Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Toch lijken mijn tomatenplanten zich weinig van die theorie aan te trekken. Ik heb ze al een tijd buiten staan en ze groeien echt als een malle.

Ik zie ook al courgettes groeien bij mij trouwens.
Het is niet zozeer de groei als wel de vruchtgroei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 10:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbXlxEWXYedobcYSvkpekB4SLmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxCZvHN6wwJ7CVto35INt6s0.jpg?f=fotoalbum_large

Hier lijkt alles dood te gaan, twee komkommer planten tegen de schutting aan zijn al zo goed als dood. De helft van de paprika s lijkt dood te gaan/(binnen het karton) .
En van de cayennepeper planten groeit er maar eentje goed (net buiten het karton).
Wat is hier aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:53
Heb je veel heermoes in de tuin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
@dejeroen De grond (zand/klei?) lijkt ook erg droog. Mogelijk is dit alleen de toplaag, maar reiken de wortels wel diep genoeg om water op te nemen?

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Hier dit jaar een dozijn jalapeño's opgekweekt, momenteel nog in literpotjes. Heb ze afgelopen weken afgehard, hou er zelf één, eentje gaat naar een neef van me en de rest gaat naar mijn zusje en zwager.

Komen in de volle polder grond te staan tegen een muur van de schuur op het zuiden waar ze het altijd lekker doen. Doel: flinke bult jalapeño poppers op de BBQ deze zomer.

Zal de mijne binnenkort in een grote pot zetten, daarna gaat het altijd lekker snel.

Begonnen met ontkiemen op de router, daarna alles in potjes voor het raam. In verleden ook wel met lampen en kweektent om lopen kutten, maar tegenwoordig hou ik het liever simpel en zie wel wat er van komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62TWP3O66468R75kl7P7Ka2WcR4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eF2c0Biz453ayWRnPdT7fX6q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyevkd--2GgyU0KWkO462gtdDfk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lo1yxGU4CFiskg6asZoDIl3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMItqcG55yUHpypIbJW1OsXDrN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HBL1pL3lRZq850z5MqfREqEn.jpg?f=user_large

Verder nog een paar meloen en snackkomkommer plantjes. In grote potten gezet met stokken zodat ze wat kunnen klimmen. Foto is van 2 weken terug, momenteel wat bladschade door niet goed afharden maar daar groeien ze wel doorheen, de toppen lopen alweer flink uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLXDUa7BAxLmCsOcZQmZe0ujL0Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9AIHIi2MyM9vhcDOYznQfsUu.jpg?f=user_large

Daarnaast nog wat aardbeien, munt en framboos.

Blijft toch een aardigheid :Y

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
dejeroen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:34:
[Afbeelding]

Hier lijkt alles dood te gaan, twee komkommer planten tegen de schutting aan zijn al zo goed als dood. De helft van de paprika s lijkt dood te gaan/(binnen het karton) .
En van de cayennepeper planten groeit er maar eentje goed (net buiten het karton).
Wat is hier aan de hand?
Ziet er erg droog uit mbt de laag zand. Zou een oorzaak kunnen zijn.
Eventueel voor de toekomstige planten wat meer water geven of iets van stro/mulch erop als extra laag tegen het verdampen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
@Paulus07 dat vond ik ook, lijkt ook weinig organische stof te bevatten. Maar de vraag is of dat zo is, het ziet er ook erg droog uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdW5reCv78ZAiUWRbSDcDNbgLJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJY5PJnhEc2CQfESAjw5J79m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5neY5F2hOCzgboIHwiJgBI_M6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upqhgonORCWXnhrTR4ZBaakd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRbauYrthtYV932dFfxyTwd3PdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwhxW06iaQXol0YcnPXINMqP.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels heb ik mijn eerste tros gekrent. Dit is volgens mij de Muscaat. Er zitten in totaal vier trossen aan waarvan. Daarnaast heb ik wat kleinere trossen volledig verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtn-oTnToLN2DX9tngP44nOhJoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2ZPNoqB7lQCVZldRzCmFYNx.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft natuurlijk niets met een moestuin te maken, maar wat een mooie roos!

[ Voor 12% gewijzigd door Benmen op 17-05-2025 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier voor de 1e keer prei in de grond gezet. Benieuwd of het wat gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Paulus07 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:32:
Hier voor de 1e keer prei in de grond gezet. Benieuwd of het wat gaat worden :)
Hadden ze inmiddels potlood dikte bereikt?

Hier zijn ze inmiddels 4-5mm dik, dus ze moeten nog even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TaFR3R9MO269vQ6iOyeJoBoOBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbP4OE40kd39kzvhKll8jpz4.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Ze hadden inmiddels potlood dikte bereikt?

[Afbeelding]
Neuh maar of ik ze nu binnen in een klein potje voor een raam heb of alvast buiten in de grond zet durf ik wel aan om te proberen. Hebben ze ook direct meer grond/voeding hoop ik :)

Heb ook alvast een tweede probeersel voor herfst prei binnen staan in een groter potje dit keer (was nu dacht ik de Carentan 2). Deze is nu aan het opkomen met al dunne groen sprietjes zichtbaar

Volgend jaar denk eerder beginnen binnen en ook direct in groter potje. Maar zo leren we elke keer :)
Of gewoon plantjes online kopen. Was ook nog schappelijke prijzen zag ik.

Weet alleen nog niet of ik er eventueel een doekje omheen doe buiten. Heb geen gaas maar zag wel zoiets laatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDzGvgTd_hzTJXuWiDyU3-MoBJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZiMkiD7ZhAeuwWp67eeUD15.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Bij mijn zusje zijn de pepers uitgeplant door een stel ware professionals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHi3WZzlBcAJnhc4S-dGXBg801k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5zU0YnNgS28pAwDCqG0V1TNA.jpg?f=user_large

Benieuwd hoe ze het gaan doen, het is een droog jaar tot nu. Maar daar kunnen pepers best goed tegen, dus met enige regelmaat wat water en het zou goed moeten komen.

3 jaar geleden stonden hier ook wat pepers die ik had opgekweekt, die deden het toen erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Leuk hoor @FrambozenTaart ik ga denk stoppen met het zelf telen van peper of paprika. Het komt niet van de grond...

Overigens een bizar verschil tussen de aardbei in bak en volle grond qua formaat aardbei en plant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VH9nrbljXZMy7aZv6z6qc6VLVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f81M1NgQflRg3esVp24tsZzp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXvPPF-EgjpZG1aXWEhxNp9ibqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA7ZthkG21kSDqV7GDza3Cy6.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn rommel hoekje met van alles en nog wat heeft nu een bloeiende reuze zonnebloem. Maar dat reuze valt reuze tegen. Verder kruiden tomaat courgette kruiden. Gewoon rommelig 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjPq--UYErk9ntAvNumD37HyJQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO072mRTZ72HDEx9PDawHhkm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-06 14:44
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Hadden ze inmiddels potlood dikte bereikt?

[Afbeelding]
Leuk om te zien! Ik ben toch even nieuwsgierig. Ik heb zelf ook prei gezaaid maar ik zie er niks van op komen.
Heb je die van jou eerst binnen gezaaid of gelijk buiten? En hoe lang heeft het geduurd voordat je het op zag komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
rickie19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Leuk om te zien! Ik ben toch even nieuwsgierig. Ik heb zelf ook prei gezaaid maar ik zie er niks van op komen.
Heb je die van jou eerst binnen gezaaid of gelijk buiten? En hoe lang heeft het geduurd voordat je het op zag komen?
Voor mij is het ook het eerste jaar dat ik prei gezaaid heb. Ik heb begin februari gezaaid in de koude kas, zowel winterprei als zomerprei. Duurde vrij lang voordat het op kwam. Twee maanden later stonden er sprietjes van ca. 5cm hoog.

Er is trouwens maar een klein deel van het zaad is opgekomen, wat ik heb voor beide soorten een half zakje gezaaid, en dat was veel meer dan het aantal sprietjes dat ik nu zien.

[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-05-2025 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Ik hoop dat dat voldoende gaat zijn. Ik weet niet hoe groot je tomatenplanten zijn op dit moment en wanneer je weg gaat, maar richting zomer gaat bij mij de waterbehoefte van de tomaten richting de liter per dag (als het al niet meer is)
Mijn planten hebben het overleefd met de bollen voor water, de pepers hebben nergens last van de tomaten moeten even bijtrekken denk ik maar zijn ook zeker niet dood. Beetje verfrommelde bladeren wel. Er zitten nog geen tomaten in (misschien omdat hij geen water kreeg ;) )

Ze hebben zelfs in een plastic kweekkastje gestaan, wel met de deur open, afgelopen tien dagen in de zonkant van de tuin.

Een vijgenboompje gekocht in Spanje bij de Lidl voor 15 euro en die in de auto mee terug genomen. Kom ik in Belgie vandaag bij de Lidl, Vijgenbomen voor 5 euro :F

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 20-05-2025 15:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Marzman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Een vijgenboompje gekocht in Spanje bij de Lidl voor 15 euro en die in de auto mee terug genomen. Kom ik in Belgie vandaag bij de Lidl, Vijgenbomen voor 5 euro :F
Maar nu heb je een boom met een verhaal, dat is veel leuker dan een anoniem boompje uit de supermarkt :+.

En iedere keer als je die boom ziet denk je even terug aan Spanje, dat is minimaal €10,- waard :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:21:
Vandaag zijn de ijsheiligen voorbij, dus vanaf nu zouden planten die niet tegen de vorst kunnen buiten uitgeplant kunnen worden.

Zelf ben ik vaak ongeduldig, dus hier staan de planten al even buiten/in de kas.

En de eerste cherrytomaten beginnen nu te verkleuren:

[Afbeelding]

Deze plant heb ik begin februari gezaaid, de plant heeft geen kunstlicht gezien. Gewoon in de vensterbank, daarna in de koude kas (en sommige koude nachten terug naar binnen) en sinds een week staat die definitief buiten in een grote pot.

Ik had gehoopt dat die vroeg vruchten zou geven, maar zo vroeg had ik echt niet verwacht..
Tomaten doe ik ook niet onder kunstlicht. Die groeien ook vrij snel en daar kun je prima wat later mee beginnen (en ze zijn ook al snel veel te groot voor binnen als je te vroeg begint ;) ).

Je hebt al redelijk wat tomaatjes inderdaad (y)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Maar nu heb je een boom met een verhaal, dat is veel leuker dan een anoniem boompje uit de supermarkt :+.

En iedere keer als je die boom ziet denk je even terug aan Spanje, dat is minimaal €10,- waard :*).
Hij is wel iets groter, maar (en dan quote ik mijn vrouw) 'niet 10 euro groter' (dus niet 3x zo groot ;) )

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Deze blijft nice:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dejeroen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:34:
[Afbeelding]

Wat is hier aan de hand?
Probeer je nu groenten in zand te laten groeien?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-06 20:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia2VuxZPG7Vu_U4-tXAKMEvQP0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTx34klwFOzatSDJuUdLK1kv.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn dit de uitlopers van een aardbeienplant? En dus terug te snoeien als je daar niets mee wil doen?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Slappyjoez schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 04:14:
[Afbeelding]

Zijn dit de uitlopers van een aardbeienplant? En dus terug te snoeien als je daar niets mee wil doen?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Marzman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb er hier nu ook twee gekocht (een voor mijn vader), maar die uit Spanje (rechts) is toch wel groter ;)
Ik denk wel dat het redelijk snel groeiende boompjes zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DADTK423IxPgjAGPp0XQAfndbF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uFVZhqhfdizZz6CfPseZXgO.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier voor de eerste keer doperwten staan.
Is deze dikte het goede moment om te plukken?
Ze voelen stevig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmdxdKkVzp0RPjhG89xhhAC7zv4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Q23XyLcmDYyGRvAc8lBedUZE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_esS4_vdSkj4xL95AOZlmHjTziU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sEmMXk64iAOGUWo5vpTNyrH8.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Paulus07 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:20:
Ze voelen stevig aan.

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij zijn ze goed zo. Ik zou er eentje plukken en (rauw) proeven. Als je ze te lang laat hangen worden ze melig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Paulus07 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:20:
Ze voelen stevig aan.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik pluk ze altijd als ik ze tussen mijn duim en wijsvinger kan rollen, en ze op die manier rond aanvoelen. Als er nog een "hobbel" in zit (dus nog niet rond) dan wacht ik meestal even.

Te laat worden ze melig inderdaad, dan pluk ik ze liever wat te vroeg.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb er nu een aantal geplukt en zagen er goed uit. Smaak was ook goed.
Las inderdaad dat met langer wachten ze minder gingen smaken.
Maar las ook hoofdzakelijk dat oogsten normaal in juni/juli is. Dus was ff in de war wat te doen.

Gok dat de zon/warmte van afgelopen tijd flink heeft huisgehouden en alles een maand heeft verschoven ofzo :P

1e batch is nu gedaan en kort in kokend water gedaan met daarna koudwater om dat koken te stoppen.
Afgedroogd en liggen nu in een zakje in de diepvries :)

Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJNFJlnqz7gq-C7RIre0fiHwNrM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qi0aAOxRNuH3cjBbYVny4Ztq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Paulus07 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
Heb er nu een aantal geplukt en zagen er goed uit. Smaak was ook goed.
Las inderdaad dat met langer wachten ze minder gingen smaken.
Maar las ook hoofdzakelijk dat oogsten normaal in juni/juli is. Dus was ff in de war wat te doen.

Gok dat de zon/warmte van afgelopen tijd flink heeft huisgehouden en alles een maand heeft verschoven ofzo :P

1e batch is nu gedaan en kort in kokend water gedaan met daarna koudwater om dat koken te stoppen.
Afgedroogd en liggen nu in een zakje in de diepvries :)

Ben benieuwd.

[Afbeelding]
Veel planten zijn inderdaad wat vroeger vanwege het weer.

Wij eten vanavond voor de vierde keer dit seizoen peulen uit eigen tuin.

In plaats van kleine oogsten invriezen vul ik soms aan met een ingevroren doperwtjes uit de winkel als het te weinig is voor een hele maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Een keer regen zou ook wel fijn zijn voor de tuin. 6 druppels vanmorgen doet ook niks.

Voor de auto ook wel keer fijn om de laag stof eraf te laten regenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Hier toch diverse druppels gezien, asfalt was nat richting Delft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Enige wat hier uit/in de lucht zit en valt zijn een heleboel pluisjes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:52

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ja, regen, dat is meer dan welkom (hoewel ik vanmiddag een lange wandeling zou gaan maken...).

Qua kruiden: mijn stokoude salie is niet meer, de oudste takken waren te verhout, dus na jaren trouwe dienst heb ik hem gerooid. Er staat nu weer een jong exemplaar, hopelijk slaat het aan.

De eerste aardbeien (volle grond) beginnen te komen, al zal ons egelpaar waarschijnlijk sneller zijn. Verder dit jaar qua eetbaar alleen komkommerkruid en koriander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Komt hij nu met een video over erwten..... :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 15:17
De mini-moestuin gaat hier inmiddels echt als een malle.

Een maand geleden alles in de grond gezet, beetje yolo ivm de tomatenplanten en buitentemp maar ik durfde het wel aan ook omdat de tuin best beschut is en het er nooit hard waait.

Maand geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ0MjE9OtkulQ9Czl-MiOGjAblE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZL47ajvMOqW3sZbsojju1F9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZFL3-i7auCbp8gCZlyjWAOXph8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FziqNMk6caiypv5PJypNZLni.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6alH5ut6Yn-HlOaLehK_TYQ0swg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojnJyrp5K7zalDnJKSvJixn9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL-7T9PgpAbGL0GpxkwaQafbT1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HT50z0aSgniMXL9LwOYHuSwR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36Xbgzt6vVO_rQzn1H4S9XbLt2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFwru9IxAOGZRMDSqrCqx8tZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACSpBxrZ95g9niDhn9iVW160FXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pybogzZEX9To9iVAMiNuxv09.jpg?f=fotoalbum_tile

De aardbeien zijn echt enorm lekker, kerstomaten ook en de chili’s moet ik nog proberen. De overige tomatenplanten heb ik net gediefd maar krijgen her en der ook al bloemen.

Niet echt op de foto’s te zien maar de blauwe bessen beginnen ook te groeien. Die had aardig wat bloemen wat nu bessen aan het worden zijn.

Ik ga vandeweek hopelijk de Birdbuster 1000 bouwen (vogel afweergeschut) maar even afhankelijk van mn vrije tijd :-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ik kan inmiddels bijna iedere dag een handje aardbeien plukken en vanavond staan er weer peultjes uit eigen tuin op het menu :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI5YX_Wm9rar9raO8FuuotlpsRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lXeyMxHdUZ7PNlKpsJHnwG4.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast groeit het in de kas ook allemaal lekker door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbSRz6mdgm5p2WaWaF-700lnbQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24LLCQd0KDPSpovjzkpbkvH6.jpg?f=fotoalbum_large

De kort geleden gezaaide wortels en rabarber melden zich ook. Eigenlijk weinig te klagen dit jaar, alleen de tuinbonen hebben nogal last van bladluizen en de tomatenplanten die buiten staan hebben het niet helemaal naar hun zin (deel van het blad is gelig).

[ Voor 21% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-05-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Zag dat ze bij de lidl ook wat bewatering opties in de aanbieding krijgen vanaf 31-05 in de winkels.
Deze werkt via solar dus geen gedoe met electra verder.
Durf niet te zeggen of het ook wat is maar ziet er wel handig uit

https://www.lidl.nl/p/par...bewateringsset/p100388763

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_W1blBKub4yUHzS3eRQj27wDU4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YpKGFiEPhr11QvFboxZQIi9k.png?f=user_large

En ook nog dit, maar dat zijn er maar 3 dus redelijk beperkt voor wat groter gebruik/inzet

https://www.lidl.nl/p/par...wateringskegel/p100388580

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Q3mTOWtqcig-6onXu-UQy23M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ill2lhPjwjQ93YlZXEFZ0VHG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWKWEFo-xK8O2nzDuKsBqeJxw-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXpmEqLBKUwSWEb88Aemsfj0.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft weinig met groente en fruit te maken maar de orchideeën komen weer op in de tuin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Benmen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het heeft weinig met groente en fruit te maken maar de orchideeën komen weer op in de tuin!
Er is ook een tuintopic waar dat wel past ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Dat kan mijn hoofd niet aan, de moestuin zit in de tuin en de orchidee in de moestuin. Dus waar moet ik dan zijn😅

De aardbeien in de border geven echt grote aardbeien volgend jaar toch maar het advies opvolgen om er stro onder te stoppen ik moet ze nu te vroeg plukken anders zit er vraatschade aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLfCP9BTPEpMLzpIXPMzHj6ChA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjVr21bFCB5RnfRqUAAXCI04.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Benmen op 30-05-2025 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier de laatste lading doperwten staan plukken. Weer een hele kom vol.
Dit waren ook de laatste. Planten onderaan werden ook al geel en alle bonen waren eraf. Dus afgeknipt en opgeruimd.

Wortels van de planten wel laten staan in de grond want had ooit gelezen dat dit goed was.

Eens denken wat ik nu op die plek ga zetten. De 2 meloenen die er al stonden zijn helemaal weg :( Denk te veel water gegeven in het begin.....

Maar staan weer 2 nieuwe plantjes binnen ter vervanging (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
Mijn zoekkwaliteiten laten mij in de steek... Wat is de afstand die je aan kan houden voor goede en slechte buren? Ik heb al aardappels staan en wil de tomatenplanten (en ook komkommer) in de grond zetten, maar aardappels zijn slechte buren van tomaten. Maar over welke afstand hebben we het dan? Is een meter verder al ver genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:39:
Mijn zoekkwaliteiten laten mij in de steek... Wat is de afstand die je aan kan houden voor goede en slechte buren? Ik heb al aardappels staan en wil de tomatenplanten (en ook komkommer) in de grond zetten, maar aardappels zijn slechte buren van tomaten. Maar over welke afstand hebben we het dan? Is een meter verder al ver genoeg?
Volgens mij is het bij aardappels/tomaten vooral slecht om ze dicht bij elkaar te zetten omdat ze dezelfde ziektes kunnen krijgen (vooral phytoftera), het zijn beide planten in de nachtschadefamilie. Phytoftera kan zich verspreiden via de lucht en via de bodem, of via plantdelen die elkaar aanraken. Dus om dat te voorkomen wil je dat de planten elkaar niet kunnen aanraken.

Verder kan tijdens het regenen besmette grond opspatten, dus ook daarvoor wil je wat ruimte tussen de planten hebben.

Het beste is: zo ver mogelijk van elkaar af. Maar, ik heb ze wel eens een meter van elkaar af gekweekt (buiten), met een pad ertussen. Toen heb ik alleen phytoftera in de tomaat gehad, en niet in de aardappels.

Ik zou ze zelf niet in twee perkjes naast elkaar zetten.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BB-One schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:39:
Volgens mij zijn ze vatbaar voor dezelfde ziektes. Zolang ze niet ziek zijn of vorig jaar niet ziek geweest maakt het niet zo veel uit. Anders pak je nieuwe grond als ze vorig jaar een schimmel hadden.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
afrikaantjes hier zijn echt mega groot geworden......
Zo groot had ik ze niet verwacht en staan nu redelijk in de weg ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Bij de Lidl verkopen ze deze week diverse planten voor de moestuin voor €2,99.

Voornamelijk usual suspects zoals tomaat en aardbei.

Maar er stonden ook bananenplantjes. Exacte ras stond er niet bij (enkel "Musa") maar het lijkt een "Dwarf Cavendish", en die zijn eetbaar.

Het schijnt niet makkelijk te zijn om banaantjes eraan te krijgen en het duurt minimaal 3 jaar, maar ik heb er toch eentje meegenomen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier hangt nu bijna al het loof plat van de aardappelen in een emmer. 1 staat er nog overeind.
Zou ik ze nu al eruit moeten halen of nog even wachten tot die laatste ook plat ligt?

Wat is jullie ervaring hierin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83wWTPz1dMer75P4gbru2Rq8RDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0r0PmUfJAUHFu3lsuDqBuS1h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jjG8g_g1MpUqyjG7GlVw1F3sbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Pe1mT6mtvHvLqcuzp0OlZlW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IWRdJsxH3uYdTEAowv-cD2oZgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw2zmzOUT5ddzz9T7JOEtq2f.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaNGfTPgkeBx6Rf4ISta5YBhrO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEANJRLvUvXghu574mZGJYx0.jpg?f=fotoalbum_tile

De aardbeien blijven maar komen:)

Iemand een idee wanneer perzik in de kas rijp is? Ze zijn van de cultivar amsden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 10:42
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:43:
Bij de Lidl verkopen ze deze week diverse planten voor de moestuin voor €2,99.

Voornamelijk usual suspects zoals tomaat en aardbei.

Maar er stonden ook bananenplantjes. Exacte ras stond er niet bij (enkel "Musa") maar het lijkt een "Dwarf Cavendish", en die zijn eetbaar.

Het schijnt niet makkelijk te zijn om banaantjes eraan te krijgen en het duurt minimaal 3 jaar, maar ik heb er toch eentje meegenomen .
heb ook een boom staan, en die staat er al langer als 3 jaar maar die hebben nog geen vrucht.
De boom gaat overigens wel dood na het geven van vruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Nou het zijn er veel en groot..... :P
Was een flinke bos met loof erop dus had de hoop dathet er wat meer of groter waren.
Achja voor een 1e keer als probeersel met een simpele supermarkt aardappel.

Nu weer iets verzinnen om de emmer mee te gaan vullen mbt plant/groente/fruit :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Paulus07 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:40:
Nou het zijn er veel en groot..... :P
Was een flinke bos met loof erop dus had de hoop dathet er wat meer of groter waren.
Achja voor een 1e keer als probeersel met een simpele supermarkt aardappel.

Nu weer iets verzinnen om de emmer mee te gaan vullen mbt plant/groente/fruit :)

***members only***
Dat loof zag er nog wel aardig fris uit. Als je ze nog even had laten staan waren al die mini kleintjes nog wel wat dikker geworden

Achteraf kijk je de koe in de kont :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Het was nog groen inderdaad maar hing al helemaal slap over de rand van de emmer heen. Ook na watergeven bleef het hangen. Dacht eerst misschien te weinig water maar dat maakte ook geen verschil.

Achja, weer een 20L emmer over voor iets nieuws :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Henkhuppelschot schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:21:
[...]

heb ook een boom staan, en die staat er al langer als 3 jaar maar die hebben nog geen vrucht.
De boom gaat overigens wel dood na het geven van vruchten.
Gaat hij dan dood? Dat maakt zo'n boompje een stuk minder leuk :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Die stam wel, maar er ontstaan als het goed is vanzelf nieuwe stammetjes uit de wortelkluit, en dat kan ook al veel eerder gebeuren. Maar daarna moet je dus wel weer minimaal 3 jaar wachten. En hij is ook nog eens niet winterhard, dus op zijn zachtst gezegd is het een flinke uitdaging om eigen bananen te kweken.

Er zijn wel soorten die wel enigszins winterhard zijn, maar die geven geen eetbare bananen.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-06-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Mijn plan is om hem in een grote bak te zetten, dan kan die in de winter naar binnen.

[ Voor 76% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-06-2025 19:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:04
Paulus07 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:57:
Het was nog groen inderdaad maar hing al helemaal slap over de rand van de emmer heen. Ook na watergeven bleef het hangen. Dacht eerst misschien te weinig water maar dat maakte ook geen verschil.
Achja, weer een 20L emmer over voor iets nieuws :P
Volgende keer wat meer klei en compost door de potgrond doen en wachten totdat de aardappelplant gebloeid heeft. En het duurt sowieso iets langer voordat een watergift wordt opgepikt door de plant zelf, of je moet 'm compleet hebben laten opdrogen. Deze zijn gewoon veel te vroeg geoogst, maar je hebt wel een primeur, de eerste nieuwe aardappelen nog voor de Pinksteren. Jammer genoeg net te weinig om in een kistje naar de veiling te brengen :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Marzman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Yep, maar uit de wortels kunnen nieuwe scheuren komen / komen nieuwe scheuten.
Als je een bananenplant/boom in een iets te kleine pot houdt groeit deze minder hard maar komen er wel jonge bananenplantjes bij de wortels.
Na het verwijderen van de scheuten kun je hem verpotten in een grotere pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:18:
Mijn plan is om hem in een grote bak te zetten, dan kan die in de winter naar binnen.
Heb je een foto? Dat is toch gewoon een plant met hele grote bladeren? Dat is in de huiskamer ook wel leuk ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 05-06-2025 08:15 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Vandaag gelukkig de regentonnen kunnen vullen want zie net dat het donderdag 32c gaat worden....... huh :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Paulus07 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:40:
Vandaag gelukkig de regentonnen kunnen vullen want zie net dat het donderdag 32c gaat worden....... huh :p
Moet dat niet gewoon 23 graden zijn? Lijkt me iets realistischer ;)

Ik was bang voor een slakken invasie, maar die blijft vooralsnog uit. Nog wel....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Qua slakken: hier gaan ze helemaal los op de kattenbrokjes die ik voor de egels neerzet. Geen idee of dat overal werkt en met elke slak, maar het kan een simpele, goedkope en vooral gifvrije methode zijn om slakken weg te lokken van planten waar je ze niet wilt hebben.

Het valt hier gelukkig erg mee, mede dankzij die egels en een stel fanatieke merels en kauwtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
bvk schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:43:
[...]

Moet dat niet gewoon 23 graden zijn? Lijkt me iets realistischer ;)

Ik was bang voor een slakken invasie, maar die blijft vooralsnog uit. Nog wel....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nN1X7ZiFEyc1YxC9kalx_LtDibY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FAv6GJHzYYCtXkXUWibsfXwe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Marzman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:15:
[...]

Heb je een foto? Dat is toch gewoon een plant met hele grote bladeren? Dat is in de huiskamer ook wel leuk ja.
Het wordt op een gegeven moment een plant met grote bladeren, maar nu is de plant nog maar 25cm hoog, en zijn de bladeren ook nog vrij klein.

Even op google zoeken naar "dwarf Cavendish" geeft een idee van hoe die er uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Paulus07 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:48:
Hier de laatste lading doperwten staan plukken. Weer een hele kom vol.
Dit waren ook de laatste. Planten onderaan werden ook al geel en alle bonen waren eraf. Dus afgeknipt en opgeruimd.

Wortels van de planten wel laten staan in de grond want had ooit gelezen dat dit goed was.

Eens denken wat ik nu op die plek ga zetten. De 2 meloenen die er al stonden zijn helemaal weg :( Denk te veel water gegeven in het begin.....

Maar staan weer 2 nieuwe plantjes binnen ter vervanging (hoop ik).
Misschien kun jij me dan helpen 😂 ik heb ook twee bakken staan met vermoedelijk doperwtjes, weet niet meer precies wat ik gezaaid heb.

Maar wanneer weet je of deze geplukt kunnen worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja_4zkwI14NQ3QvTjMxGXY27kKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v68sSecCmswEU4LY0bw90nzL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJZbznbivyv5aZCVSopphlqZ97Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVz73V47cpcm4lUd5ROFEopt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzKlGsenQiOCDL9xvDURFnk25TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koHnzj7sOkxqJteTP3HuNn4V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
HansAnders07 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Misschien kun jij me dan helpen 😂 ik heb ook twee bakken staan met vermoedelijk doperwtjes, weet niet meer precies wat ik gezaaid heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijkende naar de 1e foto lijkt mij deze al goed om te plukken.
Hier keek ik of de vruchten zelf rond waren, stevig aanvoelde maar niet hard. Ze nog groen waren en niet al een beetje "stoffig" werden of aanvoelen want dan worden de erwten zelf een beetje melig.

Rest plukken was daarna gewoon op gevoel. en ik plukte ze liever wat vroeger dan te laat.
Niet te vroeg dat ze nog wat plat waren of je nog geen of te kleine erwtjes zag zitten als de zon er doorheen scheen etc.

Op https://www.keukenplanten.nl/wanneer-bonen-en-peulen-oogsten hebben ze nog een goede foto staan als voorbeeld:
We kijken van links naar rechts. Peulvrucht nummer #6 is de ideale doperwt. Deze is volledig dik geworden maar ook nog groen. Lekker vers en knapperig dus. Als je deze aan de plant laat hangen dan gaat de doperwt opdrogen. Je kunt gedroogde doperwten nog heel veel jaren bewaren.
Afbeeldingslocatie: https://www.keukenplanten.nl/image/cache/wp/lj/pages/blog/oogst-verwerken/peulvruchten-oogsten/extra/doperwten_moment.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 13:34
VeertienKaVier schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:14:
Qua slakken: hier gaan ze helemaal los op de kattenbrokjes die ik voor de egels neerzet. Geen idee of dat overal werkt en met elke slak, maar het kan een simpele, goedkope en vooral gifvrije methode zijn om slakken weg te lokken van planten waar je ze niet wilt hebben.

Het valt hier gelukkig erg mee, mede dankzij die egels en een stel fanatieke merels en kauwtjes.
Ik had vorig jaar enorm last van slakken, maar met korrels redelijk in de hand te houden dit jaar. Wel een kauwen invasie die de slakkenkorrels op komen eten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

robkrekel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:11:
[...]

Ik had vorig jaar enorm last van slakken, maar met korrels redelijk in de hand te houden dit jaar. Wel een kauwen invasie die de slakkenkorrels op komen eten 8)7
Oei, hopelijk kan dat geen kwaad voor ze (ik vind kauwen erg vermakelijk, al kunnen ze soms herrie maken).

Wat ik al dacht: van de eerste bijna rijpe aardbeien is gesnoept, en aan de achtergelaten poep is te zien dat het een van de minstens drie egels moet zijn geweest. Het is ze gegund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansAnders07 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
jaapzb in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 13:34
VeertienKaVier schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:41:
[...]

ik vind kauwen erg vermakelijk, al kunnen ze soms herrie maken
Ze zitten af en toe met 50 tot 100 bij mij op dak. Ik hoop dat ze er bij neervallen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

robkrekel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:07:
[...]
Ze zitten af en toe met 50 tot 100 bij mij op dak. Ik hoop dat ze er bij neervallen })
Hier ook, als ze op de schoorsteen zitten dan hoor ik steeds vuil er in vallen. De duiven schijten alles onder, de eksters maken alles kapot. Irritante beesten. Alleen de mussen in de boom bij de buren vind ik leuk :p

We zitten in een wijk met veel groen, ik heb het idee dat alle vogels van de stad in onze wijk zitten (behalve de vadsige stadsduiven die alleen friet van de grond eten enzo, die zitten hier niet, het zijn andere duiven) :p

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 12-06-2025 09:26 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Enige tijd geleden hadden we hier in het topic interessante discussie over het moment dat je je tomatenplanten definitief naar buiten plaats. Hoop meningen over nut / noodzaak van hier precies in zijn.

Ik had er al eens over gelezen dat te vroeg naar buiten zetten zou kunnen leiden tot minder vruchtzetting. Dat is alleen lastiger te kwantificeren. Door die laatste discussie toch nog eens wat verder gaan lezen.

Een aantal websites geeft aan dat te vroeg naar buiten (onder nachttemperatuur van 12 graden C) plaatsen bij kan dragen aan Blossom End Rot. Nu gingen bij mij de tomaten elk jaar zo rond eind april naar buiten. En de afgelopen 10 jaar heb ik elk jaar bij meerdere gebruikte rassen Blossom End Rot gehad.

Dit jaar besloten om ze pas naar buiten te brengen als de nachttemperatuur een weekje boven de 12 graden zat. Dit was uiteindelijk pas eind mei (en een woonkamer vol met tomatenplanten)

en voor wat het waard is: nog geen enkele tomaat met Blossom End Rot (fingers crossed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:21
jeroenkb schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:30:
Enige tijd geleden hadden we hier in het topic interessante discussie over het moment dat je je tomatenplanten definitief naar buiten plaats. Hoop meningen over nut / noodzaak van hier precies in zijn.

Ik had er al eens over gelezen dat te vroeg naar buiten zetten zou kunnen leiden tot minder vruchtzetting. Dat is alleen lastiger te kwantificeren. Door die laatste discussie toch nog eens wat verder gaan lezen.

Een aantal websites geeft aan dat te vroeg naar buiten (onder nachttemperatuur van 12 graden C) plaatsen bij kan dragen aan Blossom End Rot. Nu gingen bij mij de tomaten elk jaar zo rond eind april naar buiten. En de afgelopen 10 jaar heb ik elk jaar bij meerdere gebruikte rassen Blossom End Rot gehad.

Dit jaar besloten om ze pas naar buiten te brengen als de nachttemperatuur een weekje boven de 12 graden zat. Dit was uiteindelijk pas eind mei (en een woonkamer vol met tomatenplanten)

en voor wat het waard is: nog geen enkele tomaat met Blossom End Rot (fingers crossed)
Ik zet ze elk jaar zo vanaf half april buiten, zijn dan nog echt kleine plantjes. Inmiddels al bezaaid met bloemen en kleine tomaatjes, de planten zijn ook echt flink gegroeid. Uit ervaring is grootste factor met hoe ze het koudere weer handelen afhankelijk van het ras. Verder (nog) nooit last gehad van blossom end rot of wat anders. En ja flink opbrengst, vorige jaar met 4 planten zat ik ontzettend veel tomaten. Ze doen zeker wat onder vergeleken met tomaten in de kas, maar opbrengsten zijn nooit teleurstellend geweest, in tegendeel, je krijgt nog steeds meer dan genoeg :) Lekker naar buiten met de planten zodra je dat aandurft dus!

[ Voor 9% gewijzigd door LostInNight op 13-06-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
LostInNight schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Ik zet ze elk jaar zo vanaf half april buiten, zijn dan nog echt kleine plantjes. Inmiddels al bezaaid met bloemen en kleine tomaatjes, de planten zijn ook echt flink gegroeid. Uit ervaring is grootste factor met hoe ze het koudere weer handelen afhankelijk van het ras. Verder (nog) nooit last gehad van blossom end rot of wat anders.
Mooi om te zien hoe ervaringen verschillen.

Ik kon soms de helft van de tomaten van een plant weggooien. Tot nu toe dus nog nul schade.

Verder alles hetzelfde qua rassen, kweekmethode etc....

Ik ben om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
jeroenkb schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Verder alles hetzelfde qua rassen, kweekmethode etc....
Ik dacht dat je overgestapt was op Blumat?

Blossem end rot wordt deels veroorzaakt door onregelmatige watertoevoer, en daar heb je dan geen last meer van....

Maar wat later buiten zetten geeft vaak wel gezondere planten.

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-06-2025 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Ik dacht dat je overgestapt was op Blumat?

Blossem end rot wordt deels veroorzaakt door onregelmatige watertoevoer, en daar heb je dan geen last meer van....

Maar wat later buiten zetten geeft vaak wel gezondere planten.
De Blumat was nog niet aangesloten. Staat voor vandaag op de planning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:47
Hoi allen, ik mag mezelf dit jaar ook terug een moestuinier noemen.
Al enkele jaren plant ik tomaten, paprika en komkommer en nog wat andere zaken als dat lukt.

Dit jaar is dat op een nieuwe locatie, ons nieuw huis.
De vorige bewoners hadden al een stukje van de tuin ingenomen om er te moestuinieren en dat wil ik ook zo verder zetten.

Onderstaande foto is van vandaag.
Hierop kan je achteraan links een komkommerplantje vinden. Die wil ik omhoog laten groeten tot aan de wasdraad en zo met de wasdraad mee laten groeien.

Links staat er een vleestomaatplant en een coeur de beuf tomatenplant.
Achteraan nog 2 trostomaten.

Vooraan staat een gele en een rode paprika plant.

Om de boel wat op te smukken heb ik er wat bloemetjes tussengeplant. Anders was het maar een vrij lege ruimte.

Tips zijn altijd welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB-j3OJ1tvSPml600NH0yJhQvao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOcz2ql0YG30kO0858HlGtRf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:18
nog nooit meegemaakt maar mijn komkommer krijgt ineens geel blad. te veel water? te weinig? te weinig voeding in de grond?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Hierbij een kleine update.

De begin februari gezaaide tomaten geven nog steeds tomaten, maar het einde lijkt in zicht, de planten staan er niet echt lekker bij en ik heb al een poosje geen nieuwe bloemen meer gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKGlFq9EuPTlKhLSCdS31XD-fYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5HWfZRNDORARG23FNXCznKL.jpg?f=fotoalbum_large

De begin maart gezaaide cherrytomaten beginnen nu ook te produceren en staat er een stuk vrolijker bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dCxkAn82-vzGzd1lFhLruhebMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EY8P7gV3Lm2cWFWDhPczwXId.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast groeien de tomaten in de kas ook lekker door, ze zijn 2x zo groot als hun broertjes die buiten staan en hangen vol tomaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djLeKAb2zAldSCdKMZVjQZ74Cug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueK0iXQhzzuiycaXzQdEIfYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:46:
Hierbij een kleine update.

De begin februari gezaaide tomaten geven nog steeds tomaten, maar het einde lijkt in zicht, de planten staan er niet echt lekker bij en ik heb al een poosje geen nieuwe bloemen meer gezien.

[Afbeelding]

De begin maart gezaaide cherrytomaten beginnen nu ook te produceren, en staat er een stuk vrolijker bij.

[Afbeelding]

Daarnaast groeien de tomaten in de kas ook lekker door, ze zijn 2x zo groot als hun broertjes die buiten staan en hangen vol tomaten.
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Al geprobeerd die februaritomaten bij te voeden? Kan me voorstellen dat de pot op een bepaald moment wel leeg is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFeEWGTIsVyDI5ujpagxWQ-NtcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4cFD1chuYG3fFmXTdUCFAYN.jpg?f=fotoalbum_large
De boel groeit hier ook als een malle :) De kas is pas eind mei geplaatst, dus dat is nog even puzzelen en proberen, maar vooralsnog groeit alles er goed in.

Dagelijks oogsten we nu tussen de 2 en 5 kg aardbeien (middelste lange bak), de frambozen (verste lange bak) moeten nog even, er komt nog een lading kruisbessen aan en dan gaan we eens kijken wat alle boontjes doen.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 18-06-2025 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
jaapzb schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Ziet er goed uit! Al geprobeerd die februaritomaten bij te voeden? Kan me voorstellen dat de pot op een bepaald moment wel leeg is
Ja, door de potgrond heb ik destijds mestkorrels gemengd en ze krijgen wekelijks vloeibare mest.

Het is een "gedetermineerd" ras, die geeft in een keer zijn vruchten, en dan komt er niks/weinig meer bij.

Heb nu stekjes van een andere plant genomen om ze over een paar weken te vervangen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Ze staan er echt veel beter bij dan bij mij! Doe je goed!

Ik heb nog een vraag: mijn perzik zou moeten zijn https://fruitpluktuin.nl/Perzik/amsden

Maar als ik naar de vruchten kijkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAOxjDt0FxrIiwKiLB_yr34gwoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Pe1mT6mtvHvLqcuzp0OlZlW.jpg?f=fotoalbum_large

Lijken het meer op wilde perziken? Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 15:17
Benmen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:47:
Ze staan er echt veel beter bij dan bij mij! Doe je goed!

Ik heb nog een vraag: mijn perzik zou moeten zijn https://fruitpluktuin.nl/Perzik/amsden

Maar als ik naar de vruchten kijk[Afbeelding]

Lijken het meer op wilde perziken? Wat denken jullie?
Dat lijkt mij ook inderdaad! Geen straf overigens, smaken ook lekker. Vooral in een Peach Cobbler.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Hier gaat het ook allemaal wel lekker.

Paprika en Jalapeño:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EELUNQbTIxUNcqFW5usgRwhEUgk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CgmJlUnhJz6ZiEgWNoRv2EoP.jpg?f=user_large

Meloen en komkommer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vna2w7ZVhTYYTaeHM91bZO7ZgNA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l3nUsVVqZiHbVSNuCbx5i8VS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtZ9BEvsqLrQCZitvse5TXr0Svg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4mkJvPsNPrAYtF3sxlz4zOlf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbLB7l9AVICxDMNQkD38oOZC0ZY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CyE8vKpsugfD8i3yJjVvpqmY.jpg?f=user_large

Al meerdere komkommertjes geoogst, lekker.

En deze doet het ook goed laatste dagen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQpLH2goCMX5zWgbPjeOft0FUok=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CPZVX3P0WGHvitoNxKlXsVkC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Tsja ik ben daar een beetje een mn over. Ik bestel een amsden vanwege bepaalde eigenschappen. Ik krijg iets anders, nou zal het qua smaak allemaal wel goedkomen. Maar als ik een wilde perzik had willen bestellen had ik dat gedaan.

Nu weet ik vanuit mijn werk dat er met name met cultivars regelmatig gerommeld wordt. Dus niet alleen voor particulieren maar ook voor organisaties. Dit komt voornamelijk doordat het herkennen van een cultivar gewoon erg lastig is. Soms zelfs onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier gaan de meloenen traag. Komend jaar nog wat vroeger voorzaaien binnen denk.
is nog maar juni maar zal nog wel ff duren voor er fruit aan komt denk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:16:
Tsja ik ben daar een beetje een mn over. Ik bestel een amsden vanwege bepaalde eigenschappen. Ik krijg iets anders, nou zal het qua smaak allemaal wel goedkomen. Maar als ik een wilde perzik had willen bestellen had ik dat gedaan.

Nu weet ik vanuit mijn werk dat er met name met cultivars regelmatig gerommeld wordt. Dus niet alleen voor particulieren maar ook voor organisaties. Dit komt voornamelijk doordat het herkennen van een cultivar gewoon erg lastig is. Soms zelfs onmogelijk...
Helemaal mee eens, ik heb zelf dit jaar een aantal tomatenplanten die volgens mij niet zijn van het ras wat op de verpakking vermeld stond, ik baal ervan en haal bij die desbetreffende zaak geen zaden meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn vrouw heeft een stuk bos gekocht van bijna 3 km (denk ik, we zitten nog in het proces, dus nog niet getekend maar wel mondeling bod aanvaard :p ) in agrarisch gebied (dus het is niet echt een bos, maar er staan gewoon veel bomen). Alles wat geen boom is mag weg (volgens de definitie van een boom is 80/90 procent geen boom) , maar het lijkt me wel veel werk. Zij denkt zelf dat het ideaal is tussen de bomen groente te planten, ik zou liever een soort akker hebben dan. Ik had mijn drone meegenomen om er even overheen te vliegen, maar vergeten te filmen, ik weet ook niet of ik dat nog een keer doe. Door de bomen zag ik hem niet meer en hij vliegt dan erg hoog en met landen wordt hij ook vies. Of ik moet een stuk karton meenemen ofzo.

In ons tuintje gaat het wel lekker met de pepers dit jaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnlD2nn66ptlMSy2Nujle1teE-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zl143DnkEpkoFXSFcnoaLgSp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlaFisJwrWob0912FH612LRG9xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CQa071mFCJnSudKCBRTCvdd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVhNwCPzGn1XhlwUpR705ig-33w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VB8WPufD01xc7Hy77K9ZyzMG.jpg?f=fotoalbum_large

En de tomaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjX4ZEALumAdXmhPI7riHGCx-t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O14MZu2udWLEZZjsvjiwWtMC.jpg?f=fotoalbum_large

Verder hebben we al vijgen (hele kleintjes) in de boompjes van de supermarkt. We hebben nu opeens drie boompjes. Misschien kunnen we er 1 of 2 in dat bos zetten ;) We hadden die uit Spanje van de vakantie, die van de Lidl hier en voor we op vakantie gingen had ik een takje van een hele grote vijgenboom die in de tuin van een leegstaande woning stond getrokken en die is ook wortels gaan maken.

Alleen de appelboom doet niks dit jaar. Misschien omdat hij vorig jaar niet gesnoeid is of te weinig water toen hij bloemen moest maken. Ik weet het niet. Ik ga hem flink snoeien denk ik zodra dit kan (om er model in te krijgen en dan een beetje met touw de takken sturen want het slaat nu nergens meer op)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

FrambozenTaart schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:05:
En deze doet het ook goed laatste dagen;

[Afbeelding]
Jaja, lekker aan het bier met de kabouters, dan is een moestuin goed te doen ;)

Hier eens kijken hoe het komkommerkruid smaakt; lijkt me wel aardig door de salades die de komende dagen op het menu staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Ik heb 2 soorten aardappels gezet op 2 plaatsen, 1 in de volle grond en 1 in een bak (rechthoekige speciekuip)
Bij de aardappels in de volle grond staat het groen tot mijn middel en staat er al weken bloemen in de planten
Bij die in de bak is het groen nog geen 10cm hoog en zitten er 0 bloemen in.
Afgelopen jaar werkte het in de bak perfect, als het loof geel wordt de bak omkeren op een zeil en de aardappels er tussen uit halen.

Nu vrees is dat de aardappels in de bak niets worden en dat die in de volle grond ook niet goed zijn aangezien daar het loof heel hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:12:
Ik heb 2 soorten aardappels gezet op 2 plaatsen, 1 in de volle grond en 1 in een bak (rechthoekige speciekuip)
Bij de aardappels in de volle grond staat het groen tot mijn middel en staat er al weken bloemen in de planten
Bij die in de bak is het groen nog geen 10cm hoog en zitten er 0 bloemen in.
Afgelopen jaar werkte het in de bak perfect, als het loof geel wordt de bak omkeren op een zeil en de aardappels er tussen uit halen.

Nu vrees is dat de aardappels in de bak niets worden en dat die in de volle grond ook niet goed zijn aangezien daar het loof heel hoog staat.
Misschien hebben ze in de bak te droog gestaan? Zo'n bak droogt erg snel uit, zeker in de warme zonnige lente die we gehad hebben. De volle grond blijft langer vochtig, dus die zullen er minder last van gehad hebben. Aardappels hebben flink wat water nodig om hun loof en knollen te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
@jaapzb de tuin en de bak krijgen (bijna) elke dag water en hebben niet droog gestaan.
Ook in onze vakantie is de sproeier elke dag aan geweest.

Weet niet of het dat geweest is, maar ben wel benieuwd op er uberhaubt is aan zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
@Marzman check even wat de diameter van de bomen is op 1 - 1,2 meter. Dat is vaak waar de gemeent naar kijkt qua vergunning (gaat niet zozeer om soort).

Los daarvan even in het bestemmingsplan of omgevingsplan kijken of het als bos te boek staat. Mogelijk heb je ook nog te maken met de boswet.

Als je echt van een aantal bomen af wil, onder dunning kan veel. Als je er groente op zou willen kweken: windsingels van beplanting en hakhout voor het maken van houtrillen... Maar bovenal tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:19:
@Marzman check even wat de diameter van de bomen is op 1 - 1,2 meter. Dat is vaak waar de gemeent naar kijkt qua vergunning (gaat niet zozeer om soort).

Los daarvan even in het bestemmingsplan of omgevingsplan kijken of het als bos te boek staat. Mogelijk heb je ook nog te maken met de boswet.

Als je echt van een aantal bomen af wil, onder dunning kan veel. Als je er groente op zou willen kweken: windsingels van beplanting en hakhout voor het maken van houtrillen... Maar bovenal tof!
Dunning is een heel ruim begrip, daar kun je vrij ver in gaan.

Een reguliere groentetuin lijkt me wel lastig. Ik heb ook een stuk bos, maar dat zit vol met konijnen, hazen, reeën en allerlei soorten vogels. Dat moet je goed afschermen, anders valt er weinig te oogsten.

Je zou ook kunnen overwegen om er (voor een deel) en voedselbos van te maken, denk aan hazelnoten, walnoten, bramen, kersen, bosbessen etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is agrarisch gebied met veel bomen, en alles met een diameter van meer dan een meter is een boom. Er zijn ook veel struiken en wat je ziet als je in een bos van de paden af gaat (struiken, bramen, dingen die uit de bomen vallen). De percelen er omheen hebben veel minder bomen, aan een kant liggen vijvers (iemand die vissen kweekt denk ik), aan de andere kant staat een hoge schutting en ik weet niet wat daar achter zit.

Mijn vrouw had al iemand gevonden (Youtube) die in een bos woonde en stukken boomstam neerlegde en daar compost tussen gooide en dan kon hij moestuiniere. Dat zag er wel makkelijk uit zei ze :p Volgens mij is het nog steeds veel werk, de grond moet toch enigszins vrij zijn nog steeds van struiken, kleine bomen en alles wat er uit de bomen valt. Maar we beginnen zo denk ik inderdaad maar met een klein stukje vrij te maken. Bij Lidl is alles voor buiten in de aanbieding zag ik al ;)

We moeten nog even geduld hebben, het voorlopig koopcontract wordt opgemaakt en dat moet nog aangeboden worden aan twee verenigingen die het ook mogen kopen (maar ik denk niet dat die het kopen, ons huis heeft ook zo'n constructie met de sociale woningmaatschappij omdat ze het huis ooit gebouwd hebben maar die kopen nooit wat terug)

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 20-06-2025 07:50 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-06 12:36
Marzman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:15:
Het is agrarisch gebied met veel bomen, en alles met een diameter van meer dan een meter is een boom. Er zijn ook veel struiken en wat je ziet als je in een bos van de paden af gaat (struiken, bramen, dingen die uit de bomen vallen). De percelen er omheen hebben veel minder bomen, aan een kant liggen vijvers (iemand die vissen kweekt denk ik), aan de andere kant staat een hoge schutting en ik weet niet wat daar achter zit.

Mijn vrouw had al iemand gevonden (Youtube) die in een bos woonde en stukken boomstam neerlegde en daar compost tussen gooide en dan kon hij moestuiniere. Dat zag er wel makkelijk uit zei ze :p Volgens mij is het nog steeds veel werk, de grond moet toch enigszins vrij zijn nog steeds van struiken, kleine bomen en alles wat er uit de bomen valt. Maar we beginnen zo denk ik inderdaad maar met een klein stukje vrij te maken. Bij Lidl is alles voor buiten in de aanbieding zag ik al ;)

We moeten nog even geduld hebben, het voorlopig koopcontract wordt opgemaakt en dat moet nog aangeboden worden aan twee verenigingen die het ook mogen kopen (maar ik denk niet dat die het kopen, ons huis heeft ook zo'n constructie met de sociale woningmaatschappij omdat ze het huis ooit gebouwd hebben maar die kopen nooit wat terug)
zou het invloed hebben als je bos in zuid of noord nederland staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Meethenoob schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:10:
[...]

zou het invloed hebben als je bos in zuid of noord nederland staat?
Voor het weer? Het ligt in Noord Belgie. Het kan vrij drassig zijn wel volgens de makelaar (nu niks van gemerkt en volgens de kaarten die we hebben gekregen lijkt dat ook wel mee te vallen).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 20-06-2025 10:17 ]

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khxsaGfxtyp_tNx_YrHaCPgRXMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5tyjzt2nn2PUZ4phoE6ieF4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYQDbTxD1pGVQAdO04VE8552II8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAiB9FnM1XvOVuo1mgMhaRmS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUBrcvoCss7RhlgY74-McC4ymA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RmLjQwfkS6Ymzw7qx93bHvq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ze kwamen los dus ze zullen wel goed zijn. De lucht is prima in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Korte update na paar weken Blumat.

Wat een systeem!!!

Vroeger gaf ik elke pot evenveel water op hetzelfde moment. Nu 'regelt' iedere plant het voor zichzelf en zie je op verschillende momenten 1 van de systemen water geven. Sommige tomaten 'tappen' 1 of meerdere keren per dag. Andere om de paar dagen.

Het instellen neemt wat tijd in beslag, maar daarna geen aandacht meer hoeven geven aan het bewateren.

Aanrader wat mij betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tappen? Een tomaat pakt toch gewoon wat hij pakken kan?

Vorig jaar met de regen barstten ze bij mij door te snelle groei door te veel water.

[ Voor 44% gewijzigd door Marzman op 22-06-2025 13:55 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Marzman schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:55:
Tappen? Een tomaat pakt toch gewoon wat hij pakken kan?

Vorig jaar met de regen barstten ze bij mij door te snelle groei door te veel water.
De plant pakt inderdaad wat hij pakken kan uit te kluit, en zodra deze droog wordt er water aangevoerd.

Als een overijverige barvrouw die een biertje voor je tapt als je glas bijna leeg is :9B.

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste