mkleinman schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:54:
Ben nu bezig met het maken van een zaaikalender met alle zaden die ik al heb liggen. Dat scheelt weer in de voorbereiding.
Update: Samen met een andere buurman een tussenliggende, braakliggende, tuin geadopteerd. Dus de tuin is nu in tweeen gedeeld en we hebben dus nu 225m2.
Intussen ook al een lijst met 28! groenten die interessant zijn om te verbouwen in de tuin. Nog los van het fruit en vaste ( sier ) planten die er in gaan komen.
Welke groenten/fruit hebben jullie in de tuin staan en hoeveel? Ik dacht 3 rijen aardbeien te planten in de tuin. Alleen kom ik dan op een schokkende 45 planten. Als er aan elke plant 250 gram komt heb ik meer dan 11 kilo aardbeien elk seizoen.
Grootste uitdaging vind ik nu het plannen hoeveel er de tuin in moet.
Voor mijn eerste jaar ben ik begonnen met:
6 x 5 meter aardappels, doré's en eigenheimers
6 stokken sperzieboon, de klimbonen goed afzetten met grofmazig gaas tegen de eenden
6 stokken snijbonen
2 x 5 meter rode ui
1 x 5 meter sjalotjes
1 x 5 meter wortel (ook voor het huiskonijn)
1 x 5 meter rode biet
2 x 5 meter stambonen, aardappels eruit, bonen erin, die worden nu gegeten
selderij voor de soep
21 aardbeiplanten
Dit allemaal in rijen op de koude grond
In een bak van 1,5 x 3 meter, in vakken 30 x 30 cm (makkelijke moestuin idee) staat ook nog het een en ander. Hier een net overeen met pvc pijp, tegen de vlinders en vogels. Vooral eenden vonden de diverse groentes lekker.
In de bak staat/stond:
Prei,
kievitsbonen,
witte bonen,
prei,
radijs,
diverse soorten sla (pluksla, rucola, botersla, krulsla, mini kropsla
palmkool
schorseneer,
goudsbloemen,
indische kers (werd wel wat te groot)
snijbiet
basilicum, lekker veel voor de pesto
spinazie
In de kas van 2,5 x 3 meter staat nu nog wat laatste pepers, zoet en heet. De tomaten zijn allemaal op.
In het voorjaar stond hier bloemkool en spitskool, lekker vroeg kunnen oogsten
We hebben vanaf mei geen groente meer gekocht, alles kwam van de moestuin. De rode biet is deze week geoogst, ligt nu gekook in de viezer
De boerenkool is net uitgepoot. Dat gaat nog wel even duren voordat we die kunnen eten.
Mijn eerste jaar moestuin is prima bevallen, volgend jaar zeker weer...