Of magnetron voor 1 of 2 glazende Peer schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:37:
[...]
Zelf gebruik ik uberhaupt geen warm water in de keuken overigens, das het meest duurzaam denk ik. Wel een waterkoker voor thee, zou evt ook via inductiekookplaat kunnen.
@de Peer @ZuinigeRijder Ik stel voor via een eenvoudig uit te voeren experiment de energie voor kokend-water bereiding van (bijvoorbeeld) 0,5 l water met een waterkoker en een magnetron te vergelijken.
Motto: meten is weten

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als je zo wars bent van luxe heb je natuurlijk ook geen vaatwasser, het meest onzinnige luxe apparaat dat gelukkig in onze keuken ontbreekt.de Peer schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:37:
[...]
Ik zie Quooker als een uitgave (consumptie, luxe-product), geen investering.
[...]
A'dam PVOutput
@dunklefaser In ieder geval is het gezonder om thee te zetten in de magnetron:
Gezondheid
Hoe je dat dan doet? Je vult een kopje met water en hangt het theezakje er alvast in. Verwarm het water 30 seconden op de helft van het vermogen van de magnetron. Laat het voor een minuut staan. Op deze manier wordt 80% van de cafeïne, theanine en polyfenolen geactiveerd en dat helpt je om te relaxen en de antioxidanten die er dan vrij komen hebben ook weer een positief effect op je gezondheid.
Ik lees hier alleen "zou gezonder zijn" bij bereiding in een magnetron. Geen harde feiten, nog niet eens een vergelijking met de extractie via de normale bereiding (75%? extractie vs. 80%?ZuinigeRijder schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:23:
[...]

P.S.: Zo, en nu snel naar de winkel, misschien kan ik op "Black Friday" nog een goedkope magnetron uit China op de kop tikken?
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2019 11:58 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Qua kosten kan het inderdaad gunstig zijn (vanwege de subsidie en salderingsregelingen), maar qua CO2 uitstoot ga je wel 2x hoger - in de winter is alle marginale stroomproductie gasgestookt met een thermische efficiency van die centrales ongeveer 45%. Met een COP=1 verwarming zorg je dus voor ruim 2x zoveel gasverbruik en CO2 uitstoot als met een gasaansluiting. Je kan met electrificatie wel CO2 besparen, maar dan moet je gemiddeld wel een COP van >2 halen.ericplan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:19:
[...]
Wij zijn sinds kort gasloos met elektrische radiatoren. Appartement uit 1989 met een gasverbruik van 550 m3. We moeten de eerste winter nog meemaken, maar de eerste ervaringen zijn positief. We stoken alleen in de ruimte waar we zijn, vaak in de eetkeuken. Met de radiatoren is het snel warm, binnen 15 minuten. Dat is dus anders dan vloerverwarming die z'n tijd nodig heeft.
Door beschermd stadsgezicht en de VvE was een warmtepomp geen optie. Nu wel blij met de super eenvoudige (en stille) installaties die we in huis hebben. De radiatoren hebben allemaal een eigen thermostaat en met een app op de Smartphone zijn ze simpel per ruimte te bedienen. De investeringskosten waren idioot laag, zeker omdat we ook nog subsidie kregen van de Gemeente Amsterdam.
Bovendien is het onderhoud nihil. Eens per jaar met de stofzuiger erlangs is voldoende. Die dingen wegen niets en je haalt ze met één beweging van de muur af.
Wat betreft kosten maken we ons (nog) geen zorgen. Enerzijds vanwege de zonnepanelen, maar ook omdat je door gasvrij een aardige vaste lastenpost kwijt bent.
Ik denk dat dit voor kleine appartementen in dichtbebouwd stedelijk gebied een goede oplossing is. Met name het plaatsen van buitenunits geeft in de binnenstad al snel overlast.
Ik neem het niemand kwalijk dat ze het doen, maar het is geen stap vooruit voor het klimaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 29-11-2019 12:27 ]
Ik snap de keus, zeker voor kleine, goed geïsoleerde woningen. Als er dan ook nog relatief weinig tijd mensen aanwezig zijn dat kan het zelfs een heel goede keus zijn. Maar het voelt (nog) niet goed (COP=1).ericplan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:19:
Wij zijn sinds kort gasloos met elektrische radiatoren.
Ik word nog altijd pissig als ik dit soort idiote dingen lees. Wat maken die mensen een boel kapotbeschermd stadsgezicht
Dat wil ik ook gaan doen als onderdeel van mijn plan om stap voor stap alle convectoren in huis te vervangen door LVT- of hoge capaciteits-convectoren - als voorbereiding op een warmtepomp. Ik wil wel lokale convectorthermostaten die centraal te bedienen zijn, maar ik wil ze wel van een groot merk (bv. Honeywell) zodat ik er zo zeker mogelijk van kan zijn dat ik er over 10 jaar nog een compatible thermostaat bij kan kopen.De radiatoren hebben allemaal een eigen thermostaat en met een app op de Smartphone zijn ze simpel per ruimte te bedienen.
Ik ben heel erg benieuwd hoe het kostenplaatje er uit ziet nadat je deze situatie één jaar hebt gehad. Met graaddagen enz. kun je dan de strengheid van de winter eruit filteren. Ik ben vast niet de enige die hier benieuwd naar isWat betreft kosten maken we ons (nog) geen zorgen. Enerzijds vanwege de zonnepanelen, maar ook omdat je door gasvrij een aardige vaste lastenpost kwijt bent.
Dat klopt, maar dat is dan ook beter om per blok of kleine wijk te doen. Natuurlijk wel beheerd door de bewoners zodat je grip houd op de prijsstructuur enz.Ik denk dat dit voor kleine appartementen in dichtbebouwd stedelijk gebied een goede oplossing is. Met name het plaatsen van buitenunits geeft in de binnenstad al snel overlast.
Ik snap dat je dit zegt, maar dat hoeft niet automatisch zo te zijn. Als in een een kleine woning, waar niet vaak mensen thuis zijn, dag in dag uit een warmtepomp staat te snorren om de temperatuur op peil te houden dan kon dat wel eens meer energie kosten van e-verwarming die alleen op tijden en in kamers hoeft te werken waar iemand aanwezig is. Maar deze overweging zal voor elke situatie anders zijn.Dreamvoid schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:23:
Ik neem het niemand kwalijk dat ze het doen, maar het is geen stap vooruit voor het klimaat.
-edit-
Bij het rijp worden van nieuwe technieken (ik moet vooral denken aan de thuisbatterij) kon dit i.c.m. zonnepanelen wel eens voor meer situaties rendabel worden dan nu.
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 29-11-2019 13:09 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ben ook zeer benieuwd ja. Ik zou het maar niets vinden om in de winter alles met COP=1 te verwarmen. Het gaat ook compleet tegen mijn gevoel in (als technoloog die om efficiency geeft). Elektra (hoogwaardige energie) gebruiken als warmte (laagwaardige energie) is gewoon zonde.JeroenH schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:53:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd hoe het kostenplaatje er uit ziet nadat je deze situatie één jaar hebt gehad. Met graaddagen enz. kun je dan de strengheid van de winter eruit filteren. Ik ben vast niet de enige die hier benieuwd naar is
Nou volgens mij is meten niet nodig. Dat zou vrijwel identiek moeten zijn. Allebei gewoon COP=1. Hooguit nog wat warmte die in de magnetron zelf terecht komt.dunklefaser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:11:
@de Peer @ZuinigeRijder Ik stel voor via een eenvoudig uit te voeren experiment de energie voor kokend-water bereiding van (bijvoorbeeld) 0,5 l water met een waterkoker en een magnetron te vergelijken.
Ik vind de vaatwasser juist het meest zinnige apparaat in de keuken. Neemt zeer veel intensief werk uit handen en stuk zuiniger dan met de hand de vaat doen. Sterker nog, ik zie dat niet eens als luxe maar vanzelfsprekend, no-brainer.ericplan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:14:
[...]
Als je zo wars bent van luxe heb je natuurlijk ook geen vaatwasser, het meest onzinnige luxe apparaat dat gelukkig in onze keuken ontbreekt.
[ Voor 43% gewijzigd door de Peer op 29-11-2019 13:11 ]
Aan de andere kant, vroeger met de CV werden altijd woonkamer, eetkeuken en badkamer verwarmd, onafhankelijk van waar we in huis waren. Nu vaak alleen de eetkeuken. Bovendien geen warmteverliezen van transportleidingen meer. Het vloeroppervlak dat we verwarmen is meer dan gehalveerd. Dus wel COP=1, maar wel zeer bewust stoken. Dat kan vooral omdat de radiatoren snel reageren en het regelen met een app op de smartphone super eenvoudig is.de Peer schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:10:
[...]
Ben ook zeer benieuwd ja. Ik zou het maar niets vinden om in de winter alles met COP=1 te verwarmen. Het gaat ook compleet tegen mijn gevoel in (als technoloog die om efficiency geeft). Elektra (hoogwaardige energie) gebruiken als warmte (laagwaardige energie) is gewoon zonde.
Hier verschillen we van mening, maar blijft het feit dat je een ingewikkeld apparaat nodig hebt (dat z'n water overigens ook met een COP=1 verwarmt).[...]
Ik vind de vaatwasser juist het meest zinnige apparaat in de keuken. Neemt zeer veel intensief werk uit handen en stuk zuiniger dan met de hand de vaat doen. Sterker nog, ik zie dat niet eens als luxe maar vanzelfsprekend, no-brainer.
A'dam PVOutput
Dat is zeker waar, maar dat geeft eigenlijk aan dat het CV-systeem niet optimaal aangelegd was, want had ook voorzien kunnen worden van zone-regeling of ander soort kleppen oid.ericplan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:32:
[...]
Aan de andere kant, vroeger met de CV werden altijd woonkamer, eetkeuken en badkamer verwarmd, onafhankelijk van waar we in huis waren. Nu vaak alleen de eetkeuken. Bovendien geen warmteverliezen van transportleidingen meer. Het vloeroppervlak dat we verwarmen is meer dan gehalveerd. Dus wel COP=1, maar wel zeer bewust stoken. Dat kan vooral omdat de radiatoren snel reageren en het regelen met een app op de smartphone super eenvoudig is.
Maar inderdaad, als dat je startpunt is kun je met die tactiek de inefficientie zo veel mogelijk beperken.
Tsja wat is ingewikkeld. Beetje verwarmd water rondspuiten en apparaat gaat lang mee. Wel COP=1 ja in mijn geval, maar op eco-mode valt dat allemaal wel mee.[...]
Hier verschillen we van mening, maar blijft het feit dat je een ingewikkeld apparaat nodig hebt (dat z'n water overigens ook met een COP=1 verwarmt).
@Skyaero et al. - Ik heb voor mijn eigen buurt/wijk de leidraad c.q. de startanalyse van het PBL
bekeken. Interessant vind ik de initiële keuze voor een bepaald type warmtenet "s3e" (TEO+WKO) vergeleken met de keuze in aanpalende wijken uit dezelfde tijd (jaren 80). - Volgens mij is dit met name ingegeven door de relatief grote voorraad aan sociale huurwoningen.

De variant s3e: Helaas is (nog) niet aangegeven waar de aquathermie vandaan moet komen
(ik heb wel een vermoeden!)

Misschien komt hier of onder een andere draad een discussie over de leidraad op gang?
Disclaimer: De website en de tooling is echt nog BETA - maar je kan misschien jouw gemeente nog helpen deze te verbeteren?
bekeken. Interessant vind ik de initiële keuze voor een bepaald type warmtenet "s3e" (TEO+WKO) vergeleken met de keuze in aanpalende wijken uit dezelfde tijd (jaren 80). - Volgens mij is dit met name ingegeven door de relatief grote voorraad aan sociale huurwoningen.

De variant s3e: Helaas is (nog) niet aangegeven waar de aquathermie vandaan moet komen
(ik heb wel een vermoeden!)

Misschien komt hier of onder een andere draad een discussie over de leidraad op gang?
Disclaimer: De website en de tooling is echt nog BETA - maar je kan misschien jouw gemeente nog helpen deze te verbeteren?
Mooi voorbeeld wat ik bedoel met traditioneel denken. Waarom 16 ºC water (TEO/WKO) eerst opwaarderen tot 70 °C, zodat een groot deel daarna weer naar beneden gewaardeerd moet worden (Label A/B woningen, dus LTV). Wat een energievernietiging.
Omdat legionella.
Signatures zijn voor boomers.
Mee eens - ik ga daarom (en i.v.m. gerelateerde zaken) contact opnemen met de verantwoordelijke programmamanager van de gemeente. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.Skyaero schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:13:
Mooi voorbeeld wat ik bedoel met traditioneel denken. Waarom 16 ºC water (TEO/WKO) eerst opwaarderen tot 70 °C, zodat een groot deel daarna weer naar beneden gewaardeerd moet worden (Label A/B woningen, dus LTV). Wat een energievernietiging.
P.S.: Mijn wijk/buurt staat wel op de "planning?" voor een van de pilotwijken - maar een groot deel van de wooneenheden (label C) zou eerst opgewaardeerd moeten worden naar "label B" of zoiets, @Maasluip idd dan! heb je 70°C eigenlijk alleen lokaal/ter plekke nodig voor sww.
P.P.S. Mijn huis is een van de weinigen met een definitief label B, de 19,2% van de woningvoorraad met label B klopt helaas niet.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2019 15:54 ]
Je stipt keurig één van de nadelen van HT-warmtenetten aan. De hoge temperatuur zorgt voor hoge verliezen, en maakt het praktisch gezien onmogelijk om bv. decentrale zonnewarmte terug te leveren.Skyaero schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:13:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Het PBL vind dat 70°C een MT-warmtenet en geen HT-warmtenet is (living in the past?JeroenH schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:06:
[...]
Je stipt keurig één van de nadelen van HT-warmtenetten aan. De hoge temperatuur zorgt voor hoge verliezen, en maakt het praktisch gezien onmogelijk om bv. decentrale zonnewarmte terug te leveren.

Nog een leuke van de beta!! website: (let maar op de afstand tussen warmtebron en afnemer bij de optie warmtenet):

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2019 16:12 ]
Of ik ken de definitie gewoon niet goeddunklefaser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:09:
(living in the past?
Onzin. Het water in een warmtenet kan niet gedronken worden (het is bruin/zwart, net zoals in je CV systeem). Je kunt er wel tapwater mee opwarmen. Bij lage temperatuur warmtenetten heb je lokaal nog een installatie om uiteindelijk 58 °C aan het tappunt te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld met een boosterwarmtepomp, maar ook met een combi van een platenwarmtewisselaar en een klein (15L) elektrisch boiler.Maasluip schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:48:
Omdat legionella.
Dat is overigens niet het PBL die dat heeft vastgesteld, maar de werkgroep (?) Warmtenetten. Daar zit overigens wel een lobby achter. De meeste warmtenetten in nederland zitten tussen de 90 en 130 °C. Men vindt zichzelf dus 'innovatief' als er naar 70 °C gaat. Overigens is dat ook in Denemarken op dit moment het geval.dunklefaser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:09:
[...]
Het PBL vind dat 70°C een MT-warmtenet en geen HT-warmtenet is (living in the past?).
Op Europees niveau zit 70 °C een beetje op het randje van MT (de range 40-70 °C wordt daarvoor veel aangehouden), maar MT is eigenlijk de temperatuur waarmee je wel direct kunt verwarmen, maar je nog wel een boost nodig hebt voor tapwater.
Hilarisch en deprimerend tegelijkertijd. Het VESTA MAIS model wordt straks gebruikt om de transitievisies voor alle gemeente op te stellen (is niet verplicht, maar bijv. voor de subsidieaanvraag aardgasvrije wijken wordt al naar de leidraad gevraagd)dunklefaser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:09:
[...]
Nog een leuke van de beta!! website: (let maar op de afstand tussen warmtebron en afnemer bij de optie warmtenet):
[Afbeelding: energielabel & fout warmtenet]
[ Voor 18% gewijzigd door Skyaero op 29-11-2019 16:26 ]
Dank je voor de toelichting!! - O.k. - niet het PBL zelf, maar! - ik krijg langzaamaan wel de indruk dat er, zoals ik al schreef, diverse partijen (lobby) en hun zgn. "standaards" al vooraf!! een behoorlijke stempel hebben gedrukt op de (on)mogelijkheden van de "warmtetransitie".Skyaero schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:22:
[...]
[...]
Dat is overigens niet het PBL die dat heeft vastgesteld, maar de werkgroep (?) Warmtenetten. Daar zit overigens wel een lobby achter. De meeste warmtenetten in nederland zitten tussen de 90 en 130 °C. Men vindt zichzelf dus 'innovatief' als er naar 70 °C gaat. Overigens is dat ook in Denemarken op dit moment het geval.
Op Europees niveau zit 70 °C een beetje op het randje van MT (de range 40-70 °C wordt daarvoor veel aangehouden), maar MT is eigenlijk de temperatuur waarmee je wel direct kunt verwarmen, maar je nog wel een boost nodig hebt voor tapwater.
YMMV
Zeker, het appartementencomplex is deze maand 30 jaar oud geworden. Ontworpen in een tijd dat de gasbel nog oneindig leek. Aan het leidingverloop was niet veel te doen, beetje inherent aan 115 m2 op één verdieping, dan zit je al gauw met flinke afstanden.de Peer schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:42:
[...]
Dat is zeker waar, maar dat geeft eigenlijk aan dat het CV-systeem niet optimaal aangelegd was, want had ook voorzien kunnen worden van zone-regeling of ander soort kleppen oid.
We hebben wel aan vloerverwarming( icm een warmtepomp) gedacht, maar dat idee is ook heel snel afgevallen. Vooral in de eetkeuken zou dat nogal snel voor een overshoot kunnen zorgen. We koken elke dag, en m'n vrouw bakt graag brood (gewoon in de oven). Op dat moment staat er een 3-11 kW-kachel te stoken. De huidige radiatoren vangen dat goed op.Maar inderdaad, als dat je startpunt is kun je met die tactiek de inefficientie zo veel mogelijk beperken.. Mij bij was de businesscase voor de warmtepomp ook iets gunstiger dan hij normaal is, omdat het huis dat ik kocht een vreemd aangelegd CV systeem had met ook zeer veel leidingverlies en te kleine radiatoren waardoor op zeer hoge temperaturen gestookt moest worden.
[...]
Ook de warmtepomp is langsgekomen, maar die is al gesneuveld op de eerste VvE-vergadering, bang voor geluidsoverlast. (Dat is ook best wel complex in hartje binnenstad met allemaal verschillende bouwhoogtes, bouwjaren enz. In ons blok variëren de bouwjaren van 1640 tot 1989)
Vooralsnog is dit een prima interim-oplossing. Wie weet is er over 15 jaar meer keus in kleine stille warmtepompen voor appartementen zoals het onze. Wij kunnen dan eenvoudig met een schone lei beginnen, zoals eerder gezegd, de investeringen voor de verwarming en sanitair ww waren goed te overzien.
Daar komt nog bij dat we nu allebei nog gezond en actief zijn. Dit was het moment om grondig te renoveren, zodat we ons geen zorgen hoeven te maken over installaties en verbouwingen. Dit is allemaal lekker simpel en overzichtelijk. Over 15 jaar ben ik bijna 80, dan zien we wel weer verder. (Als ik er dan nog ben.)
[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 29-11-2019 17:52 ]
A'dam PVOutput
@ericplan
En waarom geen e-cv op je bestaande systeem maar alle radiatoren vervangen? Dat is ook COP 1 en zonder geluid. Wat voor voordeel heb je nu t.o.v die optie?
Edit:
Ow wauw das lekker, neem net een stukje wikkelkoek
een tip voor aankomende dagen mocht je wat lekkers zoeken
Geen belang bij die toko
En waarom geen e-cv op je bestaande systeem maar alle radiatoren vervangen? Dat is ook COP 1 en zonder geluid. Wat voor voordeel heb je nu t.o.v die optie?
Edit:
Ow wauw das lekker, neem net een stukje wikkelkoek
een tip voor aankomende dagen mocht je wat lekkers zoeken
Geen belang bij die toko
[ Voor 39% gewijzigd door Rol-Co op 29-11-2019 21:21 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@ericplan Wij wonen ook een VVE uit 1991.
De VVE heeft hier ook nog geen zin om van het gas af te gaan.
Gelukkig heb ik paar jaar geleden toen bleek dat de kozijnen aan vervanging toe waren wel voor elkaar gekregen dat we kunststof kozijnen kregen met driebubbel glas en dat het dak dat ook aan vervanging toewas is geïsoleerd.
Aangezien ik bovenin woon scheelde dat al enorm in het gasverbruik, maar helaas zijn de muren nog erg koud, maar de VVE ziet de noodzaak niet van muur isolatie.
Ook een lucht warmtepomp of airco mag hier niet.
Wat dan wel om in de toekomst van het gas af te komen weet ik niet, het bestuur hier zegt steeds het is nog lang geen 2050 dus dat zien we dan wel weer.
Ik heb ook al eens gedacht aan elektrisch verwarmen, maar wat ik er tot nu toe over hoor en lees is dat kwa elektra verbruik nogal duur.
De VVE heeft hier ook nog geen zin om van het gas af te gaan.
Gelukkig heb ik paar jaar geleden toen bleek dat de kozijnen aan vervanging toe waren wel voor elkaar gekregen dat we kunststof kozijnen kregen met driebubbel glas en dat het dak dat ook aan vervanging toewas is geïsoleerd.
Aangezien ik bovenin woon scheelde dat al enorm in het gasverbruik, maar helaas zijn de muren nog erg koud, maar de VVE ziet de noodzaak niet van muur isolatie.
Ook een lucht warmtepomp of airco mag hier niet.
Wat dan wel om in de toekomst van het gas af te komen weet ik niet, het bestuur hier zegt steeds het is nog lang geen 2050 dus dat zien we dan wel weer.
Ik heb ook al eens gedacht aan elektrisch verwarmen, maar wat ik er tot nu toe over hoor en lees is dat kwa elektra verbruik nogal duur.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
De transportleidingen voor de CV liepen overal langs het plafond, dat was niet fraai en wilden we toch aanpassen. Radiatoren waren ook het goedkoopste model. Wat we nu hebben is strakker en de elektra-aansluiting zit onzichtbaar achter de radiator.Rol-Co schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:11:
@ericplan
[…]
Bovendien, niet onbelangrijk, kunnen we nu eenvoudig per ruimte regelen. Met een e-CV hadden we dan toch weer iets van evohome of tado moeten hebben.
A'dam PVOutput
Dan ben je redelijk zeker van je zaak dat dit goed gaat werken dan! Ik neem aan dat de transportleidingen weg zijn dus terug is een lastig en duur grapje. Of heb je nog plan B ?ericplan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:49:
[...]
De transportleidingen voor de CV liepen overal langs het plafond, dat was niet fraai en wilden we toch aanpassen. Radiatoren waren ook het goedkoopste model. Wat we nu hebben is strakker en de elektra-aansluiting zit onzichtbaar achter de radiator.
Bovendien, niet onbelangrijk, kunnen we nu eenvoudig per ruimte regelen. Met een e-CV hadden we dan toch weer iets van evohome of tado moeten hebben.
Omdat we eerst voor een warmtepomp wilden gaan is er een warmteverliesberekening gemaakt. Met die resultaten zijn de elektrische radiatoren uitgekozen. Daarbij wonen we al 30 jaar in dit huis en weten we wel een beetje hoe de temperatuur zich houdt. Ik heb er alle vertrouwen in dat de radiatoren het aankunnen. Het zijn Noorse radiatoren van het merk Adax, type Neo wifi. Vermogen is ruim bemeten.Rol-Co schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:58:
[...]
Dan ben je redelijk zeker van je zaak dat dit goed gaat werken dan! Ik neem aan dat de transportleidingen weg zijn dus terug is een lastig en duur grapje. Of heb je nog plan B ?
A'dam PVOutput
En dan staan we in 2049 allemaal naar elkaar te kijken hoe we nog 1.000.000 woningen van het gas af gaan krijgen.HereIsTom schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:23:
@ericplan Wij wonen ook een VVE uit 1991.
Er is nu een hele grote generatie die denkt, dat maak ik niet meer mee, maar zit wel op een huizenvoorraad die dus niet actief aangepast word. Iedereen die nadenkt ziet dat probleem naderen hoop ik.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bij onze VvE worden investeringen in duurzaamheid vooral tegengehouden door verhuurders die uit zijn op rendement. Jammergenoeg is het vrijwel onmogelijk om de appartementen alleen voor zelfbewoning te bestemmen. De VvE heeft helemaal niets aan dit soort kleine beleggers met een kruideniersmentaliteit. Gelukkig zijn ze bij ons in de minderheid maar voor de besluitvorming is het niet handig, ook omdat dit soort besluiten (groen dak, triple glas) bij ons een andere stemverhouding vereisen.Andre1973 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:54:
[...]
En dan staan we in 2049 allemaal naar elkaar te kijken hoe we nog 1.000.000 woningen van het gas af gaan krijgen.
Er is nu een hele grote generatie die denkt, dat maak ik niet meer mee, maar zit wel op een huizenvoorraad die dus niet actief aangepast word. Iedereen die nadenkt ziet dat probleem naderen hoop ik.
A'dam PVOutput
@Andre1973 Precies mijn idee! Maar ja hoe maak ik ze dat wijs?
@ericplan Bij ons zijn het juist ouderen die denken mijn tijd duurt het nog wel, maar ook jongeren die denken over zoveel jaar ben ik hier toch weg.
Erg jammer, want een meerderheid wil wel het geld uitgeven aan uiterlijk mooi vertoon zodat ze het goed kunnen verkopen, maar verduurzamen vinden ze onzin en duur.
@ericplan Bij ons zijn het juist ouderen die denken mijn tijd duurt het nog wel, maar ook jongeren die denken over zoveel jaar ben ik hier toch weg.
Erg jammer, want een meerderheid wil wel het geld uitgeven aan uiterlijk mooi vertoon zodat ze het goed kunnen verkopen, maar verduurzamen vinden ze onzin en duur.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Altijd een vreemde discussie.
Je verdient het gewoon terug, als het slim kiest en inkoopt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De klimaat verandering en de maatregelen om dat tegen te gaan is in de politiek door een aantal partijen vooral neergezet als duur, en niet als investeringen. Als ik een bos bloemen koop van E25,00 vind ik dat duur, en als ik een apparaat van E1000,00, met 2 jaar volledige garantie, koop dat zich in een 1/2 jaar terug verdient en daaraan geld verdient vind ik dat goedkoop.BarryH schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:17:
Altijd een vreemde discussie.
Elke euro die we nu uitgeven verdienen we ruim terug, als we de boel een beetje in de hand kunnen houden.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik wil je niet tegenspreken vooral aanvullen, even de groei prognose erbij:Andre1973 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:54:
[...]
En dan staan we in 2049 allemaal naar elkaar te kijken hoe we nog 1.000.000 woningen van het gas af gaan krijgen.
Begin 2019 woonden er bijna 17,3 miljoen mensen in Nederland. Dat zullen er naar verwachting 18,3 miljoen zijn in 2035. In absolute zin komen er dus ongeveer één miljoen inwoners bij, een bevolkingsgroei van iets minder dan 6 procent. Daarna voorziet de Kernprognose 2018–2060 een geleidelijke afname van het groeitempo. In 2050 telt Nederland naar verwachting 18,5 miljoen mensen, wat neerkomt op een verdere groei van ruim 200 duizend inwoners. Het grootste deel van de groei zal afkomstig zijn van internationale migratie. Bron.
Tot 2035 zullen we vooral bezig zijn met bevolkingsgroei in de woningmarkt, maar daarna zal er nogal wat capaciteit zijn om te gaan vervangen. Laten we niet te pessimistisch zijn en ~100k woningen kunnen blijven bouwen, dan zullen in de laatste 15 jaar toch gewoon 1,5 miljoen woningen vernieuwd gaan worden.
Er komt gewoon een moment dat de duurzame variant het dik gaat winnen van de onzuinige variant.
Er is een klein bundeltje auto's dat >300k km haalt, als Tesla dadelijk echt 1M km auto's maakt, dan is dat enorm duurzaam, maar ook super voordelig. Daar zijn we nu al bijna en je ziet dat ook al terug in restwaardes.
Op dezelfde manier gaat de huizenprijs ook harder differentiëren. Het is natuurlijk gek dat een tochtig hok soms vergelijkbaar geprijsd is als een nieuwbouw woning. Maar als je jaarlijks daardoor >€1000 extra kosten hebt/bespaard, dan komt er een moment dat dat terug te zien is in de prijs van de woning.
Helemaal als je bedenkt dat een CV ketel eigenlijk 'geen drol' kost, maar als je ineens een 15kW warmtepomp moet gaan kopen (Die ook gewoon afschrijft) in plaats van een 5kW... dan gaat het continu pijn doen. Dan is €20k-€30k de contante waarde over 30 jaar gerekend, maar in een ruimere huizenmarkt kan dat zo €50k+ meer verschil worden. Helemaal als er nog wat energiebesparende maatregelen moeten.
Dit gaat pas spelen >2030 of zelfs later. De babyboomers zullen dan massaal hun uitgewoonde woningen op de markt gaan brengen.
TL;DR: In 2049 is hopelijk de huizenmarkt weer iets meer een echte markt en gaan de (overgebleven) huizen op gas gewoon plat.
Of verwarmen die gewoon op groen gas.TheGhostInc schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:54:
TL;DR: In 2049 is hopelijk de huizenmarkt weer iets meer een echte markt en gaan de (overgebleven) huizen op gas gewoon plat.
Een onzuinig huis blijft onzuinig en daarmee onduurzaam. Groen gas daarvoor gaan gebruiken is eigenlijk gewoon zonde imho.
Onzuinige huizen worden idd steeds duurder, maar het omslagpunt tov platgooien en herbouwen kan lang duren, zeker als je het kan rekken met relatief goedkope isolatiemaatregelen.
Wijlen David McKay heeft dit uitputtend uitgezocht: http://www.inference.org.uk/sustainable/hotwater/index.html. Zie pagina 6 voor de magnetronanalyse (spoiler: die komt er niet goed uit)dunklefaser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:11:
Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
Duidelijk resultaat - de magnetron methode is ontzettend onzuinig vergeleken met alle andere manieren om water aan de kook te brengen.Bahviaan schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:28:
[...]
Wijlen David McKay heeft dit uitputtend uitgezocht: http://www.inference.org.uk/sustainable/hotwater/index.html. Zie pagina 6 voor de magnetronanalyse (spoiler: die komt er niet goed uit)
Ik durf te beweren dat de waterkokermethode het meest energieefficiënt is.
Als je van de 3 kW vermogen nog een significant deel van je dak kan halen,
bijvoorbeeld atm >1 kW bij mij, ben je waarschijnlijk ook nog milieuvriendelijker bezig.
YMMV
Een magnetron ioniseerd het water (uit mijn hoofd), wat planten minder prettig vinden.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:23:
[...]
Wat het effect is op mensen weet ik niet. Maar het is/was voor mij een reden om mijn defecte combi magnetron niet te vervangen (heb nu alleen nog de oven functie). Mis hem ook zelden.
Even een tip voor mensen die wellicht radiatorventilatoren willen:
https://www.tink.nl/speed...-smart-thermostaat-sensor
Vandaag nog zijn ze met "55%" korting te bestellen bij tink.nl
Heb ze gelijk meebesteld met een Tado setje daar, ben benieuwd wat het op gaat leveren.
https://www.tink.nl/speed...-smart-thermostaat-sensor
Vandaag nog zijn ze met "55%" korting te bestellen bij tink.nl
Heb ze gelijk meebesteld met een Tado setje daar, ben benieuwd wat het op gaat leveren.
Ik denk dat je hoofd het verkeert heeft opgeslagen. Dat met de ionisatie is klinkklare onzin, de energie van de radiogolven! (microwave - bijvoorbeeld 2,45 GHz/12cm golflengte) is nimmer toereikend om water te "ioniseren". - Volgens mij is dit hele verhaal over planten en "microwaved water" een van de urban legends welke nog tot St. Juttemis blijven rondzingen.TheGhostInc schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:27:
[...]
Een magnetron ioniseerd het water (uit mijn hoofd), wat planten minder prettig vinden.
Wat het effect is op mensen weet ik niet. Maar het is/was voor mij een reden om mijn defecte combi magnetron niet te vervangen (heb nu alleen nog de oven functie). Mis hem ook zelden.
Wie dit gelooft! gelooft ook in de efficiëntie van de zgn. ionisatie-ketel

Leuk, gewoon roepen 'Urban Legend' en dan is het zo?dunklefaser schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:04:
[...]
Ik denk dat je hoofd het verkeert heeft opgeslagen. Dat met de ionisatie is klinkklare onzin, de energie van de radiogolven! (microwave - bijvoorbeeld 2,45 GHz/12cm golflengte) is nimmer toereikend om water te "ioniseren". - Volgens mij is dit hele verhaal over planten en "microwaved water" een van de urban legends welke nog tot St. Juttemis blijven rondzingen.
Je hebt ook van die anti-kalk magneten, dus blijkbaar kun je ook met laag energetische velden effect hebben op 'kraanwater'. Anti-oxidanten zijn ook laag energetische processen, dus een miniem effect, zoals een geladen (zout) deeltje, kan best effect hebben.
Precies, want als je gewoon verbaasd kijkt naar een resultaat dat nog geen fatsoenlijke verklaring heeft, dan moet je wel geloven in elfjes en dat de aarde plat is?dunklefaser schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:04:
Wie dit gelooft! gelooft ook in de efficiëntie van de zgn. ionisatie-ketel.
Ik heb nog even verder gezocht, want was zelf wel benieuwd naar de uitleg.
De meest plausibele uitleg is dat het verwarmen van het water de zuurstofgraad omlaag brengt, daar zie je een test met gekookt, gewoon en microwaved water. Maar er blijft toch nog wel een grote factor giswerk in zitten.
(In tegenstelling tot zoiets als Asbest, waar de wetenschap helder is waarom het schadelijk is)
Overigens is er ook onderzoek gedaan naar thee, en daaruit bleek zwarte thee niet super gezond te zijn, maar de Britten drinken hun zwarte thee weer massaal met melk, wat dat effect weer teniet doet. Zie je maar weer hoe lastig het is om iets hard te maken en andere factoren uit te sluiten.
En het zetten van thee in de magnetron kan dus veel schadelijker of juist veel minder schadelijk zijn, maar dan moet je wel exact bedenken op welke 'schadelijkheid' je meet.
@TheGhostInc "Leuk, gewoon roepen "Urban Legend" en dat is dat zo?"
Ik dacht wat jij kan kan ik ook (en ik heb nog minimaal een bron aangegeven).
Ja - en ik heb de verhalen welke ik op Internet heb gevonden zo geïnterpreteerd,
ik kan er als natuurwetenschapper niets beters van maken.
Ik heb trouwens op de term "ionisatie" gereageerd welke hier volkomen misplaatst is.
Wat je nu schrijft is wat anders (and now for something totally different):
Dat gekookt water (hoe maakt absoluut niets uit) in eerste instantie minder gassen (ook zuurstof) bevat - so what? - Als je dat water vervolgens laat afkoelen en een tijd laat staan neemt het weer de gassen uit de lucht op. Zoek de verschillen.
Je komt ook steeds meer van het oorspronkelijke onderwerp weg.
(koetjes en kalfjes, dwergen & elfjes)
Het gaat hier over duurzaamheid, dacht ik.
Ik dacht wat jij kan kan ik ook (en ik heb nog minimaal een bron aangegeven).
Ja - en ik heb de verhalen welke ik op Internet heb gevonden zo geïnterpreteerd,
ik kan er als natuurwetenschapper niets beters van maken.
Ik heb trouwens op de term "ionisatie" gereageerd welke hier volkomen misplaatst is.
Wat je nu schrijft is wat anders (and now for something totally different):
Dat gekookt water (hoe maakt absoluut niets uit) in eerste instantie minder gassen (ook zuurstof) bevat - so what? - Als je dat water vervolgens laat afkoelen en een tijd laat staan neemt het weer de gassen uit de lucht op. Zoek de verschillen.
Je komt ook steeds meer van het oorspronkelijke onderwerp weg.
(koetjes en kalfjes, dwergen & elfjes)
Het gaat hier over duurzaamheid, dacht ik.
@dunklefaser zucht, de vraag was of het duurzamer was om met de magnetron, quooker, waterkoker, fornuis of iets anders je thee te zetten. Past prima in deze kroeg. Als een van die opties schadelijker is dan een ander, kun je dus prima keuvelen over of dat dan een optie is.
Interessante discussie over het maken van een kopje thee.
Nu eentje over het efficiënter maken van je Kerstverlichting.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Alles in huize Schinnen-groen is dit jaar op 5V en 12V, i.p.v. 230V. Vorig jaar klapte een diff vanwege de buitenverlichting.
Dit jaar doen we het wat veiliger op laagspanning (230V is dat trouwens ook).
Het streven is om dit alles op power banks van energie te voorzien. Sommigen zijn gekocht en sommigen werken met 18650's uit oude laptops (die het wonderwel nog erg goed doen).
Je zou denken dat dit allemaal wat rommelen in de marge is, maar dat is echt niet zo. De verlichting op 230V slurpten toch wel een kleine 38 kWh hier (meting vorig jaar), dat kan beter.
De 18650's en de power banks worden zoveel als mogelijk opgeladen met het karige zonnetje in de donkere dagen voor Kerstmis.
Met dank aan onze Chinese vrienden, overigens.
Elektronica componenten en met name componenten zijn gewoon niet te betalen in de EU. Wel even de veiligheid checken, anders er niet aan beginnen.
Alles in huize Schinnen-groen is dit jaar op 5V en 12V, i.p.v. 230V. Vorig jaar klapte een diff vanwege de buitenverlichting.
Het streven is om dit alles op power banks van energie te voorzien. Sommigen zijn gekocht en sommigen werken met 18650's uit oude laptops (die het wonderwel nog erg goed doen).
Je zou denken dat dit allemaal wat rommelen in de marge is, maar dat is echt niet zo. De verlichting op 230V slurpten toch wel een kleine 38 kWh hier (meting vorig jaar), dat kan beter.
De 18650's en de power banks worden zoveel als mogelijk opgeladen met het karige zonnetje in de donkere dagen voor Kerstmis.
Elektronica componenten en met name componenten zijn gewoon niet te betalen in de EU. Wel even de veiligheid checken, anders er niet aan beginnen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wij zijn in het bezit van een WP droger van Siemens. Sinds een week problemen met het drogen van de was. Dat ligt aan een verstopte condensor en we hebben uitgevogeld hoe e.e.a. zelf kan worden opgelost. Dit werkt trouwens ook voor de andere merk WP drogers.
Hebben jullie hier ook problemen mee gehad ( melding van o.a. water container vol) dan heb ik hiervoor misschien wat oplossingen. Een aardige meneer in Duitsland heeft mij namelijk de codes gemaild hoe je voor een aantal merken de foutcodes kan uitlezen en een aantal oplossingen aangedragen hoe je die kan oplossen.
Hebben jullie hier ook problemen mee gehad ( melding van o.a. water container vol) dan heb ik hiervoor misschien wat oplossingen. Een aardige meneer in Duitsland heeft mij namelijk de codes gemaild hoe je voor een aantal merken de foutcodes kan uitlezen en een aantal oplossingen aangedragen hoe je die kan oplossen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Door pluisjes die langs het filter zijn gekomen bedoel je?Schinnen-groen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:24:
Dat ligt aan een verstopte condensor.
Moet een warmtepomp droger vaak helemaal uit elkaar, die condensor zit in de onderbak.
Het gebruik van wasverzachter is trouwens vaak een oorzaak hiervan.
Wij hebben een Zanussi warmtepompdroger. Die heeft een vakje met rooster welke je iedere paar maanden schoon moet maken, anders gaat het lang duren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Melding watercontainer vol kan veel oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een watercontainer die effectief vol isSchinnen-groen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:24:
Wij zijn in het bezit van een WP droger van Siemens. Sinds een week problemen met het drogen van de was. Dat ligt aan een verstopte condensor en we hebben uitgevogeld hoe e.e.a. zelf kan worden opgelost. Dit werkt trouwens ook voor de andere merk WP drogers.
Dat is natuurlijk ook duurzaam: zelf je toestellen maken zodat er geen technieker in zijn bestelbusje tot bij jou moet rijden voor iets stoms
Tja, ik heb een aeg wp droger, ding gaf een code aan iets met de motor of riem gebroken o.i.d, na wat onderzoek van 1 minuut geconstateerd dat de trommel niet meer draaien kon, ding uit elkaar aan één kant en de motor bleek vast te zitten.Schinnen-groen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:24:
Simpel motortje, dat wel dus ook die uit elkaar, liggen bijna alle magneten er los in, nog wel aan het anker geplakt natuurlijk maar aan 1 kant getrokken. Nieuw motortje besteld online en voila, volgende dag weer hobbelen.
Toch geen reclame voor een duits ding van 5 jaar oud, ik heb wel het idee dat wpd in een mindere kwaliteit gemaakt worden om de kosten van de koeltechniek te drukken, voor 800,- een degelijke 9kg wpd maken lukt niet lijkt het aangezien dit alweer mijn 2e is vanaf 2013.
Ja kan ook, maar met 5 personen waarvan 2 volwassen en 2 tieners zie ik zelfs jou dat niet met een rekje doen.Erasmo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:02:
Er staat hier gewoon een rekje.
We hebben een jaar zonder droger gedaan, zomer gaat prima maar winter was toch niet heel grappig, nee, we gaan onszelf niet pijnigen voor een lage rekening of om de wereld te redden, dan doen we ergens anders wel wat extra.
Hier duurt het met een rekje op zolder in de winter ook érg lang. Maar als je het stoffilter van de wasdroger leeghaalt besef je ook weer hoeveel sneller je wasgoed in die droger slijt. Geen probleem voor de handdoeken, wél een probleem voor mijn overhemdenRol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:06:
[...]We hebben een jaar zonder droger gedaan, zomer gaat prima maar winter was toch niet heel grappig
l'art pour l'art
Ah dat is toch ook geen issue of hoop gedoe, ik heb nog nooit echt kleding versleten buiten een spijkerbroek en T-shirt of iets, meestal is het ervoor al weg. Ik koop daarin ook geen dure merk kleding.art schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:53:
[...]
Hier duurt het met een rekje op zolder in de winter ook érg lang. Maar als je het stoffilter van de wasdroger leeghaalt besef je ook weer hoeveel sneller je wasgoed in die droger slijt. Geen probleem voor de handdoeken, wél een probleem voor mijn overhemdenIk los het op door de was droog te slingeren in een ouderwetse losse centrifuge, en eventueel een aparte ontvochtiger op zolder aan te zetten.
[Afbeelding]
Maar ik bedoel ook dat het met een rekje niet haalbaar is, we hebben een 8kg wasmachien en 9 kg droger om er tempo in te zetten op 1 dag, wasdag gaan er 3-5 wassen door, dat zie ik je met een rekje niet doen he?
Even totaal iets anders.
Mag ik jullie aandacht vragen voor een bijeenkomst van Sono Motors waar ik dinsdag ben geweest. Deze jongens willen de manier van personenvervoer compleet veranderen met een deelbare auto op zonne-energie die ook nog geschikt is als huisaccu of mobiele powerbank. Ze hebben de mogelijkheid om veel geld te krijgen voor hun start up afgeslagen omdat ze hun visie en principes belangrijker vinden. Ze vragen nu de community om het project te financieren. Zelf zien ze af van alle winst die eventueel uit hun aandeel in het bedrijf komt.
Voor wie dit mogelijk is, help alsjeblieft! Dit verdient het om te slagen. Keer de huidige autofabrikanten de rug toe en help dit plan slagen!
Mag ik jullie aandacht vragen voor een bijeenkomst van Sono Motors waar ik dinsdag ben geweest. Deze jongens willen de manier van personenvervoer compleet veranderen met een deelbare auto op zonne-energie die ook nog geschikt is als huisaccu of mobiele powerbank. Ze hebben de mogelijkheid om veel geld te krijgen voor hun start up afgeslagen omdat ze hun visie en principes belangrijker vinden. Ze vragen nu de community om het project te financieren. Zelf zien ze af van alle winst die eventueel uit hun aandeel in het bedrijf komt.
Voor wie dit mogelijk is, help alsjeblieft! Dit verdient het om te slagen. Keer de huidige autofabrikanten de rug toe en help dit plan slagen!
Dan moet je een Italiaanse kopenRol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:34:
voor 800,- een degelijke 9kg wpd maken lukt niet lijkt het aangezien dit alweer mijn 2e is vanaf 2013.
Die doet het bij ons al iets langer dan 5 jaar en was iets van 470 euro.(Zanussi)
Overigens recentelijk onze Candy (ja echt
Ik geloof niet zo in veel betalen voor een Duitse versie. Doe ik ook niet met auto's.
En niet weten dat AEG en Zanussi beiden van Electrolux uit Zweden is?!null schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:57:
[...]
Dan moet je een Italiaanse kopen![]()
Die doet het bij ons al iets langer dan 5 jaar en was iets van 470 euro.(Zanussi)
Overigens recentelijk onze Candy (ja echt) wasmachine stuk gegaan. Na 13 (!!) jaar trouwe dienst. En dat was ook echt een budget koop.
Ik geloof niet zo in veel betalen voor een Duitse versie. Doe ik ook niet met auto's.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Leuk maar die spulletjes van je Chinese vrienden hebben ook een footprint toch?Schinnen-groen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:11:
Interessante discussie over het maken van een kopje thee.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Mooi, dan heb ik dus niet te veel betaald voor iets wat wel werkt.klump4u schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:07:
[...]
En niet weten dat AEG en Zanussi beiden van Electrolux uit Zweden is?
Ik heb het helemaal niet op merken of plaatsen waar het gemaakt is maar verwacht van aeg gewoon meer zoals ik ook van mijn audi A4 verwacht (en krijg) die ik al 12 jaar heb!null schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:57:
[...]
Dan moet je een Italiaanse kopen![]()
Overigens recentelijk onze Candy (ja echt) wasmachine stuk gegaan. Na 13 (!!) jaar trouwe dienst. En dat was ook echt een budget koop.

maar heb ook een panasonic wasmachine, ik heb een beko vaatwasser gehad en was toch echt te zien en te merken een b keuze. Kan allemaal prima hoor als je met zijn 2e bent en af en toe gebruikt, maar hier moet het zowat industrie versies zijn.
De aeg werk natuurlijk ook, alleen een zwak motortje, de droger ervoor was van panasonic net als de wasmachine maar die was technisch nog niet af, 7x kapot in ruim een jaar en had er 5 jaar garantie op dus de fabriek heeft hem teruggenomen en mocht wat anders aanschaffen bij dezelfde firma, dat was de aeg dus.!null schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:13:
[...]
Mooi, dan heb ik dus niet te veel betaald voor iets wat wel werkt.
Zanussi, candy, beko, samsung zou ik zo snel niet kopen, maar siemens/bosch ook niet.
Het spul ligt ook gewoon in Europese winkels. Alleen voor Europese prijzenklump4u schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:10:
[...]
Leuk maar die spulletjes van je Chinese vrienden hebben ook een footprint toch?
@Rol-Co Het gaat me erom dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is. De goedkoopste dingen gaan soms het langst mee. Terwijl ze niet erg inefficient zijn.
Terwijl bij heel veel andere dingen ik wel voor een goed product kies en daar meer voor wil betalen.
Terwijl bij heel veel andere dingen ik wel voor een goed product kies en daar meer voor wil betalen.
Dat komt omdat je steekproef te klein is. Poep gebeurt, maar altijd bij dezelfde vaak :-)!null schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:45:
@Rol-Co Het gaat me erom dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is. De goedkoopste dingen gaan soms het langst mee. Terwijl ze niet erg inefficient zijn.
In het woud van reviews in het wild kun je al een grotere steekproef nemen, maar uiteindelijk is het toch statistiek met onbekende kansen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
@joozzt Ja dat is ook vaak wat we doen. Een budget optie kiezen met goede reviews.
We hebben net een Haier wasmachine gekocht. Kende ik helemaal niet. Maar wel goede motor die lang mee gaat vanwege ontwerp, en stiller en zuiniger dan concurrentie, die een stuk meer kost.
Positieve reviews, maar we gaan het zien hoe lang hij het volhoudt.
We hebben net een Haier wasmachine gekocht. Kende ik helemaal niet. Maar wel goede motor die lang mee gaat vanwege ontwerp, en stiller en zuiniger dan concurrentie, die een stuk meer kost.
Positieve reviews, maar we gaan het zien hoe lang hij het volhoudt.
Een droger is in Nederland eigenlijk wel noodzaak in deze perioden. In de zomer gaat alles aan de droogmolen. De handdoeken worden wel knokehard, maar oké.
Onze Siemens WPD heeft linksonder een klep die open kan. Dan kijk je tegen een plastic paneel aan dat niet open kan. De WPD heeft immers een "self cleaning condensor" (die niet zo goed "cleaned"). Dat luikje kan je eruit snijden met een stanley mes. Op dat stuk plastic is dat zelfs voorgetekend
Snijd je dit eruit, dan zie je de condensor en kan je deze schoonmaken. Er moet wel een nieuwe klep worden geplaatst. Die zijn on-line te bestellen voor onder de 20 Euries (met schroeven). Vanaf dat moment kan je weer vooruit.
De storingscodes zijn op het display op te vragen via een combinatie van draaischakelaar, de andere knopjes en de aan/uit knop. Zo kan je vervolgens zien òf er een storing is. Bij verder draaien van de instelknop loopt het diagnoseprogramma alle belangrijke onderdelen na: pomp, sensor, warmtewisselaar, etc. Erg handig.
Opmerking over wasverzachter: die kan ervoor zorgen dat de sensor voor het waterniveau onderaan de droger (aan de rechterkant vanaf voren) niet meer kan meten of er water in staat. Demonteren van bovenkant, rechter zijkant en je kan erbij. Met schuursponsje schoonmaken en de zaak werkt weer. Bij het demonteren van het zijpaneel er wel op letten dat er nog een schroef aan de onderkant zit.
De reparateur instructies werken voor meerdere Duitse merken (en oostblok, dacht ik).
Heb je hier interesse in, dm. Op Youtube zijn veel (Duitstalige) instructie-videos te vinden.
Onze Siemens WPD heeft linksonder een klep die open kan. Dan kijk je tegen een plastic paneel aan dat niet open kan. De WPD heeft immers een "self cleaning condensor" (die niet zo goed "cleaned"). Dat luikje kan je eruit snijden met een stanley mes. Op dat stuk plastic is dat zelfs voorgetekend
Snijd je dit eruit, dan zie je de condensor en kan je deze schoonmaken. Er moet wel een nieuwe klep worden geplaatst. Die zijn on-line te bestellen voor onder de 20 Euries (met schroeven). Vanaf dat moment kan je weer vooruit.
De storingscodes zijn op het display op te vragen via een combinatie van draaischakelaar, de andere knopjes en de aan/uit knop. Zo kan je vervolgens zien òf er een storing is. Bij verder draaien van de instelknop loopt het diagnoseprogramma alle belangrijke onderdelen na: pomp, sensor, warmtewisselaar, etc. Erg handig.
Opmerking over wasverzachter: die kan ervoor zorgen dat de sensor voor het waterniveau onderaan de droger (aan de rechterkant vanaf voren) niet meer kan meten of er water in staat. Demonteren van bovenkant, rechter zijkant en je kan erbij. Met schuursponsje schoonmaken en de zaak werkt weer. Bij het demonteren van het zijpaneel er wel op letten dat er nog een schroef aan de onderkant zit.
De reparateur instructies werken voor meerdere Duitse merken (en oostblok, dacht ik).
Heb je hier interesse in, dm. Op Youtube zijn veel (Duitstalige) instructie-videos te vinden.
Ook de "betere merken" gaan mee in de race to the bottom. Steeds slechtere kwaliteit met vaak ingebouwde veroudering. Dat heet kapitalisme.!null schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:45:
@Rol-Co Het gaat me erom dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is. De goedkoopste dingen gaan soms het langst mee. Terwijl ze niet erg inefficiënt zijn.
In mijn gereedschap heb ik een boormachine liggen die ik ooit bij de Hema heb gekocht (merk Kress). Die boort en klopt nog als een jonkie. De aankoopdatum lag ergens in 1975. Veel gebruikt, niet stuk te krijgen.
Vroeger veel gereedschap van Bosch en DeWalt gekocht. Werkt allemaal nog prima. Maar vandaag zou ik geen DeWalt meer kopen. Merknamen zijn verkocht aan andere bedrijven/ zijn gefuseerd met andere bedrijven. Dan holt de kwaliteit snel terug.
En zo kan ik nog een uurtje doorgaan....
Precies dat!Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:10:
[...]
Ook de "betere merken" gaan mee in de race to the bottom. Steeds slechtere kwaliteit met vaak ingebouwde veroudering. Dat heet kapitalisme.
In mijn gereedschap heb ik een boormachine liggen die ik ooit bij de Hema heb gekocht (merk Kress). Die boort en klopt nog als een jonkie. De aankoopdatum lag ergens in 1975. Veel gebruikt, niet stuk te krijgen.
Vroeger veel gereedschap van Bosch en DeWalt gekocht. Werkt allemaal nog prima. Maar vandaag zou ik geen DeWalt meer kopen. Merknamen zijn verkocht aan andere bedrijven/ zijn gefuseerd met andere bedrijven. Dan holt de kwaliteit snel terug.
Denken dat je miele wasmachine nog 20 jaar voorruit kan als je hem nu koopt of je bosch vaatwasser weer 12 jaar de vaat doet is een illusie, ook daar zijn de tijden veranderd. Miele heeft ook goedkopere wasmachines ipv alleen voor 1500,- en daar zal de kwaliteit ook naar zijn. Afschijven in 10 jaar is al netjes.
Ik moet zeggen, van de Lucky Goldstar wasmachine die nu 10 jaar mee gaat heb ik 2 jaar terug het lager vervangen van de trommel (met nieuwe kering) en deze doet het weer prima. Wel een ontzettende rot klus om het lager los te krijgen, de rest van de machine was een peuleschil. Dat was een wasmachine van 550 euro in 2009, met een direct drive motor.
@klump4u Het probleem is een beetje wat je koopt, waarom je het koopt. Zo koop ik regelmatig elektrische componenten die hier niet echt gangbaar zijn. 10 stuks ESP32, 5 Arduino nano of 4 brushless motoren. Niet echt gangbare dingen, en het prijs verschil is belachelijk groot. Op Ali koop je een Arduino nano voor ~2 euro, deze kost in NL iets meer.
De brushless motoren waren 275kV outrunners die je uberhaupt al nergens in een hobbyshop kan krijgen, en dan bestellen zij het uit China. Soms houden we elkaar voor de gek. Niet alles op Ali is troep, maar alles naar zijn waarde. Ze verkopen Hobbywing RC spullen, en dat is gewoon prima. Maar je kan net zo makkelijk iets anders kopen voor de helft. Een 12 Volt DC/AC 230V inverter voor 7 euro was zo iets. Maar de Solar laadregelaar van 150 euro was prima.
Voor een tablet, telefoon oid koop ik gewoon in NL.
@klump4u Het probleem is een beetje wat je koopt, waarom je het koopt. Zo koop ik regelmatig elektrische componenten die hier niet echt gangbaar zijn. 10 stuks ESP32, 5 Arduino nano of 4 brushless motoren. Niet echt gangbare dingen, en het prijs verschil is belachelijk groot. Op Ali koop je een Arduino nano voor ~2 euro, deze kost in NL iets meer.
De brushless motoren waren 275kV outrunners die je uberhaupt al nergens in een hobbyshop kan krijgen, en dan bestellen zij het uit China. Soms houden we elkaar voor de gek. Niet alles op Ali is troep, maar alles naar zijn waarde. Ze verkopen Hobbywing RC spullen, en dat is gewoon prima. Maar je kan net zo makkelijk iets anders kopen voor de helft. Een 12 Volt DC/AC 230V inverter voor 7 euro was zo iets. Maar de Solar laadregelaar van 150 euro was prima.
Ik bedoelde er verder ook niks verkeerd mee, ik bestel ook wel eens wat uit China en zeker voor de prijs.databeestje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:02:
Ik moet zeggen, van de Lucky Goldstar wasmachine die nu 10 jaar mee gaat heb ik 2 jaar terug het lager vervangen van de trommel (met nieuwe kering) en deze doet het weer prima. Wel een ontzettende rot klus om het lager los te krijgen, de rest van de machine was een peuleschil. Dat was een wasmachine van 550 euro in 2009, met een direct drive motor.
Maar is het duurzaam om iets in China voor enkele Euros te kopen en dat dat dan meestal 'gratis'naar NL wordt gevlogen?
Als je hier zegt dat je met een vliegtuig op vakantie gaat ben je niet goed bezig maar omdat iets hier duurder is of niet verkrijgbaar dan is het wel veroorloofd om een vliegtuig te laten vliegen?
Jeej voor de EU.
Alles om greenwashing tegen te gaan, juich ik toe.
Alles om greenwashing tegen te gaan, juich ik toe.
https://www.nu.nl/economi...am-beschermde-termen.htmlEr komen drie gradaties van duurzaamheid waarmee financiële producten geclassificeerd worden. Ook obligaties die niets zeggen over milieuvriendelijkheid, moeten inzicht bieden in hun investeringen. Zo wordt ook voor die financiële producten duidelijk hoe groen de inhoud is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je hebt zeker een punt, maar spul dat je hier on-line koopt is vaak gewoon geimporteerd spul uit China dat hier gewoon wordt verkocht. Dus veel verschil zie ik niet (behalve de prijs dan).klump4u schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:20:
[...]
Ik bedoelde er verder ook niks verkeerd mee, ik bestel ook wel eens wat uit China en zeker voor de prijs.
Maar is het duurzaam om iets in China voor enkele Euros te kopen en dat dat dan meestal 'gratis'naar NL wordt gevlogen?
Als je hier zegt dat je met een vliegtuig op vakantie gaat ben je niet goed bezig maar omdat iets hier duurder is of niet verkrijgbaar dan is het wel veroorloofd om een vliegtuig te laten vliegen?
Veel spul is elektrisch niet echt je-van-het, maar dat pas ik dan aan. Bij bijvoorbeeld LED strings (Kerstmis) worden deze vaak met een veel te hoge stroomsterke aangedreven. Dan zijn ze na een jaartje stuk. Een simpele aanpassing inde vorm van een of twee weerstanden levert je een verlichting die 20 jaar meegaat. Batterijen koop ik bij een on-line winkel in Eindhoven. China is een no-go. Simpele elektronische schakelingen zijn bijna gratis in vergelijking met de Europese markt. En het zijn vaak dezelfde bordjes. Heffingen, belastingen, etc.
En vergeet componenten zoals transistors, diodes, triacs, diacs, condensatoren, spanningsregelaars, weerstanden, ledjes, krimphoes en zeners niet. Soms een factor 10 verschil in de prijs. Dan heb ik het nog niet over de extra verzendkosten die je hier moet betalen. Duurzaam? Jazeker want met dat spul repareer ik kaduuk spul dat dan weer jaren meegaat. Dat vind ik best duurzaam.databeestje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:02:
Een vraagje: We hebben onze warmtepomp droger nu ruim 8 jaar en nu hebben we de eerste problemen (die oplosbaar zijn).
Hoe staat het met de leeftijd van jullie warmtepompdrogers? Alles ok, of ook al wat problemen gehad?
En welke waren dat?
Ik ben gewoon benieuwd hoe degelijk deze apparaten zijn.
Hoe staat het met de leeftijd van jullie warmtepompdrogers? Alles ok, of ook al wat problemen gehad?
En welke waren dat?
Ik heb een AEG warmtepompdroger type 59850 deze gekocht op 31 maart 2010. Tot nu toe 2x een kapotte aanloopcondensator gehad 1x onder garantie vervangen, toen gelijk goed meegekeken. En vervolgens een aantal jaren later zelf vervangen. Heb er toen gelijk 2 besteld en heb er dus nog 1 op voorraad liggen.Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:41:
Een vraagje: We hebben onze warmtepomp droger nu ruim 8 jaar en nu hebben we de eerste problemen (die oplosbaar zijn).
En welke waren dat?
Onze AEG LAVATHERM 59840 is van mei 2008. Paar jaar geleden de ventilator vervangen, een kapot lager. Vervangende fan via ebay uit Duitsland gehaald. Goedkoper dan de NL onderdelenshops.Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:41:
En welke waren dat?
Werkt verder prima maar timer zegt altijd dat het nog 5 minuten duurt. Stopt wel gewoon als hij echt klaar is.
Grote vraag is nu of een 11 jaar oude warmtepomp droger inmiddels relatief ook een stroomslurper is
Verbruik rond de 400 kWh per jaar, 4 personen.
Ik denk het niet. In vergelijking met onze oude hetelucht-standaard-met-slurf-naar-buiten-droger, is de WP droger een besparing van ca. 70-75%. Althans volgens mijn jarenlange verbruiksgegevens. Maar dit is een meting van n=1.oeps schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:07:
[...]
Onze AEG LAVATHERM 59840 is van mei 2008. Paar jaar geleden de ventilator vervangen, een kapot lager. Vervangende fan via ebay uit Duitsland gehaald. Goedkoper dan de NL onderdelenshops.
Werkt verder prima maar timer zegt altijd dat het nog 5 minuten duurt. Stopt wel gewoon als hij echt klaar is.
Grote vraag is nu of een 11 jaar oude warmtepomp droger inmiddels relatief ook een stroomslurper is![]()
Verbruik rond de 400 kWh per jaar, 4 personen.
Je kan het ook overdrijven hè, je bedoelt de verwende mensen hebben tegenwoordig een droger nodig.Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:01:
Een droger is in Nederland eigenlijk wel noodzaak in deze perioden.
Wij hebben nog nooit een droger gebruikt en ook een gezin van 5 gehad!
Een beetje een scheve vergelijking, niet? Voor de plaats en het gewicht van een economy stoel kun je heul veel weerstandjes per vrachtvliegtuig verschepen. Buiten dat liggen er ondertussen ook een aantal vrachtsporen tussen Nederland en China:klump4u schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:20:
[...]
Ik bedoelde er verder ook niks verkeerd mee, ik bestel ook wel eens wat uit China en zeker voor de prijs.

Farnell , Mouser, lukt niet ?Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:24:
[...]
En vergeet componenten zoals transistors, diodes, triacs, diacs, condensatoren, spanningsregelaars, weerstanden, ledjes, krimphoes en zeners niet. Soms een factor 10 verschil in de prijs. Dan heb ik het nog niet over de extra verzendkosten die je hier moet betalen. Duurzaam? Jazeker want met dat spul repareer ik kaduuk spul dat dan weer jaren meegaat. Dat vind ik best duurzaam.
Alibaba etc zijn geloof ik druk bezig om lokale distributiecentra te openen waardoor het transport nou ook weer niet zo’n probleem is. Of je nu spullen uit de VS hier opslaat, of uit China, maakt natuurlijk niets uit.
Beter is om de spullen hier te maken trouwens :-)
De lonen wereldwijd gaan heus wel nivelleren in de komende decennia, dus uiteindelijk komt alles goed denk ik. Een groot dorp.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat is weer een n=1.HereIsTom schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:05:
[...]
Je kan het ook overdrijven hè, je bedoelt de verwende mensen hebben tegenwoordig een droger nodig.
Och erg verwend zijn we niet echt. Jullie doen de was nog op de hand? Kan prima hoor. Ik mocht soms als jongetje van 7 jaar oud stiekem thuisblijven als mijn moeder de was moest doen. Dan mocht ik wringeren aan onze gloednieuwe wasmachine. Mijn moeder voerde dan de was door en ik mocht draaien. Mooie tijd. Maar soms wil je ook wat "luxe" in je leven.
Hoe vaak ga jij op vakantie per jaar? Wij regelmatig, dat wil zeggen eens in de (even rekenen) 14 jaar.
Maar wij zijn ook best een verwend stelletje
[ Voor 44% gewijzigd door Schinnen-groen op 06-12-2019 00:24 ]
Probeer eens om 20 10Ohm weerstanden te bestellen bij Farnell of Mouser. dat is een duur grapje. Maar je hebt wel gelijk, de prijzen zullen nivelleren in een aantal decennia. Maar dan ben ik er waarschijnlijk niet meerjoozzt schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 00:07:
[...]
Farnell , Mouser, lukt niet ?
Alibaba etc zijn geloof ik druk bezig om lokale distributiecentra te openen waardoor het transport nou ook weer niet zo’n probleem is. Of je nu spullen uit de VS hier opslaat, of uit China, maakt natuurlijk niets uit.
Beter is om de spullen hier te maken trouwens :-)
De lonen wereldwijd gaan heus wel nivelleren in de komende decennia, dus uiteindelijk komt alles goed denk ik. Een groot dorp.
Ja, 8.5 cent per stuk, 600 mW, 1.70 , 0 euro verzendkosten..
42090 stuks op voorraad.
42090 stuks op voorraad.
[ Voor 24% gewijzigd door joezzt op 06-12-2019 00:24 ]
Niet per se verwend. We hadden ook een droger toen de kinderen nog thuis woonden. Twee sportende zoons genereerden flink veel was. En veel ruimte om met dit weer in huis was op te hangen hadden we ook niet. Dan mis je in een appartement de standaardplekken zoals een zolder of een trapgat.HereIsTom schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:05:
[...]
Je kan het ook overdrijven hè, je bedoelt de verwende mensen hebben tegenwoordig een droger nodig.
Nu zijn beide zoons het huis uit en hebben we meer ruimte, maar lakens hang ik nog het liefste buiten aan de waslijn op het balkon. Dat past nog steeds niet goed in huis.
De droger is alweer een paar jaar de deur uit.

A'dam PVOutput
Je jaagt ook nog op je vlees? En hebt een moestuin?HereIsTom schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:05:
[...]
Wat win ik ermee als ik geen droger heb? Niets, stroom komt van het dak....
Een Bosch wtw87560fg, gekocht in januari 2017. Het probleempje met het vastgelopen condenswaterpompje had ik ongeveer exact een jaar geleden. Na 2 jaar dus.Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:41:
En welke waren dat?
Droger past bij een bepaalde levensfase. Als je huishouden kleiner en je zelf ouder wordt is dat iets wat je moet heroverwegen. Dan is de droger mogelijk misbaar.Rol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:01:
[...]
Ik vraag me wel af waarom we allemaal zelf een wasmachine moeten hebben. In Denemarken is dat soort voorzieningen vaak collectief. Dat zou in ons complex ook best kunnen. Een collectieve wasruimte met wasmachine en droger voor de 11 appartementen. Dat lijkt me best wel duurzaam. En zeg eens eerlijk hoeveel uur per week draait je eigen wasmachine? Ik kom niet verder dan 6-8 uur, een week heeft 168 uur.
A'dam PVOutput
Hier in ons gezin van 5 met opgroeiende kids (6, 10 en 12) is een droger geen overbodige luxe. Al gebruiken we hem echt selectief en enkel voor de handdoeken, washandjes, ondergoed en sokken. De rest hangen we te drogen. In de winter gaat het beddengoed ook in de droger.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ja als je eigen stroom hebt dan win je er niet veel meeRol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:01:
[...]
Je jaagt ook nog op je vlees? En hebt een moestuin?
Maar die keer dat ik de droger hier ooit heb gebruikt, verbruikte hij 2x zoveel stroom als de was draaien.
Soms kan het lastig zijn, maar hier is alles meestal in 1 dag droog en met het weer van vandaag in 2 dagen.
Wij kunnen helaas geen zonnepanelen plaatsen, dus besparen we o.a. zo weer een hoop stroom uit.
Ik heb nu een jaar of vijf een Samsung warmtepompdroger, en die werkt probleemloos. Ik zou het droogresultaat op het energiezuinige programma op ongeveer 90% zetten, het is dan niet kastdroog. Omdat ik het ding echter heel weinig gebruik (99% van de was droogt op het rek, alleen als dat niet snel genoeg gaat doe ik de 2e of 3e was in de droger) slijt hij niet hard, en ik heb er dan ook geen problemen mee. Ik houd beide stoffilters nauwkeurig schoon.
Een bedrijf waar ik werkte had een stel elektrische deelauto's, en ik beheerde de uitgifte. Op de eerste !@#$%^& dag rijdt iemand een scheur in de bumper, en binnen een week waren er twee laadkabels kwijt en eentje was kapot omdat iemand er met een auto overheen gereden was. De leenlaptops en -telefoons zagen er binnen twee maanden uit alsof ze een jaar in oorlogsgebied waren gebruikt. Een boormachine die ik ooit uitleende maakte na terugkeer hele rare geluiden in zijn tandwielenset. Daarmee was te lang op een harde betonnen muur gejankt. Ik zit zelf anders in elkaar; als ik iets van iemand leen ben ik er nog zuiniger op dan als het van mijzelf is. Zolang dat voor mijn gevoel zo erg uit evenwicht is ben ik niet zo snel genegen om dure zaken uit te lenen. Wil je ergens heen? Ik breng je wel met de auto. Wil je een gat in je muur? Ik kom het wel even boren. Niet iedereen kan dat waarderen, maar dat is dan jammer.
Ik snap de voordelen op het vlak van financiën en duurzaamheid echt wel, en het zou zo maar kunnen dat het de toekomst is, maar als ik mijn spullen waar ik zelf heel zuinig op ben mishandeld terugkrijg dan denk ik "het zal mijn tijd wel duren".
Nou, ik heb daar wel een reden voor. Misschien is het een generatiedingetje, maar ik heb moeite met het hele concept van alles maar moeten delen. Ik heb voornamelijk in mijn werk, maar ook wel privé, gezien hoe achteloos veel mensen omgaan met spullen die niet van hen zijn, dat me dat niet uitnodigt om dure zaken uit te lenen c.q. te delen.ericplan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:49:
Ik vraag me wel af waarom we allemaal zelf een wasmachine moeten hebben.
Een bedrijf waar ik werkte had een stel elektrische deelauto's, en ik beheerde de uitgifte. Op de eerste !@#$%^& dag rijdt iemand een scheur in de bumper, en binnen een week waren er twee laadkabels kwijt en eentje was kapot omdat iemand er met een auto overheen gereden was. De leenlaptops en -telefoons zagen er binnen twee maanden uit alsof ze een jaar in oorlogsgebied waren gebruikt. Een boormachine die ik ooit uitleende maakte na terugkeer hele rare geluiden in zijn tandwielenset. Daarmee was te lang op een harde betonnen muur gejankt. Ik zit zelf anders in elkaar; als ik iets van iemand leen ben ik er nog zuiniger op dan als het van mijzelf is. Zolang dat voor mijn gevoel zo erg uit evenwicht is ben ik niet zo snel genegen om dure zaken uit te lenen. Wil je ergens heen? Ik breng je wel met de auto. Wil je een gat in je muur? Ik kom het wel even boren. Niet iedereen kan dat waarderen, maar dat is dan jammer.
Ik snap de voordelen op het vlak van financiën en duurzaamheid echt wel, en het zou zo maar kunnen dat het de toekomst is, maar als ik mijn spullen waar ik zelf heel zuinig op ben mishandeld terugkrijg dan denk ik "het zal mijn tijd wel duren".
Wij hebben hier twee Miele stofzuigers.Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:10:
[...]
Ook de "betere merken" gaan mee in de race to the bottom. Steeds slechtere kwaliteit met vaak ingebouwde veroudering. Dat heet kapitalisme.
Eén in '2000 gekocht. Doet het nog steeds erg goed, en er is nog niks kapot gegaan behalve de stofzuigslang door pure wrijvingsslijtage.
Eén een aantal jaar geleden gekocht. Best nog een duur ding met HEPA filter. Maar aan het gewicht merk je al, hier is veel minder materiaal gebruikt. Zou het ook even goed zijn, als in, even duurzaam? Nou nee.
De twee schakelaars voelen al vanaf het begin, een beetje onduidelijk. Geen goede klik zeg maar. Een beetje soft. Daar hou ik niet van, dan word ik wantrouwig. Is het wel solide?
Nu is dus inderdaad sinds kort die knop defect. Hij "pakt" niet meer. Ik heb hem nu met ducttape vastgeplakt zodat hij "aan" blijft als ik het snoer in de 230V steek. Waardeloos. Ik heb al gekeken of ik hem open kan maken, maar zie nergens schroeven ofzo. Hier koop je toch geen dure Miele voor?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
@JeroenH Toch bestaat het concept van een waserette al heel lang en werkt dat best goed.
Je betaald wel iets meer denk ik dan. Maar voor zeer kleine stadse huishoudens is het goed.
Of van die Tiny house projecten, waar 1 gezamenlijke ruimte is met wasmachine en droger.
Je betaald wel iets meer denk ik dan. Maar voor zeer kleine stadse huishoudens is het goed.
Of van die Tiny house projecten, waar 1 gezamenlijke ruimte is met wasmachine en droger.
Kleinschalige gemeenschappelijke voorzieningen kunnen best. Als de relatie tussen onzorgvuldig gebruik en de portemonnee direct gelegd wordt, is iedereen wel zuinig op de spullen. En inderdaad, de wasserette. Wel vaak verder weg.!null schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:46:
@JeroenH Toch bestaat het concept van een wasserette al heel lang en werkt dat best goed.
Je betaalt wel iets meer denk ik dan. Maar voor zeer kleine stadse huishoudens is het goed.
A'dam PVOutput
@JeroenH Exact dezelfde ervaringen. Als je beschikt over goed materiaal wil iedereen wel wat komen lenen. Daar heb ook ik leergeld voor betaald. Dit is geen generatie dingetje, hoor. Veel gereedschap teruggekregen dat volledig onder het stof zat, te smerig om aan te pakken, niet meer goed werkte, was beschadigd, etc. Sinds die ervaring deed ik hetzelfde: ik kom wel even langs. Maar dan treedt het volgende verschijnsel op: jij wordt ingeschakeld omdat je het gratis doet. En als je dan een keer bedankt, word je scheef aangekeken. Mensen zijn rare wezens....
Dit is een mooi voorbeeld van ingebouwde veroudering. Dat doen tegenwoordig bijna alle bedrijven. Een ander voorbeeld is de waterkoker. Daar zitten bijna geen componenten in. Maar een kabeltje wordt zodanig in het apparaat verlegd, dat door de grote temperatuurwisselingen na een jaar of zo stuk is. Dus nieuwe kopen. Ik heb het met eigen ogen al vaker langs zien komen. Een ander voorbeeld zijn verdeeldozen met een aan/uit schakelaar. Die is van het type 20 cent en na veel gebruik breekt de zooi gewoon af. Dus nieuwe kopen. Het zijn niet alleen de Chinezen die overal wel een paar dubbeltjes af kunnen halenpsy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:45:
[...]
Wij hebben hier twee Miele stofzuigers.
Eén in '2000 gekocht. Doet het nog steeds erg goed, en er is nog niks kapot gegaan behalve de stofzuigslang door pure wrijvingsslijtage.
Eén een aantal jaar geleden gekocht. Best nog een duur ding met HEPA filter. Maar aan het gewicht merk je al, hier is veel minder materiaal gebruikt. Zou het ook even goed zijn, als in, even duurzaam? Nou nee.
De twee schakelaars voelen al vanaf het begin, een beetje onduidelijk. Geen goede klik zeg maar. Een beetje soft. Daar hou ik niet van, dan word ik wantrouwig. Is het wel solide?
Nu is dus inderdaad sinds kort die knop defect. Hij "pakt" niet meer. Ik heb hem nu met ducttape vastgeplakt zodat hij "aan" blijft als ik het snoer in de 230V steek. Waardeloos. Ik heb al gekeken of ik hem open kan maken, maar zie nergens schroeven ofzo. Hier koop je toch geen dure Miele voor?
Edit: Gardena is ook flut spul geworden.
Ik zie de voordelen van de zaken die jij noemt ook echt wel. En of je meer of minder betaalt... ik denk dat mijn dure warmtepompdroger per droogbeurt heel erg duur is, simpelweg omdat ik hem zo weinig gebruik. Maar áls ik hem nodig heb is er bv. weer eens paar keer achter elkaar in bed geplast* en dan is het ding zijn gewicht in goud waard.!null schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:46:
@JeroenH Toch bestaat het concept van een waserette al heel lang en werkt dat best goed.
Maar goed, ik hoop dat de deel-/leenmaatschappij van de grond komt zoals de voorstanders het voor zich zien. Ik ben bang dat het zonder mij zal moeten beginnen.
Daarentegen ben ik sterk vóór het delen van (tekorten overschotten aan) energie!
* Door de kinderen, voor de duidelijkheid
Daarom hebben we het over een warmtepompdroger, laatste keer gemeten koste een was drogen rond 1,1 kWh.HereIsTom schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:07:
[...]
Ja als je eigen stroom hebt dan win je er niet veel mee![]()
Maar die keer dat ik de droger hier ooit heb gebruikt, verbruikte hij 2x zoveel stroom als de was draaien.
Soms kan het lastig zijn, maar hier is alles meestal in 1 dag droog en met het weer van vandaag in 2 dagen.
Wij kunnen helaas geen zonnepanelen plaatsen, dus besparen we o.a. zo weer een hoop stroom uit.
De was kost meer als je 60 graden doet, nee we doen geen 30 ivm vette kleding dus word smurrie in de wasmachine. Allemaal werkers in huis en geen kantoorbanen.
Eens, als ik alleen zou zijn of met zijn 2e en eventueel gepensioneerd kan je prima zonder droger en vaatwasser. Ook kan ik mij voorstellen dat als je stroom te kort komt van je panelen op dak dat je daar wat mee kan winnen om toch op 0 uit te komen.ericplan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:49:
[...]
Droger past bij een bepaalde levensfase. Als je huishouden kleiner en je zelf ouder wordt is dat iets wat je moet heroverwegen. Dan is de droger mogelijk misbaar.
Hier ben ik full electric en houd nog 4-500 kWh over, min 172,- per jaar waarvan 55,- betaald.
Ik weet niet of je dat wilt, verschillende wasmiddelen en wie weet wat mensen in de was duwen.Ik vraag me wel af waarom we allemaal zelf een wasmachine moeten hebben. In Denemarken is dat soort voorzieningen vaak collectief. Dat zou in ons complex ook best kunnen. Een collectieve wasruimte met wasmachine en droger voor de 11 appartementen. Dat lijkt me best wel duurzaam. En zeg eens eerlijk hoeveel uur per week draait je eigen wasmachine? Ik kom niet verder dan 6-8 uur, een week heeft 168 uur.
Recent ontdekt dat zo goed als alle consumenten-stofzuigers tegenwoordig inderdaad lage kwaliteit zijn, maar dat je ook een 'professional'-stofzuiger kan kopen voor een redelijk bedrag, die veel degelijker is. Wij hebben nu een ouderwets vormgegeven, maar gloednieuwe Nilfisk, en die steekt ver uit boven de slappe plastic rommel die je in de blokker enzo aantreft. Zou het iedereen aanraden.psy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:45:
[...]
Wij hebben hier twee Miele stofzuigers.
Kan helaas geen warmtepomp hier kwijt!Rol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:01:
[...]
Daarom hebben we het over een warmtepompdroger, laatste keer gemeten koste een was drogen rond 1,1 kWh.
De was kost meer als je 60 graden doet, nee we doen geen 30 ivm vette kleding dus word smurrie in de wasmachine. Allemaal werkers in huis en geen kantoorbanen.
En wij wassen altijd op 40° en is altijd mooi schoon.
Hier ook een Nilfisk Family; gekocht vanwege de huisdieren. De stofzuiger is prima, maar de zuigstang klemt al niet meer zo heel goed in de slang en de voet is na ruim zes jaar aan vervanging toe. De motor is prima.Terpen Tijn schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:27:
[...]
Recent ontdekt dat zo goed als alle consumenten-stofzuigers tegenwoordig inderdaad lage kwaliteit zijn, maar dat je ook een 'professional'-stofzuiger kan kopen voor een redelijk bedrag, die veel degelijker is. Wij hebben nu een ouderwets vormgegeven, maar gloednieuwe Nilfisk, en die steekt ver uit boven de slappe plastic rommel die je in de blokker enzo aantreft. Zou het iedereen aanraden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.