Toon posts:

Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 49 Laatste
Acties:

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

Zoefff

❤ 

FreeShooter schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:29:
Ik heb een op het balkon een bak van 120cm bij 60cm en 30cm hoog. Deze is voor zo'n 20cm gevuld met grond. Deze heb ik vorig jaar zelf gemaakt van pallets (trots :) ) en we hebben al erg genoten van de rucola, sla en radijsjes die er vorige zomer in hebben gegroeid.

Deze winter alles eruit gehaald maar verder niets mee gedaan. Nu wil ik langzaam weer beginnen met soortgelijke plantjes. Ik vraag me alleen af of de grond nog vruchtbaar is. Zo niet, wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik kan op internet niet zoveel hierover vinden.
Bemesten moet je zeker doen. Wij doen dit altijd met oude stalmest die we bij een (koeien)boer vandaan halen. Voordeel daarvan is dat er ook nog (grotendeels verteerd) stro tussen zit, wat er voor zorgt dat je ook nog een mooie structuur in je grond houd. Gebruik je alleen kunstmest (of gedroogde koemest korrels) dan krijg je een steeds armere structuur, wat weer slecht is voor het natuurlijke bodemleven, waardoor de grond weer slechter in staat is om zichzelf 'in orde' te houden, met een soort neerwaardse spiraal als gevolg.

Maar eerlijk is eerlijk, bovenstaande is natuurlijk wel iets meer van belang bij grote oppervlaktes dan bij een bak van 1m2. Ik zou het een mooie sport vinden om ook die vierkante meter op deze manier te bemesten, maar het is ook een relatief kleine moeite om voor gedroogde mest te kiezen en om de paar jaar wat potgrond voor de goede structuur toe te voegen. Dat wordt een ander verhaal als je een paar honderd m2 moet onderhouden :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 20:54

Sabbi

je denkt aan mij.

Zo, de zaailingen zijn ondertussen overgezet van de propagator naar de Ikea netbakjes:
https://tweakers.net/ext/f/qcYkBdr5JdnwWBcmqvOYcbkR/thumb.jpg

Voor wie nog inspiratie nodig heeft: binnen kweek ik nu Waterkers, Amaranth, Rode mosterdsla, Mosterdblad, Paksoi, Koriander, peppadew pepers, habanero pepers, pluksla, little gem sla, Kangkong en Barbarakruid.

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:35
Sabbi schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:44:
Voor wie nog inspiratie nodig heeft:
Thanks! De paksoi (en misschien kangkong) ga ik ook proberen. d:)b

Als aanvulling op het bericht van Raven... De moestuintjes die nu bij de boodschappen bij de AH krijgt zijn:
Er zijn 20 verschillende varianten moestuinpotjes:
Groenten: Radijs, Wortel, Spinazie, Rode Biet, Komkommer, Cherry tomaat, Paksoi, Cavolo Nero, Peultje, Rucola.
Kruiden: Kaneelbasilicum, tuinkers, Dille, peterselie en tijm.
Bloemen: Zonnebloem, Goudsbloem, Groot kaasjeskruid, Phacelia, Juffertje in het groen.
Leuk om te zien dat ze weer wat nieuwe potjes hebben toegevoegd. (Alleen de keuze voor Phacelia en Juffertje in het groen begrijp ik niet helemaal. Volgens mij hebben deze geen eetbare delen.)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Phacelia en komkommer inmiddels binnen en heb niet eens €15 (of eigenlijk €30) uitgegeven :P

1 AH-moestuintje zat bij een kaasaanbieding, de ander kreeg ik van degene voor mij die 'm niet wilde.

[Voor 3% gewijzigd door Raven op 28-03-2017 20:38]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02 20:02

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

M'n tomatenplant uit de foto hierboven vind het verpotten niet zo leuk, waarschijnlijk toch wat kleine wortels beschadigd/eraf gegaan bij het voorzichtig aardevrij maken (de andere tomatenplant doet het beter in de kleikorrels na het verpotten, zie het kleine zwarte potje links naast de twee witte grote op mijn foto hierboven). En ik denk dat ik er toch ook een beetje steenwol omheen had moeten doen. En misschien ook in combinatie met het water met voedingsstoffen. Ik sproei nu een 2 a 3 keer per dag de kleikorrels vochtig met water in een plantenspuit, dat helpt volgens mij al iets.

Ik zit nog steeds met de vraag wat ik het beste kan doen met die zwarte grote Whey pot. Die wordt dus warmer ('s avonds zonder zon is het temperatuurverschil trouwens niet zo groot) en daar zit organische voedingsstoffen in.
- Overleeft de plant dat? Of zal het alleen de groei verminderen?
- Hoe zit het met bacteriën en/of schimmels met organische voeding in deze situatie (zeker met de hogere temperatuur van het water)

Ik heb van die lakmoes papiertjes besteld, dus het enige wat ik tot nu toe kan testen is de ph-waarde (zodra ze binnen zijn)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Steamwitz schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:27:
[...]
Thanks! De paksoi (en misschien kangkong) ga ik ook proberen. d:)b

Als aanvulling op het bericht van Raven... De moestuintjes die nu bij de boodschappen bij de AH krijgt zijn:

[...]

Leuk om te zien dat ze weer wat nieuwe potjes hebben toegevoegd. (Alleen de keuze voor Phacelia en Juffertje in het groen begrijp ik niet helemaal. Volgens mij hebben deze geen eetbare delen.)
Dat zijn versterkende planten, de Phacelia enhet juffertje zorgt voor aantrekking van bijen en hommels, die de bestuiving weer bevorderen.

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:26

SjoerdV nl

Be the change.

Sabbi schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:44:
Zo, de zaailingen zijn ondertussen overgezet van de propagator naar de Ikea netbakjes:
[afbeelding]

Voor wie nog inspiratie nodig heeft: binnen kweek ik nu Waterkers, Amaranth, Rode mosterdsla, Mosterdblad, Paksoi, Koriander, peppadew pepers, habanero pepers, pluksla, little gem sla, Kangkong en Barbarakruid.
Het is een leuke set, zelf sinds ~Kerst 2016 de grootste set draaien. Deze uit ons enthousiasme natuurlijk in een keer volledig gevuld, waardoor ik een paar weken toch wat moest weggooien omdat de planten teveel Lebensraum nodig hadden. Wellicht was dit te voorkomen geweest als we niet in elke steekplug 3 zaadjes gedaan hadden, maar 1. Daardoor zag je dat met name de grotere slasoorten naar de zijkant vielen en daar hun weg naar het licht zochten. De refills die nu in de kweekbak opgroeien krijgen steeds maar 1 zaadje van me.

Voor de rest vind ik het leuk om te doen. Stelt niets voor, alleen de kunstmest met water mengen en het niveau hiervan in de gaten houden. Hardstikke leuk om 's avonds tijdens het koken wat verse sla te knippen.

Hoeveel uur licht geef jij ze?

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:38

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb nog geen AH kruidentuintje kunnen bemachtigen maar dat komt nog wel. Gisteren wel overgegaan tot de aankoop van zo'n Chinese 5 color peper. Ben benieuwd! Ook maar wat mest gescoord meteen.

M'n oesterzwam-ton op koffiedik is nu bijna vol en m'n vijg zuipt echt als een malle. Kan om de dag het schoteltje volgieten en dat is dan binnen een paar minuten opgezogen. 8)7

Sinds ik exclusief van onderaf water geef heb ik overigens geen schimmels meer in m'n plantenpotten. Makes sense. d:)b

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:58
Leuk om de vorderingen van iedereen te lezen. :*)

Vorige week ook maar weer eens een begin gemaakt met het zaaien van de diverse groenten en fruit. Ondanks een kleine tuin hadden wij vorig jaar toch een redelijke opbrengst. Alleen door het slechte weer waren sommige groentes niet zoals verwacht.

Dit jaar maar weer eens een aantal dingen gezaaid die voorheen niet zo wilde lukken. Met name de rode paprika's bleven altijd heel klein en als seizoen was afgelopen waren ze nog groen. Toch maar weer eens proberen dit jaar.

Verder hebben wij dit jaar bloemkool, bietjes, sla (3 soorten), boontjes, pompoen, pepers, wortels, prei, rode uien, spinazie, rucola, chinese kool, komkommers, trostomaten, cherry tomaten, aardbeien, rode bessen en frambozen.

Als het zo achter elkaar staat dan lijkt het wel een grote moestuin :9 .

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:50
Tektoon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:24:
Ik heb nog geen AH kruidentuintje kunnen bemachtigen maar dat komt nog wel. Gisteren wel overgegaan tot de aankoop van zo'n Chinese 5 color peper. Ben benieuwd! Ook maar wat mest gescoord meteen.
Plant gekocht, of zaad?

Mijn pepers heb ik boven op zolder gezet (en ja, de ramen moeten eens gelapt worden). Zo hebben ze meer licht overdag. En zo kan ik beneden in de vensterbank (met groeilamp) mijn kruiden laten kiemen.

Linksonder Habanero Orange, rechtsonder Chinese 5 Color Cheiro Roxa, middenboven Biquinho, rechtsboven Black Pearl.

Chinese 5 Color Cheiro Roxa

Black Pearl

De grote (het dichtst bij de camera) is Sugar Rush Peach (met gigantische bladeren - misschien nog een keer toppen), links- en rechtsbuiten Jalapeno Farmers Market en vooraan midden Cheiro Roxa Chinese 5 Color (links) en Filius Blue.

Jalapeno Farmers Market

Het kan zijn dat ik de Cheiro Roxa en Chinese 5 Color door elkaar haal (staat gelukkig wel op het potje). Bij nader inzoomen was dat dus zo...
Highfive95 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:45:
Dit jaar maar weer eens een aantal dingen gezaaid die voorheen niet zo wilde lukken. Met name de rode paprika's bleven altijd heel klein en als seizoen was afgelopen waren ze nog groen. Toch maar weer eens proberen dit jaar.
Begin je dan niet vrij laat? Misschien ook de reden dat ze voorheen aan het einde seizoen nog groen waren? Volgens mij kun je die het beste binnen zaaien ergens januari/februari. Bron: http://www.mooiemoestuin....t/vruchtgewassen/paprika/ (opkweken)

[Voor 16% gewijzigd door barrymossel op 29-03-2017 13:20]

• Highfive95
barrymossel schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:12:
Begin je dan niet vrij laat? Misschien ook de reden dat ze voorheen aan het einde seizoen nog groen waren? Volgens mij kun je die het beste binnen zaaien ergens januari/februari. Bron: http://www.mooiemoestuin....t/vruchtgewassen/paprika/ (opkweken)
Geen idee of het te laat is. Als de planten naar buiten gingen waren het forse planten.

Ook daarna snel bloemen en paprika's eraan. Maar bleven altijd heel klein en groen. Dit in tegenstelling tot de pepers. Die zijn er altijd in overvloed.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:28
Wij hebben inmiddels ook al een voorraad AH plantjes binnen, maar vorige keer is het niet echt gelukt om de plantjes te kweken.
Verkeerde start of verkeerde stappen gedaan wellicht, maar we proberen het weer eens opnieuw :)

Zal dit topic eens doornemen voor tips en adviezen

2250 WP Zuid PVoutput

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MdO82 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:27:
Wij hebben inmiddels ook al een voorraad AH plantjes binnen, maar vorige keer is het niet echt gelukt om de plantjes te kweken.
Verkeerde start of verkeerde stappen gedaan wellicht, maar we proberen het weer eens opnieuw :)

Zal dit topic eens doornemen voor tips en adviezen
Hier hebben ze vorig jaar de overgang van vensterbank naar (nogal warme) kas niet overleeft. Ga ze nu meteen daar poten en de verplaatste kas staat nu niet meer continu vol in de zon.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MdO82
Ik zag net iets voorbij komen over een lamp boven de potjes.
De warmte en licht zullen wellicht helpen, maar in hoeverre zal het iets toevoegen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• barrymossel
MdO82 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:34:
Ik zag net iets voorbij komen over een lamp boven de potjes.
De warmte en licht zullen wellicht helpen, maar in hoeverre zal het iets toevoegen ?
Zonder licht ging het helemaal mis met mijn peperzaailingen in de winter (ik wilde dit jaar extra vroeg zaaien, zodat ik op tijd pepers heb, dus gezaaid in december/januari). Ten eerste heb ik geen raam op het zuiden en ten tweede is er in de winter gewoon te weinig licht. Zaailingen gingen dan ook erg overstrekken. Ook toen ze wat groter waren zag je onwijs veel verschil tussen de plantjes recht onder het licht en degene wat verder van de lamp.
Dus ja, het helpt en ja het voegt iets toe (ze groeien harder, sneller, mooier, beter - dat soort dingen ;)).

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

barrymossel schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat te laat wel zal meevallen? Ik heb mijn puntpaprika's vorig jaar (gewoon zaadjes uit puntpaprika's van de Turkse supermarkt) rond mei/juni gezaaid en hier zaten wel redelijke parpika's aan. En de groei omstandigheden waren slecht haha. Te kleine bak, alleen water als voeding. Wel binnen op de vensterbank achter het raam (in de zomer erg warm)
Ik heb ze toen een keer naar buiten verhuisd, gewoon in één keer zonder te laten wennen. Dat heeft ze wel een flinke klap gegeven, maar hebben ze uiteindelijk gelukkig overleefd.
Hetzelfde ook voor mijn pepers vorig jaar, dezelfde situatie.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Zaad! Bij die peperzadenunit.nl link die op de vorige pagina staat. Je krijgt wel weinig zaadjes zag ik, maar goed.

Chinese 5 color + Patio Fire + Pepperoncini + Carliston (moest 6e zijn of meer). Ik heb gekozen op de kleurtjes en op 'niet te heet'. :P
Er zit ook een wat groter modelletje bij die ik wil gaan vullen en grillen in de oven.

M'n reguliere spaanse pepers van de AH gaan goed maar zijn nog lang niet zo groot als de jouwe. Ze hebben nu net 4 à 6 blaadjes. Maar ze moeten het doen zonder mest in potgrond van vijf jaar oud. De hulptroepen komen eraan. O-)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

• barrymossel
Tektoon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:25:
[...]

Zaad! Bij die peperzadenunit.nl link die op de vorige pagina staat. Je krijgt wel weinig zaadjes zag ik, maar goed.

Chinese 5 color + Patio Fire + Pepperoncini + Carliston (moest 6e zijn of meer). Ik heb gekozen op de kleurtjes en op 'niet te heet'. :P
Er zit ook een wat groter modelletje bij die ik wil gaan vullen en grillen in de oven.

M'n reguliere spaanse pepers van de AH gaan goed maar zijn nog lang niet zo groot als de jouwe. Ze hebben nu net 4 à 6 blaadjes. Maar ze moeten het doen zonder mest in potgrond van vijf jaar oud. De hulptroepen komen eraan. O-)
Tsja, de mijne staan er ook al wel een tijdje in al. Ben benieuwd hoe hard het gaat met je nieuwe plantjes. Zelf gaat het mij echt om het zelf kweken van die planten en dat het er een beetje leuk uit ziet. De hitte boeit me niet zoveel; is toch te heeft voor mijn vrouw en dochters :'(

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

SjoerdV nl schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:53:
[...]

Het is een leuke set, zelf sinds ~Kerst 2016 de grootste set draaien. Deze uit ons enthousiasme natuurlijk in een keer volledig gevuld, waardoor ik een paar weken toch wat moest weggooien omdat de planten teveel Lebensraum nodig hadden. Wellicht was dit te voorkomen geweest als we niet in elke steekplug 3 zaadjes gedaan hadden, maar 1. Daardoor zag je dat met name de grotere slasoorten naar de zijkant vielen en daar hun weg naar het licht zochten. De refills die nu in de kweekbak opgroeien krijgen steeds maar 1 zaadje van me.

Voor de rest vind ik het leuk om te doen. Stelt niets voor, alleen de kunstmest met water mengen en het niveau hiervan in de gaten houden. Hardstikke leuk om 's avonds tijdens het koken wat verse sla te knippen.

Hoeveel uur licht geef jij ze?
Ik heb ook de grootste set, en heb de lampen 16 uur per dag aanstaan. Ik heb wat vakjes leeggehouden zodat ik de grotere planten wat meer ruimte kan geven straks, en hopelijk een continu-situatie kan maken waarbij er altijd iets te oogsten valt. Misschien ga ik nog een mini-propagator maken dat ik niet dat hele ding hoef te hebben staan voor maar 8 pluggen. Ik zat zelf ook te puzzelen hoeveel zaadjes je nu per plug moest doen, aan het einde merkte ik pas dat op de zakjes in het kleine zaai-icoontje de hoeveelheid zaadjes verschilde.

Het is inderdaad erg leuk en makkelijk om te doen, je ziet het letterlijk elke dag weer groter worden, en geen last van plantjes die door te weinig licht gaan strekken, of courgettes die na uitplanten in de moestuin letterlijk met de grond gelijk worden gemaakt door de slakken, zoals ik bij veel van de AH moestuintjes vorig jaar had.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

barrymossel schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:20:
[...]
Ben benieuwd hoe hard het gaat met je nieuwe plantjes. Zelf gaat het mij echt om het zelf kweken van die planten en dat het er een beetje leuk uit ziet. De hitte boeit me niet zoveel; is toch te heeft voor mijn vrouw en dochters :'(
maand geleden:

vorige week:

1 trage rozemarijn, 4x ordinaire AH peper en een bakje gewillig tijm waarvan ik er inmiddels een paar een eigen bakje heb gegeven in verse potgrond.

Ik heb niet echt zo'n profi opstelling dus ik doe het gewoon zo. Dit raam is op het noorden maar wel vlak onder een straatlantaarn. :P Verder heb ik ook nog een exemplaar op het zuiden. Daar staat nu een rits witte plastic bekertjes met citroen basilicum, lavendel, pompoen en salie te ontkiemen.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
We zijn net verhuist en in de tuin van het nieuwe huis staat een appelboom. Nu heb ik het vermoeden dat die boom gesnoeid moet worden, omdat hij er een beetje verwaarloosd uit ziet. Daarnaast vermoed ik dat de boom ook erg groot wordt als er blad in komt en dat dat de kwaliteit van de vruchten niet ten goede komt.

Ik vind op internet wel verschillende plaatjes met uitleg en video's, alleen kan ik dat niet goed omzetten in het snoeien van onze boom. Het zou zonde zijn als ik hem verpest met snoeien.

Is er iemand die mij aan de hand van een foto van de boom kan uitleggen wat ik het beste zou kunnen doen?

[Voor 4% gewijzigd door darkdesign op 30-03-2017 09:47]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 18:19

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ik zou hem dit jaar eerst even in blad laten komen. Dan kan je beter de vorm inschatten en kijken of hij echt zo verwaarloosd is.

Als je nu gaat knippen heb je kans op bloeden, afsterven van hout en dat de opbrengst nog minder wordt omdat je de verkeerde takken weghaalt.

Een appelboom maakt het vaak helemaal niet zo bont met zijn blad en heb je dus best wat takken nodig om uberhaupt een boom te hebben. Dan kan je volgend jaar lelijke uitschieters(zoals rechts lijkt, de stam groeit wat krom) weghalen en de nieuwe takken met 1/3e terugsnoeien.

Appeltaart is lekker!

• MdO82
Nu we weer kunnen moestuinen bij de AH wil ik het nu goed aanpakken en niet zoals vorig jaar doen.

Nu kan ik de zaadjes en potgrond in de bakjes doen die erbij zitten, maar weet iemand of het ook gelijk in een grotere bakje kan met eigen potgrond ?

Of kan ik beter toch voor het ontkiemen de klene bakjes gebruiken ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:27:
[...]

Ik denk dat te laat wel zal meevallen? Ik heb mijn puntpaprika's vorig jaar (gewoon zaadjes uit puntpaprika's van de Turkse supermarkt) rond mei/juni gezaaid en hier zaten wel redelijke parpika's aan. En de groei omstandigheden waren slecht haha. Te kleine bak, alleen water als voeding. Wel binnen op de vensterbank achter het raam (in de zomer erg warm)
Ik heb ze toen een keer naar buiten verhuisd, gewoon in één keer zonder te laten wennen. Dat heeft ze wel een flinke klap gegeven, maar hebben ze uiteindelijk gelukkig overleefd.
Hetzelfde ook voor mijn pepers vorig jaar, dezelfde situatie.
Ik kwam een paar foto's tegen, ik heb er nog meer van eerder en later. Zal eens kijken of ik die nog kan terug vinden.

16-09-2016

21-09-2016

21-09-2016

Ik vond dat ze het best goed deden als je nagaat dat ze echt weinig ruimte in de grond hadden en ik ze alleen water gaf.
Zijn dit trouwens nog bepaalde soort pepers (die omhoog groeien) en puntpaprika's?

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:13:
[...]
En tot slot, ik wil graag zoiets toevoegen aan de potten en emmers:
[afbeelding]
Zodat ik het waterniveau in de gaten kan houden. Ik kan alleen die elleboogjes in geen winkel vinden. Iemand enig idee waar ze dit verkopen? En wat het kost? En hetzelfde voor die rubbertjes met inkeping aan de buitenring, waar vind je die? Hoe noem je zoiets?
[...]
Voor de geïnteresseerden, ik heb het denk ik gevonden: :+

Het elleboogje (maat D)
https://www.aliexpress.co.../1853599_32646942797.html

Het rubbertje (hopelijk past het knietje van 10mm net in het rubbertje van 8MM, zie shop pagina voor alle dimensies)
http://www.banggood.com/2...-Inner-Dia-p-1070122.html

En de slang 10MM/12MM
http://www.banggood.com/1...-Tube-10mm-p-1100464.html

Voor 4 stuks met dus 25cm slang kost het:
€ 1.64
€ 1.46
€ 1.36
=====
€ 4.46 -> €1.12 per stuk :p

10mm is niet groot, maar dat was de grootste maat rubber die ik kon vinden. Voor alleen een indicatie van waterhoogte maakt de diameter mij niet heel veel uit. Zolang de wet op de communicerende vaten maar werkt ;)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Je kan dat rubber ook op rol kopen en dan op elke maat afknippen en in een rond gat stoppen.

Als je op aliexpress naar rubber grommet zoekt kom je bijvoorbeeld ook 20mm tegen. Je hebt ook mooie varianten van metaal met schroefdraad waar je in kan klemmen.

[Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 30-03-2017 15:09]

Appeltaart is lekker!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

MdO82 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:52:
Nu we weer kunnen moestuinen bij de AH wil ik het nu goed aanpakken en niet zoals vorig jaar doen.

Nu kan ik de zaadjes en potgrond in de bakjes doen die erbij zitten, maar weet iemand of het ook gelijk in een grotere bakje kan met eigen potgrond ?

Ik zou de zaadjes in de bakjes kiemen of anders in kiemgrond. Dat is potgrond met extra zand, zodat het minder vochtig blijft. Sommige zaden rotten snel als ze te vochtig zijn. Voor soorten die je ook direct in de volle grond kan poten (bieten etc) maakt dat minder uit. Sterker nog voor bv wortelen is het beter om ze direct in de grond te zetten omdat je bj verpoten de wortel kan stukmaken.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

MdO82 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:52:

Zelf vind ik het prettig om de zaden in de kleine bakjes te laten ontkiemen. Bij sommige gewassen komen niet alle zaadjes op. Dan kan je na het ontkiemen de plantjes 'verspenen' (verpoten in een grote pot) en heb je geen potten waar niks in op komt. Ook kan je dan de plantjes makkelijker wat dieper poten zodat ze lekker stevig in de aarde staan. En, het neemt een stuk minder ruimte in zodat je ze nu lekker compact op een warme en lichte plek in je huis kan zetten :)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Morgen en overmorgen is het weer kom in de kas. Wellicht leuk voor de (geinteresseerde) hobbykweker :)

Appeltaart is lekker!

• MdO82
Zoefff schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:32:
[...]

Zelf vind ik het prettig om de zaden in de kleine bakjes te laten ontkiemen. Bij sommige gewassen komen niet alle zaadjes op. Dan kan je na het ontkiemen de plantjes 'verspenen' (verpoten in een grote pot) en heb je geen potten waar niks in op komt. Ook kan je dan de plantjes makkelijker wat dieper poten zodat ze lekker stevig in de aarde staan. En, het neemt een stuk minder ruimte in zodat je ze nu lekker compact op een warme en lichte plek in je huis kan zetten :)
Ik merk dat ik er toch wat minder ervaring mee heb, maar met het verspenen bedoel je dan dat je de plantjes die opgekomen zijn daarvan de wortels en plantjes splitst en deze apart in bakjes zet ?

Had het wel opgezocht op Wiki, maar nu eens kijken of ik het begrepen heb :)

[Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 31-03-2017 19:13]

2250 WP Zuid PVoutput

• LED-Maniak

LED-Maniak

Vaak zaai je planten met tientallen bij elkaar. Als ze dan een of twee blaadjes hebt, haal je ze los en plant je ze in de uiteindelijke grond, op de juiste afstand van elkaar. Dat heet inderdaad verspenen.

Appeltaart is lekker!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

MdO82 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 19:12:
[...]

Ik merk dat ik er toch wat minder ervaring mee heb, maar met het verspenen bedoel je dan dat je de plantjes die opgekomen zijn daarvan de wortels en plantjes splitst en deze apart in bakjes zet ?

Had het wel opgezocht op Wiki, maar nu eens kijken of ik het begrepen heb :)
Klopt. Als de plantjes nog niet al te groot zijn gaat dat vaak redelijk goed zonder dat je de wortels echt uit elkaar hoeft te trekken. Eventueel helpt het om de grond zeiknat te maken zodat het kweekpotje vanzelf al helemaal uit elkaar valt en je op die manier de wortels zo min mogelijk beschadigt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Niet omdat het moet, maar omdat het kan :+

Voor op de slaapkamer bij het raam, had toch nog 2 netcups over. Zodra ze gegroeid zijn overzetten in een groter reservoir.

Ik ga ook A+B voeding kopen op het Chilipeper forum:
http://www.chillipeper.nl...viewtopic.php?f=32&t=3431
En gebruik deze dan ook meteen voor m'n tomatenplanten.

Wat kan ik citroenmelisse het beste als voeding geven? Ze hebben niet veel nodig denk ik, maar ik weet niet wat ik dan het beste kan geven. Alleen water lijkt me niet voldoende ;)

[Voor 44% gewijzigd door Markos op 01-04-2017 15:10]

• LED-Maniak

LED-Maniak

Citroenmelisse zet je op schrale grond en het groeit als onkruid. Ik heb er in de tuin echt vreselijk last van en ze groeien gewoon op zand. :P

Dus gewone tuinaarde gemixt met wat zand zal het perfect op groeien. Anders biologische plantenvoeding kopen en dit verdunnen met water.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij zijn ook begonnen. Ons nieuwe huis had al een moestuintje. Ik heb zo'n 20 vierkante meter die we gebruiken met dat doel, handig met een paadje in het midden.

We hebben alles wat er in zat weggehaald, stukje afgegraven en mooie grond erin gedaan. Ik heb geen groene vingers, maar met de kinderen (3 en 5) is het leuk werk.

Vol gas van alles gaan planten en zaaien natuurlijk :+ Meteen nieuwe chaos gecreëerd. Als het een beetje kan, gaan we maar eens herschikken en fruit bij fruit en kruiden bij kruiden, etc zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben vandaag in Uden bij een aardbeienkweker geweest, het was vandaag Kom in de kas dag (www.komindekas.nl)
Het echte werk daar haha, de planten daar staan in kokos.
(Foto's zijn klikbaar)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:46:
Ik zit nog steeds met de vraag wat ik het beste kan doen met die zwarte grote Whey pot. Die wordt dus warmer ('s avonds zonder zon is het temperatuurverschil trouwens niet zo groot) en daar zit organische voedingsstoffen in.
- Overleeft de plant dat? Of zal het alleen de groei verminderen?
- Hoe zit het met bacteriën en/of schimmels met organische voeding in deze situatie (zeker met de hogere temperatuur van het water)
Om even op mijn eigen vraag te reageren. In de zwarte pot zat dus organische plantenvoeding. Op de vraag of dat dit slim is, ik haalde net even het potje eruit om het water te bekijken na een paar warme dagen. Aan de geur en drijvende substantie te zien zou ik met enige zekerheid wel kunnen zeggen dat dit niet slim is haha. Morgen maar even verschonen en gewoon water erin doen. Gelukkig houden de kleikorrels de stank nog even tegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb intussen m'n Chinese 5 color zaden binnen en gepoot. Voorts: de oesterzwammen hebben hun kop om de hoek gestoken! *O*

Gaat meteen hard want dit is gisteren en vanochtend:

Valt me op dat mijn pompoenen echt knetterhard gaan ook. Ik heb ze nu al moeten verspenen. Ze zitten nu in potjes van 11cm en daar moeten ze het mee doen tot half mei... :/

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat is inderdaad wel héél vroeg. Heb je niet nog ergens een koude maar lichte ruimte (schuur met raam bijvoorbeeld) waar je ze kan stallen om zo de groei wat te temperen?

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Tektoon schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:56:
Ik heb intussen m'n Chinese 5 color zaden binnen en gepoot. Voorts: de oesterzwammen hebben hun kop om de hoek gestoken! *O*

Gaat meteen hard want dit is gisteren en vanochtend:
[afbeelding][afbeelding]

Valt me op dat mijn pompoenen echt knetterhard gaan ook. Ik heb ze nu al moeten verspenen. Ze zitten nu in potjes van 11cm en daar moeten ze het mee doen tot half mei... :/
Haal snel die oesterzwammen van de verwarming af! Als ze in een omgeving met hoge luchtvochtigheid staan worden ze veel groter :9

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb het zelden koud. Die dingen staan alleen even aan bij binnentemperaturen van 15 graden of lager. December-Februari. Ik heb een vrij vochtig appartement wegens slechte afzuiging dus dat belooft mega-zwammen. 8)

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 16:16

MarElo

Ik zie je wel!

Vandaag ook maar weer eens een moestuintje klaargemaakt (Paksoi).
Ik vond de kwaliteit van vorige jaren erg tegenvallen, of ik deed het verkeerd (kan ook).
Ben benieuwd.

Wel leuk dat er nieuwe varianten zijn.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Tektoon schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:56:
Hahahahaha, whahaha, mag ik even lachen? >:)

Die krengen groeien als een malle. Ik weet niet of 11 cm toereikend gaat zijn. :P

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb ook last van te snel kiemende pompoenen :) heb ze nu maar een in een koude kamer gezet.

Hokkaido, Blue Hubbard, en de onbekende reusachtige halloweenpompoen.

[Voor 21% gewijzigd door Sabbi op 05-04-2017 11:35]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb A+B voeding besteld voor mijn pepers (van chillipeper.nl) en wil misschien ook 1 of 2 aardbeiplanten planten, maar deze hebben veel meer magnesium en/of kalium nodig. Hoe kan ik dit het makkelijkste en goedkoopste bijvoeden?
Ik heb volgens mij wel een potje met magnesium tabletten liggen, deze kun je zeker daar niet ook voor gebruiken ofwel? :+ Of is er een goedkopere oplossing? Ik heb degene die de A+B voeding maakt al gevraagd of ik magnesium en/of kalium er los bij kan bestellen (geen idee hoeveel ik nodig heb voor 2 planten. Ik heb 2,5L A & 2,5L B besteld. Voornamelijk voor pepers en paprika's, een aantal tomaten en dan 1 of 2 aardbeien)

Ik kan niet wachten tot ik m'n voeding binnen heb. Ik heb vandaag mijn tomatenplanten opgesplitst. De 10 meest belovende overgezet in een grotere pot (9 grond, 1 kratky) en de rest buiten in een oude plantenbak gezet die daar een beetje stond te staan. Ik verwacht niet dat ze het weer zullen overleven maar anders had ik ze toch weggegooid.

Net ook even 4 10L emmers schoongemaakt, nu nog wachten tot mijn net-cups binnenkomen. Dan kan ik de rest van mijn zaailingen ook planten.

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb uiteindelijk geen dure Chili voeding gekocht. Vond het een beetje overkill voor een eerste batch plantjes. Daarbij kwam ik een doos Pokon tegen waar een extra beetje magnesium in zat. Weet niet of het genoeg is maar we gaan het zien.

• barrymossel
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 00:10:
Ik heb A+B voeding besteld voor mijn pepers (van chillipeper.nl) en wil misschien ook 1 of 2 aardbeiplanten planten, maar deze hebben veel meer magnesium en/of kalium nodig. Hoe kan ik dit het makkelijkste en goedkoopste bijvoeden?
Ik heb volgens mij wel een potje met magnesium tabletten liggen, deze kun je zeker daar niet ook voor gebruiken ofwel? :+ Of is er een goedkopere oplossing? Ik heb degene die de A+B voeding maakt al gevraagd of ik magnesium en/of kalium er los bij kan bestellen (geen idee hoeveel ik nodig heb voor 2 planten. Ik heb 2,5L A & 2,5L B besteld. Voornamelijk voor pepers en paprika's, een aantal tomaten en dan 1 of 2 aardbeien)

Ik kan niet wachten tot ik m'n voeding binnen heb. Ik heb vandaag mijn tomatenplanten opgesplitst. De 10 meest belovende overgezet in een grotere pot (9 grond, 1 kratky) en de rest buiten in een oude plantenbak gezet die daar een beetje stond te staan. Ik verwacht niet dat ze het weer zullen overleven maar anders had ik ze toch weggegooid.

Net ook even 4 10L emmers schoongemaakt, nu nog wachten tot mijn net-cups binnenkomen. Dan kan ik de rest van mijn zaailingen ook planten.
Hier ook gisteren geld overgemaakt voor de A+B voeding. Ben benieuwd of dat nu beter gaat werken dan de Pokon die ik vorig jaar gebruikt heb. De nieuwe fles Pokon gebruik ik wel voor de bloemen van mijn vrouw.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Dag 6: B-)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb m'n voeding binnen!

Rechts de A+B van het chillipeper forum
http://www.chillipeper.nl...viewtopic.php?f=32&t=3408
links X+Y van Cellmax (grow en bloom)
https://www.cellmax.eu/nl/product/cellmax-hydro-grow/
https://www.cellmax.eu/nl/product/cellmax-hydrobloom/

Mijn planning is om alle planten dubbel te houden. De een met A+B van het chillipeper forum, de andere met X+Y van Cellmax.

Ik moet alleen even kijken waar ik het ga laten. Omdat ik 10 liter emmers ga gebruiken zit ik nu even met ruimtegebrek. Mijn vensterbank is niet groot genoeg en mijn kas is te laag haha. Misschien het één en ander reorganiseren zodat de emmers toch op de vensterbank kunnen komen te staan

Maar waarschijnlijk ga ik eerst beginnen met emmertjes van een liter en zodra de planten wat groter zijn in emmers van 10 liter. Misschien kunnen ze tegen die tijd al naar buiten verhuizen. Of ik moet even een kas ontwerpen/maken/knutselen waarin ik 5 of 10 emmers van 10 liter kwijt kan :) (mocht iemand een mooi DIY voorbeeld hiervoor weten ;) )

• barrymossel
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:13:
Ik heb m'n voeding binnen!
[afbeelding]

Rechts de A+B van het chillipeper forum
http://www.chillipeper.nl...viewtopic.php?f=32&t=3408
links X+Y van Cellmax (grow en bloom)
https://www.cellmax.eu/nl/product/cellmax-hydro-grow/
https://www.cellmax.eu/nl/product/cellmax-hydrobloom/

Mijn planning is om alle planten dubbel te houden. De een met A+B van het chillipeper forum, de andere met X+Y van Cellmax.

Ik moet alleen even kijken waar ik het ga laten. Omdat ik 10 liter emmers ga gebruiken zit ik nu even met ruimtegebrek. Mijn vensterbank is niet groot genoeg en mijn kas is te laag haha. Misschien het één en ander reorganiseren zodat de emmers toch op de vensterbank kunnen komen te staan

Maar waarschijnlijk ga ik eerst beginnen met emmertjes van een liter en zodra de planten wat groter zijn in emmers van 10 liter. Misschien kunnen ze tegen die tijd al naar buiten verhuizen. Of ik moet even een kas ontwerpen/maken/knutselen waarin ik 5 of 10 emmers van 10 liter kwijt kan :) (mocht iemand een mooi DIY voorbeeld hiervoor weten ;) )
Hoe groot zijn je planten nu dan? Over een maandje kunnen ze al naar buiten.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

barrymossel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:20:
[...]

Hoe groot zijn je planten nu dan? Over een maandje kunnen ze al naar buiten.
De pepers en paprika's tussen de 1 en 4 cm. Tomaten rond de 20 cm.
Ik doe nu hydro (Kratky) ik heb het idee dat ze nu in het begin de meeste energie kwijt zijn in de wortels te laten groeien. En omdat de voeding wat later kwam dan ik dacht hebben ze denk ik dus ook een beetje tekort aan voeding.

• Highfive95
Kleine update van de ontwikkeling en hier.

Kweekbakjes op de kast is geen succes. Omdat binnen wat weinig ruimte is had ik de kweekbakjes op de kast gezet. Nu zijn echter veel zaailingen veel te snel gegroeid. Met als gevolg dat ze dus veelal geknakt zijn. Dus nu maar gewoon voor het raam gezet.

Zaailingen die goed gegroeid zijn, zijn de pompoen, tomaten, kruiden, pepers en paprika's. Daarnaast begint buiten ook al wat zichtbaar te worden. Wortels, bietjes, koolraap en sla begint lekker te groeien.

De rode uien hebben al stengels van ruim 20 cm boven de grond. Ruccola en spinazoe groeit ook enorm hard.

Blijft toch leuk de vooruitgang te zien in de tuin.

• barrymossel
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:33:
[...]

De pepers en paprika's tussen de 1 en 4 cm. Tomaten rond de 20 cm.
Ik doe nu hydro (Kratky) ik heb het idee dat ze nu in het begin de meeste energie kwijt zijn in de wortels te laten groeien. En omdat de voeding wat later kwam dan ik dacht hebben ze denk ik dus ook een beetje tekort aan voeding.
Dan kunnen ze sowieso toch nog wel even op de vensterbank? Weet niet in wat voor potjes ze nu staan, maar dan zou ik inderdaad 1 liter nemen als tussenmaat o.i.d.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

barrymossel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:41:
[...]

Dan kunnen ze sowieso toch nog wel even op de vensterbank? Weet niet in wat voor potjes ze nu staan, maar dan zou ik inderdaad 1 liter nemen als tussenmaat o.i.d.
Ik heb op dit moment geen foto's online van hoe ze er nu bij staan, maar deze 3 potten:

En dan nog zo'n zelfde pot maar een matje kleiner en ernaast nog een paar liter potten.
Ik heb al een paar literpotten buiten in m'n kas geplaatst van de action

Deze is alleen niet zo groot (volgens mij 130 hoog) dus de potten die erin gaan kunnen niet zo groot zijn. Als ik maar 2 verdiepingen gebruik kan ik die literpotten gebruiken, maar niet echt groter.

Ik ga denk ik aan m'n huisgenoot vragen of ik op zijn kamer wat planten voor het raam kan zetten, die heeft zijn kamer op het zuiden. Dan zet ik de nieuwe planten in liter potten tot ze groot en sterk genoeg zijn om naar buiten te kunnen. Het raam in de woonkamer is niet zo groot (ongeveer 150cm breed) dus dat vensterbank staat nu al vol.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:22
Ik heb in een kleine kas ongeveer 40 broccoli plantjes staan. De plantjes groeien hard, maar de steel blijft vooralsnog dun waardoor de plantjes vallen en als het ware over de grond kruipen. Kan ik ze zo laten groeien? Of moet ik ze allemaal overeind zetten tegen een stokje aan?

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

De pepers en paprika's staan nu in liter potjes. Allemaal 2x op dit moment om de 2 verschillende voedingen met elkaar te vergelijken. Ik zal het voornamelijk in het volgende topic bijhouden op chillipeper.nl maar zal hier ook wel af en toe een plaatje posten wanneer er zichtbaar vooruitgang is :) In dat topic kun je ook meer info vinden over de voeding die ik gebruik en hoe ik ze wil gaan houden
http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?t=3445

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft er hier iemand ervaring met het kweken van pompoenen specifiek met als doel om een terrein minder begroeid te laten worden door onkruid?

Ik heb momenteel een stuk braakliggend terrein wat natuurlijk een mooi plekje is voor allerlei planten. Ik heb echter geen tijd om intensief te tuinieren momenteel en mijn schoonvader zei dat pompoenplanten weinig onderhoud vergen en zo hard uitwaaieren dat onkruid minder een kans krijgt.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Admiral Freebee schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:16:
Heeft er hier iemand ervaring met het kweken van pompoenen specifiek met als doel om een terrein minder begroeid te laten worden door onkruid?

Ik heb momenteel een stuk braakliggend terrein wat natuurlijk een mooi plekje is voor allerlei planten. Ik heb echter geen tijd om intensief te tuinieren momenteel en mijn schoonvader zei dat pompoenplanten weinig onderhoud vergen en zo hard uitwaaieren dat onkruid minder een kans krijgt.
Vorig jaar gedaan. Binnen no-time groeien daar meterslange ranken aan. Het blad is ook zo groot dat er weinig licht onder het blad blijft. Na een meter ging de pompoen die ik had weer wortel schieten en groeide hij van daaruit weer door.

Wat je eventueel ook kan doen is een kilozak wilde bloemen zaden kopen en dit strooien(al wordt dat denk ik voor volgend jaar). Ziet er nog mooi uit ook en is goed voor de bijen. Spul zaait zich uit dus mocht je het jaar er op nog geen tijd hebben dan is het weer mooi.

http://tuinzaden.eu/nl/56...den-bloemenweide-mengsels

1 tot 1.5 gram per m2 heb je dacht ik nodig.

[Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 19-04-2017 12:03]

Appeltaart is lekker!

• FreshMaker
  • Niet online
@Admiral Freebee
Ik heb bij de action en Boerenbond goedkope zadencollecties meegenomen
Van zonnebloem tot Afrikaantjes en violen
Deze wild uitgestrooid in de voortuin plantenbak.
Hier staan ondertussen ook al de eerste scheuten van vorig jaar terug, elk jaar weer een verrassing wat er opkomt :)

( zet geen paardeboemen .... die komen vanzelf wel :+ )

@Daslook is hier niet opgekomen, nog zo mijn best gedaan.
Zaadjes op de kiemgrond, na een paar weken in de koelkast voor een week of 2, daarna naar buiten.
Maar helaas .... géén één te bekennen

[Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 19-04-2017 12:07]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hmm, bloemetjes lijkt mij ook wel leuk maar wellicht gaat dat inderdaad te laat zijn. Het is een stuk bouwgrond en we zijn wel van plan om begin volgend jaar te beginnen bouwen. Desondanks kan het nog wel nuttig zijn voor de achtertuin. De vraag is enkel: wat als je er later een gazon op wil houden? Blijven de bloemetjes dan doorschieten?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De meeste bloemen overleven regelmatig maaien echt niet. De uitzonderingen zijn madeliefjes en paardebloemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• FreshMaker
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:03:
Hmm, bloemetjes lijkt mij ook wel leuk maar wellicht gaat dat inderdaad te laat zijn. Het is een stuk bouwgrond en we zijn wel van plan om begin volgend jaar te beginnen bouwen. Desondanks kan het nog wel nuttig zijn voor de achtertuin. De vraag is enkel: wat als je er later een gazon op wil houden? Blijven de bloemetjes dan doorschieten?
Bloemen zijn vaak eenjarig, soms overleven er een paar een jaartje of 2 extra
Maar daarom zei ik al, paardenbloem komt vanzelf wel

• LED-Maniak

LED-Maniak

FreshMaker schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:43:
[...]

Bloemen zijn vaak eenjarig, soms overleven er een paar een jaartje of 2 extra
Maar daarom zei ik al, paardenbloem komt vanzelf wel
Die dingen zaaien zichzelf natuurlijk ook wel uit. :)

Appeltaart is lekker!

• FreshMaker
  • Niet online
Inderdaad, dat wel, maar de meeste van mijn werpzakjes zie ik na dat eerste jaar niet terugkomen

Maar goed, zo'n kokertje kost bij Action 1€
Met 5stuks kom ik de zomer meestal wel door

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Progresspics! 8)

de pepers van het chiliforum beginnen te ontkiemen:

ordinaire spaanse van de AH. Wel een soort pluizige schimmel rond de mestkorrels. Is dat normaal? Whatever.

pompoenen op noord: heeft gewerkt. Ze groeien nog steeds vrij snel, heb ze nogmaals verpot, maar hier groeien ze niet voor half mei uit op dit tempo (potjes zijn 18cm in doorsnede). :Y)

Moet wel zeggen dat zowel de rozemarijn als de lavendel echt zo traag als dikke stront gaat. De rozemarijn geeft na 2,5 maand een paar sprietjes (foto 2, linksboven) en de lavendel laat zich nog helemaal niet zien. Die heb ik maar opnieuw ingezaaid.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb hier vanmiddag een uitgebreide update van mijn voortgang geplaatst: http://www.chillipeper.nl...56&t=3445&start=10#p64624

Sneek preview ;)

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Zetten jullie die chili's in de volle zon / op het zuiden? Of toch maar wat meer beschut?

Volgens de meeste internetbronnen willen alle kruiden die ik heb staan non stop in de zon staan maar ik merk in de praktijk dat toch niet elk plantje dat goed aankan. Vooral die met veel blad verleppen snel.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tektoon schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 01:31:
Zetten jullie die chili's in de volle zon / op het zuiden? Of toch maar wat meer beschut?

Volgens de meeste internetbronnen willen alle kruiden die ik heb staan non stop in de zon staan maar ik merk in de praktijk dat toch niet elk plantje dat goed aankan. Vooral die met veel blad verleppen snel.
Hier staan ze op de vensterbank aan de voorkant van het huis. Als mijn richtingsgevoel een beetje klopt is dat ZW, meer richting Z dan W. En er staan een paar aan de achterkant van het huis.

