkaar genomen dat vast toch wel het voordeligste is, tenzij jullie roepen dat de verwachting is dat de prijzen binnen een half jaar weer sterk gaan dalen. Dan zou het misschien een optie zijn om het risico aan te gaan.

Iets zegt mij ook dat het feit dat ze respectievelijk 10/7ct meer vragen voor variabel, dat dat gedaan wordt omdat ze zelf ook verwachten dat de prijzen weer gaan dalen en nu mensen naar vast willen duwen zodat ze langere tijd een hoog tarief kunnen vangen.

Hoe zien jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
aaaido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:22:
[...]
Dank, zoals ik het lees (interpreteer) gaan ze daarbij uit van het gemiddelde tarief per kwh voor levering van energie van het betreffende jaar. Stukje verder op https://www.zondergas.nu/slimme-energie/ kan je deze tarieven zien die ze overigens halen van https://www.energymarketprice.com/home/.
Geen dank.

Zoals ik het zie, trekken ze gewoon per periode de teruggeleverde kWh's af van de geleverde en rekenen dan af. Er komen dus geen euro's aan te pas tbv de saldering.

Je kunt ook wat stoeien met de calculatie tool op de website. Als je je verbruik invult en je teruglevering en vervolgens nogmaals rekent, maar dan met enkel het netto verbruik, zonder teruglevering, kom je op exact hetzelfde maandbedrag uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhadox
aaaido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Precies, het is denk ik geen gek idee om nog een paar maanden een flex contract aan te houden en in de zomer te kijken naar een mogelijk 5 jaar contract.

Dat is natuurlijk weer een vooral persoonlijke keuze. Kan ook negatief uitpakken.
Als ik jou was zou ik voor de meest gunstige contract gaan. Daarbij kun je Cap's spreadsheet gebruiken. Waar je in jouw geval ook rekening mee moet houden is het tarief van teruglevering. Energie- en brandstofprijzen veroorzaken op dit moment een enorme inflatie. Doe jezelf een plezier door jezelf in te dekken door een plafond in te bouwen waardoor je niet boven het laagste tarief van dit moment uitkom. Als er een beter aanbod komt kun je schakelen. Mocht de aanbieder de opzegboete vergoeden is het een no-brainer. Wanneer dat niet zo is kun je tegen die tijd dmv een berekening kijken of het de moeite waard is.
Dus 5 jaar betekent niet dat je jezelf voor 5 jaar vastzet. Het is een zekerheid dat je niet meer betaalt dan waarvoor je getekend hebt (muv belastingen natuurlijk, want die wijzigen jaarlijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:13:
Wat zouden jullie adviseren in de volgende situatie? 1 april (geen grap) loopt ons energiecontract af bij Greenchoice. Daar zitten we al sinds 2008 bij, met 2x een uitstap die telkens toch duurder uitviel (NLE en Eneco) en daarom terug naar Greenchoice.

Ons huidige contract is een vast contract van 3 jaar, die dus over 1,5 maand afloopt:
- normaaltarief € 0,18621 (incl. belasting, ODE, btw)
- daltarief € 0,16636 (incl. belasting, ODE, btw)
- terugleververgoeding per kWh € 0,11 excl. btw
- vaste leveringskosten per jaar € 39,93
- netbeheerkosten per jaar € 282,07

Het nieuwe aanbod is of 1 jaar vast of flexibel (vaste bedragen eerst, dan flexibel)
- normaaltarief € 0,4141 / € 0,5115
- daltarief € 0,3449 / € 0,4117
- terugleververgoeding per kWh € 0,08 (tot max. 2.000 kWh) voor beide
- vaste leveringskosten per jaar € 76
- netbeheerkosten per jaar € 275,68

Onze situatie is verder:
- zonnepanelen, liggen er pas sinds augustus 2021, verwachte opbrengst grofweg 3750 kWh
- geen gas, koken op inductie, warmte loopt via stadswarmte
- verbruik woning per jaar ±2000 kWh
- 2 EV's met bij elkaar naar verwachting 6000-6500 kWh thuisladen
- totaal verbruik 8000-8500 kWh, opbrengst 3750 kWh, 3000-3500 kWh netto af te nemen

Hiernaast overweeg ik met dergelijke tarieven publiek te gaan laden zolang dat hier nog € 0,37/kWh kost om qua stroom die 3000-3500 kWh verbruik te drukken.

Ik denk alles bij elkaar genomen dat vast toch wel het voordeligste is, tenzij jullie roepen dat de verwachting is dat de prijzen binnen een half jaar weer sterk gaan dalen. Dan zou het misschien een optie zijn om het risico aan te gaan.

Iets zegt mij ook dat het feit dat ze respectievelijk 10/7ct meer vragen voor variabel, dat dat gedaan wordt omdat ze zelf ook verwachten dat de prijzen weer gaan dalen en nu mensen naar vast willen duwen zodat ze langere tijd een hoog tarief kunnen vangen.

Hoe zien jullie dat?
Ik zou in jouw geval voor het hier veelbesproken aanbod van zondergas gaan, die tarieven zijn ook veel lager dan e publieke laadtarieven die je noemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 22:42
Ik heb zojuist een nieuw 5-jarig contract afgesloten bij ZonderGas, bedankt voor de overzichtelijke spreadsheet!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update prijzenoverzicht, wijzigingen:

- Zondergas levertarieven gas en stroom wat verhoogd, de 5- en 3-jarige contracten een beetje, de korter lopende contracten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier ook een paar weken geleden voor 5 jaar afgesloten bij ZonderGas echter niet bij stil gestaan dat wij gaan verhuizen van een gaswoning naar een gasloze woning. Betekent dat ik volgend jaar het gasproduct moet afkopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 14-02-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:17
Deveon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:41:
Hier ook een paar weken geleden voor 5 jaar afgesloten bij ZonderGas echter niet bij stil gestaan dat wij gaan verhuizen van een gaswoning naar een gasloze woning. Betekent dat ik volgend jaar het gasproduct moet afkopen?
Zelfde hier, maar dan bij VF, die zeggen dat dit niks uitmaakt. Je kan er niks aan doen dat je volgende huis geen gas heeft. Dus het zou je niks moeten kosten, je zit nog wel vast voor de stroom.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Deveon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:41:
Ik denk het niet, je stroomverbruik gaat dan meestal ook omhoog.
Maar stuur ze een mailtje met die vraag, ze heten niet voor niks Zondergas! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 14-02-2022 14:39 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07 22:41
Hoi iedereen,

Interessant topic. Bedankt voor de spreadsheet, erg handig!
Wij moeten medio april ook opnieuw gaan afsluiten. Wel paar vragen.

Sowieso is dubbeltarief Zondergas 5 jaar beste optie als ik de prijzen zo zie. Maar, als ik idd de markt mag geloven, zullen de prijzen in de zomer 2023 wel lager liggen (nogmaals, als dat zo zal zijn).

Dus vraag me nu af in hoeverre het handig is om dubbeltarief af te sluiten voor 5 jaar, om na 1.5 jaar weer op te zeggen. Iemand die zo even snel weet hoe het daar mee zit?
Want dan zou beste zijn om inderdaad voor 5 jaar te kiezen en wellicht over 1.5 jaar over te stappen.

EDIT:
Danny the dog schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:27:
[...]

oftwel, 250 euro betalen als je eenmaal besluit over te stappen, is an sich al veel 'voordeliger' dan een jaar een Flex contract (188 p.m. tov 113 pm).

[ Voor 36% gewijzigd door honda-noob op 14-02-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
dicksterk schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Ik zou in jouw geval voor het hier veelbesproken aanbod van zondergas gaan, die tarieven zijn ook veel lager dan e publieke laadtarieven die je noemt
Thanks voor de tip. Ik zie alleen wel dat het pas bij 3 of 5 jaar echt veel lager is. En gezien mijn eerdere ervaringen zie ik het niet zitten om ergens langer dan 1 jaar aan vast te zitten, sowieso nu niet.

Bij 1 jaar is het voorstel nagenoeg identiek aan wat Greenchoice biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny the dog
honda-noob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:40:
EDIT:
[...]
oftwel, 250 euro betalen als je eenmaal besluit over te stappen, is an sich al veel 'voordeliger' dan een jaar een Flex contract (188 p.m. tov 113 pm).
Kijk, dat maakt het toch heel inzichtelijk voor jouw situatie? :)
Het verschil is € 75,- per maand.

Dus als je na 3,5 maanden een supergoede aanbieding ziet en je wilt overstappen, heb je al geen 'verlies' gemaakt. En dat zou nog sneller zijn als je het toekomstige voordeel van de aanbieder ná Zondergas mee zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Thanks voor de tip. Ik zie alleen wel dat het pas bij 3 of 5 jaar echt veel lager is. En gezien mijn eerdere ervaringen zie ik het niet zitten om ergens langer dan 1 jaar aan vast te zitten, sowieso nu niet.

Als jij eventuele stijgingen in de kosten zelf relatief eenvoudig kunt opvangen dan is dat een prima oplossing. Mocht je aan het einde van de maand moeite hebben met rondkomen, dan is het wellicht verstandig om een soort kostenplafond voor jezelf te realiseren in de vorm van een langer lopend contract.
Dan weet je wat je de komende jaren maximaal kwijt bent.
Weggaan als de prijzen enorm zakken kan dan altijd nog. Het is dus afhankelijk van de hoeveelheid risico die je wilt/kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Danny the dog schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Kijk, dat maakt het toch heel inzichtelijk voor jouw situatie? :)
Het verschil is € 75,- per maand.

Dus als je na 3,5 maanden een supergoede aanbieding ziet en je wilt overstappen, heb je al geen 'verlies' gemaakt. En dat zou nog sneller zijn als je het toekomstige voordeel van de aanbieder ná Zondergas mee zou nemen.
Exact! Maar als je dit dan zo bespreekt, is een 5 jaar contract waarbij je 'enkel' 250 euro aftikt bij een uitstappen toch een no brainer? (in een soortgelijke situatie qua verbruik/prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Ben je dan bereid om vanwege de consequentie dat je maar 1 aar vast wil zitten zoveel meer te gaan betalen? als je je greenchoice 1 jaar tegen zondergas 5 jaar wegzet en uitrekent hoeveel je bespaart, ook meenemend het laden van je auto vraag ik me af of je niet goedkoper uit bent met zondergas 5 jaar, en als er dan nog een vee lager stroomtarief komt ooit de 125 euro boete nemen en overstappen. je neemt alleen stroom dus je maximael boete is 125

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rybar
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-02 11:54
@Cap en allen bedankt voor de info hier. Ex Fenor klant naar Budget Energie en nu naar ZonderGas 5jr. Scheelt me €55,- per maand en in de duurder wordende tijden is elke euro meegenomen.
Na 1 jaar bespaar ik me €660,- . De overstapboete heb ik er dan zo uit en mocht het duurder worden zit ik nog een tijd goed. Eerste keer dat ik z'n lange termijn afsluit, ben normaal van de 1 jaar contracten, maar het scheelt teveel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
dicksterk schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Ben je dan bereid om vanwege de consequentie dat je maar 1 aar vast wil zitten zoveel meer te gaan betalen? als je je greenchoice 1 jaar tegen zondergas 5 jaar wegzet en uitrekent hoeveel je bespaart, ook meenemend het laden van je auto vraag ik me af of je niet goedkoper uit bent met zondergas 5 jaar, en als er dan nog een vee lager stroomtarief komt ooit de 125 euro boete nemen en overstappen. je neemt alleen stroom dus je maximael boete is 125
Hier haal je een heel goed punt aan wat ik me nog niet gerealiseerd had. € 125 is te overzien inderdaad. Wat ik gewoon uit principe niet wil is 5 jaar aan een contract vastzitten en dan na het eerste denken "had ik maar..." om vervolgens nog 4 jaar uit te moeten zitten.

Voor de goede orde: die € 125 is dan eenmalig en niet per jaar? En is dat ook werkelijk "no questions asked" en dus op elk moment binnen de 5 jaar mogelijk? Want dat zou de zaak zeker veranderen voor mij en dan zou ik de gok wel aandurven. Want wat iemand anders ook al aangaf: die € 125 zou ik anders bij een 1 jarig contract bij Greenchoice sowieso wel kwijt zijn vanwege het hogere tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadox
Rybar schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:06:
@Cap en allen bedankt voor de info hier. Ex Fenor klant naar Budget Energie en nu naar ZonderGas 5jr. Scheelt me €55,- per maand en in de duurder wordende tijden is elke euro meegenomen.
Na 1 jaar bespaar ik me €660,- . De overstapboete heb ik er dan zo uit en mocht het duurder worden zit ik nog een tijd goed. Eerste keer dat ik z'n lange termijn afsluit, ben normaal van de 1 jaar contracten, maar het scheelt teveel. :)
Helemaal mee eens! Wat voor andere opties zijn er in deze tijd van belachelijk hoge energie tarieven? Toen BE mij de flex tarieven na mijn 1 jarig contract toestuurde dacht ik maar één ding bij een all-in tarief van € 2,11704/m3... 8)7

RUN!!!

Edit: all-in gastarief 1 jaar vast was € 0,82723/m3. 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Zhadox op 14-02-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Hier haal je een heel goed punt aan wat ik me nog niet gerealiseerd had. € 125 is te overzien inderdaad. Wat ik gewoon uit principe niet wil is 5 jaar aan een contract vastzitten en dan na het eerste denken "had ik maar..." om vervolgens nog 4 jaar uit te moeten zitten.

Voor de goede orde: die € 125 is dan eenmalig en niet per jaar? En is dat ook werkelijk "no questions asked" en dus op elk moment binnen de 5 jaar mogelijk? Want dat zou de zaak zeker veranderen voor mij en dan zou ik de gok wel aandurven. Want wat iemand anders ook al aangaf: die € 125 zou ik anders bij een 1 jarig contract bij Greenchoice sowieso wel kwijt zijn vanwege het hogere tarief.
honda-noob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Exact! Maar als je dit dan zo bespreekt, is een 5 jaar contract waarbij je 'enkel' 250 euro aftikt bij een uitstappen toch een no brainer? (in een soortgelijke situatie qua verbruik/prijzen)
Net hierover 17 min gebeld naar ZonderGas, maar zoals hier al vaker besproken; het KAN lang duren voordat ze opnemen... Dus probeer het later nog weer een keer. Maar ben echt heeeeeel benieuwd naar die boete van 125 euro per product. Ik zou logischerwijs (aanname :+ !) zeggen per product per jaar. Dus een contract van 5 jaar afsluiten en dan na 1 jaar overstappen is 4 x 250 boete = 1000 euro. Dan is het een totaal ander verhaal. Anders is het bijna absurd dat je 5 jaar zekerheid voor dat bedrag kan ontbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny the dog
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:18:
[...]

De boete is eenmalig. Dit is zo bepaald door de ACM en ook duidelijk aangegeven door Cap in de rekensheet.

Of het in de toekomst nog zo zal blijven valt te bezien, maar in het verleden nam de nieuwe leverancier 'met liefde' de boete van je over en kon je dus kosteloos overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob
Danny the dog schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:31:
[...]

De boete is eenmalig. Dit is zo bepaald door de ACM en ook duidelijk aangegeven door Cap in de rekensheet.

