Milmoor schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 10:37:
Iemand nog goede tips over het kiezen van een sedumdak leverancier voor ons nieuwbouw huis? Wij willen op ons plat dak van zo'n 55 m2 om onze oost-west zonnepanelen heen sedum plaatsen. Goed voor het milieu, voor de waterberging, isolatie en voor de zonnepanelen vanwege de temperatuurdaling. De gemeente Hengelo geeft hier
subsidie op. Maar nu lijkt het erop dat niet elk type sedumdak even goed isoleert:
http://www.sedumshop.com/Sedum-Cassettes-Keuze. De zaak in de link noemt het, maar vele anderen melden er niets over. Hoe vind ik de juiste leverancier? Heeft iemand dit al een keer uitgezocht, tips, etc.?
sedumdaken zijn cool.
vind ze er altijd erg mooi uit zien.
maar hou er wel rekening mee dat je er wel bij wilt kunnen, een keer onkruit wieden blijft nodig in nederland.
er waaien snel wat grasjes en andere kruiden in en die wil je met sommige type sedumdaken wel verwijderen.
(een groen dak hier in de buurt moet elk jaar goed onkruid worden gewied.
de onkruid is daar niet echt onkruid, maar er willen steeds berken bomen op dat dakje gaan groeien, lol)
zelf aan leggen stelt eigenlijk niks voor.
je koopt in het tuincentrum/bouwmarkt etc gewoon de sedum alba.
daar knip je stukjes van af en zet ze in een mengsel van licht grind en wat aarde, binnen een maand heeft het wortels en heb je heel veel stekjes, het vermeerderd zich erg makkelijk.
(dit kun je gewoon voor nog geen 10tje even gaan proberen, al is het maar voor de lol.)
die cassettes zijn eigenlijk best duur en eigenlijk alleen nodig als het dak een bepaalde schuine hoek heeft.
ik vind ze totaal onnodig, je kunt ook goedkope speen bakjes gebruiken. (die hebben een potje of 20 aan elkaar vast zitten.)
voorbeeld (niet de mooiste, maar wat ik snel kon vinden.)
http://www.marktplaats.nl...week-bak-140-planten.html
helaas kan ik niet mijn eigen dak gebruiken. (dat zit helemaal vol met PV.)
maar heb ik daar voor een test dakje gemaakt in de tuin.

pas dit voorjaar aangelegd dus alles is nog een beetje minimaal, maar dat groeit komend jaar wel vol.
het opkweken van de sedum alba ben ik vorig jaar mee begonnen, maar op dit dak staan meer soorten.
mijn leverancier (omdat je daar lekker veel soorten kunt kopen voor weinig geld.):
http://tuincentrumprincenbosch.nl
(maar gelukkig mag ik ook het dak van een vriend gebruiken. helaas geen foto's van.)
je moet er wel rekening mee houden dat dit soort daken best wel zwaar kunnen worden.
(houden veel water vast, dus het kan flink wat extra gewicht zijn.)
dus je architect moet wel rekening houden met dat gewicht, dus hij kiest ook een systeem wat er op komt.
(dan kun je het nog steeds zelf doen, maar dan moet je wel een plan maken.)
leg er in ieder geval een extra dikke laag EPDM onder leggen.
(voor mijn proef dakje heb ik gewoon zeer goedkope vijver folie gebruikt, maar als dat gaat lekken worden mijn vuilnisbakken nat, dus dat boeit niet.)
geen enkel groendak of sedumdak doet echt isoleren, het buffert de kou en warmte wel iets.
het is nooit een vervangen voor echte isolatie, het helpt alleen een beetje mee.

(het mixen van PV en sedum/groen dak, ik vind dat niet altijd het slimste plan, wel mooi maar ook meer onderhoud en dat is niet iedereen zijn ding.
vanwege het onderhoud raad ik ook aan het zelf te doen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)