Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Meulugar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:00:
@Aquaponics verhaal.
Dat ligt er maar net aan wat je wilt verbouden. voor een kleine kruiden tuin lijkt me het spul prima geschikt. Ik zou geen tropische vissen nemen ivm de temperatuur van het water.
Peper(s). Ik weet nog niet welke. Ik heb afgelopen jaar gewoon de zaden van gedroogde pepers gepland en deze groeide al redelijk in een (te kleine) bak met niet consistent water geven. (Bak was een oude houten cd-rek op z'n kant met folie erin waar 3 pepers per bak in groeide).
Google foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.bobbo.be/uploads/7820145244824643/2%20houten%20cd%20rekken%20(Kopi%C3%ABren).jpg

Ik zie regelmatig bij de turk dit soort pepers liggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ridge2reef.org/uploads/1/0/9/4/10945055/1874864_orig.jpg
Niet exact hetzelfde maar qua uiterlijk van die kleine (soort mini gele paprika's) die erg gerimpeld zijn. Mijn idee was om daar weer zaden van te nemen en die te laten groeien in zo'n aquaponic. (Ik denk dat ik het dan bij 1 plant moet houden, of zou ik er ook meer kunnen doen dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:23:
[...]

[afbeelding]
Niet exact hetzelfde maar qua uiterlijk van die kleine (soort mini gele paprika's) die erg gerimpeld zijn. Mijn idee was om daar weer zaden van te nemen en die te laten groeien in zo'n aquaponic. (Ik denk dat ik het dan bij 1 plant moet houden, of zou ik er ook meer kunnen doen dan?)
Dat zijn vaak madam jeanet pepers. 300.000 scovolle dacht ik.. Heul scherp.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2017 18:51 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:21

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:23:
[...]

Peper(s). Ik weet nog niet welke. Ik heb afgelopen jaar gewoon de zaden van gedroogde pepers gepland en deze groeide al redelijk in een (te kleine) bak met niet consistent water geven. (Bak was een oude houten cd-rek op z'n kant met folie erin waar 3 pepers per bak in groeide).
Google foto:
[afbeelding]

[afbeelding]
van wat ik heb gezien moet je op een aantal dingen letten:je vissen mogen niet sterven doordat ze in hun eigen (Amonia?) zwemmen dus je moet er een filter tussen zetten die de amiona in stikstof omzet.

op youtube is vet veel te vinden. Veel mensen gebruiken talapia's als vissen
check bijvoorbeeld deze meiden, simpele setup.
YouTube: How To Build A Simple Home Aquaponics System

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 10:59

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

barrymossel schreef op maandag 6 februari 2017 @ 08:20:
[...]

Heb je een foto van je vijg?
Foto is erg matig, maar voila. Linksboven een toekomstige vijg. :9
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eaLEOi0m.jpg
Staat in de winter normaal niet op de verwarming. O-)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gisteren begonnen met de vloer te herstellen. Twee balken waren nog goed, de buitenste balk was vergaan. Daar heb ik nu 30x30 tegels neergelegd ( waterpas ). Daar bovenop hard houten veranda planken die ik had gekregen.

En daar bovenop de vloerdelen ( ook gekregen )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/vloer.jpg

Ziet er weer stukken beter uit zo. Hopelijk aankomend weekend weer verder.

En ik ben begonnen met het voorzaaien van prei, paprika, bloemkool, brocolli, spruitjes, uien en witte kool.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:26
Ik heb een hele zooi zaad voor kruiden gekocht en daar staat op dat je kunt zaaien onder glas. Hoe gaat dat precies in z'n werk? Gewoon een bak als onderstaand vullen met potaarde en zaaien als op het zakje aangegeven? Of heb je daar speciale bakken voor? Of kan dat zaaien onder glas ook buiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vaJRtK7O3xAPHDmTwGKvvUQd/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Zoefff

❤ 

barrymossel schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:20:
Ik heb een hele zooi zaad voor kruiden gekocht en daar staat op dat je kunt zaaien onder glas. Hoe gaat dat precies in z'n werk? Gewoon een bak als onderstaand vullen met potaarde en zaaien als op het zakje aangegeven? Of heb je daar speciale bakken voor? Of kan dat zaaien onder glas ook buiten?

[afbeelding]
Met zaaien onder glas wordt vaak bedoeld dat je buiten zaait in een kas of koude bak (eigenlijk gewoon een hele lage kas). Binnen zaaien in een bakje zoals je laat zien kan ook, maar ik zou het deksel er dan niet op doen. Als je dat doet krijg je waarschijnlijk hele lange slungelige slappe plantjes omdat het dan veel te warm is ten opzichte van de hoeveelheid licht (weinig) die er nu nog is.

Voor kruiden voelt het ook wel erg vroeg om onder glas te zaaien, zeker met de temperaturen buiten nu. Zaken zoals kropsla, pluksla, veldsla, spinazie, etc. zou ik nu wel durven zaaien, maar met kruiden zou ik zelf nog even wachten.

Als je binnen aan de slag gaat, kijk dan of je een plek kan vinden die zo licht mogelijk, maar niet al te warm is. De slaapkamer is (indien licht genoeg) dan bijvoorbeeld vaak een veel betere plek dan de woonkamer :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Leuk om hier weer alle foto's en vorderingen te lezen :)
Binnenkort ook weer aan de slag met de voorbereidingen op zolder! Veel licht (dakkapel, geen zonwering). Wederhelft had wel oren naar wat pepertjes, denk dat ik het gewoon eens ga proberen met pepers die ik zelf ook kan eten zonder weg te smelten en zonder fancy mest/methodes. Een plant die er zeker gaat komen is snackkomkommer: veul vruchten en enorm lekker :9

Overigens nog even controleren of mijn dadelpalmpje nog leeft. Had extreem lekkere dadels (naam even kwijt) lopen knagen en drie pitten gewoon in een pot met grond gezet, 1 plantje door genoob gemold, maar 1 was gewoon opgekomen dus de spriet stak monter omhoog :+

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 13-02-2017 10:58 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zoefff schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:31:
[...]

Met zaaien onder glas wordt vaak bedoeld dat je buiten zaait in een kas of koude bak (eigenlijk gewoon een hele lage kas). Binnen zaaien in een bakje zoals je laat zien kan ook, maar ik zou het deksel er dan niet op doen. Als je dat doet krijg je waarschijnlijk hele lange slungelige slappe plantjes omdat het dan veel te warm is ten opzichte van de hoeveelheid licht (weinig) die er nu nog is.

Voor kruiden voelt het ook wel erg vroeg om onder glas te zaaien, zeker met de temperaturen buiten nu. Zaken zoals kropsla, pluksla, veldsla, spinazie, etc. zou ik nu wel durven zaaien, maar met kruiden zou ik zelf nog even wachten.

Als je binnen aan de slag gaat, kijk dan of je een plek kan vinden die zo licht mogelijk, maar niet al te warm is. De slaapkamer is (indien licht genoeg) dan bijvoorbeeld vaak een veel betere plek dan de woonkamer :)
Thanks. Om mijn vrouw te vriend te houden is het beter gewoon buiten te zaaien dan en niet onder glas. En aangezien we een dakterras/balkon hebben zal ik het haar niet aan doen om daar (naast 9 peperplanten) een kas neer te zetten. De bakken om "gewoon" te zaaien staan er al, maar dan houd ik het "buiten zaaien" op de zakjes aan. Dus april ofzo denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

barrymossel schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:42:
[...]

Thanks. Om mijn vrouw te vriend te houden is het beter gewoon buiten te zaaien dan en niet onder glas. En aangezien we een dakterras/balkon hebben zal ik het haar niet aan doen om daar (naast 9 peperplanten) een kas neer te zetten. De bakken om "gewoon" te zaaien staan er al, maar dan houd ik het "buiten zaaien" op de zakjes aan. Dus april ofzo denk ik...
als je er een stuk plastic overheen trekt heb je hetzelfde effect.

zelf sla, radijs en bieten gezaaid op het land. verder tomaat,komkommer,rucola,radijs en venkel gezaaid in turfen zaaibakjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Eerste bestelling met zaadjes gedaan, ook om mezelf te pushen de rest van de voorbereidingen te treffen (meer kiem/potgrond, plantenspuitje regelen e.d.). Dank aan de verschillende tweakers voor de tip voor de webshop :) Oh en vergeet niet je ziel te verkopen door te liken @ FB voor 5% korting :+ daar heb ik een vrouw voor :P

(sier)pepers:
Mirasol
Jalapeno
Little Elf
Thai Chile
Explosive Ember

paprika's:
Yolo Wonder
Orange Sun

tomaten:
Sweetie
Sub Arctic Plenty

En over een tijdje rondshoppen voor wat kruiden, snackkomkommer en andere leuke/lekkere dingetjes :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb onlangs bij de Lidl en Action de nodige zaden bijgehaald. Naast de eerder paar keer genoemde (punt)paprika's die samen met 5 verschillende tomaten en 2 soorten pepers in Kratky-setup op de vensterbank staan (en nog steeds goed doen :) ), heb ik basilicum, peterselie, bieslook, oregano, majoraan, mint en nog wat andere dingen bijgehaald. Zodra het warm genoeg is gaan die in de kas gepoot worden :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00

Bestla

M/M -> V/F

De Carolina Reapers zijn allemaal opgekomen. Het zijn wel verschillende kleuren (types) ik merkte al verschil in opkomst.
Ik ben 4 weken geleden begonnen met kweek op natte watten op de CV. In een 'gesloten' systeem hebben ze 3 weken zonder extra water gestaan. De watten waren nog prima vochtig.

Ik heb ze nu overgepoot in een grotere bak met kap die niet helemaal dicht is maar goed de temp op 26 kan houden. (volgens de instructie die bij de zaadjes zat)

Verder komen er nog Madame Jeanettes en de gewone rode chilipeper.. Ook zoete puntpaprika ipv de tomaat. We eten erg vaak ZPP ipv tomaat.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:10
Even dit topic bookmarken, lijkt me wel leuk om hiermee aan de slag te gaan.
Van de lente een stuk van de tuin omspitten om een hoekje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

mijn sla komt goed op, ook de doperwten komen goed op. mijn komkommer of tomaat komt ook net boven het aarde uit.

daarnaast ook nog een typische nederlands kruid geplant :+ hier in Portugal kan dat een stukje eerder dan in NL. Gister ook nog Rucola gezaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Naast mijn vijg ben ik ook met zo'n peperplant begonnen. De zaadjes zijn een paar dagen geleden ontkiemd in een theezakje en zitten nu in potjes. Ze steken hun kopjes bijna boven het maaiveld uit. :7

Met de ton eronder ben ik vandaag begonnen. Oesterzwammen op koffiedik van Rotterzwam. Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QPAbzJim.jpg

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Meulugar schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:33:
[...]

van wat ik heb gezien moet je op een aantal dingen letten:je vissen mogen niet sterven doordat ze in hun eigen (Amonia?) zwemmen dus je moet er een filter tussen zetten die de amiona in stikstof omzet.

op youtube is vet veel te vinden. Veel mensen gebruiken talapia's als vissen
check bijvoorbeeld deze meiden, simpele setup.
YouTube: How To Build A Simple Home Aquaponics System
Wat voor filter zou er dan tussen moeten/kunnen? Bij de kleinschalige indoor aquaponics die ik vind gebruiken ze eigenlijk nergens (voor zo ver ik kan zien) filters of iets extra, alleen een pompje om het naar de planten te laten pompen en vervolgens weer terug te stromen naar de vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:25:
[...]

Wat voor filter zou er dan tussen moeten/kunnen? Bij de kleinschalige indoor aquaponics die ik vind gebruiken ze eigenlijk nergens (voor zo ver ik kan zien) filters of iets extra, alleen een pompje om het naar de planten te laten pompen en vervolgens weer terug te stromen naar de vissen.
Er hoeft geen extra filter tussen, dat wil zeggen, de bak met kleikorrels/vermiculiet waar je planten instaan is het filter. Op/In het substraat groeien de goede bacterieën die het ammonia van de vissenpoep omzetten in nitriet en nitraat, wat weer door de planten opgenomen wordt. Wel je systeem eerst een tijdje laten draaien zonder vis, zodat er genoeg bacterieën zijn op het moment dat je vis toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Sabbi schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:11:
[...]

Er hoeft geen extra filter tussen, dat wil zeggen, de bak met kleikorrels/vermiculiet waar je planten instaan is het filter. Op/In het substraat groeien de goede bacterieën die het ammonia van de vissenpoep omzetten in nitriet en nitraat, wat weer door de planten opgenomen wordt. Wel je systeem eerst een tijdje laten draaien zonder vis, zodat er genoeg bacterieën zijn op het moment dat je vis toevoegt.
Oké dankjewel. Moet het zonder vis maar wel met plant of ook zonder plant? Of maakt dat niet zoveel uit? En wat is een tijdje? Dagen? Weken?

Werkt dit ook zonder pompje? Dus als je een geperforeerde bak hebt met kleikorrels die direct in het water hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:35:
[...]

Oké dankjewel. Moet het zonder vis maar wel met plant of ook zonder plant? Of maakt dat niet zoveel uit? En wat is een tijdje? Dagen? Weken?

Werkt dit ook zonder pompje? Dus als je een geperforeerde bak hebt met kleikorrels die direct in het water hangt.
Met plant en zonder vis. In de praktijk doen mensen het ook wel met vis maar dat niet echt gezond voor je vis en de kans is reëel dat ze dood gaan. Als je het netjes wilt doen kan er pas vis bij als je met een watertest (kopen bij aquariumwinkel, sommige testen ook wel je water voor je) kan zien dat er geen ammonia en nitriet meer in je tank zit. Voor meer info kan je googelen op Stikstofcyclus Aquarium.

Zonder pomp werkt het niet, je moet de voedings- en afvalstoffen op de plaats waar ze nodig zijn zien te krijgen. Je hebt ook beweging in het water nodig om extra zuurstof in het water te krijgen. Je zou evt wel een bak direct in het water kunnen hangen en met een pomp er water langs pompen maar het lijkt me wat onhandig, lastig om bij je vissen te komen en kans dat ze de wortels opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Sabbi schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:09:
[...]

Met plant en zonder vis. In de praktijk doen mensen het ook wel met vis maar dat niet echt gezond voor je vis en de kans is reëel dat ze dood gaan. Als je het netjes wilt doen kan er pas vis bij als je met een watertest (kopen bij aquariumwinkel, sommige testen ook wel je water voor je) kan zien dat er geen ammonia en nitriet meer in je tank zit. Voor meer info kan je googelen op Stikstofcyclus Aquarium.

Zonder pomp werkt het niet, je moet de voedings- en afvalstoffen op de plaats waar ze nodig zijn zien te krijgen. Je hebt ook beweging in het water nodig om extra zuurstof in het water te krijgen. Je zou evt wel een bak direct in het water kunnen hangen en met een pomp er water langs pompen maar het lijkt me wat onhandig, lastig om bij je vissen te komen en kans dat ze de wortels opeten.
Ja dat idee had ik ook, dat er een stroming nodig is. Maar ik kwam in mijn zoektocht een hoop "mason jar aquaponics" tegen.
Afbeeldingslocatie: https://thelifeaquaponic.files.wordpress.com/2015/07/received_10153443554885941.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:31:
[...]

Ja dat idee had ik ook, dat er een stroming nodig is. Maar ik kwam in mijn zoektocht een hoop "mason jar aquaponics" tegen.
[afbeelding]
ik zal van de week even wat linkjes voor je bij elkaar rapen. kom verschillende dingen tegen, van mensen die alleen de standaard aquarium filters gebruiken tot mensen die (ben even de naam kwijt maar werkt met bepaald spectrum licht) speciale filters hebben, wellicht ligt dat ook aan de vis. Dat was volgens mij met koi karpers. en wellicht heeft het ook te maken met je balans tussen het aantal vissen en het aantal planten dat je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 21:14
Meulugar schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:41:
mijn sla komt goed op, ook de doperwten komen goed op. mijn komkommer of tomaat komt ook net boven het aarde uit.

daarnaast ook nog een typische nederlands kruid geplant :+ hier in Portugal kan dat een stukje eerder dan in NL. Gister ook nog Rucola gezaaid.
Rucola was vorig jaar een ramp bij ons. Moet je dat heel snel plukken ofzo? Waren maar een paar blaadjes, die bleven vervolgens groeien en kwamen geen nieuwe bij dus is niks geworden :+

Binnenkort toch maar eens op de vensterbank beginnen. De kas is besteld maar gaat nog wel even duren voor die staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Rucola moet je steeds wegknippen en hoe eerder hoe malser. Ik heb altijd een overschot :X

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Meulugar schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 00:53:
[...]

ik zal van de week even wat linkjes voor je bij elkaar rapen. kom verschillende dingen tegen, van mensen die alleen de standaard aquarium filters gebruiken tot mensen die (ben even de naam kwijt maar werkt met bepaald spectrum licht) speciale filters hebben, wellicht ligt dat ook aan de vis. Dat was volgens mij met koi karpers. en wellicht heeft het ook te maken met je balans tussen het aantal vissen en het aantal planten dat je hebt.
Ben benieuwd! Alvast dankjewel.
Misschien dat ze dat licht gebruiken omdat ze die vissen buiten vaak in een donkere dichte bak doen. Voor binnen zullen de vissen in de meeste gevallen wel genoeg daglicht krijgen.
Ik denk dat ik voor binnen het handigste vissen kan nemen die veel poepen, meer mest haha. Goudvissen poepen veel als ik het goed heb. Al lees ik ook vaak dat ze van die betta vissen gebruiken in aquaponics (misschien omdat goudvissen meer ruimte nodig hebben)

Wat zijn eigenlijk leuke peper planten om te hebben? Ik had afgelopen jaar van die pepers die recht omhoog groeien (geen idee wat het was, zaadjes kwamen uit gedroogde pepers uit m'n keuken) maar vind het denk ik toch leuker als ze gewoon omlaag groeien. En dan misschien ook nog een aparte vorm eventueel. Maar vooral iets wat goed groeit.

[ Voor 14% gewijzigd door Markos op 22-02-2017 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 21:14
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:45:
Rucola moet je steeds wegknippen en hoe eerder hoe malser. Ik heb altijd een overschot :X
Mogelijk wat meer planten en beter bijhouden dan dit jaar. Hebben ook meer ruimte gelukkig, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:45:
Rucola is een dubbel monster ;)

Eerder wegknippen is inderdaad malser, maar wat er terug groeit gaat zich 'verdedigen' door scherper te smaken.
Niets mis mee, ik hou er wel van :P

Maar ik vind het grappig om te zien in de supermarkt "peper-rucola" is niet meer dan oudere blaadjes van een eerder geoogste plant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Tonkey schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:11:
[...]

Rucola was vorig jaar een ramp bij ons. Moet je dat heel snel plukken ofzo? Waren maar een paar blaadjes, die bleven vervolgens groeien en kwamen geen nieuwe bij dus is niks geworden :+

Binnenkort toch maar eens op de vensterbank beginnen. De kas is besteld maar gaat nog wel even duren voor die staat..
ik moet mijn telefoon even leegtrekken (die zit al maanden vol :x) dan zal ik fototjes maken. de sla soorten groeien als kool! verder komt de tomaar / komkommer / peper (1 van de drie, heb er geen bordje bij gezet) ook goed uit.
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 02:27:
[...]

Ben benieuwd! Alvast dankjewel.
Misschien dat ze dat licht gebruiken omdat ze die vissen buiten vaak in een donkere dichte bak doen. Voor binnen zullen de vissen in de meeste gevallen wel genoeg daglicht krijgen.
Ik denk dat ik voor binnen het handigste vissen kan nemen die veel poepen, meer mest haha. Goudvissen poepen veel als ik het goed heb. Al lees ik ook vaak dat ze van die betta vissen gebruiken in aquaponics (misschien omdat goudvissen meer ruimte nodig hebben)

Wat zijn eigenlijk leuke peper planten om te hebben? Ik had afgelopen jaar van die pepers die recht omhoog groeien (geen idee wat het was, zaadjes kwamen uit gedroogde pepers uit m'n keuken) maar vind het denk ik toch leuker als ze gewoon omlaag groeien. En dan misschien ook nog een aparte vorm eventueel. Maar vooral iets wat goed groeit.
hier alvast een linkje van een documentaire waarin de boer problemen heeft met dode vissen

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Growing Roots - This Farmer Is Taking Root On Your Rooftops // Discovery on Viddsee

hier nog een paar andere linkjes

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
DIY Aquaponics for Beginners 2014, a How To guide to making your first AP system

Bekijk op YouTube
HOW TO: aquarium aquaponics

Bekijk op YouTube
How To Assemble A Small Aquaponic System

Bekijk op YouTube
Aquaponic System For Beginners (guide) . Home Aquaponic System on a Low Budget

het is ook belangrijk om een soort van eb en vloed te hebben als ik het goed begrijp, dit is niets anders dan een syphon maken die als de grens bereikt alles leegpompt en weer opnieuw begint. zo heb je eigenlijk geen stilstaand water

Er was/ is hier een member uit Aruba (?) die een aquaponics systeem heeft draaien. wellicht kan hij je wat tips geven.

[ Voor 79% gewijzigd door Meulugar op 22-02-2017 08:46 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb _eindelijk_ paddenstoeltjes :D *O*

Smullen binnenkort oOo

Voor het eerst dat het nu mijzelf is gelukt om geplukte paddenstoelen te vermeerderen. :)

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 23-02-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Is dat moeilijk? Ik dacht altijd dat dat juist goed te doen was. Nou ja, mijn oesterzwamschimmel groeit gestaag op m'n bourbon koffiedik:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qYLhpXo.jpg

links spaanse peper van de AH, midden rozemarijn of thijm en rechts vijg met tweede vrucht. Het groeit! *O*
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L0hmlxF.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Tektoon schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:12:
Is dat moeilijk? Ik dacht altijd dat dat juist goed te doen was. Nou ja, mijn oesterzwamschimmel groeit gestaag op m'n bourbon koffiedik:
[afbeelding]
Ligt heel erg aan het soort dat je groeit. Sommige paddenstoelen zoals oesterzwammen hebben een sterk mycelium dat overal wel op en over groeit. Bij de paddo's die ik nu heb is dat wat lastiger. Zeker omdat je ze uit het bos haalt en begint met een zwam die aan de buitenkant vol met bacterien en andere schimmels zit.

Oesterzwam is mooi resultaat!
Tip: Spaar koffiedik in een dikke plastic zak tot je een kilo of twee hebt, doe hier mycelium bij en hang de gesloten zak ergens in het donker op. Als de zak wit is op een aantal plaatsen kruisjes zetten: hier groeien nieuwe paddenstoelen naar buiten.
links spaanse peper van de AH, midden rozemarijn of thijm en rechts vijg met tweede vrucht. Het groeit! *O*
[afbeelding]
Ook mooi de vijg! Gaat nog wel even duren voordat die rijp zijn hoor. :)
Afgelopen jaar een top oogst gehad(vruchten van 80 tot 100 gram per stuk). Dit jaar is de plant weer groter dus met een beetje geluk weer een top jaar :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Tektoon schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:12:
[afbeelding]

[afbeelding]
dat is echt knap, mijn vijg staat hier nog in winter modus. dat wil zeggen, bijna geen blad en dichte knoppen. Weet je toevallig wat voor "Ras" het is? ik weet dat er zijn die eerder (juni-julie) rijpen. ik zou wel een grotere pot pakken, vijgen willen de ruimte hebben (en pakken die ook, kijk dus uit waar je hem in de volle grond zet)

mijn komkommers zijn allemaal uit gekomen. Sla groeit gestaag, ook grote opkomst. Doperwt lijkt nergens last van te hebben en loopt een massasprint. alleen de peper/paprika/tomaat blijft wat achter, maar het is dan ook nog vrij vroeg / koud voor de tijd van het jaar.
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:33:
[...]

Ligt heel erg aan het soort dat je groeit. Sommige paddenstoelen zoals oesterzwammen hebben een sterk mycelium dat overal wel op en over groeit. Bij de paddo's die ik nu heb is dat wat lastiger. Zeker omdat je ze uit het bos haalt en begint met een zwam die aan de buitenkant vol met bacterien en andere schimmels zit.

Oesterzwam is mooi resultaat!
Tip: Spaar koffiedik in een dikke plastic zak tot je een kilo of twee hebt, doe hier mycelium bij en hang de gesloten zak ergens in het donker op. Als de zak wit is op een aantal plaatsen kruisjes zetten: hier groeien nieuwe paddenstoelen naar buiten.
Supertip: Vraag bij de plaatselijke kroeg/restaurant of je niet een paar zakken van meenemen. ik jaag er hier in een klein dorp 6kg per week doorheen. (dat zijn bijna 900 expressos) en bewaar de drap voor verschillende personen. schijnt een wondermiddel te zijn tegen ongedierte en bemest.

[ Voor 31% gewijzigd door Meulugar op 27-02-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Meulugar schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Supertip: Vraag bij de plaatselijke kroeg/restaurant of je niet een paar zakken van meenemen. ik jaag er hier in een klein dorp 6kg per week doorheen. (dat zijn bijna 900 expressos) en bewaar de drap voor verschillende personen. schijnt een wondermiddel te zijn tegen ongedierte en bemest.
Op werk gooien ze dit spul inderdaad ook met de kilo's weg(meteen in een handige zak). Is een super tip. :Y

Alleen spijtig dat deze paddenstoelen niet op koffie groeien(tot dusver tenminste). :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zo, weer 3 kratky-opstellingen op de vensterbank erbij :) , dit keer 3* mini paprika. Wordt lekker vol zo:
3* paprika, 3* punt paprika, 3* mini paprika, 5 soorten tomaten en wat pepers.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Het gaat gestaagd :Y)

Van de week kan ik dit overzetten op grote kilozakken graan/hooi/etc en dan flinke hoeveelheden produceren. :9

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/b2f1v1q9r/IMG_20170306_203250.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

LED-Maniak schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:44:
Het gaat gestaagd :Y)

Van de week kan ik dit overzetten op grote kilozakken graan/hooi/etc en dan flinke hoeveelheden produceren. :9

[afbeelding]
Je plaatje werkt niet helemaal lekker (behalve als ik de url in een nieuwe tab open).
Maarruh, je broedsel ziet er goed uit, wat voor paddestoel is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hmm vreemd, werkt hier prima, waarschijnlijk zit het in het cache hier dan..

Dit is de enokitake of fluweelpootje. In december gevonden in het park. :) Ik had maar twee stukjes stam en iets van 5mm bruikbaar weefsel er uit, dus was even spannend of het ging lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Meulugar schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:49:
[...]
dat is echt knap, mijn vijg staat hier nog in winter modus. dat wil zeggen, bijna geen blad en dichte knoppen. Weet je toevallig wat voor "Ras" het is? ik weet dat er zijn die eerder (juni-julie) rijpen. ik zou wel een grotere pot pakken, vijgen willen de ruimte hebben (en pakken die ook, kijk dus uit waar je hem in de volle grond zet)
Vijg gaat als een malle. Nu al drie vruchten en verschillende blaadjes! Zal morgen bij daglight ff een kiekje schieten. Volgens mij is het gewoon een carica.

Ik heb alleen een vensterbank dus ik ga 'm niet verpotten. Daarbij las ik dat je betere vruchten krijgt als je 'm klein houdt.

Oesterzwam schimmel gaat ook goed. Ik heb geen koffiedik tekort met 4 espresso's per week dus dat zit wel snor. Ik ben komende week van huis dus ik hoop dat m'n allerkleinste peperplantjes met 2 blaadjes waar nog een kiempje aanhangt dat gaan overleven. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tektoon schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:09:
[...]
Ik ben komende week van huis dus ik hoop dat m'n allerkleinste peperplantjes met 2 blaadjes waar nog een kiempje aanhangt dat gaan overleven. :$
Heb je ze nog onder een kap staan? Dan blijft het lekker vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hier wordt het vooralsnog een radijzen/wortel jaar.
De jongste wilde ook een paar potjes, en de eerte kiemen komen al op in de propagator.
Radijs gaat echt snel, vrijdag in de kokos, en gisteren al de eerste blaadjes.

Er is er één superblij, noemt zichzelf al tuinman voor later ( 9jr )

Mijn tomaatjes mag ik wel geduld voor hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sabbi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:29:
[...]

Je plaatje werkt niet helemaal lekker (behalve als ik de url in een nieuwe tab open).
Maarruh, je broedsel ziet er goed uit, wat voor paddestoel is het?
Werkt hier prima, gister ook. Maar dat zijn dus paddenstoelen? Vroeg mij al af waar ik naar zat te kijken :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Tektoon schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:09:
[...]
Ik heb alleen een vensterbank dus ik ga 'm niet verpotten. Daarbij las ik dat je betere vruchten krijgt als je 'm klein houdt.
Waar heb je die wijsheid gelezen?
Het aantal vruchten zal zeker helpen met het formaat van een vrucht zelf, maar ik zou hem zeker niet constant klein blijven snoeien. Alleen op het nieuwe hout uit het vorige seizoen krijg je vruchtzetting.

Die van mij groeit weliswaar buiten maar dun ik eens per jaar uit om de vorm er in te houden. Per niet gesnoeide nieuwe tak heb je ongeveer 8 vruchten. Deze takken zijn dan tot een meter lang. De vruchten wegen tussen de 80 en 100 gram per stuk en als je veel geluk hebt(wat in een serre makkelijker gaat), heb je een tweede vruchtzetting in een jaar.

In een pot zal dit minder zijn, maar een vijg is een zeer sterke groeier en daardoor ook niet echt geschikt om in een kleine pot te houden. Die zal al snel in een kuip willen staan(tenzij je hem constant klein knipt maar dan hou je niets aan vruchten over). Daarnaast.. ook een vijg heeft seizoenen en kan je zover ik weet niet het hele jaar binnen houden.
Ik ben komende week van huis dus ik hoop dat m'n allerkleinste peperplantjes met 2 blaadjes waar nog een kiempje aanhangt dat gaan overleven. :$
Broodzak er omheen doen, dan creeer je een microklimaat.
Raven schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:12:
[...]

Werkt hier prima, gister ook. Maar dat zijn dus paddenstoelen? Vroeg mij al af waar ik naar zat te kijken :P
Ja sorry, niet iedereen heeft van die gekke hobby's 8)7 :P . Per soort groeien ze anders hoor, deze groeit toevallig in bundels.

Zo, weer twee kilo koffieprut gescoord oOo

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 07-03-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik zag dit voorbij komen haha
YouTube: The Easiest Way To Grow Tomato Seedlings
Leek me wel grappig om te proberen, had toch een tomaat liggen die weg moest. Maar zoals ik verwachtte zit er na twee dagen al schimmel op :9

Maar een andere vraag. Ik wil weer pepers (en misschien puntpaprika's) gaan planten. Gewoon met zaden uit de pepers(/paprika's) zelf net als vorig jaar. Hoe kan ik hier het beste mee beginnen? Wat moet ik met de zaden doen?

De pepers zijn gedroogd (en de zaden ook dus, maar desondanks groeide ze toch vorig jaar) en de paprika's zijn gewoon vers uiteraard. Wat zijn de beste stappen om hier mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Meerdere methodes voor. Peper en paprika heeft warmte en tijd nodig om te kiemen(vensterbank boven de verwarming bijvoorbeeld).

Ik maak altijd een stukje keukenpapier vochtig, leg hier de zaden op en doe het in een zip-lock of in een afsluitbare bewaarbak. Zodra de kiemen er zijn zet je ze over op aarde. Direct op potgrond of in tuinaarde wil niet altijd omdat dit te voedingsrijk is voor de nog zwakke plantjes.

Je kan ze natuurlijk ook direct in de aarde stoppen en dan een plastic zak er omheen om het constant warm en vochtig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

LED-Maniak schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:14:
[...]
Waar heb je die wijsheid gelezen?
tuinenbalkon schreef:
Wil je hem klein houden en wil je veel vruchten, zet hem dan vooral in een kleine pot en snoei hem goed.

Het voordeel is dan ook nog eens dat je vijgenboom extra veel vijgenvruchten gaat aanmaken. Raar maar waar!
Bron. Wat er van waar ik weet ik niet maar goed, ik heb letterlijk alleen een radiator onder een raam waar m'n potjes opkunnen dus veel opties zijn er niet. Als 'ie me drie vruchtjes per jaar geeft vind ik het al leuk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6kFJU82m.jpg

Gewoon plastic boterhamzakje over die kleine potjes doen? Vast tapen zodat de zakjes overeind blijven / gaatje erin / niet in de volle zon? Let's try.. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E4IUIP9m.jpg?1
thanks guys! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Tektoon schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:15:
[...]

[...]

Bron. Wat er van waar ik weet ik niet maar goed, ik heb letterlijk alleen een radiator onder een raam waar m'n potjes opkunnen dus veel opties zijn er niet. Als 'ie me drie vruchtjes per jaar geeft vind ik het al leuk.

[afbeelding]
Als je veel snoeit gaat hij veel uitlopers maken, maar heb je het risico dat hij daardoor zijn energie in het groeien gaat stoppen en niet in zijn vruchten. Dan je er veel die het allemaal net-niet zijn. Is niet raar, doen heel veel planten en bij sommige is dat juist de methode om veel vruchtzetting te bevorderen.

Hij kan best een paar jaar in een pot blijven groeien en desnoods gebruik je de uitlopers van een jaar eerder om een nieuwe plant te stekken als hij te groot wordt. Wel in de herfst naar buiten om te overwinteren.
Gewoon plastic boterhamzakje over die kleine potjes doen? Vast tapen zodat de zakjes overeind blijven / gaatje erin / niet in de volle zon? Let's try.. :)

[afbeelding]
thanks guys! :)
Yep! Zo doe ik het ook altijd tot ze groot genoeg zijn om op zichzelf te staan. Niet in de volle zon, maar ook niet te donker anders gaan ze rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

LED-Maniak schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:41:
Meerdere methodes voor. Peper en paprika heeft warmte en tijd nodig om te kiemen(vensterbank boven de verwarming bijvoorbeeld).

Ik maak altijd een stukje keukenpapier vochtig, leg hier de zaden op en doe het in een zip-lock of in een afsluitbare bewaarbak. Zodra de kiemen er zijn zet je ze over op aarde. Direct op potgrond of in tuinaarde wil niet altijd omdat dit te voedingsrijk is voor de nog zwakke plantjes.

Je kan ze natuurlijk ook direct in de aarde stoppen en dan een plastic zak er omheen om het constant warm en vochtig te houden.
Moeten ze ook zonlicht krijgen?
Moet/mag het bakje/zakje luchtdicht afgesloten zijn of moet er verse lucht bij kunnen komen?
Kan ik ze het beste op vochtig keukenpapier leggen of tussen wat lagen in? Of maakt dat niet uit?
En hoe lang duurt zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Meulugar schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:22:
[...]

ik moet mijn telefoon even leegtrekken (die zit al maanden vol :x) dan zal ik fototjes maken. de sla soorten groeien als kool! verder komt de tomaar / komkommer / peper (1 van de drie, heb er geen bordje bij gezet) ook goed uit.

[...]

hier alvast een linkje van een documentaire waarin de boer problemen heeft met dode vissen
[video]

hier nog een paar andere linkjes
[video]

[video]

[video]

[video]

het is ook belangrijk om een soort van eb en vloed te hebben als ik het goed begrijp, dit is niets anders dan een syphon maken die als de grens bereikt alles leegpompt en weer opnieuw begint. zo heb je eigenlijk geen stilstaand water

Er was/ is hier een member uit Aruba (?) die een aquaponics systeem heeft draaien. wellicht kan hij je wat tips geven.
toon volledige bericht
Ik zie dat ik hier nog niet op gereageerd had, dankjewel voor de filmpjes!
Maar als ik de filmpjes goed bekijk hebben ze eigenlijk allemaal continu hetzelfde waterlevel toch? (waterlevel afhankelijk van de hoogte van de binnenste buis in de sifon?) Volgens mij fluctueert (zegmaar eb en vloed) niet op deze manier. Hoe zit dat met planten, ik dacht dat planten vaak niet tegen natte voeten kunnen. (Ik heb op dit moment als eerste vooral het oog op pepers en paprika's. Ik weet niet hoe deze omgaan met groeien met natte voeten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:08:
[...]

Moeten ze ook zonlicht krijgen?
Moet/mag het bakje/zakje luchtdicht afgesloten zijn of moet er verse lucht bij kunnen komen?
Kan ik ze het beste op vochtig keukenpapier leggen of tussen wat lagen in? Of maakt dat niet uit?
En hoe lang duurt zoiets?
Geen direct zonlicht, dan kook je ze. Gewoon op een warme plek leggen waar er nog wel wat daglicht komt.
Helemaal afsluiten zodat het vocht er niet uit kan. Eventueel kan je de doosjes af en toe open maken maar heb ik nooit gedaan.

Er op of er tussen geeft geen verschil en het duurt dacht ik zo'n 1 tot 2 weken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:55:
[...]

Ik zie dat ik hier nog niet op gereageerd had, dankjewel voor de filmpjes!
Maar als ik de filmpjes goed bekijk hebben ze eigenlijk allemaal continu hetzelfde waterlevel toch? (waterlevel afhankelijk van de hoogte van de binnenste buis in de sifon?) Volgens mij fluctueert (zegmaar eb en vloed) niet op deze manier. Hoe zit dat met planten, ik dacht dat planten vaak niet tegen natte voeten kunnen. (Ik heb op dit moment als eerste vooral het oog op pepers en paprika's. Ik weet niet hoe deze omgaan met groeien met natte voeten?)
wat er gebeurd is het volgende, in de growbed zit de syphon, zodra het waterlevel tot de top komt trekt deze de growbed leeg. je pomp pompt deze daarna weer vol. eigenlijk een constant systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Meulugar schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:06:
[...]

wat er gebeurd is het volgende, in de growbed zit de syphon, zodra het waterlevel tot de top komt trekt deze de growbed leeg. je pomp pompt deze daarna weer vol. eigenlijk een constant systeem.
Ah je hebt gelijk ja, door de buitenste buis met al die (hoge) gaatjes dacht ik dat dit niet kon maar die houdt natuurlijk alleen de steentjes tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb van die biologische plantenvoeding (siroopachtig) die je moet oplossen in water, klopt het dat je deze niet moet gebruiken bij zaadjes en jonge plantjes omdat deze (de wortels?) er niet tegen kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Waar heb je in gezaaid? Zaadjes hebben sowieso nog geen voeding nodig dacht ik en jonge plantjes vaak ook niet, omdat je potgrond voeding voor een week of zes bevat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Gewoon in potgrond, wel van vorig jaar. Heeft denk ik van mei tot nu buiten gestaan in een bloembak. Nu sinds een week in potjes binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Dan zou ik nog niet met voeding beginnen; pas over een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Oké dankjewel, dan wacht ik daar voorlopig nog mee. Ik moest er toch water bij doen dus had een beetje van dat plantenvoeding erbij gedaan. Hopelijk zullen ze nog wel gewoon groeien nu. Iemand zei dat je dat eigenlijk niet moet doen omdat de wortels er niet tegen kunnen? (ze verbranden dan zei ze?)

Ik kwam deze peper trouwens tegen bij de turkse supermarkt. Volgens mij erg pittig maar ziet er wel leuk uit, dus ik ga kijken of ik deze ook kan laten groeien.
Iemand een idee wat het is?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/paCkcvol.jpg

En toevallig ook meteen tips voor het groeien van deze pepers? En kun je deze ook drogen of iets?
Hoeveel is deze bijvoorbeeld pittiger dan "zo'n standaard peper" die bijvoorbeeld in de meeste nasi/bami groente pakketten (sorry dit is de beste manier hoe ik het kan omschrijven haha) Dan heb ik iets waarmee ik het kan vergelijken :)

edit: zijn het habanero's? Op sommige foto's lijkt het erop, op andere weer niet (meer puntig en langwerpiger)

[ Voor 26% gewijzigd door Markos op 12-03-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:19:
Ik heb van die biologische plantenvoeding (siroopachtig) die je moet oplossen in water, klopt het dat je deze niet moet gebruiken bij zaadjes en jonge plantjes omdat deze (de wortels?) er niet tegen kunnen?
De stikstof in de voeding kan de kwetsbare wortels van zaailingen beschadigen, dus ik zou er even mee wachten totdat ze wat groter zijn.

Vandaag begonnen met wat voorwerk. Moestuin onkruidvrij gemaakt en omgespit. Daarnaast alvast wat vroege soorten in de koude kas gezaaid: meikoningin, erwt, radijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:01:
Oké dankjewel, dan wacht ik daar voorlopig nog mee. Ik moest er toch water bij doen dus had een beetje van dat plantenvoeding erbij gedaan. Hopelijk zullen ze nog wel gewoon groeien nu. Iemand zei dat je dat eigenlijk niet moet doen omdat de wortels er niet tegen kunnen? (ze verbranden dan zei ze?)

Ik kwam deze peper trouwens tegen bij de turkse supermarkt. Volgens mij erg pittig maar ziet er wel leuk uit, dus ik ga kijken of ik deze ook kan laten groeien.
Iemand een idee wat het is?
[afbeelding]

En toevallig ook meteen tips voor het groeien van deze pepers? En kun je deze ook drogen of iets?
Hoeveel is deze bijvoorbeeld pittiger dan "zo'n standaard peper" die bijvoorbeeld in de meeste nasi/bami groente pakketten (sorry dit is de beste manier hoe ik het kan omschrijven haha) Dan heb ik iets waarmee ik het kan vergelijken :)

edit: zijn het habanero's? Op sommige foto's lijkt het erop, op andere weer niet (meer puntig en langwerpiger)
toon volledige bericht
Zéker bij jonge plantjes is voeding echt killing. Ze kunnen een heel eind komen op zand. Vaak verbranden de jonge worteltjes al in potgrond en tuinaarde. Nu je er voeding bij hebt gedaan schat ik de kans dat het goed gaat nóg lager in.

De peper op de foto lijkt een habanero. Wat in de bamipakketten zit is een spaanse peper. Zoek eens op scoville schaal, dan weet je het verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

LED-Maniak schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:14:
[...]

Zéker bij jonge plantjes is voeding echt killing. Ze kunnen een heel eind komen op zand. Vaak verbranden de jonge worteltjes al in potgrond en tuinaarde. Nu je er voeding bij hebt gedaan schat ik de kans dat het goed gaat nóg lager in.

De peper op de foto lijkt een habanero. Wat in de bamipakketten zit is een spaanse peper. Zoek eens op scoville schaal, dan weet je het verschil :)
Pfff, ik weet niet welke habanero dan precies maar ik denk dat hij dan zo'n 30x zo pittig is.
Ik had pas ook zo'n peper gekocht voor de zaden (die iemand helaas weer had weggegooid 8)7 ) en die gewoon door m'n nasi heen gedaan. Wonder boven wonder dat ik het niet gemerkt heb toen. Al moet ik wel zeggen dat ik toen de zaadlijsten eruit had gehaald. Normaal doe ik 3 a 4 kleine gedroogde pepers erin (plus zaden) plus wat chilipeper poeder en cayennepeper poeder. Niet heel erg pittig dus maar ook niet mild.
Raven schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:31:
[...]
Inmiddels heb ik de boel uitgebreid met Chinese 5 color pepers, Hungarian hot wax pepers, 5 soorten tomaten van http://tomatenzaden.nl/ (1 ervan was een free sample) en 3 puntpaprika zaden die ik uit puntpaprika's van de AH heb gehaald.

De Chinese 5 color-zaden lijken echter niet haast te maken met het ontkiemen, de rest doet het prima:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Waar verkopen ze deze net-cups meestal? Ik kan ze wel online bestellen (koste niksie in china) maar ik vermoed dat ze hier ook gewoon vrijwel niets kosten. Heb ze alleen nog nooit ergens zien liggen.

En waar heb je jouw Kratky opstelling in gedaan? Het lijken wel van die thermos flessen

edit: ahh je hebt beide vragen al een keer beantwoord haha
Raven schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:00:
[...]

Geïsoleerde bekers van de Action, die hebben toevallig de juiste breedte voor de netpotjes.

edit: Zie 1e hits op https://www.google.nl/sea...64.img..0.0.0.78tNlcJoUlw

[ Voor 48% gewijzigd door Markos op 13-03-2017 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:44:
[...]

Pfff, ik weet niet welke habanero dan precies maar ik denk dat hij dan zo'n 30x zo pittig is.
Ik had pas ook zo'n peper gekocht voor de zaden (die iemand helaas weer had weggegooid 8)7 ) en die gewoon door m'n nasi heen gedaan. Wonder boven wonder dat ik het niet gemerkt heb toen. Al moet ik wel zeggen dat ik toen de zaadlijsten eruit had gehaald. Normaal doe ik 3 a 4 kleine gedroogde pepers erin (plus zaden) plus wat chilipeper poeder en cayennepeper poeder. Niet heel erg pittig dus maar ook niet mild.
Kan ook nog Madam jeanette zijn. Die kom je ook veel in de supermarkt tegen.

Afbeeldingslocatie: https://vignette2.wikia.nocookie.net/recepten/images/0/0d/Madame_Jeanette.JPG/revision/latest?cb=20100120171812&path-prefix=nl

Wat was de smaak van de peper? Zoetige bloemetjes smaak toevallig?

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 13-03-2017 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

LED-Maniak schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:18:
[...]

Kan ook nog Madam jeanette zijn. Die kom je ook veel in de supermarkt tegen.

[afbeelding]

Wat was de smaak van de peper? Zoetige bloemetjes smaak toevallig?
Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe zoetige bloemetjes smaak moet proeven ;) maar ik merkte geen smaakverschil ten opzichte van mijn gewone gedroogde pepers wat ik mij kan herinneren. Maar het assortiment bij een Turkse supermarkt verschilt bijna van dag tot dag dus het zou ook zomaar een andere kunnen zijn dan die ik nu heb (toen waren ze ook geel, nu rood).

Ik kwam dit net toevallig ook tegen:
Aquaponics: http://www.instructables....-Ikea-Selma-Box/?ALLSTEPS
Hydroponics: http://fatalii.net/Growin...s/Custom_Hydros/EBB_Flood
Beide met SALMA bakken van de Ikea.
Afbeeldingslocatie: http://blog.shanghaiaquaponics.com/wp-content/uploads/2013/01/IMGP8610_2.jpg

Niet de mooiste oplossing, maar wel een handige testopstelling al zeg ik het zelf. Ik denk dat ik het hier eerst mee ga uitproberen voordat ik een fatsoenlijk aquaponics/hydroponics systeem ga maken.
Al moet je bij een hydroponics toch bij voorkeur een niet-lichtdoorlatende bak hebben om algengroei te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:44:
[...]

Waar verkopen ze deze net-cups meestal? Ik kan ze wel online bestellen (koste niksie in china) maar ik vermoed dat ze hier ook gewoon vrijwel niets kosten. Heb ze alleen nog nooit ergens zien liggen.

En waar heb je jouw Kratky opstelling in gedaan? Het lijken wel van die thermos flessen

edit: ahh je hebt beide vragen al een keer beantwoord haha

[...]
Ebay UK en thermosflessen van de Action, maar had je al gezien :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 22:28

Killjoy

Klingon lawn products

Eind deze week de broccoli maar eens oogsten. Alledrie de planten hebben de winter overleefd en gaan nu hard. Duurt 5 maanden, maar dan heb je ook wat. :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Raven schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:31:
[...]
Inmiddels heb ik de boel uitgebreid met Chinese 5 color pepers, Hungarian hot wax pepers, 5 soorten tomaten van http://tomatenzaden.nl/ (1 ervan was een free sample) en 3 puntpaprika zaden die ik uit puntpaprika's van de AH heb gehaald.

De Chinese 5 color-zaden lijken echter niet haast te maken met het ontkiemen, de rest doet het prima:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb toch nog een paar vragen over je Kratky opstelling :)

1. Je laat de zaadjes wortelschieten en stopt deze in in wat steenwol tussen de kleikorrels in zo'n net cup toch? Vul je de bekers dan helemaal tot bovenaan met water?

2. Wat voor voedingstoffen gebruik je?

3. Je gebruikt deze opstelling om planten met vruchten te laten groeien dus? Want als ik de info op deze pagina bekijk:
http://www.epicgardening.com/the-kratky-method/
Staat er o.a. dit:
Potential Problems With The Kratky Method
Like any system, there are some flaws and considerations you should be aware of if you want to make sure you have a successful grow.

Good for Leafy Greens Only - This is designed to be a simple, hands-off method. That means it can’t really account for the increased nutrient and water requirements of plants that bear fruit. Use this for leafy greens like lettuce, spinach, etc – not fruiting plants like tomatoes, cucumbers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:28:
1. Je laat de zaadjes wortelschieten en stopt deze in in wat steenwol tussen de kleikorrels in zo'n net cup toch? Vul je de bekers dan helemaal tot bovenaan met water?
Ik laat de zaden tegenwoordig ontkiemen op natte keukenrol in een afgesloten bakje dat op de verwarming ligt (gaat wat sneller), als er een stukje wortel van 1.5-2cm aanzit gaan ze in steenwollen blokjes en die zitten tussen de kleikorrels in een netpot. De bekers zijn tot net boven de onderkant van de netpot gevuld met water, voedingsstoffen komen er later pas bij.
Tot er daadwerkelijk wat naar boven groeit heb ik die bekers met netpot erin afgedekt met vershoudfolie om er een soort van mini kasje van te maken.
2. Wat voor voedingstoffen gebruik je?
Paprika+pepers: http://www.zadengigant.nl/chili-focus-1ltr.html
Tomaten: https://www.amazon.de/gp/...age_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

En om het afmeten makkelijk te houden heb ik jerrycans van 10L, daar 50ml voedingsstoffen in (is veel makkelijker af te meten dan 5ml) en dan aanvullen met water.
3. Je gebruikt deze opstelling om planten met vruchten te laten groeien dus? Want als ik de info op deze pagina bekijk:
http://www.epicgardening.com/the-kratky-method/
Staat er o.a. dit:

[...]
De eerste nog te rijpen paprika zit er al aan, dus het lijkt wel te werken. De peper en tomatenplanten zijn nog niet zover. Daarbij zijn er meer die een dergelijke opstelling (met succes) gebruiken, aldus Google.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Dankjewel voor je reactie!
Raven schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:42:
[...]
Ik laat de zaden tegenwoordig ontkiemen op natte keukenrol in een afgesloten bakje dat op de verwarming ligt (gaat wat sneller), als er een stukje wortel van 1.5-2cm aanzit gaan ze in steenwollen blokjes en die zitten tussen de kleikorrels in een netpot. De bekers zijn tot net boven de onderkant van de netpot gevuld met water, voedingsstoffen komen er later pas bij.
Tot er daadwerkelijk wat naar boven groeit heb ik die bekers met netpot erin afgedekt met vershoudfolie om er een soort van mini kasje van te maken.
Haal je dit steenwol later dan weg? En kan het ook zonder steenwol? Ik kan dat volgens mij alleen in grote rollen kopen.. En ik las dat je geen keukenrol of watjes moet gebruiken ipv steenwol (Dus dat kan ik niet als alternatief gebruiken, bij het kiemen kan dat wel)
[...]
Paprika+pepers: http://www.zadengigant.nl/chili-focus-1ltr.html
Tomaten: https://www.amazon.de/gp/...age_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

En om het afmeten makkelijk te houden heb ik jerrycans van 10L, daar 50ml voedingsstoffen in (is veel makkelijker af te meten dan 5ml) en dan aanvullen met water.
Dat is wel handig, maar ook veel haha. Ik wil slechts een paar potjes proberen. Heb ook geen tuin :9
Ik heb wel zo'n biologische plantenvoeding van de action, geen idee of dat dat iets is?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e1GKcTo.jpg
Ik heb de linker.
Ze hebben 3 versies:
Links (die ik heb): NK 4-6
Midden: NPK 7+3+5
Rechts: NPK 7+4+6

Zijn een van deze 3 geschikt? Dit zijn namelijk wat kleinere hoeveelheden en dus een stuk goedkoper
[...]

De eerste nog te rijpen paprika zit er al aan, dus het lijkt wel te werken. De peper en tomatenplanten zijn nog niet zover. Daarbij zijn er meer die een dergelijke opstelling (met succes) gebruiken, aldus Google.
Maar moet je dan zo nu en dan water bijvullen? Ik las dat je voornamelijk bij de tomaten dan vaak het water moet bijvullen. En bij de pepers ook, maar minder snel.

En als je dat doet, moet je dan in de gaten houden tot hoe ver je het precies doet? Stel je gaat van 1/3 water naar 2/3 water, is dit dan slecht voor de wortels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

dubbelpost

[ Voor 87% gewijzigd door Sabbi op 15-03-2017 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Vandaag begonnen met de hydrocultuur-set van de IKEA, VÄXER:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXWX2fp.jpg

Hoef ik niet helemaal naar de moestuin te fietsen als ik verse sla of kruiden wil :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:18:
Dankjewel voor je reactie!

[...]
Haal je dit steenwol later dan weg? En kan het ook zonder steenwol? Ik kan dat volgens mij alleen in grote rollen kopen.. En ik las dat je geen keukenrol of watjes moet gebruiken ipv steenwol (Dus dat kan ik niet als alternatief gebruiken, bij het kiemen kan dat wel)
Nope, die laat ik gewoon zitten. De steenwollen blokjes, die uit https://www.welkoop.nl/wi...eekbenodigdheden-_1189945 komen, dienen om het zaadje op de plek te houden. Als je het zonder doet, valt het zaadje tussen de kleikorrels naar beneden.
[...]
Dat is wel handig, maar ook veel haha. Ik wil slechts een paar potjes proberen. Heb ook geen tuin :9
Ik heb wel zo'n biologische plantenvoeding van de action, geen idee of dat dat iets is?
[afbeelding]
Ik heb de linker.
Ze hebben 3 versies:
Links (die ik heb): NK 4-6
Midden: NPK 7+3+5
Rechts: NPK 7+4+6

Zijn een van deze 3 geschikt? Dit zijn namelijk wat kleinere hoeveelheden en dus een stuk goedkoper
Daar heb ik nog nooit wat weggehaald, die voeding is wat algemener (meer geschikt voor verschillende soorten) terwijl die wat ik heb specifiek gericht is op bepaalde planten.
De tomatenvoeding: 4:1:6 (NPK)
Chili focus: 3.0:1.0:4.4 (NPK)
(Plus nog wat andere stoffen die er in mindere mate aanwezig zijn. Zie bijv http://www.atr.com.my/sto...duct_info&products_id=969 )
[...]

Maar moet je dan zo nu en dan water bijvullen? Ik las dat je voornamelijk bij de tomaten dan vaak het water moet bijvullen. En bij de pepers ook, maar minder snel.

En als je dat doet, moet je dan in de gaten houden tot hoe ver je het precies doet? Stel je gaat van 1/3 water naar 2/3 water, is dit dan slecht voor de wortels?
Jep, bij sommige planten wat vaker dan de ander omdat ze nogal dorstig zijn. Maar als de wortels eenmaal langer zijn, dan vul ik de bekers niet tot aan de netpot, er moet een stuk wortel boven het water blijven om zuurstof op te kunnen nemen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Raven schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:51:
[...]
Daar heb ik nog nooit wat weggehaald, die voeding is wat algemener (meer geschikt voor verschillende soorten) terwijl die wat ik heb specifiek gericht is op bepaalde planten.
De tomatenvoeding: 4:1:6 (NPK)
Chili focus: 3.0:1.0:4.4 (NPK)
(Plus nog wat andere stoffen die er in mindere mate aanwezig zijn. Zie bijv http://www.atr.com.my/sto...duct_info&products_id=969 )
Chilli Focus is zeker niet lokaal te vinden? Ik zie hem wel bij amazon.de misschien kan ik hem daar zonder verzendkosten bestellen met een boeken truc
https://www.amazon.de/Gro...-05-210-105/dp/B003UMUF5K
Ik kan alleen niet vinden hoe lang je met een 300ml kunt doen. Stel je hebt 5 peperplanten, hoe lang gaat zo'n fles dan mee?

Overigens voor de liefhebbers omdat ik zoveel spam hier de laatste dagen:
http://www.action.nl/tuin-kweekkas-20427
Afbeeldingslocatie: https://www.action.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/e/week11nlfoto2_1_2.png
TUIN KWEEKKAS: Met 4 lagen en een doorzichtige PVC hoes. 50x 45x130 cm. € 9,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:44:
[...]

Chilli Focus is zeker niet lokaal te vinden? Ik zie hem wel bij amazon.de misschien kan ik hem daar zonder verzendkosten bestellen met een boeken truc
https://www.amazon.de/Gro...-05-210-105/dp/B003UMUF5K
Ik kan alleen niet vinden hoe lang je met een 300ml kunt doen. Stel je hebt 5 peperplanten, hoe lang gaat zo'n fles dan mee?

Overigens voor de liefhebbers omdat ik zoveel spam hier de laatste dagen:
http://www.action.nl/tuin-kweekkas-20427
[afbeelding]
TUIN KWEEKKAS: Met 4 lagen en een doorzichtige PVC hoes. 50x 45x130 cm. € 9,95
Voor de pepervoeding kun je terecht bij http://www.zadengigant.nl/chili-focus-1ltr.html O-)
De tomatenvoeding heb ik bij onze oosterburen via Amazon vandaan.

Ik heb hier de grote kas staan die wel eens bij de Lidl ligt, genoeg ruimte daarin :) Heb inmiddels alle potjes die hier her en der rondzwerven verzameld en daarin gezet om later alle zaden die ik nog heb daarin te poten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hier zelfs goedkoper: http://www.peperzaden.nl/chili-focus-1liter/reviews/ (goede ervaringen met hen m.b.t zaad i.i.g.).
En dit is dan nog een stuk voordeliger :) : https://www.123zaden.nl/chili-focus-5-liter
Of dit: http://www.urbangardensupport.eu/Chili-focus-1L
En hier: http://www.exogarden.nl/p..._info.php?products_id=961

Ik vond €12,95 al zo duur... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die 1e link doet het niet eens :+ "The page you are looking for cannot be found."
Maar ik had 'm toen ergens anders besteld vanwege voorraad issues.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Raven schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:47:
Die 1e link doet het niet eens :+ "The page you are looking for cannot be found."
Maar ik had 'm toen ergens anders besteld vanwege voorraad issues.
Welles O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Thnx! Alleen jammer dat de verzendkosten altijd zo hoog zijn voor wanneer ik wil beginnen met 300ml.
De eerste link werkte bij mij idd ook niet, maar nu wel

@Raven Gebruik jij kraanwater of regenwater? Is regenwater aan te raden met de Kratky methode? Ik lees dat het in gewoon grond soms aan te raden is vanwege wat extra voeding in regenwater.
En moet je Chili Focus gebruiken bij de begin van de groei? Tijdens de vruchtperiode? Of gewoon de gehele groei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij hebben de beschikking gekregen over een moestuin op een complex. Prima, leuk!
Afgelopen weekend eens gekeken hoe het erbij staat. Het gaat om een veld van 175 m2. Genoeg ruimte :)
Spitten hebben we deels al gedaan.

Ik zit te overwegen om zaden online te kopen bij een webshop, bijvoorbeeld hier bij https://www.zadenkopenonline.nl. Maakt het in moeilijkheidsgraad nog uit of je biologische zaden gebruikt? Wat doen jullie eigenlijk? Eerst maar eens bonen, courgette, rucola, radijs, wortel en spinazie. Ook nog een bedje veldbloemen, ook wel leuk.
Ik ben van plan om de plantjes op te kweken in toiletrolletjes in de vensterbank. Of zou het al in de vollegrond kunnen zaaien nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:18:
@Raven Gebruik jij kraanwater of regenwater? Is regenwater aan te raden met de Kratky methode? Ik lees dat het in gewoon grond soms aan te raden is vanwege wat extra voeding in regenwater.
En moet je Chili Focus gebruiken bij de begin van de groei? Tijdens de vruchtperiode? Of gewoon de gehele groei?
Kraanwater, heb geen regenton om het op te vangen. Geen idee in hoeverre er verschil is bij de Kratky methode.

Volgens mij moet je (in het algemeen) nooit meteen beginnen met voeding, altijd even wachten tot er wat blaadjes aan zitten en dan langzaam beginnen.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Zoefff

❤ 

koelkast schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:57:
Ik zit te overwegen om zaden online te kopen bij een webshop, bijvoorbeeld hier bij https://www.zadenkopenonline.nl. Maakt het in moeilijkheidsgraad nog uit of je biologische zaden gebruikt?
Voor zover ik weet en ervaar maakt het niet uit. Het enige waar je bij zaden kopen nog wel rekening mee zou kunnen houden (ook bij biologisch zaad) is dat er soms 'hybride' of 'F1' zaden tussen zitten. Dat zaad is zodanig veredelt dat het nieuwe zaad niet voldoende kiemkracht heeft of dat de planten die daar uit komen geen vrucht meer kunnen dragen. Bijvoorbeeld dus bij deze vleestomaat kan je geen tomaten meer kweken van het zaad uit de tomaat die je krijgt.

Beetje theoretisch allemaal, maar bijvoorbeeld bij pompoenen is het best leuk en makkelijk om het zaad uit je vruchten te bewaren voor een volgend jaar. Het is jammer als daar dan vervolgens geen pompoenen meer aan komen omdat het een hybride ras blijkt te zijn :P
Ik ben van plan om de plantjes op te kweken in toiletrolletjes in de vensterbank. Of zou het al in de vollegrond kunnen zaaien nu?
Dat hangt heel erg af van het plantje. Dingen als andijvie, sla, peultjes, erwten en een aantal kolen kan je waarschijnlijk al wel in de volle grond zaaien. Maar voor andere gewassen kan het nog echt wel te koud zijn hoor. We (mijn vriendin en ik) zijn bezig met het maken van een zo compleet mogelijke zaaikalender waar per gewas in aangegeven staat of je het al kan zaaien / planten / etc. Wellicht helpt dat je wat met kiezen wat je al wel of niet gaat doen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Haha oké die rode peper die ik had was duidelijk niet dezelfde als die ik eerst had. Jezus wat pittig :+
8 uur later per ongeluk door je oog wrijven is duidelijk ook iets wat je zeker niet moet doen, ongeacht hoe vaak je je handen ondertussen al gewassen hebt.

Ik merk dat ik veel te ongeduldig ben met het wachten op mijn spullen en wachten tot de zaden genoeg wortels hebben. Dus dan nog maar een zoveelste vraag.

Ik wil emmers van 10 liter gebruiken voor zo'n kratky opstelling, en ik heb van die net-cups besteld van 3". Nu vraag ik me af wat het handigste is om te doen. Want ik heb ook nog emmertjes (van hotmix pinda's bij de aldi) waar ik wel gaten/openingen in kan maken als een soort net-cup.

Dit zijn zegmaar alle afmetingen (ruwweg):
Emmers 10L: D(oorsnede)=26cm H(oogte)=26cm
Net-cups 3": D=7.5cm H=6.6cm
Pinda emmertje: D=13cm H=13cm

Let niet op mijn paint skills haha. Verhouden kloppen ook niet, gaat om het idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H4ePdx1.png
Links dus een emmer met 3x 3" net-cups, midden 1x 3" en rechts een geperforeerde pinda emmer.

Ik wil voorlopig denk ik voornamelijk peperplanten doen en een paar tomatenplanten. Hebben deze überhaupt profijt als je de rechter opstelling zou gebruiken? Deze heeft meer ruimte dus wellicht meer ruimte om te groeien, maar maakt het formaat van waar ze in zitten iets uit gezien de wortels toch buiten dat emmertje/cup groeien? Met zo'n pinda emmertje blijft er ook nog maar 13cm over eronder. Terwijl dit bij een net-cup 19cm is.

Kun je pepers ook met z'n drieën in zo'n emmer laten groeien? Heeft dat voordelen? Ik zal het water toch moeten bijvullen dus dat is geen probleem. Kunnen planten elkaar versterken als ze bij elkaar groeien?
En hetzelfde voor tomaten, met 3 in een emmer?

En tot slot, de emmers zijn wit. Ik zie echter vaak dat mensen donkere emmers gebruiken of deze zwart spuiten wanneer ze doorzichtig zijn (tegen de algen). Maakt het uit of ze wit zijn of zwart? Want dit zal wel invloed hebben op de temperatuur van het water. Of is dit verschil niet de moeite waard om ze proberen zwart te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:49:
Haha oké die rode peper die ik had was duidelijk niet dezelfde als die ik eerst had. Jezus wat pittig :+
8 uur later per ongeluk door je oog wrijven is duidelijk ook iets wat je zeker niet moet doen, ongeacht hoe vaak je je handen ondertussen al gewassen hebt.
_O-
Ik merk dat ik veel te ongeduldig ben met het wachten op mijn spullen en wachten tot de zaden genoeg wortels hebben. Dus dan nog maar een zoveelste vraag.
Vragen mag altijd ;)
Ik wil emmers van 10 liter gebruiken voor zo'n kratky opstelling, en ik heb van die net-cups besteld van 3". Nu vraag ik me af wat het handigste is om te doen. Want ik heb ook nog emmertjes (van hotmix pinda's bij de aldi) waar ik wel gaten/openingen in kan maken als een soort net-cup.

Dit zijn zegmaar alle afmetingen (ruwweg):
Emmers 10L: D(oorsnede)=26cm H(oogte)=26cm
Net-cups 3": D=7.5cm H=6.6cm
Pinda emmertje: D=13cm H=13cm

Let niet op mijn paint skills haha. Verhouden kloppen ook niet, gaat om het idee:
[afbeelding]
Links dus een emmer met 3x 3" net-cups, midden 1x 3" en rechts een geperforeerde pinda emmer.

Ik wil voorlopig denk ik voornamelijk peperplanten doen en een paar tomatenplanten. Hebben deze überhaupt profijt als je de rechter opstelling zou gebruiken? Deze heeft meer ruimte dus wellicht meer ruimte om te groeien, maar maakt het formaat van waar ze in zitten iets uit gezien de wortels toch buiten dat emmertje/cup groeien? Met zo'n pinda emmertje blijft er ook nog maar 13cm over eronder. Terwijl dit bij een net-cup 19cm is.

Kun je pepers ook met z'n drieën in zo'n emmer laten groeien? Heeft dat voordelen? Ik zal het water toch moeten bijvullen dus dat is geen probleem. Kunnen planten elkaar versterken als ze bij elkaar groeien?
toon volledige bericht
Als de planten echt hard gaan, dan zou ik om verstrengeling van wortels en om het te hard opgaan van het water met de voedingsstoffen te voorkomen, elke plant een aparte bak geven. Plus, mocht er een wortelrot krijgen, dan lopen de andere planten geen risico.

Waar wil je die 10L emmers trouwens weghalen? Ik denk dan meteen aan verfbakken, maar waar vindt je die zonder inhoud?
En tot slot, de emmers zijn wit. Ik zie echter vaak dat mensen donkere emmers gebruiken of deze zwart spuiten wanneer ze doorzichtig zijn (tegen de algen). Maakt het uit of ze wit zijn of zwart? Want dit zal wel invloed hebben op de temperatuur van het water. Of is dit verschil niet de moeite waard om ze proberen zwart te krijgen?
Waarschijnlijk omdat wortels niet (goed) tegen licht kunnen, dan moet je dus geen transparante bak gebruiken. M.b.t. zwart vs wit, daar heb ik eigenlijk nooit op gelet. Maar de geïsoleerde bekers van de Action laten sowieso geen licht door, dus ik hoef niet op de kleur te letten.

* Raven zit te wachten tot de eerste paprika in die opstelling begint te rijpen.
Die plant zuipt trouwens, zag de blaadjes wat slap hangen, bekertje was helemaal leeg, amper 1 week terug nog bijgevuld.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Sabbi schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:45:
Vandaag begonnen met de hydrocultuur-set van de IKEA, VÄXER:
[afbeelding]
Hoef ik niet helemaal naar de moestuin te fietsen als ik verse sla of kruiden wil :9
Op de lijst gezet voor als de missus weer eens naar de Ikea wil :+ Scheelt weer zagen en gedoe. Maatje voor me gaat steenwolrestjes bewaren, maakt mij niet uit dat ze niet mooi standaard al rond zijn, blokjes werkt ook. Buiten zitten de zaadjes voor de veldsla en radijs in de grond, binnen nog steeds aan het rommelen maar de citroenplantjes van vorig jaar leven nog, net als de dadelpalm..plant.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

2Dutch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:22:
[...]

Op de lijst gezet voor als de missus weer eens naar de Ikea wil :+ Scheelt weer zagen en gedoe. Maatje voor me gaat steenwolrestjes bewaren, maakt mij niet uit dat ze niet mooi standaard al rond zijn, blokjes werkt ook. Buiten zitten de zaadjes voor de veldsla en radijs in de grond, binnen nog steeds aan het rommelen maar de citroenplantjes van vorig jaar leven nog, net als de dadelpalm..plant.. :P
Een doosje met 50 pluggen,genoeg voor één keer de hele propagator vullen, is 3 euro. Daarvoor zou ik niet gaan klooien met zelf steenwol gaan snijden, vervelend jeuk-spul is het :-) De rest van de spullen die ze hebben zijn ook best okee, niet te duur en niet te dun plastic. Het wordt wel snel duur als je de LED-groeilampen erbij gaat kopen, die gaan voor 35 of 50 euro per stuk.

Bij mij gaan dit weekend de eerste zaden de moestuin in. En wat spitwerk om het laatste onkruid onder de grond te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Sabbi schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:10:
Een doosje met 50 pluggen,genoeg voor één keer de hele propagator vullen, is 3 euro. Daarvoor zou ik niet gaan klooien met zelf steenwol gaan snijden, vervelend jeuk-spul is het :-) De rest van de spullen die ze hebben zijn ook best okee, niet te duur en niet te dun plastic. Het wordt wel snel duur als je de LED-groeilampen erbij gaat kopen, die gaan voor 35 of 50 euro per stuk.

Bij mij gaan dit weekend de eerste zaden de moestuin in. En wat spitwerk om het laatste onkruid onder de grond te werken.
Dat steenwol-plan was al in gang gezet toen ik bedacht wel een beetje te gaan experimenteren, zo van een paar stukjes voor de leuk. Dacht dat alleen glaswol irritant was, en steenwol wel meeviel... Zie idd dat Ikea ze lekker kant en klaar verkoopt, helemaal mooi. Led-groeilampen ga ik niet aan beginnen, ze kunnen op zolder de hele dag in daglicht staan, en anders hebben ze maar pech :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Hoe komen jullie aan al die exotische peperplanten?
Irriteert me dat als ik goede pepers nodig heb ik die nergens kan vinden en overweeg ze dus zelf te gaan kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

UltraSub schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:44:
Irriteert me dat als ik goede pepers nodig heb ik die nergens kan vinden en overweeg ze dus zelf te gaan kweken.
http://peperzaden.nl/ ? En anders via http://www.chillipeper.nl/forum/ waar gebruikers onderling nog wel eens zaden uitwisselen :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:13:
[...]

Waar wil je die 10L emmers trouwens weghalen? Ik denk dan meteen aan verfbakken, maar waar vindt je die zonder inhoud?[...]
Begin een goede relatie met de lokale snackbar / restaurants.
Ik kom regelmatig langs zo'n restaurant, en elke week staat daar wel een stapel van 10/20 emmers aan de vuilophaal.
:+ zonder inhoud is dan véél gezegd, maar een beetje uitspoelen is zo gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dit weekend voor het eerst een poging gewaagd om fruitboompjes te enten.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/ananas2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/boompjes.jpg

2x kers ( 2 soorten op 1 onderstam ) 5x appel ( ananas reinette ) de rest allemaal perenboompjes. Nu hopen dat ik het goed heb gedaan en dat een deel aan slaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Raven schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:33:
[...]

http://peperzaden.nl/ ? En anders via http://www.chillipeper.nl/forum/ waar gebruikers onderling nog wel eens zaden uitwisselen :)
Thanks!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
UltraSub schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:44:
Erg goedkope (en goede) zaden bij http://shop.anchilique.nl (tot nu toe alles dat ik van haar gezaaid heb is gekiemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

In zo'n hydroponics/Kratky opstelling, zijn er ook alternatieven voor steenwol? Want ik kan alleen grote rollen kopen bij de bouwmarkt en de Ikea is te ver weg. Ik heb wel vrienden die aan het verbouwen zijn maar die hebben alleen glaswol, en dat werkt niet heb ik al gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:08:
In zo'n hydroponics/Kratky opstelling, zijn er ook alternatieven voor steenwol? Want ik kan alleen grote rollen kopen bij de bouwmarkt en de Ikea is te ver weg. Ik heb wel vrienden die aan het verbouwen zijn maar die hebben alleen glaswol, en dat werkt niet heb ik al gelezen.
Geen Welkoop in de buurt?

https://www.welkoop.nl/wi...eekbenodigdheden-_1189945

En anders op vochtig keukenrol kweken en wachten tot er genoeg wortel aan zit dat de kleikorrels 'm op de plek houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 21-03-2017 16:19 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb daar net maar even naar geGoogled, omdat ik er aan zit te denken de 3 peperplanten van de eb&vloed-opstelling die ik al had over te zetten naar een Kratky opstelling. Dit vond ik:
http://www.nosoilsolutions.com/picking-hydroponic-reservoir/
When using a buckets and totes as your reservoir, you want to make sure you get a bucket that will block out the light from penetrating in. Black colored reservoirs prevent light and algae growth. but the dark color of the reservoir raises the heat of your nutrient solution. You should look into different ways to cool your nutrient solution. If doing outdoor hydroponics an alternative may be to use a white bucket lined with a black plastic bag. This will keep you bucket color light white blocking out light from the side. Keep in mind the sun beating down on your reservoir lid.
Dat wordt dus denk ik https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch bestellen, al hebben ze nog iets andere maten: https://www.bol.com/nl/s/...l/sc/media_all/index.html en daar dan een zwarte plastic zak erin tegen algen. (= Info die ik op meer plekken zie staan.)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Raven schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:54:
[...]

Ik heb daar net maar even naar geGoogled, omdat ik er aan zit te denken de 3 peperplanten van de eb&vloed-opstelling die ik al had over te zetten naar een Kratky opstelling. Dit vond ik:
http://www.nosoilsolutions.com/picking-hydroponic-reservoir/

[...]
Dat wordt dus denk ik https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch bestellen, al hebben ze nog iets andere maten: https://www.bol.com/nl/s/...l/sc/media_all/index.html en daar dan een zwarte plastic zak erin tegen algen. (= Info die ik op meer plekken zie staan.)
Waarom van eb&vloed naar Kratky? Eb&vloed lijkt me juist de betere versie t.o.v. Kratky?

Ik wilde eigenlijk bij deze man mijn emmers halen:
http://www.marktplaats.nl...w/m1121120687-emmers.html
(Ik had gevraagd of het ook in kleinere aantallen kon. In mijn geval 10 of 20 stuks en dat was geen probleem) Je moet ze waarschijnlijk wel nog schoonmaken.
Als je nieuwe emmers wil kun je ook naar deze kijken: http://www.marktplaats.nl...of-emmers-met-deksel.html Maar zijn wel blauw dus misschien minder geschikt. En je moet ze per 340 stuks kopen haha, was mij net wat teveel.

Ik heb ze zelf daar uiteindelijk niet meer gekocht omdat de snackbar tegenover ook emmers heeft liggen die ze gewoon weg doet :) Heb nu 1 witte en 3 rode gele van 10 liter. Maar nu ik weet dat wit beter is zal ik binnenkort vragen of hij voor mij witte emmers apart kan zetten.

Edit: Hoe voorkomt zo'n zwarte zak erin dat er algen gaan groeien? En moet dat per se zwart zijn?
Want ik wilde eigenlijk zo'n buisje toevoegen om de waterstand aan de buitenkant te kunnen zien. Dat gaat niet zo makkelijk met een zak erin. Iemand eigenlijk een idee waar je dit witte knietje plus rubbertje kunt kopen? De boerenbond en praxis hebben het iig niet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uG0toh3.png

[ Voor 9% gewijzigd door Markos op 23-03-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:02:
[...]

Waarom van eb&vloed naar Kratky? Eb&vloed lijkt me juist de betere versie t.o.v. Kratky?
Ik ben het heen en weer lopen met een batterypack een beetje zat en het neemt meer ruimte in dan Kratky :P Om maar niet te beginnen over het gewicht als ie met een vol reservoir weer verplaatst moet worden. (Ik gebruik nogal grote kratten)
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:02:
Edit: Hoe voorkomt zo'n zwarte zak erin dat er algen gaan groeien? En moet dat per se zwart zijn?
Want ik wilde eigenlijk zo'n buisje toevoegen om de waterstand aan de buitenkant te kunnen zien. Dat gaat niet zo makkelijk met een zak erin.
[afbeelding]
Geen idee, het enige dat ik kan vinden is dat het donker moet zijn en om te warm water te voorkomen een lichte buitenkant van 't reservoir.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 23-03-2017 12:18 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:35
Ik heb een op het balkon een bak van 120cm bij 60cm en 30cm hoog. Deze is voor zo'n 20cm gevuld met grond. Deze heb ik vorig jaar zelf gemaakt van pallets (trots :) ) en we hebben al erg genoten van de rucola, sla en radijsjes die er vorige zomer in hebben gegroeid.

Deze winter alles eruit gehaald maar verder niets mee gedaan. Nu wil ik langzaam weer beginnen met soortgelijke plantjes. Ik vraag me alleen af of de grond nog vruchtbaar is. Zo niet, wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik kan op internet niet zoveel hierover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mestkorrels strooien?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-05 23:12
Heeft iemand misschien nog goede suggestie voor een binnenmoestuin? Mijn doel is om verschillende planten te kweken.

Heb nu staan:
- Balkontomaat
- Pluksla
- Chinese 5-kleuren peper
- Basilicum, tijm, peterselie

Wat ik heb overwogen, maar is afgevallen:
- Zeekraal (het lijkt erop dat dag- nacht-wisseling van temperatuur noodzakelijk is)
- Snackkomkommer (ik denk dat deze plant te groot wordt)

Mogelijke ideeën waarvan ik niet weet of het binnen zal lukken:
- Bosbessen/bramen/frambozen/(bos)aardbeien
- Thee

De planten kunnen op een plek staan waar ze (extreem) veel zon krijgen. (Vorig jaar heb ik de AH-tomatenplanten tot drie keer toe een halve meter moeten inkorten omdat ze tegen het plafond dreigde te groeien. :))

Wie heeft er een leuk idee en/of ervaring met de eerder genoemde ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De AH-moestuintjes zijn er weer :)

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik kon niet wachten tot de net-cups uit China binnen zijn dus heb bij Cranenbroek van die vijver bakjes gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/248F9vkm.jpg?1
Hopelijk zijn deze openingen ook groot genoeg voor de wortels. Ze zijn helaas net te groot voor de whey potten die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GtNz9wSm.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gq80Skzl.jpg?1Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/stKywWEl.jpg?1Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AvcMLfTl.jpg?1

Maar is goed genoeg voor voorlopig. Ik heb de opening al iets groter gemaakt (ging niet heel netjes met een aardappelschilmesje zoals je kunt zien ;) ) Van de kleikorrels kwam trouwens veel rommel af. Ik wilde dit in eerste instantie schoonspoelen, maar heb dit uiteindelijk niet gedaan omdat hier misschien wel nuttige stoffen in kunnen zitten. Is dat? Haha, of kan ik ze toch beter schoonmaken?

Alleen het water in de zwarte pot zal veel warmer worden dan in de witte. Hoe erg is dit? Er zit ongeveer 7 a 8 liter in. En het witte is minimaal doorzichtig (je kunt als je goed kijkt zien hoe hoog het waterniveau is door het plastic heen) dus ik hoop dat dat voldoende is om algen tegen te gaan.

Omdat het tomatenplantje al aan het groeien was heb ik die biologische plantenvoeding erbij gedaan (ongeveer 25ml) De linker op het plaatje, NK 4-6:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e1GKcTol.jpg
(klikbaar)

Maar nu bedacht ik me dat ik volgens mij ergens heb gelezen dat je beter geen organische meststof kunt toevoegen ivm. bacteriën, klopt dit? Zo ja, kan ik dan beter het water meteen verschonen of gewoon even laten gaan en na een week (of 2? 3? ..?) het water alsnog vervangen? Of gewoon lekker zo laten zitten?

M'n habanero zaadjes heb ik nu in zakjes liggen volgens de Deno methode om te laten kiemen.

En tot slot, ik wil graag zoiets toevoegen aan de potten en emmers:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uG0toh3.png
Zodat ik het waterniveau in de gaten kan houden. Ik kan alleen die elleboogjes in geen winkel vinden. Iemand enig idee waar ze dit verkopen? En wat het kost? En hetzelfde voor die rubbertjes met inkeping aan de buitenring, waar vind je die? Hoe noem je zoiets?

Ik heb eventueel nog wel deze kunnen vinden in China:
https://www.aliexpress.com/item/-/32675084642.html
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1CJ2cKXXXXXbFXXXXq6xXFXXX4/40-Pcs-Irrigation-4-7-inch-Hose-Connector-90-Degrees-Elbow-Pipe-Connector-Grifos-Para-Jardin.jpg_640x640.jpg
Maar hoe zou ik deze waterdicht kunnen maken?
Andere oplossingen om op een goedkope manier het waterniveau zichtbaar te maken zijn ook welkom O+

edit: ik heb ondertussen de naam voor het rubber gevonden :+ rubber grommet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Ik_ben_Mark3 zo'n knietje koop je vast en zeker wel op ebay etc maar hoe heet het in het Engels ... Misschien dat iemand het hier weet Waar koop je dat - Deel 2

De simpelste manier om een niveau te meten is een peilstok, wel iets meer werk dan langslopen. Maar dus een buis aan de binnenzijde waar je zo nu en dan een houten stokje in stopt. Wil je het fancy dan bouw je iets met een stokje en een vlottertje zodat, als je de top van het stokje niet meer ziet, je weet dat het water niveau te laag is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 2 ... 83 Laatste