En het klopt ook dat je niks van cashbackxl in je browser ziet staan?Superbeagle schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:12:
[...]
Ja, dat hoort zo. Als alles goed gaat ontvang je een bevestigingsmail van CashbackXL.
Het enige wat je hoeft te doen is inloggen en via CashbackXL doorklikken naar de leverancier. Je komt dan in de normale omgeving van de leverancier. Na afronding van je bestelling ontvang je als het goed is een bevestigingsmail.jaaoie17 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:45:
[...]
En het klopt ook dat je niks van cashbackxl in je browser ziet staan?
Dat zou betekenen dat ze het nu anders berekenen dan 3 maanden geleden.henkebek schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Ik keek hier ook raar naar, maar het klopt wel. Als ik het me goed herinner haalt GC de teruggeleverde Kwh's van het totaal aantal Kwh's af bij t kopje van de berekening van de energiebelasting e.d.. En dan klopt het dus wel. Bekijk dat nog maar eens op je factuur. Omslachtig, maar wel correct.
Jaarrekening met op beide punten dezelfde tarieven
:strip_exif()/f/image/Nu0r6NF8bd2oyCIhLDJLItgm.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindafrekening met afwijkende tarieven.
:strip_exif()/f/image/I76DvAFJ4nbHL6yqcHRrnXML.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga maandag wel even met ze bellen en geef hun uitleg wel even door hier. Kan het evt meegenomen worden in de afweging. Al heb ik het idee dat er niemand op dit moment voor GC gaat.
het weglaten van de belastingen bij energietarieven is geen vormfout maar minimaal in strijd met de wet oneerljike handelspraktijken. het is verboden en bij constatering kan een boete worden opgelegd. nou heb ik weinig aan een boete voor dgb, ik heb liever dat ik daardoor weg mag.
Kun je aannemelijk maken dat je hierdoor een verkeerde beslissing hebt genomen?dicksterk schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:11:
het weglaten van de belastingen bij energietarieven is geen vormfout maar minimaal in strijd met de wet oneerljike handelspraktijken. het is verboden en bij constatering kan een boete worden opgelegd. nou heb ik weinig aan een boete voor dgb, ik heb liever dat ik daardoor weg mag.
in ddit specifieke geval is de beslissing voro mij genomen door de curator van naked energy die mij aan dit bedrijf toewees. maar het lijkt me niet dat toewijzing door een overname het aanleveren van een onrechtmatig contract, dat anders tot vernietiging van de overeenkomst zou leiden, nu ineens legaal maakt. Dgb levert mij enerige tegen tarieven die voor mij als consument niet inzichtelijk zijn, ik krijg namelijk onjuiste tarieven. in een uitleg van deze wet las ik letterlijk: ook het noemen van tarieven en daarbij vermelden dat ze exclusief btw zijn mag dus niet, consumententarieven dienen inclusief btw genoemd te worden.
Ik heb zojuist met een voorbeeldbreif van consuwijzer de overeenkomst vernetigd (althans geprobeerd dat te doen) maandag bel ik consuwijzer en dien een klacht in, en verstrek ze desgewenst foto`s van de brief van dgb.
Ik heb zojuist met een voorbeeldbreif van consuwijzer de overeenkomst vernetigd (althans geprobeerd dat te doen) maandag bel ik consuwijzer en dien een klacht in, en verstrek ze desgewenst foto`s van de brief van dgb.
En wat is dan het doel dat je daarmee wilt bereiken, geen leveringscontract meer hebben?dicksterk schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:22:
in ddit specifieke geval is de beslissing voro mij genomen door de curator van naked energy die mij aan dit bedrijf toewees. maar het lijkt me niet dat toewijzing door een overname het aanleveren van een onrechtmatig contract, dat anders tot vernietiging van de overeenkomst zou leiden, nu ineens legaal maakt. Dgb levert mij enerige tegen tarieven die voor mij als consument niet inzichtelijk zijn, ik krijg namelijk onjuiste tarieven. in een uitleg van deze wet las ik letterlijk: ook het noemen van tarieven en daarbij vermelden dat ze exclusief btw zijn mag dus niet, consumententarieven dienen inclusief btw genoemd te worden.
Ik vermoed dat Dick gewoon vrij wil zijn om een andere aanbieder te kiezen en niet een maand vast te zitten bij zo'n toko als Naked Energy?Plucky schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:58:
[...]
En wat is dan het doel dat je daarmee wilt bereiken, geen leveringscontract meer hebben?
In dat geval is een (spoed)overstap naar een andere partij toch veel minder “gedoe”?Lord_Dain schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:14:
[...]
Ik vermoed dat Dick gewoon vrij wil zijn om een andere aanbieder te kiezen en niet een maand vast te zitten bij zo'n toko als Naked Energy?
Meeste partijen blijken na een overname de vertrekkers geen strobreed in de weg te leggen…
Dat zal kunnen, maar wat als het bedrijf wel moeilijk doet? En je zit krap bij kas? Dan is zeker weten altijd beter natuurlijk.Plucky schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:16:
[...]
In dat geval is een (spoed)overstap naar een andere partij toch veel minder “gedoe”?
Meeste partijen blijken na een overname de vertrekkers geen strobreed in de weg te leggen…
Ik zie, net als op de eigen site van Budget Energie, nergens wat de terugleververgoeding is. Ligt dat aan mij?spartacusNLD schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:07:
[...]
Wat ga je via deze aanbieding betalen? https://energie.mediamarkt.nl/
Ik kom hier zelf uit op een maand bedrag van 115 (tegenover 85 euro in mijn huidige contract). Dat vindt ik nog te overzien.
Ze berekenen idd anders. Van de week contact gehad over de jaarrekening.AndereKoekoek schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:29:
[...]
Dat zou betekenen dat ze het nu anders berekenen dan 3 maanden geleden.
Ipv de komende maand te verrekenen met de teruggave jaarrekening, doen ze nu niet verrekenen, meer teruggeven en maandbedrag afschrijven. Invoeren van een ander systeem werd me verteld.
Wellicht heeft dit er ook meet te maken?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Indiaan706 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 07:49:
[...]
Ik zie, net als op de eigen site van Budget Energie, nergens wat de terugleververgoeding is. Ligt dat aan mij?
:strip_exif()/f/image/LdXGhilTtBRTN9d3KKuTsp8t.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi, ik heb op dit moment een contract lopen bij eneco. En ik heb een verleningsaanbod gekregen dat bijna 3 keer zo duur dan wat ik nu heb.
ik zat te denken om naar coolbue 1 jaar vast vanaf april over te schakelen. Maar mijn contract bij eneco eindigt 26-03-2022
Coolblue gaat pas in vanaf 1 april. Is het dan nog slim om over te stappen naar coolblue?
Mis ik iets?
ik zat te denken om naar coolbue 1 jaar vast vanaf april over te schakelen. Maar mijn contract bij eneco eindigt 26-03-2022
Coolblue gaat pas in vanaf 1 april. Is het dan nog slim om over te stappen naar coolblue?
Mis ik iets?
Kan prima. Na je vaste contract laat je hem gewoon variabel doorlopen en dan kan per 1 april CB ingaan. CB zegt je oude contract voor op je. Je kan het voor de zekerheid even checken bij Eneco maar dat zou moeten werken. Je hebt dan wellicht 1 week wel wat hogere tarieven.Sefal schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:38:
Hoi, ik heb op dit moment een contract lopen bij eneco. En ik heb een verleningsaanbod gekregen dat bijna 3 keer zo duur dan wat ik nu heb.
Mis ik iets?
Als je nu zekerheid wilt over de tarieven vanaf 1 april dan is dat een optie. Je kunt ook de gok nemen om te wachten maar dat kan vanzelfsprekend alle kanten op, niemand heeft een glazen bol.Sefal schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:38:
Mis ik iets?
Kijk even in het eerder vermelde Excel-overzicht van Cap, dan kun je eenvoudig vergelijken wat voor jou een interessant alternatief zou kunnen zijn.
Ik heb me gisteravond aangemeld voor de 3-jaar-deal van Budget Energie via Mediamarkt, maar heb nog geen bevestigingsmail ontvangen. Iemand enig idee hoe lang die op zich laat wachten normaal gesproken?
@slucky @lord_dain; mijn doel is idd om geen contract te hebben bij deze partij zodat mijn maand januari gewoon door mij nieuwe leverancier mijn domein enerige kan worden verrekend. helaas wil deze partij, die in mij situatie het goedkoopste is, geen spoed-overstap faciliteren nu ik nog bij een energieleverancier zit.
In mijn geval was het binnen een kwartier, maar dat was tijdens reguliere werktijden. Wellicht maakt dat verschil?Galapogos schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:47:
Ik heb me gisteravond aangemeld voor de 3-jaar-deal van Budget Energie via Mediamarkt, maar heb nog geen bevestigingsmail ontvangen. Iemand enig idee hoe lang die op zich laat wachten normaal gesproken?
Snap je punt maar ik verwacht dat de consuwijzer route niet veel sneller zal zijn dan de route met opzeggen en januari “uitzitten”. Maar ben benieuwd naar de uitkomst, houd je ons op de hoogte?dicksterk schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:56:
@plucky @lord_dain; mijn doel is idd om geen contract te hebben bij deze partij zodat mijn maand januari gewoon door mij nieuwe leverancier mijn domein enerige kan worden verrekend. helaas wil deze partij, die in mij situatie het goedkoopste is, geen spoed-overstap faciliteren nu ik nog bij een energieleverancier zit.
Weet iemand hoe het precies zit met de 14 dagen opzegtermijn. Stel ik heb op 27 december het contract ontvangen via de mail. Kan ik dan nog op 10 januari opzeggen of moet dat dan al voor de 10e zijn gedaan?
In dit geval eindigt de bedenktijd op 10 januari om 23:59.Susje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:31:
Weet iemand hoe het precies zit met de 14 dagen opzegtermijn. Stel ik heb op 27 december het contract ontvangen via de mail. Kan ik dan nog op 10 januari opzeggen of moet dat dan al voor de 10e zijn gedaan?
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
Je betaalt de belasting over 1074+786-150-60=1650. Het klopt gewoon dus.AndereKoekoek schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:29:
[...]
Dat zou betekenen dat ze het nu anders berekenen dan 3 maanden geleden.
Jaarrekening met op beide punten dezelfde tarieven
[Afbeelding]
Eindafrekening met afwijkende tarieven.
[Afbeelding]
Ga maandag wel even met ze bellen en geef hun uitleg wel even door hier. Kan het evt meegenomen worden in de afweging. Al heb ik het idee dat er niemand op dit moment voor GC gaat.
Dus heb de hele dag morgen nog? Of bedoelt u dan tot 24.00 uur vanavond?Bloempotgooier schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:38:
[...]
In dit geval eindigt de bedenktijd op 10 januari om 23:59.
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
Dus heb de hele dag morgen nog? Of bedoelt u dan tot 24.00 uur vanavond?
[/quote]
Volgens mij bestaat 24:00 uur niet.
Een dag eindigt op 23:59 uur en 59 seconden.
Dan wordt het 0:00 uur en 0 seconden en dat is dan een nieuwe dag.
Dus je hebt tot 23:59:59 op 10 januari als je bedenktijd tot en met 10 januari is
[/quote]
Volgens mij bestaat 24:00 uur niet.
Een dag eindigt op 23:59 uur en 59 seconden.
Dan wordt het 0:00 uur en 0 seconden en dat is dan een nieuwe dag.
Dus je hebt tot 23:59:59 op 10 januari als je bedenktijd tot en met 10 januari is
[ Voor 9% gewijzigd door VeniVidiVinci op 09-01-2022 12:50 ]
Ook in diezelfde consuwijzer-url / link :
¨. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt uw bedenktijd op de eerstvolgende werkdag om 12 uur ‘s avonds.¨
¨. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt uw bedenktijd op de eerstvolgende werkdag om 12 uur ‘s avonds.¨
Klopt ookjiscaa schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:51:
Ook in diezelfde consuwijzer-url / link :
Maar in het geval van Susje is de laatste bedenkdag maandag, de termijn eindigt in dit geval maandagavond klokslag 0:00 u, of 23:59:59 om heel precies te zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Bloempotgooier op 09-01-2022 13:24 ]
Ja morgen de gehele dag , dus tot en met 23:59:59.Susje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:39:
[...]
Het maakt dan niet uit of de leverancier uw bericht een dag of twee dagen later pas leest of in behandeling neemt. Het moment waarop u opzegt is leidend.
Wil je nu echt het noodlot tarteren, en tot het laatste moment wachten?Susje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:39:
[...]
Dankzij Media Markt Energie (budget energie) ga ik weer enorm op vooruit! Alleen jammer dat het pas op 9 april 2022 ingaat.spartacusNLD schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:07:
[...]
Wat ga je via deze aanbieding betalen? https://energie.mediamarkt.nl/
Ik kom hier zelf uit op een maand bedrag van 115 (tegenover 85 euro in mijn huidige contract). Dat vindt ik nog te overzien.
Begon met Engie, daarna Cool Blue en nu Media Markt voor 3 jaar. Mijn verbruik is best enorm (10.000 kWh /3500m23). Met MM kom ik uit rond de 610 p/m. Zit nu al ronde de 410 p/m. Ruim 50% duurder, in mijn situatie een te overzien bedrag... Het blijft een behoorlijk bedrag.
Als ik ergens anders als weer goedkoper kan doordat de prijzen harder dalen, dan loont het al snel om over te stappen en de boete van 250 voor lief te nemen. Prijzen zijn een beetje vertekend door de lager energie belastingen, wat nog steeds te hoog is. Maar het is voor mij wel een incentive geweest om verder te kijken, zoals naar een Grond Warmte pomp.
[ Voor 19% gewijzigd door Fermion op 09-01-2022 17:25 ]
Een beetje off topic, maar hoe kom je aan zo’n enorm verbruik?Fermion schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Begon met Engie, daarna Cool Blue en nu Media Markt voor 3 jaar. Mijn verbruik is best enorm (10.000 kWh /3500m2). Met MM kom ik uit rond de 610 p/m. Zit nu al ronde de 410 p/m. Ruim 50% duurder, in mijn situatie een te overzien bedrag... Het blijft een behoorlijk bedrag.
2 elektrische auto's (lease), elektrisch koken, warmte boiler keuken tap (verlichting alles LED). Door corona tijd rij ik al minder dan normaal, anders lag dit wel flink hoger. Maar brandstof prijzen liggen nog hoger (het is lease, gemaakte energie kosten ontvang ik weer terug)wjvh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:06:
[...]
Een beetje off topic, maar hoe kom je aan zo’n enorm verbruik?
GAS, jaren 30 woning, Deze week achter gekomen dat de vorige bewoners de woning goed heeft laten isoleren. Vorige week mijn CV ketel nu op 40 graden ingesteld en krijg de woning nog steeds warm bij een buiten temperatuur van rond de 3~5 graden (gedaan met het ook op de haalbaarheid grond warmtepomp).
@Fermion Dan nog is 3500 kuub gas (ik neem aan dat 3500m2 niet gaat over het woningoppervlak maar over het m3 gas
) per jaar bij een naar eigen zeggen goed geisoleerde jaren 30 woning wel bizar hoog. Dat zou met gemak door 2 moeten kunnen. Tenzij het een woning is van > 400 m2 woonoppervlak, dan heb ik niks gezegd. 
Maar ik zou naast het verlagen van de cv temperatuur toch eens kijken naar stookgedrag, stook je de hele woning warm, ook alle weinig / niet gebruikte kamers? Staan alle deuren naar de verschillende ruimtes open, ook bij de slaapkamers / niet gebruikte kamers? Staan er permanent overdreven veel ramen open voor luchten? Kijk ook eens naar de radiatoren en waterzijdig inregelen, worden sommige overdreven heet terwijl het daar niet wenselijk / nodig is? Staan er een paar vol open bij een open raampje? Zit er lucht in de radiatoren, moet er ontlucht en bijgevuld worden? Etc.
Ter vergelijk de 100m2 jaren 1900 beneden woning van mijn buurvrouw, zonder isolatie, hoge plafonds (> 3.20m), hoge ramen van enkelglas, meerdere grote openslaande deuren naar de tuin van enkelglas, etc.
Ze heeft continu 2 sets tuindeuren en slaapkamerraam op een kier staan ivm 'luchten'.
En kouwelijk als ze tegelijkertijd is de verwarming op 21,5 graden staan, heel laat naar bed en dan slechts een klein beetje lager zetten want 'anders in de ochtend zo koud'.
Resultaat is een verbruik van ruim 3000 kuub gas per jaar. Maar die is dus grotendeels de buitenlucht aan het verwarmen.
Maar ik zou naast het verlagen van de cv temperatuur toch eens kijken naar stookgedrag, stook je de hele woning warm, ook alle weinig / niet gebruikte kamers? Staan alle deuren naar de verschillende ruimtes open, ook bij de slaapkamers / niet gebruikte kamers? Staan er permanent overdreven veel ramen open voor luchten? Kijk ook eens naar de radiatoren en waterzijdig inregelen, worden sommige overdreven heet terwijl het daar niet wenselijk / nodig is? Staan er een paar vol open bij een open raampje? Zit er lucht in de radiatoren, moet er ontlucht en bijgevuld worden? Etc.
Ter vergelijk de 100m2 jaren 1900 beneden woning van mijn buurvrouw, zonder isolatie, hoge plafonds (> 3.20m), hoge ramen van enkelglas, meerdere grote openslaande deuren naar de tuin van enkelglas, etc.
Ze heeft continu 2 sets tuindeuren en slaapkamerraam op een kier staan ivm 'luchten'.

Resultaat is een verbruik van ruim 3000 kuub gas per jaar. Maar die is dus grotendeels de buitenlucht aan het verwarmen.
[ Voor 91% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 15:51 ]
Op gaslicht.com zie ik nu een aanbieding van BudgetEnergie met 500 euro welkomkorting,
Die korting vervalt als je voortijdig vertrekt. Is dat de nieuwe truc om te voorkomen dat mensen een contract afsluiten en eventueel de opzeg boete voor lief nemen?
Die korting vervalt als je voortijdig vertrekt. Is dat de nieuwe truc om te voorkomen dat mensen een contract afsluiten en eventueel de opzeg boete voor lief nemen?
Het is goed geïsoleerd voor een jaren 30 woningCap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:40:
@Fermion Dan nog is 3500 kuub gas (ik neem aan dat 3500m2 niet gaat over het woningoppervlak maar over het m3 gas) per jaar bij een naar eigen zeggen goed geisoleerde jaren 30 woning wel bizar hoog. Dat zou met gemak door 2 moeten kunnen. Tenzij het een woning is van > 400 m2 woonoppervlak, dan heb ik niks gezegd.
Ze heeft continu 2 sets tuindeuren en slaapkamerraam op een kier staan ivm 'luchten'.En kouwelijk als ze tegelijkertijd is de verwarming op 21,5 graden staan, heel laat naar bed en dan slechts een klein beetje lager zetten want 'anders in de ochtend zo koud'.
![]()
Kreeg ik ook bij Engie… maar die is al meer dan 500 duurder dan andere mogelijkheden op dit momentwjvh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:59:
Op gaslicht.com zie ik nu een aanbieding van BudgetEnergie met 500 euro welkomkorting,
Hmmm..... ik heb een jaren 30 woning, die middelmatig geisoleerd is (glas in lood ed), waar we met z'n 4en wonen, een "regendouche" met fans van lang en vaak douchen, en ook nog eens een paar koukleumen die 20 graden al bijna te koud vinden. En we koken (nog) op gas. Wij stoken iets van 1800 m3 per jaar. Ons huis is wel een tussenwoning en geen villa, misschien woon jij veel groter? Dan zou het kunnen, anders klopt er echt iets niet in je gasverbruik.Fermion schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:00:
[...]
Het is goed geïsoleerd voor een jaren 30 woning
Ik zou het het met grondig zoeken vast wel kunnen vinden, maar daar is het topic ondertussen te lang voor. Waarschijnlijk weet iemand wel hoe dit werkt.
Ik ga per 5 april overstappen naar BE via de MM. Onder verwachte omstandigheden zal ik nog wel 3 jaar op dezelfde plek wonen, en anders is de boete m'n minste zorg tegen die tijd.
17 februari loopt mijn huidige contract bij Oxxio af. Ik heb nog geen aanbod van ze gehad (Onhandig, maar logisch gezien de huidige chaos), maar gezien de tarieven voor nieuwe klanten denk ik niet dat de verlengtarieven veel beter zullen zijn. (Bizar dat er zo'n groot prijsverschil kan bestaan tussen leveranciers, dezelfde stroom komt toch wel uit m'n muur, ongeacht aan wie ik betaal)
Is het mogelijk om voor anderhalve maand ergens naartoe over te stappen?
Kan dat gewoon?
Ik zit te denken om die tijd te overbruggen met Frank Energie. Als een klein experimentje.
Meldt Frank Energie me dan af bij de Oxxio, en weet BE dan 5 april op magische wijze dat ik niet meer bij Oxxio, maar net bij Frank Energie zit?
Of is het makkelijker/minder gedoe om een (mogelijk erg) duur maandje Oxxio te accepteren?
Ik ga per 5 april overstappen naar BE via de MM. Onder verwachte omstandigheden zal ik nog wel 3 jaar op dezelfde plek wonen, en anders is de boete m'n minste zorg tegen die tijd.
17 februari loopt mijn huidige contract bij Oxxio af. Ik heb nog geen aanbod van ze gehad (Onhandig, maar logisch gezien de huidige chaos), maar gezien de tarieven voor nieuwe klanten denk ik niet dat de verlengtarieven veel beter zullen zijn. (Bizar dat er zo'n groot prijsverschil kan bestaan tussen leveranciers, dezelfde stroom komt toch wel uit m'n muur, ongeacht aan wie ik betaal)
Kan dat gewoon?
Ik zit te denken om die tijd te overbruggen met Frank Energie. Als een klein experimentje.
Meldt Frank Energie me dan af bij de Oxxio, en weet BE dan 5 april op magische wijze dat ik niet meer bij Oxxio, maar net bij Frank Energie zit?
Of is het makkelijker/minder gedoe om een (mogelijk erg) duur maandje Oxxio te accepteren?
Dit is geen handtekening
Dat het welkomstcadeau vervalt is volgens mij vrij gebruikelijk en vind het ook best redelijk. 500 opstrijken om na een half jaar weer te vertrekken lijkt me niet echt reëel.wjvh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:59:
Volgens mij is het ook zo dat de meeste welkomstcadeaus pas op het einde van de looptijd worden uitgekeerd.
Wat bedoel je? Ook als je binnen 3 jaar gaat verhuizen krijg je geen boete hoor. Een contract staat op naam van een persoon, niet op een pand. Contract verhuist gewoon met je mee.Higaphix schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:04:
Ik zou het het met grondig zoeken vast wel kunnen vinden, maar daar is het topic ondertussen te lang voor. Waarschijnlijk weet iemand wel hoe dit werkt.
Ik zie geen probleem als je huidige is contract is afgelopen17 februari loopt mijn huidige contract bij Oxxio af. Ik heb nog geen aanbod van ze gehad (Onhandig, maar logisch gezien de huidige chaos), maar gezien de tarieven voor nieuwe klanten denk ik niet dat de verlengtarieven veel beter zullen zijn. (Bizar dat er zo'n groot prijsverschil kan bestaan tussen leveranciers, dezelfde stroom komt toch wel uit m'n muur, ongeacht aan wie ik betaal)
Kan dat gewoon?
Je kunt de overstap doen en daarna even bellen met BE om te checken hoe ze weten dat jij op 5 april klant wordt.Ik zit te denken om die tijd te overbruggen met Frank Energie. Als een klein experimentje.
Het is zeker minder gedoe, maar wat heb je er voor over
Hoi!
25/2/2022 loopt mijn contract af.
Is het verstandig om die aanbieding van MM te pakken nu of toch nog paar weken te wachten?
Ondanks slechte recensies op het internet over budget?
Is het verstandig om die aanbieding van MM te pakken nu of toch nog paar weken te wachten?
[ Voor 19% gewijzigd door fevo-1190 op 09-01-2022 16:26 ]
Contract verhuist mee? Weer wat geleerd!EWK schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Wat bedoel je? Ook als je binnen 3 jaar gaat verhuizen krijg je geen boete hoor. Een contract staat op naam van een persoon, niet op een pand. Contract verhuist gewoon met je mee.
[...]
Ik zie geen probleem als je huidige is contract is afgelopen
[...]
Je kunt de overstap doen en daarna even bellen met BE om te checken hoe ze weten dat jij op 5 april klant wordt.
Het is zeker minder gedoe, maar wat heb je er voor over.
Met de natte vinger: Als het contract afloopt, en ik krijg een ander tarief van Oxxio, maar dat zou iets lager zijn dan wat ze nieuwe klanten rekenen, dan hebben we het nog steeds over minstens 50 euro meer betalen in die anderhalve maand dan wat het zou kunnen zijn...

Dit is geen handtekening
Dat was exact mijn punt. Daarom ook mijn voorbeeld van de buurvrouw in een nog oudere, niet geisoleerde 100m2 woning met 3000 kuub gas per jaar.olafmol schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:03:
[...]
Hmmm..... ik heb een jaren 30 woning, die middelmatig geisoleerd is (glas in lood ed), waar we met z'n 4en wonen, een "regendouche" met fans van lang en vaak douchen, en ook nog eens een paar koukleumen die 20 graden al bijna te koud vinden. En we koken (nog) op gas. Wij stoken iets van 1800 m3 per jaar. Ons huis is wel een tussenwoning en geen villa, misschien woon jij veel groter? Dan zou het kunnen, anders klopt er echt iets niet in je gasverbruik.
Wil ook nog wel onze jaren 1900 rijtjes woning van 130m2 als voorbeeld noemen: wij zitten beneden 450 m3 jaarverbruik. Zowel verwarmen, warm water als koken op gas. 2 verdiepingen. Hoge plafonds, enkelsteens muur met heel veel grote ramen op het zuidwesten + HR glas. Achterzijde op noordoosten met niet geïsoleerde spouwmuur (4cm spouw
Maar goed, dit is misschien beter om te vervolgen in een topic als Wat is jouw actuele energieverbruik?. Ik zou iig toch eens kijken of er niet nog behoorlijk wat te winnen valt.
[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 16:49 ]
Zijn ze daar alleen in, of geldt dat voor alle maatschappijen?fevo-1190 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:21:
Is ook zo, maar twijfel echt om het te doen.wjvh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Zijn ze daar alleen in, of geldt dat voor alle maatschappijen?
Kan enkel niet aangeven of ik teruglever via de site van mm? Zit nu op 0,21 /kwh en 0,84/m3.
Maand bedrag van €177 nu naar €240 dan, maar wel lange termijn (3jr)
[ Voor 11% gewijzigd door fevo-1190 op 09-01-2022 16:51 ]
Ik zit nu tegen het einde van mijn tweede jaarcontract bij BE, en dat gaat straks over in een 3 jaarscontract, ook bij BE.
Geen problemen gehad, en dat trouwens ook niet bij Nuon (Jaren lang geslapen), en jaar contracten bij Qurrent, Eneco en vdBron.
Geen problemen gehad, en dat trouwens ook niet bij Nuon (Jaren lang geslapen), en jaar contracten bij Qurrent, Eneco en vdBron.
Ik heb n.a.v. een tip
in de spreadsheet "Main energie voor thuis" erbij gezet. De tarieven lijken scherp maar ik weet niet zeker of het zo klopt. Ik vind de info op de site wat onduidelijk, is dit tarief zo all-in of moet er nog iets bij, zo ja wat dan? Er is op de site naast de pagina zelf geen info te vinden over het "voor thuis" product.
Het is me ook niet duidelijk of dit "voor thuis" aanbod slaat op zakelijke klanten.
Main profileert zich (tegenwoordig) namelijk als een leverancier voor zakelijke klanten, zie website. Is dit "voor thuis" dus voor zakelijke klanten of ook voor particulieren? En waar staan de productvoorwaarden?
Het is me ook niet duidelijk of dit "voor thuis" aanbod slaat op zakelijke klanten.
Main profileert zich (tegenwoordig) namelijk als een leverancier voor zakelijke klanten, zie website. Is dit "voor thuis" dus voor zakelijke klanten of ook voor particulieren? En waar staan de productvoorwaarden?
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 16:57 ]
Ik heb zelf voor MM gekozen. Mocht het zo zijn dat de prijzen later dit jaar echt veel lager zullen worden, dan is de kans groot dat je dan weer kunt overstappen doordat de overstapboete van 250Euro vaak wordt vergoed door de nieuwe leverancier. Sterker, MM betaald in deze actie ook de overstapboete mocht iemand die hebben.fevo-1190 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:21:
25/2/2022 loopt mijn contract af.
Dus ik verwacht dat andere prijsstunters dat ook zullen doen, helemaal bij dalende prijzen.
Met andere woorden, ik heb geen angst nu aan een 3 jarig contract 'vast te zitten' mochten de prijzen echt substantieel verder dalen.
Het heeft er meer mee te maken dat jij die hoge tarieven blijft betalen bij hun. Maken ze gigantische winst meewjvh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:59:
Trusted
Ga ik vanavond even voor zitten dan.Bloempotgooier schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:59:
[...]
Ik heb zelf voor MM gekozen. Mocht het zo zijn dat de prijzen later dit jaar echt veel lager zullen worden, dan is de kans groot dat je dan weer kunt overstappen doordat de overstapboete van 250Euro vaak wordt vergoed door de nieuwe leverancier. Sterker, MM betaald in deze actie ook de overstapboete mocht iemand die hebben.
Dus ik verwacht dat andere prijsstunters dat ook zullen doen, helemaal bij dalende prijzen.
Met andere woorden, ik heb geen angst nu aan een 3 jarig contract 'vast te zitten' mochten de prijzen echt substantieel verder dalen.
Inderdaad met €250 kan je het risico wel nemen.
Maar terugleveren kan ik nergens terugvinden?
Gewoon minder kwh invullen of wat?
Top. Misschien handig om ook hier de link te plaatsen: https://www.mainenergie.nl/thuis-tarieven/Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:55:
Ik heb n.a.v. een tipin de spreadsheet "Main energie voor thuis" erbij gezet.
[…]
Edit: Helaas staan in de spreadsheet de kale tarieven als “all-in” vermeld. Staat duidelijk op de site dat de energiebelasting er nog bij moet.
[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 09-01-2022 17:18 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Met betrekking tot Main Energie en 'Energie voor thuis': "Als energiepartner voor de zakelijke markt bieden wij onze klanten ook de mogelijkheid om tegen een scherp tarief energie voor thuis te nemen. Als u op zakelijk gebied tevreden bent, is het wel zo prettig om ook als consument met dezelfde partij te maken te hebben. Bij energie voor thuis krijgt u voordelige en duurzame energie."
Zie ook https://www.mainenergie.nl/consumenten-energie/.
Gaat hem - zover ik kan beoordelen - dus niet worden... Ze hebben het ook over het storten van een borgsom en dat soort zaken.
Gaat hem - zover ik kan beoordelen - dus niet worden... Ze hebben het ook over het storten van een borgsom en dat soort zaken.
[ Voor 9% gewijzigd door DjeezD op 09-01-2022 17:14 ]
Dat zou ik zo niet weten, heb geen zonnepanelenfevo-1190 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Ga ik vanavond even voor zitten dan.
Inderdaad met €250 kan je het risico wel nemen.
Maar terugleveren kan ik nergens terugvinden?
Gewoon minder kwh invullen of wat?
Het teruglever tarief heb ik eerder vandaag hier wel voorbij zien komen in een printscreen
Storten van een borgsom komt vaker voor. Toen ik bij Oxxio wilde moest ik dat ook doenDjeezD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:13:
Met betrekking tot Main Energie en 'Energie voor thuis': "Als energiepartner voor de zakelijke markt bieden wij onze klanten ook de mogelijkheid om tegen een scherp tarief energie voor thuis te nemen. Als u op zakelijk gebied tevreden bent, is het wel zo prettig om ook als consument met dezelfde partij te maken te hebben. Bij energie voor thuis krijgt u voordelige en duurzame energie."
Uiteraard ben ik toen naar een ander gegaan.
Afhankelijk van je postcode / huisnr kan het zo zijn dat je een borgsom moet betalen , maar dat is niet vooraf te zeggen. Leveranciers nemen bedrijven in de arm die een financieel risicoprofiel maken (op basis van bijvoorbeeld de wijk of eerdere wanbetalers). En daar kan wel verschil in zitten.
Waar staat dit duidelijk vermeld, kan je de passage op de site hier even quoten / markeren? Blijkbaar lees ik er steeds overheen.RichieB schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Top. Misschien handig om ook hier de link te plaatsen: https://www.mainenergie.nl/thuis-tarieven/
Edit: Helaas staan in de spreadsheet de kale tarieven als “all-in” vermeld. Staat duidelijk op de site dat de belasting er nog bij moet.
Ik kan het namelijk niet vinden. Vandaar ook mijn tekst dat ik de info op de site niet duidelijk vind en me afvraag of het zo klopt.
Ik zie alleen:
Dat vind ik een onduidelijke zin maar ik vermoed dat dit gaat om de netwerkkosten. Het gaat met "gebruik van het regionale netwerk van stroom" in ieder geval niet over energiebelasting en ODE."Aanvullend op de leveringskosten worden kosten in rekening gebracht voor het gebruik van het regionale netwerk van stroom. "
Verder zie ik in het hoofdstuk "Opbouw energiekosten voor thuis" wel een sectie over overheidsbelastingen, het bekende riedeltje energiebelastingen, ODE en btw. Maar ik zie niet staan dat de erboven vermelde "inc btw" tarieven exclusief deze belastingen zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 17:42 ]
Dank! Jij hebt dus de bijbehorende hoofdpagina gevonden waar werd gelinkt naar die tarievenpagina.DjeezD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:13:
Een modelcontract voor thuis dus, maar idd alleen als je ook zakelijk energie afneemt.
Zijn er wellicht nog mogelijkheden voor mensen met een kvk nummer? Als zzp-er zonder kantoor kan je toch ook MKB stroom afnemen? Althans, dat heeft mijn buurvrouw.
@Cap klopt, dat is inderdaad mogelijk, mijn vrouw is ook ZZP'er en die werd in het begin ook belaagd met allerlei zakelijke energie aanbiedingen. Echter, je komt dan echt in een hele andere markt en ook weer andere aanbieders terecht ;-). Ik zou daar hier - en in je Excel - vandaan blijven. Haha.
@DjeezD voorlopig heb ik hem even grijs gemaakt en van opmerking voorzien, lijkt me zo wel duidelijk.
Wat betreft die tarieven, waarom ze exclusief energiebelasting / ODE zouden zijn is me nog steeds niet duidelijk, dus als iemand dat middels een quote van de betreffende tekst op die pagina kan verduidelijken, graag!
Wat betreft die tarieven, waarom ze exclusief energiebelasting / ODE zouden zijn is me nog steeds niet duidelijk, dus als iemand dat middels een quote van de betreffende tekst op die pagina kan verduidelijken, graag!
In lees de tarieven als inclusief BTW maar exclusief de toeslagen e.d.. Het staat er nergens heel duidelijk maar als ik het zo doorheen scroll komt het in ieder geval op die manier op mij over. Heb je niets aan, I know
.
Vraag is dan toch waarom lees je het als exclusief toeslagen? Het staat er toch niet? 
Er staat alleen "tarief per eenheid inc. btw". Plus eronder geneuzel over vaste leveringskosten.
Zowel paragraaf 1 tarieven electriciteit als paragraaf 2 tarieven gas.
Pagina opbouw in de eerste 3 paragrafen:
- Tarieven elektriciteit voor thuis per kWh inc btw
- Tarieven gas voor thuis per m3 inc btw
- Opbouw energiekosten voor thuis met uitleg en uitsplitsing leveringskosten, netbeheerkosten, overheidsheffingen, btw.
Derde paragraaf is dus uitleg over opbouw van het tarief, geen verhaal over kosten die bovenop de tarieven van de 2 paragrafen erboven komen of zo.
Er staat alleen "tarief per eenheid inc. btw". Plus eronder geneuzel over vaste leveringskosten.
Zowel paragraaf 1 tarieven electriciteit als paragraaf 2 tarieven gas.
- Opbouw energiekosten voor thuis met uitleg en uitsplitsing leveringskosten, netbeheerkosten, overheidsheffingen, btw.
Derde paragraaf is dus uitleg over opbouw van het tarief, geen verhaal over kosten die bovenop de tarieven van de 2 paragrafen erboven komen of zo.
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 17:51 ]
Idd topic over verbruik en hoe te verminderen, wie weet.Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:37:
[...]
Dat was exact mijn punt. Daarom ook mijn voorbeeld van de buurvrouw in een nog oudere, niet geisoleerde 100m2 woning met 3000 kuub gas per jaar.
Wil ook nog wel onze jaren 1900 rijtjes woning van 130m2 als voorbeeld noemen: wij zitten beneden 450 m3 jaarverbruik. Zowel verwarmen, warm water als koken op gas. 2 verdiepingen. Hoge plafonds, enkelsteens muur met heel veel grote ramen op het zuidwesten + HR glas. Achterzijde op noordoosten met niet geïsoleerde spouwmuur (4cm spouw) en weer veel grote ramen en deuren met enkelglas + voorzetramen. Plat dak 70m2 (is inmiddels geisoleerd met RC 3.6 PIR). Kan dus her en der nog wel beter met o.a. achter HR glas, muurisolatie, evt vloer/plafondisolatie. Ja wij zijn echt zuinig, beneden 19 a 20 graden en in de middag vaak weg van huis, boven standaard alleen de badkamer verwarmd + in de ochtend de slaapkamer. Zitten we langere tijd op de werkkamer dan die natuurlijk ook wel verwarmen. Maar stel dat we ruim het dubbele stoken dan is het hier echt wel heel lekker warm
en zitten we nog onder de 1000 m3 per jaar.
Maar goed, dit is misschien beter om te vervolgen in een topic als Wat is jouw actuele energieverbruik?. Ik zou iig toch eens kijken of er niet nog behoorlijk wat te winnen valt.
off topic voor deze thread:
Huis 2onder1, opp. 230m2, inhoud 590m3, Spouw niet geïsoleerd. Dubbel glas, vloer en dak isolatie. Warmte reflectoren achter de radiatoren en andere delen huis vloerverwarming.
Verwarmingsschema:
tot 6 jan:
CV: 80 graden
07:00 - 08:00 : 19 graden
17:00 - 23:00 : 19 graden
vanaf 7 jan:
CV: 40 graden
24h: 19 graden (huis wordt nog steeds goed warm)
Verbruik is nagenoeg identiek.
Liander houdt statistieken bij:
https://www.liander.nl/partners/datadiensten/open-data/data
Voor mijn situatie staat er 2400m3.
Maar daar staat niet bij hoe groot een woning is.
Het huis heb ik paar jaar geleden gekocht, vorige bewoners melden dat alles zou zijn voorbereid voor een warmtepomp…. Nou vermoed ik dat mijn CV toevoer temperatuur met 80 graden altijd te hoog heeft gestaan, omdat bij 40 graden alles nog steeds goed warm wordt.
Ik ga de komende weken bekijken hoe dit met mijn CV uitpakt met een toevoer temperatuur van 40 graden.
Ik heb bewust m’n oude meter gehouden. Dus die draai terug dus dwz dat zogenaamd mijn jaarlijkse kwh lager moet liggen toch of kijk ik nu verkeerd? Mijn teller draait terug en einde van het jaar moet je de tellerstand doorgeven…Bloempotgooier schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:15:
[...]
Dat zou ik zo niet weten, heb geen zonnepanelen![]()
Het teruglever tarief heb ik eerder vandaag hier wel voorbij zien komen in een printscreen
Ben nog een leek met dit, maar dit lijkt me een logische redenering.
Ik had dan in de derde paragraaf ook een kaal tarief verwacht als ze alles uitsplitsen. Dan verwacht je van het tarief bovenaan de pagina een volledige splitsing en nu moet je zelf de bedragen 'aftrekken' van hetgeen bovenaan de pagina om op het kale tarief te komen. Dat vind ik niet logisch maar wellicht hebben we hiermee toch een partij gevonden die een 'all-in' tarief vermeldt ;-). Maar ergens vind ik het niet logisch kijkend naar de opbouw op de pagina.Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:48:
3000 m3 is misschien bovengemiddeld veel, maar 450 is echt bizar weinig voor een rijtjeshuis. Dan ben je waarschijnlijk niet veel thuisCap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:37:
[...]
Dat was exact mijn punt. Daarom ook mijn voorbeeld van de buurvrouw in een nog oudere, niet geisoleerde 100m2 woning met 3000 kuub gas per jaar.
Wil ook nog wel onze jaren 1900 rijtjes woning van 130m2 als voorbeeld noemen: wij zitten beneden 450 m3 jaarverbruik. Zowel verwarmen, warm water als koken op gas. 2 verdiepingen. Hoge plafonds, enkelsteens muur met heel veel grote ramen op het zuidwesten + HR glas. Achterzijde op noordoosten met niet geïsoleerde spouwmuur (4cm spouw) en weer veel grote ramen en deuren met enkelglas + voorzetramen. Plat dak 70m2 (is inmiddels geisoleerd met RC 3.6 PIR). Kan dus her en der nog wel beter met o.a. achter HR glas, muurisolatie, evt vloer/plafondisolatie. Ja wij zijn echt zuinig, beneden 19 a 20 graden en in de middag vaak weg van huis, boven standaard alleen de badkamer verwarmd + in de ochtend de slaapkamer. Zitten we langere tijd op de werkkamer dan die natuurlijk ook wel verwarmen. Maar stel dat we ruim het dubbele stoken dan is het hier echt wel heel lekker warm
en zitten we nog onder de 1000 m3 per jaar.
De zakelijke contracten hebben ook vaak minder gunstige voorwaarden. Andere bedenktijden, andere boetes bij opzeggen etc. Lijkt me niets voor dit topic.DjeezD schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:30:
@Cap klopt, dat is inderdaad mogelijk, mijn vrouw is ook ZZP'er en die werd in het begin ook belaagd met allerlei zakelijke energie aanbiedingen. Echter, je komt dan echt in een hele andere markt en ook weer andere aanbieders terecht ;-). Ik zou daar hier - en in je Excel - vandaan blijven. Haha.
Zojuist gekozen voor een modelcontract (stroom en gas) van Powerpeers ivm de gasprijs van €1,58 tegenover €2,61
van Engie na het aflopen van mijn contract per 19 januari.
Voor stroom heb ik zonnepanelen met een overschot van 1000 kWh.
Eneco heeft een interessante terugleververgoeding van €0,45
Kan ik wanneer de zon zich weer een beetje laat zien dan met alleen stroom overgaan naar Eneco en dat de gaslevering via Powerpeers blijft lopen?

Kan ik wanneer de zon zich weer een beetje laat zien dan met alleen stroom overgaan naar Eneco en dat de gaslevering via Powerpeers blijft lopen?
Ik zit voor een nieuwe woning te kijken voor een nieuw contract. Bij de mediamarkt (via de website) zou ik geld toe krijgen om te gebruiken....

1710kwh, hoe realistish is dit met 1580wp op het dak, warmtenet aansluiting & electrish koken? Mijn huidige woning heeft ook een elec boiler en kook ik op een elec kookplaat. Deze worden vervangen door een warmtenet aansluiting & een zwaardere inductie plaat+oven er onder.

1710kwh, hoe realistish is dit met 1580wp op het dak, warmtenet aansluiting & electrish koken? Mijn huidige woning heeft ook een elec boiler en kook ik op een elec kookplaat. Deze worden vervangen door een warmtenet aansluiting & een zwaardere inductie plaat+oven er onder.
Er staan “kWh inclusief BTW” er staat niet “inclusief energiebelasting” bij. Gezien de prijzen is het logisch dat je die er nog bij op moet tellen. Ik vind het duidelijk omdat de energiebelasting verderop apart worden benoemd. Er staat nergens dat die al in het tarief zitten.Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Waar staat dit duidelijk vermeld, kan je de passage op de site hier even quoten / markeren? Blijkbaar lees ik er steeds overheen.
[…]
Ja dat lijkt me ook logisch dat je je opbrengst aftrekt van je verbruik en dat invoeren in de site.fevo-1190 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Ik heb bewust m’n oude meter gehouden. Dus die draai terug dus dwz dat zogenaamd mijn jaarlijkse kwh lager moet liggen toch of kijk ik nu verkeerd? Mijn teller draait terug en einde van het jaar moet je de tellerstand doorgeven…
Ben nog een leek met dit, maar dit lijkt me een logische redenering.
Het is niet een typisch rijtjeshuis maar een bovenwoning, dat scheelt wel voor de vloer, maar daar tegenover staat dus het platte dak van 70m2.henkebek schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:00:
[...]
3000 m3 is misschien bovengemiddeld veel, maar 450 is echt bizar weinig voor een rijtjeshuis. Dan ben je waarschijnlijk niet veel thuis
We zijn juist behoorlijk veel thuis 's ochtends, 's avonds en beide de hele vrijdagen t/m zondagen. En met grote regelmaat ook wel middagen.
Maar we zijn wel zuinig in het stookgedrag. Sowieso een goed ingeregelde cv+radiatoren, met zoneregeling zodat ruimtes apart verwarmd kunnen worden. Verder deuren dicht houden in de ruimtes waar gestookt wordt, donker = gordijn dicht. 's ochtends c.a. 1,5 a 2 uur stoken 18,5 graden, bij wat hogere buitentemperaturen (>10 graden, zon op de ramen) komen we met de wisselende bezigheden uit/thuis vaak de middag wel door zonder bijstoken. Om 17u gaat iig de verwarming weer op 19 graden tot 21:30u of 22:00 (weekend), de rest van de avond zitten we wel uit op de restwarmte.
Als we de hele middag blijven bijstoken durf ik te wedden dat we nog steeds niet op het dubbele van 450m3 (afgelopen jaar 432m3) zitten, verhogen we de temperatuur naar bijv 20 a 21 graden dan zal dat vast wel lukken. Maar dan nog is het dus onder de 1000 m3.
Mijn post als reactie op die 3500 m3 gas per jaar in een geïsoleerd jaren-30 huis was dus om aan te geven dat er volgens mij echt nog veel bespaard kan worden, ook zonder extreme maatregelen of in de kou zitten. Ongeveer de helft zou toch moeten lukken, ook zonder te koukleumen. Misschien niet als het de hele dagen 22 graden in het hele huis moet zijn maar hij had het bij die 3500m3 volgens mij over 19 graden en net zo'n beperkt aantal verwarmingsuren per dag als in mijn situatie.
Dus @Fermion ik zou met de info in je laatste post zeker naar het andere topic gaan.
On-topic: daar kan geen energieaanbieding tegenop.
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 20:06 ]
Afgaan op de prijs blijft toch een aanname, het is een zakelijke klanten contract dus het kan best dat de tarieven anders (lager) zijn dan particulier. Zo niet dan is het zelfs behoorlijk duur, ook voor een particulier contract. Meer dan 1,02 euro zonder de 54 cent belastingen voor gas... dus obv de prijs durf ik geen conclusie te trekken.RichieB schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Er staan “kWh inclusief BTW” er staat niet “inclusief energiebelasting” bij. Gezien de prijzen is het logisch dat je die er nog bij op moet tellen. Ik vind het duidelijk omdat de energiebelasting verderop apart worden benoemd. Er staat nergens dat die al in het tarief zitten.
Met dat verderop apart benoemen van energiebelasting ben ik het niet eens. De paragraaf verderop waar de energiebelasting wordt vermeld gaat over alle componenten waaruit het tarief is opgebouwd:
Dus daar wordt ook aan de levertarieven en btw een alinea gewijd. Als je er al conclusies aan wilt verbinden, dan zie je dat die paragraaf over alle componenten gaat en dat maakt juist de aanname waarschijnlijker dat het erboven genoemde tarief inclusief al de genoemde componenten is.Opbouw energiekosten voor thuis
Leveringskosten
(verbruik en vast)Netbeheerkosten
...Overheidsheffingen
btw, energiebelasting, ode
Hoe het ook is, duidelijk vind ik het niet. Als een tarief exclusief bepaalde posten is dan moet dat er altijd staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 19:20 ]
@Cap Ik ben het met je eens dat het er duidelijk bij hoort te staan, zeker als het een verplicht component is.
Ander voorbeeld: je wilt een wasmachine kopen; bij de prijs staat “€500 incl. BTW” en verderop staat een kopje met uitleg over de verwijderingsbijdrage van €25. Wat moet je dan afrekenen? Ik lees dan: totaal €525.
Ander voorbeeld: je wilt een wasmachine kopen; bij de prijs staat “€500 incl. BTW” en verderop staat een kopje met uitleg over de verwijderingsbijdrage van €25. Wat moet je dan afrekenen? Ik lees dan: totaal €525.
Maar dat is geen tarief (per verbruikseenheid), maar een aparte heffing. Dat is het verschil.
Het vastrecht staat dan ook apart vermeld onder het tarief, samen met de vaste netwerkkosten. (zoals dus de verwijderingsbijdrage bij de wasmachine).
Het vastrecht staat dan ook apart vermeld onder het tarief, samen met de vaste netwerkkosten. (zoals dus de verwijderingsbijdrage bij de wasmachine).
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 19:59 ]
Ja maar op zich geen nieuwe truuk toch, gebeurt toch al jaren zo? Welkomstbonus alleen na helemaal uitzitten contract, aan het einde van de rit.wjvh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:59:
ik heb het er niet op, die 'bonussen'. Hoewel die van Mediamarkt budget 3jr vast relatief nog netjes is, want er wordt jaarlijks 100 euro uitgekeerd, dus je kan na elk jaar alsnog kiezen om weg te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 20:04 ]
Zou ik ook graag weten.... zit bij essent, elektriciteitaka Razorback schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:37:
Zojuist gekozen voor een modelcontract (stroom en gas) van Powerpeers ivm de gasprijs van €1,58 tegenover €2,61van Engie na het aflopen van mijn contract per 19 januari.
en gas variabel, gastarief nog okee, maar met mijn nieuwe zonnepanelen en de overcapaciteit zit ik daar niet goed vanwege lage terugleververgoeding....
Ik zou dus ook graag met alleen elektriciteit over willen stappen, maar welke energieleverancier neemt nu een nieuwe klant om vervolgens hier alleen geld op toe te leggen?
Met alleen elektriciteit kom ik in ieder geval op negatieve maandbedragen uit.....
Iemand dit al eens voor elkaar gekregen?
Ook daar kunnen kleine letters zijn dat je dat terug moet betalen 😉Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:04:
[...]
Ja maar op zich geen nieuwe truuk toch, gebeurt toch al jaren zo? Welkomstbonus alleen na helemaal uitzitten contract, aan het einde van de rit.
ik heb het er niet op, die 'bonussen'. Hoewel die van Mediamarkt budget 3jr vast relatief nog netjes is, want er wordt jaarlijks 100 euro uitgekeerd, dus je kan na elk jaar alsnog kiezen om weg te gaan.
Roos79 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:08:
[...]
Ook daar kunnen kleine letters zijn dat je dat terug moet betalen 😉
Staat niets over terugbetalenDe Budget Korting wordt u aangeboden door NutsServices b.v. handelend onder de naam Budget Energie, gevestigd aan de Reguliersdwarsstraat 58, 1017 BM te Amsterdam.
VOORWAARDEN BUDGET KORTING
1. De Budget Korting is alleen geldig wanneer u een geldige nieuwe overeenkomst sluit met Budget Energie.
2. De Budget Korting is alleen geldig voor kleinverbruikers.
3. De Budget Korting is niet geldig voor klanten die meer dan vijf adressen in één keer willen aansluiten bij Budget Energie.
4. Met deze Budget Korting ontvangt u een vaste korting die gedurende de looptijd van uw overeenkomst evenredig per contractjaar wordt verrekend. De hoogte van de totale korting staat bevestigd in de contractbevestiging die u per e-mail ontvangt.
5. In de berekening van uw termijnbedrag is de vaste Budget Korting niet verwerkt.
6. Iedere aanspraak op de vaste Budget Korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de leveringsovereenkomst.
7. Blijkt bij het uitkeren van de Budget Korting dat er sprake is van een betalingsachterstand, dan vervalt eveneens de aanspraak op de vaste (nog te verrekenen) Budget Korting. Wanneer de openstaande posten gedurende de contractperiode alsnog worden voldaan, blijft u recht houden op de volledige bonus. De administratie van Budget Energie is leidend. Hier kan niet over worden gecorrespondeerd
Kan natuurlijk, acht ik niet waarschijnlijk gezien de constructie. Wel dat je de bonussen NIET krijgt van de jaren die je niet uitzit. Maar iemand anders mag het opzoeken, ik ga het niet doen. Heb al genoeg werk aan de prijzen.Roos79 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:08:
[...]
Ook daar kunnen kleine letters zijn dat je dat terug moet betalen 😉
Edit: de post van @Bloempotgooier zet me wel aan het denken:
Dat staat er weer zo onduidelijk dat het voor meerdere uitleg vatbaar is. Anderzijds staat er niets over terugvorderen van reeds betaalde budgetkorting delen.6. Iedere aanspraak op de vaste Budget Korting vervalt automatisch bij voortijdige beëindiging van de leveringsovereenkomst.
[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 20:22 ]
Kan je ook de MM actie verklaren dat ik 116euro per jaar TOE zou krijgen volgens hun calculator? (1720kwh/geen gas)Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:17:
[...]
Kan natuurlijk, acht ik niet waarschijnlijk gezien de constructie. Wel dat je de bonussen NIET krijgt van de jaren die je niet uitzit. Maar iemand anders mag het opzoeken, ik ga het niet doen. Heb al genoeg werk aan de prijzen.
[...]
Dat staat er weer zo onduidelijk dat het voor meerdere uitleg vatbaar is. Anderzijds staat er niets over terugvorderen van reeds betaalde budgetkorting delen.
Dat terugvorderen kan je dan schuiven op het terugvorderen van een onverschuldigde betaling. Maar ik denk dat dit erg hypothetisch is. We zullen het tzt wel horen in deze draad,Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:17:
[...]
Kan natuurlijk, acht ik niet waarschijnlijk gezien de constructie. Wel dat je de bonussen NIET krijgt van de jaren die je niet uitzit. Maar iemand anders mag het opzoeken, ik ga het niet doen. Heb al genoeg werk aan de prijzen.
[...]
Dat staat er weer zo onduidelijk dat het voor meerdere uitleg vatbaar is. Anderzijds staat er niets over terugvorderen van reeds betaalde budgetkorting delen.
Het product is stroom & gas. Je moet dus een minimaal gasaansluiting hebben (en minimaal 1 m3 invullen in de calculator, anders kom je niet verder).torretje2012 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:23:
[...]
Kan je ook de MM actie verklaren dat ik 116euro per jaar TOE zou krijgen volgens hun calculator? (1720kwh/geen gas)
Als ik 1720 kWh invul en 1 m3 gas dan kom ik uit op 100,08 euro per jaar (op mijn aansluiting van Liander, netwerkkosten kunnen landelijk wat varieren maar niet heel veel).
Dat het zo laag is wordt natuurlijk geholpen door de 824,77 aftrek vermindering energiebelasting.
Maar de vraag is dus... hoe kom jij op 116 euro TOE?
/f/image/ScWB876YzPuIo5t91GsCBFkb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 20:30 ]
Zodra je 1kuub gas invult, dan krijg je het vastrecht ook er bij. Aldus de voorwaarden voor de kortingsactie krijg ik maar 50 van de 100euro per jaar omdat ik geen gas heb.Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:28:
[...]
Het product is stroom & gas. Je moet dus een minimaal gasaansluiting hebben (en minimaal 1 m3 invullen in de calculator, anders kom je niet verder).
Als ik 1720 kWh invul en 1 m3 gas dan kom ik uit op 100,08 euro per jaar.
Natuurlijk geholpen door de 824,77 aftrek vermindering energiebelasting.
Hoe kom jij op 116 euro TOE?
[Afbeelding]
torretje2012 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" en ik heb de website zelf laten invullen wat die schat voor 1 persoon/gemiddeld thuis/appartement.
[ Voor 9% gewijzigd door torretje2012 op 09-01-2022 20:31 ]
@torretje2012 daar kom ik niets verder mee, ik zie daar in die post helaas geen afbeelding maar een placeholder van waar een afbeelding zou moeten staan.
Edit: ok maar jij doet een eigen berekening en niet via hun calculator. Want GEEN gas invullen kan dus niet... toch? Dat staat het online formulier niet toe. Dus dan kan je het online niet afsluiten.
Dus dan ga jij het aanbod van stroom en gasaansluiting nemen en zelf de netwerkkosten voor gas er handmatig vanaf trekken. Maar dat is niet het aanbod.
Je kan altijd proberen om ze te bellen om te vragen of je het telefonisch kan afsluiten, maar ik zou er niet op rekenen.
Waarom het eventueel op een negatief bedrag kan uitkomen? Omdat je weinig stroom verbruikt en geen gas. En je een heffingskorting krijgt van meer dan 800 euro van de overheid. Die hoeft het energiebedrijf niet te betalen maar krijg je als aftrek van de overheid. Het energiebedrijf verdient dus toch aan je levering.
Edit: ok maar jij doet een eigen berekening en niet via hun calculator. Want GEEN gas invullen kan dus niet... toch? Dat staat het online formulier niet toe. Dus dan kan je het online niet afsluiten.
