Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Schinnen-groen schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Goedkope oplossing voordeur: rail op plafond boven deur bevestigen en een dik gordijn ervoor.
Ja, mits..

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:27

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Precies.
Daarom de rail op het plafond monteren. De boord met de runners raakt dus het plafond. Het gordijn loopt door tot OVER de vloer.
Persoonlijk zou ik meteen een nieuwe deur plaatsen, maar hier hebben we een zeer fraaie voordeur met glas-in-lood en daar zijn we zuinig op.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:44
Zeker effectief zo'n gordijn. 'k Vind het zelf echter niet fraai in onze situatie, om over de zgn. WAF maar niet te spreken. Daarnaast zitten de scharnieren van voordeur en wc-deur bijna tegen elkaar aan. Dus praktisch is het ook niet.
'Gelukkig' moeten we nog een nieuwe voordeur, dus ik ga zeker kijken hoe ik tocht zoveel mogelijk kan voorkomen. Wil een 'HR++ deur' ;)

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:38

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]
De verhoging van 15%, is dat het voorschot? De belastingen zijn anders ook aardig gestegen. Volgens mij is dit toch niet overdreven?
De prijs van stads verwarming is gekoppeld aan de gas prijs -O- En die is flink gestegen.
Wist je trouwens dat over warmte geen EB of ODE afgedragen wordt ? dat mag de opwekker houden....
Zelfde soort " subsidie" dus als salderen .....

Ik heb een berekening gemaakt ...

Voorbeeld tarieven Stadsverwarming Den Haag:
Warmte: 9,4 cent per kWh warmte.
Gas (71.4 cent m3) kost 7,9 cent per kWh warmte.
Warmtepomp (elektrisch 22.6 cent kWh) 5.6 cent per kWh warmte.

Vast recht:
Stadsverwarming: 475 euro p/j
Gas 266 euro p/j
Elektriciteit : 15 p/j na teruggave EB ( en dit vastrecht betaal je al voor je normale aansluiting)

Investering is wel een puntje maar je krijgt zo al 2k subsidie op een warmtepomp.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

WoudseHoeve schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:56:
[...]

De prijs van stads verwarming is gekoppeld aan de gas prijs -O- En die is flink gestegen.
Wist je trouwens dat over warmte geen EB of ODE afgedragen wordt ? dat mag de opwekker houden....
Zelfde soort " subsidie" dus als salderen .....

Ik heb een berekening gemaakt ...

Voorbeeld tarieven Stadsverwarming Den Haag:
Warmte: 9,4 cent per kWh warmte.
Gas (71.4 cent m3) kost 7,9 cent per kWh warmte.
Warmtepomp (elektrisch 22.6 cent kWh) 5.6 cent per kWh warmte.

Vast recht:
Gas 266 euro p/j
Elektriciteit : 15 p/j na teruggave EB ( en dit vastrecht betaal je al voor je normale aansluiting)

Investering is wel een puntje maar je krijgt zo al 2k subsidie op een warmtepomp.
Man, man, man. Wanneer krijgen we een regering met 50% bêta-mensen aan het roer? Ik mis dit al jaren. Wiebes, de fietsenmaker (zo noemden we vroeger de wtb-ers altijd), daar had ik ook meer van verwacht.

Bij nader inzien: waarom zou een slimme bêta-er de politiek in gaan? Vragen, vragen, vragen.

Voor wat het waart is, ik zou absoluut niet van het gas afgaan.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:56:
Dat is nogal een understatement.

Om het sommetje helemaal af te maken:
CV ketel turn-key is ongeveer 1500 euro, plus 50 euro per jaar aan onderhoud.
Warmtepomp is zo'n 3.000 euro (met subsidie) turn-key, plus 25 euro per jaar aan onderhoud.

Installaties afschrijven over 15 jaar en je zit op:
Gas 426 euro p/j
Elektriciteit : 240 p/j

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Skyaero schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Dat is nogal een understatement.

Om het sommetje helemaal af te maken:
CV ketel turn-key is ongeveer 1500 euro, plus 50 euro per jaar aan onderhoud.
Warmtepomp is zo'n 3.000 euro (met subsidie) turn-key, plus 25 euro per jaar aan onderhoud.

Installaties afschrijven over 15 jaar en je zit op:
Gas 426 euro p/j
Elektriciteit : 240 p/j
Ik zit te denken: deze Nefit uit 2006 werd 1x per 2 jaar schoongemaakt. Doe ik nu zelf. Elke monteur die de klus kwam uitvoeren: "werkt als nieuw Nefit nooit problemen gaat makkelijk nog jaren mee". Dus geen onderhoudskosten meer per jaar en de ketel zal waarschijnlijk de 25 jaar makkelijk halen. Oké dan, misschien een nieuwe gloeiplug van 60 euro op internet.
Zou je die berekening nogmaals kunnen maken?
Oh ja, prijs ketel was iets van €2300,-. Bij je berekening ook even de subsidie weglaten van de WP 8)

Ben benieuwd :)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:36
En dan met gelijke belasting op E en G 😊

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:39:
[...]
Ik zit te denken: deze Nefit uit 2006 werd 1x per 2 jaar schoongemaakt. Doe ik nu zelf.
Dat kan, maar als er ooit brand uitbreekt in de ketel en de verzekering komt erachter dat een niet-gecertificeerd persoon het onderhoud heeft uitgevoerd, zij mogelijk niet uitkeren.
BarryH schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:54:
En dan met gelijke belasting op E en G 😊
Hele lastige discussie. Je zou kunnen beredeneren dat de teruggaaf energiebelasting niet is toegespitst op het vastrecht (maar op belastingteruggave over het primaire levensbehoefte deel van het elektriciteitsgebruik). Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat je altijd een elektriciteitsaansluiting nodig hebt, of je nu een warmtepomp hebt of niet.

Skyaero wijzigde deze reactie 20-01-2019 17:36 (39%)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Skyaero schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:34:
[...]

Dat kan, maar als er ooit brand uitbreekt in de ketel en de verzekering komt erachter dat een niet-gecertificeerd persoon het onderhoud heeft uitgevoerd, zij mogelijk niet uitkeren.
Hela, ik wacht nog steeds op die nieuwe berekening. De CV kostte trouwens minder (vanmorgen opgezocht). De kosten waren bijna, incl. BTW van 19%, 2100 Euries.

Die ketel brandt best wel vaak :+

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:37
Zo, zo, snode plannen. Ik heb wel het idee dat je een erg goed betaalde baan nodig zult hebben om e.e.a. te bekostigen. Ik denk ook even aan de tweeling. Die willen straks ook wel een studie doen en daar zou je imho nu al geld voor opzij moeten leggen.
Nou, alles wat ik noemde, behalve de EV, levert op de lange termijn hopelijk geld op. Als de tweeling net zo slim is als hun moeder (waar het wel op begint te lijken) zal er vrijwel zeker gestudeerd gaan worden dus daar zetten we absoluut geld voor opzij. Don't worry ;)
Nu even reageren op je genoemde punten.
Ik begreep dat de overheid in al zijn wijsheid had bepaald dat vanaf 1-1-2019 er geen BTW meer kan worden teruggevorderd voor de aanschaf van PV. Een week later las ik dat dit weer is aangepast en dat je binnen 6 maanden na aanschaf die BTW moet terugvragen, anders jammer dan.
Geen probleem dus. Ik hoor in de wandelgangen wel iets over dat je je (in ieder geval bij Greenchoice) bij de belastingdienst moet registreren omdat je anders de BTW over je "netto teruglevering" uitgekeerd krijgt. Moet ik nog induiken.
Perilex. Voor dit soort problemen heb ik een stroomtang in bestelling. Dan kan je per fase de stroom meten en hiermee het momentane vermogen en dus ook het verbruik bepalen. Die gebruik ik ook voor DC stroom en kan hiermee ook de stroom meten bij strings, zonder er een meter tussen te moeten hangen. Ik had deze besteld:
https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN
Heb je ook gelijk een redelijke universeelmeter. >:)
Ik denk er over om een perilex stekker, perilex opbouwstopcontact, gewone stekker, gewoon opbouwstopcontact en misschien ook nog wel een driewegschakelaar te kopen en daar mee een veilig meetbord te fabrieken. Daarmee kan ik dan een normaal "doorstekkermeter" gebruiken en ook op veilige wijze wat langere tijd het verbruik analyseren, zonder dat er losse draden met netspanning erop slingeren. Als dat wat wordt post ik het wel hier. Als iemand het dan een tijdje wil lenen kan dat ook.
De verhoging van 15%, is dat het voorschot? De belastingen zijn anders ook aardig gestegen. Volgens mij is dit toch niet overdreven?
Ja de belastingen op aardgas is flink gestegen, maar ik stook (zogenaamd dan) geen aardgas dus dat zou mij niet moeten treffen, zou je denken. Maar, om een quote van L. Ron Hubbard iets aan te passen, als je écht rijk wil worden begin je een warmtenetbedrijf, want je klanten zijn aan je gebonden en je kunt binnen de absurde ruimte die de ACM biedt met je prijzen doen wat je wil. Zo ook deze belastingverhogingen, ondanks dat er geen molecuul aardgas mijn woning binnenkomt gooien ze de prijzen keihard omhoog. Maar zoals ik schreef, mijn woning lijkt met slechts minimale aanpassingen prima geschikt voor een warmtepomp, en ik ga ook zeker proberen wat buren mee te krijgen. Dat wordt een leuk project.
Hebben jullie nu een drive-in woning?
Nee een oprit, feitelijk gewoon een bestraatte voortuin zonder stoep. Sowieso erg luxe, en een heel mooie voorbereiding op het fenomeen EV wat er vroeger of later gaat komen. De woning beschikt ook over drie fasen, hoewel momenteel één fase is aangesloten, dus ook op die manier is de woning voorbereid op wat komen gaat.
Goedkope oplossing voordeur: rail op plafond boven deur bevestigen en een dik gordijn ervoor. Tot een paar cm over de grond. De Schotten doen dit al een paar honderd jaar. Kost bijna niks en isoleert waanzinnig. Zij hebben dat ook voor de ramen, maar dat wordt in NL moeilijk met radiatoren.
Ja dat doe ik misschien óók wel, al lijkt dat een beetje lastig uit te komen met de deur van de wc. Maar een goed stuk tochtwering is al een mooie eerste stap.

Illusion is the ultimate weapon

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

databeestje

Von PrutsHausen

In ons geval zit dus ook de WC en de meterkast in dat stukje gang gepropt en zou dat problemen geven. Als er ook maar iets achter de deur komt gaat deze niet open, en dat blijkt met kinderwagens of handen vol tassen nu al een onderneming te zijn.

De WC daarentegen is een balzaal, daar kan ik dus wel een warmtepomp boiler kwijt door deze boven de stortbak te hangen en de pot 30cm naar voren te halen. Ik kan dan de koude lucht zo naar buiten blazen en feitelijk de huidige luchtafvoer gebruiken in de omgekeerde richting en lucht uit het huis en douche zuigen door de WC heen. Ik wacht even op de nieuwe Panasonic 100 liter Aquarea, dat zou moeten passen.

Als de luchtafvoer door het dak dicht zou kunnen scheelt dat ook weer een eendenlokfluit met een flinke zuidwester. We wonen hier 1,5km van het strand in Julianadorp. (NH)

Na het beter kierdicht maken van de benedenverdieping en gang, alswel een stuk isolatie tegen de buitenzijde van de achterpui is het nu boven wat fris geworden. De temperaturen blijven daar duidelijk achter. Huiskamer 19.8, Slaapkamer 1 15,5, Slaapkamer 2 17,7.

Ik heb hier een Raspberry Pi met Domoticz geinstalleerd om een en ander te monitoren. Een koppeling met de slimme meter (usb kabel of ESP) en voor sensoren de volgende combinatie. De ESP8266 (~2,5 euro p/s) met MH-Z19 CO2 sensor (~ 20 euro) en DHT22 Temperatuur en Luchtvochtigheid sensor (~2,5 euro). De software hiervoor is ESPeasy waarmee het heel makkelijk is om deze aan te sluiten en door te sturen naar Domoticz.

Dan eindig je dus met dit overzicht.
http://iserv.nl/files/pics/domoticz.PNG

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:25
@JeroenH Mooie plannen.

Wat voor radiatoren heb je, of vloerverwarming?

Prius Plugin is misschien wat realistischer, maar een oudere Leaf misschien ook? (100km bereik in de winter)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ja, ik stel deze vraag even hier ondanks dat het over een motorfiets gaat.
En wel hierom ik ben aan het kijken naar een elektrische motorfiets (Zero).
Mijn pekelfiets begint na bijna 22 jaar trouwe dienst kuurtjes/geluidjes te krijgen waarvan ik denk dat wordt een reparatie die mogelijk de dagwaarde X aantal keer overstijgt.
Aangezien elektrische motorfietsen toch al mijn aandacht hadden ben ik eens gaan kijken bij een dealer, en ja het lijkt me leuk. Enfin wat zou zo'n ding dan in de verzekering doen?
En daar gaat het compleet mank, ik kan nu nergens op internet een premie berekenen voor een nieuwe Zero.
Ook 2 telefoontjes naar maatschappijen loopt het spaak. Ofwel de systemen zijn er nog niet op ingericht.
Als ik wel een kenteken heb zou dat wel kunnen bij 1 maatschappij......... Hoe is die eerste berekening dan ooit gekomen 8)7

Enfin, weet iemand een maatschappij te vinden waar ik dit online zomaar eens kan berekenen.
Niet dat de keuze hier van af zou hangen (als je de verzekering al niet kan betalen begin er dan niet aan >:) )

Even attentie voor @Erasmo @antonboonstra .
Volgens mij zouden jullie wat kunnen zeggen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17-10 13:24

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:59:
het duurzaamheidsoffensief:

• Zonnepanelen: ik heb offertes opgevraagd, eentje retour gekregen.
maar het doel is om ze voor komende zomer te hebben staan.

• We hebben nu een Prius, Onze Prius is ook alweer bijna 13 jaar oud, en misschien ligt een gebruikte plugin Prius binnen ons financiële bereik.

@JeroenH:
Goed bezig, Jeroen, alleen duurt het vrij lang voordat er eens PV op je (jullie) dak ligt :9
(ik lees al 1 jaar dat je met offertes bezig bent)

en die Prius, misschien een idee om een wat jongere aan te schaffen, die zijn wellicht wat zuiniger;
12/13 jaar vind ik wel oud, ikzelf koop altijd iets van 5 / 6 jaar oud en rij er dan 5-6 jaar mee, het voordeel is dan ook dat je inruilwaarde nog redelijk is. enkele jaren geleden bleef ik te lang doorrijden tot de auto nog maar €800 waard was, niet slim :(
(is een Auris niks voor jullie :? ) te klein wellicht

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

• JeroenH
!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:57:
@JeroenH Mooie plannen.

Wat voor radiatoren heb je, of vloerverwarming?
Heel normale convectoren. Ik weet op dit moment niet hoe heet mijn warmtewisselaar stookt, en ik kan die temperatuur ook niet aanpassen, dus ik weet niet of wat er nu hangt optimaal is voor een WP. Mogelijk moet ik een paar convectoren vervangen door LT-exemplaren, of simpelweg door exemplaren met een grotere capaciteit. Dat weet ik op dit moment nog niet. Op vier etages vloerverwarming laten aanleggen is uit financieel oogpunt geen optie.

Maar het lage aardgasverbruik over 2018 doet me vermoeden (of misschien is het wel hopen ;) ) dat er misschien niet al te veel aanpassingen nodig zijn.
Prius Plugin is misschien wat realistischer, maar een oudere Leaf misschien ook? (100km bereik in de winter)
Prius plugin is iets waar ik stiekem op marktplaats wel naar spiek, maar een gen1 Leaf is geen optie. De 100km actieradius in de winter die je noemt is te optimistisch (ik heb een week met zowel de gen1 als gen2 Leaf gereden). Met 38 km forensen (enkele reis) vind ik dat te krap. Ik kan op mijn werk niet laden, en er is ook geen uitzicht dat men daarmee bezig is. Mijn nachtmerrie is de kinderen moeten ophalen uit school, terwijl ik in een onverwachte file sta en mijn actieradius weg zie lekken naar de airco om de ramen ontwasemd te houden, tot het punt dat ik niet meer thuis kom.

Maar de voornaamste reden is financieel, en daarom zei ik een paar posts hoger ook dat een EV het enige uit mijn lijstje plannen is die geen geld gaat besparen. Momenteel zet ik voor onze Prius elke maand € 350 op een aparte rekening, en daar betalen we alles rondom de auto van: benzine, verzekering, onderhoud, MRB, parkeren en ook afschrijven/sparen voor de volgende. Als ik reken aan een gebruikte Leaf (en ik reken conservatief, net zoals ik vooraf met de Prius heb gedaan) dan kom ik niet onder de € 400 à € 450 per maand als ik mezelf niet heel erg voor de gek houd qua verwachte kosten. Het verschil zit hem vooral in de veel hogere afschrijving (het ding is gewoon niet goedkoop, en gezien de snelle ontwikkelingen in EV-land moet ik rekening houden met een lage restwaarde) en een wat hogere verzekering. Plus, als je op de prijslijst van de onderhoudsbeurten bij Nissan kijkt zijn deze ook niet echt goedkoop, althans niet zo goedkoop als de echte EV-liefhebbers zo graag roepen. Met mijn jaarkilometrage rijd ik die torenhoge vaste kosten gewoon niet goed...

Voor een Plugin Prius geldt een soortgelijk verhaal, maar dan is de actieradius geen probleem. Of die auto in mijn situatie rendabel (genoeg) is hangt af van een paar berekeningen waar veel aannames in zitten.

Een nieuwe EV is out of the question. Ik ben gewoon niet bereid € 600 - 800 per maand te betalen voor een auto - wat voor auto dan ook.

Kortom, de EV staat achteraan in het rijtje omdat dat voor een particulier zoals ik gewoon uiterst onvoordelig is. Maar zoals ik ook al schreef, je weet nooit of een andere baan zich ooit aandient, en als daar een leaseauto bij zit wordt het plaatje heel anders natuurlijk. Misschien een mooie gen2 60kWh Leaf, of zo'n Hyundai. Als het maar geen Tesla is.

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:28:
@JeroenH:
Goed bezig, Jeroen, alleen duurt het vrij lang voordat er eens PV op je (jullie) dak ligt :9
(ik lees al 1 jaar dat je met offertes bezig bent)
Nee, ik schrijf al anderhalf jaar dat ik met andere zaken bezig ben, en nog niet met PV. Ik heb drie weken terug pas de eerste offertes aangevraagd. ;)
en die Prius, misschien een idee om een wat jongere aan te schaffen, die zijn wellicht wat zuiniger;
Nou, de vorige eigenaar van mijn Prius 2 kocht een Prius 3, en die meldde me na een paar maanden dat die onzuiniger loopt dan de auto die hij mij verkocht. En hij was net als ik iemand die daar wel aan werkt, noem het een "softe hypermiler", dus dat was een tegenvaller voor hem.

Plus, een nieuwe aanschaffen, jongere Priusen zijn duur! Ik kocht de mijne toen hij 6jr oud was met iets van 85k km op de teller voor € 6700. Als ik die getallen nu in marktplaats plug, dan begint het pas ver boven de € 10000. Dat maakt de afschrijving/sparen voor de volgende duur, en daarmee het maandbedrag hoog. En dan hebben we het nog helemaal niet over de plugin-versies.

Maar goed, dat is de realiteit.
12/13 jaar vind ik wel oud, ikzelf koop altijd iets van 5 / 6 jaar oud en rij er dan 5-6 jaar mee, het voordeel is dan ook dat je inruilwaarde nog redelijk is. enkele jaren geleden bleef ik te lang doorrijden tot de auto nog maar €800 waard was, niet slim :(
Dat is het dilemma waar ik over ongeveer twee jaar voor sta. Als ik hem inruil met minder 200k km op de teller is de restwaarde nog best OK, daarna lijkt dat flink harder in te zakken. De andere keus is doorrijden. Ik ben er nog niet uit wat het wordt, is ook afhankelijk van hoe de 2ehands markt voor EVs zich ontwikkeld. Als ik er bij het beslispunt zicht heb dat binnen twee of drie jaar een beetje degelijke EV 2ehands voor een beetje leuk prijs te koop is, kan het voordeliger zijn de Prius verder "op" te rijden. We zien wel.

Eerst het huis verduurzamen :)
(is een Auris niks voor jullie :? ) te klein wellicht
Is een optie, maar idd relatief klein voor een gezin van vier die met grote regelmaat een vijfde meenemen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:38:
[...]
Is een optie, maar idd relatief klein voor een gezin van vier die met grote regelmaat een vijfde meenemen.
De Auris is er als stationwagen, dat zal toch wel passen?

• !null
databeestje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:33:
[...]

De Auris is er al stationwagen, dat zal toch wel passen?
Als hij al uit kan met de Prius dan biedt de Auris toch niks extra's? Er is geen plug-in versie van. En ik vermoed zelfs dat hij onzuiniger is, al zal het in de praktijk elkaar weinig ontlopen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hierbij de beloofde regels om de CO2 waarden te posten in Domoticz en bij 5 minuten geen data de ESP te herstarten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
on CO2#PPM do
 SendToHTTP,192.168.11.238,8888,/json.htm?param=udevice&type=command&idx=8&nvalue=[CO2#PPM]
 timerSet 1,300 // 5 minute timer on valid result
endon

on Rules#Timer=1 do
  reboot // reboot if it stops returning values
endon

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-10 23:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Als hij al uit kan met de Prius dan biedt de Auris toch niks extra's? Er is geen plug-in versie van. En ik vermoed zelfs dat hij onzuiniger is, al zal het in de praktijk elkaar weinig ontlopen.
Dan klinkt een Opel Ampera of Chevrolet Volt als een betere optie.

Mission all-electric started | 5kWp solar

• !null
revolution-nl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Die zijn iets goedkoper dan de Prius plugin. Toch, als ke aan onderkant segment koopt met hoge kilometerstanden dan zou ik eerder Toyota kiezen. Dan ben ik iet bang voor 250dkm. Accu management kunnen ze wel en de rest van techniek ook.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-10 23:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:10:
[...]

Die zijn iets goedkoper dan de Prius plugin. Toch, als ke aan onderkant segment koopt met hoge kilometerstanden dan zou ik eerder Toyota kiezen. Dan ben ik iet bang voor 250dkm. Accu management kunnen ze wel en de rest van techniek ook.
Het BMS van de Volt/Ampera zit heel goed in elkaar (hoge boven/ondergrens + vloeistofkoeling), en de accudegradatie bij volts of ampera is zeer beperkt.

Ik ben er wel van overtuigd dat de rest van de aandrijflijn niet kan tippen aan de robuustheid van de Toyota hsd. (Welke aandrijflijn wel eigenlijk :P)

Mission all-electric started | 5kWp solar

• JeroenH
revolution-nl schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:07:

Die zouden een optie kunnen zijn als het geen vierzitters waren. We nemen met grote regelmaat een vijfde persoon mee, en dat gaat niet met die autos. Verder niets mis mee, ook een paar dagen in gereden en het zijn fijne auto's.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:14
@JeroenH
Een 7zitter goed genoeg?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/e-nv200/42352712
Nog wel te duur met 34k, maar wellicht iets om op te mikken voor de toekomst.
Wellicht kan je je werkgever overtuigen met zoiets (is overigens helemaal geen truc):
https://www.telegraaf.nl/...h-rijden-met-fiscale-truc

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• !null
@Proton_ Is inderdaad wel handig als hij nog een tweeling krijgt :P

Verder is het gewoon een hele grote dure Leaf, waar hij al niet mee uit kan.

• Proton_
40 kWh, zoals die, voldoet waarschijnlijk wel. Je komt dan vanuit Hilversum overal in Nederland en nog een beetje verder ook, als ik JeroenH's rechtervoet goed inschat.

Mijn (enkele) dochter krijgt wel eens een tweeling te spelen en met een zevenzitter scoor je bij het kinderfeestje ;)

Afgezien daarvan staat het lijstje in een verstandige volgorde.

Proton_ wijzigde deze reactie 21-01-2019 21:07 (36%)

• JeroenH
!null schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:03:
@Proton_ Is inderdaad wel handig als hij nog een tweeling krijgt :P
Alsjeblieft zeg, hou op :P

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:04

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Proton_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:37:
@JeroenH
Een 7zitter goed genoeg?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/e-nv200/42352712
Nog wel te duur met 34k, maar wellicht iets om op te mikken voor de toekomst.
Wellicht kan je je werkgever overtuigen met zoiets (is overigens helemaal geen truc):
https://www.telegraaf.nl/...h-rijden-met-fiscale-truc
Krijgen die mensen dan ook minder pensioen? en minder vakantie geld, en minder ww als ze ontslagen worden?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Proton_
Pensioen en vakantiegeld kunnen los gecorrigeerd worden, het UWV niet. Ook is je maximale hypotheek lager.
Niet ideaal, maar het is wellicht een mogelijkheid. Als de noodzaak van een auto een gegeven is, kost dat onvermijdelijk geld.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:04
https://radar.avrotros.nl.../ervaring-met-warmtepomp/

Tv programma Radar wil weten hoe het bij warmtepomp eigenaren in huis is nu het zo koud is, wie weet komen we op tv :)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
No Hands schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:06:
https://radar.avrotros.nl.../ervaring-met-warmtepomp/

Tv programma Radar wil weten hoe het bij warmtepomp eigenaren in huis is nu het zo koud is, wie weet komen we op tv :)
Ik heb mijn gegevens direct opgegeven. Kom maar op met je reportage! >:)

Goed man!

• JeroenH
Ik wil het energieverbruik van onze ventilatieunit meten, maar omdat die met verschillende snelheden geschakeld kan worden zit die aangesloten met een Perilex-stekker. Dat maakt meten met een normale energiemeter lastig. Ik heb daarom een soort "meetbord" uitgedacht waarmee ik met een normale energiemeter het verbruik kan meten. Hier schematisch dat bord:

Kanttekeningen: de pin-indeling van de Perilex-aansluiting varieert per merk ventilatieunit. Ik zal hem bedraden voor een Stork, maar als er ooit een ander merk gemeten moet worden is het natuurlijk vrij eenvoudig te wijzigen door de bedrading aan te passen. De onderdelen kosten me ongeveer € 50, wat niet niks is, maar nadat ik klaar ben met meten wil ik hem wel uitlenen, of misschien geef ik hem wel weg aan een energiebesparingsclubje of zo.

Ik ben van plan een tijdje (een maand of zo) het verbruik van mijn wisselstroomunit te meten, en daarna bij een buurman eenzelfde periode het verbruik van zijn nieuwe gelijkstroomunit te meten. Op basis van dat verschil neem ik het besluit om die van ons te vervangen of niet, en kan ik buren die ook al interesse getoond hebben van goede informatie voorzien.

Zijn er gaten te schieten in mijn ontwerp? Dat het simpeler en goedkoper kan snap ik, maar één van de ontwerpcriteria was dat het veilig en redelijk foolproof moest zijn, dus losse draden, open contacten en multimeters was geen optie.

• !null
@JeroenH Kun je het niet gewoon opzoeken of aan de fabrikant vragen?
En als je weet dat het een oude unit is met een AC motor (dat kun je ook vragen) dan hoef je misschien al niet eens te meten.

Andere manier is om al het andere in je huis uit te zetten, en dan op je meter te kijken (werkt vooral goed met slimme meter). Dat heeft me ook wel eens een wat kosten voor hardware bespaart.

• JeroenH
!null schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:47:
@JeroenH Kun je het niet gewoon opzoeken of aan de fabrikant vragen?
En als je weet dat het een oude unit is met een AC motor (dat kun je ook vragen) dan hoef je misschien al niet eens te meten.
Dat zou kunnen, maar het ding is 20 jaar oud, dus in hoeverre is het verbruik nog volgens de specs?
Andere manier is om al het andere in je huis uit te zetten, en dan op je meter te kijken (werkt vooral goed met slimme meter). Dat heeft me ook wel eens een wat kosten voor hardware bespaart.
Voor een maand? ;)

Prima suggesties, dank je wel, maar ik wil het toch heel graag daadwerkelijk meten. De wetenschap in hoeverre het verbruik van het ding nog volgens de specs is is ook interessant.

En een ander aspect van dit projectje wat ik vergeten was te melden is dat ik het ook gewoon heel leuk vind om te bouwen :)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:41:

Zijn er gaten te schieten in mijn ontwerp? Dat het simpeler en goedkoper kan snap ik, maar één van de ontwerpcriteria was dat het veilig en redelijk foolproof moest zijn, dus losse draden, open contacten en multimeters was geen optie.
Is een stroomtang niet een veel simpelere oplossing?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• !null
@JeroenH Ok, maar ik kan je nu al vertrellen dat een nieuwe veel zuiniger gaat zijn en dat je die gaat willen.
Er komen wel eens jong gebruikte voorbij op marktplaats.

Of dat je over gaat op een warmtepompboiler, waar de ventilatie al bij in zit. Want je wil toch verduurzamen.

• JeroenH
!null schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:57:
@JeroenH Ok, maar ik kan je nu al vertrellen dat een nieuwe veel zuiniger gaat zijn en dat je die gaat willen.
Er komen wel eens jong gebruikte voorbij op marktplaats.
Ah, daar had ik nog niet aan gedacht, ik ga MP eens afstruinen, thanks!
Of dat je over gaat op een warmtepompboiler, waar de ventilatie al bij in zit. Want je wil toch verduurzamen.
Ik lees daar weinig goeds over. Op stand "laag" zit er gewoon niet zoveel warmte in de afvoerlucht. De WP-units gaan pas wat opleveren als je de ventilatieunit hoger zet. Dat is op zich goed voor de luchtkwaliteit in de woning, maar ik trek dan ook (veel) meer koude lucht door mijn roosters naar binnen waardoor ik weer meer moet gaan stoken. Met de kennis die ik nu heb van dit soort systemen heb ik geen planning om het te gaan installeren.
Maasluip schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:56:
Als ik goed snap hoe zo'n ding werkt, zul je toch draden moeten isoleren, denk ik? Ik bedoel dat je de aders los van elkaar moet hebben? Plus, ik weet niet hoe goed of slecht de cos phi van zo'n ding is (vooral de wisselstroomunit kon wel eens vrij laag zitten), en dan meet je een VA die niet zoveel te doen heeft met het daadwerkelijk vermogen in W. Of heb ik dat verkeerd?

JeroenH wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:19 (22%)

• Proton_
@JeroenH
1. het gaat werken
2. de laatste schuko socket-perilexplug stap voegt -denk ik - weinig toe, je gebruikt immers maar 1 fase/aansluiting (is dat wel gestandaardiseerd?) en er zal ongetwijfeld een stopcontact vrij te maken zijn in de buurt :)

@Maasluip een stroomtang is niet zomaar geschikt voor vermogensmeting.
Deze is een beetje buiten budget denk ik.

• JeroenH
Proton_ schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:19:
@JeroenH
1. het gaat werken
2. de laatste schuko socket-perilexplug stap voegt -denk ik - weinig toe, je gebruikt immers maar 1 fase/aansluiting (is dat wel gestandaardiseerd?) en er zal ongetwijfeld een stopcontact vrij te maken zijn in de buurt :)
Ha, hiermee heb je onbedoeld een gat geschoten in mijn ontwerp. Het was mijn bedoeling dat het gedurende de meetperiode transparant moest gaan werken (unit te regelen met de normale knop in de keuken, WAF-factor en zo), maar dat gaat niet werken zo natuurlijk. Er zit een normaal stopkontakt naast het perilex-stopkontakt, kan die hele rechterhelft weglaten. Scheelt weer wat geld. Een langere periode meten zit er dan niet echt in, maar dat is niet anders.

Thanks!

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Denk aan de sensoren welke je wilt hebben.
Ingebouwde vocht of CO2 sensor en of er gelijk een afstandsbediening bij zit.

Heb er een hangen zonder vochtsensor maar de kids vergeten steeds de timer aan te zetten bij het douche :/

Overigens, Hier bij Tip 5 zit al een hele berekening.

hjs wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:29 (29%)

• Proton_
@JeroenH
OK, dan kan je wél een paneel als dit gebruiken tussen een perilex stekker en socket:
https://www.amazon.com/dp...f0-11e9-8b12-b5a7828cf626

en alle fasedraden door de stroomtransformator leiden.
Waarschijnlijk wel ten koste van wat nauwkeurigheid.

Proton_ wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:32 (15%)

• ericplan
  • Registratie: mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:50:
[...]
Dat zou kunnen, maar het ding is 20 jaar oud, dus in hoeverre is het verbruik nog volgens de specs?
[...]
Als het ding twintig jaar oud is, is het vrijwel zeker geen gelijkstroomversie. Dus ga maar uit van de specs van de oude ventilator en bekijk wat je met een nieuwe gelijkstroomunit kan besparen. Bovendien vervuilen die dingen best in de loop van jaren en dat maakt de werking niet beter of zuiniger. Een nieuwe zuinige gelijkstroomunit kost € 175,- bij de Hornbach. https://www.hornbach.nl/s...ilex/6662810/artikel.html

ZonPHP PVOutput

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:48

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@JeroenH Je denkt veel te moeilijk, de Perilex is puur omdat het handig is dat deze connector meerdere pinnen heeft. Er loopt gewoon 230V doorheen, geen krachtstroom ofzo. Ik heb m'n oude (en nieuwe) ventilatiebox ook eens gemeten. Als je de Perilex stekker eraf haalt (even foto maken van hoe het was aangesloten) dan kun je er gewoon een normale stekker aan zetten.

Je hebt N (blauw), L1, L2, L3
N en L1 zijn meestal altijd aangesloten, de schakelaar verbind L2 of L3 met fase om naar stand 2 of 3 te gaan. Even in het aansluitschema van de fabrikant kijken, dan is het je zo duidelijk.

Even een paar minuten meten voor elke stand en dan weet je hoeveel Watt hij gebruikt en kun je het zo doorrekenen naar bijv. een maand toch?

