Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Andre1973 schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:12:
[...]

Ehm, hoe zie je dat voor je?
Bij een douche loopt t warme water weg terwijl het koude aan komt. tijdens dat proces word warmte uitgewisseld. Een bad laat je doorgaans vol lopen met warm water en laat je dat leeg lopen als je uit gebadderd bent, en alleen als er dan op dat moment iemand onder de douche staat zou je met het bad water het douchewater kunnen verwarmen.
Vandaar dat ik het vraag :) ik zou al blij zijn als ik iets terug kan winnen.

Kan het bv voor vloerverwarming (bv terug het boilervat in :?)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

vso schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:29:
[...]

Vandaar dat ik het vraag :) ik zou al blij zijn als ik iets terug kan winnen.

Kan het bv voor vloerverwarming (bv terug het boilervat in :?)
Dat zal niet meevallen. Temperatuur overdracht gaat evenredig met temperatuur verschil.
Als het koude water aan komt richting de douche en het is 7 graden, en je douchewater 37, is het verschil 30 graden. Een vloerverwarming retour zal niet veel kouder zijn denk ik dan 22 graden en daarmee dus maar 15 graden verschil. Daarnaast heb je dan ook nog een redelijke flow van dat vloerverwarmingswater nodig op die plek op dat moment. (op het moment van langsstromen koelt het badwater af, en het op te warmen water op en daalt dus de energie overdracht, hoe kouder het op te warmen water blijft dat langs stroomt hoe meer energie er kan worden overgedragen)
Een douche WTW is al lastig rendabel te maken als je het niet al meteen bij de (ver)bouw(ing) meeneemt.
Ik heb bij mij al gekeken wat er mogelijk was, maar je moet snel een hoop slopen om het voor elkaar te krijgen.
Dan nog maar een paar paneeltjes erbij plaatsen voorlopig tot de douche een keer goed op de schop gaat, maar zolang de WAF voor deze badkamer nog boven de 5,6 is laten we het lekker zo.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Andre1973 schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:55:
[...]

Dat zal niet meevallen. Temperatuur overdracht gaat evenredig met temperatuur verschil.
Als het koude water aan komt richting de douche en het is 7 graden, en je douchewater 37, is het verschil 30 graden. Een vloerverwarming retour zal niet veel kouder zijn denk ik dan 22 graden en daarmee dus maar 15 graden verschil. Daarnaast heb je dan ook nog een redelijke flow van dat vloerverwarmingswater nodig op die plek op dat moment. (op het moment van langsstromen koelt het badwater af, en het op te warmen water op en daalt dus de energie overdracht, hoe kouder het op te warmen water blijft dat langs stroomt hoe meer energie er kan worden overgedragen)
Een douche WTW is al lastig rendabel te maken als je het niet al meteen bij de (ver)bouw(ing) meeneemt.
Ik heb bij mij al gekeken wat er mogelijk was, maar je moet snel een hoop slopen om het voor elkaar te krijgen.
Dan nog maar een paar paneeltjes erbij plaatsen voorlopig tot de douche een keer goed op de schop gaat, maar zolang de WAF voor deze badkamer nog boven de 5,6 is laten we het lekker zo.
Hmmm hoe lang en/of hoeveel moet je dan douchen om een wtw rendabel te maken ? We zijn met zijn 4-en waarvan minimaal 2 langharig vrouwelijke variant is .. (lees iets langer en heter douchen dan de mannelijke variatie)

In dit huis is het afgezien van de arbeid, WAF factor enzv best mogelijk om een WTW aan te leggen, maar als het rond de 1500,- kost moet ik minimaal 150,- per jaar kunnen besparen aan stook kosten.
Zelf denk ik dat ik hooguit 100 tot 150 kuub "winst" zou kunnen halen, echter toekomst gericht maakt dit het huis wellicht iets beter in de verkoop markt.
Ik reken echter met 10 jaar, omdat ik die tijd zie dat er genoeg gebruik van gemaakt word om de investering terug te winnen.
Maar dat betekend wel dat bv het badwater, van 30 tot 25 graden de wtw genoeg op kan warmen om enig nut te hebben.

de situatie:
Ik kan een 2m (0.5m meer met wat meer hak en breekwerk) WTW met extra draaikolk/vortex ..? installeren, in een koof (onder de badkamer) door de keuken rechtstreeks op de rioolering aangesloten. aangezien we de keuken,(bgg)vloer & badkamer toch op de schop gooien is dit een kleine meerprijs.

De badkamer word gebruikt met 30 min "tussenpozen" gemiddeld gezien, en ons (sanitair) warm water is op jaar basis tussen de 300 en 400 kuub gas waarvan veel badwater is, hoewel ik vermoed dat in de toekomst met een nieuwe badkamer gezien het langharig tuig wel meer gaat douchen.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:18

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Andre1973 schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:51:
Ik vraag me af of er iemand is die weet of het mogelijk is om de warmte die uit een koeling komt te gebruiken om leidingwater / een ruimte te verwarmen? Vriend van mij heeft een grote koeling voor een horeca bedrijf, en ik vind het een beetje raar dat alle warmte daaruit zo de buitenlucht word ingeblazen en er vervolgens weer (nu nog) gas moet worden verstookt om warm water te maken (wat veelvuldig word gebruikt in de keuken).
Een verwijzing naar een ander stukje forum hier is ook goed.
Hoe groot is de unit? Staat er een condensor op dak?
Op mijn werk hebben we op het centrale systeem een swep in de warme leiding naar de condensor zitten, de andere kant van de swep pompen we water door uit een voorraad vat en weer terug naar het voorraad vat zodat er een stuk warmte terugwinning is. De pomp hangt aan een thermostaat op 45 graden, daarboven stopt hij en gaat de warmte gewoon naar het dak. Werkt best goed moet ik zeggen.
Je zou dat ook kunnen doen door de retour leiding van de cv te gebruiken mits die lager is dan de koelgas leiding natuurlijk. Anders een boiler er mee opwarmen als voorverwarmen van sww.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10:00
Mijn neef kijkt hier ook naar. Hij breidt zijn bedrijf uit met koelcellen en wil overtollige warmte in de gasgestookte vloerverwarming stoppen.
Het is me echter niet duidelijk hoe je goed warmre uitwisseling doet met een koelsysteem. Want warmte afnemen betekent dat het gas een fase overgang kan hebben. Dus niet zomaar even een warmtewisselaar er tussen gooien als het water was.
Maar in de zomer moet het koelsysteem zijn warmte kwijt kunnen via normale weg.

!null wijzigde deze reactie 31-12-2018 08:14 (9%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:14
@vso Inmiddels is gas duurder, maar
in 2013 had ik dit sommetje gemaakt:
Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

€500 voor DWTW (pessimistisch)
€0,60 voor een m3 gas (hoger=optimistischer)
50% warmteterugwinrendement (heel pessimistisch)
=terugverdiend als je anders 1666 m3 gas had verdouchet.
Met 73 liter gas/5 minuten is dat 1900 uur douchen.
Dit klinkt veel maar met een gemiddeld gezin van 2 volwassenen en 2,2 kinderen die allemaal 7 minuten per dag douchen is dat een TVT vergelijkbaar met PV: minder dan 10 jaar.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

@Proton_ thx, maar met bad is je douche gedrag anders.. immers als je "warm" wilt worden ga je lekker in bad liggen. wil je schoon zijn hobbel je onder de douche door zodat je vochtig bent..

Alleen langharig tuig vind het blijkbaar lekker om lang onder de douche te staan om die haren te wassen .. :(

maar goed niks op wtw voor bad, :( dat is wel jammer

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:12:
Mijn neef kijkt hier ook naar. Hij breidt zijn bedrijf uit met koelcellen en wil overtollige warmte in de gasgestookte vloerverwarming stoppen.
Het is me echter niet duidelijk hoe je goed warmre uitwisseling doet met een koelsysteem. Want warmte afnemen betekent dat het gas een fase overgang kan hebben. Dus niet zomaar even een warmtewisselaar er tussen gooien als het water was.
Maar in de zomer moet het koelsysteem zijn warmte kwijt kunnen via normale weg.
Toch zit het al dik 15 jaar zo bij ons en is door het koelbedrijf zo gemaakt. ;) serieus swepje ook met 2 duims aansluitingen of zo.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:14
@vso je kan prima het bad door een douchewtw laten lopen, dat had ik in het vorige huis ook zo. Gewoon douchen met het putje open.
Anders verder gaan in Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? ?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• !null
@Rol-Co
Ok ik zou dan verwachten dat je daarin een faseovergang hebt. In die warmtewisselaar. Dus die funcioneert dan als verdamper. Misschien kan dat geen kwaad met een metalen warmtewisselaar. Heb je het dan over zo'n platen wisselaar of iets anders?

Maar belangrijker, hoe zit dit in het schema van de koel installatie?
Zit hij dan parallel aan de normale verdamper? Dat zou niet kunnen omdat hij niet altijd warmte kwijt kan zoals in de zomer bijvoorbeeld.

Dus waarschijnlijk zit hij in serie met de normale verdamper, en dan voor de normale verdamper? (En na de compressor uiteraard)

Uiteraard dan gewoon op cv retour zijn warmte kwijt te kunnen. Dan warmt de cv ketel verder op als het nog niet genoeg is, en in de zomer draait het systeem niet dus wordt er geen warmte afgenomen van warmtewisselaar

• Rol-Co

Rol-Co

@!null de verdamper zit in de ruimte die gekoeld word, het is geen warmtepomp ;) dus hij functioneert dan een beetje als condensor dus het gas word misschien sneller vloeistof, niet erg vermoed ik aangezien het na de compressor is.
Hij zit in serie in de leiding naar de condensor toe, na de compressor inderdaad, andere kant een waterleiding die rond pompt.