Dus dan ga jij het aanbod van stroom en gasaansluiting nemen en zelf de netwerkkosten voor gas er handmatig vanaf trekken. Maar dat is niet het aanbod.
Je kan altijd proberen om ze te bellen om te vragen of je het telefonisch kan afsluiten, maar ik zou er niet op rekenen.
Waarom het eventueel op een negatief bedrag kan uitkomen? Omdat je weinig stroom verbruikt en geen gas. En je een heffingskorting krijgt van meer dan 800 euro van de overheid. Die hoeft het energiebedrijf niet te betalen maar krijg je als aftrek van de overheid. Het energiebedrijf verdient dus toch aan je levering.
[ Voor 71% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 20:39 ]
Consumentenrecht is wat dat betreft heel helder. Voorwaarden mogen niet evenredig zwaar in het nadeel van de consument zijn en moeten ook duidelijk zijn. Als er niet staat dat je een deel van de bonus moet terugbetalen bij voortijdig vertrek, dat kan de leverancier dat niet van de consument achteraf opeisen.wjvh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:26:
[...]
Dat terugvorderen kan je dan schuiven op het terugvorderen van een onverschuldigde betaling. Maar ik denk dat dit erg hypothetisch is. We zullen het tzt wel horen in deze draad,
Er staat wel dat het recht op een bonus komt te vervallen, dat is weer iets anders. Je krijgt geen bonus over het 2e en 3e jaar als je na het 1e jaar vroegtijdig opzegt.
https://www.dropbox.com/s...mvkm5/mediamarkt.png?dl=0 dropbox ondersteunt helaas geen hotlinkingCap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:31:
@torretje2012 daar kom ik niets verder mee, ik zie daar in die post helaas geen afbeelding maar een placeholder van waar een afbeelding zou moeten staan.
Waarschijnlijk komt dat Maandag pas, ik had het vrijdag einde van de middadg aangevraagd en zie ook nog geen startdatum. De prijzen in je screenshot zijn kaal, dus waarschijnlijk klopt het wel.fevo-1190 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:32:
Alles ingevuld bij Budget, maar word er niet wijzer uit.
Heb “mijn budget energie” account en staat enkel contract 3 jaar vast , maar niet wanneer die ingaat of wat dan ook?
Aangezien mijn lopende tot 25/2 is.
En de prijzen die nu in mijn contract staan wijken ook af(in mijn voordeel) [Afbeelding]
Je kan je screenshot gewoon in dit forum zetten middels afbeelding toevoegen rechtsboven. Geen dropbox nodig en data integrity forum gewaarborgd (plaatje staat op Tweakers server ipv externe partij).;)torretje2012 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:34:
[...]
https://www.dropbox.com/s...mvkm5/mediamarkt.png?dl=0 dropbox ondersteunt helaas geen hotlinking
Maar hoe heb je dat formulier nu in kunnen vullen zonder gas? Want mij lukt het niet als ik niks of 0 invul bij gas.
Edit: overigens wel een verdienmodel. Leegstaand pandje en dan een paar kWh op de meter dus er is "geleverd", en dan de 827 euro heffingskorting in ontvangst nemen...
Dat zal met regelmaat gebeuren? Wordt met de verhoogde heffingskorting natuurlijk steeds aanlokkelijker.
[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 21:09 ]
Nee nog niks, maar heb een terugbel melding gemaakt.SpeedyDH schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:37:
Wat zie je in ‘mijn overzicht’? Daar staat toch de startdatum?
Oke top. Als goed is bellen ze me morgen.Rsport40 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:35:
[...]
Waarschijnlijk komt dat Maandag pas, ik had het vrijdag einde van de middadg aangevraagd en zie ook nog geen startdatum. De prijzen in je screenshot zijn kaal, dus waarschijnlijk klopt het wel.
Had gehoopt op incl
klik op ik weet niet wat ik gebruik, 1 persoon, gemiddeld thuis, appartement. -116, al zou die op -66 moeten komen als ik de voorwaarden doorneem.Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Je kan je screenshot gewoon in dit forum zetten middels afbeelding toevoegen linksboven. Geen dropbox nodig en data integrity forum gewaarborgd (plaatje staat op Tweakers server ipv externe partij).;)
Maar hoe heb je dat formulier nu in kunnen vullen zonder gas? Want mij lukt het niet als ik niks of 0 invul bij gas.
1700 zou ongeveer mijn gebruik zijn denk ik, kom nu van een elec huis af waar ik ongeveer 7000kwh gebruik naar een beter geisoleerd + zonnepanelen huis
Okee blijkbaar kan het dan wel bij huizen zonder gasaansluiting. Zou ik moeten proberen met een adres zonder gas maar dat weet ik zo snel niet.torretje2012 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:43:
[...]
klik op ik weet niet wat ik gebruik, 1 persoon, gemiddeld thuis, appartement. -116, al zou die op -66 moeten komen als ik de voorwaarden doorneem.
1700 zou ongeveer mijn gebruik zijn denk ik, kom nu van een elec huis af waar ik ongeveer 7000kwh gebruik naar een beter geisoleerd + zonnepanelen huis
Maar goed, zolang je elektriciteit verbruikt heb je volgens mij recht op de heffingskorting van de overheid dus ja, dan kan je factuur negatief uitvallen bij laag stroomverbruik en nul gas.
Ik begrijp de berekening van BE niet. Ik verbruik 1500 kWh normaal en 1300 kWh dal, als ik dat invul staat er totaal 301,16 p/j (oftewel 25 euro p/m) echter staat er 29 euro p/m boven de 301,16 euro en in de berekening zou ik zelfs uitkomen op 16.75 euro p/m (-100 euro budget korting, is dit korting op de rekening?) Er staat onder de vraagteken 3x 50 euro..).. Help mij even..
Overigens heb ik ingevoerd 1500 en 1300. Op de hoofdpagina staat het goed maar onder 'bekijk tarieven' staat er weer 1500 en 1500..
/f/image/eR4UJOZ2RDtXj9bImzHFuRRb.png?f=fotoalbum_large)
Overigens heb ik ingevoerd 1500 en 1300. Op de hoofdpagina staat het goed maar onder 'bekijk tarieven' staat er weer 1500 en 1500..
/f/image/eR4UJOZ2RDtXj9bImzHFuRRb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/msh86OcsgVjdkSmiJhWr0I51.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door juwlez op 09-01-2022 20:57 ]
Waarbij je dan natuurlijk wel de kosten voor de netwerkbeheerder (270 euro voor stroom bij Liander) er af moet halen. En onroerendzaak belasting betalen. En rioolrechten. En een opstalverzekering.Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:38:
[...]
Edit: overigens wel een verdienmodel. Leegstaand pandje en dan een paar kWh op de meter dus er is "geleverd", en dan de 827 euro heffingskorting in ontvangst nemen...
Dat zal met regelmaat gebeuren? Wordt met de verhoogde heffingskorting natuurlijk steeds aanlokkelijker.Zou de overheid hier rekening mee gehouden hebben bij het bedenken van deze tegemoetkomingsmaatregel?
Dus echt rijk wordt je er niet van denk ik.
Ik lees sinds kort mee gezien mijn huidige jaarcontract bij budgetenergie 21-02 afloopt. Nu zag ik de actie van BE via MM voorbij komen voor 3 jaar vast. Kan ik die ook afsluiten als bestaande klant? Heb wel gezocht in dit topic maar kon het nog niet vinden.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Staat in de voorwaarden.. alleen voor nieuwe BE klantendenzel1990 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:14:
Ik lees sinds kort mee gezien mijn huidige jaarcontract bij budgetenergie 21-02 afloopt. Nu zag ik de actie van BE via MM voorbij komen voor 3 jaar vast. Kan ik die ook afsluiten als bestaande klant? Heb wel gezocht in dit topic maar kon het nog niet vinden.
Alvast bedankt!
A ok, dat is jammer, bedankt voor de snelle reactiejuwlez schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Staat in de voorwaarden.. alleen voor nieuwe BE klanten
Alhoewel.. ik corrigeer mijzelf. Gaat specifiek over de budget korting.denzel1990 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:19:
[...]
A ok, dat is jammer, bedankt voor de snelle reactie
‘’De Budget Korting is alleen geldig wanneer u een geldige nieuwe overeenkomst sluit met Budget Energie.’’
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4