Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
LostInNight schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Ik zet ze elk jaar zo vanaf half april buiten, zijn dan nog echt kleine plantjes. Inmiddels al bezaaid met bloemen en kleine tomaatjes, de planten zijn ook echt flink gegroeid. Uit ervaring is grootste factor met hoe ze het koudere weer handelen afhankelijk van het ras. Verder (nog) nooit last gehad van blossom end rot of wat anders.
Mooi om te zien hoe ervaringen verschillen.

Ik kon soms de helft van de tomaten van een plant weggooien. Tot nu toe dus nog nul schade.

Verder alles hetzelfde qua rassen, kweekmethode etc....

Ik ben om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
jeroenkb schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Verder alles hetzelfde qua rassen, kweekmethode etc....
Ik dacht dat je overgestapt was op Blumat?

Blossem end rot wordt deels veroorzaakt door onregelmatige watertoevoer, en daar heb je dan geen last meer van....

Maar wat later buiten zetten geeft vaak wel gezondere planten.

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-06-2025 12:44 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Ik dacht dat je overgestapt was op Blumat?

Blossem end rot wordt deels veroorzaakt door onregelmatige watertoevoer, en daar heb je dan geen last meer van....

Maar wat later buiten zetten geeft vaak wel gezondere planten.
De Blumat was nog niet aangesloten. Staat voor vandaag op de planning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:27
Hoi allen, ik mag mezelf dit jaar ook terug een moestuinier noemen.
Al enkele jaren plant ik tomaten, paprika en komkommer en nog wat andere zaken als dat lukt.

Dit jaar is dat op een nieuwe locatie, ons nieuw huis.
De vorige bewoners hadden al een stukje van de tuin ingenomen om er te moestuinieren en dat wil ik ook zo verder zetten.

Onderstaande foto is van vandaag.
Hierop kan je achteraan links een komkommerplantje vinden. Die wil ik omhoog laten groeten tot aan de wasdraad en zo met de wasdraad mee laten groeien.

Links staat er een vleestomaatplant en een coeur de beuf tomatenplant.
Achteraan nog 2 trostomaten.

Vooraan staat een gele en een rode paprika plant.

Om de boel wat op te smukken heb ik er wat bloemetjes tussengeplant. Anders was het maar een vrij lege ruimte.

Tips zijn altijd welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB-j3OJ1tvSPml600NH0yJhQvao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOcz2ql0YG30kO0858HlGtRf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
nog nooit meegemaakt maar mijn komkommer krijgt ineens geel blad. te veel water? te weinig? te weinig voeding in de grond?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Hierbij een kleine update.

De begin februari gezaaide tomaten geven nog steeds tomaten, maar het einde lijkt in zicht, de planten staan er niet echt lekker bij en ik heb al een poosje geen nieuwe bloemen meer gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKGlFq9EuPTlKhLSCdS31XD-fYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5HWfZRNDORARG23FNXCznKL.jpg?f=fotoalbum_large

De begin maart gezaaide cherrytomaten beginnen nu ook te produceren en staat er een stuk vrolijker bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dCxkAn82-vzGzd1lFhLruhebMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EY8P7gV3Lm2cWFWDhPczwXId.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast groeien de tomaten in de kas ook lekker door, ze zijn 2x zo groot als hun broertjes die buiten staan en hangen vol tomaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djLeKAb2zAldSCdKMZVjQZ74Cug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueK0iXQhzzuiycaXzQdEIfYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:46:
Hierbij een kleine update.

De begin februari gezaaide tomaten geven nog steeds tomaten, maar het einde lijkt in zicht, de planten staan er niet echt lekker bij en ik heb al een poosje geen nieuwe bloemen meer gezien.

[Afbeelding]

De begin maart gezaaide cherrytomaten beginnen nu ook te produceren, en staat er een stuk vrolijker bij.

[Afbeelding]

Daarnaast groeien de tomaten in de kas ook lekker door, ze zijn 2x zo groot als hun broertjes die buiten staan en hangen vol tomaten.
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Al geprobeerd die februaritomaten bij te voeden? Kan me voorstellen dat de pot op een bepaald moment wel leeg is

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFeEWGTIsVyDI5ujpagxWQ-NtcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4cFD1chuYG3fFmXTdUCFAYN.jpg?f=fotoalbum_large
De boel groeit hier ook als een malle :) De kas is pas eind mei geplaatst, dus dat is nog even puzzelen en proberen, maar vooralsnog groeit alles er goed in.

Dagelijks oogsten we nu tussen de 2 en 5 kg aardbeien (middelste lange bak), de frambozen (verste lange bak) moeten nog even, er komt nog een lading kruisbessen aan en dan gaan we eens kijken wat alle boontjes doen.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 18-06-2025 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
jaapzb schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Ziet er goed uit! Al geprobeerd die februaritomaten bij te voeden? Kan me voorstellen dat de pot op een bepaald moment wel leeg is
Ja, door de potgrond heb ik destijds mestkorrels gemengd en ze krijgen wekelijks vloeibare mest.

Het is een "gedetermineerd" ras, die geeft in een keer zijn vruchten, en dan komt er niks/weinig meer bij.

Heb nu stekjes van een andere plant genomen om ze over een paar weken te vervangen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:17
Ze staan er echt veel beter bij dan bij mij! Doe je goed!

Ik heb nog een vraag: mijn perzik zou moeten zijn https://fruitpluktuin.nl/Perzik/amsden

Maar als ik naar de vruchten kijkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAOxjDt0FxrIiwKiLB_yr34gwoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Pe1mT6mtvHvLqcuzp0OlZlW.jpg?f=fotoalbum_large

Lijken het meer op wilde perziken? Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48
Benmen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:47:
Ze staan er echt veel beter bij dan bij mij! Doe je goed!

Ik heb nog een vraag: mijn perzik zou moeten zijn https://fruitpluktuin.nl/Perzik/amsden

Maar als ik naar de vruchten kijk[Afbeelding]

Lijken het meer op wilde perziken? Wat denken jullie?
Dat lijkt mij ook inderdaad! Geen straf overigens, smaken ook lekker. Vooral in een Peach Cobbler.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Hier gaat het ook allemaal wel lekker.

Paprika en Jalapeño:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EELUNQbTIxUNcqFW5usgRwhEUgk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CgmJlUnhJz6ZiEgWNoRv2EoP.jpg?f=user_large

Meloen en komkommer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vna2w7ZVhTYYTaeHM91bZO7ZgNA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l3nUsVVqZiHbVSNuCbx5i8VS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtZ9BEvsqLrQCZitvse5TXr0Svg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4mkJvPsNPrAYtF3sxlz4zOlf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbLB7l9AVICxDMNQkD38oOZC0ZY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CyE8vKpsugfD8i3yJjVvpqmY.jpg?f=user_large

Al meerdere komkommertjes geoogst, lekker.

En deze doet het ook goed laatste dagen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQpLH2goCMX5zWgbPjeOft0FUok=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CPZVX3P0WGHvitoNxKlXsVkC.jpg?f=user_large

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Tsja ik ben daar een beetje een mn over. Ik bestel een amsden vanwege bepaalde eigenschappen. Ik krijg iets anders, nou zal het qua smaak allemaal wel goedkomen. Maar als ik een wilde perzik had willen bestellen had ik dat gedaan.

Nu weet ik vanuit mijn werk dat er met name met cultivars regelmatig gerommeld wordt. Dus niet alleen voor particulieren maar ook voor organisaties. Dit komt voornamelijk doordat het herkennen van een cultivar gewoon erg lastig is. Soms zelfs onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier gaan de meloenen traag. Komend jaar nog wat vroeger voorzaaien binnen denk.
is nog maar juni maar zal nog wel ff duren voor er fruit aan komt denk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:16:
Tsja ik ben daar een beetje een mn over. Ik bestel een amsden vanwege bepaalde eigenschappen. Ik krijg iets anders, nou zal het qua smaak allemaal wel goedkomen. Maar als ik een wilde perzik had willen bestellen had ik dat gedaan.

Nu weet ik vanuit mijn werk dat er met name met cultivars regelmatig gerommeld wordt. Dus niet alleen voor particulieren maar ook voor organisaties. Dit komt voornamelijk doordat het herkennen van een cultivar gewoon erg lastig is. Soms zelfs onmogelijk...
Helemaal mee eens, ik heb zelf dit jaar een aantal tomatenplanten die volgens mij niet zijn van het ras wat op de verpakking vermeld stond, ik baal ervan en haal bij die desbetreffende zaak geen zaden meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vrouw heeft een stuk bos gekocht van bijna 3 km (denk ik, we zitten nog in het proces, dus nog niet getekend maar wel mondeling bod aanvaard :p ) in agrarisch gebied (dus het is niet echt een bos, maar er staan gewoon veel bomen). Alles wat geen boom is mag weg (volgens de definitie van een boom is 80/90 procent geen boom) , maar het lijkt me wel veel werk. Zij denkt zelf dat het ideaal is tussen de bomen groente te planten, ik zou liever een soort akker hebben dan. Ik had mijn drone meegenomen om er even overheen te vliegen, maar vergeten te filmen, ik weet ook niet of ik dat nog een keer doe. Door de bomen zag ik hem niet meer en hij vliegt dan erg hoog en met landen wordt hij ook vies. Of ik moet een stuk karton meenemen ofzo.

In ons tuintje gaat het wel lekker met de pepers dit jaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnlD2nn66ptlMSy2Nujle1teE-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zl143DnkEpkoFXSFcnoaLgSp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlaFisJwrWob0912FH612LRG9xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CQa071mFCJnSudKCBRTCvdd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVhNwCPzGn1XhlwUpR705ig-33w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VB8WPufD01xc7Hy77K9ZyzMG.jpg?f=fotoalbum_large

En de tomaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjX4ZEALumAdXmhPI7riHGCx-t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O14MZu2udWLEZZjsvjiwWtMC.jpg?f=fotoalbum_large

Verder hebben we al vijgen (hele kleintjes) in de boompjes van de supermarkt. We hebben nu opeens drie boompjes. Misschien kunnen we er 1 of 2 in dat bos zetten ;) We hadden die uit Spanje van de vakantie, die van de Lidl hier en voor we op vakantie gingen had ik een takje van een hele grote vijgenboom die in de tuin van een leegstaande woning stond getrokken en die is ook wortels gaan maken.

Alleen de appelboom doet niks dit jaar. Misschien omdat hij vorig jaar niet gesnoeid is of te weinig water toen hij bloemen moest maken. Ik weet het niet. Ik ga hem flink snoeien denk ik zodra dit kan (om er model in te krijgen en dan een beetje met touw de takken sturen want het slaat nu nergens meer op)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:37

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

FrambozenTaart schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:05:
En deze doet het ook goed laatste dagen;

[Afbeelding]
Jaja, lekker aan het bier met de kabouters, dan is een moestuin goed te doen ;)

Hier eens kijken hoe het komkommerkruid smaakt; lijkt me wel aardig door de salades die de komende dagen op het menu staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:18
Ik heb 2 soorten aardappels gezet op 2 plaatsen, 1 in de volle grond en 1 in een bak (rechthoekige speciekuip)
Bij de aardappels in de volle grond staat het groen tot mijn middel en staat er al weken bloemen in de planten
Bij die in de bak is het groen nog geen 10cm hoog en zitten er 0 bloemen in.
Afgelopen jaar werkte het in de bak perfect, als het loof geel wordt de bak omkeren op een zeil en de aardappels er tussen uit halen.

Nu vrees is dat de aardappels in de bak niets worden en dat die in de volle grond ook niet goed zijn aangezien daar het loof heel hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:12:
Ik heb 2 soorten aardappels gezet op 2 plaatsen, 1 in de volle grond en 1 in een bak (rechthoekige speciekuip)
Bij de aardappels in de volle grond staat het groen tot mijn middel en staat er al weken bloemen in de planten
Bij die in de bak is het groen nog geen 10cm hoog en zitten er 0 bloemen in.
Afgelopen jaar werkte het in de bak perfect, als het loof geel wordt de bak omkeren op een zeil en de aardappels er tussen uit halen.

Nu vrees is dat de aardappels in de bak niets worden en dat die in de volle grond ook niet goed zijn aangezien daar het loof heel hoog staat.
Misschien hebben ze in de bak te droog gestaan? Zo'n bak droogt erg snel uit, zeker in de warme zonnige lente die we gehad hebben. De volle grond blijft langer vochtig, dus die zullen er minder last van gehad hebben. Aardappels hebben flink wat water nodig om hun loof en knollen te kunnen maken.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:18
@jaapzb de tuin en de bak krijgen (bijna) elke dag water en hebben niet droog gestaan.
Ook in onze vakantie is de sproeier elke dag aan geweest.

Weet niet of het dat geweest is, maar ben wel benieuwd op er uberhaubt is aan zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
@Marzman check even wat de diameter van de bomen is op 1 - 1,2 meter. Dat is vaak waar de gemeent naar kijkt qua vergunning (gaat niet zozeer om soort).

