het is een lastige berekening, maar er is veel meer dan je denkt.
stel je investeert 9k€ voor 20 jaar met 4% rente.
dan heb je na 20 jaar +/-20k€ vrij te besteden.
(dus je stapelt alle rente winst terug in de investering en trekt dus rente op rente.

)
in theorie klinkt dat heel mooi, maar helaas we hebben ook nog iets zoals inflatie.
geld word gewoon elk jaar minder waard, hoeveel is lastig te zeggen, voor de crisis was een 2% niet een vreemd getal, maar het is wat lager op het moment, voor een uitzicht van 20 jaar zou ik nu een 1,5% nemen.
(die 1,5% is een gokje, een ander getal is ook goed. het is maar om mee te rekenen.)
een ander probleem is dat als je veel geld hebt, dus vermogen de belastingdienst langs komt en pakt dan 1,5% van je winst af.
dan heb je wel een 20k€, maar die heeft dan vergelijkbaar vermogen van nu een 11k€.
(4% - vermogens belasting van 1,5% - inflatie correctie 1,5% = 1% winst)
sorry, die 4% is echt te weinig om dat leuk te vinden, pas bij de 6% begint dat leuk te worden.
(mijn ouders zitten dus met dit probleem, ze hadden boven de 200k€ op de bank, de hypotheek was al afbetaald en gepensioneerd.
die zagen hun spaarpot dus langzaam krimpen door de vermogens belasting, dus zijn als een gek bezig het uit te geven.
zonnepanelen het dak op, warmtepomp zetten ze al een 12k€ terug, nu gaan ze de kozijnen vervangen voor een betere isolatie waarde(en niet meer hoeven te schilderen.) dat zal vast een +/- 12-15k€ gaan kosten.
en ze hebben zelfs mij een grote schenking gedaan(volle max bedrag van 100k€ belastingvrij) voor mijn hypotheek.
en nog betalen ze vermogens belasting, lol )
maar dan nu wat er gebeurd met 9k€ aan PV installatie.
dan scoren we ongeveer 52X dit paneel:
http://www.zonnekompassho...erisolar-265-wp-poly.html
en laten we dan deze omvormer pakken:
https://www.gebruiktezonn...ct=184&controller=product
dit lukt met gemak als je zelf installeert, zo niet dan tel dat bedrag er nog bij op.
(zelf installeren of niet is een keuze die niet iedereen kan doen.)
je hebt dan en 13,7kWp en dat levert wel een 12000kWh per jaar op.
omdat we nu kunnen salderen en ik voor een 50/50 situatie wil gaan als voorbeeld.
doet deze gebruiker dus 6000kWh gebruiken en levert dat hem 6000*0,18 = 1080€ per jaar op.
de andere 6000kWh word dan voor 10,5 kolenfooi verkocht en dat is dan 6000*0,105 = 630€.
dus per jaar word er 1710€ verdiend, dat is dan na 20 jaar een 34k€.
dat is toch fiks meer als die 20k€ van de 4% rendement.
maar salderen word na 4 jaar afgeschaft, die neem ik wel mee in de berekening.
ik reken dan dat 100% kolenfooi word dus 12000kWh voor een 0,105.
(dit getal klopt niet natuurlijk, ongeveer 1/5 deel van de stroom saldeer je niet maar gebruik je rechtstreeks.
dus vandaar dat ik maar even voor het gemak een 0,105€ aanhoud voor het gemak.)
12000kWh x 0,105 = 1260€.
dan 4 jaar de 1710€ en dan nog 16 jaar de 1260€ geeft mij een vermogen van 27k€ na 20 jaar.
maar er is wel 1 heel groot verschil tussen de 4% van jouw op een aandeel/vermogen rekening etc etc..
waar je met die rekening niet bij het geld kunt, omdat je elk jaar de rente ook terug moet stoppen in de investering anders slinkt je vermogen.
kun je het bespaarde bedrag + de kolenfooi winst ook weer in zo een vergelijkbare rekening stoppen.

(met het grote voordeel dat je dan elk jaar een bedrag in dat potje duwt waardoor de vermogensheffing en inflatie correctie niet zo hard in tikken.
omdat je dan begint met een negatief vermogen heb je eigenlijk daar geen vermogens belasting op.
dit voordeeltje neem ik niet mee in de berekening, ik ga er van uit dat je rijk bent en nog veel meer geld hebt dus niet onder de grens komt van de vermogens belasting en dus altijd dat probleem blijft houden.)
dan kom ik uit met inflatie correctie + vermogensbelasting op een 27k€ na 20 jaar.
vind ik toch een stuk beter als die 11k€ van jouw.
oke zul je zeggen, maar wat als.......
dat is ook goed, we maken het een beetje absurd en we krijgen maar 20 jaar lang 0,07€ per kWh.
dan is de winst maar 840€ per jaar, en die gooien we in een 4% rekening en dan heb ik na 20 jaar toch nog een 16k€ (ook met inflatie correctie + vermogensbelasting)
jep, en dan is het maar een kleine winst tegen over de gecorrigeerde 11k€.
(eigenlijk zou je de stroom prijs ook moeten corrigeren met de inflatie.
dit zou het in het voordeel van de PV set zijn, maar dat vind ik te eng met onze vreemde stroom markt.
dus doe ik maar niet.)
conclusie:
ik vind zelf de winsten eigenlijk niet hoog genoeg, maar als je in de situatie zit dat je kapitaal hebt en dat eigenlijk nergens kunt stallen (4% is echt te weinig om het vermogen op pijl te houden.).
en je een leuk dak hebt waar je 2x zoveel PV kunt leggen als je aan opbrengst nodig hebt, waarom niet?
bedenk wel dat mensen die dit soort problemen hebben vaak meer als een 100k€ hebben en een gigantische villa, dus die kunnen met gemak een 10k€ missen (dan besparen ze meteen zonder een kWh te hebben opgebracht al een 150€ per jaar aan vermogensbelasting .
dat alleen al 20 jaar lang is al 1/3 van de aanschaf van de pv.

)
dan mogen ze van mij lekker genieten van de winst, ze doen ook nog iets goed voor het milieu.
ik heb het idee dat maasluip het verhaaltje al aardig begrijpt
een lekkere disclaimer is hier wel op zijn plaats.
behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
maar laten we wel wezen we hebben het maar over een 10k€, zo veel geld is het niet er mag best een beetje gegokt worden.
(oke ik heb dat soort bedragen ook niet zo maar, lol ik ben niet rijk.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)