Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat is inderdaad de situatie. Met pensioen dus minder wasgoed, hoewel toch nog 4x sporten per week. Maar ook wat meer speelruimte om was op een zonnige dag te doen.Rol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:10:
[...]
Eens, als ik alleen zou zijn of met zijn 2e en eventueel gepensioneerd kan je prima zonder droger en vaatwasser. Ook kan ik mij voorstellen dat als je stroom te kort komt van je panelen op dak dat je daar wat mee kan winnen om toch op 0 uit te komen.
Hier ben ik full electric en houd nog 4-500 kWh over, min 172,- per jaar waarvan 55,- betaald.
Moderne industriële wasmachines gebruiken allemaal gedoseerd vloeibaar wasmiddel. Daar hoef je als gebruiker niets aan te doen, behalve de voorraadjerrycan zo nu en dan wisselen. In een kleine setting, zoals ons appartementencomplex zou ik geen bezwaar hebben tegen zo’n gemeenschappelijke voorziening. Je spreekt elkaar aan op gewenst en ongewenst gedrag. En je betaalt het met elkaar. Slim pasje erbij hoeveel iedereen wast en droogt en alles is geregeld.[...]
Ik weet niet of je dat wilt, verschillende wasmiddelen en wie weet wat mensen in de was duwen.
A'dam PVOutput
De enige reden die ik kan verzinnen om dit te willen in deze tijd is sociaal contact. Vroeger hadden ze ook gemeenschappelijke toiletten op de verdiepingen in hoogbouw. Soms zelfs een gemeenschappelijke douche.
Misschien ben ik wel een ras egoïst, maar er zijn een aantal zaken die ik niet wil delen met anderen. Dat zijn, in volgorde van belangrijkheid: mijn vrouw, mijn toilet, mijn badkamer en mijn gereedschap.
Voor de rest is alles bespreekbaar.
Edit: wij hebben geen kinderen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Waskoker per appartement met bezet-lichtje erbij zou het helemaal afmaken. Op ons vakantie adres aan de belgische kust hadden appartementen soms een waskoker die in de kelder uitkwam.ericplan schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:51:
[...]
Dat is inderdaad de situatie. Met pensioen dus minder wasgoed, hoewel toch nog 4x sporten per week. Maar ook wat meer speelruimte om was op een zonnige dag te doen.
[...]
Moderne industriële wasmachines gebruiken allemaal gedoseerd vloeibaar wasmiddel. Daar hoef je als gebruiker niets aan te doen, behalve de voorraadjerrycan zo nu en dan wisselen. In een kleine setting, zoals ons appartementencomplex zou ik geen bezwaar hebben tegen zo’n gemeenschappelijke voorziening. Je spreekt elkaar aan op gewenst en ongewenst gedrag. En je betaalt het met elkaar. Slim pasje erbij hoeveel iedereen wast en droogt en alles is geregeld.
Nu hebben wij die ook, maar wel in ons eigen huis :-)
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Nu ik er zo nog eens over na denk, dat gezamelijk wassen en drogen in een appartementen complex heeft nog wel haken en ogen denk ik, er moet een gezamelijke pot zijn voor vervanging en onderhoud/storingen op te vangen, voor wasmiddel en de energie plus water het zelfde verhaal.
Dan kan ik mij voorstellen dat er nog wel eens iemand verhuisd en nieuw komt, die wil niet meedoen er aan maar koopt eigen wasmachine enz enz.
Collectief zorgt vaak ook voor problemen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Ik kan op internet bijzonder weinig vinden (of gebruik niet de juiste zoektermen
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Als het duurzamer is, dan heb ik het er wel voor over. Zoals eerder gezegd, hoeveel uur per week draait die wasmachine nu echt? Geen idee hoe goed wasmachines te recyclen zijn.Erasmo schreef op zondag 8 december 2019 @ 01:18:
Dat en het is iets wat je dusdanig vaak gebruikt dat eigen bezit meer dan te verantwoorden is, in tegenstelling tot bv. een heggenschaar die je twee keer per jaar gebruikt.
A'dam PVOutput
Ik noem maar wat, een strijkmachine? Iemand die de was voor je vouwt?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
- een acculader
- een kaasrasp
- een kurkentrekker
- een blikopener
- een fietsenpomp
- vaseline, WD40, en nog zo'n 20-30 blikjes en busjes
- Kerstverlichting
- een takkenschaar
- snoeischaar
- kniekussentje
- spaghetti tang
- haakse slijper
- boorhamer
- dopsleutels
- ringsleutels
- steeksleutels
- enorme hoeveelheid soorten bits
- accu boor/schroef machine
- strimmers, electrisch en benzine
- grasmaaier
- schroeven, bouten, veerringen, etc. etc. etc
- geoutilleerde hobbyruimte voor elektronica (voedingen, scopes, soldeerstations, componenten, etc.)
-
-
-
etc.
Het meeste uit dit sumiere lijstje wordt in de regel niet dagelijks of wekelijks/maandelijks gebruikt, maar verrekte handig als je het nodig hebt. Andere mensen hebben weer 100 meter boeken of LP's/CD's.
Door nagenoeg alles zelf te doen is de aanschafprijs al lang terugverdiend. Door de hulp aan een ander, die dit spul niet heeft moeten kopen, zie ik dit ook als een duurzame besteding.
Dat heeft ook een keerzijde. Doordat ik een slechte consument ben (geen MacDonalds, koffietjes, verre reizen, impulskoopjes, luxe spul, wat te repareren valt wordt hersteld, etc.), verteer ik veel minder goederen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
De diameter van de buis in de Duco 10ZR is 39mm, ze hebben zelfs een dwg op de site staan. Yay. De radius van de hendel is 27.8944 mm. Iemand in een ander topic had getest dat deze 0,3 - 0,7 kg kracht nodig hebben. Met een arm van bijna 3 cm is dat een servo met een 2-3kg/cm steldruk.
Wordt vervolgd
Grappig. Doet mij denken aan de oude TV van mijn ouders die nog steeds in gebruik is op zolder. En de Van der Heem boormachine van mijn vader die ik in ons vakantiehuis nogsteeds gebruik. Bouwjaar? ergens rond 1964-1965 gok ik. Werkt prima!Schinnen-groen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:10:
[...]
Ook de "betere merken" gaan mee in de race to the bottom. Steeds slechtere kwaliteit met vaak ingebouwde veroudering. Dat heet kapitalisme.
In mijn gereedschap heb ik een boormachine liggen die ik ooit bij de Hema heb gekocht (merk Kress). Die boort en klopt nog als een jonkie. De aankoopdatum lag ergens in 1975. Veel gebruikt, niet stuk te krijgen.
Vroeger veel gereedschap van Bosch en DeWalt gekocht. Werkt allemaal nog prima. Maar vandaag zou ik geen DeWalt meer kopen. Merknamen zijn verkocht aan andere bedrijven/ zijn gefuseerd met andere bedrijven. Dan holt de kwaliteit snel terug.
En zo kan ik nog een uurtje doorgaan....
Dat wordt nergens ontkend, dacht ik. De uitspraak was meer dat je vroeger een betere kwaliteit kreeg en dat (ook bij de gerenommeerde merken) de kwaliteit tegenwoordig steeds meer terug loopt. De kans dat je een kwalitatief goed product had aangeschaft was vroeger gewoon groter.Erasmo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:07:
Dat is ook een stukje survivorship bias. In de jaren 60-70-80 werd er ook gewoon een hoop troep gemaakt diir de bekende merken maar dat ligt allemaal al op de vuilnisbelt.
Eigenlijk logisch als je kijkt naar de productie zelf. De keuze in producten was veel kleiner (nog geen grote productdiversificatie), de verkoopperiode per product groter en dus werden producten door de tijd verbeterd. Nu heeft een bepaald product een korte/zeer korte levenscyclus, zijn de series kleiner en wordt er niet meer verbeterd op een bepaalde uitvoering. In plaats hiervan komen varianten van dit product op de markt die ook weer in korte tijd zijn ontwikkeld (incl. kinderziekten), waar nagenoeg geen aanpassingen aan worden gemaakt, etc.
Daarnaast wordt ingezet op optimalisatie (lees op winst niet kwaliteit).
Deze ontwikkeling kan je niet slechts toeschrijven aan geldgierige bedrijven, maar ook aan de veranderde consument.
Deze wil een goedkoop product dat in de regel toch niet vaak wordt gebruikt. De mindere kwaliteit wordt door de consument in de regel geaccepteerd vanwege het lage prijsniveau.
Aangezien er ook professionals goed gereedschap nodig hebben, bestaan er de zg. "industriële uitvoeringen". Vroeger was deze noodzaak minder, omdat de consument veel meer klussen zelf aanpakte en veel meer handigheid bezat. Dat kon omdat de techniek minder ingewikkeld was en er in de regel handige vaders (en moeders!) waren die hun kinderen e.e.a. leerde.
Tel daar nog bij dat klussen meestal werden uitgevoerd met hulp van broers/zusters, familieleden, vrienden en collega's, dan zijn bepaalde ontwikkelingen aardig te duiden.
Het zijn heel korte vluchtjes, zeker, maar elke ontwikkeling moet ergens beginnen. Ik ben zo benieuwd waar dit over vijf, tien, twintig jaar toe gaat leiden.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat heeft wat voordelen, want ik denk dat ze dan ook ruimer kunnen zijn met de vliegtijden, het zal een hoop lawaai schelen.
Dat zal nog wel even duren.
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

[ Voor 21% gewijzigd door sebastiaan3 op 16-12-2019 20:19 ]
[ Voor 39% gewijzigd door antonboonstra op 14-12-2019 15:06 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Signatures zijn voor boomers.
En Nederland als ik zie hoe ze hier hun subsidies checken. Just saying. Pars pro toto kerel. of totum pro parte, mag ookMaasluip schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:16:
Wat is Engeland nog altijd een verschrikkelijk middeleeuws land, als ik zie hoe ze daar een huisaansluiting mogen aanleggen.
Ik heb nagenoeg 30 jaar in het MBO voor de klas gestaan en heb het alleen maar qua vakkennis zien kelderen. Maar ook waanzinnig veel kereltjes zien groeien.
Hetzelfde geldt voor onze buurman Duitsland, trouwens.
En wat is jouw expertise om dit oordeel te geven?
Edit: elk apparaat in Engeland heeft een stekker met hierin een zekering. Dus als er iets mis gaat, dan wordt dit apparaat uitgeschakeld. Die zekeringen zij uiteraard lager dan de zekeringen in de meterkanst. In Nederland zit het hele huis zonder elektriciteit. Elke stekker heeft een aard pin. Deze maakt als eerste contact, als je de stekker erin steekt. De elektrische beveling is dus verlegd van de meterkast naar elk individueel apparaat. Slim.
En dat is dus middeleeuws. I rest my case.
[ Voor 28% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-12-2019 00:58 ]
Ik heb het idee dat dat meer uit pure noodzaak is dan omdat ze er slim over hebben nagedacht.Schinnen-groen schreef op maandag 16 december 2019 @ 00:33:
[...]
De elektrische beveling is dus verlegd van de meterkast naar elk individueel apparaat. Slim.
Ik heb ze daar 220V in stalen leidingen zien leggen. Dat doen wij gelukkig niet meer.
Signatures zijn voor boomers.
En vrijwel elke WCD heeft daar ook een eigen schakelaar. Vond ik persoonlijk ook wel handig.Schinnen-groen schreef op maandag 16 december 2019 @ 00:33:
[...]
En Nederland als ik zie hoe ze hier hun subsidies checken. Just saying. Pars pro toto kerel. of totum pro parte, mag ook![]()
Ik heb nagenoeg 30 jaar in het MBO voor de klas gestaan en heb het alleen maar qua vakkennis zien kelderen. Maar ook waanzinnig veel kereltjes zien groeien.
Hetzelfde geldt voor onze buurman Duitsland, trouwens.
En wat is jouw expertise om dit oordeel te geven?
Edit: elk apparaat in Engeland heeft een stekker met hierin een zekering. Dus als er iets mis gaat, dan wordt dit apparaat uitgeschakeld. Die zekeringen zij uiteraard lager dan de zekeringen in de meterkanst. In Nederland zit het hele huis zonder elektriciteit. Elke stekker heeft een aard pin. Deze maakt als eerste contact, als je de stekker erin steekt. De elektrische beveling is dus verlegd van de meterkast naar elk individueel apparaat. Slim.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Persoonlijk zou ik het wel handig vinden als in Europa overal dezelfde stekkers gebruikt zouden worden. De UK heeft helaas een andere oplossingsrichting voor dit probleem gekozen.Schinnen-groen schreef op maandag 16 december 2019 @ 00:33:
[...]
A'dam PVOutput
Kijk, dat wij nu ineens op een gasbel bleken te zitten waardoor we lekker goedkoop en op de pof onze huizen konden verwarmen heeft ook iets betekend. Maar hoe hadden we het anders gedaan? Ik gok zomaar elektra dmv. een berg kernenergie en kolen.!null schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:03:
@Maasluip Ja UK is soms ook middeleeuws, helemaal als je kijkt naar hoe ze hun huis verwarmen. Maar dat stopcontact is inderdaad wel mooi.
Wise enough to play the fool
Elk jaar hadden we een drietal series kerstverlichting rond het raam hangen. Die series verbruiken per stuk ruim 22Watt. De series hebben van die insteek lampjes die je kan vervangen. Dat kan ook door LED's. Lampje eruit, ledje met de juiste polariteit plaatsen, op maat afknippen en het houdertje terugplaatsen. Voeding maken, want de stekker kan niet zomaar terug aan de 240V. Je kan die voedingen kopen on-line, maar ook zelf maken (hetgeen hier is gebeurd). Elke serie verbruikt nu ongeveer evenveel energie als 1 lampje uit de oude serie. Qua lichtopbrengst vergelijkbaar en mooier want je kan de kleurtjes zelf bepalen. Als je ze niet van teveel stroom voorziet (per LED ca. 10-15 mA, dat regelt de voeding) hebben die bijna het eeuwige leven.
Man man man, ik mag hopen dat dit om een incident gaat, niet om iets structureels.
Volgens de site verlaagt het stookkosten met 10%
(https://www.thermoshield.nl/verfassortiment/binnenverf/
https://www.thuisbaas.nl/...ergiebesparende-muurverf/)
Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 17-12-2019 18:34 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
https://www.genewsroom.co...m-be-bought-eneco-utility
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Het was dan ook wel een lekker winderig weekendje. Het ding zou overigens op die locatie (2400-2500 vollasturen) zo'n 30 miljoen kWh per jaar kunnen opleveren.antonboonstra schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:26:
Wereldrecord: 262.000 kWh energieproductie op één dag met één windmolen. En dan staat ie nog niet eens op zee.
https://www.genewsroom.co...m-be-bought-eneco-utility
Kijk naar de Duitsers, Belgen, Italianen, centraal Europa - die verwarmen ook gewoon op gas. De Fransen verwarmen deels op gas, deels op elektriciteit uit gascentrales en waterkracht. Kerncentrales zijn er vooral voor de niet-seizoensgedreven stroomvraag.teacher schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:13:
[...]
Kijk, dat wij nu ineens op een gasbel bleken te zitten waardoor we lekker goedkoop en op de pof onze huizen konden verwarmen heeft ook iets betekend. Maar hoe hadden we het anders gedaan? Ik gok zomaar elektra dmv. een berg kernenergie en kolen.
Zo belangrijk is de Groningse gasbel ook weer niet, dit jaar gaat de productie naar iets van 12 miljard kuub, het Europese verbruik (incl Oekraine) ligt iets boven de 500 miljard kuub.
[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 19-12-2019 16:06 ]
Persoonlijk vind ik gas een erg milieuvriendelijke oplossing. Maar dat mag niet meer want anders worden we afhankelijk van "enge" landen.Dreamvoid schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:54:
[...]
Kijk naar de Duitsers, Belgen, Italianen, centraal Europa - die verwarmen ook gewoon op gas. De Fransen verwarmen deels op gas, deels op elektriciteit uit gascentrales en waterkracht. Kerncentrales zijn er vooral voor de niet-seizoensgedreven stroomvraag.
Zo belangrijk is de Groningse gasbel ook weer niet, dit jaar gaat de productie naar iets van 12 miljard kuub, het Europese verbruik (incl Oekraine) ligt iets boven de 500 miljard kuub.
Het beste gasnet ter wereld gewoon de komende jaren weg gepist.. Hmmm.
Vandaag een briefje van de gemeente. De afvalstoffenheffing gaat het komende jaar van 125 Euro naar 200 Euro. Maar daarvoor krijg je wel wat terug. Voortaan wordt de afvalcontainer nog maar eens per 4 weken geleegd in plaats van eens in de 2 weken. De kosten per leging gaat bijna 9 Eurootjes kosten. De gft bak leging wordt nu gratis, maar die zie ik hier nooit langs de straten staan. Iedereen weeft hiervoor wel een compostbak in de tuin.
"De kosten nemen exorbitant toe omdat mensen steeds minder restafval hebben".

Het houdt niet op, niet vanzelf...
[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-12-2019 21:12 ]
Hier nog RWM.Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:09:
[...]
Persoonlijk vind ik gas een erg milieuvriendelijke oplossing. Maar dat mag niet meer want anders worden we afhankelijk van "enge" landen.
Vandaag een briefje van de gemeente. De afvalstoffenheffing gaat het komende jaar van 125 Euro naar 200 Euro. Maar daarvoor krijg je wel wat terug. Voortaan wordt de afvalcontainer nog maar eens per 4 weken geleegd in plaats van eens in de 2 weken. De kosten per leging gaat bijna 9 Eurootjes kosten. De gft bak leging wordt nu gratis, maar die zie ik hier nooit langs de straten staan. Iedereen weeft hiervoor wel een compostbak in de tuin.
"De kosten nemen exorbitant toe omdat mensen steeds minder restafval hebben".![]()
![]()
![]()
Het houdt niet op, niet vanzelf...
Restafvalcontainer 30 kg afval, €0,80 voor ophalen + 30*€0,26= €7,80 dus €8,60 totaal
30 kg afval naar milieupark brengen 30*€0,12= €3,60
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Wat ook fijn voor ons gaat zijn is dat de bak met GFT ook een grote kan zijn. Nu ga ik 's avond van te voren de straat af met een kruiwagen om nog even wat bakken af te vullen met groen afval. Alles elke keer door de snipperaar heen douwen is ook geen pretje. Als ik om me heen kijk dan zie ik ook een hoop vergelijkbare huishoudens (2 volwassenen) waar elke 2 weken (nu nog) de deksel vaak op een kier staat, omdat ie barstens vol zit, hoe krijg je het voor elkaar, niks scheiden denk ik.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Precies. En dat is ook mijn voornemen voor 2020: elke paar weken naar het milieupark in Geleen en dan even langs de weegbrug.klump4u schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:35:
[...]
Hier nog RWM.
Restafvalcontainer 30 kg afval, €0,80 voor ophalen + 30*€0,26= €7,80 dus €8,60 totaal
30 kg afval naar milieupark brengen 30*€0,12= €3,60
Ik scheid al jarenlang pmd, papier, blik, glas, electrisch spul, ander plastic spul en brengt dit om de zoveel tijd netjes naar het milieupark. De rest wordt gecomposteerd. De hoeveelheid restafval is dus minimaal, maar elk jaar zijn er toch een 3-4 perioden dat ik die 4 weken helemaal niet haal. Denk o.a. aan piepschuim zooi. Als je het gaat aanstampen, krijgen ze het niet uit de bak.
Ik voorzie voor 2020 hier veel meer berm dumpers in het komende jaar. Dat gebeurt nu al vaak (eigen observatie).
Wat ik ook niet meer ga doen is om rommel dat langs het fietspad/in de berm wordt gedropt door auto's en semi-prof-wielrenners op te rapen en in mijn container te pleuren. Nog even los van de Mc Donalds liefhebbers en de KFC adepten.
Piepschuim (schoon en wit) kunnen we hier tegenwoordig (sinds kort) ook inleveren op het milieupark. Misschien straks bij jullie ook?Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:15:
[...]
Precies. En dat is ook mijn voornemen voor 2020: elke paar weken naar het milieupark in Geleen en dan even langs de weegbrug.
Ik scheid al jarenlang pmd, papier, blik, glas, electrisch spul, ander plastic spul en brengt dit om de zoveel tijd netjes naar het milieupark. De rest wordt gecomposteerd. De hoeveelheid restafval is dus minimaal, maar elk jaar zijn er toch een 3-4 perioden dat ik die 4 weken helemaal niet haal. Denk o.a. aan piepschuim zooi. Als je het gaat aanstampen, krijgen ze het niet uit de bak.
Ik voorzie voor 2020 hier veel meer berm dumpers in het komende jaar. Dat gebeurt nu al vaak (eigen observatie).
Wat ik ook niet meer ga doen is om rommel dat langs het fietspad/in de berm wordt gedropt door auto's en semi-prof-wielrenners op te rapen en in mijn container te pleuren. Nog even los van de Mc Donalds liefhebbers en de KFC adepten.
Polystyreen (piepschuim) was hier ook altijd het probleem dat de bak snel vol zat.
Je kan trouwens ontheffing aanvragen (hier) als je zwerf afval opruimt. En ze verwachten in het begin wel wat dumpers, maar de verwachting / ervaring is schijnbaar dat dat maar even is. En je kan altijd nog wat bij de buren dumpen als er een bak staat waar wat bij past, de bakken gaan niet op slot o.i.d.
[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 20-12-2019 23:21 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Aan de andere kant: plastic is makkelijk te scheiden, maar wat doe je met van die broodzakken met een plastic kijkraampje in de zak, de venster enveloppe en die verpakkingen die voor een deel uit plastic bestaan en de rest karton is (blister verpakkingen). Ik heb die vroeger proberen te scheiden, maar na een aantal pleisters heb ik het opgegeven: in het restafval, dus.Andre1973 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:12:
Bij ons gaan ze het ook volgend jaar invoeren, 1x in de 3 weken de bakken legen (en betalen achteraf per leeging van de grijze bak, dat zal lachen worden, omdat er altijd zijn die m klakkeloos aan de straat gaan zetten). Prima voor ons. We hebben in aanloop daarnaartoe even gekeken wat mogelijk was. Na 8 weken was de bak nog niet vol, dus 9 weken moet ook kunnen. Wat me toen opviel is dat er voornamelijk plastic in gaat met zo'n allu binnenkantje (en erg vervuild ander spul). het zou denk ik een opdracht zijn voor wie daar dan over gaat, dat verpakkingsfabrikanten dat minder gaan maken. Vaak is het niet nodig naar mijn idee.
Wat ook fijn voor ons gaat zijn is dat de bak met GFT ook een grote kan zijn. Nu ga ik 's avond van te voren de straat af met een kruiwagen om nog even wat bakken af te vullen met groen afval. Alles elke keer door de snipperaar heen douwen is ook geen pretje. Als ik om me heen kijk dan zie ik ook een hoop vergelijkbare huishoudens (2 volwassenen) waar elke 2 weken (nu nog) de deksel vaak op een kier staat, omdat ie barstens vol zit, hoe krijg je het voor elkaar, niks scheiden denk ik.
Het is wel de makkelijkste aanpak. Van de verpakkingsindustrie blijven ze af.
Die piepschuimregeling is her nog niet, helaas. ook niet voor zwerfvuil.Andre1973 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:19:
[...]
Piepschuim (schoon en wit) kunnen we hier tegenwoordig (sinds kort) ook inleveren op het milieupark. Misschien straks bij jullie ook?
Polystyreen (piepschuim) was hier ook altijd het probleem dat de bak snel vol zat.
Je kan trouwens ontheffing aanvragen (hier) als je zwerf afval opruimt. En ze verwachten in het begin wel wat dumpers, maar de verwachting / ervaring is schijnbaar dat dat maar even is. En je kan altijd nog wat bij de buren dumpen als er een bak staat waar wat bij past, de bakken gaan niet op slot o.i.d.
Misschien even aandringen bij de juiste persoon? T lijkt me dat als het kan (en deze gemeente hier loop ook niet echt voorop, ze hebben net ontdekt dat zonnepanelen best leuk zijn ....) dat het mogelijk gemaakt moet worden.Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:30:
[...]
Die piepschuimregeling is her nog niet, helaas. ook niet voor zwerfvuil.
Het is af en toe verbazingwekkend wat de verschillen zijn tussen gemeente beleid ondanks dat ze elkaars buren zijn.
Hier is net een fusie doorgevoerd tussen een aantal gemeenten. Hierdoor is o.a. het afvalstoffenbeleid aangepast. Dit wordt altijd zodanig gerealiseerd zodat de laagste kosten ontstaan. Onze oude gemeente heeft een paar maanden geleden trots medegedeeld dat door de fusie onze gemeente een negatieve begroting heeft kunnen omzetten naar een positieve.Andre1973 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:33:
[...]
Misschien even aandringen bij de juiste persoon? T lijkt me dat als het kan (en deze gemeente hier loop ook niet echt voorop, ze hebben net ontdekt dat zonnepanelen best leuk zijn ....) dat het mogelijk gemaakt moet worden.
Het is af en toe verbazingwekkend wat de verschillen zijn tussen gemeente beleid ondanks dat ze elkaars buren zijn.
Dat is mooi, maar deze week kregen we al een voorzetje over de invulling hiervan via de "gemoderniseerde" afvalstoffenheffingen.
Ik houd mijn hart vast over de overige heffingen op het overzicht "gemeentelijke heffingen 2020" .
Maar de verschillen tussen de verschillende gemeenten (onze buren) zijn wel weggewerkt. Dat is toch mooi!
Moraal van dit verhaal: bij fusies van gemeenten (waarom eigenlijk?) wordt alles anders en duurder. Idem o.a. bedrijven, idem o.a. scholengemeenschappen, idem o.a. landen in de EU. Maar wordt het ook beter?
Vensterenveloppen gewoon bij het oud papier. Papieren broodzakken (eigenlijk de meeste papieren voedselverpakkingen) bij het restafval.Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:24:
[...]
Aan de andere kant: plastic is makkelijk te scheiden, maar wat doe je met van die broodzakken met een plastic kijkraampje in de zak, de venster enveloppe en die verpakkingen die voor een deel uit plastic bestaan en de rest karton is (blister verpakkingen). Ik heb die vroeger proberen te scheiden, maar na een aantal pleisters heb ik het opgegeven: in het restafval, dus.
Het is wel de makkelijkste aanpak. Van de verpakkingsindustrie blijven ze af.
Bij twijfel eigenlijk altijd restafval kiezen is het beste. Het grootste probleem van afval recycling is dat er te veel zooi tussen het gescheiden afval zit die daar helemaal niet in had gehoord.
Daarom snap ik ook niet zo goed dat veel gemeenten "omgekeerd" willen inzamelen of grote (financiële) drempels opwerpen om van restafval af te komen. Op papier lijkt het logisch, maar overal waar het gedaan wordt blijkt dat de recycle stromen gigantisch vervuild raken...
A'dam PVOutput
Het gaat toch altijd maar over olie en gas... Geopolitiek ten top...Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:09:
[...]
Persoonlijk vind ik gas een erg milieuvriendelijke oplossing. Maar dat mag niet meer want anders worden we afhankelijk van "enge" landen.
Vandaag weer: https://nos.nl/artikel/23...pleidingssancties-vs.html
Moeten we dadelijk nog aan het schaliegas van amerika dankzij de deal van Juncker: https://www.volkskrant.nl...en-of-toch-niet~b766d18a/
Dat is lekker voor het milieu...
Exact het zelfde hier, piepschuim kan in plastic zakken op het milieu park, in de kliko is geen optie omdat dit bijna 4,- per leging kost.Andre1973 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:19:
[...]
Piepschuim (schoon en wit) kunnen we hier tegenwoordig (sinds kort) ook inleveren op het milieupark. Misschien straks bij jullie ook?
In mijn gemeente krijg je 10,- korting op de gemeente belastingen sinds we betalen voor de restafval a 26x3,80 per leging. Nou dat is een stimulans
Onze medelanders gooien elke week wel iets in de straat, en de gemeente ruimt het weer op, dat soort fratsen krijg je er van. Of ze gooien luiers in de plastic, die ophaler brak zowat zijn rug aan die zak en liet hem terecht liggen. Maar dat ligt er dan weer voor een week en de gemeente ruimt het weer op voor de zoveelste keer.
Wel werkgelegenheid, dat dan weer wel.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Klinkt als de Huiskamer, maar daar kom ik niet dus ik heb geen idee of het echt zo is. Bovendien is het zo'n beetje altijd na 02:00. Alleen tussen 00:00 en 02:00 niet. En dan natuurlijk de vraag of ze een tijdzone hebben gedefinieerd, anders is het altijd al waar. Niemand die kan controleren of jij in Nieuw-Zeeland bent of niet.LankHoar schreef op zondag 22 december 2019 @ 02:12:
Ik herinner mij dat er een of ander "nachtbraker" topic was op GoT waar je enkel na 2u 's nachts mag posten, maar ik kan deze niet 1,2,3 zo vinden. Is mijn herinnering accuraat, en indien zo, waar is het topic waar ik aan denk?
Hier is het, ik heb hem al gevonden n.a.v. een DM van een behulpzame tweakerJeroenE schreef op zondag 22 december 2019 @ 05:50:
[...]
Klinkt als de Huiskamer, maar daar kom ik niet dus ik heb geen idee of het echt zo is. Bovendien is het zo'n beetje altijd na 02:00. Alleen tussen 00:00 en 02:00 niet. En dan natuurlijk de vraag of ze een tijdzone hebben gedefinieerd, anders is het altijd al waar. Niemand die kan controleren of jij in Nieuw-Zeeland bent of niet.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Hopenlijk niet te laat, toch?
Account gehackt
A'dam PVOutput
Hier was er een wethouder met een plan: betalen per vuilsniszak (ondergrondse containers met pasje) en korting op de afvalstoffenheffing. Zou voor iedereen goedkoper worden:Rol-Co schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:22:
[...]
Exact het zelfde hier, piepschuim kan in plastic zakken op het milieu park, in de kliko is geen optie omdat dit bijna 4,- per leging kost.
In mijn gemeente krijg je 10,- korting op de gemeente belastingen sinds we betalen voor de restafval a 26x3,80 per leging. Nou dat is een stimulans(op 1400,- pj totaal)
Onze medelanders gooien elke week wel iets in de straat, en de gemeente ruimt het weer op, dat soort fratsen krijg je er van. Of ze gooien luiers in de plastic, die ophaler brak zowat zijn rug aan die zak en liet hem terecht liggen. Maar dat ligt er dan weer voor een week en de gemeente ruimt het weer op voor de zoveelste keer.
Wel werkgelegenheid, dat dan weer wel.
https://www.alphens.nl/ni...per-afvalzak-betalen.html
Plan is gesneuveld want iedereen wist al dat dit een verkapte verhoging zou worden:
https://www.ad.nl/alphen/...n-de-prullenbak~a9f69bdb/
En oh, verassing:
https://www.alphens.nl/ni...-alphen-aan-den-rijn.html
Ow die kunnen er ook wat van zie ik, jeetjeteacher schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:07:
[...]
Hier was er een wethouder met een plan: betalen per vuilsniszak (ondergrondse containers met pasje) en korting op de afvalstoffenheffing. Zou voor iedereen goedkoper worden:
https://www.alphens.nl/ni...per-afvalzak-betalen.html
Plan is gesneuveld want iedereen wist al dat dit een verkapte verhoging zou worden:
https://www.ad.nl/alphen/...n-de-prullenbak~a9f69bdb/
En oh, verassing:
https://www.alphens.nl/ni...-alphen-aan-den-rijn.html

Het verzamelen van plastic/blik en papier tot de afhaalmomenten leverde namelijk ook een ander probleem op: ratten en muizen. Die sloopten in het begin regelmatig de plastic zakken en doorzochten de stapel papier/karton.
Vanaf volgend jaar gaat de nieuwe regeling in: om de vier weken restafval. Gisteren kon ik eindelijk het ophaalschema vinden vanaf 1 januari 2020. Hierin stond vermeld dat de eerste grofvuilophaal zal plaats vinden op:..... 28 januari a.s.
De laatste keer was dat 20 december 2019.
Dat zou dus betekenen dat we 6 weken mogen wachten tot de volgende ophaal ronde.
Pikant detail is dat we op 20 december ll. de bak nog niet aan de straat hadden gezet. Dit omdat we proberen om 4 weken te overbruggen. 6 Weken is dus veel te lang.
Vanaf 2020 ga ik dus ook maar de volle vuilniszakken zelf maar naar het milieupark brengen, met de auto.
We hebben de afgelopen tijd net de ratten- en muizenplaag terug kunnen brengen tot nagenoeg nihil. Geen zin om die exercitie nogmaals te doorlopen.... Nog goedkoper ook.
Moraal van dit verhaal: als mensen te weinig afval produceren, wordt het ophalen ervan duurder. Maar dat was toch niet de bedoeling?
edit: en geen regeling voor piepschuim. Dat moet gewoon bij het restafval.
Vroeger regelde iedere gemeente zijn eigen ophaal van afval, kostendekkend.Schinnen-groen schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:16:
Tijdens de kerstdagen nog eens goed nagedacht over de regeling afvalstoffenheffing in onze gemeente. In de afgelopen jaren is hier alles gescheiden dat maar te scheiden valt. Het restafval ging in de container die standaard elke 2 weken werd opgehaald. We probeerden om slechts om de vier weken de bak aan de straat te zetten, maar dat lukte niet altijd. De hoeveelheid plastic was ook dermate veel (ondanks kritisch winkelen) dat dit gewoon zelf naar het milieupark werd gebracht. Samen met de hoeveelheid papier/karton dat snel een grote hoeveelheid werd. GFT hadden we wel, maar dat ging in de compostbak. Onder de streep ruimden we zelf onze troep op en probeerden we om zo weinig mogelijk restafval aan de straat te zetten.
Het verzamelen van plastic/blik en papier tot de afhaalmomenten leverde namelijk ook een ander probleem op: ratten en muizen. Die sloopten in het begin regelmatig de plastic zakken en doorzochten de stapel papier/karton.
Vanaf volgend jaar gaat de nieuwe regeling in: om de vier weken restafval. Gisteren kon ik eindelijk het ophaalschema vinden vanaf 1 januari 2020. Hierin stond vermeld dat de eerste grofvuilophaal zal plaats vinden op:..... 28 januari a.s.
De laatste keer was dat 20 december 2019.
Dat zou dus betekenen dat we 6 weken mogen wachten tot de volgende ophaal ronde.
Pikant detail is dat we op 20 december ll. de bak nog niet aan de straat hadden gezet. Dit omdat we proberen om 4 weken te overbruggen. 6 Weken is dus veel te lang.
Vanaf 2020 ga ik dus ook maar de volle vuilniszakken zelf maar naar het milieupark brengen, met de auto.
We hebben de afgelopen tijd net de ratten- en muizenplaag terug kunnen brengen tot nagenoeg nihil. Geen zin om die exercitie nogmaals te doorlopen.... Nog goedkoper ook.
Moraal van dit verhaal: als mensen te weinig afval produceren, wordt het ophalen ervan duurder. Maar dat was toch niet de bedoeling?
edit: en geen regeling voor piepschuim. Dat moet gewoon bij het restafval.
Nu is afval big business en word het door grote bedrijven gedaan.
Zoals ik laatst al poste gewoon geen container buiten zetten en zelf naar Geleen rijden.
Edit, mag je volgend jaar nog wel naar Geleen (RWM)?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja, geen pasje nodig.klump4u schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:31:
[...]
Vroeger regelde iedere gemeente zijn eigen ophaal van afval, kostendekkend.
Zoals ik laatst al poste gewoon geen container buiten zetten en zelf naar Geleen rijden.
Volgens de begroting was de afvalstoffenheffing kostendekkend. Sinds enkele jaren mogen gemeente geen winst maken op leges/heffingen.klump4u schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:31:
[...]
Vroeger regelde iedere gemeente zijn eigen ophaal van afval, kostendekkend.
https://www.beekdaelen.nl...9ca6d&attachment=1&c=2323
Het kan natuurlijk zijn dat ze het inefficiënt organiseren.
Even met mijn gemeente vergeleken,
op https://www.coelo.nl/inde.../lokale-lasten-calculator
Veldhoven Beekdaelen
€ 135 €292 (Rioolheffing )
€192 €272 (Afvalstoffenheffing)
[ Voor 6% gewijzigd door niki_lauda op 30-12-2019 19:39 ]
Je kan gemeentes niet zo maar onderling vergelijken. Ik ken die gemeentes verder niet, maar alleen al verschillen in de woningen, geografie en noem maar op kunnen er voor zorgen dat de ene gemeente meer moet uitgeven dan de ander. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat de ene gemeente voor 400 huizen kilometers moet rijden terwijl de andere gemeente flats heeft staan waar ze voor net zo veel mensen maar 500 meter hoeven te rijden.niki_lauda schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:33:
Even met mijn gemeente vergeleken,
Wat ik niet begrijp is dat de gescheiden stoffen dan nu toch grondstoffen zijn voor iets anders, een gemeente kan daar dus aan verdienen. Dat zou de extra kosten voor ophalen toch weer moeten rechttrekken?Schinnen-groen schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:16:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Er zijn veel armere landen in Azië die nu inzien dat ze er niets mee opschieten dat ze alle "plastic grondstoffen" die wij produceren importeren. Dus komen er steeds meer landen dus dat verbieden.No Hands schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:06:
Wat ik niet begrijp is dat de gescheiden stoffen dan nu toch grondstoffen zijn voor iets anders, een gemeente kan daar dus aan verdienen. Dat zou de extra kosten voor ophalen toch weer moeten rechttrekken?
Dat is dus waar de gemeentes de mist in zijn gegaan, zoals ik al schreef eerder, vroeger haalde iedere gemeente zijn eigen afval op en stortte dit op een eigen of regionale stortplaats, toen kwamen er grotere bedrijven (van Gansewinkel e.d.) die dit ook gingen doen regen een lagere prijs (gemeente blij want geld over voor andere dingen), opeens kwam het besef dat we niet onbeperkt afval konden blijven storten en verbranden en kwamen de afvalverwerkingsbedrijven. Waarom zijn de kosten nu zo hoog? Er zijn twee tot drie tussenstappen en die moeten allemaal verdien op de kosten van? ..... vul maar in.No Hands schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:06:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat de gescheiden stoffen dan nu toch grondstoffen zijn voor iets anders, een gemeente kan daar dus aan verdienen. Dat zou de extra kosten voor ophalen toch weer moeten rechttrekken?
Buiten dat een gemeente niet meer zo maar voor zichzelf kan beginnen i.v.m. Openbare aanbesteding en kansen voor anderen.
Je, de kosten gaan omhoog maar er is toch ook meer kans op geld verdienen? Voorheen kosten laag want alles ging de oven in of op een hoop. Nu kosten hoger maar er is kunststof, papier, glas, metaal, piepschuim, hout, gft, alles kan apart worden verhandeld en hergebruikt. Dat levert toch ook weer geld op?klump4u schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:37:
[...]
Dat is dus waar de gemeentes de mist in zijn gegaan, zoals ik al schreef eerder, vroeger haalde iedere gemeente zijn eigen afval op en stortte dit op een eigen of regionale stortplaats, toen kwamen er grotere bedrijven (van Gansewinkel e.d.) die dit ook gingen doen regen een lagere prijs (gemeente blij want geld over voor andere dingen), opeens kwam het besef dat we niet onbeperkt afval konden blijven storten en verbranden en kwamen de afvalverwerkingsbedrijven. Waarom zijn de kosten nu zo hoog? Er zijn twee tot drie tussenstappen en die moeten allemaal verdien op de kosten van? ..... vul maar in.
Buiten dat een gemeente niet meer zo maar voor zichzelf kan beginnen i.v.m. Openbare aanbesteding en kansen voor anderen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Kort door de bocht:No Hands schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:44:
[...]
Je, deksteen gaan omhoog maar er is toch ook meer kans op geld verdienen? Voorhen kosten laag want alles ging de oven in of op een hoop. Nu kosten hoger maar er is kunststof, papier, glas, metaal, piepschuim, hout, gft, alles kan apart worden verhandeld en hergebruikt. Dat levert toch ook weer geld op?
- recyclen is goed voor het milieu
- recyclen kost wel geld
Onder de streep: kosten stijgen aanzienlijk.
Een verdienmodel wordt niet opgetuigd om de burger lagere lasten te bezorgen. Als dat al een keer incidenteel gebeurt, is het meestal van tijdelijke aard (lees subsidies).
Wij hadden vroeger een "loemelenboer", ook wel voddenman genoemd. Die haalde ijzer, koper, kleding op. Daar kon hij van leven (en zijn paardje).
Als je wilt weten hoe e.e.a. evolueert, luister dan naar de tekst van The Telegraph Road van Dire Straits. Daarin wordt het haarfijn uitgelegd
Luisteren naar de Top2000 kan soms leerzaam zijn...
zit ze net te wipen en zou ze liever ergens heen brengen waar ze er wat nuttigs mee kunnen dan naar de stort
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Radio 2 aanstaan? NUNo Hands schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:44:
[...]
Je, deksteen gaan omhoog maar er is toch ook meer kans op geld verdienen? Voorhen kosten laag want alles ging de oven in of op een hoop. Nu kosten hoger maar er is kunststof, papier, glas, metaal, piepschuim, hout, gft, alles kan apart worden verhandeld en hergebruikt. Dat levert toch ook weer geld op?
Spanje zal ook wel moeten want bij een een somber scenario krijgen ze het Noord-Afrikaanse klimaat.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Mooi! Maar wel even kritisch lezen. Er gebeuren alleen zaken bij bedrijven/initiatiefnemers als er een verdienmodel is (no shit!). De basis is in het merendeel subsidies of gratis reclame.pleio65 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:35:
Ik lees hier een geweldig initiatief https://nos.nl/l/2316983
Spanje zal ook wel moeten want bij een een somber scenario krijgen ze het Noord-Afrikaanse klimaat.
Wordt het een succes model, dan gaan de winsten naar ???, maar niet naar jou.
Bij verlies betaalt de belastingbetaler.
Ik zeg niet dat dit in 100% op deze wijze gebeurt, maar een veilige 90% durf ik wel aan te houden.
Moraal van dit verhaal: als belastingbetaler ben je altijd de l*l.
Maar dat is geen excuus om niet duurzaam door het leven te gaan. Bijna 40 kWh bespaard met onze nieuwe kerstverlichting, deze periode. Daar heb ik mijn hobby kamer wel lekker warm mee gehouden, gedurende de december maand.
En vertrouw in je eigen initiatieven en blijf kritisch op de overheid. "..Only people can solve problems, not the goverment..".
(dit was een nieuw-jaars wens, trouwens
Altruïsme en bedrijfsleven had ik al uit het verhaal gefilterd. Feit is wel dat er bebost wordt. En dat is een positieve ontwikkeling.Schinnen-groen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:48:
[...]
Mooi! Maar wel even kritisch lezen. Er gebeuren alleen zaken bij bedrijven/initiatiefnemers als er een verdienmodel is (no shit!). De basis is in het merendeel subsidies of gratis reclame.
Ik zeg niet dat dit in 100% op deze wijze gebeurt, maar een veilige 90% durf ik wel aan te houden.
Maar dat is geen excuus om niet duurzaam door het leven te gaan. Bijna 40 kWh bespaard met onze nieuwe kerstverlichting, deze periode. Daar heb ik mijn hobby kamer wel lekker warm mee gehouden, gedurende de december maand.
En vertrouw in je eigen initiatieven en blijf kritisch op de overheid. "..Only people can solve problems, not the goverment..".
(dit was een nieuw-jaars wens, trouwens)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Zeer zeker positief en lovenswaardig maar ik lees ook: handel in Co2 rechten en duizenden vrijwilligers, dus toch weer een ordinaire winstmachine onder de naam van het milieu, met leuke bijkomstigheid dat er bossen ontstaan.pleio65 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:35:
Ik lees hier een geweldig initiatief https://nos.nl/l/2316983
Edit,
Op 1 januari weer overgestapt naar een andere energieleverancier maar alweer meteen heel veel gegevens in de persoonlijke pagina van de ‘oude’ leverancier die niet meer te zien zijn, zou dit nu echt allemaal zo moeilijk zijn op hebben ze daar een reden voor?
[ Voor 21% gewijzigd door klump4u op 03-01-2020 10:02 ]
Goed, er komen bomen. Dat is positief.
Meten is weten...
Zoals wijlen J.A.Deelder al schreef: Sommige mensen doen alles voor geld, zelfs de wereld redden.teacher schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:07:
Idd: ze krijgen land van de overheid. Daar planten vrijwilligers bomen op, en vervolgens verkopen ze de co2 certificaten. (Zodat anderen kunnen vervuilen met die certificaten).....
Goed, er komen bomen. Dat is positief.
Jammer dat je dit zo negatief ziet.Schinnen-groen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:48:
[...]
Mooi! Maar wel even kritisch lezen. Er gebeuren alleen zaken bij bedrijven/initiatiefnemers als er een verdienmodel is (no shit!). De basis is in het merendeel subsidies of gratis reclame.
Bedrijven hebben al decennia lang geld verdiend door onduurzame dingen te doen. We hadden al veel grotere stappen kunnen zetten als duurzaamheid wél loont. Nu is er eindelijk een verdienmodel voor bedrijven (je weet dat een bedrijf winst moet maken hè?) en dan is het weer niet goed?!
Zonder financiële incentives, voor zowel particulieren als bedrijven, gaan we de wereld helaas niet redden. Ook ons pensioen moet rendement opleveren en wordt dus geïnvesteerd in bedrijven die winst maken. Dan heb ik liever een bedrijf dat winst maakt met bomen planten, dan een bedrijf wat winst maakt met het oppompen van olie.
Edit: ik vond het volgende stukje op het blog van Thijs ten Brinck wel een eye-opener. Er is geen ideale oplossing, maar we hebben inmiddels wel álle oplossingen nodig. Hij vergelijkt het met een brandend tafelkleed. Nee, wijn is geen blusmiddel, maar als het de snelste manier is om de brand onder controle te brengen, dan gebruik je het wel op die manier.
Gooi alles op de brandende tafel, met breekpunten blus je niets
Vrijwel het hele politiek-maatschappelijke spectrum slaat inmiddels klimaatalarm. Ogenschijnlijk oprecht. Toch neemt niemand klimaatverandering serieus. We kijken paniekerig naar dezelfde brandende tafel, het is al dertig jaar 5 voor 12 en toch vliegen we elkaar zeker 4,5 van die kostbare laatste minuten in de haren met irreële eisen aan het blusmiddel.Welbeschouwd redeneren alleen klimaatsceptici eigenzinnig logisch: ‘Klimaat is geen probleem dus elke maatregel is onzin.’
- Van de linkerzijde, de vakbonden en sociale organisaties mag de energietransitie ‘de burger niets kosten’. En belangrijker nog; elke cent subsidie voor het ‘grootkapitaal’ is er een teveel.
- In de liberale hoek en bij werkgeversorganisaties is het ondenkbaar dat we ‘sneller gaan dan Europa’ of ‘zachter dan 130 op de snelweg’. Ook rekeningrijden en begrenzing van de luchtvaart zijn taboe.
- Nog weer lastiger te plaatsen zijn de ecomodernisten. Die hebben een broertje dood aan windturbines, zonnepanelen en energiebesparing maar gaan weer wel keihard op kernenergie.
- Dan zijn er de verdwaalde efficiency-puristen, die vol op het orgel gaan tegen auto’s en CV-ketels op waterstof.
- Het eisenpakket van de groene partijen en milieubeweging spant echter de kroon. CO2-opslag is uit den boze, dijken verhogen is ‘toegeven aan de fossiele industrie’, kernenergie is ‘eng’ en biomassa moet aan zulke strenge eisen voldoen dat ook die optie in de praktijk afvalt.
bron: https://www.wattisduurzaa...jn-absoluut-niet-te-duur/
[ Voor 45% gewijzigd door antonboonstra op 03-01-2020 11:33 ]
Het negatieve in dit is dat deze bedrijven (vette)winsten gaat maken door co2 certificaten aan vervuilers te verkopen, stimuleert in mijn ogen alleen maar nog meer van deze bedrijven die bossen aanleggen met als klant bedrijven die vervuilend blijven werken en dit afkopen met die co2 certificaten.antonboonstra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:24:
[...]
Jammer dat je dit zo negatief ziet.
Bedrijven hebben al decennia lang geld verdiend door onduurzame dingen te doen. We hadden al veel grotere stappen kunnen zetten als duurzaamheid wél loont. Nu is er eindelijk een verdienmodel voor bedrijven (je weet dat een bedrijf winst moet maken hè?) en dan is het weer niet goed?!
Zonder financiële incentives, voor zowel particulieren als bedrijven, gaan we de wereld helaas niet redden. Ook ons pensioen moet rendement opleveren en wordt dus geïnvesteerd in bedrijven die winst maken. Dan heb ik liever een bedrijf dat winst maakt met bomen planten, dan een bedrijf wat winst maakt met het oppompen van olie.
Edit: ik vond het volgende stukje op het blog van Thijs ten Brinck wel een eye-opener. Er is geen ideale oplossing, maar we hebben inmiddels wel álle oplossingen nodig. Hij vergelijkt het met een brandend tafelkleed. Nee, wijn is geen blusmiddel, maar als het de snelste manier is om de brand onder controle te brengen, dan gebruik je het wel op die manier.
[...]
Als deze bedrijven vette winsten maken met CO2 certificaten, moeten deze certificaten wel erg duur zijn. Toch koopt een vervuilend bedrijf deze certificaten op, omdat het blijkbaar goedkoper/makkelijker is dan zelf investeren in CO2 besparing. Hoe dan ook, de vervuiler betaalt en het bedrijf wat bomen plant krijgt geld. Ik zegklump4u schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:55:
[...]
Het negatieve in dit is dat deze bedrijven (vette)winsten gaat maken door co2 certificaten aan vervuilers te verkopen, stimuleert in mijn ogen alleen maar nog meer van deze bedrijven die bossen aanleggen met als klant bedrijven die vervuilend blijven werken en dit afkopen met die co2 certificaten.
Je kan als bedrijf niet altijd energie besparen en zo is het een aflaat waardoor je in ieder geval nog wat kan doen.
Hier ook precies hetzelfde. Gereedschap wat ik uitleende kwam regelmatig heel erg beroerd terug. Mijn schroefboormachine is het meest recente slachtoffer. Wat daarmee gebeurd is door wie weet ik niet maar de motor is inmiddels helaas door gebrand.Schinnen-groen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:00:
@JeroenH Exact dezelfde ervaringen. Als je beschikt over goed materiaal wil iedereen wel wat komen lenen. Daar heb ook ik leergeld voor betaald. Dit is geen generatie dingetje, hoor. Veel gereedschap teruggekregen dat volledig onder het stof zat, te smerig om aan te pakken, niet meer goed werkte, was beschadigd, etc.
Hoe vaak zie je het ook niet met lease-auto's. Ik ken ook genoeg voorbeelden. Auto net gestart, steenkoud bij temperaturen rond nul en meteen vol gas er vandoor. En dan na 100000km klagen dat de koppeling slipt en hij veel olie verbruikt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Leds zijn stroomgestuurd, dus een paar volt minder is geen probleem.BarryH schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:09:
De kerstboom led-verlichting wordt met 24 volt gevoed. De adapter wordt heel warm. Ik heb nog een 19,5 v laptop adapter, kan ik die ook gebruiken of gaan de ledlampjes dan stuk?
Let wel, ik heb ook kerstverlichting met een zware 24V adapter die warm wordt. Echter deze is zwaar omdat het een wisselstroom (ac) trafo is en geen zuinigere gelijkstroom (dc) voeding. Waarschijnlijk wordt een trafo toegepast, omdat de verlichting ook geschikt is voor buitengebruik en een galvanische scheiding daarbij veiliger is.BarryH schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:09:
De kerstboom led-verlichting wordt met 24 volt gevoed. De adapter wordt heel warm. Ik heb nog een 19,5 v laptop adapter, kan ik die ook gebruiken of gaan de ledlampjes dan stuk?
Dus als je maar betaald mag je vervuilen zonder zelf iets te minderen maar wel winst maken door de afgekochte vervuiling, is gewoon probleem doorschuiven naar volgende generatie. Daar kan ik echt geen duimpjes voor omhoog doen.antonboonstra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:01:
[...]
Als deze bedrijven vette winsten maken met CO2 certificaten, moeten deze certificaten wel erg duur zijn. Toch koopt een vervuilend bedrijf deze certificaten op, omdat het blijkbaar goedkoper/makkelijker is dan zelf investeren in CO2 besparing. Hoe dan ook, de vervuiler betaalt en het bedrijf wat bomen plant krijgt geld. Ik zeg
https://www.bbc.com/news/world-50974609
Dit is wat tekort door de bocht. Elk (ook een groot) bedrijf wil zo min mogelijk energie verbruiken, dat zijn kosten waar je weinig voor terug krijgt. En veel bedrijven doen nu, mede door strengere overheidsregels, al zoveel als mogelijk.klump4u schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:42:
[...]
Dus als je maar betaald mag je vervuilen zonder zelf iets te minderen maar wel winst maken door de afgekochte vervuiling, is gewoon probleem doorschuiven naar volgende generatie. Daar kan ik echt geen duimpjes voor omhoog doen.
Het is beter dan er nu gebeurt, namelijk dat bedrijven er niet op worden afgerekend.klump4u schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:42:
[...]
Dus als je maar betaald mag je vervuilen zonder zelf iets te minderen maar wel winst maken door de afgekochte vervuiling, is gewoon probleem doorschuiven naar volgende generatie. Daar kan ik echt geen duimpjes voor omhoog doen.
Een bedrijf kan dan kijken of het goedkoper is om het af te kopen, of om zijn eigen CO2 uitstoot te verminderen.
Dan gaan we misschien ook wel bouwen in hout ipv cement. Want dan krijg je geld voor CO2 beperking ipv geld kosten voor beton industrie.
Daar ben ik het dus niet mee eens: een bedrijf moet ook gewoon meedoen om minder co2 uit te stoten en er dan op afgerekend worden en niet de gelegenheid krijgen om dit af te kopen.!null schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:41:
[...]
Het is beter dan er nu gebeurt, namelijk dat bedrijven er niet op worden afgerekend.
Een bedrijf kan dan kijken of het goedkoper is om het af te kopen, of om zijn eigen CO2 uitstoot te verminderen.
Dan gaan we misschien ook wel bouwen in hout ipv cement. Want dan krijg je geld voor CO2 beperking ipv geld kosten voor beton industrie.
De grote bedrijven worden gedwongen door de overheid om energiezuiniger te worden. Op zich wel goed, maar de manier waarop is nog wat onduidelijk. Tuinders moeten overschakelen van gas naar duurzaam. Hoe ze dat zouden moeten doen is alleen een beetje lastig. De alternatieven zijn kostbaar. Maar dat boeit dus blijkbaar niet...totdat je boodschappen ineens 3x zo duur zijn en een liter benzine 10 euro kost.klump4u schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:56:
[...]
Daar ben ik het dus niet mee eens: een bedrijf moet ook gewoon meedoen om minder co2 uit te stoten en er dan op afgerekend worden en niet de gelegenheid krijgen om dit af te kopen.
Met compenseren is niets mis mee. Zet de Sahara vol met bomen, dat lijkt me een beter plan dan bedrijven wegpesten.
Ze worden er dan toch juist op afgerekend?klump4u schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:56:
[...]
Daar ben ik het dus niet mee eens: een bedrijf moet ook gewoon meedoen om minder co2 uit te stoten en er dan op afgerekend worden en niet de gelegenheid krijgen om dit af te kopen.
Ja maar wat is makkelijker en goedkoper? Certificaten kopen of zelf je co2 uitstoot omlaag brengen?
Zeker een mooi initiatief maar ik heb mijn bedenkingen bij de uitvoering.
1
2
| Jan 5 14:25:02 bramenstruik pi: Wind has direction ZW (135) and speed 6 m/s, temperature 7.8 Jan 5 14:25:02 bramenstruik pi: Vent Beneden West, Room temp 20, Room CO2 1651. The angle difference between vent 1 and the wind is 40. Open vent 1 to 54 on http://192.168.11.34/control?cmd=Servo,1,16,114 |
De code is PHP en draai ik vanaf de RPi vanuit de crontab.
http://iserv.nl/files/pics/vent/vent.txt
De ESP32 is een generieke kloon, met een 3kg rc servo. Met ESPEasy voor de ESP32 kan ik deze aan sturen, wel een firmware met Servo ondersteuning voor de ESPEasy moeten maken, deze staat standaard uit voor de ESP32. Met een 8266 werkt het wel out of the box. Firmware staat op dezelfde locatie.
Ik heb ook al een beugeltje in Openscad getekend, maar past nog niet helemaal. Nog even aanpassen en dan kan ik een proto maken.
Toch wel grappig, na het lezen van je post snapte ik er de ballen ervan. Toch even gelinkt na de code en nu is het mij duidelijk.databeestje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:37:
Iets verder gekomen met het aansturen van de luchtroosters met een ESP32.
code:
1 2 Jan 5 14:25:02 bramenstruik pi: Wind has direction ZW (135) and speed 6 m/s, temperature 7.8 Jan 5 14:25:02 bramenstruik pi: Vent Beneden West, Room temp 20, Room CO2 1651. The angle difference between vent 1 and the wind is 40. Open vent 1 to 54 on http://192.168.11.34/control?cmd=Servo,1,16,114
De code is PHP en draai ik vanaf de RPi vanuit de crontab.
http://iserv.nl/files/pics/vent/vent.txt
De ESP32 is een generieke kloon, met een 3kg rc servo. Met ESPEasy voor de ESP32 kan ik deze aan sturen, wel een firmware met Servo ondersteuning voor de ESPEasy moeten maken, deze staat standaard uit voor de ESP32. Met een 8266 werkt het wel out of the box. Firmware staat op dezelfde locatie.
Ik heb ook al een beugeltje in Openscad getekend, maar past nog niet helemaal. Nog even aanpassen en dan kan ik een proto maken.
Misschien moet ik ook maar weer eens wat in die richting gaan doen. Het ziet er een stuk makkelijker uit dan xx jaar geleden.
3D geprint beugeltje heeft wel vorm, maar past nog net niet, daar past een servo in en dan krijg je een net hefboompje die hetzelfde pad volgt als de radius van de ton in de roosters. Er moet nog wat liefde in gestopt worden zodat de esp32 ook een plekje heeft voor montage.Schinnen-groen schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:22:
[...]
Toch wel grappig, na het lezen van je post snapte ik er de ballen ervan. Toch even gelinkt na de code en nu is het mij duidelijk.
Misschien moet ik ook maar weer eens wat in die richting gaan doen. Het ziet er een stuk makkelijker uit dan xx jaar geleden.
De 3D tekening is makkelijk aanpasbaar vanuit OpenScad, en ik kan er vast wel een paar opsturen. De Servo's en ESP32 bordjes is het makkelijkst vanaf Ali, want in NL kosten deze letterlijk meer dan 4 keer zo veel.
Hoewel ik nog geen 3D printer heb, heb ik wel al wat gestoeid met OpenScad. Just for fun. Een kind kan de was doen. Mooi spul en nog gratis ook. Ik vind het moeilijker om een 3D printer te kiezen die goed werkt en goedkoop is in grondstoffen. Veel van die goedkope versies hebben allemaal "eigen" filament, lees $$$. Eenmalige kosten zijn eigenlijk nooit een probleem (want daar kan je voor sparen), periodieke kosten weldatabeestje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:52:
[...]
3D geprint beugeltje heeft wel vorm, maar past nog net niet, daar past een servo in en dan krijg je een net hefboompje die hetzelfde pad volgt als de radius van de ton in de roosters. Er moet nog wat liefde in gestopt worden zodat de esp32 ook een plekje heeft voor montage.
De 3D tekening is makkelijk aanpasbaar vanuit OpenScad, en ik kan er vast wel een paar opsturen. De Servo's en ESP32 bordjes is het makkelijkst vanaf Ali, want in NL kosten deze letterlijk meer dan 4 keer zo veel.
Booleaanse algebra was "hot" in die tijd. Drie maanden zitten zwoegen om een interface te ontwerpen voor een Apple 2E computer. Daarna alles zelf bouwen, inclusief de fabricage van printen en voeding (uiteraard met een transformator
Nu doen we dat modulair met een standaard schema, een paar standaard el-cheapo chips, een standaard voedinkje en een standaard behuizing (ja, die bouwden we toen ook nog zelf met aluminium plaatjes, geknipt en gezet).
Wat leven we op bepaalde gebieden toch in een heerlijke wereld.
Zo, genoeg nostalgie, de afwas roept..
Heb je alleen maar af en toe een klein dingetje nodig? Ga eens op bezoek bij je lokale hackerspace/makerspace, daar kun je vaak voor kostprijs dingen printen.
Dat klopt maar het is niet voor ieder bedrijf iets wat ze binnen nu en een half jaar kunnen regelen. Als je ik noem maar wat een bakker bent met een gasgestookte oven dan heb je die niet zomaar vervangen. Nu heb je in ieder geval tot die tijd een manier om je uitstoot te compenseren.klump4u schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:56:
[...]
[ Voor 34% gewijzigd door Erasmo op 06-01-2020 01:23 ]
Ik print nog steeds op een Mendel90 zelfbouw kit uit 2012. Hier gaat gewoon 3mm PLA filament in. Een rol van 2,2kg kost circa 45 euro. Er zijn er redelijk wat verschillende printers te krijgen die feitelijk een RepRap kloon zijn. Wil je groter of meerdere materialen willen printen, dan moet je op zoek naar iets duurders, maar zelfs een Creality Ender5-Plus kost "slechts" 570 euro.Schinnen-groen schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:09:
[...]
Hoewel ik nog geen 3D printer heb, heb ik wel al wat gestoeid met OpenScad. Just for fun. Een kind kan de was doen. Mooi spul en nog gratis ook. Ik vind het moeilijker om een 3D printer te kiezen die goed werkt en goedkoop is in grondstoffen. Veel van die goedkope versies hebben allemaal "eigen" filament, lees $$$.
Zelfs de goedkoopste van de boven gelinkte site vreet gewoon 1,75mm PLA op rol.
Als nerd/tweaker vind ik een 3d printer wel interessant, maar denk ik toch dat ik hem zeer weinig zou gebruiken in de praktijk. Of alleen maar "meuk" mee printen. Dat wil zeggen, leuke dingen printen omdat je het nu kan, maar niet iets wat echt nuttig is.
Misschien draai ik ook bij als ik daadwerkelijk een project heb waarbij ik het veel en nuttig kan gebruiken.
Er liggen te veel esp-tjes hier en daar welke een goede behuizing nodig hebben. Ik heb wel meer praktische dingen waarbij een 3d print me zal helpen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.