Dat zal lastiger worden, wat @
bvk ook al zegt. Er bestaat ook meerjarige basilicum maar meestal zijn ze dat niet. Het is me met een AH plantje ooit in de vensterbank gelukt om er 2,5 jaar uit te persen. Dan is natuurlijk de vraag of het zinvol is. Die potjes van de AH zijn juist zo volgestampt met stekjes zodat je veel blad hebt met als doel zo snel mogelijk kaalplukken en daarna weggooien.
Ik weet het exacte filmpje niet meer waar het uitgelegd werd maar er staan er zat van op YT.
Ik lees veel discussies online over of basilicum meerjarig is of niet, die soorten zijn er sowieso (dan heeft het mijns inziens ook meer zin om veel moeite te doen om ze levend te houden) maar het is me dus ooit ook wel gelukt met AH basilicum.
Sowieso voor basilicum wat tips:
Niet van bovenaf wateren, liefs van onderen (in zo'n bakje bijvoorbeeld), ze willen, zeker in de zomer, regelmatig water, maar niet te veel tegelijk.
De jonge blaadjes zijn vaak het lekkerst, kruidiger, minder houterig, maar om een flinke bos te krijgen kan je dacht ik wel beter de oudere blaadjes eerst plukken. Prunen/knijpen geeft ook een vollere bos.
Basilicum wil niet alleen licht maar wil ook geen kou, je zou dus ook voor warmtematjes kunnen kiezen.
Het is sowieso trial en error.
Enfin, ik zoom nu heel erg op basilicum in maar wat ik lastig vind aan zo'n gezamenlijke bak is dat elk plantje weer net andere voorkeuren heeft qua vocht, temperatuur en licht.
EDIT: Volgens mij was het dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=nK7uPpYBkpA
Adjust non olet, plerumque...