Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.432 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 21:19
CarpeVentum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:23:
[...]

Die boete heb je er na een jaar wel dik uit, afhankelijk van je gebruik. En zo tegen de markt in is het niet: prijzen rond de 44.000 is nog steeds een veelvoud van wat gas een jaar geleden kostte.
Mijn verbruik netto met aftrek van de teruglevering is 600kWh en 350m3 gas. Ik heb in feb/maart 2021 gas verbruikt voor de CV omdat de warmtepomp ingevroren was. In 2020 was het 240m3 toen hadden we een zachte winter. 2019 was het weer 375m3.

Met de tarieven van Zondergas op dit moment zou ik al wel besparen (€2,09 per m3 nu bij BE en bij Zondergas €1,12 per m3). Stel nu dat het gas volgend jaar naar €0,85 per m3 gaat (27 cent goedkoper). Dan moet ik een paar jaar zitten om die 250 euro eruit te halen met mijn verbruik van 350m3.
Voor 250 euro moet ik dan bij een fictief prijsverschil van 27 cent ongeveer 925m3 verstoken. Dat is met mijn verbruik 2,5 jaar.

Nu kreeg ik vandaag de flexibele tarieven van BE voor de maand maart:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vmRy7PJT/BE-tarief-maart.png

Dat is al een heel verschil met de €2,09 die ik nu betaal bij ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42
Ik zie zojuist een artikel op Nu.nl over de claims jegens het failliete Welkom Energie.

Voor degenen die het willen lezen, want deze zaak wordt natuurlijk de referentie voor toekomstige faillissementen.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Danny the dog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:50:
Ik zie zojuist een artikel op Nu.nl over de claims jegens het failliete Welkom Energie.

Voor degenen die het willen lezen, want deze zaak wordt natuurlijk de referentie voor toekomstige faillissementen.
20 miljoen.....dat is nogal wat. Dit bewijst maar weer dat je een contract met een welkomsbonus moet vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny the dog
Pierre_nr1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:12:
[...]
20 miljoen.....dat is nogal wat. Dit bewijst maar weer dat je een contract met een welkomsbonus moet vermijden.
De beste bonus / korting, is als die niet nodig is.

Ik heb altijd de leveranciers met die hoge 'aantrekbonussen' gemeden, ook al stonden ze bovenaan in de lijst op de vergelijkingssites. Als ze pas met bonus even duur kunnen zijn als de concurrentie, zijn de tarieven gewoon te hoog. Dan sta je mooi te kijken als je 'over je bundel' heen gaat (lees: voorschotbedrag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Pierre_nr1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:12:
[...]
Dit bewijst maar weer dat je een contract met een welkomsbonus moet vermijden.
Dan vallen wel enorm veel leveranciers af als je daarop filtert. Als de tarieven laag zijn en de krijgt als bonus nog een bedrag kan dat toch prima. Ik maak al 10 jaar gebruik van een jaarlijkse bonus en gaat tot zover nog prima en heb daarmee best veel geld bespaard. En ja, sommigen hebben de pech dat het fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
jongetje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Dan vallen wel enorm veel leveranciers af als je daarop filtert. Als de tarieven laag zijn en de krijgt als bonus nog een bedrag kan dat toch prima. Ik maak al 10 jaar gebruik van een jaarlijkse bonus en gaat tot zover nog prima en heb daarmee best veel geld bespaard. En ja, sommigen hebben de pech dat het fout gaat.
De situatie van de afgelopen 10 jaar is helaas gewijzigd. Het probleem is dat gas schaars aan het worden is en de prijzen enorm zijn gestegen. De kans op omvallen van de kleinere aanbieders is een stuk groter geworden door de hoge inkoopprijzen die terugverdiend moeten worden. Sterker nog, er zijn er al een aantal omgevallen. Ik ben blij met mijn eerdaags ingegaande HVE contract voor 5 jaar, 5 jaar gas en stroom €1.06/€0,24 en geen welkomstbonus. Mochten ze omvallen dan heb ik gewoon mijn werkelijke maandtermijn betaald en ben gevrijwaard van het wachten op een curator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Pierre_nr1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:14:
[...]
Ik ben blij met mijn eerdaags ingegaande HVE contract voor 5 jaar, 5 jaar gas en stroom €1.06/€24 en geen welkomstbonus.
[...]
Het blijft belangrijk om de juiste bedragen te noemen. Ik denk dat je voor stroom €0.24 per kWh bedoelt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
Binnetie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:36:
[...]

...(€1,66/m3)

Precies ja. Ik zit nog een paar dagen op €0,93 (ex Fenor), daarna 2 weken op €2,12 en vanaf maart op €1,66. Dat is een daling van 46 cent/m3. Er komt nog wat korting bij vanwege bestaand internet-abo.
Vooralsnog blij dat ik niet ben overgestapt naar HVE/ZG, want zoals het er nu uitziet verdien ik de opzegboete binnen een jaar niet terug. Deze zachte winter is ons verbruik gemiddeld maar 1,6 m3 per dag. Vanaf komend najaar stoken we elektrisch, dus dan is de druk van de ketel. Zowel letterlijk als figuurlijk.

• mokat
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Ik moet mijn energie contract binnenkort vernieuwen.

Recent hebben we een laadpaal gekregen voor een EL-voortuig.

Omdat het voertuig laadt op het prive-contract maar de kosten voor de werkgever zijn, stort de laadpaal company de geladen KWH x vergoeding van ~0,25 terug op de prive-rekening. Deze verrekenen ze met de werkgever.

Deze huidige <0.25 per KWH> vergoeding dekte tot voor kort de meeste 1-jarige prive contracten.

Nu dat de markt zo in beweging is moet ik aan de laadpaal company het KWH tarief opgeven van het nieuw af te sluiten contract.

Ik zie dat de lokale gemeentelijke laadpalen <om de hoek> in feite een lager KWH-tarief hebben dan het gemiddelde contract dat ik prive kan afsluiten. Het is vreemd voor de betalende werkgever dat het thuisladen meer kost dan de publieke paal om de hoek.

Nu zijn er partijen zoals "Zonder Gas" die met een 5-jarig contract wel onder dat publieke laadpaal tarief komen.

Het punt is dat mijn verbruik betreffende de auto lastig te voorspellen is. Deze fluctueert nogal .

Bij de Eneco's van deze wereld durf ik wel een te hoog maand tarief te parkeren wat bij de eind-afrekening weer terugkomt, maar bij kleine partijen (die kunnen omvallen) sta ik niet graag te veel in de plus.

Ik heb dan liever een grote na-heffing voor extra KWH verbruik dan een grote teruggave op minder verbruik.

Mijn vraag: Zou het dan raadzaam zijn om bij zo'n kleine goedkopere partij <die kan omvallen> een contract af te sluiten met relatief te lage (defensieve) gebruiks inschatting? Dit zodat ik bij hen nooit vet in de plus kan komen te staan. Zitten hier mitsen en maren aan?

Heeft het voor het contract gevolgen als je bijvoorbeeld KWH verbruik : 1500 hoog - 1500 Laag opgeeft terwijl het werkelijke gebruik met auto op 3500 hoog - 3500 laag kan uitkomen?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Die is naar de huidige markt superscherp.

Heb je een linkje? Als ik "zondergas" google, vind ik alleen een installatiebedrijf van duruzame verwarmingssystemen en geen energieleverancier.
https://www.zondergas.nu/slimme-energie/

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@mokat: zeker bij een kleinere levverancier is heel erg onder de werkeljkheid gan zitten in fiete je energieleverancier omzeep helpen, zeker als teveel mensen dat gaan doen. in jouw voorbeeld zou ik zeggen: zet ze allebei op 3000 en als je dan 3500 verbruikt is dat nog wel te doen, maar ze meer dan de helft onder het verwachte verbruik zetten is echt teveel. en bij eneco gaan zitten maakt dat je zovel duurder uit bent dat zelfs een verlies op voorschotbedragen nog voordeliger is. overigens: als je voor automatischincasso kiest kan je de laatste 2 bedragen bij faillissemetn storneren, dus dat beperkt je risico ook weer.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 19:58
dicksterk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:05:
@mokat: zeker bij een kleinere levverancier is heel erg onder de werkeljkheid gan zitten in fiete je energieleverancier omzeep helpen, zeker als teveel mensen dat gaan doen. in jouw voorbeeld zou ik zeggen: zet ze allebei op 3000 en als je dan 3500 verbruikt is dat nog wel te doen, maar ze meer dan de helft onder het verwachte verbruik zetten is echt teveel. en bij eneco gaan zitten maakt dat je zovel duurder uit bent dat zelfs een verlies op voorschotbedragen nog voordeliger is. overigens: als je voor automatischincasso kiest kan je de laatste 2 bedragen bij faillissemetn storneren, dus dat beperkt je risico ook weer.
Ik snap je advies niet zo goed. Hij geeft juist aan dat hij nog niet zo goed weet of zijn verbruik rond de 1500 of wellicht op 3500 zal zitten. Dat is opzich toch niet zo gek wanneer je voor het eerst elektrisch gaat rijden? Zeker voor stroom zal het toch niet zo erg zijn? Als je 2000 te weinig inschat, dan moet je zo'n 500 euro bijbetalen op jaarbasis en dan ga ik er vanuit dat je niet tussentijds je maandbedrag aanpast. Ik zou @mokat in dat geval juist adviseren om zijn huidige verbruik (of iets hoger) gewoon op te geven en dan maandelijks even te controleren of hij nog goed zit en waar nodig naar boven aanpassen om hoge bijbetaling te voorkomen.

Oftopic: als je op iemand wilt reageren, dan is een @ gevold door de username een goede optie, zorg alleen wel dat je die username dan ook even aanklikt in de dropdownlist. Dan krijgt die persoon een notificatie ;) Zeker in zo'n bomvol topic als dit, voorkom je dan dat mensen over je reactie heen lezen.

