3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik hoop het voor jou kerel, maar je belasting was gelukt toch?Schinnen-groen schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:37:
[...]
Eind 2010: €3,20 per Wp, incl. leggen.
Zou Wiebes hier ook rekening mee houden in zijn toekomstige nieuwe regeling?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Yep! Dit bedrag houden we achter de hand voor een evt. noodzakelijke vervanging van de omvormer in de toekomst.Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:15:
[...]
Ik hoop het voor jou kerel, maar je belasting was gelukt toch?
Inmiddels een nieuwe energiemeter binnen gekregen: Brennerstuhl PM231E. Met dank voor de verschillende adviezen!
Deze eens flink aan de tand gevoeld en ik ben erg tevreden. Ook kleinere vermogens meet deze redelijk nauwkeurig.
Om e.e.a. te kunnen aflezen adviseer ik wel van tevoren een bezoek aan Specsavers e.a.
Maar je kan niet alles hebben
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
1,- erbij rekenen voor een +2 brilletje van de action dusSchinnen-groen schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:42:
[...]
Yep! Dit bedrag houden we achter de hand voor een evt. noodzakelijke vervanging van de omvormer in de toekomst.
Inmiddels een nieuwe energiemeter binnen gekregen: Brennerstuhl PM231E. Met dank voor de verschillende adviezen!
Deze eens flink aan de tand gevoeld en ik ben erg tevreden. Ook kleinere vermogens meet deze redelijk nauwkeurig.
Om e.e.a. te kunnen aflezen adviseer ik wel van tevoren een bezoek aan Specsavers e.a.
Dat red ik niet met al +3,75 in de glazenRol-Co schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:48:
[...]
1,- erbij rekenen voor een +2 brilletje van de action dus
Waar heb je de energiemeter gekocht?Schinnen-groen schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:42:
[...]
Yep! Dit bedrag houden we achter de hand voor een evt. noodzakelijke vervanging van de omvormer in de toekomst.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Via ebay.de. De prijs, incl. verzending lag rond de 13,50 Euro. Binnen 3 dagen in huis.
Hier een test:
productreview: Brennenstuhl PM 231 E review door Verwijderd
Zo, nu F1 kijken
[ Voor 27% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-09-2018 13:03 ]
Je hebt gelijk, excuses. Ik raakte wat geïrriteerd door het gebrek aan kennis over de huidige stand van zaken in Nederland.Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:21:
[...]
Hallo, ik schreef dat ik ze valide vond. Wat een vijandigheid zeg.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Fantasie is goed. Maar het zijn allemaal zeer idealistische maatregelen welke wel een heel lastig (eerlijk) te realiseren kunnen zijn. Daarnaast is wonen een stuk emotie, verhuizen uit het huis waar al generaties lang in wordt gewoond doe je niet zo maar omdat iemand anders dat nodig vind. Ook vind ik het jammer dat een deel van ons erfgoed verloren gaat (als het zonder emotie wordt bekeken), met iets meer geld kan een oude boerderij goed duurzaam gemaakt worden (heb ik ook gedaan).Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:10:
[...]
Wat ik denk dat “wij” (als land) anders zouden kunnen doen:
- groot deel van de energieheffingen in een fonds stoppen.
- vanuit dit fonds starten de particulieren en industrie met het meeste verbruik danwel het meeste besparingspotentieel gericht efficienter te maken.
- dus bij industrie vernieuwingen doorvoeren die direct groot resultaat gaan hebben, welke de industrie vanwege te lange of ontbrekende terugverdientijd zelf niet zo gauw zouden nemen, of het geld niet voor hebben.
- en bij particulieren hetzelfde, met complete en vooral goed doordachte oplossingen voor m.n. oudere of monumentale gebouwen, daar waar het meeste potentieel zit, los van wat de particulier zelf te besteden heeft.
- bij eenieder die zichzelf aanmeldt of op enigerwijze hiervoor geidentificeerd wordt (bijv. op basis van buurtgegevens van electra- en gasverbruik).
- de afspraak per geval is dan dat het gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren als basis wordt genomen.
- de gerealiseerde besparingen t.o.v. dat gebruik vloeien terug naar het fonds (met toestemming voor een x aantal jaren automatisch te meten via slimme meter, evt. te corrigeren voor veranderende gezinssamenstelling of additionele maatregelen die wel zelf zijn betaald).
- deze “schuld” gaat mee naar nieuwe eigenaar bij verkoop woning of bedrijf.
- onvoorzien onderhoud/vervanging gedekt door het fonds.
- tijdelijke alternatieve woon/werkruimte tijdens verbouwing gedekt door het fonds.
- wanneer nodig (te slechte constructie voor goede verbouwing) herbouw en verhuizen naar nieuwe lokatie gedekt door het fonds.
- op deze wijze is er los van de tijdelijke verbouw-overlast geen drempel voor eigenaren, verhuurders, aandeelhouders etc. om niet mee te doen.
Okee ik heb misschien teveel fantasie, echter dit lijkt mij een soort aanpak waarmee veel sneller meters gemaakt kunnen worden.
Het koppelen van de lening aan het woonhuis heb ik al eerder gehoord, en lijkt me een goed plan. Werkt wel het Amerikaanse hypotheek stijl in de hand. Als je het niet meer kan betalen dan gooi je de sleutel door de brieven bus en loopt weg. Alsjeblieft bank zoek het maar uit, geen verantwoordelijkheid.
Heb ik bij een neef gedaan, verbruikte 7500kWh par jaar, bleek dat de elektrische vloer verwarming van de badkamer 24/7 aan stond .... Doe ik dus ook geregeld (Heb je alle verlichting al led? Is de wasdroger al een WP, een oud type is zowiezo levensgevaarlijk, CV-getuned, klok thermostaat, enz)[...]
Idd, als de constructies hoog genoeg staan, zijn schapen wel een goed idee.
[...]
Maar dat zeg ik helemaal niet en dat doe ik ook niet.
Ik help familie, vrienden, buren en collega’s om onbenutte besparingspotentielen te herkennen, om zo hun electra-, water- en gasverbruik te helpen reduceren.
De afgelopen weken heb ik bij iemand bereikt dat hij zo’n 5000kWh (!) elektriciteit per jaar gaat besparen. Hij was eigenlijk van plan zonnepanelen neer te leggen en was al in een gevorderd stadium van offertes. Okee in dit geval heb ik wel geadviseerd daar even mee te wachten, en eerst alles in kaart te brengen en te kijken waar aktie ondernomen kan worden. Dat is inmiddels al gebeurd. Detail: meer dan de helft van dit verbruik was tijdens de donkere uren, dus geen zonnepaneel zou dat gecompenseerd hebben.
Dat het donker is als het verbruik plaatsvind maakt niet uit. Je compenseert fossiel brandstof gebruik over dag ( opwek en verbruik) welke je s'nachts weer terug haalt. Dit onderwerk is al vele malen behandeld op tweakers. Zolang we nog niet erg veel van ons landelijk verbruik opwekken met zonnepanelen is het moment niet van belang.
Ik zou toch adviseren een grote PV installatie (berekend tov verbruik met WP,EV) Als men de ruimte heeft en het geld. Later uitbreiden betekend bijna altijd alles vervangen, dat is dan ook weer jammer.
Mara we moeten oppassen met de uitspraak "eerst dit en dan dat" we hebben niet veel tijd, we moeten en en en doen.
En ? Who cares, really.Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 01:29:
[...]
Jij betaalt is niet met een d op het eind handigerd.
Ben ik ff blij dat ik het voor 3 jaar heb vast gezet, de prijzen bij VDB is het nuIk krijg 0,11 per kWh
koopprijzen van nu:
powerpeers 0,22 en 0,22
qurrent 0,23 en 0,22
greenchoice 0,22 en 0,20
delta 0,23 en 0,21
pure energie 0,23 en 0,21
Mijn rekengetal van 0,21 was dus helemaal niet zo wereldvreemd als jij me wilt doen geloven.
"Normaaltarief € 0,23011 per kWh Daltarief € 0,21196 per kWh" pfffft
Ik heb afgelopen jaar mijn volledige tarief terug gekregen voor mijn overschot van 3000kWh. (meer als 2 cent lager).
Ik heb daar geen cijfers van, anders had ik ze genoemd, het is wat je het zegt, een variabel feed in tarief welke wordt vast gelegd middels een beschikking, hoe hoog en hoelang is koffiedik kijken. Het is idd minder als de oude regeling voor nieuwe installaties. Zo wordt het beschreven, verder weet ik het ook niet.[...]
Een mooie kreet maar geen cijfertje.
Van die regeling is alleen te vinden dat "ze" er naar streven dat je de eerste 7 jaar zoveel krijgt dat je de panelen terugverdient. Geen enkel getal.
Ik weet zeker dat het minder is dan de huidige regeling, de vvd geeft niets weg aan de burger.
Dus wil je laten zien waar jij jouw getal vandaan hebt?
Lees je wel terug wat je schrijft? ( eerst zeg je dat ik geen getal noem en een regel verder vraag je waar mijn getal vandaan komt .... )
Als je niet op de hoogte bent moet je oppassen met het noemen van getallen (altijd chekken, had ik met de tarieven). Maar als jij 2500 euro niks vind geen mij dan maar iedere maand twee keer niks[...]
O
Kost het tegenwoordig helemaal niets meer, vergeleken met 7 jaar terug?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Groen Links (ex CPN) werd gesteund door Moskow, SP ontving tonnen van Mao.Willie Wortel schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:41:
[...]
nep posting. bron?
een beter idee is dat je wat minder naar de NPO indoctrinatie machine kijkt.
Volgens mij worden alle (of bijna alle) politieke partij gesteund door buitenlandse partijen.
https://www.volkskrant.nl...tten-van-moskou~bc218b56/
https://www.hpdetijd.nl/2...ccepteren-geld-uit-china/
[ Voor 31% gewijzigd door drielp op 01-10-2018 11:07 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Je kan goed zien tegen de achterwand waar de slang zat.

Goede nieuws is dat ik mij daar dus niet meer druk over hoef te maken, de nieuwe inductieplaat van de Ikea doet het goed. We hebben er wel meteen wat nieuwe pannen voor gekocht, de helft deed het gewoon.
En dat is echt geen brandplek.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Ok Sherlock, wat is het dan wel volgens jouVuiltje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:53:
Een gasslang moet je ook regelmatig vervangen.
En dat is echt geen brandplek.
Viezigheid?databeestje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:19:
[...]
Ok Sherlock, wat is het dan wel volgens jou
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
A'dam PVOutput
Pas maar op dat die oude pannen niet krom/bol gaan trekken.databeestje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:04:
Net op tijd de gas kookplaat vervangen voor een inductie exemplaar. De slang was van 1998 en daar waar deze tegen de achterwand zat zit er een brandplek in het meubelpaneel. Heel bizar.
[Afbeelding]
Je kan goed zien tegen de achterwand waar de slang zat.
[Afbeelding]
Goede nieuws is dat ik mij daar dus niet meer druk over hoef te maken, de nieuwe inductieplaat van de Ikea doet het goed. We hebben er wel meteen wat nieuwe pannen voor gekocht, de helft deed het gewoon.
Hier spreekt een ervaringsdeskundige
Nog een tip:
Als je een braadpan koop, geschikt voor inductie, dan even testen met een beetje water of deze bij aankoop ook geheel plat is. We hadden voor veel geld nieuwe inductie braadpannen gekocht en die waren iets bol. Daar is geen eitje op te bakken. Die gaat linea rectaal naar de zijkant.
Voor alle gasgebruikers:
Een gasslang voor het fornuis moet minimaal om de 5 jaar worden vervangen. Er zijn ook slangen die een levenlang meegaan.
https://www.europart.nl/a...ik-een-gasslang-vervangen
[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-10-2018 12:32 ]
Maar het is wel frappant dat het in het plastic zit, niet op. Je kan het er in ieder geval niet af vegen, dan moet je echt krabben.ericplan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:26:
Toevallig ook net een gasslang weggehaald met een soortgelijke zwarte plek. Het rubber van die slang geeft verschrikkelijk af.
Dat is een goede, we hebben de pannen van BK gekocht bij de Blokker, we hebben de bon nog. Zal even testen vanavond.Schinnen-groen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:27:
[...]
Pas maar op dat die oude pannen niet krom/bol gaan trekken.
Hier spreekt een ervaringsdeskundige![]()
Nog een tip:
Als je een braadpan koop, geschikt voor inductie, dan even testen met een beetje water of deze bij aankoop ook geheel plat is. We hadden voor veel geld nieuwe inductie braadpannen gekocht en die waren iets bol. Daar is geen eitje op te bakken. Die gaat linea rectaal naar de zijkant.
Haha, leuk.databeestje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:19:
[...]
Ok Sherlock, wat is het dan wel volgens jou
Ik antwoord met een wedervraag, ook als je dat niet goed vindt.
Leg eens uit waarom een lekke gasslang een brandplek geeft, maar dan daarna meteen weer dichtgaat en niet heel de keuken laat afbranden.

Dat heeft vast iets met ontsnappende weekmakers te maken.databeestje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:30:
[...]
Maar het is wel frappant dat het in het plastic zit, niet op. Je kan het er in ieder geval niet af vegen, dan moet je echt krabben.
Rubber wordt immers hard en dan breekbaar.
[ Voor 30% gewijzigd door Vuiltje op 01-10-2018 12:53 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Ik heb niet voldoende zonnepanelen op mijn dak om mijn verbruik te dekken en met het einde van de salderingsregeling in zicht is het niet helemaal duidelijk of het voordelig is om extra zonnepanelen erbij te liggen (wijzigen van een zuid-opstelling naar een oost-west opstelling, kost bijna net zo veel als een volledig nieuwe installatie) en met een paar winddelen ben ik veel sneller in de buurt van echt energie-neutraal.
Dat is een geaccepteerde oplichting die op papier helemaal klopt.Vincm schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:51:
en met een paar winddelen ben ik veel sneller in de buurt van echt energie-neutraal.
Wat is je rendement?
Of doe je het alleen om je geweten te sussen?
[ Voor 11% gewijzigd door Vuiltje op 01-10-2018 12:56 ]
Winddelen zijn leuk. (heb ze zelf niet)Vincm schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:51:
Hoe denkt men hier over winddelen van De Windcentrale? Er is een nieuwe windmolen beschikbaar en ik twijfel erover of ik het moet doen.
Eigen zonnepanelen leuker.Ik heb niet voldoende zonnepanelen op mijn dak om mijn verbruik te dekken en met het einde van de salderingsregeling in zicht is het niet helemaal duidelijk of het voordelig is om extra zonnepanelen erbij te liggen (wijzigen van een zuid-opstelling naar een oost-west opstelling, kost bijna net zo veel als een volledig nieuwe installatie) en met een paar winddelen ben ik veel sneller in de buurt van echt energie-neutraal.
Als je de kans hebt zou ik zeker oost/west leggen, verhoogd eigen gebruik.
De nieuwe regeling wordt koffiedik kijken maar kan zo maar eens gunstig uitvallen bij veel eigen gebruik en als je meer opwekt als dat je zelf verbruikt.
Oude panelen brengen best goed geld op op marktplaats.
Heb je daar een bron voor ? Of begrijp je het niet en keur je daarom af?Vuiltje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:55:
[...]
Dat is een geaccepteerde oplichting die op papier helemaal klopt.
Wat is je rendement?
Of doe je het alleen om je geweten te sussen?
Met winddelen koop je een stukje wind molen en mag je de opwek daarvan van je jaar verbruik aftrekken. Simpel, niks ingewikkeld.
Je kan ook iemand anders een windmolen laten kopen en de stroom van die persoon kopen. Maar dan betaal je veel meer per kWh, energiebelasting en BTW.
[ Voor 22% gewijzigd door WoudseHoeve op 01-10-2018 13:02 . Reden: nog een antwoord. ]
Laat me raden, je moet aandelen kopen maar je bent achtergesteld belegger. Ofwel: als de zaak op de fles gaat kun jij fluiten naar je investering. De mogelijkheden om het op de fles te laten gaan zijn legio, ook binnen het wettelijk legale (daarmee bedoel ik: er zijn genoeg vuile spelletjes die je kunt spelen die nog altijd volstrekt legaal zijn).Vincm schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:51:
Hoe denkt men hier over winddelen van De Windcentrale? Er is een nieuwe windmolen beschikbaar en ik twijfel erover of ik het moet doen.
"Geen prospectusplicht". Is die er dus ook niet?
"Bij een jaarlijkse stroomprijsstijging van 2%" En als die stroomprijs niet stijgt? Welke stroomprijs trouwens? Consumentenprijs of kale stroomprijs?
Je moet verplicht stroom bij hun afnemen, prijs 23,35 cent. Volgens mij betaal ik nu rond de 19 cent.
Gas is ook voor 65 cent te krijgen.
Ik denk dat mijn gedachte wel duidelijk is.
Als je groene stroom wil moet je groene stroom aanvragen. Dat moet verplicht met groene stroom opgewekt worden (en dat wordt ook echt gecontroleerd). Goed, wat volgens de wet groene stroom is en wat daadwerkelijk groene stroom is daar zit wel een klein verschil tussen, maar ik denk dat dat wel effectiever en veiliger is.
[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 01-10-2018 13:53 ]
Signatures zijn voor boomers.
Dat heeft al 80% van alle aangeslotenen.Maasluip schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:37:
[...]
Als je groene stroom wil moet je groene stroom aanvragen.
Zoveel groen is er niet.
Is dus allemaal list en bedrog, maar als je daarmee je geweten schoon denkt te hebben: vooral niet laten.
GVO en andere verhaaltjes kloppen leuk op papier.
De regering keurt die oplichting goed want die kan laten zien dat ze minder CO2 uitstoten (op papier dan wel...)
Het excuus dat wanneer er meer klanten een groen contract nemen er vanzelf meer groen wordt opgewekt is ook een leugen. Op dit moment met zon en redelijk wat wind zitten we aan de 30% zon en wind.
De rest van die groenstroomcontractanten krijgt dus gewoon grijze stroom.
Het verhaal dat wanneer het op papier wordt afgenomen het ook daadwerkelijk opgewekt MOET worden is dus ook niet realistisch.
Doe waar je zelf een fijn gevoel bij hebt maar trap niet in de leugens van onder andere pure energie, van de bron, easy energy en meer van dat soort schakels in de doorverkoop van energie die zelf ook verdienen aan dat schuiven van getallen op papier.
Maar wat een slecht stuk. Schijnt professor Climate Design & Sustainability in Delft te zijn, maar kraamt pure onzin uit:
- Ongeacht welke besluiten de gemeente waar je in woont neemt, na-isolatie moet iedereen toepassen. Het dak en de muren laten isoleren, dubbel glas laten zetten, dikke gordijnen voor het raam hangen in de winter zijn maatregelen die sowieso moeten, want alleen goed geïsoleerde huizen kunnen gebruik maken van een warmtepomp, of aangesloten worden op het warmtenetwerk
- Je moet de kansen zien. Nooit meer de energierekening betalen, onmiddelijk lagere maandlasten, veel meer wooncomfort, en elke investering die je als burger nu doet, betaalt zich dubbel en dwars terug."
Vind soms de toon van het artikel wat denigrerend overkomen.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Je kan een energie contract afsluiten bij een partij als VandeBron, die werken met lokale nederlandse energie en niet met vergroenen van buitenlandse energie mix met GVO's.Vuiltje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:59:
[...]
Dat heeft al 80% van alle aangeslotenen.
Zoveel groen is er niet.
Is dus allemaal list en bedrog, maar als je daarmee je geweten schoon denkt te hebben: vooral niet laten.
Het is dun gezaaid met leveranciers die niet gebruiken maken van de GVO constructie.
Zonder een verschuiving op de inkoop markt gaan we anders niet de andere stap bewerkstelligen. Met de huidige opwaartse trend van de CO2 prijs gaat het overigens relatief hard, hierdoor zijn bruinkool centrales niet winstgevend, zeker niet op de lange termijn.
Ivoren torentje. Hebben ze bij Bouwkunde in Delft wel vaker last van.Cranberry schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:29:
Zojuist ff een artikel op nu.nl gelezen: https://www.nu.nl/wonen/5...t-betaalt-zich-terug.html
(..)
Vind soms de toon van het artikel wat denigrerend overkomen.
"""Niemand wil dat we afhankelijk worden van Poetins gas of Arabische olie.""""
Hoe gaan ze alle gascentrales dan stoken die alle elektriciteit moeten opwekken?
Want wind en zon zijn er niet altijd.
Nog eentje:
"""""De belasting op stroom daalt juist met meer dan de helft om elektrische alternatieven voor aardgas financieel aantrekkelijker te maken."""""
De belastingkorting vermindering is net zoveel: je schiet er dus niets mee op.
En weer eentje:
""""Als je op een warmtenet wordt aangesloten, is het zinloos om nu te investeren in een warmtepomp.""""""
Elektriciteit wordt nog door verschillende bedrijven aangeboden, warmtenet niet. En dan wel aanvoeren dat "we" niet afhankelijk willen zijn van het buitenland.......Over dat warmtenet hoor je nergens dat men even veel betaalt, laat staan dat men goedkoper uit is.
En deze dan, we MOETEN van het gas af, maar je mag wel blijven gebruiken:
"""""Investeren in een hybride waterpomp is voor nu een slimme oplossing. Daarmee gebruik je nog maar een beetje gas en dat scheelt veel in het gasverbruik.""""""
Nog een leugen:
"""maar dat je je zonnepanelen binnen zeven jaar terug hebt verdiend en geen stroomrekening meer hoeft te betalen, daar zijn we wel in geïnteresseerd."""",
Na die 7 jaar moet je inkopen tegen nu 21 cent en kan je verkopen tegen nu 6 cent: dat compenseert niet.
Mogelijk dat die 6 cent nog veel minder is, want iedereen levert al op zonnige dagen, terwijl er veel minder vraag is.
Volgens mij kan Duitsland met die "paar" bruinkoolcentrales die nu nog steeds draaien de hele vraag van Nederland leveren.databeestje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:56:
[...]
hierdoor zijn bruinkool centrales niet winstgevend, zeker niet op de lange termijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Vuiltje op 01-10-2018 16:14 ]
Dat is makkelijk praten. Ik heb door na-isoleren van onze woning het gasverbruik teruggedrongen van 1800 m3 naar 1200 m3 per jaar. Maar die 1200 m3 kost toch nog best wat, en straks nog meer, en daar ga ik echt niet veel meer van af krijgen.
Startpunt was een best goede jaren 80 woning met 4-5 cm EPS in vloer en muren, 10+ cm in dak en dubbelglas overal. We stoken op 19.5 graden en zijn niet alle dagen thuis. Wat ik heb gedaan:
- Vloerisolatie --> vloer naar Rc 4.5
- Spouwmuur na-isolatie (best mogelijke) --> muren naar Rc 2.5
- Dak na-isolatie --> naar Rc 5
- Dubbelglas overal naar HR++ --> U1.1-1.2
- Overal kierdichting toegepast (heb me suf gekit) en dorpels bij/onder buitendeuren
- Bijna overal hangen gordijnen EN rolgordijnen, bovenverdiepingen met extra isolerende honingraat plisse
Dit was niet bepaald gratis allemaal. Resultaat: 1200 m3. Wat kan ik nu nog doen? Volgens mij ben ik wel uitgepraat en kan ik de extra belastingen gewoon niet meer vermijden. Hoe zal dat zijn voor nog oudere (spouwmuurloze!) woningen?
In 2017 was dat 40%. Ik geloof nooit dat het nu 80% is. Daarbij: dit is voor consumenten, hoe staat dat voor bedrijven?
Wat je ook nog kunt proberen is je cv water temperatuur een stuk lager af te stellen. Soms staat dit nog op 80 of nog hoger ingesteld.Terpen Tijn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:38:
"gewoon na-isoleren".
- Vloerisolatie --> vloer naar Rc 4.5
- Spouwmuur na-isolatie (best mogelijke) --> muren naar Rc 2.5
- Dak na-isolatie --> naar Rc 5
- Dubbelglas overal naar HR++ --> U1.1-1.2
- Overal kierdichting toegepast (heb me suf gekit) en dorpels bij/onder buitendeuren
- Bijna overal hangen gordijnen EN rolgordijnen, bovenverdiepingen met extra isolerende honingraat plisse
Dit was niet bepaald gratis allemaal. Resultaat: 1200 m3. Wat kan ik nu nog doen? Volgens mij ben ik wel uitgepraat en kan ik de extra belastingen gewoon niet meer vermijden. Hoe zal dat zijn voor nog oudere (spouwmuurloze!) woningen?
Als je dit kunt verlagen naar 40 of maximaal 50 graden celcius dan kun je hier ook nog een leuke besparing mee behalen. Je CV ketel kan beter condenseren met deze temperaturen en je hebt minder verliezen door de leidingen.
Ik zuig het ook niet uit mijn duim hoor.Maasluip schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:29:
[...]
In 2017 was dat 40%. Ik geloof nooit dat het nu 80% is.
https://www.duurzaamnieuw...gen-bodem-groeit-met-275/
https://mvonederland.nl/n...ranje-stroom-stijgt-flink
https://www.rtlnieuws.nl/...ne-stroom-van-eigen-bodem
MetVuiltje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:10:
[...]
Ik zuig het ook niet uit mijn duim hoor.![]()
https://www.duurzaamnieuw...gen-bodem-groeit-met-275/
wordt bedoeld de contracten die in die periode zijn afgesloten. Dat zijn dus niet alle contracten die er zijn.Van januari tot en met juni 2017 was maar liefst 80% van de afgesloten energiecontracten een contract met groene stroom, tegenover 20% grijze stroom
Maar erg duidelijk is het niet:
"""""""In 2007 had nog maar een derde van de huishoudens een contract voor groene stroom. Inmiddels is de verhouding 80% groen en 20% grijs. 27% heeft een contract voor groene stroom uit Nederland en 53% voor groene stroom uit een ander land in Europa. Het aantal contracten voor oranje stroom is flink toegenomen. Vorig jaar was het aandeel oranje slechts 8%. Deze toename komt niet alleen doordat er meer aanbod van groene energie uit Nederland is; er is ook meer vraag naar. Daarnaast vinden de meeste huishoudens het prima iets meer te betalen voor groene energie die in ons land wordt opgewekt."""""""""
Lijkt me toch duidelijk dat hier wel over het totaal gesproken wordt.
edit:
nog meer:
"""""""""In Nederland is de vraag naar groene stroom veel groter dan de productie van duurzame elektriciteit. Begin 2015 koos 58 procent van de huishoudens voor groene stroom, wat ongeveer gelijk staat aan 112 procent van de in Nederland duurzaam opgewekte elektriciteit.""""""
[ Voor 16% gewijzigd door Vuiltje op 01-10-2018 22:06 ]
Aanvaard. Er is ook zoveel informatie en complexiteit. En allerlei partijen die hun zgn duurzame oplossingen aanbieden. Ik las bijv. dat er nu electrische cv-ketels op de markt zijn (COP1). Hoe weet de leek nu dat dit niet zo’n best idee is...WoudseHoeve schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:33:
Je hebt gelijk, excuses. Ik raakte wat geïrriteerd door het gebrek aan kennis over de huidige stand van zaken in Nederland.
Ik denk dat de meesten hier op hun eigen manier wel al meer dan gemiddeld bezig zijn met besparen of investeren. Zelf doe ik dat op allerlei vlakken, maar voor een wamtepomp is het nog iets te vroeg. En mijn dak is helaas ongunstig voor PV. Op de gunstigste plek ligt al een collector voor de zonneboiler, die ik ook voorlopig nog niet ga vervangen. Op basis van jouw antwoorden heb ik eea gegoogeld/gelezen (ik leer continu bij, maar ja tijd...), maar van je standpunt dat letterlijk alle open veld vol panelen gelegd moet worden ben ik nog niet overtuigd. Ik heb goede hoop dat er de komende jaren nog technologische doorbraken gaan plaatsvinden die veel verschil gaan maken voor opwek en opslag.
Of een regeling op de ene wijze hard/emotioneel uitpakt, of op een andere wijze... De crux is dat nu veel mensen (bejaard of weinig geld of niet de durf of kennis hebben om een lening aan te durven gaan) niets doen. En dit zijn vaak bewoners van de oudere en slechter geisoleerde woningen, waar juist de meeste winst te behalen valt. Veel mensen die wel iets doen, zijn overgeleverd aan partijen die graag verkopen wat ze de meeste winst geeft, en de boel wel installeren maar niet fatsoenlijk inregelen. Door het plan van aanpak en de kosten uit handen te nemen, trek je meer mensen over de streep, terwijl het terugbetalen vanuit het verschil op de energierekening juist een incentive is om elke case zo goed mogelijk te doen. En door hier een max aantal jaren (of wellich een deelpercentage) aan te hangen, en doordat de woningen meer waard worden, geef je de bewoner/eigenaar ook een financieel duwtje. Als er toch dingen verplicht gaan worden, waarom dan niet zo, zodat ook de slechtste huizen en bedijfspanden het eerst kunnen, onafhankelijk van de portemonnee.WoudseHoeve schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:09:
Fantasie is goed. Maar het zijn allemaal zeer idealistische maatregelen welke wel een heel lastig (eerlijk) te realiseren kunnen zijn. Daarnaast is wonen een stuk emotie, verhuizen uit het huis waar al generaties lang in wordt gewoond doe je niet zo maar omdat iemand anders dat nodig vind. Ook vind ik het jammer dat een deel van ons erfgoed verloren gaat (als het zonder emotie wordt bekeken), met iets meer geld kan een oude boerderij goed duurzaam gemaakt worden (heb ik ook gedaan).
Het koppelen van de lening aan het woonhuis heb ik al eerder gehoord, en lijkt me een goed plan. Werkt wel het Amerikaanse hypotheek stijl in de hand. Als je het niet meer kan betalen dan gooi je de sleutel door de brieven bus en loopt weg. Alsjeblieft bank zoek het maar uit, geen verantwoordelijkheid.
Tja, je vindt mensen die wel in de wc een spaarlamp hebben gehangen, maar de buitenverlichting die de hele nacht brandt is nog halogeen... Het probleem met de andere dingen zijn de kosten (geld niet altijd ruim voorradig zeg maar) of dat dingen zoals tuning heel veel tijd en aandacht kosten.Heb ik bij een neef gedaan, verbruikte 7500kWh par jaar, bleek dat de elektrische vloer verwarming van de badkamer 24/7 aan stond .... Doe ik dus ook geregeld (Heb je alle verlichting al led? Is de wasdroger al een WP, een oud type is zowiezo levensgevaarlijk, CV-getuned, klok thermostaat, enz)
Mijn electrische vloerverwarming in de badkamer (ja toen ik dit huis kocht, wist ik nog niet beter) stond bij oplevering op standje permanent 30 graden. Fijne warme voeten dacht de installateur. De verse tegelvoegen trokken dit ook niet en moesten al snel uitgekrabd en overnieuw gevoegd worden. Als ‘ie nu al aanstaat, is het op max 21 graden. Maar hoeveel woningen zullen er zijn waar dit gewoon op de maximale stand doorkachelt...
Eerst wilde we een LTV op zolder (convector dinges oid) maar misschien lijkt het toch handiger om vloerverwarming (ook wegens koeling) op zolder aan te leggen. nu is het er relatief warm en behagenlijk
nu wil ik DHZ vloerverwarming aanleggen wat is de beste HoH afstand voor de leidingen en kan ik het beste noppenplaat gebruiken of infrezen ? (geen houten vloeren) oftewel hoeveel nut heeft het om bv de hele deklaag weg te halen enzo .. De reden om niet elektrisch te gaan is dat we dit bestempelen als werk/hobby en speel gebied en dus veel meer geleefd zal gaan worden.
Op de "slaapverdieping" (1ste) zitten we te denken om volledig elektrisch te gaan, simpel weg dat we daar te weinig zijn en aanleggen van vloerverwarming wellicht te ingrijpend is .. + pomp te veel lawaai zou maken .. en we zijn er alleen maar om te slapen, daarnaast mogen de kids (2) best de verwarming inregelen maar ik zal via domotica ofzo interactief hierop ingrijpen. om stroomverbruik laag te houden. En gezien we zelfs met afgelopen strenge winters nauwelijks verwarmen zien we het nut er niet van in om vloerverwarming aan te leggen. (misschien dat ik wel voorbereiding neerleg maar hmmm..)
jullie idee-en /tips hierover ?
Tja vanalles
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb al een aantal jaar winddelen van de Ranke Zwaan bij Culemborg. Je koopt eigenlijk een vast aantal kWh voor een x-aantal jaar vooruit. Je moet wel rekening houden in je berekening dat je op een gegeven moment ook een service-fee betaalt voor het onderhoud van de molen. Je krijgt de kale kWh prijs terug via je energierekening.Vincm schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:51:
Ik heb niet voldoende zonnepanelen op mijn dak om mijn verbruik te dekken en met het einde van de salderingsregeling in zicht is het niet helemaal duidelijk of het voordelig is om extra zonnepanelen erbij te liggen (wijzigen van een zuid-opstelling naar een oost-west opstelling, kost bijna net zo veel als een volledig nieuwe installatie) en met een paar winddelen ben ik veel sneller in de buurt van echt energie-neutraal.
Ik had er eerst 4 (dus verwachte opbrengst 4x500kWh per jaar) en nu 8, omdat ik een Plug-In hybrid kreeg en dus meer stroom verwachtte te gebruiken. De molen heeft de afgelopen jaren telkens meer geproduceerd dan verwacht, dus dat is een meevaller.
Op het rendement heb ik eigenlijk niet goed zicht meer, want de investering ben ik allang weer vergeten. Ik vind het vooral leuk om die winddelen te hebben.
Look behind you! A three headed monkey!
Volgens 1 van de mensen die bij Wilms adviseert (Den Helder e.o.) is een hartafstand van 10cm noodzakelijk om met een warmtepomp genoeg vermogen af te kunnen geven. Dit o.a. uit praktijkervaring, hij plaatst met name de Daikin units en laat deze coaten voor gebruik in de kust zone.vso schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:53:
Op de "slaapverdieping" (1ste) zitten we te denken om volledig elektrisch te gaan, simpel weg dat we daar te weinig zijn en aanleggen van vloerverwarming wellicht te ingrijpend is .. + pomp te veel lawaai zou maken .. en we zijn er alleen maar om te slapen, daarnaast mogen de kids (2) best de verwarming inregelen maar ik zal via domotica ofzo interactief hierop ingrijpen. om stroomverbruik laag te houden. En gezien we zelfs met afgelopen strenge winters nauwelijks verwarmen zien we het nut er niet van in om vloerverwarming aan te leggen. (misschien dat ik wel voorbereiding neerleg maar hmmm..)
jullie idee-en /tips hierover ?
sorry maar kan je dit anders uitleggen snap niet wat je nu vertelddatabeestje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:08:
[...]
Volgens 1 van de mensen die bij Wilms adviseert (Den Helder e.o.) is een hartafstand van 10cm noodzakelijk om met een warmtepomp genoeg vermogen af te kunnen geven. Dit o.a. uit praktijkervaring, hij plaatst met name de Daikin units en laat deze coaten voor gebruik in de kust zone.
Tja vanalles
Je vroeg hart op hart afstand en ik antwoord 10cm. Dit bepaald hoeveel warmte vermogen je af kan geven. Omdat bij vloerverwarming, al dan niet in combinatie met een warmtepomp, de temperatuur laag is heb je een grotere oppervlakte nodig om het juiste afgifte vermogen te halen zodat de kamer ook warm wordt.vso schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:18:
[...]
sorry maar kan je dit anders uitleggen snap niet wat je nu verteld
Als je 15 cm hoh gebruikt is de oppervlakte kleiner, zeg maar vergelijkbaar met een kleinere radiator ophangen.
Dit klinkt wat logischer alleen de rest van het vorige bericht ... ?databeestje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:24:
[...]
Sorry, je vroeg hart op hart afstand en ik antwoord 10cm. Dit bepaald hoeveel warmte vermogen je af kan geven. Omdat bij vloerverwarming, al dan niet in combinatie met een warmtepomp, de temperatuur laag is heb je een grotere oppervlakte nodig om het juiste afgifte vermogen te halen zodat de kamer ook warm wordt.
Als je 15 cm hoh gebruikt is de oppervlakte kleiner, zeg maar vergelijkbaar met een kleinere radiator ophangen.
Maar wat is handig .. 5,10 of 15 cm hoh met en zonder isolatie (noppenplaat oid) op zolder ? Ik zou bv niet erg vinden als de warmte naar de 1ste verdieping zou gaan immers je verwarmt niet voor de kat zijn viool
anderzijds omdat de zolder relatief goed geisoleerd is. verwacht ik eigenlijk met een kaars de boel te kunnen verwarmen (bij wijze van spreken)
Maar ik ben nu aan het verbouwen en nu beetje meer investeren in goeie ondervloer zal msischien best wel wat plezier geven ???
Tja vanalles
Ik denk niet dat je volledig begrijpt hoe GvO's en groene stroom werken.Vuiltje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:59:
Zoveel groen is er niet.
De kanttekening hierbij is wel dat dit natuurlijk half-komedisch bedoelt is. Er zit absoluut een kern van waarheid in, dat zal ik niet ontkennen. Maar er zijn we degelijk wat stukjes afgesneden.
De vergelijking met de primaire energie taart is voor 99% correct, behalve die ene %. Zo is het verschuiven van processen naar elektrisch noodzakelijk om in de primaire energietaart te kunnen snijden. Anders is het heel erg moelijk om daadwerkelijk groene energie te gebruiken.
Zo kan je elektrisch rijden, en dus ook gebruik maken van de hernieuwbare energie, en compenseer je rechtstreeks uit de primaire energie taart. Uiteraard is er nog heel erg veel werk te doen, maar verbeteren van proces efficientie van ~10 naar 70% is wel een flinke klapper.
Ondanks dat we de hoeveelheid primaire energie in bijvoorbeeld 1 liter benzine kunnen vergelijken met ~8,9kWhelektrische energie is het gebruik wezenlijk anders. Dit is 15km met een gemiddelde auto, of 59km met mijn elektrische auto (15kWh/100km).
Met betrekking tot een saldering regeling, als je niet bijzonders doet dan gebruik je 25% van al je opgewekte stroom direct zelf. Met wat gestuurd gebruik is meer dan 35% ook haalbaar. Dat is dus direct een dure kWh die je compenseert die je anders zou afrekenen tegen 22ct/kWh. Dan blijft er nog 2/3 over die je tegen gereduceerd tarief terugleverd. Met een accu systeem is dat niet rendabel te compenseren, maar je krijgt er nog steeds geld voor, en het is meer dan de 0,05% spaarrente.
Dat is het zeker en het is een leuke bezigheid om het optimaal te benutten.databeestje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:42:
[...]
Met wat gestuurd gebruik is meer dan 35% ook haalbaar. Dat is dus direct een dure kWh die je compenseert
Kost je wel een hoop geld (opbrengst gestuurd relais dat je boiler schakelt.) en tijd.
En wassen of stofzuigen kan je ook niet steeds maar uitstellen omdat de zon al dagen niet schijnt.
Koffie zetten kan nu nog steeds niet want de opbrengst is 81 Watt op dit moment van 14 panelen.
Dus zonder erg veel investering en verlies aan comfort is er lastig te sturen.
Je warmtepomp alleen laten draaien als de zon voldoende schijnt (in de winter) ? veel klinkt leuk maar is niet echt te sturen. Net als zonnecollectoren: in de zomer heb je warmte zat maar in de winter als je het nodig hebt....
Beste Vuiltje,Vuiltje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Dat is het zeker en het is een leuke bezigheid om het optimaal te benutten.
Kost je wel een hoop geld (opbrengst gestuurd relais dat je boiler schakelt.) en tijd.
En wassen of stofzuigen kan je ook niet steeds maar uitstellen omdat de zon al dagen niet schijnt.
Koffie zetten kan nu nog steeds niet want de opbrengst is 81 Watt op dit moment van 14 panelen.
Je warmtepomp alleen laten draaien als de zon voldoende schijnt (in de winter) ? veel klinkt leuk maar is niet echt te sturen. Net als zonnecollectoren: in de zomer heb je warmte zat maar in de winter als je het nodig hebt....
Aangezien er weinig sprake is van een constructieve discussie wil ik het hier bij laten. Dit topic is er niet om maar tegen de andere mensen aan te zeiken, we verwachten hier wat constructiever denk werk. Vrijwel iedereen hier is bekend met de materie.
We staan open voor suggesties.
Dat hoeft niet per se - niet alle groene energie is elektrisch.databeestje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:42:
Zo is het verschuiven van processen naar elektrisch noodzakelijk om in de primaire energietaart te kunnen snijden. Anders is het heel erg moelijk om daadwerkelijk groene energie te gebruiken.
Wat is er mis met wat Lubach vertelt? Zitten er feitelijke onjuistheden in? Verdraaid 'ie dingen? Misleidt 'ie mensen?Dreamvoid schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:34:
Als je je mening blijkbaar bepaalt op wat een komiek op TV ervan maakt, dan bevestig je precies wat ik bedoel.
I don't like facts. They have a liberal bias.
- hij zegt "in plaats van de elektriciteit te verkopen, verkopen de groene energieproducenten de certificaten". Dit is onjuist: een producent verkoopt de stroom *en* de certificaten.
- hij zegt: de stroom blijft in Noorwegen: dit is pertinent onjuist. Er ligt een 700 MW kabel tussen Noorwegen en Nederland
- het idee was nooit "als landen groencertificaten verkopen, dan kunnen ze meer produceren". GvO's zijn enkel dat wat ze zijn: bewijs van groene productie, die via de verkoop van die GvO's gematched wordt met een consument (groene consumptie).
- Lubach bekijkt de dingen erg misleidend enkel binnen de (arbitraire) Nederlandse grenzen, maar zo werkt het niet, dit is een Europa-breed systeem. Net zoals dat de groene elektronen die in Italie op het net worden gezet, niet dezelfde zijn als er in Amsterdam uitgetrokken zijn, zijn groene elektronen die uit een echt Nederlandsch windpark in Zeeland komen ook niet dezelfde elektronen die er in Amsterdam uit komen. Het elektriciteitsnet van Europa is 1 geheel, net zoals dat van Nederland. Het idee dat groene stroom uit Italie of Noorwegen 'niet echt' is, omdat het niet Nederlands is, is bijzonder misleidend - al doen zulke argumenten in het huidige nationalistische politieke klimaat erg goed.
- Lubach roept dat het aandeel van groene energie klein is, dat klopt, maar dat verandert er niks aan dat elke GvO telt.
- Bij het biomassa verhaal kijkt hij weer enkel naar Nederland - uiteraard moet een extreem dichtbevolkt land als NL netto importeur van biomassa, en landen met weinig mensen een netto exporteur. Dit geldt voor *alles* - de randstad is een netto importeur van kaas, en Friesland een netto exporteur van kaas. Dat is een basaal feit, maar wordt door hem gepresenteerd alsof het een enorme conspiracy is.
- Hij haalt de korte carbon cyclus van biomassa in de war met de CO2 uitstoot uit fossiele energie.
- Biomassa shipping is nu nog met diesel, maar de komende jaren switcht die vloot naar LNG. Ook hier: je hebt het over een significatie reductie van fossiel energieverbruik. Zeuren over het kleine beetje fossiel dat er nog wordt gebruikt is nogal zinloos - leg dan uit hoeveel CO2 er wordt verbruikt bij dat transport van biomassa, versus kolenstook.
- Hij lijkt te denken dat elke kWh uit biomassa als CO2-vrije stroom wordt gecertificeeerd, dit is niet zo, de totale CO2 uitstoot binnen de keten wordt verrekend
- Lubach lijkt niet te (willen) uitleggen dat in een zeer dichtbevolkt land als NL het zinniger is om duurzame energie op de plekken te bouwen waar je de meeste opbrengst tegen de laagste kosten hebt, oftewel: buiten NL. De nationale targets zijn daardoor vrij zinloos, het gaat om de targets voor het hele systeem. Als wij in NL betalen voor windmolens in Duitsland, en die stroom importeren, dan is dat zinniger dan ze neerzetten in op een minder ideale locatie in Nederland. Idem met biogas vergisters, met large-scale solar (dure grond hier!). Kijk je naar Duitsland, dan is de provincie Nordrhein-Westfalen (net zo groot en dichtbevolkt als Nederland) net zo beroerd qua duurzame productie, om dat alle windmolens, vergisters en solarparken in Noord en Oost staan. Dat maakt voor een consument in Dusseldorf net zomin wat uit als voor iemand uit Amsterdam.
Dit Lubach stukje is grappig, goedgemaakte tv, en er zijn zeker punten met biomassa te verbeteren (volg de Europese regelgeving een beetje, en je ziet al dat dit steeds meer aan banden wordt gelegd, en de focus meer en meer verschuift naar wind, biogas en solar). Hij doet het voorkomen dat dit alles groot nieuws is dat 'onthulling' nodig heeft. Het is in de discussie net zo zinloos als een 'onthulling' dat je bij de bank niet dezelfde eurobiljetten terugkrijgt als die je op je spaarrekening hebt gestort.
(edit: sorry voor de lap tekst, maar ik word er altijd zo moe van relatieve leken als Lubach hier die compleet triviale dingen die voor vakmensen totaal overduidelijk zijn presenteren alsof het een 'grote onthulling' is. En niet alleen groene energie - de berichtgeving rond bijvoorbeeld renteswaps van banken "shock: de rente daalde, en toen moesten ze betalen!" is werkelijk totaal gespeend van enige kennis over wat dat precies is en waarom je het gebuikt, net als trouwens alle populaire berichtgeving rond beurshandel en opties)
[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 02-10-2018 14:36 ]
@ollie1965 Dank voor de tip, ik ga daar maar eens rondneuzen.
[ Voor 9% gewijzigd door Megalodon_67 op 02-10-2018 15:44 ]
A'dam PVOutput
Was daar niet een topic over?Megalodon_67 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:06:
Graag een advies van een vloerisolatiedeskundige. Ik overweeg om in m'n kruipruimte isolatieplaten te lijmen tegen de betonnen vloer (niet geheel vlak, maar kleine betonnen balken, bj. '81). Het gaat om ca. 37 m2, huidig gasverbruik voor verwarmen is ca. 550 m3 per jaar. Welke materiaal en dikte is het meest rendabel bij een toch al laag verbruik? Ik verwarm de woning uitsluitend op de benedenverdieping tot max. 17,5 graden. Steen/glaswol heeft niet mijn voorkeur ondanks dat dit de goedkoopste oplossing zou zijn.
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Gaat het om item G in:ericplan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:40:
netstekker voor een SMA Sunny Boy 1700
http://www.schoutenzonnee...nstallatiehandleiding.pdf
op blz13?
op blz 23 staat hij beter weergegeven
[ Voor 6% gewijzigd door Vuiltje op 02-10-2018 15:46 ]
Dat is 'm, inderdaad.Vuiltje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:44:
[...]
Gaat het om item G in:
http://www.schoutenzonnee...nstallatiehandleiding.pdf
op blz13?
A'dam PVOutput
Het kan zomaar een standaard amphenol steker zijn.
zoiets:
http://www.farnell.com/da...8108-945536837.1465069996
kijk eens rond op
https://uk.farnell.com/c/...&no-of-contacts=4contacts
edit. @ericplan
het kan een Hirschmann connector zijn op deze site:
http://www.windandsun.co....s/SMA-Spares#.W7N6dC2YOqE
mogelijke leverancier:
kijk goed naar mannetje / vrouwtje / schroef / soldeer en het aantal pennen dan wel bussen.
Farnell is alleen voor bedrijven.
https://www.reichelt.nl/3...recht-ca-3-ld-p52088.html
succes
[ Voor 37% gewijzigd door Vuiltje op 02-10-2018 16:14 ]
Ik zal toch nog eens reageren, omdat dit in mijn situatie toch wel echt van toepassing is.Vuiltje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Dat is het zeker en het is een leuke bezigheid om het optimaal te benutten.
Uiteraard is er een mismatch tussen de opbrengst in de zomer en het verbruik in de winter. Daarom noemt @databeestje ook 35% als realistisch getal en niet 80%. Ik heb in mijn eigen huis ook een en ander geautomatiseerd, waarmee ik op jaarbasis 41,8% van mijn PV opbrengst zelf verbruik. Van mijn verbruik komt zelfs 48,7% rechtstreeks uit de zonnepanelen (ik produceer op jaarbasis meer dan ik verbruik).
- Kost een hoop geld? Een klik-aan-klik-uit setje van de Conrad van 10 euro aangestuurd door een Arduino van 5 euro.
- Kost tijd? Is geautomatiseerd, dus na het bouwen kost het geen tijd.
- Verlies comfort? Heb ik nog niet gemerkt.
- Warmtepomp alleen draaien als de zon schijnt? Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt 'm wel harder laten draaien (setpoint verhogen en warmte in huis bufferen) als de zon wel even harder schijnt
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je zou eens contact kunnen opnemen met een SMA installateur in jouw omgeving:ericplan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:40:
Iemand een idee waar je een netstekker voor een SMA Sunny Boy 1700 kan kopen? M'n Google-skills geven me helaas geen antwoord.
https://www.sma-benelux.c...nde-sma-installateur.html
Dat hele bufferen van warmte in huis lees ik wel vaker maar dat zie ik in werkelijkheid toch niet goedkomen denk ik. Ga je het dan overdag 28 graden maken in huis zodat je het daarna kan laten afkoelen tot 20?antonboonstra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:41:
[...]
Ik zal toch nog eens reageren, omdat dit in mijn situatie toch wel echt van toepassing is.
Uiteraard is er een mismatch tussen de opbrengst in de zomer en het verbruik in de winter. Daarom noemt @databeestje ook 35% als realistisch getal en niet 80%. Ik heb in mijn eigen huis ook een en ander geautomatiseerd, waarmee ik op jaarbasis 41,8% van mijn PV opbrengst zelf verbruik. Van mijn verbruik komt zelfs 48,7% rechtstreeks uit de zonnepanelen (ik produceer op jaarbasis meer dan ik verbruik).Het komt op mij over, dat jij denkt in onmogelijkheden. Ik denk liever wat wél mogelijk is.
- Kost een hoop geld? Een klik-aan-klik-uit setje van de Conrad van 10 euro aangestuurd door een Arduino van 5 euro.
- Kost tijd? Is geautomatiseerd, dus na het bouwen kost het geen tijd.
- Verlies comfort? Heb ik nog niet gemerkt.
- Warmtepomp alleen draaien als de zon schijnt? Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt 'm wel harder laten draaien (setpoint verhogen en warmte in huis bufferen) als de zon wel even harder schijnt
Is dat niet een wieland stekker?Schinnen-groen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:46:
[...]
Je zou eens contact kunnen opnemen met een SMA installateur in jouw omgeving:
In het geval van de warmtepomp kan dit ook gaan over het warmwater. 22c zou natuurlijk best kunnen.No Hands schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:47:
[...]
Dat hele bufferen van warmte in huis lees ik wel vaker maar dat zie ik in werkelijkheid toch niet goedkomen denk ik. Ga je het dan overdag 28 graden maken in huis zodat je het daarna kan laten afkoelen tot 20?
Thuis gaat de kachel in de ochtend via de klok op 19c maar in de avond op 20c. In de ochtend is het kouder, dus een beetje achtergrond verwarmen via lichtinval is mooi meegenomen.
Maar dat is toch een SMA onderdeel?
Dank voor al het zoekwerk. Het blijkt een lastig artikel. Ik ga het even anders oplossen en de bestaande kabel met een waterdichte las verlengen.Vuiltje schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:54:
Dat valt niet mee, er is zo vreselijk veel keuze als je het zelf en los wilt kopen en niet bij een sma dealer.
Het kan zomaar een standaard amphenol steker zijn.
zoiets:
http://www.farnell.com/da...8108-945536837.1465069996
kijk eens rond op
edit. @ericplan
het kan een Hirschmann connector zijn op deze site:
http://www.windandsun.co....s/SMA-Spares#.W7N6dC2YOqE
mogelijke leverancier:
kijk goed naar mannetje / vrouwtje / schroef / soldeer en het aantal pennen dan wel bussen.
Farnell is alleen voor bedrijven.
https://www.reichelt.nl/3...recht-ca-3-ld-p52088.html
succes
Heb ik gedaan, die had niets liggen.Schinnen-groen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:46:
[...]
Je zou eens contact kunnen opnemen met een SMA installateur in jouw omgeving:
Nee, geen Wieland helaas, want die had ik liggen.
[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 02-10-2018 18:19 ]
A'dam PVOutput
Dank voor de tip; ik ken het concept. Ik heb echter een luchtverwarming, dus ik kan dit niet toepassen. Wel nog vergeten te melden dat ik die ook nieuw heb gekocht (HR), en een HR ketel voor warm water, en ook nog een WTW ventilatie erbij geinstalleerd. Ik heb mijn best gedaan, volgens mij.zonnefreak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:59:
[...]
Wat je ook nog kunt proberen is je cv water temperatuur een stuk lager af te stellen. Soms staat dit nog op 80 of nog hoger ingesteld.
Als je dit kunt verlagen naar 40 of maximaal 50 graden celcius dan kun je hier ook nog een leuke besparing mee behalen. Je CV ketel kan beter condenseren met deze temperaturen en je hebt minder verliezen door de leidingen.
Als we een l/l warmtepomp zouden aanschaffen dan is dit niet alleen een keuze voor verwarming/koeling, maar ook voor de frisse lucht regulering. Op dit moment hebben we geen automatische luchtverversing en werken we in het woongedeelte met een CO2-meter. Als die aangeeft dat een raam open moet, dan doen we dat. Slim is dat niet want er gaat daarmee, zeker in de winter, een hoop warmte de deur uit.
We hebben weliswaar een huis in de weilanden, maar er loopt een drukke 80 km/h weg langs de voordeur en dat levert nog aardig wat dieselluchten op (veel vrachtverkeer en agrarisch landbouw spul).
Om met een warmtepomp beide problemen (verwarming/koeling zonder gas en een redelijk binnenhuis klimaat) op te lossen zou de aanvoer van de lucht voor de pomp een meter of 10-15 verder moeten liggen dan het huis. We zouden dan een stuk schonere lucht de woning inpompen.
Nu heb je dus 2 mogelijkheden:
1. de unit zet je 15 meter van het woonhuis af en de rest regel je met slangen.
2. de unit staat naast het huis en de luchtaanvoer gebeurt via een buis die 15 meter verder de tuin inloopt.
Kan dit? Is dit ooit op deze manier ergens geïnstalleerd?
Vragen, vragen, vragen.
Ik heb deze optie al een paar keer zien langskomen, maar heb daar toch een bedenking.zonnefreak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:59:
[...]
Wat je ook nog kunt proberen is je cv water temperatuur een stuk lager af te stellen. Soms staat dit nog op 80 of nog hoger ingesteld.
Een HR ketel levert volgens mijn installateur het hoogste rendement als de brander voor een korte tijd op maximum brand, i.pv. over langere tijd op een laag pitje. Ik weet niet of deze meneer de wijsheid in pacht had, maar het gaf me wel te denken. In onze discussie kwam ook even het Carnot rendement langs.
Theoretisch vond ik dat een sterk argument.
Of het praktisch hout snijdt? Geen idee. De praktijk en de theorie kunnen soms erg ver uit elkaar staan.
Optie 1 - niet doen - ik vermoed dat je doelt op een Daikin US - luchtverversingscapaciteit is niet toereikend voor een woonkamer en wat ik zo lees ook niet bepaald stil.Schinnen-groen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:45:
Even een domme vraag over warmtepompen.
Als we een l/l warmtepomp zouden aanschaffen dan is dit niet alleen een keuze voor verwarming/koeling, maar ook voor de frisse lucht regulering. Op dit moment hebben we geen automatische luchtverversing en werken we in het woongedeelte met een CO2-meter. Als die aangeeft dat een raam open moet, dan doen we dat. Slim is dat niet want er gaat daarmee, zeker in de winter, een hoop warmte de deur uit.
We hebben weliswaar een huis in de weilanden, maar er loopt een drukke 80 km/h weg langs de voordeur en dat levert nog aardig wat dieselluchten op (veel vrachtverkeer en agrarisch landbouw spul).
Om met een warmtepomp beide problemen (verwarming/koeling zonder gas en een redelijk binnenhuis klimaat) op te lossen zou de aanvoer van de lucht voor de pomp een meter of 10-15 verder moeten liggen dan het huis. We zouden dan een stuk schonere lucht de woning inpompen.
Nu heb je dus 2 mogelijkheden:
1. de unit zet je 15 meter van het woonhuis af en de rest regel je met slangen.
2. de unit staat naast het huis en de luchtaanvoer gebeurt via een buis die 15 meter verder de tuin inloopt.
Kan dit? Is dit ooit op deze manier ergens geïnstalleerd?
Vragen, vragen, vragen.
Optie 2b - hoe wil je de lucht aanzuigen? WTW unit (met filters voor nog schonere lucht) kun je die kwijt? Of bedoel je tegelijk een bodem/grondwarmtewisselaar?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ad 2b: ik zat wel eens te denken om zo'n mechanische ventilatie unit in de garage te monteren met de buitenluchtaansluiting richting tuin (redelijk schone lucht. Vervolgens een slang te leggen naar het woonhuis en dan een doorvoer maken aan de achterkant naar de woonkamer en keuken. Dit geschakeld door het relais in de CO2-meter.Chris_82 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:03:
[...]
Optie 1 - niet doen - ik vermoed dat je doelt op een Daikin US - luchtverversingscapaciteit is niet toereikend voor een woonkamer en wat ik zo lees ook niet bepaald stil.
Optie 2b - hoe wil je de lucht aanzuigen? WTW unit (met filters voor nog schonere lucht) kun je die kwijt? Of bedoel je tegelijk een bodem/grondwarmtewisselaar?
Met een l/l warmtepomp zou ik dit probleem ook kunnen oplossen met tevens verwarming/koeling.
Maar ik heb altijd het idee gehad dat dit met een warmtepomp niet zou lukken.
Waarschijnlijk had ik gelijk.
Met een verlaagde aanvoertemp kan een hr-ketel nog steeds op vol vermogen van start gaan, maar zal eerder terugmoduleren. Alternatief is het vermogen te reduceren, wat ik met mijn convectoren (= snel warme lucht) wel prettig vind, want zo voelt het continuer comfortabel ipv. steeds temperatuurschommelingen.Schinnen-groen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:52:
Ik heb deze optie (aanvoertemp verlagen) al een paar keer zien langskomen, maar heb daar toch een bedenking.
Een HR ketel levert volgens mijn installateur het hoogste rendement als de brander voor een korte tijd op maximum brand, i.pv. over langere tijd op een laag pitje. Ik weet niet of deze meneer de wijsheid in pacht had, maar het gaf me wel te denken. In onze discussie kwam ook even het Carnot rendement langs.
Of het praktisch hout snijdt? Geen idee. De praktijk en de theorie kunnen soms erg ver uit elkaar staan.
Het echte antwoord op je vraag heb ik niet, wel een vermoeden. Als je ketel steeds snel (en kort) naar een hoge aanvoertemp opstookt en dan weer een tijdje uit staat (met enige nadraaitijd pomp), dan komt telkens het systeem op gang met een circuit vol redelijk afgekoeld water, en zal de ketel de meeste tijd dus ook prima condenseren. Als je veel/forse radiatoren hebt (met veel waterinhoud) of vloerverwarming, dan zal er ook niet zo’n merkbaar comfortverschil optreden als bij convectoren, omdat vloer en forse radiatoren geleidelijk afkoelen.
Echter als je alles goed afstelt en inregelt (goed gekozen lagere max aanvoertemp en lager max vermogen, en radiatoren/convectoren overal in de woning in een juiste balans) dan heb je tijdens continu stoken toch de hele tijd goede condensatie omdat de retourtemp niet te hoog wordt. Hierdoor, en doordat de rookgassen minder hard en warm de afvoerpijp ingaan, is er hoog rendement.
Welke technisch beter is weet ik niet, maar met de convectoren blijf ik bij mijn aanpassingen. Als de lucht met horten en stoten warmgehouden wordt krijg je steeds koudegevoel en het resulaat is dat mijn vrouw de thermostaat dan hoger instelt. Afgelopen winter hadden we de thermostaat ‘s avonds gemiddeld 1,5 graad lager ingesteld staan dan de winters ervoor. En dat is ook besparen.
En verder is het in hoeverre je langzaam aanwarmen acceptabel vindt (bijv. ‘s morgens of als je thuiskomt).
Maar bufferen in een vat is redelijk simpel en wat ik misschien wel eens ga doen. Zodat ik warmtepomp werking en verwarming los van elkaar kan koppelen.
Moderne woningen hebben vaak trouwens weinig massa om te bufferen, hoewel ze goed geïsoleerd zijn. Hierdoor kunnen ze eerder last hebben van opwarming in de zomer.
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 03-10-2018 03:36 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Maar @antonboonstra had het over bufferen in huis, niet over in een vat. Wij hebben een betonvloer van bijna 30cm dik met daar midddenin de vloerverwarming. Duurt een 4 dagen om op te warmen maar als ik dan een dag de buitendeur open laat zit er zoveel warmte in die massa dat het ook zowat niet afkoelt. Maar ik zie niet hoe ik daar overdag meer in kan bufferen dan nu. Zelfde als dat bufervat. Dat is gewoon altijd al op temp. enige wat ik kan doen is de warmtepomp verbieden in de nacht te draaien, dat die alleen mag draaien als het licht is buiten.!null schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 03:34:
@No Hands @antonboonstra Wij laten de warmtepomp savonds lopen, warmte in de vloer zorgt ervoor dat het sochtends nog wel aardig is als hij weer aan gaat. (Wil hem niet snachts vanwege geluid)
Maar bufferen in een vat is redelijk simpel en wat ik misschien wel eens ga doen. Zodat ik warmtepomp werking en verwarming los van elkaar kan koppelen.
Moderne woningen hebben vaak trouwens weinig massa om te bufferen, hoewel ze goed geïsoleerd zijn. Hierdoor kunnen ze eerder last hebben van opwarming in de zomer.
De betere vraag is : "hoeveel R(d/c) waarde ga je op het platdak kwijt kunnen aan isolatie materiaal ?"solidsnake380 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:57:
Een vraag mbt dakisolatie; is het zinvol om een dik betonnen plat dak nog van dakisolatie(op het dak) te voorzien? De dakdekker geeft aan dat ik de investering waarschijnlijk niet zal terug verdienen.
Ik zeg doen, je verliest minder warmte in de winter en in de zomer warmt je huis minder snel op. Voordeel is het is niet in huis dus je verliest geen ruimte. je merkt het redelijk snel in wooncomfort.
Let wel de dakdekker ziet dat je bv 1 a 2 cm "isolatie" kwijt kan zonder al te veel kosten, tja dan heeft hij wel gelijk.. Als je echter 15 tot 20cm isolatie materiaal kwijt kan dan veranderd het in je voordeel. maar kan zijn dat je daarvoor niet beperkt blijft tot isolatie maar ook boeidelen en dus extra kosten.
Zinvol is natuurlijk een beetje ander verhaal, je zakt niet meteen in je rekening aan je energie leverancier. En moment dat je het zou merken. is prinsjesdag 2018 er geweest en oeps extra belasting(0,3 cent) en heffing (51 euro) en je winst is "opgegeten" maar ja misschien daardoor stijg of zak je minder met je maandbedrag.
Terugverdienen doe je op 3 manieren, verminderde maandlasten,bij verkoop van je huis en wooncomfort.
Tja vanalles
vso schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:47:
[...]
De betere vraag is : "hoeveel R(d/c) waarde ga je op het platdak kwijt kunnen aan isolatie materiaal ?"
Ik zeg doen, je verliest minder warmte in de winter en in de zomer warmt je huis minder snel op. Voordeel is het is niet in huis dus je verliest geen ruimte. je merkt het redelijk snel in wooncomfort.
Let wel de dakdekker ziet dat je bv 1 a 2 cm "isolatie" kwijt kan zonder al te veel kosten, tja dan heeft hij wel gelijk.. Als je echter 15 tot 20cm isolatie materiaal kwijt kan dan veranderd het in je voordeel. maar kan zijn dat je daarvoor niet beperkt blijft tot isolatie maar ook boeidelen en dus extra kosten.
Zinvol is natuurlijk een beetje ander verhaal, je zakt niet meteen in je rekening aan je energie leverancier. En moment dat je het zou merken. is prinsjesdag 2018 er geweest en oeps extra belasting(0,3 cent) en heffing (51 euro) en je winst is "opgegeten" maar ja misschien daardoor stijg of zak je minder met je maandbedrag.
Terugverdienen doe je op 3 manieren, verminderde maandlasten,bij verkoop van je huis en wooncomfort.
Hoeveel is de meerprijs voor rd waarde 4 4,5 enzv ?solidsnake380 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:54:
In de offerte staat 80mm pir r.d. waarde 3,6.
[...]
Tja vanalles
vso schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:02:
[...]
Hoeveel is de meerprijs voor rd waarde 4 4,5 enzv ?
Ik zou er zeker paar 100 euro tot 1500 niet op beknibbelen, maar als het extreem duur word ...solidsnake380 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:42:
Ik denk dat er niet meer ruimte is om dikker te leggen, het is een tussenwoning waar ik net eigenaar van ben geworden en ik ben ook de enige die het gaat doen. Ik kan het even navragen.
[...]
Het is imho het zelfde als zonnepanneel je kan wel 290 ipv 320 nemen wegens kosten, maar ook dat is het soms net beter om dat beetje extra te investeren voor extra rendement
Tja vanalles
Der durchschnittliche CO2-Ausstoß von Neuwagen in Europa ist laut der Europäischen Umweltagentur EEA 2017 leicht gestiegen. Probleme bereitet den Herstellern vor allem, dass Kunden vermehrt dem Diesel den Rücken kehren und auf Benziner mit höherem CO2-Ausstoß umsteigen. Umweltschützer zweifeln den Nutzen von CO2-Grenzwerten an. Zwar steige so möglicherweise die Effizienz, sagt Greenpeace-Experte Benjamin Stephan. Aber diese Zugewinne würden anderswo aufgefressen.
Unterdessen will auch Dänemark Autos mit Verbrennungsmotoren von den Straßen verbannen. Bis 2030 soll der Verkauf von rein diesel- oder benzinbetriebnen Neu-Pkw auslaufen, sagte Ministerpräsident Lars Løkke Rasmussen am Dienstag vor dem dänischen Parlament. Stattdessen sollen die Dänen auf Hybrid-, Elektro- oder sonstige emissionsarme Fahrzeuge setzen. Bis 2035, so seine Vision, solle jeder Neuwagen in Dänemark elektrisch oder in anderer Weise emissionsfrei betrieben werden. In Norwegen soll ab 2025 keine Neuzulassung von Pkw mit Verbrennungsmotor mehr möglich sein. Belgien plant ein Aus für Verbrenner ab 2030, Frankreich für 2040./vio/DP/he
Die kerncentrales worden straks heel belangrijk
Hier het hele bericht:
http://www.boerse-frankfu...re-CO2-Grenzwerte-2394735
Voor de non-germanisten: Google translate.
[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-10-2018 16:07 ]
De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa is in 2017 licht gestegen, aldus het Europees Milieuagentschap EEA. Het grootste probleem voor fabrikanten is dat klanten zich steeds meer afwenden van diesel en overschakelen op benzinemotoren met hogere CO2-emissies. Milieuactivisten twijfelen aan de voordelen van CO2-limieten. Hoewel mogelijk de efficiëntie verhogen, zegt Greenpeace-deskundige Benjamin Stephan. Maar deze winsten zouden elders worden gegeten.Schinnen-groen schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:03:
Voor de non-germanisten: Google translate.
Ondertussen wil Denemarken ook auto's met verbrandingsmotoren van de straat verbannen. Tegen 2030 zal de verkoop van pure diesel- of benzinevoertuigen nieuwe auto's aflopen, zei premier Lars Løkke Rasmussen dinsdag voor het Deense parlement. In plaats daarvan moeten de Denen vertrouwen op hybride, elektrische of andere voertuigen met lage emissie. Tegen 2035 zou, volgens zijn visie, elke nieuwe auto in Denemarken elektrisch of anderszins emissievrij moeten worden gebruikt. In Noorwegen zou vanaf 2025 geen nieuwe registratie van auto's met verbrandingsmotor mogelijk moeten zijn. België is van plan om een einde te maken aan branders vanaf 2030, Frankrijk voor 2040./vio/DP/he
Bij een plat dak is het geen probleem, ik zie dagelijks hogere platte daken dan de direct aangrenzende buren.solidsnake380 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:42:
Ik denk dat er niet meer ruimte is om dikker te leggen, het is een tussenwoning waar ik net eigenaar van ben geworden en ik ben ook de enige die het gaat doen. Ik kan het even navragen.
[...]
Ik zou bij een renovatie van een plat dak een zo dik mogelijke isolatie toepassen, misschien verdien je het nu niet terug met een HR CV ketel, maar misschien kan je over een tijdje met een kleinere warmtepomp (en convectoren en die zijn nieuw best prijzig) af, en is dat wel weer interessant. Ook denk ik dat je in comfort vooruit gaat, en mocht je nu t veel geld op de bank hebben volgens de belasting dienst, en later wat minder inkomen verwachten (en daar blijven wonen) dan kan je ook rekening houden met dat je minder hoeft af te dragen (elk jaar) en minder gaat betalen in de toekomst.
Daarnaast zijn er zelfs isolatieplaten (die groene) die je op de bitumen kunt plaatsen om een plat dak te isoleren, daarna moet je er wel ballast op leggen tegen het wegwaaien, maar een betonnen dak kan dat wel hebben. Mijn idee is: als je het geld er voor hebt, gewoon doen. Isolatie verdient zich vaak vlot terug en er kan t.o.v. bijvoorbeeld zonnepanelen weinig mis mee gaan.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De truc is dat een HR ketel een deel van de warmte haalt uit het condenseren van de waterdamp in de rookgas. De HR ketel heeft een condenswater afvoer, en een CV ketel zou GEEN witte pluim moeten geven uit de schoorsteen, dat witte is namelijk waterdamp.Schinnen-groen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:52:
[...]
Ik heb deze optie al een paar keer zien langskomen, maar heb daar toch een bedenking.
Door de aanvoer onder de 53 graden te houden gaat ie goed condenseren, en ook echt als een HR ketel werken. Die witte pluim zal je dan alleen nog zien als er iemand gaat douchen, en hij even full throttle gaat.
Er is hier op Tweakers een heel stuk over CV tuning te vinden. Heb ik ook gedaan toen ik nog een CV ketel had. Je hele CV voor de rest afstellen en nakijken geeft ook veel voordeel. Zo zat bij mij de voorkant vanhet huis verkeerd om aangesloten (warme aanvoer onder), daar een weekend je aan klussen gaf 600 m3 minder verbruik op jaarbasis. helaas kwam ik daar 10 jaar (E3000,00) te laat achter. Van een hele grote radiator van 3 meter lang werd het eerste stukje van 25 cm warm en voor de rest niet. Best leuk zo'n warmtebeeld camera. Ook het afstellen van de radiatoren geeft veel besparing met behoud van komfoor. (het warme water wil typisch boven (verdieping) blijven, terwijl daar minder warmte nodig is meestal) En als je toch bezig bent kan je ook wat radiatoren voor convectoren vervangen (staan vaak goedkoop aangeboden op marktplaats van nieuwbouw waar ze over gaan op vloerverwarming, ik heb wel voor E25,00, E1000,00 aan nieuwwaarde convectoren opgehaald) Die gaan beter met lage temperatuur. Of een veel grotere / dikkere radiator plaatsen waar het niet uit maakt, maakt het afgeven van warmte aan de omgeving makkelijker.
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 04-10-2018 00:23 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Moet vanwege de kou van afgelopen winter wel ietsje bijbetalen. 70m3 meer verbruikt omdat de ELGA de kou echt niet meer alleen trok.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bij ons passen 3 panelen op allebei, dus in totaal 6. De zonnepanelen die we al op ons dak heb liggen (9 stuks) kan ik nu ergens krijgen voor 103 euro per stuk (270 Wp) dus voor de prijs daarvan hoef ik het niet te laten.
Berging heeft een helling van 10 graden, op het Oosten. Uitbouw is vanuit ons huis gezien op het Westen en ik zou die panelen waarschijnlijk ook op 10 graden leggen om ze niet te veel op te laten vallen vanaf de straat. Ze hebben sowieso niet het beste rendement vanwege schaduw van onze woning en die van de achterburen (allemaal 2 verdiepingen en plat dak), daarom mag het ook niet de wereld kosten, maar wat meer eigen opwekking is mooi meegenomen (+- 50% van de opwek komt toch van diffuus licht?). Als ik van 1620 Wp zo'n 1000 kWh per jaar extra kan halen is dat prima!
Ik weet alleen niet waar we het beste kunnen doen:
- micro-omvormers voor alle panelen en per 3 aansluiten op het net (bijvoorbeeld Enphase M215, bijna net zo duur als het paneel zelf);
- kleine omvormer voor elke set van 3 en dan aansluiten op het net (bijvoorbeeld APS YC500I, maar kost wel 400 euro per stuk, dus duurder dan de panelen zelf);
- kleine omvormer van 1000 of 1500 watt met 2 MPPT's, maar die kan ik eigenlijk niet vinden. Ik moet dan de DC kabel van de uitbouw naar de berging leggen (ongeveer 10 meter, kan dat kwaad?).
Wat denken jullie?
Nieuwe SE compact series met optimizer is ook een optie maar dat kost ook ruim 500 euro.Vincm schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:43:
Volgens mij wordt het hier wel vaker aangekaart: wat extra zonnepanelen op de uitbouw en/of beging (golfplaat-dak).
Bij ons passen 3 panelen op allebei, dus in totaal 6. De zonnepanelen die we al op ons dak heb liggen (9 stuks) kan ik nu ergens krijgen voor 103 euro per stuk (270 Wp) dus voor de prijs daarvan hoef ik het niet te laten.
Berging heeft een helling van 10 graden, op het Oosten. Uitbouw is vanuit ons huis gezien op het Westen en ik zou die panelen waarschijnlijk ook op 10 graden leggen om ze niet te veel op te laten vallen vanaf de straat. Ze hebben sowieso niet het beste rendement vanwege schaduw van onze woning en die van de achterburen (allemaal 2 verdiepingen en plat dak), daarom mag het ook niet de wereld kosten, maar wat meer eigen opwekking is mooi meegenomen (+- 50% van de opwek komt toch van diffuus licht?). Als ik van 1620 Wp zo'n 1000 kWh per jaar extra kan halen is dat prima!
Ik weet alleen niet waar we het beste kunnen doen:
- micro-omvormers voor alle panelen en per 3 aansluiten op het net (bijvoorbeeld Enphase M215, bijna net zo duur als het paneel zelf);
- kleine omvormer voor elke set van 3 en dan aansluiten op het net (bijvoorbeeld APS YC500I, maar kost wel 400 euro per stuk, dus duurder dan de panelen zelf);
- kleine omvormer van 1000 of 1500 watt met 2 MPPT's, maar die kan ik eigenlijk niet vinden. Ik moet dan de DC kabel van de uitbouw naar de berging leggen (ongeveer 10 meter, kan dat kwaad?).
Wat denken jullie?
Same here op 1 september, geen gas, 256 kWh teveel retour gezonden. maandbedrag was nul euro, na 1 jaar 164 euro ontvangen. Nieuw maandbedrag, nul euro.mkleinman schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:32:
Jaarlijkse meterstandriedel gaat weer beginnen. Daarnet standen aan Greenchoice doorgegeven, Ongeveer 2400kWh elektriciteit en 207m3 gas.
Moet vanwege de kou van afgelopen winter wel ietsje bijbetalen. 70m3 meer verbruikt omdat de ELGA de kou echt niet meer alleen trok.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Och, zie het maar als een soort "kunst-Fyra"..Rol-Co schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 08:41:
Briljant zeg !! Dat verzin je toch niet?![]()
https://www.volkskrant.nl...zelf-op-veiling~b66885c3/
En wat dacht je als beide partijen schadeloos gesteld moeten worden door het veilinghuis, dan brengt het nog meer op vermoed ik, en al zeker als de bieder ook de maker is of vriend/kennis van.Schinnen-groen schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:58:
[...]
Och, zie het maar als een soort "kunst-Fyra"..
Aardig verdien model
Dit kunstwerk is nu pas af. Het was nog niet afgewerkt. Het is welliswaar geen schilderij meer, maar er is iets nieuws ontworpen. Geen schadevergoeding nodig, de prijs stijgt, want uniek.Rol-Co schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:04:
[...]
En wat dacht je als beide partijen schadeloos gesteld moeten worden door het veilinghuis, dan brengt het nog meer op vermoed ik, en al zeker als de bieder ook de maker is of vriend/kennis van.
Aardig verdien model
De Fyra is nu pas af. Hij was nog niet volledig uitgetest. Het is welliswaar geen rijdende hs trein meer, maar er is een boodschap ontstaan voor toekomstige generaties. Geen schadevergoeding nodig, want zo'n boodschap is zijn geld dubbel en dwars waard.
Heb ik nodig voor de aanvraag teruggave Btw zonnepanelen - en dan gaat het om de aanvulling, heb een jaar later er nog 1 bijgekocht.
Uit het artikel:Megalodon_67 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:10:
@Erasmo Bizar dat een rechtbank / gerechtshof zich mag bemoeien met (klimaat)politiek.
"De landsadvocaat had ook aangevoerd dat de scheiding der machten (trias politica) voorschrijft dat de rechter zich niet mengt in politieke besluiten. Maar het hof verwierp dat argument eveneens omdat Nederland zich heeft gebonden aan internationale verdragen, die rechtsgeldig en dus juridisch toetsbaar zijn door de Nederlandse rechter."
Ja, daar zit hem de angel. Ik ben bang dat de burger/consument weer op kosten gejaagd gaat worden.niekovk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:24:
Het hof geeft dan ook alleen aan dat de overheid zich aan die verdragen moet houden en dat het een zorgplicht heeft tegenover haar burgers. Hoe de politiek dit verder gaat invullen, is aan hen.
Het MKB berekent ook alles door aan de consument.
Okee, het zou leuk zijn om voor de verandering de rekening bij de grootverbruikers te leggen, maarja, iets met vestigingsklimaat dat blijkbaar tot in de diepste vezels belangrijk is.
De timing is wel goed, net nu er weer twee miljard is 'vrijgekomen'...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Koop de simpelste goedkoopste string omvormer voor 6 panelen ( omnik mini indien nieuw ) check anders marktplaats voor 2e kans omvormer.Vincm schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:43:
Volgens mij wordt het hier wel vaker aangekaart: wat extra zonnepanelen op de uitbouw en/of beging (golfplaat-dak).
Bij ons passen 3 panelen op allebei, dus in totaal 6. <snip>
Ik weet alleen niet wat <snip> vraag omtrent omvormer
Wat denken jullie?
Als logging niet belangrijk is dm me even voor een chint 1.5 die geinig voor weinig te krijgen valt.
sluit alle panelen aan in 1 string.
Daarna de truuk. Kijk welke 3 de meeste zon zullen krijgen en voorzie de andere drie panelen van tygo optimisers. Kost 130 euro voor 3 inclusief btw. Daarmee ben je goedkoper uit en hou je voldoende opbrengst over om de 1000kWh per jaar te halen.
Succes!
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ja ik denk dat we veel kosten moeten maken (veel meer als nu) en ja dat gaan wij met zijn allen ophoesten, wie anders?Terpen Tijn schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:59:
[...]
Ja, daar zit hem de angel. Ik ben bang dat de burger/consument weer op kosten gejaagd gaat worden.
En ja dat gaat ons veel opleveren !
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.