Graag jullie advies wat handig is;
Situatie:- Sinds een maand 15x 370Wp zonnepanelen op plat dak, zuid-west orientatie, verwachte opbrengst per jaar: 4000-4900 kWh
- Woning met stadswarmte, elektra only voor dit topic dus
- Jaarlijks verbruik: 4300 kWh
- Dubbel telwerk
De kans is dus vrij groot dat ik netto terug ga leveren.
Verlengaanbod greenchoice
Mijn huidige leverancier greenchoice heeft een verlengaanbod met welkomstbonus v. EUR 180,- klaar staan.Dat is hoger dan de welkomstbonussen op gaslicht/independer/consumentenbond vergelijkingsites. (Misschien heeft het aanbiedingsysteem nog geen rekening gehouden emt de PV panelen?)
Daarbij de onderstaande levertarieven:
Normaaltarief (per kWh): € 0,4141
Daltarief (per kWh): € 0,3449
Vaste leveringskosten (per maand): € 6,3333
Cashback bonus : €180
Zie ik iets over het hoofd of is dit inderdaad een aantrekkelijk aanbod? Mijn redenering: Als de kans groot is dat ik netto teruglever is die hogere welkomstbonus mooi meegenomen.
Dan resteert nog wat ik evt. vergoed zou krijgen voor terug te leveren stroom:
Teruglevertarief van greenchoice is 8ct/kWh. Daarbij lees ik "Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik." Betekent dit dat ik effectief gesaldeerd krijg tegen daltarief? (Dat lijkt me dan niet heel gunstig).
Aanbod vergelijkingssite: United consumers
Op de vergelijkingsite van consumetenbond is het meest competitieve aanbod van greenchoice:
Normaaltarief per kWh € 0,44405
Daltarief per kWh € 0,36014
Teruglevertarief normaal* € 0,29969
Vaste leveringskosten per jaar € 99,99
Cashback bonus : €115
De leverkosten zijn hier hoger dan bij het verlengaanbod.
Maar hoe kan het teruglevertarief hier zo hoog zijn? Klopt dat wel? Volgens
gaslicht geldt hierbij: "Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding."
Wat zou slim zijn in mijn situatie? Ik heb wat moeite om de twee opties met elkaar te vergelijken gezien de verschillen in teruglevertarief en de daarbij geldende dal/nachttarieven.
[
Voor 11% gewijzigd door
JasperE op 13-02-2022 11:14
]