De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.960 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 9 september 2018 @ 07:29:
Is er niet al een eigen topic (nodig) voor batterijmensen? Ik vind dat ook vreselijk interessant :)
Hier kun je mijn setup vinden: Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment.

:)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Thnks, die had ik al eens doorgelezen _/-\o_

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wie gebruikt er trouwens nog steeds Plugwise Source met Circle plugs? Ik heb net de nieuwste versie van PW Source geinstalleerd en zie dat de firmware van de pluggen voor het laatst in 2011 ( 2011-06-27 ) is aangepast.

Is dit daadwerkelijk nog de meest recente versie?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:14:
Wie gebruikt er trouwens nog steeds Plugwise Source met Circle plugs? Ik heb net de nieuwste versie van PW Source geinstalleerd en zie dat de firmware van de pluggen voor het laatst in 2011 ( 2011-06-27 ) is aangepast.

Ik gebruik ze nog steeds maar heb alle updates uitgezet nadat een hele tijd geleden ineens mijn web-api was uitgeschakeld. Daar heb ik over gebeld en dat heeft men weer aangezet. Dus in de applicatie alle online zaken uitgezet en ook de hostfile aangepast.

Mijn stick heeft firmware van 13 mei 2011, en de firmware van de 16 circles is van 13 mei en 27 juni 2011. Applicatieversie is 2.22 (20120701).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:14:

Na jaren ergernis met dit systeem heb ik de hele handel opgeruimd.
Elke keer weer niet werkend, onafhankelijk van Windows versie en notebook of desktop. Dat was een dure les. Het enige wat Plugwise aan advies had om een nieuwe stick te kopen......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:00
Hier idem, alles verkocht. Niet omdat het niet werkte, na de eerste aanloopproblemen heb ik er eigenlijk nooit technische problemen mee gehad. Omdat mijn vorige huis zo'n beetje bezaaid was met pluggen had ik ook nooit connectieproblemen.

Ik heb echter vanaf het begin al moeite gehad met hoe het bedrijf omgaat met de privacy van hun klanten. Al je meetdata gaat linea recta naar de servers van Plugwise. Ook is er per ongeluk bij mij op afstand eens plotseling een functie uitgezet. Je kunt dat allemaal verhinderen met wat eenvoudige firewalling, maar dat maakt de software kreupel. Kortom, dit product is er duidelijk voor de leverancier, niet voor de klant.

Toen ze een lang beloofde functie waar ik op zat te wachten (meetresolutie van 1 uur naar 5 of 15 minuten) alleen maar aanboden als periodiek betaalde dienst vond ik het mooi geweest; ik heb toen alles verkocht.

@mkleinman Ik weet het niet, maar 2011 klinkt wel heel oud. Er moeten haast wel nieuwere updates zijn. Kon je dat niet checken met de software meen ik? Heb je het nagevraagd bij Plugwise? Hun helpdesk was wel okay, destijds. Vragen via Twitter?

-edit-

Grrr, dat bedoel ik. Plugwise heeft kennelijk inmiddels een systeem voor individuele regeling van verwarming in verschillende vertrekken, dat is iets wat ik heel graag zou willen:

https://twitter.com/Plugwise/status/1039430162960576512

Werkt technisch waarschijnlijk prima verwacht ik, maar ik ben gewoon niet bereid 24/7 aan ze door te geven hoe warm het in de verschillende kamers in mijn huis is!

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 14-09-2018 21:25 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Hier eigenlijk vergelijkbare ervaring. Technisch vond ik het prima werken, al stuitte het mij enorm tegen de borst dat je naar een abonnementsvorm moest om extra functionaliteiten te krijgen. En dat terwijl ik de aanschafprijs al niet misselijk vond.
;k Heb toen ook maar besloten de boel van de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:06:
@MikeyMan
Ik had 3 jaar geleden nog nooit van een Pi of Linux gehoord 8)
Waar een wil is, is meestal een weg.

Nu krijg ik mooie grafiekjes uit mijn omvormer.
Solar edge heeft ook mogelijkheden.
Lees je de sbfspot mysql database rechtstreeks uit in Grafana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier een tevreden Plugwise gebruiker. Al jaren.

18 pluggen en 2 stealth's en een een Sense in de woonkamer. Al die data gaat naar de Plugwise server, dat zal best. Lig er geen seconde wakker van. Hier ook Google op de PC, die weet nog veel veel meer van mij.

Heb ik het nog niet over alle cookies die mijn internet gangen bekijken ondanks een Ghostary trekker blokker hier op de PC.
Ook staan er tientallen camera's op mij gericht als ik van mijn dorp met de randstad rail naar de stad reis. Sta overal in de digitale wereld op servers opgeslagen. Op alle websites waar ik spulletjes koop staan mijn persoonlijke gegevens, inclusief bankrekening nummer, adres e.d. Ik heb niet de illusie dat als ik Plugwise de deur uit doe mijn privacy er ineens stukken op vooruit gaat.
Lig er al helemaal niet wakker van dat Plugwise mijn woonkamer temperatuur kan inzien.
Zo gauw als blijkt dat er bij Plugwise gebruikers er significant meer wordt ingebroken hebben ze een groot probleem en einde Plugwise voor mij. Zal dus niet zo snel gebeuren is mijn inschatting. Gasschuif blijft wel alert ten alle tijden. Jammer vind ik wel dat er weinig nieuwe ontwikkelingen meer plaatsvinden qua software en functionaliteiten, het systeem heeft in principe veel potentie, jammer dat dat stilstaat.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gasschuif schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 23:23:
Hier een tevreden Plugwise gebruiker. Al jaren.

18 pluggen en 2 stealth's en een een Sense in de woonkamer. Al die data gaat naar de Plugwise server, dat zal best. Lig er geen seconde wakker van. Hier ook Google op de PC, die weet nog veel veel meer van mij.

Heb ik het nog niet over alle cookies die mijn internet gangen bekijken ondanks een Ghostary trekker blokker hier op de PC.
Ook staan er tientallen camera's op mij gericht als ik van mijn dorp met de randstad rail naar de stad reis. Sta overal in de digitale wereld op servers opgeslagen. Op alle websites waar ik spulletjes koop staan mijn persoonlijke gegevens, inclusief bankrekening nummer, adres e.d. Ik heb niet de illusie dat als ik Plugwise de deur uit doe mijn privacy er ineens stukken op vooruit gaat.
Lig er al helemaal niet wakker van dat Plugwise mijn woonkamer temperatuur kan inzien.
Zo gauw als blijkt dat er bij Plugwise gebruikers er significant meer wordt ingebroken hebben ze een groot probleem en einde Plugwise voor mij. Zal dus niet zo snel gebeuren is mijn inschatting. Gasschuif blijft wel alert ten alle tijden. Jammer vind ik wel dat er weinig nieuwe ontwikkelingen meer plaatsvinden qua software en functionaliteiten, het systeem heeft in principe veel potentie, jammer dat dat stilstaat.
Nog sterker, ook op dit forum wordt je 24/7 in de gaten gehouden: te allen tijde ;)

Maar even serieus. Ik heb ruim 400 Euros besteed aan Plugwise (incl. uitbreidingen) en om de haverklap werkte het systeem ineens niet meer. Hetvreemde was dat dit in de regel gebeurde als de buitentemperatuur wisselde (koud->warm, warm->koud). Van alles geprobeerd om de zaak weer aan de gang te brengen; gebeld met Plugwise. Niets hielp. Zelfs het hele zooitje opnieuw geïnstalleerd op een ander systeem..nada. Maar opeens, na een week of zo, werkte de zaak weer. Daar krijg ik dus jeuk van. Terug naar oude versies, update naar nieuwe versie, niets hielp. Hier in huis zaten 16 van die pluggen dus een probleem met afstand was er niet. Sterker nog, de pluggen die het verst van de centrale plug zaten werkten beter dan die er op twee meter afstand ervan zaten. He-le-maal gek werd ik hier van.
Nooit meer deze ellende in dit huis.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Het is tweakers eigen om van alles te willen meten. Maar wat ga je er mee doen?
Ik wil ook wel eens wat meten, en daar allemaal dingen voor kopen en/of in epkaar knutselen.
Maar uiteindelijk is het alleen maar om er achter te komen of iets werkt, of hoe veel het verbruikt. Daarvoor werken korte tests met tijdelijke oplossing vaak prima en hoef ik er niks voor te kopen.

Het is allemaal spul wat weer kapot kan of in de war is.
Ook het gemak van draadloze bediening van je lampen, en alles tegelijk aan kunnen zetten handig.
Maar dan ligt je wifi er even uit of heb je een andere storing, moet je weer aan het werk om een lamp of apparaat aan te krijgen.

Ik wil daar eigenlijk geen geld en tijd in moeten steken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jerh schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 23:10:
[...]
Lees je de sbfspot mysql database rechtstreeks uit in Grafana?
Nope.
Sma heeft op de meeste omvormers met laatste firmware, er een modbus tcp/ip server inziiten.
Die lees ik uit via node-red en schrijf ik weg in influxdb.
Best interessant, je zou er ook mee kunnen "aansturen", handig voor batterijopslag. Werkt daar ook mee.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2018 09:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 9 september 2018 @ 07:29:
Is er niet al een eigen topic (nodig) voor batterijmensen? Ik vind dat ook vreselijk interessant :)
Topic buiten de duurzame kroeg zou wellicht kloppend zijn want met duurzaam heeft off-grid gaan in Nederland mijn inziens weinig te maken (of überhaupt accu's op huisniveau).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 23:23:
Al die data gaat naar de Plugwise server, dat zal best. Lig er geen seconde wakker van.
https://www.ikhebniksteverbergen.nl/
Hier ook Google op de PC, die weet nog veel veel meer van mij.
Ook geen goede zaak, maar m.i. geen argument om het privacy-aspect van een ander artikel/andere dienst dan maar te negeren.
Ook geen goede zaak, maar m.i. geen argument om het privacy-aspect van een ander artikel/andere dienst dan maar te negeren.
Ook staan er tientallen camera's op mij gericht als ik van mijn dorp met de randstad rail naar de stad reis. Sta overal in de digitale wereld op servers opgeslagen.
Op alle websites waar ik spulletjes koop staan mijn persoonlijke gegevens, inclusief bankrekening nummer, adres e.d.
Ik heb niet de illusie dat als ik Plugwise de deur uit doe mijn privacy er ineens stukken op vooruit gaat.
Elke stap is er één, en helemaal als je ze duidelijk maakt waarom je niet (meer) voor hun product kiest kan het helpen bij verandering.
Tot je ineens verdacht veel advertenties in je browser krijgt voor elektrische dekens omdat je de temp in je slaapkamer laag houdt. Of er een correlatie blijkt tussen een lage woonkamertemperatuur en een neiging links te stemmen. Krijg je allemaal advertenties van GroenLinks. Dit soort dingen ("profiling") zijn sneakier dan je denkt.
Zo gauw als blijkt dat er bij Plugwise gebruikers er significant meer wordt ingebroken hebben ze een groot probleem en einde Plugwise voor mij.
Dat is nog een ander aspect, je moet er maar op vertrouwen dat al die partijen die jouw data opgeslagen hebben het maar netjes beveiligen.
Zal dus niet zo snel gebeuren is mijn inschatting. Gasschuif blijft wel alert ten alle tijden. Jammer vind ik wel dat er weinig nieuwe ontwikkelingen meer plaatsvinden qua software en functionaliteiten, het systeem heeft in principe veel potentie, jammer dat dat stilstaat.
Dat ben ik met je eens, ik ben PW een tijd uit het oog verloren, en toen ik gisteravond een beetje rondkeek lijkt het er op dat ze allerlei leuke nieuwe hardware hebben (zoals die convectorthermostaten) maar dat hun software een beetje stilstaat. En dat is een beetje raar, want met hun focus op abonnementsvormen van allerlei componenten van hun software zou daar toch prima aan te verdienen moeten zijn. Volgens mij is voor PW de zakelijke markt hun grootste deel van inkomsten, en die hebben niet zo'n moeite met periodiek betalen voor iets, als het zich maar terugverdient.
Schinnen-groen schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 01:11:
Maar even serieus. Ik heb ruim 400 Euros besteed aan Plugwise (incl. uitbreidingen) en om de haverklap werkte het systeem ineens niet meer.

...

Nooit meer deze ellende in dit huis.
Met jouw ervaring snap ik dat helemaal. Wel vreemd dat er zulke grote verschillen zitten in ervaringen met de techniek. Inherent aan draadloos spul misschien? Afhankelijk van de "ethervervuiling" op een bepaalde lokatie?
!null schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 05:28:
Het is tweakers eigen om van alles te willen meten. Maar wat ga je er mee doen?
Ik wil ook wel eens wat meten, en daar allemaal dingen voor kopen en/of in epkaar knutselen.
Maar uiteindelijk is het alleen maar om er achter te komen of iets werkt, of hoe veel het verbruikt. Daarvoor werken korte tests met tijdelijke oplossing vaak prima en hoef ik er niks voor te kopen.
Voor een eerste indicatie of inventarisatie van het energieverbruik ben ik het met je eens. Echter, langdurig monitoren kan ook heel interessante data aan het licht brengen. Zo zag ik het verbruik van een vriezertje vrij plotseling oplopen nadat het lange tijd constant was. Tijd om te vervangen. Ook zag ik dat het stroomverbruik van onze wasmachine bijna een factor twee verschilde tussen zomer en winter, voor een identiek wasprogramma. Dat is nuttige info die je mee moet nemen bij een momentopname.
Het is allemaal spul wat weer kapot kan of in de war is.
Ook het gemak van draadloze bediening van je lampen, en alles tegelijk aan kunnen zetten handig.
Maar dan ligt je wifi er even uit of heb je een andere storing, moet je weer aan het werk om een lamp of apparaat aan te krijgen.

Ik wil daar eigenlijk geen geld en tijd in moeten steken.
Dat is niet echt de Tweakers-gedachte he ;) Maar ik snap het helemaal hoor. Met een gezin, werk, veel ballen tegelijk in de lucht houden wil je niet in het donker hoeven prutsen omdat je slimme verlichtingssysteem weer eens is vastgelopen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@JeroenH

Goed stuk over de privacy https://www.ikhebniksteverbergen.nl/ Heb het helemaal gelezen, ook enkele linkjes onderaan. Daar wordt je niet vrolijk van inderdaad. De systemen werken daar tegen de mensen. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en is uiterst frustrerend. De overheid moet dit soort zaken veel beter oppakken.

Desondanks voelt het voor mij dweilen met de kraan open als ik Plugwise daarom zou wegdoen. Bij mij werkt het heel goed, de pluggen zijn binnen een paar seconden allemaal online. Dit in tegenstelling tot @Schinnen-groen Ik gebruik het al jaren en dat is handig voor oude data te bekijken.

Ik begrijp je punten die je hebt aangegeven en ga gaar nog eens goed over nadenken.
Ik blijf altijd kritisch, en ben totaal ongevoelig voor koopprikkels die mij via het internet bereiken. Ik ga altijd eerst naar de kringloop,of Marktplaats. Mijn hele huis staat vol met oude spulletjes die mevrouw Gasschuif daar aansleept... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 15-09-2018 09:50 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Goed voor de duurzaamheid, slecht voor uw portemonnee: Energieprijzen in de [expres]lift

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MrScratch

I am rubber, you are glue

drielp schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:16:
[...]

Ik denk niet dat bevolkingsgroei geremd gaat worden. Zolang religies wereldwijd groei prediken gaat dit niet veranderen (gaat heen en vermenigvuldig u).

De chaos variant is nu al bezig en gaat alleen maar erger worden. Massale migratie, vanuit voornamelijk het Afrikaanse continent, is nu al een probleem aan het worden en dat wordt echt niet minder. Of Europa moet op slot gaan en daar zie ik in het westelijk deel van Europa nog geen politieke wil voor.

Voor de aarde op zich zou het overigens geen enkel probleem zijn als de mensheid zou verdwijnen. Ik denk niet dat er ook maar één olifant een traan zou laten....
Bevolkingsgroei heeft minder met religie te maken dan je zou denken. Ik kan je het boek Feitenkennis van Hans Rosling van harte aanbevelen. Grootste driver voor gezinsgrootte is armoede. Dat is verschrikkelijk accuraat aan te tonen op basis van de beschikbare data hierover. Dus willen we de bevolkingsgroei stoppen, moeten we iedereen zo snel mogelijk uit de armoede wegkrijgen.

Huidige projecties voorspellen overigens dat de wereldbevolking zal groeien naar 11 miljard op termijn en dan stopt het.

Look behind you! A three headed monkey!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik voorzie in de nabije toekomst een forse toename van houtkachels/allesbranders. En dit is niet grappig bedoeld..

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je nog onbenutte dakruimte? ;)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Schinnen-groen schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:57:
[...]

Ik voorzie in de nabije toekomst een forse toename van houtkachels/allesbranders. En dit is niet grappig bedoeld..
Heb ik ook iets passends voor (om dit te kunnen volgen):
Luchtkwaliteit in Wijchen - fijnstof monitor
Onder aan op de webpagina een link naar "openData Feinstaub Map - Netherlands"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:05:
[...]

Heb je nog onbenutte dakruimte? ;)
Ja, ja - hele voetbalvelden d:)b - ik ben er al mee bezig (in theorie) - een ook met andere verduurzaamings maatregelen, o.a. warmtepomp (Pana H? ) + warmtepompboiler (Atlantic 3?) - energiezuinigere en effectievere ventilatie etc.. - Zoveel mogelijkheden om geld uit te geven / en in toekomst te besparen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
Geen verkeerde keuzes dacht ik zo.. Kan nog net alemaal draaien voor aankomende winter.

• Cranberry
Schinnen-groen schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:57:
[...]

'k Hoop echt niet dat dat het gevolg gaat zijn. Qua CO2 gaan we dus helemaal de verkeerde kant op, om over fijnstof en stank maar niet te spreken.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Cranberry schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:43:
[...]

'k Hoop echt niet dat dat het gevolg gaat zijn. Qua CO2 gaan we dus helemaal de verkeerde kant op, om over fijnstof en stank maar niet te spreken.
CO2 is niet het probleem, de keten is vrij kort.
Stank is goed te voorkomen door goed gedroogd hout te gebruiken en stank veroorzakende soorten ( zoals populier en veel soorten tropisch hardhout) te vermijden.
Fijnstof is nog wel een probleem. Oplossingen zijn er wel maar nog niet echt toepasbaar en op betaalbaar niveau. Hopelijk komt hier snel wat voor op de markt, een veilig fijnstoffilter zou ik wel willen plaatsen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
JeroenH schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:01:
Voor een eerste indicatie of inventarisatie van het energieverbruik ben ik het met je eens. Echter, langdurig monitoren kan ook heel interessante data aan het licht brengen. Zo zag ik het verbruik van een vriezertje vrij plotseling oplopen nadat het lange tijd constant was. Tijd om te vervangen. Ook zag ik dat het stroomverbruik van onze wasmachine bijna een factor twee verschilde tussen zomer en winter, voor een identiek wasprogramma. Dat is nuttige info die je mee moet nemen bij een momentopname.
Dat kan inderdaad wel handig zijn. Maar daarvoor helpt een slimme meter ook al, en kun je soms nagaan waarom je nou meer verbruikt, om dan de apparaten langs te gaan.
Het is wel interessante data hoor, vooral als je alle apparatuur eraan hebt hangen.

Maar ik vind het de tijd en geld niet waard.
[...]

Dat is niet echt de Tweakers-gedachte he ;) Maar ik snap het helemaal hoor. Met een gezin, werk, veel ballen tegelijk in de lucht houden wil je niet in het donker hoeven prutsen omdat je slimme verlichtingssysteem weer eens is vastgelopen.
Ja precies of omdat een batterijtje op is. Dat soort dingen heb ik een hekel aan.

Ik ben best de tweaker van dingen bedenken en bouwen/creëeren. Huis nu energieneutraal bijvoorbeeld. Zelf camper bouwen met zonnepaneel waar alles op draait enzo.
Maar ik ben ook heel erg lui. Ik wil niet continu met dingen bezig moeten zijn. Alles wat high maintenance is doe ik niet aan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Even een linkje in de kroeg omdat ik wat zonneboilerspullen over heb:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56458203

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 15-09-2018 20:07 ]

A'dam PVOutput

• Cranberry
@ericplan waarom neem je afscheid van je zonneboiler als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wat voor jou @WoudseHoeve ?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cranberry schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 21:55:
@ericplan waarom neem je afscheid van je zonneboiler als ik vragen mag?
Om niet te dubbelposten, hier het antwoord:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56468321

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Die weger heb ik net gekocht ......... :(
En de pomp heb ik al :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, pdf belastingplan 2019 net op de schijf gezet.
De komende dagen eens rustig kijken waar we blij van worden (of niet..).

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zat vanmiddag zomaar wat te mijmeren: CO2 is een broeigas, maar ook een groeigas. Methaan (intensieve veeteelt) is een veel schadelijker gas voor de atmosfeer.
Zouden we niet veel eerder....?

Dit naar aanleiding van het in elkaar solderen van een LED-lampjes verlichting om de TL-buis onder de keukenkastjes te vervangen.
Mijmering nummer 2: is gas nu ECHT zo'n ellendige brandstof? Zeker als je weet dat we nog steeds een bos moeten ruimen om de bruinkoolproductie (Duitsland-elektriciteit) in stand te houden.
Zelfs met alle daken in Nederland voorzien van zonnepanelen en een imponerende batterij van windmolens, kunnen we nog steeds geen donkere, windstille winterdagen opvangen.
Schiet maar, ik ben stevig gebouwd.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Schinnen-groen schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:52:
Ik zat vanmiddag zomaar wat te mijmeren: CO2 is een broeigas, maar ook een groeigas. Methaan (intensieve veeteelt) is een veel schadelijker gas voor de atmosfeer.

Dit naar aanleiding van het in elkaar solderen van een LED-lampjes verlichting om de TL-buis onder de keukenkastjes te vervangen.
Mijmering nummer 2: is gas nu ECHT zo'n ellendige brandstof? Zeker als je weet dat we nog steeds een bos moeten ruimen om de bruinkoolproductie (Duitsland-elektriciteit) in stand te houden.
Zelfs met alle daken in Nederland voorzien van zonnepanelen en een imponerende batterij van windmolens, kunnen we nog steeds geen donkere, windstille winterdagen opvangen.
ad 1: Idd. voor de opwarming van de atmosfeer is methaan veel beter geschikt dan CO2. Maar als we nog een beetje wachten dan komt door de opwarming (met CO2) en klimaatverandering uit de verschillende methaanreservoirs (toendra, vennen, moerassen etc.) meer dan voldoende methaan vrij en dan speelt het CO2 een ondergeschikte rol O-).
ad 2: (aard)gas met het hoofdbestanddeel methaan (gwp 28) kan je beter opvangen en verbranden tot water en CO2 (gwp 1), maar nog beter helemaal niet winnen.
De opslag van (elektrische) energie uit pv en wind is en blijft een uitdaging en is altijd met min of meer conversieverlies verbonden. - Maar er is technologische vooruitgang, bijvoorbeeld bij de directe conversie van zonlicht in H2 en O2 en bij de optimalisatie van bestaande processen.
YMMV

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

dunklefaser schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:18:
[...]

ad 1: Idd. voor de opwarming van de atmosfeer is methaan veel beter geschikt dan CO2. Maar als we nog een beetje wachten dan komt door de opwarming (met CO2) en klimaatverandering uit de verschillende methaanreservoirs (toendra, vennen, moerassen etc.) meer dan voldoende methaan vrij en dan speelt het CO2 een ondergeschikte rol O-).
ad 2: (aard)gas met het hoofdbestanddeel methaan (gwp 28) kan je beter opvangen en verbranden tot water en CO2 (gwp 1), maar nog beter helemaal niet winnen.
De opslag van (elektrische) energie uit pv en wind is en blijft een uitdaging en is altijd met min of meer conversieverlies verbonden. - Maar er is technologische vooruitgang, bijvoorbeeld bij de directe conversie van zonlicht in H2 en O2 en bij de optimalisatie van bestaande processen.
YMMV
ad 1. Maar door de voorspelde zeespiegelstijging en dus ook grondwaterstijging is die kans steeds kleiner.
ad 2. Zolang je die technologieën nog niet op het niveau hebt ontwikkeld om dekkend te zijn, moet je gewoon gas blijven gebruiken (infrastructuur ligt er en is prima in orde). Beter dan kolen en bruinkool.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Schinnen-groen schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:45:
[...]

ad 1. Maar door de voorspelde zeespiegelstijging en dus ook grondwaterstijging is die kans steeds kleiner.
ad 2. Zolang je die technologieën nog niet op het niveau hebt ontwikkeld om dekkend te zijn, moet je gewoon gas blijven gebruiken (infrastructuur ligt er en is prima in orde). Beter dan kolen en bruinkool.
ad1. Ik ken geen simulaties die laten zien dat door de zeespiegelstijging en een eventuele lokale grondwaterstijging de kans op vrijkomen van methaan m.n. uit permafrost en inlandse reservoirs significant wordt verminderd (in oceaanreservoirs zit ook nog rijkelijk methaan als hydraat opgesloten) O-).
ad 2. Gas met bruin- en steenkool vergelijken? Serieus? - voor verwarming sowieso niet,
maar voor opwekken van elektrische energie? - Ja - aardgas is zowel vanuit de efficiency als ook
vanuit klimaatoogpunt beter dan koolstof, maar er spelen ook nog stevige (nationaal) economische interesses mee.

Natuurlijk moet je bij deze discussies verder kijken dan de nationale grenzen, CO2, CH4, stroom, water houden zich ook niet daaraan.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:03
ad1. weinig toe te voegen. Erg lastig iets nuttigs met lage concentraties methaan te doen... wat zijn de lange termijn effecten? halfwaardetijd van methaan in de atmosfeer?

ad2. voor lage kwaliteits toepassingen zoals verwarming bestaan er inmiddels energetisch betere alternatieven dan gas. En hoe staat het met de verspilling door slecht afgestelde gasketels en slecht ingeregelde CV-installaties? Hier op GoT actieve topics, maar daarbuiten...
Het verbaasde me dat ik op het forum nog niks heb kunnen vinden over de BlueGEN microCHP. 60% eff naar elektra plus tot 25% naar warmte, totaal 85%. Dat koppelen met een WP et voila... tot 265% efficiency (60% * sCOP 4 + 25%). Helaas nauwelijks een businesscase in NL met stijgende gasprijzen en lage elektraprijzen. Kost 25k.
Op het gebied van auto's wint methaan (CNG) ook aan interesse om minder CO2 uit te stoten.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Chris_82 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:43:
ad1. weinig toe te voegen. Erg lastig iets nuttigs met lage concentraties methaan te doen... wat zijn de lange termijn effecten? halfwaardetijd van methaan in de atmosfeer?

ad2. voor lage kwaliteits toepassingen zoals verwarming bestaan er inmiddels energetisch betere alternatieven dan gas. En hoe staat het met de verspilling door slecht afgestelde gasketels en slecht ingeregelde CV-installaties? Hier op GoT actieve topics, maar daarbuiten...
Het verbaasde me dat ik op het forum nog niks heb kunnen vinden over de BlueGEN microCHP. 60% eff naar elektra plus tot 25% naar warmte, totaal 85%. Dat koppelen met een WP et voila... tot 265% efficiency (60% * sCOP 4 + 25%). Helaas nauwelijks een businesscase in NL met stijgende gasprijzen en lage elektraprijzen. Kost 25k.
Op het gebied van auto's wint methaan (CNG) ook aan interesse om minder CO2 uit te stoten.
BlueGen pas economisch interessant bij > 8000 kWh/a, het liefst >10 MWh/a. Nog vragen?

• Chris_82
@dunklefaser
Ik zie graag hoe dit überhaupt economisch interessant kan zijn in NL.
Volgens mij niet tenzij er subsidie op de aanschaf of een belastingkorting op gas komt? Of heb je andere inzichten?

Niet voor niets richten ze zich voorlopig nog op de Duitse en Italiaanse markt.

Ergens wel jammer dat het voor welwillende particulieren op dit moment nauwelijks economisch interessant is. Mooi potentieel, ook gezien de baseload in winter en mogelijk noodzakelijke verzwaringen van het net vanwege PV en elektrische auto's?
De lokaal geproduceerde warmte maakt het nog meer een potentiele win-win.

[ Voor 36% gewijzigd door Chris_82 op 20-09-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Chris_82 Het lijkt me niet wenselijk om deze producten voor een nichemarkt ("grootverbruikers" gas en elektra) aan het bovenste einde met (extra) subsidies te bedienen. De genoemde neveneffecten zijn, mijn inziens naar, verwaarloosbaar (aantallen mogelijke installaties x capaciteit).
Een win-win situatie (voor wie?) zie ik eigenlijk ook niet.
Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@dunklefaser
Gesteld dat de overheid met de verschillende subsidies en regelingen de CO2-uitstoot willen terugdringen om de afgesproken klimaatdoelstellingen te behalen. (wat volgens mij de rode draad is, en niet persé versneld 'van-gas-los', maar het één is gevoelsmatig beter te verkopen dan het ander)

Dan is het mogelijk beter en sneller om 1 grote vis te vangen dan vele kleintjes.
Als ik heel simpel kijk naar de CO2 reductie per uitgegeven euro subsidie aan particulieren (of gemiste inkomsten vanwege salderen), dan is de CV-warmtepomp duidelijk nummer 1, PV op nummer 2 (25-40% minder CO2/euro) en de warmtepompboiler met een groot gat op nummer 3...

Voor de BlueGEN is van belang met welke CO2 productie je het gaat vergelijken (kolen ca 1 kg CO2/kWhE, of NL-mix ca 0.5 kg CO2/kWhE, of gas-CHP ca 0.35 kg CO2/kWhE). In de duitse situatie met steenkolen is een subsidiebedrag van zo'n 12k euro helemaal niet veel als je het afzet tegen onze eigen subsidies.

Win-win in potentie voor gebruiker, overheid, netbeheerder. Maar e.e.a. hangt natuurlijk wel van je perspectief af.

Edit:
Nog wat interessant leesvoer over de aanpak van de energietransitie: Trias Energetica op z'n kop.

[ Voor 9% gewijzigd door Chris_82 op 21-09-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Chris_82 Het artikel oogt op het eerste gezicht interessant en delen van de voorgestelde aanpak worden bij mij ook al toegepast, maar meer als een (iets) andere visie op de energietransitie is het eigenlijk niet. - Ik zie ook geen algemeen belastbare feiten, behalve de toevallig goed uitpakkende eigen mini-test. - De trias energetica op de kop zetten is ook maar een reclame uiting en gaat zo zeker niet voor het grootste deel van de NL woningvoorraad werken.
- Ik pleit er voor om elk "weg van het gas" traject individueel goed door te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

dunklefaser schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:11:
[...]

ad1. Ik ken geen simulaties die laten zien dat door de zeespiegelstijging en een eventuele lokale grondwaterstijging de kans op vrijkomen van methaan m.n. uit permafrost en inlandse reservoirs significant wordt verminderd (in oceaanreservoirs zit ook nog rijkelijk methaan als hydraat opgesloten) O-).
ad 2. Gas met bruin- en steenkool vergelijken? Serieus? - voor verwarming sowieso niet,
maar voor opwekken van elektrische energie? - Ja - aardgas is zowel vanuit de efficiency als ook
vanuit klimaatoogpunt beter dan koolstof, maar er spelen ook nog stevige (nationaal) economische interesses mee.

Natuurlijk moet je bij deze discussies verder kijken dan de nationale grenzen, CO2, CH4, stroom, water houden zich ook niet daaraan.
1) Wat er o.a. gebeurd is dat sneeuw en ijs en gletsjers smelten en daardoor lokaal de opwarming erg omhoog gaat, en weer meer ijs doet smelten.
Het ijs was immers wit, en de ondergrond vaak niet. En omdat de zon eerst de grond opwarmt en die de lucht daarboven, en het ijs veel licht weerkaatste, gaat t in die gebieden hard met opwarming.
En de onderliggende voorheen bevroren grond met biomassa gaat dan verteren, met CO2 productie als gevolg.
CO2 uitstoot geeft opwarming en daarmee meer CO2 uitstoot.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Schinnen-groen schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:52:

Gas blijft fossiel. er komt Co2 bij door gas te verbranden.
En we kunnen best zonder, hebben we heel lang gedaan voordat er gas werd gevonden.
Ook zonder kolen.
Alleen moeten we gewoon een beetje slimmer en minder verkwistend met de spullen om gaan.
Nu al gaat er via een DC kabel overschot aan productie naar Norwegen, en weer terug als we het weer nodig hebben.
https://www.hoogspannings...ondkabels/hvdc-zeekabels/
Dat is niks nieuws dus, ook omdat die oude kerncentrales (Frankrijk) eigenlijk niet regelbaar zijn.
Dus gezeur dat we niet kunnen opslaan is niks nieuws.
En als we H2 gaan produceren op het moment dat er overschot is en we H2 gaan tanken, en de prijs van H2 afhankelijk word van het aanbod van wind & zon en vraag, en de prijs naar beneden schiet, dan staan ze in de rij bij tankstations, kijk maar eens op zaterdag bij een pomp waar t 3 cent goedkoper is, daar staan ze in de rij met draaiende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gas blijft fossiel. er komt Co2 bij door gas te verbranden.
Niet bij gebruik van organisch materiaal he - de feedstock (mest, stro, tuinafval, etc) haalt CO2 uit de atmosfeer.

Dit is idd de grote driver achter de sterke uitbouw van biogas/groen gas nu in Europa en wereldwijd. Organisch materiaal dat normaal gesproken in het rottingsproces zijn CO2 en methaan de atmosfeer in gooit, wordt in een gesloten tank vergist tot methaan, ingevoerd in het gasnet, en daar in het eindverbruik verbrand waardoor er CO2 overblijft. Dit is een netto-negatief broeikasgas.

Er zijn ook nog andere voordelen van groen gas tov groene stroom qua transport/netwerkkosten en kosten voor (met name seizoens-)opslag. Al is het geen of/of, het begint er nu duidelijk op te lijken dat het een en/en verhaal wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door Dreamvoid op 21-09-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dreamvoid schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:47:
[...]

... Organisch materiaal dat normaal gesproken in het rottingsproces zijn CO2 en methaan de atmosfeer in gooit, wordt in een gesloten tank vergist tot methaan, ingevoerd in het gasnet, en daar in het eindverbruik verbrand waardoor er CO2 overblijft. Dit is een netto-negatief broeikasgas.

Er zijn ook nog andere voordelen van groen gas tov groene stroom qua transport/netwerkkosten en kosten voor (met name seizoens-)opslag. Al is het geen of/of, het begint er nu duidelijk op te lijken dat het een en/en verhaal wordt.
"Netto-negatief broeikasgas" - leg uit!

"Groen gas" - prima als aanvulling op andere "groene" energiebronnen,
maar de capaciteit voor verstroming blijft waarschijnlijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Omdat het methaan uit het rottingsproces in de atmosfeer een circa 25x sterker broeikas effect heeft dan CO2. Door via vergisting in een afgesloten tank ervoor te zorgen dat dit methaan niet de lucht in gaan kan je op een negatieve broeikasgas balans komen vs rotten in de buitenlucht.

Waarom zou je het willen verstromen? Het grootste energieverbruik is in verwarming en transport, daarvoor is het onzinnig om gas om te zetten in stroom.

Je kan idd stroom in gas omzetten, en gas in stroom, maar beide gevallen doe je enkel als het niet anders kan (de opwek is op de verkeerde locatie, of de opslagkosten zijn een probleem, etc).

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 21-09-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:14

Punkrocker

Mostly harmless

Weet er iemand waar ik wat meer technische informatie kan vinden over het Ecovat?
Hun site is best informatief maar geeft weinig technische specificaties...
Maar hoe en hoeveel energie moet ik erin stoppen? En hoe en hoeveel energie krijg ik ervoor terug?
Is dat dan alleen in de vorm van warmte (alleen voor verwarming?) of ook elektriciteit (pyro-elektrisch)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Punkrocker schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:11:
Weet er iemand waar ik wat meer technische informatie kan vinden over het Ecovat?
Maar hoe en hoeveel energie moet ik erin stoppen? En hoe en hoeveel energie krijg ik ervoor terug?
Is dat dan alleen in de vorm van warmte (alleen voor verwarming?) of ook elektriciteit (pyro-elektrisch)
Het "ecovat" systeem lijkt me niet bedoelt voor particulieren, eerder voor grotere gebouwen / hele wijken (Heb je het plaatje bekeken?). - Het is niets voor in je tuin!
De opslag van thermische energie vind in een groot watervat (buffervat) plaats (enkele honderd? m³) tot max. 90°C. - Hoe ze de tank isoleren? En de gelaagdheid waarborgen? Geen idee - maar ze claimen wel minder dan 10% energieverlies over 6 maanden bij 90 °C. Ik zie helaas geen referenties naar technische rapporten die dit ondersteunen.
Verder nog geen enkel (proef)project gerealiseerd, er wel iets voor 2019 gepland. Zie ook diverse artikelen voor meer technische details. (Zoeken op : kosten ecovat)

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 23-09-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

dunklefaser schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:35:
[...]

Het "ecovat" systeem lijkt me niet bedoelt voor particulieren, eerder voor grotere gebouwen / hele wijken (Heb je het plaatje bekeken?). - Het is niets voor in je tuin!
De opslag van thermische energie vind in een groot watervat (buffervat) plaats (enkele honderd? m³) tot max. 90°C. - Hoe ze de tank isoleren? En de gelaagdheid waarborgen? Geen idee - maar ze claimen wel minder dan 10% energieverlies over 6 maanden bij 90 °C. Ik zie helaas geen referenties naar technische rapporten die dit ondersteunen.
Verder nog geen enkel (proef)project gerealiseerd, er wel iets voor 2019 gepland. Zie ook diverse artikelen voor meer technische details. (Zoeken op : kosten ecovat)
Ik wou zo'n groot vat niet in mijn kleine tuintje hoor 8)
Voor een hele wijk kan dit misschien een oplossing zijn. Maar zonder meer info kan ik het niet narekenen.
In Uden hebben ze ermee geëxperimenteerd maar ik kan ook daarvan geen energie-cijfers vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

https://www.technischweek...nergietransitie/item12178
Een iets uitgebreider stuk in het TW van vorige (?) week.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 23-09-2018 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Afbeeldingslocatie: https://www.ecovat.eu/wp-content/uploads/2017/10/energiesysteem-voorbeeld.png

En ik denk dat dat ook het hele verhaal is. Energie die 'over' is zet je met een warmtepomp om in warmte in het vat, en je kunt ook restwarmte van een ander proces gebruiken, dat sla je op, en in de winter verwarm je ermee.

Zo even snel op een puntje van de krant uitrekenend zouden ze voor 1000 huishoudens 90000 kubieke meter water aan de kook moeten brengen, uitgaande van 35GJ per huishouden per jaar. Da's best een hoop. Een ingegraven kubus van 45x45x45 meter.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit soort oplossingen zijn het zelfde als een W-W WP welke in een stilstaande grond laag is geboord. Daar kan(moet) je het grond water opwarmen en weer afkoelen, de grootte (opslag capaciteit) is dan alleen beperkt tot het aantal boringen en de transmissie van temperaturen door het grond water. De temperatuur kan dan ook lager blijven wat het energetisch rendement alleen maar ten goede komt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
@Punkrocker Wat wil je voor informatie hebben over het Ecovat? Ik heb wel wat connecties richting de mensen die het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heeft iemand gisteravond de uitzenidng van VPRO Tegenlicht "Voorbij de groene horizon" gezien?

Ik vind de uitzendingen van Tegenlicht doorgaans wel interessant en prikkelend, bijna onafhankelijk van het onderwerp, maar deze uitzending van gisteravond stelde me wel een beetje teleur. Ik had meer informatie verwacht over zaken als hoe een wereld eruit ziet waar energieprijzen enorm fluctueren, en af en toe zelfs negatief kunnen zijn. Wat is de impact daarvan op huishoudens, verschillende soorten industrieën en de economie als geheel?

Ik vond het niet helemaal oninteressant, een paar van de dingen die die architect zei vond ik wel goed, bv. hoe gebouwen sinds de komst van elektrisch licht, en verwarming/airco bijna automatisch steeds minder duurzaam gebouwd werden, en hoe hij probeert die trend om te keren.

Hebben anderen de uitzending gezien? Wat dachten jullie er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

JeroenH schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:23:
Heeft iemand gisteravond de uitzenidng van VPRO Tegenlicht "Voorbij de groene horizon" gezien?

Ik vind de uitzendingen van Tegenlicht doorgaans wel interessant en prikkelend, bijna onafhankelijk van het onderwerp, maar deze uitzending van gisteravond stelde me wel een beetje teleur. Ik had meer informatie verwacht over zaken als hoe een wereld eruit ziet waar energieprijzen enorm fluctueren, en af en toe zelfs negatief kunnen zijn. Wat is de impact daarvan op huishoudens, verschillende soorten industrieën en de economie als geheel?

Ik vond het niet helemaal oninteressant, een paar van de dingen die die architect zei vond ik wel goed, bv. hoe gebouwen sinds de komst van elektrisch licht, en verwarming/airco bijna automatisch steeds minder duurzaam gebouwd werden, en hoe hij probeert die trend om te keren.

Ben het wel met je eens.
Naast het ontbreken van de prijzenfluctuaties had ik ook wel wat meer willen zien van de technische oplossingen in bijvoorbeeld Malmö. Nu zag je alleen een borrelende vijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je vraagt Tegenlicht dus eigenlijk om een glazen bol. Niemand weet hoe de toekomst eruit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Skyaero schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:33:
Je vraagt Tegenlicht dus eigenlijk om een glazen bol. Niemand weet hoe de toekomst eruit gaat zien.
Ik snap heus dat niemand de toekomst kan voorspellen, ook de makers van Tegenlicht niet. Maar met de titel en insteek van deze uitzending suggereren ze het wel een beetje, vind je ook niet? En zelfs als je de toekomst niet kunt voorspellen, dan kun je best wat bestaande trendlijnen doortrekken* en filosoferen over hoe de maatschappij er over X jaar uitziet, die trends in acht nemende. En misschien waren mijn verwachtingen gewoon niet goed, maar ik had verwacht/gehoopt dat ze meer op een paar technologieën zoals ik hieronder noem in waren gegaan, en de effecten daarvan op industrieën en huishoudens die we kunnen verwachten.

Nu vond ik het nog meer "gewauwel in de ruimte" (vooral van die Chinese dame) dan het had kunnen zijn. Daar haalde ik niet veel uit wat we voorbij De Groene Horizon kunnen verwachten.

Maar omdat ik ook wel snap dat verschillende mensen verschillende dingen uit zo'n uitzending kunnen halen, vraag ik hier wat anderen er van dachten. Er is geen fout antwoord :)

* Voorbeelden: voortzetting toename percentage elektrisch transport, voortzetting prijsdaling opwek- en opslagtechnieken duurzame energie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een vraagje:

Zijn er ook energiemeters voor 220V die ook aardig nauwkeurig verbruiken meten tussen de 1 en 10W?
De kast ligt aardig vol met meters die óf niet meer werken, óf pas boven de 20W een redelijke meting kunnen doen.
Van armoede ben ik maar gaan meten met een multimeter om de spanning en stroomsterkte te meten en daaruit het opgenomen vermogen te berekenen (RMS meter dus die cos phi is geen probleem meer),
Mijn laatste aanschaf was een vermogensmeter die ook vermogens rond de 1-5W prima kon meten. Het was een Australisch product. Gelijk 3 besteld. Bij ontvangst was het een Europese uitvoering ervan die....uiteraard dezelfde tekortkomingen had als de meters die ik al in de kast had liggen.

Edit: Ik heb die nodig om al mijn netvoedingen eens aan de tand te voelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-09-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Schinnen-groen schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:58:
Een vraagje:

Zijn er ook energiemeters voor 220V die ook aardig nauwkeurig verbruiken meten tussen de 1 en 10W?
De kast ligt aardig vol met meters die óf niet meer werken, óf pas boven de 20W een redelijke meting kunnen doen.
Van armoede ben ik maar gaan meten met een multimeter om de spanning en stroomsterkte te meten en daaruit het opgenomen vermogen te berekenen (RMS meter dus die cos phi is geen probleem meer),
Mijn laatste aanschaf was een vermogensmeter die ook vermogens rond de 1-5W prima kon meten. Het was een Australisch product. Gelijk 3 besteld. Bij ontvangst was het een Europese uitvoering ervan die....uiteraard dezelfde tekortkomingen had als de meters die ik al in de kast had liggen.

Edit: Ik heb die nodig om al mijn netvoedingen eens aan de tand te voelen.
Ik heb een vrij simpel ding (https://www.bol.com/nl/p/...enaarde/9200000057588577/, ook elders te krijgen) en hij detecteerde prima dat mijn printer 'uit' continu 5 watt verbruikt. Nauwkeurigheid volgens fabrieksopgave 1 W.

Twee jaar de stekker uit de printer als hij niet gebruikt wordt en hij verdient zichzelf terug :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Vincm schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:16:
Twee jaar de stekker uit de printer als hij niet gebruikt wordt en hij verdient zichzelf terug :D
Mensen die hun energiebesparingen optimaliseren op terugverdientijd adviseer ik altijd een paar van deze te kopen:

Afbeeldingslocatie: https://www.easywebshop.com/shops/webstudio/255392-1.jpg

Afhankelijk van wat je er op aansluit, en hoe trouw je hem gebruikt, zijn die in sommige gevallen al binnen enkele maanden terug te verdienen. En het is ook niet zo'n grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:23:
[...]

Mensen die hun energiebesparingen optimaliseren op terugverdientijd adviseer ik altijd een paar van deze te kopen:

[Afbeelding]

Afhankelijk van wat je er op aansluit, en hoe trouw je hem gebruikt, zijn die in sommige gevallen al binnen enkele maanden terug te verdienen. En het is ook niet zo'n grote investering.
En ze kosten ook nog eens geen ruk. Ik heb er altijd een paar in de la liggen. Zeg maar als verjaardagscadeau 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vincm schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:16:
[...]

Ik heb een vrij simpel ding (https://www.bol.com/nl/p/...enaarde/9200000057588577/, ook elders te krijgen) en hij detecteerde prima dat mijn printer 'uit' continu 5 watt verbruikt. Nauwkeurigheid volgens fabrieksopgave 1 W.

Bedankt voor je meedenken.
Gepokt en gemazeld door al die energiemeter-ellende ga ik dan meteen op zoek naar verdere info over dit product. De Nederlandse uitvoering, dus met randaarde lipjes en geen aardpen, mag in een aantal landen niet worden verkocht. Verder vind ik bij deze uitvoering (via Velleman specs) dat de gegevens alleen gelden voor ohmse belasting. Iets wat nagenoeg nooit voorkomt bij 220 V apparatuur.

Toch maar weer de universeelmeter hanteren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb deze van Ali, werkt leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Schinnen-groen
Volgens mij is deze hier op tweakers jaren geleden als goed beoordeeld,
https://www.conrad.nl/p/b...lbaar-stroomtarief-103696

En hier de beoordeling,
https://tweakers.net/prod...rennenstuhl-pm-231-e.html

En hier voor €9,89, als je er 3 besteld dan verzending gratis.
https://www.amazon.de/dp/...e=df0&language=nl_NL&th=1

[ Voor 49% gewijzigd door klump4u op 24-09-2018 19:18 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nu eens over koeien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

JeroenH schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:23:

Ik vond het wel tekenend dat die Nederlandse architect in China aan de gang gaat daar dat soort gebouwen te bouwen. Vandaag in Nederland op een zeer recent gebouwd huis panelen geplaatst, er lagen al panelen maar doe lagen op het Noorden (achterkant), dat vond de architect namelijk mooier, alhoewel ze op de voorkant lagen volgens de EPC berekening.
Ook waren dei huizen zo achterlijk geconstrueerd dat er bijna geen panelen op pasten, veel haaks op elkaar staande schuine daken, dus afwisselend een O-W schuin dak et een N-Z schuin dak.
Dat geeft heel veel loze stukken en schaduw op. Het zou goed zijn als daar een regelgeving op kwam, net als dat er bij nieuwbouw / verbouw een loze leiding / leidingen naar de technische ruimte boven worden getrokken met als doel een omvormer kabel makkelijk te kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Deze man is nog dommer en nog kortzichter dan Richard de Mos. Zullen we het gewoon maar niet meer over hem hebben? Een beetje zoals die foute oom die je zusje in d’r billen kneep toen ‘ie nog op verjaardagen mocht komen? Doodzwijgen en hopen dat ‘ie nooit iets van enige consequentie zal doen?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

burne schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:57:
[...]

Deze man is nog dommer en nog kortzichter dan Richard de Mos. Zullen we het gewoon maar niet meer over hem hebben? Een beetje zoals die foute oom die je zusje in d’r billen kneep toen ‘ie nog op verjaardagen mocht komen? Doodzwijgen en hopen dat ‘ie nooit iets van enige consequentie zal doen?
Hele item gaat toch nergens over?
Baudet roept wat zonder onderbouwing en Klaver zegt dat in Sesamstraat meer waarheid zit zonder verder onderbouwing. Hoe moet je nu als kijker weten wat waar is?

Enige wat je dan denkt is dat als Baudet nu wel gelijk mocht hebben dat me erg veel geld gaat kosten.
Dat het (waarschijnlijk) nog veel meer geld gaat kosten als we niks doen wordt niet benoemd.

Inhoudsloze pratende hoofden dus op tv.
YouTube: Talking Heads - Road to Nowhere (Official Video)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:15
Je hoeft niet eens meteen vegetariër te worden, maar beginnen met minder vlees is ook al een start.
Je hebt niet dagelijks vlees nodig namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Andre1973 schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:18:
Ik vond het wel tekenend dat die Nederlandse architect
Hij is Deens, maar heeft twee jaar in Nederland gewerkt dus het accent was verwarrend ;-)
in China aan de gang gaat daar dat soort gebouwen te bouwen.
In China is het voor de overheid iets makkelijker om zaken aan de maatschappij op te leggen. Dat is in dit geval een voordeel, maar het heeft ook zeker nadelen...
Vandaag in Nederland op een zeer recent gebouwd huis panelen geplaatst, er lagen al panelen maar doe lagen op het Noorden (achterkant), dat vond de architect namelijk mooier, alhoewel ze op de voorkant lagen volgens de EPC berekening.
Ook waren dei huizen zo achterlijk geconstrueerd dat er bijna geen panelen op pasten, veel haaks op elkaar staande schuine daken, dus afwisselend een O-W schuin dak et een N-Z schuin dak.
Dat geeft heel veel loze stukken en schaduw op. Het zou goed zijn als daar een regelgeving op kwam, net als dat er bij nieuwbouw / verbouw een loze leiding / leidingen naar de technische ruimte boven worden getrokken met als doel een omvormer kabel makkelijk te kunnen trekken.
Yep. Duurzame technieken, al was het maar een voorbereiding erop, hebben bij nieuwbouw nog te weinig aandacht. In mijn wijk ook een aantal woningen met één schuin lopend dakvlak (geen puntdak). De straat loopt in een bocht, en daardoor hebben een aantal van deze woningen één dakvlak op het noorden 8)7 Die zijn dus praktisch gezien ongeschikt gemaakt voor een efficiënte toepassing van zonneenergie. Dom!

En dan is er nog de EPC. Hoe vaak zie je niet nieuwbouwwoningen met met maar vier, of twee of zelfs één zonnepaneel. Dan voldoet de woning voor weinig geld nét aan de EPC-norm en is het klaar. Op twitter zag ik hiervoor de term "schaampanelen" langskomen.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 25-09-2018 12:32 . Reden: zin kloppend gemaakt ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zuinig omgaan met apparatuur zodat die lang inzetbaar is en weinig reparatiekosten genereert is ook duurzaam.
Wij hebben 2 honden en die haren als de...beesten. Regelmatig gaan hun schapenvachtjes (kunstvacht) in de wasmachine met ook nog een aantal hondendekens die boven liggen. voordat je die in de wasmachine stopt is het dringend aan te bevelen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk haren er dan al uit verwijderd zijn. Met kloppen lukt dit vaak niet goed en dat levert weer problemen op met het filter en afvoer van de machine.
Sinds een paar maanden gebruik ik hiervoor de WP droger. Die gaat op stand "koud", voor ca. 30 minuten en elke 10 minuten maak je het filter schoon. Je zult versteld staan hoeveel haren er dan nog vandaan komen (na het vooraf uitkloppen).
De extra energie die je droger verbruikt trek ik gewoon uit de zon. ;)
Het resultaat is een mooi schoon filter in de wasmachine en een waterpomp die veel minder moet draaien en dus langer meegaat. En geen geklooi meer met het in- en uitbouwen van de wasmachine. Die zit namelijk in de keuken ingebouwd (filter is moeilijk bereikbaar).
Wat luchtjes betreft in de droger? Geen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mijn zonneboiler staat te koop:
Zonneboiler Nefit 2-110, platdakopstelling

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Possible schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:29:
En een leuke discussie over duurzaamheid:
Dat is helemaal geen discussie.
Die klaver gaat meteen over op een ander onderwerp en trekt alles weer in het belachelijke, om vooral maar niet op de echte inhoud te hoeven ingaan.
Dat is pas walgelijk.

En wat nu als Baudet wel gelijk heeft?
In de politiek gaat het om geld graaien en een manier verzinnen om dat te realiseren.

Nog een aardig filmpje:
YouTube: Klimaatverandering? 'Praat nou niet die leugens van politici na&...

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:04:
[...]

Dat is helemaal geen discussie.
Die klaver gaat meteen over op een ander onderwerp en trekt alles weer in het belachelijke, om vooral maar niet op de echte inhoud te hoeven ingaan.
Dat is pas walgelijk.
Nee Baudet onderbouwd zijn verhaal lekker :+

Maar goed, die wordt oa betaald door Rusland en die willen graag olie en gas aan ons blijven verkopen :o

[ Voor 12% gewijzigd door hjs op 28-09-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Wegen worden op kosten van de overheid gebouwd ...... Dus dat is subsidie op auto's toch? Burger betaald >> Motorrijtuigenbelasting ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
hjs schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:21:

Maar goed, die wordt oa betaald door Rusland en die willen graag olie en gas aan ons blijven verkopen :o
Betaald door Rusland? Lever daar eens bewijs voor !

Russisch gas afnemen? Wat is daar mis mee?

Stroom voor warmtepompen moet ook ergens vandaan komen.
40% van de NL elektriciteit komt nu al uit gascentrales.
Wanneer we (als burger) straks geen gas meer mogen gebruiken zal meer gas verstookt moeten worden om aan de elektro vraag te kunnen voldoen.
En kom niet met leugens dat we meer windmolens moeten plaatsen.

Dus?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
hjs schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:21:
[...]

Nee Baudet onderbouwd zijn verhaal lekker :+

nep posting. bron?

een beter idee is dat je wat minder naar de NPO indoctrinatie machine kijkt. 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:04:
[...]
Stroom voor warmtepompen moet ook ergens vandaan komen.
40% van de NL elektriciteit komt nu al uit gascentrales.
Wanneer we (als burger) straks geen gas meer mogen gebruiken zal meer gas verstookt moeten worden om aan de elektro vraag te kunnen voldoen.
En kom niet met leugens dat we meer windmolens moeten plaatsen.
je hebt gelijk .... ik denk niet dat we meer windmolens moeten plaatsen .... We moeten verschrikkelijk veel windmolens moeten gaan plaatsen. En ook verschrikkelijk veel Zonnepanelen, Systemen moeten gaan bedenken voor opslag. En we moeten af van het "wat zonde van het open veld" principe, dat is straks gewoon open water. Ook het excuus van "we moeten eerst" (alle bedrijfs daken vol voordat we landbouwgrond gebruiken, enz.) is niet relevant, we moeten alles, en windmolens en zonnepanelen en isoleren en Warmtepompen (gas voor Elektriciteit opwekking voor een WP geeft een hoger rendement) en Isoleren en elektrisch rijden en minder vliegen(duurder) en minder vlees eten(ook duurder) en minder melk drinken(melk is voor babies) en minder eieren eten.

Als de modellen uitwijzen dat we mogelijk niet 1m maar 3m zeespiegel stijging kunnen verwachten in 2100 (maak ik niet meer mee) staat grofweg 1/3 van Nederland onderwater. Daar kunnen we geen dijken voor bouwen, ik heb reeds gemerkt wat een 60cm dijkverhoging voor gevolgen heeft en dat was alleen achterstallig onderhoud.

En dit is geen fake news zoals een aantal narcistische leiden ons willen laten geloven, gewoon hard werk van wetenschappers ligt hieraan ten grondslag. Geen populistisch gebral van mannetjes die zich zelf graag horen praten en alles bereid zijn te doen om maar bekend te zijn en aandacht te krijgen.
Het is erg makkelijk om deze figuren te geloven: "Gelukkig er is niks aan de hand ik hoef niks te doen, ik kan gewoon mijn simpele leventje uitleven, de rest zoekt het maar uit".

Jammer genoeg zullen de mensen die het wel serieus nemen de kar trekken en hopelijk het tij keren, ook voor diegene die hun kop in het zand steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:49:
We moeten verschrikkelijk veel windmolens moeten gaan plaatsen. En ook verschrikkelijk veel Zonnepanelen, Systemen moeten gaan bedenken voor opslag.
Op vele dagen is het al zo dat je bij elke molen die er nu staat er 196 moet bij plaatsen om iedereen van stroom te voorzien. Lijkt me verre van realistisch.

Je schrijft dat melk voor babys is.........
Minder jong op aarde zetten bezuinigt veel sneller met veel meer effect.

Voor het geval je denkt/vindt dat ik mijn kop in het zand steek:
Ik heb min (niet nul) op de elek meter aan het eind van het jaar en ben ook gasloos.
Zonnepanelen helemaal zelf betaald zonder subsidie al 7 jaar geleden.
Moet dus nog 7 jaar kunnen salderen voordat de aanschaf is terugverdiend.

Opslag verzinnen is heel belangrijk en dan niet in tesla-accu's die na 8 jaar chemisch afval zijn, die zijn niet te recyclen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
@WoudseHoeve even puur een reactie op je opmerkingen over alles volleggen met panelen en systemen voor opslag zoeken.

Al die panelen (en windmolens ook) zijn apparaten die dan enorm verspreid liggen over grote oppervlaktes, waar dan ook kabels moeten komen. Al deze apparaten hebben op den duur onderhoud en vervanging nodig. Dat onderhouden en vervangen op zoveel verspreide locaties zal veel energie vereisen, in tegenstelling tot wanneer je enkele grote energiecentrales hebt die op een veel compacter gebied een veelvoud van de energie opwekken.

Op al die met zonnepanelen bedekte open velden en landbouwgrond valt dan veel minder daglicht en zonlicht. Dus gewassen en grassen zullen minder CO2 consumeren en minder groeien (sequestreren).

Ik ben benieuwd hoeveel de bovenstaande zaken zullen afdoen aan de beoogde duurzaamheid en CO2-doelen. Weet iemand of zoiets wel is doorgerekend?

Daarnaast lijkt totaal volleggen/plaatsen en pas daarna opslagsystemen zoeken mij de verkeerde volgorde. Zolang er geen goede langdurige (en duurzame en niet te dure) opslagmethoden voor ons beschikbaar zijn, moeten we daarin niet te ver gaan.

Persoonlijk denk ik dat wij als land de manier en prioriteit en kosten/investeringen van verduurzamen van zowel woningen als industrie verkeerd aanpakken. Zeker als eea straks in een wet wordt vastgelegd, wat dan opgevolgd moet worden, zonder alle consequenties te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:16:
@WoudseHoeve even puur een reactie op je opmerkingen over alles volleggen met panelen en systemen voor opslag zoeken.

Al die panelen (en windmolens ook) zijn apparaten die dan enorm verspreid liggen over grote oppervlaktes, waar dan ook kabels moeten komen. Al deze apparaten hebben op den duur onderhoud en vervanging nodig. Dat onderhouden en vervangen op zoveel verspreide locaties zal veel energie vereisen, in tegenstelling tot wanneer je enkele grote energiecentrales hebt die op een veel compacter gebied een veelvoud van de energie opwekken.

Op al die met zonnepanelen bedekte open velden en landbouwgrond valt dan veel minder daglicht en zonlicht. Dus gewassen en grassen zullen minder CO2 consumeren en minder groeien (sequestreren).

Ik ben benieuwd hoeveel de bovenstaande zaken zullen afdoen aan de beoogde duurzaamheid en CO2-doelen. Weet iemand of zoiets wel is doorgerekend?

Daarnaast lijkt totaal volleggen/plaatsen en pas daarna opslagsystemen zoeken mij de verkeerde volgorde. Zolang er geen goede langdurige (en duurzame en niet te dure) opslagmethoden voor ons beschikbaar zijn, moeten we daarin niet te ver gaan.

Persoonlijk denk ik dat wij als land de manier en prioriteit en kosten/investeringen van verduurzamen van zowel woningen als industrie verkeerd aanpakken. Zeker als eea straks in een wet wordt vastgelegd, wat dan opgevolgd moet worden, zonder alle consequenties te weten.
1 centrale opwekker is niet echt redundant t.o.v. gespreidde oplossingen (wind/zon)
en gezien de groei van groen rondom PV-parken (in Duitsland), wordt er weinig van je stelling heel gelaten. Je hebt ook nog namelijk met o.a. diffuus licht te maken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
@NielsTn diffuus licht == minder licht. Dat is geen stelling. Het gras onder mijn boompjes groeit minder dan het gras eromheen. En ik vermoed dat het groen rondom/tussen panelen kort gehouden zal worden (=onderhoud) en mogelijk zelfs hier en daar chemisch bestreden wordt.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ageer niet tegen panelen of andere duurzame oplossingen, maar stel wel vragen. Ik ben zelfs erg aktief met zelf van alles besparen/tunen en ook anderen hierin te adviseren. Maar ik vind dat te vaak een te simplistisch beeld wordt geschetst en dat teveel voor zoete koek wordt aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:46:
@NielsTn diffuus licht == minder licht. Dat is geen stelling. Het gras onder mijn boompjes groeit minder dan het gras eromheen. En ik vermoed dat het groen rondom/tussen panelen kort gehouden zal worden (=onderhoud) en mogelijk zelfs hier en daar chemisch bestreden wordt.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ageer niet tegen panelen of andere duurzame oplossingen, maar stel wel vragen. Ik ben zelfs erg aktief met zelf van alles besparen/tunen en ook anderen hierin te adviseren. Maar ik vind dat te vaak een te simplistisch beeld wordt geschetst en dat teveel voor zoete koek wordt aangenomen.
ik zou zeggen laat regelgeving zoals beschermd stadsgezicht maar eens wijken, en eerst starten met dak/daken vol leggen (met in oog houdend de maximale dakbelasting (ook rekening houdend met massa sneeuw dat nog wel eens voor wil komen)) en inzet op windmolens (op land en/of zee).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:16:

Al die panelen (en windmolens ook) zijn apparaten die dan enorm verspreid liggen over grote oppervlaktes, waar dan ook kabels moeten komen.
De meeste van die kabels liggen er al, sommige moeten wat zwaarder worden.
Al deze apparaten hebben op den duur onderhoud en vervanging nodig. Dat onderhouden en vervangen op zoveel verspreide locaties zal veel energie vereisen,
De onderhoudskosten zijn tot achter de komma bekend, anders zouden die grote bedrijven en investeerders ze niet bouwen, ze zijn slimmer als wij. Zonnepanelen hebben zeker weinig onderhoud nodig, Warmte pompen ook, zeker vergeleken met GAS CV-ketels.
in tegenstelling tot wanneer je enkele grote energiecentrales hebt die op een veel compacter gebied een veelvoud van de energie opwekken.
Ik heb veel onderhoud/inspecties gedaan in nucleaire centrales, ze nemen erg veel ruimte in beslag zeker als er weer eentje stuk gaat. Onderhoud is en blijft een probleem bij zeer grote installaties, alles is zwaar, dik en complex, wordt erg heet, vies enz. Wat dacht je van al de aanvoer van kolen, de gas winning, transport, afvoer van afval wat er weer uitkomt en dan heb ik het nog niet over de CO2. Daarnaast is de opwek van decentrale zon en wind zeer nauwkeurig te voorspellen, veel beter als het verbruik .... De redundantie is natuurlijk ook veel hoger. Als er 1 particulier zonnepanelen systeem plotseling afschakelt merk je niet, maar als 1 dikke centrale er plotseling uit gaat kan het hele net omvallen.

Denk je nu echt dat daar niet is over nagedacht ?? Dat is al duizenden keren door gerekend, met inacht neming van de gehele keten (winning grondstoffen tot aan afvoer en recyclen na het slopen) de Energie balans wordt bij de meeste producten positief na 1/2 tot 2 jaar. Steeds meer zonnepanelen en windmolens worden ook met duurzame stroom gemaakt, dus het wordt alleen maar beter (positieve spiraal)
De eerste 10 jaar hebben we nog niet echt grootschalige opslag nodig. Zo groot wordt de opwek nu niet zo snel. Zeker als je over de grenzen kijkt (de wereld is groter als alleen Nederland) zijn er legio mogelijkheden, de ontwikkeling daarin gaat heel snel.
Wat pakken wij verkeerd aan? We moeten gewoon naar volledige duurzame opwek van onze energie, welke we vervolgens zo efficiënt mogelijk benutten. Je moet de ontwikkelingen op het energie gebied niet onderschatten, het is een grote groeimarkt en daar houden bedrijven/universiteiten van, dus die ontwikkelen daar erg hard in, beetje gesteund door overheden en vermogende mensen met visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:46:
Het onderhoud van een zonnepanelen veld is erg simpel .... schapen.
Dan nog 1x per jaar erdoor met een (bos)maaier, de natuur die daar ontstaat is geweldig! Beter als 5x per jaar alles afmaaien door een boer.
Je kan nog besluiten 1x per jaar de panelen te wassen maar ik heb geen verschil kunnen waarnemen dus dat zal waarschijnlijk niet snel gebeuren.
Als je anderen adviseert nog maar geen zonnepanelen te nemen om dat de opslag nog deels ontbreekt, lijkt dat wel zo. Als je adviseert moet wel zeker zijn dat je de juiste informatie als uitgangspunt hebt.
Het is nu eenmaal niet dat we de tijd hebben om eerst het een en dan het ander te doen, wel moeten gewoon op alle fronten vol gas gaan. Daar zullen best wel fout beslissingen bij zitten ( grootschalige biomassa uit canada bv) maar dat geeft niet, daar leren we van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:09:
[...]
Steeds meer zonnepanelen en windmolens worden ook met duurzame stroom gemaakt, dus het wordt alleen maar beter (positieve spiraal)
Gelukkig worden "onze" zonnepanelen en windmolens inderdaad niet hier maar in China gemaakt.
(de wereld is groter als alleen Nederland)
Wat bedoel je daarmee?
dat we hier geen opslag hoeven te realiseren omdat wanneer het hier 's nachts niet waait, we gewoon 15 GW uit Duitsland gaan importeren?
Als je anderen adviseert nog maar geen zonnepanelen te nemen om dat de opslag nog deels ontbreekt,
Ik adviseer anderen om geen zonnepanelen te plaatsen omdat je de investering niet terugkrijgt door het gegraai van de vvd.

Lijkt me dat daar eerst eens wat aan gedaan moet worden.
Mensen willen best investeren als ze er maar niet slechter op worden.
Wiebes doet er alles aan om dat slechter worden te realiseren.

[ Voor 27% gewijzigd door Vuiltje op 28-09-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:52:
[...]
Gelukkig worden "onze" zonnepanelen en windmolens inderdaad niet hier maar in China gemaakt.
In china worden meer zonnepanelen en windmolens geplaatst als in Nederland. Dus dat komt mooi uit.
[...]

Wat bedoel je daarmee?
dat we hier geen opslag hoeven te realiseren omdat wanneer het hier 's nachts niet waait, we gewoon 15 GW uit Duitsland gaan importeren?
Ik zeg dat je heel europe als 1 markt moet zien, niet alleen je achter tuin. Importeren geeft een verkeerd beeld. Er wordt gewoon energie uitgewisseld, soms heeft Duitsland wat over, Soms Frankrijk met zijn nukes, en soms kan Noorwegen bijspringen. We zijn voorlopig nog niet van gas centrales af, zolang er niet voldoende duurzame opwek en opslag is. Voorlopig kunnen ze bijschakelen als het nodig is en de duurzame opwek mogelijk maken.
[...]
Ik adviseer anderen om geen zonnepanelen te plaatsen omdat je de investering niet terugkrijgt door het gegraai van de vvd.
Dan vraag ik me af of je hebt leren rekenen. op een achterkant van een bierviltje kan ik uitrekeken dat het rendabel is, binnen 6 tot 7 jaar terug verdient, ook als het salderings model wijzigd. Sterker nog dan wordt het alleen maar beter omdat je nu niet meer gebonden bent aan je eigen verbruik, meer mag ook zonder dat je dan een fooitje krijgt.
Ik heb ze in de dure tijd gekocht (2012) en heb ze volgend jaar terug verdiend (zonder BTW terug gave), daarna is het alleen maar winst voor mij en voor het klimaat.
Jammer genoeg niet voor de mensen die jij verkeerd adviseerd dat het niet uit kan.
Lijkt me dat daar eerst eens wat aan gedaan moet worden.
Mensen willen best investeren als ze er maar niet slechter op worden.
Wiebes doet er alles aan om dat slechter worden te realiseren.
Daar is tie weer het "daar eerst eens wat" excuus truus. Sorry hoor maar dat kan echt niet meer. Dat is gewoon een zielig verhaal. Altijd die achterdocht, die wordt de mensen aangepraat door populistische figuren zonder enig bewijs behalve uit het verband gerukte verhaaltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]WoudseHoeve in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Dan vraag ik me af of je hebt leren rekenen. op een achterkant van een bierviltje kan ik uitrekeken dat het rendabel is, binnen 6 tot 7 jaar terug verdient,
Heel apart dat je dat vindt.
Je verkoopt overdag je zonnestroom voor 5 cent en koopt het 's nachts terug voor 21 cent.
Zeker in de zomer heb je veel te veel en zeker in de winter heb je veel te weinig.

Nu kan je nog normaal koop tegen verkoop wegstrepen en neem je dus geen stroom af over een heel jaar.
Dan bespaar je dus laten we zeggen 2000kWh. a 21 cent is een besparing van 420 per jaar.
Installatie koste 7000: terugverdientijd is 16 jaar.

Stel bij geen salderen:
dat je een kwart meteen gebruikt, houd je 1500 over waar je 5 cent voor krijgt en moet terugkopen voor 21 cent.
Dan kost je dat 240
Zonder panelen was dat 420 geweest:"winst":180 per jaar

aankoop7000, terug180 geeft terugverdientijd 39 jaar
En dat is wel de schuld van wiebes ook al vindt jij van niet.
Wijzig dat afschaffen van het salderen en velen zullen wel kiezen voor panelen.

Lijkt me geen examen vraagstuk "rekenen".

vertel het maar waar ik de fout in ga.

Ingaan op je andere punten lijkt me zinloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Vuiltje op 28-09-2018 18:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1809/472718/2hciq0bD.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 28-09-2018 18:58 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:45:
[...]

Dan bespaar je dus laten we zeggen 2000kWh.
Installatie koste 7000
Dat is wel je grootste fout denk ik. Heb je ooit al eens een offerte voor zonnepanelen gezien?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
@WoudseHoeve , Je noemt diverse valide (en hoopvolle) punten. Ik quote slechts enkele punten om even op te reageren.
De meeste van die kabels liggen er al, sommige moeten wat zwaarder worden.
Ik doelde eigenlijk op de bekabeling, constructies en natuurlijk ook inverters die in al die weilanden en akkers aangelegd zullen moeten worden. Het zijn niet alleen de panelen zelf zeg maar.
De onderhoudskosten zijn tot achter de komma bekend, anders zouden die grote bedrijven en investeerders ze niet bouwen, ze zijn slimmer als wij. Zonnepanelen hebben zeker weinig onderhoud nodig, Warmte pompen ook, zeker vergeleken met GAS CV-ketels.
Als je toch gesponsord wordt door eventuele subsidies, hogere gegarandeerde tarieven krijgt (weet niet of dit voor NL zonneparken aan de orde is) en je opwek gegarandeerd afgenomen wordt, dan kun je ook wel wat lakser met die berekeningen (en je marketingverhaal erover) omgaan. Hoeft niet altijd zo te zijn, maar uit andere landen is dat bijv. wel gebeurd.
De eerste 10 jaar hebben we nog niet echt grootschalige opslag nodig. Zo groot wordt de opwek nu niet zo snel. Zeker als je over de grenzen kijkt (de wereld is groter als alleen Nederland) zijn er legio mogelijkheden, de ontwikkeling daarin gaat heel snel.
Als er steeds massaler op warmtepompen en electrisch rijden wordt overgegaan, terwijl veel industrie ook electrificeert, dan zou die behoefte aan opslag toch snel kunnen stijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

..en daarnaast turf ik alle taal- spel- en steilfauten. Het is tenslotte vrijdagavond. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:45:
[...]
Heel apart dat je dat vindt.
Je verkoopt overdag je zonnestroom voor 5 cent en koopt het 's nachts terug voor 21 cent.
Zeker in de zomer heb je veel te veel en zeker in de winter heb je veel te weinig.

Nu kan je nog normaal koop tegen verkoop wegstrepen en neem je dus geen stroom af over een heel jaar.
Dan bespaar je dus laten we zeggen 2000kWh. a 21 cent is een besparing van 420 per jaar.
Installatie koste 7000: terugverdientijd is 16 jaar.

Stel bij geen salderen:
dat je een kwart meteen gebruikt, houd je 1500 over waar je 5 cent voor krijgt en moet terugkopen voor 21 cent.
Dan kost je dat 240
Zonder panelen was dat 420 geweest:"winst":180 per jaar

aankoop7000, terug180 geeft terugverdientijd 39 jaar
En dat is wel de schuld van wiebes ook al vindt jij van niet.
Wijzig dat afschaffen van het salderen en velen zullen wel kiezen voor panelen.

Lijkt me geen examen vraagstuk "rekenen".

Pffft Moet ik dit echt uit leggen ? geen enkele regel in je berekenin gklopt.

Een installatie die 2000kWh opwekt kost geen 7000 euro meer echt niet meer als 2500 inclusief BTW en geinstalleerd.
Vervolgens kost een KWh laag tarief de consument slechts 0.18 cent, hoog tarief 0.19 Als jij meer betaald is dat niet handig.
Dus je TvT is ..... 2500 / (2000x0.19) = 6 1/2 jaar. zo dat was lasitig. met Salderen.
De "nieuwe" regeling wordt een feed in tarief ( dus wat je betaald krijgt voor de stroom die je volgens je digitale meter hebt geleverd aan het net) een bedrag zodat de TvT nog steeds 6 tot 7 jaar is. Waarschijnlijk houden ze dan wel rekening met een deel eigenverbruik dusnogsteeds tegen 0.19 cent. (2019=0.18)
Ingaan op je andere punten lijkt me zinloos.
Want ? Je begrijpt ze niet ?
Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:45:
@WoudseHoeve , Je noemt diverse valide (en hoopvolle) punten. Ik quote slechts enkele punten om even op te reageren.
De andere punten niet omdat je ze niet kan weerleggen?
[...]
Ik doelde eigenlijk op de bekabeling, constructies en natuurlijk ook inverters die in al die weilanden en akkers aangelegd zullen moeten worden. Het zijn niet alleen de panelen zelf zeg maar.
Die bekabeling is niet schokkend, dat zit binnen de kosten van de zonneveld installatie, die 0.75 cent per Wp als je een flink veld aanlegt. Waar natuurlijk wel kosten in zitten zijn de trafo's die van 400V 10kV maken met flinke vermogens.
[...]
Als je toch gesponsord wordt door eventuele subsidies, hogere gegarandeerde tarieven krijgt (weet niet of dit voor NL zonneparken aan de orde is) en je opwek gegarandeerd afgenomen wordt, dan kun je ook wel wat lakser met die berekeningen (en je marketingverhaal erover) omgaan. Hoeft niet altijd zo te zijn, maar uit andere landen is dat bijv. wel gebeurd.
Uhhh je weet niet wat SDE+ is ???? Je hebt eigenlijk geen idee waar je het over hebt. Je valt over details zonder het grote geheel te kennen, klinkt als een paar figuren waar deze dicussie mee starte,. alleen jammeren maar geen idee, en ook geen wens om meer te weten.
[...]
Als er steeds massaler op warmtepompen en electrisch rijden wordt overgegaan, terwijl veel industrie ook electrificeert, dan zou die behoefte aan opslag toch snel kunnen stijgen?
Die warmte pompen en de laad punten komen dicht bij de decentale opwek te staan, Nu zijn er maar een paar centrale opwekkers, de grote centrales, maar straks heelveel kleine die verspreid over tussen de gebruikers staan. De wissel werking opwek en opslag, als ook aan en af schakelen van bijzondere gebruiker (boilers, WP etc), met incidentele buffers dan gaat het als snel goed, met nog wat standby gas centrales of vermogen uit pumped storage zeker.
Ook de industrie zal worden aan of afgeschakelt, dat doen ze nl zelf gestuurd door de prijs, die best ver van te voren (24-48 uur) bekend zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
...
Wat pakken wij verkeerd aan?
...
Wat ik denk dat “wij” (als land) anders zouden kunnen doen:
- groot deel van de energieheffingen in een fonds stoppen.
- vanuit dit fonds starten de particulieren en industrie met het meeste verbruik danwel het meeste besparingspotentieel gericht efficienter te maken.
- dus bij industrie vernieuwingen doorvoeren die direct groot resultaat gaan hebben, welke de industrie vanwege te lange of ontbrekende terugverdientijd zelf niet zo gauw zouden nemen, of het geld niet voor hebben.
- en bij particulieren hetzelfde, met complete en vooral goed doordachte oplossingen voor m.n. oudere of monumentale gebouwen, daar waar het meeste potentieel zit, los van wat de particulier zelf te besteden heeft.
- bij eenieder die zichzelf aanmeldt of op enigerwijze hiervoor geidentificeerd wordt (bijv. op basis van buurtgegevens van electra- en gasverbruik).
- de afspraak per geval is dan dat het gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren als basis wordt genomen.
- de gerealiseerde besparingen t.o.v. dat gebruik vloeien terug naar het fonds (met toestemming voor een x aantal jaren automatisch te meten via slimme meter, evt. te corrigeren voor veranderende gezinssamenstelling of additionele maatregelen die wel zelf zijn betaald).
- deze “schuld” gaat mee naar nieuwe eigenaar bij verkoop woning of bedrijf.
- onvoorzien onderhoud/vervanging gedekt door het fonds.
- tijdelijke alternatieve woon/werkruimte tijdens verbouwing gedekt door het fonds.
- wanneer nodig (te slechte constructie voor goede verbouwing) herbouw en verhuizen naar nieuwe lokatie gedekt door het fonds.
- op deze wijze is er los van de tijdelijke verbouw-overlast geen drempel voor eigenaren, verhuurders, aandeelhouders etc. om niet mee te doen.

Okee ik heb misschien teveel fantasie, echter dit lijkt mij een soort aanpak waarmee veel sneller meters gemaakt kunnen worden.
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:17:
Het onderhoud van een zonnepanelen veld is erg simpel .... schapen.
Dan nog 1x per jaar erdoor met een (bos)maaier, de natuur die daar ontstaat is geweldig! Beter als 5x per jaar alles afmaaien door een boer.
Idd, als de constructies hoog genoeg staan, zijn schapen wel een goed idee.
Als je anderen adviseert nog maar geen zonnepanelen te nemen om dat de opslag nog deels ontbreekt, lijkt dat wel zo. Als je adviseert moet wel zeker zijn dat je de juiste informatie als uitgangspunt hebt.
Het is nu eenmaal niet dat we de tijd hebben om eerst het een en dan het ander te doen, wel moeten gewoon op alle fronten vol gas gaan. Daar zullen best wel fout beslissingen bij zitten ( grootschalige biomassa uit canada bv) maar dat geeft niet, daar leren we van.
Maar dat zeg ik helemaal niet en dat doe ik ook niet.

Ik help familie, vrienden, buren en collega’s om onbenutte besparingspotentielen te herkennen, om zo hun electra-, water- en gasverbruik te helpen reduceren.

De afgelopen weken heb ik bij iemand bereikt dat hij zo’n 5000kWh (!) elektriciteit per jaar gaat besparen. Hij was eigenlijk van plan zonnepanelen neer te leggen en was al in een gevorderd stadium van offertes. Okee in dit geval heb ik wel geadviseerd daar even mee te wachten, en eerst alles in kaart te brengen en te kijken waar aktie ondernomen kan worden. Dat is inmiddels al gebeurd. Detail: meer dan de helft van dit verbruik was tijdens de donkere uren, dus geen zonnepaneel zou dat gecompenseerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Remmit schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:45:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:15:
De andere punten niet omdat je ze niet kan weerleggen?
Hallo, ik schreef dat ik ze valide vond. Wat een vijandigheid zeg.

• Vuiltje
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:15:
[...]

Vervolgens kost een KWh laag tarief de consument slechts 0.18 cent, hoog tarief 0.19 Als jij meer betaald is dat niet handig.
Jij betaalt is niet met een d op het eind handigerd.

Ik krijg 0,11 per kWh

koopprijzen van nu:
powerpeers 0,22 en 0,22
qurrent 0,23 en 0,22
greenchoice 0,22 en 0,20
delta 0,23 en 0,21
pure energie 0,23 en 0,21

Mijn rekengetal van 0,21 was dus helemaal niet zo wereldvreemd als jij me wilt doen geloven.
De "nieuwe" regeling wordt een feed in tarief
Een mooie kreet maar geen cijfertje.
Van die regeling is alleen te vinden dat "ze" er naar streven dat je de eerste 7 jaar zoveel krijgt dat je de panelen terugverdient. Geen enkel getal.
Ik weet zeker dat het minder is dan de huidige regeling, de vvd geeft niets weg aan de burger.
Dus wil je laten zien waar jij jouw getal vandaan hebt?
[

Een installatie die 2000kWh opwekt kost geen 7000 euro meer echt niet meer als 2500 inclusief BTW en geinstalleerd.
O
Kost het tegenwoordig helemaal niets meer, vergeleken met 7 jaar terug?

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 29-09-2018 01:30 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 01:29:

O
Kost het tegenwoordig helemaal niets meer, vergeleken met 7 jaar terug?
Met €1,- a €1,10 per Wp heb je het wel liggen inderdaad. 7 jaar terug was het nog €3,- per Wp

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JeroenH
In 2006 betaalde ik nog (heel) ruim €5 per Wp voor mijn eerste setje van 555 Wp.

Volgens mij is er geen product in die periode zo in prijs gedaald als zonnepanelen.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.