Er zitten ook pepers aan dezelfde plant die wel rood kleuren, maar daar zie je de bovenkant van het steeltje al bruin worden. Het ziet er nu naar uit dat ze er vanaf gaan vallen voordat ze rijp/volledige rood zijn. Voor nu heb ik alle bruine pepers verwijderd zodat de energie daar niet heen gaat. Eerlijk gezegd weet ik niet welke pepers dit zijn. Voor volgend jaar zoek ik nog een soorten, dus als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag!bvk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:58:
[...]
Dit is wel vreemd inderdaad, zelf nog nooit gezien. Ik zie op je foto op de achtergrond een peper die wel netjes aan het verkleuren is naar rood, is dit aan de zelfde plant of één van de andere planten?
Heb je aan de probleemplant nog wel gave vruchten hangen of zijn ze allemaal zo? Lijkt wel of ze overrijp zijn zonder kleur gekregen te hebben.... Of je plant is gewoon ziek, maar hoe of wat zou ik niet weten.
Welke soort is het, ze lijken precies op de pepers die ik heb uit Sri Lanka, maar die kun je hier niet kopen.
Ze staan in een moestuinbak met een open bodem dus het water blijft niet staan, de andere planten staan in plantzakken die water doorlaten. Het enige verschil is dat die dieper kunnen wortelen want in de moestuinbak zit wel worteldoek en minder aarde.Marzman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:58:
[...]
Bij de eerste foto twijfelde ik of het niet gewoon het rijpingsproces naar het rood worden was, maar toen keek ik naar je tweede foto
Zitten ze in een zelfde pot als de andere pepers waar het water goed uit kan lopen?
Als je het voor de moestuin gebruikt, luistert het toch allemaal iets nauwer. De vruchten nemen op wat er in het water en de grond zit. Als je bvb. met PFAS of andere verontreiniging zit, dat wil je niet in je lijf... Eigenlijk zou je best zowel de grond als het water moeten laten testen.koentjuh schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:37:
De woning heeft ook een oude waterbron, voor de besproeiing wil ik een nieuwe pomp kopen en met grondwater gaan sproeien. Is het raadzaam om het grondwater eerst nog te testen? En idem voor de grond? Af loopt dat allemaal niet zo’n vaart?
Ik weet niet of dat een optie is, maar: regenwater is eigenlijk duurzamer en veiliger dan grondwater.
Hij smaakte goed. Wel erg veel pitten/zaden erinrickie19 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:46:
[...]
Vorig jaar had ik een ander soort watermeloen, Daarbij heb ik gewacht to het "steeltje" bruin werd/ging verdorren.
Ergens zou ik zeggen dat het voor de sugar baby ook zal gelden

Grondwater is ook gefilterd (door de grond). Als je met pfas zit kun je beter geen moestuintje maken misschien al valt het misschien nog wel mee.Slonzo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:02:
[...]
Als je het voor de moestuin gebruikt, luistert het toch allemaal iets nauwer. De vruchten nemen op wat er in het water en de grond zit. Als je bvb. met PFAS of andere verontreiniging zit, dat wil je niet in je lijf... Eigenlijk zou je best zowel de grond als het water moeten laten testen.
Ik weet niet of dat een optie is, maar: regenwater is eigenlijk duurzamer en veiliger dan grondwater.
https://nos.nl/nieuwsuur/...opese-wijnen-aangetroffen
Klinkt alarmerend (staat er ook
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Is niet mijn foto, maar die van mij is in dezelfde staat.Benmen schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:25:
[...]Hoe heb je dit gefixt?
Ik heb https://ecostyle.nl/blogs/inspiratie/avocado-pit-planten gevolgd
Hattrick: Thorgal Eagles
Dat heb ik niet gevolgd, gewoon het velletje er af op grond leggen en goed warm en redelijk natte grond.bregweb schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Is niet mijn foto, maar die van mij is in dezelfde staat.
Ik heb https://ecostyle.nl/blogs/inspiratie/avocado-pit-planten gevolgd
Inmiddels groeit nr 2 ook, we hebben meerdere pitten gebruikt.
:strip_exif()/f/image/l8Esy2yVPicQsD1cKZE9Y5b4.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Ik heb de methode mat nat papiertje en plastic gevolgd, gaat tot nu toe voorspoedig!
Hattrick: Thorgal Eagles
@Benmen
1,5 kg (1,5 liter) lijkt me veel. Weegschaal?
Wel een tros voor een stilleven op canvas
[ Voor 29% gewijzigd door Barleone op 19-08-2025 19:26 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
De grond filtert wel het een en ander uit het water, maar lang niet alle (goed oplosbare) stoffen, dus in grondwater kan vervuiling zitten, soms zelfs van kilometers verderop, terwijl die stoffen niet in teeltlaag aanwezig zijn.Marzman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:01:
[...]
Grondwater is ook gefilterd (door de grond). Als je met pfas zit kun je beter geen moestuintje maken misschien al valt het misschien nog wel mee.
https://nos.nl/nieuwsuur/...opese-wijnen-aangetroffen
Klinkt alarmerend (staat er ook), maar volgens mij ga je eerder dood van de alcohol dan van de pfas als je te veel wijn drinkt.
Als je het zeker wilt weten moet je het laten testen.
Heb ik zelf niet gedaan, ik gebruik vrij weinig grondwater in de moestuin en er is hier geen industrie in de wijde omtrek.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dat zegt natuurlijk niet zoveel, genoeg volks- en moestuinen die gesaneerd moeten worden vanwege industriële vervuiling of vuilstortplaatsen uit een ver verleden, zelfs tot vervuiling uit de 17e eeuw aan toe. (Bron:)HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:14:[...]Heb ik zelf niet gedaan, ik gebruik vrij weinig grondwater in de moestuin en er is hier geen industrie in de wijde omtrek.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Vraagje: kun je vloeibare plant voeding rijkelijk uitgieten? Of krijgen planten dan last van teveel voeding? Mijn tuin is erg verarmd, maar vloeibare voeding vraag ik hier toch graag even na. Vaste natuurlijke mest zoals koe of kip korrels verteren en voeden langzaam, dus dat kan ik rijkelijk strooien.
SsssttttBarleone schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:25:
@Benmen
Hij kan daar wel te veel van krijgen, je mixt dat ook door het water. Als je het mixt kun je het denk ik wel rijkelijk uitgieten (ik doe het door de gieter soms met water geven al heb ik dit jaar alleen de korrels gebruikt)Barleone schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:47:
Vraagje: kun je vloeibare plant voeding rijkelijk uitgieten? Of krijgen planten dan last van teveel voeding? Mijn tuin is erg verarmd, maar vloeibare voeding vraag ik hier toch graag even na. Vaste natuurlijke mest zoals koe of kip korrels verteren en voeden langzaam, dus dat kan ik rijkelijk strooien.
/▌
Teveel is ook niet goed, maar bepaalde slokoppen in de tuin zoals tomaten doen het vaak wel beter met een beetje extra voeding. Uiteraard wel de gebruiksaanwijzing volgen die op de verpakking staat. Over bemesten en voeden bestaan ongeveer net zoveel meningen als er moestuiniers zijn. Maar een goed doorvoede plant kan beter tegen ziektes en ander ongein, dus voeding is zeker wel belangrijk.Barleone schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:47:
Voor tomaten geldt bijvoorbeeld de algemene wijsheid dat elke 2 a 3 weken een dopje voeding bij het water tijdens de bloei de plant goed helpt. Zelf doe ik het zo vaak niet, maar dat is meer luiheid. Ik geef meestal pas vloeibare voeding als ik zie dat de planten het toch een beetje moeilijk lijken te hebben, maar eigenlijk ben je dan al te laat volgens mij
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Wanneer je het goed wil doen dan neem je een aantal grondmonsters en laat die onderzoeken (bijv. bij Soilbest (geen aandelen in) op vruchtbaarheid (meststoffen), hoeveelheid organische stof en de zuurgraad.Barleone schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:47:
Dan krijg je een rapport terug waar exact in staat wat je moet doen om een optimale voedingsbodem voor je plantjes te krijgen.
Een beetje achtergrondinformatie: Vloeibare mest uitgieten zonder te weten hoeveel meststoffen er al in de grond zitten kan er toe leiden dat de planten verbranden. Regen spoelt de vloeibare mest uit, het verdwijnt naar het grondwater wanneer het niet door de planten opgenomen is. Teveel mest zorgt er dan voor dat het grondwater niet meer 'schoon' is. Dat is ook een van de redenen dat boeren bijvoorbeeld geen mest meer mogen injecteren aan de randen van percelen wanneer de percelen gescheiden zijn door sloten. Daar spoelt het eventuele overschot aan mest namelijk sneller in en dan krijg je een eutrofiëring van het slootwater met overvloedige algvorming als resultaat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik kan van de site vinden wat ik wil, de service is goed.streamnl schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:47:
@VeertienKaVier bedankt voor de tip. Wat een site... alles in het Duits (lang leven Google translate), vooruit betalen via de bank....
[...]
Helaas, je tip komt net te laat.
[Afbeelding]
Heb wel een accountje aangemaakt, je weet maar nooit. Waarschijnlijk komen er nog meer zaden deze kant op
De volgende dag netjes een mail dat ze de zaadjes op de post doet en vandaag binnen.
:strip_exif()/f/image/Kqpa5hj4nJEEfJkPYshem9VH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was gewoon een slecht appeljaar doordat het erg droog was denk ik. Ik heb ook twee bomen vol met van die kleintjes waar die vorig jaar allemaal gewoon formaat handappel warenBenmen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:56:Dit jaar heb ik te weinig appels er tussenuit gehaald zie hier het resultaat veel klein grut.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Qua kleur zijn ze wel top! Wat dit jaar ook is helaas is veel vroege vraag door o.a. wespen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Leuk, ga binnenkort ook ff winkelen voor volgend seizoenVeertienKaVier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:22:
Wat jammer, daar heb ik ook leuke varianten vandaan gehaald.
Ik heb verder goede ervaringen (voor tomatenzaden) met Chilifee - het grote voordeel is dat zaadjes niks wegen en dat de verzendkosten dus goed te doen zijn.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
En die kleintjes bevatten ook nog 'ns maar de helft aan sap t.o.v. een 'normaal' jaar.No Hands schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:15:
[...]Het was gewoon een slecht appeljaar doordat het erg droog was denk ik. Ik heb ook twee bomen vol met van die kleintjes waar die vorig jaar allemaal gewoon formaat handappel waren
Waar ik werk laten ze van de (mix van diverse soorten) appels altijd sap maken, de verwachting is dat we dit jaar nog niet de helft van het aantal flessen van vorig jaar halen. (En dat was ook al geen al te best jaar).
Onze tomaten dragen nu de eerste vruchten, ze raken al aardig op maat en zijn nog knalgroen. Kan ik nog verwachten dat september ze mooi rood laat kleuren? Kan ik de planten nog laten bloeien of moet ik dat gaan afremmen om de vruchten te laten rijpen? Zomaar een vraag vanuit een laat begonnen moestuin.
Nieuwe vruchten weghalen, die gaan waarschijnlijk toch niet meer op tijd afrijpen en nemen energie weg van de huidige vruchten. Ook takken uitdunnen zodat de vruchten zoveel mogelijk zon krijgen. Komt wel goed dan.Barleone schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:46:
Onze tomaten dragen nu de eerste vruchten, ze raken al aardig op maat en zijn nog knalgroen. Kan ik nog verwachten dat september ze mooi rood laat kleuren? Kan ik de planten nog laten bloeien of moet ik dat gaan afremmen om de vruchten te laten rijpen? Zomaar een vraag vanuit een laat begonnen moestuin.
Als ze eenmaal beginnen te verkleuren duurt het meestal nog maar enkele dagen voordat ze helemaal rood zijn. Grote kans dat je de komende maand nog wel tomaten kunt plukken.
En anders kun je ze ook binnen afrijpen, en dat lukt ook als ze nog helemaal groen zijn als je er een banaan tussen legt. Maar die zijn niet zo lekker als tomaten die aan de plant zijn afgerijpt.
En anders kun je ze ook binnen afrijpen, en dat lukt ook als ze nog helemaal groen zijn als je er een banaan tussen legt. Maar die zijn niet zo lekker als tomaten die aan de plant zijn afgerijpt.
een banaan?? Waarom rijpen tomaten met een banaan erbij?HandyLumberjack schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:58:
Eerste hit op Google:idef1x schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
een banaan?? Waarom rijpen tomaten met een banaan erbij?
Bananen (maar ook andere soorten fruit) stoten van nature kleine beetjes van het gas ethyleen uit en dat versnelt de rijping van ander fruit. Hoewel ze het gas niet kenden, gebruikten de Egyptenaren het ook al. In plaats van bananen gebruikten boeren opengesneden vijgen om de boel te stimuleren.
De smaak van eikels die je los van de plant laat rijpen is wel minder dan de tomaten die al wat kleur hebben, tot volledig rood zijn.
Die truuk doet het al jaren goed bij kiwi's, appels en perenidef1x schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
een banaan?? Waarom rijpen tomaten met een banaan erbij?
Sommige appels kunnen het effect zelfs versterken
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Als het even kan laat je tomaten natuurlijk aan de plant afrijpen, maar als die plant sterk terugloopt qua gezondheid aan het einde van het seizoen is het een mooie optie om toch nog groene tomaten te kunnen benutten.
Hier is de productie lekker op gang, inmiddels staan er 35 literpotten met tomatenpuree uit eigen tuin in de kelder.
Hier is de productie lekker op gang, inmiddels staan er 35 literpotten met tomatenpuree uit eigen tuin in de kelder.
:strip_exif()/f/image/nu7Qhf5ysRwqvSHTxv5M13nO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed een 'ox heart' (ofwel qouer du boeuf op zijn frans). De reden dat ik dat denk is:Benmen schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:17:Geen idee welk soort het is maar groot zijn ze wel
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
1. de vorm van de tomaat
2. het blad, wat niet typisch tomaat maar meer een beetje 'aardappelachtig' lijkt
3. de wat verdroogd uitziende bladeren (wat normaal is bij een oxheart)
Het blijft gokken op basis van een foto natuurlijk
35!!!!! ga je dat allemaal op krijgen? Ik heb maar een liter of 15 (so far).HandyLumberjack schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:42:
Als het even kan laat je tomaten natuurlijk aan de plant afrijpen, maar als die plant sterk terugloopt qua gezondheid aan het einde van het seizoen is het een mooie optie om toch nog groene tomaten te kunnen benutten.
[Afbeelding]
Doe jij het hetzelfde als ik:
-Sommige rassen bij elkaar (want extra lekker)
-andere gemixed
-ik neem niet de moeite om de velletjes er af te halen, wat sommigen doen
-na het stuk-koken met de staafmixer er door heen
-de lekkerste voor de soep (waar ik dus later in de winter ingredienten als ui, basilicum, knoflook, balletjes etc aan toe voeg. En die puree laat ik wat 'waterig'.
-sommige potten giet ik juist erg veel vocht af, zodat het meer een pasta word. (voor de spaghetti enz)
Of heb jij weer andere methodes?
Inderdaad als het te koud wordt kun je alles er af halen en het meeste wordt dan nog wel rijp.HandyLumberjack schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:58:
Als ze eenmaal beginnen te verkleuren duurt het meestal nog maar enkele dagen voordat ze helemaal rood zijn. Grote kans dat je de komende maand nog wel tomaten kunt plukken.
Bij mij groeien er opeens hele kleine tomaatjes in trosBenmen schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:17:
Geen idee welk soort het is maar groot zijn ze wel
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 01-09-2025 06:58 ]
/▌
Ja ik had roma en couer de boef gezaaid en nog een plant gekregen. Nu dacht ik dat dit de gekregen plant was (veel gezonder dan mijn gezaaide planten). Maar het lijkt mij toch sterk gelet op wat frost azimov aangeeft.
Ik heb nog wat trosjes muscat druiven hangen en wat peren maar het begint wel allemaal schraal te worden.
Ik heb nog wat trosjes muscat druiven hangen en wat peren maar het begint wel allemaal schraal te worden.
Het komt hier wel op, dat is geen enkel probleemFrost_Azimov schreef op maandag 1 september 2025 @ 01:04:
[...]
