MHI SRK 50 ZS-W
Ik zie daar 600 staan, Nog forser dus. Maar niet de moeite voor mij.Zuinig schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:46:
Als ik op Gaslicht mijn verbruik invul, komt daar bij 1 jaar vast Budgetenergie 380 euro "welkoms"-bonus uit. Moet zeggen, da's best fors.
bel even naar het numer op energyzero.nl daar kunnen ze je zondergascontracct ook gewoon inzine en je verder hellpen. heb je via die ticket het bewijs van je verhuizing(huurcontract/koopcontracct) meegestuurd? die hebben ze nodig.zynex schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:26:
De klantenservice van energyzero (zondergas) is in ieder geval nog niet echt super tot nu toe. Wegens een verhuizing is er hier een spoedaansluiting nodig. De eerste keer heb ik hier 45minuten voor in de wacht gestaan en werd verteld dat ik gewoon na het afsluiten van een contract een ticket kon aanmaken en dat het dan binnen 1 werkdag was geregeld. Inmiddels 3 werkdagen verder en nog geen enkele update. Vandaag al twee keer proberen te bellen en net na 1 uur wachten werd iets na 5 (sluitingstijd) de verbinding verbroken...
De service van hun is inderdaad om te huilen. Ik heb 2,5 week moeten wachten op een antwoord via een ticket. Telefonisch ook een drama. Om me vervolgens wel elke dag een mail te sturen over een enquête onderzoek die al getekend is. Jammer.zynex schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:26:
De klantenservice van energyzero (zondergas) is in ieder geval nog niet echt super tot nu toe. Wegens een verhuizing is er hier een spoedaansluiting nodig. De eerste keer heb ik hier 45minuten voor in de wacht gestaan en werd verteld dat ik gewoon na het afsluiten van een contract een ticket kon aanmaken en dat het dan binnen 1 werkdag was geregeld. Inmiddels 3 werkdagen verder en nog geen enkele update. Vandaag al twee keer proberen te bellen en net na 1 uur wachten werd iets na 5 (sluitingstijd) de verbinding verbroken...
Dankjewel, dat is een goede tip! Ga ik morgen eens proberen. (en heb inderdaad al direct het huurcontract en alle overige gegevens doorgestuurd in de hoop dat het dan sneller verwerkt zou worden. Ik wil namelijk niet dat de netleverancier dadelijk de boel gaat afsluiten).dicksterk schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:20:
[...]
bel even naar het numer op energyzero.nl daar kunnen ze je zondergascontracct ook gewoon inzine en je verder hellpen. heb je via die ticket het bewijs van je verhuizing(huurcontract/koopcontracct) meegestuurd? die hebben ze nodig.
ik zit nu bij Greenchoice maar dat loopt volgende maand af
Nu ben ik al een paar keer gebeld door vastelastenvergelijkers maar naar wat googelen komen die gasten er slecht uit mensen hier ervaring met hun?
krijg 2 aanbods 1 ook bij greenchoice maar die is duur
en 1 bij Innova die is een stuk goedkoper rond de 150 voor 4 jaar alleen als ik op hun google lees ik ook alleen maar slechte verhalen?
Nu heb ik ook even op de sheet van hier gekeken en daar komt zondergas als goedkoopste uit de bus.
alleen wel voor 5 jaar en normaal ga ik niet langer dan een jaar.
Mijn vraag is het een beetje een goede party en kan je eventueel onder die 5 jaar uitkomen mochten de prijzen toch weer vlink inzakken.
Mijn verbruik is dubble tarief en ongeveer gelijk 2428 om 2428 Gas 929 en lever rond de 900 electra terug
Woon in Gouda
PSN: FreakGIB
We hebben sinds augustus afgelopen jaar zonnepanelen en die gaan naar verwachting ±4500 kWh opbrengen. Grotendeels natuurlijk in het normaaltarief. Misschien wel 70-80%.
We hebben echter ook 2 elektrische auto's en die worden voornamelijk in de avond en nacht opgeladen, grotendeels dal.
In totaliteit verwachten we 8000 kWh verbruik te hebben (huis+2 EV's), dus nog 3500 kWh af te nemen. Hoe zit dit met het wegstrepen tegen dal en normaal tarief?
Met andere woorden, stel dat ik hem even heel extreem trek en zeg:
- verbruik normaal 2000 kWh
- verbruik dal 6000 kWh
- teruglevering normaal 3500 kWh
- teruglevering dal 1000 kWh
Dan zou dat effectief neerkomen op:
- normaal overschot van 1500 kWh (teruglevering)
- dal tekort van 5000 kWh (verbruik)
Hoe wordt dit laatste rekensommetje gemaakt? In de voorbeeldsheet van ZonderGas.nu zie ik namelijk dat ze een pakweg 40/60 verdeling voor teruglevering hebben gemaakt, dus dan snap ik hem helemaal. Maar wat nu als ik zoals in bovenstaande extreme voorbeeld op de ene meter een effectief verbruik heb en de ander een effectief overschot? Wordt dat overschot dan volgens teruglevertarief berekend, wat eigenlijk altijd nadelig is want nu bij mijn huidige leverancier krijg ik maar 11ct/kWh? Of strepen ze het dan onderling wel weg? Ik heb dit geprobeerd te zoeken, maar kan het nergens duidelijk vinden.
Nooit intrappen, alle mensen die ik ken en daarop in zijn gegaan zijn belazerd!FreakGIB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:50:
Nu ben ik al een paar keer gebeld door vastelastenvergelijkers maar naar wat googelen komen die gasten er slecht uit mensen hier ervaring met hun?
Kijk gewoon hier in de Sheet van Cap, vul je eigen verbruik in en kijk wat de goedkoopste is en waar je je lekker bij voelt

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 17-02-2022 22:02 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ja daar komt zondergas 5j vast als goedkoopste en op hun site nog iets goedkoperHereIsTom schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:00:
[...]
Nooit intrappen, alle mensen die ik ken en daarop in zijn gegaan zijn belazerd!
Kijk gewoon hier in de Sheet van Cap, vul je eigen verbruik in en kijk wat de goedkoopste is en waar je je lekker bij voelt
maar ik ken die leverancier niet heb altijd goede ervaring gehad met greenchoice maar die zijn gewoon erg duur.
En kan je er binnen die 5 jaar onderuit zonder te veel boete.
PSN: FreakGIB
Kan ik ook beamen. Ben sinds 2008 GreenChoice klant met 2 uitstapjes, waarvan eentje naar NLE. Beloofden pakweg € 200 per jaar goedkoper uit te zijn, dat leek met de tarieven (kWh-prijs) ook te kloppen, maar bij de jaarrekening moesten we ondanks grofweg hetzelfde verbruik en hetzelfde voorschotbedrag als bij GreenChoice ineens € 350 bijbetalen! Dat is dan het moment dat ik toch maar alles uit ging pluizen omdat ik het niet wou geloven, om uiteindelijk de enige juiste conclusie te trekken: ik was een sukkel die voor een verkooptruc is gevallen. Niet goed genoeg opgelet. Dat gebeurt me als het goed is niet nog een keer.HereIsTom schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:00:
[...]
Nooit intrappen, alle mensen die ik ken en daarop in zijn gegaan zijn belazerd!
fwiw: ik zit in exact hetzelfde schuitje (zie ook mijn reactie hierboven): sinds 2008 klant van GreenChoice en gewoon mega tevreden. Letterlijk de énige reden om over te stappen zijn de prijzen. tja, als ik nu kijk komt Greenchoice met 41/34ct voor 1jr vast op € 1029/jr uit en ZonderGas op € 499/jr.FreakGIB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:06:
[...]
Ja daar komt zondergas 5j vast als goedkoopste en op hun site nog iets goedkoper
maar ik ken die leverancier niet heb altijd goede ervaring gehad met greenchoice maar die zijn gewoon erg duur.
Ik zie het zo: die boete boeit me niet, dat heb ik er na een kwartaal al uit. Eventueel faillissement van EnergyZero is even een gedoe op het moment, maar ik zorg in ieder geval dat mijn voorschot gewoon scherp is, naar verwacht verbruik, bij GreenChoice gooide ik er altijd €10-15 bovenop tot een mooi rond bedrag, altijd leuk om achteraf €150-200 terug te krijgen. Maar met maandtarieven van €41 ga ik daar geen €50 van maken, dus worst-case ben ik een paar maanden kwijt, minus wat ik kan storneren. Bij GreenChoice zou ik echter het hele jaar het dubbele kwijt zijn nu, dus dat is bij voorbaat al geld weggooien.
Ik ben geen grote kenner verder, maar wat ik ervan weet beschermt de ACM ons genoeg en kan je bij faillissement 'gewoon' een ander uitkiezen. Grootste nadeel is dat je dan afhankelijk bent van de dan geldende tarieven, maar dat is niet anders dan dat mijn huidige 3-jarige contract op 1 april afloopt. Nu moet ik ook wat kiezen. Dus echt grote nadelen zie ik niet, behalve het gedoe rondom zo'n faillissement en misschien geen nette afrekening meer krijgen.
/f/image/sk3fbJYBepmSSBXEifKUD8pU.png?f=fotoalbum_large)
Wat kan dit nu weer betekenen? Iemand dit al meegemaakt met ZonderGas? Toch wel vreemd en helaas moet ik nu dus blijkbaar gaan bellen met de belabberde klantenservice...
[ Voor 94% gewijzigd door MooDyBLueS op 17-02-2022 22:45 ]
Je kan gewoon weg in die 5 jaar, de boete is 250 euro maximaal, als je bijvoorbeeld na 3,5 jaar weggaat is die nog lager maar ga je in het eerste jaar weg dan betaal je 250 euro boete, gewoon eenmalig dus niet elk jaar 250 is dus het maximum wat je kwijt bent als je ovrstapt.FreakGIB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:06:
[...]
Ja daar komt zondergas 5j vast als goedkoopste en op hun site nog iets goedkoper
sorry ik kan niets uit je plaatje opmaken omdat ik blind ben, wat gaat er mis?MooDyBLueS schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:43:
Euhm.... ok?
[Afbeelding]
Wat kan dit nu weer betekenen? Iemand dit al meegemaakt met ZonderGas? Toch wel vreemd en helaas moet ik nu dus blijkbaar gaan bellen met de belabberde klantenservice...
als je de klantenservice moet beleln bel dan het nummer op energyzero.nl die kunnen je sneller helpen dan zondergas en als je een beetje in de ochtend belt kom je er meestal ook vrij snel doorheen.
Ah excuus, daar had ik geen rekening mee gehouden, top dat je het aangeeft. Ik kreeg bij het afsluiten de volgende melding:dicksterk schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:49:
[...]
sorry ik kan niets uit je plaatje opmaken omdat ik blind ben, wat gaat er mis?
als je de klantenservice moet beleln bel dan het nummer op energyzero.nl die kunnen je sneller helpen dan zondergas en als je een beetje in de ochtend belt kom je er meestal ook vrij snel doorheen.