• dicksterk
voor diegenen die nog wachten op de verwerkign van hun incassomachtigign bij zondergas of hve: als je gewoon naar energyzero belt is het zo geregeld. ze zeiden dat mij hve machtigign inmiddels was verwerkt maar verwerkten hem voor de zekerheid ng een keer, dus dat is opgelost. energyzero heft gewoon inzicht in deze contracten.

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 13:21
Binnetie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]

Ik zit nu ook bij BE in een soortgelijke situatie. De BE all-in tarieven voor deze maand (feb) zijn erg hoog 2,09704 m3 gas en 0,59513 kWh normaaltarief en 0,45941 kWh daltarief.

Ik had me vanwege die tarieven deze week (na lang wikken en wegen) aangemeld bij Zondergas, met de gedachte ik kan toch altijd binnen 2 weken annuleren als de tarieven van BE voor maart een stuk lager uitvallen.

Met de BE tarieven van februari had ik de opzegvergoeding van 250 euro er in de ~3 maanden uit (maart/april/mei) als ik nu ga rekenen met de tarieven voor de maand maart duurt het ~6 maanden.

Ik denk dus dat ik mijn bestelling bij Zondergas ga annuleren.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:00
Cap schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Al geprobeerd wat bovenaan in de spreadsheet met rode letters staat? :?

[...]
Er is gen menu, er is geen , bestand, , laat staan downloaden!

Tweakers search biedt geen werkende oplossing alleen dit bericht en twee niet relevante berichten.

Verkoper belt straks,zucht.

[ Voor 4% gewijzigd door donaldk op 10-02-2022 14:31 ]

• Danny the dog
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:30:
[...]
Er is gen menu, er is geen , bestand, , laat staan downloaden!

Tweakers search biedt geen werkende oplossing alleen dit bericht en twee niet relevante berichten.

Verkoper belt straks,zucht.
Als je op deze link klikt, kun je wel downloaden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik weet niet waar @donaldk naar zit te kijken maar zowel in de link van de topic start (eerste post van dit topic die je ook vindt als 1 hit wanneer je op "sheet zoekt") als in de link in het bericht wat ie quote is het menu + de optie downloaden er ook. Althans al ik die open in een nieuw prive / incognito venster (dus niet ingelogd in een google account). Doen jullie iets op een andere manier :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xjm95xt3nZ_1bzZfGnc6dO4JHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKSSfsA1DmfRISkgAiJcG3Dc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 10-02-2022 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Danny the dog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Misschien kan @Aardwolf de gepinde link wel updaten en het 'htmlview' gedeelte uit de url weghalen? Dan krijg je de normale Google Sheets view. @donaldk

@Cap De url die hieronder in het rood staat moet eigenlijk even aangepast worden. Die HTML view is niet zo handig.

[ Voor 11% gewijzigd door CarpeVentum op 10-02-2022 14:44 ]

• donaldk
Danny the dog schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Dank je, maar invullen gaat dan weer niet, grmbls. Niet via de xls,noch de ODF (foutmelding, bij openen) download.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
CarpeVentum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Misschien kan @Aardwolf de gepinde link wel updaten en het 'htmlview' gedeelte uit de url weghalen? Dan krijg je de normale Google Sheets view. @donaldk

@Cap De url die hieronder in het rood staat moet eigenlijk even aangepast worden. Die HTML view is niet zo handig.
htmlview weg gehaald uit url en dan vult google dat aan met edit, tot: https://docs.google.com/s...AJ7Ic/edit#gid=1620290679

Maar hoe hem te gebruiken voor eigen tarieven?

• Cap
  • Niet online

Cap

Waar open je de XLS in? Hier gaat het prima als ik hem open in een (niet eens al te nieuwe) versie van Excel.

En wat maakt het verder uit dat de 'verkoper straks belt'? Laat ze het aanbod maar mailen. Dan kan je rustig vergelijken in je eigen tijd ipv ja te moeten zeggen op iets aan de telefoon.

• donaldk
Cap schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:43:
Ik weet niet waar @donaldk naar zit te kijken maar zowel in de link van de topic start (eerste post van dit topic die je ook vindt als 1 hit wanneer je op "sheet zoekt") als in de link in het bericht wat ie quote is het menu + de optie downloaden er ook. Althans al ik die open in een nieuw prive / incognito venster (dus niet ingelogd in een google account). Doen jullie iets op een andere manier :?

[Afbeelding]
Let op:
Superhandige sheet met alle aanbiedingen: https://docs.google.com/s...c/htmlview#gid=1620290679

gebruik ik, dat was de enige die ik vond op openingspagina.

• Cap
  • Niet online

Cap

donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Let op:
Superhandige sheet met alle aanbiedingen: https://docs.google.com/s...c/htmlview#gid=1620290679

Nogmaals kijk even naar de link in de topicstart (eerste post). Die werkt. En als je dan de xls downloadt en lokaal op je computer opent in Excel kan je wijzigen.

• donaldk
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Let op:

Oh jee 'protected view' balkje kijk je altijd onderdoor.

Ik ben bang dat de tarieven die mijn moeder te horen kreeg toen ze net naar de KBO belde, uiteindelijk kale tarieven blijken te zijn, Gas 1,18 piek stroom 31 dal (na 23u) 26 cent.

Ik gebruik de freebie versie van xcell/word die met windows 7 kwam, dus ik meen 2010. maar internet source may be unsafe enable editing, die beveiliging nekt mij iedere keer.

• Cap
  • Niet online

Cap

Als jouw versie van excel niet werkt download dan de gratis open office versie of zo en open hem daarin. Of log in op google met een google account, ga naar google spreadsheet en open hem daarin. Je kan als je ingelogd bent in google zelfs direct vanuit de sheet een "kopie maken" in het bestand menu. Dat werkt gegarandeerd. Genoeg opties dus. Succes.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 10-02-2022 15:01 ]

• donaldk
Cap schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:58:
Als jouw versie van excel niet werkt download dan de gratis open office versie of zo en open hem daarin. Of log in op google met een google account, ga naar google spreadsheet en open hem daarin. Je kan als je ingelogd bent in google zelfs direct vanuit de sheet een "kopie maken" in het bestand menu. Dat werkt gegarandeerd. Genoeg opties dus. Succes.
Microsoft 2010 Starter werkt wel, maar MS zeurt altijd, omdat het een gedownload bestand is. Dus ja alles werkt tot zover. 1,18 gas kaal is zo te zien alsnog laagste in spreadsheet.

• Phoolie
dicksterk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:26:
voor diegenen die nog wachten op de verwerkign van hun incassomachtigign bij zondergas of hve: als je gewoon naar energyzero belt is het zo geregeld. ze zeiden dat mij hve machtigign inmiddels was verwerkt maar verwerkten hem voor de zekerheid ng een keer, dus dat is opgelost. energyzero heft gewoon inzicht in deze contracten.
Wat bedoel je met de verwerking van de machtiging?Je krijgt toch een link, daarmee wordt je doorgestuurd naar je digitale bankomgeving en daar geef je een machtiging af? Direct daarna is het verwerkt, toch? Of is dat nog ergens terug te vinden?

• Ripescut
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-05 11:20
pffff, de prijzen van zondergas zijn toch wel echt een verschil...ik heb net alles via budgetenergie afgesloten en ik weet niet of het nog lukt om er van af te zien en voor zondergas te gaan.
De verwoording van het herroepingsrecht formulier is een beetje verwarrend...is de 14 dagen per de aanvraag en val ik buiten de boot of is de 14 dagen bedenktijd pas vanaf het begin van m'n contract?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGZlzRqc_BbjjCqONgWTK5n9mWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gV9lMphREpAakbw3o9utIrTB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op 19-01-2022 het contract aangevraagd, de startdatum van m'n contract is 02-02-2022...is dit te laat om het contract binnen de 14 dagen bedenktijd te ontbinden?

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ripescut schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:16:
pffff, de prijzen van zondergas zijn toch wel echt een verschil...ik heb net alles via budgetenergie afgesloten en ik weet niet of het nog lukt om er van af te zien en voor zondergas te gaan.
De verwoording van het herroepingsrecht formulier is een beetje verwarrend...is de 14 dagen per de aanvraag en val ik buiten de boot of is de 14 dagen bedenktijd pas vanaf het begin van m'n contract?

[Afbeelding]

Ik heb op 19-01-2022 het contract aangevraagd, de startdatum van m'n contract is 02-02-2022...is dit te laat om het contract binnen de 14 dagen bedenktijd te ontbinden?
Dan ben je te laat. De 14 dagen bedenktijd gaat in vanaf het moment van afsluiten/ontvangen van de overeenkomst.

• Cap
  • Niet online

Cap

donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:06:
[...]

1,18 gas kaal is zo te zien alsnog laagste in spreadsheet.
Als het een modelcontract is wel ja, niet als het een vaste prijs contract is. En het vastrecht kan ook nog een rol spelen, bijv maandelijks 5 euro vaste kosten vs 10 euro.

• donaldk
Pierre_nr1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:14:
[...]

De situatie van de afgelopen 10 jaar is helaas gewijzigd. Het probleem is dat gas schaars aan het worden is en de prijzen enorm zijn gestegen. De kans op omvallen van de kleinere aanbieders is een stuk groter geworden door de hoge inkoopprijzen die terugverdiend moeten worden. Sterker nog, er zijn er al een aantal omgevallen. Ik ben blij met mijn eerdaags ingegaande HVE contract voor 5 jaar, 5 jaar gas en stroom €1.06/€0,24 en geen welkomstbonus. Mochten ze omvallen dan heb ik gewoon mijn werkelijke maandtermijn betaald en ben gevrijwaard van het wachten op een curator.
Behalve als ze net voor de winter omvallen heb je hele jaar teveel betaald en betaal je bij nieuwe aanbieder alsnog de dure wintertarieven.

Mijn broer is zowel getroffen door die Consumentenbond aanrader enkele jaren terug, als door eerste die dit najaar omviel, namen ben ik even kwijt. Die heeft dus twee keer al snel duizend euro verloren op die manier.

Fenor viel later ook om, ik had gezien zijn eerdere ervaring drie jaar geleden expres voor een van 's werelds grootste aanbieders Engie, van Suez. Fenor scheelde toen zo marginaal van eigenhuis deal Engie 3 jaar, dat ik het gezeik met de rekening,waarom ze bekend waren lekker vermeed.

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
darkdesign schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Dan ben je te laat. De 14 dagen bedenktijd gaat in vanaf het moment van afsluiten/ontvangen van de overeenkomst.
Bovenstaande klopt. Je bent helaas dus te laat en kan er in principe alleen van af door een boete te betalen.

• Pierre_nr1
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Behalve als ze net voor de winter omvallen heb je hele jaar teveel betaald en betaal je bij nieuwe aanbieder alsnog de dure wintertarieven.

Mijn broer is zowel getroffen door die Consumentenbond aanrader enkele jaren terug, als door eerste die dit najaar omviel, namen ben ik even kwijt. Die heeft dus twee keer al snel duizend euro verloren op die manier.

Fenor viel later ook om, ik had gezien zijn eerdere ervaring drie jaar geleden expres voor een van 's werelds grootste aanbieders Engie, van Suez. Fenor scheelde toen zo marginaal van eigenhuis deal Engie 3 jaar, dat ik het gezeik met de rekening,waarom ze bekend waren lekker vermeed.
Dat is inderdaad waar. Het hangt er ook veel vanaf hoe hoog je verbruik is. Ik ga €41,- per maand betalen aan HVE, dus mocht deze omvallen voor de winter dan is de 'schade' zeer beperkt.

Ik weet niet of je je maandtermijn kan aanpassen bij HVE. Mocht dat kunnen dan zou je het iedere maand kunnen aanpassen, ook dan beperk je je risico.

• donaldk
Cap schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Als het een modelcontract is wel ja, niet als het een vaste prijs contract is. En het vastrecht kan ook nog een rol spelen, bijv maandelijks 5 euro vaste kosten vs 10 euro.
Oops, scrollvenster, ik zag enkel onderste deel van. Dacht al. Had eerder al gezien dat vangaslos opvallend gunstig was juist met gas. Nou ja bij 5 jaar. Voor 1 jaar is het 1,11 kaal.

Wij hebben best een hoog gasverbruik met 2300-2500 kuub per jaar en 6K+ KWh per jaar. Ferrarismeter heeft sinds zogenaamde afschakeling stuurstroompje geen enkel keer gehaperd, maar toch werd je omgezet naar een enkeltarief. Engie meldde dat na installatie digimeter je automatisch dal/piek hebt, voor enkel tarief moet je opt-out.

Hoe snel zullen tarieven dalen, is 5 jaar uberhaupt te overwegen? En is die zondergas, uberhaupt te vertrouwen,klinkt als een reseller?

• donaldk
Pierre_nr1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is inderdaad waar. Het hangt er ook veel vanaf hoe hoog je verbruik is. Ik ga €41,- per maand betalen aan HVE, dus mocht deze omvallen voor de winter dan is de 'schade' zeer beperkt.

Ik weet niet of je je maandtermijn kan aanpassen bij HVE. Mocht dat kunnen dan zou je het iedere maand kunnen aanpassen, ook dan beperk je je risico.
Tja, wij zaten na afschaffen daltarief voor ferarismeter op iets van 273 in plaats van 258 per maand. 1 jaar aanbod in december (drie jaar liep begin van februari af) was 439, 473 ofzo voor 3 jaar en in januari 798 en in februari 697, bij Engie. Dan loopt het snel op. Meestal laten ze zelfs negatief verbruikers maand bedrag niet onder bepaald minimum instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Hoe snel zullen tarieven dalen, is 5 jaar uberhaupt te overwegen? En is die zondergas, uberhaupt te vertrouwen,klinkt als een reseller?
Daar is al meer dan genoeg over gezegd in dit topic. Even zoeken en teruglezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:22
Had afgelopen zondag 5 jaar bij zondergas afgesloten. Afgelopen dagen dit topic niet gevolgd helaas, dus zag nu pas dat de tarieven maandag al weer gedaald waren. Gelijk vandaag even gebeld om op te zeggen en direct via de PC weer een 5 jaar contract afgesloten. Die 5 dagen dat ik dan later overstap kan wel uit met het lagere gas tarief.
Ik las in dit topic dat ze dus de tarieven op maandag/dinsdag altijd updaten. Even opletten dus of ze nog verder dalen volgende week.

• donaldk
Rutger Mulder schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:52:
Had afgelopen zondag 5 jaar bij zondergas afgesloten. Afgelopen dagen dit topic niet gevolgd helaas, dus zag nu pas dat de tarieven maandag al weer gedaald waren. Gelijk vandaag even gebeld om op te zeggen en direct via de PC weer een 5 jaar contract afgesloten. Die 5 dagen dat ik dan later overstap kan wel uit met het lagere gas tarief.
Ik las in dit topic dat ze dus de tarieven op maandag/dinsdag altijd updaten. Even opletten dus of ze nog verder dalen volgende week.
Dat is dus die 0,57685 kaal per kuub gas, van de spreadsheet? Wat was het eerst dan? Of is het vooral stroom dat daalt in prijs?

60 eurocent per kuub minder dan ik net hoorde (we krijgen mail) van Energiebesteding (of is het Energie Besteding b.v.) met Service House als vergunninghouder. Partner van PCOB/KBO (ouderenorganisaties),maar hij levert aan iedereen. Variabel tarief is all-in een duppie hoger per kuub 1,83 in plaats van 1,73

• mokat
Phoolie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Ik snap je advies niet zo goed. Hij geeft juist aan dat hij nog niet zo goed weet of zijn verbruik rond de 1500 of wellicht op 3500 zal zitten. Dat is opzich toch niet zo gek wanneer je voor het eerst elektrisch gaat rijden? Zeker voor stroom zal het toch niet zo erg zijn? Als je 2000 te weinig inschat, dan moet je zo'n 500 euro bijbetalen op jaarbasis en dan ga ik er vanuit dat je niet tussentijds je maandbedrag aanpast. Ik zou @mokat in dat geval juist adviseren om zijn huidige verbruik (of iets hoger) gewoon op te geven en dan maandelijks even te controleren of hij nog goed zit en waar nodig naar boven aanpassen om hoge bijbetaling te voorkomen.
Beide Heren ....... bedankt voor uw feedback & advies . Het tunen van mijn maandbedrag aan werkelijk verbruik is een goede optie.

Ik wil voornamelijk voorzichtig zijn met de voorgeschoten bedragen. Is het zo dat tarieven per KWH altijd gelijk blijven ongeacht of ik uiteindelijk het dubbele verbruikt heb?

Wat ik met name een beetje tricky vind is dat een partij als "zonder gas" niet in een vergelijkingstool zoals Pricewise wordt getoond terwijl deze wel de providers toont die niet bij hen afgesloten kunnen worden. "Van de Bron"wordt bijvoorbeeld wel getoond terwijl Pricewise niet als intermediair optreed. Ik vroeg me af wat de reden is dat "zonder Gas "niet getoond wordt.

Grt - Mokat

• mokat
t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:49:
[...]

Dit jaar 75 euro, volgend jaar 45, dat scherlt nogal.

Bij 10% marge en de wettelijke opslagen en belastingen is dat 1.51 resp. 1.12 per m3 consumentenprijs.

Toegegeven, het is meer dan de 75 cent die je op je oude contract vaak hebt staan, maar geen veelvoud.
Hierboven gaat over gas, maar wat m.b.t. de KWH tarieven?

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:48
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Dat is dus die 0,57685 kaal per kuub gas, van de spreadsheet? Wat was het eerst dan? Of is het vooral stroom dat daalt in prijs?
Dat was tussen de 0,20 en de 0,30 (kaal dus) en dan met ode van 0,50/0,60 erbij en je heb de prijzen van begin vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@phoolie: ik heb het over de mensen, zoals ik, die bunq hebben of een andere bank die niet naar boven komt in het lijstje als je je machtiging met die link wil afgeven. die mensen moesten een formulier invullen en mailne en dat moest handmatig worden verwerkt maar dat duurde nogal lang.
@mokat: ik vermoed dat er 2 betaalopties zijn bij gaslicht en pricewise: 1. betalen voor vermelding 2. betalen voor vermelding en een provisie aan de site voor aanmelding. ik vermoed dat de sub-merken van energyzero hebben besloten dit niet te doen om mogeljik de volgende redenen:
1. ze willen gewoon niet betalen voor vergelijkingssites en gunnen het prijsvoordeel daarvan aan de klant
2. ze willen enige conrole hebben over de groei in klantenaantal. ik gok als deze deal op gaslicht en pricewise zou staan er in ene week makkelijk 100.000 klane op af zouden komen in deze tijd. als ik nu op gaslicht kijk is hun goedkoopste optie voor mij een 1-jarig vast contract bij budget energie voor 251 euro(960kw normaal 1440kw dal 1480m3 gas) bij hve betaal ik daarvoor 155. mogelijk wil energyzero wel groeien maar niet explosief
in feite hebben ze een handige zet gedaan: door alle faillissementen zijn de overgenomen klanten hard opzoek naar iets beters, zonder er een cent voor te betalen halen ze nu toch een heleboel van deze zoekende klanten binnen door veruit de goedkoopste te zijn.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
mokat schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Hierboven gaat over gas, maar wat m.b.t. de KWH tarieven?
Die zijn iets minder volatiel, maar bewegen wel in fase. Al is het maar dat aardgas een belangrijke factor is in de productie.

• Rutger Mulder
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:25:
[...]

60 eurocent per kuub minder dan ik net hoorde (we krijgen mail) van Energiebesteding (of is het Energie Besteding b.v.) met Service House als vergunninghouder. Partner van PCOB/KBO (ouderenorganisaties),maar hij levert aan iedereen. Variabel tarief is all-in een duppie hoger per kuub 1,83 in plaats van 1,73
Gas was 4-5 cent gedaald in prijs en stroom een halve cent t.o.v. vorige week bij zondergas. Op jaar basis ging dat hier toch om z'n 150 euro verschil.

Kreeg hier ook de nieuwe variabele tarieven van Budget Energie door voor komende maand.
Normaal € 0,40237
Dal € 0,34732
Gas € 1,66410
Behoorlijke daling voor stroom want dat is nu nog 41 en 50 cent. Maar ben blij als ik daar weg ben straks.

• mokat
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Vraag: waarom duizend euro verloren ...... je kan toch niet meer verliezen dan dat je daar in plus staat en dat zal toch geen duizend euro zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
mokat schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:27:
[...]

Vraag: waarom duizend euro verloren ...... je kan toch niet meer verliezen dan dat je daar in plus staat en dat zal toch geen duizend euro zijn?
Als mensen het zien als een soort spaarpot en dan valt het om is het dag spaarpot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Zo raar is dat niet hoor, 1000 euro in de plus staan bij je energieleverancier, net voor de winter. Je moet je even realiseren dat de kosten voornamelijk in je gasverbruik zitten, en in de zomer gebruik je natuurlijk amper gas, alleen voor het koken en douchen. Met een beetje goede isolatie hoeft zelfs voor een groot deel van het voor- en najaar de CV niet aan.

In de winter in slechts een paar maanden wordt dat verbruikt. Toch blijft je maandbedrag hetzelfde. In de zomer ben je dus aan het sparen bij je energieleverancier zodat je in de winter niet ineens elke maand meer dan 500 euro hoeft over te maken.

Wanneer de leverancier dan precies voor de winter omvalt (zoals we afgelopen jaar hebben gezien) is het helemaal niet raar met een wat bovengemiddeld gasverbruik dat je voor minstens 1000 euro aan voorschot kwijt bent. Een maand of zes 150 euro meer betalen dan je daadwerkelijke verbruik en dan kom je er wel.

Vandaar dat het hier wordt aangeraden om je maandbedrag in ieder geval niet te hoog te zetten. Schat je verbruik dan maar wat lager in. Houd het geld wel op de rekening, want als je het niet bij het voorschot betaalt dan toch zeker wel op de jaarafrekening. Maar het kan dus flink schelen als de leverancier failliet gaat.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 14:09
deraco96 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:49:
Zo raar is dat niet hoor, 1000 euro in de plus staan bij je energieleverancier, net voor de winter. Je moet je even realiseren dat de kosten voornamelijk in je gasverbruik zitten, en in de zomer gebruik je natuurlijk amper gas, alleen voor het koken en douchen. Met een beetje goede isolatie hoeft zelfs voor een groot deel van het voor- en najaar de CV niet aan.

In de winter in slechts een paar maanden wordt dat verbruikt. Toch blijft je maandbedrag hetzelfde. In de zomer ben je dus aan het sparen bij je energieleverancier zodat je in de winter niet ineens elke maand meer dan 500 euro hoeft over te maken.

Wanneer de leverancier dan precies voor de winter omvalt (zoals we afgelopen jaar hebben gezien) is het helemaal niet raar met een wat bovengemiddeld gasverbruik dat je voor minstens 1000 euro aan voorschot kwijt bent. Een maand of zes 150 euro meer betalen dan je daadwerkelijke verbruik en dan kom je er wel.

Vandaar dat het hier wordt aangeraden om je maandbedrag in ieder geval niet te hoog te zetten. Schat je verbruik dan maar wat lager in. Houd het geld wel op de rekening, want als je het niet bij het voorschot betaalt dan toch zeker wel op de jaarafrekening. Maar het kan dus flink schelen als de leverancier failliet gaat.
Zo is het, ik had bij Welkom Energie vanaf mei een contract, dus 6 maanden lang een buffer opgebouwd voor de winter, maar ze gingen eind oktober failliet, net voordat ik de opgebouwde buffer in de winter zou gaan verbruiken. Ik had ook bijna €800,= opgebouwd voor de wintermaanden, gelukkig heb ik alles via storneren en Moi's terug kunnen halen.
Achteraf is het makkelijk praten dat je niet teveel aan voorschot moet betalen, maar ikzelf heb nog nooit een faillisement van een energieleverancier meegemaakt, nu zal het me niet meer gebeuren. Welkom Energie was voor mij een dure leerschool, wat achteraf toch nog goed is uitgepakt. Ik zit nu bij Engie met tot juli een goedkoop tarief.

• donaldk
Rutger Mulder schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Gas was 4-5 cent gedaald in prijs en stroom een halve cent t.o.v. vorige week bij zondergas. Op jaar basis ging dat hier toch om z'n 150 euro verschil.
Hier ook zo'n 2400 kuub per jaar, dus 5 cent is 120 euro op jaarbasis, mocht je vijf jaar blijven is het 600 euro.

Maar ik heb even in dit topic gezocht op zondergas en zag een bericht waar werd gesproken over gas voor 1,06xxx op 25 januari en 20 cent daltarief, piek weet ik niet meer, maar iets minder dan nu.

@Cap Ik zie in spreadsheet dat kale prijs bij zondergas uit drie delen bestaat, inclusief een regio toeslag, toch is tarief zo te zien voor iedereen gelijk, hoe zit dat, want ik krijg alleen de all-in tarieven afgerond op 5 decimalen achter de komma.

Alleen staat er opeens dat ze rekenen op basis van hoger piektarief gebruik, ik ga even kijken in jaarafrekening, want normaal is dalverbruik hoger bij ons. Okay, dubbeltarief stopten ze vorig jaar opeens mee.

Maar er staat ook 'Stroomaansluiting 3x25 A doorlaatwaarde', is het aansluittarief daarvan even hoog als eenfase aansluiting? Want wij hebben geen krachtstroom?

Oh ja wekelijkse aanpassing tarieven staat ook expliciet in pdf van prijsvoorstel. 'op basis van tarieven van vandaag. Deze tarieven worden iedere dinsdag aangepast op basis van ontwikkelingen in de energiemarkt.'

[ Voor 8% gewijzigd door donaldk op 10-02-2022 23:23 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
deraco96 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:49:

Tegenwoordig kun je je verbruik op allerlei manieren monitoren, dus kun je precies zien wat het gaat kosten, dus kun je bijna per maand het voorschot bedrag aanpassen.
Of je houdt het gewoon superlaag en spaart zelf het benodige bedrag bij elkaar.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• donaldk
HereIsTom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:26:
[...]

Tegenwoordig kun je je verbruik op allerlei manieren monitoren, dus kun je precies zien wat het gaat kosten, dus kun je bijna per maand het voorschot bedrag aanpassen.
Bij meeste leveranciers kun je niet onbeperkt voorschot beperken.

Ik ga ook even vragen of dat lager kan want ze rekenen meer piekstroom dan dalstroom, niet normaal, maar ja kwam door afschaffen dubbeltarief voor de ferraris meters.

Volgens website Stedin is tarief voor 1x25, 1x 35 en 3x25 hetzelfde. Voor 3x35 is het tarief gelijk vier keer zo duur, scheelt 750 euro, € 995,94 in plaats van 254,-. Dat scheelt wel extreem veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:23
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Maar ik heb even in dit topic gezocht op zondergas en zag een bericht waar werd gesproken over gas voor 1,06xxx op 25 januari en 20 cent daltarief, piek weet ik niet meer, maar iets minder dan nu.
Ik heb een overeenkomst gesloten met ZonderGas op 27 januari met volgende tarieven

Stroom: 0,208 / 0,247
Gas: 1,068

• donaldk
Oh ja, al deze bedragen zijn toch zonder aftrek van die mogelijk 400,- euro per jaar korting op de belastingen, die beloofd zijn?

• HereIsTom
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:48:
Oh ja, al deze bedragen zijn toch zonder aftrek van die mogelijk 400,- euro per jaar korting op de belastingen, die beloofd zijn?
Nee die zijn er al in mee berekend!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
twieren schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Ik heb een overeenkomst gesloten met ZonderGas op 27 januari met volgende tarieven

Ik ook! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Ik krijg zojuist een e-mail van Eneco met de nieuwe variabele tarieven die per 1 maart in gaan voor mij. Dan loopt mijn vast contract namelijk af.

Je nieuwe stroomtarief per 01-03-2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal...........€ 0,37574
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal..................€ 0,33081
Energiebelasting over voor stroom per kWh............................€ 0,04452
Opslag Duurzame Energie voor stroom per kWh.....................€ 0,03691
Vaste leveringskosten stroom per maand................................€ 5,99

Je nieuwe gastarief per 01-03-2022
Eneco Gas Variabel per m3..................................................€ 1,60727
Energiebelasting over gas per m³......................................... € 0,43950
Opslag Duurzame Energie voor gas per m³............................ € 0,10467
Vaste leveringskosten gas per maand....................................€ 5,99

De overheidsheffingen voor 2022 zijn automatisch verrekend in je tarieven.

Ik kan hier maar 1 touw aan vastknopen:
Morgen even mezelf vastleggen aan Zondergas! O-)

[ Voor 38% gewijzigd door Danny the dog op 11-02-2022 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Morgen dus maar bellen en bestellen. Dan dinsdag kijken of het goedkoper is geworden.

Ik heb het nagerekend met de spreadsheet, scheelt 51 cent per maand wanneer ik dalvebruik op 52% zet in plaats van de ca.75% die zondergas hanteert in zijn voorstel, dus dat maakt praktisch geen verschil op bij 350+ euro/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:47

Snippertje

Light up your life

Zelf ook maar zondergas vastgelegd voor 5 jaar. 14 dagen bedenktijd is wel fijn. Dit zijn mijn tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXdRoNaaxPIif1ycH6wIXNzT-9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6npqDcJOg2x27nGsiocXYIc5.png?f=fotoalbum_large

Gebruik weinig gas en vooral stroom, had niet verwacht dat ik nog zo goedkoop iets kon vinden. Ben benieuwd hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Kom van 15 cent dus het is alsnog wel stukken duurder, maar het aanbod dat ik kreeg was 41 cent en gas 1,80 8)7, ohja maar 10 euro cashback :+

Weet iemand overigens waarom de aansluiting niet gewoon kan ingaan op de dag dat je oude contract afloopt (voor mij 27/02 en ik kan pas 13/03)?

Ook dank voor de sheet trouwens :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Snippertje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 04:02:
Zelf ook maar zondergas vastgelegd voor 5 jaar. 14 dagen bedenktijd is wel fijn. Dit zijn mijn tarieven:

[Afbeelding]

Gebruik weinig gas en vooral stroom, had niet verwacht dat ik nog zo goedkoop iets kon vinden. Ben benieuwd hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Kom van 15 cent dus het is alsnog wel stukken duurder, maar het aanbod dat ik kreeg was 41 cent en gas 1,80 8)7, ohja maar 10 euro cashback :+

Weet iemand overigens waarom de aansluiting niet gewoon kan ingaan op de dag dat je oude contract afloopt (voor mij 27/02 en ik kan pas 13/03)?

Ook dank voor de sheet trouwens :)
Volgens mij heeft dat te maken met de 14 dagen bedenktermijn. Bij sommige aanbieders kun je aangeven dat je er vanaf wilt zien. Dan sluiten ze je sneller aan. Ik heb dat ook eens gedaan en gebeld dat ik afzie van de bedenktermijn.

Wat ik me alleen afvraag (want ons gasverbruik ligt redelijk dicht bij elkaar), stroom verbruik ik een stuk minder. Wat je gaat doen als de prijzen dalen. Je zit er voor 5 jaar en voor mij betekend dat ik bij een verlaging van 25 cent op de gasprijs al minimaal 2,5 jaar moet zitten om de overstapboete eruit te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Binnetie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:22:
[...]

Volgens mij heeft dat te maken met de 14 dagen bedenktermijn. Bij sommige aanbieders kun je aangeven dat je er vanaf wilt zien. Dan sluiten ze je sneller aan. Ik heb dat ook eens gedaan en gebeld dat ik afzie van de bedenktermijn.

Wat ik me alleen afvraag (want ons gasverbruik ligt redelijk dicht bij elkaar), stroom verbruik ik een stuk minder. Wat je gaat doen als de prijzen dalen. Je zit er voor 5 jaar en voor mij betekend dat ik bij een verlaging van 25 cent op de gasprijs al minimaal 2,5 jaar moet zitten om de overstapboete eruit te kunnen halen.
Neem dan ook mee in je berekening dat je de komende maanden ten opzichte van andere contracten de overstapboete ook al uitspaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
CarpeVentum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:36:
[...]

Neem dan ook mee in je berekening dat je de komende maanden ten opzichte van andere contracten de overstapboete ook al uitspaart..
Bedoel je dat qua verbruik van gas voor verwarming? Ik verwarm elektrisch of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
twieren schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Let wel door ode kan dit het jaar erop weer anders zijn, heb toch echt het idee dat mensen daar geen erg in hebben.
(Ook al heb je dus een contract ode wijzigt elk jaar wel wat)
Vooral bij energie kan er zonder die extra energie korting nog wel wat bijkomen weer als het volgend jaar anders is.
donaldk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:48:
Als je dit volgend jaar mist dan zijn de tarieven flink anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Roos79 op 11-02-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
HereIsTom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:26:
[...]

Dat gaat niet altijd. Voordat Fenor failliet ging wilde ik mijn termijnbedrag op 0 zetten omdat ik met zonnepanelen het resterende jaarbedrag al had terugverdiend. Dat kon niet. Uiteindelijk 7 v.d. 11 incasso's teruggekregen via storneren/moi.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Krijg net een sms-bericht dat mijn MM-BE contract vandaag is gestart.
"Truc" met eerder leveren zonder verhuizing is dus succesvol... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Binnetie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:22:
[...]

Als je elektrisch verwarmt hoe kom je dan nog aan zoveel gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Roos79 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Let wel door ode kan dit het jaar erop weer anders zijn, heb toch echt het idee dat mensen daar geen erg in hebben.
(Ook al heb je dus een contract ode wijzigt elk jaar wel wat)
Vooral bij energie kan er zonder die extra energie korting nog wel wat bijkomen weer als het volgend jaar anders is.
ODE en Energiebelasting zijn bij alle leveranciers onderhevig aan veranderingen, en zijn dus overal hetzelfde.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Update van de prijzensheet.

Belangrijkste wijzigingen:
- Engie: tarieven en bonus omlaag, vastrecht omhoog.
- MM-BE: Tarieven iets omhoog.
- Shell: Tarieven en bonus omlaag.

[ Voor 197% gewijzigd door Plucky op 11-02-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
HereIsTom schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Als je elektrisch verwarmt hoe kom je dan nog aan zoveel gasverbruik?
Ik denk door een oude ketel. Beestje is van 2004 (oude huurketel die ik voor weinig kon afkopen toen ik het huis kocht). Ik had het er laatst ook in dit topic over, toen was er ook iemand die vroeg hoe het verbruik dan nog kwam:

- 2 personen elke dag kort douchen + dochtertje die 5-6x per maand in bad gaat als ze bij me is (niet teveel water) - verbruik van 1 bad is ongeveer 0,5m3
- merkte dat ik eigenlijk altijd warm water pak, ook met veelvuldig handen wassen, warm water laat stromen met tanden poetsen en scheren.
- als het echt koud is (zoals feb/mrt 2021) dan ondersteund de CV met verwarmen

Wat heb ik nu gedaan:
- CV-ketel temperatuur van 75 naar 60 graden gezet, boiler stond al op 60.
- Vermogensbegrenzing woningwarmtelevering naar 7,5kW deze stond op 15kW
- Koud water pakken en voor scheren een nieuwe stop voor in de wastafel gekocht. Die was al jaren weg.
- Samen in bad en dan niet helemaal vol laten lopen.

Als ik nu januari 2021 vergelijk met januari 2022 (2e week januari gedrag aangepast) dan ga ik van 31m3 naar 19m3. Maar goed ik moet langer meten om te kijken of dit echt gaat helpen. Verder zou ik het ook niet weten :?

Hopelijk blijft dit bericht staan, want het lijken me waardevolle tips die helpen bij besparen in combinatie met de discussie over de contracten hier. Moet nog even goed kijken, als ik nu kijk naar de flexibele prijzen bij BE (betaal in maart €1,66 per m3). Zoals het nu lijkt ben ik in februari 24 euro duurder uit aan gas en in maart 16 euro bij geschat verbruik.
Kijk ik naar de stroomprijs, dan betaalde ik 24 cent per kWh en nu 55 cent. In januari heb ik ruim 400 kWh vebruikt. Dat is 96 euro en deze maand zal dat bij hetzelfde verbruik 220 euro zijn. Voor mij even een eye-opener want ik focuste me teveel op de gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
Zojuist contact gehad met Budget Energie. Het antwoord is helaas niet waar ik op hoopte: "Om recht op de budgetkorting te hebben dien je het contract uit te zitten. Op basis daarvan wordt de korting gegeven. Dus mocht je na 1 of 2 jaar overstappen, dan moet de eerder ontvangen korting terug betaald worden."
Lekker dan. Gelukkig zit ik nog binnen mijn bedenktijd, dan ga ik maar eens goed bedenken.
Bovenstaand contact verliep via de chat, inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad. Op mijn vraag of eerder verrekende jaarkortingen worden teruggevorderd bij voortijdig opzeggen na 1 of 2 jaar, zei de medewerker direct "Nee, natuurlijk niet!" en verwees naar voorwaarde 4 (jaarlijkse verrekening). Toen ik zelf verwees naar voorwaarde 6 (ieder kortingsrecht vervalt bij voortijdig opzeggen) begon ook de medewerker te twijfelen. In het kort: "Ik verwacht niet dat het zo bedoeld is, maar omdat ik het ook multi-interpretabel vind laat ik het uitzoeken. Ik bel u terug!"
Er is dus nog hoop. Zodra ik iets hoor, horen jullie het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Binnetie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Ik denk door een oude ketel. Beestje is van 2004 (oude huurketel die ik voor weinig kon afkopen toen ik het huis kocht). Ik had het er laatst ook in dit topic over, toen was er ook iemand die vroeg hoe het verbruik dan nog kwam:

- 2 personen elke dag kort douchen + dochtertje die 5-6x per maand in bad gaat als ze bij me is (niet teveel water) - verbruik van 1 bad is ongeveer 0,5m3
- merkte dat ik eigenlijk altijd warm water pak, ook met veelvuldig handen wassen, warm water laat stromen met tanden poetsen en scheren.
- als het echt koud is (zoals feb/mrt 2021) dan ondersteund de CV met verwarmen

Wat heb ik nu gedaan:
- CV-ketel temperatuur van 75 naar 60 graden gezet, boiler stond al op 60.
- Vermogensbegrenzing woningwarmtelevering naar 7,5kW deze stond op 15kW
- Koud water pakken en voor scheren een nieuwe stop voor in de wastafel gekocht. Die was al jaren weg.
- Samen in bad en dan niet helemaal vol laten lopen.

Als ik nu januari 2021 vergelijk met januari 2022 (2e week januari gedrag aangepast) dan ga ik van 31m3 naar 19m3. Maar goed ik moet langer meten om te kijken of dit echt gaat helpen. Verder zou ik het ook niet weten :?

Hopelijk blijft dit bericht staan, want het lijken me waardevolle tips die helpen bij besparen in combinatie met de discussie over de contracten hier. Moet nog even goed kijken, als ik nu kijk naar de flexibele prijzen bij BE (betaal in maart €1,66 per m3). Zoals het nu lijkt ben ik in februari 24 euro duurder uit aan gas en in maart 16 euro bij geschat verbruik.
Kijk ik naar de stroomprijs, dan betaalde ik 24 cent per kWh en nu 55 cent. In januari heb ik ruim 400 kWh vebruikt. Dat is 96 euro en deze maand zal dat bij hetzelfde verbruik 220 euro zijn. Voor mij even een eye-opener want ik focuste me teveel op de gasprijs.
Inderdaad goeie tips, besparen op je energieverbruik levert je vaak meer op dan overstappen.
Wij hebben ons verbruik de afgelopen 10 jaar met 50% kunnen verminderen, dat bespaart ons nu flink met de huidige prijzen.

Das nog best veel, maar goed wij hebben geen bad ;)
Staat ook op de ketel niet het warmwater tapcomfort aan, deze hebben wij uit staan, scheelt een hoop gasverbruik. En handen wassen, tandenpoetsen e.d. doen we gewoon met koud water en nooit het warm water zomaar laten stromen. Ons gasverbruik is daarmee nu nog maar 8m3 p.mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
HereIsTom schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Inderdaad goeie tips, besparen op je energieverbruik levert je vaak meer op dan overstappen.
Wij hebben ons verbruik de afgelopen 10 jaar met 50% kunnen verminderen, dat bespaart ons nu flink met de huidige prijzen.

Staat ook op de ketel niet het warmwater tapcomfort aan, deze hebben wij uit staan, scheelt een hoop gasverbruik. En handen wassen, tandenpoetsen e.d. doen we gewoon met koud water en nooit het warm water zomaar laten stromen. Ons gasverbruik is daarmee nu nog maar 8m3 p.mnd.
Het is goed om met het verbruik bezig te zijn, dat ben ik ook maar kan blijkbaar nog beter.
Ik weet niet of ik dat heb, wat doet die optie? Heb wel de mogelijkheid om de boiler uit te zetten. Er zit een grote boiler in voor bad en veel radiatoren. Vorige bewoner heeft deze destijds gehuurd en is een zwaar model. Snap ik wel bij een verbruik van 3500m3 gas. Hij ging altijd in bad en loeiheet was het daar weet ik nog toen ik bij hem was toen hij zijn huis moest verkopen. Zonde met deels enkelglas (toen nog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
@binnetie en anderen: ik verbas me echt over wat ik lees. waarom zijn mensen nadat ze gewdn zijn geraakt aan comfort en luxe zo makkelijk bereid dat op te geven? als je een bad hebt moet je dar toch gewoon ten volle van genieten, lekker vol en lekker warm. waarom zou je in een koud huis willen leven, het is je thuis, de plek waar je comfortable moet zijn. als mensen heir zelf aan gaan meewerken zal de overheid echt niet meer gaan doen om de problemen op te lossen. mensen moeen ee muur vormen, hun comfort als levensbehoefte opeisen en niet gaan `helepn` door comfort als overdreven te gaan zien. mensen acepteren nu half verwarmde huizen zoals in het begin van de 20e eeuw toen er nog geen centrale verwarming was. door deze trend ontnemen we onszlef ons comfort zodat het straks gewoon totala onmogeljik wordt om het nog te hebben en oncomfortabel leven een absolute noodzak wordt doordat het comfort dat we eerst hadden gewoon onbetaalbaar wordt, als we daar zlf aan meewerken wordt comfot straks iets wat alleen de rijksten nog hebben. dus de stelling: bezuinigen bespaart beter dan overstappen lijkt me niet de juiste. blijf overstappen naar de goedkopste en bezuinig niet, zodat de lachende rijkste laag van de samenleving niet rustig de prijzen kan blivjen ophogen(onder het mom van klimaatdoelen) zodat de armsten gewoon gen comfort meer overhouden. waarom nemen mensen genoeg met een druppelstraaltje onder de douche(besparende douchekop), docue zien als korte noodzaak in plaats van ontspannend kwartiertje/half uurtje onder een warme zuil van water.
de enige rede dat de kachel hier op 20,5 staat ipv 22 is dat door dde slechte isolatie van het huis je onderbenen toch ijskoud blijven en de warmte als een vervelende deken om je hoofd gaat hangen, dan is een iets koeler huis te verkiezen boven ene volledig comfortable warm huis en het is mooi meegenomen dat het gasbverbruik dus lager is in ene tijd van nog gen goed energiecontact(gaat pas eind februari in). maar mensen wekken de inflatie zlef in de hand, door niet enkle het goedkoopste te kiezen, hun vraag naar gas zo af te zwakken dat er straks gewoong een aanbod meer is voor de vraag die we hadden en zo brengen we onszlef terug naar 20e eeuwse tafrelen teriwjl wwe die net kwijt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
HereIsTom schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Toch is ook bij moderne CV ketels het warmwatertappen peanuts. Je kunt het of uitzetten of kiezen voor programma's op welke tijden jij het standby wilt hebben (dus op uren dat je het niet snel hoeft, duurt het langer). De boilerfunctie is een stroomvreter. Heb daarom voor een ouderwetse doorstroomketel gekozen. Installateur keek me vreemd aan, maar toen hij erover nadacht, vond hij het nog niet zo gek ;) Duurt langer maar hij hoeft dan geen grote hoeveelheid water op temperatuur te houden. Zijn ook nog een stuk goedkoper. Geen aanrader voor als je veel comfort wilt hebben en flink gezin. Aan de verwarmingsfunctie is minder te winnen, de meeste ketels zijn al aan hun max. qua rendement.

Sorry voor dit off- topic.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloempotgooier
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06-2023
JME schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Bovenstaand contact verliep via de chat, inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad. Op mijn vraag of eerder verrekende jaarkortingen worden teruggevorderd bij voortijdig opzeggen na 1 of 2 jaar, zei de medewerker direct "Nee, natuurlijk niet!" en verwees naar voorwaarde 4 (jaarlijkse verrekening). Toen ik zelf verwees naar voorwaarde 6 (ieder kortingsrecht vervalt bij voortijdig opzeggen) begon ook de medewerker te twijfelen. In het kort: "Ik verwacht niet dat het zo bedoeld is, maar omdat ik het ook multi-interpretabel vind laat ik het uitzoeken. Ik bel u terug!"
Er is dus nog hoop. Zodra ik iets hoor, horen jullie het ook.
Dit antwoord lijkt mij ook meer in lijn der verwachting van de voorwaarden.
Punt 6 lijkt me vooral het geval indien je opzegt voordat je 1e jaar nog niet is afgelopen.
Dus bijvoorbeeld opzeggen na 360 dagen, ja dan kun je geen 100 euro meer claimen van BE.
Of opzeggen na 720 dagen, dan kun je die 2e 100 euro niet claimen van BE.

Maar idd zoals bij punt 4 staat wordt per contractjaar verrekend. Dan is bij opzeggen na 370 dagen het 1e jaar financieel afgerond. De welkomstbonus die dan automatisch komt te vervallen is die voor het 2 en 3e jaar. Er staat niets over "terugbetalen" in vermeld van reeds uitgekeerde bonus door BE.

En wat ook een heel belangrijk punt in dit geval voor de consument is:

Contra proferentem-uitleg

Wanneer er gerede twijfel bestaat over de uitleg van een bepaling in de algemene voorwaarden, krijgt de wederpartij het voordeel van de twijfel en niet de gebruiker. Dit wordt in de rechtspraktijk de 'contra proferentem'-regel genoemd. Hiermee is uitwerking gegeven aan de Europese richtlijn 93/13/EEG. Deze regel is inmiddels vastgelegd in de wet en niet langer een 'gezichtspunt' waarnaar gehandeld dient te worden. Artikel 6:238 lid 2 BW bepaalt dat de consument in geval van twijfel over de uitleg van een beding, de gebruiker aan de voor hem (consument) meest gunstige uitleg mag houden.

Oftewel, in geval van onduidelijkheid en dat BE verklaard: Ja maar wij leggen de voorwaarde uit als ware de bonus moet worden teruggevorderd, dan is dat in strijd met bovenstaande. De voorwaarde moet ten gunste van de consument worden uitgelegd. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@dicksterk Ik heb me door je post heengeworsteld (tip: hoofdletters, paragrafen).
Je stelling 'overstappen bespaart meer dan bezuinigen' moet je onderbouwen om serieus te nemen.
Mijn grootste bezuiniging was van gas-cv naar een warmtepomp en nu staat de thermostaat 's avonds hoger dan toen - en dat maakt hem nog zuiniger (hij draait nu dus vooral rond de maximumbuitentemperatuur).

Van de andere voorbeelden moet je toch ook even uitleggen wat je er negatief aan ziet.
Energiegebruik moet een doel dienen en warm water direct wegspoelen dient geen doel. Die bezuiniging kost geen comfort.
Een kamer waar je niet komt af laten koelen kost geen comfort.
Samen in bad levert comfort op (nouja, dat mag je zelf invullen), etc.

Je centrale stelling 'energie wordt vanzelf goedkoper als we er maar veel van blijven gebruiken' lijkt me puur wensdenken dat niet geworteld is in de werkelijkheid :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@proton_:
warm water laten weglopen heeft natuurlijk gen zin, maar het gaat me hierbij meer over het idee dat je over alels wat je doet zou moeten nadenken: die hype om `bewust` te leven bevalt me niet zo, mensne moeten gewoon oneremd vrij zijn en zonder nadenken in hun eigen huis kunnen doen en laten wat ze willen.
Ongebruikte ruimtes kan je alleen koel laten als je huis extreem goed geisoleerd is, anders komt de tocht van die ruimtes onder de deuren door en wordt de vleor van de rest van je huis oncomfortabel koud. en zeker als gangen onverwarmd zijn war ej wel telkens doorheen komt is dat toch irritant, sommige mensen hebben ene dichte huiskamer maar dan is de gang om te bevriezen dat si geen comfort
warmtepomp is prima natuurlijk, behale als er dan ook zo`n waterbesparende zonneboiler bij zit die zorgt vor een straaltje warm water waar je echt gen krachtige douchestraaat mee kan vormen.
samen in bad, tja als je bad dar groot geenoeg vor is kan het maar lang niet in alle gevallen is het handig bijvoorbeeld als je lekker languit in bad wil liggen.
waterbesparende douchekoppen, tja misschine is dat smaak maar ik vind ene douchekop waar nauwelijks water uitkotm echt niet comfortabel

bezuinigen bespaart misschine meer dan overstappen, maar overstappen amakt de noodzaak tot inleveren van je comfort weer minder. en als mensenn echt nooit iets anders dan de goedkoopste zouden accepteren komt er druk op de prijs te staan. voorbeeld: als heel nederland een paar weken geleden naar hve/zondergas waren overgestapt, zouden budget energie en anderen binnen de bedenktijd moeten komen met scherpere prijzen, anders zijn ze leeg qua klanten. die druk die de consument dan zet leidt tot goedkopere prijzen
daarnaast is nederlandd te braaf, als rutte poetin was dreigde hj gewoon met aanvallen op de olielanen en op de gaslanden en kregen we wat we wilden. maar doordat de consumenten in nederland niet boso worden van moeten bezuinigen, hoeft de overheid niks te doen waardoor we sraks niet anders mer kunnen dan in een koud huis leven. mensen zijn te gemakkeijk waardoor inflaatie blijft stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Binnetie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Het is goed om met het verbruik bezig te zijn, dat ben ik ook maar kan blijkbaar nog beter.
Ik weet niet of ik dat heb, wat doet die optie? Heb wel de mogelijkheid om de boiler uit te zetten. Er zit een grote boiler in voor bad en veel radiatoren. Vorige bewoner heeft deze destijds gehuurd en is een zwaar model. Snap ik wel bij een verbruik van 3500m3 gas. Hij ging altijd in bad en loeiheet was het daar weet ik nog toen ik bij hem was toen hij zijn huis moest verkopen. Zonde met deels enkelglas (toen nog).
Ja is de boilerfunctie, ik zou zeggen probeer het eens, scheelt je zo een paar m3 per maand!
Deze houdt continue het water warm, als je het uit zet scheelt het zo’n 15 seconden langer voordat je warm water hebt.

@dicksterk Nee wij hebben ook comfort, maar bij veel mensen is dat ongemerkt doorgeschoten en valt er op veel punten nog makkelijk energie te besparen zonder comfort in te leveren.
En hoe hoger de vraag naar energie wordt hoe hoger de prijs wordt!

[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 11-02-2022 13:42 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
dicksterk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:35:
@proton_:
warm water laten weglopen heeft natuurlijk gen zin, maar het gaat me hierbij meer over het idee dat je over alels wat je doet zou moeten nadenken: die hype om `bewust` te leven bevalt me niet zo, mensne moeten gewoon oneremd vrij zijn en zonder nadenken in hun eigen huis kunnen doen en laten wat ze willen.
Ongebruikte ruimtes kan je alleen koel laten als je huis extreem goed geisoleerd is, anders komt de tocht van die ruimtes onder de deuren door en wordt de vleor van de rest van je huis oncomfortabel koud. en zeker als gangen onverwarmd zijn war ej wel telkens doorheen komt is dat toch irritant, sommige mensen hebben ene dichte huiskamer maar dan is de gang om te bevriezen dat si geen comfort
warmtepomp is prima natuurlijk, behale als er dan ook zo`n waterbesparende zonneboiler bij zit die zorgt vor een straaltje warm water waar je echt gen krachtige douchestraaat mee kan vormen.
samen in bad, tja als je bad dar groot geenoeg vor is kan het maar lang niet in alle gevallen is het handig bijvoorbeeld als je lekker languit in bad wil liggen.
waterbesparende douchekoppen, tja misschine is dat smaak maar ik vind ene douchekop waar nauwelijks water uitkotm echt niet comfortabel

bezuinigen bespaart misschine meer dan overstappen, maar overstappen amakt de noodzaak tot inleveren van je comfort weer minder. en als mensenn echt nooit iets anders dan de goedkoopste zouden accepteren komt er druk op de prijs te staan. voorbeeld: als heel nederland een paar weken geleden naar hve/zondergas waren overgestapt, zouden budget energie en anderen binnen de bedenktijd moeten komen met scherpere prijzen, anders zijn ze leeg qua klanten. die druk die de consument dan zet leidt tot goedkopere prijzen
daarnaast is nederlandd te braaf, als rutte poetin was dreigde hj gewoon met aanvallen op de olielanen en op de gaslanden en kregen we wat we wilden. maar doordat de consumenten in nederland niet boso worden van moeten bezuinigen, hoeft de overheid niks te doen waardoor we sraks niet anders mer kunnen dan in een koud huis leven. mensen zijn te gemakkeijk waardoor inflaatie blijft stijgen.
@dicksterk Kan je asjeblieft hoofdletters en alinea's gebruiken in je posts? Het is echt een ramp je verhalen te ontcijferen.

Excuus, ik wist niet dat @dicksterk visueel beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Plucky schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:55:
Krijg net een sms-bericht dat mijn MM-BE contract vandaag is gestart.
"Truc" met eerder leveren zonder verhuizing is dus succesvol... :P
Laatste zoveel pagina's heb ik die truc niet gezien, wat is die truc?

Ik ga zo bellen met zondergas.

Wat betreft die 400 euro. Tja. Ik keek hier naar de kale tarieven en naar totaal tarieven ontvangen en in spreadsheet. Op totaal tarieven scheelt het letterlijk 60 cent per kuub met ander ontvangen jaaraanbod. Dat is 1400 euro verschil in jaar 1. 400 euro is net iets meer dan het nieuwe maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
donaldk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Laatste zoveel pagina's heb ik die truc niet gezien, wat is die truc?
Lees even terug vanaf ongeveer hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Rutger Mulder schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:52:
Rutger, dus de truc is telefonisch afsluiten, dan kun je telefonisch opzeggen en daarna electronisch nieuw prijsvoorstel laten doen en dan de kies hier je nieuwe energiecontract knop aanklikken? Of werkt dit ook als je de eerste keer via die mail onlineknop afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Plucky schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Lees even terug vanaf ongeveer hier
@Plucky
Dat is dus alleen als je een verre datum hebt? Ik zou gelijk voor 'zo snel mogelijk' gaan. De aanbieder die ik gisteren aan de lijn had, zei gezien de wettelijke termijnen en werk dat ze moesten doen, zowieso niet voor 4 maart te kunnen laten ingaan.

Screenshot? En dan datum in screenshot manipuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
donaldk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:52:
[...]

@Plucky
Dat is dus alleen als je een verre datum hebt? Ik zou gelijk voor 'zo snel mogelijk' gaan. De aanbieder die ik gisteren aan de lijn had, zei gezien de wettelijke termijnen en werk dat ze moesten doen, zowieso niet voor 4 maart te kunnen laten ingaan.

Screenshot? En dan datum in screenshot manipuleren?
Was vooral interessant toen de MM-BE deal nog een startdatum van 1 april als voorwaarde had.
Heb zelf begin januari afgesloten en wilde niet wachten tot 1 april in verband met aflopend bestaand contract. Heb dat toen via de "screenshot-truc" kunnen verzetten naar startdatum vandaag.

Voor nieuwe afsluiters is het niet meer van belang omdat het contract nu al vóór 1 april kan ingaan, zonder "trucjes".

Sommige aanbieders kunnen sneller maar dat is niet verplicht, daarnaast eisen ze dat je afziet van je wettelijke bedenktermijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Plucky op 11-02-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:24
Tipje; sorry, maar je lap tekst is niet echt leesbaar zo... :/ Ook je vermelding van een user, met @, werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
donaldk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:48:
[...]
Rutger, dus de truc is telefonisch afsluiten, dan kun je telefonisch opzeggen en daarna electronisch nieuw prijsvoorstel laten doen en dan de kies hier je nieuwe energiecontract knop aanklikken? Of werkt dit ook als je de eerste keer via die mail onlineknop afsluit?
Ik had 1e keer ook gewoon via de PC afgesloten via de link in de spreadsheet. Maar opzeggen gaat veel sneller via de telefoon dan dat je een mail stuurt en dan moet wachten. Helpdesk was ook snel bereikbaar daar. Hoefde dus niet tijden aan de telefoon te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Plucky schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:08:
Was vooral interessant toen de MM-BE deal nog een startdatum van 1 april als voorwaarde had.
Heb zelf begin januari afgesloten en wilde niet wachten tot 1 april in verband met aflopend bestaand contract. Heb dat toen via de "screenshot-truc" kunnen verzetten naar startdatum vandaag.

Voor nieuwe afsluiters is het niet meer van belang omdat het contract nu al vóór 1 april kan ingaan, zonder "trucjes".
MM-BE heeft nog steeds een startdatum van 1 april. Ik heb gebeld om te proberen dit te vervroegen (1 maart loopt mijn huidige contract af) maar dit was niet mogelijk in combinatie met deze aanbieding. Ik kreeg overigens wel gratis en voor niks het advies om akkoord te gaan met het verlengaanbod van mijn huidige aanbieder voor nog 1 jaar. Dit verlengaanbod heeft namelijk lagere tarieven dan de variabele tarieven van die aanbieder. Natuurlijk moet ik na die ene maand dan wel een opzegboete betalen, maar die gaat BE mij vervolgens vergoeden. Te bizar voor woorden eigenlijk, maar vanuit de klant gezien is het wel meedenken! _/-\o_
Edit: herstel, dat is een verkapte vorm van klantenbinding omdat ze die boetevergoeding kunnen terugvorderen als je binnen 3 jaar overstapt :(

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 11-02-2022 18:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phoolie
dicksterk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:35:
[...]

bezuinigen bespaart misschine meer dan overstappen, maar overstappen amakt de noodzaak tot inleveren van je comfort weer minder.
[...]
En dan nog steeds is bezuinigen aantrekkelijk. Is het niet voor mijn geld, dan wel voor de toekomst van mijn kinderen en (wellicht) kleinkinderen. Het lijkt mij nou niet de bedoeling om die in de teringzooi (qua klimaat) achter te laten, omdat wij zo nodig mega veel comfort moeten hebben. Maar als jij echt super goede isolatie hebt, dan hoef je zelfs in de winter de kachel niet heel hoog te zetten om zonder skipak op de bank te kunnen zitten.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 14:09
@Allen die dit topic niet lang genoeg volgen om te weten dat Dick Sterk blind is, hij heeft dus niet de mogelijkheid om op een scherm te zien of de opmaak van zijn reacties wel perfect is. Graag een beetje inlevingsgevoel voor deze man.

[ Voor 3% gewijzigd door R0181 op 11-02-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 07:36
Op basis van de sheet overgestapt naar goedverzekerd/innova voor 4 jaar..

1 maandje opletten omdat er een maandje zit tussen het aflopen van huidige contract en het nieuwe.. dat gaat tegen variabel tarief en heb geen idee waar dat op staat.. :-)

Bedankt voor het maken en delen van het overzicht.. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

JME schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:02:
[...]

MM-BE heeft nog steeds een startdatum van 1 april. Ik heb gebeld om te proberen dit te vervroegen (1 maart loopt mijn huidige contract af) maar dit was niet mogelijk in combinatie met deze aanbieding.
Is dat zo? Ze hebben die 1 april zin namelijk wel uit de tekst verwijderd.
Vreemd dat ze dat doen als het nog wel van toepassing is.

Was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4WVlmD5l8cfjKPa-wu_6f1OuNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TovLYjUyOIDhDWG0AtXDcN9l.png?f=user_large

Is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAVoO9x8HVwk9BIN0PhC3eE6zk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRLz9TkPhLlSmEX53hg9NX4V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

oNNoZeLe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:32:
Op basis van de sheet overgestapt naar goedverzekerd/innova voor 4 jaar..
Wat maakte dat je gekozen hebt voor 4 jaar Innova ipv 5 jaar Zondergas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Zuinig schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Toch is ook bij moderne CV ketels het warmwatertappen peanuts. Je kunt het of uitzetten of kiezen voor programma's op welke tijden jij het standby wilt hebben (dus op uren dat je het niet snel hoeft, duurt het langer). De boilerfunctie is een stroomvreter. Heb daarom voor een ouderwetse doorstroomketel gekozen. Installateur keek me vreemd aan, maar toen hij erover nadacht, vond hij het nog niet zo gek ;) Duurt langer maar hij hoeft dan geen grote hoeveelheid water op temperatuur te houden. Zijn ook nog een stuk goedkoper. Geen aanrader voor als je veel comfort wilt hebben en flink gezin. Aan de verwarmingsfunctie is minder te winnen, de meeste ketels zijn al aan hun max. qua rendement.

Sorry voor dit off- topic.
Er waren bepaalde Intergas modellen, die kon je puur voor warm water gebruiken. Als je niet van gas los wilt, een goede optie. Kun je voor warmte in geisoleerd huis wel naar goedkope warmtepomp. Want als ik het goed las was het of verwarmen of 750L 65C en niet beide in bepaalde Co2 WP. Moet ik navragen En zo'n Co2(=zeer hoge gasdruk WP) is niet goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:02:
[...]

MM-BE heeft nog steeds een startdatum van 1 april. Ik heb gebeld om te proberen dit te vervroegen (1 maart loopt mijn huidige contract af) maar dit was niet mogelijk in combinatie met deze aanbieding. Ik kreeg overigens wel gratis en voor niks het advies om akkoord te gaan met het verlengaanbod van mijn huidige aanbieder voor nog 1 jaar. Dit verlengaanbod heeft namelijk lagere tarieven dan de variabele tarieven van die aanbieder. Natuurlijk moet ik na die ene maand dan wel een opzegboete betalen, maar die gaat BE mij vervolgens vergoeden. Te bizar voor woorden eigenlijk, maar vanuit de klant gezien is het wel meedenken! _/-\o_
Doen ze wel slim want vervolgens kun je niet meer zo makkelijk weg bij BE.
Als je binnen de drie jaar van het contract vertrekt, kunnen ze de opzegboete die ze aan zou vergoed hebben, terug eisen. Commercieel dus een slimme zet van BE want zo is overstappen vanaf BE voor jou minder interessant geworden...

[ Voor 3% gewijzigd door Plucky op 11-02-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cap schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Is dat zo? Ze hebben die 1 april zin namelijk wel uit de tekst verwijderd.
Vreemd als ze dat doen als het nog wel van toepassing is.

Was:

[Afbeelding]

Is:

[Afbeelding]
Ah, check. Dat zal het nieuwe aanbod met de wat hogere tarieven zijn dan. Ik ben nog ingegaan op de stand van vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Okay, net online contract afgesloten. Zondergas (vanwege laagste gastarief in huidige markt).

Ze trekken helaas een goede maand uit voor oplevering, 13-3 is eerste optie 'zo snel mogelijk'.

Was de belasting korting dit jaar 400 per dienst, of totaal? Want er staat: "Vermindering Energiebelasting € -68,73", maal 12 komt dat uit op 824,76. Normaal was er altijd al een heffingskorting, dus nu gecombineerd?

Ik kwam met zelf uitrekenen in de spreadsheet van de reelere dal/piek KwH in plaats van meterstand op basis van half jaar+ zonder dubbeltarief vanwege Ferrarismeter, anderhalf-twee euro hoger uit dan maandbedrag wat ik vandaan opgegeven kreeg. Dus de spreadsheet werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Plucky schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:12:
Doen ze wel slim want vervolgens kun je niet meer zo makkelijk weg bij BE.
Als je binnen de drie jaar van het contract vertrekt, kunnen ze de opzegboete die ze aan zou vergoed hebben, terug eisen. Commercieel dus een slimme zet van BE want zo is overstappen vanaf BE voor jou minder interessant geworden...
Aha, daar is het addertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
JME schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:16:
[...]

Ah, check. Dat zal het nieuwe aanbod met de wat hogere tarieven zijn dan. Ik ben nog ingegaan op de stand van vorige week.
Scheelt het meer dan 100 euro met de variabele tarieven huidige aanbieder, dat vaste jaarcontract bij huidige aanbieder...

Kijk als je meer dan 1000 euro per jaar bespaard op het gas ten opzichte van andere aanbieder, dan neem je die 250 euro opzegkosten bij zonderrgas 5 jaar gewoon op de koop toe, als een ander weer ruim onder de 1 euro per kuub gaat zitten. Dus ik heb net zondergas 5 jaar afgesloten. Maandbedrag is letterlijk de helft van het absurde Engie variabel voorschot van €700/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
JME schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Aha, daar is het addertje :)
Slangetje van €100,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:37
Verbruik 2021 (tevens verwachting voor 2022):
Stroom: 3200 kwh
Gas: 930 m3
Opbrengst zonnepanelen: 4361 kwh
Zit momenteel bij Greenchoice met zowel gas als stroom.
Tarief stroom: normaal 0,34755 dal 0,28773, terugleververgoeding 0,08
Tarief gas: 1,48978
Met huidige verbruik zijn de maandelijkse kosten ci 180 euro.

Ik wil graag overstappen naar Engie daar deze een mooi tarief heeft als terugleververgoeding. Nu heb ik twee opties: met zowel gas als energie overstappen of alleen met stroom overstappen.

Optie 1: met zowel gas als energie overstappen: kosten 70,91
Optie 2: gas behouden bij Greenchoice. Blijft over kosten per maand van 135: is telefonisch doorgegeven adv huidige variabele tarief. Kosten voor overstappen enkel stroom naar Engie: -67,41. 135-67,41= 67,59

Je zou zeggen: optie 2 komt het beste uit de bus. Er komen wellicht nog wel wat kosten bij het stroom abo van Engie daar ik nooit volledig zelfvoorzienend ga zijn in stroom (lees als de zon niet schijnt).

Mis ik wat of hebben jullie een ander advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
donaldk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:19:
Okay, net online contract afgesloten. Zondergas (vanwege laagste gastarief in huidige markt).
Was de belasting korting dit jaar 400 per dienst, of totaal? Want er staat: "Vermindering Energiebelasting € -68,73", maal 12 komt dat uit op 824,76. Normaal was er altijd al een heffingskorting, dus nu gecombineerd?
Internet:
Hoeveel is de vermindering energiebelasting in 2022?
Op het totale bedrag aan energiebelasting dat je moet betalen, geeft de overheid korting. Zo wil de overheid ervoor zorgen dat stroom voor iedereen betaalbaar blijft. In 2022 gaat die korting met €265 omhoog vanwege de hoge energieprijzen. Het totale bedrag van de korting wordt daarmee €824,77.

MHI SRK 50 ZS-W

Pagina: 1 ... 160 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4