Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Barleone schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:31:
Vandaag eigen suikermaïs geoogst en gesmaakt. Heerlijk, wat een voldoening!

Kent iemand deze Vlaam al? Leuk om te kijken en wat van op te steken!
https://m.youtube.com/@SamsMoestuin
Yups :) Paulus07 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

En hij heeft leuke en goede filmpjes :)

Bij een ander kanaal op youtube van "plukkers" ben ik eigenlijk afgehaakt. Miste daar toch de filmpjes van Tom zoals het kanaal voorheen was begonnen. Op een of andere manier is die nieuwe stijl/video;s niet mijn smaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Begin dit jaar had ik een dozijn jalapeño's opgekweekt voor m'n zus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMItqcG55yUHpypIbJW1OsXDrN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HBL1pL3lRZq850z5MqfREqEn.jpg?f=user_large

Die hebben inmiddels al bulten pepers geoogst. Ondanks dat hangen de planten nog steeds vol! Gister lekker op de BBQ bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-c7ItUT0vz9W0ZldoKdJuEXvM0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UPXii8Tr716xVZcRaWNRX8QY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b5I17RkSt5pxHUfJckSJ7QLERU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gT47FboryuM8AeIwaEiLr30m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1sC6ARs1cW0gMBXbgQ9HV9KIw8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QU2oPfE5nYL96Z1DxpKpOk93.jpg?f=user_large

Enige nadeel is dat de meeste jalapeño's amper pittigheid bevatten, op een enkeling na _O- het zijn net paprika's. Ik had standaard zaden van een tuincentrum gebruikt (zo'n zakje met 300 zaden erin).

Dus voor aankomend seizoen maar weer eens fatsoenlijke zaden bestellen die hopelijk wat meer pit in de pepers leveren.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FrambozenTaart schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:49:
Enige nadeel is dat de meeste jalapeño's amper pittigheid bevatten, op een enkeling na _O- het zijn net paprika's. Ik had standaard zaden van een tuincentrum gebruikt (zo'n zakje met 300 zaden erin).
Ik heb ook al 2 jaar een flutseizoen qua jalapeños, zoals je zegt: 0 hitte.
Dan maar opleggen, met een paar andere pikante pepertjes erbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jalapenos zijn iets minder pittig, maar niet als een paprika, ik denk dat het gewoon niet te veel water geven, bemesten en op tijd plukken is en dan heb je wel de maximale pittigheid (bij alle pepers).

Ik heb ook wel wat variatie in pittigheid. Pepers die ik te lang aan de plant laat hangen worden minder pittig, als het veel regent worden ze minder pittig, als ik ze niet bemest worden ze minder pittig.

[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 14-09-2025 20:51 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:50:
Jalapenos zijn iets minder pittig, maar niet als een paprika, ik denk dat het gewoon niet te veel water geven, bemesten en op tijd plukken is en dan heb je wel de maximale pittigheid (bij alle pepers).

Ik heb ook wel wat variatie in pittigheid. Pepers die ik te lang aan de plant laat hangen worden minder pittig, als het veel regent worden ze minder pittig, als ik ze niet bemest worden ze minder pittig.
Ik heb in het verleden diverse soorten jalapeño's opgekweekt van fatalli seeds, refining fire chiles en anchilique, die waren vers van de plant echt wel goed pittig. Denk dat het bij deze huidige pepers echt een genetisch dingetje is. Waarschijnlijk geschikt gemaakt voor de gemiddelde Nederlander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 18:57
Is er bij jullie nog wat blijven staan na de storm? Ik kan mijn stokbonen waarschijnlijk gaan opruimen, en er ligt ook maïs plat op de grond. Heftig zo in september

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Stokbonen staan nog, ik zet ze tegenwoordig altijd in tipi vorm neer die hebben meer kans om te blijven staan. Maar bij genoeg wind valt dat ook wel.

Mais recht zichzelf altijd wel weer op. Ziet er heel erg uit maar kan wel wat hebben. Ze blijven wel een beetje kromming houden.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Van deze plant ga ik maar eens wat knippen, het meeste is wel rijp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivnv2TMAgLxkLnEO8eyPM-yEfns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdea0Iu6IFfm0c1TYyfI8DkU.png?f=fotoalbum_large

Deze plant heeft nog wel even tijd nodig, ik hoop op een mooie nazomer....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5l4UmUxbg9KjXyLaH0ZyeBybu0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePvJaB5vIbeXpBJ75FgnyVan.png?f=fotoalbum_large

Hoe gaat het bij jullie met de pepers dit jaar?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:01
Toevallig vandaag ook geknipt…. Een mindere oogst dan vorig jaar, maar nog steeds wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

franssie

Save the albatross

Pepers gingen dit jaar traag, maar ook omdat ik weer eens te laat begonnen ben. heb er drie geoogst, wel van goed formaat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57
Wat doen jullie met je pepers? (in het kort)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:38

Zyk

Fermenteren en hot sauce van maken 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Bad Brains schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:29:
Opeten >:)

Maar meestal invriezen of drogen, een sambal koop ik gewoon liever.

@franssie Heb je van drie planten geoogst of had je slechts drie pepers van één plant?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Bad Brains schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:29:
Zonder bewerking in een zakje in de vriezer, en dan wanneer nodig zo bevroren in stukjes snijden en in de saus gooien. Ik heb ze nu nog liggen van vorig jaar, en ze zijn nogsteeds prima

Ze worden dan wel slap na ontdooien dus niet meer geschikt voor over een salade ofzo, maar prima voor in curries e.d.

Wil dit jaar ook nog wel graag sambal maken

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 23-09-2025 09:05 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:01
jaapzb schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:05:
[...]
Zonder bewerking in een zakje in de vriezer
Dit jaar ook maar eens proberen..... drogen werkt ook prima voor sommige soorten. Nog een flinke voorraad in de kast liggen van vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRyMuM_mKunLct1mX7uJol9HwRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icLiMspJ6ux1P8fzwHF0cguF.jpg?f=fotoalbum_large

Maar deze gele was vorig jaar niet goed te drogen, en alles staat in brand met zelfs een klein stukje :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:10:
[...]

Dit jaar ook maar eens proberen..... drogen werkt ook prima voor sommige soorten. Nog een flinke voorraad in de kast liggen van vorig jaar.

[Afbeelding]

Maar deze gele was vorig jaar niet goed te drogen, en alles staat in brand met zelfs een klein stukje :-).
Ohja drogen doe ik ook! Vooral de pepers die ik wat te laat heb geoogst die al een beetje verschrompelen hang ik aan een touwtje in de keuken en dan word het vanzelf droog. Kan je weer mooi chilivlokken van maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Gister wat jalapeño's geoogst en vandaag ff 3 flinke potten ingemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTKSwixVFMdsW5K_haVcP6nc8Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiJQOvled05Qq0LmngXvVywf.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk wordt het lekker d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:37:

[Afbeelding]

Ben geen inmaak-expert, maar hoort er nog zoveel lucht in de pot te zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:38:
[...]

Ben geen inmaak-expert, maar hoort er nog zoveel lucht in de pot te zitten?
Ja komt wel goed, de deksels moeten wel vacuüm kunnen trekken.

Ondersteboven geeft altijd wat een vertekend beeld, zo vol zitten ze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWo9TpgdOIHnGCzVEaNAMrczNdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAhnGzSh4TC1GUhlRpDjwOx0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:17
Cowboy Candy? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Haha nee dat niet, gewoon op azijn basis. Had alleen geen kristal of rietsuiker meer in huis dus heb er maar twee scheppen bruine basterdsuiker doorheen gemikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:16
FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:47:
[...]

Ja komt wel goed, de deksels moeten wel vacuüm kunnen trekken.

Ondersteboven geeft altijd wat een vertekend beeld, zo vol zitten ze:

[Afbeelding]
Ondersteboven is ook wat achterhaald schijnt het. de deksel van tegenwoordig kunnen niet zo goed meer tegen de suikers en zuren van de inhoud van de pot. In alle weck clubjes wordt potten op de kop afgeraden. In de gewone stand trekken ze ook prima vacuüm.
en die pot met die witte ring, dat is geen pot om mee te wecken, dat is een voorraadpot. die witte rubbers zijn niet geschikt om te wecken.
Maar je bent aan het inmaken volgens mij, niet wecken?

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 29-09-2025 14:55 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:54:
[...]

Ondersteboven is ook wat achterhaald schijnt het. de deksel van tegenwoordig kunnen niet zo goed meer tegen de suikers en zuren van de inhoud van de pot. In alle weck clubjes wordt potten op de kop afgeraden. In de gewone stand trekken ze ook prima vacuüm.
en die pot met die witte ring, dat is geen pot om mee te wecken, dat is een voorraadpot. die witte rubbers zijn niet geschikt om te wecken.
Maar je bent aan het inmaken volgens mij, niet wecken?
Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
FrambozenTaart schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben.
:)

vul je de pot met pepers en kieper je er daarna kokend water/azijn en suiker bij en draai je ze dan dicht en op de kop of gaan de potten daarna nog aan half uur in een pan kokend water?
Het eerste is inmaken het tweede is wecken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Moet het azijn zijn (azijn zijn) azijn zijn?
Kan het ook citroensap zijn, want allergie.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:08:
[...]

:)

vul je de pot met pepers en kieper je er daarna kokend water/azijn en suiker bij en draai je ze dan dicht en op de kop of gaan de potten daarna nog aan half uur in een pan kokend water?
Het eerste is inmaken het tweede is wecken.
Ik ben idd niet aan het wecken maar aan het inmaken.

Ook wel gewecked in het verleden met kleinere potjes, maar dan kook je die jalapeño's echt slap.

Als ik hier volgend jaar niet meer reageer dan is het overigens mislukt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Bad Brains schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:10:
Geen idee eigenlijk, volgens mij is azijn als basis wel de standaard om in te maken.

Je zou wel kunnen fermenteren als conserveerwijze alleen is het daarmee altijd ff opletten op de uiteindelijk behaalde zuurtegraad i.v.m. botulisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Bad Brains schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:10:
Goeie vraag, allergisch voor elke azijn?
Met citroensap wordt het wel een heel ander product denk ik. Inmaken is meestal met azijn ja, maar waarom dat is durf ik ook niet te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 29-09-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:54:
[...]

Goeie vraag, allergisch voor elke azijn?
Met citroensap wordt het wel een heel ander product denk ik. Inmaken is meestal met azijn ja, maar waarom dat is durf ik ook niet te zeggen.
Gist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
dit is wel heel cryptisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Hoezo, azijn is fermente suikers --- > alcohol en dat proces wordt gestart met gist.
Ze kan ook geen brood eten, want gist. (of haver)

[ Voor 5% gewijzigd door Bad Brains op 29-09-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Bad Brains schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:58:
Hoezo, azijn is fermente suikers --- > alcohol en dat proces wordt gestart met gist.
Ze kan ook geen brood eten, want gist. (of haver)
Dus als ik het goed begrijp is jouw vrouw/vriendin allergisch voor gist? Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, maar lijkt me wel heel vervelend. Want naast brood zijn er natuurlijk heel veel producten waar gist gek op is en de suikers ervan wil eten zoals rijp fruit.

Gist is alom tegenwoordig in de lucht en slaat overal op neer, dus hoe voorkom je dat je gist binnenkrijgt in het algemeen? Of treed de allergie pas op bij bepaalde hoeveelheden?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Inmaken (of wecken) staat ook nog op mijn “wil ik ooit doen” lijstje. Weet niet echt wat het verschil is qua smaak. Is er überhaupt verschil? En ik wil nog een keer Tabasco maken.

Dit jaar had ik maar 2 plantjes en met de oogst van vandaag (en wat in de diepvries lag) ga ik morgen mijn pepers 20uur drogen (op 50 graden) om chilivlokken te maken.
Simpel en iets wat ik dagelijks gebruik.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
streamnl schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:12:
Inmaken (of wecken) staat ook nog op mijn “wil ik ooit doen” lijstje. Weet niet echt wat het verschil is qua smaak. Is er überhaupt verschil? En ik wil nog een keer Tabasco maken.

