Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mijn vraag
Sinds een paar maanden hebben we in ons recent gekochte huis (mei 2018) een probleem met tapwater. De CV-ketel staat ingesteld op 60 graden, maar het tapwater wordt geen 60 graden. De temperatuur wordt maximaal zo'n 45 graden. Bovendien blijft de douche niet constant op temperatuur, maar fluctueert, zoals op onderstaande grafiek (ds18b20 vastgeplakt aan SWW-uitvoer CV-ketel.

Douche
Tweede piek rond 22.18-22.19 uur is kraan in badkamer.

Tapwater in de keuken blijft wel constant van temperatuur, maar wordt ook niet warm genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F3L5znZ1O2jq5p0x7WCDwxo5/full.png
Lijkt initieel ook te willen fluctueren, maar temperatuur stijgt dan weer en blijft wel constant.

In januari 2019 is de CV-ketel compleet nagekeken, expansievat, stromingsschakelaar en uitstroomsensor (safetysensor, 7101532).

Ik heb de flow in de keuken gemeten, ik om uit op zo'n 8,5 L/min. In de display van de CV-ketel staat tijdens het lopen van de warme kraan 6,5 L/min. Tijdens het lopen van deze kraan staat op de display dan zo'n 74 graden. Tijdens het douchen fluctueert de temperatuur op de display ook tussen de 65 en 75 graden.

De ketel betreft een Nefit TopLine Compact HRC25/CW4 uit 2009. Eco tapcomfort staat uit.

Wat zou de oplossing kunnen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 19-02-2019 20:41 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Toch niet van bouwjaar 2006-2009 ?
https://www.welkombijnefit.nl/nl/waarschuwing

Ik weet het niet, maar is een WP boiler een idee voor je tapwater? Dan ben je er meteen vanaf.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2019 19:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Op welke stand staat de tapwater comfortstand nu?
Comf, Eco of Off? Ik zou denken dat je deze op "Conf" moet zetten om te werken.

Zie ook de documentatie: http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720641180.pdf
Pagina 29, kolom 2

[ Voor 57% gewijzigd door Wolfboy op 18-02-2019 19:57 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Wolfboy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:53:
Op welke stand staat de tapwater comfortstand nu?
Comf, Eco of Off? Ik zou denken dat je deze op "Conf" moet zetten om te werken.

Zie ook de documentatie: http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720641180.pdf
Pagina 29, kolom 2
Staat op Eco, Comf houdt toch watervoorraad warm en dat vind ik zonde.

@AUijtdehaag Nefit is in januari ook nog geweest, heeft warmtewisselaar vervangen. Brander zou al eerder vervangen zijn (kreeg ik eind 2018 brief over). Boiler lijkt mij een mooie oplossing, heb alleen geen extra groep op zolder (groep op zolder zit samen met wasmachine, droger, en keuken met alle apparatuur, dus maar één ding kan tegelijk aan, en geen loze leidingen naar zolder)

[ Voor 31% gewijzigd door manusjevanalles op 18-02-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Mogelijk staat je tapwaterdebiet dan niet goed (pagina 24, afbeelding 34 van de handleiding).
Probeer die eens aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Wolfboy schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:57:
Mogelijk staat je tapwaterdebiet dan niet goed (pagina 24, afbeelding 34 van de handleiding).
Probeer die eens aan te passen :)
Moet ik die aanpassen terwijl de kraan loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
manusjevanalles schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:56:
[...]
@AUijtdehaag Nefit is in januari ook nog geweest, heeft warmtewisselaar vervangen. Brander zou al eerder vervangen zijn (kreeg ik eind 2018 brief over). Boiler lijkt mij een mooie oplossing, heb alleen geen extra groep op zolder (groep op zolder zit samen met wasmachine, droger, en keuken met alle apparatuur, dus maar één ding kan tegelijk aan, en geen loze leidingen naar zolder)
De atlantic explorer 3 "trekt" max 500 watt. Het verhitterelement kan je uitschakelen.
Plug er maar gewoon bij. ;)
(maar het zit aardig vol dan inderdaad)
Edit: zie link

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2019 20:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:13
Heb je een thermostatische mengkraan bij de douche die al oud is? Kan het zijn dat die verkalkt is? Dan geeft de ketel te weinig water en kan hij er misschien mee stoppen. lezen balk..... B) :$

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 18-02-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ja die hebben we, maar dat verklaart het toch niet omdat ook de keukenkraan niet warm genoeg wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

manusjevanalles schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:59:
[...]

Moet ik die aanpassen terwijl de kraan loopt?
Ik durf het niet te zeggen eigenlijk. Al denk ik dat het niet uitmaakt.

Volgens punt 6.3.1 van de handleiding zou je op 8,0 l/min moeten zitten, als dat niet klopt dan moet die dus aangepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
wat is de temperatuur van je CV circuit terwijl je WW tapt? Heb je daar ook een ds18b20 op zitten? Is de driewegklep misschien overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
balk schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:10:
wat is de temperatuur van je CV circuit terwijl je WW tapt? Heb je daar ook een ds18b20 op zitten? Is de driewegklep misschien overleden?
Daar zit geen DS18b20 op, maar dat is zo gedaan!

Nieuwe situatie
Getest door de flow naar 8 L/min te zetten (terwijl douche+kraan loopt). Temperatuur blijft in tweede deel van de grafiek constanter, totdat ik de badkamerkraan uitzet, dan moet de douche weer oplopen naar 40+ graden. Display zegt dan wel constant 75 graden, maar komt dus niet uit boven 45 graden.

Zal even de sensor ook aansluiten op de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 20:37
manusjevanalles schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:03:
Ja die hebben we, maar dat verklaart het toch niet omdat ook de keukenkraan niet warm genoeg wordt?
Een thermostaatkraan kan wel degelijk ook invloed hebben op andere kranen in de woning. Wat je kan doen om dit uit te sluiten is, de thermostaatkraan verwijderen en afdoppen en dan bij de andere tap punten proberen als de temperatuur dan wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Is dat niet hetzelfde als thermostaatkraan gewoon niet aanzetten? Dat is ook een soort afdopping lijkt me. Overigens, als ik de thermostaat van de douche wat lager zet, is de temperatuur wel constanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Kudo's voor een topicstart beginnen met goede logging :Y

Heb je al eens een krukje gepakt en voor de ketel gaan zitten terwijl partner onder de douche stapt? Ik zou gewoon eens kijken/luisteren/noteren wat de ketel doet en/of aangeeft op het display.
manusjevanalles schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:28:
[...]
Ik zou aanvoer- en retourleidingen van CV ook zeker loggen. Als je dat logt dan heb je daar veel baat bij als je de boel wilt tweaken: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Heb ik gedaan, flow blijft constant, temperatuur loopt op naar 75, zakt naar 65 en stijgt weer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wellicht heeft @Oxellaar of @DJKroon een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 20:32

larshack

Zonder melk en suiker

Niet toevallig een thermostaat die de SWW settings overruled op je ketel? 45 graden lijkt verdacht veel op een eco instelling namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Temperatuursensor in de ketel kapot? Dus hij meet 75 terwijl hij in werkelijkheid maar 45 is. Dan slaat ie uit, want te warm etc..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
manusjevanalles schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:28:
[...]

Daar zit geen DS18b20 op, maar dat is zo gedaan!
...
Zo zit een CV ketel schematisch in elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.atho.nl/images/uploads/combi-ketel.jpg
Links zit de driewegklep (Klep). Bij CV bedrijf gaat de klep naar de tapspiraal dicht en wordt heet water naar de radiatoren gepompt. Bij HW bedrijf gaat de klep naar de radiatoren dicht en wordt het water dus de tapspiraal in gedwongen. Tegelijkertijd loopt er tapwater aan de andere kant van de tapspiraal (meestal een platenwarmtewisselaar) en wordt dat dus opgewarmd.

Het kan zijn dat die klep niet meer goed schakelt. Dan laat hij warm water door naar de radiatoren terwijl dat eigenlijk naar de warmtewisselaar moet gaan.

Ga inderdaad eens luisteren bij de CV terwijl iemand anders de kraan aan zet. Een vreemd mechanisch getik kan duiden op een actuator die stuk is. Zorg ook dat de CV ketel een uurtje op koud heeft gestaan; dan kun je het duidelijk voelen als de CV leiding ook warm wordt (en de 3weg dus doorlaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jczlHOC2OuVmB4MbEQB5HH8Q/full.png
Gedrag als ik de thermostaat naar 22 graden zet (vanaf 19 graden), en paar minuten later kraan in keuken aanzet.

Gebruik Nefit Easy als thermostaat. Maar 2 maanden geleden oude thermostaat van Nefit met hetzelfde probleem.

Edit: dit onderdeel is bij de laatste controle in januari vervangen. Is dit geen thermometer?

[ Voor 29% gewijzigd door manusjevanalles op 18-02-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
manusjevanalles schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:36:
Is dat niet hetzelfde als thermostaatkraan gewoon niet aanzetten? Dat is ook een soort afdopping lijkt me. Overigens, als ik de thermostaat van de douche wat lager zet, is de temperatuur wel constanter.
Nee, want inwendig kan/blijft de thermostaat kraan koudwater bij mengen.

Je ketel leverd de gewenste temperatuur, maar door dat de thermostaat kraan teveel koud water bij mengt komt dit niet uit de kraan (je bevestig al zelf dat als je de thermostaat op een andere temperatuur instelt, dat je dan een ander gedrag logt wat minder wisseling in temperatuur veroorzaakt ;) ) laatste verkeerd gelezen je had het over de kamerthermostaat ipv thermostaatkraan 8)7

Ik blijf maar verkeerd lezen :o je geef wel aan dat als je de thermostaatkraan anders instelt dat je verschil merkt, pas in je volgende post heb je het over de kamerthermostaat. Ik zou toch de thermostaatkraan verwijderen en afdoppen en op de andere tap punten testen als het dan wel goed is (is de snelste en goedkoopste manier om achter je probleem te komen)

[ Voor 23% gewijzigd door badboynova op 18-02-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Nee, als ik de douchethermostaatkraan (heet dat zo?) lager zet dan lijkt de temperatuur stabiel te blijven. Niet heter maar wel constant. Zou het toch een probleem in de klepjes zijn van de douchethermostaatkraan? Verkalkt? Aanstaande zondag kan ik dit testen. Zal dan ook testen of de 3wegklep klikt als de kraan aangaat, vriendin heeft avonddienst.

Zou ook nog de thermostaatkraan van het bad kunnen zijn.

Overigens vind ik het dan nog steeds gek dat de temperatuur uit de CV-ketel maar 45 graden wordt. Dit pleit mi tegen thermostaatkraan als oorzaak.

[ Voor 46% gewijzigd door manusjevanalles op 18-02-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Niet direct, want zo heel vaak heeft dit model zulke kuren niet.
Maar ergens gaat er één of meerdere sensoren de mist in.
@manusjevanalles Even een hele simple opmerking.
Staat de automatische ontluchter open links bovenop de warmtewisselaar?
Een flinke bel lucht hoor je eigenlijk niets van, maar geeft wel vergelijkbare klachten.

Ten tweede, ik weet bijna zeker dat je nog garantie op je onderhoud en reparaties hebt. Dus installateur bellen!

Welke bedrijfsmeldingen zijn er te zien in de display als hij voor SWW draait?

Eigenlijk zou je er een services key II van Nefit aan moeten hangen. Dan kun je alle settings en sensoren monitoren.
Zelf sensoren aan een ketel hangen is mooi bij een goed werkende ketel.
Maar hij regelt op zijn eigen sensoren, dus de vraag is wat die meten.

Kijk naar alle waardes in het informatie menu tijdens het tappen van SWW. Vliegen die alle kanten op, dan zit ergens een fout in een sensor. Bij gelijke uitstroom moeten de waardes daar stabiel zijn.

En wat betreft de afstelling van SWW, dat maakt niet uit hoe die staat. Hier staat hij maximaal open en haal met gemak 11L/m van 55 a 60c.
Maar binnen de fabrieksopgave moet hij continu stabiel SWW geven qua temperatuur. (tussen de 1.5 en 8.0L/m)

Comfort of eco, maakt ook niet uit. Op beide standen moet je probleemloos SWW hebben.

O ja... Testen doe je op een tappunt zonder thermostaatkranen. Dus 100% warm water tappen

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is de waterdruk op je radiatorcircuit wel hoog genoeg? Geeft je ketel nog bepaalde codes tijdens het gebruik van warm tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Geeft code =H. Alle sensoren zijn stabiel tijdens SWW behalve temperatuur, die schommelt dus. Automatische ontluchting staat open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Schommelt de ketel in vermogen tijdens tappen?
Bijvoorbeeld 6 L/m tappen, uit een normale mengkraan. Blijft dan het vermogen ongeveer gelijk?
Het kraan symbool met percentage erbij, dat is huidig vermogen SWW.

Wat voor merk thermostaatkraan heb je? Een Grohe, Venlo oid of een onbekend iets. Want dan gaat het waarschijnlijk fout in je thermostaatkraan.

[ Voor 94% gewijzigd door Oxellaar op 19-02-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

is de sensor voor tapwater niet gaar lijkt wel of er een offset van 10 graden inzit?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik ga vanavond verder kijken. Lijkt mi inderdaad te liggen aan themperatuursensor, want display geeft 75 graden aan bij warmwater tappen, terwijl ik zo'n 45 graden meet. Gek is dat hij die 75 graden weergeeft, terwijl staat ingesteld dat tapwater maximaal 60 graden zou mogen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door manusjevanalles op 19-02-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
manusjevanalles schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:29:
Ik ga vanavond verder kijken. Lijkt mi inderdaad te liggen aan themperatuursensor, want display geeft 75 graden aan bij warmwater tappen, terwijl ik zo'n 45 graden meet. Gek is dat hij die 75 graden weergeeft, terwijl staat ingesteld dat tapwater maximaal 60 graden zou mogen zijn.
De temperatuur in de display is de temperatuur van het cv water in de warmtewisselaar. Het is niet de SWW uitstroom temperatuur.
Het cv water van 75c verwarmd koud drinkwater naar 60c via een 2e warmtewisselaar onderin de ketel. Dat zijn hele normale waardes.

De uitstroom temperatuur SWW kun je zelf niet uitlezen.
Dat kan alleen met de service key.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z41qYly6FsxYlmV4f0W1ak9S/full.png
Dus benut je garantie op je onderhoud en reparatie en laat het bedrijf terugkomen wat onderhoud gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Net bij koude verwarming SWW aangezt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AaGPlDYuBrZ1fP9VekgMgE6x/full.png
Temperatuur van SWW loopt op, maar uitgang van verwarmingswater loopt op. Heb de indruk dat dit uitstraling is vanuit de CV-ketel, en niet water wat de buis inloopt, want 30cm-1m verderop is de buis ijskoud.

@Oxellaar Als 60 graden ingesteld staat als tapwater, dat zou er toch 60 graden uit moeten komen?

Tijdens lopen van SWW blijft modulatie perfect stabiel op 75%

Enfin, ik ga morgen de installateur bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 19-02-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
manusjevanalles schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 18:30:
Net bij koude verwarming SWW aangezt:

[Afbeelding]
Temperatuur van SWW loopt op, maar uitgang van verwarmingswater loopt op. Heb de indruk dat dit uitstraling is vanuit de CV-ketel, en niet water wat de buis inloopt, want 30cm-1m verderop is de buis ijskoud.
Klopt het cv water circuleert alleen binnen de ketel tijdens SWW. Dus de cv aanvoer is puur doorwarmen.
@Oxellaar Als 60 graden ingesteld staat als tapwater, dat zou er toch 60 graden uit moeten komen?

Tijdens lopen van SWW blijft modulatie perfect stabiel op 75%

Enfin, ik ga morgen de installateur bellen.
Klopt, tot op de graad nauwkeurig zelfs. 60 moet 60 zijn.
Hou ons op de hoogte wat er aan mankeert aub!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik houd jullie zeker op de hoogte. Valt mij op dat verwarmingswater ook maar zo'n 50 graden wordt, eigenlijk nooit hoger (eerdere metingen) terwijl ingesteld staat maximaal 80 graden. Zit er één thermometer in de CV-ketel of apart voor SWW en verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:47
Bij SWW wordt ook mede de sensor op de brander warmtewisselaar gebruikt niet alleen op de tapwaterspiraal nmw.
Dus stel hij maakt het cv-water maar 50 graden (omdat hij denkt dat het 90 graden is bijv.) dan zal dit (denk ik) ook problemen gaan geven met SWW. CV water van 50 graden geeft ongeveer SWW van 45 graden bij een flow van zo'n 4 á 5 L/min dus dat kan wel kloppen dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 19-02-2019 21:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Jim423 iets met klok en klepel.... Maar ik denk dat je bedoelt dat de aanvoer en retour sensor een afwijking zouden kunnen hebben.
En dat daardoor zowel SWW en cv bedrijf een afwijking heeft.
Dat zou kunnen, want de sensoren in het cv circuit, zijn beide aktief tijdens SWW bedrijf.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 19-02-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Wat is het artikelnummer van aanvoer en retoursensor? Er is namelijk een flowsensor en een safetysensor (71015323) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Oxellaar Ik zou geen exacte details indd durven geven omdat ik alleen ervaring heb met Vailliant ketels.
Echter zou ik me goed kunnen voorstellen dat wanneer 1 sensor problemen heeft de temperatuur al niet behaald wordt. Immers wanneer de aanvoer bereikt is zal hij naar deellast gaan wat de retoursensor ook zegt. Hij meet dan bijvoorbeeld 75 aanvoer 45 retour wat in theorie natuurlijk zou kunnen kloppen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Jim423 Die Vaillant werkt precies hetzelfde als de Nefit, want nagenoeg alle ketels werken hetzelfde. Want ook jouw Vaillant is een doorstroom toestel, ook die heeft geen spiraal. En de Nefit heeft net als jouw Vaillant, geen sensor op de brander die in het regelcircuit zit voor cv of SWW bedrijf.

Alleen heeft Nefit altijd al wat meer interne controles gehad dan andere merken.
Dat maakt storingen zoeken flink makkelijker, want bij een fout geeft de ketel dat aan.

Maar in dit geval, een storing, die de ketel niet als storing ziet, dan is het wat lastiger.
Dan zul je er iemand bij moeten halen die hem even uitleest en z'n gedrag life beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Geen sensor op de brander, maar wel diverse sensoren aan de warmtewisselaar. Op de platenwisselaar een veiligheidssensor en doorstroomsenor, die heb je gehad geloof ik.

Op de warmtewisselaar een safety-, een aanvoer en een retoursensor. Die laatste 2 zijn verdacht. Nefit nummer 78136, zijn beide gelijk.

Zie ook https://www.warmteservice...51ce5cd176b09dad86db110c0

[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 19-02-2019 21:11 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Remeha uit ongeveer hetzelfde jaar. De monteur kwam er niet uit, ook niet na telefonisch contact met de fabrikant.
Uiteindelijk vond ik de oorzaak: ik had op de kamerthermostaat ingesteld voor uitschakelen op bepaalde tijden 's nachts. Ik heb net geprobeerd het terug te vinden, maar gek genoeg kom ik het niet meer tegen. Hoe dan ook, toen ik dat terugzette was alles opgelost.

Ik ga er vanuit dat het een bug in de kamerthermostaat was, en die gooide alles in de war terwijl aan de ketelkant alles gewoon werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hesselbeertje schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:08:
Geen sensor op de brander, maar wel diverse sensoren. Op de platenwisselaar een veiligheidssensor en doorstroomsenor, die heb je gehad geloof ik.

Op de warmtewisselaar een safety-, en een aanvoersensor. Die laatste is verdacht. Nefit nummer 78136.

Zie ook https://www.warmteservice...51ce5cd176b09dad86db110c0
Klopt, maar die sensoren zitten op nagenoeg iedere ketel. Ze werken namelijk bijna allemaal volgens hetzelfde principe. Daar ging het nu even om.

@manusjevanalles wat ik mij nu afvraag... Na het vervangen van die onderdelen, is er toen getest?
Was het probleem toen tijdelijk verdwenen of was er een verbetering.

Ik heb in het verleden heel veel storingen verholpen aan ketels, maar niet opgelost is niet naar huis.
Vooral de grote jongens, maar ook particulieren, maakt niet uit, want ze werken allemaal ongeveer hetzelfde 25kW of 2500kW.
Maar je gaat als monteur toch niet weg als een storing niet verholpen is, zeker niet als je al een riz onderdelen hebt vervangen zonder resultaat.
Storingen zoeken is het mooiste wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Mijn vriendin was thuis toen de monteur er was, moest zelf werken. Weet eerlijk gezegd niet of er getest is, maar lijkt me niet. Probleem was nadien niet verholpen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Oxellaar schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:25:
[...]

Klopt, maar die sensoren zitten op nagenoeg iedere ketel. Ze werken namelijk bijna allemaal volgens hetzelfde principe. Daar ging het nu even om.
Heb het even aangepast, ik doelde met brander uiteraard de behuizing van de brander (warmtewisselaar) niet op de vlam zelf. Maar ik dacht altijd dat hier een spiraal in zat, heb hem nog nooit opengemaakt:

tap

Al zal de Nefit waarschijnlijk over een platenwisselaar beschikken gezien het BJ2009.
Oxellaar schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:25:
Maar je gaat als monteur toch niet weg als een storing niet verholpen is, zeker niet als je al een riz onderdelen hebt vervangen zonder resultaat.
Storingen zoeken is het mooiste wat er is.
Dat is ook zo.

@Oxellaar Yes klopt VCWtje.

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 19-02-2019 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@manusjevanalles Vraag dan even om zijn collega en geef aan de onderdelen niet zomaar te gaan betalen die bij het eerste bezoek op de gok zijn uitgewisseld.

Ik kan je verzekeren dat nooit, maar dan ook nooit een stromingschakelaar, uitstroomsensor en een safetysensor, gelijktijdig kapot gaan.
Maar dat was al duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Die heb ik helaas al betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@manusjevanalles dan heb je na het tweede bezoek een stok om mee te slaan.....

@Jim423 een oude VCW zeker?
Maar dat is meer een buis in buis principe en die dingen gingen vaak lekken.....
Als vervanger is er een platenwisselaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
Oxellaar schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:18:
@manusjevanalles dan heb je na het tweede bezoek een stok om mee te slaan.....

@Jim423 een oude VCW zeker?
Maar dat is meer een buis in buis principe en die dingen gingen vaak lekken.....
Als vervanger is er een platenwisselaar te krijgen.
Vaillant vcw's, de econpact onder de vr ketels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@badboynova lol... Zo ongeveer wel.
Maar zo gods gruwelijk slecht en levensgevaarlijk als een Ferroli Econpact.... Nee, zo'n stuk wandesign, daar komt niks in de buurt.
En nu druk ik mij nog zacht uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Oxellaar schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:06:
[...]

De temperatuur in de display is de temperatuur van het cv water in de warmtewisselaar. Het is niet de SWW uitstroom temperatuur.
Het cv water van 75c verwarmd koud drinkwater naar 60c via een 2e warmtewisselaar onderin de ketel. Dat zijn hele normale waardes.

De uitstroom temperatuur SWW kun je zelf niet uitlezen.
Dat kan alleen met de service key.
[Afbeelding]
Dus benut je garantie op je onderhoud en reparatie en laat het bedrijf terugkomen wat onderhoud gedaan heeft.
Is deze app: https://play.google.com/s...5lZml0LnNlcnZpY2V0b29sIl0 icm Nefit Easy thermostaat voldoende om hem uit te lezen? Of is daar een fysieke aansluiting met de ketel voor nodig?

Edit: woont er iemand in de buurt van Nijmegen/Bemmel die voor een krat bier oid en reiskosten samen de ketel wil uitlezen? Monteur komt volgende week en dan kan ik hem wat bijsturen :)

[ Voor 9% gewijzigd door manusjevanalles op 20-02-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@manusjevanalles je kunt met die app, via de Easy een Nefit ketel uitlezen op afstand, maar niet binnen hetzelfde netwerk.

De gebruiker van de Easy thermostaat geeft toestemming via een mailtje, welke vooraf ingesteld is in de easy als contactpersoon.
Er moet een daadwerkelijke storingsmeldig zijn om dit alles in gang te zetten, het kan niet "zomaar". Het is echt bedoeld voor installateurs, zodat ze op verzoek van de klant de ketel kunnen uitlezen in geval van storing.

Wil je zelf de ketel uitlezen, dan heb je de Service Key II nodig en die app.
De tool is een wifi dongle die je in de ketel plugt.

• manusjevanalles
  • Nu online
Even een update:

De monteur is vanmorgen geweest. De douchethermostaatkraan bleek inderdaad bij te mengen. Na afdoppen werd het tapwater warmer. Deze kraan is dus ook vervangen voor een nieuwe.

Het water van de CV-ketel werd echter nog steeds niet warmer dan 45 graden (dat is dan ook de temperatuur die uit de kraan komt na vervangen van de thermostaatkraan). De monteur heeft gebeld met Nefit, en hun conclusie was dat het wel aan de platenwisselaar moest liggen. Deze gaat worden vervangen (geen bekend probleem bij Nefit, had monteur ook nog nooit bij Nefit-ketels gezien, alleen bij andere merken). Ben benieuwd of dit het probleem oplost...

• ThinkPad
Bedankt voor je update :)

Klinkt wel als een duur grapje :X

• manusjevanalles
  • Nu online
Platenwisselaar is zo'n €90 euro.

• Oxellaar
  • Niet online
Een verstopte platenwisselaar komt inderdaad zelden voor. Kalkaanslag is tegenwoordig bijna uitgesloten, hardheid is overal flink omlaag en tot 60c krijg je nagenoeg geen kalkaanslag.

CV zijdig zou de platenwisselaar verstopt kunnen raken, door vervuiling in het cv water.
Maar ook dat gebeurt zelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
De monteur is geweest en heeft de platenwisselaar gewisseld. Dat heeft het probleem gelukkig opgelost, het tapwater is nu gloeiend heet. Ik heb geen temperatuurmeting meer uitgevoerd.

Uiteindelijk dus een combinatie van een defecte douchethermostaatkraan en de platenwisselaar. Allen hartelijk dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik neem dat hij cv-zijdig verstopt zat? Misschien is het slim om dan ook het systeem te spoelen (en evt. een filter te plaatsen) want anders zit hij straks waarschijnlijk weer verstopt. Zoals Ox al zegt gebeurd het zelden dus je gaat vermoeden dat er toch een forse vervuiling in het systeem zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Weet niet waar hij verstopt zat. Het CV-systeem is afgelopen jaar 2x volledig geleegd en weer gevuld toen een radiator eraf moest. Zit zo'n filter er niet standaard op?

Pagina: 1