Ik dacht ik maak een kleine tutorial ( met hulp van de overbuurman) voor het kweken van tafel druiven. Zoals eerder aangegeven heb ik twee soorten in de kas staan: Frankenthaler (blauw) en Muscaat (wit)
De Muscaat groeit sneller. De Frankenthaler heb ik terug moeten zetten. Maar lijkt nu ook beter te gaan.
Vanuit de gesteltakken komen de nieuwe scheuten omhoog. Omdat je wil voorkomen dat er schimmel aantasting ontstaat gebruik je zwavelpoeder en joghurt.
Als hlde druiven beginnen uit te lopen vanuit de gesteltakken komt er een eerste tros aan. Maar vaak ook een tweede tros. Om goede grote druiven te krijgen halen we de tweede trossen weg. Op onderstaande foto is een kleine beginnende tros te zien.
Ook de 'tentakels' en dieven aan een vrucht rank verwijderen we. Zodat alle groeikracht in de druiven gaat zitten.
Wat ik niet op de foto heb maar wat wel relevant is: vaak zie je uit een gesteltak meerdere uitlopers op hetzelfde oog zitten. Zorg ervoor dat je alleen de beste laat staan. De andere snoei je weg.
De volgende stap die ik moet gaan nemen is het uitbreken van de koppen. Als ik dat ga doen zal ik er weer wat fotos van proberen te maken. Wat ook nog moet is het bestuiven (met een plumo) en het dieven. Als ik dat ga doen maak ik daar ook weer fotos van.
Wat je op de onderste foto ook nog ziet is aan de tros een soort zij tros die wat bovenaan staat los van de andere tissies. De buurman zei dat die eigenlijk ook van de tros af moet.
:strip_exif()/f/image/OhElnZIoHBjuXAtcO93LvPyA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een wat duidelijker beeld van zo een klauwtje, door deze af te knijpen gaat er meer energie naar de druif: betere opbrengst.
De trossen die er nu hangen zijn de beginnende bloemen. Hieruit volgen uiteraard de druiven. Als we dadelijk wat verder zijn komen er korrels uit die we gaan krenten. Door te krenten is er meer lucht tussen de druiven, daardoor minder kans op ziektes en rot. Maar ook hier iets minder druiven aan de tros : grotere en zoetere bessen op het eind.
[
Voor 22% gewijzigd door
Benmen op 01-05-2026 17:21
]