Of het in de toekomst nog zo zal blijven valt te bezien, maar in het verleden nam de nieuwe leverancier 'met liefde' de boete van je over en kon je dus kosteloos overstappen.
Helder! Had het tabje ACM in de spreadsheat nog niet geopend... maar bedankt voor de info.
In dat geval heb ik nog een aantal vragen over ZonderGas. Ik zit nu bij Energiedirect, en daar kun je in de app o.a. de maandbedragen aanpassen. Erg handig. Kan dit ook bij ZonderGas? Zijn er al mensen die al wat kunnen vertellen over dit soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rybar
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-02 11:54
@Zhadox Ik zat nog wel een tijdje goed met gas als ex Fenor klant maar als dat afloopt wat doen de prijzen dan. Betaal nu dus wel iets meer voor gas maar voor stroom ongeveer de helft van bij Budget Energie. En per maand in totaal scheelt het teveel. Had ook geen zin om alleen stroom af te nemen bij ZonderGas omdat ik over paar maanden dan zou zitten met waar gas af te sluiten. Belangrijkste criteria, is het goedkoper per maand is voor mij leidend. Alles is al duur genoeg en alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
honda-noob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Helder! Had het tabje ACM in de spreadsheat nog niet geopend... maar bedankt voor de info.
In dat geval heb ik nog een aantal vragen over ZonderGas. Ik zit nu bij Energiedirect, en daar kun je in de app o.a. de maandbedragen aanpassen. Erg handig. Kan dit ook bij ZonderGas? Zijn er al mensen die al wat kunnen vertellen over dit soort zaken?
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. GreenChoice heeft niet de beste app, maar ik zie er tenminste het nodige in zoals verbruik en opbrengst (PV) en ook kan ik daar het maandbedrag aanpassen.

Over die boete: ik gok dat ZonderGas een bewust risico neemt, maar door de lage tarieven wel enige zekerheid inbouwt dat mensen met en 5 jaar contract niet zomaar wegzijn. Op hun website zie ik 1486+ klanten, dus 1487? :P Zonder gekheid: ze zijn dus erg klein. Het feit dat er een netbeheerder achter zit, maakt het natuurlijk net als virtuele providers voor je mobiel enerzijds puur een administratieve aangelegenheid. Echter, ik zie ook al aan de wachttijden telefonisch dat je van de klantenservice niet heel veel hoeft te verwachten. Dus is online zaken kunnen regelen (of via een app) eigenlijk wel een must. Als je voor alles op de telefonische helpdesk aangewezen bent, is dat toch niet bepaald passend bij een dienst anno 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Iemand ervaring met energiecontract namens VvE afsluiten en de maximale opzegboete? In het verleden heb ik vaak op eigen naam een contract voor onze (overigens kleine) VvE afgesloten en eventueel later de naamstelling gewijzigd, bij Zondergas krijg ik ook een optie om het gelijk zakelijk af te sluiten maar ik wil wel graag als consument 'beschermd' worden, en niet dat er voor VvE's hogere opzegvergoedingen gelden..

edit: lees hier bijvoorbeeld al dat er zakelijk hogere opzegvergoedingen gelden, ik ga het proberen gewoon als consument af te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door crispo op 14-02-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:13:
[...]

Op hun website zie ik 1486+ klanten, dus 1487? :P Zonder gekheid: ze zijn dus erg klein.
Die 1486+ klanten staat al maanden op de site, dat is gewoon marketing website filler en niet het echte aantal klanten. Besef ook dat dat Zondergas zich niet in de eerste plaatst focust op energielevering maar op het verlenen van advies / service voor mensen die op zoek zijn naar energiebesparende oplossingen. Zie het productenmenu: vloer/plafond/wandverwarming, infraroodpanelen, warmtepompen, boilers, zonnepanelen, thuisbatterijen, laadpalen. En helemaal onderaan... slimme energie.
Het feit dat er een netbeheerder achter zit, maakt het natuurlijk net als virtuele providers voor je mobiel enerzijds puur een administratieve aangelegenheid. Echter
Achter Zondergas zit geen netbeheerder, je netbeheerder wordt bepaald door je adres en is bij de een Stedin, de ander Liander, etc. Achter Zondergas zit zoals bij elk energiemerk wel een vergunninghouder voor levering, in dit geval dus Energyzero.
Ik zie ook al aan de wachttijden telefonisch dat je van de klantenservice niet heel veel hoeft te verwachten. Dus is online zaken kunnen regelen (of via een app) eigenlijk wel een must. Als je voor alles op de telefonische helpdesk aangewezen bent, is dat toch niet bepaald passend bij een dienst anno 2022.
Ik weet niet of je ook andere leveranciers hebt gebeld de afgelopen maanden maar ook daar is het een ramp, exclusief soms misschien een verkoopteam dat je slechte tarieven door de strot wil duwen. ;) Dit wegens iedereen die schrikt van de tarieven c.q. zoekt naar een goed tarieven om over te stappen. Het is nu dus druk ivm de vele aanmeldingen maar op zich geeft EnergyZero net zulke klantenservice als de doorsnee energieleverancier. Ik heb een paar jaar ervaring met Energyzero en op alle vragen netjes antwoord gekregen, zowel telefonisch als via het ticketsysteem. Dus ik weet behalve de momenteel langere wachttijd niet wat je precies van de klantenservice verwacht, maar volgens mij gaat het om eenmalige zaken zoals opmerkingen over je contract. Verder jaarlijks je jaarrekening waar je misschien een vraag over hebt wat betreft meterstanden / verbruik.

Edit:
Wat betreft de app, ivm de Energyzero techniek die erachter zit zal deze voor de verschillende labels (MijnDomein, HVE, Zondergas, etc) op precies hetzelfde neerkomen. De app is niet meer of minder dan een andere weergave van datgene wat je ziet als inlogt op de Mijn omgeving op de website. Dus als je op je device inlogt op de website in Mijn omgeving zie je eigenlijk hetzelfde als in de app.

Je hebt dus opties om je energiekostten/verbruik/teruglevering te zien, een inschatting van je besparing tov de prognose, maandfacturen / maandrapportages, je contractgegevens en je kan enkele zaken wijzigen, te weten je contactgegevens, factuuradres, betaalmethode en... maandbedrag (binnen zekere grenzen, bij een enorme verlaging van je maandverbruik kan er een notificatie komen dat de voorgestelde wijziging eerst moet worden goedgekeurd).

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 14-02-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 12:30
honda-noob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Dat kan - zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgrNv-5Cve7ytOxJ6NIIg1N3HpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lDYJsQGq1LerhwIouw9AC26i.png?f=fotoalbum_large

Net een contract bij ZonderGas afgesloten per 13-3-'22; dank voor de tips & de exelsheet in dit forum!

