solvespdes schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:31:
[...]
Bedankt voor je feedback. De kruipruimte is 75cm diep, dus best wat ruimte om te werken. Het kruipluik is redelijk breed (schat rond de 70cm) maar om overal onder de vloer te komen moet je door een soort 'portaaltjes' in de fundering. Die zijn rond de 50cm breed.
Hoe kom ik er achter wat voor soort vloer het is? Op de originele tekening zie ik staan dat het een NEBI AG vloer is. Maar daar kan ik niks over vinden. De enige info die ik kan vinden over NEBI vloer is dat het broodjesvloeren zijn. Maar ik zie nergens liggers of broodjes in mijn vloer. De vloer lijkt uit een soort lange stroken beton van ongeveer 30cm breed te bestaan (zie foto hieronder).
[Afbeelding]
Laat de voegen in de onderzijde je niet verleiden tot conclusies, het kan zijn dat het bekistings- of dilatatievoegen zijn.
Post eens fotos van de tekening (NAW gegevens zwart maken) en inspecteer je kruipluik, daar kun je de binnenzijde van het beton zien wellicht (foto!)
Ik zit nu op Ribcasette of kanaalplaat maar Nebi heeft van alles geproduceerd, naast de tientallen andere
systeemvloerproducenten. En dan moet je ook maar weten of het werkelijk ingekocht en uitgevoerd is volgens tekening.
Je kunt met dit gladde oppervlak en de werkhoogte prima isoleren.
Kruipruimte opruimen en egaliseren (tip: handhark, lange hark, puinzakjes niet te zwaar vullen)
Leiding- en afvoer inspectie op roest, lekkage en solide bevestiging
Ventilatie checken, mag niet geblokkeerd worden en anders laten aanbrengen aan weerszijden van de woning
Luchtvochtigheid meten
In Ubakus je gewenste uitvoering simuleren
Bodemfolie leggen (werkt ook prettiger en helpt tegen Radom en verhoogde luchtvochtigheid ) wel rekening houden met bubbelfolie en montagehoogte bij hoge waterstand
PIR/EPS lijmkitten of lijmschuimen, tijdelijk onderstempelen met latten op de bodem of korte stempels (zoekfunctie in dit topic)
Tip1
Je hebt wat montage draadeinden, die zullen een lek blijven en ik zou die niet te veel inpakken of volpurren, dan komt het dauwpunt bijvoorbeeld halverwege je draadeind in de isolatie te liggen en gaat dat ding doorroesten als een jekko.
Tip 2 voor die 50cm poortjes: als het diagonaal niet lukt kun je een klein stukje uithakken voor de courante 60cm afmeting en daarna weer opvullen met krimparme mortel. Maar rommelen aan je draagconstructie is wel op eigen risico. 120cm platen op 3x40 zagen kan ook.
Tip 3
Isoleer je CV leidingen.