De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.877 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Maasluip schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:34:
Dat gaat ook maar beperkt. Stel je dan ook voor om direkt af te schakelen als er een tekort is? En wat gebeurt er dan met dat wasje?
Je kunt dit veel beter oplossen door ieder huishouden een Powerwall of iets gelijkwaardigs te geven. Maar dit werkt alleen voor fluctuaties gedurende de dag. Je hebt dan nog altijd geen oplossing voor de zomer-wintercyclus. Het kan zomaar eens zijn dat je in de winter een windstille dag met mist hebt. Wat dan? Geen zon, geen wind, geen stroom.
Maar dat is ook weer een beetje te krap gedacht. Huishoudens verbruiken niks; daar ga je niks aanrichten met aanbodgestuurde vraag. De betere manier is om de échte grootverbruikers (ammoniaproductie, aluminium/staalfabricage, kassen) aanbodgestuurd te laten schakelen. Deze doen dat zelfs nu al; in het eemsgebied zijn een aantal aluminiumverwerkers die alleen maar bij negatieve energieprijzen hun machinerie aanzetten, omdat ze maar ~10% van de tijd daadwerkelijk stroom nodig hebben, maar dan ook echt extreem veel gebruiken.

Met consumenten pak je maar ~10% van het totaalverbruik. Dat is er altijd wel in de baseload. Voor consumenten is het ook gegarandeerd veel duurder om dingen als batterijen te installeren dan wanneer je grootschalige opslag en aanbodgestuurde vraag doet.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

drielp schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:41:
[...]

Portugal heeft begin deze maand 4 dagen (107 uur) aaneengesloten op duurzame energie gefunctioneerd. Hiero. Het kan dus wel.
Ja, dat bericht had ik al gezien, maar nogmaals: dat is één land en tijdens topproductie en laag verbruik. Isoleer Portugal eens en kijk een half jaar verder. Dan heb je dus een groot probleem.
PV en wind kun je nog uitschakelen bij overproductie maar kun je niet inschakelen bij een tekort. Wat doet Portugal in de winter als het niet waait? Kolen stoken. En hoe kom je daar van af? Dat is de uitdaging.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Dat gaat alleen als je het enige (of een van de weinige) landen bent die 100% op wind en PV overschakelt. Dan gebruik je dus de kolen/gas van je buurlanden als buffer. Dat is dus geen oplossing.
Ik snap niet waarom dit per se met fossiele energie moet. Het gaat erom dat straks overschotten elders (wind op de engelse noordzee, zon in frankrijk) kunnen worden verplaats naar ondervermogen elders (bewolking en windstil in nederland). Door het interconnected te maken zorg je voor een evenwichtiger geheel en hoeft er minder fossiel aangesproken te worden om de pieken op te vangen.
Dat gaat ook maar beperkt. Stel je dan ook voor om direkt af te schakelen als er een tekort is? En wat gebeurt er dan met dat wasje?
Ten eerste is dat niet nodig op een grote schaal. Doordat het over 1 miljoen wasmachines verdeeld wordt kan het al voldoende zijn om eerste het ene miljoen aan te zetten en een 2 uur later pas het andere.
Daarnaast zijn er ook apparaten die wel 'opeens' stopgezet kunnen worden (EV of airco bijvoorbeeld), dus dan werkt het al beter.

Beide zijn geen 100% oplossing om opeens groene energie perfect te laten aansluiten, maar ze kunnen volgens mij zeker een significant (positief) effect hebben op het verminderen van de vereiste fossiele baseload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo allemaal :)

Ik krijg op de 15e de sleutel van mijn nieuwe huis. Nu wil ik hier vanalles aan laten doen.
Nu is het devies "offertes aanvragen en vergelijken", maar ik weet niet hoe, wat, waar?
Moet ik Googlen naar aannemers in mijn stad? Zijn er sites die gelijk 10 bedrijven aanschrijven?
Of hoe moet ik het doen?

Wat ik wil doen is het volgende:
• Zonnepanelen aan laten leggen
• Dakisolatie
• Spouwmuurisolatie
• Vloerisolatie
• De ramen vervangen (is nu jaren '70 'dubbel'-glas en hout, moet HR++ en kunststof worden)
• Vervanging combiketel

Hoe kan ik dat het beste aanpakken? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
anandus schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:04:

Ik krijg op de 15e de sleutel van mijn nieuwe huis. Nu wil ik hier vanalles aan laten doen.
Nu is het devies "offertes aanvragen en vergelijken", maar ik weet niet hoe, wat, waar?
Moet ik Googlen naar aannemers in mijn stad? Zijn er sites die gelijk 10 bedrijven aanschrijven?
Of hoe moet ik het doen?

• Dakisolatie
• Spouwmuurisolatie
• Vloerisolatie
• De ramen vervangen (is nu jaren '70 'dubbel'-glas en hout, moet HR++ en kunststof worden)
• Vervanging combiketel

Euh, zo snel mogelijk :)

Je kan natuurlijk eerst offertes aanvragen bij plaatselijke aannenemers, maar heel veel klussen kan je zelf doen. Als eerste isoleren, dat is het belangrijkste en dat kan je heel goed zelf (behalve de spouwmuurisolatie).
Dan zou ik de ramen en kozijnen aanpakken, kijk goed rond op het net voor (landelijke)aanbieders. In dit forum kan je veel informatie vinden. Dan zonnepanelen, zo veel mogelijk.
Als je isolatie goed op orde is dan kan je de combiketel weglaten. Een zonneboiler en een warmtepomp moeten dan voldoende zijn om aan je warmte behoefte te voorzien.

Succes

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:44
anandus schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:04:

Of hoe moet ik het doen?

• Dakisolatie
• Spouwmuurisolatie
• Vloerisolatie
• Vervanging combiketel

Gezien de grote hoeveelheid werk één aannemer die dit gaat regelen. Krijg je meer korting als 10 losse aanbiedingen. Huis rondom in de steiger en in een keer goed aanpakken.
Alleen voor de zonnepanelen zou je ervoor kunnen kiezen een separate offerte te laten maken maar denk dat dit niet veel goedkoper is. En de steiger staat er toch al dus waarom niet (deels) zelf doen? :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
Hangt ook af van je budget. Ik heb hier veel zelf gedaan of met behulp van familie. Resultaat is 3300 kuub gas gereduceerd naar 1100 kuub per jaar. Enkelglas en kapot dubbelglas vervangen door HR++ is het eerste wat ik heb gedaan, had alleen achteraf alles eruit moeten trekken. Daarna dak geisoleerd, VR ketel vervangen, slaapkamers en badkamer geisoleerd, spouw laten isoleren en EPS onder de vloer geplakt.

Over anderhalve maand worden hier 2 kozijnen uit de woonkamer gesloopt en vervangen door kunststof, ben benieuwd wat dit met comfort en gasverbruik doet. Naast dat het dan ook echt dicht is raak ik 5m2 dubbelglas en 1m2 HR+ kwijt, komt HR++ voor terug. Verder eindelijk een rooster ipv een klepraam, klepraam met raam eronder wordt vervangen door een groot draai-kiep raam.
In het kozijn zit nu trespa met 2cm piepschuim boven het raam, dat wordt straks vervangen door gevelbekleding met PIR erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hehe de lokale woningbouw begint het eindelijk te begrijpen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D7noMtv.jpg

Geen 3 lullige paneeltjes maar genoeg voor een heel gezin, en interessant genoeg direct in het dak geïntegreerd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
Rijswijk-Buiten is ook helemaal op die manier volgebouwd

Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.lente-akkoord.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2Frijswijkbuiten-foto.jpg&f=1

[ Voor 58% gewijzigd door Snowmiss op 31-05-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ja, maar het is (mijn inziens) vernieuwd dat ze het in het dak leggen. Dat scheelt namelijk weer dakpannen.
Er was trouwens ook een project waar gewoon het hele dak uit zonnepanelen bestond.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooi dat het nu eindelijk als dakbedekking wat wordt doorontwikkeld. Ik weet in ieder geval wel wat ik met mijn dak ga doen als er nieuwe pannen op moeten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
!null schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:18:
Ja, maar het is (mijn inziens) vernieuwd dat ze het in het dak leggen. Dat scheelt namelijk weer dakpannen.
Er was trouwens ook een project waar gewoon het hele dak uit zonnepanelen bestond.
Dat is met de Franse slag gelegd ;) (daar is inbouw de standaard). Ziet er keurig uit.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:47:

[afbeelding]

Geen 3 lullige paneeltjes maar genoeg voor een heel gezin, en interessant genoeg direct in het dak geïntegreerd.
Dan snap ik niet waarom ze het dak niet helemaal vol gelegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
!null schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:18:
Misschien niet te zien op deze foto, maar deze panelen liggen ook 'in het dak' dus zonder dakpannen eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:13

[afbeelding]

Hier ook op diverse plekken. Al vind ik dat er nog best wat meer op had gekund. Iets bijplaatsen kan niet meer als je het netjes wilt doen ivm verspring tov de rest (= lelijk). Bedoel waarom niet iets hoger en nog een rij eronder, hetzelfde voor de horizontale positionering... kon ook nog wel minimaal 1rij bij. blijft vreemd dit soort keuzes.

In elk geval geen vervelende pijpjes meer of andere uitstekende delen... er wordt iig iets bij stil gestaan, das een begin. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 01-06-2016 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
nounou, niet zo pessimistisch.
Daar liggen 15 panelen, meer dan gemiddeld (waar je veelal daken met 12 panelen ziet)
Ervan uitgaande dat het 250Wp panelen zijn is dat goed voor zeker 3000kWh per jaar. Zelfs zonder een gasaansluiting (warmtepomp en elektrisch koken) dekt dat al bijna het volledige verbruik voor een dergelijke tussenwoning (warmtevraag is erg laag dan)
Zeker aangezien het gemiddelde verbruik van apparaten en verlichting de laatste jaren echt sterk afgenomen is.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 01-06-2016 09:47 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zolang niet elke bedrijfshal vol ligt met panelen kun je beter wel elk huishouden vol leggen. Dat je dan maar een paar cent terugkrijgt voor alles wat je teveel verbruikt (elektrische auto?) is beter dan het op deze manier oplossen, want dit is helemaal niet toekomstbestendig. Je moet het hele dak opbreken om er een paar panelen bij te leggen.

Maar dat zie je vaker, dan doen ze een ding goed, vergeten ze het andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:14:
Maar dat zie je vaker, dan doen ze een ding goed, vergeten ze het andere.
EPC, Huurpunten, de recentelijk geïntroduceerde wet EnergiePrestatieVergoeding (EPV). Er zijn veel meer beweegredenen waarom dit soort dingen "niet goed" worden gedaan.

Overigens zie ik zelf ook liever een dak 100% van zonnepanelen dan een paar zonnepanelen op het dak.

Bedrijfshallen is overigens een lastige. Veel daken van bedrijfshallen kunnen het gewicht van zonnepanelen simpelweg niet dragen. Daar heb ik inmiddels de nodige business cases op kapot zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:20:
Bedrijfshallen is overigens een lastige. Veel daken van bedrijfshallen kunnen het gewicht van zonnepanelen simpelweg niet dragen. Daar heb ik inmiddels de nodige business cases op kapot zien gaan.
Een beetje bedrijf betaalt ook bijna niets voor de stroom per kWh. Boven de 10k kWh vervalt de energiebelasting en van die paar centen die overblijven (want de BTW kunnen ze ook terugkrijgen natuurlijk) is het een stuk lastiger om rendabel te zijn. Dan kunnen ze dat geld vaak beter besteden aan andere zaken waar ze meer mee kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 08-09 14:43
Een van de bottlenecks om particulier volledig op elektrisch over te gaan is douchen, door de vele liters per minuut. Een douche WTW helpt al behoorlijk, maar ik heb een veel beter en goedkoper alternatief
(al is de WAF wel ernstig laag vrees ik, haha)

Koud douchen ;)

Zelf ben ik er al een maandje mee bezig en om eerlijk te zijn ben ik het echt lekker gaan vinden.
De reden dat ik er mee begonnen ben is eigenlijk: YouTube: EenVandaag : Immuunsysteem is bewust te beïnvloeden (Iceman/Wim Hof)

Mijn gasverbruik afgelopen maand was dan ook praktisch niks meer haha ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
Je doet je naam eer aan! Eerlijk gezegd lijkt het me niets, maar misschien toch maar eens proberen om te kijken of ik mijn mening kan herzien (hoewel we wel een douche WTW en spaarkop hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

liquid_ice schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:40:
Een van de bottlenecks om particulier volledig op elektrisch over te gaan is douchen, door de vele liters per minuut. Een douche WTW helpt al behoorlijk, maar ik heb een veel beter en goedkoper alternatief
(al is de WAF wel ernstig laag vrees ik, haha)

Koud douchen ;)

Zelf ben ik er al een maandje mee bezig en om eerlijk te zijn ben ik het echt lekker gaan vinden.
De reden dat ik er mee begonnen ben is eigenlijk: YouTube: EenVandaag : Immuunsysteem is bewust te beïnvloeden (Iceman/Wim Hof)

Mijn gasverbruik afgelopen maand was dan ook praktisch niks meer haha ;)
Ze zien me aan komen ;w
Maar is ook niet nodig, een boiler voor de cv vangt wat af en dan de laatste 200 m3 met een welkomst bonus.
Dan hoef je jezelf en de familie niet koud te zetten. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[afbeelding]

Ik heb weinig vertrouwen in de Nederlandse PUR woningbouw.

Leuk die zonnepanelen maar het is een wassenneus als ze door het plaatsen van PV een EPC waarde halen waardoor ze verder niet veel meer aan isolatie of andere maatregelen hoeven te doen.

Nieuwbouwwoningen zouden gewoon energie-neutraal moeten zijn. Geen gas in huis, twee dakhelften PV, verwarmen met een warmtepomp én hoogwaardige isolatie.

De techniek is er allang alleen de wil ontbreekt :(
Het is gewoon schandalig dat er anno 2016 nog huizen gebouwd worden die netto energieverbruiken en ook nog eens op Slochteren zijn aangesloten 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 02-06-2016 18:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chili heeft zo veel PV dat de energie gratis weggegeven wordt
Het is niet helemaal rozegeur en maneschijn, de overproductie komt door een verwachte grote afname van mijnbouw die achterblijft en een missende link tussen het noordelijke Chileense net en het centrale Chileense net.
Dit jaar zijn er al 113 dagen geweest dat de spotprijzen op 0 kwam, vorig jaar is dat 192 keer voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Tijd voor een wereldwijd aangesloten electricteitsnetwerk om zo elektriciteit uit te wisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rhaelak schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:53:
Tijd voor een wereldwijd aangesloten electricteitsnetwerk om zo elektriciteit uit te wisselen :)
Dat roep ik al jaren.
Gaat nog een technische uitdaging worden HVDC over de oceanen, America 60 (Hz) aan Europa. En ook naar het oosten en zuiden.
Het kan, en kost heel veel geld. Maar dat kost fossiel uiteindelijk ook. Waar blijft "visionair den Haag", daar moet het toch uiteindelijk vandaan komen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op zich valt het reuze mee wat zo'n kabel kost, hoor. In de orde 2-5 miljard, da's een druppel op de gloeiende plaat van totale infrastructuuruitgaven tussen de twee continenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Gasschuif schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:46:
[...]

Dat roep ik al jaren.
Gaat nog een technische uitdaging worden HVDC over de oceanen, America 60 (Hz) aan Europa.
Dat laatste is juist erg makkelijk met HVDC. Je moet immers toch al aan beide kanten een DC/AC converter hebben, de verschillen in frequentie en fase maakt dan niet uit. Dat is ook hoe het grid van de Scandinavie en GrootBrittanie aan die van het Europese gekoppeld is.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Douchen kan toch ook prima 'elektrisch'? In de Deense vakantiehuizen waar ik kom gaat dat prima met een flinke elektrische warmwaterboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
zerocool schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:22:
Douchen kan toch ook prima 'elektrisch'? In de Deense vakantiehuizen waar ik kom gaat dat prima met een flinke elektrische warmwaterboiler.
Is dit een reactie ergens op of een vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
NovapaX schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:47:
nounou, niet zo pessimistisch.
Daar liggen 15 panelen, meer dan gemiddeld (waar je veelal daken met 12 panelen ziet)
Ervan uitgaande dat het 250Wp panelen zijn is dat goed voor zeker 3000kWh per jaar. Zelfs zonder een gasaansluiting (warmtepomp en elektrisch koken) dekt dat al bijna het volledige verbruik voor een dergelijke tussenwoning (warmtevraag is erg laag dan)
Zeker aangezien het gemiddelde verbruik van apparaten en verlichting de laatste jaren echt sterk afgenomen is.
Niks pessimistisch aan, dat heet vooruit kijken.
Die voorwaarden die jijzelf al stelt zijn vrij realistisch dat die in de nabije toekomstig ook gebruikt gaan worden. Zeker in een nieuwbouwhuis dat vanaf bouw nog zeker 50 jaar of langer mee zal gaan.

Hee, maar echt, ik vind het goed hoor dat er al 15 op liggen. Maar dat je er dan niet meer goed of netjes bij kunt leggen is wel mijn punt van kritiek. Zeker bij zo'n nieuwbouwhuis zou dat toch eigenlijk geen probleem moeten zijn. We weten allemaal dat aanpassen vanaf bestaande bouw altijd moeilijker is. Dus waarom geen rekening houden met? Het is niet dat ze rekening moeten houden met technieken die nog niet bestaan, die technieken zijn er al.
rube schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:53:
Je doet je naam eer aan! Eerlijk gezegd lijkt het me niets, maar misschien toch maar eens proberen om te kijken of ik mijn mening kan herzien (hoewel we wel een douche WTW en spaarkop hebben).
Doe het eens met de middenweg... gewoon lauw water, kan ook.
Helemaal onverwarmd was me veel te koud, maar lauwer water is nog prima te doen. Plus voordeel is, als je het een keer warmer wilt is de oude temperatuur die je standaard deed al warm genoeg ipv dat je normaal daar nog hoger ging. Ik vind ook dat ik minder lang eronder blijf staan, niet omdat het koud is, maar omdat je niet het gevoel hebt dat je snel afkoelt tov de omgevingstemp. Vroeger douchte ik zo lang en warm dat bijna de badkamer altijd een sauna werd... :P

In geval van een WTW zal die waarschijnlijk wat minder efficient worden en de TVT langer. Mja of het daarom moet laten? :> je bespaart sowieso op gas, water en rioolheffing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
marcel87 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:08:
Doe het eens met de middenweg... gewoon lauw water, kan ook.
Helemaal onverwarmd was me veel te koud, maar lauwer water is nog prima te doen. Plus voordeel is, als je het een keer warmer wilt is de oude temperatuur die je standaard deed al warm genoeg ipv dat je normaal daar nog hoger ging. Ik vind ook dat ik minder lang eronder blijf staan, niet omdat het koud is, maar omdat je niet het gevoel hebt dat je snel afkoelt tov de omgevingstemp. Vroeger douchte ik zo lang en warm dat bijna de badkamer altijd een sauna werd... :P
Het idee van koud douchen is juist dat het koud is :P dus niet lauw.

Zodat je echt "geactiveerd" wordt, te herkennen aan de rood wordende huid. Moet je wel even doorheen, kost wat moeite. Maar daarna is het prettig. Vooral als je dan klaar bent met douchen. Dan kan je volgens mij zo in je handdoekje met -10 naar buiten lopen, en maakt het niet meer uit.
Je kunt het ook als tijdelijke oppepper gebruiken, gezien je er wat energie van krijgt (of in ieder geval, zo voelt dat)

Maar goed, ik heb er ook geen gewoonte van gemaakt. :-(

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 03-06-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

styno schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 14:57:
[...]
Dat laatste is juist erg makkelijk met HVDC. Je moet immers toch al aan beide kanten een DC/AC converter hebben, de verschillen in frequentie en fase maakt dan niet uit. Dat is ook hoe het grid van de Scandinavie en GrootBrittanie aan die van het Europese gekoppeld is.
Met technische uitdaging bedoel ik meer de oceaan oversteek. :)
Uiteraard is 50/60 Hz koppeling geen probleem met HVDC

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik denk aan een trans-atlantische stroomkabel dan denk ik aan de beginjaren van trans-atlantische datakabels. Duur, duur en nog eens duur, storingsgevoelig en gaat kapot. Vooral als je de mid-atlantische rug wil oversteken.
Ik denk ook niet dat je daar enig bestaand probleem mee oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Maasluip schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:13:
Als ik denk aan een trans-atlantische stroomkabel dan denk ik aan de beginjaren van trans-atlantische datakabels. Duur, duur en nog eens duur, storingsgevoelig en gaat kapot. Vooral als je de mid-atlantische rug wil oversteken.
Ik denk ook niet dat je daar enig bestaand probleem mee oplost.
Je zegt het goed, de beginjaren.

Inmiddels is de techniek wat verder, ik denk meer aan een "semi floating" oplossing, tussen de 50 a 75 meter onderwater. Hoe dit er precies uit moet gaan zien is een uitdaging voor een goed engineeringsburo
Over de bodem is (denk ik ) geen oplossing, super hoge drukken, vulkanische problematiek.

Onze politici denken immer in problemen, het is altijd donker aan een zijde van onze planeet. Het waait soms enige dagen niet, etc.
Techneuten (en tweekers) denken in oplossingen. De kern van reneweble energy is verdelen over onze planeet. (de verliezen van HVDC zijn c.a. 3 % per 1000 km)
Het waait niet overal, en de zon schijnt niet overal. Maar random gaat het goedkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gasschuif schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:31:
De kern van reneweble energy is verdelen over onze planeet. (de verliezen van HVDC zijn c.a. 3 % per 1000 km)
Het waait niet overal, en de zon schijnt niet overal. Maar random gaat het goedkomen. :)
da's dus 120% verlies om de wereld rond te gaan :D
Of 10% tot 20% verlies om de atlantic over te komen, dat valt opeens wel mee.
En iets algemener, waarschijnlijk rond de 40% verlies om 's nachts de stroom te halen in een gebied waar de zon wel schijnt.

Ik denk dat semi-efficiente (70+% rendement) manieren van semi-langdurige opslag noodzakelijk zijn. Dat is 'voordeliger' dan de stroom aan de zon-kant ophalen. Denk aan dingen als water terugpompen in een stuuwmeer of NH3 maken als je stroom over hebt.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Honolulu schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:20:
[...]

da's dus 120% verlies om de wereld rond te gaan :D
Of 10% tot 20% verlies om de atlantic over te komen, dat valt opeens wel mee.
En iets algemener, waarschijnlijk rond de 40% verlies om 's nachts de stroom te halen in een gebied waar de zon wel schijnt.

Ik denk dat semi-efficiente (70+% rendement) manieren van semi-langdurige opslag noodzakelijk zijn. Dat is 'voordeliger' dan de stroom aan de zon-kant ophalen. Denk aan dingen als water terugpompen in een stuuwmeer of NH3 maken als je stroom over hebt.
Rond de wereld moet je per 1000 km vermenigvuldigen met 0.97. Dus je komt op netto op 29.6% van je vermogen. Dus 70% verlies. De Atlantic over is dan ongeveer 17% verlies.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Da's niet echt hoe het werkt, hè. De kabels worden gewoon gedimensioneerd op de daadwerkelijke hoeveelheid stroom die erdoorheen moet; zodra de verliezen te hoog worden worden de kabels gewoon dikker gemaakt of de spanning omhoog gegooid.

3% per 1000km is een vuistregel voor transmissielijnen om ze economisch haalbaar te houden, maar het is geen harde bovengrens voor de efficiëntie. Een transatlantische kabel kan zo goed of slecht gemaakt worden als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
!null schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:19:
[...]
Haha dat begreep ik, maar een middenweg vind ik persoonlijk ook gewoon goed. Vooral dus als je dit wel consequent kunt volhouden. Daarom opperde ik het.

Want laten we eerlijk wezen, een hoop van die ideologische denkbeelden wat zogenaamd goed, gezond of milieubewust is, moet je wel 100% achter staan wil je het voor altijd volhouden. Een groot deel van het probleem is dat we al anders gewend waren. Daarom kies ik liever soms de middenweg tussen 2 extremen. Het is nooit zwart of wit. Een beetje tussen goed en fout maar nog prima acceptabel is. En dat is eenmaal persoonlijk. Gelukkig hebben we de luxe dat we daarin kunnen kiezen. :)

Maar ik lees nu dus dat je het ook niet volhield. Misschien dan toch niet echt zo lekker? :> >:)
Zit je nu dan ook weer op je oude temp of ook de middenweg (zoals ik doe)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 08-09 14:43
!null schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Zodat je echt "geactiveerd" wordt, te herkennen aan de rood wordende huid. Moet je wel even doorheen, kost wat moeite. Maar daarna is het prettig. Vooral als je dan klaar bent met douchen. Dan kan je volgens mij zo in je handdoekje met -10 naar buiten lopen, en maakt het niet meer uit.
Je kunt het ook als tijdelijke oppepper gebruiken, gezien je er wat energie van krijgt (of in ieder geval, zo voelt dat)

Maar goed, ik heb er ook geen gewoonte van gemaakt. :-(
Ik heb zelf de -10 nog niet meegemaakt met m'n handdoekje, haha.
Ben net anderhalve maand bezig, maar volgende week heb ik een training in Amsterdam waarbij ze ook een ijsbad klaar hebben staan :S
De eerste 2 weken was koud douchen KLOTE, maar daarna ging ik het lekker vinden. Pas heb ik weer 'normaal' gedoucht, maar toen vond ik 25 graden al warm zat (ipv de 38 die ik eerst deed) haha.
M'n adem stokt nog steeds als ik m'n hoofd onder de koude straal hou, daar moet ik nog aan wennen.

Douchen met lauw water scheelt energetisch natuurlijk al heel veel en je zet je lichaam ook al een beetje aan het werk. Lauw douchen volhouden is duurzamer dan 2 maandjes koud en weer terug vallen in je gewoonte. Als je vanaf dat lauwe jezelf heel langzaam durft door te pushen kan het best zijn dat je over een half jaartje ook op koud uit komt >:)

[ Voor 3% gewijzigd door liquid_ice op 05-06-2016 10:00 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*O* Feestje hier! Zondag voor het eerst door de voor ons magische 20kWh opwek op 1 dag geschoten, en gisteren deden de paneeltjes het nog even dunnetjes over met 21kWh!

*O* *O*

Totaal nutteloos natuurlijk deze informatie maar ik ben er blij mee :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Das toch dubbel genieten van de zon! Ach en hier worden er (meer dan) regelmatig opbrengsten geplaatst: Het grote "jouw productie" topic - Deel 2

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28
Bah, mijn plan om mijn nieuwe woning zo duurzaam mogelijk te laten bouwen krijgt een flinke klap. Uitgangspunt is dat er in ieder geval gasloos gebouwd wordt (geen CV maar L/W warmtepomp + overal vloerverwarming) en daarnaast alles wat nu al 'moet 'voor verduurzaming, zoals balansventilatie. Extra zonnepalen komen later wel.

De warmtepomp komen we wel uit (ook al vraagt de installateur nu een absurd bedrag, dat wordt waarschijnlijk zelf kopen en dan alleen laten installeren en dan komen we op +- 7000 excl. subsidie), idem dito voor de vloerverwarming (+- 5000 euro voor gehele woning, wel vervallen van CV + radiatoren voor 3000 euro). De balansventilatie lijkt echter bijna duurder te worden dan de warmtepomp.

Even opgesomd:
- Kanaalplaatvloer uitvoeren met leidingsleuf ipv normaal: 18 euro extra per m2, iets minder dan 1000 euro per verdieping, maal 3 verdiepingen*
- Vullen leidingsleuven ruim 1000 euro
- Aanleggen balansventilatie ipv MV (geen specificatie gekregen van welke unit en welk kanaalsysteem, maar die kanalen worden dus in de leidingsleuven gelegd): ruim 6000 euro. Dit snap ik dan ook niet helemaal, een WTW-unit zelf heb je voor 1500 euro, dan moet je voor 4500 euro kanalen leggen en uren er in stoppen :s

Totaal ruim 10.000 euro voor het hoofdstuk 'balansventilatie', en dan hebben we het over een gezinswoning van 150 m2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vincm schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:06:
Bah, mijn plan om mijn nieuwe woning zo duurzaam mogelijk te laten bouwen krijgt een flinke klap. Uitgangspunt is dat er in ieder geval gasloos gebouwd wordt (geen CV maar L/W warmtepomp + overal vloerverwarming) en daarnaast alles wat nu al 'moet 'voor verduurzaming, zoals balansventilatie. Extra zonnepalen komen later wel.
Zonnepanelen kunnen inderdaad later wel, tenzij je alleen maar zonnepanelen als dak wil.
De warmtepomp komen we wel uit (ook al vraagt de installateur nu een absurd bedrag, dat wordt waarschijnlijk zelf kopen en dan alleen laten installeren en dan komen we op +- 7000 excl. subsidie), idem dito voor de vloerverwarming (+- 5000 euro voor gehele woning, wel vervallen van CV + radiatoren voor 3000 euro).
Hier op tweakers zijn wel topics over warmtepompen, kun je over merk en types praten.
Maar ze moeten de woning toch wel opleveren met verwarming? Dus dan moet je zelf kopen en aan hun geven o.i.d.?
De balansventilatie lijkt echter bijna duurder te worden dan de warmtepomp.

Even opgesomd:
- Kanaalplaatvloer uitvoeren met leidingsleuf ipv normaal: 18 euro extra per m2, iets minder dan 1000 euro per verdieping, maal 3 verdiepingen*
- Aanleggen balansventilatie ipv MV (geen specificatie gekregen van welke unit en welk kanaalsysteem, maar die kanalen worden dus in de leidingsleuven gelegd): ruim 6000 euro. Dit snap ik dan ook niet helemaal, een WTW-unit zelf heb je voor 1500 euro, dan moet je voor 4500 euro kanalen leggen en uren er in stoppen :s

Totaal ruim 10.000 euro voor het hoofdstuk 'balansventilatie', en dan hebben we het over een gezinswoning van 150 m2...
Die sleuven zijn wel heel duur. Al heb ik geen referentie daarin.

Het is wel zo dat je kunt kijken naar "Decentrale WTW". Dan zou je wellicht uit kunnen met de enkele ventilatie buizen die standaard aanwezig zijn in het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Absurd veel lijkt mij.... In mijn bestaande woning balansventilatie aanleggen (dus inclusief wat hak en breekwerk), dakdoorvoeren en de hele reutemeteut is geoffreerd rond 5000,-.
In een woning in aanbouw lijkt mij dat voor hetzelfde bedrag of minder te moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
EddoH schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Absurd veel. In mijn bestaande woning balansventilatie aanleggen (dus inclusief wat hak en breekwerk), dakdoorvoeren en de hele reutemeteut was rond 5000,-.
In een woning in aanbouw lijkt mij dat voor hetzelfde bedrag of minder te moeten kunnen.
Oh kun je hier wat meer over vertellen? Vooral dan over hak en breekwerk, want de rest weet ik wel :P

Moest je gewoon her en der door het beton heen (verticaal) of was er meer werk om ze ook (horizontaal) in het plafond te krijgen? Wat voor diameter is er gebruikt en ben je tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

!null schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:26:
[...]

Oh kun je hier wat meer over vertellen? Vooral dan over hak en breekwerk, want de rest weet ik wel :P

Moest je gewoon her en der door het beton heen (verticaal) of was er meer werk om ze ook (horizontaal) in het plafond te krijgen? Wat voor diameter is er gebruikt en ben je tevreden?
Het werk moet nog uitgevoerd worden ;)

In principe is het hak- en breekwerk beperkt tot het openmaken van een oude gemetselde rookafvoer van gaskachel om daardoor een luchtaanvoerkanaal van zolder naar de woonkamer te trekken, en het openbreken van gemetselde ventilatiekoof om daar actief lucht uit te zuigen (luchtafvoer). Van de zolder naar de slaapkamers is 'gelukkig' een houten plafond, wat dus relatief simpel is.

Er gaan niets horizontaal in het plafond in dit geval. Er gaan alleen kanalen horizontaal achter de knieschotten op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Klinkt niet heel absurd, aangezien ze toch wel wat extra handelingen moeten doen, tekeningen moeten aanpassen etc. en bij seriebouw is een uitzondering ook altijd iets duurder.
(Jouw kanaalplaten moeten op het juiste moment komen, want ze kunnen ze niet wisselen met een ander huis)
Ik krijg het gevoel dat de aannemer zichzelf indekt omdat hij eigenlijk niet echt weet wat hij aan het doen is en zijn 'handjes' daarbij ook niet erg betrouwbaar meer zijn. Dus de kans dat hij 3x moet terugkomen omdat het niet voldoet is gewoon te groot.
Daarnaast weet ik niet of hij nog rekenwerk moet laten uitvoeren voordat hij de installatie mag opleveren? Dus of de capaciteit en plaatsing e.d. goed is en voldoet aan allerlei normen.

Waar jij als consument praktisch mag doen en laten waar je zin in hebt, zit hij 10? jaar vast aan een stuk garantie. Als jij een meting zou doen en de luchtkwaliteit is niet goed, dan mag je dat dus gaan fixen op zijn kosten.
Dus niet teveel kijken op de prijs van de hardware, want die weet jouw aannemer ook. Het gaat om de ellende erom heen. Misschien een gespecialiseerd bedrijf in de arm nemen als onderaannemer, zodat het risico alvast ligt bij een partij die dat durft te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 10:13
Vindt 10.000 euro ook mee vallen.
Het is niet alleen wat jij opsomt maar veel meer.
-Kozijnen/glas worden anders i.v.m. vervallen ventilatie roosters
-Vloeren worden anders
-Ventilatie systeem moet uitgeengineerd/ingeregeld worden.
-Epc berekening moet aangepast worden.
-Tekeningen moeten worden aangepast

Kortom je bent een totaal andere woning aan het bouwen dan de rest van het plan.
Dus de kans dat het verkeerd gaat is groot, ik som maar op:
Vloeren verkeerde woning, kozijnen verkeerde woning etc etc..

Daarnaast ben jij een kritische klant want jij wil niet voor niets dit systeem, de aannemer neemt dus geld mee voor problemen/boete clausules voor het geval het niet werkt zoals jij wilt...

Kortom de aannemer legt een "hoge" prijs neer voor jouw zodat jij het niet kiest, en hij de woning standaard kan bouwen en hij minder risico loopt. Kies je het wel dan heeft hij als het goed werkt een leuke boterham verdiend, werkt het niet dan is de aannemer nog steeds de pineut.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjembecks op 08-06-2016 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 23:28
Het gaat om collectief particulier opdrachtgeverschap van 36 woningen, er waren een paar basis ontwerpen maar we hebben allemaal bij de architect en aannemer gezeten en hebben allemaal een unieke tekening, unieke indeling, uniek elektraplan etc. Het is dus niet zoals bij normale seriematige bouw dat mijn woning afwijkt van de rest. Die nuance moest wel even gemaakt worden :)

Inmiddels is er wel al wat duidelijker geworden met behulp van mijn bouwbegeleider (die ik juist gekozen heb omdat hij als enige duurzaamheid als interesse had). Voor de dingen waar nu akkoord voor nodig was om binnen het productieproces te vallen is akkoord gegeven, dus die kanaalplaten met leidingsleuven komen er. Dan moeten we alleen nog gaan uitpluizen wat een redelijke prijs is voor de uiteindelijk installatie. De prijs die we nu hebben gekregen is nog te onduidelijk. U snapt dat dat nog even gespecificeerd moet worden voor ik er voor teken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
Arena gaat opgewekte stroom opslaan

De Amsterdam Arena komt met een accucentrale waardoor het stadion straks voor een groter deel draait op door eigen zonnepanelen opgewekte duurzame energie. Als de stroom uitvalt, kan het stadion straks zo'n drie uur vooruit op deze 'superbatterij'.
http://www.parool.nl/amst...-stroom-opslaan~a4317732/

Goede ontwikkeling, 4MWh is ook aardig groot. Ik ben wel benieuwd of ze 18650's gaan gebruiken of ouderwetse loodaccu's

[ Voor 49% gewijzigd door menzo op 10-06-2016 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Mooi nieuws: in het land waar het altijd regent produceerde PV voor het eerst meer GWh elektriciteit dan kolen in een hele maand.

http://www.carbonbrief.or...onth-in-uk-for-first-time

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

styno schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:20:
Mooi nieuws: in het land waar het altijd regent produceerde PV voor het eerst meer GWh elektriciteit dan kolen in een hele maand.

http://www.carbonbrief.or...onth-in-uk-for-first-time
Waarom wordt er in Engeland juist minder elektriciteit met kolencentrales opgewekt en in Nederland juist meer? Ik dacht dat kolen zo goedkoop waren, waardoor gascentrales momenteel niet meer economisch rendabel zijn, maar in Engeland gebeurd dus het omgekeerde?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Precies het omgekeerde juist. Gas is heel goedkoop en kolen zijn duur, dus de hele wereld is aan het overschakelen naar gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, ik dacht dat de prijs laag was omdat de vraag laag lag. Is dus niet het geval.

[ Voor 75% gewijzigd door !null op 11-06-2016 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 23:19:
Ik dacht dat kolen zo goedkoop waren, waardoor gascentrales momenteel niet meer economisch rendabel zijn
Tot een jaar geleden klopte dat. De gasprijs is echter volledig onderuit gegaan, vanwege een combinatie het grote aanbod aan schaliegas, relatief warm weer en overcapaciteit op het gebied van LNG (liquid natural gas) terminals.

In veel landen, maar met name in de VS, is er een switch gaande van oude vervuilende kolencentrales naar schonere en efficiëntere gascentrales.

In Nederland heeft, ten tijde dat kolen voor dumpprijzen op de Europese markt beschikbaar waren en gasprijzen relatief hoog waren, gekozen om kolencentrales te bouwen. Tegen de tijd dat die klaar waren, wisten alle energieleveranciers al dat deze de investeringen nooit meer gaan terugverdienen.

Dit is een legacy die ons nog wel gaat achtervolgen in de verduurzamingstransitie, met dank aan een politiek zonder ruggengraat die de bouw van de centrales had moeten verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Klein 'duurzaamheids'stapje gemaakt vandaag. We krijgen altijd een sh*tload aan folders en buurtkrantjes in de bus, waarvan de helft altijd linea recta bij het oud papier ging omdat het niet interessant was.

Dus een nee-nee sticker op de brievenbus geplaatst. Maar omdat ik het wel leuk vind om af en toe eens de aanbiedingen door te bladeren op www.spotta.nl een account aangemaakt en daar kun je dan je favoriete folders selecteren en krijg je dat wekelijks op de mail. Geen dozen vol oud papier meer en toch op de hoogte blijven :)

Duurzaamheid tussen haakjes, want er zullen nog steeds even veel folders gedrukt worden lijkt mij. Maar het voelt wel beter om niet de helft van die pakken reclame gelijk ongelezen bij het oud papier te gooien.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Ik zie hier wel vaak mensen met een NEE-NEE sticker met een papiertje er naast waar op staat dat ze de AH folder nog wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Op het RTL nieuws was een item over een aantal zelfvoorzienende "eco dorpen". En er staan een X aantal in de planning, waaronder in Almere.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
ThinkPadd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 14:23:
Klein 'duurzaamheids'stapje gemaakt vandaag. We krijgen altijd een sh*tload aan folders en buurtkrantjes in de bus, waarvan de helft altijd linea recta bij het oud papier ging omdat het niet interessant was.

Dus een nee-nee sticker op de brievenbus geplaatst. Maar omdat ik het wel leuk vind om af en toe eens de aanbiedingen door te bladeren op www.spotta.nl een account aangemaakt en daar kun je dan je favoriete folders selecteren en krijg je dat wekelijks op de mail. Geen dozen vol oud papier meer en toch op de hoogte blijven :)

Duurzaamheid tussen haakjes, want er zullen nog steeds even veel folders gedrukt worden lijkt mij. Maar het voelt wel beter om niet de helft van die pakken reclame gelijk ongelezen bij het oud papier te gooien.
Recent een artikel gelezen over drukwerk, en wat blijkt? Er worden meer folders gedrukt dan voorheen, ondanks alle stickers op de brievenbussen en digitale folders. Gedrukte reclame werkt zo goed, dat men er meer is van gaan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Skyaero schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:16:
[...]
Tot een jaar geleden klopte dat. De gasprijs is echter volledig onderuit gegaan, vanwege een combinatie het grote aanbod aan schaliegas, relatief warm weer en overcapaciteit op het gebied van LNG (liquid natural gas) terminals.
Aanvullend hierop, Timera heeft een mooie analyse tussen Nederland en de UK:

http://www.timera-energy....ng-in-europe-key-markets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
HOOGEVEEN - De grootste kachel van Nederland, die draait op houtzaagsel en -schaafsel, is in Hoogeveen in gebruik genomen.

De verwarmingsinstallatie van twaalf meter hoog staat naast een van de drie flats aan de Helios. Met de duurzame houtpelletkachel moeten alle 232 woningen van de flats verwarmd worden, zonder dat daar aardgas voor nodig is.
Houtpelletkachel in Hoogeveen is grootste in Nederland

Mooi initiatief :)

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2016 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Hoewel deze kachels een duurzame bron gebruiken, is de uitstoot van CO2 per kWh wel veel groter dan die van aardgas. Het is stom genoeg duurzamer / CO2 neutraler om aardgas te stoken en veel bomen te planten (maar die bomen dan niet te verbranden), dan het aardgas in de bodem te laten zitten en bomen te verbranden.
Kunnen we de door de bomen vastgelegde CO2 vervolgens opslaan in oude kolenmijnen 😃

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 17-06-2016 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:16:
Hoewel deze kachels een duurzame bron gebruiken, is de uitstoot van CO2 per kWh wel veel groter dan die van aardgas. Het is stom genoeg duurzamer / CO2 neutraler om aardgas te stoken en veel bomen te planten (maar die bomen dan niet te verbranden), dan het aardgas in de bodem te laten zitten en bomen te verbranden.
Kunnen we de door de bomen vastgelegde CO2 vervolgens opslaan in oude kolenmijnen 😃
Nee, dit is helaas niet waar. Houtstook is CO2 neutraal (even het vervoer e.d. buiten beschouwing gelaten) en aardgas stook is dat niet. De koolstof in hout voor verwarming komt namelijk al uit de korte koolstof kringloop, de koolstof uit aardgas komt uit de lange koolstofkringloop. Dat laatste is het grote probleem welke je niet kunt oplossen door bomen te planten en deze te laten staan, want zelfs al zouden die bomen 100 jaar worden dan komt die koolstof na hun dood alsnog weer vrij in de korte kringloop. De laatste zin is niet je ontsnappingsclausule, want waarom zou je alleen voor gasstook koolstof diep in de aarde opslaan (CCS), je kunt het ook voor houtstook doen...

[ Voor 7% gewijzigd door styno op 18-06-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
menzo schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:01:
Ik zie hier wel vaak mensen met een NEE-NEE sticker met een papiertje er naast waar op staat dat ze de AH folder nog wel willen.
Haha lol, mensen zijn soms creatief. Wel lastig voor de bezorgers. En die AH folders kan je toch ook wel op internet vinden? :+

Heb sinds ik verhuisde ook na 1 maand zo'n sticker geplakt. Sjonge ik was het snel zat die hopen papier. Ik was 1x een hele week niet thuis geweest en ik kon er niet goed meer in, de deur klemde gewoon... wtf?
Nu alleen nog post dat er toe doet, een hele verademing. Overzicht en rust, én ook nog goed voor het milieu. Scheelt ook nog een aantal keren lopen, onze buurt hanteert ondergrondse containers en die staan voor mij ver weg. Dus ik ben er blij mee. :*)
Ga misschien nog een compostbak bouwen, hoef ik dat ook niet meer weg te brengen. Alleen nog plastic, restafval en een beetje papier.
Atomic2005 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 20:36:
Op het RTL nieuws was een item over een aantal zelfvoorzienende "eco dorpen". En er staan een X aantal in de planning, waaronder in Almere.
Pas nog dit artikel gelezen: http://www.nrc.nl/next/20...ermarkt-niet-meer-1626171

Ook interessant, te lezen hoe krom regelgeving is en soms zelfs tegenwerkt. Vind het wel een mooi initiatief, plus ik denk dat een gemengd bedrijf ook beter is op de lange termijn voor de natuur (m.b.t. uitputting en diversiteit).
Alleen financieel gezien wat krom geschreven vond ik. Immers de aangehaalde agrariërs in het artikel moeten investeren in hun eigen bedrijf en daarvan leven, terwijl die lui die deze farm opstarten geld uit ander werk erin pompen (als een soort aandeel), de loonwerker het werk doet en de investeerder mogelijk iets er van krijgt.

De vraag is of dit een echte vervanging kan worden. Mij lijkt dat als de risico's hoger zijn die je alleen draagt met risico op werkloosheid/faillissement je sneller geneigd bent de makkelijke routes te bewandelen... eigenlijk zoals de meeste agrariërs het nu doen. Maar ook consumenten doen dit, daarom toch de kiloknaller en de calorierijke (ongezonde) producten kopen. Want is bijvoorbeeld een jaarlijks investment van 2000 euro wel haalbaar voor iemand die het WML verdiend of daar nog onder? Kan deze persoon het risico dragen dat een alternatieve kweekwijze mogelijk mislukt en hij dus geen waar voor zijn geld krijgt? Blijft het daarmee toch een hobby voor de elite of moeten we de tijd geven?

[ Voor 14% gewijzigd door Aardwolf op 19-06-2016 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
styno schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:40:
[...]

Nee, dit is helaas niet waar. Houtstook is CO2 neutraal (even het vervoer e.d. buiten beschouwing gelaten) en aardgas stook is dat niet. De koolstof in hout voor verwarming komt namelijk al uit de korte koolstof kringloop, de koolstof uit aardgas komt uit de lange koolstofkringloop. Dat laatste is het grote probleem welke je niet kunt oplossen door bomen te planten en deze te laten staan, want zelfs al zouden die bomen 100 jaar worden dan komt die koolstof na hun dood alsnog weer vrij in de korte kringloop. De laatste zin is niet je ontsnappingsclausule, want waarom zou je alleen voor gasstook koolstof diep in de aarde opslaan (CCS), je kunt het ook voor houtstook doen...
Styrno, natuurlijk klopt jouw redenatie. Die van mij klopt echter ook. Als we allemaal aardgas stoken en de CO2 opslaan in aardgas velden is het ook CO2 neutraal. Het opslaan van CO2 in aardgas velden is niet principieel anders dan CO2 opslag in biomassa. Als je die biomassa vervolgens opslaat zodat het niet oxideert, dan is dat helemaal CO2 neutraal.
Opslag van hout zodat het niet oxideert is niet moeilijk. Gewoon verzuipen in door veenwinning ontstane plassen. :) Wordt het vanzelf weer veen. Dat is pas een lange kringloop.
Ik zeg niet dat het praktisch is, maar dat is een grote houtketel, midden in de stad die draait op Canadees hout natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
OK, de kogel is door de kerk, we gaan op zoek naar een ander huis. We gaan de komende tijd kijken wat we kunnen (een makelaar laten komen en de hypotheek bekijken) en wat we willen (voor onszelf op een rijtje zetten wat we in de volgende woning willen). Natuurlijk zitten daar allerlei "woon"factoren bij (buurt, grootte, etc.) maar natuurlijk willen we ook kijken naar duurzaamheid.
  • Op fietsafstand van station
  • Winkels, scholen e.d. op loop/fietsafstand
  • Dak qua indeling en ligging geschikt voor zonnepanelen/zonneboiler
  • Geen stadswarmte
  • Geen beschermd gezicht of kans daarop
  • Eigen oprit (elektrische auto)
  • Woning van minimaal na 2000, liever nieuwer (isolatie), kijken naar energielabel
Ben ik nog iets vergeten?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:51:
OK, de kogel is door de kerk, we gaan op zoek naar een ander huis. We gaan de komende tijd kijken wat we kunnen (een makelaar laten komen en de hypotheek bekijken) en wat we willen (voor onszelf op een rijtje zetten wat we in de volgende woning willen). Natuurlijk zitten daar allerlei "woon"factoren bij (buurt, grootte, etc.) maar natuurlijk willen we ook kijken naar duurzaamheid.
  • Geen stadswarmte
  • Woning van minimaal na 2000, liever nieuwer (isolatie), kijken naar energielabel
Je bent het zwembad vergeten :+

Nee wat serieuzer:

- ben je nog gebonden aan plaats (Hilversum) of kun je breder in de regio?
- woning uit 2000 is ook al niet hetzelfde als nu gebouwd wordt met triple glas etc, energie label A zegt ook niet alles.
Als je dan bedenkt dat je een woning uit 2000 wellicht al zou willen verbeteren qua isolatie, dan kun je mijn inziens net zo goed een veel oudere woning kopen (of in ieder geval ook tot de mogelijkheden laten behoren) omdat je daar ook de muren en dak kunt isoleren, of kozijnen vervangen.

Ik was laatst wat ophalen bij een tweaker die een oud huis in Utrecht heel goed geisoleerd had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

• Geen stadswarmte
@ Jeroen : Ja , goed plan van jullie , hoop dat jullie wat moois ergens vinden :Y
maar ik ben eigenlijk best nieuwsgierig wat je met je zonne panelen gaat doen :?
of is dat nog niet bekend ?
Ja , je energie label - Oh sorry , staat er toch :z
toevallig vroeg ik jouw vorige week wat jouw label was en je had geen idee ; ga je daar nog iets mee doen ?
volgens mij is het verplicht om bij de verkoop van een huis een energie label te laten zien .(toch ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

• Geen stadswarmte
Fietsenschuurtje waar een bakfiets in past/ voldoende grote voortuin
Tuin (eigen kruiden, regenwateropvang)?

Mijn huis voldoet alleen niet aan de leeftijdseis, maar voor twee ton mag je 'm hebben ;)
(te klein voor jou, ik weet het)
Een woning die ik nu op het oog heb, heeft geen stadsverwarming maar een eigen grondbron warmtepomp, waarbij de grondbron weer gedeeld wordt. Dat is ook nog niet ideaal:
https://www.rechtspraak.n...toepassing-Warmtewet.aspx
Blijven opletten dus...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:59:
Je bent het zwembad vergeten :+
Je bedoelt de warmte-opslag ;)
- ben je nog gebonden aan plaats (Hilversum) of kun je breder in de regio?
Qua oppas (oma's/opa's) zou het praktisch gezien wel heel onhandig zijn als we Hilversum verlaten. Randgemeenten (Bussum e.d.) zouden nèt kunnen.
- woning uit 2000 is ook al niet hetzelfde als nu gebouwd wordt met triple glas etc, energie label A zegt ook niet alles.
Klopt. Wat ik eigenlijk zou willen is een passief-nieuwbouwwoning, geheel gebouwd volgens mijn specificaties. Maar dat zit er nog even niet in ;)
Als je dan bedenkt dat je een woning uit 2000 wellicht al zou willen verbeteren qua isolatie, dan kun je mijn inziens net zo goed een veel oudere woning kopen (of in ieder geval ook tot de mogelijkheden laten behoren) omdat je daar ook de muren en dak kunt isoleren, of kozijnen vervangen.

Ik was laatst wat ophalen bij een tweaker die een oud huis in Utrecht heel goed geisoleerd had gekregen.
We willen heel duidelijk een woning waar we zo weinig mogelijk aan hoeven doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@JeroenH : Goed nieuws, feli! Fijne en spannende periode gaan jullie tegemoet.

Wij hebben een "Groothuis" woning uit 1993.
Zijn er dan specifieke dingen waar wij op kunnen letten bij het duurzamer maken van onze woning? Dingen die specifiek zijn voor deze bouwperiode.
Ik kan bijvoorbeeld ook geen specs vinden van de dubbele beglazing beneden. Er staat niets in de alu rand.

Wij wonen er sinds 2006. Ga er gemakshalve van uit dat de dubbele beglazing van beneden ook nog van 1993 is.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 20-06-2016 12:34 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:16:
@ Jeroen : Ja , goed plan van jullie , hoop dat jullie wat moois ergens vinden :Y
maar ik ben eigenlijk best nieuwsgierig wat je met je zonne panelen gaat doen :?
of is dat nog niet bekend ?
Dat hangt er van af wat de makelaar of de volgende koper zegt. Als de makelaar zegt, het is makkelijker te verkopen als je ze er af haalt, gaan ze er af. Hetzelfde als een koper zich meldt met de mededeling dat hij het huis wel wil hebben maar alleen zonder die zonnepanelen, dan gaan ze er ook af. Kunnen de beschermdgezichters zich weer verlekkeren aan een leeg dak (...).

Maar hopelijk kunnen ze blijven liggen.
Ja , je energie label - Oh sorry , staat er toch :z
toevallig vroeg ik jouw vorige week wat jouw label was en je had geen idee ; ga je daar nog iets mee doen ?
volgens mij is het verplicht om bij de verkoop van een huis een energie label te laten zien .(toch ?)
Volgens mij ook. Als dat nodig blijkt zullen we een energielabel aanvragen. Ik hoop dat het hoog is, dat is hopelijk goed voor de verkoop. Indien niet, dan niet. Volgens mij is het voor de meestte mensen (kopers) nog altijd een formaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:19:
[...]

Je bedoelt de warmte-opslag ;)
Hehe idd.
[...]

Qua oppas (oma's/opa's) zou het praktisch gezien wel heel onhandig zijn als we Hilversum verlaten. Randgemeenten (Bussum e.d.) zouden nèt kunnen.
Is natuurlijk niet de goedkoopste omgeving.
[...]

Klopt. Wat ik eigenlijk zou willen is een passief-nieuwbouwwoning, geheel gebouwd volgens mijn specificaties. Maar dat zit er nog even niet in ;)
Ja en dan nog vrijstaand aub :+

Maar wij hebben nu een nieuwbouwwoning dat wellicht geen passiefhuis is, maar wel overal fatsoenlijke isolatie en triple-glas. Afgezien van dat buizen trekken voor een lucht-wtw systeem wat onhandig is (maar nog steeds niet onmogelijk!) biedt het gewoon een hele goede basis om af te maken. En dat zijn we ook langzaam aan aan het doen.
We zaten nog maar op 400m3 gas het eerste jaar, nog zonder zonneboiler die nu actief gaat worden. En dan kun je het verder afbouwen.

Gezien een zelfbouw kavel met alle wensen onbetaalbaar wordt in dit deel van het land, is dit denk ik de beste eerstvolgende manier.

Wellicht zijn er bij jullie ook dergelijke projecten? Kijk even of dit project er wat aan voldoet.

Zie: http://www.funda.nl/nieuw...oject-49750062-heidepark/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

OK, de kogel is door de kerk, we gaan op zoek naar een ander huis.
Gefelicitaart!
Net aansluiting van E?
3 fasen 3x 25A?
Meterkast uitbreidbaar?

Oh ja niet alleen voor jou, maar ook voor de andere.
Onduurzame scheepvaart

Gisteren mogen rondlopen op de TexelStroom

Geen zwavelrijke stookolie meer maar CNG motoren, Accu-systeem en PV (dak vol en het levert maar 10% van energieverbruik)
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1606/176184/1CFUGR0O.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1606/176183/aD4FnSwr.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 20-06-2016 13:23 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:11:
Is natuurlijk niet de goedkoopste omgeving.
Nee dat klopt, en daarom ben ik ook wel zo realistisch dat niet al onze duurzaamheids/woonwensen allemaal tegelijk uitvoerbaar zullen zijn. Een andere eis/wens die we hebben is dat nl. we ons niet helemaal over de kop lenen. Dat hebben we nu ook niet gedaan, en dat biedt rust en zekerheid - maar het beperkt ook wat je kunt kopen natuurlijk.
Maar wij hebben nu een nieuwbouwwoning dat wellicht geen passiefhuis is, maar wel overal fatsoenlijke isolatie en triple-glas. Afgezien van dat buizen trekken voor een lucht-wtw systeem wat onhandig is (maar nog steeds niet onmogelijk!) biedt het gewoon een hele goede basis om af te maken. En dat zijn we ook langzaam aan aan het doen.
We zaten nog maar op 400m3 gas het eerste jaar, nog zonder zonneboiler die nu actief gaat worden. En dan kun je het verder afbouwen.

Gezien een zelfbouw kavel met alle wensen onbetaalbaar wordt in dit deel van het land, is dit denk ik de beste eerstvolgende manier.

Wellicht zijn er bij jullie ook dergelijke projecten? Kijk even of dit project er wat aan voldoet.

Zie: http://www.funda.nl/nieuw...oject-49750062-heidepark/
Dat je een mooi project, ik wandel er wel eens langs of doorheen als ik 's avonds een stuk ga lopen. Leuke, diverse huizen, sommige zelfs met (een paar) zonnepanelen. Maar relatief duur voor hun oppervlak, en allemaal al verkocht :) Ook nieuwbouw, en dus moet je bij de aankoopprijs ook de kosten plus het werk optellen voor een keuken, badkamer, vloerbedekking, verf, etc. Maar er is de afgelopen paar jaar hier en daar wel wat gebouwd in Hilversum, en daar gaan we eens in (laten) grasduinen.

We gaan eerst volgende week op vakantie, en daarna gaan het proces starten van nadenken over wat we willen en kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
1000 euro stookkosten per maand in Hilwiscomplex

Bewoners van het Hilwiscomplex in de laagbouwwoningen rond 'de Wolkenkrabber' in de Rivierenbuurt hebben van hun verhuurder rekeningen over 2015 ontvangen die neerkomen op duizend euro stookkosten per maand.
http://www.parool.nl/amst...n-hilwiscomplex~a4323858/

Ik zou best een foto van deze 80 jaar oude stookinstallatie willen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
menzo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:40:
[...]

http://www.parool.nl/amst...n-hilwiscomplex~a4323858/

Ik zou best een foto van deze 80 jaar oude stookinstallatie willen zien!
Jemig, wat een ellende. Dan grijp je toch veel eerder in?

Het is verbazingwekkend dat er nog stookolie in stedelijke omgeving gebruikt wordt, net als steenkool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat zijn ook wel vaak slepende VvE/Huurdersverenigingen-conflicten die allang niet meer over de technische zijde gaan maar over machtsspelletjes en algemene bullshit.

Het is duidelijk dat die installatie al decennialang niet meer in gebruik zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Enfin, sommige deskundigen denken alleen groter is veiliger voor auto's.
Groene auto's scoren laag
Wel is zeker dat de groene auto het verkeer niet veiliger heeft gemaakt. Door subsidies op elektrisch en hybride rijden, is de populariteit van dit soort voertuigen gegroeid. "En die scoren laag qua veiligheid", aldus de SWOV-directeur. "Om net onder de norm te blijven, maken aanbieders deze auto's steeds lichter door te beknibbelen op allerlei faciliteiten. Daardoor zijn ze minder veilig, vooral voor kinderen achterin. Bovendien zijn groene vierwielers vaak kleiner, en dus onveiliger."
Bron.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is echt heel erg dom.

Vooral als je bedenkt dat autorijdend Nederland door de regels en alles juist richting kleine brandstofauto's wordt geduwd en er daardoor massaal Aygo;s en Upjes rond rijden. Die zijn pas echt klein, en heeft niks met hybrides of elektrisch rijden te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ollie1965 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:05:
Sowieso is meer verkeersdoden duurzamer, met onze overbevolking :+

Maar er is sowieso een discussie gaande over veiligheid IN de auto en BUITEN de auto. Het is natuurlijk leuk dat je met 180km/u op een betonblok kunt rijden en eruit stapt, maar de meeste doden vallen toch bij lagere snelheden.
We rijden in NL nooit harder dan 80km/u bij kruisende wegen en met de nieuwe generatie hulpmiddelen voor auto's zouden (hoge snelheid) botsingen op de snelweg ook minder moeten worden. Dan vraag je je toch af hoeveel tijd/energie (ook echte energie) we nog moeten stoppen in veiligere auto's door middel van meer en zwaarder blik.
Als lane-assist, adaptive cruisecontrol, emergency brake dingen en nog wat meer veiligheidselektronica naar de massa zouden komen en we daarna alle 65+-ers in een autonome auto proppen :+ dan hebben we daar meer aan dan nog een paar extra stalen balken in het portier.

Vanuit duurzaam perspectief zit ik een beetje te 'wachten' op communicatie tussen auto's. Er zijn nu al heel veel scenario's waarbij het mooi zou zijn als auto's en stoplichten zouden kunnen communiceren. Je hebt op sommige plaatsen groene golven en andere middelen om de doorstroming te bevorderen.
Maar hoe moeilijk is het om bijvoorbeeld een bus vast met het volgende stoplicht te laten 'praten'. Krijgt de buschauffeur een adviessnelheid in zijn scherm, aangezien het stoplicht 'weet' hoe lang het nog duurt voordat de bus groen kan krijgen. Of een ambulance zet een groot kruispunt gewoon tijdelijk op rood.
Je GPS unit weet exact hoe je gaat rijden, dus stel je hebt 2 stoplichten waar je linksaf 'de wijk' in kan op 200m afstand. Als je 'net' de eerste mist en bij het tweede stoplicht staat al een auto te wachten, dan scheelt het niet alleen tijd, maar is het ook efficiënter om alleen het andere stoplicht 1x te gebruiken.

Uiteraard zijn er 100.000 problemen te bedenken, maar 'zo dom' als het eigenlijk nu gaat is voor mijn gevoel ook wel het andere uiterste.
Al zou elk stoplicht een webservertje bevatten met daarop de verwachtte wachttijd voor alle richtingen en als er een lus in de weg ligt of die al iets gedetecteerd heeft. Dan kan mijn GPS gewoon berekenen 'linksaf is 1 minuut korter rijden, maar 3 minuten wachten'. Verder dan aftellen vanaf 3 of oranje voor rood kunnen we niet bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Van de DelftX 2013 online Solar Energy Course biedt men nu gratis een boekwerk aan:
https://www.amazon.com/s?...011%2Cp_27%3AArno%20Smets
(voor kindle)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2016 18:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Ik zit even te broeden wat ik volgend jaar eens bij de kop zal pakken. Zijn er hier mensen die goede ervaring hebben met een alles in 1 boiler/buffer? En met name met gelaagdheid. Is het mogelijk om zonder spiralen 2 verschillende temperaturen in een vat te hanteren?
55gr SWW
35gr CV.
Of veroorzaakt de stroming een dermate grote menging dat de bovenste SWW helft binnen no-time gemengt wordt met het CV gedeelte.

Idee is om een WP op een vat te zetten en een pompgroep voor de afname (beide op dezelfde hoogte). Bovenin het vat WP aansluiting voor SWW (retour in het midden).

Mijn gevoel zegt mij dat 2 separate vaten efficienter/beter werkt. Echter wil ik bovenstaande optie toch even onder de loep nemen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Over wat voor boiler heb je het? Een boiler met daarin een klein boilertje? Dan kun je toch ook minder met gelaagdheid doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zat eerste te denken aan 1 vat zonder spiralen + Friwa, maar idd tank in tank is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:24
!null schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:02:
[...]

Jemig, wat een ellende. Dan grijp je toch veel eerder in?

Het is verbazingwekkend dat er nog stookolie in stedelijke omgeving gebruikt wordt, net als steenkool...
Moet je eens in New York kijken :+

Ze zijn wel met programma's bezig om het te verminderen, kijk deze site bijvoorbeeld:
https://www.nyccleanheat.org/spot-the-soot

Zo kan je bijvoorbeeld zien dat dit gebouw (compleet random gekozen), met zo'n 2000 m2 aan grondoppervlak en 8 verdiepingen hoog, naar schatting 270 m3 aan stookolie per jaar verbruikt. Lekker, in zo'n stad :P
1 m3 heeft ongeveer dezelfde hoeveelheid energie als 1000 m3 gas

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 27-06-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Appie Heijn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:38:
Zijn er hier mensen die goede ervaring hebben met een alles in 1 boiler/buffer? En met name met gelaagdheid.
Jerh heeft hier slechte ervaring mee, zelfs met zijn 800L buffertank. Kijk zijn oudere berichten maar eens na.
Bijv. hier of hier

Kortgezegd: CV aan buffer -> weg gelaagdheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Jack op 27-06-2016 18:00 . Reden: links toegevoegd ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:38:
Ik zit even te broeden wat ik volgend jaar eens bij de kop zal pakken. Zijn er hier mensen die goede ervaring hebben met een alles in 1 boiler/buffer? En met name met gelaagdheid. Is het mogelijk om zonder spiralen 2 verschillende temperaturen in een vat te hanteren?
Bedoel je in 1 groot watervat zonder verdere scheiding/isolatie? Ik denk niet dat dat goed zal werken maar ik heb geen theorie paraat die dat helemaal precies uitlegt en waarmee je makkelijk kan uitrekenen hoe of wat.

Je zou het kunnen proberen te simuleren door een emmer te vullen met water en dan een klein plastic bakje met warmer water er in te zetten. Die blijft (als het goed is) boven op drijven en dan kan je met twee thermometers bijhouden hoe snel de temperatuur gelijk trekt. Dit is natuurlijk al een klein beetje vals spelen omdat in het echt er geen scheiding tussen zit.

Maar ik doe met enige regelmaat mijn gootsteen vol met water om bakjes met voeding snel af te koelen (voor ik ze in de koelkast of vriezer zet) of om iets uit de vriezer sneller te ontdooien als ik vergeten ben het er uit te halen. Dan hoef je echt geen uren te wachten voor de temperatuur min of meer gelijk is.

Als je verschillende temperaturen wil hebben lijkt het mij handiger om dan ook verschillende vaten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
oke, als duurzame tweaker heb je ook nog ouders.
waar ook het duurzaamheids-virus is aangeslagen.
ze zaten op 4500kWh en 1700m3.
nu is er 4,7kWp op dak gelegd en de cv ketel is vervangen.
dus nu een 200kWh + 1200m3.
dit voorjaar is de warmtepomp aangesloten, en ik verwacht een:
1600kWh + 400m3 op de rekening te gaan krijgen.
dit is nog allemaal gokken maar we gaan het wel zien komend jaar.

nu zijn de kozijnen in het huis wel aan vervanging toe.
al een aantal kozijn boeren offertes laten maken, maar o wat zijn die kozijn boeren oliedom!
omdat het moet willen ze wel hr++ leveren, maar een betere isolatie vinden ze maar niks.

kent iemand een bedrijf die daar niet zo moeilijk over doet?
en gewoon een offerte wil maken met een kozijn(kunststof waarschijnlijk) met een fatsoenlijke isolatie?
en fatsoenlijk glas? (waarschijnlijk 3 dubbel, of erg goed dubbel glas.)
(mag zelfs een Duits bedrijf zijn.)

het huis heeft eigenlijk best een goede muur isolatie (8cm glaswol) alleen de kozijnen zijn nog hout (meer vul middel als hout tegenwoordig).
en het glas is nog oud dubbel glas dus er is een flinke verbetering mogelijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
interessant voor gasonafhankelijk worden: recirculatie douche, maar 0.5-1.5 l warm water p minuut nodig....

https://www.hamwells.com/e-shower
(prijsindicatie eur 3300 incl. excl. installatie).

remeha schijnt voor gezinnen 30-50l boiler hierbij aan te bevelen

zit ook in het heijmans huisje waar veel over te lezen valt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@migjes, ik zou voor lange termijn zeker voor triple glas gaan. Het is hetgeen waar je het meest door verliest.
Echter is triple glas vooral nog projectmatig toegepast in nieuwbouw, en dan kost het ook nauwelijks meer.

Misschien inderdaad ook naar Duitse bedrijven kijken.
BarryH schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:00:
interessant voor gasonafhankelijk worden: recirculatie douche, maar 0.5-1.5 l warm water p minuut nodig....

https://www.hamwells.com/e-shower
(prijsindicatie eur 3300 incl. excl. installatie).
Dit lijkt mij op die zweedse vinding die eerder langs kwam. Die deed hetzelfde, maar daarvan ben ik de naam vergeten.
zit ook in het heijmans huisje waar veel over te lezen valt
Wat bedoel je? Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Ik denk dat BarryH dit huisje bedoeld, leuk ding! http://www.heijmans.nl/nl/heijmans-one/

De ideale bed and breakfast ook overigens. Zet zo'n ding in je tuin en verdienen maar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:52
migjes schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:23:

nu zijn de kozijnen in het huis wel aan vervanging toe.
al een aantal kozijn boeren offertes laten maken, maar o wat zijn die kozijn boeren oliedom!
omdat het moet willen ze wel hr++ leveren, maar een betere isolatie vinden ze maar niks.

kent iemand een bedrijf die daar niet zo moeilijk over doet?
en gewoon een offerte wil maken met een kozijn(kunststof waarschijnlijk) met een fatsoenlijke isolatie?
en fatsoenlijk glas? (waarschijnlijk 3 dubbel, of erg goed dubbel glas.)
(mag zelfs een Duits bedrijf zijn.)

het huis heeft eigenlijk best een goede muur isolatie (8cm glaswol) alleen de kozijnen zijn nog hout (meer vul middel als hout tegenwoordig).
en het glas is nog oud dubbel glas dus er is een flinke verbetering mogelijk.
Kijk eens bij Knipping in zwaagdijk. Ik heb er net mijn passiefkozijnen besteld.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik zit even te spelen met de gedachte om de warmte van onze wasruimte te benutten op de bovenverdieping. Ipv passieve afzuiging zit ik er aan te denken om een ventilator te plaatsen welke kan blazen/zuigen naar keuze. Weet iemand zo'n ventilator?

Ik heb in de deur een vrij groot rooster en een 1,5cm kier onder de deur. Dus een beetje overdruk zou ervoor moeten zorgen dat de lucht uit de ruimte wordt geperst.

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 05-07-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is dan een ventilator met "winterstand" die langzamer draait?

Hoe dan ook, het gaat om vochtige lucht, dus of je het wil is een tweede. En daarnaast draait de wasmachine nou ook weer niet zo vaak toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nee het is een pijp aan een dakpan met een klepje erop wat ervoor zorgt dat het eigenlijk continue trek is. Beetje zonde,

De luchtvochtigheid valt reuze mee, het is een vertrek van 1 bij 3mtr , pas na 4-5 uur drogen met warmtepompdroger worden de betegelde muren wat vochtig. Meeste vocht komt kennelijk in de opvangbak van de droger. Wel is het er tropisch warm. In zomer wil ik dus echt naar buiten afvoeren maar in de winter mag hij rustig het de overloop opblazen.

Hmmm bedenk mij net dat er dan ook een hoop koude lucht van buiten komt, oftewel kanaal vanaf buiten zal dicht moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01
ollie1965 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:05:

[...]

Bron.
Zo geloof ik nog steeds niet in het milieurendement van Accu's als je alle effecten bij elkaar optelt (mijnbouw, chemische verontreiniging, en arbeidsomstandigheden, levensduur accu, recycling, reststoffen, en lekkage bij ongevallen)
Veiligheid is ondergeschikt m.i. aan het milieurendement, dat is een sluipmoordenaar met veel meer slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Appie Heijn schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:11:
Nee het is een pijp aan een dakpan met een klepje erop wat ervoor zorgt dat het eigenlijk continue trek is. Beetje zonde,

De luchtvochtigheid valt reuze mee, het is een vertrek van 1 bij 3mtr , pas na 4-5 uur drogen met warmtepompdroger worden de betegelde muren wat vochtig. Meeste vocht komt kennelijk in de opvangbak van de droger. Wel is het er tropisch warm.
Als er vocht op de tegels staat dan ben je al behoorlijk ver qua luchtvochtigheid. Dat er nog geen vocht op staat betekent niet dat het niet te vochtig is (voor mensen, niet voor tegels :+ )
Dat het er "tropisch" warm is omschrijft dat ook, het drukkende van hoge luchtvochtigheid (in combi met warmte uiteraard)
In zomer wil ik dus echt naar buiten afvoeren maar in de winter mag hij rustig het de overloop opblazen.

Hmmm bedenk mij net dat er dan ook een hoop koude lucht van buiten komt, oftewel kanaal vanaf buiten zal dicht moeten.
Volgens mij kun je beter een klep maken die elektrisch open en dicht kan, en dan schakelen op luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
HvdBent schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:22:
[...]

Zo geloof ik nog steeds niet in het milieurendement van Accu's als je alle effecten bij elkaar optelt (mijnbouw, chemische verontreiniging, en arbeidsomstandigheden, levensduur accu, recycling, reststoffen, en lekkage bij ongevallen)
Veiligheid is ondergeschikt m.i. aan het milieurendement, dat is een sluipmoordenaar met veel meer slachtoffers.
Je realiseert je je dat als accu's volledig gerecycled kunnen worden dat de delving al veel minder een issue is (ipv iedere dag olie uit de grond pompen want dat heb je altijd nodig iedere dag weer), en zelfs levensduur is niet eens meer zo belangrijk. Terwijl de levensduur al behoorlijk lang is.

En lekkage bij ongevallen? Dat is alleen van toepassing op een oude lood accu die in iedere auto ligt al zo'n 100 jaar.

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.