Zo'n swep, precieze type weet ik niet uit mijn hoofd maar het kan wel een dubbelwandige versie zijn (verplicht als je water gaat warmen wat direct van het waterleidingbedrijf komt) maar het principe blijft het zelfde.

https://www.swep.net/products/b10t/

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 09:34

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Gisteravond bezig geweest om mijn lopende energie-nota in excel aan te passen aan alle veranderingen die vanaf 1-1-2019 gaan gelden. Hiermee kan ik elke week, na invoer van de meterstanden, zien wat ik op dat moment terug zou ontvangen of zou moeten bijbetalen.

vanmorgen kwam ik deze site tegen. Hiermee zou je eenvoudig kunnen uitrekenen wat je in 2019 meer zou moeten betalen aan gas en elektra.

https://forstrom-inzichti...ntool01-energiebelasting/

Edit: de site bevat ook verder erg interessant leesvoer.

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 31-12-2018 21:57 (5%)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• !null
Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:03:
@!null de verdamper zit in de ruimte die gekoeld word, het is geen warmtepomp ;) dus hij functioneert dan een beetje als condensor dus het gas word misschien sneller vloeistof, niet erg vermoed ik aangezien het na de compressor is.
Hij zit in serie in de leiding naar de condensor toe, na de compressor inderdaad, andere kant een waterleiding die rond pompt.

Zo'n swep, precieze type weet ik niet uit mijn hoofd maar het kan wel een dubbelwandige versie zijn (verplicht als je water gaat warmen wat direct van het waterleidingbedrijf komt) maar het principe blijft het zelfde.

https://www.swep.net/products/b10t/
Sorry inderdaad bedoelde ik het andersom :+

Dit gaat dan niet op tapwater maar in ieder geval dus heel simpel met de juiste warmtewisselaar toe te passen.

Hij zal het betreffende koel installatie bedrijf moeten overtuigen. Misschien dat die niet zo open staan.

En berekenen in in ieder geval voor en na seizoen hoeveel warmte er beschikbaar is. En nodig voor de vloer.

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:28:
Gisteravond bezig geweest om mijn lopende energie-nota in excel aan te passen aan alle veranderingen die vanaf 1-1-2019 gaan gelden. Hiermee kan ik elke week, na invoer van de meterstanden, zien wat ik op dat moment terug zou ontvangen of zou moeten bijbetalen.

vanmorgen kwam ik deze site tegen. Hiermee zou je eenvoudig kunnen uitrekenen wat je in 2019 meer zou moeten betalen aan gas en elektra.

https://forstrom-inzichti...ntool01-energiebelasting/
Maakt toch wel een vreemde berekening denk ik als je in de min gaat.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09:37
Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]
klopt toch perfect?
zelfs netjes de "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" is mee genomen.
zie geen fouten, alleen een afronding van 0,29€ maar dat kan ik ze wel vergeven. :?
(het had eigenlijk 61.71€ moeten zijn.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:49:
[...]

[Afbeelding]
Hier klopt het redelijk nauwkeurig.
Zo, nu wafels bakken.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:03:
[...]

Hier klopt het redelijk nauwkeurig.
Zo, nu wafels bakken.
Ja blijkbaar hier ook.

Nee ananas flappen en oliebollen ;) >:)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:06:
[...]

Ja blijkbaar hier ook.

Nee ananas flappen en oliebollen ;) >:)
Hier heerst een strikte scheiding der machten met oudjaar: oliebollen bakt de chef, de sous-chef is van de afdelingen Luikse wafels :9

• jelke1992
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-01 12:21
Ik heb op de slaapkamers nog enkelglas ramen. Eigenlijk vind ik dit echt ellendig, want er komt veel kou vanaf en ook een hoop condens 's ochtends. Door als het condens zijn door de jaren heen ook de kozijnen aangetast en op sommige plekken rot (al is daar nu niets van te zien door de houtrotvuller en nieuwe verf). Ik heb nu alleen geen budget om overal nieuwe kozijnen en ramen in te zetten, en ik vind het ook zonde om nieuwe ramen in slechte kozijnen te laten zetten.
Kwam laatst deze folie tegen: https://www.hornbach.nl/s...8u2FY-NNrVjoaAlRYEALw_wcB
Leek me een goede tijdelijke oplossing. Heb het van de week geplakt en de condens is helemaal verdwenen (links heb ik de folie geplakt, moet het alleen nog even bijsnijden):

Voor de warmte lijkt het ook te schelen :) , maar ik moet de grote ruit ook nog isoleren voor ik daar wat zinnigs over kan zeggen. De grote ruit is helaas alleen 163 cm hoog, en de folie lijkt in nederland maar tot 150cm verkrijgbaar. In amerika zijn wel grotere formaten te krijgen (het lijkt daar wat meer gebruikelijk om de folie te plakken). Van de week maar eens bestellen.
Je ziet nog wel een folie "waas" als je door de ruit kijkt. Maar voor de slaapkamer vind ik dat wel acceptabel.

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-01 21:42
vso schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:21:
@Proton_ thx, maar met bad is je douche gedrag anders.. immers als je "warm" wilt worden ga je lekker in bad liggen. wil je schoon zijn hobbel je onder de douche door zodat je vochtig bent..

Alleen langharig tuig vind het blijkbaar lekker om lang onder de douche te staan om die haren te wassen .. :(

maar goed niks op wtw voor bad, :( dat is wel jammer
Als je denkt aan bad wtw, dan zou ik ook gaan denken aan wasmachine wtw en vaatwasser wtw en keuken gootsteen wtw. En dan alles ineen. Zou dat kunnen werken? Van selectief deze afvoeren (en van de douche natuurlijk) alle afvoerpijpen laten uitkomen op een groot reservoir? Ofwel direct (misschien lastig ivm vuil en vet) ofwel via een dikke spiraal. En dan met een warmptepompje de warmte uit dat reservoir trekken tbv. je sww systeem of bijv. het voorverwarmen van aangevoerde ventilatie-lucht. Zou dit een redelijke wtw geven? (los van technische haalbaarheid en kosten...)

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:10:
[...]

Hier heerst een strikte scheiding der machten met oudjaar: oliebollen bakt de chef, de sous-chef is van de afdelingen Luikse wafels :9
Ok, eerlijke verdeling dus? Dat is hier ook natuurlijk! de chef bakt en ik zorg dat ik zo'n 20-25% op heb voordat ze klaar is met bakken. >:) :+

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:18:
[...]

Ok, eerlijke verdeling dus? Dat is hier ook natuurlijk! de chef bakt en ik zorg dat ik zo'n 20-25% op heb voordat ze klaar is met bakken. >:) :+
Hier hetzelfde probleem als ik wafels maak. Die oliebollen eet ik meestal pas morgen. Dan zijn ze het lekkerst. De wafels zijn dan al voor het grootste gedeelte verdwenen vanwege de WAF-factor :+

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:25:
[...]

Hier hetzelfde probleem als ik wafels maak. Die oliebollen eet ik meestal pas morgen. Dan zijn ze het lekkerst. De wafels zijn dan al voor het grootste gedeelte verdwenen vanwege de WAF-factor :+
Ik vind het niet echt een probleem hoor :9 , en de bollen zijn warm en morgen het lekkerst inderdaad, liefst met een bergje oude poedersuiker... :Y

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21-01 20:02
Remmit schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:01:
[...]
Als je denkt aan bad wtw, dan zou ik ook gaan denken aan wasmachine wtw en vaatwasser wtw en keuken gootsteen wtw. En dan alles ineen. Zou dat kunnen werken?
Ben ik nu echt de enige die durft te vragen waar iedereen mee bezig is?
Je regelt de temperatuur in huis toch ook niet met de schuifpui, terwijl de kachel heel de dag volaan brandt?

Waarom vasthouden aan een idiote gewoonte die men "in bad gaan" noemt.
Heb je niks beters te doen en ga je in bad om de tijd te vullen?

Neem gewoon een douche, zo klaar en kost niets vergeleken met een bad nemen.

Vergelijk het met:
"ik ga nu steeds met de hummer naar de brievenbus 100 meter verderop, ik wil graag een citroen C1 want dat is beter voor het milieu".........................
Ga gewoon lopen !

8)7

:)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-01 08:36

Erasmo

Laadpaaljager

Weer een vergelijking die slaat als een tang op een varken. Waarom zou je gaan douchen? Met een liter warm water en een spons raak je toch ook schoon!

Doet iets met stroom en motors

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:47:
Weer een vergelijking die slaat als een tang op een varken. Waarom zou je gaan douchen? Met een liter warm water en een spons raak je toch ook schoon!
Waarom warm? Als je koud neemt kan je alles skippen, ketel, boilers, dwtw, allemaal niet nodig, van het uitgespaarde geld koop je kaarsen dus geen stroom voor licht meer nodig, gelijk maar een wasbordje zodat de wasmachine ook op marktplaats kan, bijna geen stroom meer nodig dus die zonnepanelen ook niet nodig waardoor je weer geld overhoud, kan je een ezel aanschaffen om naar je werk te gaan, oh wacht, je kan ook een grote woondoos aanschaffen, dan heb je die ezel en dat werk ook niet nodig waardoor het huis ook in de verkoop kan en je een pijl en boog kan kopen om voor je eten weer te gaan jagen. :+

Kortom, waarom? Omdat het kan!

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:14

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Alvast allen een gezond 2019!
En wat leesvoer : https://www.renewable-ene...urzame-terugblik-op-2018/

• Andre1973

Andre1973

Remmit schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:01:
[...]

Als je denkt aan bad wtw, dan zou ik ook gaan denken aan wasmachine wtw en vaatwasser wtw en keuken gootsteen wtw. En dan alles ineen. Zou dat kunnen werken? Van selectief deze afvoeren (en van de douche natuurlijk) alle afvoerpijpen laten uitkomen op een groot reservoir? Ofwel direct (misschien lastig ivm vuil en vet) ofwel via een dikke spiraal. En dan met een warmptepompje de warmte uit dat reservoir trekken tbv. je sww systeem of bijv. het voorverwarmen van aangevoerde ventilatie-lucht. Zou dit een redelijke wtw geven? (los van technische haalbaarheid en kosten...)
Er zijn projecten waar er warmte word onttrokken aan rioolwater, door het rioolwater over een bepaalde lengte door een warmtewisselaar te laten stromen.
Dat is niet zo raar natuurlijk, gezien er een hoop water door het riool gaat dat afkomstig is van douchen, bad en (af)wasmachines, en best warm is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

News flash:

*O* *O* *O* Allemaal een gezellig uiteinde en een geweldig 2019! *O* *O* *O*

• Remmit
Andre1973 schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:36:
[...]
Er zijn projecten waar er warmte word onttrokken aan rioolwater, door het rioolwater over een bepaalde lengte door een warmtewisselaar te laten stromen.
Dat is niet zo raar natuurlijk, gezien er een hoop water door het riool gaat dat afkomstig is van douchen, bad en (af)wasmachines, en best warm is.
Dat snap ik, en vooral in flatgebouwen kan dat natuurlijk interessant zijn. Wat ik mij afvroeg is of het voor een particuliere woning zin zou hebben. En dan met een buffervat, omdat je geen constante flow hebt in je eigen stukje riool.

Daarnaast stroomt in het riool o.a. ook water uit de wc en uit de wc-fonteintjes en laat dat water nou juist niet verwarmd zijn. Vandaar dat ik het had over de gecombineerde afvoeren van selectieve plekken/apparaten, waar juist meestal warm water vandaan komt.

@Vuiltje ik heb jouw reactie een tijdje laten pruttelen, daarna even je eerdere bijdragen in dit topic doorgelezen en geconcludeerd dat je vergeten was een /sarc tag onder je verhaal te zetten. En anders was je wel erg vroeg aan het indrinken of zo.

Voor het geval je wel serieus was: met badderen heb ik ook niet veel op, hooguit drie keer per jaar. En op die momenten is het wel fijn, zoals @Rol-Co al zei, gewoon omdat het kan! Mijn reactie was echter ingegeven door de oprechte vraag van @vso of bad-wtw kan en zin heeft. Terechte vraag denk ik voor iemand waarbij het hele gezin vaak in bad gaat. De een rijdt een sportwagen, een ander rijdt motor, weer een ander doet aan parachutespringen of zo, en weer een ander doet dat allemaal niet maar gaat wat vaker in bad dan gemiddeld. Wie de schoen past...

• Remmit
jelke1992 schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:00:
Ik heb op de slaapkamers nog enkelglas ramen. [...knip...]
Kwam laatst deze folie tegen: https://www.hornbach.nl/s...8u2FY-NNrVjoaAlRYEALw_wcB
Leek me een goede tijdelijke oplossing. Heb het van de week geplakt en de condens is helemaal verdwenen (links heb ik de folie geplakt, moet het alleen nog even bijsnijden):
[Afbeelding]
Voor de warmte lijkt het ook te schelen :) [...knip...]
Even voor de goede orde: die folie zit dus over de raamlijsten heen, dus er zit ruimte tussen het glas en de folie? Of zit de folie op het glas zelf geplakt? (uit die website en uit je foto werd mij dat niet duidelijk)

Ook van mij allemaal de beste wensen en veel energiebesparing gewenst voor 2019!!!

• Vuiltje
Excuus
Het was niet persoonlijk.
Het is meer aan de dwangneurotische badderaars. ;)
Dat er veel meer te besparen valt door ipv een bad een douche te nemen, ipv met toeters en bellen een procentje minder verlies te pakken. :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Vuiltje schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:37:
[...]

Ben ik nu echt de enige die durft te vragen waar iedereen mee bezig is?
Je regelt de temperatuur in huis toch ook niet met de schuifpui, terwijl de kachel heel de dag volaan brandt?

Waarom vasthouden aan een idiote gewoonte die men "in bad gaan" noemt.
Heb je niks beters te doen en ga je in bad om de tijd te vullen?

Neem gewoon een douche, zo klaar en kost niets vergeleken met een bad nemen.

Vergelijk het met:
"ik ga nu steeds met de hummer naar de brievenbus 100 meter verderop, ik wil graag een citroen C1 want dat is beter voor het milieu".........................
Ga gewoon lopen !

8)7

:)
Als eerste benadering: Als Pythagoras nooit in bad was geweest, dan was de opwaartse kracht nooit uitgevonden. Denk daar maar eens over na.

Het beste idee ontstaat vaak wanneer je rustig, ontspant, over zaken nadenkt. Dan is een warm bad een goede keuze. Zie het als een investering in slimme ideeën. Die hebben we hard nodig.
Sommigen doen dat bij het beluisteren van een opera in een volle concertzaal, een piano concert van Vivaldi in de open lucht, of tijdens het genieten van een optreden bij PinkPop. De prijzen van de kaartjes zijn bijna hetzelfde. Eigenlijk weggegooid geld, want Spotify??? Denkvoer voor 2019. >:)

Een tweede benadering zou kunnen zijn: een warm bad bespaart kosten van een goede masseur, of de kosten van een fysiotherapeut. In mijn geval het eerste, na flinke tuinarbeid. Je wordt niet jonger. Het geeft ook ontspanning na een hectische werkdag/werkweek. Scheelt ziekteverzuim.

Tenslotte de derde benadering: na zoveel investeringen in het verminderen van je energieverbruik mag je ook wel eens lekker zondigen. Een warm bad (met of zonder je betere helft 8) ) kan je zien als een vorm van beloning.

En uiteraard de beste wensen (het is tenslotte 1-1-2019).

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Lijkt me persoonlijk niet handig over de voor/nadelen van badderen versus douchen te gaan discussieren.
dit is zo persoonlijk, en als je het fijn vind met koud water aan de slag te gaan ik zal je daarin respecteren.

Mij gaat het meer erom dat je energie bespaart, en de gemaakte kosten over een periode van 10 jaar terug verdient.. (liever eerder dan later)

En het lijkt me handiger om naast meten v.d TVT enzv .. ook te denken aan reinigen /verstoppingen voorkomen en efficientie te behouden.

Ik zie liever een goed verkoopbaar huis, met een leuke winst c.q. snelle verkoop "garantie" veel minder mensen zijn DIY gericht.

• Vuiltje
Piet Apegras was een ander dan Archimedes hoor. :)

• Rol-Co

Rol-Co

vso schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:58:

Ik zie liever een goed verkoopbaar huis, met een leuke winst c.q. snelle verkoop "garantie" veel minder mensen zijn DIY gericht.
8)7 want? Je verkoopt je huis elk jaar, 2 jaar, 5 jaar? Ik heb geen handeltje in huizen hoor, gewoon een huis naar mijn zin gekocht en klaar, geen ambitie om 5x te verhuizen, liever helemaal niet.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Definieer een goed verkoopbaar huis? :?

Ik woon hier nu 17 jaar en wij hebben het huis volledig ingericht hoe wij het zouden willen. Niet met het achterhoofd dat wij ooit het huis courant aan anderen zouden moeten verkopen.

Even voorop gesteld dat de verbouwingen die wij hebben gedaan wel goed en netjes zijn uitgevoerd uiteraard.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

mkleinman schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:53:
[...]

Definieer een goed verkoopbaar huis? :?
Beetje ruim lijkend, mooie neutrale keuken, mooie neutrale badkamer, dakkapel en serre met beetje leuke onderhoudsvriendelijke tuin. Liefst nog een bijna nieuwe HR-ketel CW5 voor ruim warm water en 90% van de potentiële kopers brengt een bod uit.
De rest komt na verloop van tijd pas indalen als ze er zitten.
Spreek uit ervaring in mijn directe omgeving.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:29

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Topicstarter
Dat heb ik met mn vorige huis gedaan. Daarvan wisten we al dat we daar niet eeuwig zouden blijven wonen.

Dit huis is voor langere tijd en heeft bijvoorbeeld een knalrode keuken :Y

Wise enough to play the fool

• !null
Tja wij hebben ons huis naar energieneutraal omgebouwd, dus van het gas af en dat met behoudt van het bad :P
Dat zou in theorie kopers kunnen afschrikken maar ik denk het niet. Je koopt namelijk een huis met vrijwel geen energierekening.
En het is in zo'n oververhitte regio dat het echt slecht meetbaar zou zijn wat het verschil zou opleveren.

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
2019 goed begonnen; net 700Wp extra neergelegd. Totaal nu 3kW. Hopelijk hoeft de warmtepomp dan weer een stuk minder van het net te pakken.

Ook jullie allemaal een gezond en duurzaam jaar gewenst. :)

Roamor wijzigde deze reactie 01-01-2019 15:45 (23%)

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Rol-Co schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:47:
[...]
8)7 want? Je verkoopt je huis elk jaar, 2 jaar, 5 jaar? Ik heb geen handeltje in huizen hoor, gewoon een huis naar mijn zin gekocht en klaar, geen ambitie om 5x te verhuizen, liever helemaal niet.
Als je het verkoopt omdat je gedwongen bent om te verhuizen (gezondheids redenen oid) is het wel prettig als het goed in de markt staat.
En ik pak nu alles mee wat ervoor zorgt dat ik juist niet hoef te verhuizen .... en als dat kan door energie besparend te werk te gaan is dat alleen maar mooi meegenomen.

• Remmit
...
Mij gaat het meer erom dat je energie bespaart, en de gemaakte kosten over een periode van 10 jaar terug verdient.. (liever eerder dan later)
...
Ik denk dat bad wtw zowel voor milieu als voor tvt weinig gaat opleveren. En dat het voor de verkoopbaarheid van je huis helemaal niets gaat uitmaken. Echter heb ik drie low-tech ideeën voor je waarmee je wel degelijk aan bad wtw kan doen!

