Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
dejeroen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Het ruikte naar komkommer na het topje eraf snijden.

[Afbeelding]

Zag eruit als komkommer, maar zoeter en wateriger.

[Afbeelding]

In het dikke midden zag het eruit als een meloen, en smaakte daar ook redelijk naar.

[Afbeelding]

Rond de zaden was het zoet, daarbuiten vooral heel erg waterig.

Na wat zoekwerk is het vermoeden een witte komkommer. Wat denken jullie?
Het is gewoon een komkommer die bevrucht is, en vervolgens "te laat" geplukt. Hij is al begonnen met afrijpen. Meestal worden komkommers niet bevrucht, maar het gebeurt soms wel. Dan word de vrucht als je er niet op tijd bij bent steeds dikker en verkleurt hij wat, en krijg je dus zaadjes. De smaak veranderd ook.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Als je een tomaat overzichtelijk en luchtig wilt houden ontkom je er eigenlijk niet aan om te dieven en alleen een hoofdstam aan te houden waaraan de trossen komen (al kun je ook kiezen voor 2 of 3 stammen).

Een kas is leuk om in het voorjaar om wat eerder te starten, maar in het Nederlandse klimaat kun je ook prima tomaten telen zonder kas, eventueel met een simpel transparant afdakje.

Ik heb dit jaar tomaten in een kas staan en buiten onder een afdakje. De tomaten in de kas geven wel iets meer vruchten, maar het verschil is niet zo groot.
Hier zonet ook maar eens wat in de tomaten lopen knippen.
Dat is ook het enige wat er nu hier groeit, voorgaande jaren had ik ook nog paprika, peper en augurken naast natuurlijk de aarbeien.

Owjah er staan nog wat knoflook stengeltjes onder de tomaten.
Ik had engerlingen in het gras dus dacht wat natuurlijke afweer dat ze bij de tomaten weg blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odGPk37dNZxBxGEMKZmTKmU9X7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2a9iUmgorhX1yQOTc6fVYTO.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:30
Heb je nu net wat teveel weg geknipt of kan dit geen kwaad?

Ikzelf knip de bladeren tot boven de onderste tros en zo volg ik mee naargelang dat ze dus rijpen.
Knip de je onderste tros eraf dan knip ik ook de bladeren tot net boven de volgende tros.

Zo dacht ik dat de tomaten toch nog beschermd bleven van teveel zon op hun bol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Asterion schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:40:

Ikzelf knip de bladeren tot boven de onderste tros en zo volg ik mee naargelang dat ze dus rijpen.
Knip de je onderste tros eraf dan knip ik ook de bladeren tot net boven de volgende tros.

Het is al eind juli, ik denk dat het niet zo veel meer uitmaakt. En ik denk dat hij ze expres weggeknipt heeft rond de tomaten dat ze meer zon krijgen.

Vergeleken met mijn tomatenplanten zien die van hem er heel netjes uit. Ik heb bijna niks weggeknipt en het groeit in een soort kas (zo'n plastice) en gewoon zoals het groeit. De bladeren takken hangen over de peperplanten en planken ik heb alleen wat lage bladeren die geel werden weggeknipt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Asterion schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:40:

Ik heb werkelijk geen idee.
Ik doe maar wat.
Ik had ze ook al vrij vroeg buiten één plantje heeft dat niet overleefd.
Net als water geven dan zijn er ook die roepen teveel water dan barsten de tomaten.
Ik zie wel wat er gebeurd dat is dan kennis voor volgend jaar.

Dan komt er 1 tomaat, 1 peper, en 1 paprika.
Ik heb nog pepers van 2 jaar terug in de vriezer.
En als ik nu ruwweg tel dan zat ik tegen de 100 tomaten dat komt nooit op.
Paprika's kon ik vorig jaar op zeker moment ook niet meer zien of luchten :+

Het is wel een leuke bezigheid maar je zit altijd gelijk met heel veel tegelijk klaar.
En ik vind het wel leuk om iets uit de tuin te plukken en gelijk te gebruiken.
Augurken was vorig jaar ook een leuke in de tuin.
Mijn dochter toen 8 plukte ze er regelmatig van af even onder de kraan afspoelen en op snacken.
Die smaken dan een beetje als komkommer lekker fris.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:50
Ronald.42 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee.
Ik doe maar wat.
Ik had ze ook al vrij vroeg buiten één plantje heeft dat niet overleefd.
Net als water geven dan zijn er ook die roepen teveel water dan barsten de tomaten.
Ik zie wel wat er gebeurd dat is dan kennis voor volgend jaar.

Dan komt er 1 tomaat, 1 peper, en 1 paprika.
Ik heb nog pepers van 2 jaar terug in de vriezer.
En als ik nu ruwweg tel dan zat ik tegen de 100 tomaten dat komt nooit op.
Paprika's kon ik vorig jaar op zeker moment ook niet meer zien of luchten :+

Het is wel een leuke bezigheid maar je zit altijd gelijk met heel veel tegelijk klaar.
En ik vind het wel leuk om iets uit de tuin te plukken en gelijk te gebruiken.
Augurken was vorig jaar ook een leuke in de tuin.
Mijn dochter toen 8 plukte ze er regelmatig van af even onder de kraan afspoelen en op snacken.
Die smaken dan een beetje als komkommer lekker fris.
Gewoon proberen (y)

Als je teveel blad in een keer weg knipt, kunnen de tomaten ook barsten, maar ik heb nog nooit een groene gebarsten tomaat gezien. Bij mij barsten er ieder jaar wel een paar als het eens flink regent, maar die zijn rijp, en als je er snel bij bent kun je die gewoon opeten.

Ik beperk me meestal tot 2/3/4 bladeren per keer weghalen, maar als alles nog groen is kun je zonder problemen veel meer weghalen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

We doen allemaal maar wat denk ik, bij mij zijn vorig jaar tomaten gebarsten door te veel regen en planten gaan rotten. Daarom let ik daar nu op. De tomaten zijn nu ook kleiner.

Ik haal ook alleen bladeren weg die in de weg zitten of geel worden. Pepers toppen doe ik ook niet. Het boeit ook niet zo, ik heb toch al meer pepers dan ik op kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 25-07-2025 17:52 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:59
Bij de tomatenkweker was ik gewend om blad te knippen onder de onderste tros. Fotosynthese is natuurlijk ook noodzakelijk

En leuk, pas online:
YouTube: How To Prune Tomatoes for Explosive Growth (The RIGHT Way)

[ Voor 37% gewijzigd door Barleone op 26-07-2025 13:28 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34

rob_erwt

What does this button do?

Even een weekje geen tijd hebben om naar de moestuin te gaan en ineens heb je courgettes van 2 kilo... 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vfede4UATnXIDHBWMn5wE95iA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZ7IkYnhe6lzKiiMzJ355Jx7.jpg?f=fotoalbum_large

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:02
Marzman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:51:
We doen allemaal maar wat denk ik, bij mij zijn vorig jaar tomaten gebarsten door te veel regen en planten gaan rotten. Daarom let ik daar nu op. De tomaten zijn nu ook kleiner.

Ik haal ook alleen bladeren weg die in de weg zitten of geel worden. Pepers toppen doe ik ook niet. Het boeit ook niet zo, ik heb toch al meer pepers dan ik op kan.
In mijn ervaring barsten tomaten niet door de teveel aan water maar door een tijd zonder water. Ik heb alleen gebarsten tomaten gehad afgelopen 15 jaar als de plant droog gestaan heeft. Ik denk dat de schil uithard zodra de plant droog staat en als de plant dan weer water op gaat nemen... Als je dagelijks consistent water geeft heb je daar geen last van. In de kassen krijgen planten een constante circulatie aan water en een teveel kan dus echt niet.

Sommige rassen in de volle grond hebben ook de neiging om horizontale wortels te maken net onder de oppervlakte die wel een meter kang kunnen worden waardoor je een grotere oppervlakte nat moet houden. Een kraag 10 cm diep om de wortels op zijn plek te houden kan helpen en helpt meteen tegen ongedierte. In potten is dit natuurlijk geen probleem maar die drogen wel van zichzelf flink sneller uit.

Edit: toevoeging, dit "droog" staan kan ook betekenen dat de plant te heet gestaan heeft in de volle zo'n. Dit zou ook de schil uit kunnen harden. Dit kan ik niet uit sluiten omdat ik alleen maar planten in de volle grond/zon gehad heb.

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 26-07-2025 20:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Vorig jaar had ik een paprika plantje als zaailing zijnde al begin maart op balkon buiten gezet. Gewoon om te kijken of het plantje bleef leven in de kou, dus een beetje maling gehad aan ijsheiligen zeg maar. Uiteindelijk werd die plant groter dan de zelfde planten die binnen waren opgegroeid en pas medio mei naar buiten gingen.

Dit jaar hetzelfde gedaan met een peperplant, met tot nu toe het zelfde resultaat. In het begin blijft het plantje maar zielig klein en groeit het amper tot ergens in juni. Dan worden er ineens harde stappen gezet:

22 juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkKCSJgiZl1RqS-Hb27-15SRUm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kxa9dARStTdCUBf4R2eY2eRo.png?f=fotoalbum_large

1 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR3m_y6v4ujcz2IVrL7SZgdAmrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIRqM7F8BA9l4Oq4FqMtCtiO.png?f=fotoalbum_large

13 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feh3OF93tEcUZtMkOlZcWQizrIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U91dPnHTG1FhvZV2PzFR7UNe.png?f=fotoalbum_large

27 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dp-hzRI-KNA9Xw32qY-PheMVTLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6jpht6xw3VbKIlru91rOIxW.png?f=fotoalbum_large

Plant gaat echt vol gas nu, ik ben benieuwd hoeveel pepers ik hier van af ga krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrWV-TYivyie8VZgz6QHScXChXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g959p8ZDgHAZSU7zPQr6Qmib.png?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50
bvk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:23:
Vorig jaar had ik een paprika plantje als zaailing zijnde al begin maart op balkon buiten gezet. Gewoon om te kijken of het plantje bleef leven in de kou, dus een beetje maling gehad aan ijsheiligen zeg maar. Uiteindelijk werd die plant groter dan de zelfde planten die binnen waren opgegroeid en pas medio mei naar buiten gingen.

Dit jaar hetzelfde gedaan met een peperplant, met tot nu toe het zelfde resultaat. In het begin blijft het plantje maar zielig klein en groeit het amper tot ergens in juni. Dan worden er ineens harde stappen gezet:

22 juni:

[Afbeelding]

1 juli:

[Afbeelding]

13 juli:

[Afbeelding]

27 juli:

[Afbeelding]

Plant gaat echt vol gas nu, ik ben benieuwd hoeveel pepers ik hier van af ga krijgen:

[Afbeelding]
Scheelt denk ik ook wel dat je een op het oog redelijk beschut maar licht balkon hebt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:21
Ik heb een vraagje over aarbeien en ik hoop dat iemand het weet.

Ik heb vorig jaar augustus allemaal jonge aarbei plantjes in de moestuin gezet, die zijn dit jaar allemaal verder gaan groeien maar op een enkele misvormde aarbei na komen er eigenlijk geen vruchten aan. Ze zijn ondertussen wel gigantisch aan het uitlopen/nieuwe plantjes aan het creëren, blad ziet er over het algemeen goed uit. Maar waar blijven de aarbeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:00
mijn aardbeien deden bijna niets vorig jaar, dit jaar was er behoorlijke productie. Overigens wil ik ze vervangen met een soort die (veel) grotere aardbeien geeft. Het kan alleen even duren dus voordat een aardbei gaat produceren. Als ik goed heb opgelet bij mijn aardbei onderzoek, dan doen ze het maar een paar jaar, dus veel planten op verschillende plekken om altijd een stuk productie te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 22:20
WizzlerNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:58:

Ik heb vorig jaar augustus allemaal jonge aarbei plantjes in de moestuin gezet, die zijn dit jaar allemaal verder gaan groeien maar op een enkele misvormde aarbei na komen er eigenlijk geen vruchten aan. Ze zijn ondertussen wel gigantisch aan het uitlopen/nieuwe plantjes aan het creëren, blad ziet er over het algemeen goed uit. Maar waar blijven de aarbeien?
Wat ik er van weet hebben de uitlopers ook vrij veel energie nodig, dus is het belangrijk om de meeste uitlopers eraf te halen en er maar een paar (1 per plant) te houden als je ze wilt vermeerderen voor het komend jaar. Ze doen het inderdaad meestal ook maar voor een jaar of 3 waarna je ze moet vervangen. Ook wat bijmesten in het voorjaar kan ook helpen als het arme grond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraagje over aardbeien. Ik heb wel eens gehoord dat je ze na het bloeien eigenlijk moet afknippen tot 5 cm boven de grond. Vraag wie heeft daar ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwistedIT
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 14:39
Ik heb mijn aardbeien planten ooit gekocht bij aardbeienplantje.nl
Die sturen eens per 4 weken een mailing rond, ook met tips. Zie hier onder.
Snoeien kortdragers
Kortdragende rassen kunt u direct na de oogst snoeien. Snoeien
betekent in dit geval compleet afknippen tot 10-15 cm boven de grond.

Zo voorkomt u dat u in het tweede jaar een te zware plant krijgt met teveel en te kleine aardbeien. Let op, na 1 augustus mag u niet meer snoeien!
Vanaf september legt een aardbeiplant van binnen zijn vruchten aan en voor dat proces heeft de plant blad nodig. Ook geeft het blad in de winter bescherming tegen nachtvorst.

Snoeien doordragers
Doordragende rassen hoeft u niet te snoeien. Bij deze rassen is het
voldoende om na de winter het dode blad te verwijderen.
Als u dit wel doet, gaat de plant ‘kaal’ de winter in en dat is nadelig bij eventuele vorst.
boomsma schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:35:
Vraagje over aardbeien. Ik heb wel eens gehoord dat je ze na het bloeien eigenlijk moet afknippen tot 5 cm boven de grond. Vraag wie heeft daar ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
boomsma schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:35:
ik zelf doe het alleen als ze te groot worden ongeacht het jaar getijde. Denk dat in de donkere dagen niet verkeerd is om nog wat zon-licht energie erin komt, maar dat is puur mijn gevoel van 10+ jaar aardbei hebben. Tenslotte voeding is belangrijk.

