~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
teaser schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:51:
[..]
Hoogbouw hoort in het groen te staan. Bebouw minder oppervlakte maar hoger, dan blijft er meer ruimte over voor parken en ontspanningsruimte. Veel efficiënter dan een hele hoop kleine huisjes met elk een klein tuintje.
De infra die er nu al ligt hoeft niet eens uitgebreid. Bijna niemand heeft een auto nodig want alles is vlakbij: winkels, scholen, bedrijven, cultuur. Naar de bedrijven/industrieparken leg je efficiënt openbaar vervoer in. Minder infra nodig hiervoor, want mensen wonen minder verspreid.

Mijn huisje. Zuidtangent (buslijn naar Schiphol en de Zuidas) voor de deur, naast een winkelcentrum, in een park.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Waar moet ik die feiten dan vanaf halen als we blijkbaar een overheid hebben die van alles probeert weg te moffelen wat hun niet uitkomt.de Peer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:54:
[...]
Ja de reactie op zulke ongefundeerde beweringen is dus vooral: waar gaat dit over? kan dit ook onderbouwd worden? Zonder concrete feiten kunnen we hier niets mee.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ziet er goed uit, zal wel een paar centen kosten om daar te wonen, zou het op den duur ook zo blijven uit zien als er een werkelijke afspiegeling van de Nederlandse bevolking zou wonen?burne schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:30:
[...]
[Afbeelding]
Mijn huisje. Zuidtangent (buslijn naar Schiphol en de Zuidas) voor de deur, naast een winkelcentrum, in een park.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat is toch geen serieus argument. Wil je beweren dat alles gecensureerd wordt in dit land, op basis van 1 incident in de media nu?klump4u schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Waar moet ik die feiten dan vanaf halen als we blijkbaar een overheid hebben die van alles probeert weg te moffelen wat hun niet uitkomt.
Zou het ook kunnen dat die feiten die je zoekt er gewoon simpelweg niet zijn, omdat het niet klopt wat je beweert en je (en/of mensen in je omgeving) je heb laten beinvloeden door populistische media?
Dat denk ik wel, ik vermoed dat jij een verkeerd beeld hebt van de 'werkelijke' afspiegeling van de nederlandse bevolking, als je dat baseert op wat je gehoord hebt.klump4u schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:00:
[...]
Ziet er goed uit, zal wel een paar centen kosten om daar te wonen, zou het op den duur ook zo blijven uit zien als er een werkelijke afspiegeling van de Nederlandse bevolking zou wonen?
[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 27-05-2019 12:50 ]
"Artist impression"burne schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:30:
[...]
[Afbeelding]
Wel erg jammer al die mensen die door je voortuin banjeren. Nooit een moment van stilte, buiten niet en binnen niet. ( in een vinex wijk ook niet ). Nooit echt donker.
Ik blijf lekker in een klein dorp wonen waar het nog donker en stil is.
5 km van de supermarkt, kaaswinkel en welkoop, andere aankopen doen we online (gedeeld transport). Geen winkelcentrum nodig. Werk op 10km, geen OV nodig (kan niet eens)
Meer dan voldoende groen in het dorp zonder dat het direct een park is. Allen jammer dat door de samenvoeging van dorpen we bestuurd worden als een stad. Zomaar 26 40 jaar oude lindes omzagen omdat ze "in de weg staan" voor de wegwerkers bij de herinrichting van de straat.... geen begrip, respect of moeite voor het groene, voor bomen. "Ja maar er komen nieuwe!" ja weer net zo groot als ik dood ben, als ze het halen.....
Ze zijn bij ons aan de weg/riool aan het werk, mijn stiefzoon vond het maar vreemd dat ze alle machines (trilplaten, stampers, graaf bakkenetc) en de voorraad pijpen en bochten in het werk lieten staan. "Dat zou bij ons in de stad niet kunnen, dat is zo weg" (leiderdorp). Ik blijf toch maar in mijn dorp wonen ......
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Niets mis mee om in je dorp te blijven wonen, maar daar zul je best betere redenen voor hebben dan een schoonzoon die iets zegt over Leiderdorp.WoudseHoeve schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:00:
[...]
Ze zijn bij ons aan de weg/riool aan het werk, mijn stiefzoon vond het maar vreemd dat ze alle machines (trilplaten, stampers, graaf bakkenetc) en de voorraad pijpen en bochten in het werk lieten staan. "Dat zou bij ons in de stad niet kunnen, dat is zo weg" (leiderdorp). Ik blijf toch maar in mijn dorp wonen ......
Ik ken Leiderdorp al ruim 40 jaar, maar dat je daar geen trilplaat kunt laten staan, hoor ik voor het eerst. En dan betreft dat ook nog mijn vakgebied. Plat gezegd: onzin.
Ik ben 52 en van mijn geboorte tot mijn 25e gewoond tussen en opgegroeid met Marokkanen, Turken en laaggeschoolde Nederlanders, ja ik weet precies hoe het er buiten jullie theoretische ideale multiculturele samenleving er aan toe gaat.de Peer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:37:
[...]
Dat is toch geen serieus argument. Wil je beweren dat alles gecensureerd wordt in dit land, op basis van 1 incident in de media nu?
Zou het ook kunnen dat die feiten die je zoekt er gewoon simpelweg niet zijn, omdat het niet klopt wat je beweert en je (en/of mensen in je omgeving) je heb laten beinvloeden door populistische media?
[...]
Dat denk ik wel, ik vermoed dat jij een verkeerd beeld hebt van de 'werkelijke' afspiegeling van de nederlandse bevolking, als je dat baseert op wat je gehoord hebt.
Zo ben ik ook min of meer opgegroeid, maar ik heb niet de indruk dat dat representatief is voor de Nederlandse samenleving.klump4u schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:06:
[...]
Ik ben 52 en van mijn geboorte tot mijn 25e gewoond tussen en opgegroeid met Marokkanen, Turken en laaggeschoolde Nederlanders, ja ik weet precies hoe het er buiten jullie theoretische ideale multiculturele samenleving er aan toe gaat.
Er bestaan mindere buurten, absoluut. En daar zal ook meer a-sociaal gedrag plaats vinden, dat geloof ik zo. Maar om dat nu als normaal of als afspiegeling van de Nederlandse bevolking te zien is nogal lariekoek.
Dat is nu net het probleem, je zegt al zelf dat er mindere buurten zijn met asociaal gedrag, dit worden er gestaag steeds meer alleen horen we daar bijna nooit wat over en wordt daar naar mijn mening door de overwegend linkse media in NL geen tot zeer weinig aandacht aan besteed, dit zijn overwegend zogenaamde Nederlanders en al is het maar 1 procent van de NL samenleving en dadelijk 2 enz. Je kunt ze uiteindelijk niet blijven negeren en zeker niet de mensen die er steeds meer last van krijgen, die kun je dan wel populist of racist noemen maar het probleem is er en wordt naar mijn mening gewoon niet benoemd.de Peer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:46:
[...]
Zo ben ik ook min of meer opgegroeid, maar ik heb niet de indruk dat dat representatief is voor de Nederlandse samenleving.
Er bestaan mindere buurten, absoluut. En daar zal ook meer a-sociaal gedrag plaats vinden, dat geloof ik zo. Maar om dat nu als normaal of als afspiegeling van de Nederlandse bevolking te zien is nogal lariekoek.
Maar is het waar dan? (zou best kunnen hoor, ik heb daar geen data van gezien)klump4u schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:25:
[...]
Dat is nu net het probleem, je zegt al zelf dat er mindere buurten zijn met asociaal gedrag, dit worden er gestaag steeds meer alleen horen we daar bijna nooit wat over
Ik word er nu wel ongemakkelijk van en stel voor deze discussie te stoppen. Dit soort praat is meer voor in een echte kroeg met gelijk gestemden. Inhoudelijke discussie lijkt niet mogelijk. Ben zelf overigens nogal rechts georienteerd, maar wel duidelijk beter geinformeerd en toleranter.en wordt daar naar mijn mening door de overwegend linkse media in NL geen tot zeer weinig aandacht aan besteed, dit zijn overwegend zogenaamde Nederlanders en al is het maar 1 procent van de NL samenleving en dadelijk 2 enz. Je kunt ze uiteindelijk niet blijven negeren en zeker niet de mensen die er steeds meer last van krijgen, die kun je dan wel populist of racist noemen maar het probleem is er en wordt naar mijn mening gewoon niet benoemd.
Die waren er vroeger ook wel, dus om nu multicultureel aan die mindere buurten te koppelen...klump4u schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:25:
[...]
Dat is nu net het probleem, je zegt al zelf dat er mindere buurten zijn met asociaal gedrag, dit worden er gestaag steeds meer alleen horen we daar bijna nooit wat over...
Gewoon interesse, welke uiterst linkse programma's kan je (bv) tegenover Powned en Wakker Nederland zetten?en wordt daar naar mijn mening door de overwegend linkse media in NL geen tot zeer weinig aandacht aan besteed...
Bijvoorbeeld Air Crash Investigation, Wegmisbruikers, Telekids etc.
@klump4u met alle respect, er wordt in alle media en in de politiek een hele hoop aandacht aan gegeven. Het is alleen een heel, heel lastig probleem met veel kanten. Doen alsof het een simpel probleem is helpt niemand (en precies dáár wordt het populisme). Dat het probleem nog niet opgelost is, is geen onwil.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er is dus een probleem, ik heb nooit gezegd dat dat simpel is op te lossen maar het is er en in mijn ogen ( en vele die ik spreek en ken) wordt het alleen maar erger, overigens niet alleen door allochtone maar ook door autochtone mensen, jij zegt dat het geen onwil is, ik vind van wel.
@de Peer
Waar je nu ongemakkelijk van wordt is mij een raadsel maar ik hoop van harte dat je niet je hele leven leeft op basis van data. Succes verder.
Ik schrik van het gemak waarmee je een bevolkingsgroep over 1 kam lijkt te scheren.klump4u schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:05:
@Proton_
Er is dus een probleem, ik heb nooit gezegd dat dat simpel is op te lossen maar het is er en in mijn ogen ( en vele die ik spreek en ken) wordt het alleen maar erger, overigens niet alleen door allochtone maar ook door autochtone mensen, jij zegt dat het geen onwil is, ik vind van wel.
@de Peer
Waar je nu ongemakkelijk van wordt is mij een raadsel maar ik hoop van harte dat je niet je hele leven leeft op basis van data. Succes verder.
Stel dat 'zogenaamde Nederlanders' (jouw woorden) 40 procent vaker de fout in gaan, wil je dan serieus de conclusie trekken dat dat vanwege hun afkomst is? Zo niet, waarom moet het dan benoemd worden? Wat voegt dat toe behalve stigmatisering van een groep met laag sociaal economische status. Je houdt het dan in stand.
Data/feiten weerhouden mij ervan mensen te beoordelen op basis van eigenschappen die er niet toe doen. Tegenovergestelde van de onderbuik dus.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 27-05-2019 22:18 ]
Bij 'zogenaamde Nederlanders' denk ik toch eerder aan Limburgers. Dat zijn me toch een raar stel. Het zijn ooit Spanjaarden geweest en later Oostenrijkers. Ze hebben zich afgescheiden van Nederland en vrijwillig aangesloten bij Belgie, ze hebben zich afgescheiden van Belgie en weer aangesloten bij Nederland. Ze hebben zich afgescheiden van Nederland en aangesloten bij Duitsland en ze hebben zich afgescheiden van Duitsland en aangesloten bij Nederland. Ze hebben zelfs een bijna-burgeroorlog gehad tussen wat nu Belgisch Limburg en Nederlands Limburg genoemd wordt. En als jij ze Nederlanders noemt worden ze boos.de Peer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:13:
[...]
Stel dat 'zogenaamde Nederlanders' (jouw woorden) [..]
FTFYburne schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:52:
[...]
En als jij ze Nederlanders Hollanders noemt worden ze boos.
Signatures zijn voor boomers.
Er wordt niet een bevolkingsgroep over 1 kam geschoren, dat maak jij ervan om iemand te brandmerken, een oud trucje. Kom eens met wat nieuws, iets verfrissend iets inhoudelijks. Overtuig een ander van zijn ongelijk met args.de Peer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:13:
[...]
Ik schrik van het gemak waarmee je een bevolkingsgroep over 1 kam lijkt te scheren.
Nee, het is de schuld van het beleid.Erasmo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:53:
Tuurlijk het is allemaal weer de schuld van immigranten.
Meer immigranten/bevolkingsgroei gaat ten koste van groen en leefbaarheid. Nu is het al ondoenlijk voor inwoners om een (huur)huis te bemachtigen al sta je jaren ingeschreven.
Nee, als jij Limburgers Hollanders noemt wordt ik, een echte Hollander, boos.
Om dit in een plaatje te vatten:

De gemiddelde CO2 uitstoot per kWh is vanaf 2012 van 500 naar 200 gram gedaald.
En dat terwijl ze het zo druk hebben met kibbelen over brexit.. Vergelijk dat eens met de prestaties van Het Groenste Kabinet Ooit:Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:36:
[...]
Om dit in een plaatje te vatten:
[Afbeelding]
De gemiddelde CO2 uitstoot per kWh is vanaf 2012 van 500 naar 200 gram gedaald.

Als we 'zogenaamde nederlands' als een minderheid van onze bevolking zien, dan werden deze wel degelijk over 1 kam geschoren en wat mij betreft ligt daar de grens.Willie Wortel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:16:
[...]
Er wordt niet een bevolkingsgroep over 1 kam geschoren, dat maak jij ervan om iemand te brandmerken, een oud trucje. Kom eens met wat nieuws, iets verfrissend iets inhoudelijks. Overtuig een ander van zijn ongelijk met args.
Waarom zou ik met iets nieuws of verfrissends moeten komen? Ik denk dat het hier gewoon wederom verkeerd gaat met interpretatie van gegevens. 'de gewone man' kan blijkbaar geen rationele afwegingen maken en reageert met onderbuik. Op zich menselijk, maar vind dat misschien wel een groter probleem dan het immigratievraagstuk.
Vroeger kregen de Joden overal de schuld van, en nu.. juist ja. Ik ben er juist trots op dat we mensen opvangen die hulp nodig hebben. En ja er zitte rotte appels tussen en ja die moeten harder aangepakt worden.Nee, het is de schuld van het beleid.
Meer immigranten/bevolkingsgroei gaat ten koste van groen en leefbaarheid. Nu is het al ondoenlijk voor inwoners om een (huur)huis te bemachtigen al sta je jaren ingeschreven.
Volgens mij is dit een beetje een verwarrende grafiek. de EU-lijn daalt dus ongeveer 20%, maar de daling van de NL-lijn is hier niet goed te zien door de gekozen resolutie. Zou best kunnen dat die ook 20% is, dus van bijvoorbeeld 180 naar 144. Komt dit niet van een site die bewust probeert te misleiden?burne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:41:
[...]
En dat terwijl ze het zo druk hebben met kibbelen over brexit.. Vergelijk dat eens met de prestaties van Het Groenste Kabinet Ooit:
[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 28-05-2019 09:22 ]
Man wat lul je nu over "vroeger kregen Joden de schuld", zie je nu wel dat je er een draai aan wil geven om je gelul goed te praten.de Peer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:02:
Vroeger kregen de Joden overal de schuld van, en nu.. juist ja. Ik ben er juist trots op dat we mensen opvangen die hulp nodig hebben. En ja er zitte rotte appels tussen en ja die moeten harder aangepakt worden.
Migranten of ze nu komen om te werken of handophouders die het rustiger aan willen doen, cq bevolkingsgroei gaat ten kosten van groen en leefbaarheid. Wat migranten verder uitspoken is niet mijn zaak en ook niet benoemd!
En ter info aan jou, ik ben ongeveer de helft ouder dan Klump4u
[ Voor 39% gewijzigd door Willie Wortel op 28-05-2019 09:45 ]
Laten we dan concluderen dat elke kostenpost (zorg, onderwijs, defensie, opvang immigranten) ten koste gaat van groen en leefbaarheid (edit: op de korte termijn bedoelde ik), en dan zie ik verder geen reden om immigratie specifiek te benoemen en hoeven we het daar verder niet over te hebben in dit topic.Willie Wortel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:38:
[...]
Man wat lul je nu over "vroeger kregen Joden de schuld", zie je nu wel dat je er een draai aan wil geven om je gelul goed te praten.
Migranten of ze nu komen om te werken of handophouders die het rustiger aan willen doen, cq bevolkingsgroei gaat ten kosten van groen en leefbaarheid. Wat migranten verder uitspoken is niet mijn zaak en ook niet benoemd!
En ter info aan jou, ik ben ongeveer de helft ouder dan Klump4udus ik weet wel waar abraham de mosterd vandaan haalde
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-05-2019 11:30 ]
Hoe kom je erbij dat immigranten een kostenpost zou zijn, dat is een aanname van jou. Je haalt vluchtelingen en immigranten door elkaar ! Heeft iemand het hier gehad over vluchtelingen dan.?de Peer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:47:
[...]
Laten we dan concluderen dat elke kostenpost (zorg, onderwijs, defensie, opvang immigranten) ten koste gaat van groen en leefbaarheid, en dan zie ik verder geen reden om immigratie specifiek te benoemen en hoeven we het daar verder niet over te hebben in dit topic.
Waarom zou onderwijs ten koste gaan van groen en leefbaarheid.? Integendeel, hoe beter het onderwijs des te hoger de welstand, des te lager het geboortecijfer. Dus exporteer kennis en arbeid naar Afrika ipv importeren van arbeidskrachten om een zijstraat te noemen.
Defensie, ik ben pacifist …. ik streef een duurzame vrede na en ben tegen oorlog en geweld. Dus van mij mag mondiaal de hele krijgsmacht met pensioen.
Inderdaad. Je hebt helemaal gelijk. Ik zal in ieder geval stoppen nu, tot het weer concreet over duurzaamheid gaat.aip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:22:
Ik kijk met stijgende verbazing naar de richting waar dit topic zich in beweegt. En nu kan je de term duurzaam heel breed gebruiken, dat weet ik, maar dit wordt nu toch wel heel erg off-topic.
de Peer schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:02:
[...]
Volgens mij is dit een beetje een verwarrende grafiek. de EU-lijn daalt dus ongeveer 20%, maar de daling van de NL-lijn is hier niet goed te zien door de gekozen resolutie. Zou best kunnen dat die ook 20% is, dus van bijvoorbeeld 180 naar 144. Komt dit niet van een site die bewust probeert te misleiden?

We zitten netto dus nog altijd op een (kleine) stijging ten opzichte van 1990. Geen daling van 20%.
Bronnen zijn in beide gevallen gelijk, alleen in verschillende contexten gebruikt.
Ok, bedankt voor verhelderen!burne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:44:
[...]
[Afbeelding]
We zitten netto dus nog altijd op een (kleine) stijging ten opzichte van 1990. Geen daling van 20%.
Bronnen zijn in beide gevallen gelijk, alleen in verschillende contexten gebruikt.
Een Hollander wil ik ook echt niet genoemd worden, ik ben net als jij ook Nederlander, maar ik ben benieuwd als Holland door de zee is ingenomen je nog zo tegen Limburgers aankijkt als je hier een plekkie komt zoeken terwijl je mooie woontoren in zee staatburne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:28:
[...]
Nee, als jij Limburgers Hollanders noemt wordt ik, een echte Hollander, boos.
@de Peer
Ik scheer niet al die mensen over een kam ik vertel alleen wat ik hoor in mijn omgeving als jij daar moeite mee hebt is dat jammer maar het wordt er niet beter op in NL door allochtoon en autochtoon.
Nee, het is de schuld van het (flitscheiding) beleid.Willie Wortel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:16:
Nee, het is de schuld van het beleid.
De 30.000+ echtscheidingen per jaar gaan ten koste van de groen en leefbaarheid. Nu is het al ondoenlijk voor inwoners om een (huur)huis te bemachtigen al sta je jaren ingeschreven.
Maar het is veel populairder om alleen te wijzen naar immigranten en vluchtelingen
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Misschien zitten er hier of hier een paar tussen die je in huis wil halen. Bootjes vol met jonge wellustige vrouwen. Oh nee, toch niet.Dreamvoid schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:23:
Polygamie als oplossing voor de woningnood?
Nee, het waren hoogopgeleiden.Megalodon_67 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:32:
Bootjes vol met jonge wellustige vrouwen. Oh nee, toch niet.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Minstens zo interessant is het om te kijken hoe er andersom naar gekeken wordt.klump4u schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:46:
[...]
Een Hollander wil ik ook echt niet genoemd worden, ik ben net als jij ook Nederlander, maar ik ben benieuwd als Holland door de zee is ingenomen je nog zo tegen Limburgers aankijkt als je hier een plekkie komt zoeken terwijl je mooie woontoren in zee staat.
Het is nu al zo dat er gemopperd wordt door bewoners van bepaalde streken in Nederland, dat pensionado's uit het westen komen. De dure huizen kopen en daarbij ook nog eens de prijzen van alle andere huizen opdrijvend...
En ja, als je er dan een sticker op plakt, dan heb je hopla, meteen een groep die je heel gemakkelijk weg kan zetten, cq. waar je iets van kan vinden (vaak iets negatiefs).
Tsja, het oude: waar leg je de grens?...
Dus uiteindelijk zijn we het allemaal een beetje eens met elkaar: het beleid deugd niet.styno schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:36:
[...]
Nee, het is de schuld van het (flitscheiding) beleid.
De 30.000+ echtscheidingen per jaar gaan ten koste van de groen en leefbaarheid. Nu is het al ondoenlijk voor inwoners om een (huur)huis te bemachtigen al sta je jaren ingeschreven.
![]()
Maar het is veel populairder om alleen te wijzen naar immigranten en vluchtelingen
Verwijderd
Je vergeet de getalen hierbij te vermeldenstyno schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:36:
[...]
![]()
Vergeet overigens niet de kosten voor de inburgering en de "huishoud". Dan weten we allemaal weer waarvoor we belasting afdragen.
We hebben het nog nooit zo goed gehad ... maar het beleid deugt niet, iets van de beste stuurlui staan aan wal?klump4u schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:44:
[...]
Dus uiteindelijk zijn we het allemaal een beetje eens met elkaar: het beleid deugd niet.
Al dat ontevreden gepraat wat ik in de discussie hierboven van een aantal personen lees polariseert onze samenleving. Iets wat een aantal politici nastreven in hun streven naar aandacht en macht: "verdeel en heers" en er zijn er nog steeds die erin trappen.
Het nadeel is dat het de focus afwend van zaken die heel acuut zijn, ons klimaat en milieu. Straks vechten we allemaal om de aandacht en het gelijk maar ondertussen staan onze huizen onderwater en ligt ons voedsel dood in de wei. Zullen we het verder hebben over duurzame kroeg praat? Dat is soms al lastig genoeg.
Bij mijn weten zijn er geen Europese steden met een stoomnetwerk, dus ik neem aan dat het verdeelde vermogen 100 procent elektrisch is.blissard schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:23:
@burne Is dit alleen het verbruik voor de opwekking van electriciteit?
Niet echt een sterke bijdrage van je, wat hebben echtscheidingen te maken met bevolkingsgroei. ?styno schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:36:
[...]
![]()
Groei brengt altijd ongewenste milieu effecten met zich mee, de groei van bevolking van Nederland wordt vooral, (+90%) veroorzaakt door immigratie.! Stop de immigratie = minder groei = minder uitdijen van steden = minder auto's = minder file = minder asfalt = meer groen
Een dooddoener om monddood te maken. Kan er ook wel gestopt worden met de CO2 obsessie alhier. De behandelingen hiervoor zitten in het standaard pakket.
----
Zo en nu ga ik verder met het installeren van mijn Panasonic KIT-Z25-TKE Etherea, lekker koel in de zomer en warm in de winter. Dit vooruitlopend op het stoppen van de salderingsregeling die eindig is. Verkopen van mijn stroom voor een grijpstuiver gaat niet gebeuren.
Hier een foldertje gevonden
[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 29-05-2019 09:02 ]
Je klaagt over het gebrek aan huurwoningen, dat je jaren ingeschreven staat en nog niet aan de beurt bent. Jij schuift dat allemaal op vluchtelingen/immigranten en geeft de overheid de schuld van dat alles, nou dat vind ik pas een zwakke bijdrage. Ik nam één ander getal, het aantal echtscheidingen (wat het aantal benodigde woningen per gezin verdubbeld), om aan te geven dat er meer dingen spelen waarom het zo moeilijk is om een huurwoning te vinden. In jouw magere reactie daarop zie ik niks waarom mijn argument 'niet echt sterk' zou zijn, alleen nog meer geklaag.Willie Wortel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:37:
[...]
Niet echt een sterke bijdrage van je, wat hebben echtscheidingen te maken met bevolkingsgroei. ?
De Panansonic is wel mooi
@klump4u "Het beleid" vind ik nogal een vaag begrip. Welk beleid bedoel je en hoe denk je dat het beter kan?
Is de link naar CBS is niet genoeg? Kun jij wel wat getallen geven voor jouw stelling over 'inburgering en huishoud'? Ik vermoed dat dit in het niets valt vergeleken met bijv. onderwijs/cultuur&wetenschap, de zorg en justitie en zelfs dat de posten milieu/klimaat, wegennet en defensie fors hoger zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:02:
Je vergeet de getalen hierbij te vermelden![]()
Vergeet overigens niet de kosten voor de inburgering en de "huishoud". Dan weten we allemaal weer waarvoor we belasting afdragen.
[ Voor 25% gewijzigd door styno op 29-05-2019 09:49 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Interessante stelling. Zou het ook echt zo zijn?Willie Wortel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:37:
[...]
Groei brengt altijd ongewenste milieu effecten met zich mee, de groei van bevolking van Nederland wordt vooral, (+90%) veroorzaakt door immigratie.! Stop de immigratie = minder groei = minder uitdijen van steden = minder auto's = minder file = minder asfalt = meer groen= betere lucht kwaliteit
. Om maar 1 zijstraat te noemen.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het binnen de Nederlandse landsgrenzen een negatief effect heeft op milieu.
Echter beginnen we gelukkig steeds meer wereldburgers te worden en die kunstmatige grenzen worden minder zwart-wit. Dat maakt dat immigratie gewoon een verhuizing is.
Stel we kijken naar milieu-effecten op heel Europa en we bekijken emigratie van Polen naar Nederland. Verwacht je dan nog een negatief milieu effect? Die mensen bestaan nu eenmaal.
In Nederland zijn veel zaken beter en efficienter geregeld dan in Polen. Ook strengere wetgeving omtrent milieu. Steden zijn sowieso efficienter en kunnen in potentie nog efficienter worden door de concentratie van mensen. Goed OV, geen (of minder) auto nodig. Van alles eenvoudig thuisbezorgd etc.. Werk dichtbij huis.
Ik vraag me dus wel af of verplaatsing van personen van plek A in Europa naar plek B in Europa, een negatieve milieuimpact heeft, zeker als op plek B de zaken beter geregeld zijn. Komt nog bij dat bij hogere welvaart het aantal kinderen per gezin afneemt.
Ik zie het dus eerder als verplaatsing van milieuimpact van Polen naar Nederland, maar ik verwacht wel dat die lager wordt. Een mogelijk tegenargument zou kunnen zijn dat het consumeren ook toeneemt door hogere welvaart met bijbehorende milieu-impact. Geen idee hoe de balans er uit ziet.
Moet emigratie van Limburg naar de Randstad dan ook gestopt worden? Is vergelijkbare casus toch?
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 29-05-2019 10:11 ]
Is het al zo erg, dat Limburgers de Randstad als ander land beschouwen?de Peer schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:53:
emigratie van Limburg naar de Randstad
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En andersom net zo goed ;-). Toevallig ben ik zelf 2 jaar terug verhuisd naar Limburg en ik ervaar dat ook wel als een emigratie moet ik zeggenProton_ schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:11:
[...]
Is het al zo erg, dat Limburgers de Randstad als ander land beschouwen?
Hoewel deze post totaal niet met duurzaamheid te maken heeft, wil ik toch graag even op dit punt reageren:de Peer schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:53:
[...]
Echter beginnen we gelukkig steeds meer wereldburgers te worden en die kunstmatige grenzen worden minder zwart-wit. Dat maakt dat immigratie gewoon een verhuizing is.
Ik vraag me ten zeerste af of we meer wereldburgers worden. Naar mijn bescheiden mening hebben mensen behoefte aan het bij een bepaalde groep horen, Iedereen heeft een eigen identiteit en normen- en waardenpatroon, historisch, cultureel e/o religieus gevormd. Ik geloof niet dat er een moment komt dat alle mensen op deze planeet zich wereldburger voelen. De opkomst van populistische partijen bevestigt dat voor mij.
[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 29-05-2019 10:31 ]
Achja je zult altijd regionale verschillen houden, net zoals we provincies hebben. De globalisering is al lang geleden in gezet en er zijn al hele grote stappen gemaakt. Zoveel mensen die internationaal werken, engels als voertaal is al lang gemeengoed in het bedrijfsleven. En kijk eens naar Europa, dat gaat echt wel langzaam maar gestaag richting 1 echte unie. Stiekem is alles al veel meer geintegreerd dan vele mensen door zullen hebben. De verschillen tussen landen zullen steeds kleiner worden.Cranberry schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:29:
[...]
Hoewel deze post totaal niet met duurzaamheid te maken heeft, wil ik toch graag even op dit punt reageren:
Ik vraag me ten zeerste af of we meer wereldburgers worden. Naar mijn bescheiden mening hebben mensen behoefte aan het bij een bepaalde groep horen, Iedereen heeft een eigen identiteit en normen- en waardenpatroon, historisch, cultureel e/o religieus gevormd. Ik geloof niet dat er een moment komt dat alle mensen op deze planeet zich wereldburger voelen. De opkomst van populistische partijen bevestigt dat voor mij.
Persoonlijk voel ik me ook meer Europeaan dan Nederlander eigenlijk. Ik verwacht dat elke nieuwe generatie dat nog meer zal hebben.
De populistische partijen waren nog altijd in de minderheid bij de recente verkiezingen (europa). Het heeft natuurlijk tijd nodig, verandering.
We zullen ons uiteindelijk toch als sterke partij moeten opstellen tegenover VS en China. Dat schept dan weer een band en gezamenlijk doel.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 29-05-2019 10:44 ]
Ik kom zelf ook uit de Achterhoek, je moest eens weten hoe vaak ze in de Randstad vergeten dat er ook nog een achterland is.Proton_ schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:11:
[...]
Is het al zo erg, dat Limburgers de Randstad als ander land beschouwen?
Je moest eens weten hoe erg ze binnen de grachtengordel van A'dam niet door hebben wat in de buitenwijken van diezelfde stad speelt. Die lui zijn compleet losgeslagen van de realiteit.Erasmo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:39:
Ik kom zelf ook uit de Achterhoek, je moest eens weten hoe vaak ze in de Randstad vergeten dat er ook nog een achterland is.
Jaja en allochtonen en laagopgeleide tokkies zijn er zeker weer schuldig aan etc...Megalodon_67 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:58:
[...]
Je moest eens weten hoe erg ze binnen de grachtengordel van A'dam niet door hebben wat in de buitenwijken van diezelfde stad speelt. Die lui zijn compleet losgeslagen van de realiteit.
Dat is beslist geen doordraaien.Megalodon_67 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 01:27:
Amsterdam draait doorrr... houtstook gaat ook aangepakt worden, in eerste instantie nog met bewustwordingscampagnes. Zie pagina 39 van deze PDF Actieplan Schone Lucht.
Gisteren kwam het advies van het PBL aan kabinet: om de luchtkwaliteit fors te verbeteren is het veruit het meest effectief om houtstook aan te pakken. Het volgende keiharde bewijs hoe vervuilend houtstook is en dat het besef hiervan rap groeit.
https://www.pbl.nl/nieuws...g-luchtkwaliteit-tot-2030
Dit staat dus nog geheel los van het wel of niet duurzame karakter van houtstook, de vervuilende en daarmee lokaal zeker ook gezondheidsschadende effecten zijn onweerlegbaar aanwezig.
[ Voor 12% gewijzigd door marklinfan op 29-05-2019 12:43 ]
YouTube: Wie sjoen os Limburg is by Sjef Diederen
Ik weet niet of je de tekst door de Google-vertaler kan halen. Zie het maar als een uitdaging
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik was laatst in Brunssum aan het werk voor defensie.
Werd haast vergast door de kerosine luchten van de Awacs die in Geilenkirchen landen op de nato basis.
Dus zo sjoen is limburg niet
(kan je ook verder weinig aan doen denk ik)
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2019 13:08 ]
Dat ontken ik niet, het is beslist heel belangrijk hoe goed de stoker weet hoe het moet en hoe zijn uitrusting en brandstoffen is. Ook ik ken in de buurt een stoker, buren van vrienden, die de kachel altijd heeft branden ook overdag, en je kan nooit rook waarnemen.Megalodon_67 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:51:
@marklinfan. Ligt eraan hoe gestookt wordt, maar daar is al een heel topic over volgeschreven. Zelf stook ik niet en heb incidenteel last van de rook van de kachel van mijn buren als ik mijn slaapkamer wil luchten met open raam. Maar een poos geleden heb ik een kachel bekeken bij vrienden en het is ongelooflijk hoeveel intense hitte één rustig brandend blok hout genereerde als de kachel al een tijd op temperatuur was. Een deel van de vlammen waren zelfs blauw, dat geeft toch aan dat er behoorlijk efficiënt gestookt wordt.
De eerste maatregelen die het PBL doorgerekend heeft zijn ook het instellen van emissie-eisen en controle daarop, waardoor bv slecht brandhout en oude kachels niet meer bruikbaar zijn. En voor ongefilterde systemen bv een limit aan dagen en uren waarop deze gebruikt mogen worden.
Feit blijft dat zelfs een automatische pelletkachel enorm veel meer fijnstof uitstoot dan bv een gasgestookte CV ketel.
Weer geen woord over het volslagen zinloze tabaksrookverspreiden.marklinfan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:41:
[...]
Gisteren kwam het advies van het PBL aan kabinet: om de luchtkwaliteit fors te verbeteren
Hout- en pelletkachels hebben nog een doel.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Probleem is dat je de uitstoot van een pelletkachel niet kunt vergelijken met een techniek die je wilt uitfaseren (Amsterdam wil volledig aardgasloos worden) en op basis daarvan maar als niet haalbaar acht. Het is niet dat het directe alternatief, het Amsterdamste warmtenet, zo schoon en duurzaam (verbranding gas en afval) is.marklinfan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:57:
[...]
Feit blijft dat zelfs een automatische pelletkachel enorm veel meer fijnstof uitstoot dan bv een gasgestookte CV ketel.
Dat er emissie-eisen komen voor hout/biomassastook is alleen maar goed. Een verbod is niet wenselijk. Al is het alleen al omdat er gebouwen (of woonschepen) zijn welke weinig andere opties hebben.
Valt wel mee. Tegenwoordig zijn die op zoek naar houtkachels, hier in de omgeving. Die stinken pas.AUijtdehaag schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:53:
@Schinnen-groen
Ik was laatst in Brunssum aan het werk voor defensie.
Werd haast vergast door de kerosine luchten van de Awacs die in Geilenkirchen landen op de nato basis.
Dus zo sjoen is limburg niet
(kan je ook verder weinig aan doen denk ik)
Het geluid is wel vervelend en de uitstoot van die krengen is enorm. Ik heb de foto's ervan.
Misschien toch tijd om wat modernere motoren aan te schaffen voor dat spul. Dat was een tijd gelden wel de planning, maar ik zie nog steeds de zwarte slieren uit de turbines komen.
Was dat op de basis zelf? Ik ben daar jarenlang regelmatig op bezoek geweest. Daar zaten wat stagiaires van mij.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Aan de kranenpool.
Staan allemaal "antieke" luchtdrogers, om de hallen droog te houden.
Is het daar al schoon dan? was toch allemaal vervuild met benzeen, asbest en chroom 6?AUijtdehaag schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:20:
@Schinnen-groen
Aan de kraanenpool.
Staan allemaal "antieke" luchtdrogers, om de hallen droog te houden.
Haha, daarom misschienAUijtdehaag schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:05:
@klump4u
Geen idee.
Heb ook weinig mensen gezien daar.
Zozo. flink wat documenten.
"onze" installaties staan er ook in...
Ook die van Eygelshoven
Ik ga eens lezen.
Maar weer "on"topic.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2019 14:30 ]
Blijkbaar zijn er toch nog veel mensen ontevreden in dit land, dus hebben we het wel allemaal zo goed?WoudseHoeve schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:59:
[...]
We hebben het nog nooit zo goed gehad ... maar het beleid deugt niet, iets van de beste stuurlui staan aan wal?
Ik vind het toch wel steeds meer onveiliger, onvriendelijker en onpersoonlijker worden hier.
Blijkbaar voelen die mensen dat zo en uiten ze zich op een manier die jou niet bevalt. Het is toch een vrij land hier?Al dat ontevreden gepraat wat ik in de discussie hierboven van een aantal personen lees polariseert onze samenleving. Iets wat een aantal politici nastreven in hun streven naar aandacht en macht: "verdeel en heers" en er zijn er nog steeds die erin trappen.
Er zijn ook mensen die het milieu en klimaat minder belangrijk vinden.Het nadeel is dat het de focus afwend van zaken die heel acuut zijn, ons klimaat en milieu. Straks vechten we allemaal om de aandacht en het gelijk maar ondertussen staan onze huizen onderwater en ligt ons voedsel dood in de wei.
Misschien moet het wel eens goed fout gaan met het milieu en klimaat zodat de aardbol zichzelf kan herstellen.
Heb me ook afgevraagd waarom die AWACS E3's niet zijn uitgerust met modernere motoren, die krijsende JT3D's zijn alweer 61 jaar oud en zijn al lang niet meer toegestaan op niet-militaire vliegvelden. De KC-135 tanker die net als de E3 is gebaseerd op de Boeing 707 (die volgens mij ook regelmatig op Geilenkirchen te zien is) heeft dan weer wel modernere motoren gekregen.Schinnen-groen schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:15:
Valt wel mee. Tegenwoordig zijn die op zoek naar houtkachels, hier in de omgeving. Die stinken pas.![]()
Het geluid is wel vervelend en de uitstoot van die krengen is enorm. Ik heb de foto's ervan.
Misschien toch tijd om wat modernere motoren aan te schaffen voor dat spul. Dat was een tijd gelden wel de planning, maar ik zie nog steeds de zwarte slieren uit de turbines komen.
Was dat op de basis zelf? Ik ben daar jarenlang regelmatig op bezoek geweest. Daar zaten wat stagiaires van mij.
Maar stil zal een radarvliegtuig niet snel worden.
[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 29-05-2019 15:48 ]
Kerosine is vrijgesteld van accijns. Benzine is goedkoper dan kerosine (want minder schoon) maar de belasting erop maakt het verschil..Proton_ schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:45:
Kerosine is te goedkoop
Maar stil zal een radarvliegtuig niet snel worden.
Ik woon in de buurt van Schiphol (ik zie ze vliegen vanaf hier, maar ik hoor ze niet, want ik woon haaks 3.5 kilometer van de polderbaan af..).
Een enkele keer komt er een vreemd vliegtuig langs. Vorig jaar een Tupolev 154. Op dat moment valt je eigenlijk pas weer op dat moderne verkeersvliegtuigen een stuk stiller geworden zijn. Een ontwikkeling die volledig voorbij gegaan is aan militaire vliegtuigen. Wat eigenlijk gek is, want wat is enger dan een radar-vliegtuig? Een radarvliegtuig wat je niet ziet en hoort..
De E3 die Limburg wakker houdt is een omgebouwde 707 met inefficiënte, vuile motoren uit de jaren 60. Dat zie je mooi aan de vier bruine rookpluimen bij het opstijgen:

https://www.google.com/ma...378676,458m/data=!3m1!1e3
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2019 12:18 ]
6 aan de grond en 11 in de lucht, waren er 18 maar een is verongelukt in Griekenland meen ik.AUijtdehaag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:17:
@burne Het zijn er wel een paar.
https://www.google.com/ma...378676,458m/data=!3m1!1e3
Nadat ze niet meer voldoen, breng je ze netjes naar het milieu park. Toch?
Hier niet meer!
Een "lege" batterij heeft meestal nog maar een spanning van 1,1-1,2V, soms iets hoger. Dat betekent dat er nog aardig wat energie in dat ding zit en dat gooi je dan weg.
Omdat ik veel hobby met LED's en zonnepaneeltjes was ik blij verrast toen ik op een forum de "Joule thief" tegenkwam. Dat is een kleine schakeling van 3 componenten die de spanning van een lege batterij meer dan verdubbeld. De geleverde spanning is niet constant, maar ziet er een beetje uit als piekjes. LED's hebben daar geen moeite mee. Zeker als die piekjes meer dan 200-duizend keer per seconde worden afgegeven. Geen flikkerende LED, dus.
Lang verhaal kort: ik heb hier een 10 meter lange LED string branden op één verbruikte AA batterij en hij geeft nog redelijk licht ook. Het aardige is dat die schakeling ook nog wel een weekje blijft werken.
Het zijn natuurlijk wel van die kleine LED-jes aan een koperdraad, maar ze zijn er ook meer voor sfeerverlichting en leuk op bijvoorbeeld de kinderkamer of achter je kast of TV. Voor o.a. de Kerstdagen ga ik deze gebruiken als nieuwe verlichting en kunnen de oude LED-strings even pauzeren.
De tweede en derde groep oude batterijen, die uit notebooks en smart phones (m.n. type 18650 en bijv. oude Nokia batterijen van 3,7V), gebruik ik in combinatie met kleine zonnepaneeltjes als nacht-buitenverlichting. Overdag wordt de batterij opgeladen. Uiteraard ook weer met LED's. Als behuizing kan je van alles gebruiken wat ook maar redelijk licht doorlatend is. In hoofdzaak wegwerpverpakkingen: pindakaaspotten, plastic flessen, doorzichtige emmertjes, etc..
Pas als ze het echt niet meer doen, gaan ze naar het milieu park.
De schakeling voor de tuinverlichting bestaat ook maar uit een 4-tal componenten, buiten de oude batterij en een ca. 6V zonnepaneeltje.
Je bedoelt natuurlijk accu's.......
Wil je dan ook de juiste benaming gebruiken?
Doe het dan wel echt goed: een batterij is een aantal gekoppelde cellen. Dit kunnen primaire cellen zijn (niet oplaadbaar) of secundaire cellen (wel oplaadbaar).Vuiltje schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:53:
Batterijen kan je niet opladen!
Je bedoelt natuurlijk accu's.......
Wil je dan ook de juiste benaming gebruiken?![]()
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Er zijn ondertussen toch ook oplaadbare batterijen die langer tussen de 1,4-5V blijven?Schinnen-groen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:39:
Batterijen wie heeft ze niet. Zaklampen, speelgoed, afstandsbedieningen, smart phones, etc. Je gebruikt het liefst oplaadbare varianten maar die leveren maar ca. 1,2V (vlak na het opladen zijn ze 1,5v, maar niet lang) en dat is vaak een te lage spanning. Zeker als je meer dan eentje nodig hebt.
Nadat ze niet meer voldoen, breng je ze netjes naar het milieu park. Toch?
Hier niet meer!
Een "lege" batterij heeft meestal nog maar een spanning van 1,1-1,2V, soms iets hoger. Dat betekent dat er nog aardig wat energie in dat ding zit en dat gooi je dan weg.
Omdat ik veel hobby met LED's en zonnepaneeltjes was ik blij verrast toen ik op een forum de "Joule thief" tegenkwam. Dat is een kleine schakeling van 3 componenten die de spanning van een lege batterij meer dan verdubbeld. De geleverde spanning is niet constant, maar ziet er een beetje uit als piekjes. LED's hebben daar geen moeite mee. Zeker als die piekjes meer dan 200-duizend keer per seconde worden afgegeven. Geen flikkerende LED, dus.
Lang verhaal kort: ik heb hier een 10 meter lange LED string branden op één verbruikte AA batterij en hij geeft nog redelijk licht ook. Het aardige is dat die schakeling ook nog wel een weekje blijft werken.
Het zijn natuurlijk wel van die kleine LED-jes aan een koperdraad, maar ze zijn er ook meer voor sfeerverlichting en leuk op bijvoorbeeld de kinderkamer of achter je kast of TV. Voor o.a. de Kerstdagen ga ik deze gebruiken als nieuwe verlichting en kunnen de oude LED-strings even pauzeren.
De tweede en derde groep oude batterijen, die uit notebooks en smart phones (m.n. type 18650 en bijv. oude Nokia batterijen van 3,7V), gebruik ik in combinatie met kleine zonnepaneeltjes als nacht-buitenverlichting. Overdag wordt de batterij opgeladen. Uiteraard ook weer met LED's. Als behuizing kan je van alles gebruiken wat ook maar redelijk licht doorlatend is. In hoofdzaak wegwerpverpakkingen: pindakaaspotten, plastic flessen, doorzichtige emmertjes, etc..
Pas als ze het echt niet meer doen, gaan ze naar het milieu park.
De schakeling voor de tuinverlichting bestaat ook maar uit een 4-tal componenten, buiten de oude batterij en een ca. 6V zonnepaneeltje.
Zelf gebruik ik Eneloop batterijen en die van Ikea zijn volgens mij van hetzelfde soort (alleen zonder dit merk). Het betreft de AA en de AAA types. De spanning zakt al snel naar de 1,2 V.Erasmo schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:37:
[...]
Er zijn ondertussen toch ook oplaadbare batterijen die langer tussen de 1,4-5V blijven?
Ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was van recente ontwikkelingen. Heb je een merk of type voor die batterij?
Gelukkig ligt er op Skiworld in Landgraaf ook al een beetje PV.
Heeft iemand een tip waar ik een micro inverter kan kopen ?
Er staat het een en ander op ALiExpress
Maar wellicht is er in EU iets vergelijkbaars te vinden
[ Voor 6% gewijzigd door Woodski op 01-06-2019 22:42 ]
Dat is inherent aan de chemie van de batterij, dus je gaat nooit een NiMH-cel vinden met een belaste spanning van 1.5 volt.Schinnen-groen schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:25:
[...]
De spanning zakt al snel naar de 1,2 V.
Lithium FeP = 3.2V tot 3.5 V
Lithium Ion/Polymer = 3.7 to 4.2 V
NiCd or NiMh = 1.2 V
Lood/Lood = 2.1 V
Zink Koolstof of Zink Mangaandioxide ('alkaline') = 1.5 V
De enige echte oplossing is apparaten kopen die rekening houden met de afwijkende eigenschappen van NiCD en NiMH.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8
De beste oplossing hangt af van je budget en de rest van je systeem (datasheet?).
Wellicht is een Enphase of APS micro een oplossing.
Die gridfit 250 was perfect als ie niet steeds stuk ging
Het moet dus vooral goedkoop worden
Nieuw wordt flink overgedimensioneerd omdat 72 cells panelen (wel 6") inmiddels de 400 Wp aantikken. Een omvormer is dan ~€150.
Als je drie of meer panelen hebt, kan je ze beter aan een stringomvormer hangen voor €380.
Geweldig, helaas zie je dat hier bijna niet.Maasluip schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:54:
Kwam ik vandaag toevallig met de trein langs. Wat doe je als je helling in een zandafgraving hebt? Nou, een 11 MW zonnepark op leggen natuurlijk.
Gelukkig ligt er op Skiworld in Landgraaf ook al een beetje PV.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Jij trapt er dus ook in.Willie Wortel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:37:
Een dooddoener om monddood te maken.
Even waar het originele bericht om ging:
"We hebben het nog nooit zo goed gehad ... maar het beleid deugt niet, iets van de beste stuurlui staan aan wal?"
Uit context trekken is een goed voorbeeld van het de polarisatie.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Helemaal mee eens.burne schreef op zondag 2 juni 2019 @ 00:21:
[...]
Dat is inherent aan de chemie van de batterij, dus je gaat nooit een NiMH-cel vinden met een belaste spanning van 1.5 volt.
Lithium FeP = 3.2V tot 3.5 V
Lithium Ion/Polymer = 3.7 to 4.2 V
NiCd or NiMh = 1.2 V
Lood/Lood = 2.1 V
Zink Koolstof of Zink Mangaandioxide ('alkaline') = 1.5 V
De enige echte oplossing is apparaten kopen die rekening houden met de afwijkende eigenschappen van NiCD en NiMH.
Voor LED's is het probleem minder, want die zijn stroom gestuurd. Volgens mij gaf je dat ook al ergens aan.
Voor kleine stromen zet ik vaak de LM317t in, of een Buck als het niet anders kan. Dan heb je een simpele stroombron en redelijk onafhankelijk van de voedingsspanning.
Vroeger zette ik in op zelfbouw low-cost power banks, maar die schakelen al snel af bij een te lage stroomsterkte. En dat is nu net precies wat ik niet wil.
Wanneer ik meer licht nodig heb, dan gebruik ik de zonnepaneel-accu combi; geschakeld met PIR.
tag @Willie Wortel er ook even in, dan kan hij ook antwoorden. En je chargeert zn voorgaands posts.JeroenH schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:17:
Willie Wortel's standpunt is toch duidelijk? Blader maar door zijn posts. Al onze problemen komen door immigratie.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Met de tweede zin ben ik het eens, met de eerste zin helemaal niet.burne schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:38:
Ik stop met dit topic. Ik ben het offtopic geleuter over immigranten en vluchtelingen meer dan zat.
Kom op, joh!
Als alternatief voor lowcost powerbanks kan je losse cellen met bescherming tegen over- en onderladen kopen:
https://www.nkon.nl/recha...00mah-li-ion-battery.html
Je hebt zelfs cellen met ingebouwde USB lader (per 2):
https://www.batteryking.n...,-2-stuks-%7C-detail.html
Nauwelijks.Atomic2005 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:24:
[En je chargeert zn voorgaands posts.
Ik gebruik de LM317T als stroombron voor de LED's. Je hebt een punt dat een deel van de energie op gaat in warmte. Maar weer minder dan met een 7805 of zo.Proton_ schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:12:
@Schinnen-groen Een LM317 lijkt me niet zo geschikt voor low-power toepassingen? Het is een lineaire regelaar, dus het spanningsverschil gaat in warmte op.
Als alternatief voor lowcost powerbanks kan je losse cellen met bescherming tegen over- en onderladen kopen:
https://www.nkon.nl/recha...00mah-li-ion-battery.html
Je hebt zelfs cellen met ingebouwde USB lader (per 2):
https://www.batteryking.n...,-2-stuks-%7C-detail.html
Ik heb een paar "lege" powerbanks gekocht voor 2x18650 voor nog geen Euro en die werken perfect met 2x18650 uit oude notebooks.
Het probleem met de meeste powerbanks is dat ze zijn gebouwd voor een flinke stroom en onder de 100 mA schakelen ze vaak uit. Dat is heel frustrerend
Maar goed, je wilt als smartphone gebruiker natuurlijk dat de zaak snel wordt opgeladen en dan ligt de nadruk op bijv. QC3.0, etc.
Als ik 18650 cellen gebruik, of LiPo's uit oude mobieltjes, dan soldeer ik altijd een protectie circuit op die dingen. Mijn ervaring is dat erg veel van dat spul niet protected is.
Als enthousiaste LED zaklamp verzamelaar heb ik een hele verzameling van 18650 batterijen met/zonder protectie. Die MET een protectie-circuit passen vaak in de regel niet in zaklampen.
edit: Wat een geld voor zo'n protected USB batterij!
Er zijn een paar oplaadbare lithium batterijen tegenwoordig, nadeel is wel dat ze nog vrij aan de prijs zijn. Kentli en Tenavolt zijn een paar voorbeelden.Schinnen-groen schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:25:
[...]
Zelf gebruik ik Eneloop batterijen en die van Ikea zijn volgens mij van hetzelfde soort (alleen zonder dit merk). Het betreft de AA en de AAA types. De spanning zakt al snel naar de 1,2 V.
Ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was van recente ontwikkelingen. Heb je een merk of type voor die batterij?
[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 03-06-2019 08:04 ]
Sodeju, wat een geld. Doet me denken aan een van mijn zaklampen die gevoed wordt door een aantal Tenergy 10.000 mAh cellen. Die kostte ook een godsvermogen (en gingen snel stuk).Erasmo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 07:41:
[...]
Er zijn een paar oplaadbare lithium batterijen tegenwoordig, nadeel is wel dat ze nog vrij aan de prijs zijn. Kentli en Tenavolt zijn een paar voorbeelden.
Bedankt voor de info!
Nog even over de AA en AAA cellen van Ikea (Ladda). Uit een reportage over de batterijfabriek waar de Eneloops worden geproduceerd bleek dat waarschijnlijk ook de Ladda's hier vandaan komen. Iemand op youtube heeft aan beiden zeer uitgebreide metingen gedaan en die waren nagenoeg identiek. Die batterijen hebben zeer weinig zelfontlading. Het prijsverschil tussen beiden is enorm.
Oh trouwens, goed dat je zaklampen ter sprake brengt hier. Mijn vorige is verdwenen, ik moet nog een nieuwe bestellen voor ik vertrek.
[ Voor 35% gewijzigd door Erasmo op 03-06-2019 08:21 ]
Voor dagelijks gebruik (we hebben honden) vind ik de BLF Q8 een hele fijne lamp met veel en natuurlijk licht. Voor het kleinere werk en in en om de tent heeft de BLF A6 mijn voorkeur.Erasmo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:18:
Klopt, Ladda is goed spul. Heb zelf een paar setjes die al jaren in gebruik zijn. De zeer compacte usb-lader is ook erg fijn.
Oh trouwens, goed dat je zaklampen ter sprake brengt hier. Mijn vorige is verdwenen, ik moet nog een nieuwe bestellen voor ik vertrek.
Maar ik krijg nu zo meteen op mijn donder omdat hier een apart forum voor is
Wat gegevens: 55m² leefruimte, vloerverwarming, één verdieping met uitbreidingsmogelijkheden naar een tweede, raampartijen op zuiden minimaal, isolatie is richting BEN, verplichting voor investering in hernieuwbare energie. Alleenstaand, dus bijhorende beperkt gebruik warm water en stroom, geen vaatwasser, voorlopig ook geen wasser/droger, ik verkies ~22°C in de leefruimte. Waarschijnlijk wordt het ook een ventilatiesysteem type D.
De architect hield een warmtepomp voor ogen in combinatie met zonnepanelen maar na overweging adviseert om richting HR-ketel met zonneboiler te gaan. Zelf maakt het mij weinig uit hoe of wat, zolang het maar >10 jaren mee gaat met minmale onderhoudskosten, een niet te hoge instapkost heeft en niet binnen 10 jaren meer aan energie kost dan een optimale opstelling. Als het voordeliger is om PV-panelen met lucht/lucht warmtepomp te plaatsen voor mijn situatie, dan doe ik dat.
Ik hoop suggesties te krijgen waar ik wel of niet in moet trappen, want men zadelt me maar al te graag met een warmtepomp op. Echter sta ik open voor alles. Veel van de thema's zijn in aparte topics besproken maar ik zag geen verzameltopic, misschien ben ik hier wel goed terecht
Is het een tussenwoning (heb je buren?). Vraag is even hoe groot het warmteverlies is.
Als je bedenkt dat je een Panasonic lucht water warmtepomp 5KW in Frankrijk voor 2500 euro kan kopen dan weet je ook dat je teveel betaald als offerte incl installatie 10000 euro is bijvoorbeeld.
Ik zou verder gewoon elektrisch boilertje ophangen voor je tapwater verbruik gezien dat beperkt zal zijn, dan hou je het simpel. De installatie van warmtepomp wordt dan ook heel simpel, die kan dan rechtstreeks op de vloerverwarming verdeler, zou je met wat leeswerk zoals hier op tweakers nog zelf kunnen doen ook.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het is enkel de leefruimte die 55m² is, de technische ruimte is groot genoeg en er is nog een voorlopig onafgewerkte bovenverdieping. Het is een halfopen bebouwing.Skyaero schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:21:
55 m2 is niet heel veel. Heb je uberhaupt ruimte voor een boilervat?
Is het een tussenwoning (heb je buren?). Vraag is even hoe groot het warmteverlies is.
[ Voor 66% gewijzigd door Phuncz op 03-06-2019 21:56 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.