iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Voor nu even gekozen voor Frank Energie. Energie tegen zogenaamde inkoopprijzen (nonsens natuurlijk), maar vooral zonder boete weg wanneer ik wil. Afrekening vindt per maand plaats op basis van daadwerkelijk verbruik, met de huidige situatie dat bedrijven omvallen ook wel prettig.
Welkomstbonus ben ik op dit moment ook niet happig op, dat drukt het jaarbedrag wel maar de leverancier moet het dan wel minstens een jaar volhouden. Als de boel na 11 maanden omvalt ben je welkomstbonus én voorschotten kwijt. En de meeste schimmige (kleine) aanbieders hebben nu de hoogste bonus, met alle risico’s.
Sowieso was een aflopend contract op 1-3 niet ideaal, maar ik verwacht ook een daling. Rusland heeft gaskraan voorlopig weer opengezet en de voorraden worden ook aangevuld per schip. De winter lijkt ook erg zacht te worden.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Gisteren daarmee een contract bij ZonderGas afgesloten. Maandbedrag kwam op €198.88. Bij Eneco betaal ik nu €170,- (zelf wat omhoog gezet), dus dik tevreden!
Maar, nu vragen ze om de automatische incasso goed te keuren, maar die staat voor een bedrag voor €375,47.
En dat vind ik dus raar. Gisteren even geprobeerd te bellen, maar dat is blijkbaar lastig daar, dus een ticket ingeschoten... Maar dat zal ook nog wel even duren.
Iemand een idee waarom dat is?
Dat doen best veel aanbieders, een soort van borg. Krijg je uiteraard terug, als de boel niet omvaltBabel10 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:15:
Na 9 dagen contact gekregen met Zondergas per mail! Ik heb daarop gelijk wat teruggestuurd en binnen 1 uur weer een antwoord! Ook netjes en duidelijk.
Echter: Ik dacht dus dat ik ze had gemachtigd om automatische incasso te doen. Echter geeft de mevrouw aan dat de 1e betaling "altijd" via direct handmatig betalen met iDeal gaat. Pas als die betaling binnen is, dan gaat het contract gelden.. Al iemand een idee wanneer die factuur dan komt? Dat is dus 'vooraf' betalen en weet iemand al hoeveel dagen voor je startdatum de 1e factuur komt?
Vind het gek, want ik start 05-07. Maar ik moet 28-06 nog een betaling doen bij mijn huidige provider, en ik zou dan dus ook vóór 05-07 Zondergas al moeten betalen..?
Persoonlijk zou ik nooit me nu al vastleggen voor een contract van 5 jaar dat pas in juli in gaat. Natuurlijk kán de prijs nog hoger, maar heel erg logisch is dat niet als je de historische gasprijs ziet.
/f/image/sybY2hmFhflPme75ngUIiePL.png?f=fotoalbum_large)
Hier zou ik toch mee oppassen, je hebt namelijk gewoon een betalingsplicht waar je aan moet voldoen.dicksterk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:30:
dan kan je bij faillisement de 2 laatste incasso`s storneren en is je schade uiterst beperkt.
Ik ben hier enkele jaren geleden achter gekomen bij het faillisement van EnergieFlex.
Beste tip is om je voorschot zo laag mogelijk te houden.
Na 8 dagen eindelijk reactie op mijn mailtjes gekregen en het incassoformulier per mail ontvangen..... of ik die getekend terug wil sturen. @dicksterk @mwaawenger schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:18:
[...]
Hier hetzelfde issue bij overstappen naar ZonderGas. Bij het afgeven van de machtiging niet de mogelijkheid om voor Bunq te kiezen (Ik mis ook van Lanschot in dat lijstje trouwens).
[...]
Ik heb ze een mailtje gestuurd en inmiddels op deze pagina ook een incassoformulier gevonden.
[...]
Of gewoon zorgen dat je start in het begin van de winter. In dat geval zal je maandbedrag sowieso al wel lager zijn dan je daadwerkelijke verbruik. En in de maanden dat je verbruik lager zal zijn, lijkt mij de kans op omvallen van zo'n leverancier ook kleiner. Maar bij twijfel kan je natuurlijk altijd je termijnbedrag omlaag zetten en het zelf apart zetten.prothello schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Hier zou ik toch mee oppassen, je hebt namelijk gewoon een betalingsplicht waar je aan moet voldoen.
Ik ben hier enkele jaren geleden achter gekomen bij het faillisement van EnergieFlex.
Beste tip is om je voorschot zo laag mogelijk te houden.
Dank voor de terugkoppeling. Ik heb na 8 dagen nog niks gehoord, maar misschien moet ik ook maar het formulier invullen. Naar welk adres had jij gemailed?awenger schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:48:
[...]
Na 8 dagen eindelijk reactie op mijn mailtjes gekregen en het incassoformulier per mail ontvangen..... of ik die getekend terug wil sturen. @dicksterk @mwa
De prijs/maand is verreweg het goedkoopst wat ik sinds tijden gezien heb.
Maar:
- Ondanks deze zeer lage prijzen, pas 1486+ klanten?
- Een team met 2 directieleden en een clubje adviseurs
- Vooruitbetalen (lees ik hier)
- Zeer slecht / niet bereikbaar per telefoon (lees ik hier)
- Zeer traag in de communicatie per e-mail (lees ik hier)
- Enkel samenwerkingen met bedrijven in de zonnepanelen en verduurzaming van woningen. Geen energieleveranciers in dit lijstje.
Is er iemand hier die NU al energie geleverd krijgt van Zondergas?
Zo ja, hoe lang? Wat is je ervaring met deze partij?
[ Voor 11% gewijzigd door Danny the dog op 08-02-2022 11:48 ]
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
zondergasenergie@energyzero.nlmwa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Dank voor de terugkoppeling. Ik heb na 8 dagen nog niks gehoord, maar misschien moet ik ook maar het formulier invullen. Naar welk adres had jij gemailed?
Volgens mij is het van belang om je voorschot zo te zetten dat je het schip niet ingaat. Voordeel is dat er geen welkomstbonus is, dit lijkt verwerkt te zitten in de tarieven. Beide zaken zijn van belang bij een faillissement, wat je hebt betaald en wat je tegoed hebt. De gedane betalingen ben je kwijt en je welkomstbonus ontvang je niet meer.Danny the dog schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:36:
Ik zit toch nog te dubben over Zondergas zeg...
De prijs/maand is verreweg het goedkoopst wat ik sinds tijden gezien heb.
Maar:Mijn alarmbellen gaan wel richting 'als iets te mooi lijkt om waar te zijn, zal het wel te mooi zijn om waar te zijn....' (Wellicht volledig onterecht!)
- Ondanks deze zeer lage prijzen, pas 1486+ klanten?
- Een team met 2 directieleden en een clubje adviseurs
- Vooruitbetalen (lees ik hier)
- Zeer slecht / niet bereikbaar per telefoon (lees ik hier)
- Zeer traag in de communicatie per e-mail (lees ik hier)
- Vooral veel samenwerkingen met bedrijven in de zonnepanelen
Is er iemand hier die NU al energie geleverd krijgt van Zondergas?
Zo ja, hoe lang? Wat is je ervaring met deze partij?
Ik zit nog in mijn 14 dagen bij Frank Energie (al kan ik daar elke maand weg), maar ZonderGas is een stukje voordeliger. Bij Frank Energie nu 1,52 per m3 gas (dagprijs).
Even de voorwaarden gechecked van ZonderGas en ook daar kan je, net als bij de rest, weg voor maximaal 250 euro. Zo ongeveer elke aanbieder vergoed die kosten. Dat 5 jaar contract is dus eigenlijk een soort van flexibel contract.
@danny the dog: je kjikt naar het verkeerde bedrijf. zondergas heeft alleen maar een contract met energyzero bv om onder hun naam energie aan te bieden. zondergas doet dar verder niets voor, je hebt zlefs het contract niet met zondergas maar met zondergas energiediensten, een hndelsbenaming van energyzero. Ik zit nu bij mijndomeien energie sinds een paar dagen, ook een label van energyzero en @cap heeft daar al veel anger gezeten(1 jaar vast en ene tijdje flex als ik het me goed herinner). ik zou me dus niet teveel zorgen maken.
Je hebt gelijk.... dat had ik even gemist! Thnx.@danny the dog: je kjikt naar het verkeerde bedrijf. zondergas heeft alleen maar een contract met energyzero bv om onder hun naam energie aan te bieden. zondergas doet dar verder niets voor, je hebt zlefs het contract niet met zondergas maar met zondergas energiediensten, een hndelsbenaming van energyzero. Ik zit nu bij mijndomeien energie sinds een paar dagen, ook een label van energyzero en @cap heeft daar al veel anger gezeten(1 jaar vast en ene tijdje flex als ik het me goed herinner). ik zou me dus niet teveel zorgen maken.
Zo te zien heeft EnergyZero een hele selectie aan partners waar je je contract af kunt sluiten.
Desondanks heb je te maken met een contract met een specifieke entiteit. Of dat nou een handelsbenaming is van EnergyZero of een apart bedrijfje... Als zo'n entiteit failliet gaat, val je qua rechten en voordelen niet zomaar terug op de moedermaatschappij.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen je maandbedrag ver onder je verbruik zetten en je maandbedrag wat omlaag zetten. Een kleine marge is echt wel mogelijk. Anders zou je energieleverancier in de winter dus sowieso failliet gaan, aangezien je dan meer verbruikt dan dat je betaald.dicksterk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:50:
@phoolie @prothello: je maandbedrag ver onder je verbruik zetten is de manier om je energieleverancier failliet te laten gaan, ze zin nameljik geen bank die je een persoonljijke lening moeten aanbieden. mocht ej verbruik per ongeluk wat hogerzijn, dan gebeurd het, maar het is niet de bedoeling dat je structureel onderbetaalt want als iedereen dat gaat doen is het snle over. overigens: bij het faillisement van naked energy werden de storneringen gewoon geaccepterd, we krijgen een eindfactuur gebaseerd op e wel betaalde voorschoten stond er, storneringen zijn geconstateerd en als de eindfactuur hoger is dan de wel-betaalde voorschotbedragen moeten we bijbetalen maar nergens is gevraagd om de gestorneerde bedragen. mogelk is dat in de reeks faillisementen van nu v erandert.
[...]
Maar hoe gaat dit dan? Contract is met Energyzero wat zij zijn de vergunninghouder, maar voeren een label Zondergas. Zondergas kan niet failliet want is geen eigen BV? Dus alleen als Energyzero failliet zou gaan dan zou je wat van kunnen merken.dicksterk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:32:
@danny the dog: ieereen de een contract heeft afgesloten ziet een kvknummer van energyzero(bij alle labels hetzelde kvknummer) als zondergas failliet gaat zal je dar weinig van mekren, energyzero is de vergunninghouder en die is verantworodelik voor de continuitiet van ons energieconract zondergas niet. energyzero kan dus niet zeggen: zondergas bestaat niet meer, zoek het maar uit. want hun kvk staat onder het contract, en zij zijn als vergunninghouder verantwoordelijk.
Ik heb overigens ook de gok gewaagd want scheelt bij hoog gasverbruik echt veel. En overstappen bij sterke daling van de gasprijzen is zo gedaan. Maandbedrag lekker laag gezet en dan zien we wel.
Deze discussie is (recent) meermaals gevoerd in dit topic. Gebruik a.u.b. even de zoekfunctie als je hier meer over wilt weten.Danny the dog schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Je hebt gelijk.... dat had ik even gemist! Thnx.
Zo te zien heeft EnergyZero een hele selectie aan partners waar je je contract af kunt sluiten.
Desondanks heb je te maken met een contract met een specifieke entiteit. Of dat nou een handelsbenaming is van EnergyZero of een apart bedrijfje... Als zo'n entiteit failliet gaat, val je qua rechten en voordelen niet zomaar terug op de moedermaatschappij.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
@freekers: die toevoeging heeft geen zin meer als de vraag al is beantworod, en telkns die meldngen: zoek het zelf op, lezen niet erg prettig
Inmiddels 633 pagina's lang... dat lees je niet 'even' bij. Maar inderdaad, met de zoekfunctie ben je er snel! Goede tipFreekers schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:27:
[...]
Deze discussie is (recent) meermaals gevoerd in dit topic. Gebruik a.u.b. even de zoekfunctie als je hier meer over wilt weten.

Net bericht gehad dat het account en contract hersteld zijn. Komt inderdaad door meerdere aanvragen (HVE & leasplan). Mijn account doet het weer en kan ook weer mijn contract inzien, dit komt nog overeen.Roos79 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:17:
[...]
Misschien gaat nu het verkeerde contract lopen dat kan nu zomaat.
Of beide geannuleerd en heb je helaas pech.
Dus het lijkt met een sisser af te lopen!
Heeft iemand hier nog uitsluitsel over gekregen? Ik krijg Budget telefonisch niet te pakken en de chatbot snapt de vraag nietjeppiepruts schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:58:
MediaMarkt Budget Energie is voor 3 jaar. Met 100 euro korting per jaar.
Als je er tussentijds - tegen boete uiteraard - uitstapt maar er langer dan 1 of 2 jaar hebt gezeten, moet je dan de korting die je al hebt gehad (100 of 200 euro) terugbetalen?
Ik heb vandaag 2x gebeld met de klantenservice van Zondergas (eerste keer om mijn contract dat ik afgelopen zondag had afgesloten te annuleren, zodat ik vandaag een nieuw contract kon afsluiten tegen de lagere tarievenBolsward1970 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:23:
Contact met ZonderGas is inderdaad een drama. Ben al 2 weken bezig om mn nieuwe contract eerder te laten beginnen, iets waar mn huidige leverancier Engie toestemming voor heeft gegeven, met screenshots van de mail enz toegevoegd. Bellen alleen tussen 8 en 17.00 uur. Bel je om 16.00 uur en wacht je een uur wordt de verbinding verbroken. Mail en ticket duurt ook al dagen.
