Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:50
burne schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:31:
[...]

Maar bij dat soort toepassingen gaat een warmtewisselaar in de afvoer aantrekkelijk klinken..
Hoeveel procent win je dan?
Of zal ik maar vragen om hoeveel promille win je dan?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:39

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Breaking news.

Remeha heeft techneco overgenomen

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Is dat een goede ontwikkeling of moeten we daar niet blij mee zijn?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• mkleinman

mkleinman

Klaver 4 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:08:
Ik heb werkelijk geen idee. Techneco blijft voorlopig als aparte dochter bestaan. Tijd zal het leren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Vuiltje
Klaver 4 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:08:
Ja

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:37

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik neem aan dat jouw JA op het eerste deel van mijn vraag slaat.
Het feit dat ze (voorlopig) zelfstandig blijven opereren lijkt me een goede zaak. Ze hebben een goede reputatie qua service.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-03 22:55

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

JAN-B schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:59:
[...]

ik dacht toch dat er een soort vuistregel was van: net zoveel leggen als je jaarverbruik :?
of heb ik het mis ?
Dat heb je idd mis, met het einde van de salderingsregeling in zicht en het probleem dat de meeste panelen maar zeer beperkte tijd leverbaar zijn, en de meeste toch snel willen uitbreiden, en de komst van gasloos wonen en diesel / benzine arm rijden en je een goede prijs krijgt voor de overproductie, is gewoon vol leggen het slimste om te doen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:47

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

We zijn op de zaak gestart met een energiebesparingsproject.

Het idee is om al het energieverbruik (dus ook het externe datacenter en verbruik van het wagenpark) terug te rekenen naar gigajoules en dat duurzaam in te kopen zodat we volledig co2 neutraal zijn. Daarnaast kunnen we het verbruik door de tijd goed bijhouden en is de impact van de overschakeling naar een elektrisch wagenpark goed zichtbaar.

Weet iemand op welke manieren hier invulling aan gegeven kan worden? Ik zat te denken aan winddelen maar wellicht zijn er ook andere opties?

We hebben al wat meetapparaten geplaatst, verrassend genoeg is de mechanische ventilatie een enorme verbruiker. Daar gaat een tijdschakelaar op.

revolution-nl wijzigde deze reactie 07-01-2019 20:21 (19%)

• drielp
  • Laatst online: 21:45
Vuiltje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:05:
[...]

Ligt onder andere aan de tijd die je onder de douche doorbrengt. Bij mijn (en nog wat anderen) was de besparing ruim 40%.
Best significant zou ik zeggen.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:04
@Vuiltje
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Hoe veel vermogen wint zo'n simpele koperen pijp dan terug?
Dat is een eenvoudig sommetje met de soortelijke warmte van water, 4,2 kJ/(kgK).
Een douche die 10 liter(=kg) per minuut doet en een warmtewisselaar die dat debiet van 10 graden naar 23 graden opwarmt, wint dus 9,1 kW terug.
Wat dus 14 cent voor een kwartier douchen is.
Een pijp van €500 is dus met die douchekop in ca 3665 kwartier terugverdiend, wat met twee personen ongeveer 5 jaar is.
Langer, vaker, heter of met een regendouche douchen verkort de terugverdientijd, een spaardouche verlengt de terugverdientijd.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:15
Vuiltje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:05:
[...]

circa 33% besparing op de benodigde energie
(heb ik zelf gemeten!)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• drielp
Proton_ schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:31:
@Vuiltje
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Hoe veel vermogen wint zo'n simpele koperen pijp dan terug?
Dat is een eenvoudig sommetje met de soortelijke warmte van water, 4,2 kJ/(kgK).
Een douche die 10 liter(=kg) per minuut doet en een warmtewisselaar die dat debiet van 10 graden naar 23 graden opwarmt, wint dus 9,1 kW terug.
Een pijp van €500 is dus met die douchekop in ca 3665 kwartier terugverdiend, wat met twee personen ongeveer 5 jaar is.
Langer, vaker, heter of met een regendouche douchen verkort de terugverdientijd, een spaardouche verlengt de terugverdientijd.
En vergeet ook niet dat een dwtw de douchetijd aanzielijk langer maakt. Erg handig als je een 50 liter e-boiler hebt zoals ik. Dan kan je gemakkelijk ruim 30 minuten douchen ipv 20.

Hoe kouder hoe hoger het rendement.

• !null
@drielp Haha nee de douche wtw maakt de douchetijd niet langer.

Het maakt hooguit je boiler effectief groter :)

• drielp
!null schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:40:
@drielp Haha nee de douche wtw maakt de douchetijd niet langer.

Het maakt hooguit je boiler effectief groter :)
😱 Ik bedoelde dat ook. Had moeten zeggen: de warme douchetijd.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat die dingen niet standaard worden geplaatst.
Hier werkt het echt super.

• !null
Helemaal mee eens, hier ook.

Was eerst goed meetbaar met cv ketel. Nu wat minder goed meetbaar met zonneboiler en warmtepomp waarbij dus altijd vanuit een boilervat geleverd wordt.
Maar ik weet dat het goed werkt en dus ook in "mindere tijden" van het jaar mijn capaciteit groter maakt.

• Vuiltje
Proton_ schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:31:
@Vuiltje

Een pijp van €500
Dank voor de link. _/-\o_
guus.assmann schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:51:

Dat spaart dus ongeveer 5 cent per 5 minuten douchen.
2 keer per week 5 minuten tegen €500.00>>>>>>>>>>>€5,20/jaar
tvt tsja.............. ;w

Vandaar mijn onnozele vraag over procenten/promille :*)

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
revolution-nl schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:17:

Het idee is om al het energieverbruik (dus ook het externe datacenter en verbruik van het wagenpark) terug te rekenen naar gigajoules en dat duurzaam in te kopen zodat we volledig co2 neutraal zijn. Daarnaast kunnen we het verbruik door de tijd goed bijhouden en is de impact van de overschakeling naar een elektrisch wagenpark goed zichtbaar.

Weet iemand op welke manieren hier invulling aan gegeven kan worden? Ik zat te denken aan winddelen maar wellicht zijn er ook andere opties?

We hebben al wat meetapparaten geplaatst, verrassend genoeg is de mechanische ventilatie een enorme verbruiker. Daar gaat een tijdschakelaar op.
Let wel op in deze analyse is dat je aan de switch van een benzine/diesel auto naar een electrische geen directe 100% CO2 besparing toe kan rekenen - het extra stroomverbruik van de ladende auto's is additioneel op het Nederlandse stroomnet, en die marginale extra kWh's worden afhankelijk van het moment van laden ofwel met gasgestookte (meestal), ofwel met kolengestookte centrales (soms) opgewekt. Die impact zal je ook moeten meerekenen.

Wat je wel kan doen uiteraard is dit extra stroomverbruik verrekenen met de stroombesparing van andere energiebesparingsmaatregelen - als je 30.000 kWh bespaart met zuinigere ventilatie en 50.000 kWh extra gaat verbruiken met een switch naar een Leaf, dan is de extra benodigde stroomproductie in NL maar 20.000 kWh, dus ga je met de CO2 impact daarvan rekenen (even uitgaande dat je laadprofiel over de dag/jaar niet veel anders is dan je ventilatieverbruiksprofiel).

Alternatief kan je als bedrijf uiteraard kijken of het niet financieel zinniger is om iemand anders de CO2 besparing voor je te laten doen, in de vorm van EUA's, maar goed dat is waarschijnlijk niet het doel van jullie inspanningen :)

Duurzaam inkopen is uiteraard ook goed, maar dat staat op zichzelf los van de CO2 winst van besparing. Groene stroom in de vorm van GoO's of een directe PPA (Power Purchase Agreement) 1:1 met een wind/solar project, en groen gas in de vorm van NTA8080/REDCert/ISCC of ook hier, een directe GPA met een producent.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:23 (6%)

specs

• Andre1973

Andre1973

revolution-nl schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:17:

Is het niet fijner om de ventilatie te laten moduleren op CO2?
Goed inregelen en even een keer goed kijken hoe het werkt is soms ook interessant. Heb en tijdje bij een bedrijf gewerkt waar ze er na jaren achter kwamen dat ze met de hand de ventilatie lucht WTW moesten in en uitschakelen.
In de zomer kon je ie gewoon wegklappen en in de winter terug zetten dat de WTW de inkomende ventilatie lucht opwarmde. Dat stond er namelijk wel heel duidelijk op dat dat moest...

In het chinees....

Op een andere klus tegen gekomen dat de ventilatie op moduleerde naar vol vermogen afhankelijk van het CO2, bij 600 PPM een beetje bij 800 op X procent en bij 1000 PPM op vol vermogen en terug moduleren pas als het onder de 0PPM kwam.
Die heeft waarschijnlijk 10 jaar lang op 100% gestaan alle warme lucht naar buiten de draaien

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• drielp
Andre1973 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 02:23:
[...]

Goed inregelen en even een keer goed kijken hoe het werkt is soms ook interessant. Heb en tijdje bij een bedrijf gewerkt waar ze er na jaren achter kwamen dat ze met de hand de ventilatie lucht WTW moesten in en uitschakelen.
In de zomer kon je ie gewoon wegklappen en in de winter terug zetten dat de WTW de inkomende ventilatie lucht opwarmde. Dat stond er namelijk wel heel duidelijk op dat dat moest...

In het chinees....

Op een andere klus tegen gekomen dat de ventilatie op moduleerde naar vol vermogen afhankelijk van het CO2, bij 600 PPM een beetje bij 800 op X procent en bij 1000 PPM op vol vermogen en terug moduleren pas als het onder de 0PPM kwam.
Die heeft waarschijnlijk 10 jaar lang op 100% gestaan alle warme lucht naar buiten de draaien
Gelukkig vallen de meeste bedrijven buiten de maatregelen van het klimaatakkoord. Stel je voor dat die zou moeten stoppen met het verspillen van energie. Dat trekt de schatkist niet.....

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
drielp schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:42:
[...]
Gelukkig vallen de meeste bedrijven buiten de maatregelen van het klimaatakkoord. Stel je voor dat die zou moeten stoppen met het verspillen van energie. Dat trekt de schatkist niet.....
De meeste bedrijven vallen onder het Activiteitenbesluit en de daarbijbehorende Erkende Maatregelenlijst. Is dit jaar ook de Informatieplicht bijgekomen.

Dat even los van de zwakheid van het komende klimaatakkoord.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@revolution-nl vergeet de koffieautomaat niet: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg deel 2"

@antonboonstra zit dat nog steeds achter een tijdklok bij jullie? Geen negatieve effecten gemerkt?
Edit: ik zie dat je al eens een update had gepost: antonboonstra in "Serieus elektriciteit besparen"

ThinkPad wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:57 (22%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• drielp
Skyaero schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:17:
[...]

De meeste bedrijven vallen onder het Activiteitenbesluit en de daarbijbehorende Erkende Maatregelenlijst. Is dit jaar ook de Informatieplicht bijgekomen.

Dat even los van de zwakheid van het komende klimaatakkoord.
Zomaar een praktijk voorbeeld: tijdelijke kleedruimte met 4 doucheruimtes met elk 4 doucheplekken.
In elk van deze een 2 kW heater naast de afzuiging. Beide staan van september tot juni 24/7 aan.
Briefje op de deur met tekst: verwarming niet uitzetten, anders is het te koud.
De ruimtes worden sporadisch gebruikt.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:06
Ik wil ook graag zelf een douche wtw aanleggen onder mijn huidige douchebak alleen loopt mijn koudwaterleiding niet van de douchebak naar boven.

Mijn koudwater en heet water komen namelijk van boven. Met een leiding van ongeveer 1meter. De CV ketel staat direct boven onze doucheruimte. Hoe moet ik dit oplossen? Als ik een langer leiding wil omleggen in de muur dan moeten de tegels eraf en de langere leiding zorgt ook voor druk/warmte verlies? Iemand een gouden tip?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Proton_
@Cobb
Waar komt het koudwater voor de ketel vandaan?

Proton_ wijzigde deze reactie 08-01-2019 14:41 (14%)

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:10

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

ThinkPad schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:57:
@revolution-nl vergeet de koffieautomaat niet: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg deel 2"

@antonboonstra zit dat nog steeds achter een tijdklok bij jullie? Geen negatieve effecten gemerkt?
Edit: ik zie dat je al eens een update had gepost: antonboonstra in "Serieus elektriciteit besparen"
Inmiddels zitten de schakelklokken er niet meer tussen. Er wordt nu gebruik gemaakt van een functie die in de machine zelf zit, waarmee zgn. "Sluimerperiodes" kunnen worden ingesteld.
Om elektrische energie te besparen als de machine niet in gebruik is, kunt u deze functie gebruiken om de watertemperatuur in de boiler te verlagen en de deurverlichting uit te schakelen.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Bij het opruimen kwam nog één Plugwise Circle boven water. Als er iemand interesse in heeft, laat het weten.

Illusion is the ultimate weapon

• Skyaero
  • Niet online
Er mag alleen een externe tijdsschakelaar aan het koffieautomaat als het geen verse (gekoelde) melk bewaard.

• Cobb
@Proton_ via een leiding weggewerkt elders in de muur (dacht achter het toilet of bad).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Proton_
@Cobb um... is je huis een beetje standaard Nederlands, met de watermeter op BG, de badkamer op de eerste verdieping en de ketel op zolder? Dan zoek je de koudwaterleiding die van de meter naar de 1e verdieping gaat.

• Cobb
@Proton_

Ja die loopt in een rechtelijn naar boven, in een koof achter het toilet op de eerste verdieping naar de zolder erboven waar de cv hangt.
Van de zolder is een afsplitsing gemaakt naar beneden voor de douche en bad.
De afvoer loopt daar overigens wel langs! Dan zou ik eigenlijk de koof achter het toilet beter kunnen openbreken om daar een wtw aan te kunnen leggen.

CV
i-----------I -----------I
---------------------------------------
Toilet Douche Bad
I
I
I
I
---------------------------------------
Hoofdleiding

Cobb wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:28 (15%)

• !null
Maar loopt daar dan wel een 40 of 50mm afvoer van de douche (of hele badkamer) en niet samen met grote 100+mm pijp van de wc

• revolution-nl

revolution-nl

Andre1973 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 02:23:
[...]

In het chinees....

Dreamvoid schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:11:
[...]

Let wel op in deze analyse is dat je aan de switch van een benzine/diesel auto naar een electrische geen directe 100% CO2 besparing toe kan rekenen - het extra stroomverbruik van de ladende auto's is additioneel op het Nederlandse stroomnet, en die marginale extra kWh's worden afhankelijk van het moment van laden ofwel met gasgestookte (meestal), ofwel met kolengestookte centrales (soms) opgewekt. Die impact zal je ook moeten meerekenen.

Wat je wel kan doen uiteraard is dit extra stroomverbruik verrekenen met de stroombesparing van andere energiebesparingsmaatregelen - als je 30.000 kWh bespaart met zuinigere ventilatie en 50.000 kWh extra gaat verbruiken met een switch naar een Leaf, dan is de extra benodigde stroomproductie in NL maar 20.000 kWh, dus ga je met de CO2 impact daarvan rekenen (even uitgaande dat je laadprofiel over de dag/jaar niet veel anders is dan je ventilatieverbruiksprofiel).

Alternatief kan je als bedrijf uiteraard kijken of het niet financieel zinniger is om iemand anders de CO2 besparing voor je te laten doen, in de vorm van EUA's, maar goed dat is waarschijnlijk niet het doel van jullie inspanningen :)

Duurzaam inkopen is uiteraard ook goed, maar dat staat op zichzelf los van de CO2 winst van besparing. Groene stroom in de vorm van GoO's of een directe PPA (Power Purchase Agreement) 1:1 met een wind/solar project, en groen gas in de vorm van NTA8080/REDCert/ISCC of ook hier, een directe GPA met een producent.
Dank voor de reacties!! Zeker de reactie van Dreamliner met EUA's en PPA is zeer waardevol.

Het gebruiksprofiel is een "typisch" kantoor. In het weekend een sluipverbruik van 110kWh /dag waarvan 40kWh voor rekening van de (low tech) mechanische ventilatie 8)7 .

Al met al valt er nog genoeg te winnen én vooral inzichtelijk te maken. Eerst maar eens beginnen bij het begin ;)

• revolution-nl

revolution-nl

ThinkPad schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:57:

We hebben een paar koffiezetapparaten en boilers staan, die wil ik nog gaan monitoren met een smartplug.

Als iemand suggesties heeft voor een WiFi smartplug die een gedetailleerd verbruiksprofiel kan weergeven dan hoor ik het graag. (heb nu de Elgato Eve Energy in gedachte)

• Cobb
!null schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:40:
Maar loopt daar dan wel een 40 of 50mm afvoer van de douche (of hele badkamer) en niet samen met grote 100+mm pijp van de wc
Er gaat een stukje van 80cm 50mm in de 100mm pijp van het toilet.

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21:04
drielp schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:45:
...
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat die dingen [douche wtw] niet standaard worden geplaatst.
Hier werkt het echt super.
Toen mijn straat 8 jaar geleden werd opgeleverd, hadden diverse mensen de meegeleverde douche wtw (achter een houten schot in de meterkast) al los laten koppelen, wegens de herrie. Wij hebben besloten ‘m te laten zitten. Kan aan de koude ingang van de thermostaatkraan vooral ‘s winters goed voelen dat het zeker wel uitmaakt voor de temperatuur van de koudwaterleiding.

De installateur (onderaannemer van het bouwbedrijf) vertelde mij dat in diverse nieuwbouw-woonwijken door het hele land de meeste mensen de standaard ingebouwde wtw-pijp lieten ontkoppelen. Wegens teveel herrie, of angst voor verstoppingen...

• Remmit
drielp schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:38:
Zomaar een praktijk voorbeeld: tijdelijke kleedruimte met 4 doucheruimtes met elk 4 doucheplekken.
In elk van deze een 2 kW heater naast de afzuiging. Beide staan van september tot juni 24/7 aan.
Briefje op de deur met tekst: verwarming niet uitzetten, anders is het te koud.
De ruimtes worden sporadisch gebruikt.
Paar voorbeelden die ik de afgelopen jaren (als it-consultant) ben tegengekomen.

Groot bedrijf waar ik een tijd wekelijks werkte. In de zomer met overdag buitentemperaturen rond 30 graden, de hele dag de airco vol aan. Als je daar ‘s morgens om half acht binnenkwam stonden de radiatoren volop te verwarmen. En de airco dat even later allemaal weer compenseren. Heb eens bij het gebouw geinformeerd of dat niet anders kon. “Zo is het systeem nu eenmaal ingeregeld” was het antwoord.

Middelklein bedrijf waar ik een tijdje om de paar weken kwam. Nog van die ouderwetse hoge stortbakken boven de wc’s. Eentje liep continu door. Diverse keren gemeld. Toen ik er voor de derde keer kwam en het water nog steeds volop stroomde, zelf maar op een stoel geklommen, mouwen opgestroopt, bak geopend en het mechanisme weer in orde gebracht. Nou is leidingwater niet duur, maar het moet toch ergens vandaan komen en kost toch ook energie om te zuiveren en te pompen. De volgende keer dat ik er kwam lekte hij gelukkig niet opnieuw.

Groot bedrijf in groot gebouw. Monteurs kwamen de lichtbakken vervangen. Besparende lampen, vroeg ik. Nee, zegt een van de monteurs, we hadden een tijdje terug alles vervangen door zeer zuinige led verlichting. Het bedrijf heeft echter een contract bij de verhuurder van het gebouw met een minimum electra afname en die werd niet meer gehaald. De boeteclausule was fors hoger dan de gerealiseerde besparing. Dus we hangen nu de oude verlichting weer terug.

Enorm bedrijf in enorme wolkenkrabber. Men wilde ecologisch doen en had op alle verdiepingen nieuwe koffieapparaten neergezet en iedereen (duizenden werknemers) een mooie grote zwarte koffiemok gegeven. Vervolgens bleek dat de sensoren van de apparaten deze mokken niet herkenden en er dus geen koffie uitkwam. Vervolgens moesten er nog eens duizenden witte mokken worden ingekocht en uitgedeeld.

8)7 8)7 8)7 8)7

• Proton_
@Remmit herrie? Voor het eerst dat ik dat hoor. De angst voor verstopping kende ik (maar heb ik nooit een voorbeeld van gezien).

@Cobb Maak anders een topic met foto's.

• Remmit
@Proton_ Jazeker, bij ons maakt het een flink kabaal als er gedoucht wordt. De wtw-pijp eindigt op een siphon maar dat is een open aansluiting. Direct na de siphon loopt ook een pvc pijp ongeveer een meter omhoog, die niet afgedopt is. Volgens mij is dit compleet verkeerd aangesloten, maar om erbij te komen zal zowat de hele meterkast gesloopt moeten worden. Het klotst er flink op los als er water doorheen stroomt.

• revolution-nl

revolution-nl

drielp schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:45:
[...]

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat die dingen niet standaard worden geplaatst.
Erg bijzonder inderdaad, heb het bij mijn project nieuwbouwwoning ook moeten meenemen in het meerwerk (stond ook niet in de optielijst), even 1500 euro doorslikken en weer doorgaan ;w

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:17:
[...]
(heb nu de Elgato Eve Energy in gedachte)
Die zou ik overslaan. Ik heb er een stel maar nog geen bruikbare manier gevonden om de data er weer uit te krijgen. Je kunt enkel in de Eve app kijken wat ze doen en dat met de hand exporteren als Excel spreadsheet. Automatisch er een grafiekje van maken kun je vergeten.

Het daadwerkelijk uitlezen van de data gaat bijzonder onhandig. Je moet de juiste tab in app openen, dan gaat 'ie downloaden. Maar, dat stopt na een tijdje, en de enige manier om het te hervatten is de app afsluiten en opnieuw starten, dan gaat 'ie weer een tijdje verder. Soms moet je dat tien of vijftien keer herhalen, als je een paar weken sensordata wilt syncen.

Bovenop dat is een van de drie stuk (hij klikt als je 'm uitzet, maar blijft gewoon aanstaan..)

Bonusklapper: Ze zijn te zien in homekit maar het is me nog niet gelukt ze via homekit te bedienen. Die aan m'n bureau heet 'bureau' maar 'Hey Siri, schakel bureau uit' doet niets. En ik heb niets kunnen vinden wat werkt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mkleinman

mkleinman

Remmit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Toen mijn straat 8 jaar geleden werd opgeleverd, hadden diverse mensen de meegeleverde douche wtw (achter een houten schot in de meterkast) al los laten koppelen, wegens de herrie. Wij hebben besloten ‘m te laten zitten. Kan aan de koude ingang van de thermostaatkraan vooral ‘s winters goed voelen dat het zeker wel uitmaakt voor de temperatuur van de koudwaterleiding.

De installateur (onderaannemer van het bouwbedrijf) vertelde mij dat in diverse nieuwbouw-woonwijken door het hele land de meeste mensen de standaard ingebouwde wtw-pijp lieten ontkoppelen. Wegens teveel herrie, of angst voor verstoppingen...
Maar ehh, een douche-WTW die herrie maakt? Ik heb hier al 8 jaar een douche-WTW maar geluid??

• Andre1973

Andre1973

mkleinman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:58:
[...]

Maar ehh, een douche-WTW die herrie maakt? Ik heb hier al 8 jaar een douche-WTW maar geluid??
Maar heb jij een verticale of een schotel onder de douchebak?
Ik heb ooit het koperen deel (zo'n schotel) voor onder de douchebak overgenomen van iemand, met het idee de rest er bij te kopen tzt als we de badkamer gaan aanpakken, maar als het zo'n herrie maakt dan komt de WAF in het gedrang. Overigens moet er dan heel veel open gezien de afvoer van de douche vrij vlot samen gaat met de WC al voor dat het water een verticale beweging maakt.

• drielp
mkleinman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:58:
[...]

De Dwtw maakt ook hier geen herrie. Gewoon het geluid van een afvoer, licht ruisend water dat de aanwezige energie afstaat aan het koud inkomende water. Een warme ontvangst zeg maar.

De Dwtw is hier zonder sifon aangesloten, lijkt me ook niet nodig, de douchedrain en wasbak zijn beide voorzien van een stankafsluiting. En die worden niet leeg getrokken door de Dwtw.

@Remmit Is dat plaatsen van een sifon een fout van de installateur, of is de handleiding niet in orde?

drielp wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:03 (8%)

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Nhz

Deventer

Wij hebben een douche WTW van easydrain, direct onder de goot. Dat ding valt enorm tegen vanwege het feit dat hij heel erg vaak verstopt zit met haren. Op de een of andere manier blijven de haren niet in de sifon, maar wel in de WTW hangen.

Zo'n ding kan ik dus niet echt aanraden.

• drielp
Nhz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:02:
Wij hebben een douche WTW van easydrain, direct onder de goot. Dat ding valt enorm tegen vanwege het feit dat hij heel erg vaak verstopt zit met haren. Op de een of andere manier blijven de haren niet in de sifon, maar wel in de WTW hangen.

Zo'n ding kan ik dus niet echt aanraden.
Roostertje plaatsen in de afvoer voor de dwtw?

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Nhz

Deventer

Dat heb ik geprobeerd, maar werkt niet echt lekker omdat die roostertjes niet echt in het gootje passen. Ik zou nog eens kunnen proberen zo'n ding met de slijptol te bewerken.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:13
Nhz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:08:
Dat heb ik geprobeerd, maar werkt niet echt lekker omdat die roostertjes niet echt in het gootje passen. Ik zou nog eens kunnen proberen zo'n ding met de slijptol te bewerken.
het is mij wel een bekend probleem, niet met een easydrain maar een andere (zonder WTW) goot.

het echte probleem is vaak niet het haar maar de zeep.
dat laat een plakkerig laagje achter waardoor haar vast blijft zitten.

oplossing die ik gebruik:
eerst de douche goed warm laten lopen zodat het systeem lekker warm is.
dan een paar schepjes soda er in gooien.
en dan naspoelen met goed heet water. (ik breng dat even aan de kook in een pan. heb geen heet water in de douche ruimte zit een thermostaat kraan tussen.)
en schoon is het systeem.
ik ben van het probleem dan weer een jaar af.
(jouw kilometers mogen variëren)

(je kunt ook dat dure spul van easydrain kopen, maar dat is gewoon hele dure soda. >:) )

proberen een rooster rond het siflon te maken, kan helpen.
maar lijkt mij erg lastig, maar ach niet geprobeerd is gefaald bij voorbaat. ;)

(een radicale oplossing, heel de familie kaal scheren. >:)
ben bang dat die ook hier voor de waf/maf iets te radicaal is.)

edit:
lol, voor de duidelijkheid:
https://leukegeit.nl/verschil-baking-soda-en-soda/
je gaat geen taart proberen te bakken. :P

migjes wijzigde deze reactie 09-01-2019 11:38 (6%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman

mkleinman

Wel apart. Ik heb ook een douchedrain en het buitenste rooster houdt enorm veel aan haren tegen.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:11

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

https://www.gelderlander....lim-zonnepaneel~a412ecf1/

Tja een PVT paneel. niet echt nieuws lijkt mij....

NielsTn wijzigde deze reactie 09-01-2019 11:49 (24%)

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Meng baking soda met heet water en een beetje schoonmaakazijn en er zal een schuimend sopje ontstaan. Dompel een schuurspons onder in het het sopje en maak je huis hiermee schoon.
:F :F :F

• migjes
mkleinman schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:46:
Wel apart. Ik heb ook een douchedrain en het buitenste rooster houdt enorm veel aan haren tegen.
jep bij mij ook, het meeste blijft wel hangen in de sifon.
maar na de sifon zit nog een overgang naar een andere buis, en daar stroopt het ook wel eens een beetje op.
(dit in combi dat mijn boven verdieping vloer een beetje schuin de verkeerde kant op is. :-( )
jep gewoon een PVT, niet echt iets nieuws.

maar ik vind ze wel mooi.
ze hebben hier gekozen voor max PV opbrengst en minimaal PVT opbrengst.
(of anders gezegd, geen isolatie materiaal er onder, dus voorrang aan stroom minimaal aan warmte.)
en je kunt het op een "standaard" paneel bevestigen.

ook als ik kijk hoe ze het hebben gemaakt, netjes.
het is niet meer als 2 alu platen waarvan 1 in een radiator vorm gedrukt.
daar is goed over na gedacht, dat hoeft niet al te gek duur te worden.

zat er al een tijd aan te denken om dit zelf te gaan maken.
(de 7x panasonic op het platte dak zijn er lekker bereikbaar voor.)
tja probeer het eens, het werkt wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Skyaero
  • Niet online
Ook gewoon letterlijk het wiel opnieuw uitvinden. 4 jaar met de TU Delft bezig een lijm te vinden. Dat probleem was in 2006 al opgelost door een spin-off van het ECN.

En ook een partij als Triple Solar heeft dat al lang uitgevonden. Vraag ik me dan af waar je octrooi voor krijgt.

Maar goed, laat de TUV maar een prestatiemeting doen, dan kunnen we die naast alle andere PVT panelen leggen en eens zien of het echt zo innovatief is.

• Dreamvoid
Ik vind zulke artikelen altijd zo misleidend:
alle apparaten en de verwarming draaien op de zonnepanelen.
tenzij deze tukker een gigantisch accupark in de kelder heeft waarmee hij zijn PV stroom opslaat voor de winter, klopt dat gewoon niet.

specs

• Vuiltje
Precies, maar er zijn zat mensen die er intrappen.
Ik heb afgelopen 13 dagen wel 1 kWh het net op gebracht.
In dezelfde tijd 7 kWh zelf gebruikt van de panelen, die op een zonnige dag in mei 20kWh per dag kunnen leveren.
Zonnestroom in NL gedurende de winter werkt gewoonweg niet.

• migjes
@Dreamvoid en @Skyaero en @Vuiltje
dit is wel een iets ander systeem als een PVT paneel.
dus je kunt zuur doen, van het glas is half leeg.
of optimistisch het glas is half vol. ;)
(ik heb daar zelf liever geen mening over, zonder dat ik alle details precies weet.
dom lullende mensen hebben we al genoeg.
lees eerst alle gegevens voor er een mening gevormd kan worden. ;) )

deze panelen vervangen dus bij een lucht/water warmtepomp de buiten unit.
(dus geen ventilator meer nodig maar genoeg oppervlakte om de kou/warmte af te geven of op te nemen.)
je maakt dus van een water/water warmtepomp(waarschijnlijk monoblock) een lucht/water warmtepomp.
en hebt daar door geen last van een ventilator en je hebt geen bron boring nodig.
heel iets anders als een standaard PVT systeem.

(of het allemaal kosten effectief is, dat is moeilijk bepalen met deze gegevens.
daar voor moeten er veel meer dingen eerst bekend zijn.
maar voor sommige mensen is er geen andere oplossing die effectief is, tja dan moet je wel iets verzinnen.)

edit:
lees de website: https://www.useallenergy.nl/
en blaat geen journalist na(met eigen conclusies), die er ook geen verstand van heeft. ;)
en koppel dan pas je eigen conclusies er aan.

migjes wijzigde deze reactie 09-01-2019 13:08 (9%)

• vso
  • Laatst online: 01:35

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

migjes schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:41:
@Dreamvoid en @Skyaero en @Vuiltje
zoiets bedacht ik ook ook, maar wat is het verschil ? .. want de andere pvt systemen zover ik begrepen heb zijn minder rendabel dan een PV only.. (wat ik zelf al vreemd vind)

Als een PV gekoeld beter presteert waarom is dit nu niet standaard ?

En kan je uitleggen waarom dit een goeie vervanger is voor buiten unit van een WP , ik zie niet hoe je zomers met dit systeem kan koelen immers de temp is hoger buiten dan binnen...
of je moet via TEC plaaten de warmte om kunnen zetten naar elektra maar dat lijkt me een enorme installatie worden. of mis ik wat :?

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• migjes
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:34:
[...]

zoiets bedacht ik ook ook, maar wat is het verschil ? .. want de andere pvt systemen zover ik begrepen heb zijn minder rendabel dan een PV only.. (wat ik zelf al vreemd vind)

Als een PV gekoeld beter presteert waarom is dit nu niet standaard ?
bij PVT moet je altijd een beslissing nemen, ga ik voor warmte of ga ik voor stroom.

als je voor warmte gaat, dan wil je dat er een flinke pak isolatie omheen zit.
dan kun je wel proberen om dat te koelen met een b.v. 1000l boiler.
maar die is zo warm, maar je cellen blijven wel goed geïsoleerd in de PVT zitten.
dus koelen van de cellen valt al snel tegen.

als je voor stroom gaat. dan wil er totaal geen isolatie er omheen hebben zitten.
zoals dit systeem, de koude die van de warmtepomp afkomt wil je kwijt.
of dat nu de cellen koelt of de lucht dat maakt niet uit.
dit is gebouwd voor de warmtepomp om zelfs winter zonnetjes (of zelfs zonder zon zoals een gewone lucht/water warmtepomp) te kunnen upgraden naar een leuke temperatuur voor binnen of tapwater.
En kan je uitleggen waarom dit een goeie vervanger is voor buiten unit van een WP , ik zie niet hoe je zomers met dit systeem kan koelen immers de temp is hoger buiten dan binnen...
of je moet via TEC plaaten de warmte om kunnen zetten naar elektra maar dat lijkt me een enorme installatie worden. of mis ik wat :?
geen idee of dit een goed systeem is?
heb er geen ervaring mee. ;)
tja koelen, dat is natuurlijk wel verwarmen van je PV, dat is niet verstandig.
maar in Nederland doet 99% van de mensen niet koelen. (dat kan mijn gas ketel ook niet. ;) )
wat is je persoonlijke wens, is dan de vraag die je moet stellen aan je zelf.

maar als je geen buiten unit voor een warmtepomp kunt plaatsen.
(zoals ik, ik moet hem 50cm van mijn hoofd kussen aan de muur hangen en dan hebben de buren er nog last van ook. als ik er al niet problemen met een vergunning mee krijg. :-( )
dan moet je wel iets anders verzinnen.
of als een bron boren een lastige zaak word.
(grondwater zit erg diep, mijn huis staat op een zand bank en naast het water win gebied.
dit word lastig om voor elkaar te krijgen.)
ook dan moet je wel iets anders verzinnen.

maar uiteindelijk hangt alles af van de prijs.
is dit betaalbaar of een duur speeltje. :?
geen idee, maar echt duur ziet het er niet uit, en dat vooral door de combi van systemen.
maar dit is nog wel aardig onbekend.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Even je quote wat ingekort (wel goed verhaal)

ik stelde hem juist algemeen niet persoonlijk op mijn eigen situatie bv.

Maar stel ik neem mijn eigen situatie ik kan 14 panelen kwijt, nu moet ik voor (ZW) ZonneWarmte2 PV panelen (winter) opofferen voor ZW.

Als een PVT installatie die opoffering zou beteken dat ik niet 2 maar 6 panelen moet wisselen maar dan het zelfde resultaat zou behalen op PV dan is die keuze niet moeilijk. dan is PVT in mijn optiek een betere optie. (zeker met water want bv bij brand beschermt het mijn dak c.q de installatie)
Isolatie van de ZW of PVT zou mij persoonlijk niet zoveel intresseren (en zie het nut ook niet) want daarvoor doe ik meer PVT panelen toe.

Het grootste probleem zie ik zomers met de overschot van "warmte" en dan met name de super (over) verhitting van je installatie .. en je gaat ook niet doelloos overschot van koelwater dumpen .. (ik niet) en dat inderdaad ergens opslaan kan een uitdaging zijn opzichzelf. het mooiste zou zijn als je die om kan zetten in elektrische energie om bv je huis mee te koelen ..

• migjes
@vso
ehh, je hoeft dus geen panelen op te offeren voor dit systeem. :?
of begrijp ik je verkeerd?

je hebt alleen minimaal een 8 PV panelen nodig waar je het achter bevestigt. ;)
(er is een minimale m2 die je wel nodig hebt, en dat zal flink zijn als je met 5kW warmtepomp wil werken.
hoeveel dat is, geen idee zij zeggen 8 panelen en dan gok ik 1,6m2x8=12,8m2 ongeveer)

door dat dit systeem, niet meer als 2 alu platen met een beetje glycol water er in is.
dat achter de cellen + back platte zit. *
isoleert het minimaal en de PV zal voor een 99,9% gewoon werken.
(een 100% krijg je van mij nooit zo snel.)
en heb je nog steeds 100% warmtepomp verwarming.
maar koelen van het huis is dan niet verstandig, dan maakt je de PV weer warm.

dus het is wat meer win(elektra)-win(warmte)-verlies(koelen) situatie, maar de vraag blijft tegen welke kosten?
als die te hoog worden, dan is het een duur speeltje.
en vergeet ook zeker de installatie kosten niet, het moet simpel genoeg zijn als je dat op dak wil doen.
(wat altijd het grootste probleem van PVT was en gewoon weg te duur en te inflexibel en vaak ouderwetse PV cellen die gebruikt werden.)

*) mmm, wat dacht je van glas-glas panelen gebruiken of bi-facial, daar komt wat meer licht door heen.
dus het kan effectiever, maar dat is vast duurder. ;)
zoals: https://www.winkelman-zon...10/?display=tiles&merk=LG
of
https://www.winkelman-zon...perc/51606/?display=tiles
etc etc..

migjes wijzigde deze reactie 09-01-2019 15:56 (23%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

migjes schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:37:
@vso
ehh, je hoeft dus geen panelen op te offeren voor dit systeem. :?
of begrijp ik je verkeerd?
denk verkeerd begrepen dus conventioneel heb je of PV of Collector
heb ik 14 PV of 12 PV + 2x collector
met PVT zou je idd geen panelen verliezen alleen 8 extra "platen" achter de PV installeren (als ik onderstaande voorbeeld meeneem)
je hebt alleen minimaal een 8 PV panelen nodig waar je het achter bevestigt. ;)
(er is een minimale m2 die je wel nodig hebt, en dat zal flink zijn als je met 5kW warmtepomp wil werken.
hoeveel dat is, geen idee zij zeggen 8 panelen en dan gok ik 1,6m2x8=12,8m2 ongeveer)

door dat dit systeem, niet meer als 2 alu platen met een beetje glycol water er in is.
dat achter de cellen + back platte zit. *
isoleert het minimaal en de PV zal voor een 99,9% gewoon werken.
(een 100% krijg je van mij nooit zo snel.)
en heb je nog steeds 100% warmtepomp verwarming.
maar koelen van het huis is dan niet verstandig, dan maakt je de PV weer warm.

dus het is wat meer win(elektra)-win(warmte)-verlies(koelen) situatie, maar de vraag blijft tegen welke kosten?
als die te hoog worden, dan is het een duur speeltje.
en vergeet ook zeker de installatie kosten niet, het moet simpel genoeg zijn als je dat op dak wil doen.
(wat altijd het grootste probleem van PVT was en gewoon weg te duur en te inflexibel en vaak ouderwetse PV cellen die gebruikt werden.)
Nu ja die 1% of minder vergeef ik je wel :)

Ongeachte het aantal m2 of glas/glas enzv .. je zit naar mijn idee in het beste geval zomers met een warmte overschot ... naar mijn idee zou je dat overschot om moeten zetten naar elektra die elektra kan je weer gebruiken om te koelen .. (sorry dat ik niet meteen wat duidelijker was en de conversie stap oversloeg) en jij gaat uit van glycol wat wellicht lastiger is om iets met stroom opwekking te doen..

De installatie word wellicht wat ingewikkelder (en groter) maar je doet wel wat met het warmte overschot .. :)

Even plat slaan, de eventuele " winst" is leuk maar voor mij zou het al goed zijn als het niet bevriest / kapot gaat en een oplossing is voor 0 op de meter ..
Voor mij zou bv de extra elektra opwekking ook interressant zijn omdat ik niet zoveel panelen kwijt kan dat ik
elektra volledig met PV op kan vangen. (ja wellicht met noord gelegen panelen)

• Vuiltje
migjes schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:41:

dom lullende mensen hebben we al genoeg.
lees eerst alle gegevens voor er een mening gevormd kan worden.
Ik lees hier duidelijk:
Dreamvoid schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:23:
waarmee hij zijn PV stroom opslaat voor de winter, klopt dat gewoon niet.
En daar reageerde ik op.
Dus lijkt het me niet geheel netjes om mij een dom lullend mens te noemen. :(

• Remmit
drielp schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:59:
[...]
De Dwtw maakt ook hier geen herrie. Gewoon het geluid van een afvoer, licht ruisend water dat de aanwezige energie afstaat aan het koud inkomende water. Een warme ontvangst zeg maar.

De Dwtw is hier zonder sifon aangesloten, lijkt me ook niet nodig, de douchedrain en wasbak zijn beide voorzien van een stankafsluiting. En die worden niet leeg getrokken door de Dwtw.

@Remmit Is dat plaatsen van een sifon een fout van de installateur, of is de handleiding niet in orde?
Ik weet vrijwel zeker dat het een fout van de installateur is. Rond de oplevering heb ik bij ze nagevraagd of die constructie wel klopte, en ze beweerden dat het zo hoorde en overal zo wordt geinstalleerd. Een paar jaar later heb ik eens navraag gedaan bij de projectontwikkelaar welk merk pijp het is. Vervolgens de installatiehandleiding gegoogeld, en daarin staat dat hij zonder siphon en zonder opening en zonder ontluchtingspijp geinstalleerd dient te worden.

Echter was het bouwbedrijf inmiddels al failliet. En zoals gezegd, om dit aan te passen moet de meterkast ontmanteld worden. Voorlopig even niet dus.

@Andre1973 de mijne is dus vertikaal. Maar het lijkt mij dat wanneer correct geinstalleerd, het idd geen herrie zou moeten geven.

@Nhz wij hebben ook een keer verstopping gehad in die pijp. Dat was niet leuk. Na verschillende pogingen met enzym-ontstopper en een veer, is er uiteindelijk een handpomp op de douche-afvoer gezet. Meteen na de eerste pomppoging kwam het los, maar er stond zoveel water in de buis en in de horizontale afvoepijp in de vloer van de eerste verdieping, dat het water met kracht uit de open aansluiting op de siphon werd geperst. Binnen een paar tellen stond de hele hal beneden blank.

@migjes goeie tip. Gelukkig gaat het hier inmiddels al een paar jaar goed, geen last meer gehad. Mijn vrouw had lang krullend haar indertijd. Na dat akkefietje afgesproken dat ze dit goed uitkamt voordat ze onder de douche stapt.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Vuiltje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:53:
[...]
En daar reageerde ik op.
Dus lijkt het me niet geheel netjes om mij een dom lullend mens te noemen. :(
A. is jou post onhandig / vijandig en lokt het dit uit ?
of
B. of is het niet op jou gericht maar algemeen bedoelt

als je het "netjes" wilt houden zeg dat je de formulering die je als persoonlijk ervaart niet op zijn plek vind ga teminste de discussie aan op een "nette manier" ..

• Proton_
Vuiltje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:08:
[...]
2 keer per week 5 minuten
Samen douchen duurt wel langer dan 5 minuten O+
En even later moeten er dan 3 douchen :X

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-03 16:39

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Proton_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:01:
[...]

Samen douchen duurt wel langer dan 5 minuten O+
En even later moeten er dan 3 douchen :X
Dat kan ook wel eens gebeuren bij het handmatig de afwas doen. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• Proton_
Vreselijk. Nog meer monden te voeden...
Ik heb gelukkig een vaatwasser.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Proton_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:54:
Vreselijk. Nog meer monden te voeden...
Ik heb gelukkig een vaatwasser.
Een hond eet niet zoveel..
Douchen doet hij in de regen.

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 10-01-2019 21:58 (6%)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• Proton_
Is er al veganistisch hondenvoer?
https://www.duurzaambedri...toot-meer-co2-uit-dan-suv

Proton_ wijzigde deze reactie 10-01-2019 22:01 (56%)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Man, man, man. Misschien moeten we toch eens aan de Soylent Green. Scheelt een hoop CO2.
Ik ben geen anti-CO2 adept. Meer een type dat zou stemmen voor het invoeren van statiegeld op plastic flessen en blik. Verder een verbod op alles wat plastic zakje wordt genoemd. Koop maar een stevige boodschappentas die jaren meegaat. In het geval dat dit toch problemen zou opleveren (ik denk dan aan bijv. de markt bij losse groenten, kledingwinkel, etc.) dan een neutrale papieren zak die prima kan worden hergebruikt.

Er is trouwens veganistisch hondenvoer. Maar er is ook een stroming die alleen maar dierlijk vlees propageert. Daartussen nog een 20-tal tussenvarianten, schat ik. We noemen dat Zeitgeist, in een mooie Duitse uitdrukking. Als ik mag zou ik willen afsluiten met: man, man, man. Helaas is dit ook weer een erg beladen zinsnede...

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:19
Schinnen-groen schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:47:
[...]

Man, man, man. Misschien moeten we toch eens aan de Soylent Green. Scheelt een hoop CO2.
Ik ben geen anti-CO2 adept. Meer een type dat zou stemmen voor het invoeren van statiegeld op plastic flessen en blik. Verder een verbod op alles wat plastic zakje wordt genoemd. Koop maar een stevige boodschappentas die jaren meegaat. In het geval dat dit toch problemen zou opleveren (ik denk dan aan bijv. de markt bij losse groenten, kledingwinkel, etc.) dan een neutrale papieren zak die prima kan worden hergebruikt.

Er is trouwens veganistisch hondenvoer. Maar er is ook een stroming die alleen maar dierlijk vlees propageert. Daartussen nog een 20-tal tussenvarianten, schat ik. We noemen dat Zeitgeist, in een mooie Duitse uitdrukking. Als ik mag zou ik willen afsluiten met: man, man, man. Helaas is dit ook weer een erg beladen zinsnede...
Wellicht lees ik de verkeerde bronnen en dan leer ik natuurlijk graag.

Volgens mij is het namelijk zo dat plastic zakken in de meeste scenario's en aspecten minder milieubelastend zijn dan papier. Minder energie om te produceren en eenvoudiger te recyclen.

Het enige probleem met plastic is dat ALS het niet goed gaat en in milieu terecht komt dit een zwaar negatieve impact heeft.

Als dat klopt toch wel jammer dat we een superieur materiaal niet kunnen gebruiken omdat we er niet normaal mee om kunnen gaan.

• !null
Ik vind het wel een goed onderzoek op zich. Goed voor het bewustzijn, meer denk ik niet.

• Vuiltje
Hond stoot meer CO2 uit dan SUV
,
,
,
,
,haha, maar weer niets over de algemeen veel te volle aarde / geboortebeperking.

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Vuiltje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:51:
………... maar weer niets over de algemeen veel te volle aarde / geboortebeperking.
Het kabinet, de regering …..VVD ... heeft als voornemen 1 miljoen woningen in 10 jaar te bouwen in het al overvolle Nederland,..achterstand #klimaatakkoord Maar "we" liggen op schema, bevolkingstoename minimaal 100.000/jr....
Het aardgas kosten/baten bereikt kritisch punt,....importeren vanuit Rusland......neeeee, wil Amerika niet. hup allemaal van het gas af. Alles all electric. Zie je het voor je …… allemaal aan de warmtepomp (zuipen electra) Infra voor zo een hausse niet aanwezig. Maar "we" kijken vooruit..., 6000 subsidie straks voor een elektrische auto, laadpalen …. minimaal. Zonneparken bijbouwen,.....kan nie want infra hè. 8)7

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

• Dreamvoid
Vuiltje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:51:
,haha, maar weer niets over de algemeen veel te volle aarde / geboortebeperking.
Maar wat doe je daar concreet aan? Het aantal kinderen per vrouw is al jaren wereldwijd aan het dalen (in de meeste landen spectaculair snel zelfs), je kan er lokaal hier en daar wel iets aan doen om het nog sneller te maken maar ik heb niet echt het idee dat het nou zoveel helpt.

En om de boel nou een handje te helpen met grootschalige genocide en/of Ebola epidemieen, da's ook weer zo drastisch.

Ironisch gezien kan je qua bevolkingsgroei beter massaal Afrikanen hier naartoe halen - emigranten krijgen veel minder kinderen dan de achterblijvers - maar dat is in het huidige anti-buitenlander klimaat uiteraard een explosief en totaal onhaalbaar concept. Bovendien, voor de CO2 uitstoot geldt weer het omgekeerde, een persoon hier zorgt voor veel meer CO2 uitstoot.

specs

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Dreamvoid schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Maar wat doe je daar concreet aan? Het aantal kinderen per vrouw is al jaren wereldwijd aan het dalen (in de meeste landen spectaculair snel zelfs), je kan er lokaal hier en daar wel iets aan doen om het nog sneller te maken maar ik heb niet echt het idee dat het nou zoveel helpt.

En om de boel nou een handje te helpen met grootschalige genocide en/of Ebola epidemieen, da's ook weer zo drastisch.

Ironisch gezien kan je qua bevolkingsgroei beter massaal Afrikanen hier naartoe halen - emigranten krijgen veel minder kinderen dan de achterblijvers - maar dat is in het huidige anti-buitenlander klimaat uiteraard een explosief en totaal onhaalbaar concept. Bovendien, voor de CO2 uitstoot geldt weer het omgekeerde, een persoon hier zorgt voor veel meer CO2 uitstoot.
Wereldwijd aan het dalen?
Beter Afrikanen hier naar toe halen?

Ik denk dat ik maar ga koken....

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:19
@Schinnen-groen
Misschien voor het koken dit nog even lezen.
https://www.trouw.nl/same...ar-nu-de-feiten~a5139e66/
De bevolking groeit nog steeds, maar de groei neemt af. Wat dreamvoid zegt klopt gewoon.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:41
Lees net op ftm.nl dat het recente inzicht dat er in 10 jaar nog 1 mln personen bijkomen... (in NL)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
blissard schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:59:
@Schinnen-groen
…...De bevolking groeit nog steeds,.....
klopt, met een kleine 100 miljoen mensen per jaar erbij. :)

Goed bezig. 8)

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:50
BarryH schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:04:
Lees net op ftm.nl dat het recente inzicht dat er in 10 jaar nog 1 mln personen bijkomen... (in NL)
Als we doorgaan met het huidige immigratiebeleid zullen we over niet heel lange tijd de keuze moeten gaan maken, of we zetten de voordeur dicht, of de verzorgingsstaat wordt gedecimeerd. En daar veranderen bagatelliserende artikelen in linkse krantjes als Trouw helemaal niks aan. De grootste winst op het gebied van duurzaamheid die te behalen is voor planeet Aarde is geboortebeperking in de gebieden waar nu een bevolkingsexplosie gaande is, maar op dit onderwerp rust (nog) een te groot taboe.

@BarryH Die instroom is na 2,5 jaar nog voor 90% werkeloos en na 10 jaar houdt nog steeds 60% zijn hand op.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 12-01-2019 00:13 (52%)

• BarryH
Die instroom is juist nodig om de verzorgingsstaat in stand te houden

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• blissard
Ach, het wordt zo’n gezellige anti-immigratie discussie. Ik zoek een andere kroeg.

• Vuiltje
@blissard
Ik begrijp dat je vindt dat dit niet echt in een kroeg hoort.
Maar dat je reageert door "je kop in het zand te steken", helpt niet aan het feit dat het al langere tijd onhoudbaar is.
Ik daag je uit om met een werkbare oplossing te komen.
Zolang ze in Mali, Burundi, Burkina Faso, Niger, Angola, Zambia, Uganda en Somalië nog 6 jong per vrouw werpen, landen waar allemaal geen werk en geen voedsel is, zal de stroom "gelukzoekers" niet opdrogen. In 13 landen hier omheen zitten ze aan de 5/vrouw.20 landen met 4/v

Deze nog steeds groeiende bevolking is niet duurzaam.

edit, voor wie gaat zeggen dat er in die landen ook nog genoeg overlijden: Angola heeft een bevolkingsgroei van 4% gehad in 2017

Vuiltje wijzigde deze reactie 12-01-2019 09:30 (8%)

• blissard
@Vuiltje de discussie over bevolkingsgroei vind ik wel interessant. De discussie over immigranten echter niet.
De discussie over bevolkingsgroei is imho overigens gebaat bij een eigen topic met een mooi overzicht van de huidige stand en diverse perspectieven in de TS. Wellicht interessant voor jou om op te zetten?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

blissard schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:28:
@Vuiltje de discussie over bevolkingsgroei vind ik wel interessant. De discussie over immigranten echter niet.
De discussie over bevolkingsgroei is imho overigens gebaat bij een eigen topic met een mooi overzicht van de huidige stand en diverse perspectieven in de TS. Wellicht interessant voor jou om op te zetten?
I saw what you did here. Maar dit past niet in dit topic, punt dus.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 23-03 10:35
blissard schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:28:
Dat ben ik wel met je eens Ik las ergens dat de beste anti-conceptie welvaart is. Zolang er zo]'n verschil in de wereld is qua welvaart zal de bevolkingsgroei toenemen in de armere gebieden, wat vervolgens een emmigratie effect heeft. Dus mi kan je de twee niet van elkaar scheiden. Het probleem is vaak dat de discussie over emmigranten felle voor- en tegenstanders heeft. Wat dat betreft is het wel heel interessant wat er straks in Japan gebeurt, want dat vergrijst het hardst zoals ik het begrepen. Dat kan wel eens de toon zetten voor de rest van de westerse wereld.

• mkleinman

mkleinman

Ik ben vanmiddag weer eens aan het knutselen geweest aan mijn intranet pagina's. Nu ik alle plugwisedata ook live binnen krijg kan ik daar ook weer leuke dingen mee doen. Ik heb nu op mijn hoofdpagina naast het live verbruik in W ook het verbruik in kWh voor die dag.

En als klapper op de vuurpijl heb ik ook een overzicht proberen te maken per maand. Dat levert alleen heel erg veel data op die net wel ( of eigenlijk net niet ) meer overzichtelijk is.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2019/01/intranet3.png

Ik heb wat geks met de oven gehad. Die plug heeft een dag een negatief verbruik liet zien. ( -0,1kWh op een dag ). 8)7

mkleinman wijzigde deze reactie 16-01-2019 17:27 (10%)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

mkleinman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:26:
Ik ben vanmiddag weer eens aan het knutselen geweest aan mijn intranet pagina's. Nu ik alle plugwisedata ook live binnen krijg kan ik daar ook weer leuke dingen mee doen. Ik heb nu op mijn hoofdpagina naast het live verbruik in W ook het verbruik in kWh voor die dag.

En als klapper op de vuurpijl heb ik ook een overzicht proberen te maken per maand. Dat levert alleen heel erg veel data op die net wel ( of eigenlijk net niet ) meer overzichtelijk is.

[Afbeelding]

Ik heb wat geks met de oven gehad. Die plug heeft een dag een negatief verbruik liet zien. ( -0,1kWh op een dag ). 8)7
Kopregel met eenheden 8)

• mkleinman

mkleinman

Doe ik normaal ook alleen kom ik nu al ruimte te kort. Ik heb het font al moeten verkleinen en de table condensed moeten maken. Een responsive table met horizontale scrollbar krijg ik (nog) niet werkend met bootstrap 3.

En upgrade naar 4 kon wel eens een dingetje worden.

• BarryH
In de tabel alleen de gemiddelde dag laten zien en de 5 piekdagen (per plug)
Zo werkte de performance monitoring van een batchproces met 1500+ scripts ook..

BarryH wijzigde deze reactie 16-01-2019 19:30 (34%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:17

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

mkleinman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:26:

[Afbeelding]

Kunnen die pluggen maar 1 achter de komma? Met zulke lage hoeveelheden best lastig te zien.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

Rol-Co schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:49:
[...]

Kunnen die pluggen maar 1 achter de komma? Met zulke lage hoeveelheden best lastig te zien.
Pluggen leveren vermogen aan in W zonder cijfers achter de komma. De kWh omrekening gaat met heel veel cijfers achter de komma. Voor de leesbaarheid ga ik terug naar 1 cijfer achter de komma in kWh, anders wordt de tabel simpelweg te breed.

Op mijn overzicht op mijn indexpage heb ik wel 2 cijfers achter de komma.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:17

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

mkleinman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Pluggen leveren vermogen aan in W zonder cijfers achter de komma. De kWh omrekening gaat met heel veel cijfers achter de komma. Voor de leesbaarheid ga ik terug naar 1 cijfer achter de komma in kWh, anders wordt de tabel simpelweg te breed.

Op mijn overzicht op mijn indexpage heb ik wel 2 cijfers achter de komma.
Ja 2 lijkt mij beter, zeker om verschil te zien.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BarryH
Geinspireerd door @NielsTn de tochtstrippen van de (ouderwetste stompe) voordeur vervangen. Mooie vooruitgang. Maar nu zit ik nog met de onderkant van de deur.
Het is een stompe voordeur en er is een 1-3mm kier tussen de drempel en de deur. Er zit nu een tochtstrip(flap) op de deur aan de binnenzijde en die voorkomt tocht onder de deur door.
Echter, omdat deze aan de binnenzijde zit en de andere tochtstrippen tegen de buitenzijde (tegen het profiel in het kozijn), is er een strook van ca. 4 cm (dikte deur) aan de onderzijde, waar de tocht toch langskomt (komt binnen onder deur, dan links/rechts langs zijkant deur omhoog)

Weet iemand een goede oplossing hiervoor?

• blissard
@BarryH aan de scharnierkant heb ik een stukje isolatieband in het kozijn geplakt. Dit voorkomt de tocht daar. Voor een goede oplossing aan de klink-zijde houd ik me aanbevolen.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:11

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

BarryH schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:21:
Geinspireerd door @NielsTn de tochtstrippen van de (ouderwetste stompe) voordeur vervangen. Mooie vooruitgang. Maar nu zit ik nog met de onderkant van de deur.
Het is een stompe voordeur en er is een 1-3mm kier tussen de drempel en de deur. Er zit nu een tochtstrip(flap) op de deur aan de binnenzijde en die voorkomt tocht onder de deur door.
Echter, omdat deze aan de binnenzijde zit en de andere tochtstrippen tegen de buitenzijde (tegen het profiel in het kozijn), is er een strook van ca. 4 cm (dikte deur) aan de onderzijde, waar de tocht toch langskomt (komt binnen onder deur, dan links/rechts langs zijkant deur omhoog)

Weet iemand een goede oplossing hiervoor?
misschien de vraag eens voorleggen bij de Luchtdichtshop? https://www.luchtdichtshop.nl/ ?

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:54

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb houten lat profiel aan de binnenzijde gemaakt waardoor het effectief een opdekdeur wordt. Helaas zit je met wat praktische dingen als de inbraakbeveiliging en een slotplaat, maar is afgelopen winter wel effectief gebleken.
http://iserv.nl/files/pics/tochtstrip/20181224_204654.jpg

De houten latjes zijn iets van 10 euro per stuk (2), net als de tochtband (2).

De profielen lopen van boven, rechts naar onder en wordt de scharnierzijde met een klein kant en klaar profiel gedaan.
http://iserv.nl/files/pics/tochtstrip/20181224_204643.jpg
Ook de ecoflap brievenbus is een aanrader.

Profiel komt bij de Gamma vandaan'
http://iserv.nl/files/pics/tochtstrip/20181224_204806.jpg

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• mkleinman

mkleinman

Slim. Mijn voordeur tocht ook aardig ondanks de aanwezigheid van tochtstrips. Dit zou nog een mooie optie zijn.

Ik heb ook mijn stroomverbruikmatrix ( 3x woordwaarde ) aangepast. Weer twee cijfers achter de komma, dagen die nog niet zijn geweest staan met een - ipv 0,00 en alles past nog steeds in dezelfde tabel op een fullhd scherm.

Nu verder pielen met maandcijfers etc.

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:13
We wonen nu anderhalf jaar in onze nieuwe woning en het wordt tijd dat het er van komt: het duurzaamheidsoffensief:
  1. Energieverbruik over 2018 geïnventariseerd: elektriciteit 1635 kWh, warmteverbruik 16,9 GJ, drinkwaterverbruik 107 m3
  2. Zonnepanelen: ik heb offertes opgevraagd, eentje retour gekregen. Ik moet wat keuzes maken qua opgesteld vermogen, oriëntatie, mogelijk samen doen met de buren, etc. maar het doel is om ze voor komende zomer te hebben staan. Ik kan in totaal ruim 4kWp kwijt, maar een gedeelte zal ongunstig liggen, dus de opbrengst in kWh/Wp van dat gedeelte zal relatief laag zijn. De grote set levert meer op dan we op dit moment verbruiken, maar met het oog op de toekomst is het misschien toch beter om daar toch voor te gaan.
  3. We hebben een Stork wisselspannings-ventilatieunit. Ik ga het stroomverbruik meten (valt niet mee, het ding zit met een perilex-stekker in de muur) en als me dat te hoog is komt er een gelijkspanningsunit.
  4. Ik vind de voordeur best tochten, en ik vind de begane grond (mogelijk mede daardoor) kouwelijk, dus ik ben me aan het inlezen over tochtstrips, ecoflap, e.d.
  5. Op de eerste verdieping (onze "leefetage") zit aan de achterzijde een heel groot raam, wat volgens mij een heel groot warmtelek is. Ik ga kijken wat hier mogelijk aan te doen is.
  6. We zijn aangesloten op een warmtenet, wat niet optimaal is, maar dat wist ik bij aankoop. Deze maand heb ik mogen ervaren hoe niet-optimaal het is want ondanks een heel bescheiden verbruik voor een vierpersoonshuishouden in een niet heel klein huis krijgen we een prijsverhoging van ongeveer 15% voor onze kiezen. En zoals bekend zit je muurvast, geen concurrentie, torenhoge vaste kosten dus besparen zet geen zoden aan de dijk, en dat frustreert enorm. Daarom ga na alle bovenstaande zaken echt serieus onderzoek doen naar een warmtepomp. De 17GJ die we per jaar verbruiken komt overeen met een aardgasverbruik van ongeveer 600 m3, wat een aardige indicatie is dat onze woning qua warmtehuishouding met enkele kleine (of mogelijk zelfs geen) aanpassingen geschikt zou kunnen zijn voor een warmtepomp. Dit is wel een middellange termijn project, niet alleen omdat ik weer "even" moet sparen, maar ook omdat het best mogelijk is dat hier subsidies en/of draaideurleningen voor komen. Maar goed, ik ben me al wel in het onderwerp aan het verdiepen, ik heb laatst voor het eerst een grote luchtwarmtepomp in werking gezien en ik was onder de indruk. Mooie techniek, en het vooruitzicht onze warmteleverancier de dikke vinger te geven vind ik een mooi vooruitzicht.
  7. We hebben nu een Prius, waarmee ik een langjarig gemiddeld verbruik van 4,6L per 100 km haal, maar ik zou heel graag de overstap maken naar een EV. Ons gebruikspatroon is er bij uitstek geschikt voor, we hebben een oprit, en als ik veel PV-panelen plaats is dat een heel mooi duurzaam setje zo. Het kon echter nog wel eens even duren. Ik kan elke euro ook maar één keer uitgeven, en helaas zijn er nog geen EV's voor particulieren niet even zomaar € 600 - 700 per maand aan een auto kunnen of willen uitgeven. Tweedehands is mogelijk, maar dan wordt het qua actieradius toch echt pionieren en daar heb ik niet zo'n zin (meer) in. Dus er van uitgaande dat ik niet op korte termijn een andere baan neem met leaseauto kon dit nog wel even duren, maar je weet nooit. Onze Prius is ook alweer bijna 13 jaar oud, en misschien ligt een gebruikte plugin Prius binnen ons financiële bereik.
Dat zijn (voorlopig) de duurzame plannen rondom onze woning.

Illusion is the ultimate weapon

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:59:
We wonen nu anderhalf jaar in onze nieuwe woning en het wordt tijd dat het er van komt: het duurzaamheidsoffensief:
  1. Energieverbruik over 2018 geïnventariseerd: elektriciteit 1635 kWh, warmteverbruik 16,9 GJ, drinkwaterverbruik 107 m3
  2. Zonnepanelen: ik heb offertes opgevraagd, eentje retour gekregen. Ik moet wat keuzes maken qua opgesteld vermogen, oriëntatie, mogelijk samen doen met de buren, etc. maar het doel is om ze voor komende zomer te hebben staan. Ik kan in totaal ruim 4kWp kwijt, maar een gedeelte zal ongunstig liggen, dus de opbrengst in kWh/Wp van dat gedeelte zal relatief laag zijn. De grote set levert meer op dan we op dit moment verbruiken, maar met het oog op de toekomst is het misschien toch beter om daar toch voor te gaan.
  3. We hebben een Stork wisselspannings-ventilatieunit. Ik ga het stroomverbruik meten (valt niet mee, het ding zit met een perilex-stekker in de muur) en als me dat te hoog is komt er een gelijkspanningsunit.
  4. Ik vind de voordeur best tochten, en ik vind de begane grond (mogelijk mede daardoor) kouwelijk, dus ik ben me aan het inlezen over tochtstrips, ecoflap, e.d.
  5. Op de eerste verdieping (onze "leefetage") zit aan de achterzijde een heel groot raam, wat volgens mij een heel groot warmtelek is. Ik ga kijken wat hier mogelijk aan te doen is.
  6. We zijn aangesloten op een warmtenet, wat niet optimaal is, maar dat wist ik bij aankoop. Deze maand heb ik mogen ervaren hoe niet-optimaal het is want ondanks een heel bescheiden verbruik voor een vierpersoonshuishouden in een niet heel klein huis krijgen we een prijsverhoging van ongeveer 15% voor onze kiezen. En zoals bekend zit je muurvast, geen concurrentie, torenhoge vaste kosten dus besparen zet geen zoden aan de dijk, en dat frustreert enorm. Daarom ga na alle bovenstaande zaken echt serieus onderzoek doen naar een warmtepomp. De 17GJ die we per jaar verbruiken komt overeen met een aardgasverbruik van ongeveer 600 m3, wat een aardige indicatie is dat onze woning qua warmtehuishouding met enkele kleine (of mogelijk zelfs geen) aanpassingen geschikt zou kunnen zijn voor een warmtepomp. Dit is wel een middellange termijn project, niet alleen omdat ik weer "even" moet sparen, maar ook omdat het best mogelijk is dat hier subsidies en/of draaideurleningen voor komen. Maar goed, ik ben me al wel in het onderwerp aan het verdiepen, ik heb laatst voor het eerst een grote luchtwarmtepomp in werking gezien en ik was onder de indruk. Mooie techniek, en het vooruitzicht onze warmteleverancier de dikke vinger te geven vind ik een mooi vooruitzicht.
  7. We hebben nu een Prius, waarmee ik een langjarig gemiddeld verbruik van 4,6L per 100 km haal, maar ik zou heel graag de overstap maken naar een EV. Ons gebruikspatroon is er bij uitstek geschikt voor, we hebben een oprit, en als ik veel PV-panelen plaats is dat een heel mooi duurzaam setje zo. Het kon echter nog wel eens even duren. Ik kan elke euro ook maar één keer uitgeven, en helaas zijn er nog geen EV's voor particulieren niet even zomaar € 600 - 700 per maand aan een auto kunnen of willen uitgeven. Tweedehands is mogelijk, maar dan wordt het qua actieradius toch echt pionieren en daar heb ik niet zo'n zin (meer) in. Dus er van uitgaande dat ik niet op korte termijn een andere baan neem met leaseauto kon dit nog wel even duren, maar je weet nooit. Onze Prius is ook alweer bijna 13 jaar oud, en misschien ligt een gebruikte plugin Prius binnen ons financiële bereik.
Dat zijn (voorlopig) de duurzame plannen rondom onze woning.
Zo, zo, snode plannen. Ik heb wel het idee dat je een erg goed betaalde baan nodig zult hebben om e.e.a. te bekostigen. Ik denk ook even aan de tweeling. Die willen straks ook wel een studie doen en daar zou je imho nu al geld voor opzij moeten leggen.

Nu even reageren op je genoemde punten.
Ik begreep dat de overheid in al zijn wijsheid had bepaald dat vanaf 1-1-2019 er geen BTW meer kan worden teruggevorderd voor de aanschaf van PV. Een week later las ik dat dit weer is aangepast en dat je binnen 6 maanden na aanschaf die BTW moet terugvragen, anders jammer dan.
Perilex. Voor dit soort problemen heb ik een stroomtang in bestelling. Dan kan je per fase de stroom meten en hiermee het momentane vermogen en dus ook het verbruik bepalen. Die gebruik ik ook voor DC stroom en kan hiermee ook de stroom meten bij strings, zonder er een meter tussen te moeten hangen. Ik had deze besteld:
https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN
Heb je ook gelijk een redelijke universeelmeter. >:)

De verhoging van 15%, is dat het voorschot? De belastingen zijn anders ook aardig gestegen. Volgens mij is dit toch niet overdreven?

Hebben jullie nu een drive-in woning?

Goedkope oplossing voordeur: rail op plafond boven deur bevestigen en een dik gordijn ervoor. Tot een paar cm over de grond. De Schotten doen dit al een paar honderd jaar. Kost bijna niks en isoleert waanzinnig. Zij hebben dat ook voor de ramen, maar dat wordt in NL moeilijk met radiatoren.

Pagina: 1 ... 60 ... 66 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True