Oscar Wilde

• barrymossel
Tektoon schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 01:31:

Binnen staan ze in de vensterbank, niet op het zuiden, maar op sommige momenten wel vol de zon erop. Buiten komen ze vol in de zon te staan, zover dat kan op ons terras, maar tot drie uur volle zon erop...

Konden ze vorig jaar goed hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Mijn tomaatjes gaan ... of ze goed gaan, of traag dat weet ik niet ( niet gehinderd door praktijkkennis )

Ik heb 'grote'

Maar ook kleintjes

Ik ben nog steeds benieuwd naar de uitkomst als ze eenmaal buiten staan.
Heb er nog steeds vertrouwen in, dat zodra ze het zonnetje zien, ze tot hun recht komen.

( de moestuintjes cherrytomaat en de heinz tomaatjes van vorig jaar deden het ook prima )

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Zou ze snel overplanten naar wat grotere potjes! Nu zitten de wortels nog niet zo door elkaar en kan je ze eenvoudig verspenen. Hoe langer je wacht, hoe lastiger dat wordt. En met dit weer nog wel even wachten met naar buiten gaan. Zeker pas half mei mogelijk :)

• FreshMaker
  • Niet online
De potjes staan al klaar, alleen werkt de werkgever niet mee :)

Morgen kan de boel omgeplant worden, inderdaad

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jouw tomaten zijn erg klein. Die van mij (en ik heb laat gezaaid) zijn al veel groter. cm of 15/20 hoog en al veel bladeren :)

Mensen hier ervaring met eigen compost maken?
Ik wil een houtsnipperaar kopen (voor de vele takken die ik snoei) en 2 compostbakken.
Daar kan dan groenafval in, houtsnippers, bladeren etc. En dan kan je mooi eigen compost maken.
Heb al 1 en ander gelezen en wil 2 compostbakken aanschaffen.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 16GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, TP-LINK Archer AX6000 router

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

15-20cm maar? :P Hier zijn er 3 tomatenplanten zo lang dat ze overeind gehouden moeten worden. De langste is de 80cm al voorbij. Zal zodra mijn telefoon weer up and running is (geheugenkaart stuk :/ ) even pics maken van de huidige staat van mijn kratky opstelling, d'r groeit al het een en ander aan de planten :)

Oscar Wilde

• FreshMaker
  • Niet online
Guillome schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:17:
Jouw tomaten zijn erg klein. Die van mij (en ik heb laat gezaaid) zijn al veel groter. cm of 15/20 hoog en al veel bladeren :)
Tja, zou aan de (kokos)potgrond, zo'n oplosblok kunnen liggen natuurlijk, weinig voeding.

Ik ga ze morgen omzetten naar eigen potjes, in normale potgrond met voeding

dit zijn 'mijn' soorten, er zitten sowieso kleine, en "late" soorten bij

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Raven schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:46:
15-20cm maar? :P Hier zijn er 3 tomatenplanten zo lang dat ze overeind gehouden moeten worden. De langste is de 80cm al voorbij. Zal zodra mijn telefoon weer up and running is (geheugenkaart stuk :/ ) even pics maken van de huidige staat van mijn kratky opstelling, d'r groeit al het een en ander aan de planten :)
Ik ben benieuwd hoe je planten erbij staan. Hoe hou je ze overeind? Die kleikorrels zijn niet ideaal om een stokje in te steken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:42:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je planten erbij staan. Hoe hou je ze overeind? Die kleikorrels zijn niet ideaal om een stokje in te steken.
Plus dat de stokjes die ik hier heb te kort zijn. Maar voor de wat kortere planten die door het gewicht van de paprika scheef gaan staan (met het risico op omvallen) willen die stokjes wel, de tomatenplanten worden echter omhooggehouden m.b.v. een dun touwtje en punaises die boven het raam zijn geplaatst.

Oscar Wilde

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik zag pas iemand zo'n chromen keukenrolhouder gebruiken om de plant te ondersteunen, misschien dat ik dat ook eens ga proberen.

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:48

Ik wil een houtsnipperaar kopen (voor de vele takken die ik snoei) en 2 compostbakken.
Daar kan dan groenafval in, houtsnippers, bladeren etc. En dan kan je mooi eigen compost maken.
Wij hebben ook 2 compostbakken, ook pas net dus is nog uitproberen. Volgens veel informatie zou je eigenlijk 3 bakken moeten hebben maar dat vonden we wat overdreven. Met een inhoud van ongeveer 1200 liter per stuk kan er natuurlijk nogal wat in

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zo, eens even een update van mijn kratky-opstelling. Te zien: Paprika's, puntpaprika's, Hungarian hot wax pepers en een tomaatje. De Chinese 5 color pepers, de mini-paprika's en de andere tomatenplanten hebben nog niets laten groeien, op bloempjes na dan. Dus daar komt als het goed is ook wel wat aan.

Deze begon door het gewicht scheef te hangen en is met beker en al van de vensterbank gevallen :| , gelukkig heeft ie het overleefd en is het gewicht nu wat beter verdeeld, althans, die is nog niet weer omgevallen :P

Oscar Wilde

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Groeien goed, die van mij zijn nog lang niet zo ver. Maar ik ben dan ook veel later begonnen :9
Ik had eigenlijk verwacht dat je naar een grotere beker/pot/emmer zou gaan, want zijn deze niet te klein? Ik vermoed dat de beker meer dan 50% vol met wortels zal zitten nu?
En hoe geef jij voedingswater? Elke keer vol tot de plant het zelf leegdrinkt? Of telkens maar 1/2 of 1/3 vol of iets? Want bij helemaal vol zal hij denk ik ook te weinig zuurstof kunnen opnemen?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:34:
Groeien goed, die van mij zijn nog lang niet zo ver. Maar ik ben dan ook veel later begonnen :9
Ik had eigenlijk verwacht dat je naar een grotere beker/pot/emmer zou gaan, want zijn deze niet te klein? Ik vermoed dat de beker meer dan 50% vol met wortels zal zitten nu?
En hoe geef jij voedingswater? Elke keer vol tot de plant het zelf leegdrinkt? Of telkens maar 1/2 of 1/3 vol of iets? Want bij helemaal vol zal hij denk ik ook te weinig zuurstof kunnen opnemen?
De vrouw des huizes (moeder....) wil geen grotere bakken op de vensterbank, plus er is niet veel plek voor daar :P Al kan ik binnenkort misschien wel wat naar de kas verplaatsen en daar dan in grotere bakken plaatsen. Aan zonlicht zijn ze wel gewend, alleen is het 's nachts in de kas wat koeler dan op de vensterbank.

Er zitten inderdaad nogal wat wortels in de bekers en ze zuipen ook nog eens hard. Ik vul ze meestal tot net onder de netpot.

Oscar Wilde

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Raven schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:40:
[...]

De vrouw des huizes (moeder....) wil geen grotere bakken op de vensterbank, plus er is niet veel plek voor daar :P Al kan ik binnenkort misschien wel wat naar de kas verplaatsen en daar dan in grotere bakken plaatsen. Aan zonlicht zijn ze wel gewend, alleen is het 's nachts in de kas wat koeler dan op de vensterbank.

Er zitten inderdaad nogal wat wortels in de bekers en ze zuipen ook nog eens hard. Ik vul ze meestal tot net onder de netpot.
Ah ja oké, als het niet kan dan kan het niet :P ik denk wel dat je dan misschien nog grotere planten zou hebben gekregen. En misschien is het slimmer om max de helft water te geven ivm zuurstof, al weet ik dat niet zeker (zelf voor mij de eerste keer dat ik dit nu doe ;) )

Toen ik mijn peper- en paprikaplanten vorig jaar van achter het raam naar buiten had verhuisd kregen ze hier wel een flinke klap van. Dus dat is misschien wel iets om rekening mee te houden. Ik weet niet wat het raam precies tegenhield qua straling van de zon, wellicht een hoop UV licht. Ik weet niet in hoeverre glas in een kas te vergelijken is met vensterglas.

Hoe hoog is je tomatenplant? Die ene tomatenplant van mij die nu sinds 2 weken (13-04-2017) voeding krijgt is 48cm hoog (gemeten vanaf de kleikorrels)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De langste tomatenplant is ruim 80cm, de anderen heb ik niet gemeten. Later maar eens doen.

Hier houden de ramen niets tegen, 't is standaard dubbelglas, geen UV-werende toestanden of zo.

Oscar Wilde

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Vroeger een compost bak ten grootte van een kliko gehad, kwam prima compost uit. Toen gebruikt om mijn zand grond een beetje beter te maken.
Ging van alles in, was verbaasd hoe snel je van een zooi versnipperde takken compost kreeg.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb gemerkt dat het wel heel erg afhankelijk van de soort tomaten is hoe snel de plant groeit. Ik heb in maart tegelijkertijd twee soorten tomaten gezaaid. De vleestomaten groeien vele malen sneller. Deze zijn nu meer dan twintig centimeter vol met bladeren, terwijl de cherrytomaten allemaal minder dan 10 centimeter zijn, onder dezelfde omstandigheden, ook de planten die meer licht hebben gehad groeien niet veel sneller.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Ik heb thuis soorten staan die niet hoger dan 10cm en 20cm worden. Zit dus zeer groot verschil tussen :)

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Raven schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 10:00:
[...]
Hier houden de ramen niets tegen, 't is standaard dubbelglas, geen UV-werende toestanden of zo.
Standaard glas is al UV-werend.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

PH meter is binnen! Nu nog even uitzoeken hoe ik het moet kalibreren.. Ik vermoed niet met kraanwater. Gedemineraliseerd water? Gedestilleerd water? Iets anders?

En hopelijk komt mijn EC meter ook snel binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Freee!! schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:37:
[...]

Standaard glas is al UV-werend.
Gevaarlijke uitspraak:

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Heb hier in maart wat paprika's in een kweekbakje gezet. Maand later het deksel eraf en in een grotere bak gezet. Vrrvolgens groeiden ze daar ook uit en verpot per 3 stuks in potjes van 10cm.
Daarvan is de ene uitgegroeid naar 60cm hoog en heb ik verpot in een 17cm pot, de andere is 40cm groot en maakt al knopjes.
Bedoeling is om de boel over 2 weken in een moestuinbak te planten.

Verder sperziebonen in het kweekbakje gezet. Kiemtijd 7-10 dagen, ik had na 7 dagen het deksel er al af en nog 7 dagen later zijn ze verpot per 2 stuks. Die gaan over 2 weken ook in de moestuinbak.

Moestuinbak staan nu 3 aardbeiplanten in met tentje erover. Eerste aardbeien verwacht ik over een week of 2, zijn nu nog groen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barrymossel
Hmmm, mijn Black Pearl peper begint te overlijden. Geen idee wat er gebeurd is, maar alles hangt slap. Heb nog even tijdelijk wat licht bij gegeven, maar lijkt allemaal niet te mogen baten. Nu maar verpot naar een grotere pot en net als de rest buiten gezet (1 hoog en ik blijf op de nachttemperatuur letten). Zonde, maar de rest lijkt het wel te overleven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb weer last van algen in een van mijn whey potten :(
http://www.chillipeper.nl...=56&t=3445&p=64693#p64693 (meer info en foto's)
De andere twee hebben hier 0,0 last van...

Ik heb nu 10ml extra waterstofperoxide toegevoegd (in totaal nu 14ml op 7 liter voedingswater) eens kijken wat er nu zal gebeuren met de algengroei of dat ik weer de voeding moet vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steamwitz
Hier een klein drama met de binnenmoestuin.

Ik ontdekte vanochtend (groene?) bladluis op mijn (enige!) Black Pearl. Omdat het plantje nog klein is meteen met een strookje etiket - Ja, zo'n etiket die je normaal op multomappen plakt - alle bladluizen verwijderd. Helaas moest ik toen naar mijn werk en kon ik het karwei niet helemaal afmaken.

Net ben ik verder gegaan en heb ik nog flink wat luizen kunnen verwijderen onder de bladeren. Ook heb ik direct mijn balkontomaat geïnspecteerd. Omdat ik er daar ook maar één van heb, en de eerste tomaatjes aan het ontwikkelen zijn, ben ik daar ook heel zuinig op. Deze zag er gelukkig schoon uit.
Daarna de rest bekeken. Dat ging goed tot de pluksla... Die zat behoorlijk onder, en heb ik met bak en al naar buiten gegooid. Gelukkig hecht ik daar geen waarde aan, en start ik binnenkort wel een nieuwe kweek.

Vanavond maar eens uitzoeken hoe ik van deze plaag af ga komen. In ieder geval al mijn planten scherp in de gaten houden, alle bladluis die ik tegen kom direct verwijderen en extra stofzuigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Kan je ook bladluizen krijgen als je alles binnen hebt staan in je vensterbank? :?

Bij mij loopt alles redelijk gesmeerd. Ik heb van alles minimaal twee dus m'n planten zijn meer redundant dan m'n schijven.. _O- Ik loop alleen tegen het probleem aan dat sommige planten te hard gaan of uit hun pot groeien. Over twee weken kan ik eindelijk m'n pompoenen ditchen in iemand z'n tuin en ben ik daar vanaf maar nu zit ik weer met snelle zonnebloemen. Groter dan een pot van 15 cm wil ik ze niet geven en bij voorkeur steek ik ze daar alledrie samen in. Stoppen die gewoon met groeien als je ze geen grotere pot geeft? Of krijg ik dan geen blomkes?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 07:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ja, bladluizen kunnen ook voorkomen als je planten binnen staan. Bespuiten met water met een klein beetje afwasmiddel werkt prima. Tweemaal daags totdat de bladluizen verdwenen zijn!

Rail Away!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steamwitz
De luizenplaag lijkt onder controle. Gisterochtend vond ik nog twee luizen, en daarna niets meer gezien. De truc met strookjes etiket heeft gewerkt, maar ik ga de tip van het afwasmiddel zeker onthouden voor het geval ze nog een terug komen.

Nu hopen dat de peper kan herstellen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:48
Vandaag hebben we hier de courgette, bonen, pompoen, rode biet en de zonnebloem buiten gezet. De tomaten staan al weken in de kas dus dat was even spannend met de vorst. Ze lijken het allemaal toch goed te doen.

Komkommer is nog wat klein dus staat nog in pot in de kas. Nu nog verschillende sla soorten zaaien de komende dagen.

Eerste jaar met grotere moestuin en kas dus ben benieuwd 😀

Paprika is ons niet gelukt zelf te zaaien, vorig jaar ook al niet. Dus maar een mini paprika gekocht. Peper komt wel uit en is ongeveer 5cm groot.

[Voor 15% gewijzigd door Tonkey op 06-05-2017 16:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Best verslavend, dat kweken. Ik merk dat ik er stiekem steeds nog een laatste potje bij zet. :P

Ik ben nog op zoek naar een soort kruidentuin bijbel/encyclopedie. Heeft er hier iemand goede ervaringen met het een of ander? Er zijn veel verschillende zo te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tonkey schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:06:
Paprika is ons niet gelukt zelf te zaaien, vorig jaar ook al niet. Dus maar een mini paprika gekocht. Peper komt wel uit en is ongeveer 5cm groot.
Waar had je de zaden weg dan, uit paprika's van de supermarkt? Die zijn hier allemaal uitgekomen, zowel de gewone, mini als puntpaprikazaden :) De 1e paprika is inmiddels bijna helemaal rood :D

Oscar Wilde

Pagina: 1 2 3 ... 49 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee