De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.960 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:16:
[...]

Als je het echt goed wil doen moet je dubbel instelbare knoppen hebben, voetventiel is alleen maar om af te sluiten en radiator weg te nemen, Schiinnengroen heeft geen voetventielen daarom zij ik dat hij gewoon met de knoppen kon regelen, misschien heeft hij zelfs wel dubbel instelbare knoppen.
Even los van het feit dat ik niet weet wat dubbel instelbare knoppen zijn: er zit gewoon een daaiknop op die radiatoren (waarschijnlijk de goedkoopste die worden geleverd, wist ik veel :( ) die je 5 keer rond moet draaien om de zaak te sluiten/te openen.

Op de badkamer regel ik inderdaad met de draaiknop (3/4 slag open) om ervoor te zorgen dat de temperatuur geen 20C of hoger gaat worden. Ooit eens gedacht om hier een thermostatische kraan op te zetten, maar ik weet niet of dit een goede oplossing zou zijn.

Op dit moment staat sinds vandaag de keteltemperatuur op 50C en het is in de kamer nog steeds dezelfde T. Wel zie ik op de temperatuurmeters dat, tegen de kunststof ramen, de temperatuur loopt van oost tot zuid (3 grote ramen) van resp/ 17.2C. 20,1C 18,7C. Dit zijn gemeten temperaturen met T-metertjes tegen de kunststof kozijnen, op de vensterbank.
De ruimtetemperatuur is rond de 20C en de thermoststaat van de CV (tegen de muur naar een onverwarmde gang) staat op 18,5C.
Zoveel verschillende T's in 1 ruimte. Je wordt er gek van :o

*Schinnen-groen heeft in zijn bescheiden woonkamer 5 T meters, buiten de CV thermostaat...*

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-10-2018 16:39 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

klump4u schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:16:
[...]

Als je het echt goed wil doen moet je dubbel instelbare knoppen hebben, voetventiel is alleen maar om af te sluiten en radiator weg te nemen, Schiinnengroen heeft geen voetventielen daarom zij ik dat hij gewoon met de knoppen kon regelen, misschien heeft hij zelfs wel dubbel instelbare knoppen.
Daar worden voetventielen vaak voor misbruikt i.d.d. maar je kan ze ook goed gebruiken om de radiatoren in te regelen i.p.v. met de knoppen, omdat daar toch iedereen aan zit. Dat is wat ik heb gehaald uit de CV-tuning, maar ik ben een vonkenboer, en geen CV-boer, dus heb geen scholing oid om daar op terug te vallen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Draadloos, met een tussen ruimte van 15cm 120kW laden met een rendement van 97%, bijna zo goed als met een kabel.....
https://www.technischweek...os-120-kw-laden/item12390

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 31-10-2018 15:12 . Reden: typo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:45:
Draadloos, met een tussen ruimte van 15cm 120kW laden megt een rendement van 97%, bijna zo goed als met een kabel.....
https://www.technischweek...os-120-kw-laden/item12390
Nog ff door ontwikkelen die techniek, dan kan ik de auto hier voor de deur zetten, en een van die spoelen achter de voordeur inbouwen en dan de auto laden, gezien ze moeilijk doen over een laadpaal in de stoep (gemeente grond) die aangesloten is op mijn MK.
Alleen dan de vraag wat er gebeurd al er een voetganger zich daar tussen door probeert te proppen.. })
(andre1973 heeft 1,5 stoeptegel en één trottoirband voor de deur liggen)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Andre1973 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:19:
[...]
Nog ff door ontwikkelen die techniek, dan kan ik de auto hier voor de deur zetten, en een van die spoelen achter de voordeur inbouwen en dan de auto laden, gezien ze moeilijk doen over een laadpaal in de stoep (gemeente grond) die aangesloten is op mijn MK.
Alleen dan de vraag wat er gebeurd al er een voetganger zich daar tussen door probeert te proppen.. })
(andre1973 heeft 1,5 stoeptegel en één trottoirband voor de deur liggen)
Het is op basis van inductie en resonantie.
Dus alleen als iemand met een stroom kring langs loopt met zelfde resonantie als de lader dan wordt er stroom opgewekt.

Zou kunnen dat ze de resonantie beveiligen met een feed back key zodat je alleen kan laden als de juiste auto er staat of als de auto in de data base gevonden wordt ( en je de rekeningen betaald :) )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Draadloos laden heeft grote voordelen (behalve gebruiksgemak): standaard galvanisch gescheiden (veiliger) en de aansluitspanning van de zender heeft niets meer te maken met die van de ontvanger.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

nog 2 kWh en ik zit op voor 2018 op de productie van Heel 2017!
Een ander die ik kan volgen zit er al overheen!

[ Voor 28% gewijzigd door Andre1973 op 31-10-2018 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Andre1973 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:40:
nog 2 kWh en ik zit op voor 2018 op de productie van Heel 2017!
Een ander die ik kan volgen zit er al overheen!
Oh, daar zat ik vorige maand al overheen. 2018 is een echt een super jaar wat PV betreft, bijna 10% meer opbrengst dan 2016 en 2017.
Deze maand was de vierde maand waar het opwek record werd verbroken (vanaf 2012).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:33:
@databeestje ik zou de max temp van de Cv verlagen naar 50 (omdat het kan), aangezien de condensatie temperatuur 53 graden is ....
Ik heb hem op 45 graden staan en dat gaat goed, de opstart tijd weet ik niet omdat de thermostaat dat netjes regelt.
Helaas heeft de AWB 2HR deze keuzes niet, er zijn 4 presets beschikbaar, en dit is de laagste. Er staat wel netjes in dat dit een condenserende ketel is en ik heb daar ook een afvoer voor.

Dit weekend maar even met een flap radiator folie gaan schermen in de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:33:
@databeestje ik zou de max temp van de Cv verlagen naar 50 (omdat het kan), aangezien de condensatie temperatuur 53 graden is ....
Ik heb hem op 45 graden staan en dat gaat goed, de opstart tijd weet ik niet omdat de thermostaat dat netjes regelt.
Is de houtgestookte cv installatie niet meer in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

drielp schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:28:
[...]
Is de houtgestookte cv installatie niet meer in gebruik?
Bij mij wel hoor, alles werkt weer goed. Gas-CV is backup, lage max temp zodat hij alleen in geval van nood aangaat .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben weer aan het pielen met mijn goudmijn aan data. Ik heb het voor elkaar om op basis van de cijfers in mijn enorme bak het warmteverlies van de woning te berekenen. Er zitten nog wat ruwe kantjes aan maar het concept werkt.

Hij berekend het verlies per ruimte en rekent ook het verlies van ruimte1 als "winst" in de bovenliggende ruimte door.

Mijn berekening tot dusverre per ruimte:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Ruimte: Bijkeuken           Warmte in: 0    Warmte uit: 124 
Ruimte: Schuur              Warmte in: 19   Warmte uit: 0 
Ruimte: Woonkamer / Keuken  Warmte in: 0    Warmte uit: 679 
Ruimte: Hal / Toilet        Warmte in: 0    Warmte uit: 371 
Ruimte: Badkamer            Warmte in: 30   Warmte uit: 240 
Ruimte: Onze slaapkamer     Warmte in: 0    Warmte uit: 51 
Ruimte: Kattenkamer         Warmte in: 405  Warmte uit: 153 
Ruimte: Waskamer            Warmte in: 0    Warmte uit: 119 
Ruimte: Hal / Overloop      Warmte in: 0    Warmte uit: 137 
Ruimte: Washok / Toilet     Warmte in: 0    Warmte uit: 116 
Ruimte: Kantoor             Warmte in: 0    Warmte uit: 398 
Ruimte: Kamer Kevin         Warmte in: 0    Warmte uit: 125 
Ruimte: Inloopkast          Warmte in: 0    Warmte uit: 125 
Ruimte: Hal / Overloop      Warmte in: 0    Warmte uit: 68 
Ruimte: Kruipruimte         Warmte in: 8    Warmte uit: 0 
Ruimte: Vliering            Warmte in: 45   Warmte uit: 51 

totale warmteverlies: 2250

De "Winst" voor de kattenkamer klopt nog niet, die is berekend over 45m2 van het plafond, de overgebleven 5m2 is voor de badkamer. Ik moet die 405W nog verdisconteren in het plafond/vloer van elke slaapkamer. ( of niet :*) )

In een aantal ruimtes heb ik helaas nog geen sensor, daar neem ik dezelfde waardes over als die ik gebruik in mijn excelsheet voor het warmteverlies.

Ik moet verder de code nog integreren dat de waarde elke minuut wordt berekend en daarna wordt opgeslagen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:16:
Ik ben weer aan het pielen met mijn goudmijn aan data. Ik heb het voor elkaar om op basis van de cijfers in mijn enorme bak het warmteverlies van de woning te berekenen. Er zitten nog wat ruwe kantjes aan maar het concept werkt.

Hij berekend het verlies per ruimte en rekent ook het verlies van ruimte1 als "winst" in de bovenliggende ruimte door.

Mijn berekening tot dusverre per ruimte:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Ruimte: Bijkeuken           Warmte in: 0    Warmte uit: 124 
Ruimte: Schuur              Warmte in: 19   Warmte uit: 0 
Ruimte: Woonkamer / Keuken  Warmte in: 0    Warmte uit: 679 
Ruimte: Hal / Toilet        Warmte in: 0    Warmte uit: 371 
Ruimte: Badkamer            Warmte in: 30   Warmte uit: 240 
Ruimte: Onze slaapkamer     Warmte in: 0    Warmte uit: 51 
Ruimte: Kattenkamer         Warmte in: 405  Warmte uit: 153 
Ruimte: Waskamer            Warmte in: 0    Warmte uit: 119 
Ruimte: Hal / Overloop      Warmte in: 0    Warmte uit: 137 
Ruimte: Washok / Toilet     Warmte in: 0    Warmte uit: 116 
Ruimte: Kantoor             Warmte in: 0    Warmte uit: 398 
Ruimte: Kamer Kevin         Warmte in: 0    Warmte uit: 125 
Ruimte: Inloopkast          Warmte in: 0    Warmte uit: 125 
Ruimte: Hal / Overloop      Warmte in: 0    Warmte uit: 68 
Ruimte: Kruipruimte         Warmte in: 8    Warmte uit: 0 
Ruimte: Vliering            Warmte in: 45   Warmte uit: 51 

totale warmteverlies: 2250

De "Winst" voor de kattenkamer klopt nog niet, die is berekend over 45m2 van het plafond, de overgebleven 5m2 is voor de badkamer. Ik moet die 405W nog verdisconteren in het plafond/vloer van elke slaapkamer. ( of niet :*) )

In een aantal ruimtes heb ik helaas nog geen sensor, daar neem ik dezelfde waardes over als die ik gebruik in mijn excelsheet voor het warmteverlies.

Ik moet verder de code nog integreren dat de waarde elke minuut wordt berekend en daarna wordt opgeslagen.
Martin, ik heb het deze gegevens nu al een aantal malen bekeken, maar zonder wat meer technische onderbouwing/uitleg, snap ik er heel erg weinig van.
Enlighten me, please >:)

*Schinnen-groen worstelt met de begrippen hoe, waarmee en eenheden*

*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Naast duurzaam beleggen, zonnepanelen etc; ook maar eens geïnvesteerd in Patreon. Een kanaal dat altijd op zijn minst een glimlach op mijn gezicht weet te toveren. Heerlijke Britse humor en een flinke dosis positiviteit. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Roamor op 16-11-2018 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Een gekke vraag, misschien, maar het is ten slotte de kroeg; rust er iets van copyright, trademark, merkenrecht of wat dan ook op het testbeeld? Ik kan daar helemaal niets over vinden. Het testbeeld is in 1966 voor Philips door een Deense technicus ontworpen, waarna Philips er de PM5544 testbeeldgenerator mee bouwde. Dat is al een flinke tijd geleden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Roamor schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:00:
Naast duurzaam beleggen, zonnepanelen etc; ook maar eens geïnvesteerd in Patreon.[..]
Volgens mij bedoel je Fully Charged. Patreon is geen kanaal maar de payment-handler achter premium content.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
burne schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:12:
Volgens mij bedoel je Fully Charged. Patreon is geen kanaal maar de payment-handler achter premium content.
...maar omdat Patreon 10-15 % van alle betalingen pakt zou je kunnen zeggen dat je ook in Patreon geïnvesteerd hebt ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dunklefaser schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:35:
[...]

Het "ecovat" systeem lijkt me niet bedoelt voor particulieren, eerder voor grotere gebouwen / hele wijken (Heb je het plaatje bekeken?). - Het is niets voor in je tuin!
De opslag van thermische energie vind in een groot watervat (buffervat) plaats (enkele honderd? m³) tot max. 90°C. - Hoe ze de tank isoleren? En de gelaagdheid waarborgen? Geen idee - maar ze claimen wel minder dan 10% energieverlies over 6 maanden bij 90 °C. Ik zie helaas geen referenties naar technische rapporten die dit ondersteunen.
Verder nog geen enkel (proef)project gerealiseerd, er wel iets voor 2019 gepland. Zie ook diverse artikelen voor meer technische details. (Zoeken op : kosten ecovat)
Gisteren op BNR the green quest toevallig voor het eerst hiervan gehoord. Het blijkt een wijksysteem te zijn tot 1000 woningen. Ondergrondse opslag is 30x30 meter. Externe validatie zou rond zijn en in Arnhem komt een eerste project voor 500 woningen. Ik heb geen verstand van dit soort techniek, maar het klonk veelbelovend, ook omdat ze niet alleen warmte- maar ook koudeopslag aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:41:
Een gekke vraag, misschien, maar het is ten slotte de kroeg; rust er iets van copyright, trademark, merkenrecht of wat dan ook op het testbeeld? Ik kan daar helemaal niets over vinden. Het testbeeld is in 1966 voor Philips door een Deense technicus ontworpen, waarna Philips er de PM5544 testbeeldgenerator mee bouwde. Dat is al een flinke tijd geleden.
Telefoontje naar Philips? ;)

Of hier eens zoeken:

https://books.google.nl/b...%20copyrighted%3F&f=false

[ Voor 23% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-11-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:57:
Gisteren op BNR the green quest toevallig voor het eerst hiervan gehoord. Het blijkt een wijksysteem te zijn tot 1000 woningen. Ondergrondse opslag is 30x30 meter. Externe validatie zou rond zijn en in Arnhem komt een eerste project voor 500 woningen. Ik heb geen verstand van dit soort techniek, maar het klonk veelbelovend, ook omdat ze niet alleen warmte- maar ook koudeopslag aankunnen.
Ik zoek bij dit soort projecten altijd naar de prijs per kWh opslagcapaciteit - het is altijd zo lastig om in te schatten hoe zinnig dit nou is tov andere vormen van energieopslag. Hoeveel warmte gaat erin, en hoeveel kost het om te bouwen en onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dreamvoid schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:20:
[...]

Ik zoek bij dit soort projecten altijd naar de prijs per kWh opslagcapaciteit - het is altijd zo lastig om in te schatten hoe zinnig dit nou is tov andere vormen van energieopslag. Hoeveel warmte gaat erin, en hoeveel kost het om te bouwen en onderhouden?
Eens. In het interview gaven ze aan een vrij hoge CAPEX (vanaf 5 miljoen oid) en zeer lage OPEX te hebben. Terugverdientijd ongeveer 15 jaar, met een gegarandeerde levensduur van 25 jaar (50 verwacht).

Hun eigen cijfers:
Den Haag – Trekvlietzone
100% duurzame warmte en koude voorziening met een Ecovat voor de Trekvlietzone in Den Haag.

805 woningen en ca. 8.000 m2 kantooroppervlak
Ecovat warmteopslag 2.655 MWh, 65.000 m3
Zonnecollectoren 4.000 kWth, 5.920 m2
ca. 2 MW thermisch levering
In ontwikkeling, start juni 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kijk hiermee kan je rekenen. 5920 m2 aan zonnecollectoren, die wekken circa 0.55 MWh per m2 op, oftewel dat klopt inderdaad (5920 x 0.55 = 3256 MWh per jaar, waarvan niet alles de opslag in hoeft. 5M euro CAPEX voor 2655 MWh opslag voor 25 jaar, dat is dus grofweg 60 EUR/MWh per jaar (=1 cyclus), voor het gemak even uitgaande van een nulrente en verwaarloosbare OPEX.

Dat valt me niet tegen eigenlijk. Dat is een enorme partij goedkoper dan warmte via electrificatie.

Op zichzelf is 60 EUR/MWh (of iets in die orde) nog niet 100% competitief met klassiek aardgas stoken (circa 30 EUR/MWh incl opslag/transport excl belastingen), maar dat hoeft niet eens - het grote winstpunt voor dit systeem is dat zo je de energiebelasting (32 EUR/MWh incl BTW) geheel ontwijkt - als ik het goed heb, is duurzame warmte daar op dit moment van vrijgesteld.

Voor de business case van dit project top, maar dat gaat natuurlijk wel een groot gat slaan in de overheidsfinancien als dit op grote schaal uitgerold wordt :)

Maar laten we wel zijn, als dit soort warmte + seizoensopslag werkelijk voor dat soort bedragen kan worden uitgerold, dan wordt de transitie naar duurzame warmte al een stuk makkelijker.

De seizoensopslag behoefte qua warmte (=nu de flexibele aardgas productie uit Groningen + de diverse gas opslagfaciliteiten) is voor heel Nederland ergens in de orde van 100 TWh, dus je zal wel een enorme hoop van dit soort ecovaten (40.000 als ik zo snel even reken) de grond in moeten slaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 21-11-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
Nou ja, je moet natuurlijk wel de 65000 m3 nog meerekenen. Als dat een kelder onder het gebouw is, dan zit daar wel een grote investering in. Dan lijkt een gewone wko efficiënter, die zou je ook met zonnepanelen kunnen voeden.

[ Voor 23% gewijzigd door blissard op 21-11-2018 22:37 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:36:
Nou ja, je moet natuurlijk wel de 65000 m3 nog meerekenen.
Die neem ik ook mee?

• blissard
Sorry, ik ben niet duidelijk. Ik bedoel het bouwvolume. Het is een gigantisch gebouw dathiervoor neergezet moet worden. Dat is als apart gebouw duur en kost veel bouwgrond en als kelder is het nog heel veel duurder

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik dit project Den Haag niet ken, is dat ecovat ondergronds of bovengronds?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dreamvoid schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:32:
Ik moet zeggen dat ik dit project Den Haag niet ken, is dat ecovat ondergronds of bovengronds?
Volgens de tekening zou dit ondergronds zijn. Ik had dit project ook nog niet eerder gezien tot ik op zoek ging naar cijfermateriaal.

https://www.technischweek...nergietransitie/item12178

[ Voor 13% gewijzigd door Edmin op 22-11-2018 09:48 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja dat zag ik ook op hun website.

Anyway, het gaat uiteindelijk om de kosten van deze dingen - kan je inderdaad zo'n ecovat + zonnecollectoren + de warmteleidingen bouwen voor 5m euro (en ben je idd vrijgesteld van energiebelasting), dan lijkt dat me een no-brainer. Is dat in de praktijk het dubbele dan is het andere koek. Er is maar 1 manier om daar achter te komen, en dat is bouwen en kijken wat het werkelijk kost.

Ik zie wel een aantal 'wishful thinking' aspecten langskomen:
De ene helft van de warmte voor een Ecovat wordt opgewekt door windstroom bij lage prijzen in te kopen en die met een warmtepomp (1 MWth) om te zetten in warmte
Veel succes daarmee, vooralsnog zijn ondanks meer windstroom de stroomprijzen alleen maar hoger geworden, of die lage prijzen er ooit komen is de vraag. Er zijn nl meer initiatieven die de hoop vestigen om die gedroomde kortdurende overschotten 'op te zuigen', en hoe meer er daarvan zijn, hoe kleiner de kans dat die kortdurende superlage prijzen er ook komen.
Om uit de kosten te komen, moet het systeem in ieder geval drie laadcycli per jaar halen.
Tenzij we de aarde 3x sneller om de zon kunnen laten draaien, is dat niet heel realistisch. De warmtevraag is nou eenmaal weersafhankelijk en dat betekent maar 1 cyclus per jaar.

Wel een duidelijke uiteenzetting over de zin/onzin van elektrificatie van de warmtevraag in dat artikel, overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 22-11-2018 10:06 ]

• blissard
Ik vind het wel lastig om de 65.000m3 voor me te zien hoor. De huidige opstelling is 20 m diep en 15 m doorsnede met een binnenvat van 1.500 m³. Om van daar naar 65.000m3 te gaan is constructief een gigantische schaalsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
blissard schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:44:
Ik vind het wel lastig om de 65.000m3 voor me te zien hoor. De huidige opstelling is 20 m diep en 15 m doorsnede met een binnenvat van 1.500 m³. Om van daar naar 65.000m3 te gaan is constructief een gigantische schaalsprong.
65.000 m3?

Dat is een ronde tank van 20 meter hoog (of diep) met een doorsnede van 65 meter. Technisch niet echt ingewikkeld, het hele Europoort-Boltek gebied staat vol met tanks. Maar om dit ondergronds te doen wordt wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@drielp het plaatje liet een ondergrondse tank zien inderdaad. Dat zie ik niet snel rendabel worden. Bovengronds kan misschien wel. Kunnen we de gashouder in de Binckhorst mooi herbestemmen. (Wel nog een stukje ophogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

blissard schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:44:
Dat past 7x in 1 TI- super tanker .....

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 23-11-2018 13:20 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

blissard schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:17:
@drielp het plaatje liet een ondergrondse tank zien inderdaad. Dat zie ik niet snel rendabel worden. Bovengronds kan misschien wel. Kunnen we de gashouder in de Binckhorst mooi herbestemmen. (Wel nog een stukje ophogen)
Ik denk dat een gas houder het gewicht van het water mogelijk niet zal houden.
Ondanks dat het geschikt is voor wat druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@WoudseHoeve nee, dat gaat die gashouder zeker niet houden. Is ook niet voldoende geïsoleerd. Maar was een beetje voor het idee over het formaat.
https://shie.nl/wp-conten...shTrekvl-vol-1024x797.jpg
Blijkbaar 60.000 m3 dus qua afmetingen goed vergelijkbaar

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 23-11-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Lastig - in zo'n 65.000 m3 warmtetank hou je (als ik die Ecovat mensen kan geloven) dus blijkbaar 2.655 MWh aan warmte vast. In een 65.000 m3 olietank sla je ongeveer 750.000 MWh aan energie op, en dat hoef je niet te isoleren. In een ondergrondse gasopslag van 65.000 m3 (@ 200 bar) sla je circa 125.000 MWh aan energie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:36
leuk: www.drawdown.org. 100 maatregelen met meeste CO2 impact

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BarryH schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:00:
leuk: www.drawdown.org. 100 maatregelen met meeste CO2 impact
En blijkbaar is "ORDER THE BOOK" het enige antwoord?

Change my view: Waarom is jouw post geen SPAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:11

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wanneer je deze lijst bekijkt is het eigenlijk een uitgemaakte zaak. De kosten zijn significant minder dan de opbrengsten. Zelfs al geloof je geen snars van alle klimaatstudies en dergelijke. Er ligt een duidelijke business case met een fantastisch rendement.

Dus er zijn weinig redenen om deze zaken niet door te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Defector op 29-11-2018 09:43 ]

• blissard
Leuke tabel, maar omdat de uitgangspunten (bijvoorbeeld olieprijzen) zo volatiel zijn, kunt je de cijfers niet als absoluut beschouwen. Er kunnen dus voldoende reden zijn om de voorgestelde maatregelen niet te nemen. Het is wel een mooie lijst van meer en minder efficiënte methodes van CO2 reductie.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 29-11-2018 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Leuk artikel met duidelijke toelichting waarom duurzame energie op dit moment prio heeft maar op termijn mogelijk wordt gecombineerd met focus op verlaging energie behoefte.

Zonnepanelen? Nee, isoleer eerst je huis: https://www.nrc.nl/nieuws...-de-eerste-winst-a2867732

[ Voor 7% gewijzigd door DJ^ op 01-12-2018 07:21 ]

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm,
Voor minder dan 15.000 euro halveer je de CO2-uitstoot van je huis. Je bespaart jaarlijks meer dan 1.000 euro op de energierekening.
Wat is "minder dan 15.000 euro". Voor 15.000 euro heb je ruwweg 15 kWp zonnepanelen die ruwweg 15.000 kWh opleveren. Zelfs als je niet saldeert en alleen maar de (maximale) terugleververgoeding van 11 cent neemt bespaar je dan € 1.650 per jaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Maasluip schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:08:
Hmm,

[...]

Wat is "minder dan 15.000 euro". Voor 15.000 euro heb je ruwweg 15 kWp zonnepanelen die ruwweg 15.000 kWh opleveren. Zelfs als je niet saldeert en alleen maar de (maximale) terugleververgoeding van 11 cent neemt bespaar je dan € 1.650 per jaar.
15kWp past niet op de gemiddelde woning in NL. Heb hier zo meteen met proppen 4700Wp liggen op Z en ZW (schuur). Alleen nog een stuk N over. dat gaat ook wel vol op een dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:56
Vandaag het 3e jaar rondgedraaid met de L/W warmtepomp. 1ste jaar, 2100kWh verbruikt, 2e jaar 2300 en afgelopen jaar net geen 2100. Dat valt me alles mee, lekker stabiel en een beetje lager dan verwacht.

Het is nooit koud in huis, we hebben altijd warm water en niemand klaagt over geluidsoverlast, wat moet je nog met gas :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als tegengas bij al die duizenden m3 en kWh's die ik hierboven tot mij heb genomen, weer een beetje naar de wat kleinere besparingen: de Kerstverlichting.

Vorig jaar heb ik o.a. een buitenverlichting als cadeau gekregen van 57 W. Dat zag er schitterend uit langs het huis en stookte in het feestseizoen ruim 52 kWh aan zonne-energie op (we hadden 120 kWh "overproductie").

Dit jaar gaan we het anders aanpakken. Via o.a. de Chinese site Banggood lagen hier nog een aantal 5m lange LED-verlichtingen die gestookt worden op 3xAA en een fraai stukje Kerstverlichting gaven. Alle varianten: van koud-wit, warm wit tot RGB.
Verder heb ik in het afgelopen jaar wat zelfbouw powerbanks in elkaar gezet met veel oude 18650 batterijen uit afgedankte laptop voedingen en wat DIY printjes uit het land van de rijzende zon.

Met wat verloopstekkertjes kunnen die o.a. prima worden gebruikt voor de Kerstverlichting voor de komende periode (mits 4-5V natuurlijk).

Een 10 Ah powerbank geeft aan een 5m lange LED reeks ongeveer voor 4 dagen (24 uur p.d.) power.
Daarna gaat die weer aan de lader die gevoed wordt door een PV-accu systeem.
Ook de verlichting van onze Kerstboom wordt op deze manier geregeld. (boompje that is..).

Momenteel liggen hier 6 powerbanks met een capaciteit van 5...20 Ah per stuk. Genoeg energie dus voor de komende feestdagen.
Het streven is om deze feestdagen in ieder geval volledig op zonne-energie te gaan draaien.
Dit voor zowel de buiten- als de binnenverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
DJ^ schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 07:20:
Leuk artikel met duidelijke toelichting waarom duurzame energie op dit moment prio heeft maar op termijn mogelijk wordt gecombineerd met focus op verlaging energie behoefte.

Zonnepanelen? Nee, isoleer eerst je huis: https://www.nrc.nl/nieuws...-de-eerste-winst-a2867732
Investeren in besparing is idd bijna altijd het zinnigst, maar ook het minst leuk.

Dit was ook de onverwachte uitkomst van de eerste twee fases van het ETS (2005-2012) - in plaats van al die mooie voorspellingen over een investeringsgolf in groene opwek, werden de CO2 targets domweg gehaald door besparing, en zat de complete bouw-industrie van duurzame projecten in zak en as.

Belangrijk ook is dat isolatie van je huis precies dat energieverbruik vermindert dat het allermoeilijkste/duurste op te lossen is met duurzame opwek/transport/opslag: de warmte vraag op koude, donkere dagen. Niet alleen bespaar je kilowatturen, je bespaart de meest schadelijke kilowatturen.

[ Voor 37% gewijzigd door Dreamvoid op 03-12-2018 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En dan vind je ineens bij toeval de API's van Plugwise die alle mogelijke data ( nagenoeg realtime ) ophoest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<items type="array">
   <appliance>
      <mac>000D6F000099554F</mac>
      <id>1</id>
      <name>Audiomeubel</name>
      <power>60</power>
   </appliance>
</items>

Die API doet precies wat ik wil met mijn domoticadata. Die had ik jaren willen vinden... Nu heb ik nog maar 6 pluggen over terwijl ik er 18 heb gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Heeft iemand hier goede ervaringen of tips voor indoor CO2 sensors? Ik zag wel een paar op Aliexpress staan, daar zijn ze een stuk breder te vinden dan de bol.com.

Zo kwam ik onder andere de volgende tegen die ook rs485 en outputs heeft, voor de som van een euro of 105.

Zo te zien kan daar ook ventilatie mee gestuurd worden, en dat is wellicht interessant voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op maandag 10 december 2018 @ 07:31:
Heeft iemand hier goede ervaringen of tips voor indoor CO2 sensors? Ik zag wel een paar op Aliexpress staan, daar zijn ze een stuk breder te vinden dan de bol.com.

Zo kwam ik onder andere de volgende tegen die ook rs485 en outputs heeft, voor de som van een euro of 105.

Zo te zien kan daar ook ventilatie mee gestuurd worden, en dat is wellicht interessant voor later.
Netatmo ?
Daar kan elke sensor dat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
databeestje schreef op maandag 10 december 2018 @ 07:31:
Heeft iemand hier goede ervaringen of tips voor indoor CO2 sensors?
Let goed op met gassensoren in het algemeen. Goedkope (elektrochemische) sensoren zijn erg onnauwkeurig en driften alle kanten op, zonder veelvuldig calibreren. Ik heb iemand wel eens gekscherend zien zeggen dat ze beter dienst doen als randomgenerator dan als gassensor ;)

Op dit vlak is alle waar naar zijn geld. Ik heb me laten vertellen dat infrarood-CO2-sensoren veel stabieler zijn dan elektrochemische sensoren.

-edit-

Ha, bij wat verder googlen struikelde ik over deze PDF, waarin men de CO2-meetsystemen beschrijft in de Mercury, Gemini en Apollo-ruimtevaartuigen. De Apollo-ruimtevaartuigen gebruikten een infraroodsysteem. Dat systeem is dus al vrij oud, en werd in de jaren '60 kennelijk al als betrouwbaar genoeg gezien om drie mensen 384000 km van huis in leven te houden. :)

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 10-12-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo te zien is de ESP32 met een MH-Z19 ook een geldige optie, en er is nog een mooi topic voor ook.
CO2-meters voor in huis

Nu is Domoticz in combi met een Rpi een optie, of zelf wat bouwen, maar eens doorspitten. Mijn idee was een een Rpi met 5 inch display P1 meter, CO2 waarden, temperaturen in huis. En dan misschien een TP Link HS110 plug voor remote schakelen van ventilatie (ook wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het staat de pensioenfondsen en kapitaalbeheerders vrij te investeren in groene energie en technologie denk ik dan maar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:15:
[...]

Let goed op met gassensoren in het algemeen. Goedkope (elektrochemische) sensoren zijn erg onnauwkeurig en driften alle kanten op, zonder veelvuldig calibreren. Ik heb iemand wel eens gekscherend zien zeggen dat ze beter dienst doen als randomgenerator dan als gassensor ;)

Op dit vlak is alle waar naar zijn geld. Ik heb me laten vertellen dat infrarood-CO2-sensoren veel stabieler zijn dan elektrochemische sensoren.

-edit-

Ha, bij wat verder googlen struikelde ik over deze PDF, waarin men de CO2-meetsystemen beschrijft in de Mercury, Gemini en Apollo-ruimtevaartuigen. De Apollo-ruimtevaartuigen gebruikten een infraroodsysteem. Dat systeem is dus al vrij oud, en werd in de jaren '60 kennelijk al als betrouwbaar genoeg gezien om drie mensen 384000 km van huis in leven te houden. :)
Als aanvulling op het stuk van Jeroen;
Hier in de woonkamer staat al een tweetal jaar een CO2-meter vanwege een te goede isolatie/tochtwering :F
Het betreft een niet al te goedkope SenseAir (infra-rood). Die wordt ook in o.a. schoolgebouwen gebruikt. De prijs is actueel rond de 150 Eurie.
Aangezien de isolatiedrift bij mij niet te stuiten was, staat er sinds een jaar eentje op mijn werkkamer uit China voor een fractie van de prijs (iets van 30 Eurie, dacht ik, werking ??). Beiden geven nagenoeg dezelfde waarde aan (2 maanden samen in huiskamer getest). De afwijking was ca. 10-15%.

Het grote voordeel is dat je weet wanneer er even gelucht moet worden, scheelt een hoop hoofdpijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Wat jammer dat velen deze onjuiste informatie blijven verspreiden.
https://twitter.com/HFiselier/status/1072227425801682944

Deze is wel grappig, mooie en snelle renovatie:
https://www.mkbinnovatiet...n-goedkoper-gasloos-wonen

[ Voor 35% gewijzigd door WoudseHoeve op 11-12-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@databeestje De MH-Z19 bevalt uitstekend hier, ik heb hem aan een ESP8266 (met ESPEasy erop) hangen om mijn mechanische ventilatie aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik blijf die recente fixatie op gasloos in Nederland ietwat raar - uiteindelijk gaat het niet om de drager (gas, stadsverwarming of elektriciteit) maar om de manier van opwek - groen gas vs fossiel gas, groene stroom vs fossiele stroom, stadsverwarming op fossiel of op duurzaam, etc, en daarna de efficientste manier van transport/opslag om aan de warmtevraag te voldoen.

Het verplaatsen van de gasvraag van de individuele huizen naar centrales is conceptueel prima te doen (zie bv Frankrijk, waar elektrificatie van de warmtevraag al vijftig jaar mainstream is doordat de combinatie van grootschalige hydropower + gascentrales de warmtevraag volgen), maar je stapt over van een bestaand goedkoop transportnet naar het uitbouwen van een heel dure, en qua CO2 schiet je er ook niks mee op, de warmtevraag verstromen zorgt voor geen enkele extra duurzame opgewekte kWh, en als het gaat om zoveel mogelijk energiebesparing kan je die centen met meer resultaat in de isolatie van het enorme bestand aan historische panden steken.

Anyway, uiteindelijk kan je alles werkend maken met voldoende electorale steun, maar simpelweg vanuit een optimaal systeem design ligt electrificatie van warmte niet echt voor de hand. Van auto's daarentegen - daar ligt een gigantische markt waar je direct diesel vervangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
En ja, ook het kerstornament is dit jaar duurzaam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FjwUouODiQZPrbRPCY1VaQbF/medium.jpg

Zonnepaneel laadt de accu op; als het donker wordt gaat het licht aan. :P

Gebaseerd op:

[ Voor 9% gewijzigd door Roamor op 11-12-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:17:
Wat jammer dat velen deze onjuiste informatie blijven verspreiden.
https://twitter.com/HFiselier/status/1072227425801682944

Deze is wel grappig, mooie en snelle renovatie:
https://www.mkbinnovatiet...n-goedkoper-gasloos-wonen
Geen geluid claimen ze maar zou toch wel een garantie willen hebben op resoneren van het dak.
Ook geeft het schaduw op de zonnepanelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:59:
[...]
Geen geluid claimen ze maar zou toch wel een garantie willen hebben op resoneren van het dak.
Ook geeft het schaduw op de zonnepanelen. :)
Geen geluid is natuurlijk onzin. maar je kan door een goed ontworpen montage wel de overdracht minimaliseren.
Schaduw op je ZP heb je altijd natuurlijk maar je kan hem het best op de noordkant zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Laatst online: 21-09 16:54
Dreamvoid schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:29:
Ik blijf die recente fixatie op gasloos in Nederland ietwat raar - uiteindelijk gaat het niet om de drager (gas, stadsverwarming of elektriciteit) maar om de manier van opwek - groen gas vs fossiel gas, groene stroom vs fossiele stroom, stadsverwarming op fossiel of op duurzaam, etc, en daarna de efficientste manier van transport/opslag om aan de warmtevraag te voldoen.

Het verplaatsen van de gasvraag van de individuele huizen naar centrales is conceptueel prima te doen (zie bv Frankrijk, waar elektrificatie van de warmtevraag al vijftig jaar mainstream is doordat de combinatie van grootschalige hydropower + gascentrales de warmtevraag volgen), maar je stapt over van een bestaand goedkoop transportnet naar het uitbouwen van een heel dure, en qua CO2 schiet je er ook niks mee op, de warmtevraag verstromen zorgt voor geen enkele extra duurzame opgewekte kWh, en als het gaat om zoveel mogelijk energiebesparing kan je die centen met meer resultaat in de isolatie van het enorme bestand aan historische panden steken.

Anyway, uiteindelijk kan je alles werkend maken met voldoende electorale steun, maar simpelweg vanuit een optimaal systeem design ligt electrificatie van warmte niet echt voor de hand. Van auto's daarentegen - daar ligt een gigantische markt waar je direct diesel vervangt.
Op dit moment is elektriciteit de enige energiedrager die duurzaam beschikbaar is. Biogas staat nog in de kinderschoenen. En ik heb teveel technologieën gezien die nooit verder kwamen dan het stadium 'veelbelovend'. Als biogas ruim beschikbaar zou zijn, heb je gelijk natuurlijk. Hoewel een WP met SCOP boven de 2,8 ook efficiënter is dan een gasketel.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er wordt in Nederland meer kWh's biogas geproduceerd dan zonnestroom (~1.2 TWh geinjecteerd in het gasnet, ~2 TWh direct verstookt in WKK's, versus ~2.5 TWh aan PV stroom), dus zulke kinderschoenen zijn het ook weer niet.

Je ziet in Denemarken bv dat het best hard kan gaan - de gasconsumptie is daar circa 35 TWh, en de biogas productie loopt inmiddels richting de 4 TWh, dan heb je het over >10%.

Maar het belangrijkste aspect van specifiek de warmtevraag is dat je groen gas tegen ~3 €/MWh kan opslaan op seizoensbasis - er is op het moment geen duurzame stroomopwek die de warmtevraag kan opvangen buiten stroom uit hydro, biogas en biomassa.

[ Voor 81% gewijzigd door Dreamvoid op 12-12-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Laatst online: 21-09 16:54
@Dreamvoid
Berekening op de achterkant van een sigarendoosje dus correct me if I'm wrong:
Aardgasverbruik door huishoudens in NL schat ik op 7,5 miljard m3 = 65 TWh.
Biogasproductie in NL is volgens jou 3,2 TWh.
Biogas is dus nog geen 5% van het verbruik van huishoudens.
En ik weet niet of je WKK onder huishoudens mag rekenen. Dan denk ik eerder aan kleine bedrijfjes of tuinders (kassen).
Maar goed; is de biogas productie snel op te schroeven? in 2030 gaat Slochteren dicht. En dat is vanwege de aardbevingen en niet vanwege het milieu.

edit; (ik had je edit nog niet gezien) als het opslagprobleem doorslaggevend is, kun je het biogas toch beter in gascentrales verstoken op het moment van "dunkelflaute".
Op het moment dat er wél voldoende zon&wind is, kun je je woning beter verwarmen met een WP.

[ Voor 19% gewijzigd door jaari op 12-12-2018 18:02 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:23
Vanmiddag naar de première van Morgenland geweest. Een korte animatiefilm (12 min) over de energietransitie. Bedoeld voor de hele bevolking, van basisschool tot wo.

De moeite waard om even te bekijken!

https://www.morgenlandfilm.nl/film.php

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a3KLHh7NyWS8ejpT5aYTdooM/full.png

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
jaari schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:53:
@Dreamvoid
Berekening op de achterkant van een sigarendoosje dus correct me if I'm wrong:
Aardgasverbruik door huishoudens in NL schat ik op 7,5 miljard m3 = 65 TWh.
Biogasproductie in NL is volgens jou 3,2 TWh.
Biogas is dus nog geen 5% van het verbruik van huishoudens.
En ik weet niet of je WKK onder huishoudens mag rekenen. Dan denk ik eerder aan kleine bedrijfjes of tuinders (kassen).
Maar goed; is de biogas productie snel op te schroeven? in 2030 gaat Slochteren dicht. En dat is vanwege de aardbevingen en niet vanwege het milieu.
Slochteren gaat dicht, ws al eerder zelfs dan 2030, de schatting in het nieuws vorige week was al richting 2022 aangezien de stikstofinjectie capaciteit tegen die tijd groot genoeg is om alle import naar Groningen-kwaliteit te verarmen.

Maar je hoeft niet tegen 2030 alles naar groen gas te duwen, dat kunnen we ook niet met stroom doen. Het gaat vooral om de totaalplaatje - hoe verduurzaam je de warmtevraag het best? Het lastige is, de meeste duurzame energieproductie (zon, wind, maar ook biogas, biomassa, aardwarmte etc) is min of meer constant over het hele jaar, maar de warmte vraag zit voor 90+ procent in de winter. De opslagvraag is dan centraal, en niet zoals met bv accu's of perslucht storage dat je de uur-tot-uur fluctuaties van wind moet opvangen, of een PV opwekprofiel uitsmeert over een dag, maar seizoensopslag.

Er zijn diverse opties om warmte te verduurzamen, allemaal met hun eigen kostencomponenten:
- biogas produceren, zuiveren en het gasnet in, seizoensopslag, en 's winters naar huishoudens via het gasnet, en daar stoken
- biogas produceren, zuiveren en het gasnet in, seizoensopslag, 's winters via het gasnet naar een WKK in de buurt, en dan via een warmtenet naar een deel van de huishoudens, en de opgewekte stroom van de WKK via het stroomnetwerk naar andere deel van de huishoudens met de combo WP+radiatoren
- biomassa produceren/importeren (houtpellets enzo), transporteren naar een WKK in de buurt, etc.
- dikkere kabel leggen naar Noorwegen, daar wat extra valleien onder water zetten (dat is je seizoensopslag), en stroom on-demand via het stroomnet naar onze huishoudens sturen
- wind/PV stroom produceren, electrolyseren tot waterstof (circa 30% verlies), het gasnet in (kan helaas maar tot zo'n 2%), seizoensopslag, etc
- wind/PV stroom produceren, electrolyseren en methaniseren tot aardgas (circa 50% verlies), het gasnet in, etc
- aardwarmte put slaan, warm water oppompen, en via warmtenet naar de huishoudens (heeft wel wat externe energie nodig voor de pompen)
- duurzame energie (gas/stroom/whatever) continu naar warmte omzetten, in de zomer de warmte ondergronds opslaan in een warmtevat, in de winter via warmtenet naar de huishoudens

En dan parallel hieraan, energiebesparing:
- oude huizen isoleren (hier zit enorme potentie - al die oude panden in NL kunnen zeker 2x minder warmte lekken, dat hakt er enorm in)
- oude huizen slopen en nieuwe bouwen (minder populair maar soms wel zinniger)
- een dikke trui aantrekken
- verhuizen naar een warmer land

Al die opties zijn technisch prima mogelijk, de kostencomponenten (opwek, transport, opslag, benodigde apparatuur thuis) zijn alleen heel verschillend, en het zal gaan afhangen hoe die zich ontwikkelen, en waar je de meest verduurzaamd voor je altijd schaarse euro's. Komt er bv een techniek waar je stroom voor een half jaar kan opslaan tegen extreem lage kosten (of iig richting de circa 3 EUR/MWh van gas, en nog lager voor bv houtpellets), dan kan elektrificatie prima. Zie bv Frankrijk, waar grote delen van de huishoudens verwarmd worden met electriciteit uit goedkope energieopslag: waterkracht in de Alpen en (ok, fossiele) aardgascentrales.
edit; (ik had je edit nog niet gezien) als het opslagprobleem doorslaggevend is, kun je het biogas toch beter in gascentrales verstoken op het moment van "dunkelflaute".
Op het moment dat er wél voldoende zon&wind is, kun je je woning beter verwarmen met een WP.
Dat is vrij inefficient - in een centrale van gas naar stroom kost ie circa 50% thermische efficiency, en het transport van energie van stroom is circa 10x duurder dan in de vorm van gas (reken de stroom/gas netwerkkosten op je eigen energierekening maar eens terug naar kosten per kW capaciteit). Idealiter doe je dat omzetten naar stroom zo dicht bij de verbruiker, en inderdaad on-demand. Dat is ook het grote plusplus van stadsverwarming, je houdt de brandstof zo lang mogelijk in de goedkoopst te transporteren vorm, en wekt stroom lokaal op in een WKK (idealiter inderdaad op biogas of biomassa), en doordat je de warmte nuttig gebruikt haal je ook nog eens een hogere efficiency dan die kale 50%, immers je gebruikt de warmte *en* de stroom.

(sorry voor de lap tekst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Duidelijke taal, daar is geen woord Frans bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zeker, al komt het wel over dat het door iemand geschreven is die het zelf niet durft te roepen maar dat aan een 15 jarig kind overlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik ken heel wat 15-jarigen die dit prima zelf zouden kunnen schrijven (en durven uitspreken).

Nu ik er over nadenk; 2 oudklasgenoten:
https://www.volkskrant.nl...atijn-gaat-door~bc173163/

[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dreamvoid schreef op donderdag 13 december 2018 @ 01:12:
[...]

Slochteren gaat dicht, ws al eerder zelfs dan 2030, de schatting in het nieuws vorige week was al richting 2022 aangezien de stikstofinjectie capaciteit tegen die tijd groot genoeg is om alle import naar Groningen-kwaliteit te verarmen.
Ik zit net te lezen dat als alles goed gaat ik binnen 7 jaar afscheid kan nemen van mijn gasaansluiting. Volgens jaar proefboringen en vanaf 2020 begint men met aansluiten van huizen op het warmtenet wat dan aangelegd gaat worden. En wellicht veel sneller omdat ik dicht bij het stuk zit wat men als eerste onder handen gaat nemen, de wijk waar ik over uitkijk is toe aan nieuwe riolering, dus dat gaat men combineren.

(Je schijnt hier met een paar honderd meter pijp water van 65ºC uit de grond te kunnen pompen..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Gisteravond in het donker nog wat 5cm piepschuim plaat tegen de gevelplaat onder het achterraam geplaatst. Dit is een beetje een aanfluiting, zowel de nieuwe als de oude uitvoering welteverstaan.

Zoals het in 1985 is opgeleverd is er een raam van 150x180cm dubbelglas, wat iets van ~2,8Wm2K zou moeten zijn. Daaronder zit beplating van circa 80x180cm, dit is een Trespa plaat aan de buitenzijde, met daarachter een 2cm spouw waarvan ik niet weer of er iets in zit, en aan de binnenzijde een Multiplex plaat waar de radiator aan hangt.

Ik heb nu letterlijk de 5cm plaat tegen de buitenzijde van de Trespa plaat aangeplakt met dubbelzijdig tapijttape.

En bij het op maat snijden van de platen mijzelf daarbij lelijk verwond. Maarja, in de kou voel je niet zo veel, maar ik begon alles onder te smeren :)

Het plan is om aankomend jaar het dubbelglas beneden te vervangen voor HR++ en hier en daar de enkel glas uitzetters te vervangen voor HR++ met roosters. Dat zou een stuk moeten schelen, denk ik. Voor de gevelplaat onder het raam ga ik wel een mooie voorzet kozijn maken waar de Trespa plaat weer in kan zodat daarachter een cm of 10 steenwol kan ofzo.

Met een beetje mazzel scheelt deze winter met de oosten wind op deze gevel het iets. Je kan hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Plugwise netwerk hier in huis is bijna voltooid. Ik kan nu 21 pluggen uitlezen hier. Her en der nog wat aanpassen ( oa POE injector die nog bij een plug op moet ).

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2018/12/Screenshot-2018-12-16-23.00.11-1024x553.png

Ik ben benieuwd hoeveel procent ik nu in huis kan bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:14
mkleinman schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:36:
Plugwise netwerk hier in huis is bijna voltooid. Ik kan nu 21 pluggen uitlezen hier. Her en der nog wat aanpassen ( oa POE injector die nog bij een plug op moet ).

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoeveel procent ik nu in huis kan bemeten.
Zo, dat zijn heel wat apparaten! :9
Hoe laat je de verbruiksgrafieken zien? Voldoet plugwise (heb ik qua interface geen ervaring mee ) of gebruik je grafana bv?

Geen inductiekookplaat er bij? Zou ik zelf nl. ook graag willen, maar is (met 3 fasen) een lastige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TCroezing schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:36:
[...]

Hoe laat je de verbruiksgrafieken zien? Voldoet plugwise (heb ik qua interface geen ervaring mee ) of gebruik je grafana bv?

Geen inductiekookplaat er bij? Zou ik zelf nl. ook graag willen, maar is (met 3 fasen) een lastige...
Ik gebruik Plugwise source ( nog ) als gebruikersinterface maar ik heb intussen een realtime XML koppeling werkend waarmee ik de pluggen ook kan uitlezen en de data in mijn eigen DB kan opslaan. Ik zal daar ook wat grafieken van posten. Die maak ik zelf met JSON/Jquery en Highcharts.

Plugwise source heeft als nadeel dat die per 5 minuten de data aggregeert en je dus niet nauwkeuriger dan dat kan kijken. Dat terwijl de pluggen zelf en source zelf live meerdere malen per minuut worden bijgewerkt.

Grafana gebruik ik niet ( en InfluxDB ) omdat ik al een aantal jaren data op deze manier in mijn eigen database structuur heb opgeslagen.

En nee geen inductiekookplaat. Heb 1x35A als hoofdaansluiting. Risico is te groot dat samen met een inductiekookplaat mijn hoofdzekering er uit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

TCroezing schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:36:
[...]

Vrijwel elke inductiekookplaat heeft een aansluiting voor zowel 1 als 3 fasen. De Ikea Smaklig die ik heb kan je aansluiten via een kookgroep (B16) bij een enkelfase aansluiting en met 2 fasen bij een 3 fasen aansluiting. Dan moet je wel een 3 fase alamat/zekering B16 gebruiken.

Het zit op dit moment thuis op een 1x35A, maar deze moet nog om naar een 3x25A, maar heeft nog geen haast.
mkleinman schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:52:
[...]

En nee geen inductiekookplaat. Heb 1x35A als hoofdaansluiting. Risico is te groot dat samen met een inductiekookplaat mijn hoofdzekering er uit vliegt.
Hier ook 1x35A, en in combinatie met laden auto (~3.3kW) en koken is het nog geen probleem geweest. Het verbruik schommelt dan tussen de 4,5 en 5,6kW. En met dat half uurtje koken gaat de hoofdzekering echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik kwam laatst bij een klant een autolader tegen met een spoel om de fase, direct na de hoofdschakelaar.
Ik neem aan dat die de totale stroom in de gaten houd (er was daar ook een kookgroep en koken op inductie) en dat ie de lader van de auto dan wel uit zette dan wel beperkte in stroom wanneer de totale stroom in de buurt van de hoofdzekering kwam.
Zelf heb ik hier de mk 2 jaar gelden omgebouwd naar 3 fasen om de all-electric warmtepomp aan te kunnen sluiten. Was ook wel aan een verse MK toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De 3 fase Zappi lader is net beschikbaar gekomen (die via stroomklemmen meet), de 1 fase Zappi bestond al eerder. Die regelt automatisch het vermogen naar de auto terug, of in combinatie met zonnepanelen opbrengst. Er zijn meer oplossingen in omloop, in combinatie met bijvoorbeeld SmartEVSE, de Tesla Wall Connector met een Maxem of Raspberry Pi en P1 slimme meter.

De auto kan best wel even wachten met laden, daar merk je verder toch niet zo veel van. De oplossingen varieren van ~500 euro tot ~1500 euro voor een "slimme" laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
@mkleinman Ha, ik heb de metingen die ik langer wil behouden (binnen- & buitentemperatuur) ook in een eigen DB met daarbovenop ook Highcharts. ;)
De vluchtigere data (temp van slaapkamers ed) gaat dan via HA naar Grafana.
@databeestje We hadden eerder de ikp op 1 fase, maar dan merk je dat hij zijn vermogen toch moet verdelen. 3 f is dan wel fijn.
Er zijn ook wel 3 f energieverbruiks automaten, maar die vind ik te duur :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In mijn meterkast heb ik 2 Eastron SDM72Bi meters geplaatst. Niet super goedkoop (~70 euro), maar het doet wat het doen moet. Ik kan daarop ook direct aflezen hoeveel vermogen er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
@mkleinman kun je hier mss nog iets meer delen over hoe je plugwise pluggen uitleest c.q. hoe je die API gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Cranberry schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:51:
@mkleinman kun je hier mss nog iets meer delen over hoe je plugwise pluggen uitleest c.q. hoe je die API gebruikt?
Ik vond deze pagina twee weken geleden min of meer bij toeval. https://knowledge.zomers....mation-from-Plugwise.aspx

Wanneer PW Source is gestart of de PW server dan kan je door middel van host:8080/api/data.xml pluggen uitlezen. De update frequentie van deze XML pagina ( zit eigen script taaltje achter van Plugwise ) is gelijk aan wat je ziet in Plugwise source onderaan in de footer. Dus zo rond de 20 a 30 seconden per plug.

Verder kan je ook hiermee PW Sense uitlezen, pluggen aan/uit zetten etc. Er staat op host:8080 zelf ook een demo website van Plugwise met link naar een complete reference manual.

Ik lees zelf deze XML pagina uit met een simpel PL/SQL ( Oracle ) procedure die de contents van de pagina parsed als zijnde een cursor. Daarna kan ik regel voor regel, per mac adres, de informatie opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@TCroezing Mijn Bosch inductiekookplaat zit een instelling op dat hij na uitzetten het verbruik nog even laat zien op het display. Een avondmaaltijd kost mij ~0,34 kWh. Twee eitjes koken 0,21 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
ThinkPadd schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:18:
@TCroezing Mijn Bosch inductiekookplaat zit een instelling op dat hij na uitzetten het verbruik nog even laat zien op het display. Een avondmaaltijd kost mij ~0,34 kWh. Twee eitjes koken 0,21 kWh.
Wauw, dat is erg fraai. :9
Het volgende zal een ikp met zwave zijn... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
@ThinkPad heb jij de cijfers van je inductieplaat misschien ook een keer vergeleken met een aparte meter? Op m'n inductieplaat van Siemens kan ik deze optie inderdaad ook aanzetten. 'k Ben nog niet in staat geweest om de betrouwbaarheid van die meting te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Nee, maar dat is wel een goede inderdaad. Lastige is wel dat het bij mij met 2-fasen (kookgroep 2x16A) is aangesloten, dus even een verbruiksmeter ertussen hangen gaat niet.

Ik heb nog wel ergens een DIN-rail kWh-meter liggen die ik ertussen zou kunnen zetten (voor de kookgroepautomaat) maar dat is niet iets wat ik zo even kan doen. Misschien dat ik daar ooit eens zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:40
ThinkPadd schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:18:Een avondmaaltijd kost mij ~0,34 kWh.
Dat is wel erg weinig zeg. Misschien kook ik te bourgondisch, maar ik kom toch aan enkele kWh voor een avondmaaltijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
https://www.milieucentraa...raten/inductie-kookplaat/ heeft het over 175 kWh op jaarbasis. Deel ik dat door 365 dagen dan kom ik op 0,48 kWh per dag.

Maar ben het met je eens dat het weinig klinkt. Zal eens kijken of ik het nog eens kan bijhouden door m'n meterstand voor en na het koken te noteren. We zijn met z'n tweeën en staan geen uren in de keuken. Stukje vlees, wat groente en aardappeltjes is iets wat onder bovengenoemde avondmaaltijd valt. De plaat staat misschien een halfuurtje per dag aan?

Ik moet zeker een keer bij jou komen eten dus, dat verbruik belooft nogal wat :9

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik heb hier in de aanloop naar gasvrij wonen een jaar ofzo een inductie plaat op het bestaande gasfornuis gelegd, zodat er voldoende WAF kon komen daarvoor, en toen nam ik nog elke maand de standen op, en ik kon niet echt een verschil zien in verbruik a.g.v. het koken op inductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:40
Ik heb toch nog eens in Grafana gekeken en het verbruik van een doorsnee maaltijd koken zit toch eerder tussen de 0,6-1,2kWh. Mijn 'enkele kWh' was dus ietsje overdreven :)

De metingen gebeuren trouwens met een Zennio KES Plus. Voor wie ook een KNX installatie heeft is dit een zeer interessant en betaalbaar toestelletje met veel mogelijkheden. De meetdata gaat via OpenHAB naar een InfluxDB en gevisualiseerd via Grafana dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zit er wel in maar dat geeft niet. Te zot voor woorden dat men alles uit de kast wil halen voor een stukje NEP tekst zonder veel betekenis. Om de aardbewoners te willen doen geloven dat het reduceren van een specifiek gas (CO2) de vernietiging van het leven, zoals wij dit vanuit het verleden kennen, op deze planeet kan doen stoppen. Zo een conferentie in Polen is goed voor de economie aldaar en de gespaarde airmiles. 8)
Er is, zoals ik dit in het verleden hier alreeds aanhaalde, veel meer aan de hand.

Kijk gerust eens naar de laatste aflevering van TEGENLICHT (de aarde draait door) en doe die oogkleppen af 8) .

En DEZE MAATREGELEN geeft mijn gelijk mooi weer, Het milieu is de cashcow van vandaag.

Zal natuurlijk allemaal wel weer niet waar zijn maar wil je toch een fijne dag toewensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Willie Wortel schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:36:
[...]

Zit er wel in maar dat geeft niet. Te zot voor woorden dat men alles uit de kast wil halen voor een stukje NEP tekst zonder veel betekenis. Om de aardbewoners te willen doen geloven dat het reduceren van een specifiek gas (CO2) de vernietiging van het leven, zoals wij dit vanuit het verleden kennen, op deze planeet kan doen stoppen. Zo een conferentie in Polen is goed voor de economie aldaar en de gespaarde airmiles. 8)
Er is, zoals ik dit in het verleden hier alreeds aanhaalde, veel meer aan de hand.

Kijk gerust eens naar de laatste aflevering van TEGENLICHT (de aarde draait door) en doe die oogkleppen af 8) .

En DEZE MAATREGELEN geeft mijn gelijk mooi weer, Het milieu is de cashcow van vandaag.

Zal natuurlijk allemaal wel weer niet waar zijn maar wil je toch een fijne dag toewensen.
Hebben Willie gelooft niks, wil niks, niks is goed weer. Je kan toch niet serieus DWDD als geloofwaardige bron noemen .....
De echte cash cow is de olie industrie, voor weinig uit de grond, duur verkocht door schurken staten. En vet belast omdat we niet zonder kunnen.... Maar ja dat geloof je niet.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:42:
[...]

Hebben Willie gelooft niks, wil niks, niks is goed weer. Je kan toch niet serieus DWDD als geloofwaardige bron noemen .....
De echte cash cow is de olie industrie, voor weinig uit de grond, duur verkocht door schurken staten. En vet belast omdat we niet zonder kunnen.... Maar ja dat geloof je niet.
Lees je eigen bijdrage nu nog eens opnieuw terug NADAT je mijn bijdrage opnieuw hebt gelezen. 8) Ik bedoel, als je kritisch naar een ander toe bent moet je eigen betoog wel kloppen.

En advies: kijk gerust de aflevering van TEGENLICHT, ter info voor jou, is van de VPRO en de aflevering heet "de aarde draait door" :)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Die tegenlicht docu gaat over een man die het heeft opgegeven dat we de aarde kunnen behouden zoals hij nu is doordat we hem al teveel verkloot hebben.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Willie Wortel schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:35:
[...]

Lees je eigen bijdrage nu nog eens opnieuw terug NADAT je mijn bijdrage opnieuw hebt gelezen. 8) Ik bedoel, als je kritisch naar een ander toe bent moet je eigen betoog wel kloppen.

En advies: kijk gerust de aflevering van TEGENLICHT, ter info voor jou, is van de VPRO en de aflevering heet "de aarde draait door" :)
VPRO maakt echt niet beter .... vrijwel alle TV rapportage is tegenwoordig rommel, ff snel in elkaar gegooid, geen gedegen journalistiek onderzoek, er wordt klakkeloos overgenomen wat het hardst geroepen wordt. Alles voor de kijkcijfers tegen minimale kosten. Ik kan het niet serieus nemen.

"What if climate change is a Hoax ..... and we create a better world for nothing?"

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-12-2018 09:27 . Reden: Humor ]

• TCroezing
@Willie Wortel Ik heb de docu gezien (ook omdat ik andersdenkenden probeer te begrijpen) en heb een vraag voor jou.
Voel jij je meer verbonden met de geportretteerde ex-activist dan met de (even kort door de bocht:) gemiddelde "duurzaamheisvoorvechter"?
Deze ex-activist gaat mijns inziens (!) nl. nog wat verder, door zijn filosofische, zelfs spirituele benadering van de problemen waar we als mensheid mee zitten momenteel.
Onderschrijf je ook de door hem aangegeven oorzaak en, hoewel minder belicht, ook de oplossing (voor zover mogelijk)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Zojuist een 80 cm deurrubber/tochtstrip vervangen als voorproefje. En de koude is nu weg, ik voel geen tocht meer. Het oude rubber zat er bij oplevering van de woning in, zo rond 2005/2006. En merkbaar verhard, minder veerkrachtig (en zelfs platter).

Nu SolidSeal er in, met extra dichtingen tussen kozijn en deur. (en notitie gemaakt in Mindergas.nl)
Definieve montage van 1 strook rondom volgt hopelijk de komende dagen (vakantie)

Update 21 dec:
Het is aanzienlijk prettiger in de hal! Niet verwacht dat t zo veel zou doen!
Dus... elke 5-10 jaar rubbers checken en vernieuwen !

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2018 10:33 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:07:
Zojuist een 80 cm deurrubber/tochtstrip vervangen als voorproefje. En de koude is nu weg, ik voel geen tocht meer. Het oude rubber zat er bij oplevering van de woning in, zo rond 2005/2006. En merkbaar verhard, minder veerkrachtig (en zelfs platter).

Nu SolidSeal er in, met extra dichtingen tussen kozijn en deur. (en notitie gemaakt in Mindergas.nl)
Definieve montage van 1 strook rondom volgt hopelijk de komende dagen (vakantie)

Update 21 dec:
Het is aanzienlijk prettiger in de hal! Niet verwacht dat t zo veel zou doen!
Dus... elke 5-10 jaar rubbers checken en vernieuwen !
Ook bij wat oudere kunststof kozijnen met dubbel glas kan je de rubbers zelf vervangen. Een beetje gepriegel, maar de zaak sluit weer beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Interessant, heb ook wat brakke rubbers.
Maar hoe vind je het juiste profiel/model?

Bij vrijwel alle kozijnen gaan de rubbers hier rondom, dus er zullen wat hoeken in gemaakt moeten worden ook.

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2018 12:48 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.