35!!!!! ga je dat allemaal op krijgen? Ik heb maar een liter of 15 (so far).
Doe jij het hetzelfde als ik:
-Sommige rassen bij elkaar (want extra lekker)
-andere gemixed
-ik neem niet de moeite om de velletjes er af te halen, wat sommigen doen
-na het stuk-koken met de staafmixer er door heen
-de lekkerste voor de soep (waar ik dus later in de winter ingredienten als ui, basilicum, knoflook, balletjes etc aan toe voeg. En die puree laat ik wat 'waterig'.
-sommige potten giet ik juist erg veel vocht af, zodat het meer een pasta word. (voor de spaghetti enz)
Of heb jij weer andere methodes?
Zodra ik 7+ kilo tomaten "over" heb gooi ik ze in een pan, dan knijp ik ze kapot zodat ze in hun eigen sap een uurtje kunnen koken. Daarna even in de blender en dan giet ik ze in 7 potten (dat is precies 1 laag in mijn weckketel). Ook de velletjes gaan mee de blender in en ik heb geen sap afgegoten. Dus er zit redelijk wat vocht bij.
Voor volgend jaar ga ik kijken naar andere rassen waar in verhouding wat minder sap zit.
Ik vermoed eerder roma dan coeur de boeuf.Benmen schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:46:
Ja ik had roma en couer de boef gezaaid en nog een plant gekregen. Nu dacht ik dat dit de gekregen plant was (veel gezonder dan mijn gezaaide planten). Maar het lijkt mij toch sterk gelet op wat frost azimov aangeeft.
Dat laatste heeft echt typische kenmerken dat de tomaat ‘gleuven’ heeft.
Roma is glad en wat langgerekter?
https://www.ecosia.org/images?q=coeur+de+beuf+tomaat
De roma lijkt mij niet. Die zijn niet zo groot. Overigens is er niet echt een eenduidig beeld van wat een coeur is begrijp ik van verschillende sites. Er zitten totaal verschillende sub rassen tussen.Asterion schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:42:
[...]
Ik vermoed eerder roma dan coeur de boeuf.
Dat laatste heeft echt typische kenmerken dat de tomaat ‘gleuven’ heeft.
Roma is glad en wat langgerekter?
https://www.ecosia.org/images?q=coeur+de+beuf+tomaat
Vandaag eigen suikermaïs geoogst en gesmaakt. Heerlijk, wat een voldoening!
Kent iemand deze Vlaam al? Leuk om te kijken en wat van op te steken!
https://m.youtube.com/@SamsMoestuin
[ Voor 41% gewijzigd door Barleone op 11-09-2025 22:33 ]
YupsBarleone schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:31:
Vandaag eigen suikermaïs geoogst en gesmaakt. Heerlijk, wat een voldoening!
En hij heeft leuke en goede filmpjes
Bij een ander kanaal op youtube van "plukkers" ben ik eigenlijk afgehaakt. Miste daar toch de filmpjes van Tom zoals het kanaal voorheen was begonnen. Op een of andere manier is die nieuwe stijl/video;s niet mijn smaak.
Begin dit jaar had ik een dozijn jalapeño's opgekweekt voor m'n zus:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HBL1pL3lRZq850z5MqfREqEn.jpg?f=user_large)
Die hebben inmiddels al bulten pepers geoogst. Ondanks dat hangen de planten nog steeds vol! Gister lekker op de BBQ bezig geweest:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UPXii8Tr716xVZcRaWNRX8QY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gT47FboryuM8AeIwaEiLr30m.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QU2oPfE5nYL96Z1DxpKpOk93.jpg?f=user_large)
Enige nadeel is dat de meeste jalapeño's amper pittigheid bevatten, op een enkeling na
het zijn net paprika's. Ik had standaard zaden van een tuincentrum gebruikt (zo'n zakje met 300 zaden erin).
Dus voor aankomend seizoen maar weer eens fatsoenlijke zaden bestellen die hopelijk wat meer pit in de pepers leveren.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HBL1pL3lRZq850z5MqfREqEn.jpg?f=user_large)
Die hebben inmiddels al bulten pepers geoogst. Ondanks dat hangen de planten nog steeds vol! Gister lekker op de BBQ bezig geweest:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UPXii8Tr716xVZcRaWNRX8QY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gT47FboryuM8AeIwaEiLr30m.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QU2oPfE5nYL96Z1DxpKpOk93.jpg?f=user_large)
Enige nadeel is dat de meeste jalapeño's amper pittigheid bevatten, op een enkeling na

Dus voor aankomend seizoen maar weer eens fatsoenlijke zaden bestellen die hopelijk wat meer pit in de pepers leveren.
Ik heb ook al 2 jaar een flutseizoen qua jalapeños, zoals je zegt: 0 hitte.FrambozenTaart schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:49:
Enige nadeel is dat de meeste jalapeño's amper pittigheid bevatten, op een enkeling nahet zijn net paprika's. Ik had standaard zaden van een tuincentrum gebruikt (zo'n zakje met 300 zaden erin).
Dan maar opleggen, met een paar andere pikante pepertjes erbij
Jalapenos zijn iets minder pittig, maar niet als een paprika, ik denk dat het gewoon niet te veel water geven, bemesten en op tijd plukken is en dan heb je wel de maximale pittigheid (bij alle pepers).
Ik heb ook wel wat variatie in pittigheid. Pepers die ik te lang aan de plant laat hangen worden minder pittig, als het veel regent worden ze minder pittig, als ik ze niet bemest worden ze minder pittig.
Ik heb ook wel wat variatie in pittigheid. Pepers die ik te lang aan de plant laat hangen worden minder pittig, als het veel regent worden ze minder pittig, als ik ze niet bemest worden ze minder pittig.
[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 14-09-2025 20:51 ]
/▌
Ik heb in het verleden diverse soorten jalapeño's opgekweekt van fatalli seeds, refining fire chiles en anchilique, die waren vers van de plant echt wel goed pittig. Denk dat het bij deze huidige pepers echt een genetisch dingetje is. Waarschijnlijk geschikt gemaakt voor de gemiddelde NederlanderMarzman schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:50:
Jalapenos zijn iets minder pittig, maar niet als een paprika, ik denk dat het gewoon niet te veel water geven, bemesten en op tijd plukken is en dan heb je wel de maximale pittigheid (bij alle pepers).
Is er bij jullie nog wat blijven staan na de storm? Ik kan mijn stokbonen waarschijnlijk gaan opruimen, en er ligt ook maïs plat op de grond. Heftig zo in september
Stokbonen staan nog, ik zet ze tegenwoordig altijd in tipi vorm neer die hebben meer kans om te blijven staan. Maar bij genoeg wind valt dat ook wel.
Mais recht zichzelf altijd wel weer op. Ziet er heel erg uit maar kan wel wat hebben. Ze blijven wel een beetje kromming houden.
Mais recht zichzelf altijd wel weer op. Ziet er heel erg uit maar kan wel wat hebben. Ze blijven wel een beetje kromming houden.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Toevallig vandaag ook geknipt…. Een mindere oogst dan vorig jaar, maar nog steeds wel genoeg.
Pepers gingen dit jaar traag, maar ook omdat ik weer eens te laat begonnen ben. heb er drie geoogst, wel van goed formaat.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat doen jullie met je pepers? (in het kort)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
OpetenBad Brains schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:29:
Maar meestal invriezen of drogen, een sambal koop ik gewoon liever.
@franssie Heb je van drie planten geoogst of had je slechts drie pepers van één plant?
Zonder bewerking in een zakje in de vriezer, en dan wanneer nodig zo bevroren in stukjes snijden en in de saus gooien. Ik heb ze nu nog liggen van vorig jaar, en ze zijn nogsteeds primaBad Brains schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:29:
Ze worden dan wel slap na ontdooien dus niet meer geschikt voor over een salade ofzo, maar prima voor in curries e.d.
Wil dit jaar ook nog wel graag sambal maken
[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 23-09-2025 09:05 ]
Dit jaar ook maar eens proberen..... drogen werkt ook prima voor sommige soorten. Nog een flinke voorraad in de kast liggen van vorig jaar.jaapzb schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:05:
[...]
Zonder bewerking in een zakje in de vriezer
:strip_exif()/f/image/icLiMspJ6ux1P8fzwHF0cguF.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar deze gele was vorig jaar niet goed te drogen, en alles staat in brand met zelfs een klein stukje :-).
Ohja drogen doe ik ook! Vooral de pepers die ik wat te laat heb geoogst die al een beetje verschrompelen hang ik aan een touwtje in de keuken en dan word het vanzelf droog. Kan je weer mooi chilivlokken van maken.TweakGP schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:10:
[...]
Dit jaar ook maar eens proberen..... drogen werkt ook prima voor sommige soorten. Nog een flinke voorraad in de kast liggen van vorig jaar.
[Afbeelding]
Maar deze gele was vorig jaar niet goed te drogen, en alles staat in brand met zelfs een klein stukje :-).
Ben geen inmaak-expert, maar hoort er nog zoveel lucht in de pot te zitten?FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:37:
Gister wat jalapeño's geoogst en vandaag ff 3 flinke potten ingemaakt:
[Afbeelding]
Hopelijk wordt het lekker
Ja komt wel goed, de deksels moeten wel vacuüm kunnen trekken.jeroenkb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:38:
[...]
Ben geen inmaak-expert, maar hoort er nog zoveel lucht in de pot te zitten?
Ondersteboven geeft altijd wat een vertekend beeld, zo vol zitten ze:
:strip_exif()/f/image/BAhnGzSh4TC1GUhlRpDjwOx0.jpg?f=fotoalbum_large)
Cowboy Candy?FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:37:
Haha nee dat niet, gewoon op azijn basis. Had alleen geen kristal of rietsuiker meer in huis dus heb er maar twee scheppen bruine basterdsuiker doorheen gemikt.
Ondersteboven is ook wat achterhaald schijnt het. de deksel van tegenwoordig kunnen niet zo goed meer tegen de suikers en zuren van de inhoud van de pot. In alle weck clubjes wordt potten op de kop afgeraden. In de gewone stand trekken ze ook prima vacuüm.FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ja komt wel goed, de deksels moeten wel vacuüm kunnen trekken.
Ondersteboven geeft altijd wat een vertekend beeld, zo vol zitten ze:
[Afbeelding]
en die pot met die witte ring, dat is geen pot om mee te wecken, dat is een voorraadpot. die witte rubbers zijn niet geschikt om te wecken.
Maar je bent aan het inmaken volgens mij, niet wecken?
[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 29-09-2025 14:55 ]
Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben.No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:54:
[...]
Ondersteboven is ook wat achterhaald schijnt het. de deksel van tegenwoordig kunnen niet zo goed meer tegen de suikers en zuren van de inhoud van de pot. In alle weck clubjes wordt potten op de kop afgeraden. In de gewone stand trekken ze ook prima vacuüm.
en die pot met die witte ring, dat is geen pot om mee te wecken, dat is een voorraadpot. die witte rubbers zijn niet geschikt om te wecken.
Maar je bent aan het inmaken volgens mij, niet wecken?
FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:05:
[...]
Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben.
vul je de pot met pepers en kieper je er daarna kokend water/azijn en suiker bij en draai je ze dan dicht en op de kop of gaan de potten daarna nog aan half uur in een pan kokend water?
Het eerste is inmaken het tweede is wecken.
Moet het azijn zijn (azijn zijn) azijn zijn?
Kan het ook citroensap zijn, want allergie.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ik ben idd niet aan het wecken maar aan het inmaken.No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:08:
[...]
vul je de pot met pepers en kieper je er daarna kokend water/azijn en suiker bij en draai je ze dan dicht en op de kop of gaan de potten daarna nog aan half uur in een pan kokend water?
Het eerste is inmaken het tweede is wecken.
Ook wel gewecked in het verleden met kleinere potjes, maar dan kook je die jalapeño's echt slap.
Als ik hier volgend jaar niet meer reageer dan is het overigens mislukt

Geen idee eigenlijk, volgens mij is azijn als basis wel de standaard om in te maken.Bad Brains schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:10:
Je zou wel kunnen fermenteren als conserveerwijze alleen is het daarmee altijd ff opletten op de uiteindelijk behaalde zuurtegraad i.v.m. botulisme.
Goeie vraag, allergisch voor elke azijn?Bad Brains schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:10:
Met citroensap wordt het wel een heel ander product denk ik. Inmaken is meestal met azijn ja, maar waarom dat is durf ik ook niet te zeggen.
[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 29-09-2025 15:55 ]
GistNo Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:54:
[...]
Goeie vraag, allergisch voor elke azijn?
Met citroensap wordt het wel een heel ander product denk ik. Inmaken is meestal met azijn ja, maar waarom dat is durf ik ook niet te zeggen.
Hoezo, azijn is fermente suikers --- > alcohol en dat proces wordt gestart met gist.
Ze kan ook geen brood eten, want gist. (of haver)
[ Voor 5% gewijzigd door Bad Brains op 29-09-2025 15:59 ]
Dus als ik het goed begrijp is jouw vrouw/vriendin allergisch voor gist? Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, maar lijkt me wel heel vervelend. Want naast brood zijn er natuurlijk heel veel producten waar gist gek op is en de suikers ervan wil eten zoals rijp fruit.Bad Brains schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:58:
Hoezo, azijn is fermente suikers --- > alcohol en dat proces wordt gestart met gist.
Gist is alom tegenwoordig in de lucht en slaat overal op neer, dus hoe voorkom je dat je gist binnenkrijgt in het algemeen? Of treed de allergie pas op bij bepaalde hoeveelheden?
Inmaken (of wecken) staat ook nog op mijn “wil ik ooit doen” lijstje. Weet niet echt wat het verschil is qua smaak. Is er überhaupt verschil? En ik wil nog een keer Tabasco maken.
Dit jaar had ik maar 2 plantjes en met de oogst van vandaag (en wat in de diepvries lag) ga ik morgen mijn pepers 20uur drogen (op 50 graden) om chilivlokken te maken.
Simpel en iets wat ik dagelijks gebruik.
Dit jaar had ik maar 2 plantjes en met de oogst van vandaag (en wat in de diepvries lag) ga ik morgen mijn pepers 20uur drogen (op 50 graden) om chilivlokken te maken.
Inmaken kan alleen met bv fruit, dat heeft van zichzelf suikers en zuren ter conservering.streamnl schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:12:
Inmaken (of wecken) staat ook nog op mijn “wil ik ooit doen” lijstje. Weet niet echt wat het verschil is qua smaak. Is er überhaupt verschil? En ik wil nog een keer Tabasco maken.
Groente en vlees heeft dat niet, dus tenzij je dat in azijn wil inmaken ga je het wecken, dan kook je het in een afgesloten pot zodat al het zuurstof eruit is. Het gaat dus niet om verschil in smaak maar om verschil in product.
Het wordt tegenwoordig afgeraden om de potten op zijn kop te zetten.FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:37:
[Afbeelding]
Er zitten kunststoffen in de deksel die kunnen oplossen als je deze op zijn kop zet, ook neemt de werking van de deksel af als je dat een paar keer zo doet.
Pepers in hete vloeistof opgieten in de pot en dan rechtop laten staan werkt prima.
Zo maak ik ook mijn groentes in.
Het voornaamste is dat je bij het inmaken schone potten en deksels hebt. (Bij wecken ook trouwens).
Spoelen in hete soda, naspoelen met heet water en de schone potten en deksels op schone theedoeken zetten. Heet vullen (tegen de kook aan), zonder de rand te bevuilen en dan deksels er goed vast opschroeven.
Spoelen in hete soda, naspoelen met heet water en de schone potten en deksels op schone theedoeken zetten. Heet vullen (tegen de kook aan), zonder de rand te bevuilen en dan deksels er goed vast opschroeven.
Het zal de tijd van t jaar zijn: Ben laat zien hoe hij het doet:
YouTube: Why Gardeners are Returning to This World War II Trick
YouTube: Why Gardeners are Returning to This World War II Trick
Ah, inspiratie! Ik heb dit jaar voor het eerst peppadews, en eentje geprobeerd met roomkaas. Dat was toch ff pittiger dan de bedoeling is, en zeker niet zo aan gasten te serveren. Inmiddels ff wat gegoogled, en op https://passievoorzelfmak...giesfarm-in-zoetzuur.html uitgekomen.FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:37:
[Afbeelding]
Dat gaan we eens proberen.
Verder gister een stukje Lemon Drop geprobeerd. Dat was behoorlijk pittig, en ik ben gerust wat gewend
Daarna de stomme fout gemaakt door de snijplank ff snel te ontdoen van zaadjes en lijst, en vervolgens in mijn ogen te wrijven

Geen pepers hier, maar er moeten wel potten worden schoongemaakt voor jam of gelei, want kweeperen gekregen. En als de oogst van minstens twee speciekuipen nog niet volledig is weggegeven, komen er misschien nog meer. Blijkbaar is de kwee de courgette onder het fruit.
En het was van de week 's nachts 7º en dat bleek fataal voor de koriander. Gelukkig nog een pot op het minder koude balkon, eens kijken hoe lang die het redt.
En het was van de week 's nachts 7º en dat bleek fataal voor de koriander. Gelukkig nog een pot op het minder koude balkon, eens kijken hoe lang die het redt.
Zo'n foutje maakt iedereen wel eens!robkrekel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:02:
[...]
en op https://passievoorzelfmak...giesfarm-in-zoetzuur.html uitgekomen.
Dat gaan we eens proberen.
Verder gister een stukje Lemon Drop geprobeerd. Dat was behoorlijk pittig, en ik ben gerust wat gewend![]()
Daarna de stomme fout gemaakt door de snijplank ff snel te ontdoen van zaadjes en lijst, en vervolgens in mijn ogen te wrijven
Leuk artikel
Ik ging er vanuit dat deze pepertjes niet zo heet zijn en had geen handschoenen aan tijdens het schoonmaken. Dat heb ik geweten. Ik heb dagen last gehad van brandende vingers. Op aanraden van Maggie heb ik mijn handen gewassen met melk. Dat hielp wel wat, maar het brandende gevoel is nog een paar dagen teruggekomen. Nooit meer dus welke soort van peper dan ook, schoonmaken zonder handschoenen! Weer wat geleerd.
Ik heb mijn pepers dit jaar een beetje verwaarloosd vanwege andere projecten en de laatste pepers waren ook niet meer heet maar meer paprikasmaak. Zou dat door gebrek aan bemesting komen? Of zou ik ze te lang aan de plant hebben laten hangen?
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 30-09-2025 09:09 ]
/▌
Ik heb mijn pepers in februari of maart gezaaid, in de garage gehad met een lamp erboven en laten verdrogen toen er net blad boven de kiembladen zat. Vervolgens 6 weken stilstand, en toch begonnen ze alsnog te groeien. Handje koemest onder in het plantgat, en vervolgens alleen nog water gegeven. Pepers alsnog heet. Dus zeg het maarMarzman schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:09:
Ik heb mijn pepers dit jaar een beetje verwaarloosd vanwege andere projecten en de laatste pepers waren ook niet meer heet maar meer paprikasmaak. Zou dat door gebrek aan bemesting komen? Of zou ik ze te lang aan de plant hebben laten hangen?
edit: dit is een foto van 21-02, dus een week of 2 daarvoor via deno begonnen
:strip_exif()/f/image/r6ePwRTPa9MXH0TdkjIIvLNT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zag het er 20 mei uit, 3 maanden later

:strip_exif()/f/image/Oz7fPDdkMWw32qoWsomhxfHs.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik er aan denk zal ik vanmiddag nog even een actuele foto maken.
[ Voor 40% gewijzigd door robkrekel op 30-09-2025 12:11 ]
Geen idee, maar droog is goed denk ik voor pepers, van te veel water worden ze ook minder pittig. If it doesn't kill them 
Maar te veel water hebben ze bij mij ook zeker niet gehad.
Maar te veel water hebben ze bij mij ook zeker niet gehad.
[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 30-09-2025 12:13 ]
/▌
Viel me nog alles mee dat het zo gegroeid isrobkrekel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:02:
Als ik er aan denk zal ik vanmiddag nog even een actuele foto maken.
:strip_exif()/f/image/CDYvQbg0LDXi5pbSDjxKE9Hd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door robkrekel op 30-09-2025 14:39 ]
Eigenlijk nog te vroeg om zoete aardappelen te oogsten maar we hadden toch zin in soep
. Dus 1 flinke aardappel uitgegraven. Toen bleek pas dat er al meer liefhebbers waren geweest. Gelukkig nog genoeg voor ons over (ruim 2.7 kg) gelaten. Waarschijnlijk woelmuizen?
:strip_exif()/f/image/pz0Lu87ilLD5wr0cmd0RA7W6.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenkant aardappel.
:strip_exif()/f/image/SZFG8R0iLaXdx9XxCRDwFNT2.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderkant aardappel
Hopelijk valt de schade aan de rest van mijn oogst mee (nog een paar weken wachten).
:strip_exif()/f/image/pz0Lu87ilLD5wr0cmd0RA7W6.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenkant aardappel.
:strip_exif()/f/image/SZFG8R0iLaXdx9XxCRDwFNT2.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderkant aardappel
Hopelijk valt de schade aan de rest van mijn oogst mee (nog een paar weken wachten).
Zoete aardappel wil ik volgend jaar ook graag, waar heb je het plantje vandaan gehaald?PGMO schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:35:
Eigenlijk nog te vroeg om zoete aardappelen te oogsten maar we hadden toch zin in soep. Dus 1 flinke aardappel uitgegraven. Toen bleek pas dat er al meer liefhebbers waren geweest. Gelukkig nog genoeg voor ons over (ruim 2.7 kg) gelaten. Waarschijnlijk woelmuizen?
[Afbeelding]
Bovenkant aardappel.
[Afbeelding]
Onderkant aardappel
Koop ik altijd bij Zaadhandel Van der Wal (alleen per 10 plugs te bestellen). Ze worden in het voorjaar soms ook in tuincentra aangeboden ( per stuk en reeds goed geworteld in pot).
Ziet er goed uitBenmen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:11:
[Afbeelding]
Vandaag de laatste 'grote' oogst van dit jaar. Peren, wat tomaat, komkommer en wat ander spul.
[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 04-10-2025 14:22 ]
Wij hebben ook nog wel wat, geen grote oogst maar eitje gebakken en tomaat geplukt in de tuin om er doorheen te doen.
/▌
Ik wil nog steeds beginnen met aardperen, als je ze hebt kom je er niet meer vanaf schijnbaar maar nog geen plantje tegen gekomenjaapzb schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
Zoete aardappel wil ik volgend jaar ook graag, waar heb je het plantje vandaan gehaald?
Ook voor soep.
/▌
Het oogstseizoen is ook hier ongeveer voorbij. Op wat prei en (kas) tomaten na.
Afgelopen dagen alle paprika's geoogst, want die vonden het ook niet meer fijn buiten.
Afgelopen dagen alle paprika's geoogst, want die vonden het ook niet meer fijn buiten.
:strip_exif()/f/image/w5x5ySQGU1625zeJBogEIgjl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-10-2025 14:37 ]
Leuk om verschillende oogsten voorbij te zien komen 
Wij oogsten hier nog vooral wat we nodig hebben op dat moment. Dit hoop ik nog zo lang mogelijk vol te houden.
Dit verwacht ik dat komende week wel echt ten einde is:
Wij oogsten hier nog vooral wat we nodig hebben op dat moment. Dit hoop ik nog zo lang mogelijk vol te houden.
Dit verwacht ik dat komende week wel echt ten einde is:
- tomaat en cherry tomaat
- komkommer
- paprika
- aardbeien
- Sla
- Andijvie
- prei
- spinazie
- bloemkool
- Bieten
- wortels
- boerenkool
- Brokolie
Ik wist niet eens wat ritnaalden waren....souljah1h schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
Ziet er goed uitOok wat ritnaalden in de aardappelen zie ik (die gaatjes). Dit jaar ook voor het eerst in m'n eigen aardappelen gehad.

Er zit wel meer ongedierte in de tuin. Buiten de zwavel, kapoentjes en sluipwesp en probeer ik eigenlijk geen spullen te gebruiken.
Gisteren begonnen met het opruimen van de kas. De tomaten paprika's en pepers hebben het erg goed gedaan dit jaar!. Het opruimen was iets meer weer dan verwacht dus de rest volgend weekend maar doen
Voor:
:strip_exif()/f/image/H9egA1B1cWriZW7YXGoosUHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cuozokva7cThudNTRNrbLEGJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/o2KyglQurHDGbkOv9viJI8uV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QDiJjCwuGI4fRIBuR6GosoyH.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder alle onrijpe tomaten en paprika's die er op zaten eraf gehaald, dan zie ik nog wel welke binnen nog afrijpen
:strip_exif()/f/image/1iEkRKaAec9zE2CDkwtQB0qJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga dit jaar ook proberen om alle pepers en paprika's te overwinteren, vorig jaar met een plant geprobeerd dat ging erg goed dus ik ben benieuwd of het nu ook lukt
Voor:
:strip_exif()/f/image/H9egA1B1cWriZW7YXGoosUHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cuozokva7cThudNTRNrbLEGJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/o2KyglQurHDGbkOv9viJI8uV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QDiJjCwuGI4fRIBuR6GosoyH.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder alle onrijpe tomaten en paprika's die er op zaten eraf gehaald, dan zie ik nog wel welke binnen nog afrijpen
:strip_exif()/f/image/1iEkRKaAec9zE2CDkwtQB0qJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga dit jaar ook proberen om alle pepers en paprika's te overwinteren, vorig jaar met een plant geprobeerd dat ging erg goed dus ik ben benieuwd of het nu ook lukt
:strip_exif()/f/image/aNUxAz9HL6ecg8Nu1LKlTrfZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt vast goed met die tomaten.
De buitentomaten liggen hier inmiddels ook binnen na te rijpen, de kastomaten mogen nog even blijven hangen na een flinke snoeibeurt, ik hoop dat een deel daarvan alsnog aan de plant afrijpt.
De buitentomaten liggen hier inmiddels ook binnen na te rijpen, de kastomaten mogen nog even blijven hangen na een flinke snoeibeurt, ik hoop dat een deel daarvan alsnog aan de plant afrijpt.
:strip_exif()/f/image/2rRyEoCxbvFKQN9PI0oAj6TH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-10-2025 13:35 ]
Goed idee om alles weg te snoeien waar geen tomaat aan zit, ga ik ook eens doen. Er hoeven toch geen nieuwe tomaten meer aan te komen
[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 06-10-2025 13:42 ]
/▌
Heerlijk hoor! Tomaten staan hier nog buiten te snakken naar elk zonnestraaltje. Voor de lol en omdat ze buiten toch lekkerder gerijpt zijn. Overigens groeit snijbiet ook gestaag door, heerlijk