Haha oké die rode peper die ik had was duidelijk niet dezelfde als die ik eerst had. Jezus wat pittig
8 uur later per ongeluk door je oog wrijven is duidelijk ook iets wat je zeker niet moet doen, ongeacht hoe vaak je je handen ondertussen al gewassen hebt.
Ik merk dat ik veel te ongeduldig ben met het wachten op mijn spullen en wachten tot de zaden genoeg wortels hebben. Dus dan nog maar een zoveelste vraag.
Ik wil emmers van 10 liter gebruiken voor zo'n kratky opstelling, en ik heb van die net-cups besteld van 3". Nu vraag ik me af wat het handigste is om te doen. Want ik heb ook nog emmertjes (van hotmix pinda's bij de aldi) waar ik wel gaten/openingen in kan maken als een soort net-cup.
Dit zijn zegmaar alle afmetingen (ruwweg):
Emmers 10L: D(oorsnede)=26cm H(oogte)=26cm
Net-cups 3": D=7.5cm H=6.6cm
Pinda emmertje: D=13cm H=13cm
Let niet op mijn paint skills haha. Verhouden kloppen ook niet, gaat om het idee:

Links dus een emmer met 3x 3" net-cups, midden 1x 3" en rechts een geperforeerde pinda emmer.
Ik wil voorlopig denk ik voornamelijk peperplanten doen en een paar tomatenplanten. Hebben deze überhaupt profijt als je de rechter opstelling zou gebruiken? Deze heeft meer ruimte dus wellicht meer ruimte om te groeien, maar maakt het formaat van waar ze in zitten iets uit gezien de wortels toch buiten dat emmertje/cup groeien? Met zo'n pinda emmertje blijft er ook nog maar 13cm over eronder. Terwijl dit bij een net-cup 19cm is.
Kun je pepers ook met z'n drieën in zo'n emmer laten groeien? Heeft dat voordelen? Ik zal het water toch moeten bijvullen dus dat is geen probleem. Kunnen planten elkaar versterken als ze bij elkaar groeien?
En hetzelfde voor tomaten, met 3 in een emmer?
En tot slot, de emmers zijn wit. Ik zie echter vaak dat mensen donkere emmers gebruiken of deze zwart spuiten wanneer ze doorzichtig zijn (tegen de algen). Maakt het uit of ze wit zijn of zwart? Want dit zal wel invloed hebben op de temperatuur van het water. Of is dit verschil niet de moeite waard om ze proberen zwart te krijgen?