Lijkt me een beetje lastig te handhaven en eigenlijk ook wel een beetje onnodig. Met de constant dalende prijzen is het een kwestie van tijd voor de meeste bedrijfsdaken vol liggen omdat het gewoon goedkoper is.databeestje schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:53:
Tijd voor een lege dak tax voor bedrijfspanden, als er niet 70% dekkingsgraad op het bedrijfsdak is dan belasting heffen, anders vrijstellen.
Met die 50 bij 150 meter dak (7500m2) hier die staat te bakken in de zon hadden we mooi het 100kW verbruik van het pand kunnen compenseren. Met circa 150 Watt per m2 zou dat neerkomen op bijna 750kWp bij 5000m2. Dat is goed voor 700MWh per jaar.
Ik zeg doen!
Die prijzen gaan echt wel omhoog hoor. Te beginnen 1-1 volgend jaar +45 euro per aansluiting duurzame energie tax. De rest volgt.......Erasmo schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:49:
[...]
Lijkt me een beetje lastig te handhaven en eigenlijk ook wel een beetje onnodig. Met de constant dalende prijzen is het een kwestie van tijd voor de meeste bedrijfsdaken vol liggen omdat het gewoon goedkoper is.
Een vaste lasten verhoging voor iedereen verandert niets aan het financiële plaatje van zonnepanelen.
Hoogstens verbetert het de business case van off-grid gaan, maar met €45 zet dat ook geen zoden aan de dijk.
Het grid moet goedkoper blijven dan off-grid, anders is het game over. Met de dalende accu- en solarprijzen zorgt dat voor een duidelijke bovengrens aan de bedragen die ze kunnen rekenen.
En het triggert de creativiteit van de belastingdienst
Hoogstens verbetert het de business case van off-grid gaan, maar met €45 zet dat ook geen zoden aan de dijk.
Het grid moet goedkoper blijven dan off-grid, anders is het game over. Met de dalende accu- en solarprijzen zorgt dat voor een duidelijke bovengrens aan de bedragen die ze kunnen rekenen.
En het triggert de creativiteit van de belastingdienst
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit soort berichten kom ik wel vaker tegen....
http://www.rtlnieuws.nl/t...en-door-zwitserse-vinding
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
En de techniek is niet eens nieuw. Meerdere partijen die een combinatie van hoog rendement zonnecel plus lens hebben ontwikkeld.Gasschuif schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:43:
Probleem van deze techniek: dat 'kleine' hoog rendement zonnecelletje kost bijna net zoveel als alle zonnecellen op een laag rendement paneel. Komt er vervolgens ook nog de kosten van een lens bij. En goede lenzen die veel licht doorlaten zijn niet goedkoop.
Typisch gevalletje geen marktonderzoek gedaan en geen business plan gemaakt.
Als de schaal kan worden vergroot, gaan de kosten ook enorm omlaag; zie ook de reguliere zonnepanelen.Skyaero schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:58:
[...]
Probleem van deze techniek: dat 'kleine' hoog rendement zonnecelletje kost bijna net zoveel als alle zonnecellen op een laag rendement paneel. Komt er vervolgens ook nog de kosten van een lens bij. En goede lenzen die veel licht doorlaten zijn niet goedkoop.
Voor statische daken is het niet zo interessant denk ik (ook omdat je mechanische delen introduceert die zullen slijten), omdat je daar toch de ruimte hebt.
Maar op plekken waar ruimte beperkt is kunnen de kosten wellicht uit. Ik denk dan met name aan auto's en vrachtauto's. Stel dat je panelen hebt op de trailers die accu's in de trailer voeden (en niet in de vrachtauto zelf). De lenzen houden de panelen in optimaal zonlicht, ongeacht de rijrichting.
Er is eerder al een spin off geweest van TU/e (SunCycle) die met voestalpine in zee was gegaan.Gasschuif schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:43:
Geabonneerd op de nieuwsbrief maar die is een stille door gestorven.
Concept goed, maar standaard PV prijzen te laag, en voor de bewegende delen waren nog wat probleempjes met hitte en blijven bewegen als ik het goed heb.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik zat te studeren op de nieuwe subsidies voor minimaal twee energiebesparende maatregelen uit de set {'isolatie van vloer', 'isoleren van spouwmuur', 'isoleren van gevel', 'isoleren van dak', 'plaatsen hr++/+++ glas'}
Aangezien ik toch al van plan was het dak te isoleren (20 euro/meter) en op termijn (ivm verfwerk) het glas (45 euro/meter2 +++) te vervangen dacht ik zo ... Dat wordt (bijna) gratis! Maar ...
Hoe doen 'jullie' dat met de warmtepomp-subsidie?
Aangezien ik toch al van plan was het dak te isoleren (20 euro/meter) en op termijn (ivm verfwerk) het glas (45 euro/meter2 +++) te vervangen dacht ik zo ... Dat wordt (bijna) gratis! Maar ...
Ja hallo!! Mag ik het ook zelf doen alsjeblieft? Doe mij die subsidie en materialen maar, ik doe het dan zelf wel... Iemand een creatieve oplossing? Offerte/factuur voor alleen de levering van materialen?Artikel 7 Activiteiten en voorwaarden: energiebesparende en aanvullende energiebesparende maatregelen, zeer energiezuinig pakket, maatwerkadviesrapport en energieprestatiegarantie
1. De minister kan aan een eigenaar-bewoner ten behoeve van zijn woning subsidie verstrekken voor:
a. het na de datum van indiening van de subsidieaanvraag laten uitvoeren door een bedrijf dat is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, van twee of meer energiebesparende maatregelen over de gehele daarvoor in aanmerking komende oppervlakten van de woning of over ten minste de oppervlakten, genoemd in artikel 4, tweede, derde, vierde of vijfde lid;
[ Voor 5% gewijzigd door Honolulu op 12-09-2016 23:07 ]
Ach, laat maar...
Hermann Scheer zag het jaren geleden al aankomen en heeft het voorspeld. Per vandaag het bewijs.
NOS Teletekst 128
Eon stoot vuile kolencentrales af
Het grootste energiebedrijf van
Duitsland,Eon,neemt afscheid van zijn
kolen- en gascentrales.De vervuilende
onderdelen zijn ondergebracht in een
nieuwe onderneming genaamd Uniper,die
een eigen notering aan de beurs krijgt.
Uniper is ook eigenaar van kolen- en
gascentrales in Nederland en een grote
energieleverancier aan de zakelijke
markt.Eon gaat zich volledig richten op
de verdere ontwikkeling van wind- en
zonne-energie.
Eon verloor de afgelopen zes jaar 72
procent van zijn beurswaarde.Het
aandeel zakte van bijna 30 naar ruim 8
euro.
NOS Teletekst 128
Eon stoot vuile kolencentrales af
Het grootste energiebedrijf van
Duitsland,Eon,neemt afscheid van zijn
kolen- en gascentrales.De vervuilende
onderdelen zijn ondergebracht in een
nieuwe onderneming genaamd Uniper,die
een eigen notering aan de beurs krijgt.
Uniper is ook eigenaar van kolen- en
gascentrales in Nederland en een grote
energieleverancier aan de zakelijke
markt.Eon gaat zich volledig richten op
de verdere ontwikkeling van wind- en
zonne-energie.
Eon verloor de afgelopen zes jaar 72
procent van zijn beurswaarde.Het
aandeel zakte van bijna 30 naar ruim 8
euro.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Gewoon zelf Installatiebedrijf Tweakers opstarten bij de KvK.Honolulu schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:46:
Ik zat te studeren op de nieuwe subsidies voor minimaal twee energiebesparende maatregelen uit de set {'isolatie van vloer', 'isoleren van spouwmuur', 'isoleren van gevel', 'isoleren van dak', 'plaatsen hr++/+++ glas'}
[...]
Ja hallo!! Mag ik het ook zelf doen alsjeblieft? Doe mij die subsidie en materialen maar, ik doe het dan zelf wel... Iemand een creatieve oplossing? Offerte/factuur voor alleen de levering van materialen?
Groetjes
Van je zonnepanelen bedrijf een duurzaamheid bedrijf maken met een hele exclusieve klantenkringHonolulu schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:46:
[...]
Ja hallo!! Mag ik het ook zelf doen alsjeblieft? Doe mij die subsidie en materialen maar, ik doe het dan zelf wel... Iemand een creatieve oplossing? Offerte/factuur voor alleen de levering van materialen?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Geinige subsidie. Zelfs voor het waterzijdig inregelen van je verwarmingsysteem en een kierdichtheidstest wordt subsidie gegeven.
[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 13-09-2016 08:36 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Intressant. Ik volg de Tesla Powerwall al een tijdje, dit past helemaal in mijn plaatje om net-ontafhankelijk te worden.
echter is het naar mijn idee helaas nog niet op de nederlandse markt beschikbaar.
- leeg -
Echt onafhankelijk is denk ik nog een stap te ver; maar zoals de man in het filmpje ook al laat blijken, het zal de mensen een stuk bewuster maken van het eigen energieverbruik als ze een "tastbare" voorraad hebben. Net als met een mobiele telefoon zeg maar.luigi87 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:54:
[...]
Ik volg de Tesla Powerwall al een tijdje, dit past helemaal in mijn plaatje om net-ontafhankelijk te worden.
Zeer zeker dat het mensen meer bewust zal maken.Roamor schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:56:
[...]
Echt onafhankelijk is denk ik nog een stap te ver; maar zoals de man in het filmpje ook al laat blijken, het zal de mensen een stuk bewuster maken van het eigen energieverbruik als ze een "tastbare" voorraad hebben. Net als met een mobiele telefoon zeg maar.
Ik denk dat met de powerwall is net-onafhankelijkheid wel haalbaar is. echter zal je wel in de buidel moeten tasten. Alleen al in mijn situatie zouden er dan al 2 powerwall(s) geinstalleerd moeten worden, en flinke partij zonnecollectoren (totaalpakket een ruwe €16.000). En ernaast ook de CV en de Kookplaat vervangen moeten worden.
- leeg -
Dan is het te weinig opslag lijkt me. En moet je sowieso ook denken aan windenergie. Meestal niet heel rendabel op kleine schaal, maar je hebt het in de winter wel nodig.luigi87 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:54:
[...]
Intressant. Ik volg de Tesla Powerwall al een tijdje, dit past helemaal in mijn plaatje om net-ontafhankelijk te worden.
echter is het naar mijn idee helaas nog niet op de nederlandse markt beschikbaar.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Als ie nu al tekort komt, redt ie het in de winter helemaal niet. Op de kortste dagen doen mn panelen 10-15% van de beste dagen.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Hehe me buren zien me al aankomen met een beetje windmolen die 10-20 kW op een dag opwekt.!null schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:35:
[...]
Dan is het te weinig opslag lijkt me. En moet je sowieso ook denken aan windenergie. Meestal niet heel rendabel op kleine schaal, maar je hebt het in de winter wel nodig.
Serieus 10,15% maar? Oke dan is de utopie "net-onafhankelijkheid" echt nog verder dan ik dacht.SkiFan schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:51:
Als ie nu al tekort komt, redt ie het in de winter helemaal niet. Op de kortste dagen doen mn panelen 10-15% van de beste dagen.
- leeg -
De maandopbrengsten van zo'n 600 Tweakers met zonnepanelen over het jaar gezienluigi87 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:02:
[...]
Serieus 10,15% maar? Oke dan is de utopie "net-onafhankelijkheid" echt nog verder dan ik dacht.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En daarom leveren alle leveranciers batterij opslag systemen momenteel allemaal in Australie.
Al zit je niet in het zonnigste deel van het land dan toch kun je 100% halen als je dat wilt.
http://joshshouse.com.au/ voor het hele verhaal van de woning.
https://vimeo.com/141408450 voor een batterij systeem wat 97% dekt.
En meer info over "off the grid" https://onestepoffthegrid.com.au/
Al zit je niet in het zonnigste deel van het land dan toch kun je 100% halen als je dat wilt.
Dit , hierom en hierom
En dat zijn de goeie dagen. Je hebt er dus ook dagen bij met 0 opbrengst. Of met 1% van je max. Je moet je niet blijstaren op maandgemiddeldes, want dat is een gemiddelde. Het is al vaker voorgerekend wat je nodig zou moeten hebben voor netonafhankelijkheid.luigi87 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:02:
[...]
Serieus 10,15% maar? Oke dan is de utopie "net-onafhankelijkheid" echt nog verder dan ik dacht.
En persoonlijk vind ik dat je je energie (en geld) totaal verkeerd besteed als je naar netonafhankelijkheid kijkt. 0 op de meter: ja, onafhankelijk zijn: een principekwestie die je helemaal niets oplevert.
Signatures zijn voor boomers.
Voorbeeldje:
22 dec 2015 wekte ik 128Wh uur op (geen typfout!)
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dagen met sneeuw kan je 0 hebben, of zelfs verbruik van het aan en uit gaan van je omvormer.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
In Nederland off grid kan wel, maar heeft meer dan alleen PV nodig. Met een kleine windmolen of 200W dispatchable (stirlingmotor op houtcv, seebeck generator) kom je een heel eind.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
10kwh zou al wel heel veel zijn.luigi87 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:02:
[...]
Hehe me buren zien me al aankomen met een beetje windmolen die 10-20 kW op een dag opwekt.
Maar die Ridge wind dingen op de nok moet wel leuk werken en hoeft niet storend te zijn.
Qua kosten zal het wel niet mee vallen, maar dat is met zonnepanelen ook als je offgrid wil.
Je kunt beter heel aggressief snijden in je stroomverbruik.
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 15-09-2016 20:47 ]
Die Ridge wind dingen zijn een stuk minder efficient dan eerder rondgebazuind..
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Alle kleine windturbines werken een stuk minder efficiënt dan rondgebazuind.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Van dit soort berichten raak ik altijd weer teleur gesteld door de visie van de verantwoordelijke bestuurders.
Tegen de tijd dat hier kWh's het net op gaan ben je 10 jaar verder, met wat pech nog meer.
Tegen die tijd is er hopelijk een voldoende aanbod van zon, wind en water renewebles, zodat ie niet in bedrijf hoeft te komen. De tijd gaat het leren.
NOS Teletekst 125
Britse kerncentrale komt er toch
De bouw van een nieuwe kerncentrale
in Groot-Brittannië gaat alsnog door.
De centrale bij Hinkley Point,die 21
miljard euro kost,wordt gefinancierd
met Frans en Chinees geld en gebouwd
door Fransen.
China mag in ruil voor zijn bijdrage
zelf een tweede nieuwe kerncentrale
bouwen,in Bradwell.Er is nog geen
definitief besluit tot de bouw van die
centrale genomen.
Premier May zette het project kort na
haar aantreden in de ijskast,mede uit
zorgen over de Chinese rol.Volgens May
is nu zekergesteld dat de Britten de
controle over het project houden.
Tegen de tijd dat hier kWh's het net op gaan ben je 10 jaar verder, met wat pech nog meer.
Tegen die tijd is er hopelijk een voldoende aanbod van zon, wind en water renewebles, zodat ie niet in bedrijf hoeft te komen. De tijd gaat het leren.
NOS Teletekst 125
Britse kerncentrale komt er toch
De bouw van een nieuwe kerncentrale
in Groot-Brittannië gaat alsnog door.
De centrale bij Hinkley Point,die 21
miljard euro kost,wordt gefinancierd
met Frans en Chinees geld en gebouwd
door Fransen.
China mag in ruil voor zijn bijdrage
zelf een tweede nieuwe kerncentrale
bouwen,in Bradwell.Er is nog geen
definitief besluit tot de bouw van die
centrale genomen.
Premier May zette het project kort na
haar aantreden in de ijskast,mede uit
zorgen over de Chinese rol.Volgens May
is nu zekergesteld dat de Britten de
controle over het project houden.
Het was te verwachten, er zat al een hoop geld en politieke wil achter. Wel erg jammer voor de britten, gezien dit voor een hele lange tijd peperdure electriciteit betekent.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
helaas kan dat in nederland niet, je bent verplicht om een gridaansluiting te hebben in je woningIn Nederland off grid kan wel
overiges is de tesla powerwall er ook niet op gebouwd om offgrid te werken.
het slaat alleen lokaal de energie op
zodat er minder langs de meter gaat.
Neehoor, je mag prima geen netaansluiting hebben. Het is verboden om afgesloten te worden als je niet betaalt, maar dat is iets anders.
Geen probleem om je aansluiting op te zetten. Toevallig een paar maanden geleden nog gekeken naar een huis zonder netaansluiting.
edit: Consuwijzer: https://www.consuwijzer.n...triciteit-gas-verwijderen
Geen probleem om je aansluiting op te zetten. Toevallig een paar maanden geleden nog gekeken naar een huis zonder netaansluiting.
edit: Consuwijzer: https://www.consuwijzer.n...triciteit-gas-verwijderen
[ Voor 17% gewijzigd door mux op 16-09-2016 10:24 ]
http://www.parool.nl/amst...r-om-windmolens~a4377920/
Kijk zo wordt het nog eens leuk, een gemeente die de provincie gaat dagen omdat men windmolens wil plaatsen
Kijk zo wordt het nog eens leuk, een gemeente die de provincie gaat dagen omdat men windmolens wil plaatsen
Dit , hierom en hierom
Mooi. Amsterdam is zeker niet perfect, maar op dit soort momenten vind ik het heerlijk dat ze gewoon ballen tonen en de provincie voor de rechter dagen.
Dit slaat inderdaad helemaal nergens meer op.
Zo'n industriegebied is perfect om windmolens en zonnepanelen te plaatsen. Wie heeft er nou last van?
Dit slaat inderdaad helemaal nergens meer op.
Zo'n industriegebied is perfect om windmolens en zonnepanelen te plaatsen. Wie heeft er nou last van?
ollie1965 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:14:
En daarom leveren alle leveranciers batterij opslag systemen momenteel allemaal in Australie.

Dit is toch niet de toekomst (of in Australie wel?)?
"the house has performed very well, with rooms falling within the thermal comfort zone of 18-28°C"
"During two cold periods in Winter, all four rooms dropped below the minimum temperature stipulated for thermal comfort (18°C)."
"There were five short periods where the master bedroom and living room exceeded the maximum comfort threshold of 28°C. "
"with only one window on each dwelling requiring double glazing to achieve the 10 star NatHERS rating"
Een huis bouwen zonder verwarming of koeling, met maar in 1 raam dubbel glas, want dat is het minimum benodigde om 10 sterren te halen, dan een extreem ruime temperatuurrange definieren en zeggen dat je huis het goed doet omdat je maar af en toe buiten je temperatuurrange valt. Ik zou het totaal onacceptabel vinden om in zo'n huis te wonen.
Dit huis is minder goed geïsoleerd dan wat in Nederland in de jaren '80 de norm was voor nieuwbouw.
Ik heb wel eens gesproken met wat Nederlanders die een huis in (Zuid) Spanje hebben. Wat een fortuin daar doorheen gaat aan stook kosten (Spanje is wat dat betreft ook niet erg goedkoop geloof ik)
Terwijl in de winter de temperatuur nog steeds erg hoog ligt (als in, komt niet onder de 15 graden geloof ik)
Als mijn huis in Zuid-Spanje stond hoefde daar nooit gestookt te worden.
Maar die huizen zijn op de zomer gebouwd. Dus de hitte buiten houden wordt geprobeerd (door blokkeren zon-instraling, niet door isolatie), en dan veel steen / plavuizen e.d. Met vloerverwarming en ik denk vrijwel geen isolatie.
Dat kost dan allemaal ook nog eens veel meer aan energie dan ons huis in Nederland. Het slaat echt nergens op.
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 16-09-2016 14:12 ]
Ja, dat was een topdag... ik 180Wh, met een piek van 58W. Daar verwarm je zelfs het schoenenkastje niet meeSpeedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:21:
Voorbeeldje:
Ja, maar nu heb jij het over bestaande en traditionele huizen. Hetgeen ik naar link wordt echter gepresenteerd als high-tech onderzoekshuis met allerbeste wat er is qua duurzaamheid.!null schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:04:
[...]
Ik heb wel eens gesproken met wat Nederlanders die een huis in (Zuid) Spanje hebben. Wat een fortuin daar doorheen gaat aan stook kosten (Spanje is wat dat betreft ook niet erg goedkoop geloof ik)
Terwijl in de winter de temperatuur nog steeds erg hoog ligt (als in, komt niet onder de 15 graden geloof ik)
Als mijn huis in Zuid-Spanje stond hoefde daar nooit gestookt te worden.
Maar die huizen zijn op de zomer gebouwd. Dus de hitte buiten houden wordt geprobeerd (door blokkeren zon-instraling, niet door isolatie), en dan veel steen / plavuizen e.d. Met vloerverwarming en ik denk vrijwel geen isolatie.
Dat kost dan allemaal ook nog eens veel meer aan energie dan ons huis in Nederland. Het slaat echt nergens op.

Veel hoger dan 10 sterren gaat het niet in Australia, maar vooral even je verhaal hierboven even nuanceren.Paul C schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:49:
[...]
![]()
Dit is toch niet de toekomst (of in Australie wel?)?
"the house has performed very well, with rooms falling within the thermal comfort zone of 18-28°C"
"During two cold periods in Winter, all four rooms dropped below the minimum temperature stipulated for thermal comfort (18°C)."
"There were five short periods where the master bedroom and living room exceeded the maximum comfort threshold of 28°C. "
"with only one window on each dwelling requiring double glazing to achieve the 10 star NatHERS rating"
Een huis bouwen zonder verwarming of koeling, met maar in 1 raam dubbel glas, want dat is het minimum benodigde om 10 sterren te halen, dan een extreem ruime temperatuurrange definieren en zeggen dat je huis het goed doet omdat je maar af en toe buiten je temperatuurrange valt. Ik zou het totaal onacceptabel vinden om in zo'n huis te wonen.
Dit huis is minder goed geïsoleerd dan wat in Nederland in de jaren '80 de norm was voor nieuwbouw.
Down Under heeft men vele klimaat zones en daaraan gerelateerde eisen, dus niet net als hier hetzelfde of je nu aan de kust woont (bijna nooit strenge vorst), of in de achterhoek.
Als je in Perth woont (hij woont in een voorstad) heb je andere eisen dan als je in Cooktown woont.
Overigens http://thegreenswing.net/ doet wel meer dan 10 sterren (met NL personen in het team)
Kijk hier even voor meer info
http://www.nathers.gov.au...tar-rating-scale-overview
http://www.nathers.gov.au...atHERS%20Star%20bands.pdf
En als je echt details wilt hoe men voorgelicht wordt in AUS om wel goed te bouwen.
http://www.yourhome.gov.au/passive-design/design-climate
En ja afhankelijk waar je woont is de minimum eis 6 of 7 sterren, dat is niet veel maar de laatste 3 jaren is men altijd al boven de standaard aan het bouwen (bouwbedrijven). PV gaat momenteel als een gek (bijna standaard bij nieuwbouw), en batterij systemen begint ook heel snel te lopen.
De persoon die je overigens ziet is een BAUS'ser (BN'er aangpast
Is het een passief huis? Nee. Zijn er geen passief huizen dan in AUS, jawel.
Dit , hierom en hierom
Eén van de maatregelen om Friese Energiepremie te ontvangen is het plaatsen van LTV.
Het minimale oppervlakte om in aanmerking te komen is in mijn geval (2onder1kap) >28m2
Hoe word datberekend? Is dat de "gewone" afmeting van de radiator dan??
Voor alleen de begane grond is dat veel te veel, en boven stook ik nooit.
Het minimale oppervlakte om in aanmerking te komen is in mijn geval (2onder1kap) >28m2
Hoe word datberekend? Is dat de "gewone" afmeting van de radiator dan??
Voor alleen de begane grond is dat veel te veel, en boven stook ik nooit.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Eindelijk, de energiebesparende subsidie is er 
Zo'n 20% subsidie overheid en mijn gemeente geeft ook nog eens 25% subsidie, dus een mooi moment om het huis te isoleren

Zo'n 20% subsidie overheid en mijn gemeente geeft ook nog eens 25% subsidie, dus een mooi moment om het huis te isoleren
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 16-09-2016 15:12 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
In het kader van er moeten meer grafieken worden gepost:

Dit is ons energieverbruik in MJ per jaar vanaf 2007. De trend lijkt mij vrij duidelijk

Dit is ons energieverbruik in MJ per jaar vanaf 2007. De trend lijkt mij vrij duidelijk
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Kan je er bij zetten wat je gedaan hebt voor de verlaging inmkleinman schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:26:
[afbeelding]
2009
2014
2015
2016
Hier ziet het er bijv met het gas zo uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 16-09-2016 18:43 ]
2009 is het jaar dat we serieus zijn begonnen met energie besparen. Hoop elektriciteitsverbruik kunnen wegwerken.Rol-Co schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:37:
[...]
Kan je er bij zetten wat je gedaan hebt voor de verlaging in
2009
2014
2015
2016
Hier ziet het er bijv met het gas zo uit.
[afbeelding]
2014 is hybride lucht/water warmtepomp
2015 is L/W warmtepomp aangesloten op zonneboiler permanent en verbouwing slaapkamer
2016 loopt nog
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Nou, nog 1tje dan:mkleinman schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:26:
[afbeelding]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Dat zijn de betere cijfers met gasverbruik!!
Ben ook tevreden met dit resultaat, hoger zal het ook niet meer worden aangezien er per 03-2016 een slotje op de gas aansluiting zit.mkleinman schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 21:45:
Dat zijn de betere cijfers met gasverbruik!!
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ik vraag me af in hoeverre het beschouwd kan worden als subsidiefraude als je een kvk geregistreerd bedrijf opricht alleen om subsidie te kunnen scoren. Het lijkt een hoop moeite (goedgekeurde jaarrekeningen enzo) voor het geld wat het opleverd. Moet eens rekenen hoe dat uitpakt.Milmoor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 08:01:
Van je zonnepanelen bedrijf een duurzaamheid bedrijf maken met een hele exclusieve klantenkring.
Plus, het voelt een beetje shady.
Ach, laat maar...
Je hebt de letter en de geest van een regeling. Is deze bedoeld voor milieu- en energiebesparing of voor stimulering van het bedrijfsleven? Het antwoord is bepalend of ik het wel of niet acceptabel vindt om de regels te buigen.Honolulu schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 00:35:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre het beschouwd kan worden als subsidiefraude als je een kvk geregistreerd bedrijf opricht alleen om subsidie te kunnen scoren. Het lijkt een hoop moeite (goedgekeurde jaarrekeningen enzo) voor het geld wat het opleverd. Moet eens rekenen hoe dat uitpakt.
Plus, het voelt een beetje shady.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Natuurlijk heb je klimaatzones om rekening mee te houden (een van de grote gebreken van de NL EPC is dat die doet alsof Vlissingen en Groningen hetzelfde klimaat hebben). Mijn punt is simpelweg dat een huis waarvan de temperatuur zulke extremen bereikt niet comfortabel is. Dat dit dan door een BAUS weg wordt gezet als het summum van duurzaamheid is belachelijk. Hoeveel sterren of bananen ze er op plakken, daar heb ik geen boodschap aan eigenlijk. Ik heb simpelweg opzocht hoe goed ze geïsoleerd hebben en dat is letterlijk slechter dan hier in de jaren tachtig de norm was.ollie1965 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:26:
[...]
Veel hoger dan 10 sterren gaat het niet in Australia, maar vooral even je verhaal hierboven even nuanceren.
Down Under heeft men vele klimaat zones en daaraan gerelateerde eisen, dus niet net als hier hetzelfde of je nu aan de kust woont (bijna nooit strenge vorst), of in de achterhoek.
Als je in Perth woont (hij woont in een voorstad) heb je andere eisen dan als je in Cooktown woont.
Overigens http://thegreenswing.net/ doet wel meer dan 10 sterren (met NL personen in het team)
Kijk hier even voor meer info
http://www.nathers.gov.au...tar-rating-scale-overview
http://www.nathers.gov.au...atHERS%20Star%20bands.pdf
En als je echt details wilt hoe men voorgelicht wordt in AUS om wel goed te bouwen.
http://www.yourhome.gov.au/passive-design/design-climate
En ja afhankelijk waar je woont is de minimum eis 6 of 7 sterren, dat is niet veel maar de laatste 3 jaren is men altijd al boven de standaard aan het bouwen (bouwbedrijven). PV gaat momenteel als een gek (bijna standaard bij nieuwbouw), en batterij systemen begint ook heel snel te lopen.
De persoon die je overigens ziet is een BAUS'ser (BN'er aangpast) welke best wel wat los krijgt momenteel in Western Australia.
Is het een passief huis? Nee. Zijn er geen passief huizen dan in AUS, jawel.
Hmm. Engeland kies er voor om voor 25 miljard een kerncentrale te gaan bouwen. ( Hinkley point C ).
https://www.theguardian.c...t-c-nuclear-power-station
Wat een domme keuze. Hoeveel duurzame opwekkers kan je voor dat geld wel niet neerzetten!
Wat een domme keuze. Hoeveel duurzame opwekkers kan je voor dat geld wel niet neerzetten!
Mag ik ook nog eentje doen? 'k Vind dit wel een leuke

Dat niet alleen, maar de burgers mogen voor enkele tientallen jaren krom liggen om het verschil in elektriciteitsprijs te bekostigen. Eigenlijk is dat een doodzonde, iets waar we als Nederlandse burger voor moeten waken mocht de politiek hier een vergelijkbaar initiatief tonen.mkleinman schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:33:
Hmm. Engeland kies er voor om voor 25 miljard een kerncentrale te gaan bouwen. ( Hinkley point C ).
Ik vermoed dat de regeling primair bedoeld is om duurzaamheidsdoelstellingen (3x woordwaarde?) te halen (liefst zonder politiek moeilijke keuzes te maken). Als stimuleringsmaatregel voor het bedrijfsleven is het veel te weinig geld ;-)Milmoor schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:25:
Je hebt de letter en de geest van een regeling. Is deze bedoeld voor milieu- en energiebesparing of voor stimulering van het bedrijfsleven? Het antwoord is bepalend of ik het wel of niet acceptabel vindt om de regels te buigen.
Maar ongeacht deze overwegingen is het voor de belastingdienst en de subsidieverstrekker helaas niet zo relevant of jij en ik het acceptabel vinden.
Ach, laat maar...
Dit laatste is vooral het probleem. De bouw wordt gefinancierd door EDF (Frans) en de chinezen en kost Engeland niets (sort of), maar ze mogen wel 35 jaar een prijs betalen per MWh die nu al 2x de marktprijs is en dan misschien nog wel erger. Plus dat ze er lang op mogen wachten, want dat bouwen gaat en langer duren dan begroot en wordt duurder dan begroot. Plus Europa mag EDF dan waarschijnlijk gaan helpen met een bailout, want die kunnen nu de lasten al zowat niet meer dragen.databeestje schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:42:
[...]
Dat niet alleen, maar de burgers mogen voor enkele tientallen jaren krom liggen om het verschil in elektriciteitsprijs te bekostigen. Eigenlijk is dat een doodzonde, iets waar we als Nederlandse burger voor moeten waken mocht de politiek hier een vergelijkbaar initiatief tonen.
Look behind you! A three headed monkey!
Echter, financiering is wel voor 8 miljard pond (10 miljard euro) onderschreven door de overheid van GB, maw zodra EDF of China zich er (gedeeltelijk) uit terugtrekken komt dat bedrag terug op de belastingbetaler.
Nul risico voor de daadwerkelijke bouwers, maximale winst.
Nul risico voor de daadwerkelijke bouwers, maximale winst.
Mega mooi resultaat en grafiek.mkleinman schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:26:
[afbeelding]
Toch zou het volgens mij super mooi zijn als de graaddagen er ook in staan.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ga ik proberen te regelen. Dezelfde grafiek maar dan MJ/gdSeafarer schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:25:
[...]
Mega mooi resultaat en grafiek.
Toch zou het volgens mij super mooi zijn als de graaddagen er ook in staan.
Edit:
Cijfers wel bekend. Ga zo grafiek maken

Dezelfde cijfers alleen nu MJ/gd per jaar. Ik mis alleen nog 2016.. Vreemd...
[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 17-09-2016 21:43 ]
Extremen? Ben je wel eens in Australie geweest in de zomer (Tassie niet mee gerekend)?Paul C schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:23:
[...]
Natuurlijk heb je klimaatzones om rekening mee te houden (een van de grote gebreken van de NL EPC is dat die doet alsof Vlissingen en Groningen hetzelfde klimaat hebben). Mijn punt is simpelweg dat een huis waarvan de temperatuur zulke extremen bereikt niet comfortabel is.
28 graden als max in een huis met dat verbruik ik teken er voor op de plaats waar hij woont (ik heb op 10 kilometer afstand 40 graden mee gemaakt).
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ieder standaardhuis tot de jaren '90 daar dan gewoon +40 graden wordt.
Persoonlijk vind ik het met een verbruik van 4 MJ per M2 toch wel iets beter dan wat we nu hier hebben.Dat dit dan door een BAUS weg wordt gezet als het summum van duurzaamheid is belachelijk. Hoeveel sterren of bananen ze er op plakken, daar heb ik geen boodschap aan eigenlijk. Ik heb simpelweg opzocht hoe goed ze geïsoleerd hebben en dat is letterlijk slechter dan hier in de jaren tachtig de norm was.
Wat was die passief norm nou ook al weer?
Zou het beter kunnen (als in temperatuur range)?
Zeker, maar ik zou niet de hele zomer verkouden willen zijn omdat het te koud is in mijn huis ten opzichte van de buitentemperatuur. Niets voor niet dat de Aussie zeggen dat 4WD achter op de auto's staat voor het airconditioning systeem van de auto (4 Windows Down).
Prima dat je er geen boodschap aan hebt maar vergelijk het niet met NL, dat is als Lapland met NL vergelijken.
In Darwin is men het verbruik alleen maar kwijt aan koeling, daar slaan ze wel een flater met 119Mj.
Dit , hierom en hierom
Maar ik weet niet wat daar de buitentemperatuur is in de winter. Dat ze de 18 graden op sommige dagen niet konden waarborgen.
De hoge temperatuur in huis kan ik me inderdaad best voorstellen.
Verschil ongeveer 8 uur en 6 maanden (!null schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:03:
Maar ik weet niet wat daar de buitentemperatuur is in de winter. Dat ze de 18 graden op sommige dagen niet konden waarborgen.
http://www.bom.gov.au/
http://www.bom.gov.au/wa/forecasts/perth.shtml?ref=hdr
Dit , hierom en hierom
Heel soms staat er wel een goed artikel op De Groenerekenkamer:
http://www.groenerekenkam...verbrander-eneco-utrecht/
http://www.groenerekenkam...verbrander-eneco-utrecht/
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Help! k heb er ineens 150m2 tuin bij op een volkstuincomplex. Gisteren mijn handtekening gezet onder het contract. Intussen huisje die er op staat opgeruimd. alle stenen uit de tuin gehaald en alles is gekortwiekt.
Binnenkort alle rotzooi afvoeren naar de stort en dan kan de ploeg over het terrein heen.
Hier nog meer mensen met een volkstuin trouwens?
Binnenkort alle rotzooi afvoeren naar de stort en dan kan de ploeg over het terrein heen.
Geen volkstuin als in "een apart perceel" wel een moestuin als onderdeel van de tuin.mkleinman schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:50:
Appels, bessen, bramen, vijg. Sla, bonen, tomaten, kruiden, bieten, wortelen, aardbeien enz.
Veel ploeg/mestplezier de komende tijd.
Ik ben meer van het kijken/watergeven, mijn vrouw van het plannen, zaaien enz enz.
Als je oude gewassen wilt hebben (eindelijk weer eens smaak in de mond) kijk eens naar Vreeken's Zaden
Dit , hierom en hierom
Gaat goed komen. Onze voortuin staat ook al jaren vol met fruitbomen en fruitstruiken. Heb de globale indeling al klaar van de tuin.
Hopelijk dat we met nu een week de tuin schoon hebben zodat alles omgeploegd kan worden. Daarna begint de lol van opbouwen.
Hopelijk dat we met nu een week de tuin schoon hebben zodat alles omgeploegd kan worden. Daarna begint de lol van opbouwen.
[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 20-09-2016 22:11 ]
Een lage ( kleine ) opkweekkas staat er al op. Die zal 100x50cm zijn. Een grotere opkweekkas komt er denk ik ook wel. De wens om een echt kasje te plaatsen voor meloen, komkommer en paprika is er ook alleen ben ik bang dat ik die niet mag plaatsen op de tuin.
We mogen alleen bouwwerken achterin plaatsen. Daar staat het huisje al. Naast het huisje is wel plek alleen hier is volop schaduw van het huisje, dus veel minder geschikt voor een kas.
We mogen alleen bouwwerken achterin plaatsen. Daar staat het huisje al. Naast het huisje is wel plek alleen hier is volop schaduw van het huisje, dus veel minder geschikt voor een kas.
Ik ben dit jaar bij mijn vader in de moestuin-leer gegaan. De helft van 250 m2 is nu mijn deel. Vanaf mei volop vers gegeten. Als je buiten-zijn lekker vindt en niet vies bent van modderhanden dan ga je dit echt leuk vinden. Ook volop tweaker mogelijkheden op zo'n buiten verblijf.mkleinman schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:50:
Help! k heb er ineens 150m2 tuin bij op een volkstuincomplex. Gisteren mijn handtekening gezet onder het contract. Intussen huisje die er op staat opgeruimd. alle stenen uit de tuin gehaald en alles is gekortwiekt.
Kijks eens voor tips op http://www.makkelijkemoestuin.nl/. Ik maak de bakken zelf, 120 x 240 cm. Spitten en frezen is dan niet meer nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 21-09-2016 22:57 ]
Ik heb nu twee jaar een square foot garden, o.a. in de voortuin, van circa 3.5m2 en het is bijzonder om te zien hoeveel groente en vruchten je van zo'n klein stukje grond kan oogsten. Bijv. de stambonen (twee vakken) geven al een paar maanden zo'n beetje elke week een maaltijd voor 3 personen en zijn heerlijk mals. Om de dag komt er wel een handje aardbeien (zes vakken) uit. Twee vakken sla (verschillende soorten) en snijbiet (2 vakken) is eigenlijk teveel van het goede. De rucola (één vak) héérlijk en net als de bietjes, verse capucijners en wortelen veel lekkerder dan uit de winkel.
Er zijn ook zaken die nog niet zo goed lukken zoals (bloem-)kolen, die schieten vaak hard door of worden door vanalles aangevallen en opgevreten.
Extra leuk dat de kleine vraagt of iets uit de eigen tuin komt of uit de winkel. Bewustwording begint al jong. Ook leuk is dat er zo meer contact is met de buren.
Alleen de aanvallen van de (naakt-)slakken, dat is een ware loopgravenoorlog geworden. Liters van die dingen heb ik milieuvriendelijk (ahem) afgevoerd maar ze blijven massaal komen!
Binnenkort gaat de oude en rotte schuur weg en dan komt er een schuurtje met muurkas voor terug, lekker voor de tomaten en paprikas
Er zijn ook zaken die nog niet zo goed lukken zoals (bloem-)kolen, die schieten vaak hard door of worden door vanalles aangevallen en opgevreten.
Extra leuk dat de kleine vraagt of iets uit de eigen tuin komt of uit de winkel. Bewustwording begint al jong. Ook leuk is dat er zo meer contact is met de buren.
Alleen de aanvallen van de (naakt-)slakken, dat is een ware loopgravenoorlog geworden. Liters van die dingen heb ik milieuvriendelijk (ahem) afgevoerd maar ze blijven massaal komen!
Binnenkort gaat de oude en rotte schuur weg en dan komt er een schuurtje met muurkas voor terug, lekker voor de tomaten en paprikas
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Onze buurman wilde er graag wat grond bij maar geen hele tuin. Wij hebben het andere deel genomen. Wij komen nu uit op 225m2. Meteen ook het voordeel dat ik ruimte heb om een mooie kas neer te zetten. en een veel betere plek om 1 of 2 IBC's te plaatsen voor wateropslag.drielp schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:53:
[...]
Ik ben dit jaar bij mijn vader in de moestuin-leer gegaan. De helft van 250 m2 is nu mijn deel. Vanaf mei volop vers gegeten. Als je buiten-zijn lekker vindt en niet vies bent van modderhanden dan ga je dit echt leuk vinden. Ook volop tweaker mogelijkheden op zo'n buiten verblijf.
Kijks eens voor tips op http://www.makkelijkemoestuin.nl/. Ik maak de bakken zelf, 120 x 240 cm. Spitten en frezen is dan niet meer nodig.
En ik vind werken in de tuin geweldig. De voortuin staat niet voor niets al jaren vol met fruitbomen, fruitstruiken en doen we aan vierkantemetertuinieren (3x woordwaarde ). Alleen dus nu een stuk groter en meer. Het mooie is gelukkig dat we het alle twee leuk vinden om te doen.
Tweaken op de tuin lag al in de planning. Ik heb nog een paneeltje over dus met een laadregelaar en accu kan ik 12V op de tuin regelen voor inderdaad waterdruk, wat led verlichting in het huisje en de kas en een automatisch beregeningssysteem voor in de kas
#zinin!
Yup. 288 m2.mkleinman schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:50:
Veel plezier :-)
Kijk ook eens bij velt.be ( vereniging ecologisch leven en tuinieren). Heel veel informatie en als lid krijg je flinke korting op o.a. boeken die ze uitgeven.
[ Voor 13% gewijzigd door Rhaelak op 22-09-2016 11:30 ]
Hier een deel van de achtertuin in gebruik als moestuin. Daarnaast 4 zelfgemaakte op poten staande vierkantemeterbakken (2x aardbeien, 1x sla e.d, 1x kruiden).
Als je weinig onderhoud wilt/kunt doen én veel last hebt van slakken, kies bijv ook: aardappels (wel wisselteelt ivm phytophthora), courgette en pompoen (moeten groot genoeg zijn om slakken te weerstaan, dus eerst beschermd), (sperzie)bonen. Fruitstruiken kunnen ook prima wat dit betreft (frambozen = lekker maar ook onkruid), is net iets anders natuurlijk dan (eenjarige) groenten.
De bakken op poten helpen vrij goed tegen slakken. Moet maar eens een roedel egels in dienst nemen om die slijmjurken het leven zuur te maken.
Wat doen tweakers met flink oppervlakte tijdens de piekperioden, qua verbruik vd oogst? Is onmogelijk zelf direct op te maken en dus... bewaren? Vriezen kan, maar veel vriesruimte nodig (en energieverbruik), anders wecken e.d.? Verkopen aan de weg, weggeven, drogen...
Ook leuk trouwens (en gezond en lekker): voedsel drogen, dus. Zijn apparaten op elektriciteit te koop, maar in de zomer kun je ook één in de tuin zetten op zonnehitte, al dan niet zelfgemaakt. Bijv...
http://www.motherearthnew...ydrator-zmaz93fmztak.aspx
http://www.motherearthnew...r-plans-zm0z14jjzmar.aspx
Als je weinig onderhoud wilt/kunt doen én veel last hebt van slakken, kies bijv ook: aardappels (wel wisselteelt ivm phytophthora), courgette en pompoen (moeten groot genoeg zijn om slakken te weerstaan, dus eerst beschermd), (sperzie)bonen. Fruitstruiken kunnen ook prima wat dit betreft (frambozen = lekker maar ook onkruid), is net iets anders natuurlijk dan (eenjarige) groenten.
De bakken op poten helpen vrij goed tegen slakken. Moet maar eens een roedel egels in dienst nemen om die slijmjurken het leven zuur te maken.
Wat doen tweakers met flink oppervlakte tijdens de piekperioden, qua verbruik vd oogst? Is onmogelijk zelf direct op te maken en dus... bewaren? Vriezen kan, maar veel vriesruimte nodig (en energieverbruik), anders wecken e.d.? Verkopen aan de weg, weggeven, drogen...
Ook leuk trouwens (en gezond en lekker): voedsel drogen, dus. Zijn apparaten op elektriciteit te koop, maar in de zomer kun je ook één in de tuin zetten op zonnehitte, al dan niet zelfgemaakt. Bijv...
http://www.motherearthnew...ydrator-zmaz93fmztak.aspx
http://www.motherearthnew...r-plans-zm0z14jjzmar.aspx
There's nothing moister than an oyster.
Nu er meer mensen zijn, hier een topic in DED hierover openen?zeegerd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:12:
Hier een deel van de achtertuin in gebruik als moestuin. Daarnaast 4 zelfgemaakte op poten staande vierkantemeterbakken (2x aardbeien, 1x sla e.d, 1x kruiden).
Er is al een topic in AZ:
Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2
Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2
Mijn vrouw geeft ze bij haar avondrondje altijd vlieg- en zwemles er is er echter nog geen een geslaagdstyno schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:44:
3 mooie opkomende spitskolen wel eens in 1 nacht voor 50% opgegeten.
Maar mijn vrouw wil geen eco korrels of bestrijdingsmiddel gebruiken (heel goed).
Mogelijk dat we volgend jaar de "slakkenborstel" of met koper aan de gang gaan.
Dit , hierom en hierom
Ook genoemd en wellicht een échte tweakeroplossing: iets met elektriciteit (schrikdraadachtig).ollie1965 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:30:
[...]
Mijn vrouw geeft ze bij haar avondrondje altijd vlieg- en zwemles er is er echter nog geen een geslaagd![]()
3 mooie opkomende spitskolen wel eens in 1 nacht voor 50% opgegeten.
Maar mijn vrouw wil geen eco korrels of bestrijdingsmiddel gebruiken (heel goed).
Mogelijk dat we volgend jaar de "slakkenborstel" of met koper aan de gang gaan.
YouTube: Slug control 100% and most humane
Heb er ook wel bakken omheen gezet, incl rand+rand zodat ze weer naar beneden kruipen; cacaodoppen, werkt allemaal niet of matig. Net als bier, daar komen ze echt opaf, maar uiteindelijk raakt het op (hik), vervuild of verdampt.
[ Voor 5% gewijzigd door zeegerd op 22-09-2016 13:47 ]
There's nothing moister than an oyster.
We hebben het simpel gehouden, een liggend 200 litervat wordt in 30 minuten volgepompt. Met een op het vat aangesloten druppelslang blijft de grond lekker vochtig. Het duurt een paar dagen voordat het vat leeg is. Het blad van tomaten in de kas houden we liever droog, dit ivm schimmelvorming.mkleinman schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:09:
[...]
......
Tweaken op de tuin lag al in de planning. Ik heb nog een paneeltje over dus met een laadregelaar en accu kan ik 12V op de tuin regelen voor inderdaad waterdruk, wat led verlichting in het huisje en de kas en een automatisch beregeningssysteem voor in de kas![]()
![]()
#zinin!
[ Voor 19% gewijzigd door drielp op 22-09-2016 23:14 ]
Als ik eigenaar was van een reinigingsbedrijf zou ik dit ook de markt in slingeren
http://www.mechaman.nl/ve...gelmatig-gepoetst-worden/
http://www.mechaman.nl/ve...gelmatig-gepoetst-worden/
Koffie uit de koffiefilters sparen en rondom de plant strooien. Daar houden slakken niet zo van.styno schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:44:
Ik heb nu twee jaar een square foot garden, o.a. in de voortuin, van circa 3.5m2 en het is bijzonder om te zien hoeveel groente en vruchten je van zo'n klein stukje grond kan oogsten. Bijv. de stambonen (twee vakken) geven al een paar maanden zo'n beetje elke week een maaltijd voor 3 personen en zijn heerlijk mals. Om de dag komt er wel een handje aardbeien (zes vakken) uit. Twee vakken sla (verschillende soorten) en snijbiet (2 vakken) is eigenlijk teveel van het goede. De rucola (één vak) héérlijk en net als de bietjes, verse capucijners en wortelen veel lekkerder dan uit de winkel.
Alleen de aanvallen van de (naakt-)slakken, dat is een ware loopgravenoorlog geworden. Liters van die dingen heb ik milieuvriendelijk (ahem) afgevoerd maar ze blijven massaal komen!![]()
Maar heb je en Senseo o.i.d. dan kan je misschein in de kennissenkring een inzamelingactie houden
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Jarenlang een moestuin gehad van ruim 200 m2. Ooit een mooi overzicht gemaakt voor het combineren van groenten (wat wel/niet naast elkaar mag, welke groente "helpt" een andere groente tegen ongedierte, etc.)
Als er interesse is, dan zoek ik het op en post het overzicht hier.
Roept u maar..
Roept u maar..
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Daar heb ik eventueel wel interesse inSchinnen-groen schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:54:
Jarenlang een moestuin gehad van ruim 200 m2. Ooit een mooi overzicht gemaakt voor het combineren van groenten (wat wel/niet naast elkaar mag, welke groente "helpt" een andere groente tegen ongedierte, etc.)
Roept u maar..
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Dit is niet mijn overzicht, maar wel handig.Atomic2005 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:00:
[...]
Daar heb ik eventueel wel interesse in
http://www.tuinadvies.nl/...eelt_groenten_planten.htm
Het overzicht (in Excel gemaakt) staat "ergens" op mijn verzameling aan HD's.
Ik ga vanmiddag eens zoeken..
In koffiepads zit geen koffie volgens jou?Schinnen-groen schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:47:
[...]
Koffie uit de koffiefilters sparen en rondom de plant strooien. Daar houden slakken niet zo van.
Maar heb je en Senseo o.i.d. dan kan je misschein in de kennissenkring een inzamelingactie houden
Jazeker! Alleen duurt het een hele tijd voordat je voldoende gedroogde koffiedrab hebt verzameld._JGC_ schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:19:
[...]
In koffiepads zit geen koffie volgens jou?
Maar ik weet niet hoeveel cups je per uur consumeert
Ze noemen het wel zo, maar er naar smaken doet het niet._JGC_ schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:19:
[...]
In koffiepads zit geen koffie volgens jou?
Bonen malen is de manier, gooi je die senseo gelijk in de prullenbak.....
Toegegeven, zo'n volautomaat is inderdaad wat duurder in de aanschaf, maar met het koffieverbruik van de gemiddelde tweaker heb je dat er ook weer uit op den duur. Maar belangrijker, de koffie is zo veel lekkerder en makkelijker.
Hier gaat de koffiedrab direct de tuin in, hou er wel rekening mee dat het licht zuur is dus sommige planten houden er meer van dan andere.
Hier gaat de koffiedrab direct de tuin in, hou er wel rekening mee dat het licht zuur is dus sommige planten houden er meer van dan andere.
[ Voor 23% gewijzigd door Erasmo op 25-09-2016 10:59 ]
Vandaag toch maar eens de zolder uitgeruimd voor het aanbrengen van zolder isolatie. Nu zilvernopjesfolie wat overal los laat.
Mijn eerste bedoeling was om 16cm(Rd=4) glaswol aan te brengen
https://www.eigenhuisisoleren.nl/producten/zolderisolatie/
Echter zie ik toch nog wel wat haken en ogen mbt dampremmende maatregelen.
1 ding wil ik niet, en dat is rot!
Zijn er nog andere opties welke ik wellicht over het hoofd zie. Dampopen isoleren wellicht?
De isover kost circa 6,5 euro m2. Wanneer het een eurootje duurder is maakt mij niet uit.
Het dak is verder helemaal niet geisoleerd,
Zonnepanelen-->Dakpannen-->Dakbeschot(tocht hier en daar) met daarop gordingen
Zijn er nog andere opties welke ik wellicht over het hoofd zie. Dampopen isoleren wellicht?
De isover kost circa 6,5 euro m2. Wanneer het een eurootje duurder is maakt mij niet uit.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als het open is aan de buitenkant, sluit je niks op. Dus kans op rot is nihil. Tenzij je dak lekt.
Dat betekend van binnen uit dampdicht isoleren. (daar komt immers het vocht vandaan)
Ik heb het met pir platen en styrodur gedaan.
Zie mijn post.
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Je hoeft enkel maar een dampdicht scherm (miofoll bijvoorbeeld) aan te brengen aan de binnenzijde, voordat de gipsplaat erop gaat.
De isolatie maakt volgens mij niet zo gek veel uit (neem wat je betaalbaar lijkt)
Kingspan Kooltherm isoleert volgens mij het beste...
Dat betekend van binnen uit dampdicht isoleren. (daar komt immers het vocht vandaan)
Ik heb het met pir platen en styrodur gedaan.
Zie mijn post.
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Je hoeft enkel maar een dampdicht scherm (miofoll bijvoorbeeld) aan te brengen aan de binnenzijde, voordat de gipsplaat erop gaat.
De isolatie maakt volgens mij niet zo gek veel uit (neem wat je betaalbaar lijkt)
Kingspan Kooltherm isoleert volgens mij het beste...
Dank!
Probleem is dat ik niet een makkelijk dak heb, door de vorige bewoners zijn er nogal wat muurtjes, dakraam, staalconstructie(ivm weghalen schoorsteen) aangebracht. Daarom heb ik mijn twijfels of ik het wel dampdicht kan aanbrengen. Daarom ook de vraag of ik wellicht niet beter kan isoleren zonder enige vorm van dampscherm zodat het leefvocht naar buiten verdampt zoals het nu ook doet.
Probleem is dat ik niet een makkelijk dak heb, door de vorige bewoners zijn er nogal wat muurtjes, dakraam, staalconstructie(ivm weghalen schoorsteen) aangebracht. Daarom heb ik mijn twijfels of ik het wel dampdicht kan aanbrengen. Daarom ook de vraag of ik wellicht niet beter kan isoleren zonder enige vorm van dampscherm zodat het leefvocht naar buiten verdampt zoals het nu ook doet.
[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 25-09-2016 20:48 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
je wilt de binnenste laag zoveel mogelijk dampdicht maken om te voorkomen dat het vocht door de isolatie trekt en vervolgens ergens halverwege afkoelt en dan condenseert.
Dat bereik je niet door binnen en buiten damp-open te houden, maar juist wel door binnen zoveel als mogelijk damp-dicht te maken.
ofwel: liever niet helemaal dampdicht dan helemaal niet dampdicht
Dat bereik je niet door binnen en buiten damp-open te houden, maar juist wel door binnen zoveel als mogelijk damp-dicht te maken.
ofwel: liever niet helemaal dampdicht dan helemaal niet dampdicht
Ach, laat maar...
Heb al die truukjes wel geprobeerd. Van vermalen eierschalen, cacao doppen en koffieprut. Niks helpt, ze kruipen er gewoon overheen. Krijg zelfs soms een zak koffieprut mee uit de snelfiltermachines van een bedrijf maar dat gaat nu bij de compost, voor de wormen.Schinnen-groen schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:47:
[...]
Koffie uit de koffiefilters sparen en rondom de plant strooien. Daar houden slakken niet zo van.
Aangezien ik de 'square foot garden' methode gebruik en dus in verhoogde bakken kweek lijkt me de stroomdraadjes methode de volgende optie. Leuk Tweaker project ook: mooi met een microcontroller de spanning meten en loggen zodat je kan zien hoe vaak er een slak afgeweerd wordt. Verschil tussen AC en DC testen (AC heeft minder last van corrosie in vochtige omgevingen) enz.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Misschien moet de naam van dit topic dan een beetje worden "getweakt".styno schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:56:
[...]
Heb al die truukjes wel geprobeerd. Van vermalen eierschalen, cacao doppen en koffieprut. Niks helpt, ze kruipen er gewoon overheen. Krijg zelfs soms een zak koffieprut mee uit de snelfiltermachines van een bedrijf maar dat gaat nu bij de compost, voor de wormen.
Aangezien ik de 'square foot garden' methode gebruik en dus in verhoogde bakken kweek lijkt me de stroomdraadjes methode de volgende optie. Leuk Tweaker project ook: mooi met een microcontroller de spanning meten en loggen zodat je kan zien hoe vaak er een slak afgeweerd wordt. Verschil tussen AC en DC testen (AC heeft minder last van corrosie in vochtige omgevingen) enz.
Duurzaam leven:
"Een lifestyle is de manier waarop je in het leven staat. Een duurzame levensstijl is kort door de bocht een manier van leven waarbij je de aarde en alles wat erop leeft zo min mogelijk schade probeert te berokken."
Als je toch wilt experimenteren: maak een "burg gracht" om je groentetuin van oude halfronde dakgoot en vul deze met water.
er is geen methode die afdoende werkt, behalve op de stoep gooien en kapot stampen.styno schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:56:
[...]
Heb al die truukjes wel geprobeerd. Van vermalen eierschalen, cacao doppen en koffieprut. Niks helpt, ze kruipen er gewoon overheen. Krijg zelfs soms een zak koffieprut mee uit de snelfiltermachines van een bedrijf maar dat gaat nu bij de compost, voor de wormen.
maar dat is niet voor iedere fijnbesnaarde tweaker weg gelegd.
altijd eerst zoveel mogelijk hoekjes schoonmaken waar ze zich kunnen voortplanten/schuilen.
en dan escar-go gebruiken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Gisteren kunststof kozijnen in de woonkamer laten zetten. Als je dan ziet hoe ze in 1978 omgegaan zijn met isolatie en kierdichting... verschrikkelijk. Spouwlat sluit niet af omdat de buitenmuur op de hoek is voorzien van allerlei kapotte stenen aan de binnenkant, steenwol isolatie is doorgezakt waardoor de eerste 10cm onder de vensterbank geen isolatie heeft (wel muizenkeutels) en meer van dat soort ongein.
Had plannen om achter de thermopane ramen te vervangen met HR++, maar als ik dit zo zie mag ik het hele huis gaan doen, nieuw glas is vrij zinloos als het links, rechts, onder en boven langs het kozijn tocht
.
Had plannen om achter de thermopane ramen te vervangen met HR++, maar als ik dit zo zie mag ik het hele huis gaan doen, nieuw glas is vrij zinloos als het links, rechts, onder en boven langs het kozijn tocht

ja kan ook isolatiematten op basis van hennep of vlas gebruiken, die kunnen zelf ook vocht bufferen en dit b.v. combineren met dampremmnde folie aan de binnenzijde.Appie Heijn schreef op zondag 25 september 2016 @ 20:10:
Vandaag toch maar eens de zolder uitgeruimd voor het aanbrengen van zolder isolatie. Nu zilvernopjesfolie wat overal los laat.
Of dampopen isoleren.
Of met schapenwolmatten (wel wat duurder)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.