Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
Ik heb hier nu 5 jaar icynene onder de vloer zitten en het bevalt goed. Mijn kruipruimte is wel altijd droog. Heb er tonzon bodemfolie liggen.
Ik zou het zelf wel alleen doen als je kruipruimte goed droog is. Hier op het forum lees ik vaak dat mensen het afraden. Als het droog is dan snap ik zelf het probleem niet zo. Het is natuurlijk wel zo dat je leidingen in de kruipruimte onder het spul zitten. In de praktijk is dit bij reparaties nooit een probleem gebleken (je kan het ook gewoon weer van je leiding af trekken).

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
Wij hebben dat spul ook in ons huis en ik zou het never-nooit-niet laten doen. De kruipruimte kent hier compartimenten, kleine openingen. Daar kan ik niet meer door heen tenzij ik in de fundering ga hakken. Ik kan niet onder de meterkast komen of in de buurt van het toilet. En inderdaad alle leidingen zijn niet meer zichtbaar, dus er is alleen maar nieuw aan te leggen. Daarbij is de onderkant altijd vochtig, dus te weinig ventilatie.
De vloerverwarming werk wel goed en geen optrekkend vocht.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:05
Over enkele maanden ga ik naar een andere woning en dan woon ik hier boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwL0CeoUH23qPNAQmr5jC97VFMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nPrZcVw3m30ZXSmK6sYSD6H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jes8iSoXiZjbb_8mCbnbMr-rgq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PbUC5FvuBCLSA5b6WyK3IP8.jpg?f=fotoalbum_tile
Iemand een idee waar je die EPS parels het beste 'bewaard'?
Je kunt ze ook door een commercieel bedrijf laten wegzuigen, maar weet nog niet hoe lang ze die dan voor je willen bewaren. Weet ook nog niet of ik ze terug wil :) Want weet niet hoe de kruipruimte er verder aan toe is.

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:21:
Wij hebben dat spul ook in ons huis en ik zou het never-nooit-niet laten doen. De kruipruimte kent hier compartimenten, kleine openingen. Daar kan ik niet meer door heen tenzij ik in de fundering ga hakken. Ik kan niet onder de meterkast komen of in de buurt van het toilet. En inderdaad alle leidingen zijn niet meer zichtbaar, dus er is alleen maar nieuw aan te leggen. Daarbij is de onderkant altijd vochtig, dus te weinig ventilatie.
De vloerverwarming werk wel goed en geen optrekkend vocht.
De doorgangen bij de compartimenten kun je simpel toegankelijk maken. Met een broodmes snij je het schuim zo weg.
Daarnaast is een droge kruipruimte erg belangrijk met deze isolatie. Ik zou ventilatiegaten bij laten boren en een bodemzeil leggen. Als de icynene zich volzuigt met water dan gaat het ten koste van de isolatiewaarde. De kans is groot dat dit gebeurd als de onderkant vochtig is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Piemol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:40:
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt ze ook door een commercieel bedrijf laten wegzuigen, maar weet nog niet hoe lang ze die dan voor je willen bewaren. Weet ook nog niet of ik ze terug wil :) Want weet niet hoe de kruipruimte er verder aan toe is.
Ik zie alvast een gaatje waar je die in kunt bewaren... maar behalve die ene op de foto denk ik dat het voor de rest veel meer werk gaat zijn, waarschijnlijk onmogelijk, maar daarnaast zal je ook veel overhouden.

• Piemol
@_JGC_ doel je op het volstoppen van de holle broodjes met parels? Anders snap ik je opmerking niet :) Of piepschuim tegen de balken, en dan de balletjes daarboven in de 'holling'?
Ik moet er natuurlijk wel eerst onder kunnen, gaat om een goede 15m3 aan parels.

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:07
[Afbeelding][Afbeelding]
Toevallig heb ik ze zelf ook eens weggehaald uit de kruipruimte middels een werkplaatsafzuiger. Zie FlowinG in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Ik had een hoop grote vuilniszaken achteraf, deze heb ik afgevoerd, maar kan je wellicht ook gewoon bewaren.

• _JGC_
Piemol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:58:
@_JGC_ doel je op het volstoppen van de holle broodjes met parels? Anders snap ik je opmerking niet :) Of piepschuim tegen de balken, en dan de balletjes daarboven in de 'holling'?
Ik moet er natuurlijk wel eerst onder kunnen, gaat om een goede 15m3 aan parels.
Ik zie op die 2e foto een paar gaten waar je prima wat parels in zou kunnen blazen.

Maar om nou de rest van de vloer open te kappen om het vol te kunnen blazen... nee.
Je zou idd ook platen onder de vloer kunnen plakken en dan die holle ruimtes kunnen vullen met parels, maar je zult idd eerst ruimte moeten maken om de platen te kunnen monteren.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:06
[Afbeelding][Afbeelding]
Opzuigen in grote vuilniszakken zakken met zo'n bladzuiger. Je kunt ook eerst alles naar 1 kant blazen. Wordt lachen!!!

Bodem puinruimen met harkje.
Bodemfolie leggen (mits het er niet ligt).
Broodjes zou ik zeker van onderen isoleren. Die parels halen echt de beloofde waarden uit de brochure niet, immers koelt door ventilatie de onderkant van de constructievloer gewoon mee met de buitenlucht.

Over het na-isoleren van broodjes vloeren zonder bestaande isolatie is genoeg te vinden. Ik zou EPS of PIR verlijmen. Dan de gewelven vullen met wol.

Succes ermee

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:56

Seafarer

XXX

[Afbeelding][Afbeelding]
De spouw inblazen? En lekker laten zitten daar. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Piemol
EPS of PIR
Ik heb door de EPS parels enkel bij het kruipluik de diepte van de kruipruimte kunnen meten, ongeveer 50cm aldaar.
EPS isoleert minder goed maar wel vochtbestendig, PIR isoleert beter en niet vochtbestendig. Ben benieuwd hoe de ervaring met PIR 2 zijdig alu is NA enkele jaren. De kopse kanten van de platen hebben geen alu en ik ga er vanuit dat alu tape niet 'eeuwig' goed blijft als er ook wat condensvorming in de kruipruimte is.
En hoe goed plakt de alu zijde met pur tegen de onderkant van de vloer?

• Roboa
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-01 19:51
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het Neopixel zakkensysteem voor kruipruimtes.
Voor zover ik begrijp worden er eerst draden gespannen in de kruipruimte, waar vervolgens een soort zak overheen wordt getrokken. Die zak wordt daarna gevuld met Neopixels / EPS-parels als isolatie.

https://www.google.com/ur...Vaw2UqfFst6UwOmNi8jEeohoC

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Roboa schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:22:
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het Neopixel zakkensysteem voor kruipruimtes.
Voor zover ik begrijp worden er eerst draden gespannen in de kruipruimte, waar vervolgens een soort zak overheen wordt getrokken. Die zak wordt daarna gevuld met Neopixels / EPS-parels als isolatie.

https://www.google.com/ur...Vaw2UqfFst6UwOmNi8jEeohoC
Ik ben benieuwd wat ubakus dan zegt wat de Rc waarde is .. zeker als er verder niets anders onder komt. Want zo te zien zit er dan geen extra isolatie onder de laagste punten. Geen idee hoe duur dat folie is .. maar zo'n soort constructie kan je ook maken met PIR platen en daar dan nog een wat EPS parels er boven stoppen.

En probeer de volgende keer gewoon de directe link naar die Facebook pagina te posten ipv je zoekresultaten uit Google.

• Piemol
@Roboa @duvekot
hier wat betere uitleg en filmpje"
https://www.isoenergy.nl/...xels-vloerisolatie-beton/

130mm en Rc van 4,3.
Dus wat de Rd is zie je niet zomaar, en welke dikte minimaal nodig is of maximaal kan. Helaas niet zo transparant.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:49

dof

Piemol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:27:
[...]

Ik heb door de EPS parels enkel bij het kruipluik de diepte van de kruipruimte kunnen meten, ongeveer 50cm aldaar.
EPS isoleert minder goed maar wel vochtbestendig, PIR isoleert beter en niet vochtbestendig. Ben benieuwd hoe de ervaring met PIR 2 zijdig alu is NA enkele jaren. De kopse kanten van de platen hebben geen alu en ik ga er vanuit dat alu tape niet 'eeuwig' goed blijft als er ook wat condensvorming in de kruipruimte is.
En hoe goed plakt de alu zijde met pur tegen de onderkant van de vloer?
'k Heb m'n PIR platen nu een paar jaar in m'n kruipruimte hangen (geplaatst medio dec-jan 22-23 zie m'n posts van die tijd).
En het jaar daarna was er veel grondwater (weliswaar meest onder grondzeil) en daardoor was er maanden een vochtigheid van >99% (met druppels aan het PIR plafond). Heel vervelend, maar eigenlijk niet voor de PIR platen. Die laten geen enkel zicht op verval zien. 'k Heb er ook nog losse PIR platen liggen (die ik over had) en ook daar is niets te zien dat het vocht in het PIR gaat zitten. Zijn hooguit wat verkleurd aan de zijkant.

Kortom, ik heb geen enkele twijfel over dat die PIR platen gewoon zo blijven als ze zijn.

Overigens heb ik de hoge vochtigheid goed op kunnen lossen met het plaatsen van een flink aantal ventilatieroosters. Nu volgt de de vochtigheid en temperatuur van de kruipruimte die van de buitenlucht en is het, in deze periode, rond de 75-80% (heel netjes vergeleken met jaar geleden).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:18
Ik heb een vraagje voor het isoleren van mijn schuur/atelier. Het is een zelfstandige unit in de tuin van 10,4 x 4,8 meter. De schuur is gefundeerd op staal en heeft een betonnen ringfundering van 20cm breed en 6cm hoog. Daar bovenop is een balklaag aangebracht van 6 x 10cm balken (volgens de bouwtekening zou dit 6,5 x 16,5cm moeten zijn) waarop een underlayment vloer van 18mm is aangebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt0wY6QpuTzjc8aZ65JCzTi-G1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2DULVpsudTvhBUzcrvOiChQ.jpg?f=fotoalbum_large

De ringfundering ligt onder het peil, hetzelfde geldt voor de vloerbalken. We zitten op 7,7 meter boven ANP, er is (ook in het huis) geen last van water dat omhoog komt.

Momenteel is er geen isolatie aangebracht. Voor de schuur wil ik de muren isoleren via de buitenkant met pir, en het dak met sandwich platen (15cm dikke isolatielaag). Ik zit echter met de vloer/fundering.

Mijn idee zou zijn om de ringfundering in te pakken met 6cm dik eps materiaal (met iets dat ongedierte tegenhoud) aan de binnenkant van de ring, en de buitenkant van de fundering met 20cm eps kantstroken in te pakken. Vervolgens zou ik bovenop het eps materiaal houtvezelisolatie aanbrengen tussen de vloerbalken en dan een underlayment laag toepassen.

Ik krijg dit echter met geen mogelijkheid gemodelleerd in Ubakus om te zien wat de effecten zullen zijn van deze opbouw. Kan iemand mij ofwel helpen met het modelleren, ofwel iets zinnigs zeggen over mijn aanpak?

Een volledig nieuwe schuur/atelier gaat helaas niet werken (zou ik het liefste doen), het is renovatie (anders moet ik een nieuwe vergunning aanvragen en zit ik met veel gedoe aangezien mijn woning een monument is).

[ Voor 13% gewijzigd door Mvd1981 op 03-01-2026 17:21 ]

• GudZ
Ten eerste: Ik krijg met geen mogelijkheid in m'n hoofd gemodelleerd wat je wilt. Je vraagt te veel in een keer. Dan krijg je ook veel vraag en weinig antwoord terug. Het is integraler (volledige renovatie) dan dit topic dus ik zou een eigen topic aanmaken en in diverse verduurzamingstopic een linkje posten met de vraag om advies.

Kun je zelf doorsnedes van huidige bouwknopen tekenen op een blaadje? Hoeft niet op schaal. En daarnaast jouw toe te passen plan? Bijvoorbeeld
Fundering-ringbalk-vloerbalk-muurstijl
Muurstijl-dakrand-dakbalk-dakplaat-dakpan

Verder:
- je hebt een houten constructie. De voorkeur heeft het om dan dampopen te werken, heb je aan isolair pavatex of iets dergelijks gedacht? Is ook snel verwerken.
- pir is niet heilig, zeker niet in de verwerking en kostprijs. Overweeg je geen glaswol van binnenuit voor je wanden?
- een houten balkvloer die ligt op beton inpakken is echt een risico. Je krijgt dan condensatie in je vloer en dat moet je wegventileren of het condensatiepunt onder de vloerbalken zien te krijgen;
- Ligt je tegelwerk/grond ook werkelijk op peil, praktisch bedoel ik: hoe hoog ligt je vloer underlayment nu tov buiten. Anders zou je nog hoger kunnen en dan kan je meer isolatie kwijt;
- Ga je de binnenzijde ook geheel opentrekken?
- Hoe ga je het geheel verwarmen?
- Welke ventilatie is er nu voor de vloer en het dak?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als de vloerbalken maar 10 hoog zijn dan lijkt mij dat niet goed. Ik zou de balken verwijderen en de vloer opnieuw opbouwen met eps vloer-- en randisolatie om deze vervolgens af te werken met tussen de 10 en 20 cm gewapend beton.

• GudZ
nokiaan958GB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:39:
Als de vloerbalken maar 10 hoog zijn dan lijkt mij dat niet goed. Ik zou de balken verwijderen en de vloer opnieuw opbouwen met eps vloer-- en randisolatie om deze vervolgens af te werken met tussen de 10 en 20 cm gewapend beton.
Hoe zie je dat voor je?
Volgens de tekening staan de muren op de vloerbalken. Die kun je er dus niet lukraak uitslopen. De vloerbalken en ringbalk zijn een integraal onderdeel van de HSB constructie.

10-20cm gewapend beton vraagt ook een nieuwe constructieberekening want dat is respectievelijk 5-10m3 en weegt 12,5-25 ton. Dat zou ik niet zomaar op de fundering erbij durven tellen, ter vervanging van 700-1000 kg aan hout.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:18
GudZ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:29:
Ten eerste: Ik krijg met geen mogelijkheid in m'n hoofd gemodelleerd wat je wilt. Je vraagt te veel in een keer. Dan krijg je ook veel vraag en weinig antwoord terug. Het is integraler (volledige renovatie) dan dit topic dus ik zou een eigen topic aanmaken en in diverse verduurzamingstopic een linkje posten met de vraag om advies.

Kun je zelf doorsnedes van huidige bouwknopen tekenen op een blaadje? Hoeft niet op schaal. En daarnaast jouw toe te passen plan? Bijvoorbeeld
Fundering-ringbalk-vloerbalk-muurstijl
Muurstijl-dakrand-dakbalk-dakplaat-dakpan

Verder:
- je hebt een houten constructie. De voorkeur heeft het om dan dampopen te werken, heb je aan isolair pavatex of iets dergelijks gedacht? Is ook snel verwerken.
- pir is niet heilig, zeker niet in de verwerking en kostprijs. Overweeg je geen glaswol van binnenuit voor je wanden?
- een houten balkvloer die ligt op beton inpakken is echt een risico. Je krijgt dan condensatie in je vloer en dat moet je wegventileren of het condensatiepunt onder de vloerbalken zien te krijgen;
- Ligt je tegelwerk/grond ook werkelijk op peil, praktisch bedoel ik: hoe hoog ligt je vloer underlayment nu tov buiten. Anders zou je nog hoger kunnen en dan kan je meer isolatie kwijt;
- Ga je de binnenzijde ook geheel opentrekken?
- Hoe ga je het geheel verwarmen?
- Welke ventilatie is er nu voor de vloer en het dak?
De vraag beperkt zicht tot de vloer/"kruipruimte". De opzet die ik in gedachte heb is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdvqvHZuIxCQhA_DMqMhTwSlKJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V3dBK3UMxF1uqZYdJbZ4qVSe.png?f=fotoalbum_large

De muren (pir) en het dak (sandwich paneel) blijven zoals het nu is. Vooral omdat van binnenuit isoleren vrijwel onmogelijk is, tenzij ik een hoop ruimte opgeef. De buitenmuren zijn exclusief rabat afwerking slechts 10cm dik, inclusief 2x18mm underlayment. Dus glaswol is niet echt een overweging, alleen als extra isolatie ten opzichte van de "jas" van PIR. En dan zou ik liever houtvezel gebruiken t.o.v. glaswol.

Ik ga de binnenkant helemaal openbreken, ivm aanleggen en verleggen van (nieuw) leidingwerk, verwijderen oude glaswol isolatie, verplaatsen van huidige badkamer en keuken, et cetera. Dan kan ik direct de vloerbalken van wat extra structuur voorzien, want momenteel voelt de vloer nogal aan als een trampoline wanneer je daar over loopt.

Verwarming via airco en houtkachel, geen vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren (ruimte en hoogte is beperkt).

Ventilatie van vloer via roosters in de muren, gesitueerd tussen de vloerbalken. Er is geen ventilatie van het dak, al vermoed ik dat er her en der wel wat natuurlijke ventilatie is. Ik wil een WTW ventilatie systeem inbouwen in de nieuwe situatie.

Of de bestrating precies op peil ligt, vermoedelijk niet. Ten opzichte van de bouwtekeningen is alleen de vorm van de schuur/het atelier hetzelfde, verder lijkt alles anders als ik dingen zelf op meet.

• GudZ
Mvd1981 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:59:
[...]

De vraag beperkt zicht tot de vloer/"kruipruimte". De opzet die ik in gedachte heb is als volgt:
[Afbeelding]

De muren (pir) en het dak (sandwich paneel) blijven zoals het nu is. Vooral omdat van binnenuit isoleren vrijwel onmogelijk is, tenzij ik een hoop ruimte opgeef. De buitenmuren zijn exclusief rabat afwerking slechts 10cm dik, inclusief 2x18mm underlayment. Dus glaswol is niet echt een overweging, alleen als extra isolatie ten opzichte van de "jas" van PIR. En dan zou ik liever houtvezel gebruiken t.o.v. glaswol.

Ik ga de binnenkant helemaal openbreken, ivm aanleggen en verleggen van (nieuw) leidingwerk, verwijderen oude glaswol isolatie, verplaatsen van huidige badkamer en keuken, et cetera. Dan kan ik direct de vloerbalken van wat extra structuur voorzien, want momenteel voelt de vloer nogal aan als een trampoline wanneer je daar over loopt.

Verwarming via airco en houtkachel, geen vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren (ruimte en hoogte is beperkt).

Ventilatie van vloer via roosters in de muren, gesitueerd tussen de vloerbalken. Er is geen ventilatie van het dak, al vermoed ik dat er her en der wel wat natuurlijke ventilatie is. Ik wil een WTW ventilatie systeem inbouwen in de nieuwe situatie.

Of de bestrating precies op peil ligt, vermoedelijk niet. Ten opzichte van de bouwtekeningen is alleen de vorm van de schuur/het atelier hetzelfde, verder lijkt alles anders als ik dingen zelf op meet.
Ik kan je niet verder helpen.

• gecko0123456
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-01 20:37
Ik ben mijn kruipkelder aan het isoleren met PIR platen en de naden aan het afplakken met Alu tape. Alleen zijn de wanden van kelder wat te vochtig. De tape blijft niet plakken.

Heeft iemand een beter alternatief? (Of gewoonweg de naden niet aftapen, zoals ik hier en daar lees).

• Seafarer

Seafarer

XXX

gecko0123456 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:44:
Ik ben mijn kruipkelder aan het isoleren met PIR platen en de naden aan het afplakken met Alu tape. Alleen zijn de wanden van kelder wat te vochtig. De tape blijft niet plakken.

Heeft iemand een beter alternatief? (Of gewoonweg de naden niet aftapen, zoals ik hier en daar lees).
Purren. Pur heeft toch wat vocht nodig voor goede hechting.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• gecko0123456
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-01 20:37
Het is al gePUR'red,

Het zijn dus PIR platen waar er PUR schuim is toegevoegd tussen de naden en aan de zijkant met de muur. Maar aan die zijkanten blijft de tape niet plakken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

gecko0123456 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:32:
Het is al gePUR'red,

Het zijn dus PIR platen waar er PUR schuim is toegevoegd tussen de naden en aan de zijkant met de muur. Maar aan die zijkanten blijft de tape niet plakken.
Ik kan me niet voorstellen dat niet aftapen een probleem is. Hoe dieper je de isolatie ingaat (vanaf onderkant) hoe warmer het wordt dus condensatie zou niet moeten optreden.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:12
Tape is om het luchtdicht te maken, maar als het goed is gepurd heb je dat ook al bereikt.

• nokiaan958GB
  • Niet online
GudZ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:54:
[...]

Hoe zie je dat voor je?
Volgens de tekening staan de muren op de vloerbalken. Die kun je er dus niet lukraak uitslopen. De vloerbalken en ringbalk zijn een integraal onderdeel van de HSB constructie.

10-20cm gewapend beton vraagt ook een nieuwe constructieberekening want dat is respectievelijk 5-10m3 en weegt 12,5-25 ton. Dat zou ik niet zomaar op de fundering erbij durven tellen, ter vervanging van 700-1000 kg aan hout.
Ik heb nog nog gezien dat muren OP houten vloerbalken staan. Wat ik tot nu toe gezien heb zijn balken die inkepingen in muren liggen.

Je kunt je inderdaad nog beslissen of de nieuw vloer op de fundering moet komen te liggen. Ik ging gezien de beschrijving van de ondergrond uit van een draagkrachtige bodem. Dan is een gewicht van 25 ton op 50 m2 peanuts.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34
Mijn toegangsluik is ongeveer 56x57 , eenmaal binnen kan ik alle kanten op. Maar welke PIR plaat is daar goed voor? Ik wil toch een 10cm dikke denk ik. (er zit nu 5 cm piepschuim op)

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Water-Escape

• GudZ
Schuin erdoorheen.
Alles zagen op 56 of 2x30
Koop eens een plaat of een plaat hout en oefen de bocht

• duvekot
  • Nu online
water_escape schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:00:
Mijn toegangsluik is ongeveer 56x57 , eenmaal binnen kan ik alle kanten op. Maar welke PIR plaat is daar goed voor? Ik wil toch een 10cm dikke denk ik. (er zit nu 5 cm piepschuim op)

Hoe hebben jullie dit gedaan?
@water_escape "what he said" ⬆️
Maar als je test hou dan wel rekening met de dikte van je PIR plaat .. en kijk hoeveel ruimte je hebt onder de vloer als je schuin naar binnen gaat. Soms helpt het om een klein gaatje te graven om meer ruimte te hebben.

En je hebt altijd nog geavanceerde mogelijkheden om iets door een te klein gaatje te krijgen, maar dat is met een betonnen vloer altijd wat lastiger >:)

• water_escape
duvekot schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:21:
[...]

@water_escape "what he said" ⬆️
Maar als je test hou dan wel rekening met de dikte van je PIR plaat .. en kijk hoeveel ruimte je hebt onder de vloer als je schuin naar binnen gaat. Soms helpt het om een klein gaatje te graven om meer ruimte te hebben.

En je hebt altijd nog geavanceerde mogelijkheden om iets door een te klein gaatje te krijgen, maar dat is met een betonnen vloer altijd wat lastiger >:)

[Embed: A Round Disk Through a Smaller Square Hole (Bending Spacetime)]
Ik kan niet graven. Mijn luik is vanuit de kelder naar de kruipruimte. Dus ik sta lager in de kelder en klik dan door dat luik de kruipruimte in. Ik ga dus rechtdoor, niet naar beneden. Dus in lengte genoeg plek, iets moet gewoon goed door het gat gaan passen en daarna goed te bevestigen zijn.

Zagen? Past nog goed aan elkaar daarna? brokkelt dat niet af? Of moet ik een speciale zaag hebben zoals bij glaswol een glaswolmes?

Water-Escape

• Seafarer

Seafarer

XXX

water_escape schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Ik kan niet graven. Mijn luik is vanuit de kelder naar de kruipruimte. Dus ik sta lager in de kelder en klik dan door dat luik de kruipruimte in. Ik ga dus rechtdoor, niet naar beneden. Dus in lengte genoeg plek, iets moet gewoon goed door het gat gaan passen en daarna goed te bevestigen zijn.

Zagen? Past nog goed aan elkaar daarna? brokkelt dat niet af? Of moet ik een speciale zaag hebben zoals bij glaswol een glaswolmes?
Stalen bintje erin en luik vergroten? Al dat gezaag wordt het ook niet beter van.

Houten vloeren waarschijnlijk? Plank eruit wippen?

• GudZ
water_escape schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Volgens mijn 2e klas Pythagoras stelling heb je met 57x56 een ~79 diagonaal.
Dan heb je nog de dikte van je PIR, bijv 10cm die aan weerszijden schuin erdoor moet. Dat kost je ~8 aan weerszijden. Met een pir plaat TG (tand en groef) heb je nog een kleinere werkende breedte dan met VL (vlakke kant). Die zou vast passen. Meet het eens goed na.

• _JGC_
GudZ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Volgens mijn 2e klas Pythagoras stelling heb je met 57x56 een ~79 diagonaal.
Dan heb je nog de dikte van je PIR, bijv 10cm die aan weerszijden schuin erdoor moet. Dat kost je ~8 aan weerszijden. Met een pir plaat TG (tand en groef) heb je nog een kleinere werkende breedte dan met VL (vlakke kant). Die zou vast passen. Meet het eens goed na.
Als je 10cm aftrekt vanwege de dikte van de plaat zit je op 65cm diagonaal.

Ik heb voor mijn zolder 60x60 PIR plaatjes gebruikt, vind dat formaat ideaal om te puzzelen. Grote platen is leuk, maar als de boel niet helemaal recht is heb je veel meer moeite om dat aansluitend te plaatsen.

Voorbeeldje van zulke platen:
https://hoekstramateriaal.nl/product/pir600x600/
10cm voor 9,72/m2. Platen zijn B-keus vanwege formaat of vanwege folie die verkeerdom zit. Ik haal zelf altijd mijn isolatie bij deze handelaar, heb nog nooit een beschadigde B-keus PIR-plaat gehad.

• Piemol
  1. Blijven EPS parels permanent waterafstotend?
  2. Blijven EPS parels permanent drijven?
  3. Zou een laag van 5cm EPS Parels hetzelfde effect hebben als noppenfolie qua drijfvermogen?
Wellicht dat het dan een mogelijkheid is om de onderste 5cm vochtige EPS parels te laten liggen en daar gewoon PE folie overeen te leggen. Dan hoef ik niet te wachten tot de kruipruimte volledig droog is om alle EPS parels uit te kunnen laten zuigen (dat willen ze alleen doen als de kruipruimte droog is....).

• water_escape
Seafarer schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Stalen bintje erin en luik vergroten? Al dat gezaag wordt het ook niet beter van.

Houten vloeren waarschijnlijk? Plank eruit wippen?
Dat Is helaas ook niet mogeijk. Betonnen vloeren :).

Water-Escape

• water_escape
_JGC_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:11:
[...]

Als je 10cm aftrekt vanwege de dikte van de plaat zit je op 65cm diagonaal.

Ik heb voor mijn zolder 60x60 PIR plaatjes gebruikt, vind dat formaat ideaal om te puzzelen. Grote platen is leuk, maar als de boel niet helemaal recht is heb je veel meer moeite om dat aansluitend te plaatsen.

Voorbeeldje van zulke platen:
https://hoekstramateriaal.nl/product/pir600x600/
10cm voor 9,72/m2. Platen zijn B-keus vanwege formaat of vanwege folie die verkeerdom zit. Ik haal zelf altijd mijn isolatie bij deze handelaar, heb nog nooit een beschadigde B-keus PIR-plaat gehad.
De berekening ben ik niet zo goed in, maar zal zo nog eens goed nameten en chatgpt vragen :)

Water-Escape

• duvekot
  • Nu online
water_escape schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:07:
[...]

De berekening ben ik niet zo goed in, maar zal zo nog eens goed nameten en chatgpt vragen :)
chatGPT is niet zo goed in rekenen .. hou daar wel rekening mee :-) laat hem iig de berekening onderbouwen zoals je vroeger ook op school moest doen zodat je snapt wat die uitgerekend heeft. en probeer het ook op Mistral Chat (europees!) en ook claude en gemini voor controles.

• _JGC_
Meestal helpt het om gewoon de afmetingen op papier uit te tekenen. Dan kan je met de stelling van pythagoras de driehoeken uitrekenen en weet je of het past, nog voordat je zo'n plaat besteld hebt.

Houd er wel rekening mee dat zo'n plaat onder de vloer de bocht moet kunnen maken. Ik kon met mijn 40x60 luikje gewoon 100x50 platen aanvoeren omdat ik ze schuin in kon steken met 2 tegelijk. Als je de platen diagonaal door het luik moet voeren heb je veel minder ruimte om die draai te maken.

Zal komende zomer eens werk maken van de vloer beter isoleren. Zit nu 10cm EPS onder, met tussen de liggers 5cm EPS als opvulling. Een deel zit zelfs maar 5cm onder. Ik wil volgend jaar vloerverwarming, dan mag de isolatie wel verbeterd worden. Waarschijnlijk worden dat gewoon 60x60 plaatjes plakken onder de huidige EPS. 5cm EPS platen om het laatste stukje onder de hal af te maken heb ik nog wel liggen.

Denk dat ik als kit de Den Braven High Tack kit ga gebruiken dan, heb ik laatst een schuin dak mee volgeplakt, paar dotten en het zit vast. Is per tube wat duurder dan de Pattex Montage Classic kit van de Action maar plakt wel veel beter. PIR weegt toch wat meer dan EPS.

• Seafarer

Seafarer

XXX

water_escape schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Koop je ergens EPS platen van dezelfde afmetingen. Desnoods 2 dunne over elkaar plakken zodat je dezelfde afmetingen hebt als de PIR plaat die je wilt gebruiken.
En dan maar proberen of het past. Want dan kun je ook een eventuele draai testen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:29:
Meestal helpt het om gewoon de afmetingen op papier uit te tekenen. Dan kan je met de stelling van pythagoras de driehoeken uitrekenen en weet je of het past, nog voordat je zo'n plaat besteld hebt.

Houd er wel rekening mee dat zo'n plaat onder de vloer de bocht moet kunnen maken. Ik kon met mijn 40x60 luikje gewoon 100x50 platen aanvoeren omdat ik ze schuin in kon steken met 2 tegelijk. Als je de platen diagonaal door het luik moet voeren heb je veel minder ruimte om die draai te maken.

Zal komende zomer eens werk maken van de vloer beter isoleren. Zit nu 10cm EPS onder, met tussen de liggers 5cm EPS als opvulling. Een deel zit zelfs maar 5cm onder. Ik wil volgend jaar vloerverwarming, dan mag de isolatie wel verbeterd worden. Waarschijnlijk worden dat gewoon 60x60 plaatjes plakken onder de huidige EPS. 5cm EPS platen om het laatste stukje onder de hal af te maken heb ik nog wel liggen.

Denk dat ik als kit de Den Braven High Tack kit ga gebruiken dan, heb ik laatst een schuin dak mee volgeplakt, paar dotten en het zit vast. Is per tube wat duurder dan de Pattex Montage Classic kit van de Action maar plakt wel veel beter. PIR weegt toch wat meer dan EPS.
Die 60 x 60 plaatjes zijn verkrijgbaar met tand en groef of iets anders overlappend?

• water_escape
Meteen even gekeken. Het is nog iets minder hoog. 51cm hoogte / 54cm breedte. 60 van 10cm dik zou moeten passen denk ik.

Er lopen stenen bovenin. Foto voor duidelijker beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKBse9_pjshBI83vx9r78sRdlmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyEKlMuYipuTUrhV1zYUy1WS.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:08
Dat kan wel een likje verf gebruiken inderdaad :P

• _JGC_
Seafarer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Die 60 x 60 plaatjes zijn verkrijgbaar met tand en groef of iets anders overlappend?
Zullen er vast zijn, maar deze handelaar heeft ze niet met T+G.

Ik heb ze in het zolderdak gewoon met geweld tussen de gordingen geslagen en evt kieren daarna opgevuld met PUR. In de berging heb ik ze onder het beton liggen, gewoon in halfsteens verband gelegd en dan in de kieren purren. Gaat wel een stuk makkelijker als ze liggen ipv hangen overigens :)

Ik ben gestopt met die grote 240x120 platen. Die maten zijn leuk voor nieuwbouw, bijvoorbeeld als je een muur metselt en de spouw wilt isoleren, steek je ze zo over de ankers heen. Voor renovatie heb ik liever kleine plaatjes.

• water_escape
Seafarer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Koop je ergens EPS platen van dezelfde afmetingen. Desnoods 2 dunne over elkaar plakken zodat je dezelfde afmetingen hebt als de PIR plaat die je wilt gebruiken.
En dan maar proberen of het past. Want dan kun je ook een eventuele draai testen.
goeie , heb nog wat stukjes liggen die ik kan omtoveren naar 60cm en 10cm dik,

Andere vraag. Ik heb ventilatiegaten. ook extra bijgeboorde. moet ik daar een isolatieplaat vrijlaten zodat ze niet bedekt worden?

Sowieso laat ik denk ik 1 "looppad" vrij zodat je er nog goed kan kruipen. Anders wordt de hoogte 40/50cm gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvgWInZuDdjpHPqPIEmx7BxU7nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXRKYQFFScSqy4TGHjS65dul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FOqjqNfp92gpUrzTgUeO6pwjuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGcKnNoof8fi1GPbYnnIrLWW.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
water_escape schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:14:
[...]

goeie , heb nog wat stukjes liggen die ik kan omtoveren naar 60cm en 10cm dik,

Andere vraag. Ik heb ventilatiegaten. ook extra bijgeboorde. moet ik daar een isolatieplaat vrijlaten zodat ze niet bedekt worden?

Sowieso laat ik denk ik 1 "looppad" vrij zodat je er nog goed kan kruipen. Anders wordt de hoogte 40/50cm gok ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt een stukje PVC in de boorgaten steken om de ventilatieopening onder de isolatieplaten te krijgen. Heb ik ook gedaan en werkt prima.

• water_escape
S.J.Onnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:29:
[...]

Je kunt een stukje PVC in de boorgaten steken om de ventilatieopening onder de isolatieplaten te krijgen. Heb ik ook gedaan en werkt prima.
daar zit al pvc in, maar ik krijg daar niks meer op aangesloten met een koppelstuk zeg maar. krijg er geen beweging in.

En de originele koker, moet daar een nieuwe in? Of kan je die ook verlengen?

Water-Escape

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
water_escape schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:19:
[...]

daar zit al pvc in, maar ik krijg daar niks meer op aangesloten met een koppelstuk zeg maar. krijg er geen beweging in.

En de originele koker, moet daar een nieuwe in? Of kan je die ook verlengen?
Meet de binnendiameter van de buis die er al zit. Kijk dan of je een sok/mof/verloop kunt vinden in de bouwmarkt die daar in past. Mocht dat echt niet lukken dan kun je overwegen een plaatje watervast verlijmd multiplex over het (boor) gat te plaatsen zodat je daar een buis op/aan kan monteren. Plaatje multiplex heeft natuurlijk wel een gat ter plaatse van het boorgat ;) Huidige buizen zou ik sowieso laten zitten. Die uit de boorgaten halen is een serieuze but klus.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de lucht vrij kan stromen in je kruipruimte. Of dat met een mof of met een plaatje is, maakt niet zoveel uit. En daarna kunt je de isolatie er netjes omheen werken.

[ Voor 0% gewijzigd door S.J.Onnie op 06-01-2026 18:26 . Reden: typo :( ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Zullen er vast zijn, maar deze handelaar heeft ze niet met T+G.

Ik heb ze in het zolderdak gewoon met geweld tussen de gordingen geslagen en evt kieren daarna opgevuld met PUR. In de berging heb ik ze onder het beton liggen, gewoon in halfsteens verband gelegd en dan in de kieren purren. Gaat wel een stuk makkelijker als ze liggen ipv hangen overigens :)

Ik ben gestopt met die grote 240x120 platen. Die maten zijn leuk voor nieuwbouw, bijvoorbeeld als je een muur metselt en de spouw wilt isoleren, steek je ze zo over de ankers heen. Voor renovatie heb ik liever kleine plaatjes.
Ja klopt. Grote platen is mij ook tegengevallen. Serieus onhandig.

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:48
Ik dacht laat ik maar is een poging wagen hier, omdat ik een beetje vast loop en wellicht hier tot nieuwe inzichten kom.

Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht uit 1979 (tussenwoning). We hebben de sleutel nog niet dus ik kan nog niets checken/foto's maken of iets anders, dat gezegd hebbende. We willen graag vloerverwarming leggen, maar de vloer is 3cm geisolleerd. In de vragenlijst is ingevuld Kruipruimte: ja. Nu heeft het huis geen kruipruimteluik. Eerste taak is dus erachter komen hoe diep de kruipruimte is. Een isolatie expert zal de dag na oplevering komen kijken, maar ik weet niet zeker of hij hier achter gaat komen. Een ander idee is nog een gaatje boren en dan met een endoscoop dit gaan checken (bedrijf uit eindhoven huren kost 24euro voor een dag, dat durf ik wel aan), maar alsnog weten we dan de hoogte niet exact.

Daarnaast gaat de convectorput opgevuld worden, daar zou ik ook een gat kunnen maken, deze gaat uiteindelijk toch dicht. >:)

Heeft iemand nog een ander goed idee?

[ Voor 8% gewijzigd door SlqmLqck op 06-01-2026 23:44 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
SlqmLqck schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:40:

Makelaar even bellen en vragen hoe je erin komt. Misschien gewoon fout in advertentie, komt vaker voor.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik dacht laat ik maar is een poging wagen hier, omdat ik een beetje vast loop en wellicht hier tot nieuwe inzichten kom.

Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht uit 1979 (tussenwoning). We hebben de sleutel nog niet dus ik kan nog niets checken/foto's maken of iets anders, dat gezegd hebbende. We willen graag vloerverwarming leggen, maar de vloer is 3cm geisolleerd. In de vragenlijst is ingevuld Kruipruimte: ja. Nu heeft het huis geen kruipruimteluik. Eerste taak is dus erachter komen hoe diep de kruipruimte is. Een isolatie expert zal de dag na oplevering komen kijken, maar ik weet niet zeker of hij hier achter gaat komen. Een ander idee is nog een gaatje boren en dan met een endoscoop dit gaan checken (bedrijf uit eindhoven huren kost 24euro voor een dag, dat durf ik wel aan), maar alsnog weten we dan de hoogte niet exact.

Daarnaast gaat de convectorput opgevuld worden, daar zou ik ook een gat kunnen maken, deze gaat uiteindelijk toch dicht. >:)

Aan de buren vragen?

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:37

Zoals hierboven al wordt gezegd: gewoon aan buren in de straat vragen of zij wel toegang hadden tot de kruipruimte en/of hoe zij eventuele na-isolatie hebben aangepakt. Als je nu een convectorput hebt is dat ook een prima plek om een eventueel toekomstig luik te maken (of op z'n minst te inspecteren hoe de kruipruimte eruit ziet).

• SlqmLqck
@Guere & @Seafarer Helaas de andere buren hebben ook geen luik. Er is een iemand in de straat die opnieuw de vloer heeft laten storten, maar daar moet ik nog achter komen wie dit is. Convector put zit nu bij de schuifpui achter. Ik zou hem liever in de gang hebben, maar ik ga het overwegen of ik hem daar kan laten. Thanks.
@pauldaytona De makelaar heeft hier geen informatie over helaas.

• pauldaytona
Ik vermoed dat de ruimte onder de vloer zo is dat je er niet onder kunt. Prefab delen gelegd met een hijskraan, en daar smeervloer op.

• SlqmLqck
pauldaytona schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:30:
Ik vermoed dat de ruimte onder de vloer zo is dat je er niet onder kunt. Prefab delen gelegd met een hijskraan, en daar smeervloer op.
Grote kans op EPS parels dus. Ik zal in de eerste week van februari een update geven wanneer ik meer weet.

• pauldaytona
SlqmLqck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Grote kans op EPS parels dus. Ik zal in de eerste week van februari een update geven wanneer ik meer weet.
Ik vermoed dat in de prefab delen een tempex laag zit. En dat er een holle ruimte onder de prefab zit. Bij de gemeente de bouwvergunning tekeningen opvragen?

• nokiaan958GB
  • Niet online

Omdat je de convectorput beter kunt verwijderen is dat meteen een mooie kans om onder de vloer te komen. Dan kun je ook in de kruipruimte meten waar je je luik wilt hebben zonder een vloerbalk te molesteren.
Voor vloerverwarming moet je ook checken of je vloer dik genoeg is en of er een dekvloer is. De betonvloer van ons huis uit 1977 bleek geen dekvloer te hebben en maar 6cm dik te zijn 8)7

• SlqmLqck
pauldaytona schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Ik vermoed dat in de prefab delen een tempex laag zit. En dat er een holle ruimte onder de prefab zit. Bij de gemeente de bouwvergunning tekeningen opvragen?
Nee niet op gevraagd, wel gevonden in een archief. Moet alleen zeggen dat ik er niet heel wegwijs van wordt, maar wel vast uitgeprint voor de isolatie man die komt kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbUS2A1mewC5O8NEPEANleSOiJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UoxK1ZIQwpYsMrUf0UjEDjQe.png?f=fotoalbum_large

Vandaag bij een vriend van me geholpen om puin te ruimen, die gaat de hele vloer tot het zander uit halen, dat zie ik toch niet zo zitten, tenzij het moet... 8)7 Ons nieuwe huis is geen huis waar we 15 jaar zullen wonen, maar 5 tot 10 zeker.

[ Voor 6% gewijzigd door SlqmLqck op 07-01-2026 23:01 ]

• pauldaytona
Zo te zien staan er binnenwanden op de vloer, dus vloer eruit, binnenwanden ook opnieuw maken. Hier tegenover een rij huurhuizen, als er één leegkomt worden die opgeknapt, en wat ze onder andere doen is houten vloer eruit, en een soort grote tempexblokken er voor in de plaats, zeker 30 cm hoog, en daar een gietvloer op. Die blokken liggen op het zand dan. Voor je alles gaat slopen, laat een constructeur er eens naar kijken. De vloer is toch een constructieonderdeel. En daarmee een deel van de stijfheid van de constructie.

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

jll

Bij detail 10 zie je dat er twee verdiepings vloerplaten samen komen en steunen op de muur die op de bg vloer ligt. Zoals pauldaytona zegt, als je aan de gang gaat eerst een constructeur er bij halen.

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

• SlqmLqck
Gelukkig hebben we een dikke spaarpot, bedankt voor jullie info in ieder geval (en hopelijk hoeft de vloer er niet uit....) @pauldaytona & @jll

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-01 14:51
We hebben besloten om geen pur te laten spuiten. We zijn wel nog aan het onderzoeken of tenzon dekens nog een optie is. Ook hierbij de vraag is een bodemfolie noodzakelijk of niet? Kruipruimte is nagenoeg altijd droog, laat staan beetje vochtig.

iRacing Profiel

• duvekot
  • Nu online
Eendenreetx schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 06:49:
We hebben besloten om geen pur te laten spuiten. We zijn wel nog aan het onderzoeken of tenzon dekens nog een optie is. Ook hierbij de vraag is een bodemfolie noodzakelijk of niet? Kruipruimte is nagenoeg altijd droog, laat staan beetje vochtig.
Zelfs bij een droge vloer kan het toch nog altijd waterdamp uit de grond tegen houden waardoor het er boven nog droger wordt.
En daarnaast is het altijd prettiger werken onder de vloer als er wat goede bodemfolie ligt.

Ik ben zelf geen fan van Tonzon zakken. Het staat er valt ook daar met de juiste installatie en het volledige lucht dicht blijven van die dunne folie zakken. Dus dan heb ik liever wat stevigers en substantieels zoals PIR platen. Maar ik heb nog niet voldoende moed verzameld om aan daar zelf mee aan de slag te gaan. >:)

• water_escape
Ik heb hier net de bubbelfolie gedaan op de droge gedeeltes, en ik zie er al vocht onder staan. Dus ook al lijkt het kurkdroog, het komt er toch uit. Volgende stap is de folie en dan puzzelen met de pir platen

Water-Escape

• nokiaan958GB
  • Niet online
Bodemfolie aanbrengen is de meest simpele handeling onder de vloer. Is dat een dealbreaker in jouw onderzoek? Wat zegt Tonzon daarover?

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wie heeft advies? We komen er niet uit. We hebben een huis gekocht met betonvloer. Het ligt aan het water en een deel van het jaar is de kruipruimte vochtig of nat. Ik hoorde van de buren dat er in de herfst/ winter meestal wel een klein laagje water in staat. Er zal nog betere ventilatie aangebracht worden, dat is bij de buren al gebeurd, maar dan alsnog nattigheid.

We willen de vloer graag laten isoleren. Ik heb al eea gelezen. Wij zijn zelf geen helden in krappe ruimtes, dus zelf PIR aanbrengen kunnen we niet. PUR en icynene is giftig. PIF isoleert onvoldoende. Tonzon moet op de grond, maar die is vochtig/ nat. Dan zijn er nog EPS parels, chips, schelpen.
Wat is nu de beste oplossing?

• duvekot
  • Nu online
MikaX schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:36:
Wie heeft advies? We komen er niet uit. We hebben een huis gekocht met betonvloer. Het ligt aan het water en een deel van het jaar is de kruipruimte vochtig of nat. Ik hoorde van de buren dat er in de herfst/ winter meestal wel een klein laagje water in staat. Er zal nog betere ventilatie aangebracht worden, dat is bij de buren al gebeurd, maar dan alsnog nattigheid.

We willen de vloer graag laten isoleren. Ik heb al eea gelezen. Wij zijn zelf geen helden in krappe ruimtes, dus zelf PIR aanbrengen kunnen we niet. PUR en icynene is giftig. PIF isoleert onvoldoende. Tonzon moet op de grond, maar die is vochtig/ nat. Dan zijn er nog EPS parels, chips, schelpen.
Wat is nu de beste oplossing?
PIR >:) nadat je eerste op de bodem toch een waterdicht folie heb aangebracht met noppenfolie er onder zodat het kan drijven (zoals vaker in dit topic vermeld is)

Maar is je kruipruimte echt zo krap en laag?

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:00
MikaX schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:36:
Tonzon moet op de grond, maar die is vochtig/ nat.
Tonzon is een merknaam...
De Tonzon Thermoskussens hangen aan de betonvloer en raken de grond niet aan. Doen ze dat wel dan had je ipv 4 kamers voor 3 kamers moeten kiezen of is je kruipruimte niet hoog genoeg daarvoor.
De (Tonzon) bodemfolie moet juist op de grond/bodem liggen om te voorkomen dat grondwater verdampt in de kruipruimte. Wat resulteert in een kruipruimte met een lagere luchtvochtigheid.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:26

JME

zeg maar Jamie

Gewoon nieuwsgierigheid, wat zijn de temperatuur en vochtigheid die je rond deze tijd in de kruipruimte onder een goed geïsoleerde vloer mag verwachten? Valt daar überhaupt iets generieks over te zeggen?
Ik zit hier momenteel op 11 graden en 60%. Benieuwd of dat iets zou kunnen zeggen over (on)zin van verdere isolatie, of dat dat echt helemaal niks met elkaar te maken heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door JME op 11-01-2026 19:05 ]

• MikaX
  • Nu online
duvekot schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:43:
[...]

PIR >:) nadat je eerste op de bodem toch een waterdicht folie heb aangebracht met noppenfolie er onder zodat het kan drijven (zoals vaker in dit topic vermeld is)

Maar is je kruipruimte echt zo krap en laag?
Ik kan er niet rechtop zitten. We zijn sowieso niet zo handig en we durven er ook niet in. Op je rug met zo'n plaat en gereedschap. Ik zou het wel willen làten doen, maar PIR laten doen heb ik nog niet gevonden.
Joove schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:56:
[...]
Tonzon is een merknaam...
De Tonzon Thermoskussens hangen aan de betonvloer en raken de grond niet aan. Doen ze dat wel dan had je ipv 4 kamers voor 3 kamers moeten kiezen of is je kruipruimte niet hoog genoeg daarvoor.
De (Tonzon) bodemfolie moet juist op de grond/bodem liggen om te voorkomen dat grondwater verdampt in de kruipruimte. Wat resulteert in een kruipruimte met een lagere luchtvochtigheid.
Dank je. Dat het ook aan de betonvloer hangt had ik over het hoofd gezien. Misschien is dat dan nog een optie, zal er eens meer over opzoeken.

[ Voor 38% gewijzigd door MikaX op 11-01-2026 18:13 ]

• duvekot
  • Nu online
MikaX schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik kan er niet rechtop zitten. We zijn sowieso niet zo handig en we durven er ook niet in. Op je rug met zo'n plaat en gereedschap. Ik zou het wel willen làten doen, maar PIR laten doen heb ik nog niet gevonden.
Ja ... Er zijn geen bedrijven die het doen .. maar je kan kijken of een locale klusjes man het voor "uurtje factuurtje" voor je wil doen ..

Lees sowieso het topic goed door om te snappen waarom eps parels en andere varianten die op de vloer liggen eigenlijk geen oplossing zijn.

Tonzon kan goed werken als het echt zeer goed en zorgvuldig is aangebracht .. grootste uitdaging is dan .. hoe controleer je dat.

• MikaX
  • Nu online
duvekot schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Ja ... Er zijn geen bedrijven die het doen .. maar je kan kijken of een locale klusjes man het voor "uurtje factuurtje" voor je wil doen ..

Lees sowieso het topic goed door om te snappen waarom eps parels en andere varianten die op de vloer liggen eigenlijk geen oplossing zijn.

Tonzon kan goed werken als het echt zeer goed en zorgvuldig is aangebracht .. grootste uitdaging is dan .. hoe controleer je dat.
Dat had ik inderdaad al begrepen. En ook het PUR/ Icynene verhaal. De aannemer opperde een van de twee dus te laten spuiten, omdat het makkelijk is, maar gaf eerlijk toe te weten van de klachten die mensen er soms van hebben.

• GudZ
@MikaX Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Dus geen lading gespoten schuim, welke variant dan ook.

Je kunt ook overwegen om de bodemfolie (op bubbelfolie zodat het kan drijven) te laten leggen en ventilatie te laten aanbrengen. Dan wacht je tot het aan het einde van de zomer mooi droog is met een lagere waterstand en isoleer je zelf met PIR 8-14cm. Best of both worlds.

Dat op je rug werken in een kruipruimte is niet iets dat went maar je wordt er na een paar uurtjes wel handiger in. Ook hoef je geen 8 uur te maken. 2x2 uur per dag is mans zat. Gewoon uitspreiden over een week. Met z'n tweeën werken. Werk van ver naar het kruipluik toe, eerst de lange stukken en direct de passtukken opmeten en boven de grond laten zagen zodat je niet later nog eens helemaal naar achteren moet.,

Zulke tricky business is het echt niet, ik lig soms even een minuutje stil op mijn rug tijdens een klusje in de kruipruimte. Best comfortabel in vergelijking met tijgeren.

[ Voor 6% gewijzigd door GudZ op 11-01-2026 19:19 ]

• pauldaytona
Bij mijn moeder in jaren 70 huis zijn Tonzon kussens onder de vloer gehangen, sindsdien was de vloer niet meer koud en de stookkosten waren laag. Dit is geïnstalleerd door energiek isolatie uit Son (Eindhoven).
https://www.energiek-isolatie.nl/

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
duvekot schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:26:
[...]
Bijvoorbeeld met een IR-camera, of met blote voeten. En er zijn ook gewoon bedrijven die kwaliteit leveren, ik durf te zeggen dat dat de overgrote meerderheid is.

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
JME schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:04:
Gewoon nieuwsgierigheid, wat zijn de temperatuur en vochtigheid die je rond deze tijd in de kruipruimte onder een goed geïsoleerde vloer mag verwachten? Valt daar überhaupt iets generieks over te zeggen?
Ik zit hier momenteel op 11 graden en 60%. Benieuwd of dat iets zou kunnen zeggen over (on)zin van verdere isolatie, of dat dat echt helemaal niks met elkaar te maken heeft.
Ik zit ook ongeveer op de waardes. En gezien de hoeveelheid condens die ik onder de folie zie zitten, had de de luchtvochtigheid een stuk hoger kunnen liggen.

Het is trouwens warmer dan dat sommige onverwarmde ruimtes in mijn huis zijn. Verbaast mij wel een beetje.
Zal waarschijnlijk nog best wat warmte van de woonkamer naar beneden kruipen.

• MikaX
  • Nu online
Ik zal eens wat meer informatie en een offerte opvragen over Tonzon. Ik denk dat dat een serieuze optie is. Dank allemaal.

• Max-7
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:30
Ik heb advies nodig of wat ik gepland heb goed is.
Huiscontext:
1960s metselwerk hoekhuis.
Het huis is rond 2000 gedeeltelijk gerenoveerd.
Huidige status kruipruimte:
12 °C met 80% RV
15 m² (entreehal):
Met oude houten balken en vloerdelen met:
  • Gedeeltelijke EPS-passend ingedrukt ertussen.
  • Als "damprem" heb ik 5 mm EPS-plaat met alu, nergens afgekit en alleen direct onder laminaat (waar aanwezig).
  • Houten balken staan 60 cm uit elkaar en zijn 15 cm diep.
  • Leidingen voor koud/warm water en de vloerverwarmingsverdeler zijn volledig niet geïsoleerd, er zit condens op ventilatie- en afvoerleidingen.
  • Thermische scan (van bovenaf) toonde geen koude plekken in de vloer.
  • Toegangsluik zit aan deze kant, geen isolatie en begint/eindigt bij balk (60 cm breed).
23 m²:
  • Vloerverwarming op cementbalken:
  • Afgedekt met gevormd EPS volgens balk/vloerprofiel.
  • Helft is netjes gedaan, helft heeft gaten in EPS onder de balk, lijkt alsof EPS gebroken is tijdens installatie, sommige balken hebben volledig onbedekte onderkant (3 m × 10 cm gaten).
  • Het grondzand aan de kant met gaten is relatief nat en klontert, vermoedelijk door al het condens dat naar beneden druppelt.
  • Veel cementpuin aan de zijkanten en op EPS.
Verbeterplan kruipruimte:
15 m²:
  • Alle leidingen isoleren met elastomere isolatie (gesloten cellen) om warmteverlies en bevriezing te voorkomen.
  • 15 cm rockwool tussen de balken aanbrengen.
  • 3 cm PIR onder de balken aanbrengen, niet afdichten bij de baksteen (1/2 cm) voor ventilatie van de rockwool.
  • Isolatiebox maken met PIR en rockwool (binnenin) voor de verdeler en gebundelde leidingen.
  • Een damprem wordt later toegevoegd na het vloerdek (onder het laminaat).
  • Ubakus.de overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHQhwqP4pu384ICix2kgXRuqNhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SpZuTO0DUBcGPVsNl5wMH26j.png?f=fotoalbum_large
23 m²:
  • Gaten in EPS dichten met EPS en low-expansion gesloten-cellen PUR-schuim.
  • Zo veel mogelijk puin verwijderen.
  • Grond:
  • Geotextieldoek 150/300 g aanbrengen om de bodemfolie te beschermen.
  • Tonzon bodemfolie aanbrengen om luchtvochtigheid te verlagen.
Onzeker:
• Hoe de bodemfolie rondom het toegangsluik naar de 23 m²-zijde vouwen.
Toegangsluik:
  • Nieuw luik maken van betonplex 18 mm (er zijn nu 2 aparte luiken) met alu-stijvers.
  • Rondom ca. 12 cm PIR aan de nieuwe luikdeur bevestigen.
  • EPDM afdichtings-D-profiel rondom het luikframe aanbrengen en een positieve blok maken waar de deur op kan rusten zonder de afdichting kapot te drukken (alles in 1,5 cm).
Pagina: 1 ... 113 114 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"