Twijfel nu om m'n gaskookstel te vervangen voor inductie: Zit verder op (aan) stadswarmte (vast), en heb elektrische boilers voor warmwater.
Als ik gas eruit doe, scheelt dat de netbeheerkosten - en het verbruik is hooguit 4m3 per maand.
Zijn er grote nadelen aan geen gasaansluiting meer die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Die 1486+ klanten staat al maanden op de site, dat is gewoon marketing website filler en niet het echte aantal klanten. Besef ook dat dat Zondergas zich niet in de eerste plaatst focust op energielevering maar op het verlenen van advies / service voor mensen die op zoek zijn naar energiebesparende oplossingen. Zie het productenmenu: vloer/plafond/wandverwarming, infraroodpanelen, warmtepompen, boilers, zonnepanelen, thuisbatterijen, laadpalen. En helemaal onderaan... slimme energie.
Yup, dat had ik ook gezien. Maar juist marketing verwacht je van dat ze dat wel aan willen dikken of bijwerken. Want 1486+ klinkt niet heel groot.
Achter Zondergas zit geen netbeheerder, je netbeheerder wordt bepaald door je adres en is bij de een Stedin, de ander Liander, etc. Achter Zondergas zit zoals bij elk energiemerk wel een vergunninghouder voor levering, in dit geval dus Energyzero.
Ik zie dat er een aantal grotere partners ook bijzitten zoals ANWB en Leaseplan, dat is in ieder geval positief om te zien. Dat geeft in ieder geval genoeg vertrouwen in Energyzero zelf.
Ik weet niet of je ook andere leveranciers hebt gebeld de afgelopen maanden maar ook daar is het een ramp, exclusief soms misschien een verkoopteam dat je slechte tarieven door de strot wil duwen. ;) Dit wegens iedereen die schrikt van de tarieven c.q. zoekt naar een goed tarieven om over te stappen. Het is nu dus druk ivm de vele aanmeldingen maar op zich geeft EnergyZero net zulke klantenservice als de doorsnee energieleverancier. Ik heb een paar jaar ervaring met Energyzero en op alle vragen netjes antwoord gekregen, zowel telefonisch als via het ticketsysteem. Dus ik weet behalve de momenteel langere wachttijd niet wat je precies van de klantenservice verwacht, maar volgens mij gaat het om eenmalige zaken zoals opmerkingen over je contract. Verder jaarlijks je jaarrekening waar je misschien een vraag over hebt wat betreft meterstanden / verbruik.
Nou ja, van de klantenservice verwacht je dat ze normaal te bereiken zijn, maar eigenlijk verwacht ik dat er een website en/of app is waarin je 90% kan regelen en niet voor zelfs kleine dingen als contactgegevens of inzien hoe het tot nu toe qua stroomverbruik zit (en dus evt. aanpassen maandbedrag) gelijk aan de telefoon moet gaan hangen.
Wat betreft de app, ivm de Energyzero techniek die erachter zit zal deze voor de verschillende labels (MijnDomein, HVE, Zondergas, etc) op precies hetzelfde neerkomen. De app is niet meer of minder dan een andere weergave van datgene wat je ziet als inlogt op de Mijn omgeving op de website. Je hebt dus opties om je energiekostten/verbruik/teruglevering te zien, een inschatting van je besparing tov de prognose, maandfacturen / maandrapportages, je contractgegevens en je kan enkele zaken wijzigen, te weten je contactgegevens, factuuradres, betaalmethode en... maandbedrag (binnen zekere grenzen, bij een enorme verlaging van je maandverbruik kan er een notificatie komen dat de voorgestelde wijziging eerst moet worden goedgekeurd).
Begrijp ik het nu goed dat ze wel een website en app aanbieden? Want ik zie op beide websites niet waar je kan inloggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Zhadox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Helemaal mee eens! Wat voor andere opties zijn er in deze tijd van belachelijk hoge energie tarieven? Toen BE mij de flex tarieven na mijn 1 jarig contract toestuurde dacht ik maar één ding bij een all-in tarief van € 2,11704/m3... 8)7

RUN!!!

Andere opties:
- Minder gas stoken. Je kunt jezelf veel goedkoper verwarmen dan je hele huis met alles erin. Of stook iets gerichter, b.v. alleen de woonkamer.
- Elektrisch verwarmen met warmtepomp.

Dat idee van een overstapboete er binnen notime uit te hebben, geeft vooral aan dat men onwijs veel stookt.
Vanaf morgen betaal ik 2 weken €2,12/m3, daar ga ik niet veel van merken😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny the dog
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Begrijp ik het nu goed dat ze wel een website en app aanbieden? Want ik zie op beide websites niet waar je kan inloggen?
Dan moet je toch echt even beter kijken ;)

Klik....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:47:
[...]

Yup, dat had ik ook gezien. Maar juist marketing verwacht je van dat ze dat wel aan willen dikken of bijwerken. Want 1486+ klinkt niet heel groot.
Ik vermoed dat dit slaat op het aantal woningverduurzamingsconsults wat ze hebben gegeven, en niet op het aantal energiecontracten wat ze hebben afgesloten. Nogmaals, gezien de opzet van de website lijkt dat laatste een bijzaak.
Nou ja, van de klantenservice verwacht je dat ze normaal te bereiken zijn
Klopt, maar probeer het eens bij vdBron, Powerpeers, Greenchoice etc etc. Valt de laatste tijd ook bepaald niet mee wegens bepaalde marktomstandigheden. ;)
maar eigenlijk verwacht ik dat er een website en/of app is waarin je 90% kan regelen en niet voor zelfs kleine dingen als contactgegevens of inzien hoe het tot nu toe qua stroomverbruik zit (en dus evt. aanpassen maandbedrag) gelijk aan de telefoon moet gaan hangen.
En dat is dus precies wat Energyzero doet, een online omgeving bieden waar je het verbruik en de kosten goed in de gaten kunt houden.
Dan moet je iets beter kijken, onderaan de pagina staat een inloggen link naar https://energie.zondergas.nu/login

En dan kom je in de Energyzero omgeving. De website dus. Als je die op je mobieltje opent zie je feitenlijk hetzelfde als in de Zondergas app. Die er dus ook is. ;) Zolang je nog geen levering hebt is er natuurlijk weinig interessants te zien behalve je contractgegevens en het wijzigen van je termijnbedrag.

Wat betreft die online omgeving, die is helemaal niet slecht. Mijn buurvrouw heeft Eneco (je weet wel, zo'n 'premium' energieleverancier waar je dus 'excellente' service zou moeten krijgen ;)) en in vergelijking tot die leverancier vind ik de Energyzero omgeving / app een zegen. Bij Eneco is de omgeving veel slechter.
- Ten eerste wordt de maand januari voor elk jaar om een of andere reden niet goed weergegeven. Je krijgt dan december van het jaar ervoor te zien. En als je op december van dat vorige jaar klikt ook die december. :?
- Ten tweede werken de laatste tijd (meerdere weken) de dag- en maandweergave niet, je moet het doen met de jaarweergave. |:(
- Ten derde is in de balkgrafiek alleen het bedrag te zien wat je hebt 'verbruikt', en niet het verbruik. Pas bij klikken op een balkje komt er rechts voor die balk het aantal m3/kWh in beeld, maar je hebt dus totaal geen overzicht.
- Ten vierde past de omgeving het HUIDIGE tarief toe op ALLE gegevens, kijk je dus naar oudere gegevens uit een andere periode dan zijn dat nu opeens allemaal schrikbarend hoge bedragen die je feitelijk nooit betaald hebt. Echt slecht dus. En ik wil ook helemaal geen bedragen zien in die grafieken uit het verleden, maar verbruik! Ik wil namelijk kijken hoe zuinig ik nu bezig ben t.o.v. het verleden. Dat kan dus niet bij Eneco.
- Het dashboard met het ingeschatte verbruik voor deze maand is bepaald ook niet om over naar huis te schrijven, en ook daar is geen overzicht over het jaar wbt het ingeschatte verbruik maar je moet het met de huidige maand doen.

Kortom: Eneco heeft goed zijn best gedaan om de online omgeving zo goed als nutteloos te maken. Ja, je kan je termijnbedrag en persoonsgegevens wijzigen en je nota's inzien. Maar het interessante gedeelte met de verbruiksstatistieken... :X

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 14-02-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Ik vermoed dat dit slaat op het aantal woningverduurzamingsconsults wat ze hebben gegeven, en niet op het aantal energiecontracten wat ze hebben afgesloten. Nogmaals, gezien de opzet van de website lijkt dat laatste een bijzaak.

[...]

Klopt, maar probeer het eens bij vdBron, Powerpeers, Greenchoice etc etc. Valt de laatste tijd ook bepaald niet mee wegens bepaalde marktomstandigheden. ;)

[...]

En dat is dus precies wat Energyzero doet, een online omgeving bieden waar je het verbruik en de kosten goed in de gaten kunt houden.

[...]

Dan moet je iets beter kijken, onderaan de pagina staat een inloggen link naar https://energie.zondergas.nu/login

En dan kom je in de Energyzero omgeving. De website dus. Als je die op je mobieltje opent zie je feitenlijk hetzelfde als in de Zondergas app. Die er dus ook is. ;)

Wat betreft die online omgeving, die is helemaal niet slecht. Mijn buurvrouw heeft Eneco (je weet wel, zo'n 'premium' energieleverancier waar je dus 'excellente' service zou moeten krijgen ;)) en in vergelijking tot die leverancier vind ik de Energyzero omgeving / app een zegen. Bij Eneco is de omgeving veel slechter.
- Ten eerste wordt de maand januari voor elk jaar om een of andere reden niet goed weergegeven. Je krijgt dan december van het jaar ervoor te zien. En als je op december klikt ook.
- Ten tweede werken de laatste tijd (meerdere weken) de dag- en maandweergave niet, je moet het doen met de jaarweergave. |:(
- Ten derde is in de balkgrafiek alleen het bedrag te zien wat je hebt 'verbruikt', en niet het verbruik. Pas bij klikken op een balkje komt er rechts voor die balk het aantal m3/kWh in beeld, maar je hebt dus totaal geen overzicht.
- Ten vierde past de omgeving het HUIDIGE tarief toe op ALLE gegevens, kijk je dus naar oudere gegevens uit een andere periode dan zijn dat nu opeens allemaal schrikbarend hoge bedragen die je feitelijk nooit betaald hebt. Echt slecht dus. En ik wil ook helemaal geen bedragen zien in die grafieken uit het verleden, maar verbruik! Ik wil namelijk kijken hoe zuinig ik nu bezig ben t.o.v. het verleden. Dat kan dus niet bij Eneco.
- Het dashboard met het ingeschatte verbruik voor deze maand is bepaald ook niet om over naar huis te schrijven, en ook daar is geen overzicht over het jaar wbt het ingeschatte verbruik maar je moet het met de huidige maand doen.

Kortom: Eneco heeft goed zijn best gedaan om de online omgeving zo goed als nutteloos te maken. ;)
Eneco heb ik inderdaad ervaring mee, paar jaar geleden. Op papier leken ze beter dan GreenChoice qua tarieven, maar bleek uiteindelijk toch flink duurder en dus weer terug overgestapt.

Ik moet zeggen: ZonderGas klinkt mij steeds beter in de oren. En goed om te weten van die website. Ik zie nu de link inderdaad, maar zonder gekheid: op zondergas.nu zie ik dus écht nergens de login knop? Maakt verder niet uit hoor gezien de link die je gaf, maar word ik nu gek of waar zou die link moeten staan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RzrBck schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Net een contract bij ZonderGas afgesloten per 13-3-'22; dank voor de tips & de exelsheet in dit forum!

Twijfel nu om m'n gaskookstel te vervangen voor inductie: Zit verder op (aan) stadswarmte (vast), en heb elektrische boilers voor warmwater.
Als ik gas eruit doe, scheelt dat de netbeheerkosten - en het verbruik is hooguit 4m3 per maand.
Ik weet niet precies waar je op doelt met grote nadelen aan geen gasaansluiting, maar waar ik woon (ja, nieuwbouwwijk) is alles gasloos gebouwd, het ligt dus niet eens in de grond. Wat wij hebben is stadswarmte en elektra, that's it.

Voor stadswarmte, die ook meer dan 2x zo duur geworden is dit jaar en je totaal niet onderuit kan (monopoliepositie van Vattenfall), ben ik al aan het kijken naar een warmtepompinstallatie, maar het liefst wil ik een grond-water WP, is wel veel duurder in aanschaf, maar scheelt ook heel veel in stroomkosten (en geluid) tov een lucht-water WP. En aangezien de zonnepanelen bij ons al niet voldoende zijn voor het huis en 2 EV's, wil ik niet nog meer stroomvreters introduceren.

Terugkomend op je vraag: als jij elektrisch gaat koken, kan ik me niks meer bedenken waarvoor jij gas nodig zou hebben. Warm water (douchen + vloerverwarming + radiatoren) loopt al via je stadswarmte namelijk. Je moet er wel op letten dat je een zwaardere groep nodig hebt voor een elektrische kookplaat, maar dat kan naar mijn weten in de meeste meterkasten zonder al teveel problemen toegevoegd worden indien nodig. En dan heb je inderdaad geen gas meer nodig.

Is die 4m3 gas die je benoemt dan ook puur van je gaskookstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 12:30
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Eneco heb ik inderdaad ervaring mee, paar jaar geleden. Op papier leken ze beter dan GreenChoice qua tarieven, maar bleek uiteindelijk toch flink duurder en dus weer terug overgestapt.

Ik moet zeggen: ZonderGas klinkt mij steeds beter in de oren. En goed om te weten van die website. Ik zie nu de link inderdaad, maar zonder gekheid: op zondergas.nu zie ik dus écht nergens de login knop? Maakt verder niet uit hoor gezien de link die je gaf, maar word ik nu gek of waar zou die link moeten staan? :P
Ja, is echt alleen gas voor het koken. Warm water (douche, keuken) gaat via 2 kleine elektrische boilertjes en een grote. Waar ik nog een soort van voordeel zie met gas: stel dat elektriciteit opeens gek gaat doen - heb je 2 (of met stadswarmte 3) bronnen die je kan 'aanboren'.
Aan de andere kant lijkt het me dat gas een aflopende zaak is - en (renewable) stroom alleen maar meer wordt.
Maar eens uitzoeken... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
RzrBck schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Ik zou zo snel mogelijk een goede inductie kookplaat (laten) installeren en het gas af laten sluiten.
De vastrecht kosten voor gas zijn alleen al zo’n 200 euro per jaar die je dan kunt besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Martin7182 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Andere opties:
- Minder gas stoken. Je kunt jezelf veel goedkoper verwarmen dan je hele huis met alles erin. Of stook iets gerichter, b.v. alleen de woonkamer.

Dat idee van een overstapboete er binnen notime uit te hebben, geeft vooral aan dat men onwijs veel stookt.
Uiteraard, ik ben ook helemaal voor zuiniger stoken.

Maar die stelling dat je kan zeggen dat iemand die snel de opzegboete eruit heeft onwijs veel stookt wil ik wel nuanceren. Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan hoeveel je nu betaalt tov het nieuwe vaste tarief. Het kan snel gaan als je bijvoorbeeld van € 1,80 naar € 1,10 gaat per m3 gas, en bijv ook nog eens 10 cent per kWh stroom bespaart met een lager stroomtarief. De piek van het gasverbruik zit duidelijk van dec t/m maart, je zit dan zo op tweederde van je jaarverbruik, als het niet meer is (in ons geval zelfs driekwart). Als je al vroeg in de winter overgestapt bent en je bespaart bijv die 70 cent per kuub en ook nog eens 10 cent per kWh dan gaat het echt hard.

De tactiek om voor een vast contract te gaan is zelfs bij ons lage verbruik al een valide keuze.

Besparen hebben wij hier al gemaximaliseerd, afgezien van de toekomstige overstap van een warmtepomp. Ik woon in een oud huis van c.a. 130m2 en 480 m3 volume, hoge plafonds etc. Ons jaarlijks gasverbruik voor stoken is inmiddels ruim onder de 400 m3 per jaar. Ons jaarverbruik stroom is 1500 kWh. Veel is dat dus niet, gezien het formaat van het huis en de leeftijd. Van begin april t/m oktober staat de verwarming uit. De warmtepomp komt er ook nog wel maar daar is meer voor nodig zoals vervangen van de keuken inc het gasfornuis, extra groepen aanleggen, etc.

De opzegboete 'terugverdienen' tov onze vorige tarieven is geen kwestie van jaren maar met gemak binnen de driekwart jaar. Met de zekerheid dat ik niet meer ga betalen, en dat ik nu weet aan welk maandbedrag ik toe ben. Namelijk 40 euro per maand obv de huidige belastingtarieven. Een overzichtelijk bedrag.

Natuurlijk kunnen de gas- en stroomprijs hard gaan dalen. Mocht dat in de zomer al zijn dan verlies ik niet zo veel met het HVE contract, immers ik verbruik dan vrijwel geen gas (douchen, koken) t/m oktober dus mijn feitelijke maandlasten zijn buiten de stookmaanden ruim een tientje per maand mede dankzij de vermindering energiebelasting.

Natuurlijk is ook wachten op dalende prijzen een optie. In ons geval zou dat ipv de keuze voor 'zekerheid voor nu' betekenen dat ik 'gok op veel lagere levertarieven' binnen driekwart jaar, want anders heb ik aan extra energiekosten sowieso al net zoveel betaald als de opzegboete van HVE. En dat HVE contract zou ik dan alleen zou willen opzeggen als de tarieven ook duidelijk lager zijn, dat is dan nog steeds geen zekerheidje. ;)

Dus voor beide tactieken is wat te zeggen. Maar je kan niet stellen dat iemand die de opzegboete er binnen een overzichtelijke termijn uit heeft sowieso teveel verbruikt. Uiteindelijk ligt het allemaal aan wat je nu betaalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:41:
[...]
Besparen hebben wij hier al gemaximaliseerd, afgezien van de toekomstige overstap van een warmtepomp. Ik woon in een oud huis van c.a. 130m2 en 480 m3 volume, hoge plafonds etc. Ons jaarlijks gasverbruik voor stoken is inmiddels ruim onder de 400 m3 per jaar. Ons jaarverbruik stroom is 1500 kWh. Veel is dat dus niet, gezien het formaat van het huis en de leeftijd. Van begin april t/m oktober staat de verwarming uit. De warmtepomp komt er ook nog wel maar daar is meer voor nodig zoals vervangen van de keuken inc het gasfornuis, extra groepen aanleggen, etc.
Da’s inderdaad een net verbruik, was bij ons ook zoiets, maar nu verwarmen we d.m.v. een Airco warmtepomp, dus geen gas meer voor verwarming en installatie is vrij makkelijk.
I.p.v. het hele huis verwarmen kun je ook beginnen met eerst de woonkamer met een Airco warmtepomp te verwarmen, dat scheelt al een stuk in je gasverbruik aangezien je meestal niet alle ruimtes in huis verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

HereIsTom schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:30:
[...]

Ik zou zo snel mogelijk een goede inductie kookplaat (laten) installeren en het gas af laten sluiten.
De vastrecht kosten voor gas zijn alleen al zo’n 200 euro per jaar die je dan kunt besparen!
Kan zeker een optie zijn afhankelijk van je situatie. Hier is door de combi oude keuken die op zijn einde loopt, groot breed gasfornuis en rvs aanrechtblad en meerwerk ivm werk aan de stroomgroepen het simpelweg vervangen van het gasfornuis door een inductieplaat geen rendabele optie. De keuken loopt op zijn eind en moet toch een keer vervangen worden, dan in 1x goed. Onze netwerkkosten gas zijn ook minder, 144 euro ivm ons lage verbruik.

Daarnaast moet er dan ook een warmtepomp komen, gezien het gebrek aan berging en tuin ook geen sine cure, dat moet op het dak gaan komen. Al met al wordt het een flinke uitgave en er is momenteel een gebrek aan warmtepompen en installateurs.

Wij zijn blij dat we ons huis hebben geisoleerd (no-regret maatregel nr 1) en hebben nu een laag gasverbruik en de komende jaren vast laag maandbedrag gas. Die warmtepomp + inductiekookplaat (+ keuken) komt er wel, maar we wachten even rustig het goede moment af voor die warmtepomp. Het is nog een vrij jonge tak van sport en ze worden elk jaar beter. Als de combi van stand der techniek, beschikbaarheid van materialen en installateurs en subsidie aantrekkelijk is dan gaan we echt wel over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

HereIsTom schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Da’s inderdaad een net verbruik, was bij ons ook zoiets, maar nu verwarmen we d.m.v. een Airco warmtepomp, dus geen gas meer voor verwarming en installatie is vrij makkelijk.
I.p.v. het hele huis verwarmen kun je ook beginnen met eerst de woonkamer met een Airco warmtepomp te verwarmen, dat scheelt al een stuk in je gasverbruik aangezien je meestal niet alle ruimtes in huis verwarmt.
Dat is zeker een optie aangezien we op de bovenverdieping nu al sporadisch verwarmen. Maar de beschikbaarheid van pompen en goede installateurs tegen een redelijke prijs is momenteel (zoals bij bijna alles) om te huilen, dus we wachten even rustig af wat de combi van factoren doet. Eerst een nieuwe keuken met inductiekookplaat, ergens in de komende paar jaar komt er wel een warmtepomp.

Maar goed, off-topic. Terug naar de energieprijzen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhadox
Martin7182 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Andere opties:

Minder gas stoken?! Uit wat of waar leidt jij af dat ik veel gas stook? En gericht stoken... _O- Wat een aannames... Alsof ik hier in een eengezinswoning zit.

Nog mooier is; elektrisch verwarmen met warmtepomp? Nou, weet je... Heel veel succes met al die aannames die jij dagelijks doet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:06:
[...]

maar zonder gekheid: op zondergas.nu zie ik dus écht nergens de login knop? Maakt verder niet uit hoor gezien de link die je gaf, maar word ik nu gek of waar zou die link moeten staan? :P
Producten, Energie, Slimme Energie en zie rechts onderaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yc4J8ZbmbvxD9ZuNqwtkdqN3dvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EsQcgDLonf9eDgN5lcIP06PW.png?f=fotoalbum_large

Ja hij is weggestopt, en dat is suf, maar 1. je ziet hieraan dus dat energielevering voor Zondergas op zich een bijzaak is en 2. je hoeft die knop ook maar 1x te vinden, daarna gebruik je natuurlijk gewoon de directe link die onder die knop verstopt zit. Lijkt mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Zhadox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:04:
[...]

Minder gas stoken?! Uit wat of waar leidt jij af dat ik veel gas stook? En gericht stoken... _O- Wat een aannames... Alsof ik hier in een eengezinswoningen zit.

Nog mooier is; elektrisch verwarmen met warmtepomp? Nou, weet je... Heel veel succes met al die aannames die jij dagelijks doet... ;)
Je klaagt over de hoge gasprijs, dus dan lijkt het of je veel gas verbruikt.
En wat is er mis met een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als de Netbeheerder op enig moment de verbruiken anders verdeeld dan de huidige Piek 7:00-23:00 en Dal 23:00-7:00, dan zullen wij met jou in overleg treden om nieuwe contractprijzen overeen te komen. ZonderGas Energie Diensten zal dan de gemaakte afspraken in een addendum vastleggen en aan de Leveringsovereenkomst toevoegen. Bron

Ik woon in Enexis gebied:
Piek: Werkdagen 7.00 - 21.00 uur
Dal: Werkdagen 21.00 – 7.00
In het weekend en op feestdagen de hele dag

Al iemand ondervonden dat het idd invloed heeft op de contractprijs?

Uiteraard via de reguliere weg (13-02) gereageerd op ontvangen prijsvoorstel (zondergas 5jr), maar antwoord kan lang(er) op zich laten wachten. Iedere dinsdag worden de tarieven herzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Stel je hebt een 5 jaar vast contract bij Zondergas en deze gaat failliet. Ik lees her en der dat je dan automatisch bij een andere energieleverancier wordt ondergebracht. Vervolgens kan je daarna wel overstappen naar een andere leverancier. Echter staat dan die 5 jaar nog vast of wordt je overgezet op een variabel contract?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dicksterk
aaaido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:39:
Stel je hebt een 5 jaar vast contract bij Zondergas en deze gaat failliet. Ik lees her en der dat je dan automatisch bij een andere energieleverancier wordt ondergebracht. Vervolgens kan je daarna wel overstappen naar een andere leverancier. Echter staat dan die 5 jaar nog vast of wordt je overgezet op een variabel contract?
Als Zondergas failliet gaat is er niets aan de hand, dan val je met je contract gewoon terug op Energyzero bv. waar je dit contract eigenlijk mee hebt. Gaat energyzero failliet, dan wordt je idd ondergebracht bij een andere energieleverancier vanwege de wet leveringszekerheid. je komt dan in ene variabel contract waarbij je binnen maximaal 30 dagen kan overstappen naar een leverancier van je keuze. je zit dan dus niet meer aan je 5-jarig contract vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik denk dat ik eruit ben en voor ZonderGas.nu wil gaan met het 5-jarige contract. Kom ik op 22,7 ct dal en 26,6 ct normaal tarief uit. Flink beter dan de 34 ct en 41 ct die Greenchoice mij bij 1 jaar vast zou vragen.

Alleen heb ik nog wel een vraag over doe boete/opzegvergoeding: ik heb zowel de wetten website van de overheid erbij gepakt als de ACM Consuwijzer en die roepen inderdaad dat bij >2,5 jaar te gaan de opzegvergoeding maximaal € 125 per product is (dus gas+elektra voor sommigen, voor mij alleen elektra).

Alleen, als ik ZonderGas.nu erbij pak en hun voorwaarden (pdf) bekijk staat er dit:
Wanneer je jouw Leveringsovereenkomst eerder opzegt heeft ZonderGas Energie Diensten het recht om jou naast administratiekosten, een opzegvergoeding in rekening brengen een opzegvergoeding conform de richtsnoeren redelijke opzegvergoedingen in rekening te brengen. Concreet is dit voor Consumenten (per aansluiting):
<tabel zoals hierboven uitgelegd>

Voor Zakelijke Kleinverbruikers wordt de opzegvergoeding berekent op basis van het verschil tussen de waarde van de resterende leveringen op grond van jouw Leveringsovereenkomst (op basis van de marktprijs tussen de datum van tussentijdse beëindiging of ontbinding) en de resterende looptijd van jouw Leveringsovereenkomst.
Twee punten leveren mij vragen op:
1. Wat zijn die administratiekosten? Kunnen ze die (bij wijze van) € 500 maken? En is het überhaupt wel toegestaan om dat in rekening te brengen aangezien de ACM zegt dat het maximaal € 125 (per product) is? Anders is dit natuurlijk een 'leuke' vrijbrief om maar van alles in rekening te gaan brengen.
2. Volgens de overheid ben je met zonnepanelen (die ik heb) een kleine ondernemer, je doet ook als kleine ondernemer btw-aangifte om de btw van je zonnepanelen terug te vorderen. Hoe wordt dit voor de energiecontracten gezien?

En een ander punt wat ik nergens kan vinden: wat is de terugleververgoeding van ZonderGas.nu? Ik verwacht het gezien het nu hebben van 2 EV's en eigen laadpaal niet nodig te hebben, maar stel dat ik ineens een werkgever krijg waar ik geen EV kan/mag rijden (in 5 jaar kan veel gebeuren), dan zou ik wel ineens terugleveren. Ik weet dat GreenChoice mij nu 11ct/kWh terugbetaalt en in het nieuwe contract zou dat 8ct/kWh worden.

En als allerlaatste ;) : Ik zie hun opmerkingen over dagelijks tegen de dan geldende tarieven inkopen en daarmee de scherpste prijzen kunnen bieden. Ook staat er een tabel met de inkoopprijzen en die zijn de laatste paar weken meestal in het weekend lager. Ze zeggen zelf dat ze geen vaste prijzen hanteren, dus mijn vraag is: kan het inderdaad lonen om tot het weekend te wachten en dan een contract af te sluiten? Of zie ik dat verkeerd? Zijn er nog eventueel bepaalde momenten slim of is het een kwestie van in de gaten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
MooDyBLueS schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:09:
Ik denk dat ik eruit ben en voor ZonderGas.nu wil gaan met het 5-jarige contract. Kom ik op 22,7 ct dal en 26,6 ct normaal tarief uit. Flink beter dan de 34 ct en 41 ct die Greenchoice mij bij 1 jaar vast zou vragen.

Alleen heb ik nog wel een vraag over doe boete/opzegvergoeding: ik heb zowel de wetten website van de overheid erbij gepakt als de ACM Consuwijzer en die roepen inderdaad dat bij >2,5 jaar te gaan de opzegvergoeding maximaal € 125 per product is (dus gas+elektra voor sommigen, voor mij alleen elektra).

Alleen, als ik ZonderGas.nu erbij pak en hun voorwaarden (pdf) bekijk staat er dit:

[...]

Twee punten leveren mij vragen op:
1. Wat zijn die administratiekosten? Kunnen ze die (bij wijze van) € 500 maken? En is het überhaupt wel toegestaan om dat in rekening te brengen aangezien de ACM zegt dat het maximaal € 125 (per product) is? Anders is dit natuurlijk een 'leuke' vrijbrief om maar van alles in rekening te gaan brengen.
2. Volgens de overheid ben je met zonnepanelen (die ik heb) een kleine ondernemer, je doet ook als kleine ondernemer btw-aangifte om de btw van je zonnepanelen terug te vorderen. Hoe wordt dit voor de energiecontracten gezien?

En een ander punt wat ik nergens kan vinden: wat is de terugleververgoeding van ZonderGas.nu? Ik verwacht het gezien het nu hebben van 2 EV's en eigen laadpaal niet nodig te hebben, maar stel dat ik ineens een werkgever krijg waar ik geen EV kan/mag rijden (in 5 jaar kan veel gebeuren), dan zou ik wel ineens terugleveren. Ik weet dat GreenChoice mij nu 11ct/kWh terugbetaalt en in het nieuwe contract zou dat 8ct/kWh worden.

En als allerlaatste ;) : Ik zie hun opmerkingen over dagelijks tegen de dan geldende tarieven inkopen en daarmee de scherpste prijzen kunnen bieden. Ook staat er een tabel met de inkoopprijzen en die zijn de laatste paar weken meestal in het weekend lager. Ze zeggen zelf dat ze geen vaste prijzen hanteren, dus mijn vraag is: kan het inderdaad lonen om tot het weekend te wachten en dan een contract af te sluiten? Of zie ik dat verkeerd? Zijn er nog eventueel bepaalde momenten slim of is het een kwestie van in de gaten houden?
Danny heeft vandaag nog gebeld en hem is verzekerd dat er niks bovenop de boete komt. als je het zelf nog wil checken bel dan even met energyzero, dan zit je het dichtst bij de bron want zij gaan erover.
Je meldt je contract aan als consument, zonder kvk nummer enzo, dus je hebt ook de overstapboete voor consumenten.
teruglevertarieven staat iets eerder vandaag of gisteravond omschreven, ik weet dat niet meer uit mijn hoofd, ik dacht dat ze gelijk waren aan de levertarieven maar weet het neit zeker.
je kan het beste nu intekenen met ingangsdatum 1 april9dat was de einddatum van je contract toch) die inkoopprijzen heb jij niks mee te maken die gelden voor het flex-contract. zondergas bepaald elek maandag of dinsdag de tarieven voor die week, mocht er in de komende 14 dagen een daling zijn in stroomtarieven dan zeg je je contract telefonisch op een laat je hem opnieuw ingaan, stijgen de tarieven juist dan heb je nu de beste deal alvast gereserveerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Dus voor beide tactieken is wat te zeggen. Maar je kan niet stellen dat iemand die de opzegboete er binnen een overzichtelijke termijn uit heeft sowieso teveel verbruikt. Uiteindelijk ligt het allemaal aan wat je nu betaalt. ;)
Bedankt voor je reactie. Helemaal eens hoor. Met "binnen notime" bedoelde ik niet driekwart jaar o.i.d. Maar als ik hoor wat sommigen per maand wegstoken. Dat haal ik in een jaar nog niet. Maar goed, de kachel staat hier overdag uit en 's avonds alleen de keuken op 18 graden.
Wat ik alleen bedoel te zeggen; i.p.v. of naast overstappen kun je meestal je verbruik ook nog minderen zonder al teveel comfortverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newbie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
@Cap

Leaseplan energy is weer in de lucht….
Wellicht kun je die weer toevoegen aan het excel bestand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@newbie: is hve dan toevallig ook weer in de lucht?(ik kan het zelf niet nagaan die sites werke niet met lynx, de tekstbrowser die ik gebruik)
is er dan bij leaseplan nogsteeds enkle een 3-jarig contracct, en verschilt dat qua tarieven dan nog met zondergas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Zhadox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:22:
[...]

RUN!!!

Jaa, ik werd ook echt boos/bang van die tarieven die BE stuurde. Als je de belastingen niet meerekend maar puur naar de variabele leveringskosten keek (hetgeen je een energiecontract voor afsluit) ging het om een 500% stijging(!!!)

Nu alsnog via de MediaMarkt deal weer bij BE uitgekomen, maar wel tegen tarieven die de helft zijn. Ik heb ook liever geen 3-jarig contract, maar het prijsverschil voor 3 maanden variabel tarief betalen staat gelijk aan de hoogte van de afkoopboete (€250). Bijkomend voordeel is dat ik niet tot april hoefde te wachten maar het nieuwe contract aansloot. Voor de rest is BudgetEnergie wel een fijne maatschappij, website, inzicht in verbruik, bereikbaarheid via de chat etc. Alleen qua flex tarieven werden ze al passend 'boefjes' genoemd.

ZonderGas 5jaar is ondanks de lagere tarieven nog steeds duurder voor mij (1.500kWu/600m3) door het hogere vastrecht en de welkomstbonus. Ook zou de overstap (=maand woeker flex tarieven van BE) niet snel genoeg zijn.

Tip is wel; blijf alert. Als de prijzen dalen; boete accepteren en overstappen. Ook kan het voordeeltje van de overheid in 2023 wegvallen. Ze geven tijdelijk korting, als je nu een 5 jaar contract afsluit heb je geen garantie dat het maandbedrag gelijk blijft. De werkelijke tarieven zijn meer gestegen dan wat je dankzij deze overheidskorting momenteel betaald aan voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newbie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2023
dicksterk schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:25:
@newbie: is hve dan toevallig ook weer in de lucht?(ik kan het zelf niet nagaan die sites werke niet met lynx, de tekstbrowser die ik gebruik)
is er dan bij leaseplan nogsteeds enkle een 3-jarig contracct, en verschilt dat qua tarieven dan nog met zondergas?
Nee HVE neemt nog geen nieuwe klanten aan.
Leaseplan kun je 1 of 3 jaar nemen.
Tarieven 3 jaar zitten om en nabij tarieven 3 jaar zondergas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Newbie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:22:
@Cap

Leaseplan energy is weer in de lucht….
Wellicht kun je die weer toevoegen aan het excel bestand..
Dank je, ik weet het: ze hebben sinds een weekje weer een productpagina. Maar voor het overzicht heb ik Leaseplan er maar uit gelaten, het is gewoon Energyzero. Net als het vaste contract van Mijndomein en van Energyzero zelf. Leaseplan blijft een wat gekunstelde constructie met de autokilometers die je op 1 moet zetten om af te kunnen sluiten en de levertarieven zijn ook exact hetzelfde als Zondergas, met iets hoger vastrecht. Ik zie dus weinig toegevoegde waarde behalve dat het meer werk is om bij te houden en het de boel onoverzichtelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadox
HereIsTom schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Je klaagt over de hoge gasprijs, dus dan lijkt het of je veel gas verbruikt.
En wat is er mis met een warmtepomp?
Als je mijn bericht erbij pakt dan zie je dat ik het over het hoge gastarief had en niet over volume/verbruik. Totaal verkeerde interpretatie dat ik dan veel gas verbruik...
Er is niets mis met een warmtepomp. Behalve wanneer je op 3 hoog in een appartementje zit die je ook nog eens huurt.
Al met al heeft @Martin7182 de verkeerde conclusies getrokken en op basis van aannames goedbedoelde adviezen gepost. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Iets anders voor de geïnteresseerden in Zondergas 5 jaar vast (wat ook voor alle andere contracten bij andere leveranciers geldt): de energiebelasting is voor 2022 met 265 euro verhoogd. Stel die gaat in 2023 weer terug naar hoe het was in 2021 dan betaal je grofweg 22 euro per maand extra.

Het zijn zaken om rekening mee te houden mbt afsluiten van een 5 jaar contract. Net als de boete van 125 voor stroom en 125 voor gas bij tussentijds beëindigen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Maar dat is toch niet iets anders maar juist datgene wat al tot in den treure besproken en herhaald is. :?

Ja de energiebelasting kan weer stijgen maar dat geldt dan net zo hard voor elk contract van wie dan ook. Of je nu een 5-jarig, 1-jarig of flexibel contract hebt, en hoe vaak je ook overstapt en wanneer je het ook maar doet. Je komt er niet onderuit. Ja je betaalt bij eerder weggaan een gemaximeerde afkoopboete maar... de levertarieven zijn nu wel lager. Ja de leverprijs kan dalen maar... ook stijgen. Je weet het niet wat er gaat gebeuren.

Ieder moet gewoon voor zichzelf de scenario's nu blijven waar je zit bij leverancier X versus overstappen naar leverancier Y doorrekenen, ingewikkeld is het niet. Plus, als je stiekem toch rekent op dalende prijzen en dus een 'overstapmoment' in de enigszins nabije toekomst, doorrekenen wanneer je tov je huidige contract tarieven (iets beters heb je niet om mee te vergelijken) de opzegboete er evt uit hebt.

En wat de toekomst betreft blijft het toch koffiedik kijken, dus dat is een volkomen persoonlijk afweging, al dan niet gebaseerd op allerlei bespiegelingen. Als je heilig gelooft in binnen afzienbare tijd flink dalende tarieven die voor een langere periode lager zullen blijven neem je natuurlijk geen langlopend contract. Als je er heilig van overtuigd bent dat het jaar op jaar alleen maar duurder wordt sluit je natuurlijk het liefst een langdurig contract af tegen de laagste vaste tarieven (let wel, kale tarieven, vastrecht + eventuele bonussen, niet vage maandbedragen ;)). Ben je nergens echt van overtuigd dan wordt het simpelweg rekenen op basis van wat je NU weet (de huidige tarieven dus) en kijken welke opties voor jou de moeite waard zijn. Een andere keuze is er niet. Ja, een muntje opgooien. :)

[ Voor 86% gewijzigd door Cap op 14-02-2022 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Zhadox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Als je mijn bericht erbij pakt dan zie je dat ik het over het hoge gastarief had en niet over volume/verbruik. Totaal verkeerde interpretatie dat ik dan veel gas verbruik...
Er is niets mis met een warmtepomp. Behalve wanneer je op 3 hoog in een appartementje zit die je ook nog eens huurt.
Al met al heeft @Martin7182 de verkeerde conclusies getrokken en op basis van aannames goedbedoelde adviezen gepost. d:)b
Als je niet veel gas verbruikt maakt de prijs toch ook niet veel uit, wij verbruiken nog maar 50m3 gas, dan is de stroom prijs een stuk belangrijker.
En wij wonen 4 hoog in een appartement daar kun je vaak prima in overleg met de verhuurder een Airco warmtepomp (laten) installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloempotgooier
  • Laatst online: 08-06-2023
Volgens mij is het wel belangrijk om te weten dat Leaseplan Energy de eventuele overstapboete betaald.
Van andere EnergyZero labels heb ik dat niet gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 23:36
Bloempotgooier schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:28:
Volgens mij is het wel belangrijk om te weten dat Leaseplan Energy de eventuele overstapboete betaald.
Van andere EnergyZero labels heb ik dat niet gelezen.
Denk er wel aan dat bij een eventuele volgende vervroegde overstap je die moet terug betalen.
Vaak staat dit wel ergens genoemd in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Goede punten, misschien toch reden om het 3-jarige contract van Leaseplan weer op te nemen, plus een uitleg / waarschuwing in de FAQ.

(Bij het 1-jarige LP contract wordt de overstapboete niet vergoed. Zondergas vergoed ook de overstapboete niet zo valt te lezen in hun veelgestelde vragen)

[ Voor 66% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Zhadox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:04:
[...]

Minder gas stoken?! Uit wat of waar leidt jij af dat ik veel gas stook? En gericht stoken... _O- Wat een aannames... Alsof ik hier in een eengezinswoning zit.
Zhadox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Nee, ik zei letterlijk "minder gas stoken". Dat kan ook als je al weinig verbruikt. Jij komt hier zelf met de aanname dat ik "veel" zou bedoelen. Maakt niet uit verder, we lezen allemaal wel eens ergens over heen 😪

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Eerste update prijzenoverzicht, wijzigingen van vandaag:

- Leasplan Energy toegevoegd, deze vergoedt voor het 3-jarige contract de eventuele opzegboete van je vorige leverancier, zie FAQ sheet.
- Energiedirect flexibel tarieven gestegen
Pagina: 1 ... 162 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4