"Er zijn op dit adres meerdere energieaansluitingen gevonden. Neem contact met ons op."
Daarbij nog wel een uitleg over dat er soms een energiemeter van een gemaal of elektriciteitskast in de straat op dit adres dan staat. Wat mij verbaast, want we wonen hier nog niet zo lang (1,5 jaar) en destijds vanuit GreenChoice niet die melding gehad.
Thanks voor de tip omtrent het bellen, ik ga morgenochtend gelijk in de wachtrij plaatsnemen.
raar probleem idd, misschien hebben ze een verouderde database met gegevens over de aansluitingen op een adres.MooDyBLueS schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:02:
[...]
Ah excuus, daar had ik geen rekening mee gehouden, top dat je het aangeeft. Ik kreeg bij het afsluiten de volgende melding:
"Er zijn op dit adres meerdere energieaansluitingen gevonden. Neem contact met ons op."
Daarbij nog wel een uitleg over dat er soms een energiemeter van een gemaal of elektriciteitskast in de straat op dit adres dan staat. Wat mij verbaast, want we wonen hier nog niet zo lang (1,5 jaar) en destijds vanuit GreenChoice niet die melding gehad.
Thanks voor de tip omtrent het bellen, ik ga morgenochtend gelijk in de wachtrij plaatsnemen.
dan kan je geljik je vraag over teruglevering aan ze stellen
https://www.nu.nl/economi...t-dit-jaar-2800-euro.html
Er zijn heel veel gezinnen die niet door hebben dat de prijzen kunnen verdrievoudigen. Zelf ben ik van Energiedirect contract naar Energiedirect variabel naar VandeBron naar Budgetenergie(mediamarkt) naar uiteindelijk ZonderGas.nu die ook gewoon gas leveren.
Tariefsgewijs ging ik van 0,21 naar 0,48 naar 0,34 naar 0,29 naar nu 0,22 daltarief.
Standaard tarief ging van 0,21 naar 0,53 naar 0,44 naar 0,44 naar nu 0,26.
Gastarief ging van 0,72 naar 2,24 naar 1,70 naar 1,41 naar nu 1,21.
Als je in de wintermaanden naar variabel bent gegaan kan het dus zijn dat je een flinke schuld opbouwt bij je huidige leverancier. Bijvoorbeeld bij mij werd het maandtarief in januari verhoogd van €200 naar €580.
Maar mijn verbruik in de wintermaanden komt op €1000 per maand. Oftewel betaal je veel te weinig en dat is niet erg als je blijft bij je huidige leverancier. Maar als je tussentijds overstapt mag je even afrekenen uiteraard.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Er kan nog veel gebeuren natuurlijk in de komende maanden maar dit gaat veel mensen raken. De boel scherp in de gaten houden, hier in dit topic staat ook een handige rekentool: https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharingbackupdevice schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:40:
Ik heb nog een laag contract tot en met as oktober . Maar als ik nu ga kijken wordt er niet echt vrolijk van. Idd een verdubbeling van kosten als je al geluk hebt ….
Tijdig actie ondernemen en niet blijven zitten.
Edit: Link toegevoegd.
[ Voor 11% gewijzigd door Beetwee op 18-02-2022 08:28 ]
Vandaag in het nieuws (selectie wat ik zo snel kon vinden):Beetwee schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:32:
Het is zorgwekkend dat er zo weinig aandacht in de media is voor de stijgende energieprijzen. Het blijft bij kleine onvolledige berichten en dat baart mij toch zorgen. Dit gaat gezinnen enorm raken omdat ze niet doorhebben of begrijpen wat er gebeurt. Ook de energieleveranciers en de vergelijkingssites blijven achter met info. En zelfs de Consumentenbond is angstvallig stil.
https://www.telegraaf.nl/...iet-tegenop-te-bezuinigen
https://www.ad.nl/economi...-procent-omhoog~aa7dccf1/
https://nos.nl/artikel/24...e-verschillen-huishoudens
https://www.trouw.nl/econ...oor-hun-energie~b711127c/
https://www.nrc.nl/nieuws...nt-hoger-in-2022-a4090639
Consumentenbond heeft hier ook al even een serieuzer artikel van online staan: https://www.consumentenbo...ergelijken/energieprijzen
Dus ik ben het niet met je eens, er is wel degelijk aandacht voor in de media.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Had nog zitten twijfelen om wat te sjoemelen, ZonderGas kan pas op 10-3 beginnen met leveren om voor mij onduidelijke redenen (huidig contract loopt op 1-3 af) en ik wilde kijken of ik die 10 dagen variabel tarief bij Oxxio nog kon wegpoetsen. Maar daar ga ik nu niet meer aan beginnen, ik denk niet dat ik de komende maanden voor een lager bedrag dan 1,12 per m3 een contract ga vinden met een looptijd van 5 jaar.
Ja thx. Mijn periode loopt van Oktober tot Oktober... als ik nu zou overstappen mag ik heel de winter afrekenen.Beetwee schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:26:
[...]
Er kan nog veel gebeuren natuurlijk in de komende maanden maar dit gaat veel mensen raken. De boel scherp in de gaten houden, hier in dit topic staat ook een handige rekentool: https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Edit: Link toegevoegd.
Niet mee eens. Ja je deelt nu 6 linkjes van nieuws gisteren/vandaag, maar met alle respect: dan weet je niet hoe journalistiek werkt. Dat is bij al die websites die je plaatst voor 80% copy-paste van ANP. Of vond je het niet bepaald opvallen dat ze binnen een paar uur van elkaar allemaal nagenoeg hetzelfde artikel posten?Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:
[...]
Vandaag in het nieuws (selectie wat ik zo snel kon vinden):
Consumentenbond heeft hier ook al even een serieuzer artikel van online staan: https://www.consumentenbo...ergelijken/energieprijzen
Ja, er is nu eindelijk pas een berichtje in de media. Maar i.t.t. de sportprestaties van onze landgenoten op de OS, is dit een bericht wat eventjes vooraan staat maar later vandaag of morgen weer verdwenen is in de krochten van de nieuwswebsites.
Er is geen échte aandacht voor. Daarmee bedoel ik: je zou er mee doodgegooid moeten worden, ruime aandacht in het NOS journaal bijvoorbeeld, niet zo'n klein berichtje wat iedereen van elkaar copy-paste en morgen niemand meer terug kan vinden als je even een dag geen nieuws hebt gelezen.
Consumentenbond is een stuk beter, maar dat is wel een bron waar mensen actief naar toe moeten gaan. Iemand die daar nooit naartoe gaat of geen abonnement heeft, zal daar niet ineens naartoe gaan. Dus hoe krijgen ze die informatie tot zich?
22 januari kreeg ik een nieuwsbrief van Vereniging Eigen huis, weet je hoe die kopte? "Hoge energieprijzen leiden tot gasbesparende maatregelen". Het artikel ging er met name over dat er steeds meer mensen zijn die energiebesparende maatregelen nemen.
Toevallig heb ik een aantal mensen (familie, vrienden) onlangs gepolst omdat ik er nu zelf actief mee te maken krijg en puur even wou checken of zij weten wat ze mogelijk te wachten staat. De helft wist het niet eens, waaronder mijn grootmoeder die dagelijks het nieuws op tv kijkt zonder ook maar een dag te missen. Ja ze wist dat er prijsstijgingen zijn, maar niet dat het zomaar het dubbele kan zijn en wist al helemaal niet wat haar opties zijn. Dus nee, er is niet genoeg aandacht voor. Maar dan kijk ik niet alleen de media boos aan, ook de overheid en vooral de energiemaatschappijen zelf hadden veel actiever moeten informeren.
En dàt is echt een heel belangrijk punt wat jij daar aanhaalt!backupdevice schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:07:
[...]
Ja thx. Mijn periode loopt van Oktober tot Oktober... als ik nu zou overstappen mag ik heel de winter afrekenen.
Het moment waarop je overstapt is echt superbepalend voor wat je uiteindelijk betaalt bij je oude, dan wel je nieuwe leverancier. Een voorschot is niets meer dan een 'spaarpot voorziening' en ik merk dat mensen dat vaak over het hoofd zien.
Zelf zit ik nu een maandje aan variabel tarief, voordat mijn Zondergas contract ingaat. Nou.. .ik kijk waarschijnlijk uit naar een afrekening van die ene maand ter hoogte van 2 of misschien wel 3 x wat ik voorheen aan voorschot betaalde. Puur omdat ik enkel voor die (korte) periode afreken.
In dat bericht op Nu.nl, ik hoorde het vanmorgen ook op de radio, wordt gesteld dat een gezin gemiddeld € 2.800,- kwijt is aan energie op jaarbasis op dit moment. Dit komt overeen met € 233,- per maand.
In het artikel staat echter ook dat dit gebaseerd is op een verbruik van 1.169 kubieke meter gas en 2.479 kilowattuur aan stroom per jaar per huishouden. Als je dat verbruik invult bij Zondergas (5 jaar) kom je uit op een voorschot van € 144,- per maand. Nou.... ik denk dat de meeste mensen daar meteen volmondig 'yes I do' tegen zouden zeggen....
Wat ik wil zeggen: Gemiddeldes vertegenwoordigen nooit de waarheid. Tegenover de mensen die zeer waarschijnlijk door een zeer laag gasverbruik, erg lage kosten hebben, staan hele volksstammen die de wanhoop nabij zijn wegens niet te betalen energierekeningen.
[ Voor 38% gewijzigd door Danny the dog op 18-02-2022 09:37 ]
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Wat bedoel je daarmee?Beetwee schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:26:
[...]
Ik ben zelf even aan het kijken wat ik nu (variabel bij United Consumers) betaal en wat overstappen me kost. Maar als ik overstap ga ik minimaal 60 euro per maand meer betalen (op basis van hetzelfde verbruik). Volgens mij kan ik beter geen actie ondernemen, of zie ik iets over het hoofd?
Het begint nu mondjesmaat maar het is nog summier. En wat MooDyBLues al aangeeft is het veel copy/paste. Ook de Consumentenbond is erg karig. In de laatste papieren versie praktisch nul-aandacht en ook het artikel waar jij aan refereert is beknopt.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:
[...]
Vandaag in het nieuws (selectie wat ik zo snel kon vinden):
Daarin wordt zelfs variabel aanbevolen zonder aan te geven wat dit kan betekenen als je straks wel overstapt.
Mensen moeten gewaarschuwd worden. Vergelijkingssites schieten helaas ook tekort.
Ik bedoel dat je de overstap regelt voordat je contract afloopt. Een overstap kost tijd, kan zo een maand duren voordat je daadwerkelijk over bent. Als je te laat bent betaal je variabel tarief en dat kan kostbaar zijn.barrymossel schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:33:
[...]
Wat bedoel je daarmee?
Ik ben zelf even aan het kijken wat ik nu (variabel bij United Consumers) betaal en wat overstappen me kost. Maar als ik overstap ga ik minimaal 60 euro per maand meer betalen (op basis van hetzelfde verbruik). Volgens mij kan ik beter geen actie ondernemen, of zie ik iets over het hoofd?
Vooral in de wintermaanden.
Ah ok. In mijn geval is dat het dus niet. Ik begrijp ook echt niet dat mijn in januari vastgestelde tarieven zo "laag" zijn:Beetwee schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:37:
[...]
Ik bedoel dat je de overstap regelt voordat je contract afloopt. Een overstap kost tijd, kan zo een maand duren voordat je daadwerkelijk over bent. Als je te laat bent betaal je variabel tarief en dat kan kostbaar zijn.
Vooral in de wintermaanden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ptL8ska3WmiesHXBoRCeFJFQ.png?f=user_large)
Ik heb het niet over de inhoud van de journalistiek gehad, er werd gesteld dat er geen aandacht in de media is op een paar kleine berichten na. Vandaag staan alle grote bladen er vol mee, dus dat is gewoon niet juist.MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:14:
[...]
Niet mee eens. Ja je deelt nu 6 linkjes van nieuws gisteren/vandaag, maar met alle respect: dan weet je niet hoe journalistiek werkt. Dat is bij al die websites die je plaatst voor 80% copy-paste van ANP. Of vond je het niet bepaald opvallen dat ze binnen een paar uur van elkaar allemaal nagenoeg hetzelfde artikel posten?
Ik lees al sinds september 2021 over stijgende energieprijzen, wat mij betreft is het dus niet 'nu pas'. Het is wel zo dat de berichten klein begonnen en steeds meer aanzwellen de laatste tijd.Ja, er is nu eindelijk pas een berichtje in de media. Maar i.t.t. de sportprestaties van onze landgenoten op de OS, is dit een bericht wat eventjes vooraan staat maar later vandaag of morgen weer verdwenen is in de krochten van de nieuwswebsites.
Wie weet waar het heen gaat. Er is in 2021 al veel druk van onder andere de media geweest, dat is een van de redenen geweest dat de overheid besloten heeft om de energiebelasting te verlagen met 400 euro.Er is geen échte aandacht voor. Daarmee bedoel ik: je zou er mee doodgegooid moeten worden, ruime aandacht in het NOS journaal bijvoorbeeld, niet zo'n klein berichtje wat iedereen van elkaar copy-paste en morgen niemand meer terug kan vinden als je even een dag geen nieuws hebt gelezen.
Waarom zou de Consumentenbond dit breeduit moeten uitmeten voor hun niet-leden? Datzelfde geldt voor andere nieuwsmedia, als je geen abo hebt of er niet actief iets mee doet dan weet je niets. Om je een idee te geven, het was ongeveer de eerste hit op Google net toen ik zocht op de zeer algemene term "energieprijzen".Consumentenbond is een stuk beter, maar dat is wel een bron waar mensen actief naar toe moeten gaan. Iemand die daar nooit naartoe gaat of geen abonnement heeft, zal daar niet ineens naartoe gaan. Dus hoe krijgen ze die informatie tot zich?
Dat is in veel gevallen ook de juiste weg om te bewandelen. Het moge duidelijk zijn dat gas als brandstof zijn langste tijd heeft gehad, we zullen meer en meer over moeten op andere (duurzame) brandstoffen. Het lijkt mij evident dat Vereniging Eigen Huis die insteek heeft, ze kijken naar het grote geheel en zullen op basis daarvan hun berichten schrijven.22 januari kreeg ik een nieuwsbrief van Vereniging Eigen huis, weet je hoe die kopte? "Hoge energieprijzen leiden tot gasbesparende maatregelen". Het artikel ging er met name over dat er steeds meer mensen zijn die energiebesparende maatregelen nemen.
Ik ga zeker niet betwisten dat dit in jouw omgeving zo is, maar dat is een net zo'n grote N=1 als dat ik durf te stellen dat iedereen in mijn omgeving wel op de hoogte is. Mijn familieleden zijn al maanden bezig met deze puzzel.Toevallig heb ik een aantal mensen (familie, vrienden) onlangs gepolst omdat ik er nu zelf actief mee te maken krijg en puur even wou checken of zij weten wat ze mogelijk te wachten staat. De helft wist het niet eens, waaronder mijn grootmoeder die dagelijks het nieuws op tv kijkt zonder ook maar een dag te missen. Ja ze wist dat er prijsstijgingen zijn, maar niet dat het zomaar het dubbele kan zijn en wist al helemaal niet wat haar opties zijn. Dus nee, er is niet genoeg aandacht voor. Maar dan kijk ik niet alleen de media boos aan, ook de overheid en vooral de energiemaatschappijen zelf hadden veel actiever moeten informeren.
De aandacht van de mensen komt vanzelf als ze de nieuwe maandpremies te horen krijgen.
Dat zijn prima tarieven. Dan zit je nog even goed op je plaats 👍🏻.barrymossel schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:41:
[...]
Ah ok. In mijn geval is dat het dus niet. Ik begrijp ook echt niet dat mijn in januari vastgestelde tarieven zo "laag" zijn:
[Afbeelding]
Het is al sinds september 2021 regelmatig in het nieuws en mede dankzij de media heeft de overheid rond Prinsjesdag besloten om 400 euro tegemoetkoming te regelen. Ook dit is breed uitgemeten in de media.Beetwee schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:33:
[...]
Het begint nu mondjesmaat maar het is nog summier. En wat MooDyBLues al aangeeft is het veel copy/paste.
Zomaar wat berichten uit september/oktober 2021:
https://www.nrc.nl/nieuws...-energierekening-a4068567
https://www.trouw.nl/buit...de-energiemarkt~b928618f/
https://nos.nl/artikel/24...nwege-hoge-energieprijzen
https://www.ad.nl/wonen/l...-energieprijzen~a6f1f8b5/
https://www.ad.nl/geld/en...je-erover-weten~a754ff59/
https://www.rtlnieuws.nl/...ct-hoge-prijzen-stopgezet
Papier, dat loopt per definitie maanden achter en moet zeer selectief gekeken worden naar wat er in zo'n blad komt te staan. Het artikel online is beknopt, maar duidelijk en informatief.Ook de Consumentenbond is erg karig. In de laatste papieren versie praktisch nul-aandacht en ook het artikel waar jij aan refereert is beknopt.
Ik zou werkelijk niet weten waarom vergelijkingssites hier een grotere rol in moeten spelen. Die zijn namelijk erg duidelijk geweest, niet zo lang geleden was er in de media en op de sites te lezen dat ze maar een beperkt aanbod hadden ivm de stijgende prijzen. Veel aanbiedingen werden toen geschrapt.Daarin wordt zelfs variabel aanbevolen zonder aan te geven wat dit kan betekenen als je straks wel overstapt.
Mensen moeten gewaarschuwd worden. Vergelijkingssites schieten helaas ook tekort.
Tevens heeft Ben Woldring van GasLicht.com regelmatig de media opgezocht:
https://dvhn.nl/extra/Ove...-laag-houdt-27079249.html
https://dvhn.nl/extra/Ene...n-DVHN-Live-27082664.html
https://www.bnr.nl/nieuws...om-verlaag-btw-op-energie
[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 18-02-2022 09:48 ]
Waarschijnlijk voor de 100e maal in het topic, ik wil hier de disclaimer aan toevoegen dat het meenemen van een bonus in je berekeningen op dit moment een slecht idee is. Als de maatschappij omvalt dan vervalt de bonus, deze wordt over het algemeen aan het einde van het contract verrekend/uitgekeerd. Als een maatschappij omvalt haal je het einde van het contract niet en krijg je dus niets. Als je dan de wat hogere tarieven dacht te compenseren met een bonus dan kom je bedrogen uit.Phoolie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:50:
Ik zat net even te kijken op gaslicht.com maar het lijkt er op dat de jaarprijzen behoorlijk aan het dalen zijn. Al moet ik er wel bij zeggen dat dit komt door de hoge bonussen. De beste aanbieding nu is vergelijkbaar met mijn 5 jarige HVE contract, alleen scheelt het 70 cent op de gasprijs. Kortom de energieprijzen lijken nog helemaal niet te dalen, alleen de bonussen stijgen.
Het CBS waagt zich niet aan een voorspelling over de energieprijzen in de toekomst. Ben Woldring, oprichter van prijsvergelijker Gaslicht.com, doet dat wel. „Er zijn twee ontwikkelingen belangrijk voor de gasprijzen. De ene is de spanning rond Oekraïne. Een inval zou prijsopdrijvend werken, een vredesakkoord prijsdrukkend. De andere ontwikkeling is de gasvoorraad in Europa. Die is op dit moment ontzettend laag. Dat betekent dat áls de prijzen in het voorjaar dalen, landen zoveel gaan inkopen dat de prijs weer wordt opgedreven. Het heeft dus weinig zin om hier als consument op te wachten.”
Als je energiecontract nu oploopt, raadt Woldring dan ook aan een nieuw contract met vaste prijzen voor een jaar af te sluiten. „De prijzen zijn al een tijdje redelijk stabiel en ik verwacht ook wel dat dit prijsniveau een soort van nieuw normaal is geworden. Ik zou prijzen nog niet voor drie of vijf jaar vastleggen, maar wel voor een jaar. Voordeel is dat we sinds een tijdje ook wel weer zien dat leveranciers goede welkomstkortingen aanbieden. Daar kun je dus van profiteren.”
Opmerking: dat geldt dan dus vooral voor de tarieven van de grote jongens

[ Voor 3% gewijzigd door Tony023 op 18-02-2022 10:00 ]
Ja idd. Voor mij loont het pas om rond Juli / Augustus over te stappen.Danny the dog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:26:
[...]
En dàt is echt een heel belangrijk punt wat jij daar aanhaalt!
Het moment waarop je overstapt is echt superbepalend voor wat je uiteindelijk betaalt bij je oude, dan wel je nieuwe leverancier. Een voorschot is niets meer dan een 'spaarpot voorziening' en ik merk dat mensen dat vaak over het hoofd zien.
Zelf zit ik nu een maandje aan variabel tarief, voordat mijn Zondergas contract ingaat. Nou.. .ik kijk waarschijnlijk uit naar een afrekening van die ene maand ter hoogte van 2 of misschien wel 3 x wat ik voorheen aan voorschot betaalde. Puur omdat ik enkel voor die (korte) periode afreken.
[...]
In dat bericht op Nu.nl, ik hoorde het vanmorgen ook op de radio, wordt gesteld dat een gezin gemiddeld € 2.800,- kwijt is aan energie op jaarbasis op dit moment. Dit komt overeen met € 233,- per maand.
In het artikel staat echter ook dat dit gebaseerd is op een verbruik van 1.169 kubieke meter gas en 2.479 kilowattuur aan stroom per jaar per huishouden. Als je dat verbruik invult bij Zondergas (5 jaar) kom je uit op een voorschot van € 144,- per maand. Nou.... ik denk dat de meeste mensen daar meteen volmondig 'yes I do' tegen zouden zeggen....
Wat ik wil zeggen: Gemiddeldes vertegenwoordigen nooit de waarheid. Tegenover de mensen die zeer waarschijnlijk door een zeer laag gasverbruik, erg lage kosten hebben, staan hele volksstammen die de wanhoop nabij zijn wegens niet te betalen energierekeningen.
Ik adviseerde dus ook niet om over te stappen op basis van een bonusDrardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:55:
[...]
Waarschijnlijk voor de 100e maal in het topic, ik wil hier de disclaimer aan toevoegen dat het meenemen van een bonus in je berekeningen op dit moment een slecht idee is. Als de maatschappij omvalt dan vervalt de bonus, deze wordt over het algemeen aan het einde van het contract verrekend/uitgekeerd. Als een maatschappij omvalt haal je het einde van het contract niet en krijg je dus niets. Als je dan de wat hogere tarieven dacht te compenseren met een bonus dan kom je bedrogen uit.
Dan heb ik het niet goed begrepen, excuses. Ik denk ik voeg het toe, veel nieuwe bezoekers van het topic (zeker als ze via een zoekmachine binnenkomen) lezen enkel de laatste posts. VandaarPhoolie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:58:
[...]
Ik adviseerde dus ook niet om over te stappen op basis van een bonusIk ga juist aan dat het lijkt of de prijzen gedaald zijn, maar dat dit niet zo is. Wellicht had ik er bij kunnen vermelden dat dit dus minder gunstig is dan het lijkt. Maar juist omdat dit idd al 100 keer gezegd is, ging ik we wel vanuit dat die boodschap bij de meeste wel duidelijk is
Goh, waarom zou meneer Woldring dit nou adviseren? Als er iemand is die er bij gebaat is dat mensen ieder jaar overstappen, het liefst via gaslicht.com, dan is het meneer Woldring zelfTony023 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:58:
Telegraaf vandaag
Het CBS waagt zich niet aan een voorspelling over de energieprijzen in de toekomst. Ben Woldring, oprichter van prijsvergelijker Gaslicht.com, doet dat wel. „Er zijn twee ontwikkelingen belangrijk voor de gasprijzen. De ene is de spanning rond Oekraïne. Een inval zou prijsopdrijvend werken, een vredesakkoord prijsdrukkend. De andere ontwikkeling is de gasvoorraad in Europa. Die is op dit moment ontzettend laag. Dat betekent dat áls de prijzen in het voorjaar dalen, landen zoveel gaan inkopen dat de prijs weer wordt opgedreven. Het heeft dus weinig zin om hier als consument op te wachten.”
Als je energiecontract nu oploopt, raadt Woldring dan ook aan een nieuw contract met vaste prijzen voor een jaar af te sluiten. „De prijzen zijn al een tijdje redelijk stabiel en ik verwacht ook wel dat dit prijsniveau een soort van nieuw normaal is geworden. Ik zou prijzen nog niet voor drie of vijf jaar vastleggen, maar wel voor een jaar. Voordeel is dat we sinds een tijdje ook wel weer zien dat leveranciers goede welkomstkortingen aanbieden. Daar kun je dus van profiteren.”
Ik sta op het punt om een 5 jarig contract af te sluiten bij zondergas. bovenstaande roept 2 vragen bij mij op.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:55:
[...]
Waarschijnlijk voor de 100e maal in het topic, ik wil hier de disclaimer aan toevoegen dat het meenemen van een bonus in je berekeningen op dit moment een slecht idee is. Als de maatschappij omvalt dan vervalt de bonus, deze wordt over het algemeen aan het einde van het contract verrekend/uitgekeerd. Als een maatschappij omvalt haal je het einde van het contract niet en krijg je dus niets. Als je dan de wat hogere tarieven dacht te compenseren met een bonus dan kom je bedrogen uit.
1. Ik neem aan dat bij het omvallen van een maatschappij de "vermindering energiebelasting" wel gewoon doorgerekend wordt? of komt deze dan ook te vervallen. heb geen idee waar/wanneer deze verekend wordt.
2. Er staat dikgedrukt NIET OPZEGBAAR bij het afsluiten, ik neem aan dat dit eigenlijk betekend wel opzegbaar maar tegen de opzegvergoeding van maximaal €125,- per energieaansluiting?
Toch is het geen gekke conclusie dat als heel Europa zijn gasvoorraden gaat vullen, dat ook dan de prijzen weer iets gaan stijgen. Als Oekraine echt in een oorlog terecht komt, met als effect dat Nordstream 2 ook niet meer doorgaat als ik de VS mag geloven, dan gaan de prijzen echt belachelijk hard stijgen. Zeker als de gasvoorraden nog steeds niet gevuld zijn. Dan is echt alles mogelijk wat betreft prijzen.Phoolie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:02:
[...]
Goh, waarom zou meneer Woldring dit nou adviseren? Als er iemand is die er bij gebaat is dat mensen ieder jaar overstappen, het liefst via gaslicht.com, dan is het meneer Woldring zelf
Ja, want dat is een regeling van overheidswege en niet iets van de maatschappij zelf.Nokkenstok schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:08:
[...]
1. Ik neem aan dat bij het omvallen van een maatschappij de "vermindering energiebelasting" wel gewoon doorgerekend wordt? of komt deze dan ook te vervallen. heb geen idee waar/wanneer deze verekend wordt.
Zo heb ik het ook begrepen, ik heb dat niet opzegbaar ook gezien en de voorwaarden vervolgens uitgespit. Daarin staat heel duidelijk dat opzeggen mogelijk is met een opzegvergoeding. Ik vermoed dat deze zin bedoeld is om aan te geven dat het geen variabel contract is wat maandelijks opzegbaar is.2. Er staat dikgedrukt NIET OPZEGBAAR bij het afsluiten, ik neem aan dat dit eigenlijk betekend wel opzegbaar maar tegen de opzegvergoeding van maximaal €125,- per energieaansluiting?
Aan de andere kant geeft budgetenergie nu 600 euro welkomstbonus lees ik op gaslicht.comDrardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:55:
[...]
Dat zonder meer negeren kan ook geld kosten. Maar je moet inderdaad wel kritisch kijken, en als het weinig scheelt zou ik de aanbieding zonder bonus nemen.
Wie zegt dat er een keuze is over NS2? Wat als 'toevallig' alles kapot gaat wat gas levert door Oekraïne.dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Toch is het geen gekke conclusie dat als heel Europa zijn gasvoorraden gaat vullen, dat ook dan de prijzen weer iets gaan stijgen. Als Oekraine echt in een oorlog terecht komt, met als effect dat Nordstream 2 ook niet meer doorgaat als ik de VS mag geloven, dan gaan de prijzen echt belachelijk hard stijgen. Zeker als de gasvoorraden nog steeds niet gevuld zijn. Dan is echt alles mogelijk wat betreft prijzen.
Dan moet het wel open gezet worden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Afgelopen week stond in de krant dat de gasvoorraden al aangevuld zijn. We zijn niet alleen afhankelijk van Rusland voor gas en de vraag is ook of Rusland de gaskraan dicht draait bij een oorlog. Dat kost ze heel veel geld namelijk en in eerdere gespannen situaties is dat volgens mij ook nooit gebeurd.dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Toch is het geen gekke conclusie dat als heel Europa zijn gasvoorraden gaat vullen, dat ook dan de prijzen weer iets gaan stijgen. Als Oekraine echt in een oorlog terecht komt, met als effect dat Nordstream 2 ook niet meer doorgaat als ik de VS mag geloven, dan gaan de prijzen echt belachelijk hard stijgen. Zeker als de gasvoorraden nog steeds niet gevuld zijn. Dan is echt alles mogelijk wat betreft prijzen.
Tevens zijn we druk bezig met de transitie om meer en meer van het gas te gaan. Als Rusland de gaskraan dichtdraait dan versnelt dit proces alleen maar, met als resultaat dat Rusland over een paar jaar met veel gas blijft zitten wat ze niet meer kunnen verkopen. Rusland is er alles aan gelegen om het gas zo snel mogelijk ten gelde te maken en de levering niet te stremmen.
Momenteel komt er heel veel gas per schip binnen vanuit andere landen, als de prijzen stijgen dan komt er nog meer gas (schepen zoeken de beste prijs).
Heb je het nieuws niet gelezen? Je kan ook je GAS van Amerika laten komen. En in Afrika kan je ook inkopen doen.Bschnitz schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:12:
[...]
Wie zegt dat er een keuze is over NS2? Wat als 'toevallig' alles kapot gaat wat gas levert door Oekraïne.
Dan moet het wel open gezet worden.
Trusted
Probleem daarmee is dat dit volgens mij LNG gas is, dat moet nog vermengd worden en daar hebben we nog niet genoeg installaties voor. Ook zijn er maar beperkt aantal punten waar LNG het netwerk in kan.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:13:
[...]
Momenteel komt er heel veel gas per schip binnen vanuit andere landen, als de prijzen stijgen dan komt er nog meer gas (schepen zoeken de beste prijs).
Maar er wordt hier wel gedaan alsof het een no-brainer is om nu over te stappen naar Zondergas en daar een enorme buffer op te bouwen (omdat we einde winter zitten). Dat is dan toch een veel groter risico dan een eventuele bonus van 200 euro?Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:55:
[...]
Die nieuwsberichten verbazen met wel een beetje. De meeste slapers bij de grote maatschappijen hebben nog behoorlijk schappelijke tarieven. Daar gaat het vaak "maar" om een paar tientjes per maand extra.
Wat? De gasvoorraden zijn al aangevuld? Nou ben ik ontzettend benieuwd waar je dat gelezen hebt. Dat zou heel bijzonder zijn.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:13:
[...]
Afgelopen week stond in de krant dat de gasvoorraden al aangevuld zijn. We zijn niet alleen afhankelijk van Rusland voor gas en de vraag is ook of Rusland de gaskraan dicht draait bij een oorlog. Dat kost ze heel veel geld namelijk en in eerdere gespannen situaties is dat volgens mij ook nooit gebeurd.
Tevens zijn we druk bezig met de transitie om meer en meer van het gas te gaan. Als Rusland de gaskraan dichtdraait dan versnelt dit proces alleen maar, met als resultaat dat Rusland over een paar jaar met veel gas blijft zitten wat ze niet meer kunnen verkopen. Rusland is er alles aan gelegen om het gas zo snel mogelijk ten gelde te maken en de levering niet te stremmen.
Het klopt dat we bezig zijn om van het gas te gaan, maar maak je alsjeblieft geen illusies dat dat nu mogelijk is. Misschien dat op Tweakers mensen inderdaad in een A+++ woning wonen met een warmtepomp, maar dat geldt niet voor een groot deel van Nederland natuurlijk. We zijn nog lang niet van het gas af.
Kwestie van risico afweging, als BE omvalt dan moet je rekening houden met 600 euro extra kosten voor je energie binnen de looptijd van het contract. Als je dat kan betalen en daar niet wakker van ligt, dan kan het zeker een goede keuze zijn.wjvh schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:10:
[...]
Aan de andere kant geeft budgetenergie nu 600 euro welkomstbonus lees ik op gaslicht.com
Dat zonder meer negeren kan ook geld kosten. Maar je moet inderdaad wel kritisch kijken, en als het weinig scheelt zou ik de aanbieding zonder bonus nemen.
Afgelopen maanden heeft wel bewezen dat maatschappijen zomaar om kunnen vallen en dat dat serieuze problemen kan opleveren. Niet enkel je voorschotten en bonus zijn weg, je gaat ook een maand de hoofdprijs betalen en moet daarna maar hopen dat je een redelijk gunstig contract kunt afsluiten ergens.
Persoonlijk is mijn advies op dit moment om niet te kijken naar bonussen maar naar de tarieven en te zorgen dat je voorschot niet te hoog uitvalt. Beter na 12 maanden iets bijbetalen dan na 10 maanden al je voorschotten in rook te zien opgaan door een faillissement.
Dat deel is ook zeker niet gek. Het ging mij er meer om dat hij adviseerde om jaarlijks met bonus over te stappen.dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Niet bruikbaar, geen capaciteit om te mengen.skozaa schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:15:
[...]
Heb je het nieuws niet gelezen? Je kan ook je GAS van Amerika laten komen. En in Afrika kan je ook inkopen doen.
Geen oplossing voor op korte termijn. Wellicht lang, voor over 5 jaar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik verwoorde het verkeerd, het wordt niet problematisch. Er is voldoende gas binnengekomen en dankzij de zachte winter niet veel verbruikt. De komende maanden zal de voorraad verder aangevuld gaan worden.dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:17:
[...]
Wat? De gasvoorraden zijn al aangevuld? Nou ben ik ontzettend benieuwd waar je dat gelezen hebt. Dat zou heel bijzonder zijn.
https://www.bnr.nl/nieuws...er-definitief-uitgesloten
Ik stel ook niet dat we vandaag of morgen van het gas zijn, of dat dat over 10 jaar zijn. Maar we zijn hard bezig om minder en minder van het gas afhankelijk te worden. Elke dag worden daar stappen in gezet, als gas serieus schaars wordt zullen deze stappen versnellen.Het klopt dat we bezig zijn om van het gas te gaan, maar maak je alsjeblieft geen illusies dat dat nu mogelijk is. Misschien dat op Tweakers mensen inderdaad in een A+++ woning wonen met een warmtepomp, maar dat geldt niet voor een groot deel van Nederland natuurlijk. We zijn nog lang niet van het gas af.
Ik weet dat we soms gas moeten "bewerken" en dat we hiervoor centrales hebben en ook actief aan het bouwen zijn. Maar of dat het geval is met het gas wat per schip aankomt en of dit dan voor al het gas in die schepen geldt, dat weet ik eerlijk gezegd niet.laurensxeon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:16:
[...]
Probleem daarmee is dat dit volgens mij LNG gas is, dat moet nog vermengd worden en daar hebben we nog niet genoeg installaties voor. Ook zijn er maar beperkt aantal punten waar LNG het netwerk in kan.
Ahh kijk. Ja, maar dat is natuurlijk iets heel anders. Als Oekraine echt in een oorlog terecht komt, dan zit je in winter 2022/2023 potentieel in de kou. Of de industrie zit in de kou, maar lijden gaan we.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Ik verwoorde het verkeerd, het wordt niet problematisch. Er is voldoende gas binnengekomen en dankzij de zachte winter niet veel verbruikt. De komende maanden zal de voorraad verder aangevuld gaan worden.
https://www.bnr.nl/nieuws...er-definitief-uitgesloten
Dat is helemaal waar. Maar we er niks aan ALS de oorlog komt, en daar ging mijn reactie over.Ik stel ook niet dat we vandaag of morgen van het gas zijn, of dat dat over 10 jaar zijn. Maar we zijn hard bezig om minder en minder van het gas afhankelijk te worden. Elke dag worden daar stappen in gezet, als gas serieus schaars wordt zullen deze stappen versnellen.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met "een enorme buffer" opbouwen en wie dat dan adviseert?henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:16:
[...]
Maar er wordt hier wel gedaan alsof het een no-brainer is om nu over te stappen naar Zondergas en daar een enorme buffer op te bouwen (omdat we einde winter zitten). Dat is dan toch een veel groter risico dan een eventuele bonus van 200 euro?
Mijn advies is, zoals ik al eerder gezegd heb, om niet te kijken naar de bonussen en te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn is met je gebruik.
Het is vrij normaal om in de winter in te teren op reserves en in de zomer deze aan te vullen. Het is niet te doen om al het gas op het moment dat het nodig is het land in te krijgen. Het is belangrijk dat we het aanvullen goed doorzetten nu, hoe voller hoe beter.dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:26:
[...]
Ahh kijk. Ja, maar dat is natuurlijk iets heel anders. Als Oekraine echt in een oorlog terecht komt, dan zit je in winter 2022/2023 potentieel in de kou. Of de industrie zit in de kou, maar lijden gaan we.
[...]
In dat geval zal er meer gas uit onder andere Noorwegen komen. We zijn niet enkel en alleen afhankelijk van Rusland. Dat dat (grote) impact zal hebben op onze tarieven, dat geloof ik directDat is helemaal waar. Maar we er niks aan ALS de oorlog komt, en daar ging mijn reactie over.
[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 18-02-2022 10:30 ]
Wintermaanden zijn wel 4/5x zo duur als zomermaanden, maar het termijnbedrag is elke maand gelijk. Oftewel, je gaat met de zomer voor de boeg sowieso een (fors) tegoed opbouwen als je nu overstapt. Als Zondergas omvalt in november, dan ben je dus al je opgebouwde voorschotten kwijt.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Ik begrijp niet wat je bedoeld met "een enorme buffer" opbouwen en wie dat dan adviseert?
Mijn advies is, zoals ik al eerder gezegd heb, om niet te kijken naar de bonussen en te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn is met je gebruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mB87f0LdDY3I1nFi6MMtpNJX.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door henkebek op 18-02-2022 10:31 ]
Als je dat een probleem vind dan kan je ofwel je voorschotbedrag maandelijks aanpassen of zorgen dat deze laag is en je geld achter de hand houdt. Ook kan je kiezen voor een partij als Frank Energie, die werken op een andere manier.henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:30:
[...]
Wintermaanden zijn wel 4/5x zo duur als zomermaanden, maar het termijnbedrag is elke maand gelijk. Oftewel, je gaat met de zomer voor de boeg sowieso een (fors) tegoed opbouwen als je nu overstapt. Als Zondergas omvalt in november, dan ben je dus al je opgebouwde voorschotten kwijt.
Vandaar mijn advies om te zorgen voor een voorschotbedrag wat bij je past.
Ik heb hier in het topic niemand zien roepen om je voorschotbedrag maar hoog te zetten en te zorgen voor een grote buffer, maar dat kan ik gemist hebben natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 18-02-2022 10:32 ]
Daarom moet na al het gezeur van "ongevallen" leveranciers de overheid daar een stokje voor gaan steken; middels een verplichte derdengeldenrekening bijvoorbeeld. Of helemaal geen voorschotten, betalen wat je verbruikt hebt afgelopen maand; we moeten nu niet de hele "voorschotten"regeling behouden omdat x% niet met geld om kan gaan en dit noodzakelijk is voor hen.henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:30:
[...]
Wintermaanden zijn wel 4/5x zo duur als zomermaanden, maar het termijnbedrag is elke maand gelijk. Oftewel, je gaat met de zomer voor de boeg sowieso een (fors) tegoed opbouwen als je nu overstapt. Als Zondergas omvalt in november, dan ben je dus al je opgebouwde voorschotten kwijt.
[Afbeelding]
Dan investeren/inkopen de leveranciers maar met geleend geld van de bank; dan zit daar het risico en niet de centjes van de consument.
20*350ZO45°
Meestal kun je het voorschotbedrag niet helemaal om laag zetten en bouw je dus sowieso een forse buffer op, zelfs al zet je deze zo laag mogelijk.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Ik heb hier in het topic niemand zien roepen om je voorschotbedrag maar hoog te zetten en te zorgen voor een grote buffer, maar dat kan ik gemist hebben natuurlijk.
Je hebt als consument gewoon een keuze hoor, je kan ervoor kiezen om je voorschotbedrag laag te houden of in zee te gaan met een partij als Frank Energie. Daar betaal je in de winter meer en in de zomer minder.Richard schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:34:
[...]
Daarom moet na al het gezeur van "ongevallen" leveranciers de overheid daar een stokje voor gaan steken; middels een verplichte derdengeldenrekening bijvoorbeeld. Of helemaal geen voorschotten, betalen wat je verbruikt hebt afgelopen maand; we moeten nu niet de hele "voorschotten"regeling behouden omdat x% niet met geld om kan gaan en dit noodzakelijk is voor hen.
Dan investeren/inkopen de leveranciers maar met geleend geld van de bank; dan zit daar het risico en niet de centjes van de consument.
Daar hoeft wat mij betreft de overheid geen tijd en geld aan te verspillen. Dat kan prima opgelost worden in de markt. Eventueel met een soort garanatiefonds zoals je dat in andere sectoren ook ziet.
Hoe minder overheidsbemoeienis hoe beter wat mij betreft.
Bij ZonderGas kan je dit simpelweg beïnvloeden door het verbruik lager te zetten. Over het algemeen kan je tijdens de looptijd de voorschotten ook verlagen gaandeweg de maanden, maar of dat bij ZonderGas zo is weet ik niet.henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Meestal kun je het voorschotbedrag niet helemaal om laag zetten en bouw je dus sowieso een forse buffer op, zelfs al zet je deze zo laag mogelijk.
Helemaal omlaag lijkt mij ook niet nodig, praktisch niemand heeft 0 op de meter in NL.
Het is allemaal een kwestie van afwegen en risico analyse. Wat kan je wel en niet dragen als huishouden en welke risico's wil je lopen.
Ben ik met je eens; hoe minder bemoeienis hoe beter. Variabele leveranciers als Frank hebben niet mijn voorkeur. Voorschotbedrag laag houden is heel vaak geen optie; bij vrijwel alle leveranciers waar ik heb gezeten is een plafond ingesteld; lager kun je je voorschotbedrag gewoon niet zetten.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:36:
[...]
Je hebt als consument gewoon een keuze hoor, je kan ervoor kiezen om je voorschotbedrag laag te houden of in zee te gaan met een partij als Frank Energie. Daar betaal je in de winter meer en in de zomer minder.
Daar hoeft wat mij betreft de overheid geen tijd en geld aan te verspillen. Dat kan prima opgelost worden in de markt. Eventueel met een soort garanatiefonds zoals je dat in andere sectoren ook ziet.
Hoe minder overheidsbemoeienis hoe beter wat mij betreft.
Al krijg je E50 per maand terug; moet je alsnog E50 voorschot betalen; waardoor je in slechte geval dus E1200 uit hebt staan bij die betreffende leverancier.
20*350ZO45°
En waarom dacht je dat Ben Woldring aangeeft dat je niet langer dan 1 jaar moet vastleggen? Hij kijkt natuurlijk naar zijn eigen toko. Elk nieuw contract is voor Gaslicht.com kassa. Dat is nl hun verdienmodel. Als gebruikers voor 5 jaar vastleggen dan ziet hij die klanten 5 jaar niet terug.Tony023 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:58:
Telegraaf vandaag
Klopt, en dan moet je dus afwegen wat je moet doen. Als Frank Energie je voorkeur niet heeft (zonder waardeoordeel, ik kan mij dat goed voorstellen) dan zou je ook kunnen overwegen naar 1 van de grotere tenten te gaan. Een Essent of Vattenfal valt niet om verwacht ik, ook hun sublabels zijn dan het overwegen waard. Kwestie van enig onderzoek vooraf doen. Maar dan heb je waarschijnlijk niet de beste tarieven, dus dat moet je allemaal meenemen in je overweging. Wil je de beste tarieven met een hoog risico of neem je genoegen met wat hogere tarieven met minder risico. Er is geen algemene formule die voor iedereen toepasbaar is.Richard schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:42:
[...]
Ben ik met je eens; hoe minder bemoeienis hoe beter. Variabele leveranciers als Frank hebben niet mijn voorkeur. Voorschotbedrag laag houden is heel vaak geen optie; bij vrijwel alle leveranciers waar ik heb gezeten is een plafond ingesteld; lager kun je je voorschotbedrag gewoon niet zetten.
Al krijg je E50 per maand terug; moet je alsnog E50 voorschot betalen; waardoor je in slechte geval dus E1200 uit hebt staan bij die betreffende leverancier.
Tenzij de provisie voor 5 jaar gelijk staat aan 5x1 jaar.robbies schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:46:
[...]
En waarom dacht je dat Ben Woldring aangeeft dat je niet langer dan 1 jaar moet vastleggen? Hij kijkt natuurlijk naar zijn eigen toko. Elk nieuw contract is voor Gaslicht.com kassa. Dat is nl hun verdienmodel. Als gebruikers voor 5 jaar vastleggen dan ziet hij die klanten 5 jaar niet terug.
Maar volgens mij biedt Gaslicht sowieso geen contracten van langer dan 2 jaar aan? Dat is altijd al zo geweest dacht ik, puur om de reden die je noemt.
Dat zinnetje “niet opzegbaar” is hier al vaker besproken. Onzin, ook hier gelden de ACM regels waarbij je gewoon weg kan met de vastgestelde boetes.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:10:
[...]
Ja, want dat is een regeling van overheidswege en niet iets van de maatschappij zelf.
[...]
Zo heb ik het ook begrepen, ik heb dat niet opzegbaar ook gezien en de voorwaarden vervolgens uitgespit. Daarin staat heel duidelijk dat opzeggen mogelijk is met een opzegvergoeding. Ik vermoed dat deze zin bedoeld is om aan te geven dat het geen variabel contract is wat maandelijks opzegbaar is.
Hetzelfde zeiden die vergelijkers ook toen de tarieven vorig jaar heel laag waren. Dát was natuurlijk het echte moment om 3 of 5 jaar vast te leggen, niet nu de prijzen in een soort bubbel verkeren. Al snap ik dat voor veel mensen de rekensom met verbruik op korte termijn versus een opzegboete snel in hun voordeel gemaakt is en ze dan toch maar voor een langjarig contract gaan.robbies schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:46:
[...]
En waarom dacht je dat Ben Woldring aangeeft dat je niet langer dan 1 jaar moet vastleggen? Hij kijkt natuurlijk naar zijn eigen toko. Elk nieuw contract is voor Gaslicht.com kassa. Dat is nl hun verdienmodel. Als gebruikers voor 5 jaar vastleggen dan ziet hij die klanten 5 jaar niet terug.
/f/image/sybY2hmFhflPme75ngUIiePL.png?f=fotoalbum_large)
Net als jij en ik hebben de vergelijkers ook geen glazen bol. Niemand kon op het moment van de lage tarieven voorzien dat ze nu door het dak zouden gaan. Een beetje gek om achteraf kritiek te hebben op een dergelijke advies van dat moment met de kennis van nu.henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Hetzelfde zeiden die vergelijkers ook toen de tarieven vorig jaar heel laag waren. Dát was natuurlijk het echte moment om 3 of 5 jaar vast te leggen, niet nu de prijzen in een soort bubbel verkeren. Al snap ik dat voor veel mensen de rekensom met verbruik op korte termijn versus een opzegboete snel in hun voordeel gemaakt is en ze dan toch maar voor een langjarig contract gaan.
Daarom, niemand die je 5 jaar vast kan houden. Het is dan ook wel het laatste waar ik mij verder zorgen over maak.robbies schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:54:
[...]
Dat zinnetje “niet opzegbaar” is hier al vaker besproken. Onzin, ook hier gelden de ACM regels waarbij je gewoon weg kan met de vastgestelde boetes.
We verschillen hier duidelijk van mening en daar is niets mis mee.Drardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:46:
[...]
Het is al sinds september 2021 regelmatig in het nieuws en mede dankzij de media heeft de overheid rond Prinsjesdag besloten om 400 euro tegemoetkoming te regelen. Ook dit is breed uitgemeten in de media.
Zomaar wat berichten uit september/oktober 2021:
https://www.nrc.nl/nieuws...-energierekening-a4068567
https://www.trouw.nl/buit...de-energiemarkt~b928618f/
https://nos.nl/artikel/24...nwege-hoge-energieprijzen
https://www.ad.nl/wonen/l...-energieprijzen~a6f1f8b5/
https://www.ad.nl/geld/en...je-erover-weten~a754ff59/
https://www.rtlnieuws.nl/...ct-hoge-prijzen-stopgezet
[...]
Papier, dat loopt per definitie maanden achter en moet zeer selectief gekeken worden naar wat er in zo'n blad komt te staan. Het artikel online is beknopt, maar duidelijk en informatief.
[...]
Ik zou werkelijk niet weten waarom vergelijkingssites hier een grotere rol in moeten spelen. Die zijn namelijk erg duidelijk geweest, niet zo lang geleden was er in de media en op de sites te lezen dat ze maar een beperkt aanbod hadden ivm de stijgende prijzen. Veel aanbiedingen werden toen geschrapt.
Tevens heeft Ben Woldring van GasLicht.com regelmatig de media opgezocht:
https://dvhn.nl/extra/Ove...-laag-houdt-27079249.html
https://dvhn.nl/extra/Ene...n-DVHN-Live-27082664.html
https://www.bnr.nl/nieuws...om-verlaag-btw-op-energie
Wat de papieren versie betreft lijkt maanden mij overdreven. En aangezien dit van groot belang is voor de portemonnee van de consument had ik veel meer aandacht verwacht.
Zoals jij zelf al aangeeft speelt dit al een tijdje.
Er zijn meer vergelijkingssites dan Gaslicht.com. Maar ook bij Gaslicht is een gemiddelde voorspelde stijging van 550€ erg laag. De realiteit is dat veel gezinnen veel meer moeten betalen.
MHI SRK 50 ZS-W
Het is geen kritiek. Ik wil alleen maar zeggen dat ze altijd aanraden om een 1-jarig contact af te sluiten. Toen hadden ze niet gelijk, nu misschien weer niet, of wel. We zullen zienDrardollan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:01:
[...]
Net als jij en ik hebben de vergelijkers ook geen glazen bol. Niemand kon op het moment van de lage tarieven voorzien dat ze nu door het dak zouden gaan. Een beetje gek om achteraf kritiek te hebben op een dergelijke advies van dat moment met de kennis van nu.
In de echte wereld werkt het net iets anders.Zuinig schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:17:
Veel dingen hebben ook met keuze's te maken. En veel mensen "lopen graag te koop". Zonnepanelen en een dikke auto is voor iedereen zichtbaar. Een warmtepomp, isolatie, goed glas en andere besparende maatregelen zijn niet zichtbaar. Er zal voor velen toch een verschuiving in dat prioriteitenlijstje moeten gaan optreden of je zet jezelf letterlijk in de kou. Dat is natuurlijk niet zo voor mensen die geld genoeg hebben, die hoeven die keuze's niet te maken (maar doen dat vaak ook wel).
Ik kan als het moet mijn hele huis aanpassen aan verwarmen met een WP. Kostenplaatje is 60K. Dat is serieus veel geld om NU mijn huis aan te passen aan techniek die eigenlijk nog in zijn kinderschoenen staat.
En ja, dit is inclusief alle subsidies enzo.
Dus om maar even gemakzuchtig te zeggen dat het met keuzes te maken heeft is heel makkelijk gezegd. Het gaat in veel gevallen om serieus geld.
[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 18-02-2022 11:54 ]
Je zou een hybride warmtepomp kunnen overwegen. Ik las (sorry, even geen bronnen) dat je hiermee je gasverbruik met ca. 40% kunt reduceren. Deze komt dus naast je gasgestookte CV ketel. Een kennis van me heeft er netto, na aftrek subsidie, inclusief plaatsing, net geen € 3.000,- voor af moeten tikken.backupdevice schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:37:
[...]
In de echte wereld werkt het net iets anders.
Ik woon nu in een vrijstaand huis en stook ongeveer 2000M3 per jaar. Ik kan als het moet mijn hele huis aanpassen aan verwarmen met een WP. Kostenplaatje is 60K. Dat is serieus veel geld om NU mijn huis aan te passen aan techniek die eigenlijk nog in zijn kinderschoenen staat.
...
Dat is altijd een eigen keuze: je kan je maandbedrag heel laag inzetten, zelf spaargeld opzij leggen/houden en aan het eind €1000+ bijbetalen. Andere optie is over een jaar genomen je verbruik en daarmee je voorschot goed inschatten zodat je in ieder geval geval over een jaar genomen precies uitkomt.henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:30:
[...]
[Afbeelding]
Natuurlijk kan je ook maandelijks aanpassen voor wie dat wil, maar waarom zou dat bij een vast contract uitmaken? Je betaalt namelijk (behalve dal/normaal verschil) gewoon hetzelfde tarief, waarvoor ZonderGas inkoopt doet er voor je eindafrekening niet toe. Als je 27ct normaal en 23ct dal betaalt, dan is dat altijd zo, het heet immers een vast tarief. Of ben ik nu heel dom?
Ik snap dat ze voor andere prijzen inkopen, maar als ze failliet zijn ben je sowieso je voorschot kwijt en even simpel gezegd: als je €1200 per jaar kwijt zou zijn met je vaste contract, dan is dat dus €100/mnd. Voor jouw contract maakt het dus echt niks uit of je een paar maanden € 50 betaalt en daarna weer € 150, onder de streep moet je aan het einde van je contractjaar op die €1200 uitkomen. Als je het puur vanwege het risico van faillissement doet, dan kan je net zo goed €50/mnd ipv €100/mnd als voorschot geven. Moet je alleen €600 bijbetalen aan het eind.
Maar then again: als jij bewust ONDER het benodigde voorschot gaat zitten, dan draag je er in DIRECTE zin aan bij dat een bedrijf net dat beetje sneller failliet zal gaan. Die contracten zijn opgebouwd om buffers op te bouwen. Als iedereen elke maand zijn voorschot gaat bijstellen naar het absoluut minimum noodzakelijke voor de energieleverancier om in te kopen, dan zijn ze binnen no-time failliet. En die voorschotbedragen icm tarieven die gevraagd worden zijn wel dé reden (samen met een gezonde bedrijfsvoering) waarom er vanuit de ACM naar solvabiliteit gekeken wordt en waarom er gewaarschuwd wordt voor bedrijven met een negatieve solvabiliteit. Je kan zeggen wat je wilt, maar grotere bedrijven als GreenChoice en Eneco hebben tenminste een hele goede solvabiliteit, dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij zit klopt, maar zoals alles in het leven: daar betaal je voor. Wil je zekerheid (100% heb je nooit) dat je leverancier niet binnen de kortste keren omvalt: dan neem je dus een partij met zeer positieve solvabiliteit. ZonderGas/EnergyZero is niet zo'n partij, die werken op lage marges en scherpe tarieven. Maar nogmaals: als jan en alleman dus hier het advies gaan geven om TE LAAG te gaan zitten met het voorschotbedrag, dan is dat een direct gevaar voor de solvabiliteit van die bedrijven. Je ondermijnt hiermee hun business model en wat er nodig is om een gezond bestaan te kunnen vasthouden. Ik zeg allerminst dat je ze moet gaan spekken en het is natuurlijk al helemaal geen liefdadigheid, maar gezond verstand is wel nodig. En daar ontbreekt het bij bij dit soort adviezen van elke maand je voorschot zo laag mogelijk inzetten. Tuurlijk, als een handjevol mensen dit doen, valt zo'n bedrijf echt niet om. Maar hoe vaker dit geroepen wordt, hoe vaker mensen misschien heel egoïstisch alleen hun eigen paar centjes willen beschermen en daar heb je dus op de lange termijn niks aan. Of wil je soms dat zo'n bedrijf die nu als praktisch enige scherpe tarieven levert ook nog eens in financieel noodweer komt? Want ik neem geen blad voor mijn mond: als je dat niet inziet, ben je niet geschikt om hier dat soort adviezen te geven.
Als je zo bang bent dat een bedrijf omvalt je misschien wat geld kwijt bent wat je eigenlijk sowieso al bespaart tov de tarieven van een ander, dan moet je lekker naar een grote zekere partij gaan en niet klagen.
Gaat er mij om dat er altijd heel makkelijk wordt aangegeven om keuzes te maken. Soms zijn de keuzes wel makkelijk te maken, maar moeilijk uit te voeren als het om serieus geld gaat.Danny the dog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Je zou een hybride warmtepomp kunnen overwegen. Ik las (sorry, even geen bronnen) dat je hiermee je gasverbruik met ca. 40% kunt reduceren. Deze komt dus naast je gasgestookte CV ketel. Een kennis van me heeft er netto, na aftrek subsidie, inclusief plaatsing, net geen € 3.000,- voor af moeten tikken.
Daarnaast hangt er pas 2 jaar een nieuwe HR ketel. Die verwarmt 240M3 zonder problemen en voor dit jaar zonder hoge kosten.
[ Voor 20% gewijzigd door backupdevice op 18-02-2022 11:56 ]
De dame aan de telefoon (overigens 36 min wachttijd gehad) zag gelijk dat er 1 actief was 1 niet actief, dus ze heeft de actieve kunnen "overnemen" en ik heb gelijk het contract binnen.
Ik heb ook de vraag over terugleververgoeding gesteld: ZonderGas heeft geen ingewikkelde constructie of limieten, het is heel simpel: als je meer opwekt dan verbruikt, dan krijg je gewoon dat aantal kWh * het inclusief tarief wat in je contract staat vergoed. Wel is het per meter: dus dal opbrengst tegen dal verbruik en normaal opbrengst tegen normaal verbruik.
In mijn eerdere extreme voorbeeld waarbij je op 1 meter veel overschot hebt en de andere meter veel verbruik hebt, zal dat dus min of meer wel tegen elkaar weggestreept worden. Wel is het dus dat een overschot op normaal dan in € op de rekening "terugbetaald" wordt en een verbruik op dal dan in € op de rekening betaald moet worden.
Heel simpel gezegd: dit is in de basis een voordelige situatie voor mensen met zonnepanelen en elektrische auto('s) zoals wij ook. Want laden (verbruik) van je auto gebeurt voor een groot gedeelte in daltarief en opwekken voor een groot gedeelte (zeg maar gerust geheel) in normaal tarief.
Als je dus 1000 kWh a 23ct/kWh verbruik hebt op dal is dat € 230 verbruik.
Als je vervolgens 1000 kWh a 27ct/kWh opbrengst hebt op normaal is dat € 270 vergoeding.
Zo krijg je dus effectief €40 terug, ondanks dat je onder de streep op 0 kWh verbruik uitkomt.
Stukken beter dan de 11ct/kWh terugleververgoeding die GreenChoice hanteerde en de 8ct die ze in het nieuwe contract zouden geven. Let wel: dit staat los van salderen, wat sowieso voorlopig nog 100% mag. Gaat dus alleen om netto (per meter) meer opwekken dan verbruiken.
Wij hebben een Airco warmtepomp laten installeren, koste wel € 2500,-, maar nu hebben we alleen nog gasverbruik voor warm water en kunnen we bij een hete zomer ook nog gaan koelen.backupdevice schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:37:
[...]
In de echte wereld werkt het net iets anders.
Ik kan als het moet mijn hele huis aanpassen aan verwarmen met een WP. Kostenplaatje is 60K. Dat is serieus veel geld om NU mijn huis aan te passen aan techniek die eigenlijk nog in zijn kinderschoenen staat.
Dus om maar even gemakzuchtig te zeggen dat het met keuzes te maken heeft is heel makkelijk gezegd. Het gaat in veel gevallen om serieus geld.
Verder kunnen veel mensen nog best veel doen aan energiebesparing zonder dat het in de duizenden euro’s gaat lopen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Een hybride warmtepomp valt erg tegen hoor ik van collega’s, je gasverbruik wordt iets minder, maar 40% wordt meestal niet gehaald maar je stroomverbruik gaat wel omhoog! Dan kun je die € 3000,- beter gebruiken voor een betere oplossing om van het gas af te komen.Danny the dog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Je zou een hybride warmtepomp kunnen overwegen. Ik las (sorry, even geen bronnen) dat je hiermee je gasverbruik met ca. 40% kunt reduceren. Deze komt dus naast je gasgestookte CV ketel. Een kennis van me heeft er netto, na aftrek subsidie, inclusief plaatsing, net geen € 3.000,- voor af moeten tikken.
Je moet het ook niet te veel op jezelf betrekken. Het gaat er om dat heel veel mensen zich ook eens bewuster van hun keuze's zullen moeten gaan worden. Jij bent iemand die het zich kan veroorloven maar er wel over nadenkt ( of heeft er over nagedacht). Ik zou ook geen 60k gaan stukgooien op dit moment op iets wat in de kinderschoenen staat. We hebben jarenlang in een zeer luxe positie geleeft, met relatief goedkope energie, die jaren zijn definitief voorbij (er zullen vast nog kortstondige periodes zijn die wel goedkoop zijn maar de grote lijn is stijgend).backupdevice schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:50:
[...]
Gaat er mij om dat er altijd heel makkelijk wordt aangegeven om keuzes te maken. Soms zijn de keuzes wel makkelijk te maken, maar moeilijk uit te voeren als het om serieus geld gaat.
Daarnaast hangt er pas 2 jaar een nieuwe HR ketel. Die verwarmt 240M3 zonder problemen en voor dit jaar zonder hoge kosten.
MHI SRK 50 ZS-W
support zondergas is om te huilen. Het overzetten van de aansluiting is gok werk:dicksterk schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:20:
[...]
bel even naar het numer op energyzero.nl daar kunnen ze je zondergascontracct ook gewoon inzine en je verder hellpen. heb je via die ticket het bewijs van je verhuizing(huurcontract/koopcontracct) meegestuurd? die hebben ze nodig.
Het lijkt me verstandig dat je jouw aangevraagde contract bij Vattenfall opzegt als je klant bij ons wilt worden. Wij zeggen het contract namelijk op bij de actieve energieleverancier op de dag van de overstap. Wanneer je twee aanvragen voor dezelfde dag hebt staan, is het soms een geval van kans welke van de twee door de netbeheerder wordt geaccepteerd.
En uiteraard is zondergas verantwoordelijk voor ook het opzeggen. Wat uiteraard al is gebeurd maar ze snappen het zelf niet.
nextlevel

[ Voor 7% gewijzigd door zen188 op 18-02-2022 12:51 ]
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zoals ik het lees heb je een lopend contract (al dan niet dagelijks opzegbaar) bij leverancier A, heb je bij leverancier B (Vattenfall) in eerste instantie een verlenging/nieuw contract aangevraagd, maar wil je nu toch bij leverancier C (ZonderGas)?zen188 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:50:
[...]
support zondergas is om te huilen. Het overzetten van de aansluiting is gok werk:
Het lijkt me verstandig dat je jouw aangevraagde contract bij Vattenfall opzegt als je klant bij ons wilt worden. Wij zeggen het contract namelijk op bij de actieve energieleverancier op de dag van de overstap. Wanneer je twee aanvragen voor dezelfde dag hebt staan, is het soms een geval van kans welke van de twee door de netbeheerder wordt geaccepteerd.
En uiteraard is zondergas verantwoordelijk voor ook het opzeggen. Wat uiteraard al is gebeurd maar ze snappen het zelf niet.
nextlevel![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik dat juist heb, is het heel normaal dat ZonderGas zegt dat je zelf B moet opzeggen/annuleren. Zij doen alleen (net als elke andere leverancier) een overstap. Ook als je nu al bij Vattenfall zit. Zij zeggen geen nieuw door jou aangevraagde contracten op, want daar hebben ze simpelweg geen zicht op. Of verwacht je soms dat als je bij leverancier H uitkomt dat die B t/m G voor je gaat annuleren?
[ Voor 5% gewijzigd door supercop7373 op 18-02-2022 13:05 ]
Ik heb geen pelletkachel en ook geen warmtepomp.
Je hebt gelijk! Net gecontroleerd en idd verdwenen...supercop7373 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:05:
Is de 5 jaar Zondergas niet meer online te vinden? Ik krijg alleen maar 1,2 en 3 jaar te zien
Ik stap over van A naar B. that's it. Met een opzegtermijn van 30 dagen. Zondergas zegt dat ik zelf het contract moet opzeggen. Terwijl Vattenfal de opzegging al van zondergas heeft ontvangen.MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:02:
[...]
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zoals ik het lees heb je een lopend contract (al dan niet dagelijks opzegbaar) bij leverancier A, heb je bij leverancier B (Vattenfall) in eerste instantie een verlenging/nieuw contract aangevraagd, maar wil je nu toch bij leverancier C (ZonderGas)?
Als ik dat juist heb, is het heel normaal dat ZonderGas zegt dat je zelf B moet opzeggen/annuleren. Zij doen alleen (net als elke andere leverancier) een overstap. Ook als je nu al bij Vattenfall zit. Zij zeggen geen nieuw door jou aangevraagde contracten op, want daar hebben ze simpelweg geen zicht op. Of verwacht je soms dat als je bij leverancier H uitkomt dat die B t/m G voor je gaat annuleren?
Dan denk ik dat ze je verkeerd begrepen hebben. Ik ben overgestapt (vanaf volgende week) naar HVE (ook gewoon Energy Zero) en kreeg vrij direct na aanvraag al de bevestiging van Energiedirect dat ze de opzegging hadden ontvangen. Exact hetzelfde als bij jou dus en dat is ook gewoon goed.zen188 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Ik stap over van A naar B. that's it. Met een opzegtermijn van 30 dagen. Zondergas zegt dat ik zelf het contract moet opzeggen. Terwijl Vattenfal de opzegging al van zondergas heeft ontvangen.
Eerder gaf je aan dat Zondergas het volgende had aangeveven:
Zeker dat doet mij vermoeden dat ze denken dat jij wel degelijk 2 aanvragen voor een overstap hebt lopen. Ze hebben het namelijk over jouw aangevraagde contract bij Vattenfall. Dat is toch echt iets anders dan een lopend contract.zen188 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:50:
[...]
Dat valt denk ik wel mee; 90% van die 60k gaat waarschijnlijk op aan beproefde oplossingen zoals isolatie, dubbel glas, zonnepanelen. Een gemiddelde L/L warmtepomp kost 2.5k inclusief installatie, een warmtepompboiler hoeft vanwege subsidies niet veel meer te kosten dan alleen de installatie.Zuinig schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:43:
Ik zou ook geen 60k gaan stukgooien op dit moment op iets wat in de kinderschoenen staat.
Precies! Per maand de werkelijke energiekosten afrekenen heeft mijn voorkeur.henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:30:
[...]
Gebeld met energyzero (dank voor de tip): de overstap is goed geregeld. Vanwege AVG redenen kunnen ze blijkbaar tegenwoordig de datum van overstap niet meer controleren. Jij ook bedankt voor het meedenken.Phoolie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Dan denk ik dat ze je verkeerd begrepen hebben. Ik ben overgestapt (vanaf volgende week) naar HVE (ook gewoon Energy Zero) en kreeg vrij direct na aanvraag al de bevestiging van Energiedirect dat ze de opzegging hadden ontvangen. Exact hetzelfde als bij jou dus en dat is ook gewoon goed.
Eerder gaf je aan dat Zondergas het volgende had aangeveven:
[...]
Zeker dat doet mij vermoeden dat ze denken dat jij wel degelijk 2 aanvragen voor een overstap hebt lopen. Ze hebben het namelijk over jouw aangevraagde contract bij Vattenfall. Dat is toch echt iets anders dan een lopend contract.
De hoogte van het termijnbedrag is niet (altijd) een eigen keuze. Ik heb nog nooit een maandbedrag kunnen instellen dat lager is dan zo'n 10-15 euro van het gemiddelde historische gebruik van de afgelopen 3/4 jaar. Dan betaal ik in de zomermaanden dus nog steeds flink vooruit. Misschien heb ik dan net pech gehad met de maatschappijen waar ik bij zat, maar zo was het in elk geval voor mij. De potentiële schade komt bij een contractstart in maart voor mij dan al snel boven de 700 euro uit als een bedrijf omvalt in de herfst.MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:49:
[...]
Dat is altijd een eigen keuze: je kan je maandbedrag heel laag inzetten, zelf spaargeld opzij leggen/houden en aan het eind €1000+ bijbetalen. Andere optie is over een jaar genomen je verbruik en daarmee je voorschot goed inschatten zodat je in ieder geval geval over een jaar genomen precies uitkomt.
Dat is normaal. Pas op 26-2 zal de status veranderen in 'actief'.dirk38 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:31:
als het goed is ga ik per 26-2 over naar zondergas. maar in mijn zondergas instellingen staat bij contractstatus status onbekend is dat bij julie ook zo ?
Terugleververgoeding gelijk aan verbruiksvergoeding? Daar geloof ik helemaal niks van. Die klantenservicemedewerkers vertellen wel vaker sprookjes. Een terugleververgoeding is iig gemaximeerd op het kale tarief. Ze gaan je echt niet ook de belastingen en btw vergoeden.MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:08:
Ik heb zojuist kunnen bellen met ZonderGas en een 5-jarig contract kunnen afsluiten. Kreeg eerst de melding dat er meerdere aansluitingen op het adres zouden staan en daarom niet online afgesloten kon worden.
De dame aan de telefoon (overigens 36 min wachttijd gehad) zag gelijk dat er 1 actief was 1 niet actief, dus ze heeft de actieve kunnen "overnemen" en ik heb gelijk het contract binnen.
Ik heb ook de vraag over terugleververgoeding gesteld: ZonderGas heeft geen ingewikkelde constructie of limieten, het is heel simpel: als je meer opwekt dan verbruikt, dan krijg je gewoon dat aantal kWh * het inclusief tarief wat in je contract staat vergoed. Wel is het per meter: dus dal opbrengst tegen dal verbruik en normaal opbrengst tegen normaal verbruik.
In mijn eerdere extreme voorbeeld waarbij je op 1 meter veel overschot hebt en de andere meter veel verbruik hebt, zal dat dus min of meer wel tegen elkaar weggestreept worden. Wel is het dus dat een overschot op normaal dan in € op de rekening "terugbetaald" wordt en een verbruik op dal dan in € op de rekening betaald moet worden.
Heel simpel gezegd: dit is in de basis een voordelige situatie voor mensen met zonnepanelen en elektrische auto('s) zoals wij ook. Want laden (verbruik) van je auto gebeurt voor een groot gedeelte in daltarief en opwekken voor een groot gedeelte (zeg maar gerust geheel) in normaal tarief.
Als je dus 1000 kWh a 23ct/kWh verbruik hebt op dal is dat € 230 verbruik.
Als je vervolgens 1000 kWh a 27ct/kWh opbrengst hebt op normaal is dat € 270 vergoeding.
Zo krijg je dus effectief €40 terug, ondanks dat je onder de streep op 0 kWh verbruik uitkomt.
Stukken beter dan de 11ct/kWh terugleververgoeding die GreenChoice hanteerde en de 8ct die ze in het nieuwe contract zouden geven. Let wel: dit staat los van salderen, wat sowieso voorlopig nog 100% mag. Gaat dus alleen om netto (per meter) meer opwekken dan verbruiken.
Dan was ik nog net op tijd. Alleen gas gedaan.
125 euro opzegvergoeding als het mis gaat allemaal. Prima bedrag om alsnog mee over te stappen.
Als de gasprijzen stijgen alleen duimen dat Zondergas niet omvalt
Klopt! Zondergas heeft besloten de 5 jr aanbieding te verwijderen. Dat is aangepast in het prijzenoverzicht.supercop7373 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:05:
Is de 5 jaar Zondergas niet meer online te vinden? Ik krijg alleen maar 1,2 en 3 jaar te zien
Verder wat kleine wijzigingen, met name kleine verhogingen welkomstbonus en een miniem lagere tarieven voor Mediamarkt en gas van HEM. Ook vd Bron via eigen website toegevoegd omdat deze constant verdwijnt van Gaslicht.com
Klopt, in het jaarcontract bij Vattenfall waar ik nog in zit, kon ik pas na 6 maanden het door hun gekozen termijnbedrag aanpassen. Dat is zo'n detail dat ze je vooraf niet vertellen.henkebek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:34:
[...]
De hoogte van het termijnbedrag is niet (altijd) een eigen keuze.
Is energyzero dan met leaseplan en zondergas 3jaar nogsteeds de goedkoopste qua gas- en stroomprijzen, of is er nu weinig verschil meer met de rest nu de 5-jarige deal is verdwenen?Cap schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:37:
[...]
Klopt! Zondergas heeft besloten de 5 jr aanbieding te verwijderen. Dat is aangepast in het prijzenoverzicht.
Verder wat kleine wijzigingen, met name kleine verhogingen welkomstbonus en een miniem lagere tarieven voor Mediamarkt en gas van HEM. Ook vd Bron via eigen website toegevoegd omdat deze constant verdwijnt van Gaslicht.com
Wel jammer, die deal was hier ruim 3 weken(eerst hve toen zondergas) veruit de goedkoopste energiedeal die er te krijgen was deze winter.
algemeen: misschine moet iemadn (ik kan het niet sorry want de sites van energyzero zijn niet heel blind-vriendelijk) eens kijke of de 5-jarige deal bij een andere energy-zero partner is opgedoken
Dit topic is gesloten.
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4