zonder inflatie en zonder vermogens belasting, no problemo.Terpen Tijn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:12:
[...]
Goed dat je verschillende scenario's doorrekent, en ik denk ook wel dat er in sommige gevallen iets voor een 'oversized' PV park op je dak te zeggen is.
MAAR ik wil er wel op wijzen dat je hierboven allerlei aannames doet die de casus voor PV behoorlijk rooskleurig maakt. Je gaat er bijvoorbeeld vanuit dat je anders sowieso vermogensbelasting af moet tikken, en het is helemaal niet gezegd dat het geld dat je anders voor PV aan zou wenden inderdaad boven die 20/40K zou zitten.
Als je inflatie wilt rekenen, goed, maar die is momenteel ook vrijwel 0, niet 1.5%. Je kan dan ook gaan rekenen aan verdere daling van de electraprijzen, en dan betekent een daling van 1 cent per kWh al meteen een verlies van 1/18 = -5.5%. Tegenover de waardedaling door inflatie zou je verder nog het verlies van prestatie van PV panelen kunnen zetten (0.5% per jaar, theoretisch). Daarnaast is er het al eerder genoemde risico van bezit; het kan stuk en/of weg.
maar dan doen we het rente percentage ook nog verhogen van 4 naar 5%.
en over 4 jaar valt de saldering ook nog weg en is de opbrengst maar 0,07 per kWh.
dus meneer kamp maakt wel een heel sombere overgangs-regeling.
(dus ik reken niet eens dat je een gedeelte zelf gebruikt dus eigenlijk daar wel een 0,18ct voor zou moeten rekenen)
dan kom ik nog steeds gelijk uit na 20 jaar.
(het is trouwens de garantie die degradeert van je panelen, niet de panelen zelf.
die blijven gewoon het zelfde produceren, maar er zijn maar erg weinig panelen die ouder zijn als 20 jaar, dus weinig cijfers er over te vinden, zonnigtype probeert het al jaren te berekenen maar nog niet veel degradatie gevonden.
jep, dat is een punt, maar ook erg lastig.Het argument dat je kapitaal vast staat als je belegt is wat vreemd; vaster dan uitgegeven aan een stuk PV hardware kan je het toch niet maken. Als je dan je PV opbrengst na de betreffende investering wel belegt, dan moet je daar ook die inflatie en belastingen enzo vanaf trekken, als je de twee scenario's op gelijke voet wilt vergelijken; dat doe je nu niet en daardoor 'overschat' je het resultaat van het beleggen van je jaarlijkse PV-inkomen (eigenlijk onderschat je het andere scenario, zoals ik boven al betoogde).
maar om te vergelijken moet je wel er van uit gaan dat je het vast laat staan, anders word het appels en peren vergelijken.
als ik het bedrag niet vast zet zou ik ze op ongelijke voet vergelijken.
ja sorrie, ik kan niet zo snel een leuke 3fase omvormer vinden, maar in de begroting is nog wel ruimte voor een andere vergelijkbare omvormer, geen probleem en binnen budget.Je gaat er m.i. ook te makkelijk vanuit dat de PV koper sowieso de scherpste deal kan scoren, een perfect (en enorm) dakvlak heeft, en het zo even zelf installeert met alles erop en eraan (ook in de meterkast). En je kiest een tweedehands omvormer (!)...
Het is uiteindelijk ook geen kwestie van "begrijpen"; het is gewoon een afweging die je zorgvuldig moet maken. Iedereen kan daar natuurlijk nog een eigen invulling aan geven, naast het financiële. Maar als dat laatste wel belangrijk voor je is, reken jezelf dan niet te snel rijk, zou ik zeggen.
als je dit 3 jaar geleden had gezegd dat had ik je wel gelijk gegeven, maar prijzen zijn stiekem aardig gedaald.
(niet speciaal een daling in de prijs, maar je krijgt nu al een 265Wp paneel voor de prijs van een 230Wp paneel 3 jaar geleden. dus voor het zelfde geld meer kwaliteit.)
tegenwoordig is: "poen voor groen, is goed te doen"
nog niet voor iedereen in heel het land, maar als ik boer was met een grote schuur in de kust streek (waar waardes van 1200kWh/kWp worden gehaald per jaar!) dan wist ik het wel.
vol die schuur en gaan met die banaan.
helaas nog niet weggelegd voor ons kleine jongens, je moet echt voluit gaan en wat risico's nemen.
maar ja dat heet dan ook ondernemen.
bedragen van 10k€ zijn niet al te hoog voor een ondernemer, dus die kan daar best een gokje mee wagen.
vooral de boeren in mijn omgeving zijn zo al hard bezig, die leggen vaak al grotere setjes als ze nodig hebben.
voor een boer is het eender of hij met zonlicht gras laat groeien voor zijn koeien.
of dat het elektra oogst met pv panelen, voor hem is dat hetzelfde.
dat is gewoon een bedrijfs-activiteit, waar bij hij misschien ook wel zelf de panelen op dak kan leggen.
(nog niet mee genomen zijn: een investerings-aftrek, asbest er af/pv er op, of verkopen van je G.v.O's.
zitten allemaal haakjes en oogjes aan en maken het wat te lastig om het uit te leggen.
dus die houw ik er buiten.
het is lastig een excel scheetje hier te publiceren, maar probeer hem zelf maar eens te maken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)