Dat dacht ik al, maar de andere mogelijk varianten maakte me in de war. Bedankt!
De 130 m3 is puur hoeveel water vanuit het warmtenet door je meter is gegaan. Warmteleverancier kan hiermee o.a. zien hoeveel uitkoeling elke afnemer heeft, bij jou kom ik op een delta-T van ~30 graden (dat is erg goed). Dit is allemaal aan de netzijde, dus voor jou gezien VOOR de warmtewisselaar e.d. Gaat dus NIET over tapwater oid. Puur een feature van de warmtemeter, die meet namelijk flow en temp --> energie.
Aaaaah, nu snap ik het! Ik dacht dat dat een equivalent aan aardgasverbruik moest voorstellen. Dan kan ik nu ook ophouden met het noteren van deze waarde, want die is dus alleen voor de leverancier van belang, niet voor mij.
17 GJ is heel weinig voor een flink huis, je rekwnt gemiddeld met circa 5 a 6 GJ/jaar aan warm tapwater (SWW). dus ruimteverwarming is echt maar weinig.
We stoken "gematigd", de standaardtemperatuur op de thermostaat is 19,6C maar mijn vrouw zet hem nog wel eens handmatig hoger, op 20C bijvoorbeeld. Maar zoals gezegd, gemiddeld zijn er wel ruim vier dagen per week mensen thuis, dus ik had het ook hoger verwacht.
Qua kosten verwacht ik dat je ergens op het volgende uitkomt:
16.8 * 23 = 384 euro variabel
vastrecht etc = ~450 - 500 euro
totaal = 834 - 884 euro/jaar
Dat is helaas flink meer; mijn maandbedrag is € 106, en uiteindelijk is het verbruik ietsjes hoger dat wat Ennatuurlijk had ingeschat, dus ik ga over 2019 zeker meer betalen (nog afgezien van de belastingstijgingen).
voor zo'n laag verbruik doet het vastrecht nogal zeer en snap ik dat je alternatieven overweegt.
Precies, al is het wel zo dat een warmtepomp zijn eigen, ook niet al te lage, vaste kosten met zich meebrengt. Maar ik heb daar ten minste nog enige invloed op.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant