PnD schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:13:
Ik zat eens te denken...Blind de goedkoopste uit de prijsvergelijker trekken is misschien niet altijd het verstandigst?
Mijn geschat jaarverbruik is o.b.v. het afgelopen jaar, maar volgend jaar zien wat zaken er wellicht wat anders uit:
- Ik verwacht geen energiebesparende maatregelen te doen
- Mijn kinderen worden ouder, gaan meer energie verbruiken?
- Afgelopen jaar was (moet nog blijken) toch redelijk warm? Volgend jaar mogelijk meer stookkosten.
Ik neig ernaar om energiedirect te kiezen. "maar" 100 euro cashback, maar veel lagere tarieven:
Stroom
23,15 ct. piek
20,95 ct. dal
Gas72,11 ct.
Volgens de voorspelling op jaarbasis wel € 40,- duurder. Hoe wegen jullie dit af?
Voor het vergelijken ga ik uit van een zo realistisch mogelijk verbruik, dat maakt het vergelijk naar mijn mening al eerlijker.
Dat naast elkaar zetten en de verschillen (vaste kosten, variabele kosten, cashback) tussen leveranciers inzichtelijk maken en vervolgens ook wat spelen als mijn verbruik x% hoger/lager wordt en wat dat dan doet in de vergelijking. Het totaal aan kosten over een jaar (minus cashback) is waar ik dan naar kijk.
Daar rollen enkele leveranciers uit, vervolgens ga ik op internet zoeken naar ervaringen van deze partijen. Het kan dan voorkomen dat de goedkoopste leverancier afvalt omdat de recensies niet al te best zijn. Wellicht onterecht, maar voor die paar euro kies ik liever voor een meer gerenommeerde partij.
De punten die jij noemt hebben maar beperkt invloed denk ik:
- Energiebesparende maatregelen, duurt even voordat deze echt impact hebben en als je ze niet verwacht te treffen heeft het überhaupt geen impact.
- Ouder wordende kinderen verbruiken wellicht meer energie, maar zal dat met gigantische stappen zijn t.o.v. het afgelopen jaar? Ik kan het mij niet voorstellen.
- Kan van jaar tot jaar verschillen, maar november en december kan ook zomaar kneiter koud zijn waardoor de lange zomer weer wordt gecompenseerd. Dat is overigens wel de reden waarom ik, o.b.v. realistisch verbruik, wel een beetje speel met het toekomstige verbruik om te kijken wat de impact is.
Ter info: afgelopen jaar rolde daar Energie Direct als beste uit, het jaar ervoor Nuon.