ThinkPad wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:46 (16%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ollie1965

ollie1965

@JeroenH
Zie ik daar een nieuw artikel aankomen voor het weer laten herrijzen van solarwebsite.nl ?
Hé je hebt hem doorgelinkt naar je testbeeld.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:53
Ik lees daar weinig goeds over. Op stand "laag" zit er gewoon niet zoveel warmte in de afvoerlucht. De WP-units gaan pas wat opleveren als je de ventilatieunit hoger zet. Dat is op zich goed voor de luchtkwaliteit in de woning, maar ik trek dan ook (veel) meer koude lucht door mijn roosters naar binnen waardoor ik weer meer moet gaan stoken. Met de kennis die ik nu heb van dit soort systemen heb ik geen planning om het te gaan installeren.
dit klopt maar ook weer niet. ;)

het klopt dat er te weinig warmte in afvoerlucht zit op stand "laag".
dus je moet iets meer ventileren als vaak nodig met de kleine stadsvilla's* van dit land.
(stand "laag" = 140m3, stand warmtepomp = 180m3, eigenlijk maar een klein verschil.)

maar 90% van de tijd met het Nederlandse klimaat is dat eigenlijk geen probleem.
hoe vaak is het nu echt koud.
en zelfs als het echt koud is dan stook je nog steeds je minder gas, maar wel wat meer elektra.
(gelukkig staat hij nu lekker te hobbelen op mijn eigen elektra. zelfs met bewolking in de winter haal ik de benodigde 300W wel.)

zolang de temperatuur boven de +/-8 graden is buiten, dan kan ik het al af met puur de warmtepomp.
komt de temperatuur onder de 2 graden (minimum temperatuur van de lucht die je uit blaast) dan begint het pas een beetje minder te werken, maar nog steeds minder gas nodig zelfs bij -10.
(wel gemiddelde temperaturen, dus een nacht vorst van -5 en overdag +10, dan 100% verwarmen met warmtepomp, zolang je isolatie maar goed zit. >:) )

uiteindelijk doe ik met 1200kWh een 600m3 gas besparen. (hier komt dan nog 400kWh bij aan boiler verlies ventilatie en wat andere dingen)
dus een COP van 4 en dat wel stabiel heel het jaar door.
nadelen heeft het ook, eerst deed ik een nacht verlaging, dan kan ik met dit lage vermogen beter niet doen.
dus ik moet maar leven met altijd een warme vloerverwarming, verschrikkelijke luxe, het zou verboden moeten worden. :-(

ik wil hem je verder niet aan- of af- raden.
maar wil dat soort systemen zeker niet slecht noemen, de nadelen zijn veel kleiner als de grote voordelen. ;)
slecht begrepen word het wel.

een leuke CO2 gestuurde ventilatie unit is ook leuk en werkt ook goed.
dat zijn gewoon persoonlijke keuzes, en ook het budget wat iets mogenlijk maakt of niet.

succes met meten, meten is weten, gokken is brokken.
(maar ik weet eigenlijk de uitkomst al, je wil een nieuwe ventilatie unit. >:) )

*) stadsvilla, duurwoord voor standaard rijtjes huis.
zo als in vele vinex wijken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
[...]

[...]

[...]

Als ik goed snap hoe zo'n ding werkt, zul je toch draden moeten isoleren, denk ik? Ik bedoel dat je de aders los van elkaar moet hebben? Plus, ik weet niet hoe goed of slecht de cos phi van zo'n ding is (vooral de wisselstroomunit kon wel eens vrij laag zitten), en dan meet je een VA die niet zoveel te doen heeft met het daadwerkelijk vermogen in W. Of heb ik dat verkeerd?
@JeroenH Neem dan een CO2-gestuurde, dan blaas je niet nutteloos je warmte het huis uit als er niemand is. Het prijsverschil verdien je terug in stroom EN gas.

Goed man!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Maasluip schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:56:
[...]

Inderdaad. Ik heb eentje in bestelling die zowel AC als DC kan meten. Handig ook voor je PV installatie die @JeroenH in de toekomst ook wel zal aanschaffen.

Het apparaat wat @Proton_ voorstelt, heb ik al een tijdje in gebruik (helaas zonder cos phi), met een extra spoel. Werkt aardig aan de AC-kant van de omvormer.

Schinnen-groen wijzigde deze reactie 23-01-2019 12:38 (19%)

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
[...]

[...]

[...]

Let bij jong gebruikte dat met huidige/courante versies er soms geen of zeer moeilijk sensoren te integreren zijn. Zo is van de Itho ecofan al 2-3 verschillende printjes in de unit te spotten die los niet verkrijgbaar zijn. Dankzij een twitter contact bij Itho:Daalderop ben ik in staat geweest de gehele interne motor en printjes te vervangen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Proton_
Eentje in het kader 'het kan wél en hoeft (de staat) niet veel te kosten':

Hoe Lidl en Van der Valk ervoor waken dat Nijmegen-Noord nooit in het donker zit
In november vorig jaar startte netbeheerder Liander in het gebied een zogenaamde ‘flexibiliteitsmarkt’, een constructie om de pieken in het stroomgebruik op te vangen. Twee grote stroomverbruikers in het gebied doen mee: Lidl met zijn distributiecentrum en een paar kilometer verderop Van der Valk met zijn hotel. Die vrijdag kwam de ‘markt’ voor het eerst in actie.

• JeroenH
Perilex meetsnoer V1.0:

Hopelijk vanavond of anders het weekend ga ik ermee aan de gang.

• !null
Gister nog iemand aan de telefoon over energieprijzen.

"Ja hallo U spreekt met Z.E.c..*mompelt iets* We bellen u over u energietarieven"

Nu was ik nog zo dom om te zeggen "maar jullie zijn niet van GreenChoice" waarop ze zeiden dat ze partner waren.
Heel l*lverhaal en ze stopten er zelf maar mee toen ik zei dat ik een energieneutraal huis had en de tarieven me niet zoveel interesseerden.

Maar ik vraag me af, als ik niet over GreenChoice was begonnen, hadden ze dan mijn leverancier kunnen raden? :P

• JeroenH
!null schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:28:
Gister nog iemand aan de telefoon over energieprijzen.
Zo ben ik in het verleden ook wel eens gebeld, door Nuon. Of ik weer terug wilde komen als klant.

Ik: Nou, nee.
Nuon: Maar meneer, wij hebben de goedkoopste stroom!
Ik: Ik wil de duurste stroom.
Nuon: Uhhhh............... wat? (Ik kon haar hersenen door de telefoon horen kraken)

Kort geprobeerd uit te leggen hoe het werkt met zonnepanelen, teruglevering en overschotten enz. maar dat maar gauw afgekapt.

Die had 's avonds wel iets te vertellen thuis. "Ik had vandaag een rare aan de telefoon..."

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:01
JeroenH schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:16:
Perilex meetsnoer V1.0:

[Afbeelding]

Hopelijk vanavond of anders het weekend ga ik ermee aan de gang.
Waarom kijk je eigenlijk niet gewoon in je boekje? In mijn Storkair staan de vermogens erbij vermeld.

Begrijp ik het goed dat het meten overigens zo makkelijk is dat je alleen L1 hoeft te meten? Ik zat er namelijk aan te denken om er een Sonoff POW tussen te hangen om de huidige stand te bepalen.

• JeroenH
FunFair schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:30:
Waarom kijk je eigenlijk niet gewoon in je boekje? In mijn Storkair staan de vermogens erbij vermeld.
Unit is 20 jaar oud, en er hangt voor vier verdiepingen pijp aan. Ik denk niet dat het daadwerkelijke verbruik een sterke relatie zal hebben met wat er in het boekje staat... * Ik heb altijd al de instelling gehad "meten is weten".
Begrijp ik het goed dat het meten overigens zo makkelijk is dat je alleen L1 hoeft te meten? Ik zat er namelijk aan te denken om er een Sonoff POW tussen te hangen om de huidige stand te bepalen.
Als ik het goed begrijp wel ja. Zoals het snoer hier ligt verwacht ik dat de unit op niveau laag/rust zal gaan draaien.

* Maar als dat wel zo is zal ik het hier melden natuurlijk :)

JeroenH wijzigde deze reactie 25-01-2019 11:34 (4%)

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:55

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

ollie1965 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:26:
Ja, ik stel deze vraag even hier ondanks dat het over een motorfiets gaat.
En wel hierom ik ben aan het kijken naar een elektrische motorfiets (Zero).
Mijn pekelfiets begint na bijna 22 jaar trouwe dienst kuurtjes/geluidjes te krijgen waarvan ik denk dat wordt een reparatie die mogelijk de dagwaarde X aantal keer overstijgt.
Aangezien elektrische motorfietsen toch al mijn aandacht hadden ben ik eens gaan kijken bij een dealer, en ja het lijkt me leuk. Enfin wat zou zo'n ding dan in de verzekering doen?
En daar gaat het compleet mank, ik kan nu nergens op internet een premie berekenen voor een nieuwe Zero.
Ook 2 telefoontjes naar maatschappijen loopt het spaak. Ofwel de systemen zijn er nog niet op ingericht.
Als ik wel een kenteken heb zou dat wel kunnen bij 1 maatschappij......... Hoe is die eerste berekening dan ooit gekomen 8)7

Enfin, weet iemand een maatschappij te vinden waar ik dit online zomaar eens kan berekenen.
Niet dat de keuze hier van af zou hangen (als je de verzekering al niet kan betalen begin er dan niet aan >:) )

Even attentie voor @Erasmo @antonboonstra .
Volgens mij zouden jullie wat kunnen zeggen.
Bij Motoport waar ik de Zero heb gekocht, boden ze ook een eigen verzekering aan. Om de prijs te checken heb ik ook nog gebeld met Interpolis (waar ik mijn overige verzekeringen ook bij heb). Zij kwamen alleen met een premiebedrag die ca 2x zo hoog lag! Ik betaalde in jaar 1 € 398,88. Daarna jaarlijks € 437,56 (WA + no-risk + opzittende verzekering).

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• ollie1965

ollie1965

Dus mijn gedachte, eerst maar eens een verzekering checken/regelen, is wel een goede dus.
Notitie: check ook verzekering bij dealer.
Bedankt.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Stukje leesvoer over de (nieuwe) salderingsperikelen.
Ik had hem al in een ander topic geplaatst, maar daar was hij blijkbaar minder relevant:

https://solarmagazine.nl/...bf328-99d9a3ba65-24260437

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:10

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29:
Ik had hem al in een ander topic geplaatst, maar daar was hij blijkbaar minder relevant:

Ik blijf ontzettend benieuwd wat er voor in de plaats gaat komen. Nog leuker wordt het wanneer er rond de invoering nog steeds mensen zijn met een ferrarismeter ( zoals ik ). Volgens mij creëert dat een stuk rechtsongelijkheid waar het laatste nog niet over is gezegd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:48

basvn

Breezand - NHN

mkleinman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:02:
[...]

Ik blijf ontzettend benieuwd wat er voor in de plaats gaat komen. Nog leuker wordt het wanneer er rond de invoering nog steeds mensen zijn met een ferrarismeter ( zoals ik ). Volgens mij creëert dat een stuk rechtsongelijkheid waar het laatste nog niet over is gezegd.
Kans is groot, dat de netbeheerders ze gaan afkeuren. dan moeten ze binnen 18 maanden verwisseld worden voor een nieuwe meter.. :'(

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:25

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29:

Waarom is dit zo nieuw, dit was vorig jaar al voorbijgekomen toch?

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

basvn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:15:
[...]

Kans is groot, dat de netbeheerders ze gaan afkeuren. dan moeten ze binnen 18 maanden verwisseld worden voor een nieuwe meter.. :'(
Alleen keurt de netbeheerder de meters niet af, dat doet volgens mij nog steeds de KEMA. Mogelijk dat dmv een wetswijziging alle ferrarismeters worden verboden. Die optie acht ik althans waarschijnlijker ( helaas )

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:48

basvn

Breezand - NHN

mkleinman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Alleen keurt de netbeheerder de meters niet af, dat doet volgens mij nog steeds de KEMA. Mogelijk dat dmv een wetswijziging alle ferrarismeters worden verboden. Die optie acht ik althans waarschijnlijker ( helaas )
Dat vind ik apart.. want er zijn meters die bij verschillende netbeheerders in beheer zijn, die bij de ene wel afgekeurd is, en bij de andere niet.. (mijn meter is afgekeurd bij enexis, maar bij liander nog niet bijvoorbeeld)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:02:
[...]

Het feit dat minister "GeldKomtErAanGroningers" al een paar jaar lang met loze beloftes komt en tot nu toe nog geen glimps van de plannen voor de "salderingsregelingvervanger" geeft al aan dat ie totaal geen idee heeft hoe dit aangepakt moet worden.

Voor andere ballonnetjes zullen allang plannen zijn "uitgelekt" om te peilen wat de reacties zijn. En dan wordt het 'm ook nog moeilijker gemaakt door de hele klimaatakkoordhysterie tegenwoordig. Heel nederland duurzaam, dus meneer wilt even een flinke halt creeeren voor particuliere duurzaamheidsplannen. Goed idee :*)

En uitstel tot 1 januari 2021? Maak daar maar gerust "tot na de verkiezingen" van
De volgende Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 17 maart 2021.
Ik vraag me af hoe zonnepaneelbezitters zullen stemmen.. Klimaatplannen zullen vast wel in de verkiezingsprogramma's komen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Ik ben ook bang dat er eerst een ban komt op de ferraris meter. Zoiets van in het kader van ongelijkheid ferraris-slimme.
Daarna wordt levering en terug-levering gemeten door netbedrijf. Vervolgens krijg je voor de terug-levering iets van 2-4 ct (Berekening m.b.v. terugverdientijd van 7 jaar; dit op basis van meest recente prijs van de goedkoopste installatie.). Het zal in ieder geval voor de PV-bezitter geen vetpot worden :|

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:01

Rukapul

Moderator General Chat
Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:16:
Ik ben ook bang dat er eerst een ban komt op de ferraris meter. Zoiets van in het kader van ongelijkheid ferraris-slimme.
Des te meer reden om nu niet mee te werken aan omruiling :P

Ik moet nog wel iets verzinnen voor m'n uitstaande overschotsaldo.
Daarna wordt levering en terug-levering gemeten door netbedrijf. Vervolgens krijg je voor de terug-levering iets van 2-4 ct (Berekening m.b.v. terugverdientijd van 7 jaar; dit op basis van meest recente prijs van de goedkoopste installatie.). Het zal in ieder geval voor de PV-bezitter geen vetpot worden :|
Dat is het risico. Een installatie op het oosten heeft bijvoorbeeld ~25% (?) minder opbrengst en is typisch afhankelijker van saldering.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:16:
Tegen die tijd toch maar eens kijken hoe het zit met eigen opslag in een accupakket,

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

@Rukapul Die slimme meter heb ik al eens geweigerd, maar als de overheid die gaat verbieden (met een gelikt kulverhaal) dan heb je niet veel meer in te brengen.

Sterker nog, als je die slimme meter dan in huis hebt én je hebt PV, dan is het administratief uitzetten van dat ding ook niet meer mogelijk.
De overheid krijgt dan ook gereedschap om variabele tarieven in het leven te roepen.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:49:
@Rukapul Die slimme meter heb ik al eens geweigerd, maar als de overheid die gaat verbieden (met een gelikt kulverhaal) dan heb je niet veel meer in te brengen.

Sterker nog, als je die slimme meter dan in huis hebt én je hebt PV, dan is het administratief uitzetten van dat ding ook niet meer mogelijk.
De overheid krijgt dan ook gereedschap om variabele tarieven in het leven te roepen.
Ik heb inmiddels een slimme meter en PV maar hij staat gewoon administratief uit. Kreeg er zelfs netjes een bevestigingsbrief van.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• mkleinman

mkleinman

En de energierekening is nu al bij vlagen onleesbaar. Moet je eens nagaan als er straks elk uur een ander tarief gaat gelden of nog erger; per kwartier! Dat laatste is al heel gebruikelijk in de handel over transport via onze hoogspanningslijnen en de DC verbindingen met Engeland en Noorwegen.

131400 mogelijk verschillende tarieven op een dag ( per jaar ) voor 4 telwerken. Ik voorzie rekeningen van 200 bladzijdes en meer. 8)7 8)7

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
mkleinman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:09:
[...]

En de energierekening is nu al bij vlagen onleesbaar. Moet je eens nagaan als er straks elk uur een ander tarief gaat gelden of nog erger; per kwartier! Dat laatste is al heel gebruikelijk in de handel over transport via onze hoogspanningslijnen en de DC verbindingen met Engeland en Noorwegen.

131400 mogelijk verschillende tarieven op een dag voor 4 telwerken. Ik voorzie rekeningen van 200 bladzijdes en meer. 8)7 8)7
business case om thuis een datamining / big data project op te zetten #tweakmodus ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:09:
[...]

Ik heb inmiddels een slimme meter en PV maar hij staat gewoon administratief uit. Kreeg er zelfs netjes een bevestigingsbrief van.
Nu nog wel...

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
[...]

131400 mogelijk verschillende tarieven op een dag voor 4 telwerken. Ik voorzie rekeningen van 200 bladzijdes en meer. 8)7 8)7
gelukkig zijn digitale specificaties ingeburgerd tegenwoordig. Een gemiddeld mobiele telefoonrekening kan ook ettelijke pagina's aan specificaties bevattten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

[...]

Dat gaat niet gebeuren. Er komt dan zoiets als "een gemiddelde prijs" op je rekening te staan.
Net zoiets als de "kwaliteitsfactor gas" dat nu op je rekening staat. Niet te controleren en een getal met iets van 6 decimalen.....

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:17
Je kan toch al jaren bij https://www.easyenergy.com variabele uurtarieven afnemen.

• Proton_
QR code op de rekening die je naar een Excel/CSV bestand stuurt met 2 MB aan specificaties, dat is makkelijker dan pogen het papier leesbaar te maken.

• mkleinman

mkleinman

Proton_ schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:28:
QR code op de rekening die je naar een Excel/CSV bestand stuurt met 2 MB aan specificaties, dat is makkelijker dan pogen het papier leesbaar te maken.
2MB aan Excel/CSV gaat dat ook niet leesbaarder maken, zeker niet voor Jan Modaal. :X

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

mkleinman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:30:
[...]

2MB aan Excel/CSV gaat dat ook niet leesbaarder maken, zeker niet voor Jan Modaal. :X
En als je naar hen overstapt, krijg je er gratis een tablet met Excel bij. Dat wordt dan de toekomstige overstap bonus :+

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Is er iemand bekend met de toekomst van de post 'Vermindering Energiebelasting' op de energierekening? Dit jaar wordt deze al verlaagd, maar ik meen ergens in een berekening te hebben gezien dat ze deze de komende jaren verder gaan verlagen? Dan wordt het voor mensen die heel weinig stroom verbruiken oninteressant om zonnepanelen te leggen.

• drielp
  • Laatst online: 20:49
Megalodon_67 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:36:
Is er iemand bekend met de toekomst van de post 'Vermindering Energiebelasting' op de energierekening? Dit jaar wordt deze al verlaagd, maar ik meen ergens in een berekening te hebben gezien dat ze deze de komende jaren verder gaan verlagen? Dan wordt het voor mensen die heel weinig stroom verbruiken oninteressant om zonnepanelen te leggen.
Waarom?

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Megalodon_67 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:36:
Hier een interessant stukje leesvoer uit juli 2018 m.b.t. het energie-akkoord.

We krijgen dure tijden.

Over jouw opmerking kan ik zo snel niets lezen.

https://blog.greenhome.nl/het-nieuwe-klimaatakkoord/

• ollie1965

ollie1965

Enfin, tegen die tijd is de productie/levering van accusystemen wel op stoom door de piek aan accusystemen die in AUS nu gaande is.
Bijna iedere nieuwbouw (verbouw soms ook) project wordt daar opgeleverd met een zonnepanelen/accusysteem, althans dat wat wordt waargenomen in ZW AUS.

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik gebruik zo weinig dat mijn energierekening voor iets meer dan de helft uit netbeheerkosten bestaat. De energiebelasting was in 2017 nog geen € 10,- door de Vermindering Energiebelasting. Als die post omhoog schiet komende jaren dan wordt bij een zelfde verbruik het rendement van zelf produceren fors minder.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:06
Dit is het idd, met de move naar meer teruglevering en elektrificatie van de warmtemarkt krijg je steeds meer dat de netwerkaansluiting een groter deel wordt van je energierekening, en het ligt ook voor de hand dat de EB op den duur gaat verschuiven van per kWh verbruik naar per kW capaciteit - dit heeft als bijkomend voordeel voor de overheid dat de inkomsten niet meer zo variabel zijn tussen warme en koude winters.

specs

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Megalodon_67 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:55:
[...]
Ik gebruik zo weinig dat mijn energierekening voor iets meer dan de helft uit netbeheerkosten bestaat. De energiebelasting was in 2017 nog geen € 10,- door de Vermindering Energiebelasting. Als die post omhoog schiet komende jaren dan wordt bij een zelfde verbruik het rendement van zelf produceren fors minder.
De Vermindering Energiebelasting is onafhankelijk van je verbruik.
Dus als je met zonnepanelen je verbruik onder 0 brengt krijg je nog steeds dezelfde Vermindering Energiebelasting uitbetaald.
tip: kooi van Faraday .....

Maar even wat anders :

meer-dan-helft-nederlanders-voor-vorm-van-rekeningrijden

Goed plan, toch ? Geen Wegen belasting maar per km. (niet het bezit maar het gebruik.)
Krijg ik dan nog korting omdat ik niet op de openbare weg parkeer?

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 29-01-2019 13:09 (7%)
Reden: tip

• mkleinman

mkleinman

WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:08:

Goed plan, toch ? Geen Wegen belasting maar per km. (niet het bezit maar het gebruik.)
Krijg ik dan nog korting omdat ik niet op de openbare weg parkeer?
Ik ben persoonlijk tegen. Het hele fenomeen rekeningrijden is hoe dan ook een gedrocht, zowel voor de privacy ( kastje in de auto ) als voor de administratie en de kosten.

En wij hebben al een indirect systeem voor rekeningrijden, namelijk accijns op brandstof. Als je een grote auto hebt verbruik je meer, betaal je meer, heb je een kleine auto betaal je minder en verbruik je minder.

En dat systeem is foolproof.

Grote probleem met rekeningrijden is dat Jan Modaal MOET auto rijden om van huis naar het werk te komen. Sterker nog; De verhuizingen naar Vinex wijken is mede door de overheid gestimuleerd / veroorzaakt. Diezelfde mensen die zijn verhuisd ga je dus nu weer pakken door ze te laten betalen over de wegen die toch al vol zitten.

En met rekeningrijden wordt het echt niet rustiger op de weg, alleen ga je een verschuiving zien naar het onderliggende N en B wegennet.

De grote oplossing zit in het stimuleren van andere zaken zoals thuiswerken voor mensen met een kantoorbaan. Maar dat is anno 2019 nog steeds heel moeilijk, zelfs hier bij de overheid waar ik nu werk. ( Als externe )

• Megalodon_67
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:45:
Hier een interessant stukje leesvoer uit juli 2018 m.b.t. het energie-akkoord.
We krijgen dure tijden.
Over jouw opmerking kan ik zo snel niets lezen.
https://blog.greenhome.nl/het-nieuwe-klimaatakkoord/
Er staat o.a. dat de kosten voor gas omhoog gaan en die voor elektriciteit omlaag. Maar je zal zien dat ze die zogenaamd lagere belasting voor elektriciteit dus gewoon weer terugpakken via een jaarlijks dalende Vermindering Energiebelasting.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:30:
[...]
Ik ben persoonlijk tegen. Het hele fenomeen rekeningrijden is hoe dan ook een gedrocht, zowel voor de privacy ( kastje in de auto ) als voor de administratie en de kosten.
Privacy heb je toch al niet ( nummerbord)
Dat het geld kost is duidelijk, dat kost de heffing van de houderschaps belasting ook, en alles wat er mee verband houd.
En wij hebben al een indirect systeem voor rekeningrijden, namelijk accijns op brandstof. Als je een grote auto hebt verbruik je meer, betaal je meer, heb je een kleine auto betaal je minder en verbruik je minder.
Daar kan ik het mee eens zijn, goede eerste stap. Lastig te ontlopen.
Maar dan is het lastig de tijd of locatie te ontmoedigen door afwijkende prijzen.
Grote probleem met rekeningrijden is dat Jan Modaal MOET auto rijden om van huis naar het werk te komen. Sterker nog; De verhuizingen naar Vinex wijken is mede door de overheid gestimuleerd / veroorzaakt. Diezelfde mensen die zijn verhuisd ga je dus nu weer pakken door ze te laten betalen over de wegen die toch al vol zitten.
Ik denk dat JM toch al betaald, en voor de modale rijder de kosten niet zullen veranderen.
Het zal alleen veranderen voor weinig of veel rijders.
Mogelijk is het beter woonwerk verkeer te verkleinen, zoek een baan (er is nu zat vraag) die wat dichter bij huis is (fiets). Ik ben zelf gestopt met een baan waar ik geregeld 1.5 uur onderweg was, even de tijd genomen wat dichter bij te zoeken, ben nu nog 15 min onderweg, ja fiets zou kunnen)
En met rekeningrijden wordt het echt niet rustiger op de weg, alleen ga je een verschuiving zien naar het onderliggende N en B wegennet.
Het zal integraal moeten niet alleen de snelwegen. Gewoon km's gereden, alleen bepaalde locaties of tijden apart registreren.
Het OV is inmiddels ook duurder als een auto.
De grote oplossing zit in het stimuleren van andere zaken zoals thuiswerken voor mensen met een kantoorbaan. Maar dat is anno 2019 nog steeds heel moeilijk, zelfs hier bij de overheid waar ik nu werk. ( Als externe )
Ik vind thuis werken overrated, dat is maar voor erg weinig mensen/functies mogelijk. vooral bij productie en service gerichte functies. Verwacht daar geen wonderen van.

Bij rekening rijden zal mogelijk een probleem ontstaan dat er veel auto's bij komen. Ik zou er een EV bij kopen voor WW en in mijn huidige auto alleen zware klussen doen. In veel vinex wijken kan je niet meer als 1.5 auto per huis parkeren.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Het is nog steeds mogelijk om een digitale meter zonder zendmodule te krijgen.
[...]

Behalve 10-15 km langs de grens met Belgie en Duitsland.

klump4u wijzigde deze reactie 29-01-2019 15:01 (33%)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:02:
[...]
Mogelijk is het beter woonwerk verkeer te verkleinen, zoek een baan (er is nu zat vraag) die wat dichter bij huis is (fiets).
Lekker makkelijk als je helemaal geen eisen stelt aan je werkzaamheden, dan wel zulk simpel werk doet / kan doen dat het helemaal niet belangrijk is wat je doet.

Ik vind dat net zo'n dooddoener als "je hoeft niet te reageren" of "de beste stuurlui staan aan wal", of "vind je het te druk in de randstad, dan ga je toch in Friesland wonen". (dat daar helemaal geen werk is, wordt voor het gemak dan vergeten) :(

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Vincm
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:57
[...]

Ik kan er wel de voordelen van inzien. De grootste winst (voor de rijder, de staat en het milieu) is dat je files kan verminderen, niet perse dat men minder kilometers gaat rijden.

Bij rekeningrijden kan je het aspect tijd (waarop je op de weg zit) meenemen, bij brandstofaccijns niet. Ik zou er ook wel voor zijn om N (en eventueel B wegen) mee te nemen in het rekeningrijden.

Bovendien stimuleer je thuiswerken juist met zoiets als rekeningrijden waarbij tijd een factor speelt. Brandstofaccijns verhogen is een vervelend maar onzichtbare maatregel die er niet voor gaat zorgen dat men hun rijtijden aanpassen.

Nieuwbouw 2016, ZLTV, 8 kW Zubadan warmtepomp, 2430 watt piek op het dak, balansventilatie met WTW. Aardgasloos!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

klump4u schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Het is nog steeds mogelijk om een digitale meter zonder zendmodule te krijgen.

[...]

Een meter is snel gewisseld als het erop aan komt. De kosten verhalen we gewoon op de verbruiker. No worries 8)

Tanken in Duitsland is aardig goedkoper, maar België slaat inderdaad alles. Per liter E5 €1,29 op 23-1-2019.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vuiltje schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:01:
[...]
Lekker makkelijk als je helemaal geen eisen stelt aan je werkzaamheden, dan wel zulk simpel werk doet / kan doen dat het helemaal niet belangrijk is wat je doet.
Dat is natuurlijk onzin. Juist de leukere banen is veel vraag naar. dus dan is het mogelijk .. je moet alleen durven. (hypotheek, kids, studeren, leningen, etc).
Maar ook in de meer generieke banen (ik wil dat geen simpel of onbelangrijk werk noemen, dat is erg denigrerend) is op het moment voldoende te vinden, en waarschijnlijk kan je ook meer verdienen of bij een leuker bedrijf.

Beter ander werk te zoeken dan verhuizen naar je baan, ook al ben je onmisbaar. Dat ben je namelijk nooit. Opeens wordt je vervangen door een Betere, jongere, goedkopere. Of je maakt 1 foutje en ze laten je vallen als een hete aardappel.
Ik vind dat net zo'n dooddoener als "je hoeft niet te reageren" of "de beste stuurlui staan aan wal", of "vind je het te druk in de randstad, dan ga je toch in Friesland wonen". (dat daar helemaal geen werk is, wordt voor het gemak dan vergeten) :(
Ik weet niet waar je hem vandaan haalt maar in principe is die uitspraak juist, juist in de huidige goede tijden is er toch wel werk -te vinden. Als het je persoonlijk stoort moet je niet blijven wonen en je leven blijven vergallen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Vuiltje schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat @WoudseHoeve bedoelde dat je hiervoor kunt kiezen, indien mogelijk. Niet iedereen heeft die keuze.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:33:
[...]

Een meter is snel gewisseld als het erop aan komt. De kosten verhalen we gewoon op de verbruiker. No worries 8)

Tanken in Duitsland is aardig goedkoper, maar België slaat inderdaad alles. Per liter E5 €1,29 op 23-1-2019.
Yep, Euro E10 €1,23 vorige week betaald 8)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

mkleinman schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Kema ook niet, dat is een keurmerk, agentschap telecom (vroeger verispect) doet dat.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

klump4u schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Mensen die in de grensstreek wonen hebben sowieso de optie om via Duitsland/Belgie om te rijden en zo de kilometerheffing te omzeilen.. Wederom een goede om OF Europees wat in te voeren of helemaal niet.
Vincm schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Ik kan er wel de voordelen van inzien. De grootste winst (voor de rijder, de staat en het milieu) is dat je files kan verminderen, niet perse dat men minder kilometers gaat rijden.

Bij rekeningrijden kan je het aspect tijd (waarop je op de weg zit) meenemen, bij brandstofaccijns niet. Ik zou er ook wel voor zijn om N (en eventueel B wegen) mee te nemen in het rekeningrijden.

Bovendien stimuleer je thuiswerken juist met zoiets als rekeningrijden waarbij tijd een factor speelt. Brandstofaccijns verhogen is een vervelend maar onzichtbare maatregel die er niet voor gaat zorgen dat men hun rijtijden aanpassen.
Auto rijden ( woon/werk ) is niet elastisch, er zit geen rek in. Jan Modaal moet over het algemeen werken van half 9 tot 5. Daarnaast heeft Jan Modaal met Janneke Modaal 2 kinderen die naar school moeten en daar moeten worden afgezet.

Met andere woorden; Een heel groot deel van de mensen die 's ochtends op de weg zitten hebben geen andere keuze dan om op dat tijdstip daar te rijden.

Daarnaast zijn er ook nog hele volksstammen werkgevers die medewerkers niet vertrouwen en verwachten dat ze aanwezig zijn tussen half 9 en 5 uur. Daarnaast is verhuizen vaak geen optie ivm kosten.

Dus hoe dan ook; De gemiddelde Nederlander wordt genaaid als rekeningrijden wordt ingevoerd, en je zal zien dat de files niet of nauwelijks afnemen. Maar dat wel ten koste van de gehele invoering van een paar miljard euro.
WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:34:

Beter ander werk te zoeken dan verhuizen naar je baan, ook al ben je onmisbaar.
Hoe zou ik dat moeten doen? Ik doe redelijk specialistisch werk wat helaas niet te doen is om te hoek. Ik woon in Lelystad maar heb de afgelopen paar jaar klussen gehad in Amsterdam, Rijswijk, Almelo, Arnhem en Assen.

Ik rijd voor mijn werk erg veel ( 40.000 gemiddeld per jaar ). Voor elke opdracht verhuizen is simpelweg geen optie.

Voor mij persoonlijk betekent de kilometerheffing in wat voor vorm dan ook dat ik enorm veel meer moet gaan betalen voor mijn mobiliteit. Omdat ik extern ben is thuis werken regelmatig een probleem helaas.
Rol-Co schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Kema ook niet, dat is een keurmerk, agentschap telecom (vroeger verispect) doet dat.
Ah Tnx! :)

mkleinman wijzigde deze reactie 29-01-2019 20:25 (86%)

• JeroenH
Is al helder hoe de kilometerheffing er uit gaat zien, hoe dat gemeten gaat worden, enz? Of er misschien op bepaalde routes dure en goedkope tijden kunnen worden ingesteld?

• roelzadh
  • Laatst online: 18:34
Over de energie rekening, waarom zit er energiebelasting op de afnemer?

Deze zou bij de producent moeten liggen waardoor er voor energiebedrijven meer insentive is om groene stroom in te kopen / te verhandelen. Ook voor opslag ontstaat dan een business case omdat kolenstroom dan relatief duur is.

De consument betaalt dan gewoon de prijs voor de mix die zijn energieleverancier aanbied.

Geheel volgens principe de vervuiler betaald :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• drielp
  • Laatst online: 20:49
Megalodon_67 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:55:
[...]

De heffingskorting, of vermindering energiebelasting, is onafhankelijk van je verbruik. Zie: https://goedkopeenergieen...ndering-energiebelasting/

Het verband met zonnepanelen ontgaat me.
Ik produceer 1500 kWh meer dan ik verbruik. Daar krijg ik een beetje voor betaald. Dat, in combinatie met de houtkachel, zorgt voor een jaarrekening van €24,-. Dit is inclusief alle vaste kosten.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 61 ... 81 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True