Los daarvan even in het bestemmingsplan of omgevingsplan kijken of het als bos te boek staat. Mogelijk heb je ook nog te maken met de boswet.

Als je echt van een aantal bomen af wil, onder dunning kan veel. Als je er groente op zou willen kweken: windsingels van beplanting en hakhout voor het maken van houtrillen... Maar bovenal tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:19:
@Marzman check even wat de diameter van de bomen is op 1 - 1,2 meter. Dat is vaak waar de gemeent naar kijkt qua vergunning (gaat niet zozeer om soort).

Los daarvan even in het bestemmingsplan of omgevingsplan kijken of het als bos te boek staat. Mogelijk heb je ook nog te maken met de boswet.

Als je echt van een aantal bomen af wil, onder dunning kan veel. Als je er groente op zou willen kweken: windsingels van beplanting en hakhout voor het maken van houtrillen... Maar bovenal tof!
Dunning is een heel ruim begrip, daar kun je vrij ver in gaan.

Een reguliere groentetuin lijkt me wel lastig. Ik heb ook een stuk bos, maar dat zit vol met konijnen, hazen, reeën en allerlei soorten vogels. Dat moet je goed afschermen, anders valt er weinig te oogsten.

Je zou ook kunnen overwegen om er (voor een deel) en voedselbos van te maken, denk aan hazelnoten, walnoten, bramen, kersen, bosbessen etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is agrarisch gebied met veel bomen, en alles met een diameter van meer dan een meter is een boom. Er zijn ook veel struiken en wat je ziet als je in een bos van de paden af gaat (struiken, bramen, dingen die uit de bomen vallen). De percelen er omheen hebben veel minder bomen, aan een kant liggen vijvers (iemand die vissen kweekt denk ik), aan de andere kant staat een hoge schutting en ik weet niet wat daar achter zit.

Mijn vrouw had al iemand gevonden (Youtube) die in een bos woonde en stukken boomstam neerlegde en daar compost tussen gooide en dan kon hij moestuiniere. Dat zag er wel makkelijk uit zei ze :p Volgens mij is het nog steeds veel werk, de grond moet toch enigszins vrij zijn nog steeds van struiken, kleine bomen en alles wat er uit de bomen valt. Maar we beginnen zo denk ik inderdaad maar met een klein stukje vrij te maken. Bij Lidl is alles voor buiten in de aanbieding zag ik al ;)

We moeten nog even geduld hebben, het voorlopig koopcontract wordt opgemaakt en dat moet nog aangeboden worden aan twee verenigingen die het ook mogen kopen (maar ik denk niet dat die het kopen, ons huis heeft ook zo'n constructie met de sociale woningmaatschappij omdat ze het huis ooit gebouwd hebben maar die kopen nooit wat terug)

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 20-06-2025 07:50 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-07 08:49
Marzman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:15:
Het is agrarisch gebied met veel bomen, en alles met een diameter van meer dan een meter is een boom. Er zijn ook veel struiken en wat je ziet als je in een bos van de paden af gaat (struiken, bramen, dingen die uit de bomen vallen). De percelen er omheen hebben veel minder bomen, aan een kant liggen vijvers (iemand die vissen kweekt denk ik), aan de andere kant staat een hoge schutting en ik weet niet wat daar achter zit.

Mijn vrouw had al iemand gevonden (Youtube) die in een bos woonde en stukken boomstam neerlegde en daar compost tussen gooide en dan kon hij moestuiniere. Dat zag er wel makkelijk uit zei ze :p Volgens mij is het nog steeds veel werk, de grond moet toch enigszins vrij zijn nog steeds van struiken, kleine bomen en alles wat er uit de bomen valt. Maar we beginnen zo denk ik inderdaad maar met een klein stukje vrij te maken. Bij Lidl is alles voor buiten in de aanbieding zag ik al ;)

We moeten nog even geduld hebben, het voorlopig koopcontract wordt opgemaakt en dat moet nog aangeboden worden aan twee verenigingen die het ook mogen kopen (maar ik denk niet dat die het kopen, ons huis heeft ook zo'n constructie met de sociale woningmaatschappij omdat ze het huis ooit gebouwd hebben maar die kopen nooit wat terug)
zou het invloed hebben als je bos in zuid of noord nederland staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Meethenoob schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:10:
[...]

zou het invloed hebben als je bos in zuid of noord nederland staat?
Voor het weer? Het ligt in Noord Belgie. Het kan vrij drassig zijn wel volgens de makelaar (nu niks van gemerkt en volgens de kaarten die we hebben gekregen lijkt dat ook wel mee te vallen).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 20-06-2025 10:17 ]

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khxsaGfxtyp_tNx_YrHaCPgRXMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5tyjzt2nn2PUZ4phoE6ieF4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYQDbTxD1pGVQAdO04VE8552II8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAiB9FnM1XvOVuo1mgMhaRmS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUBrcvoCss7RhlgY74-McC4ymA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RmLjQwfkS6Ymzw7qx93bHvq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ze kwamen los dus ze zullen wel goed zijn. De lucht is prima in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Korte update na paar weken Blumat.

Wat een systeem!!!

Vroeger gaf ik elke pot evenveel water op hetzelfde moment. Nu 'regelt' iedere plant het voor zichzelf en zie je op verschillende momenten 1 van de systemen water geven. Sommige tomaten 'tappen' 1 of meerdere keren per dag. Andere om de paar dagen.

Het instellen neemt wat tijd in beslag, maar daarna geen aandacht meer hoeven geven aan het bewateren.

Aanrader wat mij betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tappen? Een tomaat pakt toch gewoon wat hij pakken kan?

Vorig jaar met de regen barstten ze bij mij door te snelle groei door te veel water.

[ Voor 44% gewijzigd door Marzman op 22-06-2025 13:55 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Marzman schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:55:
Tappen? Een tomaat pakt toch gewoon wat hij pakken kan?

Vorig jaar met de regen barstten ze bij mij door te snelle groei door te veel water.
De plant pakt inderdaad wat hij pakken kan uit te kluit, en zodra deze droog wordt er water aangevoerd.

Als een overijverige barvrouw die een biertje voor je tapt als je glas bijna leeg is :9B.

Bij mij druppelen ze trouwens overdag bijna constant heel rustig, maar ik heb de kleine versie en die reageert wat sneller op zijn eigen watergift.

[ Voor 15% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-06-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Was het nou een Sri Lanka peper of toch een Hongaarse paprika? Ik zal er helaas nooit meer achter komen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pACP3Qz7odCq08LUP39qG3MKWeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sIjgMUiro7w5VGDqRGpirhRK.png?f=fotoalbum_large

Moet een sterke windvlaag geweest zijn, compleet onderaan de stam afgebroken :'(

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Dat is minder inderdaad. Heb hier tegenwoordig eigenlijk bij alles wel extra stokjes staan.

Merk hier wel dit jaar vooral (vorig jaar was te veel regen en nat) dat de pepers het in een simpele plastic pot veel beter doen en voller groeien vergeleken met dezelfde planten in de grond (palletrand bakken). Geen idee waarom. Krijgen evenveel zon etc (potten staan tegen de bak aan).

Dus zit eraan te denken om komend jaar de pepers gewoon in de potten te doen en de bak dan voor iets anders te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Misschien is de grond warmer in potten?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:54
Is het iemand toevallig ook opgevallen dat er amper hommels en bijen zijn dit jaar? Naast wat groenten en fruit heb ik ook best wel wat bloemen staan die voorgaande jaren vol zaten met bijen en hommels. Denk aan o.a. lavendel, dahlia’s etc.

Ik zie echt nu maar heel sporadisch iets voorbij vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gisteren nog eentje gezien, maar het zijn er bij ons ook wel minder denk ik ja. Vorig jaar kwam ik ze een paar keer per week tegen in de tuin.

We hebben nu ook wel minder bloemen denk ik, de appelboom doet niks (geen bloemen gehad, dus ook geen appels) en we hebben minder bloemen gekocht. De hortensia's zijn redelijk laat.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 24-06-2025 10:25 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ja, hier ook opvallend minder, terwijl er genoeg bijenplanten staan. Wel de nodige zweefvliegen, maar ook niet in drommen. Alles lijkt over de hele linie minder, ook allerlei soorten wantsen waarvan ik er normaal de nodige heb.

Hopelijk is het een tijdelijk dipje, misschien door het droge voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:06
ja dat is mij ook al opgevallen er zijn minder insecten en hommels op de bloemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Ik vind net dat ik vrij veel hommels in de tuin heb.
Ze zitten allemaal in de lavendel rond te zwermen.

Maar ik kan niet vergelijken met vorig jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier ook veel hommels en (iets minder) bijen. Dat strookt ook met de waarnemingen waarbij akkerhommels en aardhommels in de top 3 staan van momenteel meest waargenomen soorten (in België).

Wél heb ik de laatste week veel stervende hommels gevonden, meer dan anders.
Ik vermoed dat de droogte daar wel een vinger in de pap bij heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Slonzo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:23:
Wél heb ik de laatste week veel stervende hommels gevonden, meer dan anders.
Ik vermoed dat de droogte daar wel een vinger in de pap bij heeft...
Ah, helaas net te laat voor het grote hommelonderzoek, dat liep tot 30 juni, maar misschien zijn donaties nog steeds welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HansAnders07 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:14:
Is het iemand toevallig ook opgevallen dat er amper hommels en bijen zijn dit jaar? Naast wat groenten en fruit heb ik ook best wel wat bloemen staan die voorgaande jaren vol zaten met bijen en hommels. Denk aan o.a. lavendel, dahlia’s etc.

Ik zie echt nu maar heel sporadisch iets voorbij vliegen.
Heb het geluk dat er een hommelnest onder mijn terrasvlonder zit. Ik zie de hele dag ijverige hommels vliegen. Gisteren nog een hele dikke koningin op zoek naar een nieuwe nestplek (vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:33
jeroenkb schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Heb het geluk dat er een hommelnest onder mijn terrasvlonder zit. Ik zie de hele dag ijverige hommels vliegen. Gisteren nog een hele dikke koningin op zoek naar een nieuwe nestplek (vermoed ik)
Zo'n nest is wel leuk. Maar om dat nu onder je terrasvlonder te hebben 😅.

Kan het nest niet verplaatst worden naar een andere plek?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Impossibl3 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Zo'n nest is wel leuk. Maar om dat nu onder je terrasvlonder te hebben 😅.

Kan het nest niet verplaatst worden naar een andere plek?
Zou niet weten waarom.

Ik heb er geen last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Een kleine maand aan groei, 28 mei vs zojuist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JrJyo2QS85dksuCyxKuteO0lis=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KVTHNX3GJN7ol9LqlJHtqo4H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcJUSZlQM5WtyoOI3AmuYetX-x8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AYqyOJu8u39OIIc8gYrm9Gs7.jpg?f=user_large

Vanaf het moment dat ze in grote potten gaan gaat het altijd erg snel. Blijft leuk om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Paulus07 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:41:
Dat is minder inderdaad. Heb hier tegenwoordig eigenlijk bij alles wel extra stokjes staan.

Merk hier wel dit jaar vooral (vorig jaar was te veel regen en nat) dat de pepers het in een simpele plastic pot veel beter doen en voller groeien vergeleken met dezelfde planten in de grond (palletrand bakken). Geen idee waarom. Krijgen evenveel zon etc (potten staan tegen de bak aan).

Dus zit eraan te denken om komend jaar de pepers gewoon in de potten te doen en de bak dan voor iets anders te gebruiken.
Potten worden zoals @Marzman aangeeft warmer en daar houden pepers van, maar hoe zit het met de bemesting/voeding?

Als je verse potgrond hebt gebruikt voor de potten maar niet voor de grote bakken kan dat ook e.e.a. verklaren, daar verse grond altijd voorbemest is.

Ik had hier vroeger ook een stukje volle grond waar ik wel tomaten en pepers plantte, in maart harkte ik dan wat mestkorrels door de grond en dan deden ze het altijd wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:19
jeroenkb schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Zou niet weten waarom.

Ik heb er geen last van.
Ik heb zelf een week geleden een wespennest ontdekt, in een spleet tussen 2 stenen 10 cm boven mijn tuindeur. Gewoon laten zitten, vliegen af en aan via een 'luchtweg', komen niet binnen en laten ons met rust.

Verder ook hier steeds minder hommels en bijen. En steeds meer tuinen om me heen die zo onderhoudsvriendelijk als mogelijk zijn gemaakt (kunstgras is in trek zie ik).

Dit jaar heb ik zelf geen kruiden geplant allemaal onkruid in de potten nu, volgend jaar weer tomaten etc :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Findail schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Ik heb zelf een week geleden een wespennest ontdekt, in een spleet tussen 2 stenen 10 cm boven mijn tuindeur. Gewoon laten zitten, vliegen af en aan via een 'luchtweg', komen niet binnen en laten ons met rust.

Verder ook hier steeds minder hommels en bijen. En steeds meer tuinen om me heen die zo onderhoudsvriendelijk als mogelijk zijn gemaakt (kunstgras is in trek zie ik).

Dit jaar heb ik zelf geen kruiden geplant allemaal onkruid in de potten nu, volgend jaar weer tomaten etc :)
Ik wil geen beterweter zijn of bijdehand (pun intended) maar met wespen zou ik persoonlijk wel oppassen. Die laten je nu met rust omdat ze momenteel hun larven met eiwitten (voornamelijk insecten) voeren. Dat nest gaat vervolgens exponentieel groeien naarmate er meer werkers komen.

Maar straks in augustus gaan ze massaal op zoek naar suikers en worden ze een stuk aggresiever en zeer territoriaal.

Een wespennest in of rondom je huis is serieus een flink risico.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:19
Dacht ik eerlijk gezegd ook (en ook niet goed voor de isolatie in de spouw), maar de wespenstichting gesproken, die zei dat de plek van het wespennest wel op het randje van 'laten zitten' zat, dat het inderdaad nog wel een stuk meer wespen kunnen worden, maar als je geen last hebt, kan je ze laten zitten...

Als je ze laat verwijderen, moet je met gif in dat gat spuiten, dat gif wordt daarna weer verspreid door de wespen, is ook niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Findail schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:30:
Dacht ik eerlijk gezegd ook (en ook niet goed voor de isolatie in de spouw), maar de wespenstichting gesproken, die zei dat de plek van het wespennest wel op het randje van 'laten zitten' zat, dat het inderdaad nog wel een stuk meer wespen kunnen worden, maar als je geen last hebt, kan je ze laten zitten...

Als je ze laat verwijderen, moet je met gif in dat gat spuiten, dat gif wordt daarna weer verspreid door de wespen, is ook niet fijn.
Dan zal het goed zijn, zo'n stichting zal er wel wat meer verstand van hebben.

En als je toch last krijgt later in de zomer kun je altijd nog ongedierte bestrijding inschakelen. In mijn ouderlijk huis wel eens een wespennest gehad onder de boeidelen van de garage, die werd door een verdelger eerst zoveel mogelijk afgesloten en vervolgens volgespoten met gif, daarna het laatste gaatje dicht. Toen brak de pleuris uit onder dat boeideel :o

Ik vond dat toen enorm zielig voor die beestjes maar die verdelger had wel eens een situatie meegemaakt waarbij een jongetje op de intensive care was beland na tientallen wespensteken. Ook een nest dicht bij huis wat hij vervolgens op mocht ruimen, kan echt goed fout gaan...

Wespen zijn overigens wel nuttige beestjes die ook een boel andere 'vervelende' insecten opruimen. Ergens is het jammer dat ze eind van de zomer zo recalcitrant worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Findail schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:30:

Heb ook een keer een wespennest gehad in de spouw. In principe geen problemen mee, totdat ze ook in huis begonnen te komen.

Alleen geen zin om gif te gebruiken. Heb toen een constructie in elkaar gedraaid die over de nestingang patste en zo in een week tijd het nest verdronken in goedkope ranja (vervolgens overal bijenbekjes geplaatst)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Findail schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Wij hebben in het dak van onze schuur ook een wespennest, dat zijn franse wespen (vliegen met hun pootjes naar beneden). Zit ons niet in de weg en ze fourageren door de moestuin heen waar ze luizen, rupsen en ander gespuis opeten. Ik ben er vrij zeker van dat sinds ik franse wespen heb, de tuinbonen veel minder last van zwarte bonenluis hebben. Bovendien komen ze niet op zoet spul af (dat doen duitse wespen). Echt een aanwinst voor de tuin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FrambozenTaart schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Potten worden zoals @Marzman aangeeft warmer en daar houden pepers van, maar hoe zit het met de bemesting/voeding?

Als je verse potgrond hebt gebruikt voor de potten maar niet voor de grote bakken kan dat ook e.e.a. verklaren, daar verse grond altijd voorbemest is.

Ik had hier vroeger ook een stukje volle grond waar ik wel tomaten en pepers plantte, in maart harkte ik dan wat mestkorrels door de grond en dan deden ze het altijd wel leuk.
Je zou er eigenlijk kippen op los moeten laten op het moment dat je geen pepers hebt, dan doen die het werk ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-07 22:18
Paulus07 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:41:

Herkenbaar, komt vooral doordat de aarde in een pot sneller opwarmt. Dus zou ze lekker in potten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Qua wespen is het heel erg afhankelijk van de soort: Duitse wespen of limonade wespen zijn veelal de wespen die in augustus last veroorzaken.

Op X was er een Wespen vriend. Die heeft een methode om een wespennest te verplaatsen. Dat is mi een betere methode dan gif.

(Ik heb bijvoorbeeld een sluipvlieg in de tuin die eruit ziet als een wesp, doet niets maar het eerste wat mensen zeggen: hoornaar!!!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier hebben we ze ook ooit in de spouw gehad, onder het dak, maar we kwamen er zo laat achter dat verplaatsen vrij zinloos was. De koningin moet zijn vertrokken of in winterslaap zijn gegaan, de rest legde het loodje, en nooit meer een wesp daar teruggezien.

Ik laat meestal wat afgevallen appels liggen, daar zijn ze dol op, dus het houdt ze vanzelf uit de buurt van het terras.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Asterion
Het verschil op een 2 weken tijd.
Wat zijn ze ontzettend gegroeid! 😎
Ben toch wel blij dat de moestuin het goed doet.
Hopelijk groeien de tomaten achteraan lekker door zodat de ik nog eens kan begeleiden langs de wasdraad.

Gisteren heb ik opgemerkt dat de haag ernaast last heeft van meeldauw. 😩
Gisteren dus al beginnen sproeien met een lengsel van water en melk. Schijnt een magisch goedje te zijn tegen meeldauw?

De moestuin ook eens preventief meegenomen. Daar heb ik het nog niet gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnPBTV3gt2ez6p5V32WV2X7f098=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gu5q8lgIGE8ZGXgKYH2PaXbK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Asterion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:22:
[...]

Het verschil op een 2 weken tijd.
Wat zijn ze ontzettend gegroeid! 😎
Ben toch wel blij dat de moestuin het goed doet.
Hopelijk groeien de tomaten achteraan lekker door zodat de ik nog eens kan begeleiden langs de wasdraad.

Gisteren heb ik opgemerkt dat de haag ernaast last heeft van meeldauw. 😩
Gisteren dus al beginnen sproeien met een lengsel van water en melk. Schijnt een magisch goedje te zijn tegen meeldauw?

De moestuin ook eens preventief meegenomen. Daar heb ik het nog niet gezien.

[Afbeelding]
Staat er mooi bij, leuk! d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Geinig, hier vanochtend weer een Capsicum tussen de tegels gevonden. Er voorzichtig uitgetrokken en de penwortel bleef intact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqQsESfIXBAfFdx7OT24iaKiE04=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qguMipYb2qwYn7dgvp1sUJUW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwPI0ZxvU8k_iwLs25b80ybWpTc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0O8VH3nEiZZSBawo25o5Fy1h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0wgBB1tDO4jKNF_RVaf9_OJNf0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ylCMjlcOokyMveHKwdr5NODF.jpg?f=user_large

Die ga ik weer proberen op te kweken en overwinteren, volgend jaar eens kijken wat er aan komt te hangen als ie het redt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb zo drie tomatenplanten. Twee was de bedoeling maar de derde groeit mee in een pot van een peperplant. Er hangen tomaten aan en de peperplant lijkt er ook geen last van te hebben :p

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier zijn de (meeste) in steenwol gepote peperzaadjes van fataliiseeds inmiddels al een tijdje ontkiemd en planten van +/-15-20cm hoog geworden :D , een paar zaadjes wilden niet, inmiddels paar andere gepoot. Daarnaast een paar zaadjes uit paprika's van de Lidl gepoot en die gaan ook goed :)

Ben benieuwd wanneer er daadwerkelijk wat aan gaat groeien.

Oh en voor degenen die dit nog herinneren: De Action-bekers zijn afgestoft en weer in gebruik hiervoor O-)

Jaren niks mee gedaan vanwege naaktslakken en bladluizen in de woning, de luizen zijn al enkele jaren weg, de slakken nog niet :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Groeit er een keer iets is mr muis er weer bij.....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:02

Metalfreak

Hoije woh!

Marzman schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:09:
Ik heb zo drie tomatenplanten. Twee was de bedoeling maar de derde groeit mee in een pot van een peperplant. Er hangen tomaten aan en de peperplant lijkt er ook geen last van te hebben :p
Ach, zo heb ik ook "stoeptomaten". Er groeien tomatenplantjes tussen de klinkers door, waarschijnlijk doordat er vorig jaar tomaatjes op de grond zijn gevallen en daar nog zaadjes in lagen. Ik ben eens benieuwd of er ook nog tomaatjes uit komen, plantjes zijn nog klein, maar groeien de laatste weken erg hard.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:08
Paulus07 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:44:
Groeit er een keer iets is mr muis er weer bij.....

***members only***
Oef dat is jammer zeg. De muizen hebben bij mij de helft van de bloemkolen kapot gegeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Het feest is weer begonnen en nu weet ik weer waarom ik al die moeite er in stop...

Heel zoet, hintje zuur en kruidig. Nasmaak die minuten blijft hangen....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ-jTga0C6U9rXZVtOYrBvOpq50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvnNItL5PPskUw0sqoW68nXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raven schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:16:
Hier zijn de (meeste) in steenwol gepote peperzaadjes van fataliiseeds inmiddels al een tijdje ontkiemd en planten van +/-15-20cm hoog geworden :D , een paar zaadjes wilden niet, inmiddels paar andere gepoot. Daarnaast een paar zaadjes uit paprika's van de Lidl gepoot en die gaan ook goed :)
Dat werkt bij mij eigenlijk nog het beste, ook met de pepers. Zaadjes uit de pepers van de supermarkt. Heb dat nu drie jaar gedaan en dat is altijd beter dan met gekochte zaadjes. Je hebt soms kleine variaties in pepers per plant, dat zal zijn omdat het kruisingen zijn. Maar dat is niet zo erg. Ze ontkiemen gewoon het snelste en die planten hebben ook altijd de meeste pepers.

Met tomaten misschien ook maar eens op die manier proberen (had ik vorig jaar gedaan met bijzondere tomaten uit spanje en dat was niet zo'n succes (de zomer was ook minder goed dan dit jaar), maar misschien dat iets minder bijzondere tomaten van hier het wel goed doen ;) )

Mijn vrouw is citroengras en pepers aan het drogen in de veranda.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvvl6kQb7nEpTNy_zM40kiug0G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzCq2bxDM5tWjvGTjiFDB5hA.jpg?f=fotoalbum_large

De gordijnen zijn er dicht en de deur hebben we open laten staan met een gordijn er voor maar toch is het er redelijk warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyN4gAn21ddmAapD4bkWYOl_cj8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WVPZiPHeqD9veYkMkZTdQhC8.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 02-07-2025 14:21 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:41
rickie19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Oef dat is jammer zeg. De muizen hebben bij mij de helft van de bloemkolen kapot gegeten.
Hier lijkt het erop of muizen al m'n ijsbergsla hebben opgegeten. Bijzonder genoeg leek het wel of er iemand met een grasmaaier overheen was gegaan, zo netjes strak was de bovenkant van de planten eraf gehaald.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:27:
Het feest is weer begonnen en nu weet ik weer waarom ik al die moeite er in stop...

Heel zoet, hintje zuur en kruidig. Nasmaak die minuten blijft hangen....
Oogsten blijft toch een leuk onderdeel van de hobby, hier kan ik inmiddels dagelijks wel wat plukken in de kas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pWW96fInEBSNOlRV14Kw6Xsg1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgIqqKt9iH4MHQf2LRjPWQQk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
rickie19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:34:
[...]

ach als het bij 1 komkommer blijft is het prima. Die mogen ze best hebben.
Maar ze moeten niet ergens in bijten en dan de rest laten hangen. Hou het dan bij 1 fruit/groente :P

Brabant nog steeds heet trouwens en 0 regen in aantocht.....

Regentonnen moeten eigenlijk weer gevuld worden want die zijn nu echt op |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Paulus07 op 02-07-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Met tomaten misschien ook maar eens op die manier proberen (had ik vorig jaar gedaan met bijzondere tomaten uit spanje en dat was niet zo'n succes (de zomer was ook minder goed dan dit jaar), maar misschien dat iets minder bijzondere tomaten van hier het wel goed doen ;) )
2 van de 9 tomatenplanten die ik heb staan zijn ook uit de supermarkt als experiment. Tasty Toms van de AH. Zijn goed gegroeid en veel tomaten. Beginnen nu te rijpen. Ben benieuwd naar de smaak

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-07 19:18
Hier ook maar eens een status update 🙂
Afgelopen april de tuin grondig aangepakt en een vijver aangelegd. De kas is nu wat minder prominent aanwezig.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e7VbD-swgThVR2XDbqiFqq0vyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uC7aFVslW1MiyWIYkcQILBz.jpg?f=fotoalbum_large

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg09kzVfnwnbAJ_zhcVQ5aOoSvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1DwVGIyJQJK4ErDls8TniqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Door de werkzaamheden in de tuin veel te laat begonnen met de pepers en tomaten, maar het is inmiddels aardig bijgetrokken.
Er zijn vanzelf een courgette en (vermoedelijk) flespompoen beginnen te groeien. Deze laat ik gewoon gaan om te zien wat er gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnoxbbmqt3Qojo685qdjEUv_Z40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvpFYV1GXwrLLxuku0k8LfQl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvuBo2gOvx0ud_R52_S4CxSWsbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GH6OEpFjlNeKtHX6xlxB1Xl.jpg?f=fotoalbum_large

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
En dat is zeer mooi geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:33
@Ronster om jaloers van te zijn! Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier is de muis nu echt begonnen aan het diner. 3 komkommers eraf geknaagd. En hapjes uit de courgettes.....

Eens verzinnen wat nu te doen want dit schiet niet op nu :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ronster schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:07:
Afgelopen april de tuin grondig aangepakt en een vijver aangelegd. De kas is nu wat minder prominent aanwezig.

Voor:[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]

Door de werkzaamheden in de tuin veel te laat begonnen met de pepers en tomaten, maar het is inmiddels aardig bijgetrokken.
Er zijn vanzelf een courgette en (vermoedelijk) flespompoen beginnen te groeien. Deze laat ik gewoon gaan om te zien wat er gebeurt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig, daar mag je trots op zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online

Voor:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit.
Vijver in de tuin is altijd extra genieten. Komt zoveel extra leven mee. Hier ook altijd hele hoop libellen en insecten. Hommels en bijen die op de ondiepe stenen etc komen drinken en rondom de bloemen vliegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paulus07 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:05:
Hier is de muis nu echt begonnen aan het diner. 3 komkommers eraf geknaagd. En hapjes uit de courgettes.....

Eens verzinnen wat nu te doen want dit schiet niet op nu :p
Ultrasone ongedierteverjager?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 11:47
kat voor muizen, eenden/kippen voor slakken.
(drugs voor je buren)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:39:
[...]

Ultrasone ongedierteverjager?
Ooit gehad maar deed niet echt veel. Ouders hebben een andere variant staan maar ook die had vrij weinig effect.
Heeft enkel effect op mij omdat ik die hoge piep wel hoor als die afging..... :P

Nu maar van de aangevreten courgette blokjes gemaakt en die in een klem gezet. Kunnen ze dat eten. Verder hebben ze alles al op..... 8)7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paulus07 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:09:
Heeft enkel effect op mij omdat ik die hoge piep wel hoor als die afging..... :P
Dat probleem ken ik, kan ze helaas ook horen :/

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online

Voor:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oprecht een groen paradijsje, prachtig! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Afgelopen april de tuin grondig aangepakt en een vijver aangelegd.
wat een schitterende vijver, je zou zeggen dat die er al jaren ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
VeertienKaVier schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:37:
[...]

wat een schitterende vijver, je zou zeggen dat die er al jaren ligt.
Thanks! De planten groeien als kool inderdaad. Ben ook erg tevreden met het resultaat. Heerlijk om als ‘beestjes nerd’ in het water te staren om te zien wat er allemaal in zwemt. Alle verschillende soorten juffers en libellen die rondvliegen en alle insecten en vogels die komen drinken. Nu maar hopen op kikkers en salamanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ronster schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Heerlijk om als ‘beestjes nerd’ in het water te staren om te zien wat er allemaal in zwemt.
Verslavend is dat. Ik betrap mezelf er soms op dat ik al minutenlang naar een etende poelslak zit te kijken. En waterjuffers en libellen zijn helemaal geweldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
jeroenkb schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:27:

Heel zoet, hintje zuur en kruidig. Nasmaak die minuten blijft hangen....[Afbeelding]
Ja, precies dit.

Vorig jaar had ik San Marzano's en dat is wel een ander verhaal dan die geforceerd gerijpte gevallen in de supermarkt. De smaak is zoveel voller, niet melig/korrelig/waterig.

Moet wel zeggen dat er bij sommige supermarkten tegenwoordig ook wel goede tomaten liggen die ook echt lekker zijn maar daar betaal je dan ook de absolute hoofprijs voor.

Maar uit eigen tuin, er kan weinig tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-07 19:37
bij mij gaat het voorlopig allemaal nog goed, de muizen van vorig jaar zijn er (nog?) niet, geen vogel die de aardbeien wegpikt, maar... er zijn nu 2 tomaten geweest die een vreemde slechte plek hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjoBBD6O6P2P-43aEHhWPcXgsUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2nebEEQBCYCrgBi0XT98Xhd.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat het is? Moet ik drastische maatregelen nemen of gewoon die paar tomaten die dit hebben weghalen en verder ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
mediumdry schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:05:
bij mij gaat het voorlopig allemaal nog goed, de muizen van vorig jaar zijn er (nog?) niet, geen vogel die de aardbeien wegpikt, maar... er zijn nu 2 tomaten geweest die een vreemde slechte plek hebben.

[Afbeelding]

Weet iemand wat het is? Moet ik drastische maatregelen nemen of gewoon die paar tomaten die dit hebben weghalen en verder ok?
Dit ziet er uit op bottem end rot. De aangetaste tomaten verwijderen en even zoeken op bottem end rot. Zijn namelijk meerdere mogelijkheden die het kunnen veroorzaken en elke oorzaak heeft zijn eigen op.lossingsrichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

snel weghalen, en als delen van je plant die kleur hebben er ook uithalen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Heeft dit te maken met het te vochtig zijn van de vruchten na een regenbui of heeft dit totaal andere oorzaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Asterion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:01:
Heeft dit te maken met het te vochtig zijn van de vruchten na een regenbui of heeft dit totaal andere oorzaken?
Neusrot komt door onregelmatig water geven/krijgen en/of een gebrek aan calcium.
In 99,9% van de gevallen is het dat eerste.

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 08-07-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-07 19:37
in dit geval staan de tomaten in een vilten pot op een schaal met water waar ze zelf het vocht uit zuigen dat ze nodig hebben. Heb zelden planten gehad met een stabieler vochtgehalte (volgens de xiaomi sensor). Het is dit systeem, dat ik kan aanraden. Het zou kunnen dat ik te veel mest in 1 van de potten gedaan heb, maar grotere kans dat er te weinig kalk in zit. Zal er een beetje beendermeel bij doen, maar niet heel veel. Er zitten erg veel tomaten in de planten, heb ook al een aantal geoogst, maar slechts 2 tomaten hadden hier last van.

Tenzij het kwam doordat ik 1 of 2 maal heb bijgewaterd toen ik andere planten ook deed, lijkt me calciumgebrek waarschijnlijker dan te veel mest, omdat het erg sporadisch is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Deze plant is vanzelf gaan groeien in de kas, ik neem aan vanuit een zaadje in de compostbak.
Ik dacht dat het een flespompoen zou zijn, omdat we die veel eten, maar de bloemen lijken me nu wat klein. Deze zijn zo’n 3 cm doorsnee.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Op de achtergrond een courgette die ook zo is beginnen te groeien. Niet alles was volledig gecomposteerd dus 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_frUQlGKqPsOiSKdZDLurSHu-JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGCd2RI6jIsfS4PfoN46fMD4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V59A4KAsdmDwwKLZcShwj_g5qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M71861jYPPq4TwWwuLtSrXkl.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto’s vanochtend genomen en zie nu pas dat er een beestje in de bloem zit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-07 13:07
Paulus07 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:09:
[...]

Ooit gehad maar deed niet echt veel. Ouders hebben een andere variant staan maar ook die had vrij weinig effect.

Nu maar van de aangevreten courgette blokjes gemaakt en die in een klem gezet. Kunnen ze dat eten. Verder hebben ze alles al op..... 8)7

***members only***
Weet je zeker dat dit muizen zijn? Ivm de locatie en de diepte van de gaten zou ik in dit geval eerder een vogel verdenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwistedIT
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:24
Ronster schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:35:
Deze plant is vanzelf gaan groeien in de kas, ik neem aan vanuit een zaadje in de compostbak.
Ik dacht dat het een flespompoen zou zijn, omdat we die veel eten, maar de bloemen lijken me nu wat klein. Deze zijn zo’n 3 cm doorsnee.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Op de achtergrond een courgette die ook zo is beginnen te groeien. Niet alles was volledig gecomposteerd dus 🙂

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze foto’s vanochtend genomen en zie nu pas dat er een beestje in de bloem zit >:)
Lijkt op pompoen, zoek ik verder kom ik op een zoete pompoen uit, dezelfde bladeren en ook een krul spriet met bloem. Ben benieuwd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 23:46
Weet iemand welke vrucht dit is aan de plant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZNh_-qM30-R7_xku18hvE1kPss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vk7GY1V6FB1yCyNpKfJAaPe3.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou een komkommer moeten zijn, maar daar vind ik het totaal niet op lijken, wat gaat er mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXqLNrYVaMaL5ZnHQUoh0_D6J8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iygw6RElsSZCEqC1NRsqWRMT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-07 22:18
dejeroen schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:56:
Weet iemand welke vrucht dit is aan de plant?
[Afbeelding]

Het zou een komkommer moeten zijn, maar daar vind ik het totaal niet op lijken, wat gaat er mis?

[Afbeelding]
Dat is gewoon een komkommer! Misschien zat er toevallig een ander zaadje in het zakje, heb ik ook wel eens gehad. Paprika's uit een zakje Spaanse peper zaden, Spaanse peper uit een zak met paprika zaden etc...

Zou toevallig iets als een Marketmore kunnen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq-3rbfTyinhlpyCDjm2XdNBTa0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e6oF7dczJCjw3hPtHlaQTFZc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
TwistedIT schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Lijkt op pompoen, zoek ik verder kom ik op een zoete pompoen uit, dezelfde bladeren en ook een krul spriet met bloem. Ben benieuwd 8)
Ik zal het hier melden zodra het duidelijk is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Helaas al een paar weken met een zware blessure maar toch maar even de boel wat teruggesnoeid want het ging wel heel hard ineens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18VIRx3a6Pgz57WpjpQZ3BTXbjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTHp0o4mTBh8QmIBdFbk2qZK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRvvC2wahBukZnOwAadbl45ivhQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGHqStKCr6Wm0wypbL5GXi5E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw2I7h_85QwM6LAg2dzDqFFO7GA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGrTNmEM1mqIJHkMy2eKKCtO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCkq8dZFGy_U3SB77TJLGKiC104=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qefb3LT5pR2paZCGi5i8c2vh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 11:51
Deze volg ik al een tijdje: https://m.youtube.com/@GrowVeg/videos
Erg educatief en helemaal moestuin minded. Heerlijk wat je allemaal van een paar m2 kan smullen.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Vandaag weer een bonte sortering aan tomaten kunnen oogsten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-CZFK7V5v5QlKOtz4Js5YdMO7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHTMInJFUYhR0vWsd2NV6zkr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
Barleone schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:30:
Deze volg ik al een tijdje: https://m.youtube.com/@GrowVeg/videos
Erg educatief en helemaal moestuin minded. Heerlijk wat je allemaal van een paar m2 kan smullen.
Net wat filmpjes gekeken, leuk! Doet wel beseffen dat een kleine kas toch wel heel fijn is. Ik heb mijn minimoestuin aangelegd toen de vorst weg was ergens in april, beetje yolo maar als ik de tomatenplanten nu zie, had ik me geen zorgen hoeven maken en ben ik nu vooral bezig om ze niet de rest te laten overwoekeren. Ik heb ze niet per se ideaal opgestoken maar ze wel enigszins gemanaged en ik heb al een stuk of 100 vruchten in verschillende stadia van ontwikkeling geteld op 2 tomatenplanten die vrij lang hun gang konden gaan, zie je niet echt op de foto maar ze zitten overal in de begroeiing. Heb wel ff wat meer ademruimte gecreëerd voor de blauwe bessen (die wel lekker zijn!), de aardbeien en de kruiden.

Ik heb ooit picture this gekocht en dat is voor mij weer makkelijk om te kijken of de boel gezond is. Daar lijkt het wel op en alleen de rozemarijn heeft te veel water maar
Door het terugsnoeien en opbinden van woekerend spul zoals de tomaten, munt en oregano, krijgt de grond ook weer wat meer lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC9AsplQ1Bivg71mdFCrunC56Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yyy92DEI8c7veFC0op2DUcD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJx5czS-Ixf6bLLEYMLHPHRjQv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWaAbvlbliLTZQ5JwHh7pbiU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door 1nsane op 14-07-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 11:51
@1nsane
Tomaten kun je lucht geven door het blad onder de vruchten te verwijderen. Daarmee verminder je kans op ziekte en meer sapstroom beschikbaar voor de tomaten zelf. Je krijgt dan een kale stam

[ Voor 7% gewijzigd door Barleone op 15-07-2025 11:51 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste