Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
MikeyMan schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:46:
Interessant, heb ook wat brakke rubbers.
Maar hoe vind je het juiste profiel/model?

Bij vrijwel alle kozijnen gaan de rubbers hier rondom, dus er zullen wat hoeken in gemaakt moeten worden ook.
ik ben bezig met een blog er over.
je zou een stukje kunnen lospeuteren en afknippen, en dat o.a. opmeten.
ik ben zelf geslaagd bij een webwinkel luchtdichtshop, en kon daar SolidSeal vinden.
Met de maatvoering heb ik de meest gelijkende qua maatvoering gekozen, en qua lengte 7 meter voor 1 deur (mijn voordeur is 230cm hoog...).
bij de hoeken kun je met een scherpe schaar een V snede maken, zodanig dat ie 90 graden de hoek om gaat.

gehele renovatie van de voordeur staat in mijn vakantie gepland :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
teaser schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:13:
[...]

Dat is wel erg weinig zeg. Misschien kook ik te bourgondisch, maar ik kom toch aan enkele kWh voor een avondmaaltijd.
Het wordt makkelijk rekenen als je de maximum power van een kookzone gebruikt, ik bak friet op de sterkste zone van m'n op 1 fase aangesloten ETNA (stand 9) en 9 minuten later kan de stroom er weer vanaf. Verbruik 2,3 kW/60 x 9 min. = 0,345 kWh. Stroomkosten dus ca. 8 eurocent voor één maaltijd friet. :+

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:35:
[...]

Het wordt makkelijk rekenen als je de maximum power van een kookzone gebruikt, ik bak friet op de sterkste zone van m'n op 1 fase aangesloten ETNA (stand 9) en 9 minuten later kan de stroom er weer vanaf. Verbruik 2,3 kW/60 x 9 min. = 0,345 kWh. Stroomkosten dus ca. 8 eurocent voor één maaltijd friet. :+
En bij patat ?

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Nooit getest, ik eet uitsluitend friet, nooit patat.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:48
Megalodon_67 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:35:
[...]

mmm maar @teaser bedoeld Bourgondisch koken.
en een portie friet dat is nog Verweg van af, zal ik maar zeggen. ;)

daar moet dan nog bij b.v: kaassouffle
(niet die vieze plak uit de frietpan maar de echte uit de oven.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185528/kaassouffle )
ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven.
daar gok ik 15 minuten met 3,4kW voor, geeft mij 0.85kWh wat daar nog bij komt.

en geen maaltijd is een Bourgondisch maaltijd zonder minimaal 1 groente:
dus de spinazie kort voor koken, fijn hakken, uitje fruiten, eventueel wat spekjes/champi's uitbakken.
of een eitje koken.
dit weer mixen met de spinazie (vergeet de kalk niet anders heb je weer last van je tanden.)

dan hebben we alleen nog maar de hoofd maaltijd, hier hoort natuurlijk minimaal 1 voor en nagerecht bij.
soepje vooraf, stukje taart toe.

hoeveel kWh zou hier voor nodig zijn?

maar goed 1kWh voor een Bourgondisch maaltijd, dat is nog steeds niet veel. ;)

(ik gebruik gas toestel +elec. oven. ik gok een 25m3-35m3 aan gas per jaar.
wat wel weer een 200 - 300kWh kan zijn. ongeveer.
maar goed koken of dat nu met gas elektra is, het is niet heel veel.
zelfs niet Bourgondisch. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 21-12-2018 17:07 (13%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-10 10:53

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Mijn witlofschotel met ham en kaas gaat toch ca. 25-30 minuten de oven in bij 190C. De witlof wordt eerst ongeveer 8-10 minuten voorgekookt.
Dat haal ik niet (met oven op temperatuur brengen, alles is hier elektrisch/inductie) met een kWh-tje.

Wat je wel kan doen is de restwarmte weer aftrekken van de ruimteverwarming. De oven geeft best nog lang warmte af. Wel de ovendeur open laten staan 8)

In de zomer smaakt het zelfgebakken brood trouwens lekkerder dan in de winter. Dat zal met de PV te maken hebben.... :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• migjes
@Schinnen-groen
dan hebben we het nog niet gehad over het Zoervleisj >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Natuur- en milieuevangelisten lopen weg van 'klimaattafels'
zo of iets met deze strekking kopten vandaag diverse nieuwsbronnen.
Ik vraag me af hoezo ze überhaupt dit jaar nog aangeschoven zijn bij de tafels.

De politiek (de diverse Rutte-kabinetten) zou tot nu toe niet echt in actie
zijn gekomen om het doel voor 2020 goed in kaart te brengen, laat staan
te pogen de doelen (Urgenda!) te bereiken (zeggen de milieuclubs).

Milieu, duurzaamheid - geloofsovertuiging?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-10 16:22
Onze siemens inductie kookplaat heeft ook zo'n weergave stand voor stroomverbruik. Een eitje koken kost 0,1 kwh. Vandaag boerenkool gegeten; 0,58. Vorige week stoofperen gemaakt; 1,62 kwh.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Even over de uitkomsten van al die klimaattafels.
Ik las net dat er in 2030 waarschijnlijk alle meer opgewekte energie in een groot gat gaat verdwijnen dat energiebedrijf heet. dus geen vergoeding meer voor netto terug levering.

Mijn break-even ligt ergens rond 2028, dus als de omvormer de stamina heeft die ik ook graag zou willen hebben en de panelen heel blijven, dan ligt rond die tijd (zonder inflatie etc.) hier ons tijdstip.

waarschijnlijk heb ik voor die tijd al een nieuwe omvormer moeten aanschaffen en wordt hierdoor die b-e een beetje over 2030 heen getild.

Maar nu mijn voorstel/idee/aanpak;

Als ik nu die meer-opwekking op dat moment ga gebruiken om een groot boilervat warm te stoken en dat water op bepaalde momenten door wat radiatoren te pompen om het energieverbruik via de externe warmtebronnen (op dat moment..warmtepomp????) te reduceren, is dat dan "tweaker waardig"?

Anders geef ik alleen maar cadeautjes aan de energieleverancier.

p.s.
Onze zonneboiler is lek.... De manometer staat op nul. Vanmorgen op zonder ontdekt.
Geen lekkage te zien, dus waarschijnlijk is het de aansluiting op de twee panelen die op/in het dak liggen.
#$#@$%%^&^%&%%##@

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Eigenlijk (bijna) alles. Goede uitleg over het lezen van grafieken en interpreteren van data, de hysterie over de CO2-toename, de relativiteit van modellen, omkeerbaarheid van causaliteit, de bias in de media, etc.

Of je nu wel of niet gelooft in "climate change", het geeft je wel wat handreikingen om kritisch naar gegevens en grafieken te kijken.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:32
Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:08:
. dus geen vergoeding meer voor netto terug levering.
Ik wilde er eerst ook op reageren.
Maar bedacht toen dat de "teruglever-subsidie" er af zou gaan en dat er dan zeer waarschijnlijk de kale €0,06/kWh zou overblijven.
Want ik wilde eigenlijk niet denken dat zij mijn stroom stelen (door zelfs die kale stroomprijs niet meer te betalen) en het wel verkopen terwijl zij er geen ruk voor hoeven te doen.

Ik heb alleen niet de moeite genomen verder op onderzoek te gaan.
Wanneer inderdaad niets meer betaald wordt, ga ik zoals ze dat zeggen alle overschot gewoon affakkelen.
Is dat goed voor het milieu?
Maakt me niets uit.
Ik betalen en zij vangen.......... :(

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-10 16:34
Overschot zelf opslaan wordt dan een optie. Tegen die tijd zullen de kosten daarvoor wel een stuk lager zijn en de technieken verbeterd (bijv. betere accu's).

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:45

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Als ik nu die meer-opwekking op dat moment ga gebruiken om een groot boilervat warm te stoken en dat water op bepaalde momenten door wat radiatoren te pompen om het energieverbruik via de externe warmtebronnen (op dat moment..warmtepomp????) te reduceren, is dat dan "tweaker waardig"?
Dat zal je vies tegenvallen. In de zomer heb je de meeste opwek en juist in de winter behoefte aan warmte. De opgeslagen warmte zal in zeer korte tijd opgebruikt zijn tenzij je een zeer groot goed geïsoleerd bassin (denk aan de grootte van een zwembad) hebt. Dan kun je het wellicht iets langer uitzingen, maar de kosten maken het financieel onhaalbaar...

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Vuiltje
Zeker verhelderend.
Klimaat is een goudmijn...............

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:35
Schinnen-groen schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:21:
Eigenlijk (bijna) alles. Goede uitleg over het lezen van grafieken en interpreteren van data, de hysterie over de CO2-toename, de relativiteit van modellen, omkeerbaarheid van causaliteit, de bias in de media, etc.

Of je nu wel of niet gelooft in "climate change", het geeft je wel wat handreikingen om kritisch naar gegevens en grafieken te kijken.
Hmmm, zal m'n best doen het om het betoog van deze econoom nog eens uit te kijken. Na eerder al te lezen van en bekijken van de "zelfbenoemde klimaat expert" Marcel Crok en de tegenlicht doc tip van @Willie Wortel, moet het wel weer in verhouding komen door iets te lezen bekijken van klimaat experts als Peter Kuipers Munnike.
;)

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-09 22:14
Even over de uitkomsten van al die klimaattafels.
Ik las net dat er in 2030 waarschijnlijk alle meer opgewekte energie in een groot gat gaat verdwijnen dat energiebedrijf heet. dus geen vergoeding meer voor netto terug levering.

Mijn break-even ligt ergens rond 2028, dus als de omvormer de stamina heeft die ik ook graag zou willen hebben en de panelen heel blijven, dan ligt rond die tijd (zonder inflatie etc.) hier ons tijdstip.

waarschijnlijk heb ik voor die tijd al een nieuwe omvormer moeten aanschaffen en wordt hierdoor die b-e een beetje over 2030 heen getild.

Anders geef ik alleen maar cadeautjes aan de energieleverancier
je kunt van alles bedenken nu en geen van allen zal je het 'juiste' antwoord geven. Er gaat tussen nu en 2028-2030 nog zoveel veranderen dat het onmogelijk is om daar nu al.een oplossing voor een mogelijk issue te kiezen. De politiek gaat de spelregels nog bepalen, tot die tijd kun je moeilijk de beste oplossing uitwerken. Dus wacht hiermee en ga idd dingen als zonneboiler/isolatie etc doen in de tussentijd.

• Vuiltje
Precies, doe dingen waar je plezier aan beleeft, niet de dingen waarvan anderen vinden dat jij ze moet doen omdat zij er dan aan verdienen.

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:12

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik vraag dit voor een vriend ;) : is er al iemand bezig met een WTW op zijn afzuigkap?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:22

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Dat is toch nauwelijks de moeite voor die 20-30 min. per dag dat hij aan staat :?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 00:56
Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:55:
Mijn witlofschotel met ham en kaas gaat toch ca. 25-30 minuten de oven in bij 190C. De witlof wordt eerst ongeveer 8-10 minuten voorgekookt.
Dat haal ik niet (met oven op temperatuur brengen, alles is hier elektrisch/inductie) met een kWh-tje.

Wat je wel kan doen is de restwarmte weer aftrekken van de ruimteverwarming. De oven geeft best nog lang warmte af. Wel de ovendeur open laten staan 8)

In de zomer smaakt het zelfgebakken brood trouwens lekkerder dan in de winter. Dat zal met de PV te maken hebben.... :+
Overigens kan dat van het brood wel kloppen. In de zomer is de rijstemperatuur in huis vaak beter dan in de winter. En ook de vochtigheid is dan vaak beter. Ik bak veel brood en zie dat daadwerkelijk voorkomen.

Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelde......

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:43

ericplan

5180 Wp PV

jerh schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:33:
[...]

Overigens kan dat van het brood wel kloppen. In de zomer is de rijstemperatuur in huis vaak beter dan in de winter. En ook de vochtigheid is dan vaak beter. Ik bak veel brood en zie dat daadwerkelijk voorkomen.

Bij ons draagt het broodbakken (en andere ovengerechten) flink bij aan de ruimteverwarming. Reden dat we in de zomer wel eens het bakken overslaan. Daarom in deze ruimte maar geen trage vloerverwarming.

ZonPHP PVOutput

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Je eigen brood bakken, is dat wel zo goed voor het milieu?
Extra stroomkosten, extra vervoerkosten, extra verpakkings materiaal, extra gereedschappen thuis?..

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

jerh schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:33:
[...]

Inderdaad, dat bedoelde ik niet. ;)
Wel een goed punt dat je maakt luchtvochtigheid en omgevingstemperatuur spelen een rol bij het rijzen.
Onze oven heeft een rijsstand (Duits merk, dus dan weet je het wel, veel broodbakkers). die werkt prima. Alleen wel zorgen voor voldoende vochtigheid. Een natte theedoek doet wonderen. In de winter gebruik ik daadwerkelijk die rijsstand van de oven. Wel zorgen dat na de rijs het brood niet teveel/niet afkoelt. De oven heeft nl. ook nog even tijd nodig om op baktemperatuur te komen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:47:
Extra stroomkosten, extra vervoerkosten, extra verpakkings materiaal, extra gereedschappen thuis?..
Ja!!!
Stroomkosten zijn gratis bij quitte of overproductie, vervoerskosten zijn nul wanner je de spullen meeneemt bij de gewone boodschappen, verpakkingsmateriaal is papier dat wordt gerecyceld, een bakvorm is ook geschikt om mensen mee om de oren te slaan die mij weer voor de gek aan het houden zijn.... :+

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Schinnen-groen schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:00:
[...]

Ja!!!
Stroomkosten zijn gratis bij quitte of overproductie, vervoerskosten zijn nul wanner je de spullen meeneemt bij de gewone boodschappen, verpakkingsmateriaal is papier dat wordt gerecyceld, een bakvorm is ook geschikt om mensen mee om de oren te slaan die mij weer voor de gek aan het houden zijn.... :+
Die extra stroom van zonnepanelen resulteert ook in extra grondstoffen om die zonnepanelen te maken, die vervoerkosten zijn niet nul want die zak meel moet ook in de winkel komen, dat recyclen kost ook energie en die bakvorm bestaat uit metaal dat bewerkt wordt.
Nee dus!!!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:50

Erasmo

Laadpaaljager

In de winter verwarm je huis ermee ipv een industriële bakkerij. Die vervoers- en verpakkingskosten zijn er ook voor een brood uit de bakfabriek wat je meeneemt uit de supermarkt. Waarin trouwens ondanks een zeer complexe leveringsketen nog flink wat verspild wordt omdat er iedere dag een gedeelte van het brood van de vorige dag wordt weggegooid door de winkel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Erasmo schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:21:
[...]

In de winter verwarm je huis ermee ipv een industriële bakkerij. Die vervoers- en verpakkingskosten zijn er ook voor een brood uit de bakfabriek wat je meeneemt uit de supermarkt. Waarin trouwens ondanks een zeer complexe leveringsketen nog flink wat verspild wordt omdat er iedere dag een gedeelte van het brood van de vorige dag wordt weggegooid door de winkel.
Die bakkerij stookt toch, die 100 of 150 broden worden toch vervoerd en dat weggooien is omdat wij stront verwend zijn in NL.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:12:
[...]

Die extra stroom van zonnepanelen resulteert ook in extra grondstoffen om die zonnepanelen te maken, die vervoerkosten zijn niet nul want die zak meel moet ook in de winkel komen, dat recyclen kost ook energie en die bakvorm bestaat uit metaal dat bewerkt wordt.
Nee dus!!!
Oh, je bedoelde dit serieus?
Die extra stroom wordt bepaald door de zonnekracht en niet door extra grondstoffen. Die panelen liggen er al om een andere reden. De extra kosten van 1 kg speltmeel in die vrachtwagen is verwaarloosbaar. Anders wil ik wel een milieu-effect berekening zien. Of op zijn minst een berekening van de extra energie/CO2 of fijnstof berekening (liefst uitgesplits in een PM2.5 en een PM10 berekening). Het recyclen van die verpakking kan best een aardige belasting voor het milieu zijn. Heb je hiervoor ook wat cijfers. Het gaat om bedrukt papier van ca. 20 gram. Vergeet ook de inkt niet qua milieu-effecten. Het metaal, tja dat moet natuurlijk ook worden gemaakt en daarna " entzorgt". Helaas kan ik dit moeilijk kwantificeren want de vorm is al door mijn oma gekocht en zal mij waarschijnlijk gaan overleven. Milieutechnisch wordt dit een moeilijke.
Zit je nu al aan de Kerstborrel? >:)

Maar nu even serieus over brood.
Of ik nu naar de supermarkt ga, of naar een echte bakker. Het meeste brood is gewoon niet (meer) te pruimen. Veel stevige korst en daarbinnen he-le-maal niets dan wat deeg en veel lucht. Bij het smeren van een snee, trek je de hele zooi naar de kl*te. Qua smaak is het ook aardig bergaf gegaan. Ik ben een brood-eter en weet wat ik lekker vindt. Al die zooi met zaden, pitjes, etc. is in mijn optiek gewoon het verbloemen van de beroerde smaak.
Het enige wat ik nog enigszins vindt te pruimen was het speltbrood dat werd verkocht in een bakkerswinkel in winkelcentrum Zuidhof in Geleen. Die is nu ook weg. Als alternatief heb ik nog twee opties: van de Lidl het brood Zonnebloempit en van de Lidl in Duitsland het Weitsenbrot. Natuurlijk vind je in reformwinkels nog ander lekker brood, maar 3-4 Euro betalen voor een brood vind ik veel te duur. Dus zelf bakken.
Deden we vroeger ook....

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 23-12-2018 18:53 (26%)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:50

Erasmo

Laadpaaljager

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:34:
[...]

Die bakkerij stookt toch, die 100 of 150 broden worden toch vervoerd en dat weggooien is omdat wij stront verwend zijn in NL.
Oh nou dan kunnen we ook wel stoppen met windmolens bouwen want die kolencentrale draait toch wel 8)7

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Erasmo schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:44:
[...]

Oh nou dan kunnen we ook wel stoppen met windmolens bouwen want die kolencentrale draait toch wel 8)7
Hij bedoelde dat waarschijnlijk sarcastisch...

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Erasmo schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:21:
[...]

nog flink wat verspild wordt omdat er iedere dag een gedeelte van het brood van de vorige dag wordt weggegooid door de winkel.
ex-Vrijwilliger van een voedselbank hier: een zekere bakker (die ik niet ga benoemen) heeft (al weer tien jaar geleden) besloten zijn overtollig brood niet te verkopen als varkensvoer, maar aan het einde van de dag het in de vriezer te gooien en diepgevroren onder de voedselbanken in zijn directe omgeving te verspreiden.

Daar was enige overredingskracht voor nodig. Varkensvoer levert geld op, de voedselbank niet. Maar hij heeft de wekker op 03:15 staan om brood te bakken voor mensen, niet om varkens te voeren met afval. Zijn beroepstrots won het van het economische argument. d:)b
Schinnen-groen schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:38:
maar 3-4 Euro betalen voor een brood vind ik veel te duur.
Ik wist niet dat brood in Limburg zo goedkoop was. Hier kun je €8,20 uitgeven aan een speltbrood van een ruime kilo.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

burne schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:26:
[...]

ex-Vrijwilliger van een voedselbank hier: een zekere bakker (die ik niet ga benoemen) heeft (al weer tien jaar geleden) besloten zijn overtollig brood niet te verkopen als varkensvoer, maar aan het einde van de dag het in de vriezer te gooien en diepgevroren onder de voedselbanken in zijn directe omgeving te verspreiden.

Daar was enige overredingskracht voor nodig. Varkensvoer levert geld op, de voedselbank niet. Maar hij heeft de wekker op 03:15 staan om brood te bakken voor mensen, niet om varkens te voeren met afval. Zijn beroepstrots won het van het economische argument. d:)b

[...]

Ik wist niet dat brood in Limburg zo goedkoop was. Hier kun je €8,20 uitgeven aan een speltbrood van een ruime kilo.
Heel veel cudos voor deze bakker. Dat zouden er meer moeten doen. Maar ook in mijn omgeving zijn dit soort helden te vinden.

Mijn brood weeg maar 800 gram. Het meel kost ca. 1,20 per kg in de Duitse winkel (in NL een paar dubbeltjes duurder). Gooi daar nog een kWh tegenaan voor rijzen en afbakken.
Niet te vergelijken met een commercieel bedrijf met personeel, huur, energiekosten, verpakkingsmaterialen, etc., maar die prijs is gewoon bizar.

edit: en alweer een brood met van die pitjes erop. Zit er ook een pakje tandenstokers bij?
Maar misschien ben ik de enige die daar last van heeft.

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 24-12-2018 00:16 (5%)

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:01

SjoerdV nl

Ecologie, niet egocentrie

Schinnen-groen schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:38:
[...]

Maar nu even serieus over brood.
Of ik nu naar de supermarkt ga, of naar een echte bakker. Het meeste brood is gewoon niet (meer) te pruimen. Veel stevige korst en daarbinnen he-le-maal niets dan wat deeg en veel lucht. Bij het smeren van een snee, trek je de hele zooi naar de kl*te. Qua smaak is het ook aardig bergaf gegaan. Ik ben een brood-eter en weet wat ik lekker vindt. Al die zooi met zaden, pitjes, etc. is in mijn optiek gewoon het verbloemen van de beroerde smaak.
Plus, in Nederland vind je bijna nergens volkorenbrood dat volledig uit volkorenmeel bestaat... Bij het zelf bakken heb je daar perfect de controle over. Stelt ook niets voor, wat meel, water, zout en gist en je hebt de basis al :)

Alleen dat kneden...

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

SjoerdV nl schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:11:
[...]

Plus, in Nederland vind je bijna nergens volkorenbrood dat volledig uit volkorenmeel bestaat... Bij het zelf bakken heb je daar perfect de controle over. Stelt ook niets voor, wat meel, water, zout en gist en je hebt de basis al :)

Alleen dat kneden...
Scheelt alweer wat oefeningen in de sportschool 8)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Conclusie,
Eigen brood bakken heeft bijna geen extra milieu impact. (maar als iedereen het doet toch wel iets neem ik aan).
Zelf bakken is lekkerder en vooral goedkoper of is het lekkerder omdat het goedkoper is?
@Schinnen-groen
In Sweikhuizen zit een ambachtelijke speltbakkerij maar waarschijnlijk niet goedkoop en in Oirsbeek bij bakkerij Leenders hebben ze ook verschillende vaste broodsoorten in een lagere prijs klassen.
@burne
Zeker mooi van deze bakker maar uiteindelijk zal ook hij economisch het loodje leggen ben ik bang.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

klump4u schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:48:
Conclusie,
Eigen brood bakken heeft bijna geen extra milieu impact. (maar als iedereen het doet toch wel iets neem ik aan).
Zelf bakken is lekkerder en vooral goedkoper of is het lekkerder omdat het goedkoper is?
@Schinnen-groen
In Sweikhuizen zit een ambachtelijke speltbakkerij maar waarschijnlijk niet goedkoop en in Oirsbeek bij bakkerij Leenders hebben ze ook verschillende vaste broodsoorten in een lagere prijs klassen.
@burne
Zeker mooi van deze bakker maar uiteindelijk zal ook hij economisch het loodje leggen ben ik bang.
Natuurlijk, alles wat je doet heeft ergens wel milieu impact, maar ik schat dat zeer laag in. Als iedereen het gaat doen, dan verandert natuurlijk wel het een en ander.
Bedankt voor de tips! Ik ga daar zeker eens wat halen.

Zelf bakken is lekkerder omdat al die hulpstoffen in de door bakkers gebruikte basis er niet inzitten. Verder kan ik naast water, (een beetje!!) zout en verse gist, allerlei mixen maken. Wel eens zelf een wittebrood gebakken, thuis, met roomboter? Dat is al bijna gebak.

Duitsers gebruiken veel zuurdesem in hun brood. Ik vind dat wel lekker als afwisseling, maar de WAF is hier niet zo groot.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wij halen het meel bij de molen en gaan daar meestal op de fiets naar toe. Soms trein/lopen. De stroom die anders voor ruimteverwarming wordt ingezet wordt gebruikt voor broodbakken en de ruimte verwarmt automatisch mee. Meel van de molen zit in bruine papieren zakken, gemaakt van gerecycled papier en ook weer te recyclen. De bakvormen zijn van blauw staal en gaan een leven lang mee. Het deeg kneden is gewoon handwerk. Alleen de gist (grootverpakking) zit in plastic/alufolie verpakt.

Dus wat er nu precies aan extra's nodig is?

ZonPHP PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

ericplan schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:02:
[...]

Wij halen het meel bij de molen en gaan daar meestal op de fiets naar toe. Soms trein/lopen. De stroom die anders voor ruimteverwarming wordt ingezet wordt gebruikt voor broodbakken en de ruimte verwarmt automatisch mee. Meel van de molen zit in bruine papieren zakken, gemaakt van gerecycled papier en ook weer te recyclen. De bakvormen zijn van blauw staal en gaan een leven lang mee. Het deeg kneden is gewoon handwerk. Alleen de gist (grootverpakking) zit in plastic/alufolie verpakt.

De gist kan je eenvoudig zelf maken en in de ijskast of diepvries bewaren. Nog leuk om te doen, ook :P

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

De trekker op het land en de beregeningspomp en dat soort dingen lopen op rooie diesel, en aan de kunstmest heb je vast nog niet gedacht.. :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:07:
[...]

De trekker op het land en de beregeningspomp en dat soort dingen lopen op rooie diesel, en aan de kunstmest heb je vast nog niet gedacht.. :)
Extra's ten opzichte van brood kopen bij een bakker.

ZonPHP PVOutput

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

[...]

Blijkbaar niet veel dus voor sommigen mensen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

[...]

Rode diesel? Dat bestaat al lang niet meer. Gewoon belaste diesel, dus.
Door twee boeren laten bevestigen.

edit: wel nog voor scheepvaart.

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 24-12-2018 12:43 (4%)

• NielsTn
Nu het zonnig is, gaat vanmiddag de voordeur op de bok om verse solid seal tochtprofielen/rubbers te plaatsen. Foto’s /blog volgen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

[...]

Je vergeet nog het vervoer van buitenland naar Nederland, Nederlands tarwe is bijna niet geschikt om brood van te bakken. wij hebben een zee (vochtiger) klimaat en voor goede harde tarwe heb je een land (droger)klimaat nodig.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Schinnen-groen schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:37:
[...]

Rode diesel? Dat bestaat al lang niet meer. Gewoon belaste diesel, dus.
Door twee boeren laten bevestigen.
Het bestaat nog wel, maar het blijkt enkel door beroepsmatige scheepvaart gebruikt te mogen worden. Geen boer, dus geen idee.

Mijn punt was om een beetje tegengas te geven tegen het idee dat zelf broodbakken automatisch duurzaam is. Ik betwijfel zelfs of het 'duurzamer' is dan fabrieksbrood. Het is als je het goed doet wel een stuk lekkerder.

• ollie1965
  • Laatst online: 19:19

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Andre1973 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:28:
Ik vraag dit voor een vriend ;) : is er al iemand bezig met een WTW op zijn afzuigkap?
Ja, maar dat is al een tijd geleden (inclusief berekening)
Wasemkap ombouwen naar recirculatie met koolfilter en ......

Te veel werk, te weinig terug winnen (TWTW :+ )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:49:
[...]

Het bestaat nog wel, maar het blijkt enkel door beroepsmatige scheepvaart gebruikt te mogen worden. Geen boer, dus geen idee.

Mijn punt was om een beetje tegengas te geven tegen het idee dat zelf broodbakken automatisch duurzaam is. Ik betwijfel zelfs of het 'duurzamer' is dan fabrieksbrood. Het is als je het goed doet wel een stuk lekkerder.
Daarom ook de vraag is het lekkerder en goedkoper of is het lekkerder omdat het goedkoper is?
Nederlanders vinden wel vaker iets goed en bijzonder maar eigenlijk alleen omdat het goedkoper is voor hun zelf en dat meenemen in hun keuzes.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:49:
[...]

Voornaamste reden voor ons om zelf brood te bakken is dat zelfgebakken brood gemaakt wordt met alleen meel, gist, zout en water.

Fabrieksbrood heeft altijd toevoegingen zoals "broodverbeteraar" en conserveermiddel.

ZonPHP PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

klump4u schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:14:
[...]

Daarom ook de vraag is het lekkerder en goedkoper of is het lekkerder omdat het goedkoper is?
Nederlanders vinden wel vaker iets goed en bijzonder maar eigenlijk alleen omdat het goedkoper is voor hun zelf en dat meenemen in hun keuzes.
Volgens mij lekkerder en goedkoper, gokje wat dat laatste betreft.

• ollie1965

ollie1965

ericplan schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:31:
[...]

Voornaamste reden voor ons om zelf brood te bakken is dat zelfgebakken brood gemaakt wordt met alleen meel, gist, zout en water.

Fabrieksbrood heeft altijd toevoegingen zoals "broodverbeteraar" en conserveermiddel.
Lekker vers smaakt, je zelf de extra's bepaalt (graan/noten), maar na 2 dagen je het alleen nog kan gebruiken voor wentelteefjes.

Ja, bij ons wordt er ook (op niet regelmatige basis) thuis brood gebakken, maar de "echte" bakker op de hoek doet het ook goed zonder al te veel toevoegingen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Uhm.. Nee. Conserveringsmiddelen zijn ronduit verboden in brood, en al een jaar of vijftien is zo'n beetje het enige 'vreemde' wat je nog in je brood kun vinden de acerola-kers. Die zit er in omdat er lijstjes rondgaan waarop staat dat E300 zwaar kankerverwekkend is en overal in de wereld behalve Nederland verboden is.

Er zit een klein beetje vitamine C in je brood omdat de gluten dan sneller ontwikkelen en je dus minder lang hoeft te kneden. Kun je ook als thuisbakker doen: twee vitamine-C-tabletjes in je brood.

Ik krijg pas ècht jeuk op rare plekken van alle onzinverhalen over eten.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

[...]

Omdat het merendeel van de consumenten ten alle tijden 'vers'brood wil hebben dat het liefst 3 tot 4 dagen mals blijft, daarom die toevoegingen.
Hoe ontstaat oud brood, niet meteen door uitdroging maar vooral doordat het aanwezige zetmeel het vocht in het brood opneemt.
Tip: leg eens een snee oud brood (paar dagen) enkele seconden in een magnetron, het zetmeel laat dan vocht los en het brood voelt weer vers.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:22

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:53:
[...]

Uhm.. Nee. Conserveringsmiddelen zijn ronduit verboden in brood, en al een jaar of vijftien is zo'n beetje het enige 'vreemde' wat je nog in je brood kun vinden de acerola-kers. Die zit er in omdat er lijstjes rondgaan waarop staat dat E300 zwaar kankerverwekkend is en overal in de wereld behalve Nederland verboden is.

Er zit een klein beetje vitamine C in je brood omdat de gluten dan sneller ontwikkelen en je dus minder lang hoeft te kneden. Kun je ook als thuisbakker doen: twee vitamine-C-tabletjes in je brood.

Deze wel eens gezien?
YouTube: Keuringsdienst Van Waarde - Haren in brood

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ollie1965

ollie1965

Uhm.. Nee. Conserveringsmiddelen zijn ronduit verboden in brood,
Naast me woont een ex fabrieksbakker (voor o.a. AH), en er gaan wel iets andere producten in dan bij "de" bakker om het een beetje brood te laten lijken.
Want de "fijn volkoren" is toch iets anders dan het volkorenbrood dat in de Warenwetbesluit staat.
Prijs/kwaliteit, het komt uit de lengte of de breedte.

Dat dat geen conserveringsmiddelen zijn is volgens mij wel algemeen bekend hier.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

klump4u schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:55:
[...]

Omdat het merendeel van de consumenten ten alle tijden 'vers'brood wil hebben dat het liefst 3 tot 4 dagen mals blijft, daarom die toevoegingen.
Hoe ontstaat oud brood, niet meteen door uitdroging maar vooral doordat het aanwezige zetmeel het vocht in het brood opneemt.
Tip: leg eens een snee oud brood (paar dagen) enkele seconden in een magnetron, het zetmeel laat dan vocht los en het brood voelt weer vers.
Als ik hele broden koop, dan deel ik ze en vries de halfjes in. Die gaan in 1-2 dagen wel op. Dat doe ik ook met zelf gebakken brood.
Goeie tip met die magnetron. Gaan we eens proberen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

:F

Cystine is een essentieel aminozuur. Zonder cystine in je dieet ga je dood.

Aldi heeft geen recepten online staan, maar het brood van AH en Dekamarkt bevat geen cystine. En ik ga niet de rest van de middag broodrecepten napluizen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Geen filmpje, maar iemand heeft op youtube eens de houdbaarheid van het hamburgervlees en het broodje getest. Dat broodje was na een aantal weken nog prima qua uiterlijk. hij heeft het wel niet opgegeten. Ook het vlees blees extreem lang toonbaar, brrrr....
Van de Mac.
gevonden:
YouTube: The Decomposition Of McDonald's Burgers And Fries.

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 24-12-2018 14:25 (11%)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ollie1965 schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:01:
[...]

Naast me woont een ex fabrieksbakker (voor o.a. AH), en er gaan wel iets andere producten in dan bij "de" bakker om het een beetje brood te laten lijken.
Ingrediënten

Ingrediënten: tarwemeel, water, malt meal (3,5% BARLEY, WHEAT), bakkersgist, tarwegluten, 2% rye grits, 1% roggebloem, gejodeerd zout, 0.9% roggezuurdesempoeder, 0.7% oat grits, 0.5% zonnebloempit, 0.5% rijstmeel, raapolie, acerolapoeder, magere melk, yeast, melkeiwit, erwteneiwit.
Als jij bewijs hebt dat die opgave niet klopt moet je nu aangifte gaan doen, anders ben je medeplichtig aan een misdrijf in de zin van de warenwet, en gezien de gevaren ten aanzien van de voedselveiligheid heb je ook een bijzondere morele plicht.

En anders is het gewoon weer geklets zonder enige onderbouwing of waarde.
Schinnen-groen schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:06:
[...]

Geen filmpje, maar iemand heeft op youtube eens de houdbaarheid van het hamburgervlees en het broodje getest. Dat broodje was na een aantal weken nog prima qua uiterlijk. hij heeft het wel niet opgegeten. Ook het vlees blees extreem lang toonbaar, brrrr....
Van de Mac.
Dat broodje is getoast (iets waar McDonalds trots op is) en daardoor bevat het minder dan 25% water en zal het, als je het droog genoeg bewaard, niet gaan schimmelen. 'Drogen' is een conserveringstechniek, weet je nog wel?

De bruine kleur van een hamburger bestaat uit gedenatureerde en geoxideerde eiwitten (de maillard-reactie), en die zijn kleurvast. Zelfs in vol zonlicht zal die hamburger jarenlang prachtig bruin blijven, maar ondertussen is de binnenkant weggevreten door bacteriën. McDonalds gebruikt geen conserveringsmiddelen in z'n vlees (en als ze dat stiekem wel zouden doen zou iemand ze al lang betrapt hebben, hoeveel zou het kosten om een hamburger te testen en hoeveel miljoen schadevergoeding zou je in Amerika kunnen claimen?)

Misschien moet je het zelf ook eens proberen, een hamburger maken, bakken en bewaren. Kun je zien of het aan de hamburger en het bereidingsproces ligt of aan McDonalds.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 16:49

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

burne schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:26:
[...]

Wij hebben hier een andere ervaring met voedselbanken in de buurt. Ik ben lid van een volkstuinvereniging en de officiële voedselbanken hebben hier geen interesse in verse groente/fruit die van volkstuincomplexen af komt.

Ze schijnen het officieel niet aan te mogen nemen en diegene die het wel aan neemt kreeg klachten van mensen die de groente kregen waarom bijvoorbeeld de boontjes niet gewassen waren. :(

Ik heb samen met mijn tuinbuurman een uitdaging over een paar jaar. WIj hebben ruim 120 fruitboompjes staan ( hobby ;) ). Als er straks 30 kilo fruit per boom aan komt hebben we meer dan 3,5 ton aan fruit. Dat gaan wij niet op krijgen. Het is nog maar de vraag of voedselbanken interesse hier in hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

[quote]burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:26:
[...]

[...]

Dat broodje is getoast (iets waar McDonalds trots op is) en daardoor bevat het minder dan 25% water en zal het, als je het droog genoeg bewaard, niet gaan schimmelen. 'Drogen' is een conserveringstechniek, weet je nog wel?

[...]

Je hebt een punt, niet aan gedacht.
*Schinnen-groen smeert een beschuitje..*

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

mkleinman schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:32:
[...]

Wij hebben hier een andere ervaring met voedselbanken in de buurt. Ik ben lid van een volkstuinvereniging en de officiële voedselbanken hebben hier geen interesse in verse groente/fruit die van volkstuincomplexen af komt.

Ze schijnen het officieel niet aan te mogen nemen en diegene die het wel aan neemt kreeg klachten van mensen die de groente kregen waarom bijvoorbeeld de boontjes niet gewassen waren. :(

Ik heb samen met mijn tuinbuurman een uitdaging over een paar jaar. WIj hebben ruim 120 fruitboompjes staan ( hobby ;) ). Als er straks 30 kilo fruit per boom aan komt hebben we meer dan 3,5 ton aan fruit. Dat gaan wij niet op krijgen. Het is nog maar de vraag of voedselbanken interesse hier in hebben.
Zelf jarenlang een aardig grote volkstuin gehad. Daar at de hele straat van. Bij mega-opbrengsten maakten we jam, aardbeien sap, appelstroop/perenstroop, etc. Ook veel geblancheerd en ingevroren. Kolen en prei bleef gewoon staan. Misschien heeft een natuurwinkel er interesse in? Of een boerderijwinkel?
Wel een leuke hobby.

Wat betreft die opmerking over de boontjes, tja, daar zou een heel nieuw topic voor kunnen worden opgestart. Ik heb ook dit soort ervaringen gehad. :(

• ollie1965

ollie1965

burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:26:

Als jij bewijs hebt dat die opgave niet klopt moet je nu aangifte gaan doen, anders ben je medeplichtig aan een misdrijf in de zin van de warenwet, en gezien de gevaren ten aanzien van de voedselveiligheid heb je ook een bijzondere morele plicht.

En anders is het gewoon weer geklets zonder enige onderbouwing of waarde.
Ik denk dat je in de snelheid om een reactie geven, mijn deel niet begrepen hebt (of ik ben niet duidelijk genoeg).
Wat ik probeer te zeggen is dat er kwaliteitverschil is tussen de verschillende producten (als in materiaal gebruik). Ik heb het dus niet over "conserveringsmiddelen"

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:22

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

burne schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:04:
[...]

:F

Cystine is een essentieel aminozuur. Zonder cystine in je dieet ga je dood.

Aldi heeft geen recepten online staan, maar het brood van AH en Dekamarkt bevat geen cystine. En ik ga niet de rest van de middag broodrecepten napluizen.
Zal best, maar na dit filmpje keek ik wel anders aan tegen brood moet ik zeggen! 2 weken geen supermarktbrood gekocht.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Geen conserveermiddel in de zin van de wet, wel allerlei ingrediënten die niet in ons brood zitten. Dit is Zaans volkoren van AH.

ZonPHP PVOutput

• ollie1965

ollie1965

En dan kom je op de oude conserverings technieken uit (wekken bijvoorbeeld).
Dus stoofpeetjes, stropen sappen worden dus ineens niet meer uit de supermarkt gehaald.

Zo ben ik pas geleden te weten gekomen dat je wortels ook gewoon een hele winter kunt bewaren zonder dat ze rotten/vergaan zonder dat er techniek aan te pas komt. Startpage link

We wisten het al wel, maar we zijn het gewoon allemaal vergeten om het gemak.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

ericplan schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:28:
[...]

Geen conserveermiddel in de zin van de wet, wel allerlei ingrediënten die niet in ons brood zitten. Dit is Zaans volkoren van AH.
[Afbeelding]
Leuk, deze is voor thuisbakkers:
https://www.bouwhuis.com/...x-donker-meergranen-2-5kg
Molen de Hoop EKO-broodmix (Donker Meergranen) 2,5kg
Kant en klare mix voor het bakken van een biologisch donker meergranenbrood. Rijkelijk gevuld met zaden en pitten, alleen nog water en gist toevoegen.

Ingrediënten: volkorentarwemeel, tarwebloem, lijnzaad, tarwegluten, zonnebloempitten, pompoenpitten, spelt (gepoft) (tarwe), gerstemoutmeel, bakkerszout, dextrose, sesamzaad (ongepeld), plantaardige olie (raapzaad), veldbonenmeel, emulgator E482, E472e, tarwezuurdesem (gedroogd), suiker, tarwemoutmeel, verdikkingsmiddel E412, zuurteregelaar E263, zuurdesempoeder (rogge), enzymen (tarwe), meelverbeteraar E300

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:26
ericplan schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]
Met deze discussies moet ik altijd weer aan deze hilarische plaatjes denken, hoe dat met je eigen gebakken brood zit durf ik niet te zeggen.

Offtopic? :P

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Ze schijnen het officieel niet aan te mogen nemen
Je zit als volkstuinder niet in de voedselveiligheidsketen, en die bakker wel. Die heeft sowieso eens per jaar de warenautoriteit over de vloer en soms nog een keer extra zonder aankondiging. Hij heeft vakdiploma's, labonderzoeken van z'n product en hij koopt grondstoffen van certificeerbare bronnen.

Als jij je boontjes en peren in een winkeltje wilt verkopen kom je met dezelfde eisen en voorwaarden in contact. Dat neemt niet weg dat het een beetje zuur is, dat begrijp ik.
Dat je niet weet wat het is maakt het nog geen conserveringsmiddel. E471, E472 en E481 zijn emulgatoren. Je zou ze bijvoorbeeld door een beetje eigeel kunnen vervangen, maar dan heb je een allergeen extra in je brood en is je brood niet meer te eten door veganisten. E471, E472 en E481 worden gemaakt uit plantaardige olie en zijn dus wel halal, kosher en veganistisch.

burne wijzigde deze reactie 24-12-2018 16:15 (24%)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 16:49

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

ollie1965 schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:42:
[...]

En dan kom je op de oude conserverings technieken uit (wekken bijvoorbeeld).
Dus stoofpeetjes, stropen sappen worden dus ineens niet meer uit de supermarkt gehaald.

Zo ben ik pas geleden te weten gekomen dat je wortels ook gewoon een hele winter kunt bewaren zonder dat ze rotten/vergaan zonder dat er techniek aan te pas komt. Startpage link

We wisten het al wel, maar we zijn het gewoon allemaal vergeten om het gemak.
Stoofperen conserveren we al. Die bereid ik, gaan in literpotten die zijn gesteriliseerd. Dat doen we ook met ons eigen appel en perensap met een ontsapper. Verder uiteraard heel veel jam etc :)
Maar dan nog.. 3600 kilo fruit verwerken. Da's heul veul :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mkleinman schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:25:
[...]

Stoofperen conserveren we al. Die bereid ik, gaan in literpotten die zijn gesteriliseerd. Dat doen we ook met ons eigen appel en perensap met een ontsapper. Verder uiteraard heel veel jam etc :)
Ik zocht of de regels voor een boerenmarkt misschien minder streng zouden zijn, maar ik blijf steeds weer hier op terugkomen, dus ik vrees het niet.
Je vergeet te melden dat een banaan radioactief is, en zelfs gebruikt wordt als maat voor een stralingsdosis: de Banaan-equivalente dosis.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 00:56
klump4u schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:14:
[...]

Als je dat moet vragen ben je zelf geen broodbakker. Brood wat ik hier bak, kan geen bakker uit de buurt aan tippen. Het is veel lekkerder qua smaak en textuur.

Als je zelf brood met speltvariaties bakt is het ook nog eens behoorlijk goedkoper. Bij tarwe kan dat wel eens andersom liggen, maar dat is dan ook de massa, dus ook massaprijzen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

jerh schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:20:
[...]

Als je dat moet vragen ben je zelf geen broodbakker. Brood wat ik hier bak, kan geen bakker uit de buurt aan tippen. Het is veel lekkerder qua smaak en textuur.

Als je zelf brood met speltvariaties bakt is het ook nog eens behoorlijk goedkoper. Bij tarwe kan dat wel eens andersom liggen, maar dat is dan ook de massa, dus ook massaprijzen.
Is dus jou persoonlijke smaak wat beslist, en voor de volledigheid, ja ik zit al mijn hele leven in de bakkerij.

• Andre1973

Andre1973

mkleinman schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:25:
[...]

Je kan een plukdagje organiseren, en dan mensen uitnodigen zelf een emmer vol te plukken tegen een bepaald bedrag. Waar is de tuin ongeveer?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• migjes
Andre1973 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:28:
ja dit heb ik.

maar gewoon niet aan beginnen.
leuke kroeg praat, meer niet.;)

ik had per ongeluk de afzuiging die door naar de warmtepomp gaat van het toilet en de buis van de afzuiging naast elkaar liggen.
dus onder het gevoel van hobbyen heb ik wat alu platen een warmtewisselaar gemaakt.
niet echt heel effectief maar er zijn soms momenten dat er iets meer warmte naar de ventilatie warmte pomp gaat.
besparing = geen idee.
de lol, onbetaalbaar. :P

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Morgen is het een drukke dag met koken en familie.
Dus nu maar alvast:

o<:) o<:) o<:) Fijne Kerstdagen o<:) o<:) o<:)

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:24

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Schinnen-groen schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:28:
Morgen is het een drukke dag met koken en familie.
Dus nu maar alvast:

o<:) o<:) o<:) Fijne Kerstdagen o<:) o<:) o<:)
Daar sluit ik me graag bij aan _/-\o_

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Krupuk
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:41
migjes schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:34:
[...]

ja dit heb ik.

maar gewoon niet aan beginnen.
leuke kroeg praat, meer niet.;)

ik had per ongeluk de afzuiging die door naar de warmtepomp gaat van het toilet en de buis van de afzuiging naast elkaar liggen.
dus onder het gevoel van hobbyen heb ik wat alu platen een warmtewisselaar gemaakt.
niet echt heel effectief maar er zijn soms momenten dat er iets meer warmte naar de ventilatie warmte pomp gaat.
besparing = geen idee.
de lol, onbetaalbaar. :P
Fantastisch! Voor zulke toepassingen heb ik nog een reserve lucht/lucht kruisstroom warmtewisselaar liggen hahaha. Eindelijk een doel voor dat ding gevonden.

https://ibb.co/TPrxC72

• NielsTn
Zoals eerder genoemd, de tochtstrip van de voordeur vervangen na ca 13 jaar dienst.
Stappenplan en ervaringen heb ik hier verder beschreven: https://www.renewable-ene...tochtstrippen-vernieuwen/

Nu maar kijken wat het doet, eerste indrukken zijn positief (nu hopen op afname van gasverbruik ;) )

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 16:37

databeestje

Von PrutsHausen

De CO2 sensor doet het, en ik heb een behuizing gemaakt om alles in te stoppen.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

databeestje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:45:
De CO2 sensor doet het, en ik heb een behuizing gemaakt om alles in te stoppen.
Die is groot genoeg voor ook een CO sensor en een rookmelder... :+

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 16:37

databeestje

Von PrutsHausen

Ja, dat is wel waar. Misschien komen die er ook nog wel, maar dit is een lekker ademende behuizing zonder dat de warmte van de ESP de andere beïnvloed. Vandaar de aparte ruimtes. Geen idee wat er nodig is voor een partikelen sensor en of dat werkt met EasyESP.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• NielsTn
databeestje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:51:
Ja, dat is wel waar. Misschien komen die er ook nog wel, maar dit is een lekker ademende behuizing zonder dat de warmte van de ESP de andere beïnvloed. Vandaar de aparte ruimtes. Geen idee wat er nodig is voor een partikelen sensor en of dat werkt met EasyESP.
Kijk dan naar luftdaten.info en de bouwinstructies. Heb via itingiverse of zo een behuizing laten printen die in een waterdichte lasdoos past (temp sensor, Rv sensor, fijnstof module). En de software stuurt de data naar een syteem wat ook gebruikt wordt door RIVM.

https://www.renewable-ene...t-3d-geprintte-behuizing/

NielsTn wijzigde deze reactie 28-12-2018 11:22 (6%)

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Interessant artikel. https://jdreport.com/zonn...-dan-ook-af-zal-gaan/amp/
Conclusie: fotovoltaïsche zonne-energie is helemaal niet zo milieubewust als velen (en vooral: politici) denken. Afgezien van het feit dat het een intermitterende energiebron is die duurder is dan traditionele technologieën, heeft het ook te kampen met ernstige afvalverwijderingsproblemen die maar weinig landen aanpakken. De gevaarlijke materialen die worden gebruikt in de constructie zijn niet eenvoudig te recyclen en kunnen het drinkwater verontreinigen.

hmmz

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hou je de bron even in de gaten? Een rechts-extremistische verzameling van complotten? Een artikel vol met rare beweringen die op geen enkele wijze onderbouw worden? Allerlei woeste aannames en extrapolaties die al heel snel absurd worden?

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Dat was mij niet bekend maar zie nu dat de site als onbetrouwbaar te boek staat. :o
burne schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:01:
[...]

Hou je de bron even in de gaten? Een rechts-extremistische verzameling van complotten? Een artikel vol met rare beweringen die op geen enkele wijze onderbouw worden? Allerlei woeste aannames en extrapolaties die al heel snel absurd worden?
My bad :o

DJ^ wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:02 (44%)

hmmz

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

burne schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:01:
[...]

Bedank voor je input. Heb je misschien een lijst van dit soort sites waar ik maar beter niet op kan gaan lezen? Ik wil liever niet worden besmet met enge meningen en info waarvan ik deze niet op waarde kan schatten.....
Als je regel 2 zou willen skippen, kan ik wel een stuk me je meegaan.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Schinnen-groen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:14:
[...]

Bedank voor je input. Heb je misschien een lijst van dit soort sites waar ik maar beter niet op kan gaan lezen? Ik wil liever niet worden besmet met enge meningen en info waarvan ik deze niet op waarde kan schatten.....
Als je regel 2 zou willen skippen, kan ik wel een stuk me je meegaan.
1: er is geen regel of lijst.

2: ik zeg dat als je een artikel aanhaalt jij naar de bron ervan moet kijken. Niet ik, niet een lijst, niet een comité.

Exact wat is jou niet duidelijk?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

burne schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:51:
[...]

1: er is geen regel of lijst.

2: ik zeg dat als je een artikel aanhaalt jij naar de bron ervan moet kijken. Niet ik, niet een lijst, niet een comité.

Exact wat is jou niet duidelijk?
Moeilijk als je satire niet begrijpt..

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Schinnen-groen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:27:
Moeilijk als je satire niet begrijpt..
Normaal gesproken zou ik je in dat geval naar een woordenboek doorverwijzen, maar dat gaat juist met deze term wat lastig..

(laten we er maar over ophouden..)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

burne schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:47:
[...]

Normaal gesproken zou ik je in dat geval naar een woordenboek doorverwijzen, maar dat gaat juist met deze term wat lastig..

(laten we er maar over ophouden..)
Mee eens. Als je mijn reactie op jouw opmerking niet begrijpt, dan wordt het ... iets voor een ander topic.

• teaser
  • Laatst online: 17-10 16:03
De disclaimer op de site is ook wel duidelijk:
GELOOF NIETS VAN WAT JE OP DEZE WEBSITE LEEST!
De lezer is verantwoordelijk voor het onderscheiden van de geldigheid, feitelijkheid of implicaties van hier geposte informatie, hetzij fictief of op basis van echte gebeurtenissen.
[...]
Gebruikers worden aangemoedigd om hun hersens te gebruiken en eigen vervolgonderzoek doen tijdens het lezen en posten op deze website.

• Andre1973

Andre1973

Ik vraag me af of er iemand is die weet of het mogelijk is om de warmte die uit een koeling komt te gebruiken om leidingwater / een ruimte te verwarmen? Vriend van mij heeft een grote koeling voor een horeca bedrijf, en ik vind het een beetje raar dat alle warmte daaruit zo de buitenlucht word ingeblazen en er vervolgens weer (nu nog) gas moet worden verstookt om warm water te maken (wat veelvuldig word gebruikt in de keuken).
Een verwijzing naar een ander stukje forum hier is ook goed.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:49
@Andre1973
@Oxellaar werkt wel eens mer driepijpssystemen die flexibel met gelijktijdige warmte- en koudevraag om kunnen gaan.
Zie bijvoorbeeld https://www.ambrava.nl/kennisbank/dvm-s-driepijps-systeem/

Of dat opschaalt naar vriescellen en sanitairwater durf ik niet te zeggen :)

De lowtechoplossing is een verwarmingswarmtepomp buitenunit pal naast de koeling-buitenunit zetten met wat verplaatsbare schotten zodat in winterbedrijf de warme lucht van de koelunit meteen aangezogen wordt door de verwarmingsunit.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:27

vso

raap voor zijn recht

Weten jullie of er systemen zijn voor Bad wtw ? ik zie alleen douche varianten .. wij hebben beide.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Andre1973

Andre1973

vso schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:57:
Weten jullie of er systemen zijn voor Bad wtw ? ik zie alleen douche varianten .. wij hebben beide.
Ehm, hoe zie je dat voor je?
Bij een douche loopt t warme water weg terwijl het koude aan komt. tijdens dat proces word warmte uitgewisseld. Een bad laat je doorgaans vol lopen met warm water en laat je dat leeg lopen als je uit gebadderd bent, en alleen als er dan op dat moment iemand onder de douche staat zou je met het bad water het douchewater kunnen verwarmen.

• Andre1973

Andre1973

Het lijkt mij zo logisch dat daar waar koelcellen zijn vaak ook warm water word gebruikt, dat je iets nuttigs kan doen met die warmte.

Pagina: 1 ... 58 ... 81 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True