Dit jaar had ik maar 2 plantjes en met de oogst van vandaag (en wat in de diepvries lag) ga ik morgen mijn pepers 20uur drogen (op 50 graden) om chilivlokken te maken.
Simpel en iets wat ik dagelijks gebruik.
Inmaken kan alleen met bv fruit, dat heeft van zichzelf suikers en zuren ter conservering.
Groente en vlees heeft dat niet, dus tenzij je dat in azijn wil inmaken ga je het wecken, dan kook je het in een afgesloten pot zodat al het zuurstof eruit is. Het gaat dus niet om verschil in smaak maar om verschil in product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:52

[Afbeelding]

Het wordt tegenwoordig afgeraden om de potten op zijn kop te zetten.
Er zitten kunststoffen in de deksel die kunnen oplossen als je deze op zijn kop zet, ook neemt de werking van de deksel af als je dat een paar keer zo doet.

Pepers in hete vloeistof opgieten in de pot en dan rechtop laten staan werkt prima.
Zo maak ik ook mijn groentes in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29
Het voornaamste is dat je bij het inmaken schone potten en deksels hebt. (Bij wecken ook trouwens).
Spoelen in hete soda, naspoelen met heet water en de schone potten en deksels op schone theedoeken zetten. Heet vullen (tegen de kook aan), zonder de rand te bevuilen en dan deksels er goed vast opschroeven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
Het zal de tijd van t jaar zijn: Ben laat zien hoe hij het doet:
YouTube: Why Gardeners are Returning to This World War II Trick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 13:19

[Afbeelding]

Ah, inspiratie! Ik heb dit jaar voor het eerst peppadews, en eentje geprobeerd met roomkaas. Dat was toch ff pittiger dan de bedoeling is, en zeker niet zo aan gasten te serveren. Inmiddels ff wat gegoogled, en op https://passievoorzelfmak...giesfarm-in-zoetzuur.html uitgekomen.
Dat gaan we eens proberen.

Verder gister een stukje Lemon Drop geprobeerd. Dat was behoorlijk pittig, en ik ben gerust wat gewend 8)
Daarna de stomme fout gemaakt door de snijplank ff snel te ontdoen van zaadjes en lijst, en vervolgens in mijn ogen te wrijven |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:28

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Geen pepers hier, maar er moeten wel potten worden schoongemaakt voor jam of gelei, want kweeperen gekregen. En als de oogst van minstens twee speciekuipen nog niet volledig is weggegeven, komen er misschien nog meer. Blijkbaar is de kwee de courgette onder het fruit.

En het was van de week 's nachts 7º en dat bleek fataal voor de koriander. Gelukkig nog een pot op het minder koude balkon, eens kijken hoe lang die het redt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:17
robkrekel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:02:
[...]
en op https://passievoorzelfmak...giesfarm-in-zoetzuur.html uitgekomen.
Dat gaan we eens proberen.

Verder gister een stukje Lemon Drop geprobeerd. Dat was behoorlijk pittig, en ik ben gerust wat gewend 8)
Daarna de stomme fout gemaakt door de snijplank ff snel te ontdoen van zaadjes en lijst, en vervolgens in mijn ogen te wrijven |:(
Zo'n foutje maakt iedereen wel eens!
Leuk artikel :D
Ik ging er vanuit dat deze pepertjes niet zo heet zijn en had geen handschoenen aan tijdens het schoonmaken. Dat heb ik geweten. Ik heb dagen last gehad van brandende vingers. Op aanraden van Maggie heb ik mijn handen gewassen met melk. Dat hielp wel wat, maar het brandende gevoel is nog een paar dagen teruggekomen. Nooit meer dus welke soort van peper dan ook, schoonmaken zonder handschoenen! Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb mijn pepers dit jaar een beetje verwaarloosd vanwege andere projecten en de laatste pepers waren ook niet meer heet maar meer paprikasmaak. Zou dat door gebrek aan bemesting komen? Of zou ik ze te lang aan de plant hebben laten hangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 30-09-2025 09:09 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Marzman schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:09:
Ik heb mijn pepers dit jaar een beetje verwaarloosd vanwege andere projecten en de laatste pepers waren ook niet meer heet maar meer paprikasmaak. Zou dat door gebrek aan bemesting komen? Of zou ik ze te lang aan de plant hebben laten hangen?
Ik heb mijn pepers in februari of maart gezaaid, in de garage gehad met een lamp erboven en laten verdrogen toen er net blad boven de kiembladen zat. Vervolgens 6 weken stilstand, en toch begonnen ze alsnog te groeien. Handje koemest onder in het plantgat, en vervolgens alleen nog water gegeven. Pepers alsnog heet. Dus zeg het maar :P

edit: dit is een foto van 21-02, dus een week of 2 daarvoor via deno begonnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gydsvJcqGIPeQnTvEXLbxCfEvg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6ePwRTPa9MXH0TdkjIIvLNT.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag het er 20 mei uit, 3 maanden later _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev4wlWtY3XmOsDlED4sbmwgnM94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oz7fPDdkMWw32qoWsomhxfHs.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik er aan denk zal ik vanmiddag nog even een actuele foto maken.

[ Voor 40% gewijzigd door robkrekel op 30-09-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Geen idee, maar droog is goed denk ik voor pepers, van te veel water worden ze ook minder pittig. If it doesn't kill them ;)

Maar te veel water hebben ze bij mij ook zeker niet gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 30-09-2025 12:13 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
robkrekel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:02:
Als ik er aan denk zal ik vanmiddag nog even een actuele foto maken.
Viel me nog alles mee dat het zo gegroeid is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk8RYZ5VbAwfaB9r_tVdLsU1Er8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDYvQbg0LDXi5pbSDjxKE9Hd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door robkrekel op 30-09-2025 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vanochtend aangezet, morgenochtend gaat ie weer uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcqWRPIpTa2KbzV9Fb7nvyBbV7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHN1m7GTGPZGLQDsDYWKNX9e.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Degene die uit te driepvries kwamen, waren vanochtend nog steeds niet droog.
Dus alles maar doormidden gesneden en weer in de droger.
Nu… kan ik weer voorlopig vooruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCes2wi9Pxkd06sfrmdVMC6ArI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mraMOBICqShLzAwLQAc1vkT0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siRxX9zevbs2-b4JKcGfUpDRSWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5TsasUgPDPYVtufy8qy55Ft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6dB-yO40PxLDyfon4Pi8GZ68-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmHgFFkQGM9PxNg2dXKoU23G.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl04MgqMrsZ8mQcTBEChU-XRgac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lwAmaP5Vbss7Rp9VZaxT0Lh.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:34
Eigenlijk nog te vroeg om zoete aardappelen te oogsten maar we hadden toch zin in soep :P . Dus 1 flinke aardappel uitgegraven. Toen bleek pas dat er al meer liefhebbers waren geweest. Gelukkig nog genoeg voor ons over (ruim 2.7 kg) gelaten. Waarschijnlijk woelmuizen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DL8R7EPEcNAfMpEGZjoGAuRopg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pz0Lu87ilLD5wr0cmd0RA7W6.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenkant aardappel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdBE_LG_QKApGtFIu43OAC4lkLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZFG8R0iLaXdx9XxCRDwFNT2.jpg?f=fotoalbum_large
Onderkant aardappel
Hopelijk valt de schade aan de rest van mijn oogst mee (nog een paar weken wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PGMO schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:35:
Eigenlijk nog te vroeg om zoete aardappelen te oogsten maar we hadden toch zin in soep :P . Dus 1 flinke aardappel uitgegraven. Toen bleek pas dat er al meer liefhebbers waren geweest. Gelukkig nog genoeg voor ons over (ruim 2.7 kg) gelaten. Waarschijnlijk woelmuizen?
[Afbeelding]
Bovenkant aardappel.
[Afbeelding]
Onderkant aardappel
Hopelijk valt de schade aan de rest van mijn oogst mee (nog een paar weken wachten).
Zoete aardappel wil ik volgend jaar ook graag, waar heb je het plantje vandaan gehaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:34
Koop ik altijd bij Zaadhandel Van der Wal (alleen per 10 plugs te bestellen). Ze worden in het voorjaar soms ook in tuincentra aangeboden ( per stuk en reeds goed geworteld in pot).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2RksJuTbdF1gKonxl2qU8m2FYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Df51MtYIdNgHNUNhBGfCAM2a.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de laatste 'grote' oogst van dit jaar. Peren, wat tomaat, komkommer en wat ander spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Benmen schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:11:
[Afbeelding]

Vandaag de laatste 'grote' oogst van dit jaar. Peren, wat tomaat, komkommer en wat ander spul.
Ziet er goed uit :) Ook wat ritnaalden in de aardappelen zie ik (die gaatjes). Dit jaar ook voor het eerst in m'n eigen aardappelen gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 04-10-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij hebben ook nog wel wat, geen grote oogst maar eitje gebakken en tomaat geplukt in de tuin om er doorheen te doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jaapzb schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Zoete aardappel wil ik volgend jaar ook graag, waar heb je het plantje vandaan gehaald?
Ik wil nog steeds beginnen met aardperen, als je ze hebt kom je er niet meer vanaf schijnbaar maar nog geen plantje tegen gekomen :p

Ook voor soep.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Het oogstseizoen is ook hier ongeveer voorbij. Op wat prei en (kas) tomaten na.

Afgelopen dagen alle paprika's geoogst, want die vonden het ook niet meer fijn buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tq2oSKb_AjUfp5LRa1zgLibDWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5x5ySQGU1625zeJBogEIgjl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-10-2025 14:37 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:13
Leuk om verschillende oogsten voorbij te zien komen :)

Wij oogsten hier nog vooral wat we nodig hebben op dat moment. Dit hoop ik nog zo lang mogelijk vol te houden.
Dit verwacht ik dat komende week wel echt ten einde is:
  • tomaat en cherry tomaat
  • komkommer
  • paprika
  • aardbeien
Toch heb ik nog genoeg waarvan ik vewacht en vooral hoop er de komende maanden nog van te kunnen eten
  • Sla
  • Andijvie
  • prei
  • spinazie
  • bloemkool
  • Bieten
  • wortels
  • boerenkool
  • Brokolie
Ik ben zeer benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:02
souljah1h schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

Ziet er goed uit :) Ook wat ritnaalden in de aardappelen zie ik (die gaatjes). Dit jaar ook voor het eerst in m'n eigen aardappelen gehad.
Ik wist niet eens wat ritnaalden waren.... :X

Er zit wel meer ongedierte in de tuin. Buiten de zwavel, kapoentjes en sluipwesp en probeer ik eigenlijk geen spullen te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-10 15:13
Gisteren begonnen met het opruimen van de kas. De tomaten paprika's en pepers hebben het erg goed gedaan dit jaar!. Het opruimen was iets meer weer dan verwacht dus de rest volgend weekend maar doen
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4H4mxg2LN-Le_vkkOQG7-u7WyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9egA1B1cWriZW7YXGoosUHI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRn7Fzg59PiYICuDvoI2aNrlCms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cuozokva7cThudNTRNrbLEGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t716BiI5iZdaeqkyNV5BF2sJar8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2KyglQurHDGbkOv9viJI8uV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csH0X6E9Aihz_MWDqAdXlIqxK7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDiJjCwuGI4fRIBuR6GosoyH.jpg?f=fotoalbum_large
Verder alle onrijpe tomaten en paprika's die er op zaten eraf gehaald, dan zie ik nog wel welke binnen nog afrijpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzLon7LQ2h2DQFLWAlAxAhDyZZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iEkRKaAec9zE2CDkwtQB0qJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga dit jaar ook proberen om alle pepers en paprika's te overwinteren, vorig jaar met een plant geprobeerd dat ging erg goed dus ik ben benieuwd of het nu ook lukt _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d6zU3KTRlQuCYGs6KvrZGTcJTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNUxAz9HL6ecg8Nu1LKlTrfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Komt vast goed met die tomaten.

De buitentomaten liggen hier inmiddels ook binnen na te rijpen, de kastomaten mogen nog even blijven hangen na een flinke snoeibeurt, ik hoop dat een deel daarvan alsnog aan de plant afrijpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXNb--E92nDDNO7QB8XnIWdYPmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rRyEoCxbvFKQN9PI0oAj6TH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-10-2025 13:35 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Goed idee om alles weg te snoeien waar geen tomaat aan zit, ga ik ook eens doen. Er hoeven toch geen nieuwe tomaten meer aan te komen :p

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 06-10-2025 13:42 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Heerlijk hoor! Tomaten staan hier nog buiten te snakken naar elk zonnestraaltje. Voor de lol en omdat ze buiten toch lekkerder gerijpt zijn. Overigens groeit snijbiet ook gestaag door, heerlijk

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste