De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.895 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
Honolulu schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:00:
je wilt de binnenste laag zoveel mogelijk dampdicht maken om te voorkomen dat het vocht door de isolatie trekt en vervolgens ergens halverwege afkoelt en dan condenseert.
Dat bereik je niet door binnen en buiten damp-open te houden, maar juist wel door binnen zoveel als mogelijk damp-dicht te maken.

ofwel: liever niet helemaal dampdicht dan helemaal niet dampdicht
Ok :) Waar het mij met name om ging is dat ik geen rot krijg op de plekken die ik niet dampdicht kan maken.

Wat ik mij wel afvraag waar moet het leefvocht nu heen? Ik neem aan dat het nu door het hout heen trekt naar buiten, wanneer ik ga isoleren dan verwacht ik dat die mogelijkheid met een dampscherm nagenoeg nul wordt.
BarryH schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:58:
[...]
ja kan ook isolatiematten op basis van hennep of vlas gebruiken, die kunnen zelf ook vocht bufferen en dit b.v. combineren met dampremmnde folie aan de binnenzijde.

Of dampopen isoleren.

Of met schapenwolmatten (wel wat duurder)
Ik had zelf dit nog gevonden:
http://www.isolatieheld.n...0-1-200x600x50mm-381.html
Metisse

Wat is jullie mening hier over?

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 27-09-2016 16:00 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Weet niet of het mag, maar heb een Plugwise Home Start setje in de V&A staan: V&A aangeboden: Plugwise Home Start

Erg leuk om je energieverbruik van apparaten in kaart te brengen :)
Zelf ben ik ermee uitgemeten, dus mogen iemand anders gaan verrijken met informatie.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:00
Forse toename energie uit windmolens in Nederland.
30% meer energie in 2015 tov 2014 en inmiddels 7,6 GWh goed voor ruim 6% van de opgewekte Nederlandse elektriciteit (vgl zonnepanelen ongeveer 1,1 GWh)

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ciente-windmolens-op-land

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 28-09-2016 09:27 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat zijn een aantal mooie grafiekjes. Ook goed om te zien dat de kleine turbines relatief weinig opleveren, iets wat de afgelopen jaren op Tweakers ook al was geconcludeerd.

Het wordt mij alleen nog niet duidelijk waar de 30% extra opbrengst vandaan komt. Het opgesteld vermogen is niet met 30% toegenomen. Hadden de nieuwe turbines dan een hoger aantal vollasturen (omdat ze groter/hoger zijn)?

Of waaide het gewoon meer? Ik kan de Windex voor 2015 nog niet vinden

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Skyaero schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:54:
[...]

Dat zijn een aantal mooie grafiekjes. Ook goed om te zien dat de kleine turbines relatief weinig opleveren, iets wat de afgelopen jaren op Tweakers ook al was geconcludeerd.

Het wordt mij alleen nog niet duidelijk waar de 30% extra opbrengst vandaan komt. Het opgesteld vermogen is niet met 30% toegenomen. Hadden de nieuwe turbines dan een hoger aantal vollasturen (omdat ze groter/hoger zijn)?

Of waaide het gewoon meer? Ik kan de Windex voor 2015 nog niet vinden
Wat ik met een half oor op de radio hoorde was dat het voornamelijk komt doordat de nieuwe molens groter en hoger zijn.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:00
Skyaero schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:54:
[...]
Op land is de toename van het vermogen zo'n 15% toegenomen van ruim 2,6 GW naar ruim 3GW
De 15% toename vermogen op land betreft vooral hoge molens die blijkbaar efficienter produceren dan kleiner molens en naar ik aanneem meer dan 15% toename van productiecapaciteit (bv 25%).
Bovendien op zee is het vermogen door een 3e windmolenpark met zo'n 50% toegenomen en de molens op zee hebben ook nog een veel hogere productie dan op land en hebben ondanks hun geringe aantal wel een naar verhouding een hogere invloed op de totale productie dan vermogentoenames op land.

Voorbeeld:
Land oud was 4GWh en neemt nu met 25% productie toe en wordt 5GWh
Zee was 1GWh en neemt nu met 50% toe en wordt 1,5 GWh
Totaale productie oud 5 GWh en totale productie nieuw 6,5 GWh (= +30%)

[ Voor 11% gewijzigd door TWyk op 28-09-2016 12:49 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Appie Heijn schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:59:
[...]

Ok :) Waar het mij met name om ging is dat ik geen rot krijg op de plekken die ik niet dampdicht kan maken.

Wat ik mij wel afvraag waar moet het leefvocht nu heen? Ik neem aan dat het nu door het hout heen trekt naar buiten, wanneer ik ga isoleren dan verwacht ik dat die mogelijkheid met een dampscherm nagenoeg nul wordt.

[...]

Ik had zelf dit nog gevonden:
http://www.isolatieheld.n...0-1-200x600x50mm-381.html
Metisse

Wat is jullie mening hier over?
Wat je wel kan proberen is, d.m.v. extra dwars latten tussen de gordingen, luchtdichte kamers creëren. Dus rondom de latten dicht kitten/purren en aan de voorzijde een luchtdichte folie. Dat is wellicht wat praktischer haalbaar dan één grote dampdichte folie plaatsen.

Alternatieven voor dampdichte folie zijn harde isolatieplaten met alu-folie + pur, of OSB3 platen (of Durelis) + afkitten/afkleven. Afhankelijk van je dakconstructie en bereikbaarheid moet je uitzoeken wat het makkelijkst is.

Beter isoleren betekent ventileren, dus als je alles netjes luchtdicht maakt betekent dat er ook actief geventileerd dient te worden.

Metisse is prima spul. Iets lagere lambda-waarde dan de reguliere isolatiematerialen en, voor zover ik mij herinner, ook iets wat aan de prijzige kant, maar verder niets mis mee.
Ander alternatief voor isolatie is houtvezelplaat, zoals van Pavatex. Deze zijn vochtregulerend en erg weinig gevoelig voor schimmel/rot.

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 28-09-2016 13:32 ]

[Specs]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En als dan alle "Old style" energie reuzen ook de windmolens niet in de vaanstand zetten als de kolencentrale op laagste deellast moet draaien omdat ze anders overproductie hebben......

Ollie heeft altijd tenenkrommende momenten als er weer 5 in de vaanstand staan terwijl "mijn" molens op dat moment gewoon draaien.

Kijk dat is in D wel goed geregeld, groen gaat voor op het net.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tsjah helaas zet je een windmolen makkelijker in vaanstand dan een kolencentrale helemaal uit, dit soort praktijken zijn nog de stuipen terwijl we overgaan naar een slimmer net.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Appie Heijn
Jack schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:10:
[...]

Wat je wel kan proberen is, d.m.v. extra dwars latten tussen de gordingen, luchtdichte kamers creëren. Dus rondom de latten dicht kitten/purren en aan de voorzijde een luchtdichte folie. Dat is wellicht wat praktischer haalbaar dan één grote dampdichte folie plaatsen.

Alternatieven voor dampdichte folie zijn harde isolatieplaten met alu-folie + pur, of OSB3 platen (of Durelis) + afkitten/afkleven. Afhankelijk van je dakconstructie en bereikbaarheid moet je uitzoeken wat het makkelijkst is.

Beter isoleren betekent ventileren, dus als je alles netjes luchtdicht maakt betekent dat er ook actief geventileerd dient te worden.

Metisse is prima spul. Iets lagere lambda-waarde dan de reguliere isolatiematerialen en, voor zover ik mij herinner, ook iets wat aan de prijzige kant, maar verder niets mis mee.
Ander alternatief voor isolatie is houtvezelplaat, zoals van Pavatex. Deze zijn vochtregulerend en erg weinig gevoelig voor schimmel/rot.
Hmm, ik denk dat ik maar voor zachte isolatie ga, of dat dan glaswol of metisse is moet ik nog even bekijken.

Beter isoleren op zolder, hoe doen we dat? tochtstand van het verotte velux raam? Voor de rest zijn er eigenlijk geen andere beschikbare optie's.

Glaswol circa 6,50 euro/m2, 160mm R-Waarde 4,00
Hennep Jute circa 15,85 euro/m2, 160mm R-Waarde 4 ,00
Melisse circa 15 euro/m2, 140mm R-Waarde 3,70, nadeel is wel dat dit enorm hoge brandbijdrage heeft.
Houtvezel circa 16,50 euro/m2, 140mm R-Waarde 3,68, nadeel is wel dat dit enorm hoge brandbijdrage heeft.

Verder ga ik nog even kijken naar Isovlas vezel isolatie
http://www.eco-logisch.nl...Brochure_bouwisolatie.pdf
Hier wordt compleet dampopen geïsoleerd wat mij wel aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zoals beloofd:

Afbeeldingslocatie: https://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/combiveggies_zpsikhybqfh.jpg

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Jack

Jack

MHz Matters

Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:00:
[...]

Hmm, ik denk dat ik maar voor zachte isolatie ga, of dat dan glaswol of metisse is moet ik nog even bekijken.

Beter isoleren op zolder, hoe doen we dat? tochtstand van het verotte velux raam? Voor de rest zijn er eigenlijk geen andere beschikbare optie's.

Melisse circa 15 euro/m2, 140mm R-Waarde 3,70, nadeel is wel dat dit enorm hoge brandbijdrage heeft.
Houtvezel circa 16,50 euro/m2, 140mm R-Waarde 3,68, nadeel is wel dat dit enorm hoge brandbijdrage heeft.

De hoeveelheid ventilatie ligt ook aan je gebruik van de zolder natuurlijk. Als je er nooit komt, dan zal het wel mee vallen allemaal. Als je de was daar hebt drogen wordt het een heel ander verhaal.
Voor gebruiksruimten wordt aangeraden eenmaal daags een half uur goed doorluchten. Wil je het goed aanpakken, dan leg je mechanische ventilatie aan.

Glaswol is inderdaad goedkoop en makkelijk te plaatsen en daarom veel gebruikt. Dat Isovlas ziet er ook goed uit, maar ook hier is een dampdichte laag nodig, zie plaatje op de laatste pagina van je pdf.
Voor zover ik weet worden tegenwoordig de dakconstructies wel vaker op deze dampopen manier gebouwd (niet de (prefab) EPS/hardschuim dakplaten).

[Specs]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:00:
[...]

Al op markplaats gekeken voor b-keus of 2e keus Pir platen?
Wel ff zagen op maat met een (inval) cirkelzaag met afzuiging. (gebruik zelf Festool daarvoor)

Dampopen klinkt me zo, als met een wollen trui op de fiets zitten in de winter....

Voor de ventilatie heb ik hier een ventilatie wtw aangelegd. (itho qualityflow)
Ik had eerst natuurlijke ventilatie. Maw waaide het hard, had ik veel te veel ventilatie, was het windstil, had ik geen ventilatie. :|

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2016 18:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Appie Heijn
Jack schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:52:
[...]

De hoeveelheid ventilatie ligt ook aan je gebruik van de zolder natuurlijk. Als je er nooit komt, dan zal het wel mee vallen allemaal. Als je de was daar hebt drogen wordt het een heel ander verhaal.
Voor gebruiksruimten wordt aangeraden eenmaal daags een half uur goed doorluchten. Wil je het goed aanpakken, dan leg je mechanische ventilatie aan.

Glaswol is inderdaad goedkoop en makkelijk te plaatsen en daarom veel gebruikt. Dat Isovlas ziet er ook goed uit, maar ook hier is een dampdichte laag nodig, zie plaatje op de laatste pagina van je pdf.
Voor zover ik weet worden tegenwoordig de dakconstructies wel vaker op deze dampopen manier gebouwd (niet de (prefab) EPS/hardschuim dakplaten).
Ja in principe onbewoond, alleen wat opslag kleding, verpakkingsdozen, babyspullen (afgesloten bakken).

Mechanische ventilatie is in principe nog wel een optie. Liefst heb ik dan wel wtw, omdat de badkamer en wasruimte er dan ook op komen, dit kost echter weer een hoop geld kost.
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:02:
[...]

Al op markplaats gekeken voor b-keus of 2e keus Pir platen?
Wel ff zagen op maat met een (inval) cirkelzaag met afzuiging. (gebruik zelf Festool daarvoor)

Dampopen klinkt me zo, als met een wollen trui op de fiets zitten in de winter....

Voor de ventilatie heb ik hier een ventilatie wtw aangelegd. (itho qualityflow)
Ik had eerst natuurlijke ventilatie. Maw waaide het hard, had ik veel te veel ventilatie, was het windstil, had ik geen ventilatie. :|
Heb idd al even wat rondgesneupt maar ben nog niet het juiste tegengekomen, wil perse wel boven de R-waarde 3,50 en het liefst 4,00

Die dampopen vergelijking met een wollen trui gaat niet op ;) dan heb je het over wind. In het vocht zit de eventuele uitdaging. Hoe groot die is weet ik niet.

Die qualityflow is een erg mooi systeem, wel kostbaar :X

• Jack

Jack

MHz Matters

Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:08:
[...]

Ja in principe onbewoond, alleen wat opslag kleding, verpakkingsdozen, babyspullen (afgesloten bakken).

Mechanische ventilatie is in principe nog wel een optie. Liefst heb ik dan wel wtw, omdat de badkamer en wasruimte er dan ook op komen, dit kost echter weer een hoop geld kost.
De MV apparatuur valt nog wel mee, zie bijv. hier. De aanleg zelf (bereikbaarheid/uurloon) maakt het vaak lastig en duur. Wellicht is het in jouw woning nog wel te doen of zelf te doen :)

[Specs]

• Appie Heijn
Jack schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:52:
[...]

Dat plaatje is voor gevelisolatie :) maar idd nu ik wat verder lees kom ik overal een dampscherm tegen
Jack schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:02:
[...]

De MV apparatuur valt nog wel mee, zie bijv. hier. De aanleg zelf (bereikbaarheid/uurloon) maakt het vaak lastig en duur. Wellicht is het in jouw woning nog wel te doen of zelf te doen :)
Klopt dat is idd niet heel duur, maar doelde eigenlijk op die qualityflow, die is wel prijzig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het moet niet gekker worden zit je op een site in AUS te kijken over off grid solar en opslag krijg je deze reclame

Steenkool Meuk

Blijkt het oude EON (Uniper tegenwoordig te zijn die een reclame offensief is begonnen voor kolen......)
Enfin als je ze lekker wilt laten betalen gebruik deze link (van googleadservices.com)
http://www.hetverhaalvansteenkool.nl/het-verhaal-van-steenkool

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:43
1934:

Afbeeldingslocatie: http://www.airships.net/wp-content/uploads/solar-landing-field1.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
Nieuwbouwwoning-update: offerte voor onze warmtepomp (verwarmen/koelen) is getekend, dus dat ei is gelegd. Vandaag wezen kijken voor een vloer voor de 1e en 2e verdieping, waarbij we twijfelen tussen click PVC of plak PVC. Click PVC klinkt aantrekkelijk omdat het goedkoper in montage is en er niet ge-egaliseerd hoeft te worden. Volgens de ene expert kan click PVC prima op vloerverwarming met de juiste ondervloer, de ander zegt dat het 'minder werkt' zonder aan te kunnen geven hoeveel minder (2 x zo slecht? 5 x zo slecht?).

Natuurlijk is er niet 1 goed antwoord op te geven, maar wie heeft er een educated guess of dit écht veel rendement gaat schelen? 1e en 2e verdieping zijn slaapkamers en een kantoortje, dus daar behoeft verwarming/koeling geen snelle reactie. Op de begane grond en in de badkamer nemen we tegels dus daar speelt dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Vincm schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 23:16:
Nieuwbouwwoning-update: offerte voor onze warmtepomp (verwarmen/koelen) is getekend, dus dat ei is gelegd. Vandaag wezen kijken voor een vloer voor de 1e en 2e verdieping, waarbij we twijfelen tussen click PVC of plak PVC. Click PVC klinkt aantrekkelijk omdat het goedkoper in montage is en er niet ge-egaliseerd hoeft te worden. Volgens de ene expert kan click PVC prima op vloerverwarming met de juiste ondervloer, de ander zegt dat het 'minder werkt' zonder aan te kunnen geven hoeveel minder (2 x zo slecht? 5 x zo slecht?).

Natuurlijk is er niet 1 goed antwoord op te geven, maar wie heeft er een educated guess of dit écht veel rendement gaat schelen? 1e en 2e verdieping zijn slaapkamers en een kantoortje, dus daar behoeft verwarming/koeling geen snelle reactie. Op de begane grond en in de badkamer nemen we tegels dus daar speelt dit probleem niet.
Kijk eens hier voor een idee van het warmteverlies (onderaan, tabel Correctiefactoren):
http://www.vloerverwarmin...20tabel%20buis%2016x2.pdf
Voor PVC heb je zelfs speciaal extra dunne ondervloeren van 1,5 of 2 mm, meen ik. Daarmee is de warmteweerstand minimaal, al moet je vloer dan wel vrij egaal zijn.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik lees net een artikel over het energie/klimaat akkoord.
Daarin hebben ze het ook weer over dat woningen van het gas af moeten.
Ik vind dat echt een raar idee.
Heb jaren in de tuinbouw automatisering gewerkt, daar staan WKK's die mijn jaarverbruik er in nog geen uur er doorheen jassen. Letterlijk.
Maar nee, dan moet ik maar elektrisch gaan koken, want goed voor de natuur.
(En ondertussen lees je hier dan ook een topic hoe lastig het is om van je gasaansluiting af te komen)

Maar die tuin, die mag wel lekker gas blijven gebruiken, wat overeenkomt met het verbruik van duizenden huishoudens.
Dan moeten ze daar net zo hard het gas weg willen hebben. Idem bij andere industrieen. Maar dat lukt ze niet, want dan krijgen ze boze brancheverenigingen en multinationals op hun dak, terwijl een paar boze consumenten toch geen zoden aan de dijk zetten. Nog losstaand van het feit dat ze voor een tuin nu al een dikke stroomvoorziening nodig hebben, laat staan als die WKK ook nog eens weg moet.
En hoe zouden ze de Hoogovens op moeten stoken?

Vind het leuk om bewust/groen bezig te zijn, maar op sommige dingen draven ze echt wel eens te ver door. Vooral als je de wereld rond gaat en ziet hoe ze in andere landen niets qua afval scheiden, afval in zee/natuur wordt gegooid, en je voor elke aankoop een plastic tasje krijgt okal vraag je er niet om. En het totaal niet boeit hoeveel uitstoot je auto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 13:41
Het gasverbruik in Nederland komt voor zover ik weet voor het grootste deel uit het verwarmen van particuliere gebouwen, of in ieder geval van het verwarmen van gebouwen in het algemeen. Tuurlijk heeft de industrie (glasbouw, chemie) ook een hoog aandeel maar dat is minder makkelijk te stoppen omdat je al snel de Nederlandse tuinbouwer/chemische sector dood maakt. Als je dus een laag hangende appel hebt, die ook nog eens het grootste probleem is, waarom zou je die niet plukken :P

Overigens kan een hoogoven ook wel opgestookt worden met stroom, bijvoorbeeld Aldel doet dat ook met hun aluminiumovens. Zij verbruiken wel 1,7 TWh per jaar, maarja... De oude Hunzecentrale was ook speciaal voor Aldel gebouwd toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

_ferry_ schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 06:36:
Maar die tuin, die mag wel lekker gas blijven gebruiken, wat overeenkomt met het verbruik van duizenden huishoudens.
Dan moeten ze daar net zo hard het gas weg willen hebben. Idem bij andere industrieen. Maar dat lukt ze niet, (...)
Jahoor, dat lukt ze prima. Ook in industrieën en kassen wordt hard gewerkt aan het terugdringen van gasgebruik. Nederland heeft in de afgelopen 5 jaar alleen al tientallen miljoenen in Bunnik en andere bedrijven/instituten (Wageningen University bijv.) in Bleiswijk gegooid om aanzienlijk efficiëntere kassencomplexen te maken. De grootste bloemenkas in Nederland staat daar, en verbruikt nog geen vijfde van het gas van de vrijwel naastliggende nummer twee.

Alleen omdat je iets denkt wil niet zeggen dat dat ook waar is ;)

Daarnaast, zoals gezegd: veruit het grootste aandeel van het gas in Nederland wordt gespendeerd aan verwarming, met kunstmestindustrie op plek twee. Het is wel degelijk érg nuttig om achter particulieren aan te gaan hier. En het is niet alsof dit het enige is wat we doen; kolencentrales worden gesloten, windenergieregelgeving wordt losser gemaakt, elektrische auto's worden aangejaagd en innovatie in energie-efficiëntie wordt sterk gestimuleerd (o.a. in datacenters, zie Greening the Cloud/Amsterdam Metropoolarea-initiatieven).

Dat het niet genoeg is ben ik met je eens, maar dat de TK in de vestzak van de industrie zit is bullshit. Je verwart Nederland met de Verenigde Staten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toen de tuinbouw leed onder de hoge gasprijs werden er volop besparingen gedaan, elektra prijs was dan ook nog eens lager waardoor de WKK zich ook niet echt terug verdiende. Tuinders die overgingen op houtsnippers, omdat ze op gas gewoon niet meer rond konden komen. Gascontract omlaag, en dan miepen als het een keertje 2 nachten vroor en de buffer leeg was :+

Hierbij de buurt hebben we aardwarmte voor een aantal kassen, erg duur in aanleg effe 2km diep boren voor water van een graad of 75, maar wel een enorme bak warmte wat er omhoog komt. Kassen, zwembad, en tzt ook woningen die er op komen. Mooi initiatief.

Industrie kun je ook niet keihard aanpakken, gaan ze naar je buurland waar ze wel op grijze stroom mogen draaien, maar ze mogen wat mij betreft wel meer doen, MKB'ers vinden het mooi om een label te hebben dat ze co2 neutraal zijn, elektrische bezorgwagen, zonnepanelen op het dak. Bij grotere bedrijven zie ik dat eigenlijk niet terug in hun communicatie naar klant of in hun advertenties.

[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 05-10-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dit zijn dan wel weer goede berichten. Teletext pag. 105

Eemscentrale gaat ten dele dicht


 De Eemscentrale bij Delfzijl gaat ten
dele dicht.Energiebedrijf Engie sluit
twee van de vijf gasgestookte eenheden
op 1 januari.Eind 2017 sluiten ook een
derde eenheid en de Máxima-centrale in
Lelystad.Engie ziet geen toekomst meer
voor de eenheden door de lagere vraag
naar gas wegens het grotere aanbod van
zonne- en windenergie.

Engie heeft daarnaast nog één werkende
kolencentrale,op de Maasvlakte.Het
bedrijf is daarover in gesprek met
minister Kamp.Op de uitkomst daarvan
wil het bedrijf niet vooruitlopen.

De sluiting heeft geen gevolgen voor
het personeel;ontslagen vallen niet.


Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

marcop23 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:05:
Het gasverbruik in Nederland komt voor zover ik weet voor het grootste deel uit het verwarmen van particuliere gebouwen, of in ieder geval van het verwarmen van gebouwen in het algemeen. Tuurlijk heeft de industrie (glasbouw, chemie) ook een hoog aandeel maar dat is minder makkelijk te stoppen omdat je al snel de Nederlandse tuinbouwer/chemische sector dood maakt. Als je dus een laag hangende appel hebt, die ook nog eens het grootste probleem is, waarom zou je die niet plukken :P

Overigens kan een hoogoven ook wel opgestookt worden met stroom, bijvoorbeeld Aldel doet dat ook met hun aluminiumovens. Zij verbruiken wel 1,7 TWh per jaar, maarja... De oude Hunzecentrale was ook speciaal voor Aldel gebouwd toen.
Van het CBS het gasverbruik in Nederland (2010 t/m 2015):

Totaal via het hoofdtransportnet 26 095 24 228 21 145 21 047 19 988 18 684
Elektriciteitscentrales 10 244 8 796 6 761 6 843 6 263 5 527
Overige verbruikers 15 851 15 432 14 384 14 204 13 725 13 157

Wat direct opvalt is dat het verbruik in elektriciteitscentrales in de laatste 6 jaar gehalveerd is. Door goedkopere kolenstook, meer import en ook meer zon-/wind aanbod.

Het toegenomen kolenverbruik over dezelfde periode blijkt uit de volgende cijfers (PJ):
318 313 344 342 379 462

Prijsontwikkeling van aardgas is ongeveer stil blijven staan, terwijl die van kolen flink is gedaald (wat dus het meerverbuik verklaart, aangezien de elektriciteitsmarkt voornamelijk prijsgestuurd is):
100,0 117,4 109,8 87,2 74,7 70,8

Het volgende plaatje van het Compendium voor de Leefomgeving geeft mooi aan waar al dat gas voor gebruik wordt: vooral voor warmte
Afbeeldingslocatie: http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0052_002g_clo_19_nl.png?itok=yZK4YaN8

Aangezien het Parijs akkoord over 30 dagen ingaat en er qua gasverbruik nog veel te winnen is in het gebruik als warmtebron, is er een goed 'excuus' voor het flink opvoeren van isolatienormen (of energieprestatie) van zowel (bestaande) woningen, bedrijfspanden en het terugdringen van wkk's in de glastuinbouw en de protesten van de bouwsector eens te negeren.

Daarnaast moet die perverse stimulering van kolenstook door de lage ETS direct aangepakt worden. De EU moet over de belangen van de individue lidstaten heenstappen en het aantal beschikbare emissiecertificaten drastisch reduceren. Er is lang genoeg aangerommeld, het is nu tijd om te handelen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Iemand deze al langs zien komen?

De "Smart FlowerPOP" Een zonnepaneel wat 's ochtends uitvouwt en meedraait met de zon.

http://www.solar-systemen.nl/smartflowerpop

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wel mooi, niet praktisch.
Deze is onzichtbaar en een stuk praktischer:
http://powerwindow.nl

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Met 20Wp/m2 (powerwindow) heb je wel een boel oppervlak nodig (op het zuiden) om zinvolle opwek met zulke ramen te krijgen. Ter vergelijking, de 8 LG NeoN MonoX panelen op mijn zuid-dak doen ~190 Wp/m2 en mijn woning heeft circa 8m2 glas op het zuiden wat resulteert in 160Wp, oftwel de helft van 1 LG paneel. En dan heb je het nog niet eens over de ongunstigere positie t.o.v. de zon (90 graden vs 40).

De meerprijs van powerwindow t.o.v. HR++ is helaas vast niet in dezelfde verhouding.

Edit:
daarnaast meen ik uit de tekst op te maken dat de inpassing van het zonnepaneel het glas minder warmte-isolerend maakt. Het netto rendement (opwek - warmteverlies) neemt daarmee nog verder af.

[ Voor 27% gewijzigd door styno op 06-10-2016 20:30 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Ja het is een leuk idee die ramen, maar op die manier niet echt effectief.

Ben benieuwd hoe duur die smartflowerpop is. Voor als je wat ruimte over hebt (grote tuin) is het wel een leuk ding zonder het gedoe van het dak op moeten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Klopt, met powerwindows hoef je nog niet te hopen je verbruik op te wekken :)
Uit de tekst haal ik geen verminderde isolatie, de LSC absorbeert zichtbaar licht dus een HR-coating is nog steeds mogelijk?
Ook wordt er over inpassing met triple glas gesproken.
Het lijkt me een eenvoudig systeem, zeker vergeleken met een flowerpop.

Zijn er al andere beschikbare LSC panelen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Kijk ik even op Duurzame Energie & Domotica zie ik EnergyHubWest
Je kunt het in allerlei mooie verhalen verpakken, maar het blijft een....

EneryHubWest

Vervolgens blader ik door en zie ik …….Steenkool, Redden we het zonder
Uniper is lekker bezig met een reclame campagne

Steenkool Uniper

Tja, er moet geld binnenkomen.................... maar ik heb er wel zo mijn gedachten bij.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 13:41
In Canada waren zonnepanelen op een vrijstaand zon-volgende 'paal' eigenlijk standaard op het platteland. Heb er best wat gezien, terwijl ik geen een keer een simpel dak vol panelen heb gezien. Volgens mijn oom doordat bestaande gebouwen niet samen gaan met de sneeuwbelasting van daar met dan ook nog zonnepanelen.

Ongeveer zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.gosolarforever.com/wp-content/uploads/2012/11/CommercialGetStarted.jpg
Nu heeft deze kleinere panelen, maar het idee is hetzelfde. Dit kan dus om 2 assen draaien. Ik weet alleen niet of de meerprijs tegenwoordig nog opweegt tegen het voordeel, je kan voor dezelfde opbrengst wellicht ook gewoon meer panelen neerleggen wat misschien wel goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Atomic2005 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:28:
Iemand deze al langs zien komen?

De "Smart FlowerPOP" Een zonnepaneel wat 's ochtends uitvouwt en meedraait met de zon.

http://www.solar-systemen.nl/smartflowerpop
Er staan er twee in mijn woonplaats. Geen idee van de opbrengst, maar dat zou je kunnen berekenen uit andere panelen die oost-west staan.
Ik snap alleen niet het nut van het opvouwen. Als je een vierkant paneel hebt dan kun je met die afmetingen meer kwijt, het zijn standaard panelen in plaats van die speciale taartpunten en je hebt geen uitvouwmechanisme nodig.
Okee, op de artist impressions het ziet leuk uit als een bloemetje, maar geloof me: in het echt ziet het er echt niet uit als een bloem.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
marcop23 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:16:
Ik weet alleen niet of de meerprijs tegenwoordig nog opweegt tegen het voordeel, je kan voor dezelfde opbrengst wellicht ook gewoon meer panelen neerleggen wat misschien wel goedkoper is.
In Nederland weegt de opbrengst niet op tegen de meerprijs van een tracker. In de Zuid-Europese landen was het voorheen wel haalbaar. Met name in Spanje waren relatief veel trackers te vinden. Maarja, de Spaanse PV markt is een paar jaar geleden behoorlijk ingestort.

Misschien dat trackers in het hoge Noorden (poolcirkel) misschien nog wel interessant zijn, maar dat zou ik door moeten rekenen.

Die bloem ziet er artistiek leuk uit, maar is kansloos op de markt. Te veel bewegende delen, waardoor engineering lastig is en onderhoudskosten hoog, plus veel risico op kapotte onderdelen. Daarnaast zijn de bloembladen niet standaard als PV panelen te krijgen en dat betekent dus kostbare maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:50
!null schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:44:
Ja het is een leuk idee die ramen, maar op die manier niet echt effectief.

Ben benieuwd hoe duur die smartflowerpop is. Voor als je wat ruimte over hebt (grote tuin) is het wel een leuk ding zonder het gedoe van het dak op moeten.
Rond de 11.000 euro per stuk. Dus meer voor de show dan echte productie. Aan de andere kant: voor bedrijven die een groener imago willen en het dak al vol hebben liggen kun je voor relatief wijzig geld etaleren dat je ook groen bezig bent. Particulieren zullen niet de doelgroep zijn.

Vraag me wel af of het ding het mechanisch 25 jaar kan volhouden, ziet er toch wel kwetsbaar uit...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
_ferry_ schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 06:36:
Ik lees net een artikel over het energie/klimaat akkoord.
Daarin hebben ze het ook weer over dat woningen van het gas af moeten.
Ik vind dat echt een raar idee.
Heb jaren in de tuinbouw automatisering gewerkt, daar staan WKK's die mijn jaarverbruik er in nog geen uur er doorheen jassen. Letterlijk.
Ik werk in de offshore, op een gasproductieplatform staan gasmotoren voor de energievoorziening, vaak 12 of 16 cylinders van Caterpillar.
Deze gebruiken rustig 3000m3 aardgas per dag, en vaak staan er 2 te draaien......

Een platform waar ik op vroeger werkte had een gasturbine om de centrifugaalcompressor (om het gas op hogere druk te brengen) "aan te drijven"
Deze 14Mw gasturbine had een verbruik van 90.000m3 per dag.....
Nu kwam dat gas wel uit de "eigen" putten, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:37
bluemoon23 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:02:
[...]

Ik werk in de offshore, op een gasproductieplatform staan gasmotoren voor de energievoorziening, vaak 12 of 16 cylinders van Caterpillar.
Deze gebruiken rustig 3000m3 aardgas per dag, en vaak staan er 2 te draaien......

Een platform waar ik op vroeger werkte had een gasturbine om de centrifugaalcompressor (om het gas op hogere druk te brengen) "aan te drijven"
Toevallig. Op het A12 platform gebruiken ze ruim 95.000m3 per dag voor de 2 turbines.
En nog eens 12.000m3 voor de Ohpra turbine. (powergeneration)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

bluemoon23 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:02:
[...]

Hebben we het hier toevallig over de K14 -C ? Draaiend op "Jatgas"

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Nee, allebei niet het platform ;)
Maar er staan tientallen productieplatforms op alleen al het Nederlands deel van de Noordzee.
De verbruikscijfers zullen overal wel in die orde van grootte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Dus er zitten nu 3 offshoretijgers in de duurzame kroeg? Ook nachtdienst? Zit nu in het Q veld.

Deed de baas ook maar eens iets met duurzaamheid...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:23:
[...]

Er staan er twee in mijn woonplaats. Geen idee van de opbrengst, maar dat zou je kunnen berekenen uit andere panelen die oost-west staan.
Ik snap alleen niet het nut van het opvouwen. Als je een vierkant paneel hebt dan kun je met die afmetingen meer kwijt, het zijn standaard panelen in plaats van die speciale taartpunten en je hebt geen uitvouwmechanisme nodig.
Okee, op de artist impressions het ziet leuk uit als een bloemetje, maar geloof me: in het echt ziet het er echt niet uit als een bloem.
Als hij nou zijn bladen onder een hoek zou kunnen draaien, dan kon hij snachts verder als windmolen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maasluip schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:23:
[...]

Het nut van het opvouwen is tegen de wind, hij klap al op bij windkracht 6. Dus ik vermoed dat daar uiteindelijk gelijk het idee van de bloem uit gekomen is.
11K euro en dan nog de fundering, totaalplaatje 14k voordat hij werkend staat.

Leuk voor gemeenten die nog een paar knaken in kas hebben voor duurzaamheid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:38:
Wel mooi, niet praktisch.
Deze is onzichtbaar en een stuk praktischer:
http://powerwindow.nl
Het heet power window maar het is eigenlijk een power kozijn, ofwel, al je kozijnen ook even verbouwen. Ideaal voor grote glaspartijen in overheidsgebouwen, alleen het is met dit soort dingen altijd het zelfde, de kosten zijn hoger dan de verdiensten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mgroen81 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 01:49:
Dus er zitten nu 3 offshoretijgers in de duurzame kroeg? Ook nachtdienst? Zit nu in het Q veld.

Deed de baas ook maar eens iets met duurzaamheid...
Da's toch bij de Maasvlakte?

Ik was laatst ook bij flink wat platformen boven in de Noordzee in de buurt, verbaas me altijd hoe vol het er staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Hier meldt een brander servicemonteur zich.
Er zijn veel meer sectoren die een grote hoeveelheid gas verbruiken.
Grootste brander waar ik tot nu toe aan gewerkt heb met een collega was een brander die 35MW produceert, laten we zeggen 3500m3 gas per uur.
Dat is dan toevallig wel in een wkc (warmtekrachtcentrale) waar nog 3 van die branders staan (105MW totaal per uur).
De grootste brander die we maken is 80MW en als de klant een andere capaciteit wenst, verzorgen wij voor een klantgerichte specifieke oplossing.

Maar denk ook aan grote bakkerijen waar ze brood bakken voor de winkels met gemiddeld 3MW aan warmte wat geproduceerd wordt.

Of een crematieoven van 1MW is ook niet bijzonder, om een beetje lijken in de fik te steken.

Om over de botlek nog niet te spreken, waar bedrijven zelfs direct geurloos gas binnen krijgen van productieplatformen omdat ze anders het hele nederlandse gasnetwerk laten dippen/leegtrekken als alle installatie's aan gaan.
Ronduit bizar gewoon, iets wat een gemiddelde consument niet zou kunnen bedenken/bij stil staat.

Ja er is nog een hoop te halen in nederland maar zonder gas kunnen we geen leven leiden zoals we dat nu gewent zijn.
Daarom zijn we veel op zoek naar alternatieven zoals opwek van Biogas, schaliegas en zelfs waterstof met zoutzuur kan verbrand worden (geeft een mooie witte vlam ;))

En dan de vele kleine installaties zoals moffelbedrijven (poedercoating), Slagers (kookketels van 100kW voor gekookte worst), autoschadebedrijven (spuitcabine's), drukkerijen (warmhouden inkt), vetverwerkingsbedrijven, koffiebonenverwerkers, dakpanovens, en noem maar op.
Hiervan zijn echt duizenden bedrijven van in alleen nederland.
En dan over het inefficiënte buitenland nog niet te noemen waar ze vaak geen aardgas kennen maar alles op olie/diesel/pellets doen op stokoude installatie's met een rendement van 50%

Al het gas is gewoon nodig voor dit soort processen, daarom wordt gasverbuik van de particulieren om huizen te verwarmen aan banden gelegt, hiervoor zijn zeer makkelijke oplossingen voor beschikbaar.

Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar realiseer je dat we straks echt elke druppel nodig hebben voor innovatie en technologie.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En juist dit soort industrie heeft veel voordeel van zonnepanelen. Het is allemaal overdag, als je ook opwek hebt. Nee, het kan het niet vervangen want je moet ook bij minder weer je installaties kunnen runnen, maar je zou dus een extra elektrisch verwarmingselement kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Veel industrieën bestaan ook echt alleen maar bij de gratie van goedkope fossiele brandstoffen. Zoiets als crematie (net als begraving) is een totale verspilling van gas (laat staan energie). Er zijn alternatieve methoden die aanzienlijk efficiënter omgaan met energie.

Zelfde geldt voor veel andere processen waar eigenlijk alleen lage kwaliteit warmte nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Erasmo schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:47:
[...]

Da's toch bij de Maasvlakte?

Ik was laatst ook bij flink wat platformen boven in de Noordzee in de buurt, verbaas me altijd hoe vol het er staat...
Het Q-veld of beter Q1a waar ik nu zit is 50 km uit de kust voor Den Helder.
Maasluip schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:37:
En juist dit soort industrie heeft veel voordeel van zonnepanelen. Het is allemaal overdag, als je ook opwek hebt. Nee, het kan het niet vervangen want je moet ook bij minder weer je installaties kunnen runnen, maar je zou dus een extra elektrisch verwarmingselement kunnen gebruiken.
Inderdaad. Er mag wel wat meer druk uitgevoerd worden op de bedrijven om duurzamer te handelen.
Net zoals burgers ook verplicht worden om bijvoorbeeld zonnepanelen te installeren bij nieuwbouw (EPC).
Edit: maar misschien gebeurd dit al?

[ Voor 28% gewijzigd door mgroen81 op 09-10-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Essent gaat de gascentrale in moerdijk sluiten. Het is economisch niet meer rendabel.

http://nos.nl/artikel/213...dijk-in-2018-sluiten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mgroen81 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:18:
Inderdaad. Er mag wel wat meer druk uitgevoerd worden op de bedrijven om duurzamer te handelen.
Edit: maar misschien gebeurd dit al?
Voor bedrijven met een energiegebruik > 25.000 m3/jaar OF > 50.000 kWh/jaar geldt het Activiteitenbesluit, vastgelegd in de Wet Milieubeheer. Onder andere de afdekking van verticale en horizontale koelmeubelen is hiermee gerealiseerd.
Net zoals burgers ook verplicht worden om bijvoorbeeld zonnepanelen te installeren bij nieuwbouw (EPC).
EPC verplicht geen zonnepanelen. Zonnepanelen zijn een middel om de EPC norm te behalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Skyaero op 10-10-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Iets zegt me dat binnen 5 jaar terug verdienen midden op zee, gaat hem niet worden.

Ollie ziet al een heavy lift het halve platform optakelen, 2de heavy lift tilt gasturbine eruit en nieuwe duurzame erin....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Zo te lezen in bovenstaande comments zit komt het gros van het totale gasverbruik van de offshore platformen die het gas uit de grond halen... 90.000 m³ per dag...pfff

Dat probleem lost zich vanzelf op dan :P
(geintje natuurlijk ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Niet alleen op platformen worden dit soort systemen gebruikt, ook de Gasunie gebruikt gasturbines om hun hoofdtransportnet op druk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Maargoed, laten we wel wezen: 4 miljoen huishoudens doen bij een jaarverbruik van 1500m3 gas in totaal zo'n 16 miljoen m³ gas per dag. (gemiddeld over een jaar)
(ik kan zo gauw de echte cijfers nergens vinden, die moeten vast ergens bij het CBS ofzo beschikbaar zijn)

Vrij makkelijk te vermijden door bij vernieuwing van installaties over te stappen op andere vormen van verwarming, bijvoorbeeld warmtepompen, omdat de benodigde vermogens toch niet zo hoog zijn.

De eerste stap moet mijns inziens zijn de belasting op twee zaken gelijk te trekken:
- De energiebelasting op alle vormen van energiedragers gelijktrekken, dus per kWh of GJ voor zowel elektriciteit, aardgas, LPG, benzine, diesel etc.
- De CO2 uitstoot gelijk belasten (en dan het liefst op basis van daadwerkelijke kosten). Dat kan bij benzine en diesel voor voertuigen volgens mij wel per liter/m3. En voor de grotere industrie en opwekkers van elektrische energie gewoon op basis van de daadwerkelijke uitstoot.

Dan kunnen we direct die rare BPM op basis van uitstoot ook afschaffen, als die inderdaad iets met uitstoot te maken heeft dan hoort dat mijns inziens in de prijs van de brandstof verwerkt te zitten.

Level Playing field noem je dat toch?

Edit: en dan kan ik me voor de energiebelasting nog wel voorstellen dat er eerst nog staffels zijn, maar die mogen ze best langzaam naar elkaar toe gaan brengen dan. (niet te snel, want het grootbedrijf moet zich wel een beetje redelijk kunnen gaan aanpassen natuurlijk, maar ook niet te langzaam)
Maar eigenlijk vindt ik dat de energiebelasting veel lager moet en dat ze dat dan maar moeten compenseren met uitstootbelastingen. Dan stimuleer je nog meer het gebruik van duurzaam opgwekte elektriciteit of andere duurzame vormen van energie (biogas ofzo)

[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 11-10-2016 14:40 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

NovapaX schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:34:
De eerste stap moet mijns inziens zijn de belasting op twee zaken gelijk te trekken:
[..]
- De CO2 uitstoot gelijk belasten (en dan het liefst op basis van daadwerkelijke kosten). Dat kan bij benzine en diesel voor voertuigen volgens mij wel per liter/m3. En voor de grotere industrie en opwekkers van elektrische energie gewoon op basis van de daadwerkelijke uitstoot.
Dat betoog ik ook wel in andere fora maar daar wordt door de twijfelaars meteen bij opgemerkt dat "de werkelijke kosten" niet vastgesteld kunnen worden en daar hebben ze gelijk in. Welke factoren neem je mee, met welke discount factor houd je rekening, wat is het leven waard van een zeldzaam dier/plant of mens enz.
Level Playing field noem je dat toch?
Ben ik helemaal voor, maar zoals ik hierboven schrijf wordt het wel heel moeilijk wat exact level is. Maar dat zouden regeringen niet moeten belemmeren om alvast het veld meer gelijk te trekken dan het nu is. ;)

Achter die twee onschuldige woorden "discount rate" zit jammer genoeg een gigantisch verhaal met voor iedereen een andere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jemig, jaarnota binnen: gasverbruik nog lager, namelijk 350m3... (kwam van 410m3)
Stroomverbruik wel ietsje hoger, maar er is ook weer een kind bij sinds een paar maanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
DJKroon schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:52:
Hier meldt een brander servicemonteur zich.
Eclipse ?
NovapaX schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:43:
Zo te lezen in bovenstaande comments zit komt het gros van het totale gasverbruik van de offshore platformen die het gas uit de grond halen... 90.000 m³ per dag...pfff

Dat probleem lost zich vanzelf op day n :P
(geintje natuurlijk ;)
Een beetje platform produceert dan ook een paar miljoen m3 gas per dag ;)
styno schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:08:
Niet alleen op platformen worden dit soort systemen gebruikt, ook de Gasunie gebruikt gasturbines om hun hoofdtransportnet op druk te houden.
Doen ze dat niet met elektrisch aangedreven compressoren ?

[ Voor 10% gewijzigd door bluemoon23 op 12-10-2016 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
bluemoon23 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 01:29:
Doen ze dat niet met elektrisch aangedreven compressoren ?
Ja, er worden elektrisch aangedreven meertraps zuigercompressoren gebruikt maar de grote compressoren zijn gasturbine aangedreven axiaal compressoren. (bijvoorbeeld van Solar)
Omdat je anders eerst je eigen elektrische energie moet opwekken is dit logischer.

[ Voor 13% gewijzigd door mgroen81 op 12-10-2016 04:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vandaag grote stap gezet; gas afgedopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6HuHYRZiqKM3IQvOZWEBun5k/medium.png

_/-\o_

Duurzaamheid is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi! Wat heb je ervoor gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Een warmtepomp geplaatst en Enexis gebeld.

Nu nog even het nieuwe jaarverbuik afwachten (dat zal niet meer rond de nul zitten ben ik bang ;) ), en dan volgend jaar nieuwe panelen plaatsen om dit op te vangen. Ik wil weer rond de nul uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Toen ik nog bij een van mijn vorige werkgevers werkte lasten we wel eens branders voor Eclipse in elkaar. Mooie dingen om te maken.

Hier ook O&G trouwens, engineer bij een producent van afsluiters. Als je ziet wat wij verspanen aan hooggelegeerd materiaal kan je je daar ook wel afvragen hoe duurzaam het is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Gas eraf zal bij ons nog niet lukken want we hebben ww en koken nog op gas.
Maar met de komt van de WP verwachten we nu wel ruimschoots onder de 500m3/jr te gaan komen.

Er zijn vast mensen met praktische ervaring met het lage(re) capaciteitstarief?
Ik stap ongeveer ieder jaar, rond 1 maart, over van leverancier. Wordt de berekening voor de <500m3 gedaan van 1jan-1jan of per contractjaar (1mrt-1mrt) ofzo? En hoe regel ik dat praktisch met de (dus steeds wisselende) leverancier?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
sjimmie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:30:
Er zijn vast mensen met praktische ervaring met het lage(re) capaciteitstarief?
Topic vol met ervaringen: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net even het nieuwe verkiezingsprogramma van het CDA doorgescout op duurzame dingen, om te janken zo slecht ;(

https://d2vry01uvf8h31.cl...Nederland%202017-2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

't is nog een concept, hè. Bij het partijcongres worden nog addenda/errata behandeld, en bij het CDA is dat vaak nog wel het e.e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

De provincie Friesland wil 89 windturbines plaatsen in het IJsselmeer.

800 meter van de afsluitdijk, 6.4km van Makkum, 10km van Hindelopen.

Max tiphoogte 183meter, 3 a 4 Megawatt. Totaal circa 320MW , ruim voldoende voor alle 340.000 Friese huishoudens.

Plannen liggen nog tot 25nov ter inzage. Daarna gaat het hele traject van start.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
blitzkrieg schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:29:
Toen ik nog bij een van mijn vorige werkgevers werkte lasten we wel eens branders voor Eclipse in elkaar. Mooie dingen om te maken.

Hier ook O&G trouwens, engineer bij een producent van afsluiters. Als je ziet wat wij verspanen aan hooggelegeerd materiaal kan je je daar ook wel afvragen hoe duurzaam het is.
Tja, je kun het ook maken van een lagere kwaliteit staal en dan om de paar maanden/jaar het hele ding vervangen omdat hij weggecorrodeerd/erodeerd is, dat is ook niet echt duurzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@roamor
zolang de gasmeter er nog hangt betaal je nog steeds vastrecht/meterhuur voor gas ondanks dat je geen gas vebruikt , toch zonde van die dik 200 euro op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:16
Als die meter is afgesloten en verzegeld dus niet. Wat dat betreft vind ik het jammer dat Liander hier het netbeheer van Enexis heeft overgdnomen, bij Liander sturen ze aan op 600 euro voor de destructieve methode. Doen ze vooral om te voorkomen dat mensen gas gaan afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Nope, hoewel we die branders wel service en onderhoud geven.
Eigenlijk alle merken.
Zelf werk ik bij een branderbedrijf met 4 letters die je doen denken aan een elektracomponent ;)
Leuk raadseltje voor in de vroege ochtend :P

[ Voor 14% gewijzigd door DJKroon op 13-10-2016 07:22 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18

blitzkrieg

Whoop Whoop!

bluemoon23 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:39:
[...]

Tja, je kun het ook maken van een lagere kwaliteit staal en dan om de paar maanden/jaar het hele ding vervangen omdat hij weggecorrodeerd/erodeerd is, dat is ook niet echt duurzaam ;)
Dat is waar, maar als je ziet dat hier soms Alloy 625 of titanium van bijvoorbeeld ø80 naar vierkant 40 wordt gefreesd omdat er zo snel geen ander materiaal te krijgen is. Bijna de helft van het materiaal is direct weer oud ijzer. Nu wordt dat wel gerecycled, maar toch.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Semi on topic, New Electric, het bedrijf wat mijn Chademo topkoffer heeft gemaakt heeft volgende week vrijdag open dag.
Klein bedrijf wat in een loods zit maar ze doen leuke dingen met ombouwen van boten en auto's, als je in de buurt van Amsterdam bent zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Voor die gene die nog steeds denken ik wil geen slimme meter.
Het is gewoon een keuze optie bij Enexis

Enexis geen slimme meter mogelijk

Ollie is aan het voorbereiden voor uitbreiding

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
ollie1965 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:07:
Voor die gene die nog steeds denken ik wil geen slimme meter.
Het is gewoon een keuze optie bij Enexis

[afbeelding]

Ollie is aan het voorbereiden voor uitbreiding
Misschien een domme vraag, maar als je nu een 1 fase aansluiting hebt met PV panelen + omvormer 1 fase en je zou uitbreiden naar 3 fase kan je dan gebruik blijven maken van je 1 fase omvormer?

Wij zouden op zich wel naar 3 fase willen namelijk (meer vermogen uit de inductieplaat }) en handig voor in de toekomst als de WP draait en de IR sauan :P maar om nou een omvormer te gaan vervangen is ook zo zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Rhaelak schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:36:

Misschien een domme vraag, maar als je nu een 1 fase aansluiting hebt met PV panelen + omvormer 1 fase en je zou uitbreiden naar 3 fase kan je dan gebruik blijven maken van je 1 fase omvormer?

Wij zouden op zich wel naar 3 fase willen namelijk (meer vermogen uit de inductieplaat }) en handig voor in de toekomst als de WP draait en de IR sauan :P maar om nou een omvormer te gaan vervangen is ook zo zonde.
Domme vragen bestaan niet tenzij je het antwoord al weet..... ;)

Zeker kun je de 1 fase omvormer gewoon behouden, voordeel van 3F is dat je meer kunt "balanceren".
Dat is waarom wij 3F nu doen, 3F omvormer 3F warmtepomp.

Je meterkast moet natuurlijk even om. en dat is meestal prijzig omdat 1F meestal een krappe kast is waar voor 3F geen plaats. Dus nieuwe kast, 4 polige hoofdschakelaar, 3x aardlek en alle groepen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
ollie1965 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:05:
[...]

Domme vragen bestaan niet tenzij je het antwoord al weet..... ;)

Zeker kun je de 1 fase omvormer gewoon behouden, voordeel van 3F is dat je meer kunt "balanceren".
Dat is waarom wij 3F nu doen, 3F omvormer 3F warmtepomp.

Je meterkast moet natuurlijk even om. en dat is meestal prijzig omdat 1F meestal een krappe kast is waar voor 3F geen plaats. Dus nieuwe kast, 4 polige hoofdschakelaar, 3x aardlek en alle groepen.
Goed om te weten dat de omvormer behouden kan blijven. De inductieplaat kunnen we ook laten aansluiten op 3 fase waarmee we van 7.2 naar dik 10.0 kw vermogen kunnen gaan verdeeld over 3 fase.

Tzt al de WP serieuze vormen gaat aannemen maar eens verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij hier nog niet gelezen, al een wat ouder berichtje: Solar prices plunge to new lows as Dubai auction nets under 3c/kWh

Ik werd er door getriggerd toen mijn pa vroeg wat hij terugkreeg voor stroom als hij meer opwekt dan verbruikt, dat is volgens mij 7 cent (en er zijn maatschappijen die meer geven).
Toen sloeg ik aan het rekenen: hij heeft € 5.500 betaald voor 4050 Wp (inclusief installatie), laten we voor het gemak zeggen 4000 kWh per jaar, dus € 280 terugleveropbrengst per jaar. Als je dat 20 jaar doet dan heb je € 5.600 ontvangen.
Het kan dus gewoon uit om je hele dak vol te leggen en terug te leveren als het moet. Als er in de zomer teveel PV is dan schakelen omvormers automatisch uit, en in de winter heb je gewoon meer opbrengst.
Kom maar op met die energierevolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:41

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Opwekking stroom door hernieuwbare energiebronnen streeft opwekking door kolen voorbij
http://www.bbc.com/news/business-37767250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:11
Maasluip schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:03:
Volgens mij hier nog niet gelezen, al een wat ouder berichtje: Solar prices plunge to new lows as Dubai auction nets under 3c/kWh

Ik werd er door getriggerd toen mijn pa vroeg wat hij terugkreeg voor stroom als hij meer opwekt dan verbruikt, dat is volgens mij 7 cent (en er zijn maatschappijen die meer geven).
Toen sloeg ik aan het rekenen: hij heeft € 5.500 betaald voor 4050 Wp (inclusief installatie), laten we voor het gemak zeggen 4000 kWh per jaar, dus € 280 terugleveropbrengst per jaar. Als je dat 20 jaar doet dan heb je € 5.600 ontvangen.
Het kan dus gewoon uit om je hele dak vol te leggen en terug te leveren als het moet. Als er in de zomer teveel PV is dan schakelen omvormers automatisch uit, en in de winter heb je gewoon meer opbrengst.
Kom maar op met die energierevolutie.
Ok, dus in 20 jaar tijd heeft je vader de aanschafprijs eruit met 7ct per kWh. Ik deel de mening niet dat je hier blij mee moet zijn.

Nog afgezien van het feit dat je met mogelijke schade, verplaatsing bij verhuizing, en technische afschrijving zit (omvormer houdt het ws. geen 20 jaar uit); de benchmark zou niet de aanschafprijs moeten zijn, maar het aanwenden van dat geld om rendement te maken.

Dus neem die 5500, stop het in een wereldwijde, brede ETF, reken conservatief met 4% rendement per jaar, en na 20 jaar heb je maar liefst 12.051 euro. Dat je op dat moment dan geen 20 jaar oude PV set hebt die nog wat kWh's opbrengt, daar zou ik niet wakker van liggen.

Kortom, een dergelijke karige terugleverprijs zorgt er gewoon voor dat PV financieel gezien onzinnig wordt, en je zou wel gek zijn om er onder die voorwaarden nog aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er wordt in het rekenvoorbeeld alleen wel vergeten om het eigen verbruik mee te nemen, de kWh-tjes die je niet a €0,20 hoeft aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Terpen Tijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:30:
[...]

Nog afgezien van het feit dat je met mogelijke schade, verplaatsing bij verhuizing, en technische afschrijving zit (omvormer houdt het ws. geen 20 jaar uit); de benchmark zou niet de aanschafprijs moeten zijn, maar het aanwenden van dat geld om rendement te maken.
Burgers malen niet om rendement, rendement is iets van bedrijven. Als je als burger minder hoeft te betalen met methode 1 dan met methode 2, dan is methode 1 goedkoper.
Wat ik wilde aangeven is dat je (mits de terugleververgoeding blijft bestaan natuurlijk, maar als je daaraan gaat twijfelen moet je ook gaan twijfelen of salderen wel blijft bestaan) qua kosten en baten niet meer hoeft te kijken naar "niet meer PV op je dak leggen dan je eigen productie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Maasluip schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:38:
[...]

Burgers malen niet om rendement, rendement is iets van bedrijven.
Dat is een discutabele stelling. :)
Wat ik wilde aangeven is dat je (mits de terugleververgoeding blijft bestaan natuurlijk, maar als je daaraan gaat twijfelen moet je ook gaan twijfelen of salderen wel blijft bestaan) qua kosten en baten niet meer hoeft te kijken naar "niet meer PV op je dak leggen dan je eigen productie".
Dat heb je dan met dat rekenvoorbeeld niet overtuigend aangetoond. Een investering in PV (met normale kostprijs) waarop je alleen maar die "kolenfooi" terugkrijgt is financieel niet te verantwoorden, zoals ik hierboven al betoogde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Terpen Tijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:30:
[...]

Ok, dus in 20 jaar tijd heeft je vader de aanschafprijs eruit met 7ct per kWh. Ik deel de mening niet dat je hier blij mee moet zijn.

Dus neem die 5500, stop het in een wereldwijde, brede ETF, reken conservatief met 4% rendement per jaar, en na 20 jaar heb je maar liefst 12.051 euro. Dat je op dat moment dan geen 20 jaar oude PV set hebt die nog wat kWh's opbrengt, daar zou ik niet wakker van liggen.

Kortom, een dergelijke karige terugleverprijs zorgt er gewoon voor dat PV financieel gezien onzinnig wordt, en je zou wel gek zijn om er onder die voorwaarden nog aan te beginnen.
dat zou ik toch niet helemaal zeggen.

stel ik scoor deze set:
http://shop.winkelman-zon...30b---omnik-5-0tl2--.html
die omvormer kan nog 3 panelen extra aan:
3x deze er bij dus:
http://shop.winkelman-zon...l275d-30b-mono-275wp.html
2x deze er bij omdat het moet worden opgehangen:
http://shop.winkelman-zon...k-met-zilver-klemmen.html
dan nog 100€ reserveren voor kabel en groep.

geeft mij een totaal prijs van:
€ 3.971,90
€ 478.5
€ 589.42
€ 100
--------
€ 5139.82 ex BTW
daar komt een forfait bedrag van 140€ boven op.
dus voor € 5279.82 kun je het zelf gaan installeren.
of 5279.82€/6600Wp = 0,80€/Wp

6600Wp, geeft in deze setup wel een 5500kWh per jaar.
5500 * € 0,07 * 14 jaar = terug verdiend.
dit gaat niet werken, dat is wel flink wat.

maar stel nu eens dat je 2750kWh er van gebruikt. (50% en 1 kWh = 0,18€)
(2750 * € 0,18 * 7,7 jaar) + (2750 * € 0,07 * 7,7 jaar) = terug verdiend.

doe ik maar deze set leggen zodat ik maar 2750kWh opwek (100% eigen gebruik):
http://shop.winkelman-zon...d-30b---omnik-3-0tl2.html
1x deze er bij omdat het moet worden opgehangen:

€ 2.397,11
€ 327,73
€ 100
-------
€ 2824.84 er btw
daar komt een forfait bedrag van 80€ boven op.
dus voor € 2904.84 kun je het zelf gaan installeren.
2904.84€/3300Wp = 0,88€/Wp

2750 * 0,18 * 5,8 jaar = terug verdiend.

verschil tussen de scenario van 2x zoveel opwekken als je gebruikt en precies opwekken wat je gebruikt is maar 1,9 jaar. >:)
dit komt doordat grote setjes goedkoper zijn in €/Wp als kleine setjes.
ga je zelfs naar 3fase aansluiting en 4x het gebruik opwekken dan zakt de prijs nog verder.
zakken onder de 0,70€/Wp is dan geen probleem meer.
sterker nog ik gebruik hier relatief dure mono panelen van 0,58€/Wp , maar een goedkoper poly paneel kan ook die zitten nu rond de 0,40 - 0,50€/Wp.
dan valt zelf die 1,9 jaar weg. ;)

als je mij dit 3 jaar geleden had verteld, dan had ik je gelijk gegeven.
maar nu beginnen we langzaam aan bijna gelijk uit te komen met een leuke over productie.
nu is 100% kolen fooi een lastige, maar 50% kolenfooi al bijna gelijk aan 0% kolen fooi.
ben benieuwd waar we over 3 jaar staan?

edit:
ik neem nog niet mee dat je ook 10-11ct voor kolenfooi kunt krijgen vandaag de dag. >:)
(dan word de berekening wel erg lastig van wegen vastrecht wat er dan bij komt kijken.)
vroeger was het maar 7ct wat je kreeg tegen over 22ct wat je moets betallen.
vandaag de dag is het meer kolenfooi van 10-11ct en dan hoef je maar 18ct te betalen.
dus er is veel verandering ten voordelen van kolenfooi.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-10-2016 12:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
migjes schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:39:
[...]

dat zou ik toch niet helemaal zeggen.

stel ik scoor deze set:
http://shop.winkelman-zon...30b---omnik-5-0tl2--.html
die omvormer kan nog 3 panelen extra aan:
3x deze er bij dus:
http://shop.winkelman-zon...l275d-30b-mono-275wp.html
2x deze er bij omdat het moet worden opgehangen:

geeft mij een totaal prijs van:
€ 3.971,90
€ 478.5
€ 589.42
€ 100
--------
€ 5139.82 ex BTW
daar komt een forfait bedrag van 140€ boven op.
dus voor € 5279.82 kun je het zelf gaan installeren.
of 5279.82€/6600Wp = 0,80€/Wp

6600Wp, geeft in deze setup wel een 5500kWh per jaar.
5500 * € 0,07 * 14 jaar = terug verdiend.
dit gaat niet werken, dat is wel flink wat.

maar stel nu eens dat je 2750kWh er van gebruikt. (50% en 1 kWh = 0,18€)
(2750 * € 0,18 * 7,7 jaar) + (2750 * € 0,07 * 7,7 jaar) = terug verdiend.

doe ik maar deze set leggen zodat ik maar 2750kWh opwek (100% eigen gebruik):
http://shop.winkelman-zon...d-30b---omnik-3-0tl2.html
1x deze er bij omdat het moet worden opgehangen:

€ 2.397,11
€ 327,73
€ 100
-------
€ 2824.84 er btw
daar komt een forfait bedrag van 80€ boven op.
dus voor € 2904.84 kun je het zelf gaan installeren.
2904.84€/3300Wp = 0,88€/Wp

2750 * 0,18 * 5,8 jaar = terug verdiend.

verschil tussen de scenario van 2x zoveel opwekken als je gebruikt en precies opwekken wat je gebruikt is maar 1,9 jaar. >:)
dit komt doordat grote setjes goedkoper zijn in €/Wp als kleine setjes.
ga je zelfs naar 3fase aansluiting en 4x het gebruik opwekken dan zakt de prijs nog verder.
zakken onder de 0,70€/Wp is dan geen probleem meer.
sterker nog ik gebruik hier relatief dure mono panelen van 0,58€/Wp , maar een goedkoper poly paneel kan ook die zitten nu rond de 0,40 - 0,50€/Wp.
dan valt zelf die 1,9 jaar weg. ;)

als je mij dit 3 jaar geleden had verteld, dan had ik je gelijk gegeven.
maar nu beginnen we langzaam aan bijna gelijk uit te komen met een leuke over productie.
nu is 100% kolen fooi een lastige, maar 50% kolenfooi al bijna gelijk aan 0% kolen fooi.
ben benieuwd waar we over 3 jaar staan?
Ah, mooie uitwerking, en het is een goed punt dat een grotere set relatief goedkoper is, maar je vergeet wel dat je bij het leggen van de kleine set €5279.82 - 2904.84 = €2374.98 in de zak houdt. In 7 jaar tijd, met 4% rendement per jaar in een ETFje, genereert dat geld nog eens €750.33. Dat 'gederfde inkomen' moet je ook meenemen in je TVT berekeningen. Als je het uitgeeft voor kolenfooi-PV (dus voor opwekking boven eigen gebruik, zoals in je voorbeeld), dan kost het terugverdienen daarvan nog eens 1.5 jaar.

Dus zelfs onder deze voorwaarden is het momenteel niet financieel rendabel om in kolenfooi-PV te investeren. Zelfs als je optimistisch geschat een maandje kan winnen, dan nog heb je de risico's van het bezit die ik boven al noemde, en het risico van een legere portemonnee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Terpen Tijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:51:
[...]

Ah, mooie uitwerking, en het is een goed punt dat een grotere set relatief goedkoper is, maar je vergeet wel dat je bij het leggen van de kleine set €5279.82 - 2904.84 = €2374.98 in de zak houdt. In 7 jaar tijd, met 4% rendement per jaar in een ETFje, genereert dat geld nog eens €750.33. Dat 'gederfde inkomen' moet je ook meenemen in je TVT berekeningen. Als je het uitgeeft voor kolenfooi-PV (dus voor opwekking boven eigen gebruik, zoals in je voorbeeld), dan kost het terugverdienen daarvan nog eens 1.5 jaar.

Dus zelfs onder deze voorwaarden is het momenteel niet financieel rendabel om in kolenfooi-PV te investeren. Zelfs als je optimistisch geschat een maandje kan winnen, dan nog heb je de risico's van het bezit die ik boven al noemde, en het risico van een legere portemonnee. :)
klopt, nu vind ik 4% wel wat hoog, die haal je alleen als je meer geld hebt, en dan heb je het probleem van vermogens belasting, dus dan moet je er weer een 1,5% van aftrekken. :-(
of te wel je kunt een stuk vermogensbelasting ontduiken met een flinke pv installatie. >:)
(mijn ouders zijn zo bezig, maar dan iets anders, die gaan voor 100% eigen opwekking(geen dak ruimte over voor over productie) met extra isolatie + warmtepomp.
die geven het vermogen dus nu uit aan dingen die hun geld besparen.)

doe ik de berekening niet met 0,07ct kolenfooi maar met een 0,105ct kolen fooi in de 50/50 situatie.
(2750 * € 0,18 * 6,7 jaar) + (2750 * € 0,105 * 6,7 jaar) = terug verdiend.
dan is het nog maar een 0,9 jaar verschil.
en elk jaar krijg je 288€ uitbetaald waar je rente van kunt trekken als je dat wil. ;)
en na de TVT is het 100% winst, van een 783€, en dat gaat nog wel een jaartje of 15 door.
dan heb je nog de poly panelen waar je nog een jaar verschil mee kunt maken, en zit je bijna gelijk in tvt. ;)
kun je extreem gaan met een 3 fase aansluiting, dan word hij nog leuker.
(denk dan aan een 12kWp wat met gemak lukt voor een <0,60€/Wp )

(ik zeg ook nog niet dat we er al zijn in nederland, maar dat we wel hard die kant op aan het gaan zijn.
over 3 jaar is de situatie weer anders, wie weet hoe het dan is.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-10-2016 13:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

Wat in deze hele discussie nog vergeten wordt is de factor onzekerheid. Een ETF met 4% de komende 20 jaar, waar kan ik tekenen? Wel gegarandeerd dan graag. Ik heb zelf sinds 1,5 jaar wat geld in dat soort spul zitten, maar het rendement is op dit moment wel mooi negatief. Dus ik heb geld verloren ipv rendement te maken.

Doen mijn paneeltjes op het dak het toch wat beter. :-)

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
migjes schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:06:
[...]

klopt, nu vind ik 4% wel wat hoog, die haal je alleen als je meer geld hebt, en dan heb je het probleem van vermogens belasting, dus dan moet je er weer een 1,5% van aftrekken. :-(
of te wel je kunt een stuk vermogensbelasting ontduiken met een flinke pv installatie. >:)
(mijn ouders zijn zo bezig, maar dan iets anders, die gaan voor 100% eigen opwekking(geen dak ruimte over voor over productie) met extra isolatie + warmtepomp.
die geven het vermogen dus nu uit aan dingen die hun geld besparen.)

doe ik de berekening niet met 0,07ct kolenfooi maar met een 0,105ct kolen fooi in de 50/50 situatie.
(2750 * € 0,18 * 6,7 jaar) + (2750 * € 0,105 * 6,7 jaar) = terug verdiend.
dan is het nog maar een 0,9 jaar verschil.
en elk jaar krijg je 288€ uitbetaald waar je rente van kunt trekken als je dat wil. ;)
en na de TVT is het 100% winst, van een 783€, en dat gaat nog wel een jaartje of 15 door.
dan heb je nog de poly panelen waar je nog een jaar verschil mee kunt maken, en zit je bijna gelijk in tvt. ;)
kun je extreem gaan met een 3 fase aansluiting, dan word hij nog leuker.
(denk dan aan een 12kWp wat met gemak lukt voor een <0,60€/Wp )

(ik zeg ook nog niet dat we er al zijn in nederland, maar dat we wel hard die kant op aan het gaan zijn.
over 3 jaar is de situatie weer anders, wie weet hoe het dan is.)
Alleen maar mooi als dat zo zou zijn, dat kolenfooi voldoende zou zijn. Persoonlijk ontvang ik desondanks liever wat meer voor mijn kWh's, zeker omdat mijn investering al wat langer geleden is (met navenant prijsniveau).

Hou je er ook rekening mee dat als we nu hosanna roepen en de kolenfooi verwelkomen, dat het dan waarschijnlijk is dat we niet alleen kolenfooi krijgen voor elke overtollige kWh, niet alleen die na een jaar nog overschieten? M.a.w. 10 cent terugleveren 's middags, en voor 21 cent aftikken 's avonds. Reken dat maar eens door...

Overigens is je skepsis wat betreft rendement op geld niet terecht. Voor 40 euro per stuk koop je deze: https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund

Als ik 5 jaar geleden 10.000 euro daarin had gestopt, dan had ik nu 17.000 euro. Met verwaarloosbare risico's. 4% is echt wel conservatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
MrScratch schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:29:
Wat in deze hele discussie nog vergeten wordt is de factor onzekerheid. Een ETF met 4% de komende 20 jaar, waar kan ik tekenen? Wel gegarandeerd dan graag. Ik heb zelf sinds 1,5 jaar wat geld in dat soort spul zitten, maar het rendement is op dit moment wel mooi negatief. Dus ik heb geld verloren ipv rendement te maken.

Doen mijn paneeltjes op het dak het toch wat beter. :-)
Ja, zo kan ik het ook. Kan jij mij dan garanderen dat de overheid nooit een dikke belasting gaat heffen over het blote bezit van panelen en/of omvormer, zeg maar zoals nu in Belgie en Spanje gebeurt? En dat we niet opeens worden afgeschakeld als de energieboer dat goeddunkt? Dan sta je namelijk straks ook dik negatief. En ook even garanderen graag dat al mijn PV spullen voor altijd in perfecte staat zullen blijven?

Overigens knap dat je negatief renderende ETFs hebt. Ben benieuwd wat voor soort dat dan is, want de beurs heeft het wereldwijd ronduit prima gedaan de afgelopen 7 jaar; zie het fonds hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Terpen Tijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:38:
[...]

Ja, zo kan ik het ook. Kan jij mij dan garanderen dat de overheid nooit een dikke belasting gaat heffen over het blote bezit van panelen en/of omvormer, zeg maar zoals nu in Belgie en Spanje gebeurt? En dat we niet opeens worden afgeschakeld als de energieboer dat goeddunkt? Dan sta je namelijk straks ook dik negatief. En ook even garanderen graag dat al mijn PV spullen voor altijd in perfecte staat zullen blijven?

Overigens knap dat je negatief renderende ETFs hebt. Ben benieuwd wat voor soort dat dan is, want de beurs heeft het wereldwijd ronduit prima gedaan de afgelopen 7 jaar; zie het fonds hierboven.
Je zegt het goed. Er is dus een factor onzekerheid aan beide kanten die moeten worden meegenomen. Dat is wat ik hier slechts probeer aan te geven.

En bedankt trouwens dat je me een slechte belegger noemt. :-)

De reden dat de beurs het de afgelopen 7 jaar zo goed doet, is overigens alleen maar omdat de Centrale Banken van de wereld door ongekende liquiditeiten in het systeem te pompen de boel zodanig verziekt hebben dat daarmee geweldige assetbubbles zijn opgeblazen. Dat gaat nog eens gigantisch mislopen en dan is het met dat rendement op de beurs wel gedaan. Maar dan gaan we misschien wat off-topic, ook al is het de kroeg hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Terpen Tijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:34:
[...]

Alleen maar mooi als dat zo zou zijn, dat kolenfooi voldoende zou zijn. Persoonlijk ontvang ik desondanks liever wat meer voor mijn kWh's, zeker omdat mijn investering al wat langer geleden is (met navenant prijsniveau).

Hou je er ook rekening mee dat als we nu hosanna roepen en de kolenfooi verwelkomen, dat het dan waarschijnlijk is dat we niet alleen kolenfooi krijgen voor elke overtollige kWh, niet alleen die na een jaar nog overschieten? M.a.w. 10 cent terugleveren 's middags, en voor 21 cent aftikken 's avonds. Reken dat maar eens door...
nogmaals ik roep geen hosanna, zeg er bij elke post bij dat we steeds dichter bij het zelfde aan het komen zijn, niet dat het al echt rendabel is.
die hosanna verzin je er zelf bij. ;)
Overigens is je skepsis wat betreft rendement op geld niet terecht. Voor 40 euro per stuk koop je deze: https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund

Als ik 5 jaar geleden 10.000 euro daarin had gestopt, dan had ik nu 17.000 euro. Met verwaarloosbare risico's. 4% is echt wel conservatief!
heeft niks met skepsis te maken, zodra je meer hebt als een bepaald bedrag dan komt de belastingdienst langs en ben je 1,5% van je rendement weer kwijt. ;)
(en dat bedrag is best laag. ik ken genoeg mensen die daar al over zitten.
dan word een leuke over productie een stuk interessanter.)

maar je mag gerust er van mij geld in stoppen en waar je dat ook maar wilt doen.
geen problemen mee, maar als je het tegen de poly en 3fase variant gaat zetten, dan word het verschil klein.

misschien voor jouw niet interessant, maar de stelling dat het niet uit kan is het ook niet.
we zitten ongeveer op het overslag punt, en alles heeft de regel: behaalde resultaten van het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, of je het nu over PV of aandelen hebt. ;)
het is maar waar op je wil gokken.

(dit is voor mij meer persoonlijk, maar ik investeer liever lokaal als dat ik dat wereld wijd doe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
ls ik globaal wil gaan kijken wat voor rc waardes mijn woning moet hebben voor gebruik van een warmtepomp. Waar moet ik dan vanuit gaan? Of zijn daar geen richtlijnen voor?

Raam triple
Muur 6.0
Dak 6.0
Vloer 4,5

Zit ik dan ongeveer goed?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Terpen Tijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:34:
[...]

Dit is nou precies een goed voorbeeld. Ik gaf aan dat ik een negatief rendement heb, nadat ik in mei 2015 ingestapt ben. Als je op jouw bovenstaande voorbeeld zou instappen op 21 mei 2015, dan heb je nu een negatief rendement. Dus het is echt niet alleen maar omhoog en soms is 4% dus niet conservatief genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MrScratch schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:17:
[...]

Dit is nou precies een goed voorbeeld. Ik gaf aan dat ik een negatief rendement heb, nadat ik in mei 2015 ingestapt ben. Als je op jouw bovenstaande voorbeeld zou instappen op 21 mei 2015, dan heb je nu een negatief rendement. Dus het is echt niet alleen maar omhoog en soms is 4% dus niet conservatief genoeg.
Volgens mij sta je met de aanschaf van de zonnepanelen ook de eerste paar jaar negatief :? In eerdere post werd ook genoemd dat na 20 jaar de investering van de over productie eruit zou zijn gehaald. Vergelijk dan ajb de resultaten van de ETF dan ook over 20 jaar. 4% is inderdaad een zeer conservatieve verwachting. En bedenk ook dat je aanvullend pensioen die je via je werkgever opbouwd ook zo wordt opgebouwd.

Vanuit hobby oogpunt kan ik wel begrijpen dat je het wilt doen, maar vanuit investeringsoogpunt is het onverstandig om zoveel panelen neer te leggen.

Iets anders.

Van het weekend kwam de nieuwsbrief van VEH in mijn mailbox. Daarin werd gesproken over zonnepanelen voor mensen waarbij het dak ongeschikt is. Ik val in die catergorie met mijn appartement. Er werd gesproken over de energieleverancier Vrijopnaam waar je voor €99,- een zonnepaneel aanschaft wat 240kWh per jaar moet opleveren. Het paneel (de opbrengst) is dan 9 jaar van jou. Dit lijkt interesant echter als je doorleest word ik er toch een beetje naar van. Je blijft energiebelasting betalen, ook over die 240kWh die jezelf hebt geproduceerd. Daarnaast zit je vast aan deze energieleverancier. Wil je eerder stoppen? Dat kan echter is er een behoorlijke afschrijving op de panelen van 11% per jaar. Daar komt nog eens bij dat Vrijopnaam het recht heeft het contract te ontbinden maar ze rekenen dan wel dezelfde, forse, afschrijving.

Zijn er andere verantwoorde manieren hoe ik toch kan bijdragen aan een schonere energieproductie in Nederland? De politiek laat het nader en ik ben het ook nog niet tegen gekomen in de verkiezingsprogramma's.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
The_FrankO schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:19:
[...]

Volgens mij sta je met de aanschaf van de zonnepanelen ook de eerste paar jaar negatief :? In eerdere post werd ook genoemd dat na 20 jaar de investering van de over productie eruit zou zijn gehaald. Vergelijk dan ajb de resultaten van de ETF dan ook over 20 jaar. 4% is inderdaad een zeer conservatieve verwachting. En bedenk ook dat je aanvullend pensioen die je via je werkgever opbouwd ook zo wordt opgebouwd.

Vanuit hobby oogpunt kan ik wel begrijpen dat je het wilt doen, maar vanuit investeringsoogpunt is het onverstandig om zoveel panelen neer te leggen.
Dank voor de bijval; niets aan toe te voegen!
Van het weekend kwam de nieuwsbrief van VEH in mijn mailbox. Daarin werd gesproken over zonnepanelen voor mensen waarbij het dak ongeschikt is. Ik val in die catergorie met mijn appartement. Er werd gesproken over de energieleverancier Vrijopnaam waar je voor €99,- een zonnepaneel aanschaft wat 240kWh per jaar moet opleveren. Het paneel (de opbrengst) is dan 9 jaar van jou. Dit lijkt interesant echter als je doorleest word ik er toch een beetje naar van. Je blijft energiebelasting betalen, ook over die 240kWh die jezelf hebt geproduceerd. Daarnaast zit je vast aan deze energieleverancier. Wil je eerder stoppen? Dat kan echter is er een behoorlijke afschrijving op de panelen van 11% per jaar. Daar komt nog eens bij dat Vrijopnaam het recht heeft het contract te ontbinden maar ze rekenen dan wel dezelfde, forse, afschrijving.

Zijn er andere verantwoorde manieren hoe ik toch kan bijdragen aan een schonere energieproductie in Nederland? De politiek laat het nader en ik ben het ook nog niet tegen gekomen in de verkiezingsprogramma's.
Dit is lastig. Er zijn wel groene investeringen in windmolen-delen en dergelijke, misschien is dat iets. Als je het liever echt dicht bij huis zoekt, dan zou ik vooral kijken naar je verbruik. Wat je verbruikt hoeft immers ook niet opgewekt te worden.

Er valt misschien wel iets na te isoleren, of misschien kun je oude gloei- en halogeen lampen vervangen door LEDs. Idem voor apparatuur als koelkasten, servers, vaatwassers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Terpen Tijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:13:
[...]
Dank voor de bijval; niets aan toe te voegen!
het is een lastige berekening, maar er is veel meer dan je denkt. ;)

stel je investeert 9k€ voor 20 jaar met 4% rente.
dan heb je na 20 jaar +/-20k€ vrij te besteden.
(dus je stapelt alle rente winst terug in de investering en trekt dus rente op rente. ;) )

in theorie klinkt dat heel mooi, maar helaas we hebben ook nog iets zoals inflatie.
geld word gewoon elk jaar minder waard, hoeveel is lastig te zeggen, voor de crisis was een 2% niet een vreemd getal, maar het is wat lager op het moment, voor een uitzicht van 20 jaar zou ik nu een 1,5% nemen.
(die 1,5% is een gokje, een ander getal is ook goed. het is maar om mee te rekenen.)
een ander probleem is dat als je veel geld hebt, dus vermogen de belastingdienst langs komt en pakt dan 1,5% van je winst af. :-(

dan heb je wel een 20k€, maar die heeft dan vergelijkbaar vermogen van nu een 11k€.
(4% - vermogens belasting van 1,5% - inflatie correctie 1,5% = 1% winst)
sorry, die 4% is echt te weinig om dat leuk te vinden, pas bij de 6% begint dat leuk te worden. :-(

(mijn ouders zitten dus met dit probleem, ze hadden boven de 200k€ op de bank, de hypotheek was al afbetaald en gepensioneerd.
die zagen hun spaarpot dus langzaam krimpen door de vermogens belasting, dus zijn als een gek bezig het uit te geven.
zonnepanelen het dak op, warmtepomp zetten ze al een 12k€ terug, nu gaan ze de kozijnen vervangen voor een betere isolatie waarde(en niet meer hoeven te schilderen.) dat zal vast een +/- 12-15k€ gaan kosten.
en ze hebben zelfs mij een grote schenking gedaan(volle max bedrag van 100k€ belastingvrij) voor mijn hypotheek. _/-\o_
en nog betalen ze vermogens belasting, lol )

maar dan nu wat er gebeurd met 9k€ aan PV installatie.
dan scoren we ongeveer 52X dit paneel:
http://www.zonnekompassho...erisolar-265-wp-poly.html
en laten we dan deze omvormer pakken:
https://www.gebruiktezonn...ct=184&controller=product
dit lukt met gemak als je zelf installeert, zo niet dan tel dat bedrag er nog bij op.
(zelf installeren of niet is een keuze die niet iedereen kan doen.)
je hebt dan en 13,7kWp en dat levert wel een 12000kWh per jaar op.
omdat we nu kunnen salderen en ik voor een 50/50 situatie wil gaan als voorbeeld.
doet deze gebruiker dus 6000kWh gebruiken en levert dat hem 6000*0,18 = 1080€ per jaar op.
de andere 6000kWh word dan voor 10,5 kolenfooi verkocht en dat is dan 6000*0,105 = 630€.
dus per jaar word er 1710€ verdiend, dat is dan na 20 jaar een 34k€.

dat is toch fiks meer als die 20k€ van de 4% rendement.
maar salderen word na 4 jaar afgeschaft, die neem ik wel mee in de berekening.
ik reken dan dat 100% kolenfooi word dus 12000kWh voor een 0,105.
(dit getal klopt niet natuurlijk, ongeveer 1/5 deel van de stroom saldeer je niet maar gebruik je rechtstreeks.
dus vandaar dat ik maar even voor het gemak een 0,105€ aanhoud voor het gemak.)
12000kWh x 0,105 = 1260€.
dan 4 jaar de 1710€ en dan nog 16 jaar de 1260€ geeft mij een vermogen van 27k€ na 20 jaar.

maar er is wel 1 heel groot verschil tussen de 4% van jouw op een aandeel/vermogen rekening etc etc..
waar je met die rekening niet bij het geld kunt, omdat je elk jaar de rente ook terug moet stoppen in de investering anders slinkt je vermogen.
kun je het bespaarde bedrag + de kolenfooi winst ook weer in zo een vergelijkbare rekening stoppen. >:)
(met het grote voordeel dat je dan elk jaar een bedrag in dat potje duwt waardoor de vermogensheffing en inflatie correctie niet zo hard in tikken.
omdat je dan begint met een negatief vermogen heb je eigenlijk daar geen vermogens belasting op.
dit voordeeltje neem ik niet mee in de berekening, ik ga er van uit dat je rijk bent en nog veel meer geld hebt dus niet onder de grens komt van de vermogens belasting en dus altijd dat probleem blijft houden.)
dan kom ik uit met inflatie correctie + vermogensbelasting op een 27k€ na 20 jaar.
vind ik toch een stuk beter als die 11k€ van jouw.

oke zul je zeggen, maar wat als.......
dat is ook goed, we maken het een beetje absurd en we krijgen maar 20 jaar lang 0,07€ per kWh.
dan is de winst maar 840€ per jaar, en die gooien we in een 4% rekening en dan heb ik na 20 jaar toch nog een 16k€ (ook met inflatie correctie + vermogensbelasting)
jep, en dan is het maar een kleine winst tegen over de gecorrigeerde 11k€. :-(

(eigenlijk zou je de stroom prijs ook moeten corrigeren met de inflatie.
dit zou het in het voordeel van de PV set zijn, maar dat vind ik te eng met onze vreemde stroom markt.
dus doe ik maar niet.)

conclusie:
ik vind zelf de winsten eigenlijk niet hoog genoeg, maar als je in de situatie zit dat je kapitaal hebt en dat eigenlijk nergens kunt stallen (4% is echt te weinig om het vermogen op pijl te houden.).
en je een leuk dak hebt waar je 2x zoveel PV kunt leggen als je aan opbrengst nodig hebt, waarom niet?
bedenk wel dat mensen die dit soort problemen hebben vaak meer als een 100k€ hebben en een gigantische villa, dus die kunnen met gemak een 10k€ missen (dan besparen ze meteen zonder een kWh te hebben opgebracht al een 150€ per jaar aan vermogensbelasting .
dat alleen al 20 jaar lang is al 1/3 van de aanschaf van de pv. >:))
dan mogen ze van mij lekker genieten van de winst, ze doen ook nog iets goed voor het milieu.
ik heb het idee dat maasluip het verhaaltje al aardig begrijpt

een lekkere disclaimer is hier wel op zijn plaats.
behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
maar laten we wel wezen we hebben het maar over een 10k€, zo veel geld is het niet er mag best een beetje gegokt worden.
(oke ik heb dat soort bedragen ook niet zo maar, lol ik ben niet rijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
artbij schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:58:
ls ik globaal wil gaan kijken wat voor rc waardes mijn woning moet hebben voor gebruik van een warmtepomp. Waar moet ik dan vanuit gaan? Of zijn daar geen richtlijnen voor?

Raam triple
Muur 6.0
Dak 6.0
Vloer 4,5

Zit ik dan ongeveer goed?
klinkt goed, maar het gaat eigenlijk om de watertemperatuur die je nodig hebt om je woning warm te krijgen (bij een water/water of lucht/water warmtepomp). je moet onder de 40 graden blijven.

met een lucht/lucht warmtepomp is dat anders. dat kan altijd denk ik. maar je moet wel een idee hebben hoeveel warmteverlies je hebt om de capaciteit te bepalen (= m2 oppervlak/rc etc..)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
migjes schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:44:
[...]

het is een lastige berekening, maar er is veel meer dan je denkt. ;)

stel je investeert 9k€ voor 20 jaar met 4% rente.
dan heb je na 20 jaar +/-20k€ vrij te besteden.
(dus je stapelt alle rente winst terug in de investering en trekt dus rente op rente. ;) )

in theorie klinkt dat heel mooi, maar helaas we hebben ook nog iets zoals inflatie.
geld word gewoon elk jaar minder waard, hoeveel is lastig te zeggen, voor de crisis was een 2% niet een vreemd getal, maar het is wat lager op het moment, voor een uitzicht van 20 jaar zou ik nu een 1,5% nemen.
(die 1,5% is een gokje, een ander getal is ook goed. het is maar om mee te rekenen.)
een ander probleem is dat als je veel geld hebt, dus vermogen de belastingdienst langs komt en pakt dan 1,5% van je winst af. :-(

dan heb je wel een 20k€, maar die heeft dan vergelijkbaar vermogen van nu een 11k€.
(4% - vermogens belasting van 1,5% - inflatie correctie 1,5% = 1% winst)
sorry, die 4% is echt te weinig om dat leuk te vinden, pas bij de 6% begint dat leuk te worden. :-(

(mijn ouders zitten dus met dit probleem, ze hadden boven de 200k€ op de bank, de hypotheek was al afbetaald en gepensioneerd.
die zagen hun spaarpot dus langzaam krimpen door de vermogens belasting, dus zijn als een gek bezig het uit te geven.
zonnepanelen het dak op, warmtepomp zetten ze al een 12k€ terug, nu gaan ze de kozijnen vervangen voor een betere isolatie waarde(en niet meer hoeven te schilderen.) dat zal vast een +/- 12-15k€ gaan kosten.
en ze hebben zelfs mij een grote schenking gedaan(volle max bedrag van 100k€ belastingvrij) voor mijn hypotheek. _/-\o_
en nog betalen ze vermogens belasting, lol )

maar dan nu wat er gebeurd met 9k€ aan PV installatie.
dan scoren we ongeveer 52X dit paneel:
http://www.zonnekompassho...erisolar-265-wp-poly.html
en laten we dan deze omvormer pakken:
https://www.gebruiktezonn...ct=184&controller=product
dit lukt met gemak als je zelf installeert, zo niet dan tel dat bedrag er nog bij op.
(zelf installeren of niet is een keuze die niet iedereen kan doen.)
je hebt dan en 13,7kWp en dat levert wel een 12000kWh per jaar op.
omdat we nu kunnen salderen en ik voor een 50/50 situatie wil gaan als voorbeeld.
doet deze gebruiker dus 6000kWh gebruiken en levert dat hem 6000*0,18 = 1080€ per jaar op.
de andere 6000kWh word dan voor 10,5 kolenfooi verkocht en dat is dan 6000*0,105 = 630€.
dus per jaar word er 1710€ verdiend, dat is dan na 20 jaar een 34k€.

dat is toch fiks meer als die 20k€ van de 4% rendement.
maar salderen word na 4 jaar afgeschaft, die neem ik wel mee in de berekening.
ik reken dan dat 100% kolenfooi word dus 12000kWh voor een 0,105.
(dit getal klopt niet natuurlijk, ongeveer 1/5 deel van de stroom saldeer je niet maar gebruik je rechtstreeks.
dus vandaar dat ik maar even voor het gemak een 0,105€ aanhoud voor het gemak.)
12000kWh x 0,105 = 1260€.
dan 4 jaar de 1710€ en dan nog 16 jaar de 1260€ geeft mij een vermogen van 27k€ na 20 jaar.

maar er is wel 1 heel groot verschil tussen de 4% van jouw op een aandeel/vermogen rekening etc etc..
waar je met die rekening niet bij het geld kunt, omdat je elk jaar de rente ook terug moet stoppen in de investering anders slinkt je vermogen.
kun je het bespaarde bedrag + de kolenfooi winst ook weer in zo een vergelijkbare rekening stoppen. >:)
(met het grote voordeel dat je dan elk jaar een bedrag in dat potje duwt waardoor de vermogensheffing en inflatie correctie niet zo hard in tikken.
omdat je dan begint met een negatief vermogen heb je eigenlijk daar geen vermogens belasting op.
dit voordeeltje neem ik niet mee in de berekening, ik ga er van uit dat je rijk bent en nog veel meer geld hebt dus niet onder de grens komt van de vermogens belasting en dus altijd dat probleem blijft houden.)
dan kom ik uit met inflatie correctie + vermogensbelasting op een 27k€ na 20 jaar.
vind ik toch een stuk beter als die 11k€ van jouw.

oke zul je zeggen, maar wat als.......
dat is ook goed, we maken het een beetje absurd en we krijgen maar 20 jaar lang 0,07€ per kWh.
dan is de winst maar 840€ per jaar, en die gooien we in een 4% rekening en dan heb ik na 20 jaar toch nog een 16k€ (ook met inflatie correctie + vermogensbelasting)
jep, en dan is het maar een kleine winst tegen over de gecorrigeerde 11k€. :-(

(eigenlijk zou je de stroom prijs ook moeten corrigeren met de inflatie.
dit zou het in het voordeel van de PV set zijn, maar dat vind ik te eng met onze vreemde stroom markt.
dus doe ik maar niet.)

conclusie:
ik vind zelf de winsten eigenlijk niet hoog genoeg, maar als je in de situatie zit dat je kapitaal hebt en dat eigenlijk nergens kunt stallen (4% is echt te weinig om het vermogen op pijl te houden.).
en je een leuk dak hebt waar je 2x zoveel PV kunt leggen als je aan opbrengst nodig hebt, waarom niet?
bedenk wel dat mensen die dit soort problemen hebben vaak meer als een 100k€ hebben en een gigantische villa, dus die kunnen met gemak een 10k€ missen (dan besparen ze meteen zonder een kWh te hebben opgebracht al een 150€ per jaar aan vermogensbelasting .
dat alleen al 20 jaar lang is al 1/3 van de aanschaf van de pv. >:))
dan mogen ze van mij lekker genieten van de winst, ze doen ook nog iets goed voor het milieu.
ik heb het idee dat maasluip het verhaaltje al aardig begrijpt

een lekkere disclaimer is hier wel op zijn plaats.
behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
maar laten we wel wezen we hebben het maar over een 10k€, zo veel geld is het niet er mag best een beetje gegokt worden.
(oke ik heb dat soort bedragen ook niet zo maar, lol ik ben niet rijk.)
Goed dat je verschillende scenario's doorrekent, en ik denk ook wel dat er in sommige gevallen iets voor een 'oversized' PV park op je dak te zeggen is.

MAAR ik wil er wel op wijzen dat je hierboven allerlei aannames doet die de casus voor PV behoorlijk rooskleurig maakt. Je gaat er bijvoorbeeld vanuit dat je anders sowieso vermogensbelasting af moet tikken, en het is helemaal niet gezegd dat het geld dat je anders voor PV aan zou wenden inderdaad boven die 20/40K zou zitten.

Als je inflatie wilt rekenen, goed, maar die is momenteel ook vrijwel 0, niet 1.5%. Je kan dan ook gaan rekenen aan verdere daling van de electraprijzen, en dan betekent een daling van 1 cent per kWh al meteen een verlies van 1/18 = -5.5%. Tegenover de waardedaling door inflatie zou je verder nog het verlies van prestatie van PV panelen kunnen zetten (0.5% per jaar, theoretisch). Daarnaast is er het al eerder genoemde risico van bezit; het kan stuk en/of weg.

Het argument dat je kapitaal vast staat als je belegt is wat vreemd; vaster dan uitgegeven aan een stuk PV hardware kan je het toch niet maken. Als je dan je PV opbrengst na de betreffende investering wel belegt, dan moet je daar ook die inflatie en belastingen enzo vanaf trekken, als je de twee scenario's op gelijke voet wilt vergelijken; dat doe je nu niet en daardoor 'overschat' je het resultaat van het beleggen van je jaarlijkse PV-inkomen (eigenlijk onderschat je het andere scenario, zoals ik boven al betoogde).

Je gaat er m.i. ook te makkelijk vanuit dat de PV koper sowieso de scherpste deal kan scoren, een perfect (en enorm) dakvlak heeft, en het zo even zelf installeert met alles erop en eraan (ook in de meterkast). En je kiest een tweedehands omvormer (!)...

Het is uiteindelijk ook geen kwestie van "begrijpen"; het is gewoon een afweging die je zorgvuldig moet maken. Iedereen kan daar natuurlijk nog een eigen invulling aan geven, naast het financiële. Maar als dat laatste wel belangrijk voor je is, reken jezelf dan niet te snel rijk, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:35
Terpen Tijn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:12:
[...]

het is gewoon een afweging die je zorgvuldig moet maken. Iedereen kan daar natuurlijk nog een eigen invulling aan geven, naast het financiële. Maar als dat laatste wel belangrijk voor je is, reken jezelf dan niet te snel rijk, zou ik zeggen.
Inderdaad. En of je nou na een, tot vele cijfers achter de komma beredeneerd positief rendement er achter komt dat PV een verantwoorde investering is, of je neemt PV omdat je de bijdrage aan je portemonnee minder belangrijk vind dan die aan het milieu: beide is goed. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door TCroezing op 27-10-2016 23:58 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.