Zelf heb ik ze dit jaar vernieuwd omdat sommigen bijna 10 jaar waren en er nieuwe soorten erbij waren. Zelf laat ik ze groeien op hydroponics manier en dan ik pijpen.

Ik zag het bericht hieronder en het klopt dat je de planten moet vervangen. En drie-vier jaar is wel prima, maar ik had toch nog wat oude staan die erg oud waren maar die kregen maar weinig tot geen scheuten.

Lees idd ook de tip van de aardbeienplant nieuwsbrief.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord Anubis op 30-07-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:38

Daarom rouleren mensen meestal aardbeien planten over 3 jaar: steeds opvolging. De productie loopt op per jaar en weer af. Het beste kan je dus elk jaar wat nieuwe plantjes kweken en na vier jaar de oude vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:49

franssie

Save the albatross

@WizzlerNL wat voor grond heb je gebruikt? Er mag best wel wat voeding in de grond zitten, zeker het eerste jaar. Moestuingrond is voor aardbeien goed geschikt het eerste jaar, daarna blijven ze het wel doen bij ons.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
franssie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:42:
@WizzlerNL wat voor grond heb je gebruikt? Er mag best wel wat voeding in de grond zitten, zeker het eerste jaar. Moestuingrond is voor aardbeien goed geschikt het eerste jaar, daarna blijven ze het wel doen bij ons.
Ik denk dat dit het issue is inderdaad, dat de grond niet rijk genoeg is geweest. Ik heb dit jaar wel compost bij gestrooid en vorig jaar wormenmest en lavameel maar mogelijk dat dit stuk daarin wat achter is gebleven. De andere vakken doen het namelijk wel geweldig (andere gewassen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Te weinig water zorgt bij aardbeien ook voor weinig en misvormde vruchten. Zeker in het voorjaar is het best een tijd droog geweest, dua dat kan ook de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Dit jaar had ik eenexplosie aan bladluis in de tuin in blauwe regen (wisteria) en hedera. Naarmate de eerste moestuin vorm kreeg en planten kreeg was ik dagelijks handmatig bezig met bestrijden. Inmiddels is het wat minder allemaal maar ik zag hrt eerst aan de komkommers: mozaïekvirus. Nu is het een kwestie van tijd voordat alles is aangetast.
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:14
Barleone schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:50:
Dit jaar had ik eenexplosie aan bladluis in de tuin in blauwe regen (wisteria) en hedera. Naarmate de eerste moestuin vorm kreeg en planten kreeg was ik dagelijks handmatig bezig met bestrijden. Inmiddels is het wat minder allemaal maar ik zag hrt eerst aan de komkommers: mozaïekvirus. Nu is het een kwestie van tijd voordat alles is aangetast.
Iemand nog tips?
Besmette planten meteen verwijderen. Reinig tuingereedschap erna. Verder valt er niet veel te doen (tot zo ver ik weet...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asterion
De moestuin vorige week.
Allen ferm gegroeid en toch al een mooie oogst van tomaten gehad.
2 komkommers al mogen oogsten en de volgende hangt al klaar.
Het gaat echt vlot en heb er echt weinig onderhoud aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQFJvhQj40PdutuY5X--N2bWGLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8TI17tHwmR8g0j4KngrIGdb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zijn de vogels je niet voor? Liggen er nergens halve aardbeien?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Marzman schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Zijn de vogels je niet voor? Liggen er nergens halve aardbeien?
Haha nee dat is het niet, er zijn ook geen onrijpe aarbeien of überhaupt bloemetjes namelijk.

M'n kersen waren wel allemaal door de vogels opgegeten 🤬

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De eerste tomaten krijgen al een blosje.
Na het weekend komt er weer wat meer warmte dan zal het wel sneller gaan.
Beetje water is voor de natuur ook niet verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDD2fBAykOPzO8NNKHY6bNccJuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4JOr8QcUu42emj5s9Irrk6F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYhdVtScvuuNW7lSCj-ra0rk6Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kkmz8a0eAsQnfUbKn8QirGkS.jpg?f=fotoalbum_large

Het vijgenboompje heeft er ook zin in, geen idee waneer ze rijp zijn.
Ja als ze openbarsten maar dan ben je net te laat eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWQ9FsP42hqWHlKEcSk3omuR77E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlcsBJ2oUUwbD1cGGw0KGDwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWkcIvZ6-BZsrzIPEu7qcTLORgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbUBaQvicbBTNtLfDKjttOIf.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog de eigenlijk off topic palmboompjes.
Had wat zaad uit een palmboom bij iemand uit de tuin in de grond gestopt, had niet gedacht dat het wat zou worden maar inmiddels zijn ze begonnen het tweede blad te vormen.
Ook geen benul wat voor soort het is verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb1tR6bVJfrGLsvUVipV8JQN4pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqNObDDJ1XMICjLdAV9KbEOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik heb het idee dat het weer dit jaar erg goed is voor de tomaten die buiten staan.

Normaal heb ik vaak trossen met 6/7/8 tomaten, maar dit jaar heb ik een aantal trossen met rond de 15 tomaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76h1kdqh809DgN7IBLEZelPY0y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJwVL7UUYqLGBdcjR98wFEhy.jpg?f=fotoalbum_large

Eind volgende week maar eens de weckketel tevoorschijn halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:10:
Ik heb het idee dat het weer dit jaar erg goed is voor de tomaten die buiten staan.

Normaal heb ik vaak trossen met 6/7/8 tomaten, maar dit jaar heb ik een aantal trossen met rond de 15 tomaten.

[Afbeelding]

Ik heb wat van de trossen terug gebracht naar max 6 of 4 tomaten.
De kleintjes er bij weg geknipt.
Het lijkt wel dat ze het bij jou beter doen dan hier trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ronald.42 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Ik heb wat van de trossen terug gebracht naar max 6 of 4 tomaten.
De kleintjes er bij weg geknipt.
Het lijkt wel dat ze het bij jou beter doen dan hier trouwens.
Trossen snoeien doe ik niet, ik snoei alleen blad, dieven en top de planten eind deze maand. Wat is het voordeel van trossen snoeien?

Ik mag zeker niet klagen over hoe de tomaten erbij staan. Alleen de tomaten in de kas krijgen iedere nacht bezoek van slakken waardoor ik iedere nacht een stuk of twee tomaten verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Trossen snoei ik niet, ik snoei alleen blad, dieven en top de planten eind deze maand. Wat is het voordeel van trossen snoeien?

Ik mag zeker niet klagen over hoe de tomaten erbij staan. Alleen de tomaten in de kas krijgen iedere nacht bezoek van slakken waardoor ik iedere nacht een stuk of twee tomaten verlies.
Slakken heb ik alleen in de voortuin gelukkig.

Trossen snoeien tja geen idee eigenlijk.
Mijn gedachte was dat als de trossen wat kleiner blijven dat de tomaten dan groter kunnen worden.
Ik heb ze dan ook niet allemaal gedaan enkele trossen zijn nog wel groter.
Kijken of mijn theorie uitkomt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:37

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

HandyLumberjack schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:10:

Ik scrolde te snel en las weckteckel!

Geen tomaten hier, en de van buurvrouw gekregen rozemarijn is een tikje zieltogen. De afgelegde salie gaat daarentegen als een speer; de moederplant was op en volkomen verhout, maar de uitloper is goed aangeslagen.

Dit jaar voor het eerst komkommerkruid gezaaid, die mag blijven. Wat een bijen- en hommellokker is dat, en nog eetbaar ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronald.42 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:38:
De eerste tomaten krijgen al een blosje.
Na het weekend komt er weer wat meer warmte dan zal het wel sneller gaan.
Beetje water is voor de natuur ook niet verkeerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het vijgenboompje heeft er ook zin in, geen idee waneer ze rijp zijn.
Ja als ze openbarsten maar dan ben je net te laat eigenlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan nog de eigenlijk off topic palmboompjes.
Had wat zaad uit een palmboom bij iemand uit de tuin in de grond gestopt, had niet gedacht dat het wat zou worden maar inmiddels zijn ze begonnen het tweede blad te vormen.
Ook geen benul wat voor soort het is verder.

[Afbeelding]
Wij hebben al een hoop tomaten op. Zelfs van een plant die per ongeluk gegroeid is (zaadje tussen het water dat ik een peperplant gaf.

Palmbomen lijkt me ook wel leuk maar het staat te vol bij ons. Hopelijk is dat stukje bos snel rond dat we willen kopen. Niet dat ik daar palmbomen wil zetten maar wel wat voedselbomen/planten. We hebben wel twee bananenplanten en binnen palmbomen.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De avocadopit gaat ook boven verwachting :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyRDn83oZMIxTYi346YO0K6gKb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6692Rhdbm6UizshaMHBbGHuf.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is eigenlijk nog wel het leukste vind ik, de peperplanten uit zaadjes van de supermarkt, de vijgenboom die gestekt is uit de tuin van een woning in de buurt die gesloopt gaat worden, deze avocadopit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 15:06
Marzman schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:45:
De avocadopit gaat ook boven verwachting :)
...
Hoe heb je dit gefixt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:35
Marzman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:49:
[...]

Wij hebben al een hoop tomaten op. Zelfs van een plant die per ongeluk gegroeid is (zaadje tussen het water dat ik een peperplant gaf.
Hier zijn nadat de doperwten de geest hebben gegeven ook ineens twee tomatenplanten in de bak gegroeid. Een cherrytomaat en een normale.
De tomaten stonden vorig jaar naast deze bak, zijn er vast een paar in gevallen en nu dus uitgekomen.

Grappig hoe goed ze het nu doen, dingen hangen echt ramvol, waar ik na jaren juist besloten had om geen tomaten te doen dit jaar omdat het al 3 jaar slecht ging.. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
bvk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:23:

22 juni:

[Afbeelding]

1 juli:

[Afbeelding]

13 juli:

[Afbeelding]

27 juli:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Twee weekjes later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9rBQ_MV8Yot_mzKtfvG5wzx1Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMLUcE8P4MXOvTcazvYvBGce.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUjkPmJ7zyjWU28vkOGZdXvwDDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yFM0yqGCsAEkjMQtwWtyo3tY.png?f=fotoalbum_large

Voorlopige conclusie, een Capsicum plant heel vroeg (begin maart) buiten zetten heeft een voor en een nadeel. De plant wordt heel groot, maar er gaat nu een goede nazomer nodig zijn om alle vruchten (die nog moeten komen...) nog rijp te krijgen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik was al een beetje aan het kijken wat ik volgend jaar wil gaan doen qua pepers, en ik zag net dit:
Anchillique gaat offline.

Na veel passie en strijd moeten we helaas zeggen: de regels van de overheid hebben ons de das omgedaan.
Fok hun!
bron

Dat vind ik heel erg jammer, ik haalde eigenlijk altijd mijn peperzaadjes bij haar.
Echt jammer vind ik dit...

Nu mijn vraag, hebben jullie een aanrader qua site waar je goeie peper zaadjes kan kopen?

Edit: ik wil geen gekke/bijzondere pepers.
"gewoon" Jalopeno, Rawit, Lombok, Piri Piri en Padron.

[ Voor 8% gewijzigd door streamnl op 16-08-2025 14:49 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Wat jammer, daar heb ik ook leuke varianten vandaan gehaald.

Ik heb verder goede ervaringen (voor tomatenzaden) met Chilifee - het grote voordeel is dat zaadjes niks wegen en dat de verzendkosten dus goed te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwistedIT
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 14:39
Goede suggestie!

Heb gelijk wat besteld, leuke varianten en verzendkosten zijn verwaarloosbaar.
VeertienKaVier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:22:

Ik heb verder goede ervaringen (voor tomatenzaden) met Chilifee - het grote voordeel is dat zaadjes niks wegen en dat de verzendkosten dus goed te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24
Weet iemand wat er mis is met mijn peperplant? De pepers gaan eindelijk kleuren maar nu worden ze vanaf de punten bruin en slap.

Twee andere peperplanten hebben nergens last van en dat is hetzelfde soort. Iemand ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVE5fpGEfwIhQSl6cbLXAfQhR8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCHDt9idByCKaVG1OXYi03PU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMysEjfvMcKtBCZTBI2flA3S238=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pARwLSeYNo0pudrN7qnediNH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Iemand ervaring met de "sugar baby" meloenen of idee hebben wanneer ik degen die hier hangt zou kunnen "plukken" :P

Veel groter zie ik hem niet meer worden maar omdat het de enige is aan de plant beetje bang om te vroeg van start te gaan met eraf halen....
Of wat denken jullie? :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

streamnl schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:26:
Ik was al een beetje aan het kijken wat ik volgend jaar wil gaan doen qua pepers, en ik zag net dit:

[...]

bron

Dat vind ik heel erg jammer, ik haalde eigenlijk altijd mijn peperzaadjes bij haar.
Echt jammer vind ik dit...

Nu mijn vraag, hebben jullie een aanrader qua site waar je goeie peper zaadjes kan kopen?

Edit: ik wil geen gekke/bijzondere pepers.
"gewoon" Jalopeno, Rawit, Lombok, Piri Piri en Padron.
https://fataliiseeds.net/ , tip: nieuwsbrief aanzetten, komen wel eens aanbiedingen voorbij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@VeertienKaVier bedankt voor de tip. Wat een site... alles in het Duits (lang leven Google translate), vooruit betalen via de bank....
Raven schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:14:
https://fataliiseeds.net/ , tip: nieuwsbrief aanzetten, komen wel eens aanbiedingen voorbij.
Helaas, je tip komt net te laat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fjCAoxBO6Z7eXLXuuYD8pZ-xuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAZJNkZn108HNgo7Qlk4mg5C.png?f=fotoalbum_large
Heb wel een accountje aangemaakt, je weet maar nooit. Waarschijnlijk komen er nog meer zaden deze kant op :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:10
Raven schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Fataliiseeds is mij ook prima bevallen. Ik bestel daar afgelopen 3 jaar mijn tomaten en peperzaden en dat is prima bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 16:08
Paulus07 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:58:
Iemand ervaring met de "sugar baby" meloenen of idee hebben wanneer ik degen die hier hangt zou kunnen "plukken" :P

Veel groter zie ik hem niet meer worden maar omdat het de enige is aan de plant beetje bang om te vroeg van start te gaan met eraf halen....
Of wat denken jullie? :)

***members only***
Vorig jaar had ik een ander soort watermeloen, Daarbij heb ik gewacht to het "steeltje" bruin werd/ging verdorren.
Ergens zou ik zeggen dat het voor de sugar baby ook zal gelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Freezhost schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:58:
Weet iemand wat er mis is met mijn peperplant? De pepers gaan eindelijk kleuren maar nu worden ze vanaf de punten bruin en slap.

Twee andere peperplanten hebben nergens last van en dat is hetzelfde soort. Iemand ervaring?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel vreemd inderdaad, zelf nog nooit gezien. Ik zie op je foto op de achtergrond een peper die wel netjes aan het verkleuren is naar rood, is dit aan de zelfde plant of één van de andere planten?

Heb je aan de probleemplant nog wel gave vruchten hangen of zijn ze allemaal zo? Lijkt wel of ze overrijp zijn zonder kleur gekregen te hebben.... Of je plant is gewoon ziek, maar hoe of wat zou ik niet weten.

Welke soort is het, ze lijken precies op de pepers die ik heb uit Sri Lanka, maar die kun je hier niet kopen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

streamnl schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:47:
@VeertienKaVier bedankt voor de tip. Wat een site... alles in het Duits (lang leven Google translate), vooruit betalen via de bank....
Ja, soms loopt Duitsland gigantisch achter (ze zijn pas dit jaar officieel van de fax afgestapt), ik ben ook altijd stomverbaasd als er een iDeal-optie is.

Tot nu zijn mijn bestellingen bij Chilifee altijd prima gegaan, kreeg er ook nog uitgebreide zaai-instructies bij, erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Freezhost schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:58:

Bij de eerste foto twijfelde ik of het niet gewoon het rijpingsproces naar het rood worden was, maar toen keek ik naar je tweede foto ;)

Zitten ze in een zelfde pot als de andere pepers waar het water goed uit kan lopen?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VeertienKaVier schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:56:
[...]

Ja, soms loopt Duitsland gigantisch achter (ze zijn pas dit jaar officieel van de fax afgestapt), ik ben ook altijd stomverbaasd als er een iDeal-optie is.

Tot nu zijn mijn bestellingen bij Chilifee altijd prima gegaan, kreeg er ook nog uitgebreide zaai-instructies bij, erg handig.
iDeal is een Nederlands systeem dat alleen werkt met Nederlandse banken, als ze dat hebben is dat voor de Nederlandse klanten. Hetzelfde met Belgie. In Belgie is het bancontact, in Duitsland heb ik geen idee wat de banken aanbieden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:01
VeertienKaVier schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:56:
[...]

Duitsland heeft, net als België, al wero. In dit geval loopt Nederland achter. Ideal gaat hier nog een keer vervangen worden door wero.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:32
Wij hebben dit voorjaar de sleutels gekregen van ons “nieuwe” huis. Bij dit huis zit een flinke lap grond, dus ook maar voorzichtig begonnen met een moestuin. Zaadjes planten in de kas (die komend jaar een opknapbeurt krijgt) en een moestuin aangelegd met bakken. Het is allemaal om te kijken wat werkt en wat niet. En in de kas diverse kruiken, over een tijdje hoeven we niet meer naar de supermarkt voor de groentes :-)

De woning heeft ook een oude waterbron, voor de besproeiing wil ik een nieuwe pomp kopen en met grondwater gaan sproeien. Is het raadzaam om het grondwater eerst nog te testen? En idem voor de grond? Af loopt dat allemaal niet zo’n vaart?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2mhOv_G8cuTAZHqQxGaaq_AVzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbkkGzWOPm4dvpkcd0Ox9e2h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogbhSFEt9HiLjrX0PQ4sKgfyrIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De1SaKiJfNLt1g5cIUfjXixL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2A-6r7PlyLvo2grkRNRTj4MSZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwTjxRCdsQctpOZrax0l5rmL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA_JXeIUpuhX4DSYfjT7BIsCXAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PedPYsL8J6d63VQMFvFrdOwC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3c7yYhwiWz_KyvfoJuLhSAQ9KA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nVO9azkxrSzLmM8PBM668X0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr4ZreM8g_NxEgNsSA2c1C98BBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwOFlwI4mKXE8KtALiqZorGE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh5vCbQLq-YIL2mL2BDlbLOWWIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0uWRkqEoaS8V0y6cvOal761.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
bvk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Dit is wel vreemd inderdaad, zelf nog nooit gezien. Ik zie op je foto op de achtergrond een peper die wel netjes aan het verkleuren is naar rood, is dit aan de zelfde plant of één van de andere planten?

Heb je aan de probleemplant nog wel gave vruchten hangen of zijn ze allemaal zo? Lijkt wel of ze overrijp zijn zonder kleur gekregen te hebben.... Of je plant is gewoon ziek, maar hoe of wat zou ik niet weten.

Welke soort is het, ze lijken precies op de pepers die ik heb uit Sri Lanka, maar die kun je hier niet kopen.
Er zitten ook pepers aan dezelfde plant die wel rood kleuren, maar daar zie je de bovenkant van het steeltje al bruin worden. Het ziet er nu naar uit dat ze er vanaf gaan vallen voordat ze rijp/volledige rood zijn. Voor nu heb ik alle bruine pepers verwijderd zodat de energie daar niet heen gaat. Eerlijk gezegd weet ik niet welke pepers dit zijn. Voor volgend jaar zoek ik nog een soorten, dus als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Marzman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Bij de eerste foto twijfelde ik of het niet gewoon het rijpingsproces naar het rood worden was, maar toen keek ik naar je tweede foto ;)

Zitten ze in een zelfde pot als de andere pepers waar het water goed uit kan lopen?
Ze staan in een moestuinbak met een open bodem dus het water blijft niet staan, de andere planten staan in plantzakken die water doorlaten. Het enige verschil is dat die dieper kunnen wortelen want in de moestuinbak zit wel worteldoek en minder aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

koentjuh schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:37:
De woning heeft ook een oude waterbron, voor de besproeiing wil ik een nieuwe pomp kopen en met grondwater gaan sproeien. Is het raadzaam om het grondwater eerst nog te testen? En idem voor de grond? Af loopt dat allemaal niet zo’n vaart?
Als je het voor de moestuin gebruikt, luistert het toch allemaal iets nauwer. De vruchten nemen op wat er in het water en de grond zit. Als je bvb. met PFAS of andere verontreiniging zit, dat wil je niet in je lijf... Eigenlijk zou je best zowel de grond als het water moeten laten testen.

Ik weet niet of dat een optie is, maar: regenwater is eigenlijk duurzamer en veiliger dan grondwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
rickie19 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Vorig jaar had ik een ander soort watermeloen, Daarbij heb ik gewacht to het "steeltje" bruin werd/ging verdorren.
Ergens zou ik zeggen dat het voor de sugar baby ook zal gelden
Hij smaakte goed. Wel erg veel pitten/zaden erin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Slonzo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:02:
[...]

Als je het voor de moestuin gebruikt, luistert het toch allemaal iets nauwer. De vruchten nemen op wat er in het water en de grond zit. Als je bvb. met PFAS of andere verontreiniging zit, dat wil je niet in je lijf... Eigenlijk zou je best zowel de grond als het water moeten laten testen.

Ik weet niet of dat een optie is, maar: regenwater is eigenlijk duurzamer en veiliger dan grondwater.
Grondwater is ook gefilterd (door de grond). Als je met pfas zit kun je beter geen moestuintje maken misschien al valt het misschien nog wel mee.

https://nos.nl/nieuwsuur/...opese-wijnen-aangetroffen

Klinkt alarmerend (staat er ook :) ), maar volgens mij ga je eerder dood van de alcohol dan van de pfas als je te veel wijn drinkt.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Is niet mijn foto, maar die van mij is in dezelfde staat.
Ik heb https://ecostyle.nl/blogs/inspiratie/avocado-pit-planten gevolgd

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bregweb schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Is niet mijn foto, maar die van mij is in dezelfde staat.
Ik heb https://ecostyle.nl/blogs/inspiratie/avocado-pit-planten gevolgd
Dat heb ik niet gevolgd, gewoon het velletje er af op grond leggen en goed warm en redelijk natte grond.

Inmiddels groeit nr 2 ook, we hebben meerdere pitten gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ1qFvna0Tx99rWDg8rceKr8N54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8Esy2yVPicQsD1cKZE9Y5b4.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Ik heb de methode mat nat papiertje en plastic gevolgd, gaat tot nu toe voorspoedig!

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Nice toch maar eens proberen... Vorige keer ook met een zakje geprobeerd maar dat mislukte.

Mijn buurman heeft mij even een tros frankenthalers gegeven om te laten zien hoe groot en mooi een tros moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktZAcI9XFByCoRm5Gfy54l3lXnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOpxpmfrtmFmvDWBHNAaE1Xi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de tros ongeveer 1,5kg 800 gram weegt. En veel groter dan mijn hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Benmen
1,5 kg (1,5 liter) lijkt me veel. Weegschaal?
Wel een tros voor een stilleven op canvas :9

[ Voor 29% gewijzigd door Barleone op 19-08-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Marzman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Grondwater is ook gefilterd (door de grond). Als je met pfas zit kun je beter geen moestuintje maken misschien al valt het misschien nog wel mee.

https://nos.nl/nieuwsuur/...opese-wijnen-aangetroffen

Klinkt alarmerend (staat er ook :) ), maar volgens mij ga je eerder dood van de alcohol dan van de pfas als je te veel wijn drinkt.
De grond filtert wel het een en ander uit het water, maar lang niet alle (goed oplosbare) stoffen, dus in grondwater kan vervuiling zitten, soms zelfs van kilometers verderop, terwijl die stoffen niet in teeltlaag aanwezig zijn.

Als je het zeker wilt weten moet je het laten testen.

Heb ik zelf niet gedaan, ik gebruik vrij weinig grondwater in de moestuin en er is hier geen industrie in de wijde omtrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:14:[...]Heb ik zelf niet gedaan, ik gebruik vrij weinig grondwater in de moestuin en er is hier geen industrie in de wijde omtrek.
Dat zegt natuurlijk niet zoveel, genoeg volks- en moestuinen die gesaneerd moeten worden vanwege industriële vervuiling of vuilstortplaatsen uit een ver verleden, zelfs tot vervuiling uit de 17e eeuw aan toe. (Bron:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Vraagje: kun je vloeibare plant voeding rijkelijk uitgieten? Of krijgen planten dan last van teveel voeding? Mijn tuin is erg verarmd, maar vloeibare voeding vraag ik hier toch graag even na. Vaste natuurlijke mest zoals koe of kip korrels verteren en voeden langzaam, dus dat kan ik rijkelijk strooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
Barleone schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:25:
@Benmen
1,5 kg (1,5 liter) lijkt me veel. Weegschaal?
Wel een tros voor een stilleven op canvas :9
Sssstttt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Barleone schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:47:
Vraagje: kun je vloeibare plant voeding rijkelijk uitgieten? Of krijgen planten dan last van teveel voeding? Mijn tuin is erg verarmd, maar vloeibare voeding vraag ik hier toch graag even na. Vaste natuurlijke mest zoals koe of kip korrels verteren en voeden langzaam, dus dat kan ik rijkelijk strooien.
Hij kan daar wel te veel van krijgen, je mixt dat ook door het water. Als je het mixt kun je het denk ik wel rijkelijk uitgieten (ik doe het door de gieter soms met water geven al heb ik dit jaar alleen de korrels gebruikt)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Teveel is ook niet goed, maar bepaalde slokoppen in de tuin zoals tomaten doen het vaak wel beter met een beetje extra voeding. Uiteraard wel de gebruiksaanwijzing volgen die op de verpakking staat. Over bemesten en voeden bestaan ongeveer net zoveel meningen als er moestuiniers zijn. Maar een goed doorvoede plant kan beter tegen ziektes en ander ongein, dus voeding is zeker wel belangrijk.

Voor tomaten geldt bijvoorbeeld de algemene wijsheid dat elke 2 a 3 weken een dopje voeding bij het water tijdens de bloei de plant goed helpt. Zelf doe ik het zo vaak niet, maar dat is meer luiheid. Ik geef meestal pas vloeibare voeding als ik zie dat de planten het toch een beetje moeilijk lijken te hebben, maar eigenlijk ben je dan al te laat volgens mij

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Wanneer je het goed wil doen dan neem je een aantal grondmonsters en laat die onderzoeken (bijv. bij Soilbest (geen aandelen in) op vruchtbaarheid (meststoffen), hoeveelheid organische stof en de zuurgraad.
Dan krijg je een rapport terug waar exact in staat wat je moet doen om een optimale voedingsbodem voor je plantjes te krijgen.
Een beetje achtergrondinformatie: Vloeibare mest uitgieten zonder te weten hoeveel meststoffen er al in de grond zitten kan er toe leiden dat de planten verbranden. Regen spoelt de vloeibare mest uit, het verdwijnt naar het grondwater wanneer het niet door de planten opgenomen is. Teveel mest zorgt er dan voor dat het grondwater niet meer 'schoon' is. Dat is ook een van de redenen dat boeren bijvoorbeeld geen mest meer mogen injecteren aan de randen van percelen wanneer de percelen gescheiden zijn door sloten. Daar spoelt het eventuele overschot aan mest namelijk sneller in en dan krijg je een eutrofiëring van het slootwater met overvloedige algvorming als resultaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
streamnl schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:47:

[...]
Helaas, je tip komt net te laat.
[Afbeelding]
Heb wel een accountje aangemaakt, je weet maar nooit. Waarschijnlijk komen er nog meer zaden deze kant op :+
Ik kan van de site vinden wat ik wil, de service is goed.
De volgende dag netjes een mail dat ze de zaadjes op de post doet en vandaag binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzN6ksMRde-WtuQAfZ2uYHZ5Ohg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kqpa5hj4nJEEfJkPYshem9VH.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlY3OT62BKfQDrGi-_EBuv7VEPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWWwH1jRQV8EuDK8m6h1JmoX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPqCXSYWhxtVe7GAAinJ1CSzP0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsXYlb45N2FLeXJibdnqh0Zr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9JS7oUhVSNkSDsm-3AZMnFKJZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUFGuTds0PIxHhgVBcvzwSPD.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit jaar heb ik te weinig appels er tussenuit gehaald zie hier het resultaat veel klein grut.
Qua kleur zijn ze wel top! Wat dit jaar ook is helaas is veel vroege vraag door o.a. wespen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Benmen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:56:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit jaar heb ik te weinig appels er tussenuit gehaald zie hier het resultaat veel klein grut.
Qua kleur zijn ze wel top! Wat dit jaar ook is helaas is veel vroege vraag door o.a. wespen.
Het was gewoon een slecht appeljaar doordat het erg droog was denk ik. Ik heb ook twee bomen vol met van die kleintjes waar die vorig jaar allemaal gewoon formaat handappel waren

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:22:

Leuk, ga binnenkort ook ff winkelen voor volgend seizoen :)

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:15:
[...]Het was gewoon een slecht appeljaar doordat het erg droog was denk ik. Ik heb ook twee bomen vol met van die kleintjes waar die vorig jaar allemaal gewoon formaat handappel waren
En die kleintjes bevatten ook nog 'ns maar de helft aan sap t.o.v. een 'normaal' jaar.
Waar ik werk laten ze van de (mix van diverse soorten) appels altijd sap maken, de verwachting is dat we dit jaar nog niet de helft van het aantal flessen van vorig jaar halen. (En dat was ook al geen al te best jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Onze tomaten dragen nu de eerste vruchten, ze raken al aardig op maat en zijn nog knalgroen. Kan ik nog verwachten dat september ze mooi rood laat kleuren? Kan ik de planten nog laten bloeien of moet ik dat gaan afremmen om de vruchten te laten rijpen? Zomaar een vraag vanuit een laat begonnen moestuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Barleone schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:46:
Onze tomaten dragen nu de eerste vruchten, ze raken al aardig op maat en zijn nog knalgroen. Kan ik nog verwachten dat september ze mooi rood laat kleuren? Kan ik de planten nog laten bloeien of moet ik dat gaan afremmen om de vruchten te laten rijpen? Zomaar een vraag vanuit een laat begonnen moestuin.
Nieuwe vruchten weghalen, die gaan waarschijnlijk toch niet meer op tijd afrijpen en nemen energie weg van de huidige vruchten. Ook takken uitdunnen zodat de vruchten zoveel mogelijk zon krijgen. Komt wel goed dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Als ze eenmaal beginnen te verkleuren duurt het meestal nog maar enkele dagen voordat ze helemaal rood zijn. Grote kans dat je de komende maand nog wel tomaten kunt plukken.

En anders kun je ze ook binnen afrijpen, en dat lukt ook als ze nog helemaal groen zijn als je er een banaan tussen legt. Maar die zijn niet zo lekker als tomaten die aan de plant zijn afgerijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 11:44
HandyLumberjack schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:58:

En anders kun je ze ook binnen afrijpen, en dat lukt ook als ze nog helemaal groen zijn als je er een banaan tussen legt. Maar die zijn niet zo lekker als tomaten die aan de plant zijn afgerijpt.
een banaan?? Waarom rijpen tomaten met een banaan erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
idef1x schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Eerste hit op Google:
Bananen (maar ook andere soorten fruit) stoten van nature kleine beetjes van het gas ethyleen uit en dat versnelt de rijping van ander fruit. Hoewel ze het gas niet kenden, gebruikten de Egyptenaren het ook al. In plaats van bananen gebruikten boeren opengesneden vijgen om de boel te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
De smaak van eikels die je los van de plant laat rijpen is wel minder dan de tomaten die al wat kleur hebben, tot volledig rood zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
idef1x schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Die truuk doet het al jaren goed bij kiwi's, appels en peren

Sommige appels kunnen het effect zelfs versterken

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Av6k-UDlksj_lj3HP7WhlkfTr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXAfAR29khTQDeg8f75umRJH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klRDTPP3zRZgJWFy7Sn2yX68WEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMH6OmhxVAPKtC3Qooa7lg0O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxMV4Y8bQ2scVf8PSNNX8zXtvuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpLElk4MlMsgQkOq19dTijN1.jpg?f=fotoalbum_tile
Geen idee welk soort het is maar groot zijn ze wel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Als het even kan laat je tomaten natuurlijk aan de plant afrijpen, maar als die plant sterk terugloopt qua gezondheid aan het einde van het seizoen is het een mooie optie om toch nog groene tomaten te kunnen benutten.

Hier is de productie lekker op gang, inmiddels staan er 35 literpotten met tomatenpuree uit eigen tuin in de kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbQ64sx_1nI7hQvdvDtJxnLo2M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu7Qhf5ysRwqvSHTxv5M13nO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Laatst online: 21-09 00:13
Ik vermoed een 'ox heart' (ofwel qouer du boeuf op zijn frans). De reden dat ik dat denk is:
1. de vorm van de tomaat
2. het blad, wat niet typisch tomaat maar meer een beetje 'aardappelachtig' lijkt
3. de wat verdroogd uitziende bladeren (wat normaal is bij een oxheart)

Het blijft gokken op basis van een foto natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Laatst online: 21-09 00:13
HandyLumberjack schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:42:
Als het even kan laat je tomaten natuurlijk aan de plant afrijpen, maar als die plant sterk terugloopt qua gezondheid aan het einde van het seizoen is het een mooie optie om toch nog groene tomaten te kunnen benutten.

Hier is de productie lekker op gang, inmiddels staan er 35 literpotten met tomatenpuree uit eigen tuin in de kelder.

[Afbeelding]
35!!!!! ga je dat allemaal op krijgen? Ik heb maar een liter of 15 (so far).
Doe jij het hetzelfde als ik:

-Sommige rassen bij elkaar (want extra lekker)
-andere gemixed
-ik neem niet de moeite om de velletjes er af te halen, wat sommigen doen
-na het stuk-koken met de staafmixer er door heen
-de lekkerste voor de soep (waar ik dus later in de winter ingredienten als ui, basilicum, knoflook, balletjes etc aan toe voeg. En die puree laat ik wat 'waterig'.
-sommige potten giet ik juist erg veel vocht af, zodat het meer een pasta word. (voor de spaghetti enz)

Of heb jij weer andere methodes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:58:
Als ze eenmaal beginnen te verkleuren duurt het meestal nog maar enkele dagen voordat ze helemaal rood zijn. Grote kans dat je de komende maand nog wel tomaten kunt plukken.

Inderdaad als het te koud wordt kun je alles er af halen en het meeste wordt dan nog wel rijp.
Benmen schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:17:

Geen idee welk soort het is maar groot zijn ze wel
Bij mij groeien er opeens hele kleine tomaatjes in tros :p Ook geen idee welke soort want die heb ik niet gezaaid :p

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 01-09-2025 06:58 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Ja ik had roma en couer de boef gezaaid en nog een plant gekregen. Nu dacht ik dat dit de gekregen plant was (veel gezonder dan mijn gezaaide planten). Maar het lijkt mij toch sterk gelet op wat frost azimov aangeeft.

Ik heb nog wat trosjes muscat druiven hangen en wat peren maar het begint wel allemaal schraal te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Frost_Azimov schreef op maandag 1 september 2025 @ 01:04:
[...]

35!!!!! ga je dat allemaal op krijgen? Ik heb maar een liter of 15 (so far).
Doe jij het hetzelfde als ik:

-Sommige rassen bij elkaar (want extra lekker)
-andere gemixed
-ik neem niet de moeite om de velletjes er af te halen, wat sommigen doen
-na het stuk-koken met de staafmixer er door heen
-de lekkerste voor de soep (waar ik dus later in de winter ingredienten als ui, basilicum, knoflook, balletjes etc aan toe voeg. En die puree laat ik wat 'waterig'.
-sommige potten giet ik juist erg veel vocht af, zodat het meer een pasta word. (voor de spaghetti enz)

Of heb jij weer andere methodes?
Het komt hier wel op, dat is geen enkel probleem :9~.

Zodra ik 7+ kilo tomaten "over" heb gooi ik ze in een pan, dan knijp ik ze kapot zodat ze in hun eigen sap een uurtje kunnen koken. Daarna even in de blender en dan giet ik ze in 7 potten (dat is precies 1 laag in mijn weckketel). Ook de velletjes gaan mee de blender in en ik heb geen sap afgegoten. Dus er zit redelijk wat vocht bij.

Voor volgend jaar ga ik kijken naar andere rassen waar in verhouding wat minder sap zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Benmen schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:46:
Ja ik had roma en couer de boef gezaaid en nog een plant gekregen. Nu dacht ik dat dit de gekregen plant was (veel gezonder dan mijn gezaaide planten). Maar het lijkt mij toch sterk gelet op wat frost azimov aangeeft.

Ik heb nog wat trosjes muscat druiven hangen en wat peren maar het begint wel allemaal schraal te worden.
Ik vermoed eerder roma dan coeur de boeuf.
Dat laatste heeft echt typische kenmerken dat de tomaat ‘gleuven’ heeft.
Roma is glad en wat langgerekter?
https://www.ecosia.org/images?q=coeur+de+beuf+tomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Asterion schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:42:
[...]

Ik vermoed eerder roma dan coeur de boeuf.
Dat laatste heeft echt typische kenmerken dat de tomaat ‘gleuven’ heeft.
Roma is glad en wat langgerekter?
https://www.ecosia.org/images?q=coeur+de+beuf+tomaat
De roma lijkt mij niet. Die zijn niet zo groot. Overigens is er niet echt een eenduidig beeld van wat een coeur is begrijp ik van verschillende sites. Er zitten totaal verschillende sub rassen tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:00
ook roma kunnen best groot worden, beetje afhankelijk van welke roma soort. Ter vergelijk, hier 2 van mijn tomaten. ik heb zowel roma als coeur de boeuf geplant, maar zou je niet met zekerheid kunnen zeggen wat wat is, want ik heb 6 varieteiten geplant en niet bijgehouden wat wat was. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6SxajRG_2F8UQT6-m0RJqBu02I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myh0eM7Q2QKJ4r3Zfqpw8W7W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
Vandaag eigen suikermaïs geoogst en gesmaakt. Heerlijk, wat een voldoening!

Kent iemand deze Vlaam al? Leuk om te kijken en wat van op te steken!
https://m.youtube.com/@SamsMoestuin

[ Voor 41% gewijzigd door Barleone op 11-09-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Barleone schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:31:
Vandaag eigen suikermaïs geoogst en gesmaakt. Heerlijk, wat een voldoening!

Kent iemand deze Vlaam al? Leuk om te kijken en wat van op te steken!
https://m.youtube.com/@SamsMoestuin
Yups :) Paulus07 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

En hij heeft leuke en goede filmpjes :)

Bij een ander kanaal op youtube van "plukkers" ben ik eigenlijk afgehaakt. Miste daar toch de filmpjes van Tom zoals het kanaal voorheen was begonnen. Op een of andere manier is die nieuwe stijl/video;s niet mijn smaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Begin dit jaar had ik een dozijn jalapeño's opgekweekt voor m'n zus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMItqcG55yUHpypIbJW1OsXDrN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HBL1pL3lRZq850z5MqfREqEn.jpg?f=user_large

Die hebben inmiddels al bulten pepers geoogst. Ondanks dat hangen de planten nog steeds vol! Gister lekker op de BBQ bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-c7ItUT0vz9W0ZldoKdJuEXvM0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UPXii8Tr716xVZcRaWNRX8QY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b5I17RkSt5pxHUfJckSJ7QLERU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gT47FboryuM8AeIwaEiLr30m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1sC6ARs1cW0gMBXbgQ9HV9KIw8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QU2oPfE5nYL96Z1DxpKpOk93.jpg?f=user_large

Enige nadeel is dat de meeste jalapeño's amper pittigheid bevatten, op een enkeling na _O- het zijn net paprika's. Ik had standaard zaden van een tuincentrum gebruikt (zo'n zakje met 300 zaden erin).

Dus voor aankomend seizoen maar weer eens fatsoenlijke zaden bestellen die hopelijk wat meer pit in de pepers leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FrambozenTaart schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:49:
Enige nadeel is dat de meeste jalapeño's amper pittigheid bevatten, op een enkeling na _O- het zijn net paprika's. Ik had standaard zaden van een tuincentrum gebruikt (zo'n zakje met 300 zaden erin).
Ik heb ook al 2 jaar een flutseizoen qua jalapeños, zoals je zegt: 0 hitte.
Dan maar opleggen, met een paar andere pikante pepertjes erbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jalapenos zijn iets minder pittig, maar niet als een paprika, ik denk dat het gewoon niet te veel water geven, bemesten en op tijd plukken is en dan heb je wel de maximale pittigheid (bij alle pepers).

Ik heb ook wel wat variatie in pittigheid. Pepers die ik te lang aan de plant laat hangen worden minder pittig, als het veel regent worden ze minder pittig, als ik ze niet bemest worden ze minder pittig.

[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 14-09-2025 20:51 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:50:
Jalapenos zijn iets minder pittig, maar niet als een paprika, ik denk dat het gewoon niet te veel water geven, bemesten en op tijd plukken is en dan heb je wel de maximale pittigheid (bij alle pepers).

Ik heb ook wel wat variatie in pittigheid. Pepers die ik te lang aan de plant laat hangen worden minder pittig, als het veel regent worden ze minder pittig, als ik ze niet bemest worden ze minder pittig.
Ik heb in het verleden diverse soorten jalapeño's opgekweekt van fatalli seeds, refining fire chiles en anchilique, die waren vers van de plant echt wel goed pittig. Denk dat het bij deze huidige pepers echt een genetisch dingetje is. Waarschijnlijk geschikt gemaakt voor de gemiddelde Nederlander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Is er bij jullie nog wat blijven staan na de storm? Ik kan mijn stokbonen waarschijnlijk gaan opruimen, en er ligt ook maïs plat op de grond. Heftig zo in september

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Stokbonen staan nog, ik zet ze tegenwoordig altijd in tipi vorm neer die hebben meer kans om te blijven staan. Maar bij genoeg wind valt dat ook wel.

Mais recht zichzelf altijd wel weer op. Ziet er heel erg uit maar kan wel wat hebben. Ze blijven wel een beetje kromming houden.

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste