Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Piet91 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:36:
[...]

Ik geloof dat in het verleden die flessen bij de Action qua NPK-waardes nauwelijks verschillend waren.
Je kunt natuurlijk ook wat Russische smeerwortel Bocking 14 planten in de tuin zetten en daar telkens gier van maken. Ik heb er nul onderhoud aan en met een paar planten maak je zo tientallen liters gier per jaar.
Als je inderdaad de flessen ziet voor iets anders dan is dat waarschijnlijk hetzelfde product. Vergelijk de ingredienten ook wel eens, alleen de foto op de fles verschilt.

Maar je kan ook korrels nemen, die worden wat langzamer opgenomen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vloeibaar is vooral handig zodra de pepers etc nog binnen staan. Dan kan ik daarmee een klein beetje aanvullen met de langzaam uitwerkende potgrond of enkel in de kokosgrond (wat ook werkt trouwens) :)

Nu de pepers en paprika (en nog hele kleine cherry tomaten die net wat te laat gezaaid zijn...) buiten staan in een veenmankist (nog 1 over uit de vijver :P).

Prima kisten altijd voor dit soort dingen. Nog keer kijken of er een onderbak/plaat past zodat ik gewoon heel die krat in het rek kan laten staan zonder elke keer de potjes erin te moeten zetten als ik ze buiten wil hebben.

• Paulus07
  • Niet online
[...]

Ik geloof dat in het verleden die flessen bij de Action qua NPK-waardes nauwelijks verschillend waren.
Je kunt natuurlijk ook wat Russische smeerwortel Bocking 14 planten in de tuin zetten en daar telkens gier van maken. Ik heb er nul onderhoud aan en met een paar planten maak je zo tientallen liters gier per jaar.
Beperkte tuin hier en geen plek voor extra planten om er een vloeibare plantensoep van te maken

• Barleone
  • Laatst online: 07:24
[...]

Ik zoek Bocking 14 en het is niet makkelijk verkrijgbaar of prijzig ivm bezorging. Heb jij een tip hoe eraan te komen?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Barleone schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:33:
[...]

Ik zoek Bocking 14 en het is niet makkelijk verkrijgbaar of prijzig ivm bezorging. Heb jij een tip hoe eraan te komen?
Iemand vinden die er eentje heeft staan en even een stukje van die plant af steken :) Misschien hier wel iemand in dit topic?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:31
[...]

Ik heb er zat van maar ze lopen net allemaal uit dus ik ga er nu geen stuk meer afsteken. Maar zo ben ik er ook aan gekomen. Stukje bij iemand opgehaald, de winter erna die door midden gedaan en toen had ik er al twee, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:09
En naar wat ik begrijp kan dit met elke smeerwortel

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:48
mediumdry schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:52:
dank je voor de reactie. De deense kar is min of meer een kast. Ik heb een verdieping voor kruiden, voor het laten groeien van zaden/plantjes tot ze het balkon op kunnen, ik heb slechts ruimte voor 1 verdieping microgreens en wil die zo optimaal mogelijk gebruiken.

En wat betreft die kweektrays, zeker, veel tuincentrum hebben trays. Maar om ze met een lengte van ongeveer 50cm te krijgen, met 1 schaal die dicht is en 1 die gaatjes heeft die op elkaar passen, daar loopt het helaas spaak. Ik zou de elho schaal van 50 bij 20 cm kunnen gebruiken en zelf drainagegaten maken er in, maar dat is ook niet optimaal...
Misschien zelf een frame in elkaar klussen en bespannen met fijnmazig RVS gaas, koper gaas of horrengaas?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
WizzlerNL schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:27:
Maar de inlandse smeerwortel heeft de neiging om zich nogal snel uit te zaaien. De Russische versie is steriel en doet dat niet. Bovendien zijn de bladeren groter en is het meststof en kalkgehalte in de plant hoger dan de inlandse versie. In een moestuin is dus Bocking 14 te prefereren, het blad kan deels in de zomer 'geoogst' worden om de compostbak te 'bemesten' en het afvallende blad in de herfst/winter bemest de bodem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb ze destijds maar gewoon online besteld.

• WizzlerNL
Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:58:
[...]

Maar de inlandse smeerwortel heeft de neiging om zich nogal snel uit te zaaien. De Russische versie is steriel en doet dat niet. Bovendien zijn de bladeren groter en is het meststof en kalkgehalte in de plant hoger dan de inlandse versie. In een moestuin is dus Bocking 14 te prefereren, het blad kan deels in de zomer 'geoogst' worden om de compostbak te 'bemesten' en het afvallende blad in de herfst/winter bemest de bodem.
Ik vermoed dat ik de Russische heb staan dan, wordt enkel groter maar er komen geen nieuwe tevoorschijn.

• Barleone
WizzlerNL schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:27:
Die woekeren (zaaien) allemaal. Bocking 14 doet dat niet.
Ik kwam erop via Huw Richards (Youtube).

[ Voor 10% gewijzigd door Barleone op 21-04-2026 22:00 ]

• Paulus07
  • Niet online
Heb het zelf ooit via deze video voorbij zien komen:

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 15:14
Vandaag weer even aan de kruiden/moestuin gewerkt. De aardbeienplanten beginnen flink te bloeien. De blauwe bessenplant is ook weer wakker geworden.

Ik heb er enkel een nieuwe muntsoort (aardbeienmunt) bijgezet en helemaal links een pitloze roze druivenrank. Benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen! Zou leuk zijn als ik de schutting kan bekleden met druiven,

De rest doet het gewoon nog keurig.

Ik ben nog altijd lerende wat goed werkt op dit kleine stukje. Ik borduur voort op wat de winter goed overleefd heeft. De grond lijkt goed gezond, redelijk wat regenwormen die ik tegenkom en geen ongedierte. Zelfs de tijm die vrij traag groeit lijkt de weg naar boven gevonden te hebben meerdere soorten.

Beetje bijmesten af en toe.

Met name de rozemarijn blijft maar gaan en uiteraard de muntsoorten. Heerlijk voor de thee. Ik ben wel blij dat ik geen tomaten meer doe. Ik had daar vorig jaar richting de 200 tomaten op 2 planten maar het is veel werk om het in het gareel te houden en het overwoekert alles. Misschien volgend jaar weer in een aparte bak.

Kitscherige decoratie ivm vrouw en dochter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2o6xFFT1anA0_UgZvMOC3Ju3cw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CB3xmzfPSIyS0N9XOSE6aAFx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENW9WuUFz_WAXnd64FiFbBkCeEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zM8fyeCiJ1y6SHT8WfzVuyjV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpqGHxvIkiyr2DOxfvipaMoz3So=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG7TkKIIUmdqoDp5Sw8q5WAu.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:08
1nsane schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:19:
Vandaag weer even aan de kruiden/moestuin gewerkt. De aardbeienplanten beginnen flink te bloeien. De blauwe bessenplant is ook weer wakker geworden.

Ik heb er enkel een nieuwe muntsoort (aardbeienmunt) bijgezet en helemaal links een pitloze roze druivenrank. Benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen! Zou leuk zijn als ik de schutting kan bekleden met druiven,

De rest doet het gewoon nog keurig.

Ik ben nog altijd lerende wat goed werkt op dit kleine stukje. Ik borduur voort op wat de winter goed overleefd heeft. De grond lijkt goed gezond, redelijk wat regenwormen die ik tegenkom en geen ongedierte. Zelfs de tijm die vrij traag groeit lijkt de weg naar boven gevonden te hebben meerdere soorten.

Beetje bijmesten af en toe.

Met name de rozemarijn blijft maar gaan en uiteraard de muntsoorten. Heerlijk voor de thee. Ik ben wel blij dat ik geen tomaten meer doe. Ik had daar vorig jaar richting de 200 tomaten op 2 planten maar het is veel werk om het in het gareel te houden en het overwoekert alles. Misschien volgend jaar weer in een aparte bak.

Kitscherige decoratie ivm vrouw en dochter.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Lekker bezig d:)b
Mooi dat je toch kan ziet het nodige te bereiken met een beperkt oppervlak.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de druivenrank nog niet heb gelokaliseerd 😏. I.h.a is een druif snel tevreden als hij maar zon en warmte krijgt. Probeer vocht en 'tocht' te voorkomen (kan meeldauw geven, is te behandelen hoor).

Ik zie wel redelijk wat hedera (van de buurman?). Probeer die wel in toom te houden, hoewel een druif ook een hele snelle groeier is kan een hedera hem wel dwars gaan zitten (spreek uit ervaring, ook wat betreft meeldauw).

Veel succes en plezier gewenst! Ook voor je vrouw en dochter 😄

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:38

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

1nsane schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:19:
Ik ben nog altijd lerende wat goed werkt op dit kleine stukje.
Ziet er goed uit! Dat vind ik het leuke van een tuin, je bent nooit uitgeleerd en de planten en dieren blijven verrassen.

Ik heb vorige herfst de zaailing van een Japanse wijnbes bij de buurvrouw tussen de tegels vandaan gepeuterd. Niks van verwacht, want veel wortel had hij niet kunnen vormen, maar hij loopt nu geweldig uit. De geplante salie daarentegen heeft waarschijnlijk het loodje gelegd. Dat had ik andersom verwacht, maar nee.

• 1nsane
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:25:
[...]

Lekker bezig d:)b
Mooi dat je toch kan ziet het nodige te bereiken met een beperkt oppervlak.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de druivenrank nog niet heb gelokaliseerd 😏. I.h.a is een druif snel tevreden als hij maar zon en warmte krijgt. Probeer vocht en 'tocht' te voorkomen (kan meeldauw geven, is te behandelen hoor).

Ik zie wel redelijk wat hedera (van de buurman?). Probeer die wel in toom te houden, hoewel een druif ook een hele snelle groeier is kan een hedera hem wel dwars gaan zitten (spreek uit ervaring, ook wat betreft meeldauw).

Veel succes en plezier gewenst! Ook voor je vrouw en dochter 😄
Tja die Hedera, je ziet wel aan de lichte kleur van de bladeren dat we hem regelmatig aan onze kant snoeien, heel gedoe altijd. Zeker met dit weer gaat het hard. De buren willen die rommel per se houden omdat de schutting niet zo mooi meer is. Ach, ze zijn 3 van de 4 weken in Frankrijk in hun 2e huis en ze vertrekken van de week weer dus dan gaat de elektrische heggenschaar er weer in :)

Het is idd maar een klein stukje maar omdat ik inmiddels de focus heb op kruiden en vruchten die niet te hard woekeren is het prima, er stond dus eerst tomaat en dat is gewoon niet te doen.

Die druif gaat het wel naar de zin hebben, zit precies in de hoek waar het langste de zon op staat en nauwelijks wind want omsloten tuin.

Ik snap dat je hem niet kon zien hoor, het is nog maar een kleintje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FraZ80OovFP4WP0nG-TlZ5in5V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvC5AjqPiA7Et7eOsq9w9R0a.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hadden mooiere staan van witte en blauwe druiven maar die roze spraken me wel aan en er zitten wel wat uitlopers aan alsnog dus ik verwacht dat het op den duur wel goed gaat komen.

En thanks :) komt goed. Water geven laat ik tegenwoordig aan dochterlief over want die is er ook helemaal mee bezig met een klein gietertje met broes :)

Zoals trouwens op eerdere foto’s te zien, ook een pot met lavendel neergezet. Onder het tuinhuis hebben we elk jaar een nestje hommels en die hebben dus een mooi buffet voor de deur :)

[ Voor 7% gewijzigd door 1nsane op 27-04-2026 09:21 ]

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:28
Ik dacht ik maak een kleine tutorial ( met hulp van de overbuurman) voor het kweken van tafel druiven. Zoals eerder aangegeven heb ik twee soorten in de kas staan: Frankenthaler (blauw) en Muscaat (wit)

De Muscaat groeit sneller. De Frankenthaler heb ik terug moeten zetten. Maar lijkt nu ook beter te gaan.

Vanuit de gesteltakken komen de nieuwe scheuten omhoog. Omdat je wil voorkomen dat er schimmel aantasting ontstaat gebruik je zwavelpoeder en joghurt.

Als hlde druiven beginnen uit te lopen vanuit de gesteltakken komt er een eerste tros aan. Maar vaak ook een tweede tros. Om goede grote druiven te krijgen halen we de tweede trossen weg. Op onderstaande foto is een kleine beginnende tros te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3hvQrl313FbmwQI4uEFVlTbDP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCG0B3t6ClHoXtmPoXdaqjPq.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de 'tentakels' en dieven aan een vrucht rank verwijderen we. Zodat alle groeikracht in de druiven gaat zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKzfLldQgF4XmsB_Rbwvx0tEyy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbmZ8r0p9TxllYatWl5wmSgr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik niet op de foto heb maar wat wel relevant is: vaak zie je uit een gesteltak meerdere uitlopers op hetzelfde oog zitten. Zorg ervoor dat je alleen de beste laat staan. De andere snoei je weg.

De volgende stap die ik moet gaan nemen is het uitbreken van de koppen. Als ik dat ga doen zal ik er weer wat fotos van proberen te maken. Wat ook nog moet is het bestuiven (met een plumo) en het dieven. Als ik dat ga doen maak ik daar ook weer fotos van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uCJQIzhVx9xVTDNrFyQ2HPbq5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNUns20UkHiaopp01SvVaQHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI5f1kVI_hGTgcr4f0b7mUQbqpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sPHjCCxVtsdYyP2eUUp5mar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMfwAm1lTYv7JaTCuQcaaVbveX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOyIeF1QmLKA3tSnqV6bJI8x.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je op de onderste foto ook nog ziet is aan de tros een soort zij tros die wat bovenaan staat los van de andere tissies. De buurman zei dat die eigenlijk ook van de tros af moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b-InaMiSYTeqWQ1L8HLA3wlaBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhElnZIoHBjuXAtcO93LvPyA.jpg?f=fotoalbum_large
Hier een wat duidelijker beeld van zo een klauwtje, door deze af te knijpen gaat er meer energie naar de druif: betere opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUXRnloZYu3H-nhXhXE989axf_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4SE9Eqbco9vExI4dPIsRWS8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DET-YEXZ9aa13eOwXao7gygId1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHyMtTyghEC7aR6LYtEf8Mky.jpg?f=fotoalbum_tile
De trossen die er nu hangen zijn de beginnende bloemen. Hieruit volgen uiteraard de druiven. Als we dadelijk wat verder zijn komen er korrels uit die we gaan krenten. Door te krenten is er meer lucht tussen de druiven, daardoor minder kans op ziektes en rot. Maar ook hier iets minder druiven aan de tros : grotere en zoetere bessen op het eind.

[ Voor 22% gewijzigd door Benmen op 01-05-2026 17:21 ]

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:07
Tuingrond, los of in zakken. PFAS arm, weet iemand welke er RHP-keurmerk (Tuinsector) en RAG-keurmerk (Boomkwekerij) gecertificeerd zijn?
Kan eigenlijk helemaal maal geen testen vinden, zeker niet bij de consumenten bond.

Zelf reinigen is ondoenlijk want met bv spoelen heb je per liter grond misschien wel 10l water nodig en dan haal je de korte-keten niet hechtende pfas er uit maar niet de langere keten hechtende pfas.

Waarom; groot deel is bij mij via hydroponics maar sommige gewassen staan in verhoogde bakken met tuingrond en wil uitbreiden. En na het nieuws over pfas wormen en eieren wat ik maar ten dele geloof wil ik toch maatregelen nemen. En yup heb eeb eigen wormen kwekerijtje

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 22:58
Lord Anubis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:43:
Tuingrond, los of in zakken. PFAS arm, weet iemand welke er RHP-keurmerk (Tuinsector) en RAG-keurmerk (Boomkwekerij) gecertificeerd zijn?
Kan eigenlijk helemaal maal geen testen vinden, zeker niet bij de consumenten bond.

Zelf reinigen is ondoenlijk want met bv spoelen heb je per liter grond misschien wel 10l water nodig en dan haal je de korte-keten niet hechtende pfas er uit maar niet de langere keten hechtende pfas.

Waarom; groot deel is bij mij via hydroponics maar sommige gewassen staan in verhoogde bakken met tuingrond en wil uitbreiden. En na het nieuws over pfas wormen en eieren wat ik maar ten dele geloof wil ik toch maatregelen nemen. En yup heb eeb eigen wormen kwekerijtje
Zou ik ook wel willen weten. Neemt niet weg dat de grond die je koopt misschien wel schoner is dan je nu al gebruikt.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Het oogstseizoen begint bijna :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akzNHmkZjYHfvnxdxLMBI47veSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYn2QPSgLpFBrZyvKhMawtla.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Benmen
Lord Anubis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:43:

Je zou bij een potgrond bedrijf kunnen informeren. Maar dan moet je wel grote hoeveelheden afnemen. Overigens betwijfel ik of je ergens in Nederland nog grond, water oid hebt zonder een kleine hoeveelheid pfas.

• Lord Anubis
Nopheros schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:53:
[...]

Zou ik ook wel willen weten. Neemt niet weg dat de grond die je koopt misschien wel schoner is dan je nu al gebruikt.
Waar ik nu woon liep een sloot die ze volgestort hadden met bagger klei. Ging er naar vragen omdat er niets groeide en kwam er dus achter dat het rommel was en er best o.a. wat Molybdeenxxxxx in zat. Sommige bomen groeien er goed op maar groente wil je er niet uit halen.
Ik koop nu dus al zakken. Had vorig jaar al aan de gemeente gevraagd hoe het zat met hun tuingrond die men kon ophalen bij de milieustraat maar ze konden geen antwoord geven.

• Lord Anubis
Benmen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:07:
[...]

Je zou bij een potgrond bedrijf kunnen informeren. Maar dan moet je wel grote hoeveelheden afnemen. Overigens betwijfel ik of je ergens in Nederland nog grond, water oid hebt zonder een kleine hoeveelheid pfas.
Ja, had al eerder dat geprobeerd, maar ze konden niets garanderen en er ook geen keurmerk aan plakken.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
@Benmen Mooi initiatief, ik heb je post dan ook maar even gepinned ;)

Maar ga je deze druiven uiteindelijk gewoon eten, of ga je er wijn mee maken?

Specs

• Benmen
Lord Anubis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:13:
[...]

Ja, had al eerder dat geprobeerd, maar ze konden niets garanderen en er ook geen keurmerk aan plakken.
Ik heb even navraag gedaan:
Als het RHP (professionele markt) of RAG gecertificeerd is, dan is er geen reden om te denken dat er pfas in zit.

Dat zijn kwaliteitskeurmerken.
Gecertificeerde bedrijven gebruiken normaal gesproken geen bronnen waarin pfas zit.

Bijna elke zak grond in de winkels is RAG gecertificeerd. Staat een logo op.
https://www.rhp.nl/nl/gro...-zijn-onverdacht-qua-pfas
bvk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 00:16:
@Benmen Mooi initiatief, ik heb je post dan ook maar even gepinned ;)

Maar ga je deze druiven uiteindelijk gewoon eten, of ga je er wijn mee maken?
Het zijn maar 20 trossen, ik denk teveel voor de rank met deze leeftijd dus mogelijk ga ik ze verder uitdunnen.

Daarbij probeer ik ze echt als tafeldruif te kweken zoals hier vroeger veel werd gedaan. Bij mijn weten gaat er bij wijn druiven minder tijd zitten in onder andere het krenten.

Als iemand nog fotos heeft van dubbele koppen, dubbele trossen deel die dan. Misschien kan iemand dan de ts aanpassen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Benmen op 30-04-2026 07:29 ]

• No Hands
Benmen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:04:
Ik dacht ik maak een kleine tutorial ( met hulp van de overbuurman) voor het kweken van tafel druiven. Zoals eerder aangegeven heb ik twee soorten in de kas staan: Frankenthaler (blauw) en Muscaat (wit)

De Muscaat groeit sneller. De Frankenthaler heb ik terug moeten zetten. Maar lijkt nu ook beter te gaan.

Vanuit de gesteltakken komen de nieuwe scheuten omhoog. Omdat je wil voorkomen dat er schimmel aantasting ontstaat gebruik je zwavelpoeder en joghurt.

Als hlde druiven beginnen uit te lopen vanuit de gesteltakken komt er een eerste tros aan. Maar vaak ook een tweede tros. Om goede grote druiven te krijgen halen we de tweede trossen weg. Op onderstaande foto is een kleine beginnende tros te zien.
[Afbeelding]

Ook de 'tentakels' en dieven aan een vrucht rank verwijderen we. Zodat alle groeikracht in de druiven gaat zitten.
[Afbeelding]

Wat ik niet op de foto heb maar wat wel relevant is: vaak zie je uit een gesteltak meerdere uitlopers op hetzelfde oog zitten. Zorg ervoor dat je alleen de beste laat staan. De andere snoei je weg.

De volgende stap die ik moet gaan nemen is het uitbreken van de koppen. Als ik dat ga doen zal ik er weer wat fotos van proberen te maken. Wat ook nog moet is het bestuiven (met een plumo) en het dieven. Als ik dat ga doen maak ik daar ook weer fotos van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat je op de onderste foto ook nog ziet is aan de tros een soort zij tros die wat bovenaan staat los van de andere tissies. De buurman zei dat die eigenlijk ook van de tros af moet.
Maar dit is allemaal omdat je buurman het zegt? Heeft die een bijzondere kennis over druiven kweken omdat het zijn werk is? Of zaten jullie gewoon met een glas wijn en besloten jullie dat het voortaan zo moest?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De buurman zal er ervaring mee hebben. Net als iedereen die hier tips geeft over pepers die niet te veel water moeten hebben en tomaten die zelfs onder een dakje moeten.

Over Pfas, dat wordt ook weer afgebroken door de natuur. Ze hadden toch ontdekt dat dit vrij snel ging met wietplanten? Ons bos zit inmiddels vol brandnetels, een snelle actie op google leert dat die ook pfas afbreken. Op plekken waar te veel pfas is daar is meestal iets gebeurd, een brand of een industrie die het dumpt. Ja nu we er op gaan letten is over pfas, overal is ook plastic en de kans op kanker is ook een stuk groter (vroeger vielen mensen gewoon dood neer).

/▌

• Benmen
No Hands schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:20:
[...]

Maar dit is allemaal omdat je buurman het zegt? Heeft die een bijzondere kennis over druiven kweken omdat het zijn werk is? Of zaten jullie gewoon met een glas wijn en besloten jullie dat het voortaan zo moest?
Uiteraard bij een glas wijn... Nee natuurlijk niet.
Mijn buurman is oud tuinder, heeft druiven staan en ervaring met hoe je (Westlandse) tafeldruiven kweekt. Hoe mooi is het dat mensen die kennis delen, zodat anderen ervan kunnen leren en een zo mooi mogelijke tros op tafel te kunnen leggen?

Ik schrijf het vooral op omdat ik het van mijn groot ouders wel heb meegekregen als kind maar nooit echt heb kunnen leren/opschrijven. Nu ik de kans heb doe ik dat graag:) zoals met alle kennis je hoeft het niet te gebruiken maar ervaring van anderen kan altijd nuttig zijn.

• Nopheros
  • Laatst online: 13-05 22:58
Marzman schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:37:
De buurman zal er ervaring mee hebben. Net als iedereen die hier tips geeft over pepers die niet te veel water moeten hebben en tomaten die zelfs onder een dakje moeten.

Over Pfas, dat wordt ook weer afgebroken door de natuur. Ze hadden toch ontdekt dat dit vrij snel ging met wietplanten? Ons bos zit inmiddels vol brandnetels, een snelle actie op google leert dat die ook pfas afbreken. Op plekken waar te veel pfas is daar is meestal iets gebeurd, een brand of een industrie die het dumpt. Ja nu we er op gaan letten is over pfas, overal is ook plastic en de kans op kanker is ook een stuk groter (vroeger vielen mensen gewoon dood neer).
Probleem met FPAS is juist dat het op plekken blijkt te zijn waar het niet hoort te zijn, dus ook in gebieden waar niet direct een oorzaak aan te wijzen is zoals brandweer/blus acties of industrie.

Op zich goed te horen dat PFAS wel afbreekt, ik was juist in de veronderstelling dat dit niet zo is aangezien elke media bericht die ik er over gelezen heb aangeeft dat het vrijwel niet afbreekt (PFAS is een verzamelnaam dus stoffen onderling zullen vast verschillen).

• No Hands

Dat is dan leuk want brandnetels groeien graag op plekken waar veel kippen lopen ivm de hoeveelheid mest. Dan zijn die pfas wormen ook gelijk opgelost.
Onze kippen buitenren groeien ook bossen met brandnetels.

• Lord Anubis

Nu erop letten is misschien voor de meute maar in de jaren 70 waren er al opmerkingen en berichtgevingen erover. Heb hier op tweakers en andere nieuwssites al eerder geschreven dat we in wateren rond Terneuzen, Rotterdam en DenHaag en niet mee gezwommen of gedronken worden uit rivieren etc vanwege pfas vervuiling. Dus niet nu ineens maar wel dat nu er enkele p[f]as wakker schrikken.

• Yaksa
Over Pfas, dat wordt ook weer afgebroken door de natuur. Ze hadden toch ontdekt dat dit vrij snel ging met wietplanten? Ons bos zit inmiddels vol brandnetels, een snelle actie op google leert dat die ook pfas afbreken.
Sorry, maar dat is niet helemaal waar.
De PFAS wordt weliswaar opgenomen door de brandnetel, maar niet afgebroken.
Wanneer je de PFAS met brandnetels wilt verwijderen dan ben je genoodzaakt om de brandnetels in de herfst te oogsten. De PFAS zit dan in de plant. En zul je dan op een of andere manier af moeten voeren naar een verbrandingsoven die raad weet met PFAS.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:51:
[...]

Sorry, maar dat is niet helemaal waar.
De PFAS wordt weliswaar opgenomen door de brandnetel, maar niet afgebroken.
Wanneer je de PFAS met brandnetels wilt verwijderen dan ben je genoodzaakt om de brandnetels in de herfst te oogsten. De PFAS zit dan in de plant. En zul je dan op een of andere manier af moeten voeren naar een verbrandingsoven die raad weet met PFAS.
Dat kun je dan ook zeggen over co2 en bomen, nutteloos die bomen de co2 zit dan daar in.

/▌

• Yaksa
Marzman schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:21:
[...]Dat kun je dan ook zeggen over co2 en bomen, nutteloos die bomen de co2 zit dan daar in.
Je bent doelpalen aan het verzetten, de persoon waar ik op reageerde zei dat brandnetels PFAS konden afbreken en dat dat elders in de natuur ook gebeurde.
Dat is pertinent onjuist, PFAS bestaat deels uit zeer sterke koolstof- en fluorverbindingen, atomair met elkaar verbonden. Die verbindingen zijn zo sterk dat PFAS (en afgeleiden) ook wel 'forever chemicals" worden genoemd, door de mens gemaakt, onherkenbaar voor de natuur en daarom door de natuur niet afbreekbaar.

• Lord Anubis
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:50:
[...]

Je bent doelpalen aan het verzetten, de persoon waar ik op reageerde zei dat brandnetels PFAS konden afbreken en dat dat elders in de natuur ook gebeurde.
Dat is pertinent onjuist, PFAS bestaat deels uit zeer sterke koolstof- en fluorverbindingen, atomair met elkaar verbonden. Die verbindingen zijn zo sterk dat PFAS (en afgeleiden) ook wel 'forever chemicals" worden genoemd, door de mens gemaakt, onherkenbaar voor de natuur en daarom door de natuur niet afbreekbaar.
Klopt, dat is bekend en betekent ook dat mijn spoelen idee van de grond alleen het verplaatsen is van het PFAS probleem; weliswaar betekend dat wel dat mijn paprika's safe zijn; n.l. via het riool naar de water reiniging centrale. Iedere fase is alleen een opslag fase.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Lord Anubis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:05:
[...]

Klopt, dat is bekend en betekent ook dat mijn spoelen idee van de grond alleen het verplaatsen is van het PFAS probleem; weliswaar betekend dat wel dat mijn paprika's safe zijn; n.l. via het riool naar de water reiniging centrale. Iedere fase is alleen een opslag fase.
En als je gaat spoelen raak je ook een boel nutriënten kwijt, ik zou kijken of er tuinaarde zonder compost te koop is. Ik zou namelijk verwachten dat de meeste rommel (waaronder PFAS) via die route in de tuinaarde terecht komt.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• No Hands
HandyLumberjack schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:17:
[...]

En als je gaat spoelen raak je ook een boel nutriënten kwijt, ik zou kijken of er tuinaarde zonder compost te koop is. Ik zou namelijk verwachten dat de meeste rommel (waaronder PFAS) via die route in de tuinaarde terecht komt.
het zit in de lucht, het zit in de spullen die je gebruikt, etc. het komt echt niet als voornaamste bron uit tuinaarde.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:50:
[...]

Ik ben die persoon waar je op reageerde. Als wietplanten of brandnetels de pfas opnemen is de grond sch(o)on(er). Hert is inderdaad geen googeltruuk.

Je kunt het echt hetzelfde zeggen over CO2, bomen nemen CO2 op en dat is goed maar als ze dood gaan of je ze verbrand komt die opgenomen CO2 ook weer vrij.

/▌

• Yaksa
HandyLumberjack schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:17:[...]En als je gaat spoelen raak je ook een boel nutriënten kwijt, ik zou kijken of er tuinaarde zonder compost te koop is. Ik zou namelijk verwachten dat de meeste rommel (waaronder PFAS) via die route in de tuinaarde terecht komt.
Of gewoon zelf een compostbak bouwen, kun je al het snoei afval, afgemaaid gras, groente- en fruit afval, koffiedik, theezakjes, bladafval, en zo in kwijt en dan heb je de beste compost die er is. linkje naar willekeurige bouwbeschrijving

• Lord Anubis
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:42:
[...]

Of gewoon zelf een compostbak bouwen, kun je al het snoei afval, afgemaaid gras, groente- en fruit afval, koffiedik, theezakjes, bladafval, en zo in kwijt en dan heb je de beste compost die er is. linkje naar willekeurige bouwbeschrijving
Maarrrrr, in de planten resten e.t.c zit dus ook al pfas. En dus in de compost. En, een natte vinger gevoel zegt me dat het zelfs geconcentreerder is vanwege dat het verteerd wordt behalve de pfas. Ik geloof al dat het eerder aangehaald is maar ik kweek dus ook wormen die pfas patiënt-jes kunnen zijn.

Uiteindelijk is je lichaam het eindstation.

• Yaksa
Lord Anubis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:54:
[...]Maarrrrr, in de planten resten e.t.c zit dus ook al pfas. En dus in de compost. En, een natte vinger gevoel zegt me dat het zelfs geconcentreerder is vanwege dat het verteerd wordt behalve de pfas. Ik geloof al dat het eerder aangehaald is maar ik kweek dus ook wormen die nu pfas patiënt-jes kunnen zijn.
Tsja, dan rest jou eigenlijk niks anders dan te gaan emigreren naar een PFAS vrij plekje op de wereld.
Tuvalu is een mogelijkheid, maar daar heb je weer een ander probleem wanneer je niet kunt zwemmen 8)
Maar zonder dollen, dat er ergens meetbaar PFAS aanwezig is wil nog niet meteen zeggen dat het ook heel gevaarlijk is. Je moet niet vergeten dat de meetmethodes inmiddels zo geavanceerd zijn dat men in vloeistoffen enkele picogrammen per liter kan meten. De grenswaarde in bloed is ongeveer 6 nanogram per liter. Dus het consumeren van een klein beetje PFAS hoeft niet onmiddellijk tot paniek te leiden.

• No Hands
Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:09:
[...]

Tsja, dan rest jou eigenlijk niks anders dan te gaan emigreren naar een PFAS vrij plekje op de wereld.
Tuvalu is een mogelijkheid, maar daar heb je weer een ander probleem wanneer je niet kunt zwemmen 8)
Maar zonder dollen, dat er ergens meetbaar PFAS aanwezig is wil nog niet meteen zeggen dat het ook heel gevaarlijk is. Je moet niet vergeten dat de meetmethodes inmiddels zo geavanceerd zijn dat men in vloeistoffen enkele picogrammen per liter kan meten. De grenswaarde in bloed is ongeveer 6 nanogram per liter. Dus het consumeren van een klein beetje PFAS hoeft niet onmiddellijk tot paniek te leiden.
Maar PFAS hoopt zich op in je lijf. Dus elke keer een beetje erbij komen we vanzelf over de norm. Maar dan wordt de norm weer verschoven, zijn we weer een poosje veilig...

Maar zullen we terug naar kruiden en moestuinen?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:54
nevermind, iets teveel off-topic denk ik

[ Voor 86% gewijzigd door remmuz op 01-05-2026 08:15 ]

• Benmen
Benmen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:04:
Ik dacht ik maak een kleine tutorial ( met hulp van ..... ook hier iets minder druiven aan de tros : grotere en zoetere bessen op het eind.
Weer een aanvulling: bij tros dragende uitlopers de uitloper na het vijfde blad afknippen/knijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwvWzvwBuGHipLhybTJ34N7WzGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJE0oW0uAKqApKecPPNYSdSc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Benmen op 08-05-2026 17:38 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:22
Een vraagje. Bij onze vlier komen allemaal van dit soort zwarte dingen op de stelen. Moeten die weg en wat is het? Als ze weg moeten hoe kan ik die biologisch bestrijden. Ik zie wel een paar lieveheersbeestjes in de vlier zitten. Maar niet super veel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7crGj1enALxhGw6pnPnV64N30ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq5oiu3DAck8KVmjjHVlP1I0.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:36
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:35:
Een vraagje. Bij onze vlier komen allemaal van dit soort zwarte dingen op de stelen. Moeten die weg en wat is het? Als ze weg moeten hoe kan ik die biologisch bestrijden. Ik zie wel een paar lieveheersbeestjes in de vlier zitten. Maar niet super veel. [Afbeelding]

Alvast bedankt.
Daar mogen nog wel een paar lieveheersbeestjes bij :D het lijkt op luizen. Je ziet ook een mier lopen, dat is vaak al wel een teken.

[ Voor 4% gewijzigd door TheInsider op 08-05-2026 13:44 ]

• No Hands
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:35:
Een vraagje. Bij onze vlier komen allemaal van dit soort zwarte dingen op de stelen. Moeten die weg en wat is het? Als ze weg moeten hoe kan ik die biologisch bestrijden. Ik zie wel een paar lieveheersbeestjes in de vlier zitten. Maar niet super veel. [Afbeelding]

Alvast bedankt.
Mooi he de natuur. Niks aan doen, het is een vlier, die overleven bijna alles en groeien vreselijk hard. Er komt vanzelf wel een groep mieren, lieveheersbeestjes of iets anders voorbij.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:36
No Hands schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Mooi he de natuur. Niks aan doen, het is een vlier, die overleven bijna alles en groeien vreselijk hard. Er komt vanzelf wel een groep mieren, lieveheersbeestjes of iets anders voorbij.
Maar de mieren houden de luizen in stand, die beschermen de luizen, dus die wil je eigenlijk ook niet.

• No Hands
TheInsider schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Maar de mieren houden de luizen in stand, die beschermen de luizen, dus die wil je eigenlijk ook niet.
die luizen moeten het wel heel bont maken wil die vlier er last van hebben.

• Impossibl3
TheInsider schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Het stikt in mijn tuin van de mieren. Dat was al zo toen we het kochten. Terras omgegooid, oude lampen vervangen (daar zat een gigantisch nest in) maar ik kom er maar niet van af.

De beestjes laat ik lekker hun ding doen op de vlier. Nog tips om mieren tegen te gaan?

• 1nsane
No Hands schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:45:
[...]

die luizen moeten het wel heel bont maken wil die vlier er last van hebben.
En anders, kill it with fire.

En ja, een voorzichtige gasbrander erlangs, lost het heel snel op ;)

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 08-05-2026 16:15 ]

• No Hands
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Het stikt in mijn tuin van de mieren. Dat was al zo toen we het kochten. Terras omgegooid, oude lampen vervangen (daar zat een gigantisch nest in) maar ik kom er maar niet van af.

De beestjes laat ik lekker hun ding doen op de vlier. Nog tips om mieren tegen te gaan?
Kippen kopen

• Impossibl3
Haha mijn vrouw ziet mij al aankomen in onze postzegel tuin 🤣. Zijn er geen andere insecten bijvoorbeeld die mieren lekker vinden?

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Haha mijn vrouw ziet mij al aankomen in onze postzegel tuin 🤣. Zijn er geen andere insecten bijvoorbeeld die mieren lekker vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyYyyTkQmcLFFeKkWMcB-est6Eg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fcQPJLeNFOnCilklaW91yRuU.jpg?f=user_large

• dcl!
  • Laatst online: 13-05 22:23
[...]

Jammer met luizen maar verder zijn mieren nuttig in de tuin, ze ruimen ook andere insecten op, zijn goed voor de bodem etc.

Helaas niet te lokken naar een kleine tuin, maar groene spechten lusten wel pap van mieren!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:38

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dcl! schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Jammer met luizen maar verder zijn mieren nuttig in de tuin, ze ruimen ook andere insecten op,
Toevallig heb ik van de week nog een tijdje zitten kijken naar een stel mieren die korte metten maakten met een dode wesp. Het hele beest werd binnen de kortste keren gesloopt en afgevoerd, hun logistieke planning is fenomenaal.

• Batilan
[...]

Mieren in de tuin verjagen is onbegonnen werk in mijn ervaring. Het is al heel wat als je ze grotendeels weet te weren van de plekken waar je ze echt niet wilt hebben zoals in huis en op je terras. In huis kun je mieren lokdoosjes gebruiken. Buiten kun je met een mieren poeder werken op plaatsen waar je ze niet wilt hebben. En probeer zoveel mogelijk potentiële voeding voor de mieren weg te houden (bijvoorbeeld zoetigheid laten liggen of van de tuin tafel op het terras vegen).

Niet al deze producten zijn even ecologisch (kunnen bv ook bijen treffen). Even opletten dus wat je gebruikt. Volgens mij is dit een redelijk goede informatiebron, hoewel er een commerciële component in zit lijkt deze redelijk objectief en compleet.

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13-05 19:01
En, voor zover ik weet, houden mieren ook niet van koper.

Back in the day toen we nog betaalden met de florijn, legden wij een rij stuivers op de drempel van de tuindeur en over de gehele breedte aan de buitenkant van het raamkozijn bij de keuken.

Dat scheelde ±90% aan mieren overlast in huis.

Might be a bit /offtopic. ;)

• WhiskyPhreak
  • Laatst online: 13-05 20:37
Kaneel lopen ze ook met een grote boog omheen

• Yaksa
Batilan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:32:
[...]Mieren in de tuin verjagen is onbegonnen werk in mijn ervaring. Het is al heel wat als je ze grotendeels weet te weren van de plekken waar je ze echt niet wilt hebben zoals in huis en op je terras. In huis kun je mieren lokdoosjes gebruiken. Buiten kun je met een mieren poeder werken op plaatsen waar je ze niet wilt hebben. En probeer zoveel mogelijk potentiële voeding voor de mieren weg te houden (bijvoorbeeld zoetigheid laten liggen of van de tuin tafel op het terras vegen).

Niet al deze producten zijn even ecologisch (kunnen bv ook bijen treffen). Even opletten dus wat je gebruikt. Volgens mij is dit een redelijk goede informatiebron, hoewel er een commerciële component in zit lijkt deze redelijk objectief en compleet.
Ga aub niet met lokdoosjes of poeder aan de gang. Die zooi spoelt uit, komt in het riool en de rioolzuiveringsinstallaties krijgen het er niet meer uit. Dit soort middelen (vergif, net zoals vlooienbanden) zou verboden moeten worden. We zijn gewoon ons drinkwater aan het vergiftigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 09-05-2026 20:43 ]

• Barleone
@Yaksa

Interessant, heb je een bron voor deze info?

PS Rioolwaterzuiveringen maken geen drinkwater, maar oppervlaktewater.

• Batilan
Yaksa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Ga aub niet met lokdoosjes of poeder aan de gang. Die zooi spoelt uit, komt in het riool en de rioolzuiveringsinstallaties krijgen het er niet meer uit. Dit soort middelen (vergif, net zoals vlooienbanden) zou verboden moeten worden. We zijn gewoon ons drinkwater aan het vergiftigen.
Het artikel waarnaar ik linkte geeft volgens mij een vrij compleet en eerlijk overzicht van de effecten van de verschillende middelen. Ik laat het aan ieders eigen oordeel wat hij/zij wel niet wil wil gebruiken, zo lang het maar legaal is. Auto rijden in een ICE is ook nog steeds legaal...

• Yaksa
Barleone schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:49:
@Yaksa
Interessant, heb je een bron voor deze info?
Nou, hier (mierengif) bijvoorbeeld, en hier (vlooienbanden).

• Yaksa
Batilan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:18:
[...]Het artikel waarnaar ik linkte geeft volgens mij een vrij compleet en eerlijk overzicht van de effecten van de verschillende middelen. Ik laat het aan ieders eigen oordeel wat hij/zij wel niet wil wil gebruiken, zo lang het maar legaal is. Auto rijden in een ICE is ook nog steeds legaal...
Dat iets legaal is wil nog niet zeggen dat het dan niet slecht voor het milieu is.
Je kan ook eerst naar simpele middelen kijken die het milieu niet aantasten. Voor mieren gebruikte ik altijd kokend water. In de nesten gieten werkt prima.

• Batilan
Yaksa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Dat iets legaal is wil nog niet zeggen dat het dan niet slecht voor het milieu is.
Je kan ook eerst naar simpele middelen kijken die het milieu niet aantasten. Voor mieren gebruikte ik altijd kokend water. In de nesten gieten werkt prima.
Wat ik bedoel is dat ik dat aan de verantwoordelijkheid van de lezer over laat. Ik gebruik zelf ook bij voorkeur geen gif, was op mijn 13e al aan het biologisch tuinieren (dat is al weer ruim 45 jaar geleden :)). Ik ben opgegroeid op een conventionele boerderij waar toen nog veel gif gespoten werd. In al die jaren ook geleerd dat je het meest bereikt met informeren van mensen, niet door ze te vertellen wat ze wel en niet moeten doen.

• kepler
  • Laatst online: 07:04
Wij hadden laatst ook wat mieren in huis, toen heb ik een middeltje op basis van munt gekocht. Het lijkt goed gewerkt te hebben, geen mier meer gezien binnen. En ruikt ook nog eens lekker ;)

Buiten laat ik ze met rust.

Edit:

Update over het wespennest, het nest is niet gelukt. Hij van de het hout gevallen (of misschien vogels?). Voordeel wel is dat de hut nu weer beschikbaar is :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qes_UYz-SIvaPM2tNf8NgjiO64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAXPlisX9c9ZieimrPThn6cp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door kepler op 11-05-2026 10:08 ]

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:24

Oxigeon

En zo is dat!

Hier voor moederdag de vrouw een Letpot (hydrocultuur) kado gedaan. Ze wil eigenlijk een kastje in de tuin maar daar is helaas geen plek voor. Dus maar de kleine variante gekocht voor binnenshuis.

Ivm moederdag kreeg je nog een zadenpakket erbij. Gisteren naar de plaatselijke Intratuin geweest en wat zaden bijgekocht. Toch eens kijken of we de Letpot vanavond geinstaleerd krijgen en de eerste zaadje geplant krijgen.

We willen beginnen met het volgende:
- Snack komkommers
- Bosaardbeien
- Mini tomaten
- Puntpaprika's
- Pepers

Vorderingen zal ik hier delen.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oxigeon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:27:
Hier voor moederdag de vrouw een Letpot (hydrocultuur) kado gedaan. Ze wil eigenlijk een kastje in de tuin maar daar is helaas geen plek voor. Dus maar de kleine variante gekocht voor binnenshuis.

Ivm moederdag kreeg je nog een zadenpakket erbij. Gisteren naar de plaatselijke Intratuin geweest en wat zaden bijgekocht. Toch eens kijken of we de Letpot vanavond geinstaleerd krijgen en de eerste zaadje geplant krijgen.

We willen beginnen met het volgende:
- Snack komkommers
- Bosaardbeien
- Mini tomaten
- Puntpaprika's
- Pepers

Vorderingen zal ik hier delen.
Voor pepers en paprikas ben je redelijk laat denk ik. Dan kun je dit jaar beter een plantje kopen en dat volgend jaar proberen. Aardbeien kun je ook een plantje kopen en dan krijg je nieuwe planten uit de uitschieters.

Ik heb in april wat Madam Jeanette zaden geplant en die hebben nog steeds alleen de twee kiemblaadjes. Volgend jaar begin ik toch maar weer een paar maanden eerder met lamp en warmtemat ;)

/▌

• WizzlerNL
Marzman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Voor pepers en paprikas ben je redelijk laat denk ik. Dan kun je dit jaar beter een plantje kopen en dat volgend jaar proberen. Aardbeien kun je ook een plantje kopen en dan krijg je nieuwe planten uit de uitschieters.

Ik heb in april wat Madam Jeanette zaden geplant en die hebben nog steeds alleen de twee kiemblaadjes. Volgend jaar begin ik toch maar weer een paar maanden eerder met lamp en warmtemat ;)
Ik begon ook 1 maart met lampen maar toen ik die plantjes uiteindelijk 2 weken terug naar de kas overbracht waren ze binnen een paar uur allemaal dood :P Paprika's en pepers van de vensterbank doen het wel gewoon goed nu.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan heb je ze te vroeg naar de kas gebracht denk ik, waarschijnlijk warm overdag met de zon en dan snachts heel koud ;) Ik begin meestal in januari of februari met een lamp en warmtemat (eerst ontkiemen in een bakje dat ik op mijn kabelmodem zet).

Ik heb hetzelfde probleem met peperplanten die ik wil laten overwinteren in onze veranda. Die leven meestal tot het warmer wordt, en dan wordt het overdag heel warm, snachts weer heel koud en dan gaan ze dood net voor het volgende seizoen begint ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 11-05-2026 15:19 ]

/▌

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Ik was in verband met de slakkenoorlog van plan dit jaar niets met pepers of paprika te doen, maar kon het toch niet laten om gewoon een paprika zaadlijst in de grond te stoppen een maandje geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76rnrKtJS6uuBBHihMxolXLYzeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVnyeCcIENslV8CtYqqNB5OJ.png?f=fotoalbum_large

Binnenkort maar even de sterkste selecteren en de rest gewoon wegknippen. En dan maar hopen dat de slakken er van afblijven...

Specs

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Marzman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Het is de bedoeling dat ze binnen blijven staan. Dan is het toch egaal wanneer ik begin? Ik heb geen last van de seizoenen om het zo maar te zeggen. Ik heb het constant 21 graden en de "zon" stel ik zelf in op de Letpot .

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oxigeon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Het is de bedoeling dat ze binnen blijven staan. Dan is het toch egaal wanneer ik begin? Ik heb geen last van de seizoenen om het zo maar te zeggen. Ik heb het constant 21 graden en de "zon" stel ik zelf in op de Letpot .
Binnen heb je inderdaad minder last van de seizoenen :) Het zijn wel planten die heel snel vol zitten met luizen, ik ben altijd blij als ze naar buiten kunnen (daar waaien en regenen die wel weg).

/▌

• bvk
  • Nu online

bvk

Topicstarter
Binnen heb je veel minder last van luizen en ander gespuis lijkt me? Wel is het formaat van volwassen planten iets minder handig in huis, al helemaal op een vensterbank.

Hoe ga je dat doen @Oxigeon als ze eenmaal groot zijn en om hoeveel planten gaat het?

Specs

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

bvk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:03:
Binnen heb je veel minder last van luizen en ander gespuis lijkt me? Wel is het formaat van volwassen planten iets minder handig in huis, al helemaal op een vensterbank.

Hoe ga je dat doen @Oxigeon als ze eenmaal groot zijn en om hoeveel planten gaat het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUgO757tzpTaUhvlQBRXjU188nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8VXh0e6TAspgOCF9rBp3xym.jpg?f=fotoalbum_largeOp dit moment ziet het er zo uit. Als de plantjes echt te groot worden zet ik ze naar buiten. Ik kan ze tot 90cm hoog laten worden. Daarna kan ik ze niet meer belichten. Ik kan me voorstellen dat een komkommer een aardige struik wordt. Maar dat gaan we vanzelf zien.

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste