Bemesten moet je zeker doen. Wij doen dit altijd met oude stalmest die we bij een (koeien)boer vandaan halen. Voordeel daarvan is dat er ook nog (grotendeels verteerd) stro tussen zit, wat er voor zorgt dat je ook nog een mooie structuur in je grond houd. Gebruik je alleen kunstmest (of gedroogde koemest korrels) dan krijg je een steeds armere structuur, wat weer slecht is voor het natuurlijke bodemleven, waardoor de grond weer slechter in staat is om zichzelf 'in orde' te houden, met een soort neerwaardse spiraal als gevolg.FreeShooter schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:29:
Ik heb een op het balkon een bak van 120cm bij 60cm en 30cm hoog. Deze is voor zo'n 20cm gevuld met grond. Deze heb ik vorig jaar zelf gemaakt van pallets (trots) en we hebben al erg genoten van de rucola, sla en radijsjes die er vorige zomer in hebben gegroeid.
Deze winter alles eruit gehaald maar verder niets mee gedaan. Nu wil ik langzaam weer beginnen met soortgelijke plantjes. Ik vraag me alleen af of de grond nog vruchtbaar is. Zo niet, wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik kan op internet niet zoveel hierover vinden.
Maar eerlijk is eerlijk, bovenstaande is natuurlijk wel iets meer van belang bij grote oppervlaktes dan bij een bak van 1m2. Ik zou het een mooie sport vinden om ook die vierkante meter op deze manier te bemesten, maar het is ook een relatief kleine moeite om voor gedroogde mest te kiezen en om de paar jaar wat potgrond voor de goede structuur toe te voegen. Dat wordt een ander verhaal als je een paar honderd m2 moet onderhouden