Paul C schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:23:
[...]
Natuurlijk heb je klimaatzones om rekening mee te houden (een van de grote gebreken van de NL EPC is dat die doet alsof Vlissingen en Groningen hetzelfde klimaat hebben). Mijn punt is simpelweg dat een huis waarvan de temperatuur zulke extremen bereikt niet comfortabel is.
Extremen? Ben je wel eens in Australie geweest in de zomer (Tassie niet mee gerekend)?
28 graden als max in een huis met dat verbruik ik teken er voor op de plaats waar hij woont (ik heb op 10 kilometer afstand 40 graden mee gemaakt).
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ieder standaardhuis tot de jaren '90 daar dan gewoon +40 graden wordt.
Dat dit dan door een BAUS weg wordt gezet als het summum van duurzaamheid is belachelijk. Hoeveel sterren of bananen ze er op plakken, daar heb ik geen boodschap aan eigenlijk. Ik heb simpelweg opzocht hoe goed ze geïsoleerd hebben en dat is letterlijk slechter dan hier in de jaren tachtig de norm was.
Persoonlijk vind ik het met een verbruik van 4 MJ per M2 toch wel iets beter dan wat we nu hier hebben.
Wat was die passief norm nou ook al weer?
Zou het beter kunnen (als in temperatuur range)?
Zeker, maar ik zou niet de hele zomer verkouden willen zijn omdat het te koud is in mijn huis ten opzichte van de buitentemperatuur. Niets voor niet dat de Aussie zeggen dat 4WD achter op de auto's staat voor het airconditioning systeem van de auto (4 Windows Down).
Prima dat je er geen boodschap aan hebt maar vergelijk het niet met NL, dat is als Lapland met NL vergelijken.
In Darwin is men het verbruik alleen maar kwijt aan koeling, daar slaan ze wel een flater met 119Mj.