Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.472 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zhadox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Kan iemand de leveringsvoorwaarden, en eventuele andere voorwaarden, van Leaseplan Energy hier posten. Wat voor ons van belang is zijn met name voorwaarden van vergoeding van de opzegboete. Om een bijdrage aan de community te leveren heb ik me helemaal het leplazerus gezocht O-) , maar het niet kunnen vinden. Er zijn via Google search wel wat oudere voorwaarden te vinden, alleen staat daarin dat er geen opzegboete vergoed wordt. Leaseplan Energy heeft het ergens of goed verstopt of ze leveren de voorwaarden pas nadat je een contract bij ze hebt afgesloten...

Edit: wat mij ook interessant lijkt is dat dit nu een soort van testcase is van vergoeding van opzegboete van de labels onderling. Wat gaat er gebeuren wanneer je van label, binnen EnergyZero, wilt veranderen. Van bijvoorbeeld ZonderGas naar Leaseplan Energy... :9

En het gaat er niet om of dat wel zinvol is, omdat de tarieven niet interessant genoeg zijn. Wat wij hier willen is transparantie, weten waar we aan toe zijn. Ook voor toekomstige beslissingen wanneer er mooie aanbiedingen langskomen... oOo

[ Voor 31% gewijzigd door Zhadox op 15-02-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Zhadox schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:58:
Kan iemand de leveringsvoorwaarden, en eventuele andere voorwaarden, van Leaseplan Energy hier posten. Wat voor ons van belang is zijn met name voorwaarden van vergoeding van de opzegboete. Om een bijdrage aan de community te leveren heb ik me helemaal het leplazerus gezocht O-) , maar het niet kunnen vinden. Er zijn via Google search wel wat oudere voorwaarden te vinden, alleen staat daarin dat er geen opzegboete vergoed wordt. Leaseplan Energy heeft het ergens of goed verstopt of ze leveren de voorwaarden pas nadat je een contract bij ze hebt afgesloten...
Staat inderdaad niet op de site, maar de voorwaarden die je met een google search "leaseplan energy algemene voorwaarden" vindt op hit 1 zijn denk ik wel de actuele:

https://www.energyzero.nl/voorwaarden-leaseplan-energy

De versie 'april 21' is bij alle Energyzero labels de actuele op hun site (HVE, Zondergas, Mijndomein Energie, etc).

Als in die voorwaarden staat dat de opzegboete NIET vergoed wordt dan moet Leaseplan dit z.s.m. laten aanpassen (en ik vermoed dat je gelijk hebt omdat al die voorwaarden volgens mij een kopietjes zijn met een ander labelnaampje en kleurtje erboven). En ik zou Leaseplan er wel op attenderen dat er bij het afsluiten nu nergens naar die voorwaarden verwezen wordt, want dat moet natuurlijk echt wel. ;)
Edit: wat mij ook interessant lijkt is dat dit nu een soort van testcase is van vergoeding van opzegboete van de labels onderling. Wat gaat er gebeuren wanneer je van label, binnen EnergyZero, wilt veranderen. Van bijvoorbeeld ZonderGas naar Leaseplan Energy... :9
Ik durf wel een gok te wagen. Dan krijg je natuurlijk gewoon de opzegboete. Omdat het in de voorwaarden staat en in hun voordeel is. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 15-02-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:20:
Staat inderdaad niet op de site, maar de voorwaarden die je met een google search "leaseplan energy algemene voorwaarden" vindt op hit 1 zijn denk ik wel de actuele:

https://www.energyzero.nl/voorwaarden-leaseplan-energy

De versie 'april 21' is bij alle Energyzero labels de actuele op hun site (HVE, Zondergas, Mijndomein Energie, etc).

Als in die voorwaarden staat dat de opzegboete NIET vergoed wordt dan moet Leaseplan dit z.s.m. laten aanpassen (en ik vermoed dat je gelijk hebt omdat al die voorwaarden volgens mij een kopietjes zijn met een ander labelnaampje en kleurtje erboven). En ik zou Leaseplan er wel op attenderen dat er bij het afsluiten nu nergens naar die voorwaarden verwezen wordt, want dat moet natuurlijk echt wel. ;)
Ja... Die heb ik dus gevonden en helemaal door zitten lichten. Vergoeding van opzegboete wordt volgens diezelfde voorwaarden niet vergoed. Voor nu zou ik aanraden om te wachten met de aansluiting totdat Leaseplan Energy de voorwaarden aanpast. Achteraf is het doodzonde, wanneer het fout gaat met de opzegvergoeding. Het is dan niet aan te tonen. Je hebt dan simpelweg pech, omdat dat niet in de voorwaarden staat... :?

Ik ga één deze dagen kijken of ik tijd vrij kan maken om dit bij Leaseplan Energy aan te kaarten. Wordt vervolgd... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik heb sinds 1 september 2021 een 3-jarig contract voor gas en elektriciteit bij leverancier A. Ik gebruik ongeveer 1200 m3 gas per jaar en heb een jaarlijks overschot uit zonnepanelen van zo’n 750 kWh (geschat, een deel van de panelen ligt er pas sinds afgelopen najaar).
Omdat de terugleververgoeding bij een aantal leveranciers nu veel hoger is dan in mijn 3-jarig contract, is het voor mij voordelig om voor alleen elektriciteit over te stappen. De boete verdien ik makkelijk terug.

Om zeker te weten dat dit kan, heb ik dat nagevraagd bij mijn huidige leverancier A. Telefonisch antwoord: geen probleem, je gas-contract loopt dan door tegen de tarieven uit mijn huidige contract.
Bij leverancier B heb ik ongeveer een maand geleden een nieuw contract voor elektriciteit aangevraagd, ingangsdatum 15 maart. Die datum heb ik gekozen omdat de overstap-boete dan wat lager is en in de wintermaanden heb ik toch geen overschot.

Nu kreeg ik vanmorgen een mail van mijn huidige leverancier: jammer dat je weggaat, binnen zoveel dagen krijg je de eindafrekening, etc, etc.
Ja wacht even, ik ga niet helemaal weg, voor gas blijf ik klant. Dus de klantenservice maar gebeld om even te controleren of dit goed gaat en nu krijg ik te horen dat dit niet kan. Alleen gas bieden ze niet aan, dus overstappen voor E betekent verplicht overstappen voor E + G.
Dat is dus tegenstijdig met het antwoord dat ik eerder kreeg. Ook na navraag bleef het antwoord dat een contract voor alleen gas niet mogelijk is. Het spreekt voor zich dat het beoogde voordeel compleet weg is als ik nu ook een nieuw contract voor gas moet afsluiten.

Als ik google naar ‘verschillende leverancier voor gas en elektriciteit’ dan zie ik nergens staan dat het niet kan. Ook uit de algemene voorwaarden van leverancier A blijkt naar mijn idee niet dat het niet kan.
Ik vermoed dus dat er financiële redenen zijn om dit te weigeren en ik vraag me af of dit wel mag.

Is een energieleverancier die gas en elektriciteit aanbiedt verplicht om dit ook per product te doen? Of mogen ze ook zelf de keuze maken om niet alleen gas aan te bieden?
Zojuist de ACM aan de lijn gehad, maar die konden hier ook geen antwoord op geven. Als het goed is wordt ik hierover teruggebeld.

Weet iemand hier of dat mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
Out.of.Control schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:11:
Ik heb sinds 1 september 2021 een 3-jarig contract voor gas en elektriciteit bij leverancier A. Ik gebruik ongeveer 1200 m3 gas per jaar en heb een jaarlijks overschot uit zonnepanelen van zo’n 750 kWh (geschat, een deel van de panelen ligt er pas sinds afgelopen najaar).
Omdat de terugleververgoeding bij een aantal leveranciers nu veel hoger is dan in mijn 3-jarig contract, is het voor mij voordelig om voor alleen elektriciteit over te stappen. De boete verdien ik makkelijk terug.

Om zeker te weten dat dit kan, heb ik dat nagevraagd bij mijn huidige leverancier A. Telefonisch antwoord: geen probleem, je gas-contract loopt dan door tegen de tarieven uit mijn huidige contract.
Bij leverancier B heb ik ongeveer een maand geleden een nieuw contract voor elektriciteit aangevraagd, ingangsdatum 15 maart. Die datum heb ik gekozen omdat de overstap-boete dan wat lager is en in de wintermaanden heb ik toch geen overschot.

Nu kreeg ik vanmorgen een mail van mijn huidige leverancier: jammer dat je weggaat, binnen zoveel dagen krijg je de eindafrekening, etc, etc.
Ja wacht even, ik ga niet helemaal weg, voor gas blijf ik klant. Dus de klantenservice maar gebeld om even te controleren of dit goed gaat en nu krijg ik te horen dat dit niet kan. Alleen gas bieden ze niet aan, dus overstappen voor E betekent verplicht overstappen voor E + G.
Dat is dus tegenstijdig met het antwoord dat ik eerder kreeg. Ook na navraag bleef het antwoord dat een contract voor alleen gas niet mogelijk is. Het spreekt voor zich dat het beoogde voordeel compleet weg is als ik nu ook een nieuw contract voor gas moet afsluiten.

Als ik google naar ‘verschillende leverancier voor gas en elektriciteit’ dan zie ik nergens staan dat het niet kan. Ook uit de algemene voorwaarden van leverancier A blijkt naar mijn idee niet dat het niet kan.
Ik vermoed dus dat er financiële redenen zijn om dit te weigeren en ik vraag me af of dit wel mag.

Is een energieleverancier die gas en elektriciteit aanbiedt verplicht om dit ook per product te doen? Of mogen ze ook zelf de keuze maken om niet alleen gas aan te bieden?
Zojuist de ACM aan de lijn gehad, maar die konden hier ook geen antwoord op geven. Als het goed is wordt ik hierover teruggebeld.

Kan en mag zeker, ik heb op dit moment PowerPeers (van 1 feb tot 1 maart) voor elektra en Budget Energie voor gas tot 1 maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024

Wat energieleverancier A doet mag niet, jij heft enkel je elektriciteitscontract op. mogelijk kan je het oplossen door bij je nieuwe leverancier te checken of ze expliciet alleen elektra hebben overgenomen en niet per ongeluk ook gas. leverancier A is verplicht gas gewoon te blijven leveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Daar heb ik toch wel twijfels bij. De voorwaarden bij afsluiten van elektra+gas gelden niet automatisch voor gas alleen. Je kunt denk ik niet een leverancier zomaar dwingen om ook losse producten te verkopen omdat de concurrentie dat ook doet. Tenzij dat wettelijk geregeld is (zou m.i. wel goed zijn want eerste levensbehoefte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Martin7182 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:38:
Daar heb ik toch wel twijfels bij. De voorwaarden bij afsluiten van elektra+gas gelden niet automatisch voor gas alleen. Je kunt denk ik niet een leverancier zomaar dwingen om ook losse producten te verkopen omdat de concurrentie dat ook doet. Tenzij dat wettelijk geregeld is (zou m.i. wel goed zijn want eerste levensbehoefte).
dat klopt niet. gas en stroom zijn 2 producten. je amg een overstapboete van max 125 voor stroom en max 125 voor gas rekenen. je kan niet zeggen: als je overstapt voor stroom ga je de volledige boete bealen want dan sluiten wij je gas ook af. je bent vrj in je keuze voor stroom en gasleverancier, het zijn niet voor neits 2 producten. je krijgt van de acm een lose vergunning voor gas en een losse voor stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het gaat hier volgens mij niet om de boete maar om de vraag of een leverancier verplicht is gas en stroom los aan te bieden indien de klant dat wenst, of meer specifiek, of een bestaande klant met een vast gas + stroom contract het recht heeft om slechts 1 product op te zeggen of dat de leverancier het product als 1 geheel mag zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

Al eens overwogen om helemaal van het gas af te gaan? Best kans dat je dan ook een boete moet betalen voor vroegtijdig stopzetten van het gascontract, maar met een overschot is het een goede investering.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:53:
Het gaat hier volgens mij niet om de boete maar om de vraag of een leverancier verplicht is gas en stroom los aan te bieden indien de klant dat wenst, of meer specifiek, of een bestaande klant met een vast gas + stroom contract het recht heeft om slechts 1 product op te zeggen of dat de leverancier het product als 1 geheel mag zien.
Dat is inderdaad precies de vraag. Ben benieuwd of ik nog wordt teruggebeld en zo ja, wat het antwoord volgens de ACM is op deze vraag.

En van leverancier A zou ik nog een voorstel krijgen, omdat ze ook wel doorhadden dat het eerder gegeven antwoord afwijkt van het huidige standpunt (nog even los van de vraag of het huidige standpunt in overeenstemming is met de wet). Maar dat voorstel zal wel inhouden dat ze de boete van leverancier B vergoeden, als ik het contract daar opzeg voor de ingangsdatum en dus voor E + G bij leverancier A blijf.

We wachten af...
timovd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Al eens overwogen om helemaal van het gas af te gaan? Best kans dat je dan ook een boete moet betalen voor vroegtijdig stopzetten van het gascontract, maar met een overschot is het een goede investering.
Dat heb ik zeker overwogen en dat gaat misschien ook wel gebeuren, maar niet binnen 1 of 2 jaar. En gedurende die tijd ontvang ik liever 45 ct/kWh dan 10 ct/kWh voor mijn overschot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Misschien eens proberen om je overschot van je zonnepanelen in te zetten voor verwarming met bijv. een Airco warmtepomp, hiermee verlaag je direct je gas verbruik flink, waardoor je uiteindelijk goedkoper uit bent.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
het putn is dat het nooit om 1 product gaat. elek leverancier heeft ene losse vergunning voor stroom en voor gas. je kan het dus niet als 1 product zien, de consument heeft keuzevrijheid voor beide producten. simpel voorbeeld: als leverancier A wel enkel stroom kan aanbieden, in een huis wat gasloos is, dan is de partij darmee dus in staat die producten los te koppelen. en zelfs als er geen mogelijkheid bestaat gas los aan te vragen zonder stroom, dan nog ontstaat die constructie op het moment dat jij stroom bij leverancier b onderbrengt. voglens mij eheft leverancier a geen wettelijke grond om jou te verplichten om voor stroom bij hen te blijven als je het gascontract wil houden. als dat zou mogen zou dat concurrentiebeperkend zijn voor bijvoorbeled aanbieders als tibber, die van plan zijn enkel stroom te leveren. ik vind het ook raar dat de acm je geen antworod kkan geven, mogelijk een callcentermedewerker die enkel vragen opschrijft. maar kortgezegd, volgens mij kan ene leverancier je niet verplichten beide producten bij ze af te nemen. wat is je huidige gastarief bij leverancier a eigenlijk? als het hoger is dan bijvoorbeeld bij zondergas is het misschien helemaal niet de moeite om het vast te hoduenn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
De prijs van een megawattuur gas op de Nederlandse termijnmarkt, die leidinggevend is voor de Europese gasprijzen, daalde aan het begin van de middag met bijna tien procent tot ongeveer 73 euro. In december piekte die prijs nog op bijna 188 euro door de vele zorgen rondom de gastekorten.
https://www.bnr.nl/nieuws...rekking-russische-troepen

Gasprijs blijft flink volatiel voorlopig. Poetin bepaalt de prijs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
dicksterk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:33:
ik vind het ook raar dat de acm je geen antworod kkan geven, mogelijk een callcentermedewerker die enkel vragen opschrijft.
Ik had het idee dat ik iemand aan de lijn had die wel verstand van zaken had. Maar goed, ik heb liever een dag later een antwoord dat correct is (en waarmee ik leverancier A mee om de oren kan slaan) dan een snel antwoord dat achteraf niet juist blijkt te zijn.
wat is je huidige gastarief bij leverancier a eigenlijk? als het hoger is dan bijvoorbeeld bij zondergas is het misschien helemaal niet de moeite om het vast te hoduenn.
Bij leverancier A betaal ik 86 ct/m3 (incl alle belastingen en toeslagen). Vandaar dat ik dit contract wil laten doorlopen, die tarieven vind je nu nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 03:00
aaaido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:16:
Iets anders voor de geïnteresseerden in Zondergas 5 jaar vast (wat ook voor alle andere contracten bij andere leveranciers geldt): de energiebelasting is voor 2022 met 265 euro verhoogd. Stel die gaat in 2023 weer terug naar hoe het was in 2021 dan betaal je grofweg 22 euro per maand extra.

Het zijn zaken om rekening mee te houden mbt afsluiten van een 5 jaar contract. Net als de boete van 125 voor stroom en 125 voor gas bij tussentijds beëindigen.
Wat is het alternatief, dan???!!! Ik kreeg van de KBO partner aanbieder Energie bestelling/Service House een kale gasprijs 6-7 cent hoger dan Zondergas All-in. Totaal scheelde het 60 cent per kuub 0,60x2400= €1440,- in jaar 1.

Engie's maand bedrag is zelfs het dubbele van Zondergas,voor 1 jaar vast, alsook voor variabel.

Ik neem aan dat de nieuwe prijs van vandaag bij Zondergas omhoog is gegaan, gezien de groothandels prijsstijging de afgelopen dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
er is een nieuwkomer toe te voegen in het rijtje: easy energy, frank energie en de flex-contracten van energyzero. All in power levert nu bljikbaar ook aan consumenten. een tijdje geleden kreeg ik nog een 404 fout toen ik het checkte maar nu lijkt de pagina te werken:
https://all-in-power.verk...rgie-tegen-inkoopprijzen/
ik kan dus niet zeggen of dit een lager vastrecht e.d. heeft dan de andere labels, mocht dat zo zijn dan is het voor sommigen misschien interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:53:
Als je het gratis van gas af topic leest wel, want de truc was juist om gas op te zeggen. En dan kon de netbeheerder het uitzoeken. Of die opdracht tot verwijdering zou geven, in ieder geval nooit zelfs doen dan hang/hing je. Dus dan zou je gasleveringscontract op moeten zeggen en nieuwe afsluiten, wanneer huidige leverancier dwars ligt. Lees/vrag het daar even na. bij Speedyandré en zijn medestrijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
dicksterk schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:25:
@newbie: is hve dan toevallig ook weer in de lucht?(ik kan het zelf niet nagaan die sites werke niet met lynx, de tekstbrowser die ik gebruik)
Wow ol' skool, nee met hoofdletters OL' SKOOL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:36
Out.of.Control schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:40:
[...]

[...]

Bij leverancier A betaal ik 86 ct/m3 (incl alle belastingen en toeslagen). Vandaar dat ik dit contract wil laten doorlopen, die tarieven vind je nu nergens.
En geen mooi energie tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Roos79 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:49:
[...]

En geen mooi energie tarief?
Dat zegt ie toch € 0,85 voor een m3.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:52
Cap schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:33:
Maar dat is toch niet iets anders maar juist datgene wat al tot in den treure besproken en herhaald is. :?

Ja de energiebelasting kan weer stijgen maar dat geldt dan net zo hard voor elk contract van wie dan ook. Of je nu een 5-jarig, 1-jarig of flexibel contract hebt, en hoe vaak je ook overstapt en wanneer je het ook maar doet. Je komt er niet onderuit. Ja je betaalt bij eerder weggaan een gemaximeerde afkoopboete maar... de levertarieven zijn nu wel lager. Ja de leverprijs kan dalen maar... ook stijgen. Je weet het niet wat er gaat gebeuren.

Ieder moet gewoon voor zichzelf de scenario's nu blijven waar je zit bij leverancier X versus overstappen naar leverancier Y doorrekenen, ingewikkeld is het niet. Plus, als je stiekem toch rekent op dalende prijzen en dus een 'overstapmoment' in de enigszins nabije toekomst, doorrekenen wanneer je tov je huidige contract tarieven (iets beters heb je niet om mee te vergelijken) de opzegboete er evt uit hebt.

En wat de toekomst betreft blijft het toch koffiedik kijken, dus dat is een volkomen persoonlijk afweging, al dan niet gebaseerd op allerlei bespiegelingen. Als je heilig gelooft in binnen afzienbare tijd flink dalende tarieven die voor een langere periode lager zullen blijven neem je natuurlijk geen langlopend contract. Als je er heilig van overtuigd bent dat het jaar op jaar alleen maar duurder wordt sluit je natuurlijk het liefst een langdurig contract af tegen de laagste vaste tarieven (let wel, kale tarieven, vastrecht + eventuele bonussen, niet vage maandbedragen ;)). Ben je nergens echt van overtuigd dan wordt het simpelweg rekenen op basis van wat je NU weet (de huidige tarieven dus) en kijken welke opties voor jou de moeite waard zijn. Een andere keuze is er niet. Ja, een muntje opgooien. :)
Het alternatief is wat mij betreft tijdelijk een flexibel contract afsluiten en alles bijvoorbeeld de komende weken/ maanden aankijken en een vast afsluiten wanneer meer prijzen (mogelijk) gedaald zijn. Verder heb je helemaal gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
donaldk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Wat is het alternatief, dan???!!! Ik kreeg van de KBO partner aanbieder Energie bestelling/Service House een kale gasprijs 6-7 cent hoger dan Zondergas All-in. Totaal scheelde het 60 cent per kuub 0,60x2400= €1440,- in jaar 1.

Engie's maand bedrag is zelfs het dubbele van Zondergas,voor 1 jaar vast, alsook voor variabel.

Ik neem aan dat de nieuwe prijs van vandaag bij Zondergas omhoog is gegaan, gezien de groothandels prijsstijging de afgelopen dagen?
Zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:36
HereIsTom schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:23:
[...]

Dat zegt ie toch € 0,85 voor een m3.
Dat is toch de gas prijs? (€ 0,86 m3)
Ik vroeg de energie prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Roos79 op 15-02-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Roos79 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:40:
[...]

Wat is gas dan, dat is toch energie?
Je bedoelt stroom prijs?

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 15-02-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:31

Richard

Kuru Kuru Kururin

HereIsTom schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:58:
[...]

Wat is gas dan, dat is toch energie?
Je bedoelt stroom prijs?
Nee Elektriciteit :P :D

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Roos79 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:40:
[...]

De tarieven voor levering weet ik niet uit mijn hoofd, maar voor teruglevering is het ca. 10 ct/kWh bij A en ca. 45 ct/kWh bij B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Out.of.Control wat als net doet alsof je neus bloedt en leverancier A het gascontract laat stoppen? Het contract staat los van de levering zelf. M.a.w. je zit niet zomaar zonder gas.
Persoonlijk vind ik dat gas en elektriciteit eigenlijk altijd als aparte producten verkocht moeten worden met aparte contracten. Ze mogen best korting geven als je beide afneemt, maar harde koppelverkoop is echt niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 21:30
Zhadox schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:58:
Kan iemand de leveringsvoorwaarden, en eventuele andere voorwaarden, van Leaseplan Energy hier posten. Wat voor ons van belang is zijn met name voorwaarden van vergoeding van de opzegboete. Om een bijdrage aan de community te leveren heb ik me helemaal het leplazerus gezocht O-) , maar het niet kunnen vinden.
In de contract mail staat letterlijk:

"Let op!

Je vorige energieleverancier kan een overstapboete bij je in rekening brengen als je bent overgestapt voordat je contract bij hen afliep. Deze overstapboete zie je dan terug op de eindafrekening van je vorige energieleverancier. Als je bent overgestapt naar een 3-jarig contract van LeasePlan Energy, vergoeden wij de volledige overstapboete. Mail de eindafrekening van je vorige energieleverancier en je IBAN naar finance@leaseplanenergy.com, dan staat het bedrag binnen 30 dagen weer op je rekening! Als je overstapt voordat je contract bij LeasePlan Energy afloopt, betaal je de hele vergoeding terug."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Zoals verwacht, je legt jezelf hiermee dus vast op het Leaseplan contract want bent dubbel zo duur uit als je toch weer overstapt (terugbetalen overstapvergoeding aan Leasplan + betalen overstapboete aan Leaseplan wegens resterende looptijd).

Het wordt weer tijd dat de ACM ingrijpt op dit soort constructies. Simpelweg door een regel op te stellen:

"Bij opzegging van het contract binnen de looptijd mag door de energieleveranciers niets teruggevorderd worden buiten het gebruikelijke verrekenen van het werkelijke verbruik gas en stroom op de eindafrekening."

Dan ben je meteen klaar met het geneuzel over overnemen overstapboetes en het al dan niet terugvorderen van de 'welkomstbonus'.

Nog mooier zou daarbij ook nog een bepaling zijn die stelt:

"Welkomstgeschenken, welkomstkortingen en overstapvergoedingen worden binnen een maand na aanvang van het contract uitgekeerd en zijn niet terug te vorderen door de energieleverancier."

Dan is het meteen duidelijk en kan de welkomstbonus alleen zijn wat ie echt is, een bonus omdat je klant wordt, en geen lock-in mechanisme waarbij je later niet meer van je contract af komt zonder financieel extra gestraft te worden, naast de gemaximeerde opzegboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Eind feb loopt mijn contract van Essent af. Als ik op Essent site kijk word mijn nieuwe tarief 330 euro.

Mijn situatie. 22 panelen. In het jaar 2020 was top. Ik wekte iets meer op dan ik verbruikte (heb nog z'n mooie meter die mooi terug uit loopt, dat feest gaat helaas niet oneindig door). Ik kreeg dus wat aan stroom terug en volle bedrag is aan gas opgegaan, de koudste maand (januari 2021) jaag ik er 500 m³ doorheen.

Het jaar 2021 iets minder zon, iets anders gaan stoken, meer op airco en houtkachel, resultaat januari 2022 'maar' 300 m³ gas verbruikt en de winter is iets zachter, wel iets meer stroom verbruikt dat ik diende betalen voor stroom.

Wat ik nu weet. In het jaar 2020 wekte ik net zoveel op als ik gebruikte.
Dus mijn verbruik is
Stroom: 6.593MWh
Gas: 1300 m³

Volgens Essent ga ik z'n 330 euro moeten betalen (logisch prijs is dubbel zo hoog). Als ik dezelfde gegevens kijk voor zondergas voor 5 jaar zit ik ongeveer op 170 euro (dit is wat ik nu ook bij Essent betaalde en krijg nog 600 euro terug _/-\o_ omdat ik teveel heb betaald).

Nu zie ik zondergas regelmatig voorbij komen in dit topic. Ze zitten wel extreem laag tegenover de rest (dat is zelfs in de sheet direct te zien).

Reden dat ik beetje bang is voor de addertjes, zo was mij oom met Oxxio goedkoper uit (na jaren Essent) plots 750 euro moeten bijbetalen wat uiteindelijk dus meer was dan die aan Essent kwijt was, dus die is weer terug bij Essent. Daarnaast hebben sommige (o.a. Welkom Energie) het loodje gelegd en zijn klanten de voorschotten kwijt.

Wat ik mij dan afvraag en niet echt gevonden krijg. Hoe kan zondergas zo goedkoop zijn? Mis ik soms de 'addertjes' onder het gras?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Blader even een stukje terug, de vraag hoe Zondergas (en andere EnergyZero merken) het doen is hier al minimaal 10 keer gesteld. Niemand weet het exact maar het kan op veel manieren, bijvoorbeeld omdat ze al eerder ingekocht hebben. Of gokken op een toekomstige daling van de prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
RobbyTown schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:27:
Eind feb loopt mijn contract van Essent af. Als ik op Essent site kijk word mijn nieuwe tarief 330 euro.

Mijn situatie. 22 panelen. In het jaar 2020 was top. Ik wekte iets meer op dan ik verbruikte (heb nog z'n mooie meter die mooi terug uit loopt, dat feest gaat helaas niet oneindig door). Ik kreeg dus wat aan stroom terug en volle bedrag is aan gas opgegaan, de koudste maand (januari 2021) jaag ik er 500 m³ doorheen.

Het jaar 2021 iets minder zon, iets anders gaan stoken, meer op airco en houtkachel, resultaat januari 2022 'maar' 300 m³ gas verbruikt en de winter is iets zachter, wel iets meer stroom verbruikt dat ik diende betalen voor stroom.

Dus mijn verbruik is

Volgens Essent ga ik z'n 330 euro moeten betalen (logisch prijs is dubbel zo hoog). Als ik dezelfde gegevens kijk voor zondergas voor 5 jaar zit ik ongeveer op 170 euro (dit is wat ik nu ook bij Essent betaalde en krijg nog 600 euro terug _/-\o_ omdat ik teveel heb betaald).

Nu zie ik zondergas regelmatig voorbij komen in dit topic. Ze zitten wel extreem laag tegenover de rest (dat is zelfs in de sheet direct te zien).

Reden dat ik beetje bang is voor de addertjes, zo was mij oom met Oxxio goedkoper uit (na jaren Essent) plots 750 euro moeten bijbetalen wat uiteindelijk dus meer was dan die aan Essent kwijt was, dus die is weer terug bij Essent. Daarnaast hebben sommige (o.a. Welkom Energie) het loodje gelegd en zijn klanten de voorschotten kwijt.

Wat ik mij dan afvraag en niet echt gevonden krijg. Hoe kan zondergas zo goedkoop zijn? Mis ik soms de 'addertjes' onder het gras?
Ze zijn voornamelijk zo goedkoop vanwege het 5-jarige contract. de verwachte prijzen voor 2023 en later liggen een stuk lager dan die van 2022 en daar speelt zondergas op in.
als je op de site van energyzero kijkt(de energiemaatschappij achter zondergas) zie je dat ze een hoop partners hebben, ook grote zoasl de anwb en mijndomein. Je loopt natuurlijk altijd een zeker risico, daarom wrodt heir ook regelmatig gezegd: probeer je voorschot niet als spaarpotje te gebruiken maar zet in op ene redelik voorschot overeenkomend met je verwachte verbruik. gaan ze failliet dan kan je 2 incasso`s storneren(in jouw geval dus 340 euro). zet het risico wat je loopt af tegen het verschil in prijs tussen zondergas en essent, de meesten concluderen heir dan toch dat ze de gok wagen. addertjes zijn er niet dat is het handige bij deze partij, geen vage welkomsbonus, geen vage kortingsacites gewoon lage tarieven, je ziet exact wat je betaalt. je hoeft dus niet bang te zijn dat je ineens veel meer gaat betalen. oxxio had voreger vaak acties met een welkomsbonus, of gratis stroom, en wat ook vak gebeurde was dat mensne werden overgehaald met ene laag voorschotbedrag dat niet aansloot op hun verbruik(gebeurde vaak bij telefonische verkoop). jij vult nu bij zondergas je werkelijek cijfers in, dus je krijgt het voorschotbedrag gebaseerd op je werkelijke verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
RobbyTown schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:27:

Dus mijn verbruik is

Ik zat dezelfde vraag. Uiteindelijk valt het wel mee met hoe goedkoop het is. Het is vooral goedkoop ten opzichte van de variabele contracten die er momenteel worden aangeboden. Maak maar eens een vergelijking tussen Zondergas 1 jaar en een willekeurige prijsvechter via bijv Gaslicht.com. Bij mij komt zondergas op 77 en de goedkoopste op 61. Het zijn vervolgens de 5 jaar contracten die heel goedkoop overkomen. Verder kopen ze in tegen inkoopprijzen (nou ja dat zeggen ze).

Als jij verwacht dat de prijzen voor stroom en gas gelijk blijven of gaan stijgen gewoon afsluiten. Anders voor jezelf een afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
aaaido schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Ik zat dezelfde vraag. Uiteindelijk valt het wel mee met hoe goedkoop het is. Het is vooral goedkoop ten opzichte van de variabele contracten die er momenteel worden aangeboden. Maak maar eens een vergelijking tussen Zondergas 1 jaar en een willekeurige prijsvechter via bijv Gaslicht.com. Bij mij komt zondergas op 77 en de goedkoopste op 61. Het zijn vervolgens de 5 jaar contracten die heel goedkoop overkomen. Verder kopen ze in tegen inkoopprijzen (nou ja dat zeggen ze).

Als jij verwacht dat de prijzen voor stroom en gas gelijk blijven of gaan stijgen gewoon afsluiten. Anders voor jezelf een afweging maken.
Je stelt het nu wel een beetje negatief: als je zondergas 1 jaar vergelijkt met andere contracten zijn er goedkoepre ja. maar er is gen contract zo goedkoop als zondergas 5 jaar op dit moment. je noemde bedragen emt jouw verbruik, gezien de lage prijzen gok ik dat je alelne stroom gebruikt? waar kom jij dan op als je jouw verbruik bij zondergas invoert bij het 5-jarige contract? als je alelen stroom afneemt betaal je bij weggaan dus maar 125 euro overstapboete. als je dan die 61 van de goedkoopste op gaslicht.com afstreept tegen wat je betaalt bij zondergas 5jaar, hoe lang doe je er dan over om die 125 euro eruit te krijgen als je later weer overstapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokat
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:57
Even een vraagje tussendoor:

Mijn huidige contract eindigt 2 april. Ik lees hier in een aantal berichten dat tussen de aanvraag en ingaan van het nieuwe contract ongeveer 1 maand tussen zit en ingaat op een werkdag.

1- Is dit de algemene regel: ~ 30 dagen?

2- Als je contract eindigt bijvoorbeeld twee weken voordat het nieuwe contract ingaat. Zit je dan de resterende ~2 weken op het variabele tarieven contract van je huidige provider, of is er een soort van 30 dagen opzegtermijn m.b.t. dat automatisch in gegane variabele contract?

3- Indien ik een glazenbol heb en verwacht dat de EL-tarieven gaan dalen, is er dan iets tegen (op de dure tijdelijke variabele tarieven na) om even bij je huidige provider te blijven hangen?

Ik zit nu met het issue dat de thuis laad-tarieven van de auto op "zondergas 5-jarig contract na" hoger liggen dan de publieke laadpalen om de hoek. Ik zit eigenlijk van nature niet op een 5-jarig contract te wachten. Dit ongeacht de 125 euro ontsnappings closule. De EV kosten worden vergoed door de werkgever maar het gaat een beetje tegen mijn persoonlijke mores in om deze meer voor het thuisladen te laten betalen dan de publieke laadpalen.
De reden dat ik liever niet gebruik maak van de 4 publieke laadpalen om de hoek, is omdat er nu al een aantal keren voertuigen zijn beschadigd. Voornamelijke krassen.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Zet gewoon iedere maand het verschil apart, wat je extra zou betalen bij een dure maatschappij. Mochten ze failliet gaan (of ermee stoppen), dan heb je de eerste maand dat je naar een andere (verplichte en dure) leverancier gaat al afgedekt.

