Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:33
Arend_Akelig schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Het is een kale betonvloer van onderen..

Wat bedoel je met luchtspoouw? Dat je PIF zweeft onder je vloer? Volgens mij doen de meeste partijen dat niet nee... Ze ploffen het tegne de vloer met de gedachte dat de PIF folie 'de' luchtspouw is.
Lees de verwerkings voorschriften eens:
https://pifinsulation.com...025/07/PIF_VV_FLOOR-2.pdf

Als ze het strak tegen het beton aan plakken dan is dat niet conform de voorschriften .. en probeer die 5cm opening maar eens luchtdicht rondom de randen etc te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:41
duvekot schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Lees de verwerkings voorschriften eens:
https://pifinsulation.com...025/07/PIF_VV_FLOOR-2.pdf

Als ze het strak tegen het beton aan plakken dan is dat niet conform de voorschriften .. en probeer die 5cm opening maar eens luchtdicht rondom de randen etc te krijgen.
Ah check, ik zie idd wel dat men afstandhouders gebruikt voor beton… ik ben wel eens benieuwd in hoeverre je de isolatie opheft indien er een lek in zit.. zijn daar testen oid van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:57
@Arend_Akelig Reken er iig op dat de isolatiewaarde zonder luchtspouw flink terugloopt. Bij een lekke luchtspouw zal dat ook het geval zijn, al hangt dit erg af van de "lekkage" en dan met name of die luchtspouw door de lekkage geventileerd wordt c.q. er luchtcirculatie met de omgeving ontstaat. Als dat laatste duidelijk het geval is, dan is de isolatiewaarde van het geheel erg klein.
Het is echt geen aanrader wat mij betreft, maar als je er toch voor kiest van te voren navragen én tijdens het werk controleren of die luchtspouw daadwerkelijk goed aangelegd wordt.

Heb je ook al enkele aannemers gevraagd of zij de vloer met PIR platen willen isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 20:14
Arend_Akelig schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:59:
Gister een offerte gekregen van een partij die zowel PIF als Tonzon onder de vloer maakt.
Aan de telefoon vroeg ik hem om een offerte te maken voor zowel bodemfolie als PIF isolatie. Deze vraag vond hij vreemd aangezien 'zij nooit bodemfolie doen bij PIF, enkel bij Tonzon'.
Mij lijkt dit niet meer da normaal: minder vocht in je kruipruimte is bevordelijk voor je isolatiewaarde.
Mijn plan: bodemfolie laten plaatsen, 4-6 weken later PIF laten plaatsen. Dit lijkt mij een stuk steviger dan Tonzon..

Opbouw offerte:
PIF 45 inclusief 10 jara garantie 3150
70 vierkantemeter
Bodemfolie los op op kruipruimte: 210 euro
Totaal: inclusief reiskosten: 3424,40

Bodemfolie los op de grond lijkt mij sowieso geen goed idee, ook de opmerking m.b.t. bodemfolie icm PIF leek mij ook een rode vlag. Prijs kan denk ik ook wel iets omlaag.

Hoe denken jullie over de opmerking m.b.t. bodemfolie icm PIF?
Zo dan! Afgelopen jaar hebben ze bij mij 50m2 geplaatst voor ongeveer 1300 euro. Wel via een gemeentelijk project maar wel op persoonlijke aanvraag.

Kan niet in jou kruipruimte kijken, bij mij was het redelijk recht toe recht aan. Een halve dag werk met 2 personen.
En het zit er gewoon netjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Arend_Akelig schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:04:
[...]
Ah check, ik zie idd wel dat men afstandhouders gebruikt voor beton… ik ben wel eens benieuwd in hoeverre je de isolatie opheft indien er een lek in zit.. zijn daar testen oid van?
Voor het eens in op deze site .. dus dat de ruimte onder je betonvloer vloer in directe verbinding staat met de buitenlucht, en kijk dan wat de isolatie waarde is van je vloer.

https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

dus eigenlijk net zoveel isolatie als je nu hebt .. geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
HugoStiglitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Zo dan! Afgelopen jaar hebben ze bij mij 50m2 geplaatst voor ongeveer 1300 euro. Wel via een gemeentelijk project maar wel op persoonlijke aanvraag.

Kan niet in jou kruipruimte kijken, bij mij was het redelijk recht toe recht aan. Een halve dag werk met 2 personen.
En het zit er gewoon netjes in.
En weet je zeker dat ze bij jou ook die ruimte tussen de vloer en de PIF hebben? En ook alles luchtdicht langs alles randen en doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 20:14
duvekot schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

En weet je zeker dat ze bij jou ook die ruimte tussen de vloer en de PIF hebben? En ook alles luchtdicht langs alles randen en doorvoeren?
Ruimte tussen de vloer en pif weet ik niet helemaal zeker. Niet gecontroleerd eigenlijk.
Alles luchtdicht langs naden randen en kieren inclusief doorvoeren wel. Uit zichzelf zonder te hoeven vragen. Ze hebben er zelfs foto's van aangezien de gemeente kwaliteit eisen heeft aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:41
duvekot schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:57:
[...]

Voor het eens in op deze site .. dus dat de ruimte onder je betonvloer vloer in directe verbinding staat met de buitenlucht, en kijk dan wat de isolatie waarde is van je vloer.

https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

dus eigenlijk net zoveel isolatie als je nu hebt .. geen
Check, dit is inherent aan isoleren met lucht/ folies dus, dus ook tonzon..

Ik ga morgen eens beneden kijken en de boel eens opmeten. Maak me nog een beetje zorgen over de bereikbaarheid van alle compartimenten, overal zit een mangat in de fundering maar er lopen ook leidingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 09:13
middag, Eindelijk weer eens een stap gemaakt in de kruipruimte.

wat details:
- ongeveer 100m2
- rechtsachter staat heel soms water, blijft in een kuil staan en soms loopt het erover.
- ik gok 60cm hoogte
- er zit vanuit de bouw piepschuim als isolatie. Ik denk 5cm.

Ik heb eentijd terug in een het droge deel bodemfolie geplaatst.
Vandaag heb ik in het vochtige deel bubbelfolie uitgerold ter voorbereiding op de bodemfolie.

vraag voor nu:
Moet deze bubbelfolie aan elkaar getaped worden bij de overlappende delen?

Volgende stappen zijn puin ruimen (ik werk nu van achter naar voren) en laatste bubbelfolie leggen. Daarna de bodemfolie volledig afmaken.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solvespdes
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-10 21:30
Ik ben hier ook van plan binnenkort de vloer via de kruipruimte te gaan isoleren. Wij hebben een huis uit de jaren 80 met een betonnen systeemvloer (niet precies duidelijk wat voor soort). De onderkant van de vloer is vlak dus lijkt mij geschikt om met PIR of EPS platen te isoleren.

Nu kwam ik er vandaag alleen ook achter dat er tussen de constructievloer en de dekvloer ongeveer 3,5 cm EPS zit. Kan het kwaad om straks de betonnen vloer tussen twee lagen te hebben zitten? Van onder PIR/EPS, dan de betonvloer, een laag van 3,5cm EPS, dekvloer met vloerverwarming met daarop een PVC vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 22:13
solvespdes schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:37:
Ik ben hier ook van plan binnenkort de vloer via de kruipruimte te gaan isoleren. Wij hebben een huis uit de jaren 80 met een betonnen systeemvloer (niet precies duidelijk wat voor soort). De onderkant van de vloer is vlak dus lijkt mij geschikt om met PIR of EPS platen te isoleren.

Nu kwam ik er vandaag alleen ook achter dat er tussen de constructievloer en de dekvloer ongeveer 3,5 cm EPS zit. Kan het kwaad om straks de betonnen vloer tussen twee lagen te hebben zitten? Van onder PIR/EPS, dan de betonvloer, een laag van 3,5cm EPS, dekvloer met vloerverwarming met daarop een PVC vloer.
Pvc afwerkvloer is dampdicht. Vloer van onderen dan dampopen laten. Eps is dampopen. Pir kun je dampopen krijgen maar is van zichzelf al wat dampremmender volgens mij.

Zou bij een betonvloer geen probleem moeten zijn.

Ik zou wel even nagaan welke vloer het is want dat maakt uit voor je bevestigingsopties.

Hoe groot is je kruipluik, hoeveel werkhoogte heb je en hoe is de ventilatie geregeld?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-10 14:36
Wij gaan het isoleren van onze vloer weer oppakken.

Onze situatie:
Wij hebben een huis van 8 x 6 meter binnenwerks, dat maakt 52m2 oppervlak. er staat over de lengte ongeveer in het midden, met een sprong een muur die ook de kruipruimte in 2 compartimenten split.
Het betreft een huis uit 1972 met een betonnen vloer, die geen last heeft van betonrot of dergelijke.
1 compartiment is voorzien van 2 luiken en het andere compartiment is toegankelijk door een gat van 40 x 40cm. De hoogte is ook beperkt van 35 tot 40 cm hoog.
Wij hebben vloerverwarming laten infrezen in de vloer.

Wat is er al gedaan:
Het is al geheel opgeruimd en ik heb over de gehele bodem al bodemfolie gelegd.

Waar denk ik zelf aan:
In eerste instantie was het idee om PIR te gaan gebruiken, maar dan verlies ik mijn toegang.
Omdat de bodem zo ontzettend hard is, is uitgraven een hels karwei.
Daarom ben ik ook naar PIF gaan kijken, maar de toegang is helaas wel te klein. Omdat er een draagbalk van de vloer exact op de hoek ligt, ben ik ook bang het gat daar groter te maken.

Nu zit ik toch weer naar Tonzon te kijken, dit kan wel makkelijk door het gat en bespaart veel gedoe.
Ik weet dat we geen ongedierte hebben, dus daar maak ik me niet bang voor. Zeker na het zien dat het ook geplakt kan worden (zoals het gamma youtube filmpje laat zien) is deze optie ook gemakkelijk door te voeren.

Graag hoor ik ook vanuit ervaringsdeskundigen hier feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
@Koen87 ik denk dat Tonzon met 35-40 werkhoogte niet komt monteren, maar misschien vergis ik me.

Leg me even uit hoezo je toegang niet verliest met alle andere opties?

Met 8cm Pir houd je toegang (enigszins)
Beter is om 30cm te laten uitzuigen en dan PIR /EPS te lijmen/kitten. Alleen zal het uitzuigen je ROI kapot slaan.

Je kunt ook een sleuf maken waarbij je toegang houdt tot cruciale plekken, maarja je bodemfolie ligt al (bevestigd of nog los?).

Je werkvolgorde is niet handig, beter is eerst eventuele aanpassingen aan bodem en ventilatie, te doen en dan isoleren en daarna VV.
Nu gaat je VV echt voor warmteverlies zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
GudZ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:17:
@Koen87 ik denk dat Tonzon met 35-40 werkhoogte niet komt monteren, maar misschien vergis ik me.

Leg me even uit hoezo je toegang niet verliest met alle andere opties?

Met 8cm Pir houd je toegang (enigszins)
Beter is om 30cm te laten uitzuigen en dan PIR /EPS te lijmen/kitten. Alleen zal het uitzuigen je ROI kapot slaan.

Je kunt ook een sleuf maken waarbij je toegang houdt tot cruciale plekken, maarja je bodemfolie ligt al (bevestigd of nog los?).

Je werkvolgorde is niet handig, beter is eerst eventuele aanpassingen aan bodem en ventilatie, te doen en dan isoleren en daarna VV.
Nu gaat je VV echt voor warmteverlies zorgen.
Ik heb ook overwogen om uit te zuigen, maar ik moet hakken. Ik heb een gat gemaakt voor een riolering en dat was alleen hakken, een schep deed niets. Daarnaast blijft het 2e compartiment niet toegankelijk met PIR platen in de huidige vorm. Je stelt voor om 8cm PIR te monteren, maar dan blijft er ontzettend weinig hoogte over dat het ook niet meer werkbaar is, draaien lukt dan niet meer.

Ik snap dat de volgorde niet ideaal is, maar het is nu zoals het is.

Mocht ik het zelf doen, dan vind ik het ook geen pretje er te zijn, maar is ook Tonzon het makkelijkst om aan te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door Koen87 op 14-10-2025 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Koen87 35-40cm hoogte is erg weinig voor alle opties. Ook voor pif want daar zul je behalve de materiaaldikte ook nog (doorgaans) 5cm luchtspouw tussen pif en vloer moeten toepassen. Dat is hier pas nog besproken.

Alternatief omdat de kruipruimte toch al zeer beperkt is, zeker na na-isolatie: overwegen om de gehele kruipruimte vol te laten storten met bv schuim- of epsbeton? Wellicht kan dat en kun je hiermee een mooie isolatiewaarde halen.

Edit: zie Franciesco in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

[ Voor 8% gewijzigd door Franciesco op 14-10-2025 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Franciesco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:03:
@Koen87 35-40cm hoogte is erg weinig voor alle opties. Ook voor pif want daar zul je behalve de materiaaldikte ook nog (doorgaans) 5cm luchtspouw tussen pif en vloer moeten toepassen. Dat is hier pas nog besproken.

Alternatief omdat de kruipruimte toch al zeer beperkt is, zeker na na-isolatie: overwegen om de gehele kruipruimte vol te laten storten met bv schuim- of epsbeton? Wellicht kan dat en kun je hiermee een mooie isolatiewaarde halen.
Juist het volstorten met welk materiaal dan ook zou ik niet doen omdat je afwerkvloer dampdicht is. Dan pak je de vloer in en ondanks dat het een betonvloer is, kan je nog steeds geen vocht kwijt uit de constructie en ook geen inspectie uitvoeren.

@Koen87
Het uitzuigen gebeurt met bijmengen van water, overigens. ls je geen steenachtige ondergrond hebt (loess, mergel, zandsteen, kalksteen) spoelen ze alles los.
Je houdt met elke vorm van isolatie nauwelijks ruimte over. Vraag vooral offertes op, ben benieuwd of iemand met 35cm werkhoogte het werk aanneemt, dan gewoon laten doen en kun je het afhandelen en hoef je zelf niet onder de vloer voor een week. Anders blijf ik bij mijn advies van 8cm dampopen PIR.

Omdraaien onder de vloer kan natuurlijk ook op de rug liggend. Je hoeft niet altijd om je eigen lengte-as te rollen om ergens bij te kunnen. Uiteindelijk zul je consessies moeten doen in deze situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-10 13:14
@Koen87

Ik zou de ruimte helemaal vol blazen met drowa chips.
Als die helemaal is gevuld isoleert dat prima.

https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20230115GK_JWT3YoC.pdf

Ook makkelijk eruit te halen als je nog eens erbij moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
GudZ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:39:
[...]
Juist het volstorten met welk materiaal dan ook zou ik niet doen omdat je afwerkvloer dampdicht is. Dan pak je de vloer in en ondanks dat het een betonvloer is, kan je nog steeds geen vocht kwijt uit de constructie en ook geen inspectie uitvoeren.
Als de afwerkvloer dampdicht is, dan is mijn idee inderdaad waarschijnlijk niet handig. Sowieso weet ik niet of men een kruipruimte wel volstort met schuimbeton of epsbeton als de bestaande betonvloer blijft zitten. Tijdens het droogproces moet het vocht immers ergens heen kunnen. Vandaar ook mijn “wellicht kan dat”. Maar zal onwaarschijnlijk zijn.

Volstorten met een droog materiaal is dan waarschijnlijk een betere optie. Want ik blijf er bij dat met 35-40cm hoogte handmatig naisoleren hoogst waarschijnlijk geen optie is: na aanbrengen van 10cm isolatie kom je dan al liggend op je rug nog net niet met de neus tegen het isolatiemateriaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solvespdes
GudZ schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:49:
[...]

Pvc afwerkvloer is dampdicht. Vloer van onderen dan dampopen laten. Eps is dampopen. Pir kun je dampopen krijgen maar is van zichzelf al wat dampremmender volgens mij.

Zou bij een betonvloer geen probleem moeten zijn.

Ik zou wel even nagaan welke vloer het is want dat maakt uit voor je bevestigingsopties.

Hoe groot is je kruipluik, hoeveel werkhoogte heb je en hoe is de ventilatie geregeld?
Bedankt voor je feedback. De kruipruimte is 75cm diep, dus best wat ruimte om te werken. Het kruipluik is redelijk breed (schat rond de 70cm) maar om overal onder de vloer te komen moet je door een soort 'portaaltjes' in de fundering. Die zijn rond de 50cm breed.

Hoe kom ik er achter wat voor soort vloer het is? Op de originele tekening zie ik staan dat het een NEBI AG vloer is. Maar daar kan ik niks over vinden. De enige info die ik kan vinden over NEBI vloer is dat het broodjesvloeren zijn. Maar ik zie nergens liggers of broodjes in mijn vloer. De vloer lijkt uit een soort lange stroken beton van ongeveer 30cm breed te bestaan (zie foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX4SjI9jkXCkg8ZdJc4eJeuOAak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCEneYe4L3LfsJ2wAvClhLS9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:40
solvespdes schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Bedankt voor je feedback. De kruipruimte is 75cm diep, dus best wat ruimte om te werken. Het kruipluik is redelijk breed (schat rond de 70cm) maar om overal onder de vloer te komen moet je door een soort 'portaaltjes' in de fundering. Die zijn rond de 50cm breed.

Hoe kom ik er achter wat voor soort vloer het is? Op de originele tekening zie ik staan dat het een NEBI AG vloer is. Maar daar kan ik niks over vinden. De enige info die ik kan vinden over NEBI vloer is dat het broodjesvloeren zijn. Maar ik zie nergens liggers of broodjes in mijn vloer. De vloer lijkt uit een soort lange stroken beton van ongeveer 30cm breed te bestaan (zie foto hieronder).

[Afbeelding]
Dat is gewoon een mooie gladde betonvloer, pir er tegenaan lijmen en aftapen en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
solvespdes schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]
Laat de voegen in de onderzijde je niet verleiden tot conclusies, het kan zijn dat het bekistings- of dilatatievoegen zijn.

Post eens fotos van de tekening (NAW gegevens zwart maken) en inspecteer je kruipluik, daar kun je de binnenzijde van het beton zien wellicht (foto!)

Ik zit nu op Ribcasette of kanaalplaat maar Nebi heeft van alles geproduceerd, naast de tientallen andere systeemvloerproducenten. En dan moet je ook maar weten of het werkelijk ingekocht en uitgevoerd is volgens tekening.

Je kunt met dit gladde oppervlak en de werkhoogte prima isoleren.

Kruipruimte opruimen en egaliseren (tip: handhark, lange hark, puinzakjes niet te zwaar vullen)
Leiding- en afvoer inspectie op roest, lekkage en solide bevestiging
Ventilatie checken, mag niet geblokkeerd worden en anders laten aanbrengen aan weerszijden van de woning
Luchtvochtigheid meten
In Ubakus je gewenste uitvoering simuleren
Bodemfolie leggen (werkt ook prettiger en helpt tegen Radom en verhoogde luchtvochtigheid ) wel rekening houden met bubbelfolie en montagehoogte bij hoge waterstand
PIR/EPS lijmkitten of lijmschuimen, tijdelijk onderstempelen met latten op de bodem of korte stempels (zoekfunctie in dit topic)

Tip1
Je hebt wat montage draadeinden, die zullen een lek blijven en ik zou die niet te veel inpakken of volpurren, dan komt het dauwpunt bijvoorbeeld halverwege je draadeind in de isolatie te liggen en gaat dat ding doorroesten als een jekko.

Tip 2 voor die 50cm poortjes: als het diagonaal niet lukt kun je een klein stukje uithakken voor de courante 60cm afmeting en daarna weer opvullen met krimparme mortel. Maar rommelen aan je draagconstructie is wel op eigen risico. 120cm platen op 3x40 zagen kan ook.

Tip 3
Isoleer je CV leidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:22

Seafarer

XXX

GudZ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Laat de voegen in de onderzijde je niet verleiden tot conclusies, het kan zijn dat het bekistings- of dilatatievoegen zijn.

Post eens fotos van de tekening (NAW gegevens zwart maken) en inspecteer je kruipluik, daar kun je de binnenzijde van het beton zien wellicht (foto!)

Ik zit nu op Ribcasette of kanaalplaat maar Nebi heeft van alles geproduceerd, naast de tientallen andere systeemvloerproducenten. En dan moet je ook maar weten of het werkelijk ingekocht en uitgevoerd is volgens tekening.

Je kunt met dit gladde oppervlak en de werkhoogte prima isoleren.

Kruipruimte opruimen en egaliseren (tip: handhark, lange hark, puinzakjes niet te zwaar vullen)
Leiding- en afvoer inspectie op roest, lekkage en solide bevestiging
Ventilatie checken, mag niet geblokkeerd worden en anders laten aanbrengen aan weerszijden van de woning
Luchtvochtigheid meten
In Ubakus je gewenste uitvoering simuleren
Bodemfolie leggen (werkt ook prettiger en helpt tegen Radom en verhoogde luchtvochtigheid ) wel rekening houden met bubbelfolie en montagehoogte bij hoge waterstand
PIR/EPS lijmkitten of lijmschuimen, tijdelijk onderstempelen met latten op de bodem of korte stempels (zoekfunctie in dit topic)

Tip1
Je hebt wat montage draadeinden, die zullen een lek blijven en ik zou die niet te veel inpakken of volpurren, dan komt het dauwpunt bijvoorbeeld halverwege je draadeind in de isolatie te liggen en gaat dat ding doorroesten als een jekko.

Tip 2 voor die 50cm poortjes: als het diagonaal niet lukt kun je een klein stukje uithakken voor de courante 60cm afmeting en daarna weer opvullen met krimparme mortel. Maar rommelen aan je draagconstructie is wel op eigen risico. 120cm platen op 3x40 zagen kan ook.

Tip 3
Isoleer je CV leidingen.
Tip 4 @solvespdes expansievat bij je ketel hangen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solvespdes
Dank voor alle tips! Volgens Ubakus lijkt het allemaal wel te kunnen dus dat komt goed.

We zijn nu nog bezig met de verbouwingen in de rest van het huis, daarbij gaan ook (bijna) alle radiatoren weg (en op termijn de CV ketel), dus dan zullen die leidingen grotendeels verdwijnen.

Al weer lekker wat tijd onder de vloer doorgebracht en de ventilatie gaten hebben wel een schoonmaakbeurt nodig. Het is ook best wel vochtig. Mijn plan is als volgt: Zodra we wat verder zijn in de verbouwing om de kruiptuimte eens goed op te ruimen, ventilatie gaten goed schoon te maken en bodemfolie aan te brengen. Dan een paar weken de luchtvochtigheid bijhouden. Mijn verwachting is dat die flink zou moeten zakken en daarmee ook alles wat droger wordt, dat komt het plakvermogen tegen de vloer vast ten goede. Daarna een keer tijd inplannen voor het daadwerkelijk isoleren.

Hierbij ook nog een foto van de vloer zelf, niet heel belangrijk maar ik ben benieuwd of er iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E45I2ffzU8ACnSUP_ulzF-E8XMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUOT0seCydBcjcAq94wnpXZp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Ik denk nu een breedplaatvloer of kanaalplaatvloer. Maar het blijft nog even een mysterie! Zal voor de isolatiewijze niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
GudZ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

@Koen87
Het uitzuigen gebeurt met bijmengen van water, overigens. ls je geen steenachtige ondergrond hebt (loess, mergel, zandsteen, kalksteen) spoelen ze alles los.
Je houdt met elke vorm van isolatie nauwelijks ruimte over. Vraag vooral offertes op, ben benieuwd of iemand met 35cm werkhoogte het werk aanneemt, dan gewoon laten doen en kun je het afhandelen en hoef je zelf niet onder de vloer voor een week. Anders blijf ik bij mijn advies van 8cm dampopen PIR.

Omdraaien onder de vloer kan natuurlijk ook op de rug liggend. Je hoeft niet altijd om je eigen lengte-as te rollen om ergens bij te kunnen. Uiteindelijk zul je consessies moeten doen in deze situatie.
Ik ben toch weer serieus naar PIR aan het kijken.
Wat mij triggert is het Dampopen PIR. waarom deze en niet met aluminium cachering? Is dat ivm aanwezige vochtige lucht wat eventueel later problemen kan veroorzaken in de opgesloten ruimte?

Destijds al eens in Ubakus de volgende berekening gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5v3KU4ZXzBWnUR8TK325-alyjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Odx6EPd6D8PtmDHRCkekU9vJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-10 22:46
Vraagje over vochtigheid kruipruimte.

Jaar geleden laten isoleren met piff en tonzon. Drie compartimenten met gaten in de muren. Geen bodemfolie. En geen extra ventilatie. Huis uit 1968 met systeemvloer.
Wonen op zandgrond op een heuvel. Geen water in de kruipruimte.
Anderhalfjaar geleden twee keer de c.v.leidingen laten leeglopen in de kruipruimte (niet handig)

De vochtigheid in kruipruimte was afgelopen zomer 88%. En 18° En nu 93% en 16°. Op het zand zie ik afentoe een klein beetje schimmel.

Een energieadvisieur en later een isolatiebedrijf hebben gekeken en hebben gezegt: het stinkt niet, het valt mee. Extra ventilatie is niet nodig. Gewoon in de gaten houden. Maar wanneer is het wel nodig om actie te ondernemen?

Is 93% vochtigheid niet teveel? Of is dat prima en gemiddeld?

[ Voor 16% gewijzigd door m4bnl op 16-10-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
m4bnl schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:16:

Jaar geleden laten isoleren met piff en tonzon. Drie compartimenten met gaten in de muren. Geen bodemfolie. En geen extra ventilatie. Huis uit 1968 met systeemvloer.
Anderhalfjaar geleden twee keer de c.v.leidingen laten leeglopen in de kruipruimte (niet handig)

De vochtigheid in kruipruimte was afgelopen zomer 88%. En 18° En nu 93% en 16°. Op het zand zie ik afentoe een klein beetje schimmel.

Een energieadvisieur en later een isolatiebedrijf hebben gekeken en hebben gezegt: het stinkt niet, het valt mee. Extra ventilatie is niet nodig. Gewoon in de gaten houden. Maar wanneer is het wel nodig om actie te ondernemen?

Die externen wonen niet boven jouw kruipruimte. Wat bedoelen zij precies met 'in de gaten houden', welke indicator moet over welke grens gaan om in te grijpen, en wat zou ingrijpen dan zijn?

Schimmel is ongezond. Bodemfolie erin en ventilatie nakijken. Ga na of het nog doorwaait en of je genoeg cm2 ventilatie per m2 kruipruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Koen87 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Ik ben toch weer serieus naar PIR aan het kijken.
Wat mij triggert is het Dampopen PIR. waarom deze en niet met aluminium cachering? Is dat ivm aanwezige vochtige lucht wat eventueel later problemen kan veroorzaken in de opgesloten ruimte?

Destijds al eens in Ubakus de volgende berekening gemaakt.
[Afbeelding]
Als Ubakus zegt dat het kan, kun je het prima overwegen. Persoonlijk zou ik mn constructie nooit van twee kanten dampdicht insluiten, ook al betreft het geen hout.

Met alu cachering zal je isolatiewaarde iets hoger zijn denk kk. Je kunt nog overwegen om 12cm tussen de ribben te doen en 8cm op de ribben. Qua montagetijd en isolatiewaarde zal het niet veel verschillen maar bij de krappe hoogte maakt het net het verschil in beweegruimte en je hebt een egaal oppervlak. Genoeg overpeinzingen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
GudZ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Die externen wonen niet boven jouw kruipruimte. Wat bedoelen zij precies met 'in de gaten houden', welke indicator moet over welke grens gaan om in te grijpen, en wat zou ingrijpen dan zijn?

Schimmel is ongezond. Bodemfolie erin en ventilatie nakijken. Ga na of het nog doorwaait en of je genoeg cm2 ventilatie per m2 kruipruimte hebt.
Ik vermoed dat het niet meer genoeg doorwaait. Of dat het vocht van de radiatoren nog condenseert. Voor het isoleren zat er volgens mij geen schimmel plekjes op het zand. En veel spinnenwebben. Deze beginnen weer terug te komen, dus dat is goed.
De tonzon hangt in de kruipruimte waar ook de ventilatiegaten zitten in de spouw.
Dan toch maar twee ventilatiegaten bij laten boren in de nabije toekomst. Wellicht dat bodemfolie dan alsnog niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:22

Seafarer

XXX

m4bnl schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:16:

Hier ligt soms 5000ltr. water onder de vloer. Gouda. Wel alles beton. Maar verder geen probleem.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Seafarer schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Hier ligt soms 5000ltr. water onder de vloer. Gouda. Wel alles beton. Maar verder geen probleem.
En dan geisolleerd of ongeissoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
GudZ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Als Ubakus zegt dat het kan, kun je het prima overwegen. Persoonlijk zou ik mn constructie nooit van twee kanten dampdicht insluiten, ook al betreft het geen hout.

Met alu cachering zal je isolatiewaarde iets hoger zijn denk kk. Je kunt nog overwegen om 12cm tussen de ribben te doen en 8cm op de ribben. Qua montagetijd en isolatiewaarde zal het niet veel verschillen maar bij de krappe hoogte maakt het net het verschil in beweegruimte en je hebt een egaal oppervlak. Genoeg overpeinzingen in ieder geval.
Dat is wel een goede, ik verwacht er inderdaad wel ongeveer 4cm tussen te krijgen :+
Even een snapshot van onder de grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7387EEurj9D1OL3A-nIO3AtYZo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4r6XoQqE9lnH2IlgYl3iLFew.jpg?f=fotoalbum_medium
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"