1) Direct na elkaar in bad gaan en zo elkaars warme badwater hergebruiken. Voor velen misschien een open deur idee, voor anderen wellicht een gruwel...

2) Een goed geisoleerd bad kopen/maken. Wij hebben dat, en het is opmerkelijk hoeveel langer het badwater warm blijft dan in onze vorige woning. En dit helpt zeker icm punt 1.

3) Een goed passend dekzeiltje kopen/maken. Direct nadat je uit bad gaat, laat je het badwater staan en leg je dit zeiltje eroverheen, waarbij je zorgt dat het goed afsluit. Het water zal hierdoor lang warm blijven en deze warmte langzaam aan je huis afgeven, in plaats dat het verdwijnt door je afvoer of door je ventilatiekanaal (nadat het verdampt).

Goed, maar als je 1 bad verwarmen vergelijkt met je huis een hele winterdag warmstoken, is het nog steeds gerommel in de marge. Tenzij je echt elke dag in bad gaat. Dan heeft @Vuiltje toch wel een punt.

• mkleinman

mkleinman

klump4u schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:01:
[...]

Beetje ruim lijkend, mooie neutrale keuken, mooie neutrale badkamer, dakkapel en serre met beetje leuke onderhoudsvriendelijke tuin. Liefst nog een bijna nieuwe HR-ketel CW5 voor ruim warm water en 90% van de potentiële kopers brengt een bod uit.
De rest komt na verloop van tijd pas indalen als ze er zitten.
Spreek uit ervaring in mijn directe omgeving.
Keuken en badkamer is zo verschrikkelijk subjectief. Hoe vaak hoor je wel niet dat nadat mensen een huis zijn ingetrokken dat meteen de keuken en de badkamer eruit gaan en worden vervangen. HR ketel is ook zo'n dingetje. Ik vervang mijn CV ketel ( warmtepomp ) wanneer die er aan toe is. Als ik zou gaan verhuizen dan ga ik niet voor de nieuwe kopers er een nieuwe CV ketel in hangen.

Edit:

Hier trouwens ons ten doel gesteld om te proberen om 500kWh dit jaar te besparen ten opzichte van vorig jaar.

Eerste kleine besparing te pakken. Iungo controller, Zwave plug verwijderd en netwerkkabels ingekort. Scheelt toch weer 3 tot 4W continu. Geen megabesparing maar elk klein beetje helpt.

Ook camera in huis uitgezet via plugwise wanneer er geen kittens in die kamer zitten, printer gaat nu 's nachts weer met een schakelschema uit en schakelschema van het audiomeubel is nu verwijderd. In plaats daar van hebben we nu weer een schakelaar en gaan we het meubel met de hand weer aan/uit zetten.

Totale besparing per jaar 90 - 100kWh. Nog 400kWh te gaan om ons doel te halen.

mkleinman wijzigde deze reactie 01-01-2019 19:23 (29%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• !null
Remmit schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:06:
[...]

1) Direct na elkaar in bad gaan en zo elkaars warme badwater hergebruiken. Voor velen misschien een open deur idee, voor anderen wellicht een gruwel...
Dit is Japanse stijl. Maar dan douchen ze voor (en ik denk ook na). Zo geniet je van het badderen in warme water voor ontspanning maar ga je er al schoon in.

• Andre1973

Andre1973

@mkleinman Wat voor printer heb je? ik heb hier een brother laserprinter staan en die gebruikte ruim 7 kWh per week met in standby staan en af en toe en printje. Nu zit ie achter een KaKu, met een afstandbediening. Dat werkt heel goed. Ik weet niet of dat typisch laserprinter is, dat hoge standby gebruik? Deze is ook draadloos, en wellicht geeft dat ook een hoger gebruik dan n andere printer.

• mkleinman

mkleinman

Andre1973 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:50:
@mkleinman Wat voor printer heb je? ik heb hier een brother laserprinter staan en die gebruikte ruim 7 kWh per week met in standby staan en af en toe en printje. Nu zit ie achter een KaKu, met een afstandbediening. Dat werkt heel goed. Ik weet niet of dat typisch laserprinter is, dat hoge standby gebruik? Deze is ook draadloos, en wellicht geeft dat ook een hoger gebruik dan n andere printer.
Ik heb een HP multifunctional netwerkprinter ( kleur / laser ) staan. Doet 2W idle, heel veel printen wij niet maar dat ding verbruikt dus wel continu 2W.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:44
Vanwege de tegenvallende kosten van onze warmteaansluiting ben ik serieus naar een warmtepomp aan het kijken. We hebben een tussenwoning uit 2000 van 142 vierkante meter. De mate van isolatie lijkt me "aardig" zonder het op dit moment echt onderzocht of gemeten te hebben.

Het huidige verbruik lijkt me een aardig uitgangspunt om mee te beginnen. Vorig jaar was het eerste volledige jaar dat we in de woning gewoond hebben, en ons warmteverbruik over die periode was 16,8 GJ. De warmtemeter geeft ook een waarde in kubieke meter aan, en over datzelfde jaar komt daar een waarde uit van 130 kubieke meter. Dat lijkt mij weinig voor een niet heel kleine woning waar gemiddeld meer dan vier dagen per week mensen thuis zijn.

Ik snap echter helemaal niet hoe die meter bij de kubieke meter-waarde komt. De energie-inhoud van laagcalorisch aardgas zoals Nederlandse huishoudens dat ontvangen is nog niet zo makkelijk eenduidig te vinden (zal ook een beetje variëren denk ik), maar volgens mij kan het gemiddeld zo rond de 36MJ per kubieke meter liggen. Klopt dit ongeveer?

Als ik op basis van dat getal die 16,8 GJ omreken naar een verbruik in kubieke meters, dan kom ik op een equivalent-jaarverbruik van 466 kubieke meter aardgas, wat mij wat realistischer - alhoewel nog steeds aan de lage kant - in de oren klinkt. Als ik verder google kom ik bv. op deze website van Rijkswaterstaat, die stelt dat 1 GJ gekijk staat aan 31,6 kubieke meter aardgas. Daarmee kom ik op een jaarverbruik van 530 kubieke meter.

Ik ben compleet de weg kwijt. Is er een eenduidige methode om een warmteverbruik in GJ om te rekenen naar een equivalent verbruik in kubieke meters aardgas, zodat ik daarmee kan nadenken voor het begroten van een warmtepomp?

Illusion is the ultimate weapon

• Andre1973

Andre1973

De onze leek 7 kWh per week te gebruiken volgens de losse kWh meter in de WCD, dan kom je op ongeveer 40 W continu uit, met af en toe een printje. En omdat we van zowel boven als beneden printen is het niet handig eerst de printer handmatig aan te zetten. Met KaKu met 2 handzenders gaat dat prima.

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Remmit schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Ik denk dat bad wtw zowel voor milieu als voor tvt weinig gaat opleveren. En dat het voor de verkoopbaarheid van je huis helemaal niets gaat uitmaken. Echter heb ik drie low-tech ideeën voor je waarmee je wel degelijk aan bad wtw kan doen!

2) Een goed geisoleerd bad kopen/maken. Wij hebben dat, en het is opmerkelijk hoeveel langer het badwater warm blijft dan in onze vorige woning. En dit helpt zeker icm punt 1.

3) Een goed passend dekzeiltje kopen/maken. Direct nadat je uit bad gaat, laat je het badwater staan en leg je dit zeiltje eroverheen, waarbij je zorgt dat het goed afsluit. Het water zal hierdoor lang warm blijven en deze warmte langzaam aan je huis afgeven, in plaats dat het verdwijnt door je afvoer of door je ventilatiekanaal (nadat het verdampt).

Goed, maar als je 1 bad verwarmen vergelijkt met je huis een hele winterdag warmstoken, is het nog steeds gerommel in de marge. Tenzij je echt elke dag in bad gaat. Dan heeft @Vuiltje toch wel een punt.
Optie 3 hmm niet direct erg praktisch

Optie 1 is "hmmm", maar dan zou ik een (geinsoleerde & stille) filter installatie erbij willen hebben soort zandfilter voor zwembaden.

Optie 2 daarin tegen is zoiezo wel handig(en was zoiezo al mijn plan), als in de wand nu een wtw ingebouwd zou kunnen worden/zijn dan kan je een gedeelte van de warmte hergebruiken voor afspoelen of de warmte terugstoppen in het boilervat.

zeiltje en filter medium(s) (lees stilstaand water) verhoogt het risico op bacterie-en, een (hard)deksel is een "gevaar" het zou vacuum kunnen trekken en voor een kind/volwassene een levensbedreiging kunnen zijn.
ter info we hebben een opzet zwembad voor de kids in de tuin, en dat zeil maken we ook regelmatig schoon.

Daarnaast filter medium levert je wel "schoon" water op maar verwijdert ook je bad-zeep/zout/olie .. maar alleen recirculatie is denk niet goed voor de levensduur van je pomp :)

Maar je opmerking geeft wel een idee, een "filterding" met ingebouwd verwarming element (bv UV-filter ?) kan je wel inzetten om bv je haren te wassen / afspoelen of voor de volgende gebruiker een schoon & warm bad te geven.

@mkleinman waarom zet je de printer niet uit ? 1 van de wensen die wij hebben is op basis van wifi (lees smart phone detectie) het stroom verbruik te reduceren wanneer er niemand thuis is.

@Andre1973 een kaku wand unit verbruikt ook continue stroom (alle "smart" ) apparatuur eigenlijk
wel minder als een printer maar de aan/uit schakelaar is wel zuiniger.

vso wijzigde deze reactie 01-01-2019 21:51 (3%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:42:
Vanwege de tegenvallende kosten van onze warmteaansluiting ben ik serieus naar een warmtepomp aan het kijken. We hebben een tussenwoning uit 2000 van 142 vierkante meter. De mate van isolatie lijkt me "aardig" zonder het op dit moment echt onderzocht of gemeten te hebben.

Het huidige verbruik lijkt me een aardig uitgangspunt om mee te beginnen. Vorig jaar was het eerste volledige jaar dat we in de woning gewoond hebben, en ons warmteverbruik over die periode was 16,8 GJ. De warmtemeter geeft ook een waarde in kubieke meter aan, en over datzelfde jaar komt daar een waarde uit van 130 kubieke meter. Dat lijkt mij weinig voor een niet heel kleine woning waar gemiddeld meer dan vier dagen per week mensen thuis zijn.

Ik snap echter helemaal niet hoe die meter bij de kubieke meter-waarde komt. De energie-inhoud van laagcalorisch aardgas zoals Nederlandse huishoudens dat ontvangen is nog niet zo makkelijk eenduidig te vinden (zal ook een beetje variëren denk ik), maar volgens mij kan het gemiddeld zo rond de 36MJ per kubieke meter liggen. Klopt dit ongeveer?

Als ik op basis van dat getal die 16,8 GJ omreken naar een verbruik in kubieke meters, dan kom ik op een equivalent-jaarverbruik van 466 kubieke meter aardgas, wat mij wat realistischer - alhoewel nog steeds aan de lage kant - in de oren klinkt. Als ik verder google kom ik bv. op deze website van Rijkswaterstaat, die stelt dat 1 GJ gekijk staat aan 31,6 kubieke meter aardgas. Daarmee kom ik op een jaarverbruik van 530 kubieke meter.

Ik ben compleet de weg kwijt. Is er een eenduidige methode om een warmteverbruik in GJ om te rekenen naar een equivalent verbruik in kubieke meters aardgas, zodat ik daarmee kan nadenken voor het begroten van een warmtepomp?
Een warmtemeter meet warmte in Joule. Een inhoudsmaat lijkt me meer iets voor je tapwater gebruik, maar 130m3 is dan wel erg veel voor 1 jaar.

16,8GJ / 3,6 * 1000 = 4667 kWh thermisch. Ik reken met 8 kWh per m3 gas. 4667 / 8 = 583 m3 gas.
De kleinste warmtepompen, meestal 5 kW, hebben ruim voldoende vermogen voor jou woning.

De vraag is welke tapwater oplossing het beste past bij jou huidige en toekomstige tapwater gebruik.

Dre wijzigde deze reactie 01-01-2019 22:03 (3%)

• Andre1973

Andre1973

@JeroenH (en de rest) Als je een 3 fase aansluiting hebt zou ik kiezen voor een doorstromer voor tapwater. Heb hier een boiler liggen aangesloten op de warmtepomp, en die koelt best vlot af. Zo'n doorstromer kost nauwelijks ruimte, genereert alleen warmte wanneer je het nodig hebt en is een stuk goedkoper in aanschaf dan alleen al dat boiler vat.
Ik heb er voor gekozen om in de op de warmtepomp aangesloten boiler (150 liter) ook een gewoon 3 fasen 6 kW element te plaatsen, zodat er ook (af en toe, anders was er niet genoeg WAF) een bad mee kan worden gevuld.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:33

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben inmiddels al meer dan een jaar aan het rekenen voor een warmtepomp in plaats van de 18 jaar oude AWB 2HR ketel maar kom er nog niet uit. Ik zit nu nog op 1200m3 per jaar, en de afgelopen dagen op 4m3 per dag. Nu is de isolatie wel redelijk, maar de ramen zijn nog dubbelglas 1985, dus dat moet vervangen worden.

Ruimte is een probleem in deze hoekwoning uit 1985 van slechts 90m2, en naast de plek van de ketel zou ik nog wel een buffervast van 50 liter kwijt kunnen, of mogelijk een boiler van 80/100 liter, maar ik vraag me af of de route van de doorstroomverwarmer dan niet een slimmere optie is dan een boiler maken. We hebben enkel een douche, dus met 120 liter zouden we er ook zijn.

Een warmtepomp van 7kW, met een hydrobox op de plaats van de ketel zou wellicht de beste optie zijn.

Dingen om te doen:
- Dubbelglas vervangen voor hr++ (hopelijk 2019)
- Isoleren van de zolder, dakkapel zolder (waarschijnlijk 2019)
- 2 Radiatoren woonkamer vervangen voor convectoren (nog geen plan)

Ik ben een beetje bang dat de tijd met de subsidie en mogelijk een duurzame lening hiervoor begint te dringen en ik hier de boot ga missen. Misschien dat anderen hier ook zo naar kijken, ik blijf het lastig inschatten.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Dre
  • Niet online
@databeestje
Volgens mij ben je er al met:
  • 5 kW monoblock (in de tuin, dus geen ruimte binnenshuis).
  • 80 tot 150 liter ventilatie-warmtepompboiler.
Grote radiatoren (type T33) met veel massa voorkomt dat je een buffervat nodig hebt. Convectoren hebben pas nut als je geforceerd lucht er doorheen gaat blazen met ventilatoren.

De doorstroomverwarmer is duurder in aanschaf dan de ventilatie-warmtepompboiler. Maar geen stilstandsverliezen dus best geschikt als je weinig warmwater nodig hebt. En compacter inderdaad.

Alleen de 5 kW is misschien wat krap. Afhankelijk van wat de nieuwe isolatie gaat doen.

Dre wijzigde deze reactie 01-01-2019 23:03 (24%)

• mkleinman

mkleinman

Of je nu 450 of 530m3 gas equivalent gebruikt, het is heel erg weinig en ik zou persoonlijk zeggen uitermate geschikt voor een warmtepomp. 16.8GJ met een COP van 4 kom je op 1100kWh uit in je warmtepomp. Belangrijkste wordt dan uit te rekenen welke grootte voldoende is.
vso schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:44:
[...]

@mkleinman waarom zet je de printer niet uit ? 1 van de wensen die wij hebben is op basis van wifi (lees smart phone detectie) het stroom verbruik te reduceren wanneer er niemand thuis is.
Er is meestal iemand thuis vraag is dan wanneer ik de printer aan moet zetten. Nu met de plugwise plug 's nachts uit is een mooi begin.

mkleinman wijzigde deze reactie 01-01-2019 23:12 (15%)

• mkleinman

mkleinman

.

mkleinman wijzigde deze reactie 01-01-2019 23:12 (99%)
Reden: foutje

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

mkleinman schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:09:

Er is meestal iemand thuis vraag is dan wanneer ik de printer aan moet zetten. Nu met de plugwise plug 's nachts uit is een mooi begin.
Hier thuis zetten we hem vaak alleen aan als de print opdracht verstuurt is (of even scannen / kopieren) en vaker word hij vergeten om uit te zetten. ik moet eerder iets bouwen dat het kreng eigenlijk automagisch uit gaat na 10 a 15 minuten ..

ik hoop dat de nieuwe generaties printer(s) deze features ingebouwd hebben :) en zuiniger zijn .. maar ja gezien ik 5 tot 10 jaar met een toner doe zal dat nog wel even wachten zijn :)

vso wijzigde deze reactie 01-01-2019 23:19 (8%)

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:19:
[...]

Hier thuis zetten we hem vaak alleen aan als de print opdracht verstuurt is (of even scannen / kopieren) en vaker word hij vergeten om uit te zetten.
Het was even pielen, maar mijn HP MFP gaat na 9 minuten vanzelf volledig uit. Zo uit dat ik niet weet of ik naar ruis kijk of dat 'ie echt 25 microwatt gebruikt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Andre1973

Andre1973

@databeestje kijk even rond op marktplaats / de facebook verkoop groepen voor convectoren. Daar heb ik de mijne vandaan. Een keer 4 grote voor E25,00 samen, een voor E15,00 en een hele grote die precies paste (230x60 cm) voor 135,00. Dat scheelt een hele boel geld t.o.v nieuw kopen.Verder heb ik een hele grote radiator type 21 (240x40 cm) geplaatst waar een klassieke lamellen radiator stond. Die heeft met zoveel oppervlak als de grote convector.
Plaats zo groot mogelijke convectoren als mogelijk is. Daarnaast heb ik op de benedenverdieping ook DBE geplaatst. Hoe meer afgifte oppervlak, hoe makkelijker je warmtepomp zijn warmte kwijt kan hoe lager de aanvoer kan, hoe beter de COP is.
Ik heb zelf een 150 liter vat aan de warmtepomp (split) en die geeft aan als ie opgewarmd is dat ie 47,nogwat is, daar is goed op te douchen (met thermostaatkraan).
Hoe kleiner het vat hoe groter het verlies. Ik laat m 's middags om 16:00 starten met verwarmen, dan is er nog mee te douchen tot 24:00. de volgende morgen is ie te koud geworden (moet ook nog even de doorvoer door de muur wat dichter maken, de leidingen naar de buiten unit gaan door een gat in de muur waar een ventilatie rooster zat, wellicht mooi klusje voor deze "vrije" week)

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

burne schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 00:18:
[...]

Het was even pielen, maar mijn HP MFP gaat na 9 minuten vanzelf volledig uit. Zo uit dat ik niet weet of ik naar ruis kijk of dat 'ie echt 25 microwatt gebruikt.
Hoe vaak printen jullie nog thuis dan? Ik heb al een flinke tijd terug de printer de deur uit gedaan omdat ik misschien nog 1x per maand wat printte thuis. Dan maar voor een duppie bij de bieb, het scheelt ook gewoon een log apparaat in huis wat meestal alleen maar problemen geeft.

• burne
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 01:01:
[...]
Hoe vaak printen jullie nog thuis dan?
Niet vaak. De scanner wordt (een stuk) meer gebruikt. Maar, da's een voordeel van een HP MFP met IOS en iCloud en zo: gescande documenten eindigen op een iPad, niet op papier. Bijna alle post komt in de scanner terecht.

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:07:
@JeroenH (en de rest) Als je een 3 fase aansluiting hebt zou ik kiezen voor een doorstromer voor tapwater. Heb hier een boiler liggen aangesloten op de warmtepomp, en die koelt best vlot af. Zo'n doorstromer kost nauwelijks ruimte, genereert alleen warmte wanneer je het nodig hebt en is een stuk goedkoper in aanschaf dan alleen al dat boiler vat.
Ik heb er voor gekozen om in de op de warmtepomp aangesloten boiler (150 liter) ook een gewoon 3 fasen 6 kW element te plaatsen, zodat er ook (af en toe, anders was er niet genoeg WAF) een bad mee kan worden gevuld.
De doorstromer is misschien wel wat minder ideaal als salderen afgeschaft is, een boiler kan je dan makkelijker op zonnestroom opwarmen met een timer.
E-boiler of warmtepomp boiler maakt dan daarvoor niet uit.

@databeestje
Of 120 liter voldoende is ligt aan de temperatuur van de boiler, 120 op 45 graden is snel koud, wij doen hier 90% van de tijd met 30 liter, maar wel 85 graden terug gemengd naar 50. Er gaat dus heel weinig koud in de boiler waardoor je hem heel langzaam leeg drukt en dus ruim 70 liter douchewater hebt na het mengen en de thermostaatkraan.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:09
Dre schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:59:
[...]

Een warmtemeter meet warmte in Joule. Een inhoudsmaat lijkt me meer iets voor je tapwater gebruik, maar 130m3 is dan wel erg veel voor 1 jaar.

16,8GJ / 3,6 * 1000 = 4667 kWh thermisch. Ik reken met 8 kWh per m3 gas. 4667 / 8 = 583 m3 gas.
De kleinste warmtepompen, meestal 5 kW, hebben ruim voldoende vermogen voor jou woning.

De vraag is welke tapwater oplossing het beste past bij jou huidige en toekomstige tapwater gebruik.
@JeroenH
je hebt 16.8 GJ verbruikt, wat je grofweg keer 35 moet doen om op kuubs aardgas te komen, dus circa 588 m3 aardgas.

De 130 m3 is puur hoeveel water vanuit het warmtenet door je meter is gegaan. Warmteleverancier kan hiermee o.a. zien hoeveel uitkoeling elke afnemer heeft, bij jou kom ik op een delta-T van ~30 graden (dat is erg goed). Dit is allemaal aan de netzijde, dus voor jou gezien VOOR de warmtewisselaar e.d. Gaat dus NIET over tapwater oid. Puur een feature van de warmtemeter, die meet namelijk flow en temp --> energie.

17 GJ is heel weinig voor een flink huis, je rekwnt gemiddeld met circa 5 a 6 GJ/jaar aan warm tapwater (SWW). dus ruimteverwarming is echt maar weinig. Qua kosten verwacht ik dat je ergens op het volgende uitkomt:

16.8 * 23 = 384 euro variabel
vastrecht etc = ~450 - 500 euro
totaal = 834 - 884 euro/jaar

voor zo'n laag verbruik doet het vastrecht nogal zeer en snap ik dat je alternatieven overweegt.

Fr33z wijzigde deze reactie 02-01-2019 09:55 (5%)

• Dre
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 02:05:
[...]

De doorstromer is misschien wel wat minder ideaal als salderen afgeschaft is, een boiler kan je dan makkelijker op zonnestroom opwarmen met een timer.
E-boiler of warmtepomp boiler maakt dan daarvoor niet uit.

@databeestje
Of 120 liter voldoende is ligt aan de temperatuur van de boiler, 120 op 45 graden is snel koud, wij doen hier 90% van de tijd met 30 liter, maar wel 85 graden terug gemengd naar 50. Er gaat dus heel weinig koud in de boiler waardoor je hem heel langzaam leeg drukt en dus ruim 70 liter douchewater hebt na het mengen en de thermostaatkraan.
30 liter op 85°C geeft 75 liter bij tapwater van 40°C.
80 liter op 45°C geeft 93 liter bij tapwater van 40°C.

Een 30 liter boiler is lekker snel op te warmen om boven de 40°C te komen. Voor na het salderen is een warmtepompboiler ideaal. Maximaal 250 Watt en uren lang.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Op de jaarafrekening voor gas en elektra staat altijd een factor vermeld (met 5 decimalen!) die als rekenfactor wordt gebruikt om het juiste aantal gestandaardiseerde m3 gas te bepalen. Daaruit maak ik op dat de energieleverancier (Hier GC) op de hoogte is van de berekening m3-->GJ. Stuur ze eens een mailtje of bel ze eens op. Waarschijnlijk heb je dan de juiste gegevens,

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:44
Fr33z schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 07:33:
@JeroenH
je hebt 16.8 GJ verbruikt, wat je grofweg keer 35 moet doen om op kuubs aardgas te komen, dus circa 588 m3 aardgas.
Dat dacht ik al, maar de andere mogelijk varianten maakte me in de war. Bedankt!
De 130 m3 is puur hoeveel water vanuit het warmtenet door je meter is gegaan. Warmteleverancier kan hiermee o.a. zien hoeveel uitkoeling elke afnemer heeft, bij jou kom ik op een delta-T van ~30 graden (dat is erg goed). Dit is allemaal aan de netzijde, dus voor jou gezien VOOR de warmtewisselaar e.d. Gaat dus NIET over tapwater oid. Puur een feature van de warmtemeter, die meet namelijk flow en temp --> energie.
Aaaaah, nu snap ik het! Ik dacht dat dat een equivalent aan aardgasverbruik moest voorstellen. Dan kan ik nu ook ophouden met het noteren van deze waarde, want die is dus alleen voor de leverancier van belang, niet voor mij.
17 GJ is heel weinig voor een flink huis, je rekwnt gemiddeld met circa 5 a 6 GJ/jaar aan warm tapwater (SWW). dus ruimteverwarming is echt maar weinig.
We stoken "gematigd", de standaardtemperatuur op de thermostaat is 19,6C maar mijn vrouw zet hem nog wel eens handmatig hoger, op 20C bijvoorbeeld. Maar zoals gezegd, gemiddeld zijn er wel ruim vier dagen per week mensen thuis, dus ik had het ook hoger verwacht.
Qua kosten verwacht ik dat je ergens op het volgende uitkomt:

16.8 * 23 = 384 euro variabel
vastrecht etc = ~450 - 500 euro
totaal = 834 - 884 euro/jaar
Dat is helaas flink meer; mijn maandbedrag is € 106, en uiteindelijk is het verbruik ietsjes hoger dat wat Ennatuurlijk had ingeschat, dus ik ga over 2019 zeker meer betalen (nog afgezien van de belastingstijgingen).
voor zo'n laag verbruik doet het vastrecht nogal zeer en snap ik dat je alternatieven overweegt.
Precies, al is het wel zo dat een warmtepomp zijn eigen, ook niet al te lage, vaste kosten met zich meebrengt. Maar ik heb daar ten minste nog enige invloed op.

Illusion is the ultimate weapon

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:09
JeroenH schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Dat dacht ik al, maar de andere mogelijk varianten maakte me in de war. Bedankt!

[...]

Aaaaah, nu snap ik het! Ik dacht dat dat een equivalent aan aardgasverbruik moest voorstellen. Dan kan ik nu ook ophouden met het noteren van deze waarde, want die is dus alleen voor de leverancier van belang, niet voor mij.

[...]

We stoken "gematigd", de standaardtemperatuur op de thermostaat is 19,6C maar mijn vrouw zet hem nog wel eens handmatig hoger, op 20C bijvoorbeeld. Maar zoals gezegd, gemiddeld zijn er wel ruim vier dagen per week mensen thuis, dus ik had het ook hoger verwacht.

[...]

Dat is helaas flink meer; mijn maandbedrag is € 106, en uiteindelijk is het verbruik ietsjes hoger dat wat Ennatuurlijk had ingeschat, dus ik ga over 2019 zeker meer betalen (nog afgezien van de belastingstijgingen).

[...]

Precies, al is het wel zo dat een warmtepomp zijn eigen, ook niet al te lage, vaste kosten met zich meebrengt. Maar ik heb daar ten minste nog enige invloed op.
Ik zou die kosten nog een goed checken, ik kom conform tarievenblad van 2018 ( https://consument.ennatuu...nblad%202018%20ENN%20.pdf ) op het volgende:

verbruik 16,8 GJ * 24 = 403
vastrecht duurste variant = 513,58
totaal = 917 eur/jaar / 12 maanden --> 77 euro/maand

Dit kan eigenlijk alleen afwijken als je ook nog koude geleverd krijgt, dan kan het zijn dat daar een vastrecht gerekend wordt en je dus op >100 euro/maand komt.

@Schinnen-groen Greenchoice of de andere leveranciers van elektra&gas weten niks van warmte en omrekenfactoren naar GJ's, dit kun je alleen bij je warmteleverancier navragen (Eneco, Ennatuurlijk, Nuon, HVC etc.).

De exacte factor hangt van een paar keuzes af, maar standaard wordt in de warmte-sector gerekend met de factor GJ x 35 = m3 aardgas equivalent (ik heb ervaring bij meerdere warmtebedrijven, vandaar deze kennis)

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:50:
[...]

30 liter op 85°C geeft 75 liter bij tapwater van 40°C.
80 liter op 45°C geeft 93 liter bij tapwater van 40°C.

Een 30 liter boiler is lekker snel op te warmen om boven de 40°C te komen. Voor na het salderen is een warmtepompboiler ideaal. Maximaal 250 Watt en uren lang.
Precies!
Maar als ze dan 30 liter lezen denken ze dat ze tekort komen en kopen een 50-80-120 en schieten de kwh kosten door het dak. :)
Met 30 kan je al prima douchen, met 2x 30 hoef ik helemaal nergens op te letten of rekening mee te houden met zijn 5e.

• jelke1992
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-01 12:21
Remmit schreef op maandag 31 december 2018 @ 22:41:
[...]

Even voor de goede orde: die folie zit dus over de raamlijsten heen, dus er zit ruimte tussen het glas en de folie? Of zit de folie op het glas zelf geplakt? (uit die website en uit je foto werd mij dat niet duidelijk)

Ook van mij allemaal de beste wensen en veel energiebesparing gewenst voor 2019!!!
Klopt inderdaad! Hierdoor ontstaat een isolerende luchtlaag tussen de folie en het raam.
Je hebt ook folie's welke je op het raam zelf plakt, maar hier heb ik weinig positiefs over kunnen vinden (en deze helpen niet tegen condens).
Het is natuurlijk wel een tussenoplossing, want nu is het raam niet meer te zemen aan de binnenkant.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:49:
[...]

Precies!
Maar als ze dan 30 liter lezen denken ze dat ze tekort komen en kopen een 50-80-120 en schieten de kwh kosten door het dak. :)
Met 30 kan je al prima douchen, met 2x 30 hoef ik helemaal nergens op te letten of rekening mee te houden met zijn 5e.
Is er dan niet een middenweg van een 50 liter boiler verwarmen tot 55c met de warmtepomp en daarna tot 75c met een element? Dan pak je toch een pak verwarming met de WP mee.

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:57:
[...]

Is er dan niet een middenweg van een 50 liter boiler verwarmen tot 55c met de warmtepomp en daarna tot 75c met een element? Dan pak je toch een pak verwarming met de WP mee.
Ja kan, maar 55 met de wp is ook het rendement weg/laag, voor sww is ongeveer Cop 2,5 gemiddeld, bij kou nog niet eens, dus voor E-boiler gekozen, simpel, stil, easy connecting.

• !null
Ja dat is waar. Maar een 80 liter panasonic warmtepomp boiler is nu (nog) vrijwel gratis.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Is de Panasonic een van de beter keuzes? Ik zie deze staan voor ~1600 euro.

Ik ga even zoeken in het WP topic.

databeestje wijzigde deze reactie 02-01-2019 13:32 (23%)

• MauriX
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-01 13:11
(jarig!)
Na veel inlezen zie ik de bomen door het bos niet meer.
Ik zoek eigenlijk iemand/instantie die met mij door mijn huis gaat zodat we samen kunnen bepalen welke duurzame investeringen ik kan doen om thuis zoveel mogelijk energie te besparen/verbruik te verminderen.

Zijn deze instanties er en weet iemand hoe ik hiermee in contact kan komen?

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Jazeker. Maar waarom begin je niet hier op Tweakers met een topic waarin je de huidige situatie beschrijft? Dan kunnen we je waarschijnlijk al voor 90% op weg helpen .

• Andre1973

Andre1973

MauriX schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:37:
Ik zoek eigenlijk iemand/instantie die met mij door mijn huis gaat zodat we samen kunnen bepalen welke duurzame investeringen ik kan doen om thuis zoveel mogelijk energie te besparen/verbruik te verminderen.

Ik zou eerst beginnen met besparen, dus isoleren, denk aan je dak, de vloer, de ramen, de muren. (is redelijk low tech, gaat lang mee, heeft een korte TVT) En dan kijken hoe je wilt leven (past een hout / pellet kachel in jouw leefstijl).
Dan pas gaan opwekken, dak vol PV (niet naar je huidige verbruik kijken) leggen. Warmtepomp aanleggen. En als je groots gaat verbouwen, op welk moment dan ook, dan over gaan naar vloerverwarming / convectoren.

Je kan al beginnen met in het CV tuning deel te kijken of je jouw CV ketel op een lagere aanvoer temperatuur kan zetten, dat scheelt meteen gas, en dan hou je geld over voor die investeringen.

• wmeester
  • Nu online
databeestje schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:28:
Ik ben inmiddels al meer dan een jaar aan het rekenen voor een warmtepomp in plaats van de 18 jaar oude AWB 2HR ketel maar kom er nog niet uit. Ik zit nu nog op 1200m3 per jaar, en de afgelopen dagen op 4m3 per dag. Nu is de isolatie wel redelijk, maar de ramen zijn nog dubbelglas 1985, dus dat moet vervangen worden.

Ruimte is een probleem in deze hoekwoning uit 1985 van slechts 90m2, en naast de plek van de ketel zou ik nog wel een buffervast van 50 liter kwijt kunnen, of mogelijk een boiler van 80/100 liter, maar ik vraag me af of de route van de doorstroomverwarmer dan niet een slimmere optie is dan een boiler maken. We hebben enkel een douche, dus met 120 liter zouden we er ook zijn.

Een warmtepomp van 7kW, met een hydrobox op de plaats van de ketel zou wellicht de beste optie zijn.

Dingen om te doen:
- Dubbelglas vervangen voor hr++ (hopelijk 2019)
- Isoleren van de zolder, dakkapel zolder (waarschijnlijk 2019)
- 2 Radiatoren woonkamer vervangen voor convectoren (nog geen plan)

Ik ben een beetje bang dat de tijd met de subsidie en mogelijk een duurzame lening hiervoor begint te dringen en ik hier de boot ga missen. Misschien dat anderen hier ook zo naar kijken, ik blijf het lastig inschatten.
Ik zit hier in eenzelfde situatie, niet zo'n grote woning, gasketel hangt nog maar is minstens 20 jaar oud.
Ik ben nu begonnen met al het dubbelglas te vervangen door glas 1<U. Ik loop alleen van het 1 in het ander; ik heb een raam vervangen, maar tocht nog steeds, lijkt erop dat de oude tochtstrips aan vervanging toe zijn.

Al het glas heb ik wel binnen. Bijelkaar zo'n 10m2 glas wat van gemiddeld U=3 naar U=0,7 gaat

Lees ook het buurtsuffertje eens.
Bij ons is er namelijk een Energiecooperatie die een zogenaamde Energiecoach heeft. Die doet exact dit werk. (onbetaald) Voorveeld: https://energiecooperatie...coachgesprek-bij-u-thuis/
Of stel de vraag eens bij de gemeente, die hebben als taak gekregen te verduurzamen, jij (een burger) kan daarbij hulp gebruiken die de gemeente kan geven.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online

Ja die zijn er.

Je kunt kiezen voor een maatwerkadvies (zoek op EPA maatwerkadvies). Kost zo'n 300 euro.

Je kunt ook volledig maatwerk krijgen, maar omdat dit best wat werk is, liggen de kosten doorgaans rond de 700-1500 euro. Dan praten we veelal wel over plannen waarbij de woning binnen een bepaalde tijd naar (bijna) nul-op-de-meter gaat en dus over investeringen van 20-50 duizend euro.

Voor de kleine dingetjes ga je voldoende informatie vinden op dit Tweakers forum.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wmeester schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Ik zit hier in eenzelfde situatie, niet zo'n grote woning, gasketel hangt nog maar is minstens 20 jaar oud.
Ik ben nu begonnen met al het dubbelglas te vervangen door glas 1<U. Ik loop alleen van het 1 in het ander; ik heb een raam vervangen, maar tocht nog steeds, lijkt erop dat de oude tochtstrips aan vervanging toe zijn.

Al het glas heb ik wel binnen. Bijelkaar zo'n 10m2 glas wat van gemiddeld U=3 naar U=0,7 gaat
Leuk! Is dit iets wat je zelf ingemeten hebt en ook vervangt? Of laat je dit installeren door de glasboer?

Ik heb nog geen inventarisatie gemaakt of ik dit zelf kan, maar onmogelijk zou het niet moeten zijn. Het gaat hier op de begane grond om 7 ramen met ik denk ~8m2. Wellicht dat een Youtube video goed genoeg is om het zelf te plaatsen.

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:13:
Ja dat is waar. Maar een 80 liter panasonic warmtepomp boiler is nu (nog) vrijwel gratis.
Ja de 100 liter atlantic calypso ook, ik denk zelfs een betere keuze, ikzelf denk er zelfs over om er 1 te nemen als voorverwarmer voor de e-boiler maar kan mezelf nog niet overtuigen i.v.m het geluid, hij komt op zolder aan de muur, hoor ik dat? Horen de buren dat? En wat als het irritant is, wat word dan plan b?
Keuzes keuzes :?

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 21:45

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:49:
[...]
Met 30 kan je al prima douchen.
Ik douche hier zelfs met een 10 liter boiler van 500W...

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Rol-Co

Rol-Co

antonboonstra schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Als ik alleen was red ik het ook denk ik, ik heb nu regelmatig dat ik al klaar ben en het element nog niet eens aangeslagen is :)
Maar we zijn met zijn 5e en sommige hebben langer werk.

• wmeester
  • Nu online
databeestje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:33:
[...]

Leuk! Is dit iets wat je zelf ingemeten hebt en ook vervangt? Of laat je dit installeren door de glasboer?

Ik heb nog geen inventarisatie gemaakt of ik dit zelf kan, maar onmogelijk zou het niet moeten zijn. Het gaat hier op de begane grond om 7 ramen met ik denk ~8m2. Wellicht dat een Youtube video goed genoeg is om het zelf te plaatsen.
Zelf ingemeten en vervangen inderdaad. Al gaat de standaard doe-het-zelf-er niet glas vervangen. Ik doe het wel. Nu scheelt het dat de grootste raam hier 725x1300 mm is dus nog te hanteren.
Ben eerst klein begonnen en krijg de smaak te pakken. :)
Als je het laat doen is de lol er snel vanaf. Glaszetters hebben het druk en rekenen de hoofdprijs. Van de bespaarde kosten op laten doen schaf ik beter isolerend glas aan. :-)
Er zijn een paar handigheidjes die ik toepas om het makkelijk te maken:
-Oude glaslatten demonteren met twee plamuurmessen en een schroevendraaier.
-Zuignappen voor het makkelijk tillen van glas.
-Na het werken met de kitspuit, eerst insprietsen met zeepwater voordat je gaat afstrijken.

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:08
Skyaero schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:17:
[...]

Ja die zijn er.

Je kunt kiezen voor een maatwerkadvies (zoek op EPA maatwerkadvies). Kost zo'n 300 euro.

Je kunt ook volledig maatwerk krijgen, maar omdat dit best wat werk is, liggen de kosten doorgaans rond de 700-1500 euro. Dan praten we veelal wel over plannen waarbij de woning binnen een bepaalde tijd naar (bijna) nul-op-de-meter gaat en dus over investeringen van 20-50 duizend euro.

Voor de kleine dingetjes ga je voldoende informatie vinden op dit Tweakers forum.
Dat kan heus wel veel goedkoper. Ik doe dit ook bij voornamelijk particulieren en vraag veel minder dan die 300 euro. Maar veel van wat ik vertel en uitreken kan je zelf ook vinden als je voldoende (heel veel) tijd op tweakers en verder op internet doorbrengt. Maar als je snel een duidelijk rapport wil kan ik je wel helpen, afhankelijk van je woonplaats.

Nogmaals, er is op tweakers in het DED-forum heel erg veel goede informatie te vinden. Het kost je alleen tijd om het allemaal te lezen (en met gezond verstand allemaal ook zelf te beoordelen). Wat natuurkundig inzicht helpt trouwens ook ;-)

Ook op het FOK-forum in de K&W-afdeling komen regelmatig verduurzamingstopics langs. Ook daar kan je inspiratie opdoen.

Goed man!

• Andre1973

Andre1973

let bij dubbel glas vervangen op dat de dikte van het pakket aardig kan oplopen t.o.v. je bestaande ruit.

• burne
  • Niet online
wmeester schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:15:
[...]

-Zuignappen voor het makkelijk tillen van glas.
Tip: https://www.boels.nl/huren/hijs-heftechniek/glaszetten

Ook handig als je iets met grotere ruiten wilt doen, hoewel dat wel meer dan een tientje per dag kost :)

• Krupuk
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 02:03
[...]

Ik douche met 0,5 L en een washandje _/-\o_

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21-01 19:29

Je kunt het vragen bij het energieloket van je eigen gemeente. Die hebben daar onafhankelijke adviseurs voor.
Dat is normaal gratis.
Als dat niks is kun je het daarna altijd betaald laten doen.

No Hands wijzigde deze reactie 03-01-2019 19:34 (7%)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag de toekomstige stroomvoorziening voor de Ampera gehaald:

Het had eigenlijk moeten passen met de stoelen een beetje naar voren ik was alleen vergeten dat de middenconsole in de weg zat dus kreeg de klep net niet dicht :P

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

_/-\o_

Een van de dingen waar ik naar kijk bij andere auto's is of ik 1m60 kwijt kan met de bank plat >:)

Ik lijk wel gek, ik heb net een Panasonic Aquarea 100l boiler bestelt, nu moet ik nog aan de bak ook! Iets met water, stroom en koppelingen. Na de Ikea inductieplaat de volgende stap naar gasvrij. Vanuit Duitsland bij Engelhardt. Niet de goedkoopste, maar in combinatie met verzending (voor 89) vergelijkbaar met alternatieven.

Overigens was de tip van het kruipruimte isolatie topic om folie op de grond te leggen een hele goede. De fundering is na 3(!) dagen al veel droger. Wat gaten gedicht, beschadigd piepschuim herstelt. Blijft nog over de onderkant van de meterkast, daar zat geen piepschuim meer (sinds de bouw).

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Gek, valt wel mee toch? Met de huidige subsidie zijn ze niet zo duur nu.

Het paneel was 1,65, als die 1,60 was was het geen probleem geweest :P Hopelijk komen de envertechs deze week ook nog binnen, de dagen worden immers weer langer!

Erasmo wijzigde deze reactie 03-01-2019 21:56 (19%)

• Roamor
  • Niet online
Accu's hebben het helaas zwaar met dit sombere weer; voor het eerst onder de 24V:

Altijd beetje dubieus om in de winter op zon te hopen, omdat dan de temperatuur ook vaak lager is...

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-01 21:39
DJ^ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:33:
[...]

De vrouw heeft de kraan altijd vol open, ze heeft de kraan wel wat warmer staan dan hoe ik het test, maar dit zal slechts een paar graden schelen.

Ik heb net nog even paar extra testen gedaan. Resultaten wijken een beetje af tov de eerste test van vanochtend. Mogelijk komt het door de eerste keer warm water trekken dat de cv-ketel extra vermogen gebruikt om aan de vraag te voldoen. Als ie is opgewarmd zou het vergelijkbaar moeten zijn. Daarom heb ik nu eerst voordat ik ben begonnen met de testen het water flink warm later worden. Tevens heb ik getest hoeveel liter per minuut de douchekoppen leveren.

Niebla: 5 liter per minuut, conform specificaties
Oude douchekop: 9,5 liter per minuut, conform verwachting

Over meerdere testen heb ik het gemiddelde van gasverbruik over 2 minuten bepaald en dan kom ik uit op:
Niebla: 0,036 m3
Oude douchekop: 0,052 m3.
Weliswaar bijna halvering van het waterverbruik maar lange na geen halvering van het gasverbruik!

Als ik hiermee ga rekenen dan kom ik op onderstaande potentiële besparingen (obv gemiddeld gasprijs (€ 0,65 per m3) en waterprijs (€ 0,626 per m3)). Uitgegaan van de totale doucheduur per dag voor ons gezin.

[Afbeelding]

Voor de volledigheid onderaan ook de totaal kosten voor elke douchekop opgenomen. Aangezien ik verwacht dat bij gebruik van Niebla de doucheduur gaat stijgen kan dit goed vergeleken worden. Bijvoorbeeld: van 10 minuten per dag met de oude douchekop (~ € 84) naar Niebla met 14 minuten per dag (~ € 77). Hierbij hou ik er dus rekening mee dat er in totaal 4 minuten langer per dag wordt gedoucht ten opzichte van de oude situatie.

Bovenstaand toont aan dat als de verhoging van de doucheduur binnen de perken blijft het gebruik van Niebla economisch interessant is. Terugverdientijd is echter wel erg hoog!

Tot zover de harde cijfers. Of de vrouw in de praktijk hiermee akkoord gaat is nog even afwachten. Ik hou jullie op de hoogte! :)
Heb even teruggezocht, maar geen antwoord van @DJ^ kunnen vinden, maar hoe bevalt de douchekop nu na ruim 6 maanden ?

2250 WP Zuid PVoutput

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

MdO82 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:00:
[...]

Heb even teruggezocht, maar geen antwoord van @DJ^ kunnen vinden, maar hoe bevalt de douchekop nu na ruim 6 maanden ?
Heel erg goed. Ik kan het iedereen aanbevelen. Wij merken geen achteruitgang vergeleken met de oude douchekop. Wel moet je bij het uitspoelen van de lange haren rekening ermee houden dat dit wat langer duurt.

Ik heb wel de tapwater temperatuur moeten verlagen omdat de cv ketel anders afsloeg tijdens het douchen. Dit komt natuurlijk door de de mindere doorstroming. Na deze aanpassing geen problemen gehad.

hmmz

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:01:
Vandaag de toekomstige stroomvoorziening voor de Ampera gehaald:

[Afbeelding]

Het had eigenlijk moeten passen met de stoelen een beetje naar voren ik was alleen vergeten dat de middenconsole in de weg zat dus kreeg de klep net niet dicht :P
hard dicht gooien toch :+

valt me eerlijk gezegd nog mee, ik heb een station en daar passen ze ook maar strak in, vooral de breedte, ik kan er dan wel easy 10 op elkaar leggen, bij 12 komt de klephoek om de hoek kijken.

• Megalodon_67
  • Laatst online: 23:11
[...]
Hoe lang duurt een douchebeurt dan, ik neem aan niet meer dan 2 minuten?

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-01 13:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Andre1973 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Dan pas gaan opwekken, dak vol PV (niet naar je huidige verbruik kijken) leggen.
ik dacht toch dat er een soort vuistregel was van: net zoveel leggen als je jaarverbruik :?
of heb ik het mis ?

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

• Megalodon_67
  • Laatst online: 23:11
JAN-B schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:59:
[...]

ik dacht toch dat er een soort vuistregel was van: net zoveel leggen als je jaarverbruik :?
of heb ik het mis ?
Het idee is dat het stroomverbruik in de toekomst gaat stijgen door o.a. van het gas af te gaan en je overgaat op een warmtepomp, inductiekoken, elektrische auto, etc. Wellicht ook rekening houden met het feit dat panelen in de loop van de tijd minder gaan produceren. Anderzijds, als de vervanging van de salderingsregeling in 2020 erg gaat tegenvallen dan is er kans dat je (met slimme meter) een bijna gratis stroomfabriek wordt voor je leverancier en je op ongunstige tijden (avond, winter) dure stroom mag terugkopen.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:26 (20%)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-01 20:31
JAN-B schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:59:
[...]

of heb ik het mis ?
Als je puur financieel gedreven bent en korte termijn visie hebt klopt dat zeker.

Ik zou gewoon zeggen hoe meer hoe beter (binnen redelijke haalbaarheid qua ruimte, aansluitingen en financiering).

• burne
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:41:
[...]

Hoe lang duurt een douchebeurt dan, ik neem aan niet meer dan 2 minuten?
Da's met een zuinige douchekop.

Google zegt 10 l/m voor een gewone, en 6 l/m voor een waterbesparende douchekop. Dat water is 60 graden, dus je doet er de helft koud water bij om op 40 graden uit te komen. 15 liter water van 40 graden, en na twee minuten is je boiler bijna leeg.

Om 10 liter water van 5 graden op te warmen tot 60 graden met 500W kost je 28 minuten, zo even uit m'n hoofd. Dus als je het een beetje plant kun je 's ochtends met twee mensen douchen.

Maar bij dat soort toepassingen gaat een warmtewisselaar in de afvoer aantrekkelijk klinken..

Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True