Overleven ze het eerste jaar, vanaf dan heb je winst en een spaarpotje achter de hand, mochten ze later toch nog failliet gaan ( of ermee stoppen), binnen de zoveel jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Zuinig op 16-02-2022 10:18 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
mokat schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:03:
Even een vraagje tussendoor:

Mijn huidige contract eindigt 2 april. Ik lees hier in een aantal berichten dat tussen de aanvraag en ingaan van het nieuwe contract ongeveer 1 maand tussen zit en ingaat op een werkdag.

2- Als je contract eindigt bijvoorbeeld twee weken voordat het nieuwe contract ingaat. Zit je dan de resterende ~2 weken op het variabele tarieven contract van je huidige provider, of is er een soort van 30 dagen opzegtermijn m.b.t. dat automatisch in gegane variabele contract?

3- Indien ik een glazenbol heb en verwacht dat de EL-tarieven gaan dalen, is er dan iets tegen (op de dure tijdelijke variabele tarieven na) om even bij je huidige provider te blijven hangen?

Ik zit nu met het issue dat de thuis laad-tarieven van de auto op "zondergas 5-jarig contract na" hoger liggen dan de publieke laadpalen om de hoek. Ik zit eigenlijk van nature niet op een 5-jarig contract te wachten. Dit ongeacht de 125 euro ontsnappings closule. De EV kosten worden vergoed door de werkgever maar het gaat een beetje tegen mijn persoonlijke mores in om deze meer voor het thuisladen te laten betalen dan de publieke laadpalen.
De reden dat ik liever niet gebruik maak van de 4 publieke laadpalen om de hoek, is omdat er nu al een aantal keren voertuigen zijn beschadigd. Voornamelijke krassen.

Bedankt
als je niet op de variabele tarieven van je oude leverancier wil terechtkomen kan je een nieuw contract gewoon nu al afslutien per 1 april, die 30 dagen gelden allene ls je nu zo snel mogeijk invoert.
is er iets op tegen om bij je huidige leverancier te blijven? daa je niet thuis kan ladne zoals je zelf al aangeeft, verder niet.
ik denk dat zondergas de enige optie is om thusi te kunnen laden voor een goedkpe prijs, tenzij aanbieders als frank energie op bepalde uren van de dag zo laag zitten dat je op specifieke uren goedkoop kan laden dan zou je dat ook nog kunnen doen. mar zeker bij thuisladen zou ik die 5 jaar pakken en als stroom echt heel laag komt te liggen(wat ik nu niet verwacht gezien zowel olie als gas momentele erg hoog staan) dan kan je altjd nog voor 125 euro weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dank voor de antwoorden. Had wat pagina's terug al gezocht helaas niet helemaal duidelijk. Als ik zondergas ga bestellen mag ik direct al afscheid gaan nemen van mijn meter + betalen voor de slimme meter (ik heb zelfs geen keus voor een digitale meter). Of ik moet gaan liegen en kiezen voor dat ik er binnenkort 1 krijg, dan kost het niets extra's.

Inderdaad met 1 jaar is het verschil nihil.

Dat ik nu redelijk wat terug krijg komt denk ik omdat dat die bonus van na 3 jaar contract er nu ook bij zit, Essent heeft namelijk toen geschat op 180 pm. Nu met huidige verbruik schat men op 234 in, echter op de website rond de 290 :F .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokat
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:57
dicksterk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:10:
[...]

als je niet op de variabele tarieven van je oude leverancier wil terechtkomen kan je een nieuw contract gewoon nu al afslutien per 1 april, die 30 dagen gelden allene ls je nu zo snel mogeijk invoert.
is er iets op tegen om bij je huidige leverancier te blijven? daa je niet thuis kan ladne zoals je zelf al aangeeft, verder niet.
ik denk dat zondergas de enige optie is om thusi te kunnen laden voor een goedkpe prijs, tenzij aanbieders als frank energie op bepalde uren van de dag zo laag zitten dat je op specifieke uren goedkoop kan laden dan zou je dat ook nog kunnen doen. mar zeker bij thuisladen zou ik die 5 jaar pakken en als stroom echt heel laag komt te liggen(wat ik nu niet verwacht gezien zowel olie als gas momentele erg hoog staan) dan kan je altjd nog voor 125 euro weg.
Dick bedankt voor je response, Ben het eens met je EV-Auto opmerking maar je antwoorden dekken niet de lading van mijn 1-2-3 vragen.

2- Als je contract eindigt bijvoorbeeld twee weken voordat het nieuwe contract ingaat (omdat ik mischien pas laat pas een nieuw contract afsluit) . Zit ik dan de resterende ~2 weken op het variabele tarief contract van de huidige provider, of is er een soort van 30 dagen opzegtermijn m.b.t. dat automatisch ingegane variabele contract totdat ik over kan gaan naar de nieuwe provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Cap schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:25:
[...]
"Welkomstgeschenken, welkomstkortingen en overstapvergoedingen worden binnen een maand na aanvang van het contract uitgekeerd en zijn niet terug te vorderen door de energieleverancier."

Dan is het meteen duidelijk en kan de welkomstbonus alleen zijn wat ie echt is, een bonus omdat je klant wordt, en geen lock-in mechanisme waarbij je later niet meer van je contract af komt zonder financieel extra gestraft te worden, naast de gemaximeerde opzegboete.
Dan krijg je wel leuke situaties als je bij bijv. Essent via Mediamarkt 200euro shop tegoed krijgt. Dan neem je die 100euro opzegboete wel voor lief en heb je 100euro verdient.

Misschien moeten ze het een "uitzit bonus" 8) noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
Martin7182 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:47:
@Out.of.Control wat als net doet alsof je neus bloedt en leverancier A het gascontract laat stoppen? Het contract staat los van de levering zelf. M.a.w. je zit niet zomaar zonder gas.
Ik weet dat ik niet zomaar zonder gas kom te zitten, dat is het punt niet. Het gaat erom dat ik gas (en dan ook alleen gas) bij leverancier A juist wil behouden. Het tarief dat ik daar nu heb (86 ct/m3) krijg ik nu nergens meer.
Persoonlijk vind ik dat gas en elektriciteit eigenlijk altijd als aparte producten verkocht moeten worden met aparte contracten. Ze mogen best korting geven als je beide afneemt, maar harde koppelverkoop is echt niet meer van deze tijd.
Eens. Als het goed is wordt ik vanmiddag teruggebeld door de ACM, ben heel benieuwd wat daar uit komt.
Ik zal het hier uiteraard laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
dicksterk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Je stelt het nu wel een beetje negatief: als je zondergas 1 jaar vergelijkt met andere contracten zijn er goedkoepre ja. maar er is gen contract zo goedkoop als zondergas 5 jaar op dit moment. je noemde bedragen emt jouw verbruik, gezien de lage prijzen gok ik dat je alelne stroom gebruikt? waar kom jij dan op als je jouw verbruik bij zondergas invoert bij het 5-jarige contract? als je alelen stroom afneemt betaal je bij weggaan dus maar 125 euro overstapboete. als je dan die 61 van de goedkoopste op gaslicht.com afstreept tegen wat je betaalt bij zondergas 5jaar, hoe lang doe je er dan over om die 125 euro eruit te krijgen als je later weer overstapt?
Ik ben niet negatief maar kritisch ;) Overweeg namelijk zelf ook Zondergas. En neem ook gas af (930m3) en dit zit in die bedragen verwerkt. Heb dan wel een overschot van 1161 aan khw door zonnepanelen.

Het is wat mij betreft niet meer dan logisch dat een 5 jaren contract het goedkoopst is. Zou wat zijn als dit niet zo is. Dat wil niet zeggen dat het binnenkort (ja dat is koffiedik kijken) niet goedkoper kan. Verder zijn er weinig (of geen) andere 5 jaren contracten waarmee je kan vergelijken. Dus hoe goedkoop of duur is het nou eigenlijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
De TTF futures voor de komende maanden gaan momenteel keihard omlaag. Van 80.77 slot 14e naar ongeveer 65 nu.

Momenteel is de hoge gasprijs steeds meer speculatief aan het worden. Het voorspelde gastekort voor het winterseizoen is afgewend (dankzij een zeer zachte winter en de afgelopen weken een hoge opbrengst van windenergie). De verhoudingen tussen aanbod en vraag en tussen voorraad en vraag liggen nu ruimer. Dus de evenwichtsprijs zou de afgelopen weken nadrukkelijk zijn gedaald.

Daar staat tegenover dat het Oekraiene-conflict de kans biedt op enorme verstoringen van de aanvoer. Ik vermoed dat handelaren flinke voorraad-posities hebben ingenoemen (fysiek danwel papier) met het oog op verdere prijsstijging bij gewapend conflict.
Het mooie van speculatieve prijsbijdragen is dat ze even hard kunnen omkeren. Zodra de rust terugkeert en de leveringsproblemen uitblijven, is die kans op winst verkeken en gaan die handelaren hun posities verkopen en zak je zelfs onder de fundamentele evenwichtsprijs.

Persoonlijk: ik heb bij VandeBron getekend voor 1 jaar. Daarmee bescherm ik mezelf tegen de slechte uitkomst waarin de prijzen nog verder oplopen. Maar als de prijzen deze week blijven dalen, dan maak ik gewoon gebruik van de 14 dagen bedenktijd om een betere deal vast te klikken. Weet iemand of dat bij dezelfde leverancier kan? Ze opbellen en vragen om de actuele 1-jaars prijs te offreren? Een beetje zoals in de offerte-periode van eeen hypotheek: je gaart mee met eventuele dalingen maar niet met stijgingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:20:
De TTF futures voor de komende maanden gaan momenteel keihard omlaag. Van 80.77 slot 14e naar ongeveer 65 nu.
En de 65 is nog steeds een factor 3 hoger dan "normaal". Keihard omlaag is maar relatief ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
aaaido schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Ik ben niet negatief maar kritisch ;) Overweeg namelijk zelf ook Zondergas. En neem ook gas af (930m3) en dit zit in die bedragen verwerkt. Heb dan wel een overschot van 1161 aan khw door zonnepanelen.
[...]
Je kan niet zo maar cruciale informatie over jouw situatie (overschot aan elektriciteit dmv teruglevering) weglaten en dan generaliserende dingen roepen zoals "Zondergas is helemaal niet zo goedkoop". Voor de meerderheid van de mensen (die geen elektriciteitsoverschot hebben) is Zondergas 5 jaar momenteel het goedkoopste aanbod. In jouw situatie kan je beter kijken naar een leverancier die een heel hoog teruglevertarief betaalt voor je opgewekte elektriciteit. En dan voor gas alsnog overstappen naar Zondergas.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:26
De website van www.mega.nl lijkt live te gaan. Prijs berekenen lukt (mij althans) nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
RichieB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Je kan niet zo maar cruciale informatie over jouw situatie (overschot aan elektriciteit dmv teruglevering) weglaten en dan generaliserende dingen roepen zoals "Zondergas is helemaal niet zo goedkoop". Voor de meerderheid van de mensen (die geen elektriciteitsoverschot hebben) is Zondergas 5 jaar momenteel het goedkoopste aanbod. In jouw situatie kan je beter kijken naar een leverancier die een heel hoog teruglevertarief betaalt voor je opgewekte elektriciteit. En dan voor gas alsnog overstappen naar Zondergas.
Voor mij is overstappen met enkel gas naar Zondergas niet rendabel. Zit momenteel bij Greenchoice en als ik daar alleen met gas blijf zit ik op 135 euro (variabel contract) en Zondergas flex 142 en vast 1 jaar 155, 5 jaar 111.

Zondergas is voor mij momenteel ook de beste deal maar twijfel wel nog of ik niet beter kan overstappen naar een flex contract en vervolgens in de zomer kijk wat de mogelijkheden zijn voor een vast contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
aaaido schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Voor mij is overstappen met enkel gas naar Zondergas niet rendabel. Zit momenteel bij Greenchoice en als ik daar alleen met gas blijf zit ik op 135 euro (variabel contract) en Zondergas flex 142 en vast 1 jaar 155, 5 jaar 111.

Zondergas is voor mij momenteel ook de beste deal maar twijfel wel nog of ik niet beter kan overstappen naar een flex contract en vervolgens in de zomer kijk wat de mogelijkheden zijn voor een vast contract.
Stop svp met het vermelden van maandbedragen. Dit is een voorschot dat je niet 1-op-1 kan vergelijken. Welke tarieven betaal je nu bij Greenchoice? Dus prijs per kWh en m3 gas inclusief alle toeslagen en BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

aaaido schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Als je al behoorlijk goed zit met een vaste prijs contract uit het verleden met lagere tarieven dan is het niet aantrekkelijk om over te stappen, dat is duidelijk. Natuurlijk is geen enkele aanbieding dan goedkoop. Maar waar momenteel de hele kwestie om draait is de mensen die niet in een situatie zitten dat ze nog relatief goedkoop zitten. Die betalen een 4x zo hoog levertarief ex. belastingen als voorheen, of erger. En in dat geval zijn er nu een paar vaste prijs aanbiedingen die stukken goedkoper zijn dan de rest, helemaal in vergelijk tot de nu verkrijgbare flexcontracten voor nieuwe klanten. Uiteraard kan het er over een maand anders uit ziet, of over een half jaar. Als jij nu nog relatief 'lage' (alles is relatief) tarieven betaalt en je hebt er vertrouwen in dat de tarieven gaan dalen, natuurlijk leg je je dan niet vast maar wacht je af.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 16-02-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-09 14:37
Oprechte vraag:

Hoe groot is de kans dat de prijzen van de zomer lager worden? Met name op gebied van elektriciteit. De futures op energie zijn al tot ca. 2024 een stuk hoger dan in de periode voor het tekort. Hoe kunnen de tarieven dan nog significant dalen in die periode? Ik begrijp misschien de futures markt niet, maar als men daar op inzet, dan ga je het niet voor minder verkopen toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Flipswix op 16-02-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
RichieB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Stop svp met het vermelden van maandbedragen. Dit is een voorschot dat je niet 1-op-1 kan vergelijken. Welke tarieven betaal je nu bij Greenchoice? Dus prijs per kWh en m3 gas inclusief alle toeslagen en BTW?
Ok goed punt :) (sorry). Normaal tarief: 0,34755, Dal tarief 0,28773. Gas: 1,48978.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
aaaido schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Ok goed punt :) (sorry). Normaal tarief: 0,34755, Dal tarief 0,28773. Gas: 1,48978.
Hoe kan je dan zeggen dat blijven zitten met gas bij Greenchoice voordeliger is dan overtappen naar Zondergas dat een all-in tarief heeft van €1,1374212 per m3? Ook voor elektriciteit is Zondergas voordeliger, zie de sheet.

[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 16-02-2022 10:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Flipswix schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:06:
Oprechte vraag:

Hoe groot is de kans dat de prijzen van de zomer lager worden? Met name op gebied van elektriciteit.
52,36 procent. ;)
De futures op energie zijn al tot ca. 2024 een stuk hoger dan in de periode voor het tekort. Hoe kunnen de tarieven dan nog significant dalen in die periode? Ik begrijp misschien de futures markt niet, maar als men daar op inzet, dan ga je het niet voor minder verkopen toch?
De futures geven niet de toekomstige prijzen aan. Ze geven alleen aan hoe goedkoop je nu kan inkopen voor een contract dat dan levert. En die prijs is gebaseerd op een verwachting gevormd door de markt.

Let wel niet iedereen koopt nu in, maar ieder op een verschillend moment. Dus stel dat de prijzen van de 2024 futures nu keihard dalen dan zullen er meer leveranciers gaan inkopen voor 2024, en wordt de kans steeds groter dat de prijzen tegen die tijd ook lager zullen zijn. Maar als de futureprijzen voor 2024 hoog blijven dan zullen veel energieleveranciers nog afwachten met inkopen, hopend op een goedkoper moment. Uiteindelijk, als de datum dichterbij komt moeten ze zich op een gegeven moment wel indekken voor die periode en zullen ze het met de hogere prijs moeten doen die er dan ligt.

Kortom: ja de futures geven een beeld van de (verwachte) prijzen in de toekomst, maar dat is een momentopname. Hoe verder de future in de toekomst ligt, hoe meer er nog kan gebeuren in de prijsontwikkeling en hoe minder voorspellende waarde die future heeft voor die toekomstige prijs.

Anders gezegd, hoe dichterbij de einddatum van een future ligt des te voorspellender is ie over de prijs, maar die lopen dan ook veel meer mee met de waan van de dag, de spotprijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 16-02-2022 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
Oprechte vraag:

Hoe groot is de kans dat de prijzen van de zomer lager worden? Met name op gebied van elektriciteit. De futures op energie zijn al tot ca. 2024 een stuk hoger dan in de periode voor het tekort. Hoe kunnen de tarieven dan nog significant dalen in die periode? Ik begrijp misschien de futures markt niet, maar als men daar op inzet, dan ga je het niet voor minder verkopen toch?
De vraag is dus of men daar heel specifiek op in heeft gezet, en wat er al begin 2021 of daarvoor is ingekocht.
Het is een groot spel van kortere en langere termijn hedgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
RichieB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Hoe kan je dan zeggen dat blijven zitten met gas bij Greenchoice voordeliger is dan overtappen naar Zondergas dat een all-in tarief heeft van €1,1374212 per m3? Ook voor elektriciteit is Zondergas voordeliger, zie de sheet.
Met een 5 jaar contract klopt dat helemaal. Met een flex of 1 jaar ligt dat tarief hoger dan Greenchoice.
Uiteindelijk is het wat mij betreft toch een gok die je gaat nemen. Kies je voor lagere tarieven dan momenteel met een 5 jaar contract of kijk je het even aan met de mogelijkheid om zeg over een paar maanden een jaar of 5 jaar contract af te sluiten met goedkopere tarieven (mogelijk zelfs richting het niveau van vorig jaar). En ja het kan ook allemaal duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Cumulus-1 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:46:
De website van www.mega.nl lijkt live te gaan. Prijs berekenen lukt (mij althans) nog niet.
En het is alweer weg. Lekker joh, eerst live gaan en dan pas je website afmaken. :P

Overigens is er nog een nieuw Energyzero label dat ik al een tijdje in de gaten houd, Omnia Energy. Ze leveren inmiddels een flexcontract voor de bekende Energyzero tarieven (+ helaas een hoger vastrecht, € 9,67 per maand per product :| ) maar voorlopig nog geen interessante vaste prijs contracten op de website. 'Neem contact op' voor een maatwerk contract, maar helaas ook voor een (blijkbaar niet maatwerk, dus waarom dat niet op de site?) niet-maatwerk contract. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
aaaido schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Met een 5 jaar contract klopt dat helemaal. Met een flex of 1 jaar ligt dat tarief hoger dan Greenchoice.
Waarom zou je een 1 jaar contract willen afsluiten? Je verbruikt 930 m3 gas. Het prijsverschil is €0,35. Dat scheelt je op jaarbasis €325,50. De overstap boete van maximaal €125 voor gas heb je er komende herfst al uit.
Uiteindelijk is het wat mij betreft toch een gok die je gaat nemen. Kies je voor lagere tarieven dan momenteel met een 5 jaar contract of kijk je het even aan met de mogelijkheid om zeg over een paar maanden een jaar of 5 jaar contract af te sluiten met goedkopere tarieven (mogelijk zelfs richting het niveau van vorig jaar). En ja het kan ook allemaal duurder worden.
Het lijkt mij geen gok. Gaat het van de zomer allemaal gigantisch dalen maak je dezelfde rekensom en tik je lachend de boete af. Blijven de tarieven hoog dan zit je voor 5 jaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
mokat schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:19:
[...]

Dick bedankt voor je response, Ben het eens met je EV-Auto opmerking maar je antwoorden dekken niet de lading van mijn 1-2-3 vragen.

2- Als je contract eindigt bijvoorbeeld twee weken voordat het nieuwe contract ingaat (omdat ik mischien pas laat pas een nieuw contract afsluit) . Zit ik dan de resterende ~2 weken op het variabele tarief contract van de huidige provider, of is er een soort van 30 dagen opzegtermijn m.b.t. dat automatisch ingegane variabele contract totdat ik over kan gaan naar de nieuwe provider?

Ok;-) ik heb je vragen nu even op een ander scherm voor min neus gezet zodat ik er geen vergeet:
1. 30 dagen is de algemen regel als je zo snel mogelijk kiest. wil je een specifieke datum die later valt dan binnen 30 dagen dan kan je die bij een nieuw contract gewoon selecteren. Het kan idd zijn dat in jouw geval je dus 2 dagen op variabele tarieven komt, omdat 2 april in het weekend valt. of ze nemen je op 31 maart al over maar een heel enekel keer doen ze danmoeiljik met de opzegboete
2. als jouw nieuwe contract 2 weken nadat je oude verlopen is ingaat mag je gewoon weg. die 30 dagen is een regel maar die wordt niet heel strict genomen en eigenlijk is de nieuwe leverancier de enige die die regel bewaakt, de oude hoort vaak pas een paar dagen voor je weggaat dat dat zo is. stel jij sluit dus pas ergens halverwege maart ene nieuw contract af dat 7, 10 of 15 dagen nadat je oude contract verlopen is ingaat dan kan je gewoon weg bij je oude leverancier, die dagen zit je dan idd op de variabele tarieven van je oude leverancier.
3. ik snap vraag 3 niet goed. nee er is niks op tegen behalve dat je een dief bent van je eigen portomonee, je oude provider zal je graag nog even houden tegen de hogere variabele tarieven dus die heeft geen bezwaar als je 1 2 of 3 maanden blijft, al blijf je 10 jaar dan nog zullen ze niets doen om je weg te sturen. alleen die glazen bol die jij noemt zie ik bepaald niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Oprechte vraag:

De prijzen van futures op verschillende termijnen zijn een indicatie, maar geen garantie.

Twee dagen geleden stonden alle TTF gas futures voor het komende jaar redelijk vlak rond de 80. Zowel die voor maart en april als die voor de volgende winter. Je zou dat kunnen opvatten als dat er weinig verandering van de prijzen wordt verwacht na een paar maanden. Toch handelen ze vandaag rond de 67.

Een ander voorbeeld: twee maanden geleden stonden de hypotheekrentes op 0.82, 0.97 en 1.14 (1, 2, 5 jaar vast 80% LTV). Ook daaruit spreekt geen verwachting van een snelle rentestijging. Toch staan ze vandaag op 1.00, 1.42 en 1.67% Een stijging van 0.2 a 0.5% in slechts twee maanden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
RichieB schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Het lijkt mij geen gok. Gaat het van de zomer allemaal gigantisch dalen maak je dezelfde rekensom en tik je lachend de boete af. Blijven de tarieven hoog dan zit je voor 5 jaar goed.
Dat is net hoe je het bekijkt. Het gastarief van BE-flex daalt over 2 weken met 46 cent. ALS die daling doorzet, dan zit BE per 1 april op ongeveer dezelfde prijs als ZG. Ook als je vermoedt dat ZG nog daalt, is het natuurlijk aantrekkelijk om nog te wachten met overstappen. We zitten in een uitzonderlijk zachte winter; als de kachel nauwelijks aan hoeft, dan betaal je met een hoog tarief nog steeds weinig.

Een hoop "als-dan", hoe je het ook bekijkt. Maar goed, wat zeker geen gok is, is van het gas af. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[...]

Waarom zou je een 1 jaar contract willen afsluiten? Je verbruikt 930 m3 gas. Het prijsverschil is €0,35. Dat scheelt je op jaarbasis €325,50. De overstap boete van maximaal €125 voor gas heb je er komende herfst al uit.
Ik vermoed omdat de winter 'op zijn einde loopt' plus de verwachting dat de prijzen aardig gaan kelderen. Zodat je in pakweg mei of juni al een jaarcontract of flexcontract kan afsluiten voor prijzen lager dan het 5-jarige zondergas contract, met geringe schade van de tijdelijk hogere tarieven waar je langer aan vast zit. Stel je verbruikt tot juni nog 300 kuub gas dan ben je samen met stroom misschien 130 euro meer kwijt dan wanneer je was overgestapt. Maar dan moet je verwachting natuurlijk wel uitkomen dat je straks fluitend een contract (+de jaren daarop ook) kan afsluiten voor een duidelijk lagere prijs dan het 5-jaar zondergas contract nu. Je moet immers de maanden 'schade' (tov een virtuele keuze die je niet gemaakt hebt, overigens ;)) weer goedmaken. ;)

Alles is een gok, want niemand weet wat de prijzen over 3, 6 of 12 maanden zijn, en al helemaal niet wat die over 2 of 3 jaar zijn. Het is allemaal gebaseerd op persoonlijke verwachtingen... en niet te vergeten, hoop. Plus onzekerheidsmanagement.

Dat laatste speelt voor veel mensen terecht een grote rol. Ze willen niet meer in een situatie komen als die van afgelopen winter en weten wat ze ongeveer gaan betalen op de wat langere termijn, de zaken waar je toch geen invloed op hebt (energiebelastingen) daar gelaten. Maar wat dat betreft kan je er van op aan dat de overheid zal kiezen voor het geleidelijk meer belasten van "vuile" energie en minder belasten van "schone" energie, dat valt ook al te lezen in de regeringsplannen, dus ook daar is de gok niet zo groot.

Meestal is de overweging niet "hoe zorg ik dat ik achteraf kan zeggen dat ik het allergoedkoopste pad heb genomen" (een koe in de kont kijken is gemakkelijk), maar meer "wat kan ik er nu aan doen om te voorkomen dat ik langer in onzekerheid blijf verkeren en niet de hoofdprijs blijf/ga betalen". ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 16-02-2022 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichelGrunn
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 15:01
Cap schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Ik vermoed omdat de winter 'op zijn einde loopt' plus de verwachting dat de prijzen aardig gaan kelderen. Zodat je in pakweg mei of juni al een jaarcontract of flexcontract kan afsluiten voor prijzen lager dan het 5-jarige zondergas contract, met geringe schade van de tijdelijk hogere tarieven waar je langer aan vast zit. Stel je verbruikt tot juni nog 300 kuub gas dan ben je samen met stroom misschien 130 euro meer kwijt dan wanneer je was overgestapt. Maar dan moet je verwachting natuurlijk wel uitkomen dat je fluitend een contract kan afsluiten voor een duidelijk lagere prijs dan het 5-jaar zondergas contract nu. ;)

Alles is een gok, want niemand weet wat de prijzen over 3, 6 of 12 maanden zijn, en al helemaal niet wat die over 2 of 3 jaar zijn. Het is allemaal gebaseerd op persoonlijke verwachtingen... en niet te vergeten, hoop. Plus onzekerheidsmanagement.

Dat laatste speelt voor veel mensen terecht een grote rol. Ze willen niet meer in een situatie komen als die van afgelopen winter en weten wat ze ongeveer gaan betalen op de wat langere termijn, de zaken waar je toch geen invloed op hebt (energiebelastingen) daar gelaten. Maar wat dat betreft kan je er van op aan dat de overheid zal kiezen voor het geleidelijk meer belasten van "vuile" energie en minder belasten van "schone" energie, dat valt ook al te lezen in de regeringsplannen, dus ook daar is de gok niet zo groot.
dan kun je ook nu kiezen voor 5 jaar zondergas en indien je gelijk hebt de overstapboete van 125 voor lief nemen. Of 130 kwijt aan extra energiekosten of dan 125 aan overstapboete.
Heb je in ieder geval nu de zekerheid dat je kosten niet omhoog zullen gaan

Voor mij overigens een no-brainer, wij verbruiken tm juni/juli zeker 600m3 gas, ik heb maandag dan ook een 5jr zondergas afgesloten en kijk deze zomer wel of de overstapboete financieel rendabel is of dat ik op dit moment toch een goed contract heb afgesloten. Heb in ieder geval de "zekerheid" dat mijn gas prijzen de komende 5 jaar niet hoger worden per m3

16x DMEGC 370WP = 5920WP, GOODWE GW5K-DT, Bovenin Groningen volledig op zuid hellingshoek 54 graden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 14:13
Cap schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:13:
[...]
Ik vermoed omdat de winter 'op zijn einde loopt' plus de verwachting dat de prijzen aardig gaan kelderen. Zodat je in pakweg mei of juni al een jaarcontract of flexcontract kan afsluiten voor prijzen lager dan het 5-jarige zondergas contract, met geringe schade van de tijdelijk hogere tarieven waar je langer aan vast zit. Stel je verbruikt tot juni nog 300 kuub gas dan ben je samen met stroom misschien 130 euro meer kwijt dan wanneer je was overgestapt. Maar dan moet je verwachting natuurlijk wel uitkomen dat je fluitend een contract kan afsluiten voor een duidelijk lagere prijs dan het 5-jaar zondergas contract nu. ;)

En dit is de kern van het hele topic op dit moment en de reden waarom er toch velen (waaronder ikzelf) naar Zondergas gaan. Zekerheid over wat je gaat betalen (risico op faillisement etc. daargelaten). Risico aan de bovenkant afgedekt. Risico naar beneden is beperkt en bij een te groot verschil koop je je contract af, of doet je nieuwe leverancier dat. Was even dubben, maar uiteindelijk een prima beslissing die toch wat rust geeft. De energieprijzen het komend jaar is alleen maar speculatie. Net zoals dat een jaar geleden ook was—toen was de gigantische stijging niet te voorzien.

Ik ben gelijk de behoefte verloren om dagelijks de futures te bekijken. Als het echt keldert zien we het dan wel weer en kunnen we rustig berekenen wanneer we die 250 euro overstapboete eruit hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

MichelGrunn schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:24:
[...]

dan kun je ook nu kiezen voor 5 jaar zondergas en indien je gelijk hebt de overstapboete van 125 voor lief nemen. Of 130 kwijt aan extra energiekosten of dan 125 aan overstapboete.
Heb je in ieder geval nu de zekerheid dat je kosten niet omhoog zullen gaan
Kan zeker, dat is de keuze voor 'zekerheid wat je hebt en voorlopig houdt'. Als je gas en stroom afneemt natuurlijk 250 euro boete. Degenen die hopen op veel lagere prijzen denken dat ze goedkoper uit zijn om nu nog even duur te zitten en binnenkort toe te slaan op lagere prijzen... of nog wat later op super lage prijzen. Etc. :)

Maar het is net als met de beurs. Het gros van de mensen gokt niet optimaal: sommigen happen te snel toe, anderen missen de boot. Er is maar een enkeling die achteraf bezien de absolute sweetspot geraakt hebben. De absolute sweetspot is ook niet waar je je handelen op moet baseren want een recept voor fiasco. Het is altijd een risk/reward afweging.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 16-02-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
iemand noemt in deze discussie de mogeljikheid om in mei-juni ene flex contract te nemen. ik vraag me af wat daar gunstig aan zou zijn, ja leuk voor in de zomer maar tegen de tidj dat je dan weer lage tarieven zoekt voor de winter zijn die weer voorbij en kan je weer een dure winter door(modelcontracten wijzigen vaak op 1 juli en 1 januari)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
t_captain schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Een ander voorbeeld: twee maanden geleden stonden de hypotheekrentes op 0.82, 0.97 en 1.14 (1, 2, 5 jaar vast 80% LTV). Ook daaruit spreekt geen verwachting van een snelle rentestijging. Toch staan ze vandaag op 1.00, 1.42 en 1.67% Een stijging van 0.2 a 0.5% in slechts twee maanden tijd.
Dat noemen we 0.2 a 0.5 procentpunt. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

dicksterk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:49:
iemand noemt in deze discussie de mogeljikheid om in mei-juni ene flex contract te nemen. ik vraag me af wat daar gunstig aan zou zijn, ja leuk voor in de zomer maar tegen de tidj dat je dan weer lage tarieven zoekt voor de winter zijn die weer voorbij en kan je weer een dure winter door(modelcontracten wijzigen vaak op 1 juli en 1 januari)
Dat was ik in een voorbeeld van een denktrant van iemand die erop rekent dat de prijzen gaan dalen. :)

Neem het scenario dat de donkere wolken boven de energiemarkt verdwijnen, het zonnetje schijnt, de wint waait en de gas- en stroomprijzen naar niveau's van 2020 zakken, of misschien wel lager.

Het scenario dat 'men' geleerd heeft van afgelopen winter, dan zorgt 'men' dat de gasvoorraden voor komende winter weer ruim op peil zijn door bijtijds goedkoop grote hoeveelheden in te kopen, plus door goede contracten met Rusland en (het vloeibaar gas van) de VS af te sluiten, en Groningen toch weer verder open te gooien. De Nordstream leidingen draaien op volle toeren, de stikstoffabriek die het benodigde stikstof bijmengt is ook operationeel. Alles is Pais en Vree.

Jazeker, een flexcontract, liefst eentje op basis van dag- en uurprijzen, is dan lekker goedkoop.

De vraag is alleen of het zover gaat komen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
Wat ik een beetje jammer vind aan mega.nl is dat zelfs voordat ze tarieven publiceren ze al met de nodige onwaarheden op hun site aankomen. Ze schetsen mega als een puur Nederlands bedrijf..... alleen jammer dat als je op drimble daytona bv in rotterdam opzoekt(de vergunninghoudende bv bij de acm achter mega) dat er dan maar 1 bstuurder is: Mega international Belgie
Verder claimt mega, in tegenstelling tot andere energieleveranciers, geen multinational te zijn..... alleen jammer dat ze eerst in Belgie en Frankrijk actief werden voor ze hier kwamen, dus toch een multinational. als je over zulke simpel te controleren feiten niet de waarheid zegt, hoe gaat het dan straks bij moeiljker te controleren feiten/ beetje slechte start.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update van de vaste contracten tabs in het prijzenoverzicht, wijzigingen:

- United Consumers gastarief een paar cent gestegen, stroom licht gedaald, welkomstbonus 50 euro verhoogd.
- Pure Energie gastarief een paar cent gedaald, stroom licht gedaald,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelGrunn
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 15:01
Cap schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Dat was ik in een voorbeeld van een denktrant van iemand die erop rekent dat de prijzen gaan dalen. :)

Neem het scenario dat de donkere wolken boven de energiemarkt verdwijnen, het zonnetje schijnt, de wint waait en de gas- en stroomprijzen naar niveau's van 2020 zakken, of misschien wel lager.

Het scenario dat 'men' geleerd heeft van afgelopen winter, dan zorgt 'men' dat de gasvoorraden voor komende winter weer ruim op peil zijn door bijtijds goedkoop grote hoeveelheden in te kopen, plus door goede contracten met Rusland en (het vloeibaar gas van) de VS af te sluiten, en Groningen toch weer verder open te gooien. De Nordstream leidingen draaien op volle toeren, de stikstoffabriek die het benodigde stikstof bijmengt is ook operationeel. Alles is Pais en Vree.

Jazeker, een flexcontract, liefst eentje op basis van dag- en uurprijzen, is dan lekker goedkoop.

De vraag is alleen of het zover gaat komen. :)
en Groningen toch weer verder open......man man man duidelijk geen idee welke impact dat heeft (ook financieel gezien)

16x DMEGC 370WP = 5920WP, GOODWE GW5K-DT, Bovenin Groningen volledig op zuid hellingshoek 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

MichelGrunn schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:44:
[...]

en Groningen toch weer verder open......man man man duidelijk geen idee welke impact dat heeft (ook financieel gezien)
:? Zeg ik dat dit mijn mening is? Lees het bericht en de er aan voorafgaande discussie even goed terug. Het was een virtueel scenario van iemand (niet ik, niet jij, niet iemand specifiek) die denkt dat de prijs stevig gaat dalen om allerlei mogelijke redenen.

(En zoek even in mijn persoonlijke post historie in andere topics hoe ik tegenover het idee sta dat we wel weer extra gas uit Groningen kunnen halen, wacht laat me dat even hier en hier en hier voor je linken.)

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 16-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:56
CarpeVentum schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:24:
[...]
En dit is de kern van het hele topic op dit moment en de reden waarom er toch velen (waaronder ikzelf) naar Zondergas gaan. Zekerheid over wat je gaat betalen (risico op faillisement etc. daargelaten). Risico aan de bovenkant afgedekt. Risico naar beneden is beperkt en bij een te groot verschil koop je je contract af, of doet je nieuwe leverancier dat. Was even dubben, maar uiteindelijk een prima beslissing die toch wat rust geeft. De energieprijzen het komend jaar is alleen maar speculatie. Net zoals dat een jaar geleden ook was—toen was de gigantische stijging niet te voorzien.

Ik ben gelijk de behoefte verloren om dagelijks de futures te bekijken. Als het echt keldert zien we het dan wel weer en kunnen we rustig berekenen wanneer we die 250 euro overstapboete eruit hebben.
Dat was mijn gedachte ook. Gewoon beetje zekerheid voor jezelf.

Hier is gasverbruik nog ongeveer 500m3 tot 1 juli en als ik blijf zitten betaal ik ongeveer €250,00 meer dan nu bij Zondergas. Precies het verschil met de overstapboete. Maar ik heb geen zekerheid dat na 1 juli de prijzen kelderen. En ook geen zekerheid of de prijzen nog laag zijn zoals bij Zondergas nu tegen die tijd.

Ik ben normaal ook niet echt van vastzetten, maar in dit geval is het gewoon een simpele rekensom.

En mochten ze keihard dalen. Dan ben je nog zo overgestapt. Dan heeft het niks extra's gekost in mijn geval. Je kunt blijven wachten op lagere prijzen, maar kijk naar de huizenprijzen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 10:19
MichelGrunn schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Ik ben blij dat er een econoom in dit draadje is aangeschoven. Wil jij mij uitleggen/vertellen wat de impact is van het verder opendraaien van de kraan in Groningen? Bedoel je dan de impact op gasleveringen / prijzen of de financiele impact door schade aan huizen?
CarpeVentum schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:24:
[...]

En dit is de kern van het hele topic op dit moment en de reden waarom er toch velen (waaronder ikzelf) naar Zondergas gaan. Zekerheid over wat je gaat betalen (risico op faillisement etc. daargelaten). Risico aan de bovenkant afgedekt. Risico naar beneden is beperkt en bij een te groot verschil koop je je contract af, of doet je nieuwe leverancier dat.
Prima analyse inderdaad!

[ Voor 36% gewijzigd door Lord_Dain op 16-02-2022 13:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
Out.of.Control schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:25:
Als het goed is wordt ik vanmiddag teruggebeld door de ACM, ben heel benieuwd wat daar uit komt.
Ik zal het hier uiteraard laten weten.
Zojuist een belletje gehad van ACM/Consuwijzer en helaas is het niet verplicht om ook alleen gas aan te bieden. Leveranciers zijn vrij om zelf een keuze te maken of ze gas en elektriciteit als losse producten aanbieden of dat ze het alleen gecombineerd aanbieden, aldus de ACM. :X
Dikke shit dus, want bij leverancier B is de 14 dagen bedenktijd allang voorbij en die beweert nu dat ik pas na 15 maart, de datum waarop mijn contract daar ingaat, kan annuleren. Als dat klopt, dan is de overstap naar B voor elektriciteit dus onvermijdelijk en heb ik per 15 maart ook een andere leverancier voor gas nodig.
Dat gaat me dan dus een paar honderd euro kosten, in plaats van een leuk voordeel.

Ik denk dat het tijd wordt om de rechtsbijstand in te schakelen. Per slot van rekening is dit begonnen met een onjuist antwoord van de klantenservice van leverancier A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Out.of.Control schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Zojuist een belletje gehad van ACM/Consuwijzer en helaas is het niet verplicht om ook alleen gas aan te bieden. Leveranciers zijn vrij om zelf een keuze te maken of ze gas en elektriciteit als losse producten aanbieden of dat ze het alleen gecombineerd aanbieden, aldus de ACM. :X
Dikke shit dus, want bij leverancier B is de 14 dagen bedenktijd allang voorbij en die beweert nu dat ik pas na 15 maart, de datum waarop mijn contract daar ingaat, kan annuleren. Als dat klopt, dan is de overstap naar B voor elektriciteit dus onvermijdelijk en heb ik per 15 maart ook een andere leverancier voor gas nodig.
Dat gaat me dan dus een paar honderd euro kosten, in plaats van een leuk voordeel.

Ik denk dat het tijd wordt om de rechtsbijstand in te schakelen. Per slot van rekening is dit begonnen met een onjuist antwoord van de klantenservice van leverancier A.
ik zou leverancier a bellen en zeggen: jullie hebben dit antwoord gegeven, ik heb mijn overstap erop gebaseerd zorg nu maar dat het ook zo gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
[...]

Dan moet Zondergas natuurlijk wel nog de hele aankomende winter overleven. Anders kun je bij een eventueel faillisement met de forse voorschotten (die je gaat opbouwen bij een contractstart aan het einde van de winter) nog veel meer verliezen. Ik zou persoonlijk, zeker na afgelopen herfst met 7 faillissementen en gezien de solvabiliteit van EnergyZero, liever bij GreenChoice blijven en dan ietsje meer betalen. Maar dat is de afweging die iedereen zelf mag maken natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 16-02-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Out.of.Control schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Zoals ik wel verwachtte, ze zijn vrij om de combinatie al dan niet te kiezen, het product is het geheel.

Inderdaad, je bent nu benadeeld obv onjuist info. Ik zou leverancier A nog de kans gegeven om het op te lossen. Het zou helpen als je bewijs zou hebben van de bewering. Voor zaken die financiële gevolgen kunnen hebben wil ik afspraken en beloftes dan ook altijd op schrift. Het gebeurt vaak genoeg dat de klantenservice fout blijkt te zitten en dat het achteraf anders zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Van die mega.nl word ik ook niet blij.

Sowieso moet je vóór je verder kan eerst je contactgegevens invullen. ;( Vervolgens kom je pas bij het aanbod en daar staan dan gewoon nergens tarieven bij, maar je kan gerust door met de knop BESTEL waarna je je persoonsgevens, leveringsadres en betaalwijze mag invullen. Contract afsluiten en geen tarieven weten. :X

Ook leuk: een 3-jarig contract is duurder dan een 1-jarig contract en beide zijn duurder dan een variabel contract. En de maandbedragen zijn zo hoog dat je in de onderste regionen van de prijzensheet komt. ;w

Voorlopig is Mega wat mij betreft dus een dikke NEE. :N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vOi4V8HZfbVENoRxG6sY3nCm-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXFHAQLfhUVDi0A0OLIMDfzl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MEGA, trap er niet in, in België zijn er veel ontevreden klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Cap schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:50:
Van die mega.nl word ik ook niet blij.

Sowieso moet je vóór je verder kan eerst je contactgegevens invullen. ;( Vervolgens kom je pas bij het aanbod en daar staan dan gewoon nergens tarieven bij, maar je kan gerust door met de knop BESTEL waarna je je persoonsgevens, leveringsadres en betaalwijze mag invullen. Contract afsluiten en geen tarieven weten. :X

Ook leuk: een 3-jarig contract is duurder dan een 1-jarig contract en beide zijn duurder dan een variabel contract. En de maandbedragen zijn zo hoog dat je in de onderste regionen van de prijzensheet komt. ;w

Voorlopig is Mega wat mij betreft dus een dikke NEE. :N

[Afbeelding]
Misschien zijn dit nog niet de definitieve tarieven, ik probeerde het ook maar de pagina werkt nu niet. ik heb ook nog geen mail ontvangen met de mededeling dat ze live zijn, daar had ik me wel voor ingeschreven. 1 jaar goedkoper dan 3 jaaar was bij Naked energy ook altijd zo. Ik had echt gedacht dat dit de speler zou worden die de laagste prijzen zou gaan hanteren, en waardoor ik misschien nog spijt zou krijgen van mijn hve-contract, maar tot nu toe lijkt dat dus niet bepaald te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

dicksterk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:20:
[...]

Misschien zijn dit nog niet de definitieve tarieven, ik probeerde het ook maar de pagina werkt nu niet.
De pagina werkt wel, as we speak vul ik hem opnieuw in en krijg ik weer die maandbedragen van rond de 230 euro waarmee ze onderin het prijzenoverzicht belanden. Je kan ook doorklikken, je persoonsgegevens invullen, je IBAN nr etc... alleen op BEVESTIGEN heb ik nog geklikt. En dat ga ik ook niet doen. :N

Leveringsadres
1011ER - 1
Stroom & Gas
Verbruik
Stroomverbruik - 2500 kWh
Gas - 1100 m³

Energieproduct
3 jaren vast
Termijnbedrag : € 235,36
Jaarbedrag : € 2824,28

Persoonsgegevens
Mevr. A.B. Test
2000-04-05
tester@test.com
+31 612345678
Leveringadres
Waalsteeg 1 ,
1011ER Amsterdam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPEN-r5m_4svHZ1VWm9DaXOHR7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dQHoWLVEfkoLrhXnfkt4Z1IC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 16-02-2022 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Cap schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:24:
[...]

De pagina werkt wel, as we speak vul ik hem opnieuw in en krijg ik weer die maandbedragen van rond de 230 euro waarmee ze onderin het prijzenoverzicht belanden. Je kan ook doorklikken, je persoonsgegevens invullen, je IBAN nr etc... alleen op BEVESTIGEN heb ik nog geklikt. En dat ga ik ook niet doen. :N

Leveringsadres
1011ER - 1
Stroom & Gas
Verbruik
Stroomverbruik - 2500 kWh
Gas - 1100 m³

Energieproduct
3 jaren vast
Termijnbedrag : € 235,36
Jaarbedrag : € 2824,28

Persoonsgegevens
Mevr. A.B. Test
2000-04-05
tester@test.com
+31 612345678
Leveringadres
Waalsteeg 1 ,
1011ER Amsterdam

[Afbeelding]
in dat geval snap ik niet wat mega van plan is. deeigenaar was voorheen eigenaar van de nederlandse energiemaatschappij voor hij die verkocht aan budget energie, je zou toch denken dat hij dan weet hoe je moet toetreden tot de markt. het nieuwsbericht was daar ook duidelijk over: klanten binnenhalen met lage prijzen. ik heb ze zefls enkele weken gelden nog gemaild over het aanbod van zondergas en gezegd: daar moet je dus onder zitten want dat neemt iedereen nu die ene goedkoop contract zoekt. ik vraag me af hoe ze dit verkoopbaar denken te maken. misschi omt er straks een grote banner op de site dat je er een koelkast bijkrijgt;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
Aanbod Koopkracht. Weet niet of je daar nog voor kan aanmelden. Betreft Budget Energie 1 jaar vast

Kale tarieven

Stroom

Normaal tarief (/kWh) € 0,37026
Daltarief (/kWh) € 0,32670
Vaste leveringskosten (/maand) € 4,99

Gas

Tarief (/m3) € 1,19790

Vaste leveringskosten (/maand) € 4,99

En dan nog 10% van je eindbedrag als eenmalige korting na afloop. De werkelijke korting is dus wat lager dan 10%

Niet echt een goed bod dus 🤪

[ Voor 7% gewijzigd door Tony023 op 16-02-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Variabel contract was 700 euro in de maand bij Engie. Zelfde als jaarcontract voorstel. Variabele tarief zal afgelopen week ongetwijfeld omhoog zijn gegaan. Als dat 6 maanden aanhoudt heb ik dus het eerste jaar bij zondergas betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:45:
[Afbeelding]

Huidige variabele tarieven bij Essent.

edit: tijd voor koffie
Net een mailtje gehad met tarieven omdat mijn contract bijna afloopt.
Een maand later......

13-1 € 1,69 gasregio 4
16-2 € 1,28 gasregio 9

Dacht dat gas alleen maar duurder was geworden maar is dus in een maand z'n 0,41 cent goedkoper. Of komt het door de regio :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTyoJWIQ6ctdLlpzi3-qRZ6Zto4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gDoQ06jX4nKMhp3caIqiPIh7.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 16-02-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Dat is toch 1,80 per kuub. Niet een geweldige prijs, zoals bijna altijd bij de grote voormalige monopolisten. Enoco bleef ons ook bellen, bleek dat ze altijd duurder waren,ongeacht wat ze beweerden. Zeker duurder dan het eigen budgetmerk Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

donaldk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:50:
Dat is toch 1,80 per kuub. Niet een geweldige prijs, zoals bijna altijd bij de grote voormalige monopolisten. Enoco bleef ons ook bellen, bleek dat ze altijd duurder waren,ongeacht wat ze beweerden. Zeker duurder dan het eigen budgetmerk Greenchoice.
Zeker. Dubbel zo duur dan huidige contract nu. Al met al flinke verhoging Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB3tqHBZeZDlOc-kv222ixIZ4t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/06b1b7JTg6KCNc1wLBAJRb5I.png?f=user_large

Ze bieden in de mijn essent omgeving 1 jaar contract aan. Alleen hoe duur de kuub is werkelijk geen idee, dan worden de bedragen anders neergezet....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-DTcv3VqEJpCS1S37TOj44ukkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3VHfHJG7U0MZ0D83q0U4eP0Q.png?f=user_large

Iemand een idee hoe ik de kuub prijs kan bereken? Ik heb 158,91 / aantal kuubs (1575) gedaan en aantal kuubs (1575) / 158,91 maar dan kom ik op cijfers uit te wel erg ver van nieuwe variabel tarief zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 16-02-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
12 x maandbedrag, gedeeld door 1575 is net iets boven de 1,21 euro per kuub. Dat zou redelijk gunstig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
Cap schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:30:
Inderdaad, je bent nu benadeeld obv onjuist info. Ik zou leverancier A nog de kans gegeven om het op te lossen. Het zou helpen als je bewijs zou hebben van de bewering. Voor zaken die financiële gevolgen kunnen hebben wil ik afspraken en beloftes dan ook altijd op schrift. Het gebeurt vaak genoeg dat de klantenservice fout blijkt te zitten en dat het achteraf anders zit.
Na het telefoontje van Consuwijzer heb ik ze nog gebeld. Gelukkig ontkennen ze niet dat ze eerder een verkeerd antwoord hebben gegeven.
Ze gaan proberen de overstap naar leverancier B tegen te houden en de boete die ik daar waarschijnlijk zal moeten betalen te vergoeden. Als het zo kan worden opgelost, dan kan ik daar wel mee leven. Het voordeel dat ik dacht te behalen is er dan helaas niet, maar ik heb er ook geen nadeel van (behalve een hoop gedoe en een paar grijze haren erbij ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
dicksterk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:15:
ik zou leverancier a bellen en zeggen: jullie hebben dit antwoord gegeven, ik heb mijn overstap erop gebaseerd zorg nu maar dat het ook zo gebeurd
Tsja, dat zou ik wel willen, maar als hun beleid is dat ze dat niet doen, dan gaat dat echt niet veranderen. Ik geef ze wel de kans om dit netjes op te lossen, maar ik ben wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Out.of.Control schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Tsja, dat zou ik wel willen, maar als hun beleid is dat ze dat niet doen, dan gaat dat echt niet veranderen. Ik geef ze wel de kans om dit netjes op te lossen, maar ik ben wel realistisch.
punt is: hun oplossing klinkt heel mooi, maar in feite is het gewoon dat zij je als klant terug krijgen dus ze lossen hun fout helemala niet op, ze brengen de situatie gewoon terug naar hoe die was. het punt is: zij hebben verkeerde info gegeven, dan zullen ze nu naar die verkeerd gegeven info moeten handelen of dat nu wel of niet hun beleid is. het punt is dat dit sorot organisaties veel te vrijblijvend worden benadert, ze kunnen alles fut doen en uiteindellijk is de consument daar de dupe van. ze moeten gewoon doen wat ze beloven,, als een klantenservicemedewerker jou 10 miljoen ene auot en een huis bij een contract beloofd dan moet je die krijgen, ook als die medewerker het fout had beloofd is beloofd. dit is enkel dwarsliggen omdat zij er financieel weinig voordeel bij hebben. je moet voor de grap eens naar de site van leverancier a gaan, en kijke of je als nieuwe klant wel enkel voor gas zou kunnen aanmelden. als dat wel kan hebben ze gewoon de waarheid niet gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
Out.of.Control schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Na het telefoontje van Consuwijzer heb ik ze nog gebeld. Gelukkig ontkennen ze niet dat ze eerder een verkeerd antwoord hebben gegeven.
Ze gaan proberen de overstap naar leverancier B tegen te houden en de boete die ik daar waarschijnlijk zal moeten betalen te vergoeden. Als het zo kan worden opgelost, dan kan ik daar wel mee leven. Het voordeel dat ik dacht te behalen is er dan helaas niet, maar ik heb er ook geen nadeel van (behalve een hoop gedoe en een paar grijze haren erbij ;) ).
Let op; laat je wel zwart op wit vastleggen dat je die eventuele boete later niet hoeft terug te betalen wanneer je alsnog tussentijds gaat overstappen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

- Welkomstbonussen Innova, Gewoon en Coolblue via gaslicht.com en andere prijsvergelijkers als Pricewise, Easyswitch iets omhoog.
- Levertarieven HEM gedaald.
- Levertarieven Leasplan 3 jaar vast zijn gelijk getrokken met die van Zondergas 3 jaar vast, vastrecht blijft iets hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 17-02-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:43
Zo te lezen zijn de prijzen die Coolblue op het moment hanteert, 'degelijk' genoeg om een stabiele winstverwachting te prognotiseren.

Lees het nieuwsartikel op Nu.nl.

....
Ook stapte Coolblue in de energiemarkt. Een opvallend besluit, omdat het daar nu juist zeer onrustig is door de hoge prijzen. Diverse leveranciers zijn dan ook failliet gegaan. Toch ziet topman Pieter Zwart de torenhoge energieprijzen niet als een probleem. Het maakt klanten volgens hem bewuster van hoe duur energie is en Coolblue wil zich juist in de markt zetten als goedkope aanbieder. Het bedrijf heeft inmiddels 64.000 klanten en hoopt er dit jaar nog eens 100.000 klanten bij te krijgen.
....

[ Voor 49% gewijzigd door Danny the dog op 17-02-2022 13:26 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• dicksterk
Cap schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:23:

- Welkomstbonussen Innova, Gewoon en Coolblue via gaslicht.com en andere prijsvergelijkers als Pricewise, Easyswitch iets omhoog.
- Levertarieven HEM gedaald.
- Levertarieven Leasplan 3 jaar vast zijn gelijk getrokken met die van Zondergas 3 jaar vast, vastrecht blijft iets hoger.
ik had een vraagje over Hem energie: ik kreeg vandag per mail de volgende tarieven voor een 1-jarig contract:
stroom normaal: 0,268175
stroom dal: 0,20898
gas: 0,979597
en aan het eind een bonus van 25 euro
er stodn alleen neit bij of dit de tarieven incl alles zijn of de kale tarieven, weet jij dat9je noemde Hem net bij de update) als dit all-in zijn zijn ze veruit de goedkoopste met een 1-jarig contract toch?

• Cap
  • Niet online

Cap

@dicksterk Je zal aan hun moeten vragen of deze tarieven incl alle belastingen energie + ODE en btw zijn of niet. De tarieven herken ik niet als kaal laat staan all-in, alleen de welkomstbonus is hetzelfde. Ik kan er zo dus weinig mee. Het minste wat ze kunnen doen is duidelijk bij elk tarief vermelden inc/ex welke componenten het is, dat mag je toch van een leverancier verwachten, anders hoef je het aanbod niet eens te overwegen. Vergeet ook het vastrecht voor gas en stroom niet, soms word je daar ook verrast.

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 17-02-2022 13:47 ]

• henkebek
Danny the dog schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:24:
Zo te lezen zijn de prijzen die Coolblue op het moment hanteert, 'degelijk' genoeg om een stabiele winstverwachting te prognotiseren.

Lees het nieuwsartikel op Nu.nl.

[...]
Volgens mij gebruiken ze hun energietak vooral om zonnepanelen, slimme thermostaten en energiezuinig witgoed te verkopen en (installeren). Kan dus prima zijn dat ze op de energie-verkoop zelf break-even draaien of een klein verlies accepteren om zich in de markt te vechten.

Zie ook: https://www.volkskrant.nl...ie-wil-verkopen~b1c774cc/

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
De prijzen van Coolblue 1 jaar vast komen bijna in de buurt van ZG 1 jaar vast.

MHI SRK 50 ZS-W

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
De klantenservice van energyzero (zondergas) is in ieder geval nog niet echt super tot nu toe. Wegens een verhuizing is er hier een spoedaansluiting nodig. De eerste keer heb ik hier 45minuten voor in de wacht gestaan en werd verteld dat ik gewoon na het afsluiten van een contract een ticket kon aanmaken en dat het dan binnen 1 werkdag was geregeld. Inmiddels 3 werkdagen verder en nog geen enkele update. Vandaag al twee keer proberen te bellen en net na 1 uur wachten werd iets na 5 (sluitingstijd) de verbinding verbroken...
Pagina: 1 ... 163 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4