Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 14:47
Mede-auteur:
  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Dit topic is een vervolg op Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat.

In dit topic hebben we het over planten waarvan je de opbrengst kunt eten, dus niet over begonia's, gras of rododendron ;)

Kruiden:

Onder kruiden verstaan we de planten die een (extra) smaak aan je gerechten toevoegen en dat zijn er velen! Om te beginnen maken we een onderscheid in meerjarige (vaste) planten en eenjarige planten die meestal de winter niet overleven en in het najaar afsterven.

Voorbeelden van meerjarige planten zijn:

-Rozemarijn
-Tijm
-Salie
-Bonenkruid

Dit soort planten is meestal groenblijvend en zal in de loop der jaren steeds groter worden. Ook zullen ze steeds meer "verhouten", dus jonge twijgjes worden harde houten takken waar dan in het voorjaar weer jonge nieuwe twijgen uit ontstaan. Vaak ook "winterhard" en daarmee vorstbestendig tot op zekere hoogte. Min 20 graden Celcius vinden ze vaak minder leuk...

Eénjarige kruiden kennen we natuurlijk ook, denk hierbij aan:

-Basilicum
-Peterselie
-Koriander
-Dragon

Deze kruiden houden het in het najaar wanneer het kouder wordt voor gezien en sterven af.

En verder zijn er bijvoorbeeld nog de looksoorten zoals bieslook, deze verliezen aan het eind van het jaar hun blad maar leven onder de grond verder en komen in het voorjaar weer op.

Moestuin:

In de moestuin kweken we planten waarvan we de vruchten of het blad eten, dus groenten & fruit. Denk bij groenten dan aan spinazie, kool, sla, wortel etc. En bij vruchten? Teveel om op te noemen misschien, maar ook tomaat, pepers, courgette en dergelijke zijn fruit!

Dit is een heel uitgebreid onderwerp waarvan ik hoop in de komende tijd nog het een en ander te kunnen schrijven.

Het kweken:

Hierbij kun je vaak kiezen voor het kopen van een jonge plant en deze uitzetten, maar kun je deze ook zelf opkweken middels het zaaien van zaad. Bij meerjarige kruiden kun je dat misschien beter aan een professionele kweker overlaten, maar voor een tomaat kun je net zo goed de zaadjes planten die toch overblijven na het snijden voor je salade. Wel is het zo dat niet elk zaadje uit je paprika, aardbei of courgette even vruchtbaar is. Of de juiste genen heeft om tot een mooie plant uit te groeien...

In ons koude kikkerlandje hebben groenten en fruit meestal wat meer tijd nodig om tot volle wasdom te komen vergeleken met de landen waar ze oorspronkelijk vandaan komen omdat de zon en temperatuur daar nou eenmaal veel intenser zijn. In januari een basilicumplantje op balkon neerzetten of pas in mei beginnen met het opkweken van peperzaadjes is dan ook geen goed idee ;)

Wat wel een goed idee is, is om binnen (in de vensterbank) te beginnen, waarna je over het algemeen na het zogeheten ijsheiligen (15 mei) je jonge planten naar buiten kunt verplaatsen. De kans op nachtvorst is dan bijna nihil, want vorst vinden jonge plantjes niet leuk. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar daarover later meer.

Het verzorgen:

Moeder Natuur heeft in haar onmetelijke wijsheid besloten dat de verzorging voor elke plant anders is, zoek het maar uit! Wel heeft ze richtlijnen opgesteld:

-Kijk voor elke plant waar deze van origine vandaan komt en probeer die leefomstandigheden zoveel mogelijk na te bootsen.

-Planten zijn net mensen, de één heeft meer dorst dan de ander. Geef dus niet elke plant in je moes en kruidentuin rucksichtslos even vaak en evenveel water! En zorg alsjeblieft voor drainage, dat wil zeggen dat het overtollige water weg kan, hetzij in de grond, hetzij in een pot met gaten onderin en Hydro korrels. Dit voorkomt "natte voetjes" en daarmee wortelrot.

-Planten zijn net mensen, de één heeft meer honger dan de ander. En met honger bedoel ik hiermee de hoeveelheid voeding die je een plant geeft. Over het algemeen geef je in het voorjaar en planten die in de bloei staan meer voeding dan anders, maar dat verschilt per plant.

-Planten zijn net mensen, de één heeft het gauwer koud dan de ander. Soms kunnen ze niet genoeg krijgen van de zon, soms verbranden ze net zoals wij. En nee, zonnebrandspul helpt niet ;) Je zult dus per plant even moeten opzoeken wat de zon behoefte is, schaduw of juist volle zon.

Zorg voor voldoende aarde waar de plant zich in kan ontwikkelen qua wortelstelsel. Je kunt denken dat je peper het wel aardig doet in die 2 liter pot, maar zet deze eens in een 10 liter pot en zie wat er gebeurt!

Pepers

Omdat er in dit topic ook veel over het kweken van chilipeper planten gesproken wordt heb ik deze mooie uitleg van @Anoniem: 1032405 toegevoegd:

Peperplanten houden van een combinatie van 4 basisbehoeften: Licht, voeding (meststoffen) water en warmte. Voorzie je ze van alle vier dan zullen ze je over het algemeen vrij dankbaar belonen met een leuke oogst.

Wat de meeste hier doen is de planten binnen opkweken voor het zomerseizoen. Vanaf mei (ijsheiligen) is het klimaat in ons kikkerlandje dusdanig geschikt dat de pepers er zich wel thuis voelen. De meesten beginnen januari/februari binnen met opkweken zodat de planten in mei al met een flinke voorsprong naar buiten kunnen. Dan haal je wat meer uit het relatief korte Nederlandse seizoen.

Om echt vroeg te starten met opkweken in de donkere maanden kun je het beste starten onder kunstlicht (lampen), dit kan al met de standaard TL buizen/spaarlampen of LED vervangers daarvan. Daar zullen prima onder opgroeien. Maar je kunt ook mid februari/begin maart zaaien op de vensterbank, dan heb je vaak al wat meer zonnige dagen zodat de jonge plantjes genoeg licht zullen krijgen om goed te ontwikkelen.

Enkele tips;
- Zorg voor goede zaden van een goede leverancier. (Enkele zijn: Anchillique, Fatalii, Refining fire Chiles.) Je kunt ook prima zaden gebruiken uit een supermarkt peper, soms kan er dan wel iets anders uitkomen door kruisbestuiving of F1 hybride.

- Verse zaden uit een peper kun je direct zaaien, als je zaden uit een peper wilt bewaren voor de volgende zaaironde kun je ze beter eerst drogen. Dan kun je ze langere tijd bewaren. Dit doe je door de verse zaden tussen keuken of wc papier te leggen en even 2 weken met rust te laten op een droge plaats.

- Zaden ontkiemen bij vochtige omgeving en met warmte. Je hebt dan nog geen licht nodig. Je kunt ze gewoon zaaien in potgrond, daar zit al voldoende bemesting in voor de eerste 5 weken.
- Je kunt het best meerdere zaadjes per potje zaaien (stuk of 3-5). Zo komt er over het algemeen wel wat boven en kun je de sterkst groeiende plant selecteren door de zwakkere plantjes weg te knippen na een paar weken.

- Zodra de plantjes boven komen, zorg dan voor voldoende licht, kunstlicht of zonlicht. Bij te weinig licht gaan de zaailingen strekken, en vallen ze om omdat ze te lang en slap worden. Ze strekken dan omdat ze op zoek gaan naar licht, vooral een warme omgeving maar weinig licht zorgt voor veel strek in de planten. Een korte, stevige groei is gewenst zodat ze in later stadium een stevige stam hebben die veel pepers kunnen ondersteunen.

- Pepers houden niet van langdurig natte voeten, te veel water doet meer kwaad dan goed. Dus zuinig met water tijdens het voorgroeien. En zorg voor goede drainage in de potten buiten, zodat het overtollige vocht weg kan lopen uit de potten bij regenachtige periodes. (Pot met gaten in de bodem)

- Zet ze (na het opkweken in kleiner formaat potjes) in een vrij ruime uiteindelijke pot, 10L of meer is geen overbodige luxe. Volle grond kan ook, zorg er dan wel voor dat je de grond wat verrijkt met bemesting voor een beter resultaat. Hoe groter de wortelkluit hoe meer voedingstoffen ze opnemen. Geeft een grotere plant, en een grotere plant geeft meer pepers.

- De potgrond in de grote potten kun je prima verrijken door er bij het planten wat mestkorrels doorheen te mixen. Deze geven langzaam hun voeding af, waardoor de planten snel zullen ontwikkelen wanneer ze buiten staan.

- De overgang van binnen naar buiten moet stapsgewijs opgebouwd worden, dit noemt men afharden. Vooral wanneer planten opgekweekt zijn onder kunstlicht, zullen ze zonlicht niet verdragen. Als je ze stapsgewijs laat wennen aan het buitenklimaat (bijvoorbeeld beginnen met een uurtje en vanuit daar opbouwen), voorkom je dat de planten verbranden in het zonlicht.

- Wanneer de planten groeien houden ze van stikstof rijke voeding, wanneer ze groter zijn en in bloei gaan lusten ze graag wat meer fosfor en kalium. Peperplanten zijn flinke eters, waar je andere gewassen mee kapot bemest zal een peperplantje goed op gedijen.

Op verzoek van @streamnl wat leesvoer:

Boeken:
Handboek voor gezonde planten
Om ziekten en plagen te leren kennen

No Dig Organic Home & Garden - Charles Dowding

Het eetbare paradijs - Vera Greutink

Holzer's Permacultuur - Sepp Holzer

Handboek ecologisch tuinieren
Vol met tips, rassen/soorten, zaai en oogst kalenders, wisselteelt, eigenlijk alles om op een biologische manier je groente en fruit te verbouwen

Of bijvoorbeeld online: https://www.mooiemoestuin.nl/ Een hele leuke site met veel informatie!

-------------------------------------------------------------------------

Deze TS is nog lang niet compleet en zal in de loop der tijd uitgebreid worden. Maar hè, we hebben er 5 jaar op moeten wachten en het begin is er ;)

[ Voor 198% gewijzigd door bvk op 31-08-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:26
Hoe gaat het met de moestuin van andere hier? :)

Ik heb door vakantie en eerdere tegenslagen een heel erg mager jaar. Wel veel bessen geplukt maar de tomaten zullen er maar een handje vol zijn.

Daarom heb ik mijn tijd in de plantensensor gestopt waar ik al een tijdje mee bezig was.
Ik ben nu zo ver gekomen dat ik betrouwbaar kan meten of een plant meer of minder voedingsstoffen in de grond heeft zitten dan een andere plant. Tot op heden kon die meting(zoals bij de parrot flowerpower) maar bij een bepaalde vochtigheid gemeten worden.. Ik kan dit nu over de full range en de sensor is ongevoelig voor onderhoud. :D

Binnenkort maar eens online zetten! :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LED-Maniak schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:26:
Hoe gaat het met de moestuin van andere hier? :)
De vele AH-moestuintjes vonden de overgang van vensterbank naar kas niet leuk, d'r is bijna niets van over :/ Volgende keer maar gelijk zaadjes in de kas poten.

Gelukkig zijn de 3 overgebleven peperplanten (van hydroproject) inmiddels aangepast aan de overgang van vensterbank naar kas en van aarde naar hydro :) Inmiddels is de eerste oogst pepers trouwens geweest:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/pepers-20160730.jpg
en er zijn er al weer wat aan het rijpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 05-08-2016 17:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier lopen vooral de snackkomkommers goed in de serre. Even had ik wat last van slechte bevruchting door het vele regenweer maar ondertussen groeien ze weer goed.

Tomaten en kerstomaten zijn bij mij altijd wat laat aangezien ik een schaduwrijke serre heb. Meestal komt het wel in orde. Er hangen in ieder geval vruchten aan. Ik had ook nog een obscure plant waar normaal ananaskersachtige vruchten aan zouden moeten komen maar ondanks dat de plant hevig groeide en héél veel bloemen maakte kwamen er geen vruchten aan. Ik vermoed dat de plant een soortgenoot nodig heeft voor de bevruchting aangezien het bij mijn schoonvader wel lukt :)

Verder is de druivelaar in mijn serre eindelijk terug in gang geschoten. De druiven beginnen zoet te worden dus dat wordt binnenkort smullen :9

Wegens familieuitbreiding heb ik geen dingen buiten geplant dit jaar dus ik heb enkel wat frambozen (niet veel dit jaar...), aardbeien (ook niet superveel wegens te nat weer en te veel slakken) en rabarber (die doet het altijd goed :P)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 17:39:
[...]

De vele AH-moestuintjes vonden de overgang van vensterbank naar kas niet leuk, d'r is bijna niets van over :/ Volgende keer maar gelijk zaadjes in de kas poten.
Mijn moestuintjes tomaten gaan prima hier ( voor zover ik het kan waarnemen ... 1e jaar )
van de 15 zaden uiteindelijk 5 planten overgehouden, de rest weggedaan ( teveel )
De trosjes hangen groen en fris aan de takken, de eerste heb ik al mogen proeven, smaken prima.

Ik had ook van die Heinz zaden, ook 4 palnten overgezet naar buiten, en deze hangt ook mooi met vruchten.
Afwachten op de afrijping nu.

Verder vorige week <eindelijk> mijn vierkantemeter moestuin opgebouwd, 20 pluksla planten, Tijm, Santolina, peterselie en bieslook, en 4 basilicumsoorten.
Alleen de purperen Basilicum heeft de overgan van keukenraam naar buiten ( zware regenval) niet helemaal lekker doorstaan denk ik.

Santolina ( heiligenkruid )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C91vaow.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aLbEIhc.jpg

Mijn peperboompje ( winkel-aanschaf )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W9Msd7i.jpg

De pluksla had ik op elkaar zitten, staan nu in rijtjes uit elkaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57
M'n "Carolina Reapers"... Iemand enig idee wat het écht kan zijn?
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/ga48i78yz/IMG_0074.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/5ooyjxs17/IMG_0077.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/8mlxdmzor/IMG_0083.jpg

De Numex Big Jim begint eindelijk pepertjes te ontwikkelen. Wel nog veel slakkenvraat... :(
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/x0k7l9wrv/IMG_0080.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/lcq5qq7mz/IMG_0082.jpg

De Hungarian Hot Wax
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/miu5pivxn/IMG_0085.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/44jmljjmz/IMG_0087.jpg

En de Red Rocket
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/uaavo302z/IMG_0084.jpg

Van de Red Rocket heb ik vorige week vijf pepers in wodka gegooid. Na een week trekken gisteren geproefd: HEET! Niet voor herhaling vatbaar haha (volgens een pdf die ik ergens had gevonden zou de Red Rocket op zo'n 30.000 scoville units moeten komen).
Sowieso had ik al eens peperwodka gekocht in de winkel (van Absolut) en dit smaakte hetzelfde (alleen dan veeeeeel heter) - niet mijn smaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

barrymossel schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 11:44:
M'n "Carolina Reapers"... Iemand enig idee wat het écht kan zijn?
[afbeelding]
Lijkt wel een beetje op de cayenne long slim die ik heb gehad, of nog steeds heb, ben de naamkaartjes al een hele tijd kwijt :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Bestla

V/F

De Carolina Reapers staan na een erg trage start nu in bloei, en we bestuiven ze. We hadden pepers in de Markthal in Rotterdam gekocht en de zaadjes gepoot. Dat ging niet zo lekker, ik heb toen bij een Amerikaanse kweker de echte Reaperzaadjes gekocht.

De enige 2 pepers die nu als een gekke aan produceren zijn, zijn de Surinaamse, en de Turkse.

De CR peper is een dikke gerimpelde rode peper met onderaan een spits puntje.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Carolina_Reaper_pepper_pods.jpg/220px-Carolina_Reaper_pepper_pods.jpg

Wat er verder groeit hier : Een pruim, die erg veel vrucht draagt dit jaar. Een appel en een kers die al leeggestolen is door vogels. Ook 3 zoete puntpaprikaplanten. Diversen kruiden, waaronder basillicum, koriander en kerrie.

[ Voor 40% gewijzigd door Bestla op 07-08-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:58

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuk al die peperplantjes :) wil ik volgend jaar probeer. Heb nu 1 pot binnen staan met puntpaprika. Gewoon zaadjes uit een paprika uit de winkel erin gedaan, en het werkte gewoon. De eerste paprika's beginnen nu langzaamaan een beetje rood te kleuren.

Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voor ik de eerste volledig rode kan plukken. Ben ook nieuwsgierig naar de smaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren heb ik enkele zaadjes van een Pequin peper middels de Deno methode te kiemen gelegd. Daar wil ik 1-2 planten aan overhouden die in huis mogen overwinteren.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/605/22660940236_0d06fac6e7.jpg

Dan voor volgend jaar staan de volgende op de planning:

Black Pearl:
Afbeeldingslocatie: https://www.pepperscale.com/wp-content/uploads/2014/10/black-pearl-pepper-1.jpg

De Jalapeno Farmer's Market Potato:
Afbeeldingslocatie: https://acimg.auctivacommerce.com/imgdata/0/1/4/8/9/9/webimg/14359347.jpg

De Chinese Five Color:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GDC1lao.jpg

En de Habanero Arancio:
Afbeeldingslocatie: https://www.shopagriturismoilcampo.it/146-thickbox_default/habanero-arancio.jpg

Daarnaast misschien nog een chocolate of white habanero...

Ik heb op zich helemaal niks met heel pittig of pepers überhaupt, maar het zijn gewoon heel mooie planten (en schijnbaar niet heel moeilijk). Leuke en makkelijke hobby. Al dat gedoe met speciale plantenvoeding enzo gaat me dan ook weer iets te ver voor nu, maar denk dat ik binnenkort toch wel mijn Banggood led groeilamp ga gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door barrymossel op 02-01-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar in Nederland kun je die chinese five colour zaadjes halen?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Bestla

V/F

barrymossel schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:18:

Ik heb op zich helemaal niks met heel pittig of pepers überhaupt, maar het zijn gewoon heel mooie planten (en schijnbaar niet heel moeilijk). Leuke en makkelijke hobby. Al dat gedoe met speciale plantenvoeding enzo gaat me dan ook weer iets te ver voor nu, maar denk dat ik binnenkort toch wel mijn Banggood led groeilamp ga gebruiken.
Je kan die habanero en ander chilipepers gewoon drogen en dan in de olijfolie doen. Ze moeten echt kurkdroog zijn anders gaat het niet goed in de olie.
Onze pot chiliolie. :9~
Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/sq8ipalln/Chiliolie.jpg

Wij doen dit al jaren, en ik had laatst met de bbq een schaaltje met aardappelschijfjes en wat ui en 3 eetlepels olijfolie uit de pot met pepers op de bbq gezet om die schijfjes lekker te roerbakken.
En lekker dat die aardappels waren geworden. :9~

Alleen mijn vrouw vond ze ietsjes te pikant geworden. })

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 07-08-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 06:43
Bestla schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:48:
[...]

Je kan die habanero en ander chilipepers gewoon drogen en dan in de olijfolie doen. Ze moeten echt kurkdroog zijn anders gaat het niet goed in de olie.
[afbeelding]

Wij doen dit al jaren, en ik had laatst met de bbq een schaaltje met aardappelschijfjes en wat ui en 3 eetlepels olijfolie uit de pot met pepers op de bbq gezet om die schijfjes lekker te roerbakken.

Zo maakte ik ooit olijfolie van bubblegum 7. Mijn moeder had een uitje gefruit voor de tomatensoep met die olie. Toen de soep klaar was was ik de enige die hem eten kon.
Bizar hoeveel pit zon beetje olie kan hebben.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:27
Haha, dit is ons eerste jaar echt 'moestuinen' en ik ben dus vergeten de peperplant te bestuiven. Heb hem nu maar buiten gezet, hopelijk dat er nog wat bijen zijn die hun werk kunnen doen _O- ! Anders volgend jaar beter.

Paprika plant is eigenlijk wel vanzelf goed gegaan, raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
De_Bastaard schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:36:
Haha, dit is ons eerste jaar echt 'moestuinen' en ik ben dus vergeten de peperplant te bestuiven. Heb hem nu maar buiten gezet, hopelijk dat er nog wat bijen zijn die hun werk kunnen doen _O- ! Anders volgend jaar beter.

Paprika plant is eigenlijk wel vanzelf goed gegaan, raar.
Volgens mij kan dat bestuiven al redelijk snel als je er bijvoorbeeld langsloopt en er veel bloemen aan zitten.
Bestla schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:48:
[...]

[afbeelding]

Dat is wel een beetje het ding: het moet niet té pittig zijn, want mijn vrouw en dochtertje (2,5) kan ik die Red Rocket niet aandoen, laat staan een Habanero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
barrymossel schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:45:
[...]

Volgens mij kan dat bestuiven al redelijk snel als je er bijvoorbeeld langsloopt en er veel bloemen aan zitten.

[...]

Dat is wel een beetje het ding: het moet niet té pittig zijn, want mijn vrouw en dochtertje (2,5) kan ik die Red Rocket niet aandoen, laat staan een Habanero.
Er zitten gelukkig bloemen genoeg aan. Mijn idee was eigenlijk om de plant een of meerdere dagen buiten te laten staan en dan weer naar binnen te halen (onze aanbouw is eigenlijk een grote kas :))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Tomaten is echt hit en miss..veel worden er bruin, takken worden bruin..heb hele sneue overblijfsels staan (alle bruine takken eraf = 1 groene tak over), maar daar hangen dan wel trosjes tomaten aan. Maar ook daar worden er weer genoeg bruin van...nooit eerder gehad, ik vermoed het weer..maar ik gooi er ook wat zakken goede tuinaarde tegenaan voor volgend jaar denk ik. Frambozen en bramen gaan als een speer, no pics want die had ik in no time op :+

Mgoed had van een bevriend stel die ook van moestuinieren houdt minikomkommerplantjes gehad, die heb ik op zolder even op gang laten komen en toen in de tuin geprakt..en vandaag eens wat grote jongens geoogst. Ben tegenwoordig van groenten in zuur, heel lui/cheap door het zuur waar onze favo augurkjes uit komen te hergebruiken..dus denk ik duw er ook even eentje een potje in, de rest vandeweek lekker mee om te smullen tijdens de lunch :)
"mini" komkommers

vermoorden en smullen

ja irritant he, dat snijplankje wat verkeerd om ligt..sorry hoor :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000

Killjoy

Klingon lawn products

Het is dit jaar een beetje wisselvallig qua succes:
- Appels: geen appels :(
- Aardbeien: matig tot redelijke opbrengst, veel slakkenvraat
- Rozemarijn: het zielige plantje van de afgelopen 2 jaar doet het ineens fantastisch
- Aardappels: niets geplant, maar toch drie kilo geoogst :)
- Bonen: houdt niet over. Zet al drie jaar achtereen bonen op dezelfde plek. Vermoed dat dat het is
- Mais: planten zien er goed uit
- Komkommers: stop ik mee. Doen het gewoon niet
- Tomaten: gaat prima, maar ik heb in de achtertuin last van een schimmel (geen phytophthora)
- Paprika: allemaal overleden aan spint
- broccoli: staat te verpieteren in potjes: geen ruimte voor :o

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
Hier gaat het wel redelijk:
- Aardbeien, veel, al weken.
- Frambozen, beginnen nu goed klaar te zijn, vorige week eerste op
- Rode bessen, vogels vinden ze lekker, netje helpt nauwelijks.
- Tomaten, matige oogst, eigen schuld, plant half dood laten gaan.
- Wiet, nog een weekje of 2-3. :7
- Basilicum , oregano en bieslook zijn alle 3 redelijk op. Teveel geknipt en niet laten terug groeien. Komt wel weer goed.

Ik wil eigenlijk een kersenboom, maar daarvoor zou eerst een andere boom uit de tuin moeten. Iets voor het voorjaar. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dit jaar veel slakken en veel schimmel. Zal wel de nattigheid in de tuin zijn :/

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik haat dit slakken! Ik trap ook iedere slak die ik tegenkom plat. Dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:57:
Ik haat dit slakken! Ik trap ook iedere slak die ik tegenkom plat. Dus.
Hier ook veel slakken, gewoon eigenwijs, ze vreten die blauwe antislakkenmeuk gewoon niet ....
Mijn vierkantemeterbak staat relatief hoog, daar maar één slak in geweest, die hebben de vrijwel direct kunnen oppikken.
Maar de potten en bakken waren allemaal al geslachtofferd

Wat ik me eigenlijk afvraag, die vierkantemeterbak ... moet ik die leeggooien en opnieuw be-aarden straks ?
Er staat nu vrijwel alleen maar éénjarig spul in, op wat bieslook en rozemarijn/thijm na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kan je vol laten zitten alleen zal het hout sneller wegrotten(omdat het vochtig blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
FreshMaker schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:20:
[...]

Hier ook veel slakken, gewoon eigenwijs, ze vreten die blauwe antislakkenmeuk gewoon niet ....
Mijn vierkantemeterbak staat relatief hoog, daar maar één slak in geweest, die hebben de vrijwel direct kunnen oppikken.
Maar de potten en bakken waren allemaal al geslachtofferd

Wat ik me eigenlijk afvraag, die vierkantemeterbak ... moet ik die leeggooien en opnieuw be-aarden straks ?
Er staat nu vrijwel alleen maar éénjarig spul in, op wat bieslook en rozemarijn/thijm na
Ik heb een bakje bier staan en dat werkt op zich wel ok, maar ik vind het zonde om iedere keer weer een fles bier kwijt te zijn. Als het nou ook zou helpen met melk of thee... ;)

"Gelukkig" is maar één plant telkens de lul, de Numex Big Jim (die desondanks net pepers begint te groeien). De rest wordt nagenoeg met rust gelaten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:00:
[...]

Ik heb een bakje bier staan en dat werkt op zich wel ok, maar ik vind het zonde om iedere keer weer een fles bier kwijt te zijn. Als het nou ook zou helpen met melk of thee... ;)

"Gelukkig" is maar één plant telkens de lul, de Numex Big Jim (die desondanks net pepers begint te groeien). De rest wordt nagenoeg met rust gelaten...
http://www.ah.nl/producte...i394953/brouwers-pilsener

37ct ... maar als ze alleen aan de Numex komen, zullen ze ook wel liever een WestVleteren krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:53

arie_papa

Running on Ubuntu

Nou, collega van me heeft eens zitten testen met bier. Met Hertog Jan zaten er superveel slakken in de pot. Met goedkope bocht nauwelijks. Wellicht is die eerste wat zoeter.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
arie_papa schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:57:
Nou, collega van me heeft eens zitten testen met bier. Met Hertog Jan zaten er superveel slakken in de pot. Met goedkope bocht nauwelijks. Wellicht is die eerste wat zoeter.
Staat nu een bakje 0,0 bier gemengd met rode wijn. Werkt ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik oogst al 2 weken lang zo`n 15 tomaten per dag :)
Gister mijn vriendin 2 grote pannen tomatensoep gemaakt, 95% tomaat, wat gehakt en kruiden. Verrukkelijk!! (ik = tomatenfanaat).
Vandaag weer oogsten. Hangt nog heel veel aan, hopelijk blijft het nog even warm :)
Snoeien van de tomatenplant heeft bijzonder goed gewerkt, dus steeds meer bladeren weg knippen zodat de plant steeds kaler wordt en bijna alleen nog maar tomatentrosjes heeft.

Prei lijkt redelijk goed te gaan, wortels blijven altijd baby wortels. Bonenplant helemaal weg. 2 courgette plant ook helemaal weg, heb er 1 grote courgette van gehad.
Bassilicum nu buiten staan, eens kijken hoe dat gaat. Tijm blijft groeien binnen :)
Paprika wil nooit echt, alleen 1 kleine paprika per plant.

[ Voor 26% gewijzigd door Guillome op 30-08-2016 12:58 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
arie_papa schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:57:
Zit meer hop in die eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Yay, sinds vorige week eindelijk (!!!) Aubergines aan de planten. Ze staan al sinds juni buiten maar groeiden echt slecht. De laatste paar weken hebben ze opeens het licht gezien en komen er vruchten aan.

Oh en onze tomaten, pompoenen, wortels en rucola gaan ook goed!

De pepers en paprika (binnen) gaan redelijk, denk dat die wat meer mest nodig hebben. Een peperplant heeft 10+ pepers, dus komt wel goed.

Om dat gedoe met die fruitvliegjes in de aarde te voorkomen wil ik na deze "batch" eens wat gaan doen met hydroponics. Onze serre heeft erg veel licht en is goed warm. Ideaal om dat in te gebruiken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Guillome schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:57:
Gister mijn vriendin 2 grote pannen tomatensoep gemaakt, 95% tomaat, wat gehakt en kruiden. Verrukkelijk!! (ik = tomatenfanaat).
Vandaag weer oogsten. Hangt nog heel veel aan, hopelijk blijft het nog even warm :)
Snoeien van de tomatenplant heeft bijzonder goed gewerkt, dus steeds meer bladeren weg knippen zodat de plant steeds kaler wordt en bijna alleen nog maar tomatentrosjes heeft.
Lekker hoor! Mij maak je ook blij met tomaten: rauw in sla, warm bij een gebakken eitje/op de bbq, tomatensoep van mijn missus :9 Dit jaar hier echter halfrotte planten: de tomaten werden bruin, bladeren/takken bruin. Had er een paar die minder zon kregen en wat meer, maar het kwam bij vrijwel elke plant voor. Niet echt een idee wat het is, misschien de grond iets te zanderig/karig of toch gewoon te veel vocht..Als ik van de 8 planten in totaal 15 tomaatjes heb overgehouden (soms groen eraf gehaald omdat de plant te sneu voor woorden was) is het veel :( Aan de andere kant groeit de komkommer rustig door, maar ziet die plant er ook totaal niet uit (bruine bladeren en slakkenvraat). De bramenstruik is echt loaded..die gaat beginnen aan batch 2 :o

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Hier gaat de moestuin ook aardig goed, hoewel we dit jaar ook nog de hele tuin hebben omgegooid.

We hebben een enorme Courgetteplant staan die zowat dagelijks wel een Courgette oplevert. Komkommer gaat niet echt hard, maar daar hebben we ook wel wat oogst van gehad

Koolrabi, bietjes, prei, bosui, knolselderij en bleekselderij staan nog flink te groeien en kort geleden nog boerenkool, spruitjes en rode kool geplant. Of die laatste 2 nog zin heeft geen idee, maar het groeit momenteel goed. :)

Verder hadden we nog framboos, braam en onze bessenstruik is van achter naar de voortuin verplaatst, dus het is nog even spannend of die dat gaat overleven. De aardbeien hebben dit jaar in ieder geval niet veel gedaan.

En als laatste van het weekend de Perenboom leeggehaald en de Appelboom zal er ook wel snel aankomen.

[ Voor 44% gewijzigd door arie_papa op 14-08-2019 09:17 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Refro schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:28:
[...]

Ik heb zelf met mijn schoonbroer vorig jaar een klein (2m * 1,5m) muurkasje gebouwd. Dit is gedaan met kepers (4,5 * 7 cm* van geimpregneerd tuinhout en tuinplanken ter versteviging. Dit is bespannen met Atoplan Cristall FR folie die weer is vastgezet met latten. In de 2 jaar dat dit staat geeft het geen krimp, het staat wel midden in een woonwijk en vast aan het huis).

Ik kan de opmerking van bodem niet rijmen met een kas want deze wil je volgens mij bij voorkeur zo open mogelijk hebben dat je direct in de grond zit.

Dit is hem toen het bijna klaar was https://goo.gl/photos/GzAc6qm3UUsh234U7
Mag ik vragen hoe dat folie zich gedraagt met betrekking tot harde wind? Ik heb namelijk een overkapping die ik met hout en gaas dichtgemaakt heb zodat de katten niet vrij kunnen rondlopen. Op zich leek het mij wel interessant om de overkapping tijdens najaar/winter/voorjaar dicht te maken met folie zodat ik een extra warmtebuffer heb + in het voorjaar een koude kas. Alleen heb je erg veel last van flapperend folie of is het echt stug spul zoals geadverteerd wordt?

• chaoscontrol
Zijn er hier mensen met een muurkas? Wat is jullie ervaring? (Wat koste het ongeveer?)

Bedankt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 10:33
arie_papa schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:17:
[...]

Mag ik vragen hoe dat folie zich gedraagt met betrekking tot harde wind? Ik heb namelijk een overkapping die ik met hout en gaas dichtgemaakt heb zodat de katten niet vrij kunnen rondlopen. Op zich leek het mij wel interessant om de overkapping tijdens najaar/winter/voorjaar dicht te maken met folie zodat ik een extra warmtebuffer heb + in het voorjaar een koude kas. Alleen heb je erg veel last van flapperend folie of is het echt stug spul zoals geadverteerd wordt?
Bij mij klappert het totaal niet. Het is behoorlijk stug spul en ik heb het goed vastgeniet en daarna geschroefd met latjes. Dat de max grootte per paneel nog geen 2 vierkante meter is zal ook zeker helpen. Ook is hij normaal gesproken bij harde wind dicht dus kan de wind er ook minder vat op krijgen.
chaoscontrol schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:19:
Zijn er hier mensen met een muurkas? Wat is jullie ervaring? (Wat koste het ongeveer?)

Meld zich, zie ook mijn bericht dat je bovenbuurman heeft gequote. Als je verder nog vragen hebt stel ze gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:19:

Ik heb een muurkas achteraan in mijn tuin staan maar die stond er al toen we het huis kochten ;)

De muurkant staat naar het westen en de kas staat een deel van de dag nog eens in de schaduw van een boom. Ik heb gemerkt dat dat ideaal is voor hete zomers maar als het eerste deel van de zomer en de lente koel zijn duurt het langer eer groenten zoals tomaten en paprika rijp zijn. Komkommer gaat dan weer prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:05
De AH courgette plant is bij mij nog steeds alleen bladeren. Moeten er nu niet al lang vruchten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, je zou normaal al lang courgettes gehad moeten hebben. Zijn er ooit bloemen aan gekomen? Er komen twee soorten bloemen aan: rechtopstaande en bloemen aan vruchtbeginsels. De rechtopstaande zijn mannelijke geloof ik en de andere groeien uit tot vruchten indien ze bevrucht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/appelsap/IMG-20160901-WA0003_zps9h6jl2sg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/appelsap/IMG-20160911-WA0006_zpsaelcsgmx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/appelsap/IMG-20160911-WA0008_zpsg06yzlpq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/appelsap/IMG-20160911-WA0014_zpsibnd06sq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/appelsap/IMG-20160911-WA0015_zps6mv36hus.jpg

De appelboom deed het goed dit jaar.
5 grote ( herbruikbare ;) ) zakken van de supermarkten vol.
De collega's voorzien van een paar kilo appels, en de rest is voor onszelf !
10 zakjes geschild/gesneden in de vriezer ( ook zo'n 6 kilo )
En bovenstaande zakken voor de appelsap.
Mijn oudste dacht dat het een grapje was, maar hij moest meesnijden met oom en tante ;)
Daarna de stoom-extractor op het vuur, en na 2 uur bubbelen komt er vloeibaar goud uit het slangetje ...
2 liter per lading van 3 kilo appels, dus de opbrengt is uiteindelijk 11 liter sap.
Verdeeld over de glazen flesjes van AH, die ze nu niet meer voeren :|

Dus op zoek naar 500/750ml flessen, voor aanstaande jaar opbrengsten
( er staat sap in de schappen, maar zijn 1l flessen, ik prefereer kleinere doseringen )
En kopen van lege flessen is duurder 75ct voor een lege fles+dop -> sap + fles + dop = 1,40€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Kijk, zo'n dingen houd ik nou van. Gewoon lekker zelf doen.

Ziet er sowieso handig uit zo'n stoom-extractor. Een kennis van me deed het anders en perst de appels tot sap met een handgemaakte appelpers om er appelcider van te maken. Het verschil is ook overduidelijk. Jij hebt mooi helder vocht en hij troebel.
Jochemd13 schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:03:
De AH courgette plant is bij mij nog steeds alleen bladeren. Moeten er nu niet al lang vruchten zijn?
Ik vrees het wel voor je. Wij hebben al minstens 2 maanden courgettes en het seizoen lijkt juist een beetje over te zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door arie_papa op 14-08-2019 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
arie_papa schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:19:
Kijk, zo'n dingen houd ik nou van. Gewoon lekker zelf doen.

Ziet er sowieso handig uit zo'n stoom-extractor. Een kennis van me deed het anders en perst de appels tot sap met een handgemaakte appelpers om er appelcider van te maken. Het verschil is ook overduidelijk. Jij hebt mooi helder vocht en hij troebel.
Ik pers uit het laatste 'afval' ook nog wel wat sap, maar dat is dan ook troebel.
Ik heb zelf nog niet dit apparaat, staat bij de familie ( kost btw 45€ )
Maar deze dingen kan je prima 'samen' delen in toerbeurt.
Vorig jaar hadden we de oogsten bij elkaar gedaan, en hadden we een donkerrode sap opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/appelsap/IMG-20160911-WA0016_zpsrmfl9mxt.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22-04 15:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik meld me ook in het topic. Ik heb samen met mijn vrouw afgelopen maandag getekend voor een volkstuin van 150m2 ( met optie tot 225m2 ). Er staat al een huisje op die in redelijke staat is, alleen het dak lekt en dat moet nog voor de winter opgelost worden.

Intussen heb ik alle stenen uit de tuin en zijn we druk aan het opruimen. Zodra alles opgeruimd is gaat de frees door de tuin om al het onkruid te vernietigen ( het stond 50cm hoog ).

Ik ben intussen druk aan het plannen hoe wat en waar komt te staan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• chaoscontrol
mkleinman schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:48:
Ik meld me ook in het topic. Ik heb samen met mijn vrouw afgelopen maandag getekend voor een volkstuin van 150m2 ( met optie tot 225m2 ). Er staat al een huisje op die in redelijke staat is, alleen het dak lekt en dat moet nog voor de winter opgelost worden.

Intussen heb ik alle stenen uit de tuin en zijn we druk aan het opruimen. Zodra alles opgeruimd is gaat de frees door de tuin om al het onkruid te vernietigen ( het stond 50cm hoog ).

Ik ben intussen druk aan het plannen hoe wat en waar komt te staan.
So, dat is eens wat anders dan een volkstuintje van 15m2! :P

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
Moestuinieren heerlijk..

Vorig jaar begonnen met een klein veldje in de tuin met wat verschillende planten door elkaar gezet. Allemaal met wisselend succes.

Dit jaar besloten het wat gestructureerder aan te pakken. Dus een mooie bak gebouwd waar we alles in verbouwen. In totaal hebben we nu een kleine 20m2 beschikbaar. Door de bak in een M-vorm te bouwen kan ik gemakkelijk overal bij komen. Ik post nog een keer een foto voor de nieuwsgierigen.

Een korte rondleiding door onze moestuin:

Er zijn twee hopeloze pogingen geweest:
- Chinese kool
Dramatisch. Veel last van slakken, rupsen en andere beesten. Alle bladeren kapot gegeten. Daarnaast is het te warm geweest waardoor ze snel doorschoten.
- Aubergine
Geen succes. Dit jaar en vorig jaar geprobeerd zonder iets te kunnen oogsten.

Verder hebben we dit jaar:
- Tomaten
Trostomaten groeien goed en hebben veel opbrengst.
Roma tomaatjes gaan het hardst. Elke week halen we hier veel vanaf.
Oranjeappel tomaten doen het ook goed.
Black cherry leuke opbrengst. Niet al te veel.
- Paprika's
Nog geen grote opbrengst van gehaald. Af en toe wat paprika's kunnen gebruiken. Ook hier wisselende kleuren en rassen gepland. Wit, geel, rood, dieppaars.
- Wortels:
Gele en oranje geplant. Doen het goed zonder veel onderhoud. Veel opbrengst van gehad.
- Prei:
Vergeten om ze dit jaar dieper uit te planten toen ze eenmaal gegroeid waren. Groeit verder wel goed. Veel dunne prei-tjes dus.
- Lente-ui
Goede opbrengst. Simpel te onderhouden ook.
- Courgette
Erg hard gegaan. We hebben weken lang elke dag courgette gegeten. Gelukkig is het een veelzijdige groente en kun je er veel verschillende gerechten mee maken.
- Radijs
Gemakkelijk te onderhouden. Goede en snell opbrengst.
- Bietjes
Niet al te grote opbrengst hiervan. Een aantal mooie uit de grond kunnen halen.
- Venkel
Paar neergezet die het goed gedaan hebben. Flink groot gegroeid. Anderen hebben het niet echt gered.
- Pompoen
Gaat lekker. Er hangen nu een aantal pompoenen aan die er bijna af kunnen. En nog een groot aantal nieuwelingen.
- Komkommer
Niet al te groot geplant waardoor er slechts beperkte opbrengst was.

Sla soorten:
- Veldsla
- Rucola
- Gele pluksla
- Rode pluksla
Dit jaar gekozen om meer losbladige sla te planten, i.p.v. kropsla. Vorig jaar zaten we twee weken met een paar kroppen sla in de koelkast te kijken. Sla groeit altijd goed bij ons. Valt bijna niet tegenaan te eten.

Kruidenbak gemaakt die vol staat met basilicum, munt, salie, peterselie, tijm, dille en koriander. Doen het eigenlijk allemaal goed.

Vruchten/fruit:
- Aardbeien: wisselend wat aardbeien vanaf kunnen halen, geen grote opbrengst.
- Rode bes: veel vanaf kunnen halen. En gelukkig weinig last van de vogels gehad.
- Blauwe bes: veel vanaf kunnen halen, ook weinig last van vogels. Helaas ziet de plant er nu minder florisant uit. Hopelijk dat ie volgend jaar weer goed verder gaat.
- Druiven (wit/rood): geen druiven, wel beide flink gegroeid en beginnen goed door de pergola heen te klimmen.
- Perenboom: dit jaar gepland. Geen opbrengt.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

chaoscontrol schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:35:
[...]

So, dat is eens wat anders dan een volkstuintje van 15m2! :P
We hebben er ook heel lang over getwijfeld. We hebben al een keer een tuintje van ongeveer 10m2 in de tuin gehad. En we hebben al jaren ( veel ) fruit uit de voortuin.

Nu toch besloten om het groter aan te pakken.

Groot voordeel van een volkstuin van die grootte is dat je meer kan planten ( duh ) maar ook de juiste plantafstand aan kan houden. In mijn eigen tuintje was het elke mm2 proberen te benutten (liefst dubbel ) en dat komt de oogst en de gezondheid van de planten ook niet helemaal ten goede.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Bij sla oogsten wij nooit meer een hele krop of kluit, maar pakken gewoon wat we nodig hebben voor een maaltijd. Uiteindelijk schiet zo'n slastruik wel door, maar tot die tijd kun je prima elke dag een beetje oogsten :)

Volkstuin hebben we ook naar zitten kijken, maar daar hing een flink prijskaartje aan.
@mkleinman Hebben jullie een stuk gekocht of jaarlijks een bepaald huurbedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Na een pan (grootste die ik heb) of 8/9 vol met puree dit weekend denk ik mijn laatste oogst tomaten. Echt, wat een puree heb ik er van gemaakt, heerlijk!! :D

Sla oogst ik ook idd per maaltijd een paar blaadjes. De krop blijft dan mooi doorgroeien en ik heb tijden kunnen doen met een paar kroppen sla :)

[ Voor 32% gewijzigd door Guillome op 22-09-2016 15:27 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Anoniem: 819705

Guillome schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:57:

Prei lijkt redelijk goed te gaan, wortels blijven altijd baby wortels. Bonenplant helemaal weg. 2 courgette plant ook helemaal weg, heb er 1 grote courgette van gehad.
Bassilicum nu buiten staan, eens kijken hoe dat gaat. Tijm blijft groeien binnen :)
Paprika wil nooit echt, alleen 1 kleine paprika per plant.
Hier hebben de tomaten het ook schitterend gedaan! Heerlijk veel soep en tomatensaus gemaakt en ook de komende week nog meer tomaten op de menu. Heerlijk toch.

De courgette komt ook onze oren al uit :P en nu is de pompoen aan het komen. Wortels bleven ook heel klein (en onregelmatig van vorm).

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Het staat me trouwens bij dat er ooit eens een prachtige zaaikalender (link naar een excel?) gepost is hier, maar ik kan hem dus echt nergens terugvinden. Iemand misschien een fijne link? Wij hebben altijd de onhebbelijkheid om in de lente veel te laat te starten met stekken en dat hoop ik met een goede kalender eens te ondervangen :)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

arie_papa schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:20:
Volkstuin hebben we ook naar zitten kijken, maar daar hing een flink prijskaartje aan.
@mkleinman Hebben jullie een stuk gekocht of jaarlijks een bepaald huurbedrag?
Wij betalen 12 euro per tuin vast per jaar en dan 20 cent per vierkante meter. Voor 150m2 betalen we dus 42 euro op jaarbasis. De tuinen zijn in elk geval tot 2030 gepacht van de gemeente voor zover ik weet.

Vanavond trouwens de laatste stenen verwijderd uit de tuin, de overjarige mais eruit gehaald. Alleen nog even aangeven dat de frees door de tuin heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

mkleinman schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:29:
[...]

Wij betalen 12 euro per tuin vast per jaar en dan 20 cent per vierkante meter. Voor 150m2 betalen we dus 42 euro op jaarbasis. De tuinen zijn in elk geval tot 2030 gepacht van de gemeente voor zover ik weet.

Vanavond trouwens de laatste stenen verwijderd uit de tuin, de overjarige mais eruit gehaald. Alleen nog even aangeven dat de frees door de tuin heen kan.
Dat is wel een leuke prijs. Ik weet het exacte oppervlakte hier van die volkstuin niet, maar schat dat het rond de 160m2 zal zijn (4mx40m). Koopprijs is 2500 euro. Daar moet ik toch heel wat groenten voor verbouwen voordat dat een rendabele investering zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
arie_papa schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:37:
[...]

Dat is wel een leuke prijs. Ik weet het exacte oppervlakte hier van die volkstuin niet, maar schat dat het rond de 160m2 zal zijn (4mx40m). Koopprijs is 2500 euro. Daar moet ik toch heel wat groenten voor verbouwen voordat dat een rendabele investering zou zijn.
Tja, rendabel en hobby ;)
Is daar een prijsvergelijker voor .. naast de wederhelft ?

Ik heb gelukkig een echtgenote die mij tegenhoud als ik mijn hobby's wat uit de hand laat lopen
( zag vorige week een mooie permanente tuin-kas :+ maar kreeg het er niet doorheen :+ )
arie_papa schreef op donderdag 22 september 2016 @ 18:07:
Het staat me trouwens bij dat er ooit eens een prachtige zaaikalender (link naar een excel?) gepost is hier, maar ik kan hem dus echt nergens terugvinden. Iemand misschien een fijne link? Wij hebben altijd de onhebbelijkheid om in de lente veel te laat te starten met stekken en dat hoop ik met een goede kalender eens te ondervangen :)
Die zou ik ook graag terugzien dan, ik gebruik nu deze http://www.tuinen.nl/zaaikalender-groenten-en-fruit
Maar is niet alles ...

* FreshMaker zou het echt op zijn agenda moeten plaatsen - bestellen -> zaaien -> uitplanten -> profit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ben nu bezig met het maken van een zaaikalender met alle zaden die ik al heb liggen. Dat scheelt weer in de voorbereiding.

Update: Samen met een andere buurman een tussenliggende, braakliggende, tuin geadopteerd. Dus de tuin is nu in tweeen gedeeld en we hebben dus nu 225m2.

Intussen ook al een lijst met 28! groenten die interessant zijn om te verbouwen in de tuin. Nog los van het fruit en vaste ( sier ) planten die er in gaan komen.

Welke groenten/fruit hebben jullie in de tuin staan en hoeveel? Ik dacht 3 rijen aardbeien te planten in de tuin. Alleen kom ik dan op een schokkende 45 planten. Als er aan elke plant 250 gram komt heb ik meer dan 11 kilo aardbeien elk seizoen. :X

Grootste uitdaging vind ik nu het plannen hoeveel er de tuin in moet.

[ Voor 82% gewijzigd door mkleinman op 23-09-2016 22:14 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
mkleinman schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:54:
Ben nu bezig met het maken van een zaaikalender met alle zaden die ik al heb liggen. Dat scheelt weer in de voorbereiding.

Update: Samen met een andere buurman een tussenliggende, braakliggende, tuin geadopteerd. Dus de tuin is nu in tweeen gedeeld en we hebben dus nu 225m2.

Intussen ook al een lijst met 28! groenten die interessant zijn om te verbouwen in de tuin. Nog los van het fruit en vaste ( sier ) planten die er in gaan komen.

Welke groenten/fruit hebben jullie in de tuin staan en hoeveel? Ik dacht 3 rijen aardbeien te planten in de tuin. Alleen kom ik dan op een schokkende 45 planten. Als er aan elke plant 250 gram komt heb ik meer dan 11 kilo aardbeien elk seizoen. :X

Grootste uitdaging vind ik nu het plannen hoeveel er de tuin in moet.
Voor mijn eerste jaar ben ik begonnen met:

6 x 5 meter aardappels, doré's en eigenheimers
6 stokken sperzieboon, de klimbonen goed afzetten met grofmazig gaas tegen de eenden
6 stokken snijbonen
2 x 5 meter rode ui
1 x 5 meter sjalotjes
1 x 5 meter wortel (ook voor het huiskonijn)
1 x 5 meter rode biet
2 x 5 meter stambonen, aardappels eruit, bonen erin, die worden nu gegeten
selderij voor de soep
21 aardbeiplanten

Dit allemaal in rijen op de koude grond

In een bak van 1,5 x 3 meter, in vakken 30 x 30 cm (makkelijke moestuin idee) staat ook nog het een en ander. Hier een net overeen met pvc pijp, tegen de vlinders en vogels. Vooral eenden vonden de diverse groentes lekker.
In de bak staat/stond:

Prei,
kievitsbonen,
witte bonen,
prei,
radijs,
diverse soorten sla (pluksla, rucola, botersla, krulsla, mini kropsla
palmkool
schorseneer,
goudsbloemen,
indische kers (werd wel wat te groot)
snijbiet
basilicum, lekker veel voor de pesto
spinazie

In de kas van 2,5 x 3 meter staat nu nog wat laatste pepers, zoet en heet. De tomaten zijn allemaal op.
In het voorjaar stond hier bloemkool en spitskool, lekker vroeg kunnen oogsten

We hebben vanaf mei geen groente meer gekocht, alles kwam van de moestuin. De rode biet is deze week geoogst, ligt nu gekook in de viezer

De boerenkool is net uitgepoot. Dat gaat nog wel even duren voordat we die kunnen eten.

Mijn eerste jaar moestuin is prima bevallen, volgend jaar zeker weer...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Dit jaar ook voor het eerst het moestuinieren opgepakt. Hiervoor begin dit jaar een Pokon moestuinbak en een paar koude kweekkastjes aangeschaft. De grotere planten heb ik in aparte bakken gezet. Wel meteen kopertape gekocht tegen de slakken, die korrels vond ik maar niets. Werkt prima.

Dit jaar:
  • Kropsla: Tot de eerst zomermaanden goede oogst. Laat gezaaide exemplaren in de zomer schoten meestal door ondanks het traagschietende ras.
  • Krulsla: Deze sla groeit wat trager, maar voordeel is dat je niet direct hoeft te oogsten i.t.t. kropsla die soms verkleurt/aangetast wordt. Lekker knapperige sla die niet zo kwetsbaar is.
  • Pluksla: Lekker sla plukken terwijl de plant nieuwe blaadjes aanmaakt. Schiet wel snel door met warm weer.
  • Trostomaat en balkontomaat: mooie middelgrote tomaten, goede opbrengst. Volgende keer ga ik wel beter letten op de ondersteuning van de plant, want die worden behoorlijk topzwaar. Wel gevoelig voor wisselvallig weer.
  • Kerstomaat: Paar verschillende soorten opgekweekt, maar de smaak vond ik minder dan de grote tomaten. Verder goede opbrengst.
  • Zomer- en Parijse wortels: Weinig onderhoud, prima opbrengst en weinig aantasting.
  • Paprika: Ze groeien heel langzaam en bloeiden pas laat in de zomaar. Nu slechts twee middelgrote vruchten en last van bladluis.
  • Aardbeien: Vol goede moed een aantal bakken volgeplant, maar de opbrengst was vrij matig. De smaak was wel prima. Gaas/net erover is wel noodzakelijk tegen de vogels en vlinders (rupsen).
  • Framboos: Mooie opbrengst en erg lekker. Voor herhaling vatbaar!
  • Komkommer: Viel tegen. De planten stierven plots af.
  • Courgette: Bestuiving wil helaas maar niet lukken.
  • Watermeloen: Bestuiving is lastig. Eén meloen ter grootte van een mandarijn gehad, maar toen knakte het steeltje...
  • Andijvie: Worden best groot, maar je hebt best veel nodig voor een maaltijd. Vier per 30x30cm was te krap.
  • Radijs: Eenvoudig te kweken, weinig onderhoud. Wel een slakkenmagneet.
Volgend jaar weer een aantal nieuwe planten uitproberen en natuurlijk lering trekken uit de (beginners)fouten van dit jaar. Het kan niet snel genoeg weer voorjaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Mijn todo voor 2017 :)
Afdakje maken voor de tomaten, ik wil 3 of 4 soorten ( x2 planten) opkweken voor een gevarieerde opbrengst.
Ik zag bij onze lokale Boerenbond zgn Tomatenstokken ( Spiralen van 2m lengte waar ze tegenaan/in kunnen groeien.
Ik had best last van de regen, hierdoor hebben ze wat klappen gehad.

De vierkante-meter-bak beter indelen.
Nu had ik een explosie van soorten, die minimaal gebruikt zijn helaas.
tegelijkertijd 6 x 4 pluksla soorten = 6 x 4 soorten 'volgroeid' en plukrijp.
Dat moet beter kunnen ;)
Verder staat er way to much basilicum en maggie in, die de beide peterselies en andere dingen overschaduwen.

Ik twijfel alleen nog over de chili's, en of ik daar aan wil gaan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben nu bezig met de wisselteeltplanning. Ik heb totaal straks ongeveer 125m2 rechtstreeks beschikbaar voor groenten in de tuin. Ik heb de indeling gebruikt van mooiemoestuin.nl. Ik kom dan uit op 7 bakken van ongeveer 17m2.

Nu krijg ik 17m2 wel vol met aardbeien, aardappels, koolgewassen, vruchtgewassen, wortelgewassen en bonen. Alleen 17m2 vol krijgen met bladgewas wordt denk ik lastig?

Ik heb nu in dat vak staan: Sla, Ijsbergsla, Ijkenbladsla, rucola en prei. Sla vinden we erg lekker alleen het is niet te bewaren. Hoe pakken jullie dit aan?

Verder de indeling nu:

1. Kool
Brocolli, Bloemkool, Spruiten, Koolraap, Boerenkool, Witte kool, Rode Kool

2. Bladgewas
Sla, Prei, Ijsbergsla, Rucola, Eikenbladsla

Ik zie andijvie en spinazie zelf niet zo zitten om te kweken.

3. Vrucht
suikermais, Zonnebloemen, Pompoen, Kalebassen, Paprika in bakken op de grond, Courgette, etc

4. Wortelgwassen
Radijs, Wortels, Rode bietjes, Uien, Pastinaak, Witlof, Lente-ui

5. Aardappels
Aardappels vroeg en middel

6. Peulen
Sugarsnaps, Peulen, Stambonen, Stokbonen, Doperwten, Tuinbonen, Snijbonen

7. Aardbeien
Aardbeien, vroeg, middel en doordragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Sla zaai ik thuis in een klein kweekbakje. Een paar soorten tegelijk. Als ze ongeveer twee weken oud zijn zet ik een paar kleine plantjes in de koude grond. Een week later doe ik dat weer. Dan zijn ze niet allemaal tegelijk groot. En je hoeft niet te wachten tot de sla-plant groot is. Je kan al snel beginnen met plukken. Heel de zomer verse sla op, heerlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb wat zaadjes van een rode paprika uit de supermarkt laten weken en nadat er een paar een wortel lieten zien, heb ik die elk in een steenwollen blokje gedaan.

Doel is om die uiteindelijk a la "Kratky Method"
Afbeeldingslocatie: http://www.livingforlonger.com/wp-content/uploads/2015/06/Kratky-Method-Explanation.png
op te stellen, eens kijken of dat goed werkt.

Inmiddels heb ik ook wat zaden van een gele paprika laten weken om te kijken of daar ook wat bruikbare zaden tussen zitten.

Nu vraag ik mij alleen af, wat voor voeding kunnen paprika's bij zo'n opstelling het beste gebruiken? Voor pepers gebruik ik chillifocus, die zal denk ik niet voor paprika's geschikt zijn, maar wat wel? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Raven schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:05:

Nu vraag ik mij alleen af, wat voor voeding kunnen paprika's bij zo'n opstelling het beste gebruiken? Voor pepers gebruik ik chillifocus, die zal denk ik niet voor paprika's geschikt zijn, maar wat wel? :P
Waarom zou dat niet geschikt zijn? Paprika's zijn toch ook gewoon "pepers"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

barrymossel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:19:
[...]

Waarom zou dat niet geschikt zijn? Paprika's zijn toch ook gewoon "pepers"?
.... 8)7 , was even vergeten dat die nogal wat van elkaar weg hebben :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zit al een hele tijd te denken aan een hydrophonics maar gezien ons klimaat .. hmmm

Ik wil eigenlijk een mini kas maken.. voornamelijk wegens de kruiden enzo .. de vissen zouden leuk zijn omdat ik een rookkast ga maken .. maar moet niet te groot worden ...

wat zou ik het beste kunnen groeien .. komt buiten te staan, misschien gedeeltelijk binnen.

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 05-10-2016 21:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:05:
Ik heb wat zaadjes van een rode paprika uit de supermarkt laten weken en nadat er een paar een wortel lieten zien, heb ik die elk in een steenwollen blokje gedaan.

Doel is om die uiteindelijk a la "Kratky Method"
Afbeeldingslocatie: http://www.livingforlonger.com/wp-content/uploads/2015/06/Kratky-Method-Explanation.png
op te stellen, eens kijken of dat goed werkt.
Inmiddels heb ik de boel uitgebreid met Chinese 5 color pepers, Hungarian hot wax pepers, 5 soorten tomaten van http://tomatenzaden.nl/ (1 ervan was een free sample) en 3 puntpaprika zaden die ik uit puntpaprika's van de AH heb gehaald.

De Chinese 5 color-zaden lijken echter niet haast te maken met het ontkiemen, de rest doet het prima:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2016-12-07_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2016-12-07_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2016-12-07_2.jpg

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zijn dat thermoskannen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geïsoleerde bekers van de Action, die hebben toevallig de juiste breedte voor de netpotjes.

edit: Zie 1e hits op https://www.google.nl/sea...64.img..0.0.0.78tNlcJoUlw

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 07-12-2016 14:27 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Raven schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:31:
[...]
Inmiddels heb ik de boel uitgebreid met Chinese 5 color pepers, Hungarian hot wax pepers, 5 soorten tomaten van http://tomatenzaden.nl/ (1 ervan was een free sample) en 3 puntpaprika zaden die ik uit puntpaprika's van de AH heb gehaald.

De Chinese 5 color-zaden lijken echter niet haast te maken met het ontkiemen, de rest doet het prima:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Whoohoo, we kunnen weer beginnen!! Zelf toevallig zondag turfpotjes en zaai- en kiemaarde besteld. Vanavond dus zaaien :) Dit jaar wordt het sowieso:Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de Chinese 5 Colors ook had besteld, maar schijnbaar niet. En nu bij de site waar ik wilde bestellen (http://shop.anchilique.nl...uct/product&product_id=71) heeft ze niet op voorraad :(
Ach, volgend jaar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik wil komende week eens beginnen met hydroponics en hier wat radijsjes, komkommer e.d. in kweken.

Is er een generiek soort voeding wat ik kan gebruiken? Heb allerlei sites van winkels die iets met hydriponics doen bekeken en zie vooral veel verschillende soorten van alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/20161224_135337_zpshbl1t0by.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/20161224_135416_zpsfndqsi0f.jpg

Mijn tomaatjes voor '17 zijn binnen, met de kerst een mooie opkweekschaal gekregen, een die zichzelf vochtig houd ( 14 dagen volgens de handleiding )

De Daslook instructie schrok ik wel even van ;)
Bewerkelijker dan ik had verwacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Intussen hier ook een update. Intussen nog 75m2 extra overgenomen van de buurman die aan de andere kant een tuin opschuift. Totaal hebben we nu 300m2.

Intussen is het huisje gerenoveerd en grotendeels overnieuw geschilderd. De waterafvoer is hersteld en komt nu uit op een IBC van 1000 liter.

Op het nieuwe stuk grond komt aan de achterkant een kas van 18m2 die we voor niets mochten overnemen van een andere tuinder. Alleen moet het dak worden hersteld want die was door en door rot.

Dit is het nieuwe gedeelte van de tuin, de piketpalen geven de contouren aan van de kas ( 360 breed, 480 diep ). De kas komt op 60x40 tegels te staan als fundering. Die heb ik hier deels al uitgegraven.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mt_1.jpg

Overzichtsfoto van onze hele tuin

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mt_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Respect

Mooie opzet, en ruimte.
Maar zoveel zin in tuinieren heb ik nu ook weer niet.

* FreshMaker is meer van het 'makkelijke' werk ;)

• drielp
mkleinman schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:18:
Intussen hier ook een update. Intussen nog 75m2 extra overgenomen van de buurman die aan de andere kant een tuin opschuift. Totaal hebben we nu 300m2.

Intussen is het huisje gerenoveerd en grotendeels overnieuw geschilderd. De waterafvoer is hersteld en komt nu uit op een IBC van 1000 liter.

Op het nieuwe stuk grond komt aan de achterkant een kas van 18m2 die we voor niets mochten overnemen van een andere tuinder. Alleen moet het dak worden hersteld want die was door en door rot.

Dit is het nieuwe gedeelte van de tuin, de piketpalen geven de contouren aan van de kas ( 360 breed, 480 diep ). De kas komt op 60x40 tegels te staan als fundering. Die heb ik hier deels al uitgegraven.

[afbeelding]

Overzichtsfoto van onze hele tuin

[afbeelding]
Mooi stuk grond. Daar kan je flink wat verbouwen.

Is het een houten kas of één met aluminium profielen? Vergeet bij het opnieuw plaatsen van de kas niet om voldoende ruimte te houden tussen de ramen onderling. Door het werken van de kas-constructie heb je grote kans op breuk. Onze kas staat vrij goed verankerd met stalen H-profielen, maar toch 2 tot 3 x per jaar een kapotte ruit door werking van de constructie (temperatuur en werking van de ondergrond).

Heb je de knoflook al in de grond gezet, daar is het nu de tijd voor (eigenlijk al geweest)....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het zijn stalen frames waar het glas in zit. We hebben toevallig net de kas verhuisd vandaag en alles 1:1 overgezet in dezelfde volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Mooi dat ik dit topic vind.
Ik wil volgend jaar ook gaan beginnen met een moestuin onder het mom als het in mijn tuin groeit moet het ook huur betalen in de vorm van groente :).

Algemene tips, of dingen die je wel/niet moet doen?

Ik heb al wat fruitboompjes gekocht en die staan straks lekker in de zon en de rode pepers blijven binnen als kamerplant ( ze zijn groener dan de andere kamerplanten en met de kerst hadden ze automatisch rode versiering )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:24
Shadowhawk00 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:22:
Ik wil volgend jaar ook gaan beginnen met een moestuin onder het mom als het in mijn tuin groeit moet het ook huur betalen in de vorm van groente :).

Ik heb al wat fruitboompjes gekocht en die staan straks lekker in de zon en de rode pepers blijven binnen als kamerplant ( ze zijn groener dan de andere kamerplanten en met de kerst hadden ze automatisch rode versiering )
Volgend jaar is over 12 maanden, dus dan heb je nog even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Hkuit schreef op zondag 1 januari 2017 @ 22:31:
[...]

Volgend jaar is over 12 maanden, dus dan heb je nog even...
Bijdehand, ik bedoel natuurlijk het komende voorjaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Shadowhawk00 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:22:

Het begint eigenlijk met wat je wil gaan verbouwen en hoeveel ruimte je hebt. Niet alles is even gemakkelijk te verbouwen en niet alles groeit in dezelfde periode. Dus je zult een ruw plan moeten maken wanneer en waar je wat gaat zaaien. Daarnaast moet je ook rekening houden met ongedierte (slakken, vogels, schadelijke insecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Bee.nl schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:30:
[...]

Het begint eigenlijk met wat je wil gaan verbouwen en hoeveel ruimte je hebt. Niet alles is even gemakkelijk te verbouwen en niet alles groeit in dezelfde periode. Dus je zult een ruw plan moeten maken wanneer en waar je wat gaat zaaien. Daarnaast moet je ook rekening houden met ongedierte (slakken, vogels, schadelijke insecten).
Ik wil eigenlijk verschillende groente gaan verbouwen van alles wat om het eerste jaar te kijken wat wel en niet lekker loopt. Bloemkool, uien, boontjes, courgette, aardappelen staan nu op de lijst ( fruit is al geregeld )

Vooral die eerste 4 tips over waar te planten en waar je goedkoop zaadjes kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Er zijn enorm veel verschillende soorten groente die je kunt verbouwen, dus het is lastig om daar een algemene tip voor te geven. Zoek je iets dat weinig werk nodig heeft of mag het iets exotischer of is onderhoudsintensiever geen probleem?

Ik ben vorig jaar voor het eerst uitgebreider gaan moestuinieren. De volgende planten bevielen goed:
- allerlei soorten sla; afschermen voor slakkenvraat
- tomaten; wel rot/schimmel gevoelig bij (te) veel water, vergt wel wat onderhoud
- zomerwortels en parijse wortels
- andijvie
- frambozen; afdekken ivm vogels
- aardbeien; afdekken ivm vogels en insecten/rupsen
- radijs; afschermen voor slakkenvraat

Dit viel tegen:
- courgette; lastige bestuiving en vroegtijdige vruchtrot
- komkommer; plotse vruchtrot/afsterven
- watermeloen

Ik zie dat je bloemkool noemt. Let op dat koolgewassen gevoelig zijn voor vraat van insecten/rupsen. Ooit eens geprobeerd, maar ik bleef rupsen plukken. Vorig jaar netten aangeschaft en dat scheelt een hoop.

Het is ook handig om niet alles in één keer te zaaien, maar om de paar weken. Anders zit je ineens met heel veel oogstrijpe planten. Ik weet niet of je iets van een kweekkas(je) hebt, maar dan kun je al iets eerder beginnen met opkweken. Zaadjes haal ik vaak bij de lokale Boerenbond/Groenrijk en soms bij dezaden.nl.

[ Voor 3% gewijzigd door Bee.nl op 05-01-2017 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Inmiddels is er overal wat te zien :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2017-01-06_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2017-01-06_2.jpg

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Zo dat gaat rap. Wanneer had je ook alweer gezaaid?

Hier nog een hoop ellende. Eerste poging was in van die turfbakjes. Droogden heel snel uit (stonden op een verwarmingsmatje), dus de plantjes die omhoog kwamen hingen al snel slap. Proberen te redden wat ik redden kon begin van deze week en het ziet er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QaSiG3mxPgjPfpeOfI6Vpp6F/full.jpg

Echt vrolijk worden we er nog niet van, maar goed, we wachten nog even af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Bee.nl schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:15:
Er zijn enorm veel verschillende soorten groente die je kunt verbouwen, dus het is lastig om daar een algemene tip voor te geven. Zoek je iets dat weinig werk nodig heeft of mag het iets exotischer of is onderhoudsintensiever geen probleem?

Ik ben vorig jaar voor het eerst uitgebreider gaan moestuinieren. De volgende planten bevielen goed:
- allerlei soorten sla; afschermen voor slakkenvraat
- tomaten; wel rot/schimmel gevoelig bij (te) veel water, vergt wel wat onderhoud
- zomerwortels en parijse wortels
- andijvie
- frambozen; afdekken ivm vogels
- aardbeien; afdekken ivm vogels en insecten/rupsen
- radijs; afschermen voor slakkenvraat

Dit viel tegen:
- courgette; lastige bestuiving en vroegtijdige vruchtrot
- komkommer; plotse vruchtrot/afsterven
- watermeloen

Ik zie dat je bloemkool noemt. Let op dat koolgewassen gevoelig zijn voor vraat van insecten/rupsen. Ooit eens geprobeerd, maar ik bleef rupsen plukken. Vorig jaar netten aangeschaft en dat scheelt een hoop.

Het is ook handig om niet alles in één keer te zaaien, maar om de paar weken. Anders zit je ineens met heel veel oogstrijpe planten. Ik weet niet of je iets van een kweekkas(je) hebt, maar dan kun je al iets eerder beginnen met opkweken. Zaadjes haal ik vaak bij de lokale Boerenbond/Groenrijk en soms bij dezaden.nl.
Bedankt zinnige en handige tips.
Ik had al frambozen en aardbeien staan maar nu de tuin 25m2 grote is moet ik het toch ergens mee vullen.

O ja 1 ding wat ik heb gemerkt, vogels moeten frambozen niet dus die hoef je niet af te dekken. Tenminste bij mij lieten de vogels frambozen gewoon hangen.

Wat zit er in die potjes? want planten aan de bladeren herkennen is wat te vroeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

barrymossel schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:54:
[...]

Zo dat gaat rap. Wanneer had je ook alweer gezaaid?
Ehm, de paprika- en peperzaden begin oktober (al hadden de peperzaden nogal wat tijd nodig), de tomatenzaden weekje of 2 later en de puntpaprika's weet ik zo even niet meer.
barrymossel schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:54:
Hier nog een hoop ellende. Eerste poging was in van die turfbakjes. Droogden heel snel uit (stonden op een verwarmingsmatje), dus de plantjes die omhoog kwamen hingen al snel slap. Proberen te redden wat ik redden kon begin van deze week en het ziet er nu als volgt uit:

[afbeelding]

Echt vrolijk worden we er nog niet van, maar goed, we wachten nog even af...
Ik had andere problemen met die turfbakjes, schimmel :| Uiteindelijk zaden van de AH moestuintjes in plastic bekertjes gedaan met aarde erin, later verplaatst naar kas wat ze niet bepaald prettig vonden. Had dat geleidelijk aan moeten doen, niet in een keer. De kas heb ik sindsdien verplaatst zodat die niet zolang achtereen vol in de zon staat. Bij de eerstvolgende AH moestuintjes-actie gaan de zaden daar meteen gepoot worden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Ja die turfpotjes zijn ondingen. Komt vaak schimmel op. Binnen voorzaaien valt ook vaak tegen ivm fileren door te weinig zonlicht en te veel warmte. Liefst zaai ik buiten voor in kweekkasjes zodra er weinig kans op vorst meer is. Staan ze toch enigszins beschermd van de gure wind en blijft het warm onder de zwakke zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb op het moment alleen de daslook nog maar uitgezaaid.
Deze moeten 3 weken vochtig staan, en dan 2 á 3 weken de koelkast in, om te kiemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zijn er ook mensen die in de wintermaanden paddenstoelen groeien? :)

Ik heb 3 soorten gevonden in park/bos/weides en deze staan nu op gestoomd graan te groeien. Maand of twee kan ik ze dan oogsten om lekker op te peuzelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
LED-Maniak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:36:

Ik heb 3 soorten gevonden in park/bos/weides en deze staan nu op gestoomd graan te groeien. Maand of twee kan ik ze dan oogsten om lekker op te peuzelen!
Nee, nooit aan gedacht ook. Kun je er iets meer over vertellen, als in: waar, hoe, hoeveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

barrymossel schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:14:
[...]

Nee, nooit aan gedacht ook. Kun je er iets meer over vertellen, als in: waar, hoe, hoeveel?
hier in Portugal zijn bij de betere tuinwinkel kitjes te halen om ze te kweken. dat lijkt mij iets veiliger dan uit het bos halen.

ik ga dit jaar experimenteren met hydroponics. nu heb ik sla, spinazie, bassilicum, en jalapeno aan het ontkiemen voor de kachel. als deze ontkiemt zijn gaan deze het kweeksetje van de ikea in. :vaxer"

daarna ga ik dit ikea setje gebruiken om al vroeg te voorgroeien en dan in een simpel pottensysteem het balkon op. het is niet dat ik geen land heb, maar ik wil mijn groeten dicht bij huis hebben. wil vooral verschillende soorten sla, tomaat, pepertjes, komkommer, aardbeien, munt en kruiden hebben. 's winters kan dat mooi onder het ikea setje inhuis en zomers kan dat vrij goedkoop op het balkon (ik spaar altijd de 5 liter waterflessen, want ik gebruik die krengen voor alles en nog wat) ik heb al geexperimenteerd met het gebruiken en oogsten van zaden.
-radijs: dikke prima, geen idee hoeveel generaties verder ik ben.
-spinazie: gaat ook goed
- malaguetas (rode pepertjes ook wel bekend onder piri-piri) perfect.

pepers kun je ook perfect meerjarig houden. ik heb er 1 die gaat al 3 jaar mee. nu vriest het niet zo hard als in nederland hier. Maar ik dek deze in de herfst af door een dik plastic eromheen te doen. Ik laat de bovenkant dan open maar de steel en het merendeel van de kroon zijn dan beschermd tegen de wind.

om piri piri te maken is vrij simpel
-de verse rode pepers
-whisky
-plantaardige olie.

gewoon beetje spelen met de verhoudingen tot je de juiste te pakken hebt. je kan er ook nog knoflook en laurier bij doen. Pas wel op. deze kan de eerste week vrij mild zijn. maar vervolgens pak je hem 2 weken later en brand je tong weg. gooi er dus niet te snel meer pepers bij maar laat het nog even trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

Zoefff

❤ 

LED-Maniak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:36:

Spannend. Wij hebben het wel eens geprobeerd met geïmpregneerde deuvels in verse stammen, maar dat is tot nu toe weinig succesvol geweest. Eén keer een plukje oesterzwammen, maar dat was erg weinig. Het doorkweken op paddenstoelen uit het wild is mij nog wat te experimenteel / gevaarlijk. Hoe heb jij zeker kunnen determineren dat het eetbare paddenstoelen zijn?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
barrymossel schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:14:
[...]

Zomaar op jacht gaan zonder kennis is wat spannend. In dat geval kan je beter wat broed elders halen of bijvoorbeeld in de supermarkt op op de markt vers verpakte paddestoelen kopen en deze kweken.
Zoefff schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Spannend. Wij hebben het wel eens geprobeerd met geïmpregneerde deuvels in verse stammen, maar dat is tot nu toe weinig succesvol geweest. Eén keer een plukje oesterzwammen, maar dat was erg weinig. Het doorkweken op paddenstoelen uit het wild is mij nog wat te experimenteel / gevaarlijk. Hoe heb jij zeker kunnen determineren dat het eetbare paddenstoelen zijn?
Paddenstoelen kweken is nog best een kunst. Leeftijd en soort hout is erg belangrijk.

Mijn vader doet al jaren het determeren van flora in verschillende natuurgebieden en is hier zeer ervaren in.

Ik heb fluweelpootje, judasoor en paarssteelschijnridderzwam gevonden. Alle drie overigens ook door een leek zeer goed te determineren. De eerste is in de supermarkt te koop(populair in japan) maar duur, de tweede is wat taai en de derde is zeer smakelijk met een heerlijke bite, beetje noot achtig, kruidig. Ik ben nog geen gangbare paddenstoel tegengekomen die de smaak daarvan maar enigszins benaderd. Perfect voor bij rood vlees.

Het groeien van mycelium en vervolgens paddenstoelen is wel lastiger dan de gemiddelde tomaat. Je moet zeer steriel werken en geduld hebben.

Dit jaar verschillende potjes gemaakt waarbij ik graan(wat ze aan kippen voeren) 10 minuten gekookt in water. Vervolgens laten afkoelen en binnenste stukjes van stam en hoed verwijderd met een gesteriliseerde scalpel. Dan afhankelijk van de paddenstoel bijvoorbeeld in het donker bij 10 graden bewaren(kelder/schuur) en afwachten.

Potjes beginnen wit te worden en over een paar weken gaan de potjes open om de 'bloei' te stimuleren en kan ik meerdere keren paddenstoelen oogsten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Meulugar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:14:
[...]

pepers kun je ook perfect meerjarig houden. ik heb er 1 die gaat al 3 jaar mee. nu vriest het niet zo hard als in nederland hier. Maar ik dek deze in de herfst af door een dik plastic eromheen te doen. Ik laat de bovenkant dan open maar de steel en het merendeel van de kroon zijn dan beschermd tegen de wind.
Dit jaar wil ik er een of twee binnen laten overwinteren als bonchi/bonsai. Buiten gaat hier echt niet lukken weet ik uit ervaring. Had namelijk geen zin om de pepers preventief te ruimen. Dat is nu dus een dood oerwoud op het balkon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-04 22:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

barrymossel schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:47:
[...]

Dit jaar wil ik er een of twee binnen laten overwinteren als bonchi/bonsai. Buiten gaat hier echt niet lukken weet ik uit ervaring. Had namelijk geen zin om de pepers preventief te ruimen. Dat is nu dus een dood oerwoud op het balkon.
Dat heb ik ook een aantal jaar gedaan, maar op een gegeven moment is het (bij mij althans) echt op. Heb vorig jaar van de meerjarigen welgeteld 3 tot 6 vruchten per plant mogen oogsten. Was het in november zo zat dat ze niks anders dan rommel gaven (bleef blaadjes opvegen) dat ik ze in stukjes heb geknipt en in de GFT-bak heb gemieterd. Binnenkort maar weer wat nieuw spul opkweken. Denk dat ik het dit jaar enkel op habanero's en een Carolina Reaper ga houden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heb je ze alleen binnen gehad, of in de zomer gewoon naar buiten (al dan niet in een grote pot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 12:28

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Top zeg, dit topic! Ik heb sinds kort een vijgenplant in m'n vensterbank staan. Stam is twintig centimeter hoog, zitten nog geen blaadjes aan maar wel wat knoppen en twee mini vruchtjes. Hoe werkt dat met bewatering? Elke dag/week/maand?

M'n kruiden schimmelen allemaal vrij snel terwijl m'n 'onverwoestbare' yucca non-stop uitgedroogd is. Ik ben er nog niet zo goed in. :+

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tektoon schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:31:
Top zeg, dit topic! Ik heb sinds kort een vijgenplant in m'n vensterbank staan. Stam is twintig centimeter hoog, zitten nog geen blaadjes aan maar wel wat knoppen en twee mini vruchtjes. Hoe werkt dat met bewatering? Elke dag/week/maand?

M'n kruiden schimmelen allemaal vrij snel terwijl m'n 'onverwoestbare' yucca non-stop uitgedroogd is. Ik ben er nog niet zo goed in. :+
Eens in de week is prima. Vijg zou ik gewoon buiten zetten trouwens(als heb je nu het risico dat hij doodvriest als je hem nu al op de vensterbank hebt). Vinger in de pot: vochtig is goed, nat is fout, droog is fout.

Je kruiden staan te nat, yucca mag prima droog. Waarschijnlijk het verschil door de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tektoon schreef op zondag 5 februari 2017 @ 22:31:
Top zeg, dit topic! Ik heb sinds kort een vijgenplant in m'n vensterbank staan. Stam is twintig centimeter hoog, zitten nog geen blaadjes aan maar wel wat knoppen en twee mini vruchtjes. Hoe werkt dat met bewatering?
Heb je een foto van je vijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afgelopen weekend weer druk bezig geweest op de tuin. De kas is nu eindelijk af, ik moet alleen nog een IBC regelen een aansluiten. Verder de tuin opgeruimd en van de huidige IBC de tank zelf vervangen ( met kleinere opening ).

De oude IBC moet ik nog in stukken zagen en afvoeren.

Mindere nieuws is dat de vloer in het huisje wat we over hebben genomen helemaal is vergaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mt1_1.jpg

Dakje van de kas ligt er op en alles is afgetimmerd

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mt1_2.jpg

Overzicht van de kas

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mt1_3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik zag in deel 1 dat er hier ook mensen zijn met een aquaponic. Ik wil ook zoiets kleinschalig maken voor op bureau of iets. Bijvoorbeeld net zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://nogoodend.files.wordpress.com/2014/01/basil-in-the-goldfish-garden.jpg

Alleen dan DIY en een wat groter aquarium. Alleen zit ik met een aantal vragen.

1. Kun je als pomp ook zo'n standaard aquarium pompje gebruiken? Als je een aquarium tweedehands koopt zit deze er vaak toch bij. Zoiets zegmaar:
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/069283/files/050931408/pomp-filter-aquarium.jpg

2. Is zo'n aquaponic met vissen ook geschikt voor peper planten?

3. Wat zou ik het beste kunnen nemen qua inhoud van een aquarium?
10L? 15L? 20L? 25L? Dit zijn een beetje de maten die ik tegenkom. Deze kwam ik bijvoorbeeld tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/MTAwMFg3NTA=/z/P-AAAOSwopRYjzo6/$_85.JPGAfbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/MTAwMFg1NjM=/z/H10AAOSwUKxYiMAa/$_85.JPGAfbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/MTAwMFg1NjM=/z/BlcAAOSwNnRYhk4S/$_85.JPG

4. En tot slot, welke vissen en hoeveel zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-04 22:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

barrymossel schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:02:
Heb je ze alleen binnen gehad, of in de zomer gewoon naar buiten (al dan niet in een grote pot)?
Afgelopen zomer hebben ze niet buiten gestaan. De Carolina Reaper was zo groot geworden dat 'ie niet meer door de balkondeur heen paste, de chocolate habanero en de rode habanero waren vrij hoog met dunne stokken waardoor ik het risico niet wilde lopen dat ze stuk zouden waaien. Ik woon op 13 hoog en afgelopen zomer was het best windy op mijn balkon.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

mijn doperwten en sla komen uit. zometeen radijs zaaien. tomaat en komkommer blijven nog wat achter maar die zullen eerdaags ook wel ontkiemen. Spinazie heeft er echter weinig zin in. Denk dat het daar toch nog even te koud voor is, ik zit even te dubben wat ik nu zal doen. ik denk dat ik mijn kruiden in de hydro zet en de sla etc in de tuin. ik wil namelijk vrij veel planten dit jaar (iedere dag een krop kunnen eten.) om te lunchen met een lekkere salade. als ik de sla, radijs en bieten bij elkaar zet dan kan ik de krakty methode gebruiken voor de tomaat en komkommer. voor op het balkon en dan zal ik ook nog in de tuin een tomaat en komkommer planten
.
Wat vinden peperplanten leuke buren?

@Aquaponics verhaal.
Dat ligt er maar net aan wat je wilt verbouden. voor een kleine kruiden tuin lijkt me het spul prima geschikt. Ik zou geen tropische vissen nemen ivm de temperatuur van het water.
Pagina: 1 2 ... 83 Laatste