Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:16
Lord Anubis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:05:
[...]

Klopt, dat is bekend en betekent ook dat mijn spoelen idee van de grond alleen het verplaatsen is van het PFAS probleem; weliswaar betekend dat wel dat mijn paprika's safe zijn; n.l. via het riool naar de water reiniging centrale. Iedere fase is alleen een opslag fase.
En als je gaat spoelen raak je ook een boel nutriënten kwijt, ik zou kijken of er tuinaarde zonder compost te koop is. Ik zou namelijk verwachten dat de meeste rommel (waaronder PFAS) via die route in de tuinaarde terecht komt.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:17:
[...]

En als je gaat spoelen raak je ook een boel nutriënten kwijt, ik zou kijken of er tuinaarde zonder compost te koop is. Ik zou namelijk verwachten dat de meeste rommel (waaronder PFAS) via die route in de tuinaarde terecht komt.
het zit in de lucht, het zit in de spullen die je gebruikt, etc. het komt echt niet als voornaamste bron uit tuinaarde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:50:
[...]

Je bent doelpalen aan het verzetten, de persoon waar ik op reageerde zei dat brandnetels PFAS konden afbreken en dat dat elders in de natuur ook gebeurde.
Dat is pertinent onjuist, PFAS bestaat deels uit zeer sterke koolstof- en fluorverbindingen, atomair met elkaar verbonden. Die verbindingen zijn zo sterk dat PFAS (en afgeleiden) ook wel 'forever chemicals" worden genoemd, door de mens gemaakt, onherkenbaar voor de natuur en daarom door de natuur niet afbreekbaar.
Ik ben die persoon waar je op reageerde. Als wietplanten of brandnetels de pfas opnemen is de grond sch(o)on(er). Hert is inderdaad geen googeltruuk.

Je kunt het echt hetzelfde zeggen over CO2, bomen nemen CO2 op en dat is goed maar als ze dood gaan of je ze verbrand komt die opgenomen CO2 ook weer vrij.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 23:24
HandyLumberjack schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:17:[...]En als je gaat spoelen raak je ook een boel nutriënten kwijt, ik zou kijken of er tuinaarde zonder compost te koop is. Ik zou namelijk verwachten dat de meeste rommel (waaronder PFAS) via die route in de tuinaarde terecht komt.
Of gewoon zelf een compostbak bouwen, kun je al het snoei afval, afgemaaid gras, groente- en fruit afval, koffiedik, theezakjes, bladafval, en zo in kwijt en dan heb je de beste compost die er is. linkje naar willekeurige bouwbeschrijving

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:59
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:42:
[...]

Of gewoon zelf een compostbak bouwen, kun je al het snoei afval, afgemaaid gras, groente- en fruit afval, koffiedik, theezakjes, bladafval, en zo in kwijt en dan heb je de beste compost die er is. linkje naar willekeurige bouwbeschrijving
Maarrrrr, in de planten resten e.t.c zit dus ook al pfas. En dus in de compost. En, een natte vinger gevoel zegt me dat het zelfs geconcentreerder is vanwege dat het verteerd wordt behalve de pfas. Ik geloof al dat het eerder aangehaald is maar ik kweek dus ook wormen die pfas patiënt-jes kunnen zijn.

Uiteindelijk is je lichaam het eindstation.

• Yaksa
Lord Anubis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:54:
[...]Maarrrrr, in de planten resten e.t.c zit dus ook al pfas. En dus in de compost. En, een natte vinger gevoel zegt me dat het zelfs geconcentreerder is vanwege dat het verteerd wordt behalve de pfas. Ik geloof al dat het eerder aangehaald is maar ik kweek dus ook wormen die nu pfas patiënt-jes kunnen zijn.
Tsja, dan rest jou eigenlijk niks anders dan te gaan emigreren naar een PFAS vrij plekje op de wereld.
Tuvalu is een mogelijkheid, maar daar heb je weer een ander probleem wanneer je niet kunt zwemmen 8)
Maar zonder dollen, dat er ergens meetbaar PFAS aanwezig is wil nog niet meteen zeggen dat het ook heel gevaarlijk is. Je moet niet vergeten dat de meetmethodes inmiddels zo geavanceerd zijn dat men in vloeistoffen enkele picogrammen per liter kan meten. De grenswaarde in bloed is ongeveer 6 nanogram per liter. Dus het consumeren van een klein beetje PFAS hoeft niet onmiddellijk tot paniek te leiden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
  • Nu online
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:09:
[...]

Tsja, dan rest jou eigenlijk niks anders dan te gaan emigreren naar een PFAS vrij plekje op de wereld.
Tuvalu is een mogelijkheid, maar daar heb je weer een ander probleem wanneer je niet kunt zwemmen 8)
Maar zonder dollen, dat er ergens meetbaar PFAS aanwezig is wil nog niet meteen zeggen dat het ook heel gevaarlijk is. Je moet niet vergeten dat de meetmethodes inmiddels zo geavanceerd zijn dat men in vloeistoffen enkele picogrammen per liter kan meten. De grenswaarde in bloed is ongeveer 6 nanogram per liter. Dus het consumeren van een klein beetje PFAS hoeft niet onmiddellijk tot paniek te leiden.
Maar PFAS hoopt zich op in je lijf. Dus elke keer een beetje erbij komen we vanzelf over de norm. Maar dan wordt de norm weer verschoven, zijn we weer een poosje veilig...

Maar zullen we terug naar kruiden en moestuinen?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:29
nevermind, iets teveel off-topic denk ik

[ Voor 86% gewijzigd door remmuz op 01-05-2026 08:15 ]

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 23:16
Benmen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:04:
Ik dacht ik maak een kleine tutorial ( met hulp van ..... ook hier iets minder druiven aan de tros : grotere en zoetere bessen op het eind.
Weer een aanvulling: bij tros dragende uitlopers de uitloper na het vijfde blad afknippen/knijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwvWzvwBuGHipLhybTJ34N7WzGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJE0oW0uAKqApKecPPNYSdSc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Benmen op 08-05-2026 17:38 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:10
Een vraagje. Bij onze vlier komen allemaal van dit soort zwarte dingen op de stelen. Moeten die weg en wat is het? Als ze weg moeten hoe kan ik die biologisch bestrijden. Ik zie wel een paar lieveheersbeestjes in de vlier zitten. Maar niet super veel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7crGj1enALxhGw6pnPnV64N30ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq5oiu3DAck8KVmjjHVlP1I0.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:23
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:35:
Een vraagje. Bij onze vlier komen allemaal van dit soort zwarte dingen op de stelen. Moeten die weg en wat is het? Als ze weg moeten hoe kan ik die biologisch bestrijden. Ik zie wel een paar lieveheersbeestjes in de vlier zitten. Maar niet super veel. [Afbeelding]

Alvast bedankt.
Daar mogen nog wel een paar lieveheersbeestjes bij :D het lijkt op luizen. Je ziet ook een mier lopen, dat is vaak al wel een teken.

[ Voor 4% gewijzigd door TheInsider op 08-05-2026 13:44 ]

• No Hands
  • Nu online
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:35:
Een vraagje. Bij onze vlier komen allemaal van dit soort zwarte dingen op de stelen. Moeten die weg en wat is het? Als ze weg moeten hoe kan ik die biologisch bestrijden. Ik zie wel een paar lieveheersbeestjes in de vlier zitten. Maar niet super veel. [Afbeelding]

Alvast bedankt.
Mooi he de natuur. Niks aan doen, het is een vlier, die overleven bijna alles en groeien vreselijk hard. Er komt vanzelf wel een groep mieren, lieveheersbeestjes of iets anders voorbij.

• TheInsider
No Hands schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Mooi he de natuur. Niks aan doen, het is een vlier, die overleven bijna alles en groeien vreselijk hard. Er komt vanzelf wel een groep mieren, lieveheersbeestjes of iets anders voorbij.
Maar de mieren houden de luizen in stand, die beschermen de luizen, dus die wil je eigenlijk ook niet.

• No Hands
  • Nu online
TheInsider schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Maar de mieren houden de luizen in stand, die beschermen de luizen, dus die wil je eigenlijk ook niet.
die luizen moeten het wel heel bont maken wil die vlier er last van hebben.

• Impossibl3
TheInsider schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Het stikt in mijn tuin van de mieren. Dat was al zo toen we het kochten. Terras omgegooid, oude lampen vervangen (daar zat een gigantisch nest in) maar ik kom er maar niet van af.

De beestjes laat ik lekker hun ding doen op de vlier. Nog tips om mieren tegen te gaan?

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 16:17
No Hands schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:45:
[...]

die luizen moeten het wel heel bont maken wil die vlier er last van hebben.
En anders, kill it with fire.

En ja, een voorzichtige gasbrander erlangs, lost het heel snel op ;)

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 08-05-2026 16:15 ]

Adjust non olet, plerumque...

• No Hands
  • Nu online
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Het stikt in mijn tuin van de mieren. Dat was al zo toen we het kochten. Terras omgegooid, oude lampen vervangen (daar zat een gigantisch nest in) maar ik kom er maar niet van af.

De beestjes laat ik lekker hun ding doen op de vlier. Nog tips om mieren tegen te gaan?
Kippen kopen

• Impossibl3
Haha mijn vrouw ziet mij al aankomen in onze postzegel tuin 🤣. Zijn er geen andere insecten bijvoorbeeld die mieren lekker vinden?

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Haha mijn vrouw ziet mij al aankomen in onze postzegel tuin 🤣. Zijn er geen andere insecten bijvoorbeeld die mieren lekker vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyYyyTkQmcLFFeKkWMcB-est6Eg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fcQPJLeNFOnCilklaW91yRuU.jpg?f=user_large

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 19:53
[...]

Jammer met luizen maar verder zijn mieren nuttig in de tuin, ze ruimen ook andere insecten op, zijn goed voor de bodem etc.

Helaas niet te lokken naar een kleine tuin, maar groene spechten lusten wel pap van mieren!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:33

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dcl! schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Jammer met luizen maar verder zijn mieren nuttig in de tuin, ze ruimen ook andere insecten op,
Toevallig heb ik van de week nog een tijdje zitten kijken naar een stel mieren die korte metten maakten met een dode wesp. Het hele beest werd binnen de kortste keren gesloopt en afgevoerd, hun logistieke planning is fenomenaal.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15
[...]

Mieren in de tuin verjagen is onbegonnen werk in mijn ervaring. Het is al heel wat als je ze grotendeels weet te weren van de plekken waar je ze echt niet wilt hebben zoals in huis en op je terras. In huis kun je mieren lokdoosjes gebruiken. Buiten kun je met een mieren poeder werken op plaatsen waar je ze niet wilt hebben. En probeer zoveel mogelijk potentiële voeding voor de mieren weg te houden (bijvoorbeeld zoetigheid laten liggen of van de tuin tafel op het terras vegen).

Niet al deze producten zijn even ecologisch (kunnen bv ook bijen treffen). Even opletten dus wat je gebruikt. Volgens mij is dit een redelijk goede informatiebron, hoewel er een commerciële component in zit lijkt deze redelijk objectief en compleet.

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Nu online
En, voor zover ik weet, houden mieren ook niet van koper.

Back in the day toen we nog betaalden met de florijn, legden wij een rij stuivers op de drempel van de tuindeur en over de gehele breedte aan de buitenkant van het raamkozijn bij de keuken.

Dat scheelde ±90% aan mieren overlast in huis.

Might be a bit /offtopic. ;)

• WhiskyPhreak
  • Laatst online: 10-06 14:52
Kaneel lopen ze ook met een grote boog omheen

• Yaksa
Batilan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:32:
[...]Mieren in de tuin verjagen is onbegonnen werk in mijn ervaring. Het is al heel wat als je ze grotendeels weet te weren van de plekken waar je ze echt niet wilt hebben zoals in huis en op je terras. In huis kun je mieren lokdoosjes gebruiken. Buiten kun je met een mieren poeder werken op plaatsen waar je ze niet wilt hebben. En probeer zoveel mogelijk potentiële voeding voor de mieren weg te houden (bijvoorbeeld zoetigheid laten liggen of van de tuin tafel op het terras vegen).

Niet al deze producten zijn even ecologisch (kunnen bv ook bijen treffen). Even opletten dus wat je gebruikt. Volgens mij is dit een redelijk goede informatiebron, hoewel er een commerciële component in zit lijkt deze redelijk objectief en compleet.
Ga aub niet met lokdoosjes of poeder aan de gang. Die zooi spoelt uit, komt in het riool en de rioolzuiveringsinstallaties krijgen het er niet meer uit. Dit soort middelen (vergif, net zoals vlooienbanden) zou verboden moeten worden. We zijn gewoon ons drinkwater aan het vergiftigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 09-05-2026 20:43 ]

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 19:11
@Yaksa

Interessant, heb je een bron voor deze info?

PS Rioolwaterzuiveringen maken geen drinkwater, maar oppervlaktewater.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Batilan
Yaksa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Ga aub niet met lokdoosjes of poeder aan de gang. Die zooi spoelt uit, komt in het riool en de rioolzuiveringsinstallaties krijgen het er niet meer uit. Dit soort middelen (vergif, net zoals vlooienbanden) zou verboden moeten worden. We zijn gewoon ons drinkwater aan het vergiftigen.
Het artikel waarnaar ik linkte geeft volgens mij een vrij compleet en eerlijk overzicht van de effecten van de verschillende middelen. Ik laat het aan ieders eigen oordeel wat hij/zij wel niet wil wil gebruiken, zo lang het maar legaal is. Auto rijden in een ICE is ook nog steeds legaal...

• Yaksa
Barleone schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:49:
@Yaksa
Interessant, heb je een bron voor deze info?
Nou, hier (mierengif) bijvoorbeeld, en hier (vlooienbanden).

• Yaksa
Batilan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:18:
[...]Het artikel waarnaar ik linkte geeft volgens mij een vrij compleet en eerlijk overzicht van de effecten van de verschillende middelen. Ik laat het aan ieders eigen oordeel wat hij/zij wel niet wil wil gebruiken, zo lang het maar legaal is. Auto rijden in een ICE is ook nog steeds legaal...
Dat iets legaal is wil nog niet zeggen dat het dan niet slecht voor het milieu is.
Je kan ook eerst naar simpele middelen kijken die het milieu niet aantasten. Voor mieren gebruikte ik altijd kokend water. In de nesten gieten werkt prima.

• Batilan
Yaksa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Dat iets legaal is wil nog niet zeggen dat het dan niet slecht voor het milieu is.
Je kan ook eerst naar simpele middelen kijken die het milieu niet aantasten. Voor mieren gebruikte ik altijd kokend water. In de nesten gieten werkt prima.
Wat ik bedoel is dat ik dat aan de verantwoordelijkheid van de lezer over laat. Ik gebruik zelf ook bij voorkeur geen gif, was op mijn 13e al aan het biologisch tuinieren (dat is al weer ruim 45 jaar geleden :)). Ik ben opgegroeid op een conventionele boerderij waar toen nog veel gif gespoten werd. In al die jaren ook geleerd dat je het meest bereikt met informeren van mensen, niet door ze te vertellen wat ze wel en niet moeten doen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:52
Wij hadden laatst ook wat mieren in huis, toen heb ik een middeltje op basis van munt gekocht. Het lijkt goed gewerkt te hebben, geen mier meer gezien binnen. En ruikt ook nog eens lekker ;)

Buiten laat ik ze met rust.

Edit:

Update over het wespennest, het nest is niet gelukt. Hij van de het hout gevallen (of misschien vogels?). Voordeel wel is dat de hut nu weer beschikbaar is :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qes_UYz-SIvaPM2tNf8NgjiO64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAXPlisX9c9ZieimrPThn6cp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door kepler op 11-05-2026 10:08 ]

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:47

Oxigeon

En zo is dat!

Hier voor moederdag de vrouw een Letpot (hydrocultuur) kado gedaan. Ze wil eigenlijk een kastje in de tuin maar daar is helaas geen plek voor. Dus maar de kleine variante gekocht voor binnenshuis.

Ivm moederdag kreeg je nog een zadenpakket erbij. Gisteren naar de plaatselijke Intratuin geweest en wat zaden bijgekocht. Toch eens kijken of we de Letpot vanavond geinstaleerd krijgen en de eerste zaadje geplant krijgen.

We willen beginnen met het volgende:
- Snack komkommers
- Bosaardbeien
- Mini tomaten
- Puntpaprika's
- Pepers

Vorderingen zal ik hier delen.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oxigeon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:27:
Hier voor moederdag de vrouw een Letpot (hydrocultuur) kado gedaan. Ze wil eigenlijk een kastje in de tuin maar daar is helaas geen plek voor. Dus maar de kleine variante gekocht voor binnenshuis.

Ivm moederdag kreeg je nog een zadenpakket erbij. Gisteren naar de plaatselijke Intratuin geweest en wat zaden bijgekocht. Toch eens kijken of we de Letpot vanavond geinstaleerd krijgen en de eerste zaadje geplant krijgen.

We willen beginnen met het volgende:
- Snack komkommers
- Bosaardbeien
- Mini tomaten
- Puntpaprika's
- Pepers

Vorderingen zal ik hier delen.
Voor pepers en paprikas ben je redelijk laat denk ik. Dan kun je dit jaar beter een plantje kopen en dat volgend jaar proberen. Aardbeien kun je ook een plantje kopen en dan krijg je nieuwe planten uit de uitschieters.

Ik heb in april wat Madam Jeanette zaden geplant en die hebben nog steeds alleen de twee kiemblaadjes. Volgend jaar begin ik toch maar weer een paar maanden eerder met lamp en warmtemat ;)

/▌

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:37
Marzman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Voor pepers en paprikas ben je redelijk laat denk ik. Dan kun je dit jaar beter een plantje kopen en dat volgend jaar proberen. Aardbeien kun je ook een plantje kopen en dan krijg je nieuwe planten uit de uitschieters.

Ik heb in april wat Madam Jeanette zaden geplant en die hebben nog steeds alleen de twee kiemblaadjes. Volgend jaar begin ik toch maar weer een paar maanden eerder met lamp en warmtemat ;)
Ik begon ook 1 maart met lampen maar toen ik die plantjes uiteindelijk 2 weken terug naar de kas overbracht waren ze binnen een paar uur allemaal dood :P Paprika's en pepers van de vensterbank doen het wel gewoon goed nu.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan heb je ze te vroeg naar de kas gebracht denk ik, waarschijnlijk warm overdag met de zon en dan snachts heel koud ;) Ik begin meestal in januari of februari met een lamp en warmtemat (eerst ontkiemen in een bakje dat ik op mijn kabelmodem zet).

Ik heb hetzelfde probleem met peperplanten die ik wil laten overwinteren in onze veranda. Die leven meestal tot het warmer wordt, en dan wordt het overdag heel warm, snachts weer heel koud en dan gaan ze dood net voor het volgende seizoen begint ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 11-05-2026 15:19 ]

/▌

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik was in verband met de slakkenoorlog van plan dit jaar niets met pepers of paprika te doen, maar kon het toch niet laten om gewoon een paprika zaadlijst in de grond te stoppen een maandje geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76rnrKtJS6uuBBHihMxolXLYzeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVnyeCcIENslV8CtYqqNB5OJ.png?f=fotoalbum_large

Binnenkort maar even de sterkste selecteren en de rest gewoon wegknippen. En dan maar hopen dat de slakken er van afblijven...

Specs

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Marzman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Het is de bedoeling dat ze binnen blijven staan. Dan is het toch egaal wanneer ik begin? Ik heb geen last van de seizoenen om het zo maar te zeggen. Ik heb het constant 21 graden en de "zon" stel ik zelf in op de Letpot .

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oxigeon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Het is de bedoeling dat ze binnen blijven staan. Dan is het toch egaal wanneer ik begin? Ik heb geen last van de seizoenen om het zo maar te zeggen. Ik heb het constant 21 graden en de "zon" stel ik zelf in op de Letpot .
Binnen heb je inderdaad minder last van de seizoenen :) Het zijn wel planten die heel snel vol zitten met luizen, ik ben altijd blij als ze naar buiten kunnen (daar waaien en regenen die wel weg).

/▌

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Binnen heb je veel minder last van luizen en ander gespuis lijkt me? Wel is het formaat van volwassen planten iets minder handig in huis, al helemaal op een vensterbank.

Hoe ga je dat doen @Oxigeon als ze eenmaal groot zijn en om hoeveel planten gaat het?

Specs

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

bvk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:03:
Binnen heb je veel minder last van luizen en ander gespuis lijkt me? Wel is het formaat van volwassen planten iets minder handig in huis, al helemaal op een vensterbank.

Hoe ga je dat doen @Oxigeon als ze eenmaal groot zijn en om hoeveel planten gaat het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUgO757tzpTaUhvlQBRXjU188nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8VXh0e6TAspgOCF9rBp3xym.jpg?f=fotoalbum_largeOp dit moment ziet het er zo uit. Als de plantjes echt te groot worden zet ik ze naar buiten. Ik kan ze tot 90cm hoog laten worden. Daarna kan ik ze niet meer belichten. Ik kan me voorstellen dat een komkommer een aardige struik wordt. Maar dat gaan we vanzelf zien.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
De eerste komkommer is al een feit en de volgende zit er ook al weer aan te komen.

Nooit gedacht dat het zo snel ging. En veel minder 'water' dan de supermarkt komkommers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2WJbiw5iHeTBLtBm8TP-Zna1YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVOp26bebVWQcyLGgJCUJsrw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 14-05-2026 16:10 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
Draakje5 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:10:
De eerste komkommer is al een feit en de volgende zit er ook al weer aan te komen.

Nooit gedacht dat het zo snel ging. En veel minder 'water' dan de supermarkt komkommers.

[Afbeelding]
Jaloers, hier zijn ze nog niet zo groot zeg. Ziet er heel mooi uit, was vast erg smakelijk 🤤 Mooi in een kas of koude bak gekweekt?

• Draakje5
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:38:
[...]

Jaloers, hier zijn ze nog niet zo groot zeg. Ziet er heel mooi uit, was vast erg smakelijk 🤤 Mooi in een kas of koude bak gekweekt?
We hebben een moestuin in een kas ( sinds 2 maanden ). 18m2.

De komkommer is geënt. En doet het dus echt super goed. Ook al veel sla kunnen eten.

De courgettes en tomaten duren ook niet lang meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wi0oUW8Ql65rLnOjnjENleYDPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LgNaqXsLdxuR6TRB4kZgTXj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit waren de komkommer planten 2 weken terug.

[ Voor 31% gewijzigd door Draakje5 op 14-05-2026 18:54 ]

• Paulus07
  • Niet online
Hier denk vanaf volgend weekend de pepers, paprika, tomaten, komkommer, meloen etc buiten uitplanten :)
Gok dat we geen vorst meer gaan krijen en temperaturen gaan omhoog komende week zag ik.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-06 17:04
Wat tomaten neergezet en bananen naar buiten gezet. Schaduwdoek is wel nodig, het wordt hier volgende week weer boven de 30 graden (Portugal).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sakm4Fq.jpeg

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De bananen hebben het bij mij in de veranda zelfs niet overleefd deze winter, had ze in de huiskamer moeten zetten :)

/▌

• Barleone
@Marzman Helemaal bruin geworden zeker? ;)

Ik moet nog komkommer zaaien en ik heb ontkiemende tomaten. Aan de late kant? Ik zie het vanzelf. Verder al wat tomaten, bonen, bieten en wortels buiten staan. Beetje beschut de afgelopen weken maar wel mooi overleefd! Zin in de komende groei

[ Voor 7% gewijzigd door Barleone op 18-05-2026 07:45 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Barleone ja, eentje leek van binnen nog deels groen en die hebben we nog naar binnen verhuisd maar die heeft het ook niet gered.

De pepertjes (madam jeanet) wordt ook niks dit jaar, was wat later (te laat) begonnen zonder lamp of warmtematje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q-5AzM6s9tLBObrrd8X2A0dpcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6Bn5QTkmOj9yBAcPc7jDNDC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een peperplant overgehouden van vorig jaar, die water gegeven waarin tomaten gewassen zijn. Die tomatenplant is inmiddels een stuk groter dan de peperplant van vorig jaar :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ9qKbJ9Adn15CE5uKX5t3WIjrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUSWh4Lg4hRlQVV47VM6gAY0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Marzman op 18-05-2026 09:26 ]

/▌

• Jron667
Marzman schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:35:
De bananen hebben het bij mij in de veranda zelfs niet overleefd deze winter, had ze in de huiskamer moeten zetten :)
Ik zet ze in mijn kas, ik heb ook nog een gesloten kas, een dome. Dit jaar heeft alles het overleefd, andere jaren moeten ze opnieuw beginnen (het kan hier ook koud worden, -9 graden 's nachts in de winter van 2020).

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:46:

De pepertjes (madam jeanet) wordt ook niks dit jaar, was wat later (te laat) begonnen zonder lamp of warmtematje
Zal je verbazen hoe snel soms "te laat" gezaaide plantjes met een beetje mooi weer nog weer de heel vroeg gezaaide plantjes inhalen qua groei.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-06 16:45
Jron667 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Ik zet ze in mijn kas, ik heb ook nog een gesloten kas, een dome. Dit jaar heeft alles het overleefd, andere jaren moeten ze opnieuw beginnen (het kan hier ook koud worden, -9 graden 's nachts in de winter van 2020).
De term dome maakt me nieuwsgierig. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

• Batilan
MR. RHS schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Zoeken op dome in dit topic leverde me ondermeer deze op :+

• Jron667
MR. RHS schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Net na de bouw in januari 2021

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e9fuF3w.jpg

Ik zal vanmiddag een foto maken van hoe het er nu uitziet. Nu eerst met de bosmaaier aan de slag, de warmte komt eraan en nu kan ik nog met een metalen mes op de bosmaaier aan de slag (over een paar dagen niet meer).

• WizzlerNL
Jron667 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Ik zal vanmiddag een foto maken van hoe het er nu uitziet. Nu eerst met de bosmaaier aan de slag, de warmte komt eraan en nu kan ik nog met een metalen mes op de bosmaaier aan de slag (over een paar dagen niet meer).
Waarom kan je dan niet meer met het metalen mes aan de slag?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jron667 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Net na de bouw in januari 2021

[Afbeelding]

Waarom gaat het dan niet? Voor jezelf dat het te warm wordt?

Ik heb ook een bosmaaier, maar heb er wielen onder gezet. Het touwtje werkt meestal wel beter dan het metalen mes.

/▌

• Jron667
WizzlerNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Waarom kan je dan niet meer met het metalen mes aan de slag?
Risico op brandgevaar, als het hoog risico is dan mag je alleen nog maar met een plastic touwtje bosmaaieren (mooi werkwoord). Zo droog als het hier wordt dan is een vonk genoeg om brand te veroorzaken.

Er is de komende dagen 30+ opgegeven, dan wordt het heel snel droog.

On "very high" or "maximum" risk days, it is PROHIBITED to carry out work using strimmers (with the exception of those using heads with non-metallic devices, for example nylon thread), scrub-clearing machinery and shredders, all equipment with exhaust pipes without flame-retardant equipment/flame arrestors, cutting equipment such as chainsaws or grinders, or the operation of mechanical methods which, in their use on natural or artificial materials, may generate sparks or heat.

• Jron667
Marzman schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Waarom gaat het dan niet? Voor jezelf dat het te warm wordt?

Ik heb ook een bosmaaier, maar heb er wielen onder gezet. Het touwtje werkt meestal wel beter dan het metalen mes.
Er groeit heel veel brem en braam, dat krijg je niet weg met een touwtje.

• Jron667
Het plastic begint er nu slecht uit te zien, maar ja, zes jaar in de brandende zon met temperaturen ruim boven de 40 graden, UV10 is geen uitzondering.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FjaCP9U.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9L72BkT.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/epfhVzr.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4JgoEeX.jpeg

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-06 16:45
De jaartjes beginnen wel te tellen na die 6. Hoe heb je de folie bevestigd op het houten frame? Ik zelf rvs nietjes gebruikt maar heb hier inmiddels met het Hollandse klimaat na een seizoen al spijt van 🤐.

• Jron667
MR. RHS schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:58:
De jaartjes beginnen wel te tellen na die 6. Hoe heb je de folie bevestigd op het houten frame? Ik zelf rvs nietjes gebruikt maar heb hier inmiddels met het Hollandse klimaat na een seizoen al spijt van 🤐.
Het is per driehoek aan de binnenkant geniet en aan de buitenkant is het overhangende gedeelte met plastic en schroefjes gedaan (is te zien op de foto's).

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n4dqFNPYkLwhLNRiCLyLYiFGaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwW7JLMkq9KUJQlzIfrCmy31.jpg?f=fotoalbum_large

Niet in mijn eigen kas maar wel duidelijk zichtbaar wat de te krenten bessen zijn.

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:59
Draakje5 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:10:

[Afbeelding]
Wat vroeg! Erg mooi om te zien. Ik heb mijn komkommer planten net de kas in gedaan. Ik was nog een beetje bang dat het in de nachten te koud zou zijn. Wanneer heb jij ze naar buiten/ kas in gedaan?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In ons bos groeien vooral de brandnetels, mijn vrouw heeft er al een keer soep van gemaakt en een cake, maar de bedoeling was ook andere dingen uit het bos te halen :p Nu zijn de bomen net geplant dus dat is misschien volgend jaar dat er fruit aan groeit, al zie ik wel dadels. De boontjes en mais zijn overwoekerd door brandnetels, dat is ook niet fijn er tussenuit plukken. Misschien dat ik het nog opnieuw probeer met een stuk karton met gaten er in waar ik iets plant. En dan hadden we nog uiten en worteltjes, maar die zijn opgegraven door een dier, dus dat kan ook opnieuw (en dan wordt het opnieuw opgegraven waarschijnlijk :p )

De blauwbessen gaan wel goed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scHoRXxBKgwJz3K9ECNR2zAqe9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFCU5OL5g3SJHGm2KNhKRPvs.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

• Draakje5
  • Nu online
rickie19 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Wat vroeg! Erg mooi om te zien. Ik heb mijn komkommer planten net de kas in gedaan. Ik was nog een beetje bang dat het in de nachten te koud zou zijn. Wanneer heb jij ze naar buiten/ kas in gedaan?
Eind maart zijn ze in de kas gezet. Toen was het plantje ongeveer 10cm hoog.

Toch maar meer opletten, hangen al een paar kromme aan nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCArHnpkvp1SxKpOtCuGCC7LygU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udmPrRvwS3cUD5fSYNihqr32.jpg?f=fotoalbum_large

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:21
Ik heb een vraagje over de voorbereiding van de grond. Vorig najaar heb ik een stuk gras in een wei bedekt met karton met hierover wat zelfgemaakte compost/mulch. Nu is deze laag denk ik te dun geweest want het karton en gras is nog niet helemaal vergaan. Er zit echt nog geel gras met wortels onder.

Nu heb ik hier vorige week een laag laag nieuwe compost opgelegd, maar nu vraag ik me af hoe ik hier nu in kan gaan zaaien en planten zonder het eerst allemaal om te spitten? Kan dit rechtstreeks in de compost? Of kan ik op de plek waar ik wil zaaien of poten beter eerst een schep omspitten en mengen met de onderliggende grond?

Ik heb deze methode een jaar eerder ook gedaan, echter heb ik toen ook nog alsnog alles omgespit, wat je met karton natuurlijk niet wil.

• Barleone
@emot als je een laag van 10-15 cm op je karton hebt kun je daar direct in gaan zaaien of poten. Door vocht wordt het karton zachter en zullen de wortels er zelf doorheen naar beneden groeien.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:21
Barleone schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:49:
@emot als je een laag van 10-15 cm op je karton hebt kun je daar direct in gaan zaaien of poten. Door vocht wordt het karton zachter en zullen de wortels er zelf doorheen naar beneden groeien.
De karton is wel al bijna vergaan, maar het gras nog niet.

Maar kun je rechtstreeks in de compost zaaien en planten ja?

• Barleone
@emot

Ja dat kan. Zie YouTube Charles Dowding: starting no dig. Heb de titel van de video niet bij de hand

Edit:

YouTube: No-Dig Gardening for Beginners: Step-by-Step Guide with Cardboard and Compost

[ Voor 52% gewijzigd door Barleone op 22-05-2026 22:23 ]

• Paulus07
  • Niet online
kwam hier nog een klein zakje stro tegen dus die maar tussen de pepers etc gelegd nu tegen de hitte en wat vocht vast houden.

Zit zelf alleen altijd in dubio mbt mulchen. Ja het werkt fijn om langer vocht in de grond te houden, minder harder/uitgedroogde toplaag etc. Maar aan de andere kant, omdat het dus meer vocht zal vasthouden zullen de familie slak er ook wel weer heen gaan verhuizen..... :P

Dus zit mbt mulchen altijd in het 50/50 kamp met wel of niet doen......

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n3aaKgaMs9qekehKYXaSXOPHY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYeOOL2wkYCyfrPllMLp0y7D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Kv4qY9l71PguscX4oa3XvLc6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9iDwIvKK2SqRw9SKPOMWwAP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz4blFudqBPWFH_S_ArxMgm4x_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoWEKp5PoTXhKJRgUSmkHLJa.jpg?f=fotoalbum_tile
Het heeft weinig met de moestuin te maken, al loopt dat hier in elkaar over. Maar toch ben ik blij elk jaar de orchideeën in de tuin weer te zien opkomen (dit jaar 14 stuks)

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axfO9bPd6c1vyi8fjXtIRwV6v4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bJBWkK8gGg4wobbGjHY7vX2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpJQNTKnzlP3NpDdUEdAezIS6b0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MK6j3PdC88UXDJPXGOb6S1Ju.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik hoop dat het verschil een beetje te zien is tussen een tros voor en na het krenten. Het lijkt alsof er zo weinig druiven overblijven (klopt) maar daardoor als het goed is grotere bessen en minder risico op rottende bessen.

Ik zag net wel verbrande bladeren... Ben bang dat ik toch iets van kalk op het raam moet spuiten

• WizzlerNL
Benmen schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:50:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik hoop dat het verschil een beetje te zien is tussen een tros voor en na het krenten. Het lijkt alsof er zo weinig druiven overblijven (klopt) maar daardoor als het goed is grotere bessen en minder risico op rottende bessen.

Ik zag net wel verbrande bladeren... Ben bang dat ik toch iets van kalk op het raam moet spuiten
Hoe doe je dat? Bij een takje van 3 druiven haal je de middelste weg?

• Benmen
WizzlerNL schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Hoe doe je dat? Bij een takje van 3 druiven haal je de middelste weg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueNpEDU_Lbi0kluOj_Q81J5KEzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50FTUdTG44PfDYnllngRRpXT.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een poging gedaan het met rode streepjes te duiden (dit is de tweede keer in mijn leven dat ik het doe, het resultaat weet ik pas over een paar maanden). Eigenlijk zorg je voor ruimte, dus al het kleine spul of achterblijvende bessen haal je weg. Mijn oma had het altijd over eenpitters die je eruit moest halen. Maar hoe dat er precies uitziet weet ik ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzZ25D5tfYLZYH34xgvyks_CqP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6KojGEUuxj2gpzTFbCyfVye.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het resultaat, hopelijk is het verschil een beetje te zien.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Benmen schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:50:
[Afbeelding][Afbeelding]

Gewoon een laken. Minder gedoe om het te monteren en veeeeel minder gedoe als je het niet meer nodig hebt. Vastgezet met die klemmen van de Lidl die je in zo’n gleuf kan steken en draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFNEkDLnXzGxFuVof7VNHkrZXcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7luDj3IZWEo09pzyqiwwq1Oz.jpg?f=fotoalbum_large
(Wij hadden ook verbrande blaadjes)

Meer dan ik dacht...

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:16
streamnl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Gewoon een laken. Minder gedoe om het te monteren en veeeeel minder gedoe als je het niet meer nodig hebt. Vastgezet met die klemmen van de Lidl die je in zo’n gleuf kan steken en draaien.

[Afbeelding]
(Wij hadden ook verbrande blaadjes)
Ik gebruik zelf kassenwit, flink verdunnen en dan met een grote borstel aanbrengen, kost misschien 1x 10 minuten, op natte dagen wordt het bijna transparant en ongeveer aan het einde van de zomer is het er vanzelf weer af door de regen.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zou schaduwdoek ook niet werken? Wij gooien dat ook over de veranda en het laat gedeeltelijk licht door.

Momenteel ligt het op de hortensias ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 27-05-2026 21:02 ]

/▌

• Yaksa
Jron667 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:52:
[...]Risico op brandgevaar, als het hoog risico is dan mag je alleen nog maar met een plastic touwtje bosmaaieren (mooi werkwoord). Zo droog als het hier wordt dan is een vonk genoeg om brand te veroorzaken.
Ik gebruik een zeis, cursus gedaan bij Landschapsbeheer, haren (mooi werkwoord) geleerd van 'n oud menneke. Haarhamer en haarspit aangeschaft en je kunt je hele leven maaien zonder dinosap te verstoken en zonder microplastics het milieu in te slingeren.

• Jron667
Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Ik gebruik een zeis, cursus gedaan bij Landschapsbeheer, haren (mooi werkwoord) geleerd van 'n oud menneke. Haarhamer en haarspit aangeschaft en je kunt je hele leven maaien zonder dinosap te verstoken en zonder microplastics het milieu in te slingeren.
Ik heb dat geprobeerd, dat kan mijn lichaam niet aan, te zwaar.

• Yaksa
Jron667 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:19:
[...]Ik heb dat geprobeerd, dat kan mijn lichaam niet aan, te zwaar.
Dan is je zeis niet scherp genoeg, of je techniek niet goed of het zeisblad staat niet in de juiste hoek.
ik kan de hele dag zeisen (mits het geen 30 graden is) zonder echt moe te worden en ben ook al op leeftijd. Hangt ook wel een beetje van het te zeisen materiaal af en wanneer je het doet. Wanneer alles kurkdroog en verhard is dan wordt het wat lastiger. Maar wanneer je in het voorjaar begint wanneer alles nog sappig en iets vochtig is dan zou zeisen probleemloos moeten gaan.

• Jron667
Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Dan is je zeis niet scherp genoeg, of je techniek niet goed of het zeisblad staat niet in de juiste hoek.
ik kan de hele dag zeisen (mits het geen 30 graden is) zonder echt moe te worden en ben ook al op leeftijd. Hangt ook wel een beetje van het te zeisen materiaal af en wanneer je het doet. Wanneer alles kurkdroog en verhard is dan wordt het wat lastiger. Maar wanneer je in het voorjaar begint wanneer alles nog sappig en iets vochtig is dan zou zeisen probleemloos moeten gaan.
En dat gaat dus niet, ik moet maaien als het droog begint te worden. Anders kan ik het drie of vier keer doen, alles groeit hier in een noodtempo. Het is hier overigens 35 graden, maar ik maai in de morgen tussen 7:00 en 10:00 (mag van zonsopgang tot 10:00 of 11:00, dan is er nog dauw).

Ik maai ongeveer 2500m2, de rest doen onze ezels en de tractor.

[ Voor 11% gewijzigd door Jron667 op 27-05-2026 22:08 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat voor zeis hebben jullie? Dat lijkt me ook wel interessant in ons bos, dan hoef ik de bosmaaier minder mee te nemen (en die is ook zwaar, al heb ik er wielen onder gezet).

/▌

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
De moestuin is al weer hard onderweg

Dit jaar weer van alles wat: courgette geel en groen, pompoen, mais, ui, sjalot, lenteui, biet, wortel (voor de slakken vooral), aardappel, tuinboon, bonenkruid, erwt, sla, rucola, radijs, snijbiet, verschillende tomatensoorten, komkommer, koolrabi, cavolo nero, spitskool, prei, spruit, aardbei

Qua bloemen: goudsbloem, 2 soorten zonnebloem, oostindische kers, dahlia's, tagetes, vingerhoedskruid, komkommerkruid, smeerwortel, stokroos, passiebloem (denk ik)

Niet op de foto: stamslaboon, stokslaboon, pronkboon en zoete aardappel - die heb ik er net ingezet

In het voorseizoen spinazie gekweekt maar die is er al weer uit, na 3x oogsten schoot die door
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIONRORbnuwuZmvNZo72_Zctvm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIHNf82m1icwCjGvuFQcEd5R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C11s2uuBjwD63w2rlJ8XoW674fA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QHZD9ZZgAPm6KLQxVhkMUyQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mc02bv72VLEE2SlU4JEu3SVblx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekYIBpHg5FscJU1MeWpFi7GM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK7CIL-Lp9XneV22RlFoqE0QqYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xLf8LMpUr0xBsXWc5ZhO6Q6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPX1H4g_6_AYg5fvH3dGznDaiq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/855yWl63f2DMu9dxlwDvSBEs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcI0gYAwOnMIAVk4cP0wD4TDQrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QviPD17Boilg4xCJTSRPymSn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4OUBaOvygNFpUNc_tIkb3RCTVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzZmfRMoj5mftT5b4Wq29Kdv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeGdKH-MPMt43DDKE4kgo_gTmrQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9ChIYLvPjPiK7N7jCP0NqIX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gTylkgx2awGLgw7L7k4u4z0s_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhVc9hBotpV6n9AnM3oKVuhg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDwXCAknErvA58YEGhXMWVIkMjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mi2smPGBitqGLvtaYpb0eaL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjqfilbD_Ef7Vvwy3yEFDX4clKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shVGeX9gRPJFxcdaEi3on2qx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEjKWiEUTG272BGyfrI6ZnMTeK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIXjpHa9lrkzFyJjkZ3h1oRu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuwXlae4OgfH8V4T7IEW6dS66KA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N787Ev55dk9mg95K0HtiB2li.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okrxHp5Dv3fddm-Ut2c_9_hrB3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YraEnFnNG9T2kzJfrt9ntf4l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFemP4gsJPaLdLo20j9AmyntMlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eeo2AU1wxcIoFVkv4wB4cSnn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji_zvUBiZpIaSS0igUnpFyAkL9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd2Gd1O9dgeNEz1tiERV0ymk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TWUjvKolbu1RrTu1b-ay0_OR1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEgrAXxbY78949yF0dvlilvZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJPBGneJd6pBJ-fVzmuu7c_wXmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6MbJSZu6FbFRdt1SIJeiYYd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hspjr2Ojm6lfkUNimMfc5TodX_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42HzkLG5Ag8kVgBEjyKpGXPz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAZ8JiEFDAbB-sTX_ReJDbx-NX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap1MKcidBCra8aQlCq8c01Zx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZoVE3AMSm6EaVnAjlSwKv9uS_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJf3szNi5ARvfCZ15Ywpv7pW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1rSzGRsFp0VLY8TiQtEK9AW4ws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oex8vVVvKliVkMVRpmY06kVk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEueY7uizlAGgtbWllV7aqcM5Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdlRNnBuB6hBYCcIQDWSwCl5.jpg?f=fotoalbum_tile

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Yaksa
Marzman schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:02:
Wat voor zeis hebben jullie? Dat lijkt me ook wel interessant in ons bos, dan hoef ik de bosmaaier minder mee te nemen (en die is ook zwaar, al heb ik er wielen onder gezet).
Ik gebruik een 65cm zeis voor weides, een 50cm zeis voor kruiden en zo en een 40cm (sloot) zeis.
En er liggen nog langere op de oude graanzolder, werden vroeger gebruikt om het graan te maaien, maar daarvoor moet je wel heel groot en sterk zijn.
Een zeis die ik nog gewoon in gebruik heb is al meer dan 150 jaar oud.
Heb wel een alu maaiboom met twee handgrepen en alle zeisen zijn in de goede hoek gezet voor mijn lengte (192cm).
Voor in een bos zou ik niet een lange zeis gebruiken, de bodem is meestal ongelijk en een korte zeis is meestal ook wat steviger/dikker.
Volgende week geeft Sitchting Landschapsbeheer Gelderland weer een cursus maaien met de zeis.
Maar er zijn meer organisaties in Nederland die dergelijke cursussen geven.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Volgende week geeft Sitchting Landschapsbeheer Gelderland weer een cursus maaien met de zeis.
Later dit jaar en iets zuidelijker in Stein (LB).

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaksa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Ik gebruik een 65cm zeis voor weides, een 50cm zeis voor kruiden en zo en een 40cm (sloot) zeis.
En er liggen nog langere op de oude graanzolder, werden vroeger gebruikt om het graan te maaien, maar daarvoor moet je wel heel groot en sterk zijn.
Een zeis die ik nog gewoon in gebruik heb is al meer dan 150 jaar oud.
Heb wel een alu maaiboom met twee handgrepen en alle zeisen zijn in de goede hoek gezet voor mijn lengte (192cm).
Voor in een bos zou ik niet een lange zeis gebruiken, de bodem is meestal ongelijk en een korte zeis is meestal ook wat steviger/dikker.
Bedankt voor de info. Het zijn veel brandnetels, dus ook niet te kort denk ik, ik zou het dan gebruiken om paden toegankelijk te maken of nieuwe paden te maken ;)

Ben vorig jaar in Afrika geweest en daar zag ik mensen van de plaatselijke plantsoenendienst zelfs een zeis gebruiken. Daar waren we wel verbaasd over dat dit hun materiaal was.

/▌

• Yaksa
Marzman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:52:
[...]Bedankt voor de info. Het zijn veel brandnetels, dus ook niet te kort denk ik, ik zou het dan gebruiken om paden toegankelijk te maken of nieuwe paden te maken ;)
Dat (brandnetels) zou prima moeten gaan. Doe ik ook in de boomgaard om boomspiegels vrij te houden.
Bij brandnetels is het wel aan te raden om op tijd te maaien, d.w.z. voordat ze 1 meter of hoger zijn, anders vallen ze naar je toe tijdens het zeisen en dat is minder prettig.
Door meanderend te maaien (sinusbeheer) geef je de natuur meer kans.
Dus slingerende paden afgewisseld met hoog opgaande vegetatie. Een paar jaar later maai je dan een ander pad en laat je pad van de jaren ervoor weer opgroeien. Het maaisel kun je het beste bij elkaar harken en verwerken in een composthoop. Wanneer er veel brandnetels staan dan zit er waarschijnlijk behoorlijk wat stikstof in de grond, door stelselmatig maaisel af te voeren verarm je de grond en zullen brandnetels minder hoog worden, daarentegen krijgt dan de oorspronkelijke plantengroei meer kans en zullen op den duur de brandnetels verdringen. Er mogen natuurlijk gerust wat brandnetels blijven staan (want het is een waardplant voor diverse soorten vlinders), maar je moet natuurlijk nog wel gewoon over een pad kunnen lopen.

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwKtWy64I00x7-3F3kNJSdv2QcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G81AFFJKKtBU1SUMEYN9OxLr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-f496jCZ8jT228uyaIiR0kFvpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2izT8Z4WVZ0upro3g376bL9u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APjjz-V4FeZuI6YBpB9zWUVz_SU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxU5O6t0x9iAZkbDPO949aYh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R0UfB8rrVWxEM6yF4HbLsua1kw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adqNTSgPNQ2SsVNMKjziRscg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE8PsaPsAD5kUNMiPB3h4CzV3HA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0W9Du0xjCJz3QktO6v7520X.jpg?f=fotoalbum_tile
Hoe is het bij jullie? De appelboom is een soort ziekenhuis patient qua hoeveelheid luizen (rozen en pruim ook maar acceptabel). Het is overigens alleen de James grieve. Nu is het een oud ras dat gevoelig is, maar zo extreem heb ik het nog niet gezien. Ook de hoeveelheid kapoentjes is heel erg groot (biologisch) maar zo extreem veel heb ik ze ook nog niet gezien.

• streamnl
  • Niet online
Wij hebben (net als vorig jaar) de vlinderstruik behoorlijk kort gewiekt. Ik kreeg al jeuk als ik naar de plant keek. We zitten te twijfelen om hem eruit te halen. De lieveheersbeestjes en de larven verliezen wederom het gevecht. Maar ja, de kippen liggen er graag onder (schaduw) en de plant is onschadelijk voor de kippen.

Voor de rest gaat het z’n gangetje. Nog geen slakken, nog geen mierenplaag, nog geen... ? Hopelijk blijft het zo en dan zal je me absoluut niet horen klagen 😁

Wat overigens nieuw is in onze tuin (en wat ik veel eerder had moeten kopen…) zijn kruidenplanten voor de thee. Ik heb een maandje geleden 2 plantjes (Marokkaanse munt) en wat zaden (kamille enzo) gekocht bij Coppelmans en ik drink nu elke dag heerlijke verse muntthee. Heerlijk.
Nu wil ik nog brandnetels gaan plukken en die ook gaan planten in onze moestuin. Kamille begint nu langzamerhand uit te komen. Dus die kunnen wij binnenkort ook gaan drinken.

(Had al ergens gelezen dat ik de brandnetels in een grote pot moest zetten want anders breiden ze erg snel uit)

Meer dan ik dacht...

• Barleone
Ik heb een nieuwe moestuin aangelegd en zit met een mierenplaag. Ze zijn werkelijk overal in de grond en op alle planten terwijl er geen luis te vinden is. Ze zijn waarschijnlijk op zoek naar voedsel maar gaan mieren dan ook over op planten? Bijvoorbeeld een paar rode bietjes en radijs zijn waarschijnlijk door de mieren doorgegaan

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 10:51
streamnl schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:14:
Wij hebben (net als vorig jaar) de vlinderstruik behoorlijk kort gewiekt. Ik kreeg al jeuk als ik naar de plant keek. We zitten te twijfelen om hem eruit te halen. De lieveheersbeestjes en de larven verliezen wederom het gevecht. Maar ja, de kippen liggen er graag onder (schaduw) en de plant is onschadelijk voor de kippen.

Voor de rest gaat het z’n gangetje. Nog geen slakken, nog geen mierenplaag, nog geen... ? Hopelijk blijft het zo en dan zal je me absoluut niet horen klagen 😁

Wat overigens nieuw is in onze tuin (en wat ik veel eerder had moeten kopen…) zijn kruidenplanten voor de thee. Ik heb een maandje geleden 2 plantjes (Marokkaanse munt) en wat zaden (kamille enzo) gekocht bij Coppelmans en ik drink nu elke dag heerlijke verse muntthee. Heerlijk.
Nu wil ik nog brandnetels gaan plukken en die ook gaan planten in onze moestuin. Kamille begint nu langzamerhand uit te komen. Dus die kunnen wij binnenkort ook gaan drinken.

(Had al ergens gelezen dat ik de brandnetels in een grote pot moest zetten want anders breiden ze erg snel uit)

brandnetels maken enorme wortelstelsels, zet ze in een cementkuip oid

• streamnl
  • Niet online
Zoiets is idd de bedoeling. En als ik bezig ben, ook de mint. Die staat nu nog in de volle grond

Meer dan ik dacht...

• D_Jeff
  • Laatst online: 10-06 20:38
Barleone schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:56:
Ik heb een nieuwe moestuin aangelegd en zit met een mierenplaag. Ze zijn werkelijk overal in de grond en op alle planten terwijl er geen luis te vinden is. Ze zijn waarschijnlijk op zoek naar voedsel maar gaan mieren dan ook over op planten? Bijvoorbeeld een paar rode bietjes en radijs zijn waarschijnlijk door de mieren doorgegaan
Ik zie online diverse tips om het spoor te volgen en op dat spoor wat natuurazijn (onverdund) op te spuiten. Schijnt enorm verstoord te werken voor de 'werkers'.

Spuit dit alleen niet direct op planten (vooral niet in de buurt van de grond). Tegels zijn een beter idee.

Of nog beter: Zodra je weet waar het nest zit, 2 tot 5l kokend water naar binnen gooien (minder schadelijk, wel effectiever)

[ Voor 8% gewijzigd door D_Jeff op 01-06-2026 14:11 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

D_Jeff schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Schijnt enorm verstoord te werken voor de 'werkers'.
En voor ander (bodem)leven dat je wel wilt. Beter van niet.

• TheInsider
streamnl schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:14:
Wij hebben (net als vorig jaar) de vlinderstruik behoorlijk kort gewiekt. Ik kreeg al jeuk als ik naar de plant keek. We zitten te twijfelen om hem eruit te halen.
Vanwege de luizen die erop zitten bedoel je?

Want dat is wat bij mij nu gebeurd, die gaat het dit jaar niet meer redden als ik het zo laat. Heb ik nog nooit zo gehad, bizar zo lelijk als hij nu is.

Ik laat hem voor nu maar, liever dat de luizen en mieren nu daarop zitten, dan dat het verder gaat naar andere planten.

• Barleone
Barleone schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:56:
Beetje ondergesneeuwd. Ik ben dus benieuwd naar wat jullie weten over mierengedrag. Eten zij toch planten? Bijvoorbeeld de stokbonen zien er reuzegezond uit, maar de mieren lopen af en aan naar de groeitopjes alsof daar iets te halen valt.

En zoals gezegd: ze lijken radijsjes en jonge rode bieten te hebben opgegeten.

het is zo’n 80m2 tuin met op elke m2 wel rode en zwarte mieren en bijvoorbeeld ook door heel de tuin hun eitjes/nesten. Ik begrijp niet waarom er zoveel zijn.

• Batilan
Barleone schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:30:
[...]

Beetje ondergesneeuwd. Ik ben dus benieuwd naar wat jullie weten over mierengedrag. Eten zij toch planten? Bijvoorbeeld de stokbonen zien er reuzegezond uit, maar de mieren lopen af en aan naar de groeitopjes alsof daar iets te halen valt.

het is zo’n 80m2 tuin met op elke m2 wel rode en zwarte mieren en bijvoorbeeld ook door heel de tuin hun eitjes/nesten. Ik begrijp niet waarom er zoveel zijn.
Phase IV? })
Toch maar geen azijn? :+

• Benmen
Barleone schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:30:
[...]

In de tuinbonen zitten ze veelal in de top als ze luizen gaan telen en de zoetstoffen ervan oogsten

• Barleone
Azijn is de No Go, en er zijn dus geen luizen in de planten. Echt nul.

• Benmen
Barleone schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:44:
Azijn is de No Go, en er zijn dus geen luizen in de planten. Echt nul.
Mogelijk zijn ze nog niet zichtbaar, andere optie ze voeden zich op zoetstoffen van de plant. Maar goed allemaal aannames en ik ben geen bioloog:) of mierendeskundige

• streamnl
  • Niet online
TheInsider schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Vanwege de luizen die erop zitten bedoel je?

Want dat is wat bij mij nu gebeurd, die gaat het dit jaar niet meer redden als ik het zo laat. Heb ik nog nooit zo gehad, bizar zo lelijk als hij nu is.

Ik laat hem voor nu maar, liever dat de luizen en mieren nu daarop zitten, dan dat het verder gaat naar andere planten.
Jep, idd vanwege de luizen

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste