Laat ik eens happen
Niet vreemd dat deze klimaatscepticus dat roept, maar wel volkomen onterecht want de saldering is helemaal geen subsidie. Stel dat ik in plaats van de auto te pakken met de fiets ga. Dan derft de staat ook inkomsten uit benzineaccijns omdat ik geen benzine verbruik. Maar dat is toch geen subsidie voor mijn fiets.
Het gebruik van de fiets in plaats van de auto is een besparingsmaatregel (niet gebruiken van energie, 1e stap Trias Energetica). Salderen gaat over het produceren (en specifiek terugleveren) van duurzame energie. Dat is stap 2 van de Trias Energetica. De vergelijking slaat daarmee als een tang op een varken.
De vergelijking gaat pas op als je met je fiets wonderbaarlijk in staat bent om bij een tankstation brandstof terug te leveren naar de ondergrondse opslagtank, terwijl je nog steeds al je ritjes met de auto rijdt.
Hetzelfde geldt als ik stop met roken of geheel onthouder zou worden. Regulerende energiebelasting is bedoeld om ongewenste consumptiepatronen terug te dringen.
Energiebelasting is bedoeld om zuinig met energie om te gaan. De overheid erkent ook dat een deel van onze energiebehoefte onder de primaire levensbehoefte valt. Over een deel van je energiegebruik betaal je dan ook geen energiebelasting, tegenwoordig verwerkt in een vaste teruggaaf van 385 euro inclusief BTW. Ook dit heeft weinig tot niets met salderen te maken.
De saldering is in feite niets meer of minder dan het openstellen van het net om tijdelijke onbalans tussen productie en gebruik te bufferen.
Het 'net" kan niet bufferen. Dat bufferen gebeurt, jawel, door een kolen- of gascentrale (of eigenlijk meestal). Het 'bufferen' zorgt ook voor een lager rendement van de centrales en dus meer uitstoot (we hebben in het verleden nog wel eens berichten voor bij zien komen over dat 'windturbines zorgen voor meer CO2 uitstoot'). En oh ja, wie betaalt eigenlijk voor dit buffer?
Middelgrote en grootverbruikers krijgen daarentegen al sinds vele jaren korting op de energiebelasting.
Bedrijven krijgen geen korting. We kennen in Nederland een degressief energiebelastingstelsel. Dat betekent dat je over de eerste 10.000 kWh een EB van 0.10 Eur/kWh betaalt, tussen de 10.000 en 50.000 kWh iets van 0.04 Eur/kWh etc... Een Corus betaalt dus over de allereerste kWh die ze in een jaar afneemt net zoveel energiebelasting als Henk en Ingrid. En andersom, als Henk en Ingrid meer dan 10.000 kWh per jaar gebruiken, vallen zij (voor het deel boven de 10.000 kWh) ook in het lagere tarief.
Of een degressief belastingstelsel eerlijk en passend is, is een hele andere discussie. Een discussiepunt die de heer Blok overigens NIET aangrijpt. Hij is van mening dat het bedrijfsleven subsidie krijgt. Historisch gezien ook onjuist, want de energiebelasting in de hogere segmenten is niet verlaagd. Het laagste tarief is in de loop der jaren wel omhoog gegaan (en recentelijk verlaagd). Iets waar woningen het meest van hebben gevoeld, en waar woningen met PV uitermate goed van geprofiteerd hebben (hogere terugleververgoeding).
Vergeet niet dat salderen ook negatieve neveneffecten heeft, o.a. capaciteitsproblemen op het netwerk, (zomervakantie, 1 uur 's middags, niemand thuis, maar wel elke woning 4 kW terug voeden) en mismatch tussen vraag en aanbod (dag/avond, zomer/winter). Er zijn oplossingen voor deze problemen, maar die gaan mank omdat er geen financiële incentive is. Wat moet je met een Tesla PowerWall (welgeteld 50 verkocht in Nederland!) als je het ook voor niets kunt terugleveren aan het net, want de kolencentrale buffert wel en de netbeheerder gooit wel extra koper in de grond? Alsof dat niets kost.
Let wel, ik propageer hier niet dat salderen afgeschaft moet worden. In tegenstelling, zolang het aandeel zonne-energie verloren gaat in de afrondingsfout moet salderen gewoon blijven bestaan. Maar ik aggregeer wel tegen de ongenuanceerde, feitelijke onjuiste informatie die de heer Blok aan het verspreiden is. Zonder de feiten op een rij en de juiste nuances, kun je namelijk geen weloverwogen beslissing maken. En dan eindigen we in de zelfde loopgravenoorlog als met de zwarte piet "discussie". En dat levert alleen maar verliezers op.