De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.889 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:15
RemmyB83 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:37:
[...]
Gaat je koudboven zowel naar de ketel/boiler als naar de douchekraan?
Yep, hoeft de ketel minder warmte toe te voegen (kleinere deltaT). Vergeleken met het alleen naar de douchekraan leiden is dat weliswaar wel minder volume, maar wel een groter verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
RemmyB83 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:37:
[...]

Gaat je koudboven zowel naar de ketel/boiler als naar de douchekraan?
Het beste sluit je de dwtw op beide aan. Je haalt de meeste energie uit je afvoerwater.
Hier heeft het een zeer positief effect. Met een 50 liter e-boiler op 60 ºC en een 25 liter niet verwarmd buffervat is een half uurtje douche geen probleem. De aansluiting op de koude kraan reduceert de hoeveelheid warm water uit de boiler, de aansluiting op de boiler zorgt ervoor dat de boiler niet snel afkoelt.

Met een aansluiting op de CV zorgt dit laatste dat het inkomende water niet veel bij verwarmd behoeft te worden, de meeste ketel kunnen vrij ver terug moduleren.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

databeestje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:59:
[...]

Ik heb een 6l/min douchekop, de douche staat op ~35 afgesteld, maar de sensoren om blijvend te meten heb ik nog niet. Of je een inloopdouche hebt of niet maakt niet zoveel uit denk ik persoonlijk, de douchekop wel. Ik voed het opgewarmde koude water niet de ketel in, maar rechtstreeks in de koud aansluiting van de douche. In voorbereiding op de wp boiler heeft het niet veel zin als ik dit dan naar een ketel ga sturen. Ik merk wel dat de douche warmer is dan ervoor, en dat is niet erg.

Er is geen ruimte voor de cycloon (denk ik) maar ik ga nog proberen er eentje te tekenen en te printen op de 3D printer (binnen een 200x200x200 volume). Er zit nu een T stuk met 45 graden invoer bovenop en daar schiet het water in, het komt dus niet haaks de buis in. Mocht ik deze getekend hebben dan zal ik deze zeker delen op het forum.

Met betrekking tot haren, ik heb een stuk flexibele (ribbel) buis moeten gebruiken om het geheel aan te sluiten, maar het is verder redelijk goed bereikbaar. Het putje is ook regelmatig een bende, net als bij de anderen hier ;)
Wat bedoel je met de warmtepomp boiler? een losse boiler die uit ventilatie lucht warmte haal voor warm water? of een boiler bij een warmtepomp? Ik heb hier een boiler aan een warmtepomp hangen met een hygienisch tap spiraal, en daar zit maar een beetje schoon water in omdat het boilervat gevuld is met CV water.
Een van de voordelen is dat je geen last hebt van legionella, terwijl het water niet warmer word dan 47 graden.
Het stroomt gegarandeerd elke douchebuurt door.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:47
drielp schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:12:
[...]

Het beste sluit je de dwtw op beide aan. Je haalt de meeste energie uit je afvoerwater.
Hier heeft het een zeer positief effect. Met een 50 liter e-boiler op 60 ºC en een 25 liter niet verwarmd buffervat is een half uurtje douche geen probleem. De aansluiting op de koude kraan reduceert de hoeveelheid warm water uit de boiler, de aansluiting op de boiler zorgt ervoor dat de boiler niet snel afkoelt.

Met een aansluiting op de CV zorgt dit laatste dat het inkomende water niet veel bij verwarmd behoeft te worden, de meeste ketel kunnen vrij ver terug moduleren.
Zelf heb ik hem ook op beide aangesloten.
Dat is niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend, omdat dit niet altijd in een bestaande situatie mogelijk is.
Als men 100% van het afvalwater gebruikt om bijv. maar 50% van het totale douchewater op te warmen. Dan begrijp ik dat dit water warmer uit hun wtw kan komen dan bij mijn.
Alleen als net als bij @TCroezing 100% van zijn douchewater via de wtw gaat, kan ik dit eerlijk vergelijken met mijn situatie.
Als ik adv. zijn metingen het rendement bereken, komt hij boven de 80% uit.
De cycloon die @TCroezing wel heeft en ik niet, zou het verschil best wel eens kunnen maken.

Ik vind de prijs van die cycloon best stevig voor z’n stukje plastic.
Vandaar dat ik best benieuwd ben of die cycloon veel verschil maakt of niet.
En voordat ik natuurlijk de boel hier straks weer openbreek voor 0 resultaat

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Het gaat om de Atlantic Calypso VM 100 liter, het "nieuwe" Panasonic model is letterlijk deze, dus dan maar het origineel. Dit is een losse SWW boiler die ventilatie lucht gebruikt, maar ook kan werken met buiten/buiten of een combinatie van inlaat/uitlaat. De boiler komt meteen 8 meter pijp dichter bij de keuken, dus dat is pure winst op het comfort vlak.

Een WP voor het huis is wel het plan, maar dat kan pas nadat ik de radiatoren vervangen heb, daarna iets van een monoblock WP voor naast het huis, al kan er een hydrobox op de plek van de oude ketel.

De verbouwing van het toilet beneden is een go, dus er komt ruimte voor deze boiler daar, en daar is een buitenmuur voor aan en afzuiging.

[ Voor 13% gewijzigd door databeestje op 16-11-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-09 21:35

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Zijn er mensen die hun zonnepanelen van het dak zouden halen als het hebben van zonnepanelen in de toekomst per saldo meer gaat kosten dan opleveren? Of zou je die dan toch op je dak laten liggen vanwege enkel duurzaamheid?

Daarbij denk ik aan bijvoorbeeld aan:
- de mogelijke afschaffing van de salderingsregeling (wetswijziging nog steeds niet definitief)
- de mogelijke flexibele tarieven op basis van vraag en aanbod (waarbij terugleveren in de hoogtijdagen van de zomer misschien juist geld gaat kosten)
- de mogelijke OZB of andere belastingheffing over zonnepanelen wanneer bijv. >50% van de particuliere Nederlanders zonnepanelen heeft
- etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WoodyWindoW schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:05:
Zijn er mensen die hun zonnepanelen van het dak zouden halen als het hebben van zonnepanelen in de toekomst per saldo meer gaat kosten dan opleveren? Of zou je die dan toch op je dak laten liggen vanwege enkel duurzaamheid?

- de mogelijke afschaffing van de salderingsregeling (wetswijziging nog steeds niet definitief)
- de mogelijke flexibele tarieven op basis van vraag en aanbod (waarbij terugleveren in de hoogtijdagen van de zomer misschien juist geld gaat kosten)
- de mogelijke OZB of andere belastingheffing over zonnepanelen wanneer bijv. >50% van de particuliere Nederlanders zonnepanelen heeft
- etc.?
Bij de laatste optie meteen als het meer kost dan het oplevert, de andere niet al geef je daar je stroom misschien wel weg maar kan je nog wat aan doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

als het hebben van zonnepanelen in de toekomst per saldo meer gaat kosten dan opleveren?
:?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
@WoodyWindoW
In het puur hypothetische scenario dat mijn zonnepanelen geld zouden gaan kosten, haal ik ze direct van het dak. Gelukkig is echter niemand van plan dat te veroorzaken.

Als de panelen veel minder gaan opbrengen, zal ik wellicht bij een kapotte omvormer, niet meer overgaan tot vervanging, maar ook alles verwijderen.

Een investering in zonnepanelen moet wel geld opleveren. Anders kan ik mijn geld beter stoppen in andere duurzame maatregelen die wel wat opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dit betekent dat er circa 20-30% van de opwek nog steeds direct gebruikt wordt, dat is energie die je niet inkoopt tegen het geldende tarief. Dit kan je verhogen met accu techniek. Met circa 3kWh kan je zo maar voorbij de 50%.

Vooralsnog is er gesproken over salderen tegen x% van de opbrengst, of je dat in euro of kWh doet maakt niet uit. Dit zou vanaf 2023 afgebouwd gaan worden. Dit kan met de slimme meters gedaan worden over de export teller, maar ook hier is eigen verbruik buiten de meting.

Voor juli was het 616 kWh generatie, en 469 kWh export. Dat betekent dat 147kWh tegen vol tarief gecompenseerd is door eigen verbruik (voor de meter) en dat van de 469 kWh hier bijvoorbeeld ~70% van gecompenseerd zou worden.
Er zijn al het een en ander aan omvormers die een optie hebben om niet te exporteren. We zijn niet het eerste land ter wereld die zo een kromme wetgeving heeft. Dit is bij sommige omvormers makkelijker te realiseren dan anderen. Vooralsnog hebben we alle opgewekte zonnestroom nodig om (ook politieke) doelen te halen. Ik gok tot een 2030 dat dit zo blijft, daarna kon het best wel eens veranderen.
- etc.?
Die laatste is een goeie vraag, en er loopt al een discussie op sommige plekken. Daarnaast heeft dit ook gevolgen voor dingen als verzekeringen. Dit is iets dat we even tijd moeten geven denk ik. De volgende stap is de OZB aanpassen voor een tuinhuisje oid, een beetje schuivend vlak.

Het opwekken van energie is veel te leuk, ik zou richting de accu hoek gaan om eigen verbruik te verhogen. Mogelijk iets zelfbouw met een AC gekoppelde omvormer. Dat zou voor ~ 1500 euro met herbruik van EV accu's mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:42
Met een huisaccu houd je het achter de voordeur, en de prijzen daarvan zijn aan het dalen. Als men besluit zonnepanelen voor burgers financieel oninteressant(er) te maken dan worden accu's meteen juist interessant.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JeroenH schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:28:
Met een huisaccu houd je het achter de voordeur, en de prijzen daarvan zijn aan het dalen. Als men besluit zonnepanelen voor burgers financieel oninteressant(er) te maken dan worden accu's meteen juist interessant.
Dan ligt het er maar net aan hoe een eventuele heffing eruit gaat zien, gaan ze per wattpiek of op grote van omvormer berekenen dan help de thuisaccu daar ook niet meer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
klump4u schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:40:
Dan ligt het er maar net aan hoe een eventuele heffing eruit gaat zien, gaan ze per wattpiek of op grote van omvormer berekenen dan help de thuisaccu daar ook niet meer.
Heb je concrete aanwijzingen dat men een dergelijke heffing overweegt?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Alles wordt overwogen. Mocht de tijd komen dat PV de helft kost van nu en 200kWh opslag goedkoop is en een hoog rendement heeft zullen ze vanzelf naar zo'n systeem overgaan. Zeker als iedereen zijn BEV ook nog eens gaat ''voltanken'' uit die thuisaccu 's nachts. De enige optie is dan heffen op omvormer of PV vermogen a la BE. Maargoed dan praten we over zeker nog 15 jaar tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 17-11-2019 11:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik gebruik iets van 8-10kWh per dag voor de EV (64km), waardoor een 13kWh accu van het formaat powerwall prima zou zijn. Ook in de zomer kan ik daarmee uit de voeten. Maar met de helft kom ik al een heel eind. Het hoeft niet 100% te zijn, ik ben echt niet van plan de net aansluiting de deur uit te doen. De gas aansluiting dan wel, voor 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:02:
Ik gebruik iets van 8-10kWh per dag voor de EV (64km), waardoor een 13kWh accu van het formaat powerwall prima zou zijn. Ook in de zomer kan ik daarmee uit de voeten. Maar met de helft kom ik al een heel eind. Het hoeft niet 100% te zijn, ik ben echt niet van plan de net aansluiting de deur uit te doen. De gas aansluiting dan wel, voor 2030.
Maar dan wordt het anders natuurlijk, hier is de gasleiding al weg, geen EV maar wel warmtepomp natuurlijk, dus dan is een 13kWh batterij peanuts, in de zomer lever ik 40 kWh terug aan het net, in de winter met kou andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:16:
[...]

Maar dan wordt het anders natuurlijk, hier is de gasleiding al weg, geen EV maar wel warmtepomp natuurlijk, dus dan is een 13kWh batterij peanuts, in de zomer lever ik 40 kWh terug aan het net, in de winter met kou andersom.
Absoluut, er zitten zoveel factoren in die bepalen hoeveel nut het heeft en hoe groot die batterij moet zijn. Dat is meer afhankelijk van de PV installatie. Al moet ik wel zeggen dat het invoeren van tijd tarieven (zoals Frankrijk) een accu ook rendabeler kunnen makken, maar het verschil daar tussen overdag en nacht is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:40:
[...]

Absoluut, er zitten zoveel factoren in die bepalen hoeveel nut het heeft en hoe groot die batterij moet zijn. Dat is meer afhankelijk van de PV installatie. Al moet ik wel zeggen dat het invoeren van tijd tarieven (zoals Frankrijk) een accu ook rendabeler kunnen makken, maar het verschil daar tussen overdag en nacht is groot.
Willen we al die batterijen wel, dat gaat een keer een hoop afval genereren, geeft onbekende situaties in huis voor brandweer enz.
Het is een flinke batterij denk ik om mijn 40 kWh te stallen, en de volgende dag weer, ik heb niets aan een batterij opslag van 1 dag om de nacht door te komen, de nacht is peanuts hier, als ik wil 0,8 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:03:
[...]

Willen we al die batterijen wel, dat gaat een keer een hoop afval genereren, geeft onbekende situaties in huis voor brandweer enz.
Het is een flinke batterij denk ik om mijn 40 kWh te stallen, en de volgende dag weer, ik heb niets aan een batterij opslag van 1 dag om de nacht door te komen, de nacht is peanuts hier, als ik wil 0,8 kWh.
Ik doelde op hergebruik van auto batterijen, de meeste accu's hebben een vrij lang leven, en ook met halve capaciteit zou dat prima te gebruiken zijn, met name omdat het veel goedkoper is. De energiedichtheid is niet zo'n ding. Het lijkt mij onzinnig om een batterij van dat formaat te stallen, je zal het moeten zoeken in compensatie vermogen voor huishoud apparaten. Met een paar kWh gaat dat makkelijk. (droger, vaatwasse e.d.). En met langlopende lage vermogens zoals WP(boilers) is de PV prima voor verhoogd eigengebruik.

De nacht in jouw geval is een mooie bijvangst, hier is het 2kWh per nacht. Maar een volledige auto compenseren is een beetje veel, maar 3 uurtjes een 1 of 2kW vermogen compenseren komt de netbeheerder weer mooit uit. Mocht dat ooit een factor worden.

Het brandgevaar voor kant en klare systemen is klein, deze weigeren gebruik zodra deze buiten specificatie gaan (en monitoren per cel, icm temperatuur). Andere chemie zoals de LiFePo4 heeft geen brandgevaar, maar monitoring kost zo weinig dat het toch meegenomen wordt.

AC gekoppeld, zoals de PV, die afschakelt bij netuitval zal onder de bestaande regels toegelaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

blissard schreef op zondag 17 november 2019 @ 01:30:

Een investering in zonnepanelen moet wel geld opleveren.
Investering is eigenlijk het foute woord :(
het zijn toch geen aandelen o.i.d.
(ik ben van de oude generatie die 10 jaar geleden een setje aanschaften - TVT 17 tot 19 jaar 8) )
Vraag maar aan JeroenH: die zat over de 20 jaar _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door JAN-B op 17-11-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JAN-B schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:34:
[...]
Investering is eigenlijk het foute woord :(
het zijn toch geen aandelen o.i.d.
(ik ben van de oude generatie die 10 jaar geleden een setje aanschaften - TVT 17 tot 19 jaar 8) )
En je hebt nog niets bij gelegd om die investering van 2009 te helpen? Het is nu toch wel een investering met de huidige prijzen. In 2009 was dat anders inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

JeroenH schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:44:
[...]

Heb je concrete aanwijzingen dat men een dergelijke heffing overweegt?
Nee die heb ik niet maar het zou me niks verbazen als zoiets over 5 a 10 jaar wordt ingevoerd om extra belastinginkomsten te genereren. Toen ik 7 jaar geleden zonnepanelen ging leggen was er ook totaal geen aanwijzing dat het salderen zou veranderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:41

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

- etc.?
IK denk dat ik mijn dagenergie dan ga opslaan.
Ben al uit de kosten dus...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

niki_lauda schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:56:
[...]

IK denk dat ik mijn dagenergie dan ga opslaan.
Ben al uit de kosten dus...........
De hele zomer ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mensen die in 2009 hebben geplaatst hebben toen hopelijk SDE aangevraagd. Was wel n hele toestand, maar daarmee kwam je wel aan een TVT van 12 jaar. En als de aanvrager slim was dan vroeg ie meer Wp aan en dan een paar jaar later wat bij plaatsen en nog steeds SDE subsidie opstrijken. Wie heeft er hier eigenlijk nog die oude SDE (niet de SDE+ voor 3x 80+A)subsidie?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik weet niet of onze omvormer het 17 jaar gaat uithouden, maar dan speel ik pas quitte op onze investering.
Wanneer je investeert in het milieu (PV, zonneboiler, misschien zelfs een WP) dan is de kans erg groot dat de overheid dit na verloop van tijd gaat zien als een nieuw verdienmodel. Zie bijvoorbeeld de wet Hillen. Mensen die hun huis grotendeels hebben afgelost (ten kostte van andere zaken) gaan gewoon weet lappen de komende jaren. Zie elektrisch rijden. Beetje-bij-beetje komt de wegenbelasting gewoon weer terug. Hetzelfde voor PV.
Oh ja, straks een moderne box 3 voor de inkomstenbelasting. De mensen hebben zg veel spaargeld waar ze teveel VRH over moeten betalen. Reclame dat bij de modernisering je zelfs 400.000 Euro belastingvrij op je spaarrekening mag hebben. Maar het echte verhaal is natuurlijk dat teveel mensen hun spaarcentjes voor (vul maar in) hebben gestoken in aandelen of andere beleggingsvormen. Daar zit nu het geld, dus weer kassa!

Dit is al een aantal jaren niet mijn overheid meer. Jammer.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:02:

Sja, als je verwacht dat er een systeem komt wat perfect te bespelen valt om (zo min mogelijk of) geen belasting te hoeven betalen, zal je altijd bedrogen uitkomen.

Belastinginkomsten heeft de staat nou eenmaal altijd nodig. Regeltjes zijn er niet om jou of iemand anders te benadelen of begunstigen, maar om het nemen van bepaalde beslissingen te stimuleren. Zodra dat niet meer nodig is veranderen de regeltjes, om weer andere beslissingen te stimuleren. Er (op de lange termijn) onderuit komen is er niet bij, anders zou over een paar jaar niemand meer belasting betalen, en dan gaan er ook dingen mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mcDavid schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:15:
[...]

Sja, als je verwacht dat er een systeem komt wat perfect te bespelen valt om (zo min mogelijk of) geen belasting te hoeven betalen, zal je altijd bedrogen uitkomen.

Belastinginkomsten heeft de staat nou eenmaal altijd nodig. Regeltjes zijn er niet om jou of iemand anders te benadelen of begunstigen, maar om het nemen van bepaalde beslissingen te stimuleren. Zodra dat niet meer nodig is veranderen de regeltjes, om weer andere beslissingen te stimuleren. Er (op de lange termijn) onderuit komen is er niet bij, anders zou over een paar jaar niemand meer belasting betalen, en dan gaan er ook dingen mis.
Man, man, man, je snapt het niet.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je ziet in Frankrijk min of meer wat je in zo’n scenario kan verwachten. Teruglevering is daar altijd al gescheiden geweest van levering. En doordat Frankrijk (door hun kernenergie) in de zomer nauwelijks behoefte heeft aan die extra elektriciteit, zijn de teruglever tarieven vrij laag (ongeveer 11ct/kWh, wat overigens nog altijd 3x de marktprijs is). Mensen sluiten dus vaak hun panelen niet eens aan op de teruglevering, maar zetten een grote warmwater boiler neer waar de zonnestroom in gaat, en/of runnen een airconditioning rechtstreeks off-grid op PV-stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dreamvoid schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:19:
Je ziet in Frankrijk min of meer wat je in zo’n scenario kan verwachten. Teruglevering is daar altijd al gescheiden geweest van levering. En doordat Frankrijk (door hun kernenergie) in de zomer nauwelijks behoefte heeft aan die extra elektriciteit, zijn de teruglever tarieven vrij laag (ongeveer 11ct/kWh, wat overigens nog altijd 3x de marktprijs is). Mensen sluiten dus vaak hun panelen niet eens aan op de teruglevering, maar zetten een grote warmwater boiler neer waar de zonnestroom in gaat, en/of runnen een airconditioning rechtstreeks off-grid op PV-stroom.
Vreemd verhaal, met 11ct/kWh loont het altijd om aangesloten te worden op de teruglevering tenzij hier natuurlijk hogere vast lasten tegenover staan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:02:
Ik weet niet of onze omvormer het 17 jaar gaat uithouden, maar dan speel ik pas quitte op onze investering.
Wanneer je investeert in het milieu (PV, zonneboiler, misschien zelfs een WP) dan is de kans erg groot dat de overheid dit na verloop van tijd gaat zien als een nieuw verdienmodel. Zie bijvoorbeeld de wet Hillen. Mensen die hun huis grotendeels hebben afgelost (ten kostte van andere zaken) gaan gewoon weet lappen de komende jaren. Zie elektrisch rijden. Beetje-bij-beetje komt de wegenbelasting gewoon weer terug. Hetzelfde voor PV.
Oh ja, straks een moderne box 3 voor de inkomstenbelasting. De mensen hebben zg veel spaargeld waar ze teveel VRH over moeten betalen. Reclame dat bij de modernisering je zelfs 400.000 Euro belastingvrij op je spaarrekening mag hebben. Maar het echte verhaal is natuurlijk dat teveel mensen hun spaarcentjes voor (vul maar in) hebben gestoken in aandelen of andere beleggingsvormen. Daar zit nu het geld, dus weer kassa!

Doe er wat aan en stel jezelf verkiesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:24:
[...]

Vreemd verhaal, met 11ct/kWh loont het altijd om aangesloten te worden op de teruglevering tenzij hier natuurlijk hogere vast lasten tegenover staan.
Idd, je betaalt ook extra vaste lasten voor teruglevering, maar de boiler verwarmen en je airco laten draaien met je eigen stroom is zinniger dan het voor het dubbele uit je leveringstarief trekken. Ander voordeel wat veel Franse thuisklussers hebben bij “offgrid” DC airconditioning/warmwater is ook dat je de hele boel zelf kan aanleggen ipv dat het door een dure electricien moet, wat het netwerkbedrijf eist. Ik heb zelf ook wel een offerte doorgerekend en die afweging gezien en ik zie de voordelen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:38:
[...]
Doe er wat aan en stel jezelf verkiesbaar.
Als ik 40 jaar jonger was, misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:47:
[...]

Als ik 40 jaar jonger was, misschien ;)
Ideaal toch als je ouder bent? Genoeg tijd om er mee bezig te gaan als je met pensioen bent, en in een volksvertegenwoordiging horen alle leeftijdsgroepen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Vandebron overgenomen door Essent/Innogy/RWE, die zag ik niet aankomen...

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 19-11-2019 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dreamvoid schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:05:
Even afwachten welke koers de onderneming gaat varen, de bedrijfsresultaten van VandeBron waren minder dan ik dacht. Lopende contracten zullen gewoon gehonoreerd worden (ze zijn niet failliet) en dan zien we het september volgend jaar weer.

Tegelijkertijd is Shell bezig om Eneco over te nemen en zo in 1 keer een plek in de markt in te kopen. Dat zou geen slecht idee zijn om de stap van de olie naar de elektriciteit te maken. Ze hebben ten slotte ook al een grote vinger in de pap met windpark Borselle 3+4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Eneco is ook een handige outlet voor Shell’s aardgas/LNG portfolio, zowel naar eindklanten als naar hun gascentrales/stadsverwarming. Zeker in de post-Groningen wereld. Maar goed wat je er ook van vindt, de overnamebedragen die genoemd worden zijn niet zo gek hoog, Vattenfall en RWE betaalden tien jaar terug nog rond de 10 miljard voor Nuon respectievelijk Essent, en hebben daar gigantisch op moeten afschrijven.

Ik snap ook wel dat het voor Vandebron lastig is om alleen door te gaan in een duurzame wereld die rap omhoog aan het schalen is, maar alsnog vond ik RWE als koper wel opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:05:
Innogy en Essent zijn tegenwoordig van E.on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:14:
[...]

Innogy en Essent zijn tegenwoordig van E.on
Verrek ja, het is bijna niet meer bij te houden wie er nou eigenaar is van wat in het grote ruilcircus tussen E.On, RWE, Innogy en Uniper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wallstreet nog maar eens kijken, vanavond..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor wie het nog snapt:

Afbeeldingslocatie: https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/lightbox_image/public/images/factsheet/14032018-chart-innogy-split-eon-rwe-2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rtl Z bij Zdoc over de klimaatverandering door david attenborough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Opvallend is dat E.on veel van zijn renewables portfolio afstoot. Ben wel benieuwd of dat wind of biomassa is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voornamelijk PV en onshore wind zo lijkt het, de grootschalige projecten

E.On wil puur een downstream netwerk en sales organisatie worden zonder significante eigen productie, ze hebben hun 'grijze' productie eerder al in Uniper geschoven en nu dus de grote groene projecten naar RWE.

RWE wordt zo een soort vergaarbak van upstream grijze en groene productie, logistiek en opslag, vrijwel zonder eindklanten. De voormalige Essent centrales zijn in RWE geschoven, plus allerlei kolen en gascentrales over de hele wereld, wind, solar, biomassa, bruinkool, twee nukes, LNG trading, gasopslag, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Het klinkt bijna als afgesproken werk van twee voormalig concurrenten die dat op deze wijze niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:46:
Het klinkt bijna als afgesproken werk van twee voormalig concurrenten die dat op deze wijze niet meer zijn.
Natuurlijk is het afgesproken werk, het is een vrijwillige fusie/asset ruil :) Maar feitelijk zijn er nu drie gespecialiseerde bedrijven over, waar er voorheen twee verticaal geintegreerde kolossen waren.

De twee productiebedrijven Uniper en RWE concurreren nog volop in de groothandelsmarkt met alle andere stroomproducenten - EnBW, Vattenfall, ENGIE, EdF, Ørsted, Statkraft, Axpo, Enel, Cez, Iberdrola, etc.

E.On/Innogy/Essent wordt zo een combo van een 'risicoloos' netwerk (lokale gereguleerde stroom en gasnetten) en een downstream sales bedrijf, wat concurreert voor de eindklanten met honderden grote en kleine leveringsbedrijven, van kleine lokale leveranciers in overheidshanden (in Nederland is Eneco de laatste daarvan, maar in Duitsland zijn er nog honderden "Stadtwerke"), private startups (waar Vandebron er eentje was, NLEnergie, etc) tot aan verticaal geintegreerde giganten als Vattenfall/Nuon en ENGIE/Electrabel.

[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 20-11-2019 14:36 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:43
Aanstaande dinsdag is de jaarlijkse onderhoudsbeurt van mijn CV-ketel. Nu vroeg ik me af naar aanleiding van mijn vraag vorig jaar (Nefit CV-ketel probleem met tapwater) en wat filmpjes op Youtube (oa deze) of het zinvol is om een (magneet-)filter te laten plaatsen. Wat vinden jullie daarvan?

[ Voor 7% gewijzigd door manusjevanalles op 21-11-2019 12:09 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
Ik overweeg om ff een emmer met flink heet water met daarin een flinke schep soda opgelost door m'n douche WTW te gooien voor het reinigen.
Ik kan zo snel nergens een antwoord vinden op de vraag of soda koper aantast. Daarom maar hier een vraag in de kroeg...

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cranberry schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:54:
Ik overweeg om ff een emmer met flink heet water met daarin een flinke schep soda opgelost door m'n douche WTW te gooien voor het reinigen.
Ik kan zo snel nergens een antwoord vinden op de vraag of soda koper aantast. Daarom maar hier een vraag in de kroeg...
Soda wordt o.a. gebruikt om koper te poetsen/schoon te maken. Incidenteel zal het weinig effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Om de zoveel tijd lees ik weer ergens de opmerking "kan ik niet een gedeelte van het licht van een LED lamp gebruiken om via een PV paneel weer energie op te wekken?"

Vandaag heb ik die vraag kunnen beantwoorden en het antwoord is: ja!
Met behulp van een Chinees paneeltje van 6V dat ik heb gemonteerd in een armatuur van een LED lamp en een DC-DC omvormer printje van 1 Euro uit een communistisch land is het gelukt om een 5V powerbank op te laden. Dat lukte natuurlijk niet in een paar uur, maar daar had de powerbank geen moeite mee.

De komende week ga ik het experiment nog eens uitvoeren met een TL armatuur.
Het lichtverlies is voor mijn ogen niet waarneembaar. Het PV paneeltje is gemonteerd aan de bovenkant van het armatuur en het armatuur gebruikt 2 LED lampen die horizontaal zijn geplaatst. Het paneeltje was geplaatst boven 1 van de LED lampen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
@Schinnen-groen met welk doel? Uiteindelijk win je hier toch niets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
blissard schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:29:
We zijn toch Tweakers. Met het meeste van mijn Arduino-gepruts win ik niets - behalve lol en meer kennis/ervaring.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

blissard schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:29:
Ik heb nu een "gratis" oplaadstation voor mijn diverse powerbanks die ook werken als de zon niet schijnt. Een deel van de lichtenergie die anders verdwijnt in de ruimte (want ik en anderen zien het effect van het PV paneeltje niet), gebruik ik nu om straks mijn Kerstverlichting op te laten draaien. Dat was het idee van dit project. Een mooie Kerstverlichting zonder verbruik.

Het verbruik van de LED lampen is er al en ik gebruik een gedeelte van de (niet zichtbare) energie voor het laden van de powerbanks. Die gaan straks de led strings van energie voorzien.

Ooit begonnen met een "Kerstverbruik" van ca. 35 kWh. Dit teruggebracht tot ongeveer 18 kWh. Daarna via LED strings naar 10 kWh en tot slot nog een verbruik gemeten (vorig jaar) van 6 kWh.
Dit jaar gaan we voor veeeeeel lager :P

Waarom van € 7,35 aan verbruik naar nul?
OMDAT HET KAN ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Schinnen-groen leuk experiment maar als er daarvoor een paar powerbanks geproduceerd en vervoerd moeten worden is het zeker niet duurzaam ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Admiral Freebee schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:59:
@Schinnen-groen leuk experiment maar als er daarvoor een paar powerbanks geproduceerd en vervoerd moeten worden is het zeker niet duurzaam ;)
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb meteen al mijn toekomstige projectjes afgeblazen, het PV paneeltje gaat morgen naar het milieu park; samen met het elektronisch schakelingetje dat ik hiervoor heb gebruikt.
De gebruikte kabeltjes voor de verbindingen natuurlijk ook. Hoewel de power banks al in ons bezit waren voor onze telefoons gaan deze uiteraard ook richting milieu park. Ik schaam mij diep om deze post geplaatst te hebben. Dit is niet waarvoor dit forum is bedoeld. Ik hoop dat je genoegen neemt met mijn/onze excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Leuk !
Electriciteit omzetten in licht en dan weer met 20% efficientie omzetten in electriciteit vind ik wel raar.
Je zegt dat niemand er iets van ziet, maar je hebt de armatuur veranderd, zie je dat? Esthetiek ? Uitstralingsdiagram van de lamp? Daarnaast, als je het licht 10% dimt met 90% efficientie, ziet niemand dat waarschijnlijk, maar ik denk dat je met die 9% de powerbank wel efficienter kunt opladen.
Ok, als een led erg veel onzichtbaar licht uitzendt en je dat kunt opvangen met paneeltjes die dit omzetten in electriciteit schiet je wel op. Maar misschien kun je beter betere led lampen kopen?
Licht opvangen in oninteressante hoeken van de ruimte kan wel zin hebben, maar omdat je de panelen in de armatuur hebt geplaatst neem ik aan dat dat de enige plek was waar enigszins opbrengst was?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je muren behangen met zonnepanelen en dat terug het net in voeden?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:28:
Je muren behangen met zonnepanelen en dat terug het net in voeden?
Of je dak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dan moet je weer een lampje op je dak monteren, ik weet niet of dat wel zo efficient is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:47:
[...]

Maar dan moet je weer een lampje op je dak monteren, ik weet niet of dat wel zo efficient is. :D
Ja, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een beetje een bangmaakbericht vind ik: 'Schade en storingen bij bedrijven door slechte kwaliteit stroom'.
Ik kreeg ook net een bericht in de bedrijfsapp dat wij last van stroomstoringen hebben en dat de oorzaak daarvan extern is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Stroomstoring is iets anders dan stroomkwaliteit.

Het gaat in dit artikel over de hogere harmonische frequenties, doordat vermogenselektronica zit te "hakken" in de stroomsinus.

Ik ben wel benieuwd hoe je de schade van zoiets bepaald. Volgens mij is er niet zo heel veel onderzoek naar het effect van harmonische op de levensduur van apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Yay, ons nieuwe toilet werkt! Dat betekend dat de diepte voor de plaatsing voor de WP boiler er nu is, de koud en warm water leiding zit in de ruimte (met kogelkraan) en we hebben een nieuwe groep voor de boiler. Door de toiletverbouwing hebben we een afvoer voor de inlaat combinatie en de condensafvoer.

Panflex had geantwoord over de buitendiameter van de Panflex Master wtw demper, maar dat voegt circa 50mm toe. Ik zal dus met een 100mm demper door de muur gaan, en dan verder met een 125mm geisoleerd kanaal uitgaande van een 150mm gat. Dat kleine stukje overleven we wel en dan zit ik in de schuur waar ik wat meer ruimte heb.

Nog even geduld en alle puzzelstukjes vallen op hun plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De energietransitie c.q. "Weg Van Het Gas":
Voor wie belangstelling en interesse heeft in de ontwikkelingen en tools rondom de energietransitie,
met name verwarming voor de bebouwde omgeving: "Startanalyse Expertise Centrum Warmte"
De toegang tot de "Startanalyse Leidraad Transitievisie Warmte" van het PBL kan iedereen aanvragen.

Ik heb er gisteren even in rondgeneusd voor mijn woonomgeving.
Mijn eerste indruk: De "leidraad" is idd nog zeer Beta en bevat ook rare fouten:
Als mogelijke optie voor een wijk in de buurt om een warmtenet aan te leggen tussen "Elsta BV en CO CV" in Terneuzen en de buurt "Zesakkers" in Wijchen 7(8)7 .
Ik heb verder de indruk dat bij het opstellen van de opties diverse partijen al hun eigen vinger in de pap hebben gestoken, m.n. wat de aanleg van warmtenetten betreft
De leidraad wordt in het voorjaar 2020 verder uitgebreid (bijvoorbeeld met de kostenramingen voor de woningeigenaar).
Veel plezier met de website! YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het wordt inderdaad een interessante tijd, waar de keuze per wijk min of meer is tussen het fors verzwaren van de electriteitsnetten + warmtepomp/vloerverwarming, de aanleg van warmtenetten, of het gasnet houden en overgaan op groen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Ik heb een paar weken geleden een uitgebreid gesprek gehad met een ambtenaar die betrokken is bij het ontwikkelen van de warmtetransitievisie van de gemeente waar ik woon.
Een prangende vraag voor mij is of je als burger het recht hebt/behoudt om zelf in je warmtevoorziening te voorzien.
Ik wil graag overstappen op een warmtepomp en zou erg ongelukkig worden van bijv. een verplichte aansluiting op een warmtenet.

Vaststaat dat er erg veel moet gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Cranberry schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:25:
Ik heb een paar weken geleden een uitgebreid gesprek gehad met een ambtenaar die betrokken is bij het ontwikkelen van de warmtetransitievisie van de gemeente waar ik woon.
Een prangende vraag voor mij is of je als burger het recht hebt/behoudt om zelf in je warmtevoorziening te voorzien.
Ik wil graag overstappen op een warmtepomp en zou erg ongelukkig worden van bijv. een verplichte aansluiting op een warmtenet.

Precies!

Afbeeldingslocatie: https://dnpu4hh9j0a1w.cloudfront.net/static/v/4d916deb/UserFiles/Image/Thumbnail_300/Cartoon-stadsverwarming.jpg

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
Iemand die weet of het zin heeft om een Quooker Combi+ (hotfill) wanneer het 2,5 liter water "duurt" voordat het warme water de keukenkraan heeft bereikt(vanaf mijn 260L vat).

Ik vind het een beetje lastig afwegen, bij kortstondig warm water tappen heb je veel verlies in de leidingen wanneer je minder dan 2,5 liter tapt. Aan de andere kant heb ik 260L tapwater boiler met een L/W WP bereid wat efficiënter is dan COP=1 van de Quooker.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
@Appie Heijn Je kunt ook een 5 liter laag vermogen boilertje ophangen, hoeft niet meteen een Quooker te zijn.
Je gaat een Quooker in ieder nooit terugverdienen.

Wij hebben wel een Quooker en vinden hem heel prettig, ook vanwege thee. Maar sec gezien voor snel warm water moet je gewoon het kleinste keukenboilertje kopen wat je kunt vinden.

Wel is het zo dat een Quooker erg goed geïsoleerd is, maar met nogal een meerprijs.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@!null die Quooker komt er sowieso, idd voor thee en met koken. Ik twijfel alleen of ie ook vanuit de WP-boiler gevoed moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is een heel goede vraag, waarin veel gemeentes gewoon overheen gewalst gaat worden. Reken maar op treurigheden als aansluitverplichtingen links en rechts, en pogingen van de betreffende bedrijven om (illegale!) torenhoge boetes op te leggen aan mensen die het willen laten afsluiten. En burger word je vermorzeld tussen je lokale overheid en de bedrijven die wordt gegund.

In mijn gemeente (Hilversum) willen ze met luchtfietserij als diepe geothermie aan de gang, want als de VVD de scepter zwaait zijn zonneenergie en windenergie al bij voorbaat afgeschreven natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:28
Appie Heijn schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:30:
@!null die Quooker komt er sowieso, idd voor thee en met koken. Ik twijfel alleen of ie ook vanuit de WP-boiler gevoed moet worden.
Je tapt bijna nooit 2,5l binnen een uur, dus de quooker krijgt bijna altijd koud water binnen. Dus gewoon op de koud water leiding aansluiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:05:
Iemand die weet of het zin heeft om een Quooker Combi+ (hotfill) wanneer het 2,5 liter water "duurt" voordat het warme water de keukenkraan heeft bereikt(vanaf mijn 260L vat).

Ik vind het een beetje lastig afwegen, bij kortstondig warm water tappen heb je veel verlies in de leidingen wanneer je minder dan 2,5 liter tapt. Aan de andere kant heb ik 260L tapwater boiler met een L/W WP bereid wat efficiënter is dan COP=1 van de Quooker.
Ligt eraan hoe warm water je nodig hebt met welke druk.

Ik heb een 3500 Watt doorstroomboiler geplaatst ipv een 10 liter Daalderop boiler:
Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2019/07/WIJ0135Doorstromer-590x590.jpg

Zie deze post:
In de keuken hadden wij een keuken boiler van 10 liter. Wij gebruiken in de keuken niet vaak de warm water kraan. En we gebruiken weer de vaatwasmachine, nadat ik die zelf gerepareerd had. Dus die keukenboiler gebruikt vooral energie voor het op temperatuur houden van de 10 liter water. Ik had al de temperatuur lager gezet een aantal jaren geleden. Maar het is beter om helemaal geen stand-by verlies te hebben. Dus heb ik een doorstromer voor in de keuken geplaatst. Deze kan gewoon op het stopcontact (3500 Watt) van de nu verwijderde boiler van 10 liter aangesloten worden, deze zat bij mij al op een aparte groep.

Dit heeft daarnaast als voordeel dat er veel meer ruimte over is in het keukenkastje, met afmetingen van 14,2 x 9,7 x 4,5 cm. De temperaturen zijn niet zo heel hoog en er komt maar een kleine straal warm water uit. Maar met de bijgeleverde perlator is de straal nog een beetje krachtig. Bij koud water moet je niet de kraan volledig opendraaien, want dan is er een heel krachtige straal die het water alle kanten laat opspatten wanneer je even niet goed oplet.
Uitgaande temperatuur (Bij waterinlaat met 15 °C) bij debiet:
• 1,5 liter/min 48 °C.
• 2,0 liter/min 40 °C.
• 2,5 liter/min 35 °C.
• 3,5 liter/min 32 °C.

In het algemeen warm genoeg en voor heel heet water kun je beter even een waterkoker gebruiken. Een gedeelte van het elektriciteitsverbruik van de warmtepompboiler heb ik dus weggestreept door geen stand-by verbruik van de keukenboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@ZuinigeRijder bedankt voor het meedenken, maar die Quooker komt er, instant thee maken is erg gunstig voor de WAF voor nog wat andere zaken >:) * Appie Heijn hoort nog nagalmen "geen PV op het west dak!!!" (=voorzijde)

Ik ben eruit, alleen koud water aansluiting, de keren dat wij meer dan 2,5 liter tappen zal mss 1 van de 10x zijn. De 9 andere keren sta ik alleen maar waterleiding te verwarmen.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 27-11-2019 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online

Het probleem is dat de keus voor warmtevoorziening op wijkbasis eigenlijk collectief moet gebeuren: een kwart van de mensen in de wijk op groene stroom, een kwart op groen gas, een kwart op biomass-gestookte stadsverwarming, en een kwart off-grid op houtpellets of biodiesel, dat is misschien wel duurzaam maar qua kostenefficientie de minst zinnige oplossing voor iedereen.

Die keuze wordt overal ter wereld centraal (op wijk/stad/regio) gemaakt, overigens, en dat is altijd zo geweest. We hebben collectief onze kolenkelders afgesloten, daarna vijftig jaar lang olietanks begraven in de tuin, daarna collectief op het gasnet na de ontdekking van Slochteren, en in andere landen als Frankrijk, Zweden en Zwitserland met goedkope kern/hydro stroom ging men collectief op verwarming met electriciteit. Ze noemen het niet voor niets een "netwerk effect", het netwerk wordt efficienter hoe meer mensen het gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 27-11-2019 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:07:
Ik heb er gisteren even in rondgeneusd voor mijn woonomgeving.
Mijn eerste indruk: De "leidraad" is idd nog zeer Beta en bevat ook rare fouten:

Ik heb verder de indruk dat bij het opstellen van de opties diverse partijen al hun eigen vinger in de pap hebben gestoken, m.n. wat de aanleg van warmtenetten betreft

De leidraad wordt in het voorjaar 2020 verder uitgebreid (bijvoorbeeld met de kostenramingen voor de woningeigenaar).
Veel plezier met de website! YMMV
De leidraad gebruikt heel veel aannames en vereenvoudigingen (het rekenmodel op de achtergrond is het VESTA-MAIS model van PBL). Het is niet zozeer dat diverse partijen hun eigen vinger in de pap hebben, maar eerder dat er vanuit een heel traditioneel model geredeneerd is. Een groot gebrek zijn bijvoorbeeld laag-temperatuur warmtenetten met meerdere bronnen. En juist die worden gezien als een belangrijke speler in de energietransitie.

Dit is een hele lastige vraag. Op dit moment kun je niet gedwongen worden om (in een bestaande) woning over te moeten gaan op bijv. een warmtenet of all-electric. Maar als straks het gasnet verdwijnt, moet elke woning wel ergens naar overstappen.

De uitdaging bij warmtenetten is het vollooprisico: hoeveel woningen worden er (wanneer) aangesloten op het warmtenet. Warmtenetten gaan gepaard met zeer hoge investeringskosten en vereisen daardoor een minimum aantal woningen in de straat die er op aangesloten moeten worden.

Je ziet daarom dat warmtenetten met name in woningcorporatiegebied (of nieuwbouw) voet aan de grond krijgt, omdat het vollooprisico dan heel laag is.

Daarnaast helpt het niet dat het niet-meer-dan-anders-principe gebaseerd is op de prijs van aardgas. Warmtewet 2.0 moet daar verandering in gaan brengen. Daar wordt echter al 6 jaar aan gewerkt en wordt niet voor 2023 verwacht. Als ik zo om mij heen de status hoor, heeft men nog steeds geen idee hoe het dan wel moet. Ik zou graag het Deense model willen zijn, maar dat is kennelijk niet kapitalistisch genoeg voor Nederland.
Dreamvoid schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:42:
[...]

Het probleem is dat de keus voor warmtevoorziening op wijkbasis eigenlijk collectief moet gebeuren: een kwart van de mensen in de wijk op groene stroom, een kwart op groen gas, een kwart op biomass-gestookte stadsverwarming, en een kwart off-grid op houtpellets of biodiesel, dat is misschien wel duurzaam maar qua kostenefficientie de minst zinnige oplossing voor iedereen.
We moeten af van het idee dat er een oplossing per wijk moet komen. Een wijk is een willekeurige administratieve afbakening. De energie-infrastructuur (elektrisch, gas en warmte) volgt hele andere topologieen. We moeten kijken naar cluster van gebouwen en daar de beste transitieoplossing voor vinden. Dat betekent dat je meerdere oplossingen per wijk kan hebben, maar ook 1 oplossing voor meerdere wijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 28-11-2019 09:57 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:42:
Die keuze wordt overal ter wereld centraal (op wijk/stad/regio) gemaakt, overigens, en dat is altijd zo geweest. We hebben collectief onze kolenkelders afgesloten, daarna vijftig jaar lang olietanks begraven in de tuin, daarna collectief op het gasnet na de ontdekking van Slochteren,
Wellicht had iedereen wel eenzelfde soort 'aansluiting' maar het was echt niet zo dat heel Amsterdam bij 1 kolenboer de kolen kocht. Met gas is dat destijds wel zo geweest en met elektriciteit natuurlijk ook. Maar een aantal jaar geleden heeft men dergelijk grote reuzen juist uit elkaar getrokken omdat men meer concurrentie op de prijs wilde hebben. Daarom kan iedereen nu de eigen energieleverancier kiezen.

Als je verplicht wordt om op een warmtenet aangesloten te worden dan ben je weer terug in de oude situatie dat je als consument geen keuze hebt en het bedrijf geen enkele reden om efficiënt te werken want die krijgen het geld toch wel binnen.

Ik zou dat als consument echt niet willen; je bent nu nog steeds verplicht de aansluiting via de netbeheerder te nemen die de overheid voor jou heeft aangewezen. En die werken helemaal niet efficiënt of duurzaam (zie Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 ) en keren juist lekker veel winst uit aan de overheden die aandeelhouders zijn.

Ik vind het hele idee van een warmtenet wel prima, mits je in de buurt een warmtebron hebt waar je dat zonder al te veel problemen van af kan tappen. Wat ze nu allemaal van plan zijn in niet veel anders dan een grote CV ketel waar je de aangesloten huizen dan kan zien als losse radiatoren. Zodra er maar 1 huis is wat warmte wil hebben moet het warme water door de hele wijk gepompt worden. Het is maar de vraag of dat duurzamer is dan los per huis verwarmen. En goedkoper lijkt het in ieder geval niet te zijn; ik heb nog nooit iemand gehoord die met een warmtenet minder betaalt dan wanneer die op een traditionele manier het huis zou verwarmen of warm water gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
Skyaero schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:54:
[...]

Ik zou graag het Deense model willen zijn, maar dat is kennelijk niet kapitalistisch genoeg voor Nederland.

[...]

We moeten af van het idee dat er een oplossing per wijk moet komen. Een wijk is een willekeurige administratieve afbakening. De energie-infrastructuur (elektrisch, gas en warmte) volgt hele andere topologieen. We moeten kijken naar cluster van gebouwen en daar de beste transitieoplossing voor vinden. Dat betekent dat je meerdere oplossingen per wijk kan hebben, maar ook 1 oplossing voor meerdere wijken.
Wat is precies het Deense model en waarom heeft het jouw voorkeur? ff te lui om uit te gaan zoeken...

Verder ben ik het met je eens dat je moet clusteren op soort gebouw en niet per wijk. Het type bebouwing kan behoorlijk uiteen lopen binnen een wijk.

Nu las ik vandaag een berichtje over warmetenetten op BNR. Nu suggereert een hoogleraar Smart Cities dat infraroodpanelen ook een belangrijke rol zouden kunnen krijgen.
Wat ik me altijd afvraag: kan dit energiezuinig zijn voor het verwarmen van een je huis? Dat het efficient is voor een ruimte waar je lang niet heel vaak verblijft en die daarom niet verwarmt, begrijp ik. Maar voor veel huizen is dit toch niet the way to go...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Cranberry schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:10:
[...]
Wat is precies het Deense model en waarom heeft het jouw voorkeur? ff te lui om uit te gaan zoeken...
Alle warmtebedrijven (zo'n 65% van alle Deense woningen zitten op een warmtnet) zijn non-profit. Het warmtetarief wordt bepaald aan de hand van de exploitatieberekening.

Dat betekent dat er per warmtebedrijf andere tarieven ontstaan. Er is niets gereguleerd, echter moeten alle warmtebedrijven jaarlijks de tarieven en tariefberekeningen publiceren. Daardoor ontstaat een reflectie op de prestatie van warmtebedrijven. Blijkt in de praktijk goed te werken.
Nu las ik vandaag een berichtje over warmetenetten op BNR. Nu suggereert een hoogleraar Smart Cities dat infraroodpanelen ook een belangrijke rol zouden kunnen krijgen.
Wat ik me altijd afvraag: kan dit energiezuinig zijn voor het verwarmen van een je huis? Dat het efficient is voor een ruimte waar je lang niet heel vaak verblijft en die daarom niet verwarmt, begrijp ik. Maar voor veel huizen is dit toch niet the way to go...?
IR panelen als hoofdverwarming is best lastig, maar niet onmogelijk. Groot voordeel: de initiele investeringskosten zijn heel laag. Je energierekening gaat er natuurlijk wel van omhoog. Meestal wordt dat gecompenseerd door heel veel zonnepanelen, maar dat is na 2023 minder interessant.

Dit concept wordt o.a. door Urgenda (ThuisBaas) toegepast.

IR panelen zijn een oplossing, maar meer voor bijzondere gevallen en veel minder als een van de grote hoofdoplossingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:49:
[...]
IR panelen als hoofdverwarming is best lastig, maar niet onmogelijk. Groot voordeel: de initiele investeringskosten zijn heel laag. Je energierekening gaat er natuurlijk wel van omhoog. Meestal wordt dat gecompenseerd door heel veel zonnepanelen, maar dat is na 2023 minder interessant.

Dit concept wordt o.a. door Urgenda (ThuisBaas) toegepast.

IR panelen zijn een oplossing, maar meer voor bijzondere gevallen en veel minder als een van de grote hoofdoplossingen.
Wij zijn sinds kort gasloos met elektrische radiatoren. Appartement uit 1989 met een gasverbruik van 550 m3. We moeten de eerste winter nog meemaken, maar de eerste ervaringen zijn positief. We stoken alleen in de ruimte waar we zijn, vaak in de eetkeuken. Met de radiatoren is het snel warm, binnen 15 minuten. Dat is dus anders dan vloerverwarming die z'n tijd nodig heeft.

Door beschermd stadsgezicht en de VvE was een warmtepomp geen optie. Nu wel blij met de super eenvoudige (en stille) installaties die we in huis hebben. De radiatoren hebben allemaal een eigen thermostaat en met een app op de Smartphone zijn ze simpel per ruimte te bedienen. De investeringskosten waren idioot laag, zeker omdat we ook nog subsidie kregen van de Gemeente Amsterdam.
Bovendien is het onderhoud nihil. Eens per jaar met de stofzuiger erlangs is voldoende. Die dingen wegen niets en je haalt ze met één beweging van de muur af.

Wat betreft kosten maken we ons (nog) geen zorgen. Enerzijds vanwege de zonnepanelen, maar ook omdat je door gasvrij een aardige vaste lastenpost kwijt bent.

Ik denk dat dit voor kleine appartementen in dichtbebouwd stedelijk gebied een goede oplossing is. Met name het plaatsen van buitenunits geeft in de binnenstad al snel overlast.

A'dam PVOutput

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:49:
[...]

Alle warmtebedrijven (zo'n 65% van alle Deense woningen zitten op een warmtnet) zijn non-profit. Het warmtetarief wordt bepaald aan de hand van de exploitatieberekening.
In NL wordt het dan na 10 jaar alsnog aan een grote energieboer verkocht en wordt daarna elke vorm van investeren gestopt en knalt de prijs omhoog ;)

Overigens kun je natuurlijk eenvoudig een warmtenet met meerdere leveranciers hebben. Kwestie van 'Joule-tjes tellen'.

Maar nadat reggefiber aan KPN werd verkocht was ik persoonlijk wel klaar met 'gezamelijke' activiteiten.
Als de warmtepomp buiten teveel herrie maakt sla ik wel een bron. Hier komt geen warmtenet binnen (en het komt bij mij wel in de straat te liggen, dus aansluiten zou prima kunnen)

• Skyaero
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:25:
[...]

In NL wordt het dan na 10 jaar alsnog aan een grote energieboer verkocht en wordt daarna elke vorm van investeren gestopt en knalt de prijs omhoog ;)
Dat hoeft niet. Kijk eens naar onze watervoorziening en rioolzuivering.
Overigens kun je natuurlijk eenvoudig een warmtenet met meerdere leveranciers hebben. Kwestie van 'Joule-tjes tellen'.
Open warmtenetten. Ben ik sterk voorstander van. Zelfde model als elektriciteit toepassen. Netwerk bij de elektranetbeheerder onderbrengen. Commerciele leveranciers en retailers voor warmte, vanuit meerdere bronnen, met open markt (zoals de APX/ENDEX).

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:28:
[...]
Open warmtenetten. Ben ik sterk voorstander van. Zelfde model als elektriciteit toepassen. Netwerk bij de elektranetbeheerder onderbrengen. Commerciele leveranciers en retailers voor warmte, vanuit meerdere bronnen, met open markt (zoals de APX/ENDEX).
Betekent automatisch vastrecht voor de netbeheerder. Met coöperatieve modellen kan je dat slimmer regelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Appie Heijn schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:30:
Als je graag geld over de balk smijt moet je een Quooker nemen, ten eerste de aanschafprijs en ten tweede het energieverbruik, het ding staat 24 uur per 365 dagen per week het water op 100° te houden.
Kennis van mij die ook zo’n Quooker heeft heeft er eens een paar weken een meter tussen gehangen en kwam op bijna 1000kWh per jaar!
Geef mij maar gewoon een waterkoker, een hele mooie kost iets van 20 euro en verbruikt hier per jaar nog geen 100kWh ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:38
ericplan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:19:
[...]

Dat is dus anders dan vloerverwarming die z'n tijd nodig heeft.
Ja, de allereerste keer dat je het aanzet, daarna gaat het niet meer uit en is het gewoon altijd warm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:56:
[...]
Kennis van mij die ook zo’n Quooker heeft heeft er eens een paar weken een meter tussen gehangen en kwam op bijna 1000kWh per jaar!
Ligt er natuurlijk aan hoeveel warm water je pakt. Als je dat ding een paar keer per dag leegtrekt kom je er wel aan.

Volgens de website kost het zo'n 10W continu:
https://www.quooker.nl/energie
Zit je jaarlijks onder de 100kWh, dat is echt een orde kleiner dan die kennis.
Geef mij maar gewoon een waterkoker, een hele mooie kost iets van 20 euro en verbruikt hier per jaar nog geen 100kWh ;)
Ik ga toch echt mijn waterkoker vervangen door een Quooker. €20 sluipverbruik is acceptabel in vergelijking met de tijdwinst.
(Ik sta bijna dagelijks te wachten op de waterkoker)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:28
[...]

Als je graag geld over de balk smijt moet je een Quooker nemen, ten eerste de aanschafprijs en ten tweede het energieverbruik, het ding staat 24 uur per 365 dagen per week het water op 100° te houden.
ik heb een andere ervaring:
De qooker heeft een heel laag standby gebruik. (5ct p dag = 0,25 kwh) is gewoon heel goed geisoleerd
Als je heet water gebruikt wordt precies de gebruikte hoeveelheid, terwijl je met een waterkoker meer verwarmt dan je verbruikt.

Daarnaast tap je ook kokend water voor het koken, ipv dat je een pan met koud water op het fornuis zet (en die verliest veel meer warmte tijdens het aan de kook brengen dan de qooker)

Alleen als je slechts beperkt thuis bent en dan ook weinig kokend water gebruikt is de waterkoker zuiniger.

Natuurlijk moet je wel een aantal jaren de qooker gebruiken om hem "terug te verdienen".
maar gebruiksgemak is ook wat waard

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:38
[...]

Het verbruik van zowel een waterkoker als een Quooker is natuurlijk helemaal afhankelijk van waar je allemaal kokend water voor gebruikt. Ik heb er nu ruim een jaar een kWh meter tussenhangen en dat heeft me nu 522kWh gekost. Het ding staat geen water op 100 graden te houden de hele dag.
Waterkoker staat in de weg op je aanrecht en je kookt standaard teveel water. Nergens goed voor.
Altijd koud water in je pannen dus je bent langer aan het koken.
Ik ben het wel met je eens dat een Quooker achterlijk veel geld kost voor wat het is, maar ik heb mijne op een veiling gekocht, nieuw in doos voor de helft van de prijs.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HereIsTom
TheGhostInc schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:22:
[...]

Ligt er natuurlijk aan hoeveel warm water je pakt. Als je dat ding een paar keer per dag leegtrekt kom je er wel aan.

Volgens de website kost het zo'n 10W continu:
https://www.quooker.nl/energie
Zit je jaarlijks onder de 100kWh, dat is echt een orde kleiner dan die kennis.

[...]

Ik ga toch echt mijn waterkoker vervangen door een Quooker. €20 sluipverbruik is acceptabel in vergelijking met de tijdwinst.
(Ik sta bijna dagelijks te wachten op de waterkoker)
Ja die website van Quooker is nogal eerlijk :+
Heb je een thuishuis dat je zo vaak staat te wachten, nooit van een thermoskan gehoord?
Maar prima als je graag je geld over de balk smijt moet je ‘m lekker kopen _/-\o_
BarryH schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:23:
Als je heet water gebruikt wordt precies de gebruikte hoeveelheid, terwijl je met een waterkoker meer verwarmt dan je verbruikt.
Ik doe precies even veel water in de waterkoker als ik nodig heb :Y

[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 28-11-2019 21:28 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Onze Quooker, nu 10 jaar oud, vervangt bij ons twee elektrische apparaten: waterkoker en koffiezetapparaat.
Ik heb de indruk dat hij nog wel even meekan, dus het is zeker een duurzame investering geweest. In diezelfde tijd zouden we waterkoker en koffiezetapparaat vermoedelijk al twee keer vervangen hebben.

A'dam PVOutput

• Cranberry
@HereIsTom Nee, ik heb een afschuwelijke hekel aan geld over de balk smijten.
Ik heb hem gekocht voor gebruiksgemak en comfort in ons drukke en soms hectische bestaan.
We gebruiken 'm voor thee en ook regelmatig als er aardappels of pasta gekookt moet worden. Bovendien heb ik een hekel aan een woud aan apparaten op het aanrecht.

Noodzakelijk? Nee. Duur? Absoluut. Handig? JJJAAAAAA

YMMV

[ Voor 11% gewijzigd door Cranberry op 28-11-2019 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
ericplan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:28:
Onze Quooker, nu 10 jaar oud, vervangt bij ons twee elektrische apparaten: waterkoker en koffiezetapparaat.
Ik heb de indruk dat hij nog wel even meekan, dus het is zeker een duurzame investering geweest. In diezelfde tijd zouden we waterkoker en koffiezetapparaat vermoedelijk al twee keer vervangen hebben.
Tuurlijk je moet natuurlijk iets bedenken om het voor jezelf goed te praten, maar mijn waterkoker gaat ook al ruim 10 jaar mee hoor.
Maar goed, dit is mijn advies, doe er je voordeel mee!

• TCroezing
  • Laatst online: 14:15
[...]

Hier ook een quooker en dan ook maar even voor het idee wat verbruikscijfertjes:
De afgelopen 3 maand een week gemiddelde van 6,12 kWh (vandaag tot nu 0,73).
Standby verbruik 0,4 Watt.

Maar zoals al gezegd, hangt van je gebruik af (hier 1 theelurker in huis :P ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ok quooker, doe de wiskunde.
1 Gelovige heeft 300 kWh, een andere 500 kWh per jaar.
Gemiddeld 400.000 Wh , delen door 2000 W voor een waterkoker, da’s 200 uur waterkoker gebruiken.
Per dag dus ongeveer 0.6 uur = 36 minuten waterkoker aanzetten.
Ik heb net 1 liter water gekookt met de waterkoker, duurde 3.5 minuten.
Dus met het stroomverbruik van de quooker kun je 10 liter water per dag koken, tjee, hier gaat iets mis.
Met 500 kWh heb ik een kwart van het thuislaad verbruik van de electrische auto gedekt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@joozzt je moet ook het gasverbruik meerekenen voor warm water.
Of zet je iedere keer de waterkoker aan als je warm water wilt hebben?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:52
joozzt schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 00:32:
Ok quooker, doe de wiskunde.
1 Gelovige heeft 300 kWh, een andere 500 kWh per jaar.
Lekker denigrerende toon, nergens goed voor.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier geen quooker maar een grohe red duo en die heb ik een jaartje "gevolgd" met ons 5 personen in huis.
Het liep uit één van 38-45 kWh per maand totaal verbruik incl stand-by.

Lang geen 1000 dus, maar ligt er misschien ook aan waar hij staat, niet alle keukenkastjes zijn warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Uit oogpunt van duurzaamheid kan ik me niet voorstellen dat een combi-ketel de meest slimme manier is om warmwater in de keuken te krijgen. Zowel wat betreft waterverbruik als energieverbruik. De Quooker is een manier om dit op te lossen. Niets meer, niets minder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 06:44:
@joozzt je moet ook het gasverbruik meerekenen voor warm water.
Of zet je iedere keer de waterkoker aan als je warm water wilt hebben?
Da’s een vergelijking tussen een waterkoker en een quooker die alleen voor kokend water gebruikt wordt aannemend dat men het niet over quooker combi’s heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

ericplan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:33:
Uit oogpunt van duurzaamheid kan ik me niet voorstellen dat een combi-ketel de meest slimme manier is om warmwater in de keuken te krijgen. Zowel wat betreft waterverbruik als energieverbruik. De Quooker is een manier om dit op te lossen. Niets meer, niets minder.
Daar zou ik toch kanttekeningen bij zetten.
-Quooker is COP=1. Met de warmtepomp en/of combiketel kom je veel hoger. Wel leidingverliezen natuurlijk en vooral bij kleine hoeveelheden aftappen gaat relatief veel verloren.
-Als je momenteel geen Quooker hebt, dien je (uit oogpunt van duurzaamheid) ook de ecologische voetafdruk van productie en transport van de Quooker terug te verdienen, dat gaat niet gebeuren.

Ik zie Quooker als een uitgave (consumptie, luxe-product), geen investering.

Zelf gebruik ik uberhaupt geen warm water in de keuken overigens, das het meest duurzaam denk ik. Wel een waterkoker voor thee, zou evt ook via inductiekookplaat kunnen.
Pagina: 1 ... 85 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.