11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173
Dat kun je terugvinden in artikel 6 van de “voorwaarden budget korting”.JME schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:54:
[...]
Heeft iemand hier nog uitsluitsel over gekregen? Ik krijg Budget telefonisch niet te pakken en de chatbot snapt de vraag niet
Ik vermoed dat je geen fout gemaakt hebt bij het intypen van je geboortedatum, bij iedereen die recent afgesloten heeft staat de geboortedatum in het contract namelijk 1 dag eerder dan zou moeten.MissSunshine schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:45:
[...]
Ik heb vandaag 2x gebeld met de klantenservice van Zondergas
(...)
en de tweede keer omdat ik een typefout had gemaakt in mijn geboortedatum).
Nee, was echt mijn fout. De maand klopte niet.Cap schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Ik vermoed dat je geen fout gemaakt hebt bij het intypen van je geboortedatum, bij iedereen die recent afgesloten heeft staat de geboortedatum in het contract namelijk 1 dag eerder dan zou moeten.
11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 08-02-2022 20:08 ]
Nee hoor. Voorwaarde 6 is: Iedere aanspraak op de vaste Budget Korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de leveringsovereenkomst. Maar voorwaarde 4 is: Met deze Budget Korting ontvangt u een vaste korting die gedurende de looptijd van uw overeenkomst evenredig per contractjaar wordt verrekend.Plucky schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:53:
[...]
Dat kun je terugvinden in artikel 6 van de “voorwaarden budget korting”.
Die combinatie is op meerdere manieren uitlegbaar. Vandaar de checkvraag.
Ik vermoed eigenlijk van niet, want dan zouden ze het vast geen "per contractjaar verrekende korting" noemen, dat klinkt definitief. Maar de vraag is hier al meermaals gesteld, het zou handig zijn als iemand die het contract is aangegaan er eens contact over opneemt met BE.
Ja, ik wilde het even te snel doen en had per ongeluk januari ingevuld ipv november. De dag klopte wel bij mij.Cap schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:08:
Echt? Dat is dan wel grappig.Klopte de dag wel?
Naja... zo zie je maar.
Maar goed, toch vandaag even de lagere tarieven binnen kunnen hengelen.
Ik wil mijn zwembad vullen met water. flessen (1l) zijn €0,25 en emmers (10l) zijn €1,25. Ik kies emmers. Jij kiest voor flessen want die zijn per stuk goedkoper. Je vergeet alleen dat je er 10x zoveel nodig hebt.HereIsTom schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:25:
[...]
Het gaat erom wat je betaald, als een m3 gas € 1,25 of meer is en kWh stroom € 0,25 dan is elektrisch verwarmen goedkoper!
Voor één m3 gas kan je dus 5 kWh of meer aan stroom verbruiken.
1m3 aardgas bevat evenveel energie als ca. 10kWh elektriciteit. Een CV gooit nog wat warmte uit de schoorsteen en er zijn nog wat leidingverliezen op plekken waar je niets aan de warmte hebt... Maar 8kWh effectieve warmte haal je zeker uit een m3 gas. Het is dus echt niet effectief om verwarming op gas te vervangen door een simpel elektrisch kacheltje. Niet doen dus!
Gebruik je een warmtepomp met een COP van 4 dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ik heb nu al een paar keer uitgelegd dat het met deze prijs verschillen echt goedkoper is!RaymondD schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:08:
[...]
Ik wil mijn zwembad vullen met water. flessen (1l) zijn €0,25 en emmers (10l) zijn €1,25. Ik kies emmers. Jij kiest voor flessen want die zijn per stuk goedkoper. Je vergeet alleen dat je er 10x zoveel nodig hebt.
1m3 aardgas bevat evenveel energie als ca. 10kWh elektriciteit. Een CV gooit nog wat warmte uit de schoorsteen en er zijn nog wat leidingverliezen op plekken waar je niets aan de warmte hebt... Maar 8kWh effectieve warmte haal je zeker uit een m3 gas. Het is dus echt niet effectief om verwarming op gas te vervangen door een simpel elektrisch kacheltje. Niet doen dus!
Gebruik je een warmtepomp met een COP van 4 dan is het een ander verhaal natuurlijk.
En in theorie bevat een m3 aardgas 8kWh aan energie, maar in de praktijk wordt dat amper gehaald.
Een paar mensen die ik ken verwarmen gewoon met een elektrische kachel en met de huidige prijsverschillen zijn ze goedkoper uit dan met gas.
Het zal dus niet bij iedereen zo zijn, maar als je het nog nooit in de praktijk hebt gedaan moet je niet zeggen dat het niet kan.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Het kan zijn dat je het al een paar keer uitgelegd hebt maar natuurkundig kan het gewoon niet. 1kWh is 3,6 MJ energie en 1m3 aardgas is 35,17 MJ. Een CV is niet 100% efficiënt maar 80% is reëel en er zijn genoeg mensen die gemeten hebben hoeveel warmte er precies door een CV geleverd wordt.HereIsTom schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:18:
[...]
Ik heb nu al een paar keer uitgelegd dat het met deze prijs verschillen echt goedkoper is!
En in theorie bevat een m3 aardgas 8kWh aan energie, maar in de praktijk wordt dat amper gehaald.
Een paar mensen die ik ken verwarmen gewoon met een elektrische kachel en met de huidige prijsverschillen zijn ze goedkoper uit dan met gas.
Het zal dus niet bij iedereen zo zijn, maar als je het nog nooit in de praktijk hebt gedaan moet je niet zeggen dat het niet kan.
Dus mensen ga niet je huis verwarmen met een elektrisch kacheltje in plaats van CV op gas omdat de gasprijs zo hoog is.
Wat je met een elektrisch kacheltje of infrarood paneel wel makkelijk kunt doen is een bepaalde ruimte of plek waar je zit (werkkamer, zithoek) verwarmen. Als je dat doet in plaats van je hele huis verwarmen met CV dan kan dat best goedkoper zijn.
Haha… nee hoor vooral niet elektrisch verwarmen, straks ben je nog goedkoper uit.RaymondD schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:32:
[...]
Het kan zijn dat je het al een paar keer uitgelegd hebt maar natuurkundig kan het gewoon niet. 1kWh is 3,6 MJ energie en 1m3 aardgas is 35,17 MJ. Een CV is niet 100% efficiënt maar 80% is reëel en er zijn genoeg mensen die gemeten hebben hoeveel warmte er precies door een CV geleverd wordt.
Dus mensen ga niet je huis verwarmen met een elektrisch kacheltje in plaats van CV op gas omdat de gasprijs zo hoog is.
Wat je met een elektrisch kacheltje of infrarood paneel wel makkelijk kunt doen is een bepaalde ruimte of plek waar je zit (werkkamer, zithoek) verwarmen. Als je dat doet in plaats van je hele huis verwarmen met CV dan kan dat best goedkoper zijn.
En nee een heel huis ermee verwarmen dat lukt niet.
Maar besparen op je energieverbruik levert je meer op dan overstappen.
Kon je niet telefonisch de nieuwe tarieven krijgen? Dus echt annuleren en opnieuw aanvragen? Heeft dit nog effect op je ingangs datum? Ik wil morgen ook even bellen maar in mijn geval wil ik het wel zsm in laten gaan, anders is het voordeel zo weg voor mij.MissSunshine schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:45:
[...]
Ik heb vandaag 2x gebeld met de klantenservice van Zondergas (eerste keer om mijn contract dat ik afgelopen zondag had afgesloten te annuleren, zodat ik vandaag een nieuw contract kon afsluiten tegen de lagere tarievenen de tweede keer omdat ik een typefout had gemaakt in mijn geboortedatum). De eerste keer heb ik 2 minuten in de wacht gestaan en de tweede keer een dikke 10 minuten. Viel me eerlijk gezegd heel erg mee.
Zie in je onderschrift dat je een warmtepomp hebt MHI SRC/SRK35ZS-W. Ja... In dat geval is het absoluut goedkoper dan met gas.HereIsTom schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:37:
[...]
Haha… nee hoor vooral niet elektrisch verwarmen, straks ben je nog goedkoper uit.
Je kan afzien van de bedenktermijn, lees de voorwaarden maar eens. Misschien kom je daarmee uit wat betreft ingangsdatum?Bas81 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:43:
[...]
Kon je niet telefonisch de nieuwe tarieven krijgen? Dus echt annuleren en opnieuw aanvragen? Heeft dit nog effect op je ingangs datum? Ik wil morgen ook even bellen maar in mijn geval wil ik het wel zsm in laten gaan, anders is het voordeel zo weg voor mij.
Nee, dat kon helaas niet. Het oude contract moest echt geannuleerd worden, maar dat kon wel gelijk tijdens dat telefoontje met een druk op de knop door de klantenservicemedewerker geregeld worden. En dan inderdaad weer opnieuw online aanvragen, maar dat is een klusje van niks. Nadeel is inderdaad wel dat bij mij de ingangsdatum 3 dagen later is geworden.Bas81 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:43:
[...]
Kon je niet telefonisch de nieuwe tarieven krijgen? Dus echt annuleren en opnieuw aanvragen? Heeft dit nog effect op je ingangs datum? Ik wil morgen ook even bellen maar in mijn geval wil ik het wel zsm in laten gaan, anders is het voordeel zo weg voor mij.
Zoals @Cap ook al aangeeft:JME schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:11:
[...]
Nee hoor. Voorwaarde 6 is: Iedere aanspraak op de vaste Budget Korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de leveringsovereenkomst. Maar voorwaarde 4 is: Met deze Budget Korting ontvangt u een vaste korting die gedurende de looptijd van uw overeenkomst evenredig per contractjaar wordt verrekend.
Die combinatie is op meerdere manieren uitlegbaar. Vandaar de checkvraag.
De toegezegde korting wordt per jaar verrekend (artikel 4) maar kan dus geheel worden teruggevorderd als je voortijdig opzegt (artikel 6)
Er staat nergens dat reeds verrekende kortingen niet meer verrekend kunnen worden dus je loopt een risico. Of ze daadwerkelijk alle reeds verrekende kortingen gaan terugvorderen is natuurlijk vraag twee…
Bij mij klopt de maand ook niet;)MissSunshine schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Nee, was echt mijn fout. De maand klopte niet.
Ik kon al niet geloven dat ik een typefout had gemaaktCap schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Ik vermoed dat je geen fout gemaakt hebt bij het intypen van je geboortedatum, bij iedereen die recent afgesloten heeft staat de geboortedatum in het contract namelijk 1 dag eerder dan zou moeten.

Dit is bij mij ook gebeurt bij VattenfallCap schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Louzy#2475
Beetje jammer, zo'n reactie ipv het te onderbouwen maar goed. Ik vind het desondanks wel een interessante discussie:HereIsTom schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:37:
[...]
Haha… nee hoor vooral niet elektrisch verwarmen, straks ben je nog goedkoper uit.
Stel je verbruikt 1500 m3 aan gas
Laten we je stelling aannemen dat 1m3 niet 8kwh aan warmte haalt maar laten we van 7 uitgaan voor de voorzichtigheid.
1.500 m3 gas * 7 = 10.500 Kwh warmte
Voor een electrische kachel betekent dat dus 10.500 Kwh aan verbruik.
Als alternatief een warmtepomp met een COP van 3 - 3.500 Kwh
Als 2e alternatief een warmtepomp met een COP van 4 - 2.625 KwH
Gas a 1,25 euro en Electra a 0,25 euro.
CV verwarmen = 1.500 x 1,25 = 1.875 euro
Electrische kachel = 10.500 x 0,25 = 2.625 euro
Warmtepomp 1 = 3.500 x 0,25 = 875 euro
Warmtepomp 2 = 2.625 x 0,25 = 656 euro
Louzy#2475
yes, maar hij stopt hier wel, want offtopic voor dit topic. Er is genoeg over te vinden in DEI...louzy82 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:14:
[...]
Beetje jammer, zo'n reactie ipv het te onderbouwen maar goed. Ik vind het desondanks wel een interessante discussie:

Wise enough to play the fool
MissSunshine schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:45:
[...]
Ik heb vandaag 2x gebeld met de klantenservice van Zondergas (eerste keer om mijn contract dat ik afgelopen zondag had afgesloten te annuleren, zodat ik vandaag een nieuw contract kon afsluiten tegen de lagere tarievenen de tweede keer omdat ik een typefout had gemaakt in mijn geboortedatum). De eerste keer heb ik 2 minuten in de wacht gestaan en de tweede keer een dikke 10 minuten. Viel me eerlijk gezegd heel erg mee.
Dan begin ik nu te twijfelen; misschien heb ik dan tóch ook geen typefouten gemaakt.

Verbruik 2500 kWh en verwachte teruglevering 5000 kWh.
Gas heb ik nu nog bij Essent voor 1,58 maar ik wil daar zsm weg.
ik ga per 01-04 om die reden naar Delta, met een flexibel contract. normaal 0,55 en dal 0,45 terugleververgoeding. Per 01-07 zullen de tarieven wel weer veranderen, maar heb dan wel 2200kWh netto teruggeleverd (historisch gemiddelde) . Daarna kijken of ik een gunstig vast contract kan vinden.turkeyhakan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:22:
Ik zit er aan te denken om bij Engie een energiecontract (alleen energie) af te sluiten i.v.m. de hoge terugleververgoeding. Zouden jullie dit adviseren?
Verbruik 2500 kWh en verwachte teruglevering 5000 kWh.
Gas heb ik nu nog bij Essent voor 1,58 maar ik wil daar zsm weg.
Het zou mij bijna €900,- opleveren in die 3 maanden.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Hoe kom je aan die bijna €900,- ?? kan je een berekening posten ??insomniac schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:31:
[...]
ik ga per 01-04 om die reden naar Delta, met een flexibel contract. normaal 0,55 en dal 0,45 terugleververgoeding. Per 01-07 zullen de tarieven wel weer veranderen, maar heb dan wel 2200kWh netto teruggeleverd (historisch gemiddelde) . Daarna kijken of ik een gunstig vast contract kan vinden.
@turkeyhakan Welk teruglevertarief betreft dat bij Engie?
Ik heb de switch wel gemaakt echter naar Eneco.
20*350ZO45°
Hier speel ik met hetzelfde idee. Een half jaar in flexibel contract met hoge teruglevertarieven salderen is volgens mij echt heel interessant nu. In mijn geval kan dat 1000 piek netto opleveren.insomniac schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:31:
[...]
ik ga per 01-04 om die reden naar Delta, met een flexibel contract. normaal 0,55 en dal 0,45 terugleververgoeding. Per 01-07 zullen de tarieven wel weer veranderen, maar heb dan wel 2200kWh netto teruggeleverd (historisch gemiddelde) . Daarna kijken of ik een gunstig vast contract kan vinden.
Ga er vanuit dat de tarieven zullen dalen richting zomer, pak ik dan een nieuw contract, met bijkomend voordeel dat ik dan niet eerst een tegoed opbouw bij de energieleverancier (zoals met een contract in april het geval zou zijn).
Omdat voor mij de aanvraag geldt voor een nieuw adres (waar nu nog niet wordt geleverd) kan als je na de aanvraag contact opneemt de leverdatum op de verhuisdatum worden gezet. Ze gaf zelfs aan dat aankomende maandag/dinsdag en de week erop maandag/dinsdag de prijzen weer wijzigen (kan omhoog of omlaag) ik evt deze zelfde stappen weer zou kunnen nemen, zolang de leverdatum een dag voor levering maar goed staat en de handmatige betaling binnen is.
Als het op je huidige adres is, is dit minder aantrekkelijk gezien elke keer de 30 dagen levertijd opschuift.
kraanwagen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:34:
[...]
Als je ze te pakken hebt gekregen (je kunt gewoon blijven hangen): laat je weten?
2200kWh teruglevering X 0,45€ terugleververgoeding = 990€sideriusj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Hoe kom je aan die bijna €900,- ?? kan je een berekening posten ??
Daar dan je eigen verbruik van aftrekken en dan kom je in de buurt van die 900 euro.
Goed idee overigens, zat hier zelf ook over na te denken!
Dat is bij meerdere maatschappijen zo: terugleververgoeding = netto leveringstarief (dus zonder belastingen).M.B.te L. schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:50:
De verbruikskosten zijn hetzelfde als de terug lever vergoedingen bij Delta. Dus dit klopt niet.
Het hoge tarief inclusief belastingen is 0.62487 per Kwh bij delta, excl 0,55758. Dat tweede tarief is dus de terugleververgoeding.M.B.te L. schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:56:
@henkebek helemaal gelijk. Het lukt mij niet om een plaatje erbij te toveren. Dus vul zelf even wat bedragen in bij Delta en je ziet wat ik bedoel. Als ik het mis heb, lees ik het graag.
Daar heb je ook niet mee te maken, door het salderen. Het plaatje toont mooi aan hoe rendabel het kan zijn om een half jaartje te overbruggen in een flexibel contractM.B.te L. schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:12:
[Afbeelding]
Dit was mijn plaatje. Lever je meer terug, dan krijg je het normaaltarief met ODE niet te zien.
46 cent normaal en 38 daltarief volgens mij. Beide excl. Belastingen.Richard schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:47:
@insomniac Welk teruglevertarief betreft dat bij Delta?
@turkeyhakan Welk teruglevertarief betreft dat bij Engie?
Ik heb de switch wel gemaakt echter naar Eneco.
Maar wel een enorme prijs hoor als je zelf ook stroom afneemt… doet mij nog wel denken.
(Ik heb niet het hele topic meer gelezen, daar gaat het te snel voor...)
Gebeld naar het nummer op hun website, maar daar weten ze alleen iets van laadpalen. Afgesproken terug te worden gebeld door de juiste afdeling, maar toen kreeg ik weer iemand van de laadpalenafdeling te pakken. Zouden ze nog gaan aanpassen op de website, maar is allemaal nog niet gelukt. Doorverwijzen lukte ook niet helemaal, dus toen mocht ik zelf het juiste nummer gaan bellen. Dat bleek het nummer van EnergyZero te zijn, althans dat gaf mijn telefoon aan.
Daar konden ze me echter wel helpen. Mijn probleem was dat het plaatsen van een slimme meter waarschijnlijk (veel) langer op zich laat wachten dan de ingangsdatum van het contract. Dit is echter geen probleem, het contract kan alsnog ingaan, waarbij de verbruikte elektriciteit wordt verdeeld met een verhouding die zij bepalen over hoog- en laagtarief. Lijkt mij een prima oplossing, want dat scheelt flink t.o.v. alles in het hoogtarief. Dat het dan waarschijnlijk iets minder gunstig is tot die slimme meter er is, is dan maar zo. Oxxio had er gewoon een enkeltarief van gemaakt, maar deze manier werkt ook.
Ik heb nog even mijn eigen gegevens ingevuld bij Zondergas, de tarieven zijn idd iets verlaagd daar (zoals ik al voorbij zag komen) t.o.v. vorige week. De week daarvoor was het nog steeds goedkoper. Volgens mij 148 p.m. --> 167 --> 160 bij mijn verbruik en een 5-jarig contract. Natuurlijk heb je weinig aan die specifieke getallen maar dat geeft een idee.
Ik blijf wel bij Leaseplan Energy, ik vind het prima zo. De laatste paar euro maken me niet uit, en stel ik wil volgend jaar zomer overstappen dan scheelt een 3-jarig contract nog wel wat in de overstapboete als die niet wordt overgenomen door de volgende leverancier.
01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110
Zie jij bij Leaseplan ook al verwacht gebruik?
Leaseplan start morgen met leveren en ze lezen de meter al uit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/864uUqSwnKcD4FcpPNJzM2cL.jpg?f=user_large)
Plugwise app:
:strip_exif()/f/image/9nCbyXWYGHWrJ8S6A0a4PF1W.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door pms1 op 09-02-2022 14:08 . Reden: Verkeerde plaatje ingevoegd: verbeterd ]
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Ja, maar dat hebben ze dus mooi verzonnen (a.d.h.v. het verbruik dat ik heb opgegeven) want ik heb dus (nog) geen slimme meter die kan worden uitgelezen.pms1 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:01:
Zie jij bij Leaseplan ook al verwacht gebruik?
01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110
https://www.acm.nl/nl/pub...rheid-energieleveranciers
Ik werd wel even getriggerd door je bericht, welke 57 leveranciers überhaupt een vergunning hebben.Newbie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:28:
ACM gaat extra onderzoek doen naar financiën energieleveranciers:
https://www.acm.nl/nl/pub...rheid-energieleveranciers
Om een lange post te voorkomen, hierbij een link naar de lijst op de site van de ACM.
Wat moeten ze anders?deraco96 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:12:
[...]
Ja, maar dat hebben ze dus mooi verzonnen (a.d.h.v. het verbruik dat ik heb opgegeven) want ik heb dus (nog) geen slimme meter die kan worden uitgelezen.
Jij geeft wat op en dan gaan zei dat verdelen over de periode.
Als maar één partij dit doet in een vechtmarkt als de energiebranche, dan kun je je natuurlijk wel afvragen hoe lang dat goed gaat.dicksterk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:04:
ik vraag me af: is er nog een consumentenprogramam zoals kassa of radar die een bedrijf dat het juist heel goed doet in het zonnetje zet? Ik vind wel dat energyzero dat momenteel v erdient. ze hebben ongetwijfeld hun eigen commerciele belangen, maar ze zijn toch de enige die in tijden van extreem hoge maandbedragen bij nieuwe contracten de enige zijn die echt goedkoper zijn dan de rest en echt eits doen om het nog binenn de perken te houden, ik vind wel dat dat een pubiekelijk compliment verdient. ik ken meerdere mensen met relatief lage inkomens die sidns ze hve of zondergas hebben kunne afsluiten echt rustiger slapen omdat in plaats van 300 euro per maand nu maar ies van 150 hoeven te betalen.
Het kan wel een leuke strategie zijn om flink wat opzegboetes te incasseren áls de prijs straks weer daalt en mensen onder hun 5-jarige contracten uit willen
Totaal geen reden om ze nu al in het zonnetje te zetten. Laten we eerst maar eens afwachten hoe ze het komende jaar doorkomen, en of ze dit kunnen volhouden zonder failliet te gaan. Ik heb 2 weken geleden een prima 5-jarig contract kunnen afsluiten waar ik blij mee ben, maar ik blijf sceptisch.dicksterk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:04:
ik vraag me af: is er nog een consumentenprogramam zoals kassa of radar die een bedrijf dat het juist heel goed doet in het zonnetje zet? Ik vind wel dat energyzero dat momenteel v erdient. ze hebben ongetwijfeld hun eigen commerciele belangen, maar ze zijn toch de enige die in tijden van extreem hoge maandbedragen bij nieuwe contracten de enige zijn die echt goedkoper zijn dan de rest en echt eits doen om het nog binenn de perken te houden, ik vind wel dat dat een pubiekelijk compliment verdient. ik ken meerdere mensen met relatief lage inkomens die sidns ze hve of zondergas hebben kunne afsluiten echt rustiger slapen omdat in plaats van 300 euro per maand nu maar ies van 150 hoeven te betalen.
Wat insomniac schreef klopt 55ct en 45 ct. Alleen voor nieuwe klanten en geldig tot 1-7 2022. Dat werd mij verteld vanochtend door een dame van delta.turkeyhakan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:44:
[...]
46 cent normaal en 38 daltarief volgens mij. Beide excl. Belastingen.
Maar wel een enorme prijs hoor als je zelf ook stroom afneemt… doet mij nog wel denken.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 09-02-2022 19:06 ]
algemeen:
kan je eigenljik contractbreuk plegen door een nieuw contract bij dezlefde enerrgieleverancier af te sluiten? voorbeeld: ik zit nu bij hve maar stel in de zomer komt hve met een deal waarbij gas nog mar 80ct per m3 kost. kan ik dan daar een nieuw contract aanmaken, waardoor ik het andere verbreek en met overstapboete bij dezelfe leveranier erecht kom? of kan dat niet?
zelf vind ik energyzero een beetje ljiken op het bedrijf achter voipbuster, en nog vroeger de carierselectdiensten bel1601 1609 1643 en 1649(die carierselectdiensten waren van het beedrijf waar voipbuster ook achter zit) dat bedrijf bood eerst met carierselect en later met voip tarieven die volgens mensen die zich kenners noemden ver onder de inkoopprijs lagen, dat kon niet anders dan faillissement worden stelden sommigen. en toch bestat voipbuster en zlefs die carrierselectdiensten nogsteeds(al zijn die laatste nu een stuk minder interessant want ze worden niet meer actie bijgehoduen qua tarieven dus die carierselect dienste zijn niet meer interessant0. ik heb het idee dat energyzero een beetje hetzelfde doet, ze weten een trucje dat de anderen niet uitvoeren en kunnen nu iets doen wat de anderen niet willen/kunnen. het wordt nog leuk als mega energie straks begint. ik vermoed dat ze in februari-maart nog met een deal komen die 1 april ingaat. als 1 speler goedkoop zou kunnen worden is het die. doet mega niks, dan denk ik dat we bij energyzero het beste gekregen hebben wat dit jaar gaat worden aangeboden.
Energyzero is onderdeel van de Energic group waar ook Hezelaer toe behoort samen met energiesoftware ontwikkelaar Shifft en duurzame lokale projectontwikkelaar Izzy projects. EnergyZero is ontstaan binnen Hezelaer in de periode 2014-2016 en in 2018 zelfstandig verder gegaan.
Hezelaer is 19 jaar actief op de energiemarkt en levert veel diensten voor MKB en overheid. Sinds 2013 is het ook vergunninghouder voor energielevering aan particulieren. De bedrijven binnen de groep focussen zich allemaal op verduurzaming in de vorm van lokaal opgewekte groene energie dmv het realiseren van wind- en zonneparken en het realiseren van energiebesparing voor hun klanten, o.a. door softwaretools die het inzicht in het verbruik vergroten. Daar komt de naam EnergyZero ook vandaan.
Je hebt op zich dus niet te maken met figuren die net komen kijken in de markt. Je hoeft geen enkele leverancier helemaal te vertrouwen en failliet kunnen ze allemaal gaan, maar een enorme dosis wantrouwen omdat je de naam niet kent is misschien ook weer overdreven.
Energyzero heeft verder goede cijfers in de 'echt groene energie' ranglijst opgemaakt door WISE, Natuur & Milieu en de Consumentenbond. Ze doen dus meer dan simpelweg groene certificaten inkopen die Noorwegen over heeft van de waterkrachtcentrales om zo zelf 'vergroende' energie te kunnen verkopen. Een stuk groener in ieder geval dan het gros van de bekende namen.
/f/image/YCBkbyX7PFeg7xFcEQ8g7Hsa.png?f=fotoalbum_large)
Edit: pricewise geeft ook nog wat info:
https://www.pricewise.nl/energieleverancier/energyzero/
Hier nog een interview met de eigenaar / oprichter van de Energic groep:
https://www.regio-busines...l-van-machines-voorkomen/
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 10-02-2022 10:11 ]
ja dat kan:sideriusj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Hoe kom je aan die bijna €900,- ?? kan je een berekening posten ??
elektra dal en normaal teruglevering zijn de kale tarieven, afname zijn de tarieven incl alle toeslagen.
het gedeelte van normaal en dal afname is afgetrokken van het teruglevering normaal en dal.
dus (1845-125)*0,55758 voor normaal.
de vaste kosten zijn terug gerekend naar 3 maanden.
Mocht er een fout in zitten, dan hoor ik het vast wel.
@Richard zie plaatje voor de tarieven
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/reMsWgcOh6p1o6BCojvRidqE.jpg?f=user_large)
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Niet bij Engie hoor, daar is het 1 jaar vast.de schompen schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Wat insomniac schreef klopt 55ct en 45 ct. Alleen voor nieuwe klanten en geldig tot 1-7 2022. Dat werd mij verteld vanochtend door een dame van delta.
[ Voor 61% gewijzigd door teacher op 09-02-2022 19:07 . Reden: Offtopic quote ]
Ik bedoelde dat het verwachte verbruik dus niet samen hoeft te hangen met het uitlezen van de meter.Roos79 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:22:
[...]
Wat moeten ze anders?
Jij geeft wat op en dan gaan zei dat verdelen over de periode.
Kan zo een paar euro schelen qua gasverbruik wanneer het duurdere flexibel contract in de vroege ochtend al 'om' gaat naar het nieuwe in mijn geval.
Mijn rekensommetje ziet er vergelijkbaar uit. Ik heb mijn gas bij de oude leverancier gelaten, die heeft betere flexibele tarieven daarvoor. Ook al gaat het maar om 70-100 m3, afhankelijk van hoe lang ik het laat doorlopen.insomniac schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:02:
[...]
ja dat kan:
elektra dal en normaal teruglevering zijn de kale tarieven, afname zijn de tarieven incl alle toeslagen.
het gedeelte van normaal en dal afname is afgetrokken van het teruglevering normaal en dal.
dus (1845-125)*0,55758 voor normaal.
de vaste kosten zijn terug gerekend naar 3 maanden.
Mocht er een fout in zitten, dan hoor ik het vast wel.![]()
@Richard zie plaatje voor de tarieven
[Afbeelding]
Wat mij betreft het beste wat je kunt doen nu als je zonnepanelen hebt. Al vast een buffertje voor de volgende winter aanleggen
Verwijderd
In de slimme meter staat toch per uur (minuut) het verbruik.. lijkt me dus dat je afnemer het neemt op 12 uur 's avonds. Met sites als energieoverzicht/slimmeportal kan je per uur zien wat je verbruikt.Bloempotgooier schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:23:
Weet iemand of er een vast tijdstip is waarop de slimme meter wordt uitgelezen op de dag van contractwijziging? Of kan dat random op een dag gebeuren?
Kan zo een paar euro schelen qua gasverbruik wanneer het duurdere flexibel contract in de vroege ochtend al 'om' gaat naar het nieuwe in mijn geval.
Meestal wordt de meterstand van 00:00 genomen van de dag dat het ingaat.Bloempotgooier schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:23:
Weet iemand of er een vast tijdstip is waarop de slimme meter wordt uitgelezen op de dag van contractwijziging? Of kan dat random op een dag gebeuren?
Dan gok je tegen de markt in:Binnetie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:05:
Ik zit zelf nog in dubio naar welk contract ik ga. Heb zelf niet veel in hoppen iedereen keer en neem denk ik het risico maar door een verbintenis van 5 jaar aan te gaan met Zondergas. Niet uit de angst of ze omvallen, meer de 250 euro opzegboete als volgend jaar de prijzen ineens zouden kelderen. Wat ik overigens niet verwacht.
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5336900&span=1
Die boete heb je er na een jaar wel dik uit, afhankelijk van je gebruik. En zo tegen de markt in is het niet: prijzen rond de 44.000 is nog steeds een veelvoud van wat gas een jaar geleden kostte.t_captain schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:42:
[...]
Dan gok je tegen de markt in:
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5336900&span=1
Dit jaar 75 euro, volgend jaar 45, dat scherlt nogal.CarpeVentum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:23:
[...]
Die boete heb je er na een jaar wel dik uit, afhankelijk van je gebruik. En zo tegen de markt in is het niet: prijzen rond de 44.000 is nog steeds een veelvoud van wat gas een jaar geleden kostte.
Bij 10% marge en de wettelijke opslagen en belastingen is dat 1.51 resp. 1.12 per m3 consumentenprijs.
Toegegeven, het is meer dan de 75 cent die je op je oude contract vaak hebt staan, maar geen veelvoud.
Zojuist contact gehad met Budget Energie. Het antwoord is helaas niet waar ik op hoopte: "Om recht op de budgetkorting te hebben dien je het contract uit te zitten. Op basis daarvan wordt de korting gegeven. Dus mocht je na 1 of 2 jaar overstappen, dan moet de eerder ontvangen korting terug betaald worden."Cap schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:23:
Het kan natuurlijk prima dat ze bij voortijdige opzegging op de eindrekening de eerder verrekende korting opnieuw verrekenen, maar dan in hun voordeel.:9
Ik vermoed eigenlijk van niet, want dan zouden ze het vast geen "per contractjaar verrekende korting" noemen, dat klinkt definitief. Maar de vraag is hier al meermaals gesteld, het zou handig zijn als iemand die het contract is aangegaan er eens contact over opneemt met BE.
Lekker dan. Gelukkig zit ik nog binnen mijn bedenktijd, dan ga ik maar eens goed bedenken.
Edit 11-2-22: bovenstaand contact verliep via de chat, inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad. Op mijn vraag of eerder verrekende jaarkortingen worden teruggevorderd bij voortijdig opzeggen na 1 of 2 jaar, zei de medewerker direct "Nee, natuurlijk niet!" en verwees naar voorwaarde 4 (jaarlijkse verrekening). Toen ik zelf verwees naar voorwaarde 6 (ieder kortingsrecht vervalt bij voortijdig opzeggen) begon ook de medewerker te twijfelen. In het kort: "Ik verwacht niet dat het zo bedoeld is, maar omdat ik het ook multi-interpretabel vind laat ik het uitzoeken. Ik bel u terug!"
Er is dus nog hoop. Zodra ik iets hoor, horen jullie het ook.
[ Voor 25% gewijzigd door JME op 11-02-2022 11:54 ]
Dan staat die 1.12 bij zondergas zo gek nog niett_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:49:
[...]
Dit jaar 75 euro, volgend jaar 45, dat scherlt nogal.
Bij 10% marge en de wettelijke opslagen en belastingen is dat 1.51 resp. 1.12 per m3 consumentenprijs.
Toegegeven, het is meer dan de 75 cent die je op je oude contract vaak hebt staan, maar geen veelvoud.
Dat is heel handig gedaan van BE. Ik ben blij dat HVE voorbij kwam en ik mijn BE aanvraag heb geannuleerd.JME schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Zojuist contact gehad met Budget Energie. Het antwoord is helaas niet waar ik op hoopte: "Om recht op de budgetkorting te hebben dien je het contract uit te zitten. Op basis daarvan wordt de korting gegeven. Dus mocht je na 1 of 2 jaar overstappen, dan moet de eerder ontvangen korting terug betaald worden."
Lekker dan. Gelukkig zit ik nog binnen mijn bedenktijd, dan ga ik maar eens goed bedenken.
Die is naar de huidige markt superscherp.CarpeVentum schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:12:
[...]
Dan staat die 1.12 bij zondergas zo gek nog niet
Heb je een linkje? Als ik "zondergas" google, vind ik alleen een installatiebedrijf van duruzame verwarmingssystemen en geen energieleverancier.
Die praktijk zou de ACM moeten verbieden. In feite is de cashback bij einde contract een verkapte opzegboete en daarmee een ontduiking van de maximering van die boetes.JME schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Zojuist contact gehad met Budget Energie. Het antwoord is helaas niet waar ik op hoopte: "Om recht op de budgetkorting te hebben dien je het contract uit te zitten. Op basis daarvan wordt de korting gegeven. Dus mocht je na 1 of 2 jaar overstappen, dan moet de eerder ontvangen korting terug betaald worden."
Grapje toch? Via de link (superhandige sheet) in de Let-op hieronder vind je zondergas bij de vast-dubbeltarieven tab. En anders is er nog het doorzoek het topict_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:47:
[...]
Die is naar de huidige markt superscherp.
Heb je een linkje? Als ik "zondergas" google, vind ik alleen een installatiebedrijf van duruzame verwarmingssystemen en geen energieleverancier.

Wat ik hier vooral kwalijk vind is dat men net doet alsof de cashback in 3 stappen wordt verrekend, terwijl de werkelijke verrekening pas na 3 jaar definitief is. Die jaarlijkse kortingen voegen dan toch niets meer toe? Ik vraag me ook af of deze praktijk standhoudt als je bezwaar aantekent, mocht het zo ver komen.t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Die praktijk zou de ACM moeten verbieden. In feite is de cashback bij einde contract een verkapte opzegboete en daarmee een ontduiking van de maximering van die boetes.
Edit 11-2-22: inmiddels andere heldeskmedewerker gesproken die er toch anders over denkt. Die gaat het nu uitzoeken om uitsluitsel te kunnen geven. Heb mijn oorspronkelijke post aangevuld met deze info, hou jullie op de hoogte!
[ Voor 15% gewijzigd door JME op 11-02-2022 11:58 ]
Is dit niet zo bij (bijna) alle welkomstbonussen, ongeacht bij welke leverancier? Vind het sowieso vreemd dat men het vaak een "welkomstbonus" noemt, terwijl je het pas na afloop krijgt (verrekend op de jaarafrekening). Ook in het verleden was ik nooit zo happig op die bonussen, ik koos altijd liever voor een aanbieder met lagere kWh/m3 prijzen dan dat ik ging voor die met een bonus. Dit omdat vooraf de aanbieder met de bonus misschien een paar euro per maand goedkoper is, maar blijkt gaandeweg het jaar dat je meer verbruikt (strenge winter, koud en nat jaar) kan je achteraf gezien nog duurder uit zijn t.o.v. een aanbieder met lagere kWh/m3 prijzen maar zonder bonus.JME schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Heb vorig jaar dan ook niet de gok genomen en gegaan voor een aanbieder met de lage kWh/m3 prijzen maar wat hogere vaste leveringskosten en geen bonus. Kwam goed uit, aangezien de vorige winter vrij streng was en ons verbruik daardoor ook flink hoger.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Het verschil hier is dat BE beweert dat ze de korting verdeeld over 3 jaren verrekenen. Dus op 3 jaarrekeningen telkens 100 euro korting in plaats van 300 euro korting na 3 jaar. Terwijl dat in de praktijk niet zo blijkt te zijn als je binnen die 3 jaren overstapt. Ik vind dat op zijn minst onduidelijk gecommuniceerd.Moi_in_actie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:03:
[...]
Is dit niet zo bij (bijna) alle welkomstbonussen, ongeacht bij welke leverancier? Vind het sowieso vreemd dat men het vaak een "welkomstbonus" noemt, terwijl je het pas na afloop krijgt (verrekend op de jaarafrekening).
Edit 11-2-22: inmiddels andere heldeskmedewerker gesproken die er toch anders over denkt. Die gaat het nu uitzoeken om uitsluitsel te kunnen geven. Heb mijn oorspronkelijke post aangevuld met deze info, hou jullie op de hoogte!
[ Voor 14% gewijzigd door JME op 11-02-2022 11:58 ]
Dat is dezelfde. Je moet alleen in het menu even producten, energie, slimme energie kiezen.t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:47:
[...]
Die is naar de huidige markt superscherp.
Ah zo op die manier, ja dat is niet netjes van hun. Heb sowieso geen hoge pet op van Budget Energie, heb er zelf 1 jaar gezeten en mijn ouders ook, zij hadden geen problemen, ik helaas wel. Het lager zetten van het (fors) te hoog ingeschatte maandbedrag kon niet via de website, na redelijk wat aandringen telefonisch dan wel. En tevens vond ik dat bij hun de facturen en afrekening veel te lang op zich lieten wachten; maandelijkse overzichten kwamen soms 3 dagen na afloop van de maand, soms pas 2 weken later en de eindafrekening met bonus (ik was daarna overgestapt naar een andere aanbieder) heeft iets van 8 tot 10 weken op zich laten wachten.JME schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:06:
[...]
Het verschil hier is dat BE beweert dat ze de korting verdeeld over 3 jaren verrekenen. Dus op 3 jaarrekeningen telkens 100 euro korting in plaats van 300 euro korting na 3 jaar. Terwijl dat in de praktijk niet zo blijkt te zijn als je binnen die 3 jaren overstapt. Ik vind dat op zijn minst onduidelijk gecommuniceerd.
Het jaar daarvoor zat ik bij Greenchoice, nooit problemen gehad en alles mooi op tijd (overzichten en eindafrekening altijd binnen een paar dagen), maar ja BE was iets goedkoper vanwege de bonus. Daarna weer terug naar Greenchoice gegaan, geen bonus of niets, maar wel alles netjes op tijd en geen gedoe. Ook nu een 3-jarig contract bij Greenchoice via de Consumentenbond, weer geen bonus of wat dan ook maar redelijke prijzen (10-20% duurder dan vorig jaar, maar dan heb je het over 86ct voor een m3 gas en 23ct voor stroom). Mochten de prijzen komend jaar weer dalen naar een niveau van 2019 of 2020, dan betaal ik die opzegboete wel en is het klaar (geen gedoe met wel of geen bonus).
Ben in de afgelopen paar maanden al 3 of meer keer door Budget Energie gebeld, of ze mij geen aanbod konden doen. Heb keer op keer aangegeven dat ik al voorzien ben en dat ze mij niet meer hoeven te bellen, maar dat kwartje val schijnbaar (nog) niet.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ik ben van Fenor naar Budget Energie gegaan voor gas+elektra. Ik zit nu bij PowerPeers voor elektra van 1 feb - 1 maart en bij Budget Energie voor gas ook tot 1 maart.henkebek schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:02:
Heeft iemand hier ervaring met van twee verschillende leveranciers voor gas en stroom weer terug overstappen naar een voor allebei? Ben benieuwd of dat in de regel een beetje vlekkeloos gaat.
Per 1 maart overstappen naar HVE.
Vooralsnog werkt het hier.
Dit topic is gesloten.
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4