Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:24
Ik heb een vraagje over de voorbereiding van de grond. Vorig najaar heb ik een stuk gras in een wei bedekt met karton met hierover wat zelfgemaakte compost/mulch. Nu is deze laag denk ik te dun geweest want het karton en gras is nog niet helemaal vergaan. Er zit echt nog geel gras met wortels onder.

Nu heb ik hier vorige week een laag laag nieuwe compost opgelegd, maar nu vraag ik me af hoe ik hier nu in kan gaan zaaien en planten zonder het eerst allemaal om te spitten? Kan dit rechtstreeks in de compost? Of kan ik op de plek waar ik wil zaaien of poten beter eerst een schep omspitten en mengen met de onderliggende grond?

Ik heb deze methode een jaar eerder ook gedaan, echter heb ik toen ook nog alsnog alles omgespit, wat je met karton natuurlijk niet wil.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
@emot als je een laag van 10-15 cm op je karton hebt kun je daar direct in gaan zaaien of poten. Door vocht wordt het karton zachter en zullen de wortels er zelf doorheen naar beneden groeien.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:24
Barleone schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:49:
@emot als je een laag van 10-15 cm op je karton hebt kun je daar direct in gaan zaaien of poten. Door vocht wordt het karton zachter en zullen de wortels er zelf doorheen naar beneden groeien.
De karton is wel al bijna vergaan, maar het gras nog niet.

Maar kun je rechtstreeks in de compost zaaien en planten ja?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
@emot

Ja dat kan. Zie YouTube Charles Dowding: starting no dig. Heb de titel van de video niet bij de hand

Edit:

YouTube: No-Dig Gardening for Beginners: Step-by-Step Guide with Cardboard and Compost

[ Voor 52% gewijzigd door Barleone op 